abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75005245
quote:
Op woensdag 25 november 2009 21:44 schreef capricia het volgende:
Ik denk dat wij in NL wel armoede kennen.
En zijn in Nederland inderdaad mensen die nog geen flatscreen TV hebben of een auto voor de deur.
Maar iedereen heeft voldoende uitkering om van te kunnen eten en wonen.

Roken en de telefoonrekening daar zul je echt voor moeten gaan werken.
pi_75005318
quote:
Op woensdag 25 november 2009 22:45 schreef capricia het volgende:

[..]

Of iemand heeft kunnen sparen, dat ligt maar net aan wat die persoon op zijn levenspad is tegengekomen...

Al is het zo: Armoede is vaak een verkeerde keuze uit het verleden.
Ik weet niet wat ik daarvan moet vinden...Heden ten dagen zijn die mensen wel gewoon arm. Hoe je het ook went of keert.
Dan nog kan je sparen. Het is prioriteiten stellen, vooruitdenken en niet lang leve de lol. Rekening houden met tegenslagen, goede discipline, geen onnodige domme dingen doen/kopen. Dat voorkomt ook veel armoede.

Maar goed, daar moet niet iedereen zich aan houden, want de gehele economie draait erop dat je zoveel mogelijk geld uitgeeft aan domme en idiote dingen die je als je ook maar 1 druppeltje zweet ervoor overhebt ergens anders 10x goedkoper kan vinden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_75005331
quote:
Op woensdag 25 november 2009 22:48 schreef HarryP het volgende:

[..]

En zijn in Nederland inderdaad mensen die nog geen flatscreen TV hebben of een auto voor de deur.
Maar iedereen heeft voldoende uitkering om van te kunnen eten en wonen.

Roken en de telefoonrekening daar zul je echt voor moeten gaan werken.
Mijn ervaring is dat juist oude mensen (65+) of mensen met een heftige ziekte (mijn broertje had leukemie toen hij 25 werd, dus wajong) het helemaal niet breed hebben.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_75005377
quote:
Op woensdag 25 november 2009 22:50 schreef capricia het volgende:

[..]

Mijn ervaring is dat juist oude mensen (65+) of mensen met een heftige ziekte (mijn broertje had leukemie toen hij 25 werd, dus wajong) het helemaal niet breed hebben.
uitkering+subsidies is gelijk aan het salaris van een startende hboer hoor.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_75005409
quote:
Op woensdag 25 november 2009 22:50 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dan nog kan je sparen. Het is prioriteiten stellen, vooruitdenken en niet lang leve de lol. Rekening houden met tegenslagen, goede discipline, geen onnodige domme dingen doen/kopen. Dat voorkomt ook veel armoede.

Maar goed, daar moet niet iedereen zich aan houden, want de gehele economie draait erop dat je zoveel mogelijk geld uitgeeft aan domme en idiote dingen die je als je ook maar 1 druppeltje zweet ervoor overhebt ergens anders 10x goedkoper kan vinden.
Lang leve de lol als iemand in de 70 is? Dacht het niet. Ken jij eigenlijk wel het soort mensen waar ik het over heb?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_75005437
quote:
Op woensdag 25 november 2009 22:52 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

uitkering+subsidies is gelijk aan het salaris van een startende hboer hoor.
Wat bedoel je hier precies mee?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_75005441
quote:
Op woensdag 25 november 2009 19:43 schreef LXIV het volgende:
Armoede is relatief. Dus ja, vergeleken met anderen kun je stellen dat er armoede in Nederland is. Vergeleken met vroeger of de situatie in Afrika heeft er niemand armoede.
Je hebt mensen die arm zijn in NL dat is waar.
maar armoede is er niet, iedereen kan in zijn basisbehoeften voldoen +scholing en hobby`s
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_75005659
quote:
Op woensdag 25 november 2009 22:53 schreef capricia het volgende:

Wat bedoel je hier precies mee?
Tussen de o en de e hoort een streepje...
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_75005710
quote:
Op woensdag 25 november 2009 22:58 schreef DS4 het volgende:

[..]

Tussen de o en de e hoort een streepje...
800 euro netto is het minimumloon?
Tja, wat moet een 65+ er daar nou mee...dus nogmaal, wat wil je zeggen?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_75006408
quote:
Op woensdag 25 november 2009 22:59 schreef capricia het volgende:
Ik probeerde slechts een post van een ander voor je te verduidelijken... Sorry.
  woensdag 25 november 2009 @ 23:30:21 #61
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_75006800
quote:
Op woensdag 25 november 2009 22:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Je hebt mensen die arm zijn in NL dat is waar.
maar armoede is er niet, iedereen kan in zijn basisbehoeften voldoen +scholing en hobby`s
Dat vraag ik me af....... Jongeren moeten tegenwoordig tot hun 18e naar school. Een mooi streven van de overheid om zelfs de jongeren die niet kunnen leren van de straat te houden of proberen hen ipv plantsoenmedewerker, fietsenmaker te laten worden. Echter, bij de meeste gezinnen waar deze jongeren uit komen, is er helemaal geen geld om deze jongeren naar school te laten gaan. Studiefinaciering krijgen zij niet en de kindertoelage is meestal niet toereikend om in alle kosten te voorzien.

Hobby's zijn duur. Een sport of andere hobby kost je al snel veel geld. Mensen die echt van een minimum rond moeten komen, hebben dit geld niet. Als je hobby wandelen in het bos is, dan heb je idd geen probleem.

En veel armoe zit bij ouderen. Zij weten vaak niet welke wegen te bewandelen om allerlei toeslagen en tegemoetkomingen aan te vragen/ te ontvangen.

En het gaat dan niet over armoe in de zin van niet kunnen eten oid, maar armoe in een Westerse wereld, dus niet aan de maatschappij mee kunnen doen.
pi_75007459
quote:
Op woensdag 25 november 2009 23:30 schreef childintime het volgende:

[..]

En het gaat dan niet over armoe in de zin van niet kunnen eten oid, maar armoe in een Westerse wereld, dus niet aan de maatschappij mee kunnen doen.
Armoe is...

Ergens vast zitten in een klein wereldje. Een klein wereldje dat uit je appartement en de buurt erom heen bestaat. Je kan nooit lijfelijk weg, want vervoer is duur. Je kan ook nooit mentaal weg. Want alle dingen waarmee je ' even helemaal eruit bent ' zijn ook duur. Geen bios of restaurant voor jou.

En als de rest van je omgeving ook op 3 vierkante kilometer leeft (zoals in veel eenvoudige samenlevingen het geval is) valt dat niet eens zo op.

Maar je leeft in Nederland. Waar je de hele tijd het gevoel hebt dat de rest uitvliegt en leuke dingen doet. Dat is denk ik het relatieve van armoe.

Absolute armoe kennen we hier niet. Relatieve armoe wel.
When it comes to survival..
  woensdag 25 november 2009 @ 23:58:47 #63
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_75007727
quote:
Op woensdag 25 november 2009 23:49 schreef LesStroud het volgende:

[..]

Armoe is...

Ergens vast zitten in een klein wereldje. Een klein wereldje dat uit je appartement en de buurt erom heen bestaat. Je kan nooit lijfelijk weg, want vervoer is duur. Je kan ook nooit mentaal weg. Want alle dingen waarmee je ' even helemaal eruit bent ' zijn ook duur. Geen bios of restaurant voor jou.

En als de rest van je omgeving ook op 3 vierkante kilometer leeft (zoals in veel eenvoudige samenlevingen het geval is) valt dat niet eens zo op.

Maar je leeft in Nederland. Waar je de hele tijd het gevoel hebt dat de rest uitvliegt en leuke dingen doet. Dat is denk ik het relatieve van armoe.

Ja dat is het. Juist die kleine dingen; eens uit eten gaan; eens naar de film; eens lekker iets geks kunnen doen..... Als je jarenlang moet leven in soberheid in een maatschappij als de onze, vind ik dat armoe. Kijk, in echt arme landen, zoals sommige 3e wereld landen, zie je ook niet dagelijks deze rijkdom om je heen. In een land als de onze wel. Als er Sinterklaas gevierd wordt en het ene kind krijgt een playstation 3 en het andere kind een paar handschoenen van de wibra vind ik dat wel armoe ja. Je kunt dat dan relativeren en zeggen dat je niet alles hoeft te hebben wat je ziet, maar in onze maatschappij tel je al heel snel niet meer mee als volwaardige burger als je niet kunt doen wat anderen doen...... Dat is triest en armoe voor veel mensen.
pi_75010892
Volgens mij is het dus meer dat we in Nederland heel veel rijkdom kennen...
pi_75013504
quote:

[..]

Tel daar nu alle toeslagen, kwijtscheldingen etc eens bij op.
  donderdag 26 november 2009 @ 11:32:55 #66
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_75014494
Ik meen dat het wel bestaat maar dat heeft niet slechts met een laag inkomen te maken. Het is vooral wanneer mensen een totaal gebrek aan perspectief op een beter bestaan hebben. Geen of amper mogelijkheden om uit een treurig wereldje van verliezers te komen.

Redenen waarom mensen erin verzeild raken zijn verschillend. Voor velen is het eigen schuld maar anderen hebben gewoon vette pech.

Het jammere is dat sommige linksere politici vooral aan korte termijn oplossingen doen. Vooral door meer geld te geven. Maar beter zou het zijn als er iets gedaan werd om mensen niet vast te laten lopen en er voor zorgen dat men niet jarenlang op het minimum hoeft te leven.
pi_75033573
quote:
Op woensdag 25 november 2009 20:56 schreef bendk het volgende:
Het netto inkomen van een uitkeringsgerechtigde (uikering toeslag steun korting subsidie en meer), een modaal inkomen en een tweemaal modaal inkomen is in nederland ongeveer hetzelfde.

Politics -> Poly = many; Tics = bloodsucking creatures
  zondag 29 november 2009 @ 00:23:49 #68
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_75100584
quote:
Op donderdag 26 november 2009 08:57 schreef DS4 het volgende:
Volgens mij is het dus meer dat we in Nederland heel veel rijkdom kennen...
Voor bepaalde groepen mensen ja. Ik sprak tijdens de hond uitlaten een oude vrouw. Na een aantal gesprekken kwam de huurwoning ter sprake. Ze zei dat ze dat nauwelijks kon betalen. Toen ik zei dat ze huurtoeslag kon aanvragen, wist ze vervolgens niet hoe dat moest. Ze had geen internet en geen kinderen die dat voor haar konden doen. Dus omdat deze wegen voor zo iemand ontoegankelijk zijn, laten ze het maar helemaal. Mensen van in de 70 zijn niet meer zo flexibel en gaan niet overal achteraan bellen. En juist dit is de groep die zoveel voor dit land hebben gedaan. Mesen die hun hele leven hebben gewerkt om ons sociale stelsel te maken tot wat het is en dan nu van hun hele werkzame leven niets terug zien; alleen maar meer mogen betalen.
pi_75100907
quote:
Op zondag 29 november 2009 00:23 schreef childintime het volgende:

[..]

Voor bepaalde groepen mensen ja. Ik sprak tijdens de hond uitlaten een oude vrouw. Na een aantal gesprekken kwam de huurwoning ter sprake. Ze zei dat ze dat nauwelijks kon betalen. Toen ik zei dat ze huurtoeslag kon aanvragen, wist ze vervolgens niet hoe dat moest. Ze had geen internet en geen kinderen die dat voor haar konden doen. Dus omdat deze wegen voor zo iemand ontoegankelijk zijn, laten ze het maar helemaal. Mensen van in de 70 zijn niet meer zo flexibel en gaan niet overal achteraan bellen. En juist dit is de groep die zoveel voor dit land hebben gedaan. Mesen die hun hele leven hebben gewerkt om ons sociale stelsel te maken tot wat het is en dan nu van hun hele werkzame leven niets terug zien; alleen maar meer mogen betalen.
....en mensen die nu de AOW genieten betaald door de huidige generatie die er zelf geen cent van terug zal zien, ceteris paribus. Ze krijgen derhalve zeker wel wat terug.

Bovendien kunnen we met dergelijke verhalen sowieso niks. Een gehele financiële historie van haar leven, inclusief al het niet-fnanciële, geeft al een beter beeld om over te kunnen oordelen.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_75103403
quote:
Op woensdag 25 november 2009 23:49 schreef LesStroud het volgende:

[..]

Armoe is...

Ja want je moet per se naar de bios?
Bios is een luxe, klaar. Het is geen basisbehoefte.

En om mentaal weg te gaan, ben je duur uit?
Mentaal "opknappen" heeft niks te maken met geld uitgeven of jezelf materiele dingen veroorloven.
pi_75103406
quote:

[..]

Daar kan je toch van leven?
Wat wil je nog meer dan als je niet werkt?

Gelukkig zijn heeft niks te maken met geld hebben of in een grote achtertuin hebben.
pi_75105568
Ik kan helaas niet meer qouten, maar wat ik bedoelde is dat mensen met een minimum inkomen PLUS subsidies praktisch evenveel krijgen als een startende hbo-er. HBO is hoger onderwijs. Het meerdendeel van de mensen is MBO-er en krijgt dus minder.

Toch schijnen heel veel mensen tegen starters HBO-ers te zeggen dat ze niet moeten zeuren omdat ze genoeg verdienen, maar tegen minima zeggen dat ze het zo moeilijk hebben.
Ok, ik geef toe een startende HBO-er krijgt wel salarisverhoging na 1 jaar en minima niet, maar die startende HBO-er moet er toch een jaar van rond zien te komen.
pi_75105644
Helaas kan ik niet wijzigen, geen idee waarom, maar ik heb nog iets toe te voegen.

Het valt me de laatste tijd sterk op dat mensen met een gewone opleding (MBO) en geen leidinggevende functie praktisch allemaal evenveel per maand krijgen (plus of min een keer 100 euro). Bijstandsgerechtigden of produktiemensen, allemaal krijgen ze praktisch evenveel als je alles meeneemt, dus ook subsidies.

Maar toch lijkt het erop dat je met minima een beetje medelijden moet hebben en met werkende mensen niet, omdat deze zogenaamd meer te besteden hebben. Mensen vergeten heel vaak hun subsidies mee te nemen als ze zeggen hoeveel te verdienen. Tel het eens op en vergelijk het dan eens en dan zie je dat praktisch iedereen (-leiding-gevende en hbo/wo-ers) allemaal hetzelfde krijgen.
pi_75106015
quote:
Op woensdag 25 november 2009 22:39 schreef capricia het volgende:

[..]
Buiten de deur iets doen, daar hebben ze geen geld voor.
Ik vind het triest om te zien dat zelfs men zelfs de lokale biljartvereniging (10 euro per maand) niet meer op kan brengen. En ik ken hun huishoudboekje van haver tot gort.
Maar ook dat kun je door de gemeente laten vergoeden. In Utrecht zijn daar ook regelingen voor nota bene. Het probleem voor mensen die jij schetst is dat ze geen weet hebben van de mogelijkheden die er worden geboden. Daarentegen weten bepaalde groepen, waar vele mensen terecht een uitgesproken hekel aan hebben, dat wel (of worden ze daarbij geholpen) en zijn ze als toegift bijzonder ondankbaar.
pi_75106452
quote:
Op woensdag 25 november 2009 18:50 schreef Sander het volgende:

[..]

Vrouw, 68. Altijd huisvrouw geweest. Moeilijke longen, slechte rug. Geen kinderen. Man werkte zijn leven lang in de bouw. Gaat met pensioen, krijgt een hartaanval. Vrouw moet rondkomen van 730 euro per maand. Weduwenpensioen. En daar moet alles van betaald worden. Huur, eten, alles.

Tja, had ze 45 jaar geleden maar niet met de man van wie ze hield moeten trouwen.
Hoe kom jij aan 730 euro?

http://www.postbus51.nl/n(...)oog-is-mijn-aow.html

Dit zijn dan wel bruto bedragen, maar zo groot is dat verschil tussen netto en bruto echt niet. Zeker niet bij gepensioneerden.

En let wel, zodra je onder het sociaal minimum komt heb je recht op een extra toeslag. Daarbij zijn er ook nog zaken als de huurtoeslag, zorgtoeslag, etc.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')