quote:Op maandag 30 november 2009 20:07 schreef Athlon_2o0o het volgende:
[..]
Zou kunnen, kolonisatie hoeft zeker niet altijd slecht te zijn. Ik vind ook dat Afrika kolonisatie teveel als slachtoffer-argument gebruikt, in Azië in Latijns Amerika zijn ook veel landen gekoloniseerd die het nu een stuk beter doen.
quote:Op maandag 30 november 2009 20:07 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Laat me niet lachen, ik heb of voel geen schuldgevoel voor Afrika hoor.
Precies, kolonisatie gaf ook kansen, goede instituties en goed bestuur. Al was het natuurlijk wel ter exploitatie voor eigen economisch gewin, maar toch. Het grootste probleem is dat het Westerse idee van nationalisme eigenlijk een dom idee is, maar dat de hele wereld erin is gaan geloven en het tot enorm veel conflicten heeft geleid in de hele wereld (ook in Europa tot aan WO 2). In Afrika is dit probleem alleen nooit goed opgelost, omdat de staten niet sterk genoeg zijn geweest om een goed natiegevoel te promoten. En dat heeft natuurlijk ook met kolonisatie te maken.quote:Op maandag 30 november 2009 20:08 schreef qonmann het volgende:
Zonder kolonisatie was daar nog steeds geen spoorlijn aangelegd etc.
Ja precies, en wat qonmann zegt.quote:Op maandag 30 november 2009 20:10 schreef Halcon het volgende:
[..]
De kolonisatie heeft meer zoden aan de dijk gezet dan al die miljarden die de afgelopen jaren in het kader van "ontwikkelingshulp" in dat zwarte gat zijn gegooid.
Ach tja, de Spanjaarden hebben met hun zucht naar kolonisatie het grootste pre-colombiaans rijk wat ooit bestond in Amerika van de kaart geveegd (Inca-rijk), tevens genocide daar op een ongekende schaal toegepast.quote:Op maandag 30 november 2009 20:07 schreef Athlon_2o0o het volgende:
[..]
Zou kunnen, kolonisatie hoeft zeker niet altijd slecht te zijn. Ik vind ook dat Afrika kolonisatie teveel als slachtoffer-argument gebruikt, in Azië in Latijns Amerika zijn ook veel landen gekoloniseerd die het nu een stuk beter doen.
Ontwikkelingshulp is dan ook een stupide werkwijze. Een land leert niet om zelfredzaam te zijn wanneer je er geld in blijft pompen als westen zijnde.quote:Op maandag 30 november 2009 20:10 schreef Halcon het volgende:
[..]
De kolonisatie heeft meer zoden aan de dijk gezet dan al die miljarden die de afgelopen jaren in het kader van "ontwikkelingshulp" in dat zwarte gat zijn gegooid.
Ontwikkelinghulp stoppenquote:Op maandag 30 november 2009 21:45 schreef DennisMoore het volgende:
Of zwaar gesubsidieerde Europese landbouwproducten blijft dumpen onder de marktprijs.
Spijker op zn kop. Daar zijn ontwikkelingslanden veel meer bij gebaat dan de miljoenen die wij steken in het bouwen van scholen en waterputten. Natuurlijk hartstikke leuk om dergelijk faciliteiten te bouwen, ondanks dat het enkel en alleen gebeurt om onszelf een goed zelfbeeld te bezorgen, maar een land leert hierdoor niet op eigen benen te staan.quote:Op maandag 30 november 2009 21:52 schreef Pietverdriet het volgende:
Importheffingen voor producten uit derde wereldlanden afschaffen.
Ik zeg toch niet dat kolonisatie per sé goed is. Genocide en verovering en exploitatie keur ik af. Maar het heeft echt niet alleen maar slechte dingen gebracht.quote:Op maandag 30 november 2009 20:28 schreef Demophon het volgende:
[..]
Ach tja, de Spanjaarden hebben met hun zucht naar kolonisatie het grootste pre-colombiaans rijk wat ooit bestond in Amerika van de kaart geveegd (Inca-rijk), tevens genocide daar op een ongekende schaal toegepast.
Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn. Het geeft ook de contradictie aan van het westen. De boeren daar wordt normaal geld verdienen onmogelijk gemaakt, en die 'schuld' wordt afgekocht door ontwikkelingshulpquote:Op maandag 30 november 2009 21:45 schreef DennisMoore het volgende:
Of zwaar gesubsidieerde Europese landbouwproducten blijft dumpen onder de marktprijs.
Is wel een van de favoriete bezigheden van "links".quote:Op maandag 30 november 2009 21:43 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ontwikkelingshulp is dan ook een stupide werkwijze.
Mn beste Halcon, ik behandel elk onderwerp afzonderlijk. Ik laat mij sturen door mijn eigen overtuigingen. Ik laat me niks influisteren door een Halsema, enkel en alleen omdat ik richting de linkerzijde van het politieke spectrum neig.quote:Op maandag 30 november 2009 22:25 schreef Halcon het volgende:
[..]
Is wel een van de favoriete bezigheden van "links".
Het forum is vaak te klein als iemand (terecht) pleit voor het stoppen met het gooien van geld in donkere, bodemloze putten.quote:Op maandag 30 november 2009 22:30 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Mn beste Halcon, ik behandel elk onderwerp afzonderlijk. Ik laat mij sturen door mijn eigen overtuigingen. Ik laat me niks influisteren door een Halsema, enkel en alleen omdat ik richting de linkerzijde van het politieke spectrum neig.
Ik neem aan dat jij ook niet alles omarmt dat 'rechts' oppert.
Volledig mee eens, je gaat alleen een probleem krijgen met de Europese boerenquote:Op maandag 30 november 2009 21:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ontwikkelinghulp stoppen
Landbouwsubsidies stoppen
Geld terug geven aan de consument
Importheffingen voor producten uit derde wereldlanden afschaffen.
Ik dacht precies hetzelfde. Wat boeit "links" of "rechts", laat je overtuigen door goede argumenten (of die nou academisch, moreel, empirisch of hoe dan ook zijn).quote:Op maandag 30 november 2009 22:30 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Mn beste Halcon, ik behandel elk onderwerp afzonderlijk. Ik laat mij sturen door mijn eigen overtuigingen. Ik laat me niks influisteren door een Halsema, enkel en alleen omdat ik richting de linkerzijde van het politieke spectrum neig.
Ik neem aan dat jij ook niet alles omarmt dat 'rechts' oppert.
Je moet nou eenmaal reeel zijn. De recente geschiedenis leert ons dat ontwikkelingshulp geen enkele zin heeft. Ik heb zelfs begrepen dat het gros van de Afrikaanse landen er juist slechter voorstaat dan pakweg 50 jaar geleden. Een nieuwe aanpak is nodig. En in dat opzicht pleit ik voor het opheffen van importheffingen, zoals Pietverdriet al stelt.quote:Op maandag 30 november 2009 22:32 schreef Halcon het volgende:
[..]
Het forum is vaak te klein als iemand (terecht) pleit voor het stoppen met het gooien van geld in donkere, bodemloze putten.
In dit geval is Koosvogels het volledig met je eens. Ik label mijzelf ook als liberaal, maar dat wil niet zeggen dat ik de VVD of D66 volledig volg.quote:Op maandag 30 november 2009 22:32 schreef Halcon het volgende:
[..]
Het forum is vaak te klein als iemand (terecht) pleit voor het stoppen met het gooien van geld in donkere, bodemloze putten.
Het was een puinhoop en dat is het nog steeds. Het verschil met de wel ontwikkelde landen is ook alleen maar groter geworden. Ik vind dat we naast het stoppen met ontwikkelingshulp ook eens moeten stoppen met dat gezeur van zielige Afrikaanse, wrede kolonialisators.quote:Op maandag 30 november 2009 22:35 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je moet nou eenmaal reeel zijn. De recente geschiedenis leert ons dat ontwikkelingshulp geen enkele zin heeft. Ik heb zelfs begrepen dat het gros van de Afrikaanse landen er juist slechter voorstaat dan pakweg 50 jaar geleden. Een nieuwe aanpak is nodig. En in dat opzicht pleit ik voor het opheffen van importheffingen, zoals Pietverdriet al stelt.
Zover wil ik niet gaan. Wat ik wel weet is dat het averechts werkt als het westen het handje van Afrika vast blijft houden. Laat Afrika gewoon een keer voor wat het is en bekijk in hoeverre de landen aldaar zelfredzaam kunnen worden.quote:Op maandag 30 november 2009 22:37 schreef Halcon het volgende:
[..]
Het was een puinhoop en dat is het nog steeds. Het verschil met de wel ontwikkelde landen is ook alleen maar groter geworden. Ik vind dat we naast het stoppen met ontwikkelingshulp ook eens moeten stoppen met dat gezeur van zielige Afrikaanse, wrede kolonialisators.
Dankzij kolonisatie is er enige vorm van ontwikkeling. Zonder kolonisatie zou het een nog grotere puinhoop zijn geworden.Het ligt gewoon volledig aan de Afrikanen. Die zijn niet in staat iets duurzaams en constructiefs neer te zetten.
Te laat.quote:Op maandag 30 november 2009 21:46 schreef Oo-blackgirl-oO het volgende:
Momenteel zijn veel Afrikaanse natuurlijke bronnen alleen toegankelijk via europese bedrijven wegens contracten.
Afschaffen hulp is prima. Ondertussen is men wel wijs genoeg geworden om te weten dat deze contracten zo snel mogelijk ontbonden moeten worden.
Nartuurlijke bronnen van Afrika alleen toegankelijk via Afrikaanse bedrijven en een fair price aan het westen. Zo kan Afrika haarzelf ook verder opbouwen.
Het ligt helemaal niet aan de bevolking zelf, die zijn ondernemend genoeg. Probleem is alleen dat het gros van die ondernemingen vervolgens wordt gesloopt omdat er een of andere debiele hulporganisatie (of de EU) het nodig vind om een lading voedsel op de markt te dumpen. Gevolg is dat die ondernemingen kapot gaan.quote:Op maandag 30 november 2009 22:37 schreef Halcon het volgende:
Dankzij kolonisatie is er enige vorm van ontwikkeling. Zonder kolonisatie zou het een nog grotere puinhoop zijn geworden.Het ligt gewoon volledig aan de Afrikanen. Die zijn niet in staat iets duurzaams en constructiefs neer te zetten.
Ze zullen ongetwijfeld het dilemma wegwuiven en ons proberen te overtuigen dat beide speerpunten te behalen zijn als we de bonussen van topmannen zwaarder gaan belasten. Maar vooralsnog is de kip, het varken en de koe in Nederland van hogere waarde dan de neger in Afrika, aldus de Partij voor de Dieren.quote:Op maandag 30 november 2009 22:34 schreef justanick het volgende:
Wordt het toch een leuk dilemma voor de PvdD en andere idioten: kies je voor de dieren, of voor de mensen in oa Afrika?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |