James1988 | zondag 27 september 2009 @ 15:31 |
Hier alweer deel 184 in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken. Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord: - Mag ik met mijn OV-Studentenkaart reizen in internationale (hogesnelheids-)treinen op binnenlandse trajecten? Met je OV-Studentenkaart mag je in Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de ICE bedraagt 2 euro, de tarieven van de Fyra kun je hier vinden. In de Thalys is je OV-Studentenkaart niet geldig. De NS De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen is aanbesteed, en aan goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de naar het buitenland, waarvan op dit moment nog niets met 'HiSpeed' gaat, aangezien de HSL nog steeds niet in gebruik is. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen. Goederentreinen In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal anderen, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Internationaal Regionaal Arriva: Nieuweschans - Leer NMBS: Roosendaal - Antwerpen DB Regio: Enschede - Münster, Heerlen - Aachen en Venlo - Hamm PEG: Enschede - Dortmund Overig Oldenzaal - Bentheim: IC-Berlin (Pimpelexpress) Zevenaar - Emmerich: ICE International Roosendaal - Antwerpen: Thalys & Beneluxtrein Materieel en vervoerders Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders. ![]() ![]() Meer informatie over Arriva kun je http://nl.wikipedia.org/wiki/Arriva vinden. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700/1800-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen. De Benelux-trein rijdt met een 1100-loc van de NMBS, met daarachter ICRm-rijtuigen in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Een aantal treinen rijdt al met een groene of rode Traxx-loc, door de vele defecten aan 1100-locs en stuurstandrijtuigen. Als de HSL geopend wordt zal de Benelux hierop gaan rijden. De Thalys is de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van maar liefst twee euro gekocht worden. Thalys en Benelux met 'nieuwe' priority-rijtuigen (gepimpt ICT materieel). Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn. De HSL-Zuid Sinds 7 september rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 42 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol, en dan nog eens 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra geldt een toeslag, tijdens de introductieperiode bedraagt deze ¤ 2,- per rit (¤ 64 voor een maandkaart), per 7 oktober zal dit omhooggaan naar maarliefst ¤ 7,- per rit. Een maandtoeslagkaart kost dan maarliefst ¤ 224,-, dit is de prijs bovenop een normaal treinkaartje. Verhalen Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder. Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Uithuizen - Socios Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Nieuwe verhalen en reiservaringen zijn altijd welkom! Hieronder een opsomming van interessante (foto)reportages die door diverse topicdiehards gemaakt zijn: Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Regels ![]() Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on! Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop! [ Bericht 0% gewijzigd door James1988 op 27-09-2009 16:56:09 ] | |
NikkelCobalt | zondag 27 september 2009 @ 15:38 |
Gelukkig hebben we hier de DD-AR![]() | |
Guppy | zondag 27 september 2009 @ 15:43 |
Hahaha! | |
James1988 | zondag 27 september 2009 @ 15:43 |
Wat een lelijk ding ![]() | |
Eix | zondag 27 september 2009 @ 15:46 |
Dat zal vlot gaan met instappen.. ![]() Rollen ze soms zo'n klimnet of touwladder uit de deur om erin te kunnen komen? | |
NikkelCobalt | zondag 27 september 2009 @ 15:53 |
quote:Nee, men moet over de stoeltjes heen klimmen | |
Peterselieman | zondag 27 september 2009 @ 16:12 |
Is het nou deel 184 of toch deel 182 ![]() | |
Socios | zondag 27 september 2009 @ 16:13 |
Waar is dat? ![]() | |
#ANONIEM | zondag 27 september 2009 @ 16:16 |
quote:New Jersey. Vlak bij New York, aan de andere kant van de Hudson. | |
Ofyles2 | zondag 27 september 2009 @ 16:33 |
quote:Zijn er al ongelukken gebeurd tijdens de rit? | |
Ofyles2 | zondag 27 september 2009 @ 16:33 |
quote:Deel 1-8-4. | |
dennistd | zondag 27 september 2009 @ 16:35 |
En nu maar hopen dat dit geen achterlijk terugvind bericht is:![]() De Jaap in Enschede, woensdag 2 jaar geleden. | |
SpeedyRich | zondag 27 september 2009 @ 16:37 |
quote:Dat is idd een smal gangpad... passen daar echt mensen tussen ? | |
Ofyles2 | zondag 27 september 2009 @ 16:38 |
quote:Ik stel mezelf dezelfde vraag als de mensen zich vanwege hun postuur zijwaarts moeten bewegen. | |
NikkelCobalt | zondag 27 september 2009 @ 16:48 |
quote:Even het verhaal erbij: Ik heb het van wikipedia allemaal, maar het is wel vreemd verhaal. Omdat het kan voorkomen dat iemand zich verstopt en dat de conducteur 2x moet lopen (duurt langer) tijdens een kort ritje zodat het kan voorkomen dat niet iedereen gecontroleerd kan worden, hebben ze het zo opgelost dat er dus een mezzanine ontstaat. Mensen boven kunnen hun kaartje via een knijpertje ofzo in de rand stoppen zodat de conducteur beneden hun kaartjes kan controleren. Maar het ziet er idd vrij krap uit allemaal. Helemaal gezien het feit dat Amerikanen al wat dikker zijn lijkt het me niet gek dat daar wel eens iemand vast komt te zitten. Hiero bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Bilevel_car#Gallery_cars | |
James1988 | zondag 27 september 2009 @ 17:09 |
quote:Lijkt me een pijnlijke zetfout ![]() | |
Ireyon | zondag 27 september 2009 @ 17:17 |
quote:Wat een gedrochten staan daartussen zeg.. ![]() http://upload.wikimedia.o(...)er_BiLevel_Coach.jpg http://upload.wikimedia.o(...)0px-SNCF_Z_22596.JPG Dan hebben wij het met VIRM nog best goed getroffen.. | |
Crientj | zondag 27 september 2009 @ 17:24 |
`Tvpp. Foto's van Amersfoort moeten echt nog komen, wss vanavond naar Amersfoort om nieuwe camera uit te testen. ^^/ | |
Ofyles2 | zondag 27 september 2009 @ 17:27 |
quote:Bij de IRM zie ik nog enige vorm van aerodynamica. Bij de TGV Duplex overigens ook. | |
James1988 | zondag 27 september 2009 @ 17:40 |
Net dit filmpje gezien op YouTube, maar ik vraag me een paar dingen af. 1) Waarom staat er een ProRail-logo op die loc? 2) Waarom rijdt er nog een loc achterop mee, en waarom doet men dit nu niet, maar wisselt men steeds van loc bij Rotterdam en Amsterdam? | |
Socios | zondag 27 september 2009 @ 18:00 |
![]() Lint 44 te Almelo ![]() Goederentrein te Almelo ![]() Het perron van Mariënberg ![]() Het perron van Coevorden waar geen oude generatie CTA´s meer hangen! ![]() Een doorkijkje naar het perron van Leeuwarden | |
bork | zondag 27 september 2009 @ 18:18 |
![]() | |
dennistd | zondag 27 september 2009 @ 18:39 |
quote:Dit was een proefrit voor ProRail, vandaag het logo. De lok achterop zal er wel zijn om sneller terug te kunnen gaan. Deze zit er nu niet achterop omdat er dan te weinig loks zijn. | |
Dr_Flash | zondag 27 september 2009 @ 18:52 |
Net nog even naar Den Haag op en neer geweest. Welk helder licht ooit bedacht heeft dat er met schommelboten over die veengrond gestuiterd moet worden.... ![]() | |
De_Hertog | zondag 27 september 2009 @ 19:45 |
quote:Die ziet er helemaal vreemd uit. Zou bij iedere deur een paar trappen zitten? Dan ben je de efficiëntie van dubbeldeks al bijna kwijt.. | |
Kwaliteit | zondag 27 september 2009 @ 20:12 |
Ik zal het voor de liefhebbers nog even in dit topic vermelden, andere was al dicht. Misschien leuk voor de liefhebbers: www.openbeelden.nl en tik bijv. in het zoekscherm: trein je vind hele leuke filmpjes met oude treinen erin. o.a. dit: http://www.openbeelden.nl(...)weer_geheel_hersteld | |
Heracles25 | zondag 27 september 2009 @ 20:21 |
quote:Leuke foto's ![]() Toch wel apart dat er toch nog wel best veel goederen op Almelo staan. | |
Dr_Flash | zondag 27 september 2009 @ 20:34 |
quote:STAAN vooral ja. Die trein met die staalrollen staat er al 2 jaar of zo lijkt wel ![]() ![]() Die old-school CTA's op de Emmerlijn zijn al een tijdje weg trouwens. | |
Ofyles2 | zondag 27 september 2009 @ 20:37 |
quote:Ben jij niet toevallig een ver familielid van Michael van der Vlis? | |
Dr_Flash | zondag 27 september 2009 @ 20:43 |
quote:Want? ![]() | |
Ofyles2 | zondag 27 september 2009 @ 20:45 |
quote:Had in 1994 al geen vertrouwen meer in de IRM en wilde de Koploper terug, ondanks dat hij niet dagelijks tussen Amsterdam en Utrecht pendelde. | |
Heracles25 | zondag 27 september 2009 @ 20:52 |
quote:Volgens mij komen die staalrollen van het bedrijvenpark in Almelo ![]() En je hebt gelijk, die staalrollen staan er heeeel vaak ![]() | |
trainfreak | zondag 27 september 2009 @ 21:19 |
2 foto's van 2 museumdiesels van de NMBS in Mariembourg: | |
Dr_Flash | zondag 27 september 2009 @ 21:21 |
Oh ja dat was dit weekend ook weer ![]() ![]() | |
trainfreak | zondag 27 september 2009 @ 21:56 |
quote:Volgend jaar ![]() Laatste weekend van september | |
NordicBlue | zondag 27 september 2009 @ 22:31 |
tvp! ![]() | |
shibaloma | zondag 27 september 2009 @ 22:51 |
Shit, ik kan geen e-ticket kopen op ns.nl, krijg de volgende foutmelding:quote:Is dit de hele dag/weekend al? Ik heb er weinig vertrouwen in dat dit nog wordt opgelost in het komende uur... moet ik morgen weer eerder opstaan om een kaartje bij het automaat te kopen... | |
Peter | zondag 27 september 2009 @ 23:14 |
quote:Luiwammes ![]() Je kan ook gewoon eerder eens een stapel zonder datum kopen en dan alleen afstempelen 's ochtends... | |
Duvel | maandag 28 september 2009 @ 08:03 |
quote:Ah, een "ik zie het niet, dus het kan niet"-adept... Die vonken in Frankrijk was tijdens een proefrit met 300+ hè, dat moet je er wel even bij vermelden. | |
James1988 | maandag 28 september 2009 @ 08:39 |
Nou, waar rijdt men dan 160 onder 1500 V? Ik weet dat ze in Frankrijk op de klassieke lijnen ook onder 1500 V rijden, maar of men daar 160 of 200 rijdt? | |
Duvel | maandag 28 september 2009 @ 08:41 |
quote: quote:BTW: http://en.wikipedia.org/wiki/SNCF_Class_BB_9200 En: http://fr.wikipedia.org/wiki/Le_Capitole_(train) Et aussi: http://fr.wikipedia.org/wiki/CC_6500 | |
Dr_Flash | maandag 28 september 2009 @ 08:45 |
Bier und Bratwurst-Alert!! http://www.eisenbahnfreunde-grenzland.de/ ![]() Komende zaterdag Bahnhofsfest in Walheim (onder Aachen) ![]() quote: | |
James1988 | maandag 28 september 2009 @ 08:46 |
Ok, dat wist ik niet. Bij deze geef ik dan toe dat ik fout zat. ![]() Blijft staan: waarom blijt men in NL dan op 140 km/h steken, en zegt men dat voor hogere snelheden 1500V niet genoeg is? | |
Duvel | maandag 28 september 2009 @ 08:49 |
quote:NP quote:Goede vraag. Zal wel te maken hebben met kortere halte-afstanden, slappere grond. Plus het feit dat je, om harder te rijden, ook de hele seinplaatsing op een baanvak overhoop moet halen. Pas sinds de jaren '80 wordt er bovenleiding gebouwd die geschikt is voor 160 (Schiphollijn, Flevolijn), met de oudere bovenleiding wil het niet zo. | |
Yreal | maandag 28 september 2009 @ 08:57 |
Er reed vanochtend een VIRM 4 als stopper gouda naar amsterdam![]() ![]() ![]() Geen overvolle DD-AR met je brakke hoofd ![]() ![]() ![]() | |
Crientj | maandag 28 september 2009 @ 09:10 |
Mijn lief heeft ook altijd geluk. ![]() In plaats van DD-AR had ie eerder al een keertje een VIRM4, en vanmorgen vroeg een koploper! Noes. ;{ Ik wil ook. | |
#ANONIEM | maandag 28 september 2009 @ 09:34 |
quote:Kwam deze discussie niet in een vorig topic al eens langs? Volgens mij was het antwoord dat 200 km/u onder 1500V in Frankrijk weliswaar voorkomt, maar dat dat erg veel slijtage veroorzaakt en daarom niet echt wenselijk is. (Alhoewel er toen niet bij stond wat voor slijtage) | |
Duvel | maandag 28 september 2009 @ 09:37 |
quote:Ja, komt telkens terug. quote:Voornamelijk rijdraadslijtage. | |
RubenK | maandag 28 september 2009 @ 10:04 |
Kreeg gisteren gewoon een overgang 2-1 dagkaart van de conductrice | |
Ireyon | maandag 28 september 2009 @ 10:29 |
quote:Waarom? ![]() ![]() | |
Peterselieman | maandag 28 september 2009 @ 10:29 |
Ze waren op de stations druk bezig uitdelen met zakdoekjes vanwege Mexicaanse griep. Alsof het wat helpt ![]() | |
James1988 | maandag 28 september 2009 @ 10:32 |
Met +6 vanuit Rotterdam vertrokken met Fyra, met +12 in Amsterdam aangekomen... lang leve rijpaden... | |
Dr_Flash | maandag 28 september 2009 @ 11:20 |
Hoezo, niet profielvrij? ![]() ![]() | |
SpeedyRich | maandag 28 september 2009 @ 13:12 |
quote:Tussen Den haag HS en Schiphol | |
Duvel | maandag 28 september 2009 @ 13:14 |
quote:Hoewel het niet in Frankrijk ligt, beantwoordt dit antwoord keurig het eerste deel van de vraag. ![]() | |
Peterselieman | maandag 28 september 2009 @ 13:15 |
Wel alleen de Thalys natuurlijk ![]() | |
Dr_Flash | maandag 28 september 2009 @ 13:52 |
quote:Tussen Mariahoeve en Hoofddorp ja ![]() ![]() | |
NikkelCobalt | maandag 28 september 2009 @ 13:53 |
quote:Met de wind mee? ![]() ----- Geheel ander vraagje, las vandaag iets over magnetische remmen. Maakt dat zo'n groot verschil tussen de aantrekkingskracht tussen rails en remblok en de zwaartekracht van het gewicht dat al op de wielstellen drukt (en dus ook op de remblokken en de rails) dat dat nodig is? Is het rendement niet nihil? Hoewel alle kleine beetjes bij een noodremming helpen zou het nog meer helpen als de rem de wielen van de rails tilt of niet? (De schade aan de rails ligt aanzienlijk lager dan bij een flink beschadigd treinstel + claims van gewonden) Al is het natuurlijk wel fijn dat je na een wat minder ingrijpende noodremming gewoon verder kan rijden. | |
Duvel | maandag 28 september 2009 @ 13:57 |
quote:Het contactvlak tussen wiel en rail is ca. een rijksdaalder groot. Je kunt daar dus niet zo veel remkracht op uitoefenen voordat het wiel stilstaat en de trein doorglijdt. Dan is een railrem wel handig. Die maak je vervolgens magnetisch om nog wat extra wrijvingskracht te genereren. Dat bedoel je toch? | |
Duvel | maandag 28 september 2009 @ 14:03 |
Zojuist twee keer Protos door Utrecht Centraal richting Amersfoort.![]() | |
Dr_Flash | maandag 28 september 2009 @ 14:04 |
Gaat het hier serieus om magnetische blokken staal die _KLOENK_ op de rails geplakt worden? ![]() ![]() Of gaat het hier om remmen gebaseerd op magnetische inductie, zoals ook in vrachtwagens en bussen toegepast worden? ![]() | |
NikkelCobalt | maandag 28 september 2009 @ 14:09 |
quote:Nee gaat om blokken die fysiek contact maken met de rails en ondertussen magnetisch zijn zodat ze wat harder op de rails "getrokken" worden. De andere vorm, die niet fysiek contact maakt met de rails, is niet toegestaan vanwege verstoring van de ATB en het smelten van de spoorstaaf. ![]() quote:Nee, ik bedoel, wat heeft dat extra beetje magnetische kracht voor rendement bovenop de toch al vrij ingrijpende staaf die op de rails wordt gedrukt om af te remmen. | |
Peterselieman | maandag 28 september 2009 @ 14:11 |
Ik weet van de ICM dat ze een blok hebben dat ze bij lange stilstand op de rails kunnen zetten, zodat de trein geen meter verrijdt. Lijkt me dat dat wel iets magnetisch is. Lijkt me niet aan te bevelen om mee te remmen. Dan is ABS een stuk beter, als gaat de trein daar wel wat van schokken. | |
Duvel | maandag 28 september 2009 @ 14:11 |
quote:Je onderschat de kracht denk ik. De railrem wordt niet op de rails gedrukt, want dan zou je de trein uit de rails kunnen duwen. Er zit een vrij ingewikkelde permanent-magneet in die elektrisch te activeren is (zoiets, het is dus geen elektromagneet). Ik heb dat ding wel eens een zware ijzeren plaat zien optillen bij een demonstratie. | |
Dr_Flash | maandag 28 september 2009 @ 14:21 |
quote:Het smelten van de spoorstaaf ![]() ![]() | |
NikkelCobalt | maandag 28 september 2009 @ 14:26 |
quote:De magneetrem wordt ook alleen gebruikt voor noodremmingen en als parkeerrem ![]() quote:Mijn vraag kwam nav een artikel in de railhobby. Voor een summiere uitleg zie de wiki ![]() http://nl.wikipedia.org/wiki/Magneetrem Nee hij wordt echt fysiek op de rails gedrukt, er zit een magneetstaaf (ICM heeft een elektrische, VIRM een permamente die wordt opgegeven door een andere staaf langs te schuiven). Onder de magneetstaaf zitten dan remschoenen. Om het uit de rails drukken te voorkomen is een vernuftige constructie bedacht, dat stuk moet ik nog even beter lezen over hoe dit werkt. Zie daarvoor ook het bronartikel. Als je interesse hebt (en geen abo) kan ik het stuk wel even opsturen. | |
NikkelCobalt | maandag 28 september 2009 @ 14:27 |
quote:Daarbij gebruikt men wervelstromen. Zie ook in mijn vorige post aangehaalde wikipedia artikel ![]() | |
Dr_Flash | maandag 28 september 2009 @ 14:28 |
oh ik had het dus niet over die wervelstroommagneetremmen waarover gesproken wordt in dat wiki-artikel ![]() quote:Maar okee, daar wordt het contactoppervlak wiel-rail niet groter van natuurlijk... | |
NikkelCobalt | maandag 28 september 2009 @ 14:31 |
quote:Ja, maar gewone magneten zijn blijkbaar niet schadelijk, terwijl opgewekte wervelstromen dat wel zijn. Volgens mij hetzelfde als dat een magneetje langs een draadje houden waar stroom door loopt niet zo'n probleem is, maar zodra je het door een spoel haalt dat dat wel invloed heeft ![]() quote:Ik begrijp je niet helemaal denk ik? Het heeft iig niks te maken met wielen. De magneetrem in deze is gewoon een anker ![]() | |
Dr_Flash | maandag 28 september 2009 @ 14:39 |
Ik doelde op een soort schijfrem-actig iets, alleen dan niet "aangedreven" door blokken, maar door magnetische inductie. Zeg maar een halfronde plaat die ronddraait tussen 2 magneten. Als je de magneten activeert zal de halfronde plaat ernstig gestimuleerd worden om tussen die 2 magneten in te blijven hangen. Natuurkundeproefje van vroegah ![]() | |
NikkelCobalt | maandag 28 september 2009 @ 14:41 |
quote:Ah zo. Nee dat soort systemen zijn meer geschikt voor het rustig afremmen ![]() | |
Peterselieman | maandag 28 september 2009 @ 14:42 |
Doet me denken aan de tweede commercial in dit filmpje: | |
Duvel | maandag 28 september 2009 @ 14:52 |
quote:Wervelstromen wisselen en kunnen dus andere stromen induceren, dat kunnen gelijkstromen niet. Zie je natuurkundeboek van de middelbare school. ![]() | |
Dr_Flash | maandag 28 september 2009 @ 14:55 |
quote:nu.nl Zeker weer eoa klapjosti die zijn broodtrommel vergeten is ![]() | |
NikkelCobalt | maandag 28 september 2009 @ 14:58 |
quote:Dat zeg ik. Maar weet je ook het antwoord op mijn orginele vraag? ![]() | |
Dr_Flash | maandag 28 september 2009 @ 15:15 |
quote:Inmiddels: quote:Als dat maar goed gaat als ik zometeen van Ede naar Utrecht wil..... ![]() | |
Duvel | maandag 28 september 2009 @ 16:01 |
quote:Kun je die herformuleren zodat een eenduidig antwoord mogelijk is? | |
Duvel | maandag 28 september 2009 @ 16:02 |
quote:Net op de radio: loos alarm. | |
Dr_Flash | maandag 28 september 2009 @ 16:09 |
Ik las het ja. Nou gelukkig maar ![]() quote:Hoewel ik dit soort passages ergens niet helemaal geruststellend vind, maar okee ![]() | |
NikkelCobalt | maandag 28 september 2009 @ 16:27 |
quote:Overwegende het feit dat een magneetrem (het onderdeel remschoen althans) in dagelijks gebruik bij de NS daadwerkelijk fysiek contact maakt met de rails. Overwegende het feit dat een magneetrem alleen wordt gebruikt bij noodremmingen en parkeerstand. Overwegende het feit dat wanneer je echt goed in de ankers wilt, je beter kan zorgen dat je het contact tussen de wielen en de rails opheft Is de vraag: Geeft de magnetische aantrekking tussen rails en rem zoveel extra kracht dat dit echt rendabel is? Het gewicht van de trein zelf drukt hier immers ook al op. | |
Dr_Flash | maandag 28 september 2009 @ 16:33 |
Ik denk dat je iets essentieels mist tussen "drukken" en "trekken" ![]() ![]() ![]() Overigens: quote: Whut? ![]() ![]() | |
NikkelCobalt | maandag 28 september 2009 @ 16:57 |
quote:Uit mijn artikelen begrijp ik dat het een samenwerking is tussen kracht van bovendruk (de wielstellen met de trein) en aantrekking naar de rails toe. Dubbelop zegmaar. quote:Ja, geen contact met wielen, maar alleen een massief remblok ![]() | |
Duvel | maandag 28 september 2009 @ 17:30 |
quote:Jouw overwegingen in overweging nemende, overweeg ik het antwoord "ja" te geven. Daarbij in overweging nemende dat indien het niet rendabel zou zijn, men er niet hele materieelparken mee zou hebben uitgerust. | |
Duvel | maandag 28 september 2009 @ 17:30 |
quote:Ja, een ontsporing remt sneller dan met een railrem, en nu? | |
NikkelCobalt | maandag 28 september 2009 @ 18:06 |
quote:Ja misschien is rendabel niet helemaal het goede woord. Maar het moet ook in verhouding staan met de prijs die ervoor betaald word. Anders kan men net zo goed gevulde jerrycans aan een touwtje naar buiten gooien om af te remmen. quote:Geen materiele schade hopen we ![]() | |
Dr_Flash | maandag 28 september 2009 @ 19:27 |
Gaaf. Een ontsporing zonder materiële schade ![]() | |
NikkelCobalt | maandag 28 september 2009 @ 19:46 |
quote:Nee goed, dat is onzin natuurlijk. Maar wat dacht je van een een remblok met een flens ![]() | |
Ofyles2 | maandag 28 september 2009 @ 19:49 |
quote:Die beelden krijg je volgens mij om de paar maanden te zien. | |
ghizzer | maandag 28 september 2009 @ 19:57 |
tvp | |
Peter | maandag 28 september 2009 @ 21:03 |
quote:Dit, deze of toch deze remmen vast ook goed ![]() ![]() | |
NikkelCobalt | maandag 28 september 2009 @ 21:19 |
quote:Zonder meer. "HC, noodremming, gooit u even een snel ankertje uit?" ![]() | |
James1988 | maandag 28 september 2009 @ 21:22 |
Over noodremmingen gesproken... de Fyra (V 17.45 Asd) maakte er daarstraks eentje, midden op de HSL-Zuid tussen wat kassen in (Zoetermeer, geloof ik). Een minuut of twee later reed de boel weer. In Rotterdam even met de trainmanager staan praten (Hoi Arie :w) en hij wist mij te vertellen dat die loc wel vaker dat soort kuren heeft. Even de computer resetten en men kan weer verder... Lijkt me niet de bedoeling, stel je voor dat een goederentrein Rotterdam - Milaan door een Traxx wordt gereden, en men iedere 20 minuten tot stilstand komt en de computer moet resetten... wordt een lang ritje dan ![]() | |
Fixers | maandag 28 september 2009 @ 21:31 |
Ik heb even twee dagen onder een steen gezeten, is er ergens een plek met foto's of beelden van de berging bij Barendrecht? Ik ben er zondag langsgereden maar ik zag alleen die Class 66 op zijn kant liggen, de rest werd verborgen achter een tactisch geplaatst treinstel. | |
NikkelCobalt | maandag 28 september 2009 @ 21:34 |
quote:Arie leest mee? ![]() Resetten, dat moesten ze toch ook steeds met die railhoppers? ![]() | |
James1988 | maandag 28 september 2009 @ 21:35 |
Geen idee of Arie meeleest, maar mocht hij dat doen dan zwaai ik alvast naar 'm. * James1988 zwaait ook naar railcateraar Daniël ![]() | |
Ofyles2 | maandag 28 september 2009 @ 21:36 |
quote:Als een doodnormale stoptrein of locomotief meer software benodigd dan een HSL-trein, dan doet de fabrikant iets fout. | |
TeringHenkie | maandag 28 september 2009 @ 21:46 |
quote:Huh? Je wilt meer grip op rails, dus je het contact tussen de wielen en de rails opheffen? Leg mij dat eens uit? [ Bericht 96% gewijzigd door TeringHenkie op 28-09-2009 21:53:08 ] | |
TeringHenkie | maandag 28 september 2009 @ 21:50 |
Sowieso lijkt me zo'n magneetrem slecht voor de rails, vooral als je toevallig over een wissel rijdt. Rost de rem dan niet al het metaal door de ballast heen? De railstaven bij wissels lopen niet altijd even afgerond af, en lopen heel smal aan. | |
NikkelCobalt | maandag 28 september 2009 @ 21:52 |
quote:Ja, het idee was wel dat dan de (magneet)remblokken het enige contact tussen rail en wielstel vormde ![]() | |
TeringHenkie | maandag 28 september 2009 @ 21:56 |
En dat een rem met magnetische wrijving de spoorstromen beïnvloedt lijkt me niet erg relevant, hoelang duurt zo'n snelremming nou? Je zal waarschijnlijk krijgen dat alle passagiers met metalen objecten allemaal naar de vloer getrokken worden ![]() | |
NikkelCobalt | maandag 28 september 2009 @ 21:59 |
quote:Ja, daar was het me eigenlijk ook om te doen. Ik zie niet in in hoeverre die magnetische stromen voor een redelijke rendement kunnen zorgen bij het remmen. Ik noemde hier de magneetremmen zodat het duidelijk was dat het om ![]() en niet om de standaard treinrem ![]() | |
TeringHenkie | maandag 28 september 2009 @ 22:07 |
quote:Ik denk dat het gewoon een kwestie is van heel veel vermogen door die spoelen heen te pompen. Onthoudt dat er 4000 ampere van de bovenleiding getrokken kan worden ![]() (ik kan uit ervaring melden dat de ICM fysieke magneetrem aardig meurt als hij gebruikt wordt bij 120, en dan een ICM dan ook rap stil kan staan ![]() | |
Duvel | maandag 28 september 2009 @ 22:10 |
quote:De Railhopper was geen doodnormale stoptrein natuurlijk. | |
NikkelCobalt | maandag 28 september 2009 @ 22:11 |
quote:Ja, dat komt van de frictie. Als jij heel hard in je handjes wrijft ga je dat ook ruiken ![]() Maar mijn vraag was, in hoeverre remt het magnetische deel van die rem af? Door druk van het treinstel zelf drukt die rem al met een bepaald aantal N op de rails. Waarom ook nog een magneet? | |
TeringHenkie | maandag 28 september 2009 @ 22:19 |
quote:Omdat treinwielen maar een paar cm^2 contactoppervlakte hebben. Treinen zijn niet zo luxe uitgeveerd als auto's, dus het lijkt me stug dat een noodremming voor veel neerwaartse druk op de rails zorgt. Stel, je bent mcn in een trein die een intercity-dienst rijdt en je bent voor de zoveelste keer in de week vertraagd, wat doe je dan? | |
SpeedyRich | maandag 28 september 2009 @ 22:19 |
quote:Dan kan je beter de wielen afschaffen..... ![]() | |
TeringHenkie | maandag 28 september 2009 @ 22:22 |
quote:En dat je dan als het ware de magneet gebruikt om de trein op de rails te laten zweven, zodat je geen lawaai of slijtage krijgt. ![]() | |
NikkelCobalt | maandag 28 september 2009 @ 22:26 |
quote:Wat hebben de wielen hiermee te maken? Misschien mis ik iets? Noodremming gaat overigens altijd met, mits aanwezig, magneetrem. | |
Dr_Flash | maandag 28 september 2009 @ 22:28 |
Nog even over Barendrecht trouwens: Ik vind het erg grappig om de verhalen van de verschillende kanten te lezen ![]() Op spoorsites lees je overal "de tank dit" en "de tank dat" en "de twee 6400's en de Class66" vaak ook nog met de nummers erbij. Op de site van Defensie lees je dan weer "de Buffel" (Buffel? WTF ![]() ![]() Dat wou ik nog even kwijt ![]() | |
James1988 | maandag 28 september 2009 @ 22:30 |
Hehe ja, mooi is dat: ieder z'n eigen hobby en interessegebied. Overigens, vandaag een collega zo ongeveer gek gekregen omdat ik zei dat ik +10 had (ja, dat zei ik letterlijk zo). "+10? Wat is dat?" "10 minuten vertraging" "Oh, zeg dat dan, ik ken al die termen niet joh... +5, +10, mij zegt het niks maar ik heb mijn portie spoorterminologie voor vandaag wel weer gehad!" | |
Dr_Flash | maandag 28 september 2009 @ 22:34 |
quote:Ze dacht dat je 10 dagen over tijd was ![]() | |
NikkelCobalt | maandag 28 september 2009 @ 22:35 |
quote: quote:Gelukkig heb ik brede interesses ![]() Bergepanzer 2 "Büffel" vs 6400 & class66 Overigens kan ik dit ongeluk reconstrueren met mijn 513-9 en geelgrijs en rode 6400. ![]() ![]() | |
Dr_Flash | maandag 28 september 2009 @ 22:38 |
quote:Dat lijkt me knap ![]() ![]() | |
TeringHenkie | maandag 28 september 2009 @ 22:39 |
quote:Ik dacht dat je het over de wieldruk had ipv. de druk van de magneetrem. Maar blijkbaar is een magneet sneller dan een lucht/vloeistofzuiger. | |
NikkelCobalt | maandag 28 september 2009 @ 22:40 |
quote:Nee dat niet ![]() | |
James1988 | maandag 28 september 2009 @ 22:43 |
quote:"Ze" heet Maarten... lijkt me niet dus ![]() | |
NikkelCobalt | maandag 28 september 2009 @ 22:49 |
quote:De magneetrem wordt sowieso naar beneden gelaten door een luchtmechaniek. (Bij een tram dan weer niet) Maar nu ik eens verder lees kan het inderdaad wel eens zo zijn dat het niet eens gaat om de druk op de staaf maar dat hij alleen trekt aan een staaf die magnetisch aan de rails is geplakt. Maar vind het maar vreemd. Hoe strakker 2 objecten op elkaar zitten, hoe lastiger het is om wrijving te veroorzaken immers. Kleefkracht van een magneetrem is volgens mijn bron 84 kN. Maarja zet daar 400 ton trein tegenover... (uiteraard snap ik ook dat er geen koelkastmagneetjes onder een trein hangen ![]() | |
Dr_Flash | maandag 28 september 2009 @ 22:59 |
quote:Nou nee. Wrijvingskracht is altijd een constante fractie van de normaalkracht. Dus hoe strakker dingen op elkaar gedrukt zitten (meer normaalkracht) hoe meer wrijving. | |
NikkelCobalt | maandag 28 september 2009 @ 23:02 |
quote:Oke, natuurkundiger beter verantwoorde reactie. Maar hoe meer wrijving hoe meer negatieve versnelling (vertraging) toch? | |
Dennis_enzo | dinsdag 29 september 2009 @ 01:15 |
Ik wil met de jaarwisseling een weekje naar Kopenhagen met de citynightline. Is het aan te raden om een ligplaats te nemen, of zijn die slaapstoelen ook wel prima? En als je een ligplaats hebt, kan je dan ook nog wel ergens zitten? En is dit het goede topic? ![]() | |
Socios | dinsdag 29 september 2009 @ 01:18 |
Slaapstoel of gewone stoel is voldoende imo. Ligplaats altijd stoempen. ![]() | |
Dennis_enzo | dinsdag 29 september 2009 @ 01:20 |
Mja, ik ben 1,90 en vrij breed gebouwd (niet dik ![]() | |
oshiro | dinsdag 29 september 2009 @ 01:44 |
Ik zit deze hele pagina magneetremmen en wervelstroomremmen door elkaar te halen, bloedirritant ![]() ![]() | |
greavy | dinsdag 29 september 2009 @ 06:23 |
quote:bron:: nu.nl ![]() | |
Duvel | dinsdag 29 september 2009 @ 07:54 |
quote:Is gras groen? | |
James1988 | dinsdag 29 september 2009 @ 08:03 |
Lekker betrouwbaar, die Fyra. 7.45 V uit Amsterdam reed niet (volgens de reisplanner), die om 8.00 uit Rotterdam rijdt ook niet. En dat wordt om 7.58 omgeroepen... ze willen een Beneluxje doen? | |
Duvel | dinsdag 29 september 2009 @ 08:12 |
Lieve James, Koop een dagboek. Kusjes, Duvel | |
Duvel | dinsdag 29 september 2009 @ 08:30 |
Ik lees net dat Bert Klerk het spoor wil sluiten als het goederenvervoer niet veiliger wordt. Nu heeft ie een punt, want ik geloof niet dat de gemiddelde goederenvervoerder stond te springen om ATB-Vv in te bouwen, alleen: heeft ie juridisch een poot om op te staan? Ik vermoed van niet. ATB-Vv is immers niet af te dwingen i.v.m. Europese regels (idiotie, maar goed). Daarnaast had hij geloof ik een opmerking over wegbekendheid, maar dat argument is als ik me niet vergis laatst door de rechter van tafel geveegd in het proces rondom de aanrijding in Arnhem. Andere meningen? | |
dennistd | dinsdag 29 september 2009 @ 08:48 |
Er moet gewoon duidelijk in de wet komen te staan wat wegbekendheid is. Een machinist wordt nu gevraagd of ie er al eens heeft gereden, en zo ja (ook al was het tien jaar terug) dan heeft ie wegbekendheid (bij een aantal goederenvervoerders tenminste). | |
Dr_Flash | dinsdag 29 september 2009 @ 09:46 |
quote:Ohne weiteres klinkt dit een beetje als een voorstel voor euthanasie bij een verkoudheidje. Waar lees je dat en/of waar kunnen we meer lezen? ![]() Oh wacht: http://www.volkskrant.nl/(...)oor_goederenvervoer. Euthanasie voor een fikse longontsteking dan. Want hoe graag ik het zelf ook zou zien ![]() [ Bericht 22% gewijzigd door Dr_Flash op 29-09-2009 09:56:55 ] | |
NikkelCobalt | dinsdag 29 september 2009 @ 10:24 |
quote:Maar waarom magnetisme dan ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 29 september 2009 @ 10:31 |
quote:Om de normaalkracht, en daarmee de wrijving, te vergroten dus. | |
Dr_Flash | dinsdag 29 september 2009 @ 10:37 |
En omdat lijm slecht is voor het milieu. Tsjonge, wat begrijp je nou niet?? | |
NikkelCobalt | dinsdag 29 september 2009 @ 10:39 |
quote:Zoals ik het nu begrijp gebruikt men de normaalkracht van de trein zelf niet, alleen de normaalkracht van de magneetrem tegen de railstaaf vermeerderd met de kleefkracht van de magneet. De magneetremstaaf wordt alleen maar zachtjes tegen de rails gedrukt, de magneet doet het verdere (rem)werk. | |
Duvel | dinsdag 29 september 2009 @ 10:44 |
quote:Die remschoen is van frictiemateriaal gemaakt, net als gewone remblokken. Magnetisme is een extratje. Het is niet zo moeilijk hoor! | |
Dr_Flash | dinsdag 29 september 2009 @ 10:47 |
quote:Nou, wel natuurlijk. Dat is gewoon de bijdrage van de remmende wielen. Maar omdat het contactoppervlak nogal klein is, is het lastig om al die wrijvingskracht over te brengen. Denk maar aan het voortslepen van een stoeptegel aan een touwtje. Dat kost ontzettend veel kracht. Maak je het contactoppervlak kleiner (maar de tegel even zwaar en even ruw) dan gaat het al veel makkelijker. Zet hem eens op zijn kant bijvoorbeeld. Of schuin zodat hij alleen op de hoek rust. Tsjonge, hoe krijg je dat nou eens duidelijk uitgelegd ![]() quote:Ja, waarbij je dus aan moet tekenen dat alles wat je aan normaalkracht op de magneetrem zet, ten koste gaat van de normaalkracht op de wielen. Alleen het magnetisme levert dus een extra aantrekkingskracht. [ Bericht 9% gewijzigd door Dr_Flash op 29-09-2009 10:54:36 ] | |
NikkelCobalt | dinsdag 29 september 2009 @ 11:01 |
quote:Ja dat is volgens mijn bron artikel dus niet zo ![]() Dat wil ik wel geloven, maar vervolgens vraag me dan af waarom men niet gewoon een remblok onder de trein hangt die ervoor zorgt dat de normaalkracht op de gehele bogie op de rails wordt gebracht. quote:Minder contactoppervlak is meer vertraging? Maar ik snap sowieso niet wat de wielen hier mee te maken hebben ![]() | |
Duvel | dinsdag 29 september 2009 @ 11:03 |
Ik stop er mee. | |
NikkelCobalt | dinsdag 29 september 2009 @ 11:10 |
Ik ga m'n vraag wel naar de Railhobby mailen | |
Dr_Flash | dinsdag 29 september 2009 @ 11:14 |
Maar even een mooie trein erbij dan ![]() ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 29 september 2009 @ 11:18 |
quote:Sooooow die gaat echt hard ![]() Ik hoop maar dat hij goed kan remmen ![]() | |
NikkelCobalt | dinsdag 29 september 2009 @ 11:27 |
quote:Ik hoop het ook ![]() ![]() | |
Hr-Flip | dinsdag 29 september 2009 @ 12:59 |
quote:Tja de Railhobby, als die het niet weten, dan weet niemand het. ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 29 september 2009 @ 13:02 |
Het gaat niet om weten. Het gaat om ermee om te kunnen gaan dat NiCo het gewoon niet wil begrijpen ![]() ![]() | |
greavy | dinsdag 29 september 2009 @ 13:16 |
Weet iemand goede boeken over oude spoorlijnen en/of oud treinmaterieel? Informatie over de vroegere Lokaalspoorwegen lijken mij ook interessant. Heb inmiddels, na een grote zoekactie, het boek "Spoorzoeken. Langs de littekens van een tijdperk." bestelt via bol.com (2dehands). Hij heeft er een tijdje niet gestaan, maar hij was ineens weer te vinden ![]() Zit momenteel ook even nicospilt.com door te lezen ![]() [ Bericht 7% gewijzigd door greavy op 29-09-2009 13:36:57 ] | |
NikkelCobalt | dinsdag 29 september 2009 @ 13:37 |
quote:Ik wil wel begrijpen maar ik begrijp je gewoon niet : ( Ik heb het totaalplaatje niet, het laatste puzzelstukje. Zonder kan ik niet. Als we het opeens hebben over wielen enzo dan raak ik verward quote:Heb wel betere bronnen ja, maar hierin stond toevallig deze maand een artikel hierover. ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 29 september 2009 @ 14:11 |
quote: ![]() Zo dan? Fz,t = Zwaartekracht op de trein Fn,t = Normaalkracht als gevolg van het gewicht van de trein (actie = - reactie) Fm = Magneetkracht Fn,m = Normaalkracht als gevolg van de magneetkracht (actie = - reactie) Fw = Wrijvingskracht. De wrijvingskracht is een constante fractie van de TOTALE normaalkracht en werkt naar rechts. Deze kracht zorgt voor de vertraging (negatieve versnelling) in de rijrichting van de trein, die immers naar links rijdt ![]() [ Bericht 14% gewijzigd door Dr_Flash op 29-09-2009 14:17:16 ] | |
KapiteinT | dinsdag 29 september 2009 @ 14:18 |
Toen ik vanmiddag op mijn trein stond te wachten op Utrecht Centraal kwam er een goederentrein langs waarvan 1 van de 3 locs brandde. Helaas was ik te laat om een foto te maken. Even later stopte de trein en is de machinist gaan blussen. Toen toch nog maar even wat foto's gemaakt: De brand is hier al grotendeels geblust, maar was alsnog groter dan ie hier lijkt. De brandweer werd even later ook nog opgeroepen, maar toen moest ik weg. M'n trein vertrok, maar dan wel van een ander perron dan gepland... | |
Dr_Flash | dinsdag 29 september 2009 @ 14:18 |
Ja die wrijvingskracht grijpt eigenlijk aan op spoorhoogte maar dat maakt nu even niet uit en het was daar al druk qua lijntjes. | |
TeringHenkie | dinsdag 29 september 2009 @ 14:24 |
quote:Wordt de druk met vierkant CM niet hoger bij een gelijk gewicht/gelijke normaalkracht? Een stoeptegel op zijn zij die je door modder moet slepen lijkt me moeilijker dan als je m normaal neerlegt, omdat de druk/kracht beter verdeeld wordt. | |
TeringHenkie | dinsdag 29 september 2009 @ 14:27 |
quote:Zoals deze: | |
Dr_Flash | dinsdag 29 september 2009 @ 14:34 |
quote:Que? ![]() Druk = Kracht per oppervlakte ja. Hoe minder oppervlakte, hoe meer druk. | |
NikkelCobalt | dinsdag 29 september 2009 @ 15:26 |
quote:Wacht even hoor, welke stelling van mij ontkracht je nu? | |
Darkwing_Duck | dinsdag 29 september 2009 @ 15:29 |
echt serius, kan dat geloot ff ophouden... | |
Dr_Flash | dinsdag 29 september 2009 @ 15:43 |
quote:Hier maak je een denkfout: quote:Ik leg dat dan uit, quote:En jij geeft aan het te begrijpen ![]() quote:En later ga je toch weer de andere kant op ![]() quote:Dan ben je helemaal de weg kwijt: quote:En tenslotte leg ik even uit, MET totaalplaatje, welke krachten er waarop en waarheen werken ![]() quote:Jouw bron-artikel verwaarloost voor het gemak even de zwaartekracht die op de trein werkt. Ga maar eens in Barendrecht vragen of het klopt dat een trein echt niks weegt ![]() | |
TeringHenkie | dinsdag 29 september 2009 @ 16:03 |
quote:Dat zeg ik. Hoe minder oppervlakte, hoe hoger de druk of normaalkracht. | |
NikkelCobalt | dinsdag 29 september 2009 @ 16:05 |
quote:Oh, dat "Minder contactoppervlak is meer vertraging? " las ik een beetje vreemd op uit een van jouw reacties, maar dat nam ik niet voor waar aan ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 29 september 2009 @ 16:08 |
quote:Nee. Hoe minder oppervlakte, hoe hoger de druk. de normaalKRACHT blijft hetzelfde. | |
Dr_Flash | dinsdag 29 september 2009 @ 16:08 |
quote:Oh okee ![]() | |
James1988 | dinsdag 29 september 2009 @ 16:51 |
quote:En weer een incident met een Railion / DB Schenker-trein.. | |
Heracles25 | dinsdag 29 september 2009 @ 17:25 |
Paar plaatjes van afgelopen week: ![]() Een buffel wat uit Almelo verdiept komt. ![]() Lint 41 en de Berlijn trein te Hengelo. ![]() Strukton loc te Almelo | |
trainfreak | dinsdag 29 september 2009 @ 18:07 |
Blijkbaar is er vanavond geen Rail Away? Kan iemand dit bevestigen? | |
Peter | dinsdag 29 september 2009 @ 18:11 |
quote:Rail away begint volgende week toch met een nieuwe (HD)-serie? | |
James1988 | dinsdag 29 september 2009 @ 18:14 |
Het gaat vandaag trouwens lekker met Fyra *ahum*: vanochtend al een paar treinen die niet reden (7.45 uit Amsterdam, 8.00 uit Rotterdam), en nu zit ik in een rijtuig waar de verlichting is uitgevallen en die krijgt men niet meer aan. Ach, men rijdt tenminste... dat scheelt. En het is lekker spooky in tunnels enzo ![]() | |
Peter | dinsdag 29 september 2009 @ 18:15 |
quote:Kijk anders online treinprogramma's van BahnTV ( http://www.bahntv-online.de/btvo/site/ Webcast/podcast ) | |
trainfreak | dinsdag 29 september 2009 @ 18:28 |
quote:Geen idee, ik volg het niet echt zo. Temeer omdat ik bijna nooit naar Nederlandse zenders kijk (ik ben van België). quote:Ik probeer alles van treinen te verzamelen wat op tv komt. Aan Bahn TV heb ik niet zo veel, temeer omdat ik er bijna niets van versta ![]() | |
Peter | dinsdag 29 september 2009 @ 18:41 |
quote:Klik hier: http://www.bahntv-online.de/btvo/site/index.php?s=1000&idwc=5 Cabineritten, weinig gesproken woord ![]() | |
trainfreak | dinsdag 29 september 2009 @ 18:44 |
quote:Pffff, daar val ik altijd van in slaap ![]() BTW: op Duitsland 1 geven ze 's nachts ook stukjes, die neem ik altijd op ![]() | |
Ireyon | dinsdag 29 september 2009 @ 19:19 |
'k Stuitte laatst op deze pagina; http://arnoverhagen.fotostop.be/Rsd/Int_Rsd.htm en wat blijft ervan over.. helemaal niks ![]() ![]() | |
NikkelCobalt | dinsdag 29 september 2009 @ 19:37 |
quote:Die varkensneuzen ga ik niet missen hoor ![]() | |
Ireyon | dinsdag 29 september 2009 @ 19:40 |
quote:Nou, gelukkig voor jou is dat dan weer waarschijnlijk het enige wat wél blijft rijden.. ![]() Daarnaast Varkensneus >> Mat '64 | |
NikkelCobalt | dinsdag 29 september 2009 @ 19:52 |
quote:Das wel jammer dan. Varkensneus >> Mat'64, wat betekend dat? | |
Yreal | dinsdag 29 september 2009 @ 19:55 |
Mooie plaatjes van een beginnend treinofiel ![]() Een ICM 4(Zo heten deze toch?) als IC van gouda naar rotterdam ![]() 12 Bakken ICM als Intercity naar Den haag ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Een belgenloc.. Die hebben toch wel wat ![]() | |
Ofyles2 | dinsdag 29 september 2009 @ 19:57 |
Hallo en welkom, Yreal. ![]() | |
Yreal | dinsdag 29 september 2009 @ 20:08 |
![]() Wat dit voor iets is weet ik niet meer, volgens mij een Fyra ![]() Woesh ![]() ![]() De Utrecht boog, Een van de meest intrigerende spoorweg projecten van Nederland IMO. Waaat overstappen in duivendrecht.. Mweh we pleuren er een brug neer, dat scheelt weer 7 minuten ![]() ![]() nog een keertje ![]() en nog een Benelux loc op HS ![]() | |
Yreal | dinsdag 29 september 2009 @ 20:09 |
Excuus voor het formaat van deze pics, volgende keer ga ik wel resizen voordat ik ze upload ![]() | |
Heracles25 | dinsdag 29 september 2009 @ 20:17 |
Probeer hele treinen erop te krijgen, ipv alleen de neus. En probeer borden enzo van de foto te vermijden. Voor de rest ziet er leuk uit ![]() Zoals die groene traxx loc, probeer de hele loc (+bakken) erop te krijgen! Bv: http://img4.imageshack.us/img4/3497/buffel.jpg [ Bericht 16% gewijzigd door Heracles25 op 29-09-2009 20:22:26 ] | |
Crientj | dinsdag 29 september 2009 @ 20:26 |
Kent iemand de fotograaf David Hockney? Well. Ik moest een favoriete foto uitkiezen en deze verknippen op de manier dat Hockney deed. Dus ik zou gek zijn als ik geen foto zou hebben gekozen van een trein. Maargoed, tijd voor een fototje. Orgineel; Mijn Hockney variant; ![]() Ik vind hem aardig gelukt. Maar ben benieuwd ;o | |
Crientj | dinsdag 29 september 2009 @ 20:29 |
quote:Hoi en welkom ^^. Ik vind de 2e foto het leukste ^^/ Verder als tip voor je foto's; Probeer inderdaad objecten die niet in de foto horen te staan te vermijden (Of snij ze later weg) Bijvoorbeeld een foto van een trein die veraf is, snij de omgeving dan ietwat weg. Dan gaat de aandacht meer uit naar de trein ipv de rails ofzo. ![]() | |
Ofyles2 | dinsdag 29 september 2009 @ 20:29 |
Nooit gehoord van David Hockney, maar nu heb ik wel weer andere special effect gezien. | |
Zug-Chef | dinsdag 29 september 2009 @ 20:53 |
De Duivendrecht boog. Donderdag 24 september 2009![]() Het Gemeentelijk Vervoerbedrijf (GVB) van Amsterdam blinkt niet uit in een goede materieelinzet in de avondspits. Met slechts 2 bakken metrotype LHB (type M1) is deze metro als Lijn 54 van Gein onderweg naar Amsterdam Centraal, hier kort voor Duivendrecht. ![]() Op lijn 50, eveneens uit Gein maar met eindpunt Isolatorweg, rijdt het type M4 van het Spaanse CAF. Deze metro kan maximaal uit vier bakken of twee stellen bestaan. ![]() Over het buitenste spoor is NS Hispeed ICE 4654 onderweg van Utrecht naar eindbestemming Amsterdam Centraal, hier kort voor Duivendrecht. ![]() Op de achtergrond zien we het station Amsterdam Bijlmer-Arena, waar nog per richting 2 NS en 1 metrospoor liggen. De Intercity's tussen Utrecht en Schiphol takken hier af en zij rijden over de flyover eveneens te zien op de achtergrond. Vanaf het Arenastation voegen de beide NS-sporen zich samen, waardoor je deze opvallende situatie krijgt. De twee middelste sporen worden gebruikt door de metro's van de GVB, terwijl de buitenste sporen voor het reguliere treinverkeer gebruikt wordt. Ook goederentreinen maken gebruik van deze buitenste sporen. Met 90 minuten vertraging aan de broek passeren R4C 2004 en 2003 met de lege kolentrein 47722 uit Möllen de bijzondere sporensituatie ter hoogte van Duivendrecht. | |
De_Hertog | dinsdag 29 september 2009 @ 20:56 |
quote:Verkapt zelfportret ![]() Heb je dat schuine effect bewust gedaan of is het toeval? | |
Ofyles2 | dinsdag 29 september 2009 @ 21:02 |
quote:Herstel: elk stel bestaat uit twee bakken. GVB werkt met maximaal 4 bakken, maar vanwege materieeltekort komen ze niet verder dan 3 (uitzonderingen daargelaten). | |
#ANONIEM | dinsdag 29 september 2009 @ 21:03 |
quote:Er staat geen lijnnummer op de voorkant, dus het was een ledig-materieel-rit. ![]() quote:Meestal rijden ze met drie gekoppelde stellen hoor. ![]() [ Bericht 23% gewijzigd door #ANONIEM op 29-09-2009 21:04:30 ] | |
Ofyles2 | dinsdag 29 september 2009 @ 21:04 |
quote:Of een testrit. | |
thatsme | dinsdag 29 september 2009 @ 21:04 |
quote:dat ligt aan de telefooncamera.. dat doet die van mij ook als ik liggend foto's neem | |
#ANONIEM | dinsdag 29 september 2009 @ 21:07 |
Is het trouwens ooit iemand opgevallen, dat bij de Amsterdamse metro's richting CS altijd het verkeerde lijnnummer op de achterkant staat? Als op de voorkant "54 Centraal Station" staat, dan zie je aan de achterzijde "53 Centraal Station". En omgekeerd. ![]() | |
TeringHenkie | dinsdag 29 september 2009 @ 21:33 |
quote:Dat is de beeldsensor van de iPhone, die wordt linear uitgelezen ipv. integraal. Goed bedacht bij Apple hè? ![]() | |
James1988 | dinsdag 29 september 2009 @ 21:58 |
Dat over die lijnnummers op Amsterdamse metrostellen is me nooit opgevallen... maar van mij mogen ze i.i.g. die 'zilvermeeuwen' (zoals ze genoemd worden) stuk voor stuk in een diepe afgrond laten rijden en vervangen door modern materieel zoals die RandstadRail-stellen van Bombardier (FLEXITY's geloof ik). De Rotterdammers hebben in ieder geval wel begrepen dat metro niet synoniem staat aan "oude smerige rotzooi". Mooie foto's verder, en welkom Yreal! Leuke foto's, maar jammer dat je ze van zo dichtbij hebt genomen. Dat is leuk voor een detailshot (zoals het Bombardier-logo op de zijkant of de infostrip), maar als je een loc wil fotograferen, dan is het mooier om de hele loc te nemen ![]() De foto met de schuine CNL vind ik leuk! Die doet me denken aan deze: ![]() credits + groter | |
Yreal | dinsdag 29 september 2009 @ 22:26 |
Mmmm morgen dan maar eens een proberen een loc erop te zetten Alleen zit ik op de HES in amsterdam, en het enige dat stopt in bijlmer zijn DD-AR en VIRM ![]() Over DD-AR. wat is nou eigelijk het verschil met DDM? De loc? ik zag trouwens vorige week een loc in het midden meerrijden :s zal morgen eens kijken of ik de foto daar van nog heb ![]() | |
NikkelCobalt | dinsdag 29 september 2009 @ 22:49 |
quote:Er zijn 3 series, DDM1, DDM2, DDM3. DDM2 en DDM3 worden DD-AR genoemd. Zijn moderne versies van DDM1, en hebben ook moderne toepassingen aan boord. 1700/1800 hingen/hangen ze aan alle series, mDDM motorbakken worden alleen op DD-AR's gebruikt. En DDM1 had een rood interieur. DD-AR blauw/groen. | |
James1988 | dinsdag 29 september 2009 @ 22:50 |
Dan maak je na je studie een ommetje langs Amsterdam CS of Schiphol? Er stopt genoeg leuke meuk daar... CNL, ICE, Thalys, Benelux, Fyra, en dan nog VIRMs en Koplopers. En Mat '64 en DDM voor de liefhebbers. Vanaf Schiphol vertrekt ook de Berlijntrein ("de pimpel") wat een erg fijn treintje is. | |
Yreal | dinsdag 29 september 2009 @ 23:01 |
quote:het zijn sowieso waardeloze graf treine, bah maak eens ruime stoelen ![]() | |
Heracles25 | dinsdag 29 september 2009 @ 23:04 |
quote:Pimpel idd, super trein! Lekker relaxte stoelen, en nog een stopcontact ook in enkele bakken. En de bar niet te vergeten ![]() | |
Heracles25 | dinsdag 29 september 2009 @ 23:06 |
quote:Wat voor motorbakken hingen er dan aan de DDM1? Geen 2 1700/1800's toch? Omdat alleen de mDDM moterbakken alleen bij DD-AR word gebruikt. Want ik snap het verhaal met de DD-AR's ook niet echt ![]() Ik snap dat op de meeste van een DDM serie geen 2 mDDM motorbakken zitten, omdat ze niet op tijd konden worden geleverd. | |
Ofyles2 | dinsdag 29 september 2009 @ 23:10 |
quote:Even wat verbeteren: DDM-1-stammen worden door 1800's getrokken/geduwd en hebben stuurstandrijtuigen voorzien van een pantograaf. Alhoewel de pantograaf niet meer zoveel nut meer heeft, de 1800's worden niet net zoals de 1600's vroeger voor zowel passagiers- als cargodiensten gebruikt. DDM-2- en DDM-3-stammen worden getrokken/geduwd door 1700's en hebben een mDDM-motorrijtuig. Stuurstandrijtuigen zijn niet voorzien van een pantograaf. | |
Ofyles2 | dinsdag 29 september 2009 @ 23:12 |
quote:Zie boven. quote:HUH? ![]() | |
NikkelCobalt | dinsdag 29 september 2009 @ 23:14 |
quote:Je bedoelt "of"? | |
Heracles25 | dinsdag 29 september 2009 @ 23:14 |
quote:Misschien verkeerd omschreven, ik bedoel dit Eigenlijk had men meteen dubbeldekstreinstellen willen laten bouwen, maar de ontwikkeling van motorrijtuigen zou te lang gaan duren. Door materieelschaarste, mede naar aanleiding van de OV-studentenkaart in 1991, was NS genoodzaakt toch op korte termijn te bestellen. Daartoe werden alle stammen tijdelijk voorzien van een elektrische locomotief serie 1700, een gemodificeerde versie van de 1600. Later zouden dan alsnog motorrijtuigen gebouwd worden om de locomotieven af te lossen. | |
NikkelCobalt | dinsdag 29 september 2009 @ 23:15 |
quote:Maar ze zijn wel mooi ![]() | |
TeringHenkie | dinsdag 29 september 2009 @ 23:26 |
quote:en de motorbakken maken een mooi geluid bij het afremmen *brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrwrwrwrwrooeoeoeoeoemmmmmmmmdurdurdurdur* ![]() | |
Heracles25 | dinsdag 29 september 2009 @ 23:26 |
quote:Een DD-AR (of dus DDM-2 en DDM-3) hebben 2 motorbakrijtuigen OF 1 motorbakrijtuig en een 1700/1800 loc. Klopt dit zoals ik het zeg? | |
#ANONIEM | dinsdag 29 september 2009 @ 23:30 |
quote:Nee. Aan één kant zit een altijd stuurstandrijtuig, daar zit geen motor in. | |
Heracles25 | dinsdag 29 september 2009 @ 23:33 |
quote:Duidelijk, en dus als ik een DD-AR zie, met een 1700/1800. Dan is dat de loc met de motor he? (eigenlijk wel logisch) | |
NikkelCobalt | dinsdag 29 september 2009 @ 23:34 |
quote:Ik heb nog nooit een DD-AR of DDM gezien met 2 aandrijfrijtuigen, tenzij aan elkaar gekoppeld (daardoor onstaan ook die 16/17/1800's die midden in zo'n trein opduiken.) Misschien zit ik fout, maar Ofyles2 moet maar even toelichten ![]() | |
Heracles25 | dinsdag 29 september 2009 @ 23:35 |
quote:Heb het antwoord al hierboven gekregen ![]() | |
Koen66 | woensdag 30 september 2009 @ 00:51 |
quote:Kunnen DDM-1 stammen eigenlijk gekoppeld rijden? ![]() ![]() | |
NikkelCobalt | woensdag 30 september 2009 @ 01:09 |
quote:Vroeger deden ze het met 1600's ![]() Maar weet niet of ze gekoppeld konden rijden. Als het al kon, werd het wel een hele lange trein ![]() | |
Yreal | woensdag 30 september 2009 @ 06:52 |
ieder zijn ding ![]() | |
James1988 | woensdag 30 september 2009 @ 08:32 |
Ik wil niet veel zeggen, maar als je als NS Hispeed met veel bombarie een hogesnelheidsdienst (al rijdt hij maar 160 km/h) aankondigt over de HSL, en er een godsvermogen voor durft te vragen, dan lijkt het me wel de bedoeling om die trein ook daadwerkelijk te laten rijden? In 7 dagen tijd is het mij nu al 3x gebeurd dat de Fyra van Rotterdam naar Amsterdam niet reed. Een NS-medewerker te Rotterdam wist me zelfs te vertellen dat gedurende zijn achturige shift van gisteren, de Fyra 5x niet heeft gereden. Ik reis inmiddels op de kop af al een jaar iedere dag met de trein naar m'n werk, en zulke ellende als ik in de afgelopen 3 weken met Fyra heb gezien, heb ik nog nooit gezien*. Dat noem ik niet slecht, dat noem ik heel slecht. Ik heb een toeslagmaandabonnement gekocht, omdat ik meen te verwachten een goede betrouwbare snelle verbinding te krijgen. De prijs viel nu nog mee (¤ 64,-) maar ik vind het zijn geld absoluut niet waard: de verbinding is allesbehalve betrouwbaar te noemen. Ik ben totnutoe redelijk aardig geweest voor NS - vind ik zelf - maar nu is de maat vol: er gaan zometeen 5 GtbV-formulieren ingevuld worden en richting zowel NSR als NS Hispeed. *m.u.v. overmacht door een persoonsongeval | |
Dr_Flash | woensdag 30 september 2009 @ 09:03 |
quote:Stoer vent ![]() ![]() ![]() Maar ik ben benieuwd ![]() ![]() | |
James1988 | woensdag 30 september 2009 @ 09:09 |
quote:De NS-GtbV is nog voor eerdere vertraging, en NS Hispeed heeft wel een compensatieregeling, ook voor Fyra. Vanaf +15 krijg je met Fyra al geld terug: http://www.nshispeed.nl/nl/na-de-reis/compensatie-bij-vertraging | |
Yreal | woensdag 30 september 2009 @ 09:17 |
![]() De loc staat er deze keer goed op , maar je kan niet precies zien wat ik nou bedoel. Deze loc En de treinstellen voor en achter reden samen . Hij kwam binnen met passagier en vertrok ook weer met..... Vreeeeemd ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 30 september 2009 @ 09:22 |
quote:Wat is hier raar aan? Gebeurt meer hoor, een loc in het midden. | |
Dr_Flash | woensdag 30 september 2009 @ 09:22 |
quote:Zo zo. Dat ziet er wel erg ruimhartig uit ![]() ![]() | |
Peterselieman | woensdag 30 september 2009 @ 10:13 |
quote:Ik heb het vroeger eenmaal mogen aanschouwen dat DDM-1 gekoppeld reed. Ik neem tenmiste aan dat het DDM-1 was, omdat het loc, 7 bakken dubbeldeks, loc, 7 bakken dubbeldeks was. Zal wel een test zijn geweest, want het ding reed op een ochtend begin jaren 90 naar Leeuwarden en zoals iedereen weet schiet de perroncapaciteit in Leeuwarden iets tekort om zoveel bakken in één keer aan te kunnen zonder grote verschuivingen te plegen. Edit: Een 1600/1800-loc kan niet gekoppeld rijden met een soortgenoot, omdat ze te veel stroom uit de bovenleiding trekken. Alleen daarom al is gekoppeld rijden van DDM-1 onmogelijk. DD-AR met 1700 heeft hier geen last van vanwege een ingebouwde beveiliging. [ Bericht 11% gewijzigd door Peterselieman op 30-09-2009 10:44:48 ] | |
dennistd | woensdag 30 september 2009 @ 10:30 |
quote:Dit is dus een DDAR, daarvan kunnen er 2 gekoppeld rijden. En aangezien er DDAR's rondrijden met loc, bestaat dus de kans dat je een loc in het midden krijgt. Het kunnen zelfs 2 locs zijn, als ook de andere DDAR zijn loc aan de kant van de ene DDAR heeft zitten. | |
Yreal | woensdag 30 september 2009 @ 10:41 |
Mkaaay dat wist ik niet ![]() | |
Duvel | woensdag 30 september 2009 @ 11:12 |
quote:Twee 1(6/8)00'en leveren gekoppeld te veel 75Hz in de retourstroom, daarom mogen ze niet in dubbeltractie rijden. | |
Stefanovic83 | woensdag 30 september 2009 @ 11:53 |
Ik zag een week of 2 geleden in het weekend 6 bakken DD-AR rijden: motorwagen, 5 tussenbakken en een loc. Dus niet 2 gekoppelde 3-stammen, maar echt 6 bakken als 1 stam. Deze reed voorbij Woerden (stopte niet), eerst richting Utrecht en later richting Den Haag/Rotterdam. Dat is dus niet gebruikelijk? Iemand een idee wat de reden van die 'vreemde' combinatie was? | |
Peterselieman | woensdag 30 september 2009 @ 11:55 |
quote:Dat is het DDM-1 ![]() | |
KapiteinT | woensdag 30 september 2009 @ 12:56 |
Wat is eigenlijk het verschil tussen DDM-2 en DDM-3? | |
Duvel | woensdag 30 september 2009 @ 12:59 |
Hooguit de kleur van de vloerbedekking bij aflevering of zo. | |
Brembo | woensdag 30 september 2009 @ 13:51 |
quote:Vergeleken met de NS erg summiere voorwaarden, wanneer je geen compensatie krijgt: Als de vertraging werd veroorzaakt door overmacht. Van overmacht is sprake in de volgende situaties: * Extreme weersomstandigheden (storm, overstromingen enz.) * Aanrijding met een persoon * Aanrijding met wegverkeer op een overweg * Door wegverkeer veroorzaakte versperringen * Aan de noodrem trekken van een medereiziger * Stilleggen van treinverkeer op last van overheidsdiensten (politie, brandweer) * Activiteiten van douanepersoneel in de trein Bij de NS geldt alleen iets met landelijke uitslag, voor de rest krijg je geld terug. Hoe kan dat ding een Aanrijding met wegverkeer krijgen als hij tussen Brussel - Amsterdam geen overweg is ![]() | |
KapiteinT | woensdag 30 september 2009 @ 14:08 |
quote:Die regels geleden voor alle NS Hispeed treinen, dus ook de Thalys en ICE. Deze passeren wel overwegen. | |
Zug-Chef | woensdag 30 september 2009 @ 15:57 |
Berlijn - Nachttreinen Zo hierbij het laatste deel foto's van mijn vakantie in Berlijn ![]() De Ludmilla's van de Deutsche Bahn worden nog veelvuldig ingezet rondom Berlijn, en niet alleen voor goederentreinen. Dagelijks wordt de nachttrein van/naar Warszawa over de ongeelektrificeerde Ostbahn via Kostrzyn geleid, waardoor een dieselloc benodigd is. De 232 384 staat met D449 op het station van Berlin-Gesundbrunnen te wachten op het vertreksein. De trein heeft doorgaande rijtuigen naar Krakow, Gdynia en Kalingrad. Dinsdag 11 augustus 2009 ![]() Ruim een kwartier later staat de volgende nachttrein op Gesundbrunnen op het programma, de nachttrein naar Kiev Pass. Deze trein rijdt via Frankfurt/Oder waardoor een oudgediende van lokserie 115 mag opdraven. De DB 115 209 staat met een sleep Russische slaaprijtuigen te wachten op vertrek. Dinsdag 11 augustus 2009 ![]() Vanuit München Ost is City Night Line 1210 zojuist in Berlin Ostbahnhof aangekomen. DB 101 108 brengt de trein nu leeg naar station Lichtenberg, hier gefotografeerd op de brug bij S-Bahnhof Warschauer Strasse. Vanaf station Lichtenberg zal een DB 232 de trein ophalen en naar de Talgo-werkplaats bij de Warschauer Strasse brengen. Vanaf december 2009 zal deze trein en dit treintype ophouden te bestaan! Donderdag 13 augustus 2009 ![]() Vanuit Budapest rijdt dagelijks een nachttrein naar Berlin Wannsee. Op het Duitse traject wordt deze trein getrokken door een lok van de serie 115. De DB 115 448 is met Euro Night 448 inclusief zogenaamde "Autobeforderung" op weg naar Berlin Hauptbahnhof en Wannsee als het oude station van Berlin Schönefeld Flughafen gepasseerd wordt. Vrijdag 14 augustus 2009 ![]() De zaterdagse nachttrein richting Rusland is de mooiste van de week, aangezien hij bijna in zijn geheel bestaat uit prachtige blauwwitte slaaprijtuigen. De trein heeft als eindbestemming het Russische Saratov, maar heeft tevens doorgaande rijtuigen naar Adler, Novosibirsk, Astana, Tscheljabinsk, Ufa, Omsk en Sverdlovsk Pass. Railion verzorgd de tractie in de vorm van de 145 035 en zal de trein tot Frankfurt/Oder brengen. Het gehele circus rijdt tot de Pools/Wit-Russische grens onder treinnummer D1249 en passeert hier de overbekende stek nabij de Jannowitzbrücke gelegen tussen de Alexanderplatz en Ostbahnhof. Zaterdag 15 augustus 2009 ![]() Het station van Erkner, het eindpunt van de S3 aan de verre oostkant van Berlijn, wordt momenteel grondig gerenoveerd. Toch is er nog een redelijk plaatje te maken van doorgaande treinen, met rechts in beeld het nog steeds in gebruik zijnde Stellwerk. Het is ondertussen 16:00, maar hier staat de zon nog net goed voor treinen naar het oosten. De DB 145 035 is met de D441 naar Moskou Belorusskaja en rijtuigen naar Minsk en St. Petersburg op weg naar grensstation Frankfurt/Oder, waar de PKP de trein overneemt. Zondag 16 augustus 2009 ![]() De nachttrein uit Berlijn naar Rusland, welke al om 15:00 uit Berlijn vertrekt, heeft een lokwissel van DB 145 naar PKP SU45 in het grensstation van Frankfurt/Oder. De PKP SU45-164 voert het rangeersein als de kop van de trein genaderd wordt. Rechts daarvan het Stellwerk van Frankfurt. Dinsdag 18 augustus 2009 ![]() Afwijkende nachttrein betreft de Euro Night naar het Zweedse Malmö Central. Doordat de oude "Holzroller" van Scandlines al enkele weken defect aan de kant staat, heeft men HGK gevraagd tractie te leveren voor de rit vanaf Berlin Hbf tot aan de boot bij Sassnitz. HGK's 185 584 zal met EuroNight 210 over enkele ogenblikken vertrekken vanuit het tiefbahnhof van Berlin Hbf. De trein is samengesteld uit louter uit Zweedse slaaprijtuigen. Dinsdag 11 augustus 2009 ![]() Nog een nachtplaat van de nachttrein naar Warschau. Op het station van Berlin Lichtenberg heeft de trein een 2e stop, alvorens de DB 232 205 de trein via de ongeelectrificeerde Ostbahn naar Kostrzyn zal brengen. Daar neemt de PKP de trein over. Vrijdag 21 augustus 2009 | |
Dr_Flash | woensdag 30 september 2009 @ 16:04 |
![]() ![]() | |
Alexxxxx | woensdag 30 september 2009 @ 16:57 |
BuzzyBee staat in de RAIL ![]() http://img98.imageshack.us/img98/5584/scannen0005y.jpg Kan ik die gewoon bij de Bruna kopen btw? ![]() | |
Duvel | woensdag 30 september 2009 @ 17:19 |
quote:O.a. | |
Alexxxxx | woensdag 30 september 2009 @ 17:49 |
Zonet bij de bruna gekocht, pagina 71 ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 30 september 2009 @ 18:58 |
quote:Boven je bed hangen, achter glas. EN dan fappen maar ![]() | |
thatsme | woensdag 30 september 2009 @ 19:11 |
Hoe weet een OV Chipkaart paal eigelijk of je 2e of 1e klas reist? | |
greavy | woensdag 30 september 2009 @ 20:03 |
Zag even op bol.com bij me bestelling. Me bestelde boek is onderweg ![]() ![]() "Spoorzoeken. Langs de littekens van een tijdperk." Weet iemand nog wat goede boeken over (oude) spoorlijnen e.d.? | |
Duvel | woensdag 30 september 2009 @ 20:24 |
quote:* Duvel checkt lectuurmand naast de bank... Hier ook! | |
Duvel | woensdag 30 september 2009 @ 20:26 |
quote:[gnm*]Nee, wel boeken over het gebruik van bezittelijke voornaamwoorden.[/gnm] *(Grammatica-Nazi-Modus) | |
RubenK | woensdag 30 september 2009 @ 20:26 |
quote:Vooralsnog kun je alleen nog maar hele reizen kopen dacht ik. | |
James1988 | woensdag 30 september 2009 @ 21:38 |
quote:Bron: NS Hispeed.nl Ben benieuwd... | |
Peterselieman | woensdag 30 september 2009 @ 21:40 |
Ze gaan onderzoeken waar het lawaai vandaan komt? | |
Ireyon | woensdag 30 september 2009 @ 21:41 |
quote:Ik ook.. hoelang het gaat duren en hoe die 10 reizigers in hemelsnaam nog in de Benelux moeten passen.. | |
sander89 | woensdag 30 september 2009 @ 21:42 |
quote:Ken je dat filmpje dan niet van die paperclips op de vloer van een trein/metro bij de elektromotor. Die werkt al genoeg als magneet. ![]() | |
IntercityAPT | woensdag 30 september 2009 @ 21:44 |
quote:Nee joh, machinisten zijn rondje om de kerk beu geworden ![]() | |
bork | woensdag 30 september 2009 @ 21:44 |
Mooie serie platen Zug! Morgen begint het chipkaart gebeuren voor de NS? Moet je dan weer iets activeren zeker ![]() | |
James1988 | woensdag 30 september 2009 @ 21:57 |
Ik zie een item "Technisch onderzoek op de HSL" staan op Acturail.nl, dus het zal wel een probleem zijn met de baan en niet met de treinen, maar die locs mogen ze ook wel eens goed nakijken. Ben benieuwd hoe snel ze de boel goed krijgen... Ik ga het risico niet nemen, ik pak morgen een klassieke intercity... 30 minuten eerder. Ben deze week al 3x te laat gekomen op m'n werk dankzij die onbetrouwbare Fyra... vandaag een opmerking over gekregen en dat was niet leuk. | |
Dr_Flash | woensdag 30 september 2009 @ 22:04 |
quote:Ja, zo kan ik ook wel vette compensatie aanbieden bij een kwartiertje vertraging. Het geldt gewoon nooit. Faalhazen. | |
James1988 | woensdag 30 september 2009 @ 22:13 |
quote:Erg dat ik eerder weet wat er met de HSL/Fyra aan de hand is dan een NS Hispeed-medewerker ![]() | |
James1988 | woensdag 30 september 2009 @ 23:31 |
quote:Bron: prorail.nl Uh oh... when the shit hits the fan, it hits the fan good. | |
Yreal | woensdag 30 september 2009 @ 23:43 |
![]() zo dan? ![]() En de fyra had de laatste dagen constant +10 , minimaal. \ En klasgenoten zagen vandaag foto's van locomotieven op mijn iphone, nu ben ik autist ![]() ![]() | |
rsmits | donderdag 1 oktober 2009 @ 00:21 |
quote:Dat vertel je het systeem de eerste keer als je je kaart activeert. (1e keer dus bij de servicebalie) Volgens mij kan dat nog niet bij de automaat (1e keer activeren). Daar kan je alleen saldo erop zetten. Weet ik allemaal niet 100% zeker, maar las ik ergens anders. | |
Peter | donderdag 1 oktober 2009 @ 00:28 |
quote:NS: quote: | |
#ANONIEM | donderdag 1 oktober 2009 @ 00:33 |
quote:Juist. Al stukken beter ![]() Probeer de volgende keer die CTA er niet op te krijgen! (of helemaal) En je krijgt scherpere foto's als je buiten foto's maakt ![]() ![]() [ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 01-10-2009 00:38:24 ] | |
#ANONIEM | donderdag 1 oktober 2009 @ 00:37 |
-dubbel- [ Bericht 98% gewijzigd door #ANONIEM op 01-10-2009 00:37:54 ] | |
Geerd | donderdag 1 oktober 2009 @ 01:19 |
ben ik ff blij dat ik nog 1.5 week vakantie heb ![]() | |
James1988 | donderdag 1 oktober 2009 @ 07:08 |
quote:Raar, het lijkt me niet dat dat meerdere dagen zou duren ![]() | |
De_Hertog | donderdag 1 oktober 2009 @ 09:01 |
quote:Dan zou je dus nooit kunnen overwegen een keer eerste klas te reizen voor een lange reis of in de spits of zo, als je een tweedeklas chipkaart hebt? | |
Fixers | donderdag 1 oktober 2009 @ 09:02 |
quote:En quote:Ofwel iedereen met dure fyra tickets en abonnementen heeft vette pech. NSHispeed: niet goed? geld weg! Volgende week kan ik mijn eerste maandnetkaart gaan ophalen. D'n Baasch betaald ![]() | |
De_Hertog | donderdag 1 oktober 2009 @ 09:04 |
quote:De voorwaarden zijn in vergelijking met NS juist erg uitgebreid ![]() | |
kiekert | donderdag 1 oktober 2009 @ 09:11 |
Ik heb een maandnetabonnement tot 7 oktober. Van mijn werkgever kreeg ik een nieuwe, vanaf vandaag. 7 dagen overlap dus. Heeft iemand enig idee of ik van mijn eigen maandnetabo nog wat centen terug kan zien? Of is dit onmogelijk? Ze hebben hetzelfde stamkaartnummer. | |
davidov2009 | donderdag 1 oktober 2009 @ 09:18 |
Zoals Brembo al zij, geldt de geld-terug regeling niet op wanneer de dienst op last van de politie, brandweer e.d. stil wordt gelegd. Ze hebben zich er nu mooi uitgekletst, want de dienst is namelijk stilgelegd door ProRail (niks politie), omdat er problemen zijn tussen de link van de trein met het spoor. Dit technisch onderzoek gaat enkele dagen duren. Zo spaart NSHispeed mooi geld uit: mensen hebben wel betaald, maar ze hoeven niet eens te rijden ![]() Aanvankelijk zouden er zaterdag en zondag op het noordelijk deel van de HSL (Asd-Rtd) proefritten plaatsvinden met Thalys @ 300km/h, ten behoeve van instructies voor machinisten en haalbaarheid van de rijtijden. Of die nu doorgaan is nu zeer de vraag. Verder was er geloof ik wat verwarring wanneer de Thalys nu welke reistijd heeft: tot 13 december: 4:09, geheel via normaal spoor vanaf 13 december 2009: 3.18, geheel via de HSL, maar tussen Asd en Rtd maar 160km/h, tussen Rtd en Antwerpen 300km/h Als Traxx is aangepast voor ERTMS Level 2 of als de V250's er zijn: 2.57, waarschijnlijk ergens tussen wijzigingsbladen april en september 2010 rijdt Thalys ook 300 op het noordelijk deel. Waarom kan Thalys nog niet 300 tussen Asd en Rtd?: Traxx (de Fyra's) zijn momenteel alleen geschikt voor Level 1 ERTMS, dat het IVW (Inspectie verkeer en waterstaat) beperkt tot max. 160. Je kan niet Level 1 en 2 tegelijk actief hebben, dus is Thalys ook geforceerd op dat deel van de lijn 160 te rijden. In China rijdt men overigens 300 op Level 1, maar goed ![]() Edit: Ja ik ben nieuw ![]() ![]() [ Bericht 3% gewijzigd door davidov2009 op 01-10-2009 10:43:14 ] | |
greavy | donderdag 1 oktober 2009 @ 09:40 |
quote:Hier staat dat het alsnog door ProRail, en niet door de politie is stilgelegd toch? | |
Dr_Flash | donderdag 1 oktober 2009 @ 09:46 |
Gaat weer lekker met die fyra. Ik kom wel een keer kijken als er normaal gedaan kan worden, voor een normale prijs. Waarschijnlijk nooit dus. ![]() | |
Ireyon | donderdag 1 oktober 2009 @ 10:09 |
quote:Yeah ![]() Was 't maar zo'n feest.. ![]() | |
davidov2009 | donderdag 1 oktober 2009 @ 10:42 |
^^ Haha ![]() ![]() | |
knars | donderdag 1 oktober 2009 @ 17:01 |
Ha! De SLeT rijdt weer! Gisteren met het gsansche gezin een ritje gemaakt. Knars jnuior was er erg blij mee, hij riep al een paar maanden dat hij met de "nieuwe witte sprinter" mee wilde. Toen we uitstapten was hij bezig met de rest van zijn wishlist: "Zo, en morgen gaan we met de thajies naar b'ussel!" | |
Stefanovic83 | donderdag 1 oktober 2009 @ 17:05 |
Ik kan niet wachten tot 'ie (in de spits) Den Haag - Utrecht gaat doen! Dan ben ik eindelijk verlost van die Mat'64 rommel ![]() | |
Socios | donderdag 1 oktober 2009 @ 17:56 |
Gisteren maakte de SLT ook even een (proef)ritje naar Leeuwarden heen en weer. Zag ´m zowel in Zwolle als Leeuwarden. ![]() | |
Crientj | donderdag 1 oktober 2009 @ 18:15 |
Vandaag zag ik dr 2 op Amsterdam CS staan. ;o Very nice. | |
Ofyles2 | donderdag 1 oktober 2009 @ 18:17 |
quote:Eigenlijk zit ik ook op de SLT's te wachten. Ik heb er maar één keer mee gereisd en ik hoop dat het niet bij die ene keer blijft. De SGM blijft een hobbelend kutpaard. | |
#ANONIEM | donderdag 1 oktober 2009 @ 18:25 |
quote:Dat hobbelend kutpaard hebben wij hier nu in het oosten ![]() Ze hadden beter die slt's hier in het oosten kunnen neer planten ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-10-2009 18:25:33 ] | |
James1988 | donderdag 1 oktober 2009 @ 18:26 |
Volgens de NOS ligt de HSL plat omdat de hoge bovenleidingspanning problemen zou geven met de sein- en wisselaansturing bij Hoofddorp... zoals men op OHIH al terecht opmerkte zijn deze problemen al vaker voorgekomen bij de Betuweroute en met de HSL bij Moerdijk geloof ik. * James1988 mompelt iets over ezels en stenen | |
KapiteinT | donderdag 1 oktober 2009 @ 19:28 |
quote:Heb je enig idee of ze vaste diensten rijden? Ik moet namelijk ook maar eens een ritje in een SLT gaan maken. | |
Duvel | donderdag 1 oktober 2009 @ 21:14 |
quote:Klok/klepel. ![]() | |
Yreal | donderdag 1 oktober 2009 @ 21:32 |
Tussen Essen (Belgie) en Roosendaal rijden minder treinen. Later volgt meer informatie. Vraag me af wat daar gebeurd is ![]() ![]() | |
Ofyles2 | donderdag 1 oktober 2009 @ 21:34 |
quote:Misschien is een HLE11.8 ermee opgehouden. | |
Dr_Flash | donderdag 1 oktober 2009 @ 21:36 |
quote:Goh, wat zou dat een verrassing zijn ![]() | |
Ireyon | donderdag 1 oktober 2009 @ 21:39 |
Tussen Boxtel en Oisterwijk rijden geen treinen door een ontspoorde trein. Een ontspoorde trein? Dat wordt nog flink doorwerken vannacht.. quote:Hmm de Beneluxtrein rijdt voor zover bekend nog wel, alleen de Stoptrein heeft er even geen zin in.. | |
Yreal | donderdag 1 oktober 2009 @ 21:40 |
Ik hoopte toch wat spectaculairs ![]() | |
dennistd | donderdag 1 oktober 2009 @ 21:40 |
quote:Zie http://www.brabantsdagbla(...)inongeluk-Boxtel.ece | |
Duvel | donderdag 1 oktober 2009 @ 21:40 |
quote:Bij Boxtel is een trein op een auto gereden, toch? | |
Dr_Flash | donderdag 1 oktober 2009 @ 21:42 |
quote:Ja. En daardoor is hij ontspoord. 1 dode, de bestuurder van de auto. | |
Ireyon | donderdag 1 oktober 2009 @ 21:46 |
quote:Nog best heftig ![]() ![]() | |
dennistd | donderdag 1 oktober 2009 @ 21:47 |
Ik vind het onbegrijpelijker dat er nog altijd mensen zijn die niet goed opletten of zichzelf overschatten... | |
Dr_Flash | donderdag 1 oktober 2009 @ 21:47 |
quote:Misschien stond de zon laag, dat kan. | |
Crientj | donderdag 1 oktober 2009 @ 21:53 |
![]() | |
Peterselieman | donderdag 1 oktober 2009 @ 21:54 |
quote:Vreemd, ik meende dat de laatste al voorzien was van signalering | |
Ofyles2 | donderdag 1 oktober 2009 @ 21:54 |
quote:Maar dan moet je alsnog op je hoede zijn. Sommige automobilisten hebben echt hun roze papiertje in de Aldi gekocht. | |
Ireyon | donderdag 1 oktober 2009 @ 22:05 |
quote:Hmm nee, 'k rijd er elke dag langs en op een enkel kruis na is er niks wat duidt op een overweg.. verder zie je tegen de avond niks vanuit Tilburg aankomen door, inderdaad, laagstaande zon en niks vanuit Boxtel zie je niks vanwege de idiote begroeiing.. Maar achja, investeren in Brabant staat nou niet bepaald hoog op het lijstje bij Prorail/NS.. ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 1 oktober 2009 @ 22:09 |
quote:Zelfs de meest goedwillende automobilist baseert zijn oordeel op alle informatie die hem op dat moment ter beschikking staat. Als iemand tegen de laagstaande zon in 5 minuten staat te wachten en besluit het erop te wagen, en het loopt verkeerd af, hoef je hem nog niet meteen als een mongool af te schilderen. Triest wel dat het een fout was, en een dure ook nog. | |
trainfreak | donderdag 1 oktober 2009 @ 22:09 |
De 11.8 gaat vanaf december Piekuurtreinen doen. Nu zijn er normaal minder beschikbaar omdat er opleidingen voor de TB' s aan de gang zijn... | |
Ofyles2 | donderdag 1 oktober 2009 @ 22:13 |
quote:Eindelijk, het wordt eens tijd. | |
Ireyon | donderdag 1 oktober 2009 @ 22:20 |
Was dit Railjet-promo filmpje al eens langsgekomen? Zitten best wat aardige birds-eye beelden tussen ![]() | |
Yreal | donderdag 1 oktober 2009 @ 22:34 |
België was een defecte trein idd. Alles al weer gefixt ![]() | |
Ofyles2 | donderdag 1 oktober 2009 @ 22:42 |
quote:Die wil ik wel zien. | |
Gutz | donderdag 1 oktober 2009 @ 23:04 |
Verzoekje aan de NMBS/ NS Kunenn jullie deze stellen: ![]() (de eerste 2) Vaker inzetten op de lijn Amsterdam - Brussel zuid? Jezus, wat een stoelen. Wat een ruimte! Heerlijke trein | |
Dr_Flash | donderdag 1 oktober 2009 @ 23:07 |
Mja Belgie he ![]() | |
Ireyon | donderdag 1 oktober 2009 @ 23:12 |
quote:Nou geniet er nog maar van, over 2 maanden is die hele treinserie opgetieft, zodat je als Hagenees, Dordtenaar of Roosendaler aanzienlijk meer tijd, geld en moeite kwijt bent om in Antwerpen te komen. Met dank aan de ontzettende achterlijke kansloze kutpaupers van NSHispeed ![]() | |
Ofyles2 | donderdag 1 oktober 2009 @ 23:14 |
quote:Misschien kan de Hagenees met kleine opkosten nog direct naar Brussel, de Roosendaler kan op een P-trein stappen. Voor de Dordtenaar wordt het wel fucked up. | |
trainfreak | donderdag 1 oktober 2009 @ 23:20 |
quote:Die eerste 2 zijn I10! I6 is 'dicht onderaan' I10 is onderaan 'open' Het gaat hem over wel of niet afdekplaten. Er zijn ook verschillen binnenin en op het dak, maar het duidelijkste zijn toch wel die platen onderaan. | |
Dr_Flash | donderdag 1 oktober 2009 @ 23:30 |
Oh okee, ook best ![]() | |
RubenK | donderdag 1 oktober 2009 @ 23:36 |
lekker is dit ![]() | |
greavy | donderdag 1 oktober 2009 @ 23:38 |
Vandaag me lang gezochte boek Spoorzoeken. Langs de littekens van een tijdperk ontvangen @ huis. Kan iemand me het boek van Guus Veenendaal welke de naam Spoorwegen in Nederland draagt, ook aanraden? Of is dit zeker af te raden? | |
thats-me | vrijdag 2 oktober 2009 @ 00:21 |
Vol! en we gaan gewoon verder in deel 185 |