Ja, Aisumasen heeft ze nog op zijn PC staan normaal gezien, hij ging ze eens uploaden dacht ikquote:Op woensdag 11 november 2009 01:51 schreef conobram het volgende:
Er is niks mis met de TT! En de plaatjes zijn (weer) overleden
Ik ken ze al langer, ook al eerder een gig bezocht. Gewoon lekkere no-nonsense hard gaan nummersquote:Op woensdag 11 november 2009 02:19 schreef Arn0 het volgende:
Vaag dat velen EODM goed vonden, ik vond het vreselijk.
Nee sorry, ik ga hier misschien als een oude zak klinken, maar dat soort muziek is veel te heftig voor mij. In dat soort nummers kan ik niet meegaan, voor mij staan er gewoon een paar mannen willekeurig op hun gitaar te rammen. En het stond dan nog eens veel te luid in Antwerpen.quote:Op woensdag 11 november 2009 02:25 schreef Xrenity het volgende:
[..]
Ik ken ze al langer, ook al eerder een gig bezocht. Gewoon lekkere no-nonsense hard gaan nummers
Snap bijna niet hoe je een nummer als de laatste van vandaag niets kunt vinden. Daar móet je gewoon in mee gaan volgens mij.
quote:Op woensdag 11 november 2009 02:33 schreef Aisumasen het volgende:
Echt op gang kwam het pas bij "Still Take You Home" en "Dancefloor", 2 onmiskenbare live-favorieten die al sinds 2005 een schot in de roos zijn. Alex toonde veel plezier in zijn spel, en het 'nieuwe nieuwe' gedeelte van "Still Take You Home" was interessant om te horen. Dit zijn nummers die live nooit vervelen, hoe vaak je ze ook gehoord hebt. Ik kreeg gelijk een opleving, waarna een jongedame mij boos toeschreeuwde "dat ik even normaal moest doen" . Ik vroeg haar of dit soms haar eerste AM-optreden was. Dit moet genoeg zeggen over het publiek op deze avond.
De mensen komen niet voor het voorprogramma hequote:Op woensdag 11 november 2009 02:42 schreef Haunter het volgende:
Wtf klaagt iedereen over Eagles of Death Metal? Ze waren gewoon weer strak als altijd! Maar echt... wat een tam, saai en ongeïnteresseerd publiek bij de EODM. Gelukkig hebben wij, met nog wat andere gasten, er een beetje pit in gekregen door op een gegeven moment door gewoon lekker los te gaan, wat ze verdienen. Echt een diepgang om te zien als je ze gezien hebt in een kleinere zaal (ik heb ze in Paradiso gezien begin dit jaar). Klein beetje toegegeven, ze passen ook niet bij de stijl van de Apen.
Nouja, ik dus wel.quote:Op woensdag 11 november 2009 02:48 schreef Merkie het volgende:
[..]
De mensen komen niet voor het voorprogramma he.
Ik had het idee dat sommige mensen meer voor het "los gaan" kwamen dan AM zelfquote:Op woensdag 11 november 2009 02:50 schreef Haunter het volgende:
[..]
Nouja, ik dus wel.Voor mij was het 2 vliegen in 1 klap.
En wat was er mis met het publiek? Waar ik was werd er heerlijk los gegaan in ieder geval, zoals het hoort.
Had ik niet echt. Ik had het 2 jaar geleden in de HMH meer, daar ergerde me ik ook erg aan. Maar ik zag vandaag vooral een jong, maar energiek publiek om me heen, die op de juiste momenten gewoon heerlijk aan het losgaan waren... net als ikquote:Op woensdag 11 november 2009 02:52 schreef Merkie het volgende:
[..]
Ik had het idee dat sommige mensen meer voor het "los gaan" kwamen dan AM zelf.
Op de tribune stond iemand op de trap vreselijk 'los te gaan', en ze begon ook nog te schreeuwen 'Fuck jullie allemaal, jullie begrijpen de muziek niet'.quote:Op woensdag 11 november 2009 02:52 schreef Merkie het volgende:
[..]
Ik had het idee dat sommige mensen meer voor het "los gaan" kwamen dan AM zelf.
Nee man! Mocht ik een tweede keer gaan in deze tour, zou ik juist voor zitplaatsen kiezen. Al is dat misschien ook weer niet helemaal vergelijken omdat ik ze al zo vaak van dichtbij heb gezien.quote:Op woensdag 11 november 2009 02:55 schreef Arn0 het volgende:
Nu ik dit lees heb ik echt zoveel spijt dat ik als een idioot zitplaatsen had
Tja, opzich kon je je perfect op de muziek concentreren maar moest ik een tweede keer gaan zou ik zeker staanplaatsen nemen. Het 'pit' sfeertje dat beschreven wordt in dit topic lijkt me wel tof. Maar de eerlijkheid gebied me om te zeggen dat ik nog nooit heb gepit.quote:Op woensdag 11 november 2009 02:58 schreef Aisumasen het volgende:
[..]
Nee man! Mocht ik een tweede keer gaan in deze tour, zou ik juist voor zitplaatsen kiezen. Al is dat misschien ook weer niet helemaal vergelijken omdat ik ze al zo vaak van dichtbij heb gezien.
Ja, en ik doe alsof ik het niet gelezen hebquote:Op woensdag 11 november 2009 02:59 schreef Arn0 het volgende:
[..]
PS: dat bericht over de dode images in de OP gelezen?
quote:Op woensdag 11 november 2009 02:46 schreef Arn0 het volgende:
Erg mooi verslag, bedankt!Jammer van het publiek inderdaad. Voor mij waren de hoogtepunten van de show toch de Humbug nummers, met voorsprong, omdat ik Humbug ook gewoon veel beter vind dan de twee andere albums.
Er is alweer een publieksopname van Sketchead, in vrij goede kwaliteit, heb het even op Youtube gegooid voor de geïnteresseerden;
Dat is stukken minder spannend dan je denkt, vraag maar aan AMDBquote:Op woensdag 11 november 2009 02:44 schreef Merkie het volgende:
[..]. Ik zou wel eens een documentaire willen zien over hoe Aisumasen een een AM-concert beleeft
. [..]
"Vroeger..."quote:Op woensdag 11 november 2009 02:50 schreef Haunter het volgende:
[..]
Nouja, ik dus wel.Voor mij was het 2 vliegen in 1 klap.
En wat was er mis met het publiek? Waar ik was werd er heerlijk los gegaan in ieder geval, zoals het hoort.
Mee eens, was er blij mee dat ik het rustig heb kunnen observeren iets verder van het midden vandaan. Daar lenen de nieuwe nummers zich stukken beter voor.quote:Op woensdag 11 november 2009 03:03 schreef Yevgeni het volgende:
Ongecontroleerd losgaan bij Arctic Monkeys is zonde m.i. Je kunt beter normaal genieten van het optreden, anders kun je ook een plaat opzetten.
Moet ik het doen? Ik was aan het denken om misschien heel de OP even te remakenquote:Op woensdag 11 november 2009 03:02 schreef Aisumasen het volgende:
Ja, en ik doe alsof ik het niet gelezen heb.
Leeftijdsrestricties, ik wou geen risico nemenquote:Ik kan juist nooit begrijpen waarom mensen, bij zo'n energieke band als de Arctic Monkeys, zitplaatsen nemen. Kom op, deze muziek is veelal (paar softe nummers natuurlijk) gemaakt om lekker op springen/los te gaan. Bij een akoestisch optreden kan ik het me wel voor stellen, maar een indie/rock-concert... nah.
Het was nog steeds wel vol met energie, wat ik alle optredens wat ik gezien heb behalve Lowlands 2009, vond ik zelf. Die pijnlijke stiltes waren denk ik omdat mensen net een beetje bijkwamen van de energie, en daardoor de tekst niet meer wisten. Ik, als grote AM-fan, wist het zelfs eventjes niet meerquote:Op woensdag 11 november 2009 03:02 schreef Aisumasen het volgende:
"Vroeger..."...was het Arctic Monkeys-publiek vooraan één groot front van energie. Waarom duurde het applaus dit keer vaak niet langer dan 5 seconden? Waarom vielen er pijnlijke stiltes toen Alex het publiek liet zingen, onder andere in "This House Is A Circus"?
Op Lowlands koos ik voor het laatste, waar ik achteraf nog spijt van heb gekregen ook. Nu heb ik prima kunnen genieten en zo nu en dan vlieg je toch wel uit de bocht. Dat de tienermeisjes dat dan niet trekken, snap ik nooit, het blijven wel de Arctic Monkeys, hè.. Heb vandaag ook een hoop mensen gezien die op ergens 'along the way' op de 'bandwagon' zijn gestapt om alleen maar hip te zijn. Ik veracht ze..quote:Op woensdag 11 november 2009 03:04 schreef Aisumasen het volgende:
[..]
Mee eens, was er blij mee dat ik het rustig heb kunnen observeren iets verder van het midden vandaan. Daar lenen de nieuwe nummers zich stukken beter voor.
God ja, die heb ik ook nog even gezien toen ik na het halen van mijn jas [moest echt een trein halen] het einde van FA en daarna 505 ging kijken. Wat was dat een lomp wijf zegquote:Op woensdag 11 november 2009 02:56 schreef Peter6000 het volgende:
Op de tribune stond iemand op de trap vreselijk 'los te gaan', en ze begon ook nog te schreeuwen 'Fuck jullie allemaal, jullie begrijpen de muziek niet'.![]()
Naja in mijn geval: ik heb het nu wel gehad met dat lompe gespring, geduw en gepit. Been there, done that. Nu kom ik alleen nog voor de muziek.quote:Op woensdag 11 november 2009 03:02 schreef Haunter het volgende:
Ik kan juist nooit begrijpen waarom mensen, bij zo'n energieke band als de Arctic Monkeys, zitplaatsen nemen. Kom op, deze muziek is veelal (paar softe nummers natuurlijk) gemaakt om lekker op springen/los te gaan. Bij een akoestisch optreden kan ik het me wel voor stellen, maar een indie/rock-concert... nah.
Welke tribune was dat precies? Die op etage 1, of die die gewoon te bereiken is vanaf beneden?quote:Op woensdag 11 november 2009 09:18 schreef Xurk het volgende:
[..]
God ja, die heb ik ook nog even gezien toen ik na het halen van mijn jas [moest echt een trein halen] het einde van FA en daarna 505 ging kijken. Wat was dat een lomp wijf zegZonder gêne als een zatte stuk stront heen en weer zwalken op de trap en hard roepen inderdaad. Ook nog dat ze "er zo boos om kon worden" dat mensen de muziek niet snapten
quote:Op woensdag 11 november 2009 03:02 schreef Aisumasen het volgende:
Dat is stukken minder spannend dan je denkt, vraag maar aan AMDB. Het 'akkefietje' wat ik beschreef volgde nadat ik gecontroleerd enthousiast mijn hoofd op een neer wist te bewegen. Het halve publiek bestond uit puberende meisjes die niets gewend zijn.
Dat zijn wel de meest ergerlijke figuren bij concerten van populaire acts. Ze zien er inderdaad vrij wannabe-hippie uit en kennen alleen de nummers van Favourite Worst Nightmare, hooguit nog een paar van het eerste album. Die kinderen komen ook vooral om een foto/opname te maken van hun "idolen". Heb bij een concert van N*E*R*D nog eens een aanvaring gehad met dat soort types toen ik los wilde gaan.quote:Op woensdag 11 november 2009 09:18 schreef Xurk het volgende:
Wel vervelend dat er nog steeds zo'n wannabe publiek afkomt op Arctic Monkeys concerten zeg. Ik had gehoopt dat het nu wel een beetje voorbij zou zijn na een aantal jaar en de hype een beetje weg is. Maar nee, nog steeds bestaat de helft van het publiek uit minderjarige meisjes die er heel erg hip[pie] uit proberen te zien [bijv. die elastiekjes om hun hoofd / over hun voorhoofd] en die samen met hun ouders te dichtbij de losgaande mensen gaan staan en er vervolgens over gaan zeuren...
1. Je hebt hier zelf de tekst ook verkeerd, de credit cards zitten in het begin van het nummer.quote:Op woensdag 11 november 2009 02:33 schreef Aisumasen het volgende:
Een echte piek werd pas weer bereikt bij "When The Sun Goes Down", eigenlijk al iets te laat. Aan de lichtshow lag het niet, die was treffend. Spotlight op Alex tijdens zijn shine-momenten, al vergat hij de tekst aan het eind (met opzet?). "And what a scummy man/Just give him half a chance, I bet he'll rob you if he can/He don't do major credit cards, I doubt she does receipts/blahblahblahblah!"
Je bent best een saaie lul ja!quote:Op woensdag 11 november 2009 03:02 schreef Aisumasen het volgende:
[..]
Dat is stukken minder spannend dan je denkt, vraag maar aan AMDB. Het 'akkefietje' wat ik beschreef volgde nadat ik gecontroleerd enthousiast mijn hoofd op een neer wist te bewegen. Het halve publiek bestond uit puberende meisjes die niets gewend zijn.
Dude! Joey Castilloquote:Op woensdag 11 november 2009 11:09 schreef AMDB het volgende:
Maar in ieder geval, EODM begon, en ik vond er weinig aan. Wel een paar leuk gespeelde liedjes maar er komt live amper iets over van de catchyheid die ze wel op plaat hebben. Daarbij zijn de andere muzikanten ook maar een stel wannabe's, de drummer speelt ALTIJD hetzelfde tussenstukje tussen nummers.
Die vanaf beneden te bereiken is, dus één trap omhoog als je er van buiten de zaal naartoe wil.quote:Op woensdag 11 november 2009 10:38 schreef Horloge het volgende:
Welke tribune was dat precies? Die op etage 1, of die die gewoon te bereiken is vanaf beneden?
Jij bedoelt de kritiek op de pittende mensen? Die hebben geen respect voor andermans concertbeleving m.i.quote:Op woensdag 11 november 2009 11:37 schreef Jeroennaarbeneden het volgende:
Wat is er hier vreselijk weinig begrip voor andermans concert beleving zeg.
Dat was inderdaad overdreven en irritant.quote:Op woensdag 11 november 2009 11:40 schreef AMDB het volgende:
[..]
Jij bedoelt de kritiek op de pittende mensen? Die hebben geen respect voor andermans concertbeleving m.i.
Zelfs op Secret Door gingen sommige mensen pitten![]()
![]()
Misschien stond ik daar eerder dan de pittende mensen? Die kwamen later allemaal naar voren stormen en kunnen heel moeilijk op de zelfde plek blijven staan.quote:Op woensdag 11 november 2009 11:46 schreef Jeroennaarbeneden het volgende:
Het is vrij simpel. De zal is tamelijk groot, je weet dat er voorin een groepje staat dat "los" gaat (en het was allemaal redelijk tam, maar goed). Heel veel respect voor jouw concertbeleving, maar misschien moet je, van alle plekken waar je kán staan, dan eventjes niet daar in de buurt gaan staan?
Ja, maar die mensen hadden ook totaal geen respect voor de andere nummers en de mensen om hen heen. Volgens mij draai je de zaken om. Dat het gebeurt weet ik, maar ze blijven vaak totaal belachelijk bezig zonder enig respect voor mensen om hen heen. Ik heb ook wel eens in een pit gestaan maar als ik zag dat er mensen last van hadden zorgde ik er altijd voor dat ik ze niet raakte of iets van ze af ging. Sommige gasten hebben alleen maar oog voor elkaar duwen en maakt het ze niks uit dat ze omstanders keihard raken.quote:Op woensdag 11 november 2009 11:50 schreef Jeroennaarbeneden het volgende:
Maar je wéét toch dat het centraal voor het podium, niet helemaal vooraan maar wel in de buurt altijdgebeurd?
Ik denk het wel, zullen vast tickethandelaars zijn die nog kaarten kwijt moeten en ze voor laag verkopen. Wel onderhandelen natuurlijkquote:Op woensdag 11 november 2009 11:53 schreef ralfseltje het volgende:
Is het goed te doen om vanavond nog (goedkoop) twee kaartjes te scoren bij de HMH?
quote:Op woensdag 11 november 2009 11:58 schreef Jeroennaarbeneden het volgende:
Ik moet eerlijk bekennen dat als ik muziek voel zoals ik dat gister deed, dan verlies ik mijn medemens een beetje uit het oog ja (hoewel ik niet van het duwen ben - daarvoor stonden er te veel jonge blonde dames tussen).
Maar laat ik het zo zeggen: je gaat naar Ajax-Feyenoord, maar wil vooral rustig de wedstrijd kijken. Geen staande mensen om je heen, niet te veel geschreeuw, niet te veel gekkigheid. Ga je dan op 410 of op de f-side staan? Nee toch?
Tja, ik snap sommgie kritiek ook totaal niet. Ik vind het onzin om op Secret Door te gaan pitten, dat is gewoon haantjesgedrag. Maar als ik lekker los sta te gaan, vooraan waar altijd "aktie" is, omdat ik de muziek die ik hoor heerlijk vind en me goed voel, moet dat geen probleem zijn. Al he-le-maal niet bij een indie-concert als de Arctic Monkeys.quote:Op woensdag 11 november 2009 11:58 schreef Jeroennaarbeneden het volgende:
Ik moet eerlijk bekennen dat als ik muziek voel zoals ik dat gister deed, dan verlies ik mijn medemens een beetje uit het oog ja (hoewel ik niet van het duwen ben - daarvoor stonden er te veel jonge blonde dames tussen).
Maar laat ik het zo zeggen: je gaat naar Ajax-Feyenoord, maar wil vooral rustig de wedstrijd kijken. Geen staande mensen om je heen, niet te veel geschreeuw, niet te veel gekkigheid. Ga je dan op 410 of op de f-side staan? Nee toch?
Die vergelijking gaat niet op, nu claimen die mensen de beste plek. Terwijl in de Arena genoeg andere goede plekken zijn.quote:Op woensdag 11 november 2009 11:58 schreef Jeroennaarbeneden het volgende:
Brutalen hebben de halve wereld.quote:Op woensdag 11 november 2009 12:01 schreef AMDB het volgende:
[..]
Geef de asociale mensen maar een plek vooraan. Hoe gaat dat gezegde ook alweer? Iets van "De asocialen hebben de halve wereld" o.i.d.
Klopt helemaal.quote:Op woensdag 11 november 2009 12:06 schreef Jeroennaarbeneden het volgende:
Geen respect voor de band - dat is een aanname. Als ik muziek beleef, gaat dat gepaard met wat druk gedrag. Wat dat in godesnaam met respect voor de band te maken heeft, ik weet het niet. Als ik geen respect voor de band heb blijf ik stil staan, ieder z'n meug.
Wat betreft de asocialen... Kom kom. Het duwen van "onschuldige" omstanders is natuurlijk een beetje triest, tegelijkertijd weet jij ook wel hoe die dingen gaan: soms struikel of duikel je toevallig de verkeerde kant op. Shit happens. Gebeurd allemaal al langer bij concerten dan jij en ik er komen, noem het een stukje traditie.
Sommige moshpits zijn gewoon vreselijk sarcastisch, zoals die bij de rustigere nummers. Dat mag je wat mij betreft wel gebrek aan respect noemen. Gebrek aan respect voor iedereen, niet alleen voor de band.quote:Op woensdag 11 november 2009 12:06 schreef Jeroennaarbeneden het volgende:
Geen respect voor de band - dat is een aanname. Als ik muziek beleef, gaat dat gepaard met wat druk gedrag. Wat dat in godesnaam met respect voor de band te maken heeft, ik weet het niet. Als ik geen respect voor de band heb blijf ik stil staan, ieder z'n meug.
Wat betreft de asocialen... Kom kom. Het duwen van "onschuldige" omstanders is natuurlijk een beetje triest, tegelijkertijd weet jij ook wel hoe die dingen gaan: soms struikel of duikel je toevallig de verkeerde kant op. Shit happens. Gebeurd allemaal al langer bij concerten dan jij en ik er komen, noem het een stukje traditie.
Sommigen niet, daar ben ik het dan wel mee eens. Ik heb me daar gister niet aan geërgerd, maar 2 jaar geleden in de HMH wel. Gewoon van die sjappies die met een stuk of 5/6 man stoer staan te doen voor elkaar.quote:Op woensdag 11 november 2009 12:12 schreef Jeroennaarbeneden het volgende:
Nu ja, ik ga ook niet bepaald los op rustige nummers nee. Bizar fenomeen. Maar ja, misschien beleven die jongens muziek zo, kan toch?
Ja, dat soort druk maar hard terug naar hun stoere vriendjes.quote:Op woensdag 11 november 2009 12:15 schreef Jeroennaarbeneden het volgende:
Die mag je van mij - onder het mom van, lekker ruig - best even een tik tegen de kanis geven.
quote:› ARCTIC MONKEYS: AANTREKKINGSKRACHT IN ONVERSCHILLIGHEID :: 11-11-2009
Twee avonden de HMH uitverkopen bleek een iets te ambitieus plan, maar het had niet veel gescheeld. De Arctic Monkeys zitten al een poos in de overgangsfase van indiehype naar publieksband en daar horen zalen met een capaciteit van 5500 personen bij. Wat de Monkeys in de bierhal neerzetten voelt vertrouwd voor de mensen die ze al op Lowlands of elders zagen: een goede mix van oud en nieuw materiaal, gecombineerd met een mooie lichtshow en de fascinerende onverschilligheid van vier postpubers zonder (zichtbare) podiumvrees.
Het is slim om Eagles Of Death Metal, de band van Californië’s belangrijkste dickshaker Jesse ‘The Devil’ Hughes, het voorprogramma te laten verzorgen; een betere opwarmer kun je je als band én publiek niet wensen. De verbindende factor tussen Eagles Of Death Metal en de Arctic Monkeys? Mojo. Sexappeal. Hughes heeft het in overvloed, de Monkeys hebben er nog nooit van gehoord. Oók niet nu hun haar lang is en ze in toetsenist/gitarist John Ashton een vijfde bandlid hebben gevonden.
Dat belet ze er echter niet van om met Dance Little Liar en Brianstorm meteen goed uit te pakken vanavond. Het eerste hoogtepunt is de ‘pas-de-deux’ van zanger/gitarist Alex Turner en gitarist Jamie Cook tijdens Still Take You Home. In een lang uitgesponnen middenstuk spelen de Britten vlijmscherp tegen elkaar op. Mooi om te zien en fantastisch om te horen. In Dangerous Animals heeft Turner wat stemproblemen. Het lijkt alsof hij te laag inzet en dat in het vervolg van het nummer niet meer kan rechtzetten.
Tekstueel laat hij ook wat steekjes vallen – zowel in When The Sun Goes Down als Fluorescent Adolescent worstelt hij met z’n eigen woorden. Een tweede hoogtepunt is Secret Door, de grande finale van de reguliere set. Confettikanonnen laten het sneeuwen in wit en goud. De helverlichte zaal en het neerdwarrelende papier doet denken aan Sigur Rós: sprookjesachtig en buitenaards, alsof je níet in een bierhal in Amsterdam Zuid-Oost staat.
Concluderend: de Arctic Monkeys zijn schandalig goed, hebben geen mojo, doen niet aan dansen en hebben een broertje door aan beleefde woorden. Dat wisten we. Toch? Vanavond lijkt een deel van het publiek verbaasd over het feit dat Turner niet stralend van trots de set volspeelt. Een mannelijke bezoeker weet zijn verbazing in één sublieme zin te vatten: ‘Act like you fucking enjoy it, Alex!’. Dit staaltje taalkundig vakmanschap getuigt niet alleen van onbekendheid met de Arctic Monkeys, maar ook van het probleem waarvoor de band zich door de groeiende populariteit gesteld ziet: gelegenheidsfans.
Toch is het een aloud punt van kritiek: Alex Turner is saai. Hij zou meer moeten bewegen en zijn ‘frontmanverantwoordelijkheid’ nemen. Wat is immers het nut van een concert als de muzikanten zo statisch als een zak tuinaarde zijn? Misschien is het – gezien het feit dat deze saaipieten uit Sheffield al vier jaar lang de baas zijn in indieland – tijd om de boel eens om te draaien: de aantrekkingskracht van de Arctic Monkeys zit ‘m júist in de onverschilligheid. En Alex Turner, Matt Helders, Jamie Cook en Nick O’Malley kunnen zich die onverschilligheid permitteren, omdat de muziek zo intimiderend goed is. Een band die saai én slecht is, speelt geen HMH (bijna) vol. Een band die saai en steengoed is wel. TOM SPRINGVELD
Gezien: ARCTIC MONKEYS, HMH, AMSTERDAM (10 NOVEMBER 2009)
Setlist:
Dance Little Liar
Brianstorm
This House Is A Circus
Still Take You Home
I Bet You Look Good On The Dancefloor
My Propellor
Sketchead
Crying Lightning
The View From The Afternoon
Cornerstone
If You Were There, Beware
Pretty Visitors
The Jeweller’s Hand
Do Me A Favour
When The Sun Goes Down
Secret Door
Fluorescent Adolescent
505
Die laatste alinea! Beter kan ik het niet beschrijven!quote:
Nu.nlquote:Arctic Monkeys op zoek naar zichzelf
AMSTERDAM – De Britse indierockband Arctic Monkeys speelt dinsdagavond in de Heineken Music Hall. Het is de eerste van twee dagen dat Alex Turner en de zijne in 's lands grootste bierhal staan.
De populaire rockers, die dit jaar ook op Lowlands hun acte de présence gaven, hebben echter geen van beide avonden volledig uit weten te verkopen.
Nadat the Eagles of Death Metal de zaal aardig hebben opgewarmd begint Arctic Monkeys zo rond kwart over negen in een toch behoorlijk gevulde zaal met het opvallende openingsnummer Dance Little Liar. Het nummer is afkomstig van hun laatste en wisselend ontvangen album Humbug en kan niet direct op een enthousiast ontvangst rekenen.
Dit geeft gelijk aan dat het publiek het nieuwste repertoire van de band nog niet volledig omarmd heeft. Als het openingsnummer echter overgaat in de pakkende gitaarriff van Brianstorm heeft de band de aandacht van de zaal even stevig te pakken.
Zwak
De band, die allerminst bekend staat om hun overtuigende podiumpresentatie, weet deze aandacht echter niet het gehele optreden te behouden. Een zwak opgebouwde setlist en het gebrek aan activiteit op het podium draagt daar sterk aan bij.
Zo wordt hun grootste hit I Bet You Look Good On The Dancefloor al als vierde nummer gebracht, als de menigte nog helemaal klaar voor deze kraker lijkt. Naarmate het nummer vordert wordt er aardig meegezongen en gesprongen maar er wordt hier duidelijk te vroeg gepiekt.
Zo rond de helft van het optreden zakt de aandacht helemaal een stuk weg. Er wordt veel materiaal van hun laatste album gespeeld en weer blijkt dat de nieuwe nummers nog niet dezelfde waardering hebben als het oudere succesvolle repertoire.
Waar My Propellor en single Crying Lightning nog aardig ontvangen worden door de massa, kan de rest van Humbug niet overtuigen.
Podiumpresentatie
Een ander voorbeeld van de matige podiumpresentatie, waar de bedrijvige drummer Matt Helders overigens van uitgesloten mag worden, is het nummer Pretty Visitors waar frontman Alex Turner zijn vertrouwde gitaar even afdoet. Als alleen zanger komt hij zichtbaar ongemakkelijk over en met alle vrijgekomen bewegingsvrijheid wordt vrijwel niets gedaan.
Wanneer de zanger na het nummer het publiek vraagt of ze het naar het zin hedden, krijgt hij een lauwe respons. Als hij vervolgens vraagt hoe zijn fans het optreden van The Eagles of Death Metal vonden, is de reactie ironisch genoeg zelfs een stuk groter.
Visueel
Het einde van de show komt in zicht door de publieksfavoriet When The Sun Goes Down, één van de liedjes waar het allemaal mee begon voor de band uit Sheffield. Het nummer wordt bijzonder goed ontvangen en luidkeels meegezongen door de menigte.
Het sfeervolle Secret Door is de afsluiter van de avond en wordt bijpassend opgeleukt door confettikanonnen die een regen van glittertjes laten vallen. Visueel een prachtig einde van een vrij matige show. Ook de toegift kan dit niet meer redden met nummers als Fluorescent Adolescent en 505.
Verandering
Het lijkt alsof Arctic Monkeys een band is die momenteel op zoek is naar zichzelf. De overgang naar het zwaardere, grootste geluid van hun laatste album lijkt zelfs bij oude nummers voor een verandering in de sound te zorgen.
De transformatie die zij doorgaan lijkt nog niet helemaal af te zijn en dat stralen ze ook zeker niet uit op de bühne. Voor de echte fans is er waarschijnlijk geen vuiltje aan de lucht, want de Britten spelen hun songmateriaal technisch prima. Maar overtuigen doet het nergens, en daar kom je toch voor naar een live show.
Slaat inderdaad nergens op. De OOR-recensie vind ik wel heel goed.quote:Op woensdag 11 november 2009 13:03 schreef Yevgeni het volgende:
Nu.nl slaat de plank dan weer volledig mis.
Niet zo huilen !quote:Op woensdag 11 november 2009 11:55 schreef AMDB het volgende:
[..]
Ja, maar die mensen hadden ook totaal geen respect voor de andere nummers en de mensen om hen heen. Volgens mij draai je de zaken om. Dat het gebeurt weet ik, maar ze blijven vaak totaal belachelijk bezig zonder enig respect voor mensen om hen heen. Ik heb ook wel eens in een pit gestaan maar als ik zag dat er mensen last van hadden zorgde ik er altijd voor dat ik ze niet raakte of iets van ze af ging. Sommige gasten hebben alleen maar oog voor elkaar duwen en maakt het ze niks uit dat ze omstanders keihard raken.
Hij zong de tekst ook juist verkeerd, door weer met de tekst van het begin te beginnenquote:Op woensdag 11 november 2009 11:03 schreef TC03 het volgende:
[..]
1. Je hebt hier zelf de tekst ook verkeerd, de credit cards zitten in het begin van het nummer.
2. Volgens mij zat het iets anders. Ik hoorde dit volgens mij: "And what a scummy man/blahblah/can see it in his eyes that he's got a nasty plan/I hope you're not involved at all!" Oftewel, een mislukte poging om het publiek het einde te laten zingen.
Ja, en dan te bedenken dat de heftigheid van het publiek nog niets vergeleken was met hun optredens in 2006 en 2007 in Nederlandquote:Op woensdag 11 november 2009 10:38 schreef Horloge het volgende:
[..]
Dat zijn wel de meest ergerlijke figuren bij concerten van populaire acts. Ze zien er inderdaad vrij wannabe-hippie uit en kennen alleen de nummers van Favourite Worst Nightmare, hooguit nog een paar van het eerste album. Die kinderen komen ook vooral om een foto/opname te maken van hun "idolen". Heb bij een concert van N*E*R*D nog eens een aanvaring gehad met dat soort types toen ik los wilde gaan.
Zag gister een meisje voor mij zitten SMS'en, dat ze 'vooraan had gestaan, maar dat het daar echt een hel was!" (bij EODM). Wat had je dan verwacht, domme doos?
Klopt, al na een paar nummers gingen veel boze meisjes om mij heen "naar de tribune", omdat het "niet te doen" wasquote:Op woensdag 11 november 2009 11:24 schreef Xurk het volgende:
[..]
Die vanaf beneden te bereiken is, dus één trap omhoog als je er van buiten de zaal naartoe wil.
Ik merkte wel dat in de tweede helft van de set [nadat er een aantal Humbug-nummers achter elkaar waren geweest] dat ik steeds meer ruimte kwam doordat er achter elkaar meisjes bleven weglopen uit het voorste gedeelte. Ik kwam er niet uit of dat nu kwam doordat ze de meute voor wilden zijn na het concert m.b.t. jassen ophalen en treinen halen, of dat ze Humbug niet kennen / kunnen waarderenHet was in ieder geval wel een gevalletje "good riddance", zeker als het laatste de oorzaak was.
Ik zeg toch ook dat ik ietsje meer naar de zijkant ben gegaan om de puberende medemens hun gang te laten gaanquote:Op woensdag 11 november 2009 11:37 schreef Jeroennaarbeneden het volgende:
Wat is er hier vreselijk weinig begrip voor andermans concert beleving zeg.
quote:Op woensdag 11 november 2009 11:57 schreef Yevgeni het volgende:
Ik heb vooral een hekel aan mensen die de aandacht op zichzelf vestigen door zelf totaal geen aandacht voor de band te hebben.
En daar komt bij: Heb 'em toch vaak genoeg zien headbangen. Alleen gisterenavond niet echt... Dat is het enige wat miste, de communicatie onderling, wat altijd zo leuk is om te bekijken. Misschien juist een goed teken dat ze allemaal extra geconcentreerd waren.quote:Op woensdag 11 november 2009 12:58 schreef AMDB het volgende:
[..]
Die laatste alinea! Beter kan ik het niet beschrijven!
En wie zit er nou te wachten op een rondspringende Alex bij de nieuwe nummers?
Ach ja, als Gijsbert aanwezig was geweest voor een verslag was het precies andersom geweestquote:Stoïcijnse Arctic Monkeys zoeken naar volwassenheid
AMSTERDAM - De Arctic Monkeys zullen voorlopig minder leuk en goed zijn dan in de periode 2006-2008, concludeert recensent Menno Pot na het concert in de Music Hall.
Sleutelmoment tijdens het eerste van twee niet helemaal uitverkochte Arctic Monkeys-optredens in de Amsterdamse Music Hall: het ingelaste gitaarduel van frontman Alex Turner en Jamie Cook tijdens Still Take You Home, één van de heftigste liedjes van dat magistrale debuutalbum uit 2006.
Plotseling begreep je even waaróm het na twee platen anders moest, waarom de songs op het derde album Humbug langer zijn en waar die flirt met seventies rock vandaan komt. Het sleutelwoord is vrijheid. Vrijheid om eens een gitaar te laten brullen, in plaats van afgemeten en ritmisch aan te slaan. Vrijheid voor een gewaagde solo, in plaats van een spervuur van strakke hooks. Weg met de liniaal.
Mildheid
In Still Take You Home ontmoetten de oude en de nieuwe Arctic Monkeys elkaar, klopte het en werd je prompt door mildheid overvallen: laten we ze de tijd geven, deze jonge band die niet altijd het charmante snoepje van de week kan blijven en op zoek is naar een manier om in stijl volwassen te worden. Ze zijn het waard.
Er komt vast weer eens een beter album dan Humbug, en dat fletse Lowlands-optreden (augustus) is ze ook vergeven. Door deze fase moeten we gewoon even heen, de Monkeys en wij, en daarna gaan ze vast ook weer gewoon naar de kapper.
Die momenten van begrip (ook nieuwe stukken als Pretty Visitors en My Propeller bevielen goed) maakten de conclusie niet minder onontkoombaar dat het tot die tijd gewoon wat minder leuk en goed zal zijn dan in de periode 2006-2008. Tijdens de opening leek het wel alsof de band dat er eens flink in wilde wrijven: het blubberig uitgevoerde Dance Little Liar was als een gast die bij binnenkomst meteen een moedeloze klaagzang over zijn zwemmerseczeem afsteekt.
Popprojectielen
In december 2007 bestookten de ook toen stoïcijnse Arctic Monkeys het publiek in de Music Hall met vlijmscherpe popprojectielen, met breaks en wendingen zo strak dat ze je de adem afsneden. Wie er toen bij was, moet het toch onverteerbaar vinden dat Fake Tales Of San Francisco en Dancing Shoes nu achterwege bleven ten faveure van welk Humbug-nummer dan ook. Alle begrip en geduld van de wereld kunnen daar niets aan veranderen.
** (2/5 sterren)
http://www.volkskrant.nl/(...)n_naar_volwassenheid
Snappen die mensen het nou gewoon nietquote:Op woensdag 11 november 2009 15:49 schreef Aisumasen het volgende:
[..]
Ach ja, als Gijsbert aanwezig was geweest voor een verslag was het precies andersom geweest.
Yep, beide shows worden/zijn opgenomen. Toen ik het had geüpload had ik de taper niet vermeld, niet netjes van mij, dus bij dezequote:
Wat bedoelt de schrijver hier in godsnaam mee?quote:Tijdens de opening leek het wel alsof de band dat er eens flink in wilde wrijven: het blubberig uitgevoerde Dance Little Liar was als een gast die bij binnenkomst meteen een moedeloze klaagzang over zijn zwemmerseczeem afsteekt.
Daar is hij sinds Humbug erg bedreven in.quote:Op woensdag 11 november 2009 17:21 schreef Arn0 het volgende:
Wel een erg vage metafoor dat hij gebruikt
Haha dat was een vriend van me die dat schreeuwde.quote:
In plaats van bovenstaande zong alex:quote:What a scummy man
Just give him half a chance
I bet he'll rob you if he can
Can see it in his eyes that he's got a nasty plan
I hope you're not involved at all
Mensen raakten in de war. Ik ookquote:What a scummy man
Can see it in his eyes that he's got a nasty plan
...
...
quote:Op dinsdag 10 november 2009 22:59 schreef Arn0 het volgende:
Het concert is intussen afgelopen, ik wil verslagenNog steeds dezelfde setlist?
Waar kan ik die bootleg downloaden? Hoe kom jij eraanquote:Op woensdag 11 november 2009 17:13 schreef Arn0 het volgende:
[..]
Yep, beide shows worden/zijn opgenomen. Toen ik het had geüpload had ik de taper niet vermeld, niet netjes van mij, dus bij dezeBedankt 'Stix'
Ik ben benieuwd naar de gehele opname.
Was die vraag niet één en al ironie van Alexquote:Wanneer de zanger na het nummer het publiek vraagt of ze het naar het zin hebben, krijgt hij een lauwe respons. Als hij vervolgens vraagt hoe zijn fans het optreden van The Eagles of Death Metal vonden, is de reactie ironisch genoeg zelfs een stuk groter.
(Nu.nl)
De hele show is nog niet op het internet verschenen voor zover ik weet, enkel Sketchead.quote:Op woensdag 11 november 2009 23:20 schreef tim. het volgende:
Waar kan ik die bootleg downloaden? Hoe kom jij eraan?
Die was erg lekker live ja, paste ook perfect in de setlist op dat moment vond ik.quote:Op donderdag 12 november 2009 00:58 schreef Radioheader het volgende:
Hehehe, net terug en ik ben fan geworden. Wat een FUCKING vet optreden. Echt supergoed! EoDM waren gewoon goed, alle nummers klonken lekker strak, ik kende ze ook allemaal al wel. Was echt prima. Daarna Arctic Monkeys, speelden heel erg goed, alle nummers klonken strak en veel beter dan op de albums. Echt heel goed vermaakt!Fluorescent Adolescent
Ohjeequote:Op donderdag 12 november 2009 07:44 schreef febster het volgende:
Zow, woensdag was duidelijk het betere concert. Ze hadden er meer zin in, Alex was meer in zijn hum en het publiek bestond, in mijn optiek, ook veel meer uit fans die dus enthousiaster reageerden.
Ik heb 2 portemonnees, 1 ipod en een horloge gevonden.quote:Op donderdag 12 november 2009 09:01 schreef AMDB het volgende:
Ik bedenk me net weer, toen Brianstorm dinsdag begon zag ik gelijk dat iemand z'n bril kwijtraakte, die was dus weg
Nee, er zat iemand heletijd Mardy Bum te schreeuwen vanuit het publiek.quote:Op donderdag 12 november 2009 23:00 schreef Aisumasen het volgende:
Zelfs hij kan de nummers van het eerste album niet meer uit elkaar houden. Neee, dat zou ik nooit zeggen.
Maar 't is nu wel duidelijk een act, haha.
edit: Oh wow, dat op 01:47 komt wel erg onder de invloed over. Net zoals de dag daarvoor dus.
Nou ja, ik kan toch zeggen dat het erg verward overkomt. Net zoals de dag daarvoor?quote:Op donderdag 12 november 2009 23:06 schreef Leonos het volgende:
[..]
Nee, er zat iemand heletijd Mardy Bum te schreeuwen vanuit het publiek.
Denk dat het een soort van grap was, want de dag ervoor deed ie het dus ook niet.
Lijkt me niet dat ie 2x dezelfde domme fout maakt.
En dat je op zo'n slecht kwaliteit filmpje kan zien dat ie onder invloed is slaat ook nergens op.
Alex was wel degelijk flink onder invloed. Was het publiek maar net als hem, dan was 90% van het publiek tenminste nog aangenaam...quote:Op donderdag 12 november 2009 23:06 schreef Leonos het volgende:
[..]
Nee, er zat iemand heletijd Mardy Bum te schreeuwen vanuit het publiek.
Denk dat het een soort van grap was, want de dag ervoor deed ie het dus ook niet.
Lijkt me niet dat ie 2x dezelfde domme fout maakt.
En dat je op zo'n slecht kwaliteit filmpje kan zien dat ie onder invloed is slaat ook nergens op.
Ze doen het erom hè? Ik lees dit wéér op een vrijdagochtend. Zondagavond pas luisteren dus, als ik het niet vergeetquote:Op donderdag 12 november 2009 19:43 schreef Arn0 het volgende:
Oeh, 1 minuut durende preview van Fright Lined Dining Room;
http://www.arcticmonkeysf(...)secondes-des-b-sides
Edit: En terwijl ik dit type, zie ik een bijna 2 minuut durende preview;
http://www.juno.co.uk/products/Cornerstone/373142-01/
![]()
Misschien een idee om standaard ff een stel oordoppen mee te nemen?quote:Op vrijdag 13 november 2009 08:05 schreef AMDB het volgende:
[..]
Ze doen het erom hè? Ik lees dit wéér op een vrijdagochtend. Zondagavond pas luisteren dus, als ik het niet vergeetAl kan ik dan misschien beter wachten op de hele versie.
quote:Op donderdag 12 november 2009 02:47 schreef emokid het volgende:
Ik heb een recensie geschreven. Het was erg vet, maar het voorprogramma zoog zo hard. Ik had de avond bijna opgegeven gewoon. Wat een poep.
Niemand?quote:Op donderdag 12 november 2009 15:18 schreef Haunter het volgende:
Heeft iemand een goede bron voor HQ-foto's van de Aapjes, zowel live als bijvoorbeeld de shoot in New York een tijdje terug?
Nouja, het lijkt zelfs of Jamie/Nick zo omkijken van wat ben je aan het doen gastquote:Op donderdag 12 november 2009 23:06 schreef Leonos het volgende:
[..]
Ja, dat is altijd zo geweest, maar sinds vorig jaar worden (in ieder geval de Domino-releases) achtergehouden tot maandag of zelfs dinsdag. Dus helaas vandaag nog niet te koop, maar wel in Ierland geloof ik.quote:Op vrijdag 13 november 2009 08:34 schreef Merkie het volgende:
Zou de single vandaag niet al verkrijgbaar zijn? Bij albums is het toch wel zo dat bij een release op maandag hij op vrijdag al te koop kan zijn?
Ik had er in ieder geval één van de photoshoot in New York, maar die kan ik niet meer vinden. Als het voor zakelijke doeleinden is kun je natuurlijk even contact opnemen met het management of met Domino. Eigenlijk ook als het niet voor zakelijke doeleinden isquote:Op donderdag 12 november 2009 15:18 schreef Haunter het volgende:
Heeft iemand een goede bron voor HQ-foto's van de Aapjes, zowel live als bijvoorbeeld de shoot in New York een tijdje terug?
quote:Op donderdag 12 november 2009 23:42 schreef conobram het volgende:
Niet vergeten dat ze morgen bij Jonathan Ross liedjes ten gehore gaan brengen.
Ja, één van de 2 dingen die me ineens aan een 2006-optreden deden denken. Dat, plus de extra lange pauze en bijbehorende blik in "When The Sun Goes Down". Een snelle Lowlands-flashback.quote:Op vrijdag 13 november 2009 18:28 schreef Haunter het volgende:
Matt heeft z'n oldskool afro-look weer terug, wat een baas!
Volgens de logica 'we doen alles een jaar na Lowlands' past het wel prima in die traditie.quote:Op vrijdag 13 november 2009 19:45 schreef Aisumasen het volgende:
Februari 2010 maakt nog steeds kans, natuurlijk. En een Pinkpop-headline-slot, al is het dan natuurlijk weer de vraag of ze dat dit seizoen wel gaan doen.
Kort haar of Afro haar, hij blijft een baas.quote:Op vrijdag 13 november 2009 18:28 schreef Haunter het volgende:
Matt heeft z'n oldskool afro-look weer terug, wat een baas!
Waar?quote:Op vrijdag 13 november 2009 20:38 schreef conobram het volgende:
Daar zullen we hem hebben....
2009 - Digital Download Version » MP3 / 320 / WEB
Dat maakt de B-sides van AM juist zo vetquote:Op vrijdag 13 november 2009 20:46 schreef Aisumasen het volgende:
Erg lekkere sound op "Fright Lined Dining Room". Het tweede gedeelte is immens, en de "pantomime" komt ook weer eens terug. Wel een echte B-kant, waar ik niet mee bedoel dat het geen goed liedje is. Hoe krijgen ze het toch steeds voor elkaar dat het wel in de stijl van het album klinkt, maar toch ook weer helemaal anders.
In welk nummer zat het nog meer dan?quote:Op vrijdag 13 november 2009 20:46 schreef Aisumasen het volgende:
Erg lekkere sound op "Fright Lined Dining Room". Het tweede gedeelte is immens, en de "pantomime" komt ook weer eens terug. Wel een echte B-kant, waar ik niet mee bedoel dat het geen goed liedje is. Hoe krijgen ze het toch steeds voor elkaar dat het wel in de stijl van het album klinkt, maar toch ook weer helemaal anders.
Ik doelde op wat er in de 7" van "Matador" gekrast staat: "Jackie Pantomime".quote:Op vrijdag 13 november 2009 21:42 schreef TC03 het volgende:
[..]
In welk nummer zat het nog meer dan?
Dat dus. Klinkt geweldigquote:Op vrijdag 13 november 2009 20:46 schreef Aisumasen het volgende:
Ja dat vraag ik me ook af. Vooral als ik lees dat het de 'What if you were right first time' van Humbug isquote:Op vrijdag 13 november 2009 21:12 schreef Zocalo het volgende:
Hoe komen jullie aan Fright Lined Dining Room ?(hint)
Nee, da's bij Jo Whiley's Live Lounge op BBC Radio 1, waar ze volgende week zaterdag langskomenquote:Op zaterdag 14 november 2009 01:12 schreef Merkie het volgende:
Normaal gesproken deden ze toch altijd een cover?
Ohquote:Op zaterdag 14 november 2009 01:25 schreef Aisumasen het volgende:
[..]
Nee, da's bij Jo Whiley's Live Lounge op BBC Radio 1, waar ze volgende week zaterdag langskomen.
Heb jij de performance in hoge kwaliteit al bekeken?quote:Op zaterdag 14 november 2009 01:00 schreef Aisumasen het volgende:
Goede performance, en Alex zag er weer uit als een jonge Ray Davies. Verrassing dat ze een tweede nummer speelden, helaas was dat "Crying Lightning", al was de freaky solo wel weer tof.
Oh, jij kan dat ontvangen. Oh wacht, ik ook, vergetenquote:Op zaterdag 14 november 2009 01:42 schreef Aisumasen het volgende:
Vanzelfsprekend, zat klaar voor de beeldbuis.
Inderdaad heerlijke b-sides! Zijn er nog veel meer b-sides uit de Humbug-periode btw?quote:Op zaterdag 14 november 2009 01:45 schreef Aisumasen het volgende:
Jeetje "Cornerstone / Catapult" moet wel de beste single van het jaar zijn. Kan niet wachten tot ik het vinyl maandag een spin kan geven.
Ja ik bedoelde naast de zojuist genoemde..quote:Op zaterdag 14 november 2009 01:49 schreef Aisumasen het volgende:
Behalve de B-kanten van de 2 singles, bedoel je? "Sketchead", "I Haven't Got My Strange", "Red Right Hand", "Catapult", "Fright Lined Dining Room", dat zijn ze allemaal.
FWN had er drie dus ik denk dat we nog een single kunnen verwachten, maar welke??quote:Op zaterdag 14 november 2009 11:17 schreef Haunter het volgende:
[..]
Ja ik bedoelde naast de zojuist genoemde..Zeg maar, wat ligt er nog ongeveer op de tafel voor volgende singles
Hij schrijft op zijn weblog dat hij het concert (woensdag) als fan heeft bezocht (en dus niet als recensent).quote:Op woensdag 11 november 2009 15:49 schreef Aisumasen het volgende:
[..]
Ach ja, als Gijsbert aanwezig was geweest voor een verslag was het precies andersom geweest.
quote:Volgende keer ga ik ook weer naar de Arctic Monkeys. Ook van hun ben ik fan. Ik had ze al een tijdje niet meer zien spelen en verheugde me er zeer op. Er is de laatste tijd een soort van backlash gaande: de nieuwe plaat is niet goed, de band speelde ongeïnteresseerd op Lowlands, en dan die haren van de zanger.
Over dat laatste maakte ook Hugo Borst zich op tv dit weekend bij een terugblik op Lowlands zich druk. Wie het kapsel van deze voetballiefhebber gezien heeft, zal vaststellen dat hij wel de laatste is die iets over iemands haardracht mag zeggen, maar goed. De Arctic Monkeys waren een hype zo wist Borst, The View dat was pas goed.
Yeah, right Hugo. The Beatles? Hype! Herman's Hermits, die waren pas goed.
Het leuke van de Arctic Monkeys is natuurlijk dat het juist geen hype was. Ze waren er ineens met een ijzersterke plaat en gaven vervolgens bands als The View alle ruimte om in hun kielzog te treden.
Goed, ik ben een fan, merk ik, want alleen fans maken zich druk over dit soort dingen. Dat hoort erbij.
En hoe was het dan om als fan bij de Arctic Monkeys te zijn?
Geweldig. Humbug is, oke oke, een wat minder urgente plaat. Er staan drie prachtliedjes op. Precies de drie die niet door die vreselijk overschatte Josh Homme zijn geproduceerd. Secret Door en vooral Cornerstone zijn belangrijke aanvullingen op het oeuvre van de band die in Alex Turner echt een ongelooflijk goed songschrijver hebben en dan die waanzinnige drummer!
Ze speelde geconcentreerd en aan Alex waren zoals altijd weinig emoties te ontdekken. Hij stond er zoals altijd in zijn merkloze kloffie, en ging volledig op in de muziek. Mooi om te zien ook hoe de band in het samenspel gegroeid is.
Ze hebben nog altijd een uniek geluid, en zijn op zoek naar vernieuwingen. Wat mij betreft liggen die niet bij Homme (als ze de naam Foo Fighters ook maar een keer laten vallen, zeg ik het lidmaatschap van de fanclub op) maar daar komen ze zelf vast ook wel achter.
De finale was met liedjes als Fluorescent Adolescent dat heel knap vooral niet te snel werd gespeeld en 505, spectaculair in alle eenvoud.
Alex Turner is een voor mij een nieuwe held. Ja, na Elvis Costello, Morrissey, Jarvis Cocker en Stuart Murdoch heb ik er weer een. In vier jaar tijd heeft hij meer klassieke popliedjes geschreven dan de meesten in een heel leven, en vier goede tot briljante platen gemaakt. Ik had het gevoel naar een genie te kijken, al liet het genie een steekje vallen.
Want hoe goed het ook was woensdag: A Certain Romance moet weer terug op de setlist. Het is niet alleen mijn lievelingsliedje van de Arctic Monkeys, het is mijn favoriete nummer van de laatste tien jaar, zo bleek onlangs toen ik op verzoek een lijstje met favoriete liedjes van dit decennium maakte.
Maar ja, ook dat is iets wat fans eigen is: nooit helemaal tevreden met de songselectie.
Het kan altijd beter, ook al was het beter dan al het andere.
http://www.vkblog.nl/bericht/286569/Fijn_om_fan_te_zijn
Haha, zie je wel!quote:Op zaterdag 14 november 2009 15:25 schreef Peter6000 het volgende:
[..]
Hij schrijft op zijn weblog dat hij het concert (woensdag) als fan heeft bezocht (en dus niet als recensent).
[..]
Oh mijn god, ik ben dus niet de enige.quote:Op vrijdag 13 november 2009 20:40 schreef TC03 het volgende:
Ik moet tot mijn grote schaamte bekennen dat ik het nog steeds gek vind klinken dat Balaclava aan het eind niet hapert.
Fantastisch. Ik blijf echt voor altijd verliefd op Mardy Bum.quote:Op zondag 15 november 2009 03:28 schreef Aisumasen het volgende:
Waar? Hoe weet je dat?
Video:
Fuck, wat een moment. En precies zoals ik gehoopt had. Classic.
Had niet gelezen dat Mardy Bum gespeeld zou worden en vroeg me af waar het kippenvel moment nou bleef.quote:Op zondag 15 november 2009 03:28 schreef Aisumasen het volgende:
Waar? Hoe weet je dat?
Video:
quote:POOR POOR POOR -They Came on at 9:02 and walked off stage at 10:30 on the dot... I was there last night standing - at the front - THIS WAS SHEFFIELD LADS ! - NOT BERLIN OR AMSTERDAM or ANTWERP - A.T. only did MARDY BUM 'cos the crowd were singing it before they came out for the encore - where was RITZ TO THE RUBBLE - FAKE TALES - A CERTAIN ROMANCE.......I COULD GO ON.....the stuff that was missing left a GAPING HOLE. Eagles of Death Metal had more connection with the CROWD.THIS WAS SHEFFIELD?
Wowquote:
Kippenvelquote:Op zondag 15 november 2009 03:28 schreef Aisumasen het volgende:
Waar? Hoe weet je dat?
Video:
En ik maar denken dat Kanye er iets van kwam zeggenquote:Op zondag 15 november 2009 18:32 schreef Aisumasen het volgende:
Alex heeft iets met 'ladies' tijdens "Dancefloor". Deed-ie afgelopen zomer op All Points West vooraf nog een korte hommage aan de Beastie Boys ("Hey ladieeeeesss!"), laat hij deze keer zijn liefde voor Beyonce blijken:
quote:Op zondag 15 november 2009 18:22 schreef TC03 het volgende:
Ja, al sinds de festivals zelfs.
O ja, anders had "Only You Know" er natuurlijk niet zo geniaal in kunnen worden verwerkt, logischquote:Op zondag 15 november 2009 18:27 schreef Aisumasen het volgende:
Wat TC03 zegt, sinds de festival-tour van dit jaar wordt "Fluorescent Adolescent" in een lagere toonsoort gespeeld, en heeft Alex Dion's "Only You Know" verwerkt in de brug.
En "Mardy Bum" is in 2007 zeer sporadisch gespeeld. In ieder geval op de grote festivals en af en toe in Amerika.
Gibson les paul, black beauty. Uit welk jaar en shit weet ik niet.quote:Op zondag 15 november 2009 22:38 schreef tim. het volgende:
In dat filmpje speelt Jamie op een gitaar die me in de HMH pas voor het eerst opviel. Weet iemand welke gitaar dat is?
Sowieso ben ik het er niet mee eens dat hun debuutalbum hun beste is.quote:Op maandag 16 november 2009 16:35 schreef Aisumasen het volgende:
Arctic Monkeys' debuutalbum staat in de OOR-decenniumlijst op nummer 3, net onder de (zwáár overschatte) Arcade Fire en The Strokes.
Qua invloed is het zeker wel de belangrijkste. Heeft de band voor veel hedendaagse bands 'geplaveid'.quote:Op maandag 16 november 2009 16:36 schreef Arn0 het volgende:
[..]
Sowieso ben ik het er niet mee eens dat hun debuutalbum hun beste is.
Alle drie man, nepfan.quote:Op maandag 16 november 2009 16:42 schreef Aisumasen het volgende:
Jep, zit nog steeds te dubben welke van de 2 in mijn top 5 van dit decennium komt. Waarschijnlijk toch "Favourite Worst Nightmares".
Humbug overweeg je nog niet eens? Dat is mijn absolute topfavoriet van dit decennium. Damn, wat een heerlijk album, ik vind het zoveel beter dan de eerste tweequote:Op maandag 16 november 2009 16:42 schreef Aisumasen het volgende:
Jep, zit nog steeds te dubben welke van de 2 in mijn top 5 van dit decennium komt. Waarschijnlijk toch "Favourite Worst Nightmares".
Mwah, ik denk echt niet dat een hedendaagse band nog veel invloed kan uitoefenen, tbh.quote:Op maandag 16 november 2009 16:41 schreef AMDB het volgende:
[..]
Qua invloed is het zeker wel de belangrijkste. Heeft de band voor veel hedendaagse bands 'geplaveid'.
Gaf jij niet aan geen albums uit dit decennium te luisteren verder?quote:Op maandag 16 november 2009 16:53 schreef Arn0 het volgende:
[..]
Humbug overweeg je nog niet eens? Dat is mijn absolute topfavoriet van dit decennium. Damn, wat een heerlijk album, ik vind het zoveel beter dan de eerste twee
quote:Op maandag 16 november 2009 16:54 schreef Arn0 het volgende:
[..]
Mwah, ik denk echt niet dat een hedendaagse band nog veel invloed kan uitoefenen, tbh.
Wel een aantal albums, maar de artiesten ervan zijn meestal al enkele decennia in de 'business'quote:Op maandag 16 november 2009 16:54 schreef AMDB het volgende:
[..]
Gaf jij niet aan geen albums uit dit decennium te luisteren verder?
Ik zeg niet dat ze geen invloed hebben gehad, maar veel? Dat vind ik me lastig om voor te stellen.quote:Op maandag 16 november 2009 16:55 schreef AMDB het volgende:
![]()
En daarom vroegen platenmaatschappijen aan John McClure (Reverend&theMakers) of hij een album 'net als de Arctic Monkeys* kon maken.
Nee, absoluut geen invloed.
Nee man, "Funeral" is echt een meesterwerk (maar "Favourite Worst Nightmare" komt bij mij op één)quote:Op maandag 16 november 2009 16:35 schreef Aisumasen het volgende:
Arctic Monkeys' debuutalbum staat in de OOR-decenniumlijst op nummer 3, net onder de (zwáár overschatte) Arcade Fire en The Strokes.
In mijn beleving gaf "Whatever People Say I Am, That's What I'm Not" de Britse indie-hype wel het laatste zetje/bracht het tot een hoogtepunt begin 2006. De manier hoe de Monkeys op het podium stonden, hun accenten, zelfs hun gitaren/versterkers/effecten, het werd allemaal gekopieerd. Ik wil niet zeggen dat het iets goeds heeft voortgebracht, maar ik denk dat je wel kan zeggen dat het debuut veel invloed heeft gehad. En je gaat je horizon verbreden tochquote:Op maandag 16 november 2009 16:56 schreef Arn0 het volgende:
[..]
Wel een aantal albums, maar de artiesten ervan zijn meestal al enkele decennia in de 'business'![]()
[..]
Ik zeg niet dat ze geen invloed hebben gehad, maar veel? Dat vind ik me lastig om voor te stellen.
Ga gauw je mond spoelen, The Strokes zijn briljantquote:Op maandag 16 november 2009 16:35 schreef Aisumasen het volgende:
Hmm, nooit geweten. Ik zal jullie dan maar geloven, want ik heb er weinig kennis van.quote:Op maandag 16 november 2009 17:18 schreef tim. het volgende:
In mijn beleving gaf "Whatever People Say I Am, That's What I'm Not" de Britse indie-hype wel het laatste zetje/bracht het tot een hoogtepunt begin 2006. De manier hoe de Monkeys op het podium stonden, hun accenten, zelfs hun gitaren/versterkers/effecten, het werd allemaal gekopieerd. Ik wil niet zeggen dat het iets goeds heeft voortgebracht, maar ik denk wel dat je wel kan zeggen dat het debuut veel invloed heeft gehad. En je gaat je horizon verbreden toch?
Ik bedoelde meer kleine, onbekende bands die Arctic Monkeys probeerden na te doen. Misschien kreeg ik een eenzijdig beeld omdat ik in aanraking kwam met deze (kut)bands door het officiële forum. Van de bands die door Arctic Monkeys zijn beïnvloed (maar ze niet letterlijk probeerden na te doen) zijn er wel een aantal bekend. Lees een willekeurige NME uit 2006quote:Op maandag 16 november 2009 17:49 schreef Arn0 het volgende:
[..]
Hmm, nooit geweten. Ik zal jullie dan maar geloven, want ik heb er weinig kennis van.Maar de door Arctic Monkeys beïnvloedde bands, zijn toch niet zo bekend, wel?
Ja, dat ging ik doen, maar ik sprak alsnog over oude albums. Maar je hebt gelijk, ik moet dringend van mijn "alles wat nieuw is, is slecht" idee af.
Ik weet niet of het duidelijk was maar ik doelde op dat "Fluorescent Adolescent"/"Mardy Bum"-filmpje, de gitaar die Jamie daar gebruikt kan je hier beter zien:quote:Op maandag 16 november 2009 11:23 schreef hallo-daar het volgende:
[..]
Gibson les paul, black beauty. Uit welk jaar en shit weet ik niet.
Ik keek al eerder, maar klopt het dat ze er niet instaan?quote:Op maandag 16 november 2009 18:17 schreef Xrenity het volgende:
Gaan we Arctic Monkeys nog de top 2000 in stemmen?
'I bet that...' maar?
http://top2000.radio2.nl/stemmen/page/stemmen
Ja, maar tweede pagina is vrije keuze.quote:Op maandag 16 november 2009 18:20 schreef Arn0 het volgende:
[..]
Ik keek al eerder, maar klopt het dat ze er niet instaan?
Oh ik had dat filmpje niet eens eerst even bekekenquote:Op maandag 16 november 2009 18:14 schreef tim. het volgende:
Ik weet niet of het duidelijk was maar ik doelde op dat "Fluorescent Adolescent"/"Mardy Bum"-filmpje, de gitaar die Jamie daar gebruikt kan je hier beter zien:
Van het optreden in Frankrijk komt een dezer dagen een DVD in goede kwaliteit. En van de Liquid gig in Japan (bijna hetzelfde als in Europa, op twee nummers na) is er een slechte video maar een goede (van de video geripte) audio bootleg. En de HMH shows zijn allebei opgenomen door een taper, maar nog niet op het internet verschenen.quote:Op maandag 16 november 2009 20:06 schreef emokid het volgende:
Is er een bootleg van deze nieuwe toer? Ik wil nagenieten van het HMH optreden, heb nu de setlist in een iTunes playlist en de videos op YouTube staan er op in goede kwaliteit, maar een volledige boot met fatsoenlijk geluid zou echt episch zijn.
Ze zouden ook nu pas een dvd moeten maken, ik vind ze nu wat sterker en beter overkomen dan een paar jaar geleden, op het Apollo optreden.
Ow tof, wordt die DVD officieel uitgebracht? En waar kan ik de boot van de Liquid gig vinden?quote:Op maandag 16 november 2009 20:08 schreef Arn0 het volgende:
[..]
Van het optreden in Frankrijk komt een dezer dagen een DVD in goede kwaliteit. En van de Liquid gig in Japan (bijna hetzelfde als in Europa, op twee nummers na) is er een slechte video maar een goede (van de video geripte) audio bootleg. En de HMH shows zijn allebei opgenomen door een taper, maar nog niet op het internet verschenen.
Of hier:quote:Op maandag 16 november 2009 20:16 schreef Aisumasen het volgende:
Op KinK FM is nu een Arctic Monkeys-special, bezig vanaf 19:00, met een exclusief interview.
Neen, geen officiële DVD, een fan-DVD. Wel gefilmd met een goede camera.quote:Op maandag 16 november 2009 20:20 schreef emokid het volgende:
[..]
Ow tof, wordt die DVD officieel uitgebracht? En waar kan ik de boot van de Liquid gig vinden?
Oh en houden jullie hier de rest op de hoogte als de taperopnamen van de HMH er zijn?
Beetje boeiend ook?quote:Op maandag 16 november 2009 20:21 schreef Aisumasen het volgende:
[..]
Of hier:
http://www.kinkfm.com/ima(...)/arcticmonkeys-1.mp3
http://www.kinkfm.com/ima(...)/arcticmonkeys-2.mp3
http://www.kinkfm.com/ima(...)/arcticmonkeys-3.mp3
quote:Op dinsdag 17 november 2009 01:52 schreef Aisumasen het volgende:
Zo zo, openen met "The Jeweller's Hands", da's gedurfd! En suf.
Hmm, op die manier wel. Maar ik vind Pretty Visitors en Fire And The Thud juist niet echt in het album passen, zeker Pretty Visitors niet, daar is het nummer te simpel voor.quote:Op dinsdag 17 november 2009 02:03 schreef Aisumasen het volgende:
Ik vind het wel echte B-kanten. De één is misschien wel het beste nummer uit de sessie, maar past niet echt in het plaatje. De ander past wel in het plaatje, maar is niet echt een album-track. Ik denk dat ze de juiste beslissing hebben gemaakt, hun beste nummers zijn immers altijd B-kanten.
Ik vond The Jeweller's Hands live juist één van de hoogtepunten, geweldig nummer om live te horen.quote:Op dinsdag 17 november 2009 01:54 schreef Merkie het volgende:
[..]
Eigenlijk gewoon suf. Vond hem live best tegenvallen eigenlijk, het enige leuke is dat Alex "let's get in engraved" er wat grappiger uitgooit op het einde.
Ja, vond hem live ook niet zo hard komen.quote:Op dinsdag 17 november 2009 01:54 schreef Merkie het volgende:
[..]
Eigenlijk gewoon suf. Vond hem live best tegenvallen eigenlijk, het enige leuke is dat Alex "let's get in engraved" er wat grappiger uitgooit op het einde.
Wat belachelijkquote:Op dinsdag 17 november 2009 02:03 schreef Aisumasen het volgende:
Ben ook niet kapot van de nieuwe opener. Nou ja, "Potion Approaching" is in ieder geval weer terug. Een paar optredens te laat, dat wel... "Dangerous Animals" is (alweer) afgeschoten.
Eens.quote:En ik vind het wel echte B-kanten. De één is misschien wel het beste nummer uit de sessie, maar past niet echt in het plaatje. De ander past wel in het plaatje, maar is niet echt een album-track. Ik denk dat ze de juiste beslissing hebben gemaakt, hun beste nummers zijn immers altijd B-kanten.
The Bad Touchquote:Op dinsdag 17 november 2009 08:08 schreef AMDB het volgende:
[..]
Ik vond The Jeweller's Hands live juist één van de hoogtepunten, geweldig nummer om live te horen.
Pretty Visitors lijkt er inderdaad tussen geplakt, en dan ook nog tijdens de twee rustigere liedjes op het album. En nu ik de vergelijking met The Bad Touch lees, snap ik helemaal wat er bedoeld wordt. Alleen is The Bad Touch echt een minder nummer en Pretty Visitors niet imo.
Maar Pretty Visitors is sowieso 10 keer beter dan The Bad Thingquote:Op dinsdag 17 november 2009 02:10 schreef Aisumasen het volgende:
"Fire And The Thud" past toch wel in de sfeer? De uitvoering is minder, maar da's een ander verhaal. Maar "Pretty Visitors" klinkt in het geheel van het album zo aan het eind wel een beetje 'er tussen geplakt'. Iets wat "The Bad Thing" op het vorige album ook een beetje had, maar weet niet helemaal of dat bij "Pretty Visitors" aan het nummer ligt. Het heeft toch wel het 'zwaardere' van "Humbug". Sowieso niet m'n favoriet, dat zeker niet.
Ja, klopt. Cookie haatte het nummer al vanaf het begin, en Alex durfde later in 2007 ook toe te geven dat ze beter "What If You Were Right" (ergens) op die plek hadden kunnen zetten. Het is eigenlijk niet eens zo'n héél slecht nummer, al schrikt dat intro met die tenenkrommende tekst wel gelijk af. Geen wonder dat ze de (superieure) demo naar buiten hebben gebracht...quote:Op dinsdag 17 november 2009 12:57 schreef CatsInTheWell het volgende:
The Bad Thing, als íets het beste gedeelte van Favourite Worst Nightmare kapot maakt.Was toch 't enige nummer van FWN dat ze nooit live hebben gedaan?
Misschien worden de individuele lijstjes in het tijdschrift gepubliceerd? Zou wel leuk zijnquote:We can now unveil the full list of 100 albums - as voted for by NME critics past and present, as well as a panel of musicians including Arctic Monkeys, Ian Brown, The Killers, New Order, The Manics and loads more.
Ik denk dat ook zij "Is This It" van The Strokes hoog in hun lijsten hebben staanquote:Op dinsdag 17 november 2009 20:02 schreef Aisumasen het volgende:
Ja, ben wel benieuwd naar hun keuzes. Denk wel dat ik iets kan bedenken.
Ja, wat jij zegt. The Strokes, The Libertines, etc. Kan me verder niet voorstellen dat ze generatiegenoten in hun eigen stijl noemen.quote:Op dinsdag 17 november 2009 20:13 schreef tim. het volgende:
[..]
Ik denk dat ook zij "Is This It" van The Strokes hoog in hun lijsten hebben staan. Verder misschien Roots Manuva (heeft Alex ooit genoemd) en wat andere hiphop. Nick Cave, The Coral, The Vines en The Little Flames schieten me ook te binnen. Welke kan jij bedenken?
+ Hopelijk deze week de vinylsinglesquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |