abonnement Unibet Coolblue
pi_73541844
quote:
De afgelopen vijftig jaar heeft het Westen miljarden en miljarden uitgegeven aan ontwikkelingshulp in Afrika. Volgens de Zambiaanse econome Dambisa Moyo is het continent er echter helemaal niet rijker of beter van geworden. In tegendeel: financiële steun zou leiden tot verkeerde economische keuzes. Wat haar betreft moet alle hulp aan Afrika stopgezet worden.


Over Moyo
Moyo werd geboren in Zambia en studeerde aan Harvard en Oxford University, waar zij haar doctoraat in economie behaalde. Ze werkte bij de Wereldbank en voor de bank Goldman Sachs, waar zij zich onder meer bezighield met schuldenkwesties en macro-economie. Haar boek Dead Aid sloeg in Groot-Brittannië in als een bom. Voor het eerst pleit een jonge, succesvolle, hoogopgeleide Afrikaanse voor afschaffing van ontwikkelingshulp. Tot nu toe beheersten westerse mannen van middelbare leeftijd dat debat. Economen als William Easterley en Jeffrey Sachs en rocksterren als Bono en Bob Geldof.

Begin 2009 noemde Time Magazine Moyo één van de honderd meest invloedrijke mensen ter wereld.

http://www.novatv.nl/page/detail/uitzendingen/7305/Web-only:+Dambisa+Moyo+gelooft+niet+in+ontwikkelingshulp

http://player.omroep.nl/?aflID=10170028
Hier in Nederland worden vrouwen door de feministen afgeschilderd als "zachte poppetjes" die niet op eigen kracht aan de top kunnen komen en daar mee geholpen moeten worden.

Maar deze donkere vrouw heeft op eigen kracht de top gehaald en veegt op geniale wijze de vloer aan met die al decadente blanke topmannen (van Bert Koenders tot en met Bono) die Afrika kapot maken.

En het hilarische van alles is, die blanken willen niet naar deze mevrouw luisteren, want ze weten echt alles beter.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  Boks-Chick zaterdag 10 oktober 2009 @ 10:11:08 #2
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_73541869
Ontwikkellingshulp moet dan ook niet financieel zijn in de zin van een bak geld geven aan een land aldaar.

Ontwikkelingshulp moet bestaan uit letterlijk dat: ontwikkeling. Scholing, kennis overdracht, gerichte projecten voor bijv. waterlevering, infrastructuur enz. Met name dat laatste heeft een groot probleem, en dat is dat het land zelf, althans de rijke elite, in veel gevallen smeergeld eist willen organisaties wat mogen doen in het land zelf
lolwut
pi_73542329
Stopzetten is dus voor ons beter en voor hen. Ik zeg doen
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 10:54:03 #4
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_73542412
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 10:48 schreef bijdehand het volgende:
Stopzetten is dus voor ons beter en voor hen. Ik zeg doen
Zorg jij er voor dat de Chinezen niet instappen?
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  Redactie Frontpage zaterdag 10 oktober 2009 @ 10:55:46 #5
145738 superworm
is erbij
pi_73542429
Ik denk dat vooral de combinatie van ontwikkeling enerzijds en protectionisme anderzijds desastreus is gebleken. De Westerse veronachtzaming van een rechtvaardig dekolonisatieproces zal later één van de grote misdaden van de 20e eeuw blijken, zoals slavernij in de 18e en 19e eeuw.
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_73542438
ze moeten volgens mij meer structurele projecten starten. Waarom lanceren we geen projecten waarbij er producten worden gemaakt die tegen een eerlijke prijs worden gekocht in het westen. Weet ik veel wellicht energie of bloemen for that matter. En dan niet een deal sluiten met een warlord waarbij Shell het alleen recht krijgt op exploitatie van een olieveld maar eerlijke handel.
"When deep sleep falleth on men, fear came apon me. And trembling which made all my bones to shake" -Job IV, 13-14
pi_73542445
quote:
Blanke ontwikkelingssamenwerking maakt Afrika kapot
Ik zie het probleem niet?
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 10:57:36 #8
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_73542456
Oh daar komen ze nu al achter...
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_73542478
TT klopt ..maar het zijn helaas bovenal de Afrikanen zelf die Afrika kapot maken.
Verder dan hun eigen stam kunnen ze niet denken, dus graaien ze er op los, met steun van de Westerse landen.
Als je leider bent in Afrika ben je binnen, aan ontwikkeling van het land wordt verder niets gedaan
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
pi_73542548
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 10:58 schreef qonmann het volgende:
TT klopt ..maar het zijn helaas bovenal de Afrikanen zelf die Afrika kapot maken.
Verder dan hun eigen stam kunnen ze niet denken, dus graaien ze er op los, met steun van de Westerse landen.
Als je leider bent in Afrika ben je binnen, aan ontwikkeling van het land wordt verder niets gedaan
De meeste landen in Afrika waren beter af toen ze nog een kolonie waren. Bij de meesten is het daarna snoeihard bergafwaarts gegaan, kijk maar naar Zimbabwe wat vroeger de "graanschuur van Afrika" werd genoemd. Maar ja, als je dat roept ben je een racist.
pi_73542601
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 11:03 schreef fratsman het volgende:

[..]

De meeste landen in Afrika waren beter af toen ze nog een kolonie waren. Bij de meesten is het daarna snoeihard bergafwaarts gegaan, kijk maar naar Zimbabwe wat vroeger de "graanschuur van Afrika" werd genoemd. Maar ja, als je dat roept ben je een racist.
Een excellent voorbeeld, maar het geldt helaas bijna voor elk land in Zwart-Afrika.
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
pi_73542625
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 10:58 schreef qonmann het volgende:
TT klopt ..maar het zijn helaas bovenal de Afrikanen zelf die Afrika kapot maken.
Verder dan hun eigen stam kunnen ze niet denken, dus graaien ze er op los, met steun van de Westerse landen.
Als je leider bent in Afrika ben je binnen, aan ontwikkeling van het land wordt verder niets gedaan
En dat komt uiteraard door het machtsvacuum dat is achtergebleven na honderden jaren van kolonisatie en slechts een jaar of 50 van democratie.
Kijk naar de hutu-tutsi holocaust. De belgen hebben daar lange tijd een van de bevolkings groepen bevoordeelt en dat is ontploft in de 90ties.

Je begrijpt toch dat het westen hier een morele verplichting heeft? Het jammere is dat die verplichting niet onbaatzuchtig wordt ingelost maar protectionisme en (tijdens de koude oorlog) idiologie een grote rol spelen.
"When deep sleep falleth on men, fear came apon me. And trembling which made all my bones to shake" -Job IV, 13-14
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 11:09:53 #13
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_73542633
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 11:08 schreef Sam_Raimi het volgende:

[..]

En dat komt uiteraard door het machtsvacuum dat is achtergebleven na honderden jaren van kolonisatie en slechts een jaar of 50 van democratie.
Kijk naar de hutu-tutsi holocaust. De belgen hebben daar lange tijd een van de bevolkings groepen bevoordeeld en dat is ontploft in de 90ties.

Je begrijpt toch dat het westen hier een morele verplichting heeft? Het jammere is dat die verplichting niet onbaatzuchtig wordt ingelost maar protectionisme en (tijdens de koude oorlog) idiologie een grote rol spelen.
Bevolkingsgroepen? Je weet wat het verschil is tussen een hutu en een tusti?
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_73542659
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 11:09 schreef Herkauwer het volgende:

[..]

Bevolkingsgroepen? Je weet wat het verschil is tussen een hutu en een tusti?
je suggereert een fout van mijn kant, enlighten me.
"When deep sleep falleth on men, fear came apon me. And trembling which made all my bones to shake" -Job IV, 13-14
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 11:13:02 #15
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_73542667
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 11:11 schreef Sam_Raimi het volgende:

[..]

je suggereert een fout van mijn kant, enlighten me.
Ik had even een andere gedachte bij bevolkingsgroep en dat eigenlijk dat het verschil ergens ander in zat. (uiterlijke kenmerken).

Mijn fout

Traditioneel vormden de Tutsi, veehoeders, een aristocratische klasse in Rwanda en Burundi. De Hutu, landbouwers, waren strikt onderworpen via een leenstelsel en verplicht herendiensten uit te voeren. Huwelijken tussen Tutsi en Hutu waren verboden. In de negentiende en twintigste eeuw gingen de Tutsi en de Hutu over tot het christendom (rooms-katholieke Kerk).
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_73542670
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 11:08 schreef Sam_Raimi het volgende:

[..]

En dat komt uiteraard door het machtsvacuum dat is achtergebleven na honderden jaren van kolonisatie en slechts een jaar of 50 van democratie.
Kijk naar de hutu-tutsi holocaust. De belgen hebben daar lange tijd een van de bevolkings groepen bevoordeelt en dat is ontploft in de 90ties.

Je begrijpt toch dat het westen hier een morele verplichting heeft? Het jammere is dat die verplichting niet onbaatzuchtig wordt ingelost maar protectionisme en (tijdens de koude oorlog) idiologie een grote rol spelen.
Nee, ik zie geen verplichting.
Ze steken toch echt het geld zelf in hun eigen zak ipv. het te besteden aan de ontwikkeling van hun eigen land.
Kenia is ook een goed voorbeeld hiervan.
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 11:16:47 #17
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_73542724
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 10:56 schreef Sam_Raimi het volgende:
ze moeten volgens mij meer structurele projecten starten. Waarom lanceren we geen projecten waarbij er producten worden gemaakt die tegen een eerlijke prijs worden gekocht in het westen. Weet ik veel wellicht energie of bloemen for that matter. En dan niet een deal sluiten met een warlord waarbij Shell het alleen recht krijgt op exploitatie van een olieveld maar eerlijke handel.
Hoe wil je een eerlijke handel beginnen met een multinational met een omzet groter dan het BCP (Bruto Continentaal Product) van Afrika?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_73542750
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 11:13 schreef qonmann het volgende:

[..]

Nee, ik zie geen verplichting.
Dan begrijp je er niets van.
"When deep sleep falleth on men, fear came apon me. And trembling which made all my bones to shake" -Job IV, 13-14
pi_73542793
Afschaffen en wel meteen, die miljarden kunnen we beter gebruiken om de AOW op 65 te houden. Wat ik mis zijn de resultaten en kennelijk zijn die niet goed en al helemaal die jaarlijkse 5 miljard niet waard.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_73542841
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 11:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Hoe wil je een eerlijke handel beginnen met een multinational met een omzet groter dan het BCP (Bruto Continentaal Product) van Afrika?
Ik bedoel eerlijke handel met wat dan ook energie is maar een voorbeeld. Rundvlees wat geleverd wordt aan de EU maar waar wel even een absurde belasting overheen gegooid om de handel van onze boeren te beschermen is een voorbeeld van hoe het niet moet.
"When deep sleep falleth on men, fear came apon me. And trembling which made all my bones to shake" -Job IV, 13-14
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 11:24:06 #21
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_73542857
De ontwikkelingshulp verpest het zelfreinigend vermogen van Afrika. Wat Afrika nodig heeft zijn revoluties, en tijd.
Quousque tandem abutere, PvdA, patientia nostra?
pi_73542884
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 11:18 schreef Sam_Raimi het volgende:

[..]

Dan begrijp je er niets van.
Ik zie niet in waarom het westen figuren als Mugabe geld zouden moeten geven.
..en dat geldt ook voor de andere leiders daar, wiens hoofddoel is hun zakken te vullen ( en dat van hun stam)
Het Westen houdt ze in het zadel met de ontwikkelingshulp.
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
pi_73542886
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 11:18 schreef Sam_Raimi het volgende:

[..]

Dan begrijp je er niets van.
Ze sterven dan maar.
Ik zie ook geen verplichting.
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 11:26:40 #24
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_73542898
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 11:23 schreef Sam_Raimi het volgende:

[..]

Ik bedoel eerlijke handel met wat dan ook energie is maar een voorbeeld. .
Er zijn op ieder gebied Westerse bedrijven die (al dan niet met hulp van EU-wetgeving of voorwaarden van de Wereldbank) alles en iedereen in Afrika (behalve de Chinezen misschien) kapot kunnen concurreren.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_73542905
Wat niet ter sprake kwam in dat verhaal, maar dat ook gebeurt, is dat al die arme Afrikaanse landen ook miljarden aan global warming belasting moeten betalen.

Dat moet dus ook stoppen.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 11:32:03 #26
139330 TNA
For the stars that shine
pi_73543030
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 11:25 schreef qonmann het volgende:

[..]

Ik zie niet in waarom het westen figuren als Mugabe geld zouden moeten geven.
..en dat geldt ook voor de andere leiders daar, wiens hoofddoel is hun zakken te vullen ( en dat van hun stam)
Het Westen houdt ze in het zadel met de ontwikkelingshulp.
Het is dan ook mijn argument dat we eerlijke handel moeten drijven ipv dan maar geld storten. Oost afrika is sinds kort aangesloten via een highspeed kabel met het internet van Azie, meteen schoten er bedrijfjes uit de grond om diensten te leveren(hahaha op de grappen over spammers). Dat zijn voorbeelden die in de komende tijd zorgen voor het stijgen van de algemene welvaart in het oosten van Afrika. Dat duurt lang, maar werkt beter dan westerse bedrijven betalen voor het slaan van putten.

Dat de top 0.5 % rijk wordt over de ruggen van de rest komt vanwege de argumenten die ik eerder gaf.
"When deep sleep falleth on men, fear came apon me. And trembling which made all my bones to shake" -Job IV, 13-14
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 11:35:14 #28
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_73543049
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 11:32 schreef TNA het volgende:
Microkredieten ftw.
Wat heb je daar nu aan als ondertussen de ontwikkelingshulpmaffia je kapot concurreert door de producten gratis op de markt te zetten, of dat de plaatselijke overheid met geldelijke steun uit de ontwikkelingshulp knkploegen optuigt die je bedrijf aan gort slaan?
Quousque tandem abutere, PvdA, patientia nostra?
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 11:41:02 #29
139330 TNA
For the stars that shine
pi_73543140
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 11:35 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Wat heb je daar nu aan als ondertussen de ontwikkelingshulpmaffia je kapot concurreert door de producten gratis op de markt te zetten, of dat de plaatselijke overheid met geldelijke steun uit de ontwikkelingshulp knkploegen optuigt die je bedrijf aan gort slaan?
Of course. Ik bedoelde het dan ook als vervanging, niet als aanvulling.
pi_73543454
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 11:32 schreef TNA het volgende:
Microkredieten ftw.
Ik wilde net hetzelfde posten.
pi_73543616
Weliswaar blijkt bilaterale hulp in sommige gevallen in het in een stel AK-47's, een nieuw zwembad voor de leider van het land of helemaal in het niets te verdwijnen, maar (te) gerichte hulp is ook niet goed. Maar al te vaak worden producten op de Afrikaanse markt gedumpt die de ontwikkeling helemaal geen goed doen, of wat te denken van 'hulp' van bedrijven die de bevolking wel dwingen om toch maar even hún producten te gebruiken. Zulk soort hulp komt misschien niet terecht bij de rijke elite, maar het verdwijnt soms ook in het niets. Bovendien zal de lokale bevolking er niet zelfstandiger op worden.
Wie dit leest is alfabeet.
pi_73543836
Ontwikkellingshulp stop zetten. Dan kan die gladiool van een Koenders ook meteen weg.

Verder alleen dit soort initiatieven steunen: Kiva FOK-team #5 Microkredieten & Karmapoints!
pi_73543894
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 11:33 schreef Sam_Raimi het volgende:

[..]

Het is dan ook mijn argument dat we eerlijke handel moeten drijven ipv dan maar geld storten. Oost afrika is sinds kort aangesloten via een highspeed kabel met het internet van Azie, meteen schoten er bedrijfjes uit de grond om diensten te leveren(hahaha op de grappen over spammers). Dat zijn voorbeelden die in de komende tijd zorgen voor het stijgen van de algemene welvaart in het oosten van Afrika. Dat duurt lang, maar werkt beter dan westerse bedrijven betalen voor het slaan van putten.

Dat de top 0.5 % rijk wordt over de ruggen van de rest komt vanwege de argumenten die ik eerder gaf.
The Economist had een paar weken geleden nog een special over mobiele telefonie (en mobiel internet) in diverse landen in zuidelijk Afrika. Blijkt dus dat het enorm aan het groeien is daar en de bijbehorende mogelijkheden (en diensten, zoals mobiel bankieren) per 10 procent penetratie enkele tienden van een procentpunt extra economische groei opleveren. Volgens mij was het iets van 0,8%.

Oftewel: Door gewoon bedrijven te laten handelen en hun handel niet te slopen middels ontwikkelings'hulp' bereik je veel meer.
pi_73544180
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 12:25 schreef justanick het volgende:

The Economist had een paar weken geleden nog een special over mobiele telefonie (en mobiel internet) in diverse landen in zuidelijk Afrika. Blijkt dus dat het enorm aan het groeien is daar en de bijbehorende mogelijkheden (en diensten, zoals mobiel bankieren) per 10 procent penetratie enkele tienden van een procentpunt extra economische groei opleveren. Volgens mij was het iets van 0,8%.

Oftewel: Door gewoon bedrijven te laten handelen en hun handel niet te slopen middels ontwikkelings'hulp' bereik je veel meer.
'k Was laatst bij Mobile Monday in Amsterdam, en daar sprak ene Mariéme Jamme over hetzelfde . Ze zei ook: stop met het geven van geld aan Afrika. Het is veel belangrijker om ze te voorzien van 'tools', met name kennis, studieboeken beschikbaar maken enzo.

Mariéme Jamme - Africa is calling <-- filmpje!
quote:
In this video Mariéme Jamme talks about how mobile phones empower a continent. The possibilities of what can change if we give people tools instead of aid.
En nog meer over Afrika: http://www.ted.com/search?q=africa
pi_73544440
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 12:38 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

'k Was laatst bij Mobile Monday in Amsterdam, en daar sprak ene Mariéme Jamme over hetzelfde . Ze zei ook: stop met het geven van geld aan Afrika. Het is veel belangrijker om ze te voorzien van 'tools', met name kennis, studieboeken beschikbaar maken enzo.

Mariéme Jamme - Africa is calling <-- filmpje!
[..]

En nog meer over Afrika: http://www.ted.com/search?q=africa
Het duidelijke voorbeeld van geef iemand geen vis, maar leer iemand vissen.

Wat ook heel goed is, is haar perspectief op en een succesvol ondernemer zijn en een zekere vorm van idealisme behouden.
Want het is zo makkelijk om wanneer je ondernemersschap succesvol uitpakt, de rest van de wereld te vergeten.
Daar gaat het ook het meest mis. Ze weten wel wat er zou moeten gebeuren, alleen ze geven er geen hap om, als ze echt eerlijk zouden zijn.

Althans, ik kan me gewoon niet voorstellen dat vele bedrijven serieus het gebrek aan wijsheid hebben, om te doorzien dat eens in de zoveel tijd openbaar een bak geld naar een dergelijk land sturen, water naar de zee dragen is. Dat lijkt me meer image-building, en die zeepbel moet eens doorbroken worden.
pi_73544626
Geen U2-cd's kopen dus.
pi_73544901
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 12:58 schreef DennisMoore het volgende:
Geen U2-cd's kopen dus.
Je mag je ondertitel trouwens wel eens updaten.
pi_73545407
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 11:13 schreef Herkauwer het volgende:

[..]

Ik had even een andere gedachte bij bevolkingsgroep en dat eigenlijk dat het verschil ergens ander in zat. (uiterlijke kenmerken).

Mijn fout

Traditioneel vormden de Tutsi, veehoeders, een aristocratische klasse in Rwanda en Burundi. De Hutu, landbouwers, waren strikt onderworpen via een leenstelsel en verplicht herendiensten uit te voeren. Huwelijken tussen Tutsi en Hutu waren verboden. In de negentiende en twintigste eeuw gingen de Tutsi en de Hutu over tot het christendom (rooms-katholieke Kerk).
Toen de belgen kwamen wisten die mensen van zichzelf vaak niet eens of ze Hutu of Tutsi waren. Maar als je efficient een land wil leegpersen dan is het het handigst om een elite te creeeren die in ruil daarvoor je helpt de onderklasse te onderdrukken. In bijvoorbeeld Irak was dat makkelijk, want daar had je verschillende bevolkingsgroepen, en is het een kwestie van hoe je de grenzen trekt, zodat je een etnisch verdeeld land overhoudt. In Ruanda moest het verschil tussen de bevolkingsgroepen bureaucratisch gecreeerd worden door de kolonisator in samenwerking met de heilige moederkerk. Dat is gelukt.

Het beste voor Afrika was de afwezigheid van kolonisten. De kolonisatie was een ramp, en die is niet teruggedraaid maar omgezet in neo-kolonialisme. Corruptie is daar onderdeel van, maar goedbedoelde ontwikkelingshulp ook, en ontwikkelingswerkers die voor zichzelf een tennisbaan laten aanleggen zijn bij uistek het ware gezicht van ontwikkelingshulp.

Als Afrika zich zou verenigen ipv te laten infiltreren, kan het behoorlijk met de vuist op tafel slaan wat betreft de mondiale handel, zeker nu er in China een heleboel vraag naar landbouwproducten is. Maar ja, als de gemiddelde Afrikaan 5 dollar per dag gaat verdienen, kunnen wij van ons salaris een stuk minder koffie kopen, want die kost dan 5 euro het pak, en worden wij dus gewoon armer. En dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_73545931
Echter, er zijn tal van voormalige koloniën die het wél goed doen...
pi_73546060
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 13:11 schreef Lamon. het volgende:

Je mag je ondertitel trouwens wel eens updaten.
Done, we hebben met het Fok-team inderdaad al 15.675 dollar uitgeleend aan Afrika. En aan Peru, en aan Tajikistan, Mexico, Pakistan, Lebanon, Moldova, etc etc .
pi_73546146
Voor de linkse knuffelaars maakt het geen donder uit wat die Afrikaantjes van onze hulp vinden. Het gaat er om dat ze er zelf een goed gevoel van krijgen. Kijk die Bono eens de Jezus uithangen, heerlijk vindt hij het.

Het is al veel langer bekend dat die geldsluizen niks hebben geholpen in het verleden en ook in de toekomst niks zullen bijdragen. Maak dat Koenders maar eens wijs Misschien ook een reden dat de PVDA zo goed in de peilingen staat.

Edit: een kunststenaar dacht er net zo over en maakte dit beeld van jezus bono.

  zaterdag 10 oktober 2009 @ 13:58:48 #42
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_73546190
Prima. Meteen kappen met het storten van geld in de bodemloze put die Afrika heet.
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
pi_73546282
Komt niet bepaald als een verrassing. We pompen al decennia-lang geld in Afrika en het is er nog geen stap op vooruit gegaan.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_73546332
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 13:57 schreef kopvoddentax het volgende:
Voor de linkse knuffelaars
Je bent ook eigenlijk een van de grootste droeftoeters hier op het forum.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_73547061
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 14:04 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Je bent ook eigenlijk een van de grootste droeftoeters hier op het forum.
Je bent gekrenkt?
pi_73547132
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 14:30 schreef kopvoddentax het volgende:

[..]

Je bent gekrenkt?
Niet eens. Ik vind 'linkse boomknuffelaars' alleen nogal een zinloze toevoeging aan jouw betoog. Jij bent er werkelijk van overtuigd dat ontwikkelingssamenwerking enkel wordt gedragen door links?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 14:32:42 #47
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_73547141
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 13:58 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Prima. Meteen kappen met het storten van geld in de bodemloze put die Afrika heet.
Idd en kijkende naar de huidige economie kunnen we het geld hier goed gebruiken
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_73547159
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 14:32 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Idd en kijkende naar de huidige economie kunnen we het geld hier goed gebruiken
Hopen dat het kabinet meeleest
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
pi_73547217
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 14:32 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Niet eens. Ik vind 'linkse boomknuffelaars' alleen nogal een zinloze toevoeging aan jouw betoog. Jij bent er werkelijk van overtuigd dat ontwikkelingssamenwerking enkel wordt gedragen door links?
1. Jij voegt er zelf het woord "boom" aan toe. Ik had het over "linkse knuffelaars"
2. Zinloos? Ik vind dat het de vinger op de zere PVDA-plek legt.
3. Ontwikkelingssamenwerking wordt inderdaad voornamelijk door linkse partijen gedragen.

Verder nog iets?
pi_73547267
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 14:35 schreef kopvoddentax het volgende:

[..]

1. Jij voegt er zelf het woord "boom" aan toe. Ik had het over "linkse knuffelaars"
2. Zinloos? Ik vind dat het de vinger op de zere PVDA-plek legt.
3. Ontwikkelingssamenwerking wordt inderdaad voornamelijk door linkse partijen gedragen.

Verder nog iets?
De enige rechtse politicus die ontwikkelingssamenwerking stop wil zitten is WIlders.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 14:37:35 #51
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_73547280
1. Ontwikkelingshulp afschaffen
2. Landbouw subsidies afschaffen
3. Importbelastingen afschaffen en derde wereld toegang geven tot onze markten

Resultaat, onze lasten dalen en de derde wereld landen verdienen zelf hun geld, waarmee ze weer luxe producten uit onze industrie kunnen kopen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_73547297
Spijker op zijn kop. Helaas is ontwikkelingshulp een grote industrie die vooral drijft op het aanpraten van een schuldgevoel. Dat schuldgevoel koop je dan af door geld te doneren aan een van de vele grote goede doelen zoals Unicef, Oxfam Novib en al die anderen.

Het zou goed zijn als er bewustwording komt dat de huidige manier van ontwikkelingshulp amper heeft gewerkt en ook nooit gaat werken.
pi_73547373
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 14:37 schreef MrX1982 het volgende:
Spijker op zijn kop. Helaas is ontwikkelingshulp een grote industrie die vooral drijft op het aanpraten van een schuldgevoel. Dat schuldgevoel koop je dan af door geld te doneren aan een van de vele grote goede doelen zoals Unicef, Oxfam Novib en al die anderen.

Het zou goed zijn als er bewustwording komt dat de huidige manier van ontwikkelingshulp amper heeft gewerkt en ook nooit gaat werken.
Allemaal organisaties waar linksche mensjes een mooi salaris opstrijken.
Zal niet meevallen dat terug te draaien
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
pi_73547466
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 14:37 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

De enige rechtse politicus die ontwikkelingssamenwerking stop wil zitten is WIlders.
Neen, de VVD wil de budgetten ook sterk verlagen. Voor de rest zijn er geen rechtse partijen over, dus wat ik al zei: het is een links stokpaardje.
pi_73547503
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 13:53 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Done, we hebben met het Fok-team inderdaad al 15.675 dollar uitgeleend aan Afrika. En aan Peru, en aan Tajikistan, Mexico, Pakistan, Lebanon, Moldova, etc etc .
Merk je trouwens hoe eeuwig klagende users hier overheen lezen?
Ben ik een hele grote lul als ik dat vertaal in "Ik wil wel zeiken over alles wat er mis is met de wereld, maar een echt opbouwende positieve bijdrage ga ik zeker niet leveren."?

Ik wil niet altijd negatief zijn, maar daar lijkt het wel een beetje op.
pi_73547513
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 14:40 schreef qonmann het volgende:

[..]

Allemaal organisaties waar linksche mensjes een mooi salaris opstrijken.
Zal niet meevallen dat terug te draaien
Het is bijna onbegonnen werk want dit soort berichten zijn natuurlijk niet nieuw maar echt veel lijkt er ook niet te veranderen als je de bedelbrieven, emotionele chantage etc van die grote ontwikkelingshulp organisaties ziet.

Er zouden meer (intellectuele) Afrikanen moeten zijn die de knuppel in het hoenderhok gooien.
pi_73547602
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 14:37 schreef MrX1982 het volgende:
Spijker op zijn kop. Helaas is ontwikkelingshulp een grote industrie die vooral drijft op het aanpraten van een schuldgevoel. Dat schuldgevoel koop je dan af door geld te doneren aan een van de vele grote goede doelen zoals Unicef, Oxfam Novib en al die anderen.

Het zou goed zijn als er bewustwording komt dat de huidige manier van ontwikkelingshulp amper heeft gewerkt en ook nooit gaat werken.
Het is inderdaad een verziekte industrie waar veel (linkse)mensen een dikbelegde boterham aan verdienen. De donateurs verdiepen zich te weinig in de materie en wanneer er op het sentiment wordt ingespeeld gaan veel mensen overstag.
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 14:49:40 #58
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_73547632
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 14:45 schreef Lamon. het volgende:

[..]

Merk je trouwens hoe eeuwig klagende users hier overheen lezen?
Ben ik een hele grote lul als ik dat vertaal in "Ik wil wel zeiken over alles wat er mis is met de wereld, maar een echt opbouwende positieve bijdrage ga ik zeker niet leveren."?

Ik wil niet altijd negatief zijn, maar daar lijkt het wel een beetje op.
systeem van Microkrediet is heel wat anders dan de ontwikkelingshulp waar hier over gesproken wordt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_73547722
Ook heb ik twijfels over het arbeidsethos van de Afrikanen, zeker wanneer je het vergelijkt met Zuid-oost Azië waar ze bereid zijn zch dood te werken voor succes.
pi_73547776
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 14:49 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

systeem van Microkrediet is heel wat anders dan de ontwikkelingshulp waar hier over gesproken wordt.
Ja, de oplossing namelijk, maar mensen zijn niet geintresseerd in oplossingen, maar willen enkel hun eeuwige wijsheid tentoonspreiden over hoe goed ze de problemen snappen...
pi_73547802
Veel mensen willen niet ontwikkelingshulp afschaffen omdat het beter zou zijn voor Afrika, maar om het geld in het Eigen Land te kunnen besteden.
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 14:56:54 #62
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_73547836
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 14:55 schreef DennisMoore het volgende:
Veel mensen willen niet ontwikkelingshulp afschaffen omdat het beter zou zijn voor Afrika, maar om het geld in het Eigen Land te kunnen besteden.
Nou en? Gaan we een beetje moralistisch zitten wezen?
Als je het zo te doen hebt met afrika, ga eens een paar jaar daar les geven ofzo ipv hier de huilie te doen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 14:58:47 #63
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_73547901
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 14:54 schreef Lamon. het volgende:

[..]

Ja, de oplossing namelijk, maar mensen zijn niet geintresseerd in oplossingen, maar willen enkel hun eeuwige wijsheid tentoonspreiden over hoe goed ze de problemen snappen...
Nee, het zijn twee fundamenteel verschillende dingen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_73547937
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 14:56 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nou en? Gaan we een beetje moralistisch zitten wezen?
Als je het zo te doen hebt met afrika, ga eens een paar jaar daar les geven ofzo ipv hier de huilie te doen
Over moralistisch gesproken, aangezien je zo'n uitgesproken mening hebt, ben je daar ongetwijfeld meerdere jaren geweest om te helpen, wat waren je ervaringen?
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 15:00:07 #65
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_73547948
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 14:52 schreef kopvoddentax het volgende:
Bla
Je denkt toch niet dat iemand jou serieus neemt met die nick, hoop ik?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_73547987
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 14:56 schreef Pietverdriet het volgende:

Nou en? Gaan we een beetje moralistisch zitten wezen?
Als je het zo te doen hebt met afrika, ga eens een paar jaar daar les geven ofzo ipv hier de huilie te doen
Sneu figuur ben je ook eigenlijk. Gedraag je eens naar je leeftijd joh .
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 15:02:50 #67
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_73548023
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 14:59 schreef Lamon. het volgende:

[..]

Over moralistisch gesproken, aangezien je zo'n uitgesproken mening hebt, ben je daar ongetwijfeld meerdere jaren geweest om te helpen, wat waren je ervaringen?
Heb scholen gebouwt in midden amerika en afrika, in midden amerika sturen de mensen hun kinderen dan naar school op dat ze het beter krijgen dan hun ouders. Niet als er veel te doen is op het land, maar toch zoveel als het gaat. De leraar is een aangezien persoon.
In sub sahara Afrika staan na een paar maanden de geiten erin en is alles van waarde verpatst. De leraar aan de drank.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 15:03:55 #68
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_73548058
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 15:01 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Sneu figuur ben je ook eigenlijk. Gedraag je eens naar je leeftijd joh .
Als jij je daden eens zou steken waar je mond is...
Muilheld
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 15:04:38 #69
256436 Whiskey_Tango
Materialist tot in de kist
pi_73548076
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 14:56 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nou en? Gaan we een beetje moralistisch zitten wezen?
Als je het zo te doen hebt met afrika, ga eens een paar jaar daar les geven ofzo ipv hier de huilie te doen
Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy.
- W. Churchill
pi_73548106
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 15:03 schreef Pietverdriet het volgende:

Als jij je daden eens zou steken waar je mond is...
Muilheld
Denk eens niet zo simplistisch zwart-wit.
Als we jouw redenatie volgen moet je óf een egocentrische kapitalist zijn, óf al je bezittingen verkopen en schooltjes gaan bouwen in Afrika? !
pi_73548107
In Afrika wordt toch alles weer afgebroken..paarlen voor de zwijnen
Lees maar eens wat er nu in Kenia gebeurt..
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
pi_73548145
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 15:00 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je denkt toch niet dat iemand jou serieus neemt met die nick, hoop ik?
Dat bepaal jij?
pi_73548168
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 15:02 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Heb scholen gebouwt in midden amerika en afrika, in midden amerika sturen de mensen hun kinderen dan naar school op dat ze het beter krijgen dan hun ouders. Niet als er veel te doen is op het land, maar toch zoveel als het gaat. De leraar is een aangezien persoon.
In sub sahara Afrika staan na een paar maanden de geiten erin en is alles van waarde verpatst. De leraar aan de drank.
Als dat zo is, waar zie je dan het nadeel in het streven naar hulp via microkrediet en de ontwikkelingshulp te laten voor wat het is, tenzij je 100% zeker weet dat het goed terecht komt bij mensen die zelfontwikkeling promoten en implimenteren?
Waarom zijn dit 2 verschillende zaken? Leg me dat dan eens uit?
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 15:08:49 #74
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_73548198
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 15:05 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Denk eens niet zo simplistisch zwart-wit.
Als we jouw redenatie volgen moet je óf een egocentrische kapitalist zijn, óf al je bezittingen verkopen en schooltjes gaan bouwen in Afrika? !
Nee, mensen die een beetje betweterig moralistisch zitten de doen over ontwikkelingshulp en de mensen die daar vraagtekens bij zetten omdat het niet werkt, die dragen wat bij.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 15:10:33 #75
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_73548246
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 15:07 schreef Lamon. het volgende:

[..]

Als dat zo is, waar zie je dan het nadeel in het streven naar hulp via microkrediet en de ontwikkelingshulp te laten voor wat het is, tenzij je 100% zeker weet dat het goed terecht komt bij mensen die zelfontwikkeling promoten en implimenteren?
Waarom zijn dit 2 verschillende zaken? Leg me dat dan eens uit?
Ik heb hier niets over microkredieten gezegt, anders dat dit wat anders is dan ontwikkelingshulp zoals de dame in de OP bedoeld.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_73548259
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 14:37 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

De enige rechtse politicus die ontwikkelingssamenwerking stop wil zitten is WIlders.
quote:
Volgens de VVD zou het budget voor ontwikkelingssamenwerking op deze manier aanzienlijk kunnen worden verlaagd. Dat geld steekt de VVD liever in het terugdraaien van belastingverhogingen als de sterftaks en het verlagen van de overdrachtsbelasting op koophuizen.
De VVD streeft naar vermindering.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_73548268
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 15:10 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik heb hier niets over microkredieten gezegt, anders dat dit wat anders is dan ontwikkelingshulp zoals de dame in de OP bedoeld.
Sorry, ik kan je niet echt serieus nemen.
pi_73548279
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 15:08 schreef Pietverdriet het volgende:

Nee, mensen die een beetje betweterig moralistisch zitten de doen over ontwikkelingshulp
Oh, piss off. De constatering (hier) dat veel mensen "Eigen land eerst" als argument gebruiken, is meteen "betweterig moralistisch" en "gehuil" ? Nogmaals: gedraag je eens naar je leeftijd ipv als PUB-usertje.
quote:
en de mensen die daar vraagtekens bij zetten omdat het niet werkt, die dragen wat bij.
En waar precies zie je mij roepen dat ontwikkelingshulp zo geweldig is ?
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 15:13:06 #79
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_73548308
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 15:11 schreef kopvoddentax het volgende:

[..]

Sorry, ik kan je niet echt serieus nemen.
Boe fucking hoe, daar ga ik nu echt de hele nacht van wakker liggen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 15:13:50 #80
248844 Bowlingbal
Leuk je weer te zien :)
pi_73548320
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 10:55 schreef superworm het volgende:
Ik denk dat vooral de combinatie van ontwikkeling enerzijds en protectionisme anderzijds desastreus is gebleken. De Westerse veronachtzaming van een rechtvaardig dekolonisatieproces zal later één van de grote misdaden van de 20e eeuw blijken, zoals slavernij in de 18e en 19e eeuw.
Dit.

Mensen die denken dat het alleen de ontwikkelingshulp is die het continent sloopt zijn dezelfde mensen die zeggen:
'whoah, ik gooi emmers water op het vuur maar het helpt niets, integendeel'
terwijl naast hun iemand met brandend napalm loopt te smijten

Zie alleen al de bedragen die uitgegeven worden aan protectionisme (subsidies aan Europese boeren, etc.) in verhouding met het veel kleinere bedrag aan ontwikkelingshulp.

Maar, goed, bashen op ontwikkelingshulp is eenvoudiger dan je veters strikken.
In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
- Donald Love
pi_73548329
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 15:13 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Boe fucking hoe, daar ga ik nu echt de hele nacht van wakker liggen.
Ga je dan in de foetushouding dromen van ijsbeertjes?
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 15:14:17 #82
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_73548340
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 15:11 schreef DennisMoore het volgende:
Nogmaals: gedraag je eens naar je leeftijd ipv als PUB-usertje.
[..]
SCH is terug
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_73548398
Bovendien... wie zegt dat de NL ontwikkelingshulp bestaat uit het overboeken van flinke sommen geld op de bankrekeningen van Afrikaanse dictators?
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 15:16:41 #84
248844 Bowlingbal
Leuk je weer te zien :)
pi_73548401
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 14:37 schreef Pietverdriet het volgende:
1. Ontwikkelingshulp afschaffen
2. Landbouw subsidies afschaffen
3. Importbelastingen afschaffen en derde wereld toegang geven tot onze markten

Resultaat, onze lasten dalen en de derde wereld landen verdienen zelf hun geld, waarmee ze weer luxe producten uit onze industrie kunnen kopen.
Klopt, dan kan dat continent zich ontwikkelen, vooral door op alle 3 de punten aan de slag te gaan. Niet alleen de eerste, zoals vele users willen.

Nadeel is alleen wel dat als Afrika een ontwikkeld continent wordt, we er gelijk een hoop mensen bij hebben met behoefte aan grondstoffen als olie, wat de prijs daarvan ook weer omhoog drijft.
In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
- Donald Love
pi_73548411
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 15:16 schreef Bowlingbal het volgende:

[..]

Klopt, dan kan dat continent zich ontwikkelen, vooral door op alle 3 de punten aan de slag te gaan. Niet alleen de eerste, zoals vele users willen.

Nadeel is alleen wel dat als Afrika een ontwikkeld continent wordt, we er gelijk een hoop mensen bij hebben met behoefte aan grondstoffen als olie, wat de prijs daarvan ook weer omhoog drijft.
Arbeidsethos kun je niet aanleren.
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 15:17:40 #86
248844 Bowlingbal
Leuk je weer te zien :)
pi_73548418
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 15:17 schreef kopvoddentax het volgende:

[..]

Arbeidsethos kun je niet aanleren.
Waar in Jezus' naam heb je het over?
In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
- Donald Love
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 15:19:37 #87
256436 Whiskey_Tango
Materialist tot in de kist
pi_73548466
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 15:13 schreef Bowlingbal het volgende:

[..]

Maar, goed, bashen op ontwikkelingshulp is eenvoudiger dan je veters strikken.
Niemand houdt je tegen om bakken vol geld naar Afrika te sturen hoor bowling, ga je gang. Laat ons echter ook onze keuzen uitten, namelijk de Afrikanen laten voor wat 't is c.q. laten verrotten. Ofwel, alle ontwikkelingshulp zou naar mijn mening vrijwillig moeten zijn, al dan niet via stichtingen.
Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy.
- W. Churchill
pi_73548518
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 15:16 schreef Bowlingbal het volgende:

Klopt, dan kan dat continent zich ontwikkelen, vooral door op alle 3 de punten aan de slag te gaan. Niet alleen de eerste, zoals vele users willen.
Och, als ontwikkelingshulp bestaat uit het overdragen van 'tools' ipv geld, dan hoeft het toch niet meteen te worden afgeschaft?
quote:
Nadeel is alleen wel dat als Afrika een ontwikkeld continent wordt, we er gelijk een hoop mensen bij hebben met behoefte aan grondstoffen als olie, wat de prijs daarvan ook weer omhoog drijft.
Als de welvaart stijgt, daalt het geboortecijfer. En we kunnen er dan meer naartoe exporteren (zónder subsidie). Dus daar verdienen we dan weer aan .
pi_73548569
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 15:17 schreef Bowlingbal het volgende:

[..]

Waar in Jezus' naam heb je het over?
De wil om er iets van te maken of de hele dag onder een boom lijm snuiven.
pi_73548577
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 15:19 schreef Whiskey_Tango het volgende:

Ofwel, alle ontwikkelingshulp zou naar mijn mening vrijwillig moeten zijn, al dan niet via stichtingen.
Risico daarvan is dat vooral de stichtingen die veel foto's van arme hongerende negertjes laten zien, het geld weten los te peuteren bij de burger. En niet de organisaties die wat structureler bezig zijn dan het sturen van een container graan.
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 15:24:29 #91
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_73548593
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 15:16 schreef DennisMoore het volgende:
Bovendien... wie zegt dat de NL ontwikkelingshulp bestaat uit het overboeken van flinke sommen geld op de bankrekeningen van Afrikaanse dictators?
NL ontwikkelingshulp is vooral veel geld via het derdewereldland aan NL ondernemingen te geven.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 15:25:15 #92
256436 Whiskey_Tango
Materialist tot in de kist
pi_73548620
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 15:22 schreef DennisMoore het volgende:
[..]

Als de welvaart stijgt, daalt het geboortecijfer. En we kunnen er dan meer naartoe exporteren (zónder subsidie). Dus daar verdienen we dan weer aan .
Je vergeet dat we dan wel de volle laag moeten gaan betalen voor grondstoffen als Katoen en edelmetalen, dus dan is die winst ook snel weg. Hoe langer we de Afrikaanse ontwikkeling wat op een 'laag pitje' kunnen houden, des te goedkoper het voor ons is.

We halen er goedkoop grondstoffen vandaan, en door corruptie kunnen we er ook goedkoop ons afval dumpen. Dat continent is de "hoer" van de wereld waar ieder land een paar keer per minuut overheen gaat. Maargoed, we profiteren er dan wel weer van.
Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy.
- W. Churchill
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 15:25:59 #93
256436 Whiskey_Tango
Materialist tot in de kist
pi_73548643
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 15:23 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Risico daarvan is dat vooral de stichtingen die veel foto's van arme hongerende negertjes laten zien, het geld weten los te peuteren bij de burger. En niet de organisaties die wat structureler bezig zijn dan het sturen van een container graan.
Gewoon de gemiddelde 'burger' wat meer hardheid aankweken.
Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy.
- W. Churchill
pi_73548660
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 15:14 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

SCH is terug

Ik wil niet voor DennisMoore spreken, maar hij is absoluut niet links, als ik hem goed inschat is hij een ware aanhanger van het echte libertalisme, dus dat is wel heel verkeerd opgevat, en kort door de bocht.
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 15:27:59 #95
256436 Whiskey_Tango
Materialist tot in de kist
pi_73548689
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 15:26 schreef Lamon. het volgende:

[..]

Ik wil niet voor DennisMoore spreken, maar hij is absoluut niet links, als ik hem goed inschat is hij een ware aanhanger van het echte libertalisme, dus dat is wel heel verkeerd opgevat, en kort door de bocht.
Kijk nog maar eens, je hebt het helemaal verkeerd. Tenzij milieubelastingen en dergelijke onder liberalisme en marktwerking horen, wat ze niet doen. Hij/zij vertoont wel degelijk trekjes van links en milieu liefhebbend Nederland.
Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy.
- W. Churchill
pi_73548714
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 15:25 schreef Whiskey_Tango het volgende:

Je vergeet dat we dan wel de volle laag moeten gaan betalen voor grondstoffen als Katoen en edelmetalen, dus dan is die winst ook snel weg.
Mja, da's de vraag. In de praktijk blijkt het volgens mij vaak voor iedereen (behalve moedertje Aarde) uiteindelijk lucratief om het welvaarts-peil te verhogen.
pi_73548785
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 15:27 schreef Whiskey_Tango het volgende:

[..]

Kijk nog maar eens, je hebt het helemaal verkeerd. Tenzij milieubelastingen en dergelijke onder liberalisme en marktwerking horen, wat ze niet doen. Hij/zij vertoont wel degelijk trekjes van links en milieu liefhebbend Nederland.
Milieuliefhebbend Nederland en links zijn 2 onterecht gekoppelde zaken, en marktwerking zoals het in Nederland zogenaamd plaatsvindt heeft geen fuck met echt liberalisme te maken.
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 15:31:09 #98
256436 Whiskey_Tango
Materialist tot in de kist
pi_73548787
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 15:29 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Mja, da's de vraag. In de praktijk blijkt het volgens mij vaak voor iedereen (behalve moedertje Aarde) uiteindelijk lucratief om het welvaarts-peil te verhogen.
Als dat zonder inbreng van de westerse wereld tot stand zou kunnen komen dan was ontwikkelingshulp ook niet nodig. Ofwel, een liberaal standpunt zou zijn om je terug te trekken en gebruik te maken van de situatie en verder niet. 'T lost zichzelf wel op, zoniet dan niet. Marktwerking is marktwerking.
Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy.
- W. Churchill
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 15:33:07 #99
256436 Whiskey_Tango
Materialist tot in de kist
pi_73548845
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 15:31 schreef Lamon. het volgende:

[..]

Milieuliefhebbend Nederland en links zijn 2 onterecht gekoppelde zaken, en marktwerking zoals het in Nederland zogenaamd plaatsvindt heeft geen fuck met echt liberalisme te maken.
Wat mij betreft zijn ze inherent aan elkaar, 't zijn altijd dezelfde rasta dragende hippies die zeiken om de diertjes en het milieu. Je hoeft maar naar een gemiddeld protest te kijken tegen kernenergie en je hebt meteen door wat voor soort types zich het meest profileert ermee. Het gros zijn linkse hippies.

Verder heb ik het helemaal niet over de marktwerking in Nederland, want de regering bemoeit zich teveel met dingen, wil je echte marktwerking dan moet je al verder kijken dan Europa, bijvoorbeeld de Verenigde Staten. Hoewel overheidsbemoeienis daar ook steeds erger wordt, kijk maar naar Obama's healthcare plan.
Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy.
- W. Churchill
pi_73548873
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 15:27 schreef Whiskey_Tango het volgende:

Kijk nog maar eens, je hebt het helemaal verkeerd. Tenzij milieubelastingen en dergelijke onder liberalisme en marktwerking horen, wat ze niet doen. Hij/zij vertoont wel degelijk trekjes van links en milieu liefhebbend Nederland.
Kortzichtig de leefomgeving plunderen en vervuilen lijkt me op de lange termijn inderdaad niet zo'n goed idee. Dus het lijkt me een príma idee daar een prijskaartje aan te hangen .

Verschil met 'links' is volgens mij dat die dat liever doen met verboden en regeltjes.
Dus wat dat betreft heb ik meer met de visie op duurzaamheid van D66 dan van GroenLinks .
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 15:35:13 #101
256436 Whiskey_Tango
Materialist tot in de kist
pi_73548896
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 15:34 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Kortzichtig de leefomgeving plunderen en vervuilen lijkt me op de lange termijn inderdaad niet zo'n goed idee. Dus het lijkt me een príma idee daar een prijskaartje aan te hangen .

Verschil met 'links' is volgens mij dat die dat liever doen met verboden en regeltjes.
Dus wat dat betreft heb ik meer met de visie op duurzaamheid van D66 dan van GroenLinks .
Overal belastingen op gooien is nou niet bepaald liberaal.
Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy.
- W. Churchill
pi_73548940
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 15:31 schreef Whiskey_Tango het volgende:

Als dat zonder inbreng van de westerse wereld tot stand zou kunnen komen dan was ontwikkelingshulp ook niet nodig. Ofwel, een liberaal standpunt zou zijn om je terug te trekken en gebruik te maken van de situatie en verder niet. 'T lost zichzelf wel op, zoniet dan niet. Marktwerking is marktwerking.
Marktwerking werkt pas als de markt goed is. Het betekent niet dat je de huidige boel maar de boel moet laten. Het was toch een heel prima idee van Europa om te investeren in de achterliggende gebieden in Europa? Dat heeft netto voor meer welvaart in Europa gezorgd .

En op die manier kun je ook investeren in Afrika. Creëren van een toekomstige afzetmarkt etc.
pi_73548962
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 15:06 schreef kopvoddentax het volgende:

[..]

Dat bepaal jij?
dat is niet wat ie zegt. Hij heeft wel gelijk trouwens.....
"When deep sleep falleth on men, fear came apon me. And trembling which made all my bones to shake" -Job IV, 13-14
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 15:39:12 #104
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_73548991
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 15:37 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Marktwerking werkt pas als de markt goed is. Het betekent niet dat je de huidige boel maar de boel moet laten. Het was toch een heel prima idee van Europa om te investeren in de achterliggende gebieden in Europa? Dat heeft netto voor meer welvaart in Europa gezorgd .

Wat hebben die 2.000.000.000.000 Euro die er in de voormalige DDR zijn gegaan opgeleverd behalve dat iedereen die daar wat wil en kon naar het westen ging?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_73548994
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 15:35 schreef Whiskey_Tango het volgende:

Overal belastingen op gooien is nou niet bepaald liberaal.
Oh, dus liberalen moeten slechts aan het heden denken, niet aan de toekomst?
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 15:39:55 #106
256436 Whiskey_Tango
Materialist tot in de kist
pi_73549011
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 15:37 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Marktwerking werkt pas als de markt goed is. Het betekent niet dat je de huidige boel maar de boel moet laten. Het was toch een heel prima idee van Europa om te investeren in de achterliggende gebieden in Europa? Dat heeft netto voor meer welvaart in Europa gezorgd .
Ik denk dat je de Europese Unie bedoeld i.p.v. Europa, en in feite is dat staatssteun voor EIGEN inwoners en industrie, nogal wiedes dat dat winstgevender is dan een land die niets met je te maken heeft financieel te gaan ondersteunen. De Europese Unie heeft dan ook invloed op de regeringen waar het geld heengaat, dat is met bijvoorbeeld Afrikaanse landen niet het geval, dan is het maar gokken of het goed gebruikt wordt.
quote:
En op die manier kun je ook investeren in Afrika. Creëren van een toekomstige afzetmarkt etc.
Tegen de tijd dat dat gerealiseerd is heb je zoveel miljarden euro's in de Afrikaanse markt gepompt dat het jaren en jaren duurt voor die marge weer terug is, en nog een keer enorm veel jaren voordat je er werkelijk winst aan hebt. Het is voordeliger om westerse corporaties in Afrika te vestigen en het leeg te halen, en werk te verschaffen aan Afrikanen.

Immers, we zijn geen filantropen.
Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy.
- W. Churchill
pi_73549041
Volgens mij heeft mevrouw niet helemaal door dat het ook de intentie van de blanke is om Afrika arm te houden
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 15:41:32 #108
256436 Whiskey_Tango
Materialist tot in de kist
pi_73549053
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 15:39 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Oh, dus liberalen moeten slechts aan het heden denken, niet aan de toekomst?
Nee, liberalen laten het over aan de mensen en de markt wat er gebeurt, ze gaan niet van bovenaf allemaal betuttelende regelgevingen aan de bevolking geven. Minimalisme is de liberale slogan als het gaat om regering en bemoeienis.

Wat jij doet is pleiten voor belastingen hier en daar en overal, dat is alles behalve liberaal.
Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy.
- W. Churchill
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 15:42:09 #109
256436 Whiskey_Tango
Materialist tot in de kist
pi_73549067
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 15:41 schreef AbsurdHero het volgende:
Volgens mij heeft mevrouw niet helemaal door dat het ook de intentie van de blanke is om Afrika arm te houden
Dit dus, goedkope grondstoffen en arbeid is winstgevender dan Afrikaanse vakbonden en looneisen.
Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy.
- W. Churchill
pi_73549195
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 15:39 schreef Whiskey_Tango het volgende:

Ik denk dat je de Europese Unie bedoeld i.p.v. Europa
Misschien bedoel ik wel de EEG...
quote:
en in feite is dat staatssteun voor EIGEN inwoners en industrie, nogal wiedes dat dat winstgevender is dan een land die niets met je te maken heeft financieel te gaan ondersteunen.
Het punt was echter dat het lonend kan zijn voor je eigen welvaart (zeker van een handelsland) om eerst te investeren in de welvaart van een ander land. En daarvoor maakt het niet uit of het Ierland is, of Polen, of Kenia. Handel is handel.
quote:
Tegen de tijd dat dat gerealiseerd is heb je zoveel miljarden euro's in de Afrikaanse markt gepompt dat het jaren en jaren duurt voor die marge weer terug is, en nog een keer enorm veel jaren voordat je er werkelijk winst aan hebt. Het is voordeliger om westerse corporaties in Afrika te vestigen en het leeg te halen, en werk te verschaffen aan Afrikanen.
In dat geval hadden we ook gewoon Polen kunnen leegroven. We hebben geen enkele garantie dat Polen hun verdiende geld uitgeven door NL producten te kopen. Misschien handelen ze slechts met Rusland en China...
quote:
Immers, we zijn geen filantropen.
Je ontkent dat bij veel mensen ook altruïstische motieven een rol spelen?
pi_73549406
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 15:41 schreef Whiskey_Tango het volgende:

Nee, liberalen laten het over aan de mensen en de markt wat er gebeurt, ze gaan niet van bovenaf allemaal betuttelende regelgevingen aan de bevolking geven. Minimalisme is de liberale slogan als het gaat om regering en bemoeienis.
Misschien ben je in de war met libertarisme?

Ook liberalen kennen http://en.wikipedia.org/w(...)#The_commons_dilemma
quote:
Wat jij doet is pleiten voor belastingen hier en daar en overal, dat is alles behalve liberaal.
Wat ik doe is een wat realistischer prijs aan vervuiling hangen, rekening houdend met onze toekomst. Zaken die geld kosten ook daadwerkelijk beprijzen en daarmee een zuiverder markt creëeren, lijkt me heel liberaal .
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 15:56:08 #112
256436 Whiskey_Tango
Materialist tot in de kist
pi_73549446
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 15:47 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Misschien bedoel ik wel de EEG...
[..]
Dan moet je dat aangeven.
quote:
Het punt was echter dat het lonend kan zijn voor je eigen welvaart (zeker van een handelsland) om eerst te investeren in de welvaart van een ander land. En daarvoor maakt het niet uit of het Ierland is, of Polen, of Kenia. Handel is handel.
Eigen volk eerst, en aangezien de Europese landen in de EU zitten is het logisch dat we investeren in eigen infrastructuur en ontwikkeling van industrie. Kenia heeft echter niks geen banden met Europa op het feit na dat ze wat grondstoffen leveren, we hebben zelf dus niks aan ontwikkelingshulp op korte termijn. Tegen de tijd dat je elke Keniaan gelitereerd hebt, en met fatsoenlijk loon en toegang tot het internet, dan zijn wij al lang dood, als het al ooit gebeuren gaat. Nutteloos dus op de korte (en middellange) termijn.
quote:
In dat geval hadden we ook gewoon Polen kunnen leegroven. We hebben geen enkele garantie dat Polen hun verdiende geld uitgeven door NL producten te kopen. Misschien handelen ze slechts met Rusland en China...
Zelfde verhaal als hierboven, Polen hoort nou eenmaal (jammer genoeg) bij de EU, dus krijgen ze ook steun van ons. Niks vreemds aan, in tegenstelling tot andere landen die geen lid zijn.
quote:
Je ontkent dat bij veel mensen ook altruïstische motieven een rol spelen?
Nee, dat moeten ze echter helemaal zelf weten, ik heb geen behoefte aan onnodige kosten voor de baten van mensen op een hopeloos continent. Als ze willen geven, dan gaan ze hun gang maar. Maar niet via een centrale macht/organisatie als de Europese Commissie of individuele regeringen.

Immers, niet iedereen is altruïstisch.
Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy.
- W. Churchill
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 15:56:18 #113
248844 Bowlingbal
Leuk je weer te zien :)
pi_73549452
Mileumaatregelen zijn uiterst libertarisch. Als je schade aanbrengt dien je het ook te vergoeden. Accijns op brandstof is daar een goed voorbeeld van.
In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
- Donald Love
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 15:58:37 #114
256436 Whiskey_Tango
Materialist tot in de kist
pi_73549515
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 15:54 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Misschien ben je in de war met libertarisme?

Ook liberalen kennen http://en.wikipedia.org/w(...)#The_commons_dilemma
[..]

Wat ik doe is een wat realistischer prijs aan vervuiling hangen, rekening houdend met onze toekomst. Zaken die geld kosten ook daadwerkelijk beprijzen en daarmee een zuiverder markt creëeren, lijkt me heel liberaal .
Nee ik ben niet in de war, en een nieuwe CO2 taks heeft niks te maken met een zuiverdere markt. Echter wel met het afdwingen van milieuvriendelijk denken en de mensen financieel "dwingen" groen te gaan rijden en je groen te gedragen. Onzin, en zeker niet liberaal.

Het heeft niks met toekomstvisie en samenhang te maken, wel met overheidsbemoeienis.
Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy.
- W. Churchill
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 15:59:36 #115
256436 Whiskey_Tango
Materialist tot in de kist
pi_73549540
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 15:56 schreef Bowlingbal het volgende:
Mileumaatregelen zijn uiterst libertarisch. Als je schade aanbrengt dien je het ook te vergoeden. Accijns op brandstof is daar een goed voorbeeld van.
Jammer dat een CO2 taks die DennisMoore ondersteunt geen onderscheid maakt tussen vervuilers en niet-vervuilers, en dus niet liberaal is in jouw bewoordingen.
Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy.
- W. Churchill
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 16:00:52 #116
248844 Bowlingbal
Leuk je weer te zien :)
pi_73549568
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 15:59 schreef Whiskey_Tango het volgende:

[..]

Jammer dat een CO2 taks die DennisMoore ondersteunt geen onderscheid maakt tussen vervuilers en niet-vervuilers, en dus niet liberaal is in jouw bewoordingen.
Als je niet geen CO2 uitstoot, betaal je toch ook geen taks?
In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
- Donald Love
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 16:01:56 #117
256436 Whiskey_Tango
Materialist tot in de kist
pi_73549590
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 16:00 schreef Bowlingbal het volgende:

[..]

Als je niet geen CO2 uitstoot, betaal je toch ook geen taks?
"Als je niet schijt, betaal je ook geen rioleringskosten".

Wat een onzin, als dit je verweer is blijf dan maar weg.
Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy.
- W. Churchill
pi_73549768
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 16:01 schreef Whiskey_Tango het volgende:

[..]

"Als je niet schijt, betaal je ook geen rioleringskosten".

Wat een onzin, als dit je verweer is blijf dan maar weg.
Right back at yah.....
"When deep sleep falleth on men, fear came apon me. And trembling which made all my bones to shake" -Job IV, 13-14
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 16:10:47 #119
248844 Bowlingbal
Leuk je weer te zien :)
pi_73549884
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 16:01 schreef Whiskey_Tango het volgende:

[..]

"Als je niet schijt, betaal je ook geen rioleringskosten".

Wat een onzin, als dit je verweer is blijf dan maar weg.
Klopt, als je geen riool hebt, betaal je ook geen rioleringskosten.

Wat is daar lastig aan?
In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
- Donald Love
pi_73549894
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 15:56 schreef Whiskey_Tango het volgende:

Dan moet je dat aangeven.
Goede verstaanders snappen wat 'Europa' in deze context betekent. Trek de schoen maar aan .
quote:
Eigen volk eerst, en aangezien de Europese landen in de EU zitten is het logisch dat we investeren in eigen infrastructuur en ontwikkeling van industrie. Kenia heeft echter niks geen banden met Europa op het feit na dat ze wat grondstoffen leveren, we hebben zelf dus niks aan ontwikkelingshulp op korte termijn. Tegen de tijd dat je elke Keniaan gelitereerd hebt, en met fatsoenlijk loon en toegang tot het internet, dan zijn wij al lang dood, als het al ooit gebeuren gaat. Nutteloos dus op de korte (en middellange) termijn.
Da's jouw mening en verwachting. Ik ben van mening dat:
- het op korte termijn wel degelijk wat kan opleveren voor handel etc
- enkel aan de korte termijn denken kortzichtig is omdat er ook andere termijnen bestaan
- er ook andere motieven bestaan om de welvaart daar te willen verhogen
quote:
Nee, dat moeten ze echter helemaal zelf weten, ik heb geen behoefte aan onnodige kosten voor de baten van mensen op een hopeloos continent. Als ze willen geven, dan gaan ze hun gang maar. Maar niet via een centrale macht/organisatie als de Europese Commissie of individuele regeringen.

Immers, niet iedereen is altruïstisch.
Welkom in een democratie.
pi_73549960
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 15:10 schreef teknomist het volgende:

[..]


[..]

De VVD streeft naar vermindering.
Maar dat is wat anders dan afschaffen

Overigens ben ik volledig voorstander van het stopzetten van ontwikkelingshulp. Daar zijn die landen zelf ook bij gebaat.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 16:12:57 #122
206337 aychelle
stop the hating, bietch!!!
pi_73549961
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 11:07 schreef qonmann het volgende:

[..]

Een excellent voorbeeld, maar het geldt helaas bijna voor elk land in Zwart-Afrika.
ja, bron? voorbeelden? ....
&uml;°o.O O.o° &uml;°o.O O.o° &uml;°o.O O.o° &uml;°o.O O.o° &uml;°o.O O.o° &uml;°o.O O.o° &uml;°o.O O.o° &uml;°o.O O.o° &uml;°o.O
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 16:16:45 #123
206337 aychelle
stop the hating, bietch!!!
pi_73550054
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 15:41 schreef AbsurdHero het volgende:
Volgens mij heeft mevrouw niet helemaal door dat het ook de intentie van de blanke is om Afrika arm te houden
ja, daar was ik ook al heel lang achter. Zo kunnen ze Afrika mooi ''afhankelijk' houden. En die afrikaanse leiders kunnen dat geen ruk schelen zolang ze zelf maar mooi zitten. Maar het is ook weer gelul dat ''elk zwart afrikaans'' land arm en onhafhankelijk is. Kenia, Tanzaina, Senegal, Nigeria en Ghana om zo maar even te noemen. Niet alle zwarte afrikaanse landen zijn onhafhankelijk of verkeerd in armoe en geweld. Blijven jullie maar lekker de propaganda tegen afrika geloven
&uml;°o.O O.o° &uml;°o.O O.o° &uml;°o.O O.o° &uml;°o.O O.o° &uml;°o.O O.o° &uml;°o.O O.o° &uml;°o.O O.o° &uml;°o.O O.o° &uml;°o.O
pi_73550082
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 15:58 schreef Whiskey_Tango het volgende:

Nee ik ben niet in de war
Volgens mij wel. Een liberaal wil niet namelijk niet alles op z'n beloop laten als dat kwalijke gevolgen heeft.
quote:
en een nieuwe CO2 taks heeft niks te maken met een zuiverdere markt.
Welles. Je verbruikt een grondstof, 'het milieu', zonder dat daar een prijs aan hangt. Nouja, die prijs hangt er wel aan natuurlijk, maar jij legt die rekening liever neer bij je kleinkinderen. Wie dan leeft, wie dan zorgt he? Kortzichtig en egoïstisch.
quote:
Echter wel met het afdwingen van milieuvriendelijk denken en de mensen financieel "dwingen" groen te gaan rijden en je groen te gedragen. Onzin, en zeker niet liberaal.
Niemand dwingt jou om groen te rijden. We dwingen je echter om de prijs ervoor te betalen die jij heel egoïstisch liever bij latere generaties neerlegt. Ikke ikke ikke en de rest kan stikken. Prima, maar dan mag je je portemonnee trekken, jouw keuze .
quote:
Het heeft niks met toekomstvisie en samenhang te maken, wel met overheidsbemoeienis.
Het heeft alles met toekomstvisie en samenhang te maken.
pi_73550101
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 16:16 schreef aychelle het volgende:

[..]

ja, daar was ik ook al heel lang achter. Zo kunnen ze Afrika mooi ''afhankelijk' houden. En die afrikaanse leiders kunnen dat geen ruk schelen zolang ze zelf maar mooi zitten. Maar het is ook weer gelul dat ''elk zwart afrikaans'' land arm en onhafhankelijk is. Kenia, Tanzaina, Senegal, Nigeria en Ghana om zo maar even te noemen. Niet alle zwarte afrikaanse landen zijn onhafhankelijk of verkeerd in armoe en geweld. Blijven jullie maar lekker de propaganda tegen afrika geloven
Kenia ..haha lees eens wat er nu gebeurt daar, de ware aard komt boven.
Zakkenvullen is het daar nu geblazen..De Corruptie kent er geen genzen..
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 16:27:53 #126
256436 Whiskey_Tango
Materialist tot in de kist
pi_73550325
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 16:18 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Volgens mij wel. Een liberaal wil niet namelijk niet alles op z'n beloop laten als dat kwalijke gevolgen heeft.
[..]
Zeg ik dat dat moet? Nee, maar de CO2 taks waar je "hiep hiep hoera" bij stond te schreeuwen is voor ELKE inwoner van de EU. Dat heeft niks uit te staan met individueel verbruik, de groene hippies en de Hummer rijders zullen allebei belast worden ondanks het verschil in verbruik. Dit laat me meteen doorschemeren dat het niets meer is dan een nieuw geldpotje dat aangedikt moet worden.
quote:
Welles. Je verbruikt een grondstof, 'het milieu', zonder dat daar een prijs aan hangt. Nouja, die prijs hangt er wel aan natuurlijk, maar jij legt die rekening liever neer bij je kleinkinderen. Wie dan leeft, wie dan zorgt he? Kortzichtig en egoïstisch.
Als je er al van uit gaat dat alles wat Al Gore en consorten je voorleggen wel ja, ik heb het niet zo op de stemmingmakerij dat het allemaal 'onze' schuld is en dat CO2 de grote boosdoener is en dat we onder dat juk maar gebukt moeten gaan. In mijn opinie is het dus niet iets wat ik kan oplossen voor m'n kleinkinderen.
quote:
Niemand dwingt jou om groen te rijden. We dwingen je echter om de prijs ervoor te betalen die jij heel egoïstisch liever bij latere generaties neerlegt.
Geen probleem, daar betaal ik ook voor, maar dan eis ik ook toegang tot de binnensteden en dergelijke, iets wat me ook ontzegd word met mijn SUV. Wederom stemmingmakerij en afgunst jegens mensen die het wel betalen kunnen en willen.
quote:
Het heeft alles met toekomstvisie en samenhang te maken.
Nee, want de toekomstvisie verschilt per persoon en ideologie.
Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy.
- W. Churchill
pi_73551266
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 16:27 schreef Whiskey_Tango het volgende:

Zeg ik dat dat moet?
Vertel eens op welke manier jij niét alles op z'n beloop wil laten? Het lijkt dat jij dat synoniem vindt met 'aan de markt overlaten'.
quote:
Nee, maar de CO2 taks waar je "hiep hiep hoera" bij stond te schreeuwen is voor ELKE inwoner van de EU. Dat heeft niks uit te staan met individueel verbruik, de groene hippies en de Hummer rijders zullen allebei belast worden ondanks het verschil in verbruik. Dit laat me meteen doorschemeren dat het niets meer is dan een nieuw geldpotje dat aangedikt moet worden.
Ochgut, ik stond te schreeuwen... Wil je nog dat ik verder serieus op je posts inga? Je zegt het maar hoor.

Als die 'hippies' van jou (je benamingen zijn een tikkie sneu wel) nauwelijks milieubelastend bezig zijn, dan zullen ze nauwelijks een milieu-tax betalen itt de Hummer-rijders. Ja ze worden allebei belast, en ja dat is naar individueel gebruik. Zo moeilijk is dat niet te snappen.
quote:
Als je er al van uit gaat dat alles wat Al Gore en consorten je voorleggen wel ja, ik heb het niet zo op de stemmingmakerij dat het allemaal 'onze' schuld is en dat CO2 de grote boosdoener is en dat we onder dat juk maar gebukt moeten gaan.
"Niets aan de hand mensen, gewoon doorlopen" is geen stemmingmakerij?
quote:
In mijn opinie is het dus niet iets wat ik kan oplossen voor m'n kleinkinderen.
Na mij de zondvloed. Wie dan leeft, wie dan zorgt. Ikke ikke ikke en de rest kan stikken.
Daar komt het dus eigenlijk wel op neer, onder het mom dat we er toch niets aan kunnen doen, dat we toch geen enkele invloed kunnen uitoefenen op het toekomstige leefmilieu.
quote:
Geen probleem, daar betaal ik ook voor, maar dan eis ik ook toegang tot de binnensteden en dergelijke, iets wat me ook ontzegd word met mijn SUV. Wederom stemmingmakerij en afgunst jegens mensen die het wel betalen kunnen en willen.
Prima hoor, zoals gezegd, ik ben niet zo'n voorstander van verboden.

Bovendien is het al zielig genoeg voor SUV-rijders dat ze een klein piemeltje hebben, mogen ze óók al niet in de binnenstad komen .
quote:
Nee, want de toekomstvisie verschilt per persoon en ideologie.
Maar zeg dan niet dat dit niets met toekomstvisie te maken heeft. Zeg dat het niet met joúw toekomstvisie te maken heeft.
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 17:08:25 #128
256436 Whiskey_Tango
Materialist tot in de kist
pi_73551440
Deze discussie is een vicieuze cirkel, laten we het daar maar op houden.
Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy.
- W. Churchill
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 18:00:56 #129
206337 aychelle
stop the hating, bietch!!!
pi_73552639
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 16:18 schreef qonmann het volgende:

[..]

Kenia ..haha lees eens wat er nu gebeurt daar, de ware aard komt boven.
Zakkenvullen is het daar nu geblazen..De Corruptie kent er geen genzen..
, tsja er is veel corruptie in Kenia zal ik ook echt niet ontkennen. Verder is het daar geen crisis, en zo ontzettend slecht gaat het daar niet. Mijn zus komt er net vandaan dus die kan het wel weten (is door het hele land gereist) Mensen zullen bij Afrika altijd een idee houden van armoe, geweld en ziektes, terwijl dat niet in alle zwart-afrikaanse landen het geval is...
&uml;°o.O O.o° &uml;°o.O O.o° &uml;°o.O O.o° &uml;°o.O O.o° &uml;°o.O O.o° &uml;°o.O O.o° &uml;°o.O O.o° &uml;°o.O O.o° &uml;°o.O
pi_73557812
Heb het ook gelezen in De Pers, kan me goed vinden in haar argumentatie.
pi_73559808
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 11:08 schreef Sam_Raimi het volgende:

[..]

En dat komt uiteraard door het machtsvacuum dat is achtergebleven na honderden jaren van kolonisatie en slechts een jaar of 50 van democratie.
Honderden jaren? niet overdrijven, tot 2 eeuwen geleden bestond de kolonisatie van Afrika voornamelijk uit wat kustplaatsen.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_73559999
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 17:01 schreef DennisMoore het volgende:

Als die 'hippies' van jou (je benamingen zijn een tikkie sneu wel) nauwelijks milieubelastend bezig zijn, dan zullen ze nauwelijks een milieu-tax betalen itt de Hummer-rijders. Ja ze worden allebei belast, en ja dat is naar individueel gebruik. Zo moeilijk is dat niet te snappen.
alles goed en wel, maar waarom zou een hippie tax moeten betalen op een minimale levensbehoefte.. Er moet op z'n minst een ondergrens zijn op deze zoveelste belastingmaatregel.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_73560373
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 22:05 schreef kawotski het volgende:

alles goed en wel, maar waarom zou een hippie tax moeten betalen op een minimale levensbehoefte.. Er moet op z'n minst een ondergrens zijn op deze zoveelste belastingmaatregel.
Je betaalt zelfs belasting op brood.
pi_73560941
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 22:20 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Je betaalt zelfs belasting op brood.
ja, belasting ok, maar ik zie in mijn energieoverzicht al het nodige aan belastingen voorbij komen, nog een extra belasting daarbovenop zie ik het nut niet van in.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_73561139
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 22:41 schreef kawotski het volgende:

ja, belasting ok, maar ik zie in mijn energieoverzicht al het nodige aan belastingen voorbij komen, nog een extra belasting daarbovenop zie ik het nut niet van in.
Dat heb ik al uitgebreid toegelicht in dat CO2-tax-topic.
pi_73561228
Tja, veel Aziatische landen krijgen ook ontwikkelingshulp, maar de meeste Aziatische landen ontwikkelen zich wel en kennen economische groei. Met China als vooruitstrevende uitschieter.
Waarbij ook Aziatische landen corrupt zijn.

Waarom lukt het dan niet bij vrijwel alle Afrikaanse landen?
pi_73564544
Goeie vraag.
  Moderator zondag 11 oktober 2009 @ 01:04:43 #138
236264 crew  capricia
pi_73564893
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 18:00 schreef aychelle het volgende:

[..]

, tsja er is veel corruptie in Kenia zal ik ook echt niet ontkennen. Verder is het daar geen crisis, en zo ontzettend slecht gaat het daar niet. Mijn zus komt er net vandaan dus die kan het wel weten (is door het hele land gereist) Mensen zullen bij Afrika altijd een idee houden van armoe, geweld en ziektes, terwijl dat niet in alle zwart-afrikaanse landen het geval is...
idd. Ben nu zo vaak ik Afrika geweest, dat ik denk er iets over te kunnen zeggen. Een ontzettend mooi continent. Met zoveel mogelijkheden. Ik zou willen dat er een oplossing zou zijn.
Maar als het zo makkelijk zou zijn, was het allang gebeurt.
Afrika is echt niet alleen maar aids en armoede.
Definitely not CIA
pi_73564909
Na de wo 2 waren beide gebieden even arm.
Echt veel grondstoffen hebben ze niet in ZO-Azie , dus dat is het niet
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
pi_73564967
Wanneer een eenheidsworst als Bert Koenders zich ergens mee bemoeit, kan het enkel verkeerd aflopen.. Dat is min of meer een gouden regel.
Music is the harmonious voice of creation; an echo of the invisible world.
pi_73565031
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 22:05 schreef kawotski het volgende:

[..]

alles goed en wel, maar waarom zou een hippie tax moeten betalen op een minimale levensbehoefte.. Er moet op z'n minst een ondergrens zijn op deze zoveelste belastingmaatregel.
Het kromme is wel dat dit vaak gezegd wordt door automobilisten die niet roken en tegelijkertijd klagen over rokers bijvoorbeeld.
Ik weet niet hoe je daar persoonlijk tegenover staat, maar ik heb bijvoorbeeld nog nooit geklaagd over de accijns die ik moet betalen voor sigaretten, het is 1 van de weinige slechte eigenschappen die ik heb tov de wereld en ik accepteer de consequenties.
Maar als tegenprestatie verwacht ik wel dat ze me verder met rust laten.
pi_73565110
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 01:05 schreef qonmann het volgende:
Na de wo 2 waren beide gebieden even arm.
Echt veel grondstoffen hebben ze niet in ZO-Azie , dus dat is het niet
Dat is ook nog het leuke. Afrika zit boordevol met grondstoffen (Azie heeft dat niet), maar "ze" kunnen er geen voordeel mee uithalen.

Japan, Singapore, Taiwan, Zuid-Korea hebben zich al ontwikkeld tot een welvarend land. En nu komen China en India op.
Maar waar is Afrika?

Ik houd het op cultuur. Vooruitstrevendheid, daar gaat het om. Je ziet het ook met de immigranten in Nederland. De immigranten oorspronkelijk uit Aziatische landen doen het beter en zorgen voor veel minder problemen dan de immigranten uit oorspronkelijk Afrikaanse landen. Marokkanen, Antilianen, Surinamers zijn de groepen met de hoogste criminalieit en uit welk continent komen zij oorspronkelijk vandaan.....? 3x raden.

Iets met vooruitstrevendheid in de cultuur.
pi_73565125
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 22:54 schreef Zienswijze het volgende:
Tja, veel Aziatische landen krijgen ook ontwikkelingshulp, maar de meeste Aziatische landen ontwikkelen zich wel en kennen economische groei. Met China als vooruitstrevende uitschieter.
Waarbij ook Aziatische landen corrupt zijn.

Waarom lukt het dan niet bij vrijwel alle Afrikaanse landen?
Ik neem aan de corruptie en zelfverrijking van de leiders.
Daarom zie ik ook een zonnige toekomst voor microkredieten, en stoppen met bakken geld aan ontwikkelingshulp.
Dan zal die "leider" het in eerste instantie van de vrije ondernemers proberen af te pakken, maar uiteindelijk zullen die leiders wel afgezet worden, naar mate de onafhankelijkheid van de ondernemende bevolking stijgt, dan hebben ze die leiders niet zo meer nodig, en gaan ze hopelijk over op een democratische vorm van leiderschap.
pi_73565147
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 01:18 schreef Lamon. het volgende:

[..]

Ik neem aan de corruptie en zelfverrijking van de leiders.
Corruptie heb je in Aziatische landen ook volop, dus daar ligt het niet aan.
pi_73565166
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 01:18 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Dat is ook nog het leuke. Afrika zit boordevol met grondstoffen (Azie heeft dat niet), maar "ze" kunnen er geen voordeel mee uithalen.

Ik houd het op cultuur. Vooruitstrevendheid. Japan, Singapore, Taiwan, Zuid-Korea hebben zich al ontwikkeld tot een welvarend land. En nu komen China en India op.
Maar waar is Afrika?

Je ziet het ook met de immigranten in Nederland. De immigranten oorspronkelijk uit Aziatische landen doen het beter en zorgen voor minder problemen dan de immigranten uit oorspronkelijk Afrikaanse landen. Marokkanen, Antilianen, Surinamers zijn de groepen met de hoogste criminalieit en uit welk continent komen zij oorspronkelijk vandaan...

Iets met vooruitstrevendheid in de cultuur.
Chinezen doen er bv alles aan om hun kind te laten studeren etc
In Zwart Afrika bestaan grofweg gezegd nauwelijks universiteiten van enige standing, vriendjespolitiek heerst daar.
Er word daar ook nooit wat uitgevonden van importantie..
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
pi_73565183
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 01:20 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Corruptie heb je in Aziatische landen ook volop, dus daar ligt het niet aan.
Dan is het een gebrek aan onafhankelijkheid. In ieder geval is het uiteindelijke doel zelfredzaamheid, de reden waarvoor het tot nu toe niet gebeurd is doet er niet eens zoveel toe.
pi_73565245
Iemand met zeer veel kennis van de landbouw heeft eens in Ghana proberen iets op te zetten op het gebied van Landbouw..om ze meer te laten produceren.
Het lukte niet, ze wilden het niet.
De reden: als ze meer zouden produceren zou het toch afgepakt worden.
En nu geldt Ghana nog wel als land waar het redelijk gaat
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
pi_73565278
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 01:26 schreef qonmann het volgende:
Iemand met zeer veel kennis van de landbouw heeft eens in Ghana proberen iets op te zetten op het gebied van Landbouw..om ze meer te laten produceren.
Het lukte niet, ze wilden het niet.
De reden: als ze meer zouden produceren zou het toch afgepakt worden.
En nu geldt Ghana nog wel als land waar het redelijk gaat
Dan geldt toch wat ik hiervoor zei, dus niet de ene zin die gequote werd, maar het complete verhaal?
Lijkt me vrij duidelijk....
pi_73565289
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 01:21 schreef qonmann het volgende:

[..]

Chinezen doen er bv alles aan om hun kind te laten studeren etc
In Zwart Afrika bestaan grofweg gezegd nauwelijks universiteiten van enige standing, vriendjespolitiek heerst daar.
Er word daar ook nooit wat uitgevonden van importantie..
En trek dat eens door naar de immigrantengoepen in Nederland. Waarbij je Noord-Afrikanen ook gerust onder de Afrikanen mag scharen(het zijn ook Afrikanen immers).

De ouders stimuleren hun kinderen weinig in het onderwijs. De jongens willen niet leren, maar de hele dag op straat hangen (heb je ooit Chinese hanjongeren gezien?). De jongens willen bovendien snel geld verdienen. Wat krijg je dan? Ze verpesten school, willen geld zien en gaan dus in de criminaliteit. Zie daar waarom de 3 etnische minderheden met de hoogste criminaliteit in NL. allemaal uit Afrika komen.

Vooruistrevendheid in die cultuur is niet al te makkelijk te zoeken. Corruptie heb je ook in Aziatische landen. Aziatische landen hebben neit veel gronndstoffen, Afrika wel. De meeste Aziatische landen hebben ook te maken gehad met kolonisatie, net als Afrika. Maar waarom kunnen sommige Aziatische landen zich wel ontwikkelen en Afrikaanse landen niet?
pi_73565336
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 01:22 schreef Lamon. het volgende:

[..]

Dan is het een gebrek aan onafhankelijkheid. In ieder geval is het uiteindelijke doel zelfredzaamheid, de reden waarvoor het tot nu toe niet gebeurd is doet er niet eens zoveel toe.
Tja, het is de mentaliteit daar. Er wordt niet veel aan de toekomst gedacht, maar alleen maar aan vandaag en morgen.
  zondag 11 oktober 2009 @ 01:33:11 #151
256436 Whiskey_Tango
Materialist tot in de kist
pi_73565354
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 01:31 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Tja, het is de mentaliteit daar. Er wordt niet veel aan de toekomst gedacht, maar alleen maar aan vandaag en morgen.
Morgen nog niet eens, de helft van de bevolking (als 't al niet meer is) pakt het kapmes als ze aan het eind van de dag hun paar schamele verdiende euro's niet letterlijk in de handen hebben. Modern kapitalisme zal er dus ook niet snel komen, (zeg maar gerust nooit).
Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy.
- W. Churchill
pi_73565364
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 01:31 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Tja, het is de mentaliteit daar. Er wordt niet veel aan de toekomst gedacht, maar alleen maar aan vandaag en morgen.
Dat is niet waar, iemand die om microkrediet vraagt is JUIST begonnen met lange termijn denken, daarom moet je dat ook zoveel mogelijk stimuleren, en iedereen kan het.
pi_73565411
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 01:33 schreef Lamon. het volgende:

[..]

Dat is niet waar, iemand die om microkrediet vraagt is JUIST begonnen met lange termijn denken, daarom moet je dat ook zoveel mogelijk stimuleren, en iedereen kan het.
Ja maar niet iedereen denkt zo. Hun leiders denken ook niet allemaal op de lange termijn. Iets wat je in China wel bijvoorbeeld ziet.

Als alleen op klein niveau (kleine ondernemers bijv.) op lange termijn gedacht wordt, heb je niet zoveel aan. Op groot niveau, op macro niveau moet ook aan de lange termijn gedacht worden.
Hun leiders hebben dus ook een lange termijn visie nodig. Iets wat je in China wel ziet, ondanks dat hun leiders ook corrupt zijn.
  Moderator zondag 11 oktober 2009 @ 01:36:20 #154
236264 crew  capricia
pi_73565414
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 01:33 schreef Lamon. het volgende:

[..]

Dat is niet waar, iemand die om microkrediet vraagt is JUIST begonnen met lange termijn denken, daarom moet je dat ook zoveel mogelijk stimuleren, en iedereen kan het.
helemaal eens!
Definitely not CIA
pi_73565464
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 01:31 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Tja, het is de mentaliteit daar. Er wordt niet veel aan de toekomst gedacht, maar alleen maar aan vandaag en morgen.
Waarom is er bv geen goed centrum voor landbouw/mijn-wetenschap daar ?
Donorlanden zouden het best willen bekostigen.

In Zimbabwe lukt het ze niet om de overgenomen boerderijen draaiende te houden.
Sterker nog op dag 1 van de overname wordt alles vernield en gesloopt.
Er wordt nog één keer geoogst en dan is het afgelopen
Zo kortzichtig, zo dom...Het wordt nooit wat daar
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
  zondag 11 oktober 2009 @ 01:40:42 #156
256436 Whiskey_Tango
Materialist tot in de kist
pi_73565498
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 01:39 schreef qonmann het volgende:

[..]
Zo kortzichtig, zo dom...Het wordt nooit wat daar
Ik weet niet wat kortzichtiger en dommer is, de mensen die daar hun eigen bedrijven en toekomst afbreken, of onze eigen minister Koenders die ze beloont met zakken geld.
Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy.
- W. Churchill
pi_73565503
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 01:36 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Ja maar niet iedereen denkt zo. Hun leiders denken ook niet allemaal op de lange termijn. Iets wat je in China wel bijvoorbeeld ziet.

Als alleen op klein niveau (kleine ondernemers bijv.) op lange termijn gedacht wordt, heb je niet zoveel aan. Op groot niveau, op macro niveau moet ook aan de lange termijn gedacht worden.
Hun leiders hebben dus ook een lange termijn visie nodig. Iets wat je in China wel ziet, ondanks dat hun leiders ook corrupt zijn.
Nog 1 keertje dan. Zelfontwikkeling betekent onafhankelijkheid. Onafhankelijkheid betekent zelfredzaamheid. Zelfredzaamheid zorgt er op langere termijn misschien voor dat die leiders waar je op doelt geen leider meer zijn in de toekomst.
De westerse wereld heeft in de geschiedenis ook een aantal revoluties nodig gehad om te komen waar het nu is, ik ben blij dat toen niet iedereen dacht, laat Germanie maar zoals het is, dat wordt toch nooit meer wat....
pi_73565519
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 01:39 schreef qonmann het volgende:

[..]

Waarom is er bv geen goed centrum voor landbouw/mijn-wetenschap daar ?
Donorlanden zouden het best willen bekostigen.

In Zimbabwe lukt het ze niet om de overgenomen boerderijen draaiende te houden.
Sterker nog op dag 1 van de overname wordt alles vernield en gesloopt.
Er wordt nog één keer geoogst en dan is het afgelopen
Zo kortzichtig, zo dom...Het wordt nooit wat daar
Tja...
pi_73565595
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 01:36 schreef capricia het volgende:

[..]

helemaal eens!
Alleen niet iedereen doet het, ik weet alleen niet of dat voortkomt uit onwetendheid, verschil van visie, desinteresse of egoisme.
pi_73565671
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 01:40 schreef Lamon. het volgende:

[..]

Nog 1 keertje dan. Zelfontwikkeling betekent onafhankelijkheid. Onafhankelijkheid betekent zelfredzaamheid. Zelfredzaamheid zorgt er op langere termijn misschien voor dat die leiders waar je op doelt geen leider meer zijn in de toekomst.
De westerse wereld heeft in de geschiedenis ook een aantal revoluties nodig gehad om te komen waar het nu is, ik ben blij dat toen niet iedereen dacht, laat Germanie maar zoals het is, dat wordt toch nooit meer wat....
Dat is ook mijn visie. In eerdere topics zei ik ook dat Afrika revoluties nodig heeft. Waarbij het volk de leiders afzet. Europa is ook niet op de een of andere dag een welvarend continent geworden. Daarbij zijn revoluties nodig geweest en er is veel bloed gevloeid.
  zondag 11 oktober 2009 @ 01:57:42 #161
256436 Whiskey_Tango
Materialist tot in de kist
pi_73565759
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 01:46 schreef Lamon. het volgende:

[..]

Alleen niet iedereen doet het, ik weet alleen niet of dat voortkomt uit onwetendheid, verschil van visie, desinteresse of egoisme.
Dan zijn ze goed op weg, want zo is kapitalisme ook begonnen (en nog steeds aan de gang). Dirk Scheringa iemand?

Vergeet niet dat eerlijkheid een Marxistisch gegeven is, kapitalisme is gebaseerd op egoïsme (crux gezegd).
Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy.
- W. Churchill
pi_73565965
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 01:57 schreef Whiskey_Tango het volgende:

[..]

Dan zijn ze goed op weg, want zo is kapitalisme ook begonnen (en nog steeds aan de gang). Dirk Scheringa iemand?

Vergeet niet dat eerlijkheid een Marxistisch gegeven is, kapitalisme is gebaseerd op egoïsme (crux gezegd).
Dat is de helaas basis ja, maar daarna heeft iedereen de keuze om zelf te beslissen hoe ze hun leven willen leiden in een geslaagde democratie.
En dan is het een kleine moeite om wat geld in microkredieten te steken, zeker gezien je het geld nog terugkrijgt ook en kunt zien wat voor invloed een gezamelijke poging doet om iemand zijn of haar onafhankelijkheid te steunen.
En hopelijk als het echt geslaagd is in een flink aantal jaren, doen zij dat ook weer voor andere probleemgebieden.
Zo creeer je een leefbare samenleving, alleen moet je geduld hebben en niet enkel met je eigen levensspan bezig zijn.
  zondag 11 oktober 2009 @ 03:48:05 #163
248844 Bowlingbal
Leuk je weer te zien :)
pi_73566809
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 22:54 schreef Zienswijze het volgende:
Tja, veel Aziatische landen krijgen ook ontwikkelingshulp, maar de meeste Aziatische landen ontwikkelen zich wel en kennen economische groei. Met China als vooruitstrevende uitschieter.
Waarbij ook Aziatische landen corrupt zijn.

Waarom lukt het dan niet bij vrijwel alle Afrikaanse landen?
Omdat ze grondstoffen hebben. Het is een vrij eenvoudig antwoord.

Een staatshoofd in Azië heeft zijn burgers nodig om rijk te worden (vaak richting democratie).
Een staatshoofd in Afrika heeft zijn grondstoffen om rijk te worden, en heeft daarmee geld om zijn leger en politie te betalen om zijn volk onder de duim te houden (dictatuur).
In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
- Donald Love
  zondag 11 oktober 2009 @ 03:48:42 #164
248844 Bowlingbal
Leuk je weer te zien :)
pi_73566813
Gezemel over 'de mentaliteit', 'de arbeidsethos' of 'de cultuur' is ronduit lachwekkend.
In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
- Donald Love
pi_73566816
Zijn er nog mensen die berichten van die extreem rechtse John Dope serieus lezen? Ik bedoel, de man was een fan van Bush
My soul is painted like the wings of butterflies
  zondag 11 oktober 2009 @ 03:50:50 #166
248844 Bowlingbal
Leuk je weer te zien :)
pi_73566829
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 01:39 schreef qonmann het volgende:

[..]

Waarom is er bv geen goed centrum voor landbouw/mijn-wetenschap daar ?
Donorlanden zouden het best willen bekostigen.

In Zimbabwe lukt het ze niet om de overgenomen boerderijen draaiende te houden.
Sterker nog op dag 1 van de overname wordt alles vernield en gesloopt.
Er wordt nog één keer geoogst en dan is het afgelopen
Zo kortzichtig, zo dom...Het wordt nooit wat daar
Mugabe wil ook niet dat het wat wordt. Als het wat zou worden zouden zijn burgers rijk kunnen worden. Geld betekent macht, want je kunt met geld huurlingen en wapens kopen. Mugabe wil dat niet dus die gaat boerderijen slopen. Geld heeft ie toch wel. Ook al is er hyperinflatie.

Gelukkig lijkt Mugabe nu ook achter de schermen wat macht te verliezen, al gaat het langzaam.

Machtige handelaars hebben het rijk van de Paus om zeep geholpen, Mugabe heeft daar wel van geleerd. Gewoon zorgen dat jij als dictator rijk blijft en de rest net niet dood gaat van de honger...
In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
- Donald Love
  zondag 11 oktober 2009 @ 08:24:32 #167
133785 Demophon
Exactemundo!
pi_73567430
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 03:48 schreef Bowlingbal het volgende:

[..]

Omdat ze grondstoffen hebben. Het is een vrij eenvoudig antwoord.

Een staatshoofd in Azië heeft zijn burgers nodig om rijk te worden (vaak richting democratie).
Een staatshoofd in Afrika heeft zijn grondstoffen om rijk te worden, en heeft daarmee geld om zijn leger en politie te betalen om zijn volk onder de duim te houden (dictatuur).
Interessante eye opener!

Dus volgens jou:
Leider met belangrijkste bron van inkomsten: grondstoffen -> wil zoveel mogelijk grondstoffen voor zichzelf om rijk te worden -> belangrijke politiemacht nodig om anderen te onhouden van deze grondstoffen -> dictatuur

Leider met belangrijkste bron van inkomsten: human resource -> wil zoveel mogelijk mensen die productief en intelligent zijn -> onderwijs en goede rechtstelsel nodig -> democratie

Maar wat nu bij een technocratie waarbij alles geautomaticeerd is en burgers niet meer primiair nodig zijn voor de rijkdom en macht van de staatshoofd?
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
  zondag 11 oktober 2009 @ 12:22:13 #168
263912 herenliefe
God no! I'm coming!
pi_73570422
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 01:39 schreef qonmann het volgende:

[..]

Waarom is er bv geen goed centrum voor landbouw/mijn-wetenschap daar ?
Donorlanden zouden het best willen bekostigen.

In Zimbabwe lukt het ze niet om de overgenomen boerderijen draaiende te houden.
Sterker nog op dag 1 van de overname wordt alles vernield en gesloopt.
Er wordt nog één keer geoogst en dan is het afgelopen
Zo kortzichtig, zo dom...Het wordt nooit wat daar
Je doelt alleen op zimbabwe denk ik? Je kunt niet dat kutland als voorbeeld nemen voor heel afrika. Ik heb nog een tijdje in namibie en tanzania gezeten. Het gaat daar aardig goed, en niet alle afrikaanse landen zijn rotzooi. Terug de keuken in hoofdoekje
Ik kwam je tegen, jij ging me geven, in dat ene krappe bruine sterretje
-weer je webicon, nu van 1,6Mb verwijderd, bij volgende webicon &gt;100Kb volgt een ban-
pi_73570478
Wordt er hier nu gesuggereerd dat westerse leiders wel aan de lange termijn denken?
pi_73570564
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 12:23 schreef ShadyLane het volgende:

Wordt er hier nu gesuggereerd dat westerse leiders wel aan de lange termijn denken?
Ha ha..
pi_73570687
Het was een serieuze vraag. Ik zou weleens willen zien hoe een Balkenende of een Bos het er in een arm, Afrikaans land, dat geteisterd wordt door droogtes en stammenstrijd en miljoenen vluchtelingen herbergt, vanaf brengt.
pi_73570927
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 12:23 schreef ShadyLane het volgende:
Wordt er hier nu gesuggereerd dat westerse leiders wel aan de lange termijn denken?
Beperk je eens tot de zwarte leiders daar..
Waarom bouwt men niets op daar ?
Waarom verdwijnt alle geld in de zakken van de leider en zijn stam ?
Altijd als er ergens een nieuwe leider komt staat men te jubelen ..nu zal het beter gaan.
Maar mate de jaren voorbij gaan blijkt het weer niet uit te komen.
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
  zondag 11 oktober 2009 @ 13:12:25 #173
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_73571976
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 12:23 schreef ShadyLane het volgende:
Wordt er hier nu gesuggereerd dat westerse leiders wel aan de lange termijn denken?
4 jaar is toch best lang?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zondag 11 oktober 2009 @ 13:14:26 #174
256436 Whiskey_Tango
Materialist tot in de kist
pi_73572042
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 12:37 schreef qonmann het volgende:

[..]

Beperk je eens tot de zwarte leiders daar..
Waarom bouwt men niets op daar ?
Goed punt, want waarom was Zuid-Afrika tijdens de Apartheid een land waar menig land jaloers op kon zijn, met als parel de steden met de minste criminaliteit in het hele continent en een van de veiligste van de wereld. Nu dat is afgeschaft is het een van de meest onveilige steden, en verkeerd het land in chaos.
Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy.
- W. Churchill
  zondag 11 oktober 2009 @ 13:24:54 #175
248844 Bowlingbal
Leuk je weer te zien :)
pi_73572370
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 13:14 schreef Whiskey_Tango het volgende:

[..]

Goed punt, want waarom was Zuid-Afrika tijdens de Apartheid een land waar menig land jaloers op kon zijn, met als parel de steden met de minste criminaliteit in het hele continent en een van de veiligste van de wereld. Nu dat is afgeschaft is het een van de meest onveilige steden, en verkeerd het land in chaos.
Het was dan ook een soort openbare gevangenis.
In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
- Donald Love
pi_73572442
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 13:14 schreef Whiskey_Tango het volgende:

[..]

Goed punt, want waarom was Zuid-Afrika tijdens de Apartheid een land waar menig land jaloers op kon zijn, met als parel de steden met de minste criminaliteit in het hele continent en een van de veiligste van de wereld. Nu dat is afgeschaft is het een van de meest onveilige steden, en verkeerd het land in chaos.
Het land gaat Zimbabwe achterna, als het niet oppast
Ik had het niet voor mogelijk gehouden.
Ga toch gewoon de grond bewerken ofzo ..maar daar heeft men blijkbaar geen zin in
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
  zondag 11 oktober 2009 @ 13:36:41 #177
256436 Whiskey_Tango
Materialist tot in de kist
pi_73572693
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 13:24 schreef Bowlingbal het volgende:

[..]

Het was dan ook een soort openbare gevangenis.
Ach kom op, er zijn massa's zwarte mensen die ook terug willen naar de Apartheid. De zwarten maken er nu gewoon een je reinste puinzooi van daar onder het motto "we kunnen het wel beter als de blanken". Net als Zimbabwe is Zuid-Afrika nu een land waar alles maar door zwarten gedaan moet worden omdat 't anders een negatieve connotatie heeft naar het verleden.

Ze verneuken hun eigen land, en straks mogen wij er weer VN voedselpakketten heen gaan brengen omdat ze verhongeren. Je reinste idioterie.
Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy.
- W. Churchill
  zondag 11 oktober 2009 @ 13:39:29 #178
248844 Bowlingbal
Leuk je weer te zien :)
pi_73572790
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 13:36 schreef Whiskey_Tango het volgende:

[..]

Ach kom op, er zijn massa's zwarte mensen die ook terug willen naar de Apartheid. De zwarten maken er nu gewoon een je reinste puinzooi van daar onder het motto "we kunnen het wel beter als de blanken". Net als Zimbabwe is Zuid-Afrika nu een land waar alles maar door zwarten gedaan moet worden omdat 't anders een negatieve connotatie heeft naar het verleden.

Ze verneuken hun eigen land, en straks mogen wij er weer VN voedselpakketten heen gaan brengen omdat ze verhongeren. Je reinste idioterie.
'De zwarten'?

Er was en is gewoon geen enkele gezonde basis voor dat land. Dat het tijdelijk een openbare gevangenis is geweest, maakt het niet goed. Nu moet het land gewoon zichzelf opbouwen, en dat duurt even.
In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
- Donald Love
  zondag 11 oktober 2009 @ 13:46:14 #179
263912 herenliefe
God no! I'm coming!
pi_73573028
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 13:36 schreef Whiskey_Tango het volgende:

[..]

Ach kom op, er zijn massa's zwarte mensen die ook terug willen naar de Apartheid. De zwarten maken er nu gewoon een je reinste puinzooi van daar onder het motto "we kunnen het wel beter als de blanken". Net als Zimbabwe is Zuid-Afrika nu een land waar alles maar door zwarten gedaan moet worden omdat 't anders een negatieve connotatie heeft naar het verleden.

Ze verneuken hun eigen land, en straks mogen wij er weer VN voedselpakketten heen gaan brengen omdat ze verhongeren. Je reinste idioterie.
ja, bron? massa's zwarte mensen. Tjsa in veel landen in Afrika is het een rotzooi, maar als je als arme zwarte geboren word in Afrika hangt je toekomst van anderen af. Zuid-afrika (ik ben er geweest) word heel erg in een kwaad daglicht gesteld. De zwarte middenklasse schijnt juist ontzettend te groeien in Zuid-afrika, terwijl je er ook aardig wat armere blanken hebt. Van beide kanten zwart én blank gedragen ze zicht erg kinderachtig, en moeten ze maar met elkaar zien te leven.
Ik kwam je tegen, jij ging me geven, in dat ene krappe bruine sterretje
-weer je webicon, nu van 1,6Mb verwijderd, bij volgende webicon &gt;100Kb volgt een ban-
  zondag 11 oktober 2009 @ 13:46:58 #180
263912 herenliefe
God no! I'm coming!
pi_73573051
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 13:39 schreef Bowlingbal het volgende:

[..]

'De zwarten'?

Er was en is gewoon geen enkele gezonde basis voor dat land. Dat het tijdelijk een openbare gevangenis is geweest, maakt het niet goed. Nu moet het land gewoon zichzelf opbouwen, en dat duurt even.
Hij is en sterk bush-aanhanger. Je hebt geen idee wat voor groene prut uit z'n mond komt
Ik kwam je tegen, jij ging me geven, in dat ene krappe bruine sterretje
-weer je webicon, nu van 1,6Mb verwijderd, bij volgende webicon &gt;100Kb volgt een ban-
  zondag 11 oktober 2009 @ 13:47:28 #181
263912 herenliefe
God no! I'm coming!
pi_73573066
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 13:27 schreef qonmann het volgende:

[..]

Het land gaat Zimbabwe achterna, als het niet oppast
Ik had het niet voor mogelijk gehouden.
Ga toch gewoon de grond bewerken ofzo ..maar daar heeft men blijkbaar geen zin in
ik vroeg je iets een pagina terug, heb je perongeluk over heen gelezen
Ik kwam je tegen, jij ging me geven, in dat ene krappe bruine sterretje
-weer je webicon, nu van 1,6Mb verwijderd, bij volgende webicon &gt;100Kb volgt een ban-
pi_73573151
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 13:46 schreef herenliefe het volgende:

[..]

ja, bron? massa's zwarte mensen. Tjsa in veel landen in Afrika is het een rotzooi, maar als je als arme zwarte geboren word in Afrika hangt je toekomst van anderen af. Zuid-afrika (ik ben er geweest) word heel erg in een kwaad daglicht gesteld. De zwarte middenklasse schijnt juist ontzettend te groeien in Zuid-afrika, terwijl je er ook aardig wat armere blanken hebt. Van beide kanten zwart én blank gedragen ze zicht erg kinderachtig, en moeten ze maar met elkaar zien te leven.
Er zijn veel meer zwarten dan blanken..ik zie het somber in als men niet allemaal aan het werk gaat daar.
De verleiding om maar wat boerderijen af te pakken zou in de toekomst wel eens erg groot kunnen worden.
En daarna verkommert de boel natuurlijk..
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
  zondag 11 oktober 2009 @ 13:54:44 #183
263912 herenliefe
God no! I'm coming!
pi_73573325
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 13:49 schreef qonmann het volgende:

[..]

Er zijn veel meer zwarten dan blanken..ik zie het somber in als men niet allemaal aan het werk gaat daar.
De verleiding om maar wat boerderijen af te pakken zou in de toekomst wel eens erg groot kunnen worden.
En daarna verkommert de boel natuurlijk..
ja, want alle zwarten in zuid-afrika behandelen de blanken slecht? Er wonen ook aardig wat blanke mensen, en vergeet niet de indiers en gemixten. De blanke zuid-afrikanen kunnen ook aardig rasistisch zijn, dus alles maar naar de zwarten afschuiven is raar. Daarom zeg ik: van beide kanten horen ze zich te gedragen, en ik ben ook blank en heb aardig wat ''gekleurde'' vrienden overgehouden. Ze horen daar maar met elkaar te leven, en volwassen worden blank én zwart. En ja die boerderijen afpakken net als in zimbabwe is slecht en bevordert de economie niet. Maar net als ik zei, de zwarte middenklasse groeit enorm en ze zijn niet allemaal arm en lui.
Ik kwam je tegen, jij ging me geven, in dat ene krappe bruine sterretje
-weer je webicon, nu van 1,6Mb verwijderd, bij volgende webicon &gt;100Kb volgt een ban-
  zondag 11 oktober 2009 @ 13:55:41 #184
256436 Whiskey_Tango
Materialist tot in de kist
pi_73573363
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 13:39 schreef Bowlingbal het volgende:

[..]

'De zwarten'?

Er was en is gewoon geen enkele gezonde basis voor dat land. Dat het tijdelijk een openbare gevangenis is geweest, maakt het niet goed. Nu moet het land gewoon zichzelf opbouwen, en dat duurt even.
Als er zo'n duidelijk verschil is in beleid tussen zwart en blank dan mag dat verschil best aangekaart worden ja, of is het al racistisch om te zeggen waar het op staat?
Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy.
- W. Churchill
  zondag 11 oktober 2009 @ 14:43:53 #185
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_73574874
Ik begreep uit die Docu van Adriaan van Dis over Afrika dat de armen in Zuidafrika eigenlijk sinds de afschaffing van de apartheid alleen maar armer zijn geworden. Das best iets om niet trots op te zijn Nelson Mandela denk ik dan
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 11 oktober 2009 @ 14:46:46 #186
248844 Bowlingbal
Leuk je weer te zien :)
pi_73574955
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 13:55 schreef Whiskey_Tango het volgende:

[..]

Als er zo'n duidelijk verschil is in beleid tussen zwart en blank dan mag dat verschil best aangekaart worden ja, of is het al racistisch om te zeggen waar het op staat?
Je had ook 'mensen met die bruine ogen' kunnen zeggen, dan had het net zo belachelijk geklonken.
In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
- Donald Love
pi_73575022
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 14:46 schreef Bowlingbal het volgende:

[..]

Je had ook 'mensen met die bruine ogen' kunnen zeggen, dan had het net zo belachelijk geklonken.
Neuh..
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
  zondag 11 oktober 2009 @ 14:50:29 #188
256436 Whiskey_Tango
Materialist tot in de kist
pi_73575069
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 14:46 schreef Bowlingbal het volgende:

[..]

Je had ook 'mensen met die bruine ogen' kunnen zeggen, dan had het net zo belachelijk geklonken.
Als er een regering was met allemaal mensen met blauwe ogen, die het land lieten stralen, en dat er daarna een regering kwam met mensen met allemaal bruine ogen, en ze maakten er een puinzooi van, dan was die vergelijking ook op z'n plaats.

Ofwel, de zwarten verneukten het sinds de afschaffing van de Apartheid, en dat is gewoon een feit.
Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy.
- W. Churchill
pi_73575079
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 14:43 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik begreep uit die Docu van Adriaan van Dis over Afrika dat de armen in Zuidafrika eigenlijk sinds de afschaffing van de apartheid alleen maar armer zijn geworden. Das best iets om niet trots op te zijn Nelson Mandela denk ik dan
Die rapportage was zo hier en daar tragisch, hij deed er alles aan om over te komen als objectief, zocht zich wezenloos naar goede ontwikkelingen, maar vond ze niet echt.
En hij sprak nog wel zo goed Afrikaans
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
  zondag 11 oktober 2009 @ 14:53:07 #190
256436 Whiskey_Tango
Materialist tot in de kist
pi_73575147
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 14:50 schreef qonmann het volgende:

[..]

Die rapportage was zo hier en daar tragisch, hij deed er alles aan om over te komen als objectief, zocht zich wezenloos naar goede ontwikkelingen, maar vond ze niet echt.
En hij sprak nog wel zo goed Afrikaans
Heeft hij een conclusie uitgesproken, of brandde hij zich daar niet aan?
Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy.
- W. Churchill
  zondag 11 oktober 2009 @ 14:56:18 #191
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_73575249
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 14:53 schreef Whiskey_Tango het volgende:

[..]

Heeft hij een conclusie uitgesproken, of brandde hij zich daar niet aan?
Hij gaf wel commentaar, en was duidelijk erg verdrietig over wat hij zag, van Dis is nogal begaan met het lot van Afrika, komt ook naar voren in zijn boek de wandelaar.
Erg mooi verhaal trouwens.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 11 oktober 2009 @ 14:56:56 #192
248844 Bowlingbal
Leuk je weer te zien :)
pi_73575272
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 14:50 schreef Whiskey_Tango het volgende:

[..]

Als er een regering was met allemaal mensen met blauwe ogen, die het land lieten stralen, en dat er daarna een regering kwam met mensen met allemaal bruine ogen, en ze maakten er een puinzooi van, dan was die vergelijking ook op z'n plaats.

Ofwel, de zwarten verneukten het sinds de afschaffing van de Apartheid, en dat is gewoon een feit.
Belachelijk dus.
In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
- Donald Love
  zondag 11 oktober 2009 @ 14:58:44 #193
256436 Whiskey_Tango
Materialist tot in de kist
pi_73575318
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 14:56 schreef Bowlingbal het volgende:

[..]

Belachelijk dus.
Inderdaad, het land ligt op de afgrond door mismanagement van negroïde Afrikanen. Belachelijk ja.
Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy.
- W. Churchill
  zondag 11 oktober 2009 @ 15:00:45 #194
263912 herenliefe
God no! I'm coming!
pi_73575379
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 14:50 schreef Whiskey_Tango het volgende:

[..]

Als er een regering was met allemaal mensen met blauwe ogen, die het land lieten stralen, en dat er daarna een regering kwam met mensen met allemaal bruine ogen, en ze maakten er een puinzooi van, dan was die vergelijking ook op z'n plaats.

Ofwel, de zwarten verneukten het sinds de afschaffing van de Apartheid, en dat is gewoon een feit.
omdat jij natuurlijk in zuid-afrika bent geweest, .. weet je ook hoe het was voor de appartheid? jij weet namelijk alles. toch? Trouwens ik zeg nu voor de 3e keer dat de zwarte middenklasse aardig groeit, maar dat lijkt je niet te deren? En er zijn zelfs een aantal blanke arme zuid-afrikanen. Hou toch op met vingertje wijzen. Blank én zwart hebben beide het land naar de vernieling gehoplen, niet één ras. Ik snap dat het duidelijk is dat in Zimbabwe een heel ander verhaal is, maar zuid-afrika heeft toch wel een geschiedenis.
Ik kwam je tegen, jij ging me geven, in dat ene krappe bruine sterretje
-weer je webicon, nu van 1,6Mb verwijderd, bij volgende webicon &gt;100Kb volgt een ban-
pi_73575400
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 14:56 schreef Bowlingbal het volgende:

[..]

Belachelijk dus.
Nee dus..loop al die landen met een zwarte leider in Afrika maar na.
Allemaal hetzelfde treurige beeld
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
  zondag 11 oktober 2009 @ 15:02:30 #196
248844 Bowlingbal
Leuk je weer te zien :)
pi_73575431
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 15:01 schreef qonmann het volgende:

[..]

Nee dus..loop al die landen met een zwarte leider in Afrika maar na.
Allemaal hetzelfde treurige beeld
Wat heeft de huidskleur te maken met de status van een land?

Eerlijk waar, ik ga weg uit dit topic. Als ik hier nog langer lees, ga ik mijn vertrouwen in de mensheid verliezen.
In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
- Donald Love
  zondag 11 oktober 2009 @ 15:03:09 #197
263912 herenliefe
God no! I'm coming!
pi_73575454
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 14:58 schreef Whiskey_Tango het volgende:

[..]

Inderdaad, het land ligt op de afgrond door mismanagement van negroïde Afrikanen. Belachelijk ja.
ja, bron? Wist je dat in één jaar, de zwarte middenklasse met 30% is gestegen. (2007) En je bent er nog nooit geweest, maar je weet zo goed te vertellen hoe het daar eraan toe gaat, grappig...
Ik kwam je tegen, jij ging me geven, in dat ene krappe bruine sterretje
-weer je webicon, nu van 1,6Mb verwijderd, bij volgende webicon &gt;100Kb volgt een ban-
pi_73575469
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 15:02 schreef Bowlingbal het volgende:

[..]

Wat heeft de huidskleur te maken met de status van een land?

Eerlijk waar, ik ga weg uit dit topic. Als ik hier nog langer lees, ga ik mijn vertrouwen in de mensheid verliezen.
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
  zondag 11 oktober 2009 @ 15:05:00 #199
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_73575508
Ken heel wat mensen die ontwikkelingswerk hebben gedaan, diegene die in sub sahara afrika hebben gezeten zijn meestal verbitterd en teleurgesteld.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 11 oktober 2009 @ 15:05:05 #200
263912 herenliefe
God no! I'm coming!
pi_73575510
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 15:01 schreef qonmann het volgende:

[..]

Nee dus..loop al die landen met een zwarte leider in Afrika maar na.
Allemaal hetzelfde treurige beeld
grappig dat je niet reageerd op wat ik zeg, En geeneens je standpunt ondersteund. Anders had je wel geweten dat niet elk zwart afrikaans land treurig is. Een beetje makkelijk niet zomaar wat roepen, je komt heel dom over ..
Ik kwam je tegen, jij ging me geven, in dat ene krappe bruine sterretje
-weer je webicon, nu van 1,6Mb verwijderd, bij volgende webicon &gt;100Kb volgt een ban-
  zondag 11 oktober 2009 @ 15:05:27 #201
256436 Whiskey_Tango
Materialist tot in de kist
pi_73575523
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 15:03 schreef herenliefe het volgende:

[..]

ja, bron? Wist je dat in één jaar, de zwarte middenklasse met 30% is gestegen. (2007) En je bent er nog nooit geweest, maar je weet zo goed te vertellen hoe het daar eraan toe gaat, grappig...
Ik hoef er niet te zijn om vergelijkingen te trekken met de situatie aldaar nu vergeleken met de jaren toen de Apartheid er nog heerste. De zwarte middenklasse kan m'n rug op, want ik zie dat het land en generale compleet naar de puinzooi geholpen wordt door de zwarten daar.

Ik zeg niet dat ze minderwaardig zijn, ze verneuken alleen het land. Het is niet mijn land, het zal me aan me kont roesten, ik constateer gewoon iets.
Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy.
- W. Churchill
  zondag 11 oktober 2009 @ 15:06:07 #202
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_73575540
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 15:02 schreef Bowlingbal het volgende:

[..]

Wat heeft de huidskleur te maken met de status van een land?

Eerlijk waar, ik ga weg uit dit topic. Als ik hier nog langer lees, ga ik mijn vertrouwen in de mensheid verliezen.
Ga zelf eens kijken, doe eens een tijdje aan opbouwwerk in Afrika, kijk eens hoe je dat bevalt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 11 oktober 2009 @ 15:06:09 #203
263912 herenliefe
God no! I'm coming!
pi_73575542
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 15:03 schreef qonmann het volgende:

[..]


de enigste reactie die je hebt is zwaaien, reageer eens een keer op iemands reacties. Die je lijkt over te slaan, kind je komt zo dom en ontwetend over.
Ik kwam je tegen, jij ging me geven, in dat ene krappe bruine sterretje
-weer je webicon, nu van 1,6Mb verwijderd, bij volgende webicon &gt;100Kb volgt een ban-
  zondag 11 oktober 2009 @ 15:07:58 #204
263912 herenliefe
God no! I'm coming!
pi_73575594
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 15:05 schreef Whiskey_Tango het volgende:

[..]

Ik hoef er niet te zijn om vergelijkingen te trekken met de situatie aldaar nu vergeleken met de jaren toen de Apartheid er nog heerste. De zwarte middenklasse kan m'n rug op, want ik zie dat het land en generale compleet naar de puinzooi geholpen wordt door de zwarten daar.

Ik zeg niet dat ze minderwaardig zijn, ze verneuken alleen het land. Het is niet mijn land, het zal me aan me kont roesten, ik constateer gewoon iets.
ze zijn wie: ALLE zwarte afrikanen? Grappig dat het je niets scheelt wat ik zeg over de middenklasse. Tsja die regering is een zielige wanhoop maar om steeds maar ''zwarten'' te zeggen heb je het duidelijk over ALLE zwart afrikanen? ... En ik vroeg al eerder of je er ooit bent geweest, nee dus en je weet het allemaal zo goed!
Ik kwam je tegen, jij ging me geven, in dat ene krappe bruine sterretje
-weer je webicon, nu van 1,6Mb verwijderd, bij volgende webicon &gt;100Kb volgt een ban-
  zondag 11 oktober 2009 @ 15:09:31 #205
256436 Whiskey_Tango
Materialist tot in de kist
pi_73575654
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 15:07 schreef herenliefe het volgende:

[..]

ze zijn wie: ALLE zwarte afrikanen? Grappig dat het je niets scheelt wat ik zeg over de middenklasse. Tsja die regering is een zielige wanhoop maar om steeds maar ''zwarten'' te zeggen heb je het duidelijk over ALLE zwart afrikanen? ... En ik vroeg al eerder of je er ooit bent geweest, nee dus en je weet het allemaal zo goed!
Waar zeg ik dat? Het gaat toch over Zuid Afrika of niet?
Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy.
- W. Churchill
pi_73575704
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 15:06 schreef herenliefe het volgende:

[..]

de enigste reactie die je hebt is zwaaien, reageer eens een keer op iemands reacties. Die je lijkt over te slaan, kind je komt zo dom en ontwetend over.
Ik denk dat ik meer boeken over Afrika heb gelezen dan jij.
Maar niets is eenvoudiger dan iemand als dom weg te zetten als zijn mening niet de jouwe is.
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
  zondag 11 oktober 2009 @ 15:12:16 #207
256436 Whiskey_Tango
Materialist tot in de kist
pi_73575740
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 15:11 schreef qonmann het volgende:

[..]

Ik denk dat ik meer boeken over Afrika heb gelezen dan jij.
Maar niets is eenvoudiger dan iemand als dom weg te zetten als zijn mening niet de jouwe is.
Ach Qonmann, zodra er een huidskleur in het spel is moet je alles standaard negeren en bagatelliseren. Je mag niet zeggen dat zwarte mensen een fout maken, dat is namelijk discriminatie. Aai over de bol, klopje op de schouder, zak geld in de handen drukken en je handen in onschuld wassen. Thats the way we like it.
Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy.
- W. Churchill
  zondag 11 oktober 2009 @ 15:13:26 #208
263912 herenliefe
God no! I'm coming!
pi_73575782
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 15:09 schreef Whiskey_Tango het volgende:

[..]

Waar zeg ik dat? Het gaat toch over Zuid Afrika of niet?
jij en qonman zijn er heel goed in om één of twee zwart-afrikaanse landen als voorbeeld te nemen voor heel afrika. Wat wereldvreemd terwijl afrika 54 landen heeft Ik heb aardig wat rondgerezen en ik kan je vertellen dat niet elk zwart land daar een puinhoop is. Tanzania is een heel mooi voorbeeld, jaren geen oorlog, economisch goed, misschien niet allemaal van adel of rijk. Maar het is geen puinhoop zoals qonman beweert (die al mijn reacties op hem overslaat) Je hebt hele verhalen over de slechte zuid-afrikanen, terwijl de blanken daar ook niet helemaal aardig zijn. Je bent er nog nooit geweest, je leest het alleen en daar baseer jij je mening op. Dat de zwarte middenklassse groeit is zeker wel belangrijk om te benoemen, alleen ''toevallig'' niet voor jou. Want ja, zwart is en blijft slecht? ..
Ik kwam je tegen, jij ging me geven, in dat ene krappe bruine sterretje
-weer je webicon, nu van 1,6Mb verwijderd, bij volgende webicon &gt;100Kb volgt een ban-
  zondag 11 oktober 2009 @ 15:15:12 #209
256436 Whiskey_Tango
Materialist tot in de kist
pi_73575853
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 15:13 schreef herenliefe het volgende:

[..]

jij en qonman zijn er heel goed in om één of twee zwart-afrikaanse landen als voorbeeld te nemen voor heel afrika. Wat wereldvreemd terwijl afrika 54 landen heeft Ik heb aardig wat rondgerezen en ik kan je vertellen dat niet elk zwart land daar een puinhoop is. Tanzania is een heel mooi voorbeeld, jaren geen oorlog, economisch goed, misschien niet allemaal van adel of rijk. Maar het is geen puinhoop zoals qonman beweert (die al mijn reacties op hem overslaat) Je hebt hele verhalen over de slechte zuid-afrikanen, terwijl de blanken daar ook niet helemaal aardig zijn. Je bent er nog nooit geweest, je leest het alleen en daar baseer jij je mening op. Dat de zwarte middenklassse groeit is zeker wel belangrijk om te benoemen, alleen ''toevallig'' niet voor jou. Want ja, zwart is en blijft slecht? ..
Ga je racisme kaart ergens anders spelen, heb er geen behoefte aan door politiek correcte mensen in dat hokje te worden gesmeten. Ik heb het puur over Zuid-Afrika en het contrast tussen Apartheid en nu.
Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy.
- W. Churchill
  zondag 11 oktober 2009 @ 15:18:41 #210
263912 herenliefe
God no! I'm coming!
pi_73575972
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 15:11 schreef qonmann het volgende:

[..]

Ik denk dat ik meer boeken over Afrika heb gelezen dan jij.
Maar niets is eenvoudiger dan iemand als dom weg te zetten als zijn mening niet de jouwe is.
ja, boeken over de oorlog, armoe en geweld van Afrika? Jij komt uit het midden-oosten niet? Ik kan ook gewoon zeggen dat alle landen met islamitische(arabische) leiders een puinhoop is. Iran staat er slecht in het nieuwes, irak nog erger. Dat het rijke oliestaten zijn wil nog niet zeggen dat het merendeel meeprofiteerd. Ik baseer mijn mening niet alleen op boeken, films en het nieuws, maar wat ik zelf gezien heb. Ik ben in Kenia, tanziania, zuid afrika, en namibie geweest al was het maar voor kortere tijd. Met de bevolking daar valt goed te praten, de jongere lui gaan daar uit en winkelen en hun ouders hebben een winkeltje. Ze zijn mischien niet rijk maar wel gelukkig. Tjs de corruptie in veel landen is enorm, maar de arme zwarte bevolking heeft daar niets over te zeggen dus laat die er dan buiten. En war voor boeken heb je gelezen als ik vragen mag?
Ik kwam je tegen, jij ging me geven, in dat ene krappe bruine sterretje
-weer je webicon, nu van 1,6Mb verwijderd, bij volgende webicon &gt;100Kb volgt een ban-
  zondag 11 oktober 2009 @ 15:22:14 #211
263912 herenliefe
God no! I'm coming!
pi_73576129
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 15:15 schreef Whiskey_Tango het volgende:

[..]

Ga je racisme kaart ergens anders spelen, heb er geen behoefte aan door politiek correcte mensen in dat hokje te worden gesmeten. Ik heb het puur over Zuid-Afrika en het contrast tussen Apartheid en nu.
racisme mmm vreemd ... Ik ben zelf blank als het je niet ontgaan is. Wat jullie doen is gewoon ontzettend generaliseren. Met jou valt nog te praten en met sommige dingen ben ik het met je eens, maar meneer qonman loopt gewoon een beetje dom heen en weer te praten. Iemand die zegt dat elk afrikaans land met een zwarte leider er een puinhoop van maakt, moet zich laten nakijken. En heel gauw over elk zwart-afrikaans land een bron zoeken en zijn standpunten ondersteunen.
Ik kwam je tegen, jij ging me geven, in dat ene krappe bruine sterretje
-weer je webicon, nu van 1,6Mb verwijderd, bij volgende webicon &gt;100Kb volgt een ban-
  zondag 11 oktober 2009 @ 15:24:00 #212
256436 Whiskey_Tango
Materialist tot in de kist
pi_73576199
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 15:22 schreef herenliefe het volgende:

[..]

racisme mmm vreemd ... Ik ben zelf blank als het je niet ontgaan is. Wat jullie doen is gewoon ontzettend generaliseren. Met jou valt nog te praten en met sommige dingen ben ik het met je eens, maar meneer qonman loopt gewoon een beetje dom heen en weer te praten. Iemand die zegt dat elk afrikaans land met een zwarte leider er een puinhoop van maakt, moet zich laten nakijken. En heel gauw over elk zwart-afrikaans land een bron zoeken en zijn standpunten ondersteunen.
Dan moet je niet mij quoten, ik heb het puur en alleen over Zuid-Afrika en het contrast sinds het afschaffen van de Apartheid en de gevolgen daarvan. En ja, ik kan zeggen dat de zwarte bestuurders daar onder het mom "eindelijk wij aan de macht" het hele land naar de puinzooi geholpen hebben. En dat heeft niks met hun huidskleur te maken, maar het valt wel op.
Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy.
- W. Churchill
pi_73576300
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 15:18 schreef herenliefe het volgende:

[..]

ja, boeken over de oorlog, armoe en geweld van Afrika? Jij komt uit het midden-oosten niet? Ik kan ook gewoon zeggen dat alle landen met islamitische(arabische) leiders een puinhoop is. Iran staat er slecht in het nieuwes, irak nog erger. Dat het rijke oliestaten zijn wil nog niet zeggen dat het merendeel meeprofiteerd. Ik baseer mijn mening niet alleen op boeken, films en het nieuws, maar wat ik zelf gezien heb. Ik ben in Kenia, tanziania, zuid afrika, en namibie geweest al was het maar voor kortere tijd. Met de bevolking daar valt goed te praten, de jongere lui gaan daar uit en winkelen en hun ouders hebben een winkeltje. Ze zijn mischien niet rijk maar wel gelukkig. Tjs de corruptie in veel landen is enorm, maar de arme zwarte bevolking heeft daar niets over te zeggen dus laat die er dan buiten. En war voor boeken heb je gelezen als ik vragen mag?
Ik kom er later eventueel op op terug, voor Zuidelijk Afrika:
Ik heb bv. heel veel over de Zulu's gelezen, in elk geval alles wat Penguin heeft uitgegeven.
Ook over Namibie (Sud West Afrika) vrij veel (in het Duits) tot en met met aan het Blue Book toe, wat er mede tot bijdroeg dat dat land los van Duitsland kwam.

en welk gebied heeft jouw belangstelling vooral ?
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
  zondag 11 oktober 2009 @ 15:27:05 #214
263912 herenliefe
God no! I'm coming!
pi_73576311
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 15:24 schreef Whiskey_Tango het volgende:

[..]

Dan moet je niet mij quoten, ik heb het puur en alleen over Zuid-Afrika en het contrast sinds het afschaffen van de Apartheid en de gevolgen daarvan. En ja, ik kan zeggen dat de zwarte bestuurders daar onder het mom "eindelijk wij aan de macht" het hele land naar de puinzooi geholpen hebben. En dat heeft niks met hun huidskleur te maken, maar het valt wel op.
Ten eerste, na jaren onderdrukking kun je van ''niemand'' verwachten dat ie zomaar opkrabbelt. Je bent vergeten dat de appartheid tot eind jaren 90 doorging? Ja, ik ben het met je eens dat veel zwarte ''leiders/bestuurders'' ontzettend egoistisch bezig zijn. En niet doorhebben dat ze ook nog een bevolking voor te zorgen hebben.
Ik kwam je tegen, jij ging me geven, in dat ene krappe bruine sterretje
-weer je webicon, nu van 1,6Mb verwijderd, bij volgende webicon &gt;100Kb volgt een ban-
  zondag 11 oktober 2009 @ 15:50:28 #215
263912 herenliefe
God no! I'm coming!
pi_73577094
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 15:26 schreef qonmann het volgende:

[..]

Ik kom er later eventueel op op terug, voor Zuidelijk Afrika:
Ik heb bv. heel veel over de Zulu's gelezen, in elk geval alles wat Penguin heeft uitgegeven.
Ook over Namibie (Sud West Afrika) vrij veel (in het Duits) tot en met met aan het Blue Book toe, wat er mede tot bijdroeg dat dat land los van Duitsland kwam.

en welk gebied heeft jouw belangstelling vooral ?
ja, veel primitieve stammen heb je ook nog in oostelijk Afrika.vooral de masaai, turkana, die zich niet aan de moderne samenleving willen aanpassen. Namibie gaat aardig wat beter, maar daar was de appartheid ook niet zo erg. er zijn echt genoeg zwart-afrikaanse landen waar het goed mee gaat, alleen is de media er goed in om het midden-oosten, afrika negatief te berichten. Ik weet niet precies welk zwart-afrikaans land, maar volgensmij was ergens in de buurt van nigeria de snelst groeiende economie van de wereld.

vooral oostelijk Afrika heeft mijn interesse. Kenia, tanzania (niet de landen uit de horn) , en blanken worden er goed behandelt
Ik kwam je tegen, jij ging me geven, in dat ene krappe bruine sterretje
-weer je webicon, nu van 1,6Mb verwijderd, bij volgende webicon &gt;100Kb volgt een ban-
pi_73579214
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 01:18 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Dat is ook nog het leuke. Afrika zit boordevol met grondstoffen (Azie heeft dat niet), maar "ze" kunnen er geen voordeel mee uithalen.

Japan, Singapore, Taiwan, Zuid-Korea hebben zich al ontwikkeld tot een welvarend land. En nu komen China en India op.
Maar waar is Afrika?

Ik houd het op cultuur. Vooruitstrevendheid, daar gaat het om. Je ziet het ook met de immigranten in Nederland. De immigranten oorspronkelijk uit Aziatische landen doen het beter en zorgen voor veel minder problemen dan de immigranten uit oorspronkelijk Afrikaanse landen. Marokkanen, Antilianen, Surinamers zijn de groepen met de hoogste criminalieit en uit welk continent komen zij oorspronkelijk vandaan.....? 3x raden.

Iets met vooruitstrevendheid in de cultuur.
Belangrijk is dat Azië relatief stabiele natiestaten zijn. In Thailand wonen Thais die zich ook Thais voelen. In Indonesië is de situatie weliswaar complexer, maar ook daar staan de volkeren niet haat en neid naar elkaar uit. Een groot verschil met Afrika waarin soms honderden volkeren elkaar niet uit kunnen staan. In Azië zie je dit probleem ook in bijvoorbeeld Irak, en in Europa in landen als Moldavië en Georgië.

Dit culturele aspect is denk ik erg belangrijk, naast ook de mentaliteit in bijvoorbeeld Oost-Azië. In Thailand, Japan en China draait alles om presteren en hoge cijfers halen op school (tot zelfs zelfmoorden aan toe als er niet gepresteerd wordt). Dat zie je in Afrika en West-Azië een stuk minder terug.

In Azië hebben de landen ook de burgers nodig om de staat welvarend te maken. In Afrika hebben de dictators alleen de grondstoffen nodig en de ontwikkelingssamenwerking van Westerse landen. Hierdoor zijn zij veel minder geïnteresseerd in het economisch opbouwen van hun land (sterker nog, het kan zelfs een gevaar voor hun positie betekenen).

[ Bericht 5% gewijzigd door Athlon_2o0o op 11-10-2009 17:03:28 ]
  zondag 11 oktober 2009 @ 17:46:06 #217
263912 herenliefe
God no! I'm coming!
pi_73580567
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 16:56 schreef Athlon_2o0o het volgende:

[..]

Belangrijk is dat Azië relatief stabiele natiestaten zijn. In Thailand wonen Thais die zich ook Thais voelen. In Indonesië is de situatie weliswaar complexer, maar ook daar staan de volkeren niet haat en neid naar elkaar uit. Een groot verschil met Afrika waarin soms honderden volkeren elkaar niet uit kunnen staan. In Azië zie je dit probleem ook in bijvoorbeeld Irak, en in Europa in landen als Moldavië en Georgië.

Dit culturele aspect is denk ik erg belangrijk, naast ook de mentaliteit in bijvoorbeeld Oost-Azië. In Thailand, Japan en China draait alles om presteren en hoge cijfers halen op school (tot zelfs zelfmoorden aan toe als er niet gepresteerd wordt). Dat zie je in Afrika en West-Azië een stuk minder terug.

In Azië hebben de landen ook de burgers nodig om de staat welvarend te maken. In Afrika hebben de dictators alleen de grondstoffen nodig en de ontwikkelingssamenwerking van Westerse landen. Hierdoor zijn zij veel minder geïnteresseerd in het economisch opbouwen van hun land (sterker nog, het kan zelfs een gevaar voor hun positie betekenen).
ik kon het niet beter zeggen
Ik kwam je tegen, jij ging me geven, in dat ene krappe bruine sterretje
-weer je webicon, nu van 1,6Mb verwijderd, bij volgende webicon &gt;100Kb volgt een ban-
  zondag 11 oktober 2009 @ 17:55:49 #218
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_73580808
Sterker nog, hoe meer ellende onder je bevolking, hoe meer ontwikkelingshulp er komt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_75081967
Een kick die volgens mij best de moeite waard is:

http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/afleveringen/42722365/
pi_75081998
Vanuit alle hoeken komt er steun voor de TT, vandaag weer in de bijlage van het NRC.
Ooit zullen poltici he niet meer kunnen negeren of afdoen met en dooddoener
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
  maandag 30 november 2009 @ 02:50:13 #221
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_75133070
Als jullie je die mooie plannetjes kunnen bedenken heeft een think-tank dat vast ook ooit allang gedaan. Ontwikkelingsgelden zijn volgens mij al die jaren opeggaan aan iets heel anders dan hulp. Rijstepap en bijbels met omgekeerd achterstevoren aap-noot-mies, kunnen geen miljarden kosten.

[ Bericht 1% gewijzigd door Schenkstroop op 30-11-2009 13:34:10 ]
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
pi_75133437
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 16:56 schreef Athlon_2o0o het volgende:

[..]

Belangrijk is dat Azië relatief stabiele natiestaten zijn.In Thailand wonen Thais die zich ook Thais voelen. In Indonesië is de situatie weliswaar complexer, maar ook daar staan de volkeren niet haat en neid naar elkaar uit. Een groot verschil met Afrika waarin soms honderden volkeren elkaar niet uit kunnen staan. In Azië zie je dit probleem ook in bijvoorbeeld Irak, en in Europa in landen als Moldavië en Georgië.
Azie heeft stabiele natiestaten?? Man, je weet niet waarover je praat.... Qua conflicten is het net zo'n grote zooi als in Afrika.

Mensen die in Thailand wonen, voelen zich Thais?? Lang niet allemaal. In Zuid-Thailand is er een strijd tussen moslims vs. boeddhisten gaande. SInds 2004 weer erg opgelaaid. Moslims in Zuid-Thailand willen zich bij het islamitische Maleisie aansluiten.
In Indonesie is er strijd tussen moslims vs. christenen. 1999 en 2004 ernstige rellen tussen moslims en christenen.
In India is er strijd tussen moslims vs. hindoes.

In China wonen verschillende etnische groeperingen. Die lang niet altijd met elkaar overweg kunnen. Denk maar bijvoorbeeld aan het conflict tussen Han-Chinezen en Oeigoeren, dat afgelopen zomer oplaaide. Toch is China wel het land met de snelst groeiende economie. Waarbij China ook niet 100% democratisch is, net als de meeste Afrikaanse landen. Waarom lukt het China wel en Afrikaanse landen niet om hard economisch te groeien?

Azie is alles behalve stabiel. Waarbij het in de meeste Aziatische landen echt geen pretje is om te leven. Toch lukt het een aantal Aziatische landen wel om economisch te groeien. Waarom lukt dat Afrika niet?
pi_75134640
Verkapt "het is gewoon goed dat ik nooit iets geef" topic.
My soul is painted like the wings of butterflies
  maandag 30 november 2009 @ 09:16:46 #224
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_75134721
quote:
Op maandag 30 november 2009 09:11 schreef scanman1 het volgende:
Verkapt "het is gewoon goed dat ik nooit iets geef" topic.
Er gaat 4,7 miljard euro belastinggeld aan ontwikkelingshulp, dat is bijna 300 euro per Nederlander..
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_75136367
quote:
Op maandag 30 november 2009 09:16 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Er gaat 4,7 miljard euro belastinggeld aan ontwikkelingshulp, dat is bijna 300 euro per Nederlander..
En dan zijn er nog een hoop Nederlanders die geen belasting betalen.
pi_75137798
quote:
Op maandag 30 november 2009 09:11 schreef scanman1 het volgende:
Verkapt "het is gewoon goed dat ik nooit iets geef" topic.
Het eigen geweten sussen is inderdaad belangrijker dan die mensen daadwerkelijk helpen.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  maandag 30 november 2009 @ 11:45:23 #227
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_75138032
quote:
Op maandag 30 november 2009 10:36 schreef HarryP het volgende:

[..]

En dan zijn er nog een hoop Nederlanders die geen belasting betalen.
idd, of van belastinggeld/sociale lasten leven, Ambtenaren, pensionados, bijstandsmoeders.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 30 november 2009 @ 12:02:35 #228
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_75138572
http://www.telegraaf.nl/o(...)er_geld__.html?p=8,1
Deze econoom weet nu ook waarom ontwikkelingssamenwerking niet werkt
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_75147901
quote:
Op maandag 30 november 2009 09:11 schreef scanman1 het volgende:
Verkapt "het is gewoon goed dat ik nooit iets geef" topic.
Jij hebt liever dat ze de derde wereld arm houden door (uitsluitend om ons eigen geweten te sussen) miljarden stuk te slaan?
  maandag 30 november 2009 @ 18:07:34 #230
36461 Joppy
geen colaboy
pi_75151688
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 15:24 schreef Whiskey_Tango het volgende:

[..]

Dan moet je niet mij quoten, ik heb het puur en alleen over Zuid-Afrika en het contrast sinds het afschaffen van de Apartheid en de gevolgen daarvan. En ja, ik kan zeggen dat de zwarte bestuurders daar onder het mom "eindelijk wij aan de macht" het hele land naar de puinzooi geholpen hebben. En dat heeft niks met hun huidskleur te maken, maar het valt wel op.
Het heeft natuurlijk alles met huidskleur te maken, zoals alles in Zuid-Afrika met huidskleur te maken heeft. Dat is geen racisme, maar een historisch gegeven.

De zwarten zijn tijdens de apartheid dom gehouden, onderwijs voor hen was waardeloos. Wiskunde kregen ze niet eens, want dat zouden toch nooit nodig hebben. Er zijn hele generaties zwarten verpest door het slechte onderwijs en dat kost nu eenmaal decennia om het weer in te halen.
Maar na de afschaffing van de apartheid moest het land wel worden bestuurd door de zwarten die daar nooit voor hadden geleerd.
Let the beat control your body!
pi_75152576
hmm
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
pi_75153137
Afrika moet al dat geld wat in de bodemloze put is gegooid maar eens terug gaan betalen. Met een marktconforme interest.
pi_75156647
quote:
Op maandag 30 november 2009 05:12 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Azie heeft stabiele natiestaten?? Man, je weet niet waarover je praat.... Qua conflicten is het net zo'n grote zooi als in Afrika.

Mensen die in Thailand wonen, voelen zich Thais?? Lang niet allemaal. In Zuid-Thailand is er een strijd tussen moslims vs. boeddhisten gaande. SInds 2004 weer erg opgelaaid. Moslims in Zuid-Thailand willen zich bij het islamitische Maleisie aansluiten.
In Indonesie is er strijd tussen moslims vs. christenen. 1999 en 2004 ernstige rellen tussen moslims en christenen.
In India is er strijd tussen moslims vs. hindoes.

In China wonen verschillende etnische groeperingen. Die lang niet altijd met elkaar overweg kunnen. Denk maar bijvoorbeeld aan het conflict tussen Han-Chinezen en Oeigoeren, dat afgelopen zomer oplaaide. Toch is China wel het land met de snelst groeiende economie. Waarbij China ook niet 100% democratisch is, net als de meeste Afrikaanse landen. Waarom lukt het China wel en Afrikaanse landen niet om hard economisch te groeien?

Azie is alles behalve stabiel. Waarbij het in de meeste Aziatische landen echt geen pretje is om te leven. Toch lukt het een aantal Aziatische landen wel om economisch te groeien. Waarom lukt dat Afrika niet?
Ik weet ook wel dat deze conflicten er zijn, ik heb zelf in Thailand gewoond. Je hebt helemaal gelijk dat het inderdaad niet opgaat voor deze conflictzones, maar dat geeft juist precies mijn punt aan. In de zuidelijkste 4 provincies van Thailand (Pattani) vindt een groot religieus en etnisch conflict plaats. Dit is dan ook meteen veruit de armste regio van Thailand. In 95% van Thailand spelen deze etnische conflicten niet, en daar gaat het dan ook veel beter. Afrika is bijna 1 groot Pattani te noemen.
pi_75156819
quote:
Op maandag 30 november 2009 18:43 schreef Halcon het volgende:

Afrika moet al dat geld wat in de bodemloze put is gegooid maar eens terug gaan betalen. Met een marktconforme interest.
't Is dat al bekend is dat je niet goed snik bent... .
pi_75156954
quote:
Op maandag 30 november 2009 19:54 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

't Is dat al bekend is dat je niet goed snik bent... .
Wat is hier niet goed snik aan dan?
pi_75156987
quote:
Op maandag 30 november 2009 19:57 schreef Halcon het volgende:

Wat is hier niet goed snik aan dan?
't Feit alleen al dat je dat nog uitgelegd moet worden...
pi_75157027
quote:
Op maandag 30 november 2009 19:58 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

't Feit alleen al dat je dat nog uitgelegd moet worden...

Reageer eens inhoudelijk in plaats van de gebruikelijke eenregelige en offtopic shit....
  maandag 30 november 2009 @ 19:59:15 #238
256436 Whiskey_Tango
Materialist tot in de kist
pi_75157032
quote:
Op maandag 30 november 2009 19:58 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

't Feit alleen al dat je dat nog uitgelegd moet worden...
We kunnen 't ook halen, of de grondstoffen niet langer betalen.
Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy.
- W. Churchill
pi_75157039
Of vraag ik nu teveel van je? Waarschijnlijk wel...
pi_75157073
quote:
Op maandag 30 november 2009 19:59 schreef Whiskey_Tango het volgende:

[..]

We kunnen 't ook halen, of de grondstoffen niet langer betalen.
Daar ben ik ook wel voorstander van.
pi_75157123
quote:
Op maandag 30 november 2009 19:59 schreef Whiskey_Tango het volgende:

We kunnen 't ook halen, of de grondstoffen niet langer betalen.
Eerst maar 's terugbetalen dan wat we als kolonisatiemachten hebben geroofd? En de andere ongein compenseren die we daar hebben aangericht en nog steeds aanrichten? Of vergeten we dat effe voor het gemak?
pi_75157138
Users met een VS vlag in de avatar .
pi_75157200
quote:
Op maandag 30 november 2009 20:00 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Eerst maar 's terugbetalen dan wat we als kolonisatiemachten hebben geroofd? En de andere ongein compenseren die we daar hebben aangericht en nog steeds aanrichten? Of vergeten we dat effe voor het gemak?
Komt daar die kolonisatiedooddoener weer? Zonder kolonisatie was het daar een nog grotere puinzooi geweest. Nu jij weer
pi_75157230
quote:
Op maandag 30 november 2009 20:02 schreef Halcon het volgende:

Zonder kolonisatie was het daar een nog grotere puinzooi geweest.
.

Niet goed snik. Nuff said.
pi_75157282
quote:
Op maandag 30 november 2009 19:59 schreef Halcon het volgende:

[..]

Reageer eens inhoudelijk in plaats van de gebruikelijke eenregelige en offtopic shit....
Omdat het onmogelijk terug te betalen zou zijn. Zulke eisen stellen is net zo lomp als wat Frankrijk bij Duitsland deed na WO I.
pi_75157322
quote:
Op maandag 30 november 2009 20:04 schreef Athlon_2o0o het volgende:

[..]

Omdat het onmogelijk terug te betalen zou zijn. Zulke eisen stellen is net zo lomp als wat Frankrijk bij Duitsland deed na WO I.
Dan moeten ze zich maar eens druk maken over hun apt en productie i.p.v. elkaar met speren te lijf te gaan.
pi_75157366
quote:
Op maandag 30 november 2009 20:03 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

.

Niet goed snik. Nuff said.
Weer geen inhoudelijke reactie. Het is volgens mij nog echt te moeilijk voor je ook. Wat een drama zeg, die discussietechnieken van je.
pi_75157433
quote:
Op maandag 30 november 2009 20:02 schreef Halcon het volgende:

[..]

Komt daar die kolonisatiedooddoener weer? Zonder kolonisatie was het daar een nog grotere puinzooi geweest. Nu jij weer
Zou kunnen, kolonisatie hoeft zeker niet altijd slecht te zijn. Ik vind ook dat Afrika kolonisatie teveel als slachtoffer-argument gebruikt, in Azië in Latijns Amerika zijn ook veel landen gekoloniseerd die het nu een stuk beter doen.
  maandag 30 november 2009 @ 20:07:45 #249
256436 Whiskey_Tango
Materialist tot in de kist
pi_75157471
quote:
Op maandag 30 november 2009 20:00 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Eerst maar 's terugbetalen dan wat we als kolonisatiemachten hebben geroofd? En de andere ongein compenseren die we daar hebben aangericht en nog steeds aanrichten? Of vergeten we dat effe voor het gemak?
Laat me niet lachen, ik heb of voel geen schuldgevoel voor Afrika hoor.
Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy.
- W. Churchill
pi_75157499
Zonder kolonisatie was daar nog steeds geen spoorlijn aangelegd etc.
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
pi_75157564
quote:
Op maandag 30 november 2009 20:07 schreef Athlon_2o0o het volgende:

[..]

Zou kunnen, kolonisatie hoeft zeker niet altijd slecht te zijn. Ik vind ook dat Afrika kolonisatie teveel als slachtoffer-argument gebruikt, in Azië in Latijns Amerika zijn ook veel landen gekoloniseerd die het nu een stuk beter doen.

Precies. Zonder kolonisatie was LA nu net zo'n drama geweest als Afrika.
pi_75157613
quote:
Op maandag 30 november 2009 20:07 schreef Whiskey_Tango het volgende:

[..]

Laat me niet lachen, ik heb of voel geen schuldgevoel voor Afrika hoor.


De kolonisatie heeft meer zoden aan de dijk gezet dan al die miljarden die de afgelopen jaren in het kader van "ontwikkelingshulp" in dat zwarte gat zijn gegooid.
pi_75157730
quote:
Op maandag 30 november 2009 20:08 schreef qonmann het volgende:
Zonder kolonisatie was daar nog steeds geen spoorlijn aangelegd etc.
Precies, kolonisatie gaf ook kansen, goede instituties en goed bestuur. Al was het natuurlijk wel ter exploitatie voor eigen economisch gewin, maar toch. Het grootste probleem is dat het Westerse idee van nationalisme eigenlijk een dom idee is, maar dat de hele wereld erin is gaan geloven en het tot enorm veel conflicten heeft geleid in de hele wereld (ook in Europa tot aan WO 2). In Afrika is dit probleem alleen nooit goed opgelost, omdat de staten niet sterk genoeg zijn geweest om een goed natiegevoel te promoten. En dat heeft natuurlijk ook met kolonisatie te maken.
  maandag 30 november 2009 @ 20:13:29 #254
256436 Whiskey_Tango
Materialist tot in de kist
pi_75157785
quote:
Op maandag 30 november 2009 20:10 schreef Halcon het volgende:

[..]

De kolonisatie heeft meer zoden aan de dijk gezet dan al die miljarden die de afgelopen jaren in het kader van "ontwikkelingshulp" in dat zwarte gat zijn gegooid.
Ja precies, en wat qonmann zegt.

Maar buiten het hele kolonisatie gebeuren, het kan me werkelijk niet schelen. De mensen die er nou wonen hebben er niks mee uit te staan, ze maken er zelf een zooitje van en dat reken ik hun dus aan, niet een of andere Piet Heiyn uit 1786 die slaven naar de Verenigde Staten vervoer.

Ze maken er zelf een corrupt criminele bende van, en dat lossen ze ook maar lekker zelf op. Ik geef er geen geld aan, ook al zie ik duizenden zielige kindjes met vliegen in de ogen van Oxfam Novib.

Couldn't care less.
Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy.
- W. Churchill
  maandag 30 november 2009 @ 20:17:51 #255
256436 Whiskey_Tango
Materialist tot in de kist
pi_75158016
En buiten dat heeft kolonialisme ons geen windeieren gelegd natuurlijk.
Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy.
- W. Churchill
  maandag 30 november 2009 @ 20:28:59 #256
133785 Demophon
Exactemundo!
pi_75158578
quote:
Op maandag 30 november 2009 20:07 schreef Athlon_2o0o het volgende:

[..]

Zou kunnen, kolonisatie hoeft zeker niet altijd slecht te zijn. Ik vind ook dat Afrika kolonisatie teveel als slachtoffer-argument gebruikt, in Azië in Latijns Amerika zijn ook veel landen gekoloniseerd die het nu een stuk beter doen.
Ach tja, de Spanjaarden hebben met hun zucht naar kolonisatie het grootste pre-colombiaans rijk wat ooit bestond in Amerika van de kaart geveegd (Inca-rijk), tevens genocide daar op een ongekende schaal toegepast.
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
pi_75161405
VPRO gaat er nu over ..wat zijn de baten wat zijn de kosten
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
pi_75161934
quote:
Op maandag 30 november 2009 20:10 schreef Halcon het volgende:

[..]

De kolonisatie heeft meer zoden aan de dijk gezet dan al die miljarden die de afgelopen jaren in het kader van "ontwikkelingshulp" in dat zwarte gat zijn gegooid.
Ontwikkelingshulp is dan ook een stupide werkwijze. Een land leert niet om zelfredzaam te zijn wanneer je er geld in blijft pompen als westen zijnde.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_75162003
Of zwaar gesubsidieerde Europese landbouwproducten blijft dumpen onder de marktprijs.
pi_75162037
Momenteel zijn veel Afrikaanse natuurlijke bronnen alleen toegankelijk via europese bedrijven wegens contracten.

Afschaffen hulp is prima. Ondertussen is men wel wijs genoeg geworden om te weten dat deze contracten zo snel mogelijk ontbonden moeten worden.

Nartuurlijke bronnen van Afrika alleen toegankelijk via Afrikaanse bedrijven en een fair price aan het westen. Zo kan Afrika haarzelf ook verder opbouwen.
  maandag 30 november 2009 @ 21:52:33 #261
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_75162301
quote:
Op maandag 30 november 2009 21:45 schreef DennisMoore het volgende:
Of zwaar gesubsidieerde Europese landbouwproducten blijft dumpen onder de marktprijs.
Ontwikkelinghulp stoppen
Landbouwsubsidies stoppen
Geld terug geven aan de consument
Importheffingen voor producten uit derde wereldlanden afschaffen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_75162504
quote:
Op maandag 30 november 2009 21:52 schreef Pietverdriet het volgende:
Importheffingen voor producten uit derde wereldlanden afschaffen.
Spijker op zn kop. Daar zijn ontwikkelingslanden veel meer bij gebaat dan de miljoenen die wij steken in het bouwen van scholen en waterputten. Natuurlijk hartstikke leuk om dergelijk faciliteiten te bouwen, ondanks dat het enkel en alleen gebeurt om onszelf een goed zelfbeeld te bezorgen, maar een land leert hierdoor niet op eigen benen te staan.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_75163643
quote:
Op maandag 30 november 2009 20:28 schreef Demophon het volgende:

[..]

Ach tja, de Spanjaarden hebben met hun zucht naar kolonisatie het grootste pre-colombiaans rijk wat ooit bestond in Amerika van de kaart geveegd (Inca-rijk), tevens genocide daar op een ongekende schaal toegepast.
Ik zeg toch niet dat kolonisatie per sé goed is. Genocide en verovering en exploitatie keur ik af. Maar het heeft echt niet alleen maar slechte dingen gebracht.
quote:
Op maandag 30 november 2009 21:45 schreef DennisMoore het volgende:
Of zwaar gesubsidieerde Europese landbouwproducten blijft dumpen onder de marktprijs.
Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn. Het geeft ook de contradictie aan van het westen. De boeren daar wordt normaal geld verdienen onmogelijk gemaakt, en die 'schuld' wordt afgekocht door ontwikkelingshulp
pi_75163747
quote:
Op maandag 30 november 2009 21:43 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ontwikkelingshulp is dan ook een stupide werkwijze.
Is wel een van de favoriete bezigheden van "links".
pi_75163985
quote:
Op maandag 30 november 2009 22:25 schreef Halcon het volgende:

[..]

Is wel een van de favoriete bezigheden van "links".
Mn beste Halcon, ik behandel elk onderwerp afzonderlijk. Ik laat mij sturen door mijn eigen overtuigingen. Ik laat me niks influisteren door een Halsema, enkel en alleen omdat ik richting de linkerzijde van het politieke spectrum neig.

Ik neem aan dat jij ook niet alles omarmt dat 'rechts' oppert.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_75164094
quote:
Op maandag 30 november 2009 22:30 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Mn beste Halcon, ik behandel elk onderwerp afzonderlijk. Ik laat mij sturen door mijn eigen overtuigingen. Ik laat me niks influisteren door een Halsema, enkel en alleen omdat ik richting de linkerzijde van het politieke spectrum neig.

Ik neem aan dat jij ook niet alles omarmt dat 'rechts' oppert.
Het forum is vaak te klein als iemand (terecht) pleit voor het stoppen met het gooien van geld in donkere, bodemloze putten.
pi_75164171
quote:
Op maandag 30 november 2009 21:52 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ontwikkelinghulp stoppen
Landbouwsubsidies stoppen
Geld terug geven aan de consument
Importheffingen voor producten uit derde wereldlanden afschaffen.
Volledig mee eens, je gaat alleen een probleem krijgen met de Europese boeren . Plus dat 'dierenwelzijn' niet meer betaalbaar zal blijken te zijn voor de boeren die wel overleven.

Wordt het toch een leuk dilemma voor de PvdD en andere idioten: kies je voor de dieren, of voor de mensen in oa Afrika?
pi_75164199
quote:
Op maandag 30 november 2009 22:30 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Mn beste Halcon, ik behandel elk onderwerp afzonderlijk. Ik laat mij sturen door mijn eigen overtuigingen. Ik laat me niks influisteren door een Halsema, enkel en alleen omdat ik richting de linkerzijde van het politieke spectrum neig.

Ik neem aan dat jij ook niet alles omarmt dat 'rechts' oppert.
Ik dacht precies hetzelfde. Wat boeit "links" of "rechts", laat je overtuigen door goede argumenten (of die nou academisch, moreel, empirisch of hoe dan ook zijn).
pi_75164214
quote:
Op maandag 30 november 2009 22:32 schreef Halcon het volgende:

[..]

Het forum is vaak te klein als iemand (terecht) pleit voor het stoppen met het gooien van geld in donkere, bodemloze putten.
Je moet nou eenmaal reeel zijn. De recente geschiedenis leert ons dat ontwikkelingshulp geen enkele zin heeft. Ik heb zelfs begrepen dat het gros van de Afrikaanse landen er juist slechter voorstaat dan pakweg 50 jaar geleden. Een nieuwe aanpak is nodig. En in dat opzicht pleit ik voor het opheffen van importheffingen, zoals Pietverdriet al stelt.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_75164250
quote:
Op maandag 30 november 2009 22:32 schreef Halcon het volgende:

[..]

Het forum is vaak te klein als iemand (terecht) pleit voor het stoppen met het gooien van geld in donkere, bodemloze putten.
In dit geval is Koosvogels het volledig met je eens. Ik label mijzelf ook als liberaal, maar dat wil niet zeggen dat ik de VVD of D66 volledig volg.

Maar idd, het is wachten op de horde aan mensen die de niet werkende (sterker nog: contraproductieve) ontwikkelingssamenwerking nog wel steunen.
pi_75164310
quote:
Op maandag 30 november 2009 22:35 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Je moet nou eenmaal reeel zijn. De recente geschiedenis leert ons dat ontwikkelingshulp geen enkele zin heeft. Ik heb zelfs begrepen dat het gros van de Afrikaanse landen er juist slechter voorstaat dan pakweg 50 jaar geleden. Een nieuwe aanpak is nodig. En in dat opzicht pleit ik voor het opheffen van importheffingen, zoals Pietverdriet al stelt.
Het was een puinhoop en dat is het nog steeds. Het verschil met de wel ontwikkelde landen is ook alleen maar groter geworden. Ik vind dat we naast het stoppen met ontwikkelingshulp ook eens moeten stoppen met dat gezeur van zielige Afrikaanse, wrede kolonialisators.

Dankzij kolonisatie is er enige vorm van ontwikkeling. Zonder kolonisatie zou het een nog grotere puinhoop zijn geworden.Het ligt gewoon volledig aan de Afrikanen. Die zijn niet in staat iets duurzaams en constructiefs neer te zetten.
pi_75164393
quote:
Op maandag 30 november 2009 22:37 schreef Halcon het volgende:

[..]

Het was een puinhoop en dat is het nog steeds. Het verschil met de wel ontwikkelde landen is ook alleen maar groter geworden. Ik vind dat we naast het stoppen met ontwikkelingshulp ook eens moeten stoppen met dat gezeur van zielige Afrikaanse, wrede kolonialisators.

Dankzij kolonisatie is er enige vorm van ontwikkeling. Zonder kolonisatie zou het een nog grotere puinhoop zijn geworden.Het ligt gewoon volledig aan de Afrikanen. Die zijn niet in staat iets duurzaams en constructiefs neer te zetten.
Zover wil ik niet gaan. Wat ik wel weet is dat het averechts werkt als het westen het handje van Afrika vast blijft houden. Laat Afrika gewoon een keer voor wat het is en bekijk in hoeverre de landen aldaar zelfredzaam kunnen worden.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_75164495
quote:
Op maandag 30 november 2009 21:46 schreef Oo-blackgirl-oO het volgende:

Momenteel zijn veel Afrikaanse natuurlijke bronnen alleen toegankelijk via europese bedrijven wegens contracten.

Afschaffen hulp is prima. Ondertussen is men wel wijs genoeg geworden om te weten dat deze contracten zo snel mogelijk ontbonden moeten worden.

Nartuurlijke bronnen van Afrika alleen toegankelijk via Afrikaanse bedrijven en een fair price aan het westen. Zo kan Afrika haarzelf ook verder opbouwen.
Te laat.
China is Afrika reeds aan 't opkopen. Europa heeft de boot gemist.
pi_75164571
quote:
Op maandag 30 november 2009 22:37 schreef Halcon het volgende:

Dankzij kolonisatie is er enige vorm van ontwikkeling. Zonder kolonisatie zou het een nog grotere puinhoop zijn geworden.Het ligt gewoon volledig aan de Afrikanen. Die zijn niet in staat iets duurzaams en constructiefs neer te zetten.
Het ligt helemaal niet aan de bevolking zelf, die zijn ondernemend genoeg. Probleem is alleen dat het gros van die ondernemingen vervolgens wordt gesloopt omdat er een of andere debiele hulporganisatie (of de EU) het nodig vind om een lading voedsel op de markt te dumpen. Gevolg is dat die ondernemingen kapot gaan.

Het is ook een gevolg van de ladingen en ladingen met ontwikkelingsgelden en de bijbehorende idioten, die zo'n groot deel van het overheidsbudget vormen dat de regeringen het volk grotendeels negeren (en daarnaast trekt het nogal wat tuig aan, zeg maar corrupte leiders enzo, omdat het een van de weinige overblijvende manieren is om rijk te worden). Waarbij er dus op verschillende plekken (NL-staat, NGO en plaatselijke regering) geld aan de strijkstok blijft hangen.

Als gevolg daarvan is er dus een tekort aan goed onderwijs, goede gezondheidszorg en een goede infrastructuur, plus dat er nogal wat failed states zijn (geen veiligheid). Allemaal als gevolg van een slecht functionerende regering, dankzij ons (wat zijn we toch goed voor de Afrikanen zeg!). Gek he, dat de economie zo achter blijft?
pi_75166389
quote:
Op maandag 30 november 2009 22:34 schreef justanick het volgende:
Wordt het toch een leuk dilemma voor de PvdD en andere idioten: kies je voor de dieren, of voor de mensen in oa Afrika?
Ze zullen ongetwijfeld het dilemma wegwuiven en ons proberen te overtuigen dat beide speerpunten te behalen zijn als we de bonussen van topmannen zwaarder gaan belasten. Maar vooralsnog is de kip, het varken en de koe in Nederland van hogere waarde dan de neger in Afrika, aldus de Partij voor de Dieren.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_75167048
quote:
Op maandag 30 november 2009 23:30 schreef waht het volgende:

[..]

Ze zullen ongetwijfeld het dilemma wegwuiven en ons proberen te overtuigen dat beide speerpunten te behalen zijn als we de bonussen van topmannen zwaarder gaan belasten. Maar vooralsnog is de kip, het varken en de koe in Nederland van hogere waarde dan de neger in Afrika, aldus de Partij voor de Dieren.
Alhoewel je stelling erg raak en humoristisch is, is het probleem dat ze het wellicht nog echt zullen proberen ook (maar dan met een andere scapegoat). En dat er vervolgens mensen in zullen gaan trappen.
  dinsdag 1 december 2009 @ 00:17:56 #277
14509 reem
Correspondent in Buenos Aires
pi_75168040
quote:
Op maandag 30 november 2009 20:10 schreef Halcon het volgende:

[..]

De kolonisatie heeft meer zoden aan de dijk gezet dan al die miljarden die de afgelopen jaren in het kader van "ontwikkelingshulp" in dat zwarte gat zijn gegooid.
Wat een grap, de regio's die het meest zijn uitgebuit door de kolonisten (Potosí e.o.) en het noordoosten van Brazilië, zijn de meest arme regios van Latijns Amerika. Ik zou een onderscheid maken tussen vestigingskolonieën Litoral van Argentina, Zuid-oost Brazilië, Uruguay en Chile vs de noordelijke Andeslanden en de slavenregio's die vooral als extractiekolonieën werden gebruikt.

Extractie --> armoede
Vestiging --> relatieve rijkdom.

Of vind je dat we die Spanjaarden maar moeten bedanken voor het leegroven van de zilvermijnen
[b]@RemiLehmann[/b]
  dinsdag 1 december 2009 @ 00:54:54 #278
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_75169035
quote:
Op maandag 30 november 2009 22:37 schreef Halcon het volgende:

[..]

Het was een puinhoop en dat is het nog steeds. Het verschil met de wel ontwikkelde landen is ook alleen maar groter geworden. Ik vind dat we naast het stoppen met ontwikkelingshulp ook eens moeten stoppen met dat gezeur van zielige Afrikaanse, wrede kolonialisators.

Dankzij kolonisatie is er enige vorm van ontwikkeling. Zonder kolonisatie zou het een nog grotere puinhoop zijn geworden.Het ligt gewoon volledig aan de Afrikanen. Die zijn niet in staat iets duurzaams en constructiefs neer te zetten.
Ik heb juist het idee dat zodra het Westen zich met een derde wereld land bemoeit, vooruitgang wordt gereguleerd en zo afgeremd. Net zoals in de zorg hier. Waar iedereen denkt dat de hogere prijzen komen door de marktwerking. Maar waar het volgens mij juist komt door de overheid die reguleert, en zo de concurentie wegneemt tussen corporaties. Wat de prijzen hoog houdt en duurder maakt en elk jaar nog weer duurder. Overheid remt juist de gezonde concurerende marktwerking dmv. regulering. En dat is precies wat er in de derde wereld landen gebeurt. Volgens mij wordt het gerguleerd door het Westen en echte ontwikkeling wordt tegengehouden. Hulp is volgens mij nooit de eigenlijke bedoeling geweest van dat hele ontwikkelingshulp.

Want in China stampen ze in één jaar hele steden uit de grond compleet met bedrijven en woningen, en mensen die zich helemaal aanpassen aan een Westerse levenstijl incl. coca-cola. Waarom kan dat in Afrika niet. Lul ik nu?

[ Bericht 1% gewijzigd door Schenkstroop op 01-12-2009 01:02:28 ]
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
pi_75169536
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 00:54 schreef Schenkstroop het volgende:

[..]

Ik heb juist het idee dat zodra het Westen zich met een derde wereld land bemoeit, vooruitgang wordt gereguleerd en zo afgeremd. Net zoals in de zorg hier. Waar iedereen denkt dat de hogere prijzen komen door de marktwerking. Maar waar het volgens mij juist komt door de overheid die reguleert, en zo de concurentie wegneemt tussen corporaties. Wat de prijzen hoog houdt en duurder maakt en elk jaar nog weer duurder. Overheid remt juist de gezonde concurerende marktwerking dmv. regulering. En dat is precies wat er in de derde wereld landen gebeurt. Volgens mij wordt het gerguleerd door het Westen en echte ontwikkeling wordt tegengehouden. Hulp is volgens mij nooit de eigenlijke bedoeling geweest van dat hele ontwikkelingshulp.

Want in China stampen ze in één jaar hele steden uit de grond compleet met bedrijven en woningen, en mensen die zich helemaal aanpassen aan een Westerse levenstijl incl. coca-cola. Waarom kan dat in Afrika niet. Lul ik nu?
Ja, want de zorg in Amerika is zo efficiënt door de marktwerking?
pi_75169902
Er is van huis uit al geen sprake van ontwikkeling in Afrika, als er een continent is waaraan welke bijdrage dan ook geldverspilling is, dan is het Afrika wel, de tijd heeft daar gewoon stilgestaan. Ze willen het niet leren, kunnen het niet, of wellicht een combinatie van beiden, en rennen liever rond met ak's en kapmessen om onderlinge stammengeschillen op te lossen, dus laat de natuur daar gewoon zijn gang gaan zou ik zeggen. Je kunt niet alles kunstmatig in leven blijven houden.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_75170088
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 02:08 schreef Hathor het volgende:
Ze willen het niet leren, kunnen het niet, of wellicht een combinatie van beiden, en rennen liever rond met ak's en kapmessen om onderlinge stammengeschillen op te lossen
Niet allemaal. http://www.hollanddoc.nl/dossiers/34437029/ Zie 'Banking the Unbanked'.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  dinsdag 1 december 2009 @ 19:30:12 #282
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_75193030
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 01:34 schreef Athlon_2o0o het volgende:

[..]

Ja, want de zorg in Amerika is zo efficiënt door de marktwerking?
"Managed Care" vanuit de overheid dus bestaat daar al 40 jaar. Dus ook daar is geen vrije markt geweest zonder overheidsbemoeienis in de zorg. Door overheids-regulatie en het opdringen van talloze licenties en regels waar je aan moest voldoen als medicus, is de gehele zorg in handen gevallen van verzekeringsmaatschappijen en pharmaceutica die alles strak sturen. Zij hadden from the get go het geld om al die licenties te betalen. Samen beheert de één het kosten-plaatje en de ander houdt de patient ziek. Hetzelfde gaat gebeuren met de CO2-tax. Alleen de grootste corporaties kunnen voldoende carbon-credits kopen bij Gore zodat hun bussiness open blijft. Dit bevordert geen echte concurentie en zal producten alleen maar duurder maken voor de eind-consument.
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
  dinsdag 1 december 2009 @ 20:30:49 #283
179598 Deprater
werken fijn, niks doen beter
pi_75195725
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 19:30 schreef Schenkstroop het volgende:

[..]

"Managed Care" vanuit de overheid dus bestaat daar al 40 jaar. Dus ook daar is geen vrije markt geweest zonder overheidsbemoeienis in de zorg. Door overheids-regulatie en het opdringen van talloze licenties en regels waar je aan moest voldoen als medicus, is de gehele zorg in handen gevallen van verzekeringsmaatschappijen en pharmaceutica die alles strak sturen. Zij hadden from the get go het geld om al die licenties te betalen. Samen beheert de één het kosten-plaatje en de ander houdt de patient ziek. Hetzelfde gaat gebeuren met de CO2-tax. Alleen de grootste corporaties kunnen voldoende carbon-credits kopen bij Gore zodat hun bussiness open blijft. Dit bevordert geen echte concurentie en zal producten alleen maar duurder maken voor de eind-consument.
Ja en die ellende hebben we nu hier ook, verzekeringsmaatschappijen die vollopen, alles twee keer zo duur en een pakket om van te huilen

En nu krijgt de USA dus onze kostendekkende ziekenfonds, snik snik

[ Bericht 0% gewijzigd door Deprater op 02-12-2009 00:33:53 ]
  woensdag 2 december 2009 @ 01:20:26 #284
1234 HiZ
Istanbullu
pi_75200006
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 10:11 schreef BrandX het volgende:
Ontwikkellingshulp moet dan ook niet financieel zijn in de zin van een bak geld geven aan een land aldaar.

Ontwikkelingshulp moet bestaan uit letterlijk dat: ontwikkeling. Scholing, kennis overdracht, gerichte projecten voor bijv. waterlevering, infrastructuur enz. Met name dat laatste heeft een groot probleem, en dat is dat het land zelf, althans de rijke elite, in veel gevallen smeergeld eist willen organisaties wat mogen doen in het land zelf
Ja, dat is dus de kletsika die we al 50 jaar aanhoren. Echte ontwikkelingshulp is stoppen met de markten daar te verstoren met onze voedseloverschotten en onze eigen markten afschermen tegen hun productie.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')