ACT-F | donderdag 27 augustus 2009 @ 21:13 |
De NoordZuid-Lijn De metrolijn krijgt een lengte van 9,7 kilometer. Hij begint bovengronds in Amsterdam-Noord en gaat onder het IJ en het Centraal Station door. Daarna loopt het tracé door een geboorde tunnel via het Damrak, de Dam, het Rokin, de Vijzelstraat, de Vijzelgracht, de Ferdinand Bolstraat en de Scheldestraat. Vanaf het Europaplein wordt de tunnel in open bouwwijze gemaakt. Voor de RAI langs loopt de metrolijn nog ondergronds, waarna de Noord/Zuidlijn weer boven de grond komt in de middenberm van de Ringweg Zuid (Rijksweg 10) tussen het nieuwe station Europaplein en Station Zuid. Bij Station Zuid sluit de metro aan op het bestaande netwerk (lijnen 50 en 51). In vroege plannen was sprake van een doorgaande dienst over de Noord/Zuid- en Amstelveenlijn onder het lijnnummer 58. Momenteel is nog niet duidelijk of, en zo ja hoe de Amstelveenlijn en de Noord/Zuidlijn met elkaar verbonden zullen worden. Samenvoeging van beide lijnen wordt wel wenselijk geacht in het kader van de ontvlechting van het metronet. ![]() Problemen Oorspronkelijk voorzag men een opening in 2011 van de lijn, maar als gevolg van verschillende tegenvallers, waaronder problemen bij de werkzaamheden onder het Centraal Station, is de verwachte oplevering al enkele malen uitgesteld. Volgens de nieuwste inzichten is de verwachting dat de lijn pas in 2017 zal zijn voltooid. Daarnaast worden de kosten voor de gemeente Amsterdam nu (minstens) drie keer zo hoog als oorspronkelijk begroot (i.p.v. 300 miljoen euro nu 900 miljoen euro). De extra kosten komen allemaal op de rekening van de gemeente Amsterdam. Inmiddels drukt de Noord-Zuidlijn flink op de begroting van andere kostenposten in de stad. Verreweg de meeste problemen rond de bouw ontstonden door lekken in damwanden. Door deze lekken spoelde er grondwater de bouwputten binnen. Dit grondwater spoelde grond mee, waardoor wegen en huizen in de buurt van de bouwputten verzakten, zoals aan de Nieuwe Leeuwarderweg in Amsterdam-Noord in augustus 2008. Ook elders in de stad deden zich verzakkingen voor, bijvoorbeeld bij het Centraal Station en het Damrak. Het meeste nieuws genereerden verzakkingen aan de Vijzelgracht. Oktober 2004 deden zich in de buurt van de Vijzelgracht de eerste verzakking voor, toen verzakten zeven panden zo'n 2,5 centimer. Volgens de Noord/Zuidlijn was dat de kritieke grens. Op 19 juni 2008 verzakten vier monumentale panden 15 centimeter door een lek in de diepwand. De werkzaamheden werden op 23 juni stilgelegd.Op 9 september 2008 werden de werkzaamheden rond de Vijzelgracht hervat. De gemeente en het projectbureau hadden onderzoek laten doen en volgens hen was het veilig om verder te werken. In de vroege avond van 10 september bleken echter weer panden te verzakken. Ditmaal verzakten zes panden binnen een paar uur meer dan twintig centimeter met een maximum van 23 centimeter. De oorzaak was wederom een lek in een diepwand. Volgens omwonenden was de overheid slecht bereikbaar, verantwoordelijk wethouder Tjeerd Herrema kwam pas na uren ter plaatse. De bewoners waren niet te spreken over het optreden van de politie die hen beval hun woningen te verlaten zonder ook maar iets mee te kunnen nemen en zonder dat zij uitleg kregen. Wethouder Herrema sprak later over een misverstand aangaande het optreden van politie. De bewoners werden ondergebracht in hotels. In 2008 publiceerde NRC Handelsblad een artikel waaruit bleek dat de gemeente de kosten bewust lager had geschat door gebruik te maken van meer stelposten dan verwacht mocht worden – stelposten werden namelijk ook aangewend voor elementaire werkzaamheden waarbij de kosten berekend konden worden. Dit was de gemeenteraad niet verteld. Kosten Volgens de oorspronkelijke plannen zou de Noord/Zuidlijn in 2011 klaar zijn en 1,46 miljard euro kosten. Door tegenvallers is de opleverdatum inmiddels verschoven naar 2017 en zijn de kosten gestegen tot ruim 2 miljard euro. De vertraging en extra kosten zijn vooral ontstaan door technische tegenslagen in de binnenstad, de aanleg van de diepgelegen stations aan het Rokin, de Vijzelgracht en de Ferdinand Bolstraat kosten fors meer dan begroot. Van de oorspronkelijk begrote 1,46 miljard euro zou Amsterdam 317 miljoen euro voor zijn rekening nemen, het Rijk zou de rest betalen. Inmiddels ligt het bedrag dat voor rekening van de gemeente Amsterdam komt rond de 900 miljoen euro. De rijkssubsidie is begrensd, alleen voor inflatie wordt extra uitgekeerd. Onvoorziene omstandigheden zijn voor rekening van de gemeente. Bij niet-voltooiing moet Amsterdam de rijkssubsidie terugbetalen (een bedrag van meer dan 1 miljard euro). UPDATE 19 FEBRUARI 2009: Nieuw dieptepunt bouw Noord-Zuidlijn De bouw van de Amsterdamse metro Noord-Zuidlijn heeft op 19 februari 2009 een nieuw dieptepunt bereikt. Niet in meters onder het maaiveld, maar financieel en bestuurlijk. De extra kosten voor de metrobouw blijken nu 290 miljoen euro te bedragen, bovenop de 2,1 miljard euro waarop de metrobouw nu is begroot, zodat het totale bedrag nu 2,3 miljard euro wordt. In 2002 werd nog uitgegaan van een bedrag van 1,4 miljard euro, waarbij alle kostenstijgingen geheel voor rekening van de gemeente Amsterdam komen. De geplande bouwtijd is weer met twee jaar verlengd, zodat het nu op zijn vroegst 2017 wordt als de lijn ooit voltooid zou worden, waaraan nu meer dan ooit wordt getwijfeld. In 2002 ging men nog uit van ingebruikname in 2011. Wethouder Tjeerd Herrema vond de grens nu bereikt en is afgetreden. Een commissie onder leiding van oud-minister Cees Veerman gaat nu onderzoeken hoe het verder zou moeten. Voorlopig ligt de bouw vrijwel stil. Met de huidige financiële crisis kan Amsterdam de financiële last nauwelijks nog dragen. De bouw van de stations Rokin en Vijzelgracht ligt nog steeds stil en de bouw van de te boren tunnel, die nog niet is begonnen, dreigt nog verdere financiele en technische risico's op te leveren. Eerst worden de resultaten van het onderzoek van de commissie-Veerman afgewacht, die later in 2009 worden verwacht. Deel 1 --> Het debacle: de Amsterdamse Noord-Zuid-lijn Deel 2 --> Het debacle: De NoordZuid-lijn in Amsterdam #2 quote:http://www.nu.nl/algemeen(...)-zuidlijn-kwijt.html Tuurlijk, en als het filmrolletjes waren dan zou er iets misgaan bij het ontwikkelen ![]() | |
Red_85 | donderdag 27 augustus 2009 @ 21:16 |
Werelds, in Amsterdam iets proberen te bouwen. ![]() Er zijn teveel politieke mensen die te dicht bij het landelijke staan en maar wat graag willen overstappen. | |
henkway | donderdag 27 augustus 2009 @ 21:29 |
o hier verder met de geldput waar Amsterdam in gaat verdwijen | |
borisz | donderdag 27 augustus 2009 @ 21:34 |
Oh Amsterdam | |
qonmann | donderdag 27 augustus 2009 @ 21:42 |
deel 3 nog maar..geeft aan dat de meesten het wel een prima lijntje vinden. Over 25 jaar zal het gemeentebestuur geprezen worden dat ze hebben doorgezet, vergelijkbaar met de metro die nu is aangelegd (ook meer dan 25 jaar geleden,. iedereen blij nu). | |
Againzender | donderdag 27 augustus 2009 @ 22:00 |
Wij wachten af.... met de verzakkingen voor onze kantoordeur in gedachten blijf ik mij afvragen wat er nog meer zal mis gaan.Heel leuk zo'n Europeese aanbesteding, maat ik begin toch ernstig te betwijfelen of voor dit project wel de juiste bouwcombinatie gekozen is. | |
HarryP | donderdag 27 augustus 2009 @ 22:35 |
quote:Dat gebeurde wel met steun van de rijksoverheid. Nu maar hopen dat de rijksoverheid zijn poot stijf houd en Amsterdam zijn eigen boontjes laat doppen. (Daar hebben ze immers voor getekend). | |
Fortune_Cookie | vrijdag 28 augustus 2009 @ 06:48 |
quote:Over 25 jaar is de lijn buiten gebruik gesteld omdat het simpelweg een rijdende doodskist wordt. Het noodplan van de Noord-Zuidlijn berust volgens mij nog steeds op het idee dat de trein door kan rijden naar het eerstvolgende station. Als dat niet kan, dan heb je dus pech en sterf je maar. | |
raptorix | vrijdag 28 augustus 2009 @ 09:51 |
quote:Dat was geen echte metro, meer een bovengrondse trein, er is in amsterdam maar een miniem stukje wat onder de grond gaat, namelijk van centraal tot wibautstraat, de rest is allemaal bovengronds, daarnaast kan je die situatie van toen niet vergelijken, destijds ging het om ontsluiting van gebieden die ver van het centrum aflagen, nu heb je een lijn, waar al prima alternatieven voor zijn, de winst ten opzichten van de tram is maar een paar minuten. | |
wuppeltje | zaterdag 5 september 2009 @ 19:42 |
^^ Metro komt van "Chemin de fer Métropolitain" wat Metropolitan Railway inhoudt. De gangbare definitie van metro is een hoogfrequente railsysteem in een stad, agglomeratie of metropoolregio met ongelijkvloerse kruisingen. Vanaf Amsterdam CS is het vervoer naar bijvoorbeeld de Albert Cuyp vrij goed, ook al ben je met de Noord/Zuidlijn er sneller (11 minuten tram, 6 minuten met de metro). De betrouwbaarheid van de dienstregeling daarentegen zal een wereld van verschil zijn (ook een stuk beter dan de rest van de huidige metro's in Amsterdam, omdat de Noord/Zuidlijn niet vervlochten is met andere lijnen). Vanaf Amsterdam Noord daarentegen is het een ander verhaal. Nu moet je overstappen op Amsterdam CS, terwijl je in de toekomst of direct kan, of eerder op de metro met overstap kan (overstappen van bus op metro via Buikslotermeerplein of Johan van Hasseltweg is sneller dan via Amsterdam CS). Voor Noord zal het een vergelijkbare impact hebben qua OV als ooit voor Amsterdam Zuid-Oost. Amsterdam Zuid daar is het OV vrij matig. De Noord/Zuidlijn geeft voor dat station veel extra's, omdat het langs vele belangrijke plekken gaat. Juist de NS ziet deze lijn graag, omdat hiermee een belangrijke stap wordt gezet om uit te groeien tot een van de grootste OV knooppunten van Nederland. | |
Nielsch | zaterdag 5 september 2009 @ 19:46 |
Amsterdam failliet ![]() ![]() | |
Againzender | zaterdag 5 september 2009 @ 20:44 |
quote:Eens. Denk zeker dat dit voor Noord een enorme impuls kan zijn. Vraag mij alleen nog steeds af waarom ze dat stuk naar Noord niet 30 jaar eerder hebben gerealiseerd. | |
Nielsch | zondag 6 september 2009 @ 10:07 |
quote:Maar voor die impuls voor Noord was het hele gedeelte onder CS niet per se nodig geweest. Tuurlijk zal de lijn voordelen hebben, maar de burgers van Amsterdam (en de landelijke politiek) zijn destijds gewoon keihard voorgelogen door de lokale VVD over de begroting en dat is natuurlijk zeer kwalijk. | |
Q. | zondag 6 september 2009 @ 10:07 |
VerzakkingVindPost. | |
Againzender | maandag 7 september 2009 @ 20:56 |
quote:De VVD zat niet alleen in het college hoor. Tuurlijk heeft Dales de zaak veels te rooskleurig voorgesteld, maar het is wel erg klakkeloos overgenomen door z'n collegegenoten. Maar goed, afbouwen maar die hap, ik wil die bouwput voor het kantoor wel eens weg hebben namelijk! | |
henkway | zondag 13 september 2009 @ 04:57 |
Dat gaat naar de 5 miljard euroquote: | |
bwgrainer | zondag 13 september 2009 @ 08:21 |
Mensen, kap er nou maar gewoon mee. 5 miljard extra, daar is in deze tijden echt geen geld meer voor. Je kunt niet je bevolking uitknijpen ten bate van de banken en dan ook nog denken dat dit soort megalomane egoprojecten doorgang kunnen vinden. Dan gaan mensen protesteren, [ Bericht 4% gewijzigd door paddy op 13-09-2009 13:55:14 ] | |
Megumi | zondag 13 september 2009 @ 10:19 |
quote:Ach de burger gaat gewoon meer belasting betalen. Het interesseert ze daarom geen hol. hoeveel het kost. | |
bwgrainer | zondag 13 september 2009 @ 10:20 |
quote:Wilders is een wandelende Grote Oplossing. Alleen zijn aanwezigheid lost al veel op. Als hij hier aan de macht komt, zal de uitstroom van criminele, onaangepaste migrenten vanzelf op gang komen. Daar hoeft hij niks voor te doen. | |
henkway | zondag 13 september 2009 @ 12:33 |
quote:De gemiddelde Amsterdammer gaat aan de bedelstaf D overheid zal geen euro bijdokken Ik denk wel dat Wilders met deze onzin zou ophouden | |
bwgrainer | zondag 13 september 2009 @ 12:46 |
quote:ik weet het wel zeker. Geert Wilders gaat ons land redden van de ondergang. Alleen hij kan dat en niemand anders. | |
Fortune_Cookie | zondag 13 september 2009 @ 13:14 |
quote:De gemeenteraad haalt het niveau van een banketbakkerssloofje nog niet. Dat is simpelweg de waarheid. Amsterdam wordt bestuurd door een stelletje incapabele en wereldvreemde provinciale clowns. Punt uit. | |
henkway | zondag 13 september 2009 @ 13:16 |
quote:Als de gemeenteraad alles geweten had, was de bouw nooit begonnen, maar de toenmalige wethouder bouwen heeft bewust de kostenpost, onbekend a 1.000.000.000 geschrapt, met de mededeling, er komen geen extra kosten bij ![]() Hij wilde de metro [ Bericht 2% gewijzigd door henkway op 13-09-2009 13:55:44 ] | |
Fortune_Cookie | zondag 13 september 2009 @ 13:20 |
Gast ik ben hier geboren en getogen en ik moet de eerste nog tegen komen die niveau genoeg heeft om m'n schoenveters te komen strikken. Daar doet een kutsmoes weinig aan af hoor. | |
henkway | zondag 13 september 2009 @ 13:54 |
quote: ![]() Jij bent er zelf een van , neem ik aan? | |
bwgrainer | zondag 13 september 2009 @ 14:03 |
quote:Tsja, jullie Amsterdammers stemmen zelf elke keer voor dat zooitje links-ongeregeld. Wat zegt dat over jullie Amsterdammers? | |
Againzender | zondag 13 september 2009 @ 18:33 |
quote:En die hele NZ-lijn is goedgekeurd door een college met de VVD erin, blijf ff lekker in je weiland als je niet weet waar je over praat ![]() | |
henkway | zondag 13 september 2009 @ 19:42 |
quote:Dit is de grote boosdoener http://nl.wikipedia.org/wiki/Geert_Dales http://www.vpro.nl/progra(...)9875/items/41522051/ ![]() Het is wel een VVD er maar zijn gedrag en uitspraken zetten hem neer als een PVDA man [ Bericht 7% gewijzigd door henkway op 13-09-2009 19:49:17 ] | |
Againzender | zondag 13 september 2009 @ 21:17 |
quote:Qua gedrag werd hij idd steeds meer zo'n elitaire PVDA politicus die wel wist wat goed was voor de stad. Kennelijk viel dat ook bij de PVDA slecht, want die hebben de VVD bij de laatste verkiezing keihard genegeerd. Ze houden er niet zo van als er andere partijen zijn die de boventoon willen voeren. Kijk maar naar Groen Links in dit college. Maar Dales is een VVD-er, maar ook wel een relnicht. En hij heeft het hele plan er wel redelijk goed doorheen gedrukt (met goedvinden van het gehele college natuurlijk). Dus om de PVDA (waar ik een schurfthekel aan heb) hier de schuld van te geven vind ik iets te kort door de bocht. | |
borisz | zondag 13 september 2009 @ 21:19 |
Vanaf morgen 10.30 de raadsenquete op AT5. | |
Frutsel | maandag 14 september 2009 @ 11:30 |
quote: | |
henkway | maandag 14 september 2009 @ 14:08 |
quote:dat is voor Amsterdam iets van 10.000 per huishouden bijdokken | |
Frutsel | maandag 14 september 2009 @ 14:17 |
quote: | |
Disana | maandag 14 september 2009 @ 14:22 |
Ik moest het opzoeken:quote:http://nl.wikipedia.org/wiki/Stelpost | |
henkway | vrijdag 18 september 2009 @ 12:13 |
Ze moeten de NOVA uitzending eens bekijken daar zegt hij dat als de post onvoorzien op 20% was gezet dat het dan niet door was gegaan, daarom was die post vervallenquote: | |
voyeur | vrijdag 18 september 2009 @ 13:13 |
Nou ben ik bepaald geen VVD'er en heb ik nog gedemonstreerd tegen de vorige metroplannen die voorzagen in de vernieting van de Nieuwmarktbuurt, MAAR ik vind toch echt dat hier te smalletjes naar gekeken wordt. Er is Nederland erg weinig begrip voor infrastructurele investeringen. De Betuwe lijn sloeg als een tang op een varken daar die economisch van weinig belang was. De metro in Amsterdam echter zal tot een grote waardestijging van de huizen in Adam Noord leiden. Daarnaast was er indertijd grote en realistische hoop dat het gebied rond het WTC zou uitgroeien tot een belangrijk economisch centrum. Het accent op de kosten is m.i. dan ook vreemd. Het is een kosten baten analyse die je zou moeten maken. Helaas wordt dat in Nederland zelden gedaan. | |
ACT-F | vrijdag 18 september 2009 @ 19:21 |
quote:Dat gebeurt wel degelijk, maar daaruit zal keer op keer uitkomen dat OV in zijn algemeenheid niet rendabel (meer) is. Sinds de jaren '50 is een investering in OV, of dat nu een tram, trein, bus of metro is, in Nederland nooit meer rendabel geweest. Sociale aspecten, zoals leefbaarheid en mobiliteitsvoorziening, zijn de enige motieven om OV aan te leggen. Juist om die reden zit het accent op de kosten, en juist om die reden worden kosten laag ingeschat om de plannen door te krijgen. Het debacle van de NZ-lijn is daar een pijnlijk voorbeeld van. | |
voyeur | vrijdag 18 september 2009 @ 21:45 |
quote:Kosten-baten analyses moeten zich dan ook niet beperken tot de kosten van het treinkaartje versus de aanleg, maar juist al die andere aspecten meenemen. Waardestijgingen van onroerend goed, m.n op de zuid-as schat ik hoger ik dan de bouwkosten van de metro. De collectieve stijging van de huizenprijzen in een aantal regio's w.o. A'dam Noord zullen ook aanzienlijk zijn. Verder zijn leefbaarheid en mobliteitsvoorzieningen ook belangrijke baten. De kunst is er een prijskaartje aan te hangen en je niet blind te staren op de kosten. | |
ACT-F | dinsdag 22 september 2009 @ 23:03 |
quote:De gemeente zou wat extra ozb kunnen innen, maar of daarmee een miljardeninvestering ooit terug wordt verdiend waag ik te betwijfelen. We kennen wel het fenomeen planschade, waar enkele bewoners ongetwijfeld gebruik van gemaakt hebben, maar ken jij zoiets als een planvoordeel? Dat bewoners geld mogen lappen omdat de gemeente een investering doet waar hun huis waardevoller van wordt? De gemeenschap betaalt een hoop geld waar slechts enkele gelukkigen voordeel bij hebben. Dus waardestijging van huizen lijkt me niet echt doorslaggevend argument, sterker nog, het is beter om hier niet over te beginnen omdat degenen die buiten de boot vallen zich fel tegen een dergelijk plan zullen keren, en dat is toch wel de meerderheid. | |
henkway | maandag 28 september 2009 @ 23:57 |
http://www.telegraaf.nl/b(...)t_reel___.html?p=8,1quote: | |
waarzegger101 | dinsdag 29 september 2009 @ 00:44 |
Dit wordt echt een drama à la HSL en Betuwelijn. Tegen de tijd dat de eerste metro het volledige traject aflegt, is personenvervoer per metro al achterhaald. | |
henkway | donderdag 12 november 2009 @ 11:09 |
do 12 nov 2009, 09:07 | 9 reacties | lees voor http://www.ad.nl/static/FOTO/pe/10/13/10/media_xl_80950.jpg 'Risico's Noord-Zuidlijn groter' AMSTERDAM - Het boren van de tunnel van de nieuwe Noord-Zuidlijn in Amsterdam kan meer schade veroorzaken dan de gemeente verwacht. Dat staat in een donderdag gepubliceerd advies van bouwkunstdeskundige Gerrit Vermeer van de Universiteit van Amsterdam. Hij stelde dat op in opdracht van de Vereniging Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad, die zich inzet voor het behoud van historische gebouwen. Volgens Vermeer zijn de risico's groter doordat op sommige plaatsen langs de route van de nieuwe metroverbinding gebouwen uit verschillende perioden naast elkaar staan. De gemeente is er van uit gegaan dat alle panden op elkaar lijken. De kans op schade is in dat laatste geval kleiner. Zo behoort de bebouwing langs het Damrak en het Rokin, die stamt uit de middeleeuwen, tot de oudste van de stad. [ Bericht 7% gewijzigd door henkway op 12-11-2009 11:36:20 ] | |
Frutsel | donderdag 12 november 2009 @ 11:33 |
quote: | |
Freak188 | donderdag 12 november 2009 @ 12:48 |
Een hoop tegenstrijdige onderzoeken allemaal. Welke moeten we geloven? Maar goed de Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad willen eigenlijk ieder nieuw project dwarsbomen omdat die pipo's bang zijn voor vooruitgang en het liefst nog het complete riool op de grachten willen laten uitkomen, omdat het ook zo in de 17de eeuw ging. | |
HeatWave | donderdag 12 november 2009 @ 12:50 |
Bouw dat ding lekker vanaf Noord naar het CS en vergeet de rest, er lopen al metro's en trams naar zuid vanaf CS. | |
Againzender | donderdag 12 november 2009 @ 12:57 |
quote:Geen idee, misschien wel allemaal. Het is zo'n complex geheel, je zal een hoop dingen pas tegen komen als je daadwerkelijk bezig bent. | |
henkway | donderdag 12 november 2009 @ 12:59 |
Als er een referendum gehouden was, dan was het niet doorgegaan denk ik http://www.telegraaf.nl/b(...)n._bezuinigen__.html quote: | |
Hephaistos. | donderdag 12 november 2009 @ 13:55 |
tvp | |
Santello | donderdag 12 november 2009 @ 14:25 |
quote:Het is ook de bedoeling dat je niet overstapt lijkt me. Vooral met de drukte centrum. | |
HeatWave | donderdag 12 november 2009 @ 15:29 |
quote:Ja, dat is dan jammer ![]() | |
bouillabaisse | donderdag 12 november 2009 @ 15:44 |
quote:En wat doe jij dan, wat jou zo geweldig maakt? ![]() Afijn, wel lachen dit debacle. Gelukkig woon ik niet in die stad. Ik was er laatst wel even, maar ben zo snel mogelijk weer weggegaan. Er is maar één ding erger dan Rotterdam, en dat is Amsterdam. | |
Frutsel | dinsdag 15 december 2009 @ 09:22 |
quote: | |
Deprater | dinsdag 15 december 2009 @ 09:37 |
Ja , maar de verantwoordelijken zullen wel denken, nu kunnen jullie niet meer terug en ik heb toch mijn zin gekregen en over tienjaar is iedereen het vergeten. Behalve als er een belangrijk gebouw in de put zakt of de aanleg wordt toch stoppgezet | |
HeatWave | dinsdag 15 december 2009 @ 09:38 |
Ding had alleen vanaf Noord naar CS moeten lopen, dat was veel logischer geweest, je bent al met een paar min met lijn 51 op het WTC vanaf CS. | |
borisz | dinsdag 15 december 2009 @ 10:00 |
quote:Idd, die vijf minuten extra naar het WTC maakt mij ook niet echt uit. | |
HeatWave | dinsdag 15 december 2009 @ 10:06 |
quote:Daarom, en dat had het deel Noord-CS allang klaar geweest. Maar ja, logisch nadenken is nooit het sterkste punt van politici ![]() | |
HiZ | dinsdag 15 december 2009 @ 10:17 |
quote:Nou ja, per saldo neemt het wel een flink deel van de noodzaak van trams door de binnenstad weg, dus in die zin is het niet zo'n gek besluit. Alleen, tot 2017, ik kan het nog steeds niet geloven dat ze 15 jaar nodig hebben over zo'n lijntje. In het eerste het beste derde wereld land hebben ze een strakkere planning. | |
Fortune_Cookie | dinsdag 15 december 2009 @ 10:20 |
quote:Om te beginnen zou ik begrijpen dat dit vooral bedoeld is om iets over HEN te zeggen en niet zozeer over mij. En zo heb ik nog wel wat dingetjes. | |
Deprater | dinsdag 15 december 2009 @ 10:32 |
quote:De bodem van Amsterdam is water en slap zand | |
HeatWave | dinsdag 15 december 2009 @ 10:33 |
quote:Dan nog hadden ze een paar jaar moeten beslissen eerst het deel naar Noord af te bouwen, dat is ondanks jouw (goede) argument nog steeds een stuk nuttiger. | |
HiZ | dinsdag 15 december 2009 @ 10:44 |
quote:Ja, met dat argument ben je bijna 800 jaar te laat. | |
HiZ | dinsdag 15 december 2009 @ 10:48 |
quote:Een dergelijke aanpak zie ik in Istanbul ook trouwens. Daar wordt het metro-netwerk in stukken aangelegd en als het zinvol is om een deel te openen dan doen ze dat gewoon, ook als de lijn nog niet helemaal af is. Met als resultaat dus dat het 'centrum' van de stad (Taksim) nu een snelle verbinding heeft aan een lijn die eigenlijk het zakengebied met de luchthaven moet gaan verbinden (ooit in de toekomst). Als ze alles pas zouden openen als de hele lijn af was hadden we over 20 jaar de opening beleefd. Nu hebben we al 5 jaar plezier van die (tijdelijk) korte lijn. Overigens; een paar foto's van het nieuwste opgeleverde station; flickr. Het ziet er echt zo uit en is na ruim een jaar in gebruik te zijn geweest nog net zo brandschoon als in het begin. Het is ook een waanzinnig groot station omdat een van de ingangen aan de hoofdstraat door Taksim ligt, wat een meter of 80 boven het spoor is (gok ik zo). Geen hangjongeren of junkies in de Metro van Istanbul ook. Je komt er niet in zonder te betalen en de bewaking treedt op als er rottigheid wordt uitgehaald. [ Bericht 24% gewijzigd door HiZ op 15-12-2009 10:57:14 ] | |
HeatWave | dinsdag 15 december 2009 @ 10:53 |
Ach ja, sowieso die 3 man die er elke dag staan te werken, ja dat duurt het nog wel ff ja ![]() Ram er gewoon 1500 Polen op, dan kan ik volgende week met de metro ![]() | |
PhysicsRules | dinsdag 15 december 2009 @ 10:56 |
quote:Wat je hier beschrijft is sowieso het mentaliteitverschil wat betreft (bouw)projecten tussen Noord-West Europa en het Middellandse Zeegebied. Hier beginnen we pas een project als de voorbereidingen rond zijn, daar gaat men beginnen zodra een deel van de middelen beschikbaar is. Dat zie je ook in de Balkan, Italië en het Midden-Oosten. | |
HiZ | dinsdag 15 december 2009 @ 10:59 |
quote:Ja, en tegen de tijd dat wij een enquete gaan houden over wat er mis is gegaan bij de planning vervoeren zij hun eerste passagiers. ![]() | |
raptorix | dinsdag 15 december 2009 @ 11:11 |
Hoezo die lijn naar Noord nuttig? Waarom denk je dat ze een kanaal tussen Amsterdam en Noord hebben gegraven? Juist om die debielen zo lastig mogelijk te maken om in de stad te komen ![]() | |
Deprater | dinsdag 15 december 2009 @ 13:22 |
quote:Van AMsterdam moeten ze een museum maken en afsluiten voor auto's Vervolgens een nieuwe stad bouwen kant en klaar met glasvezel infrastructuur tussen Utrecht en Amsterdam in, er ligt al een HSL onderdoor de stad dan, dus dat is mooi [ Bericht 0% gewijzigd door Deprater op 15-12-2009 13:29:46 ] | |
Klummie | dinsdag 15 december 2009 @ 13:26 |
Metrolijnen bouwen kunnen ze alleen in Rotterdam. ![]() | |
Fastmatti | dinsdag 15 december 2009 @ 13:45 |
quote:Inderdaad, dat is zo'n succes met zijn gelijkvloerse kruisingen ![]() Amsterdam heeft gewoon een megablunder begaan met de NZ-lijn. Vooral omdat ze zelf geen enkele technische kennis in huis hadden en zich daardoor met de kleur van de afzettingen gingen bemoeien ipv met de daadwerkelijke bouw. | |
Fastmatti | dinsdag 15 december 2009 @ 13:46 |
quote:Nee hoor, daar loopt Nederland dagelijks tegenaan in bouwprojecten. Of het is bouwen in de prut of onder het grondwater. | |
raptorix | dinsdag 15 december 2009 @ 13:58 |
quote:Almere heet dat ![]() | |
Fastmatti | dinsdag 15 december 2009 @ 14:02 |
quote:Dat is toch die stad die al dertig jaar lang allerlei prijzen wint, maar waar niemand wil wonen ![]() | |
raptorix | dinsdag 15 december 2009 @ 14:06 |
quote:Wel een toffe burgemeester ![]() | |
eriksd | dinsdag 15 december 2009 @ 14:13 |
Tja, voor Noord naar Centraal zou het een welkome aanvulling zijn. Door het centrum dan gefaseerd, en later opleveren, onder leiding van een goede organisatiestructuur met één aanspreekpunt. Voor wat betreft Cohen, iemand kan niet 8 jaar lang een functie goed uitvoeren. Er moet rotatie plaatsvinden om de 4 jaar, die tweede termijn nekt hem. Zelden iemand zo slap en niet daadkrachtig zien optreden. Alhoewel dit hele kabinet en die wethouder van cultuur in Amsterdam, ben haar naam kwijt, ook een eervolle nominatie verdienen. Net als Aboutaleb. Wacht, dat is bijna het hele PvdA echelon. Zegt genoeg me dunkt. Dales is overigens ook een flapdrol, kan zijn ongelijk niet toegeven. Lekker in zo'n bouwput droppen die man, mag hij zelf mee gaan werken. | |
Karrs | dinsdag 15 december 2009 @ 15:39 |
Tering. Verzakt is m'n Pand. | |
Deprater | dinsdag 15 december 2009 @ 15:41 |
quote:Nee Almere ligt aan de verkeerde kant van het water en is al 30 jaar oud De HSL Ligt onder de koeien, daar kun je mooi een stad bovenop bouwen | |
Fastmatti | dinsdag 15 december 2009 @ 15:43 |
quote:Er mag niet bovenop de tunnel gebouwd worden ![]() | |
Deprater | dinsdag 15 december 2009 @ 15:45 |
quote:Maar je kunt er wel mooi een station naast bouwen, directe verbinding met Parijs en Brussel ![]() Bovenop de tunnel kan dan het stationsplein | |
Karrs | dinsdag 15 december 2009 @ 15:49 |
quote:Hear, hear! | |
Fastmatti | dinsdag 15 december 2009 @ 15:50 |
quote:Wat een rare uitspraak. De kosten-batenanalyse wordt zo strikt gedaan hier in Nederland dat vrijwel elk project kapotgerekend wordt. Uiteindelijk haalt men uit pure wanhoop alle risico's weg uit de begroting en dan kan het wel. Niet netjes, maar wel de enige manier om een project voor elkaar te krijgen hier in Nederland. | |
Deprater | dinsdag 15 december 2009 @ 16:36 |
quote:Dit projekt had nooit door mogen gaan, hier is met geld belastinggeld gesmeten en amsterdam is maar een dorp hoor | |
Fastmatti | dinsdag 15 december 2009 @ 16:43 |
quote:OV in een stad als Amsterdam lijkt me pure noodzaak. Dat mag dus wel wat kosten. | |
raptorix | dinsdag 15 december 2009 @ 17:20 |
quote:Jij bent geen amsterdammer, anders zou je weten dat er een prima verbinding is tussen CS en Zuid WTC | |
Guus Muisarm | dinsdag 15 december 2009 @ 17:28 |
quote:Het gaat hier toch om het uit de klauwen lopen van iets? Als de begroting 10.000 is om je huis te verbouwen en het is bij een tussenstand 35.000 zegt de aannemer dan "ja, maar je huis wordt toch 50.000 meer waard" ? De discussie gaat helemaal niet over wat je ermee wint, als je dat zou doen kan je ook nog eens gaan zeuren over wat je anders met dat geld zou hebben gedaan en wat dat dan wel aan baten op zou leveren. | |
Fastmatti | dinsdag 15 december 2009 @ 17:30 |
quote:En alles wat daar tussen ligt? | |
raptorix | dinsdag 15 december 2009 @ 17:33 |
quote:Zoals? | |
Fastmatti | dinsdag 15 december 2009 @ 17:36 |
quote:Dat doet er niet toe. OV valt of staat met het voor en na-transport. Dat er al een goede verbinding is tussen de hoofdpunten doet er niet toe, want daar zul je eerst moeten komen. | |
raptorix | dinsdag 15 december 2009 @ 17:37 |
quote:Punt is dat alle stations nu ook al goed bereikbaar zijn, het voegt behalve een paar minuten tijdswinst helemaal niets toe. | |
Q. | dinsdag 15 december 2009 @ 17:39 |
quote:Behalve een heleboel capaciteit. Het tramnetwerk loopt al op zn achterste benen en kan echt niets extra's aan. | |
raptorix | dinsdag 15 december 2009 @ 17:44 |
quote:Flauwekul, ik werk zelf aan de vijzelgracht, daarnaast denk ik dat je niet echt bekend bent met het OV in Amsterdam, de metro's rijden namelijk in een lagere frequentie als veel trams, bovendien valt het wel mee met de drukte op dit traject. | |
Deprater | dinsdag 15 december 2009 @ 20:17 |
http://www.telegraaf.nl/b(...)uidlijn__.html?p=9,1quote: ![]() ![]() Die Amsterdammers gaan fors bloeden de komende jaren ![]() | |
Q. | dinsdag 15 december 2009 @ 21:00 |
quote:Een metro heeft een vele malen hogere capaciteit dan een tram. Maar goed, de N-Z lijn ligt wel op de verkeerde plek, de Leidsestraat heeft meer capaciteit nodig, niet dit traject. Maar ja, de Leidse is helemaal onmogelijk om een metro onder te bouwen. ![]() | |
raptorix | dinsdag 15 december 2009 @ 21:10 |
quote:De metro's in amsterdam rijden niet in een circle, dat is het probleem, ik geloof dat de 17 op ze top zo rond de 13 trams per uur rijd, terwijl de metro niet verder komt als 8 als ik me niet vergis. Daarnaast is het neerleggen van een tramhalte honderden keren goedkoper als een metro station, zeker als dat ondergronds is. Daarnaast was een oost-west lijn vele malen meer handiger geweest, mensen in Noord zijn paupers, die komen nauwelijks in het centrum, en de mensen die naar de zuidas moeten hebben ook weinig aan deze lijn.... | |
Fastmatti | dinsdag 15 december 2009 @ 22:04 |
De enige manier om een wijk te onwikkelen is infrastructuur aanleggen. Noord zal dus verbeteren. | |
Againzender | dinsdag 15 december 2009 @ 23:12 |
quote:Ik werk ook aan de Vijzelgracht, en ja, er rijden veel trams, maar gaat dat nou zo soepel voor een echte noord-zuid verbinding? De trams zijn toch vooral voor korte stukjes. Als dit hele godsgeklaagde project klaar is straks heb je wel een veel snellere verbinding vanaf Zuid WTC richting centrum. Ik denk nog steeds dat dat wel een positief iets is. Maar je moet wel de trams laten rijden voor de korte afstanden. | |
bastibro | dinsdag 15 december 2009 @ 23:22 |
Gewoon lekker doorbouwen, net zolang tot het klaar is. Prestige project, wanneer het klaar is zal het een zeer knap staaltje Hollands Glorie zijn. Niet lullen over geld maar er iets van maken waar we trots op kunnen zijn ! | |
bastibro | dinsdag 15 december 2009 @ 23:24 |
quote:Zeker. Voor de meeste Amsterdammers hoort noord niet echt bij Amsterdam. Dat zal dan een stuk beter worden. | |
bastibro | dinsdag 15 december 2009 @ 23:25 |
quote:Bovendien is het 7 minuten lopen naar de vijzelgracht, dusss | |
raptorix | woensdag 16 december 2009 @ 11:30 |
quote:Zowel Zuid-WTC als Centraal doe je in 10 minuten, met de Metro zal dat hooguit 5 minuutjes sneller worden, is dat 3 Miljard waard? Voor dat geld hadden we in Amsterdam prachtige dingen kunnen doen, daarnaast denk ik dat amsterdammers veel meer op een Oost-West lijn zitten te wachten, als ik nu vanuit Oud-West naar Oost moet (kinkerstraat-middenweg) dan doe ik daar soms 3 kwartier over. | |
raptorix | woensdag 16 december 2009 @ 11:31 |
quote:De mensen in Noord werken niet, en als ze al werken doen ze dat niet over het IJ. | |
HeatWave | woensdag 16 december 2009 @ 11:33 |
quote:heb je ook nog iets nuttigs te melden verder? | |
MrData | woensdag 16 december 2009 @ 11:45 |
quote:Goh, ik zou toch zweren dat ik hier zit te werken. ![]() | |
raptorix | woensdag 16 december 2009 @ 13:31 |
quote:Het kanaal werkte prima. | |
eriksd | woensdag 16 december 2009 @ 13:38 |
quote:Ga er toch niet op in ![]() | |
Deprater | donderdag 17 december 2009 @ 19:02 |
Huizinga vertrouwd het niet meer ![]() http://www.telegraaf.nl/b(...)oor_N_Z_lijn___.html quote: | |
Leshy | vrijdag 18 december 2009 @ 22:37 |
quote:Zuid - Centraal zal wel redelijk wat sneller worden; de 5 is niet bijster snel en zeker in de zomer is dat ding in en rond het centrum compleet afgeladen met toeristen, terwijl de 51 een behoorlijk eind omrijdt. Daar komt nog eens bij dat er in het centrum maar één tram het hoeft te begeven, en er meteen een hele sloot lijnen niet meer rijden omdat die over hetzelfde stuk moeten. Bovendien geldt natuurlijk dat je de opmerking over het feit dat mensen uit Noord niet op de Zuidas werken, heel eenvoudig kunt omdraaien: mensen die op de Zuidas werken, gaan niet in Noord wonen. Het idee is natuurlijk dat de NZ-lijn met een verbinding tussen Noord en Zuid (en dus niet met een verbinding tussen Noord en Centrum van waar je kunt overstappen naar iets dat naar Zuid gaat), Noord een aantrekkelijk gebied wordt voor forensen om te gaan wonen. | |
Deprater | zondag 20 december 2009 @ 12:35 |
Ha, die Cohen heeft de zaak op afstand gevolgd, Ja hoor en dus heeft er niets mee te maken http://www.vpro.nl/programma/buitenhof/afleveringen/42571547/ | |
raptorix | zondag 20 december 2009 @ 13:11 |
quote:Met het vertrek van bankaire instellingen uit Zuid valt een groot stuk van de behoefte en financieele onderbouwing weg. Daarnaast had ik veel liever gezien dat men bijvoorbeeld een directe verbinding had gemaakt naar Purmerend/Zaanstad/Almere, want daar zit men met het probleem dat de Treinen enorm capaciteit tekort komen, dit komt omdat men aan de top zit van de capaciteit op CS, bovendien kan je daar de Metro bovengronds laten gaan op een gebied waar geen lastige stukken zitten. Dit zou ook het noordelijk industrieel gebied een impuls geven omdat het dan voor forensen goed bereikbaar word. Nogmaals mijn opmerking voor Noord was meer als grap bedoeld, hoewel er ook kern van waarheid inzit, Noord is een deel opzich, de meeste mensen die in Noord wonen komen net zo vaak in het Centrum als bijvoorbeeld de mensen uit Zaandam. Daarnaast is het veel realistischer om Noord als apart deel te ontwikkelen, dat gebeurt nu gelukkig ook, met name bij het NDSM gebied. | |
Homey | zondag 20 december 2009 @ 14:01 |
De noodzaak voor de NZ lijn is er nauwelijks. De zogenaamde tijdswinst is een lachertje. Ze konden beter lijn 51 doortrekken naar noord en de oude metrotoestellen door nieuwe vervangen die sneller kunnen rijden. Ik vind dat oude wijken zoals in het centrum en de Pijp niet aangetast moeten worden door megalomane projecten zoals een NZ lijn. Deze oude volkswijken moet je in hun waarde laten, daarom zijn ze juist zo populair. De mensen die daar wonen zitten helemaal niet te wachten op een metrolijn dwars door hun grondgebied. | |
HiZ | zondag 20 december 2009 @ 22:20 |
quote:Door welke volkswijken gaat die lijn buiten Noord ? | |
Ofyles2 | zondag 20 december 2009 @ 23:36 |
quote:Job Cohen liegt gewoon. Hij werd stiekem omgekocht door een aantal projectleden. | |
Ofyles2 | zondag 20 december 2009 @ 23:40 |
quote:Dat dus. En bovendien heeft de gemeente Amsterdam zich teveel laten leiden door die josti's uit de Nieuwmarktbuurt. | |
raptorix | maandag 21 december 2009 @ 05:20 |
quote:En wethouders die liever niet zagen dat hun NZ lijn, langs hun huis kwam ![]() ![]() ![]() | |
Deprater | donderdag 14 januari 2010 @ 01:02 |
http://www.telegraaf.nl/b(...)moeten___.html?p=3,1quote: ![]() | |
Homey | vrijdag 15 januari 2010 @ 12:29 |
quote:Dat zeg ik, de pijp, rivierenbuurt en centrum beste kunnen ze noord verbinden met lijn 51 en de oude toestellen vervangen door nieuwe die sneller zijn. | |
Frutsel | zaterdag 23 januari 2010 @ 15:05 |
quote: | |
eriksd | zaterdag 23 januari 2010 @ 16:11 |
quote:Heeft niet zoveel te maken met de toestellen maar met de gebrekkige infrastructuur van het metronetwerk. | |
Againzender | zaterdag 23 januari 2010 @ 18:27 |
quote:pluspunt is dat men nu wel snel doorheeft dat er wat lekt. Tuurlijk kunnen er lekkages ontstan in zo'n wand, dus heel fijn dat ze het n u wel door hadden, en niet zoals op de Vijzelgracht pas toen de deuren niet meer open konden. | |
Fortune_Cookie | zaterdag 23 januari 2010 @ 18:39 |
maar dit was dus bij CS? Viel me donderdagavond namelijk op dat bij de uitgang aan het stationsplein (bij de trams) flinke plassen water lagen op het tussenniveau tussen metroplatform en straat. Of liggen die daar wel vaker? Ik heb geen idee ![]() | |
Againzender | zaterdag 23 januari 2010 @ 20:50 |
quote:regende het toevallig? | |
Nieuwschierig | zondag 24 januari 2010 @ 00:02 |
Oh oh wat zullen de Amsterdammers dit debacle nog lang in hun portemonnee voelen. Alleen de rente op de miljarden zijn al genoeg om de gemeentelijke belastingen met 15% te verhogen voor 50 jaar | |
ACT-F | zondag 24 januari 2010 @ 00:12 |
quote:Dat heet nou verantwoordelijkheid dragen voor je handelen. Laat de Amsterdammer het komend 50 jaar eens goed nadenken of ze weer op een rode partij stemmen. | |
Deprater | zondag 24 januari 2010 @ 00:17 |
quote:De verantwoordelijke wethouder die het doordrukte was een VVDer http://nl.wikipedia.org/wiki/Geert_Dales http://nl.wikipedia.org/wiki/Noord/Zuidlijn | |
ACT-F | zondag 24 januari 2010 @ 15:43 |
quote:Dan heeft de overwegend rode Amsterdamse politiek goed liggen slapen. Maar daar staan ze ook bekend om. http://nl.wikipedia.org/wiki/Noord/Zuidlijn#cite_ref-33 quote:Deze PvdA'er wist dus allang dat het hele financiële plaatje van het project niet pluis was, waarom toen niet zijn bek losgetrokken? Als college van B&W ben je altijd samen verantwoordelijk voor genomen beslissingen. En dat is nou de rode mentaliteit, een complete gebrek aan ruggengraat om beslissingen te nemen over zo'n groot project dus collega VVD'er mag de kar trekken. Gaat het goed, dan pronk je mee met de veren van je collega wethouder. Gaat het fout, dan ga je wijzen naar degene die de beslissing genomen heeft (die jij niet durfde). Breek me de bek alsjeblieft niet los over de geitenwollensokkenmentaliteit. Zo'n manager heb ik ook gehad die onlangs godzijdank is ontslagen. Als dingen goed gingen dan hadden wij (dus ook hij) het voor elkaar gebokst. Ging het mis, dan waren zij (de mensen onder hem) die het gedaan hadden. En beslissingen nemen over moeilijke onderwerpen, mede door gebrek aan kennis van zaken, durfde hij niet. Althans, niet schriftelijk. Als er zich problemen voordeden omdat hij cruciale zaken niet geregeld had dan werd, mondeling uiteraard, iemand aangewezen om de problemen 'even' op te lossen. De 'slimmerik' kon nergens verantwoordelijk voor gehouden worden, maar ondertussen kwakkelde zijn afdeling. Dankzij de bezuinigingen in de managementlaag is hij toch eruit gewerkt. And last but not least, het was een echte rooie Amsterdammer... Laat dat dorp Amsterdam met z'n rode mentaliteit financieel maar helemaal door de grond zakken. Zodra ze onder curatele zijn gaat hier de vlag uit. | |
eriksd | zondag 24 januari 2010 @ 17:03 |
Amen | |
Fortune_Cookie | zondag 24 januari 2010 @ 17:06 |
quote:nope kwam ook achter die grijze wanden vandaan die daar nu zitten (waar vroeger die inkijk apparaatjes stonden, voor hen die de lokatie kennen) | |
Fortune_Cookie | zondag 24 januari 2010 @ 17:09 |
quote:Een beetje als een VVD die kankert op paars zeker? Dat kennen we wel, die verantwoordelijkheid. | |
Deprater | zondag 24 januari 2010 @ 18:13 |
quote:De beslissing is al veel eerder genomen en het kon en kan niet meer teruggedraaid worden, het is er door Dales van de VVD met grof geweld doorheen gedrukt, ( Hij geeft dat ook toe hoor) quote: [ Bericht 6% gewijzigd door Deprater op 24-01-2010 18:33:25 ] | |
ACT-F | zondag 24 januari 2010 @ 19:21 |
quote:O, dus anno 2008-2010 is het stopzetten van dit project wel bespreekbaar, maar in een eerder stadium niet? Gelul natuurlijk, maar voor zo'n beslissing is ruggengraat nodig, en daar ontbrak het aan. Er is gezwegen toen er gepraat moest worden, maar ja eigen hachje is belangrijker dan het maatschappelijk belang. En de overwegend rode gemeenteraad heeft ook liggen slapen. Als ze destijds de moeite hadden genomen om het dossier door te nemen dan hadden ze met een beetje gezond verstand toen al de conclusie kunnen trekken dat er grote financiële risico's kleefden. Of hebben ze toen ook gezwegen om niet uit de toon te vallen? Typische PvdA mentaliteit, met alle winden meewaaien, totdat de wind tegen zit, dan gaan we schuldigen wijzen. Nogmaals, laat ze maar in de blubber zakken in dat overgewaardeerde dorp Amsterdam. Ik verheug me nu al op het faillissement. | |
Againzender | zondag 24 januari 2010 @ 20:25 |
quote:iets in een college doordrukken, daar weten ze hier bij de PvdA ook alles van.... werd ook niet gewaardeerd dit soort gedrag door de PvdA, vandaar dat PvdA bij de laatste verkiezingen de VVD keihard negeerde. Een coalitiepartij met een mening kunnen ze niet gebruiken. GL merkt dat ondertussen ook wel denk ik. | |
Deprater | zondag 24 januari 2010 @ 20:39 |
quote:Is niet bespreekbaar, alles is in het begin in contracten vastgelegd, ook al zouden ze stoppen dan kost het toch alles. Alleen als het paleis op de dam in de put dreigt te vallen, dan wel denk ik | |
Againzender | zondag 24 januari 2010 @ 20:41 |
quote:dat stadhuis willen we nog terug hebben trouwens, maar dat is een ander verhaal. | |
Deprater | donderdag 11 februari 2010 @ 09:08 |
quote: | |
Againzender | donderdag 11 februari 2010 @ 11:32 |
Jaren geleden deed het gerucht de rondte dat de Bijenkorf al geld betaald had om het oorspronkelijke trace om te leggen zodat ze er minder last van zouden hebben, maar kennelijk was dat dus inderdaad een gerucht? | |
Frutsel | donderdag 11 februari 2010 @ 22:50 |
quote: | |
ACT-F | vrijdag 12 maart 2010 @ 20:07 |
Wordt dit de redding van Amsterdam... ![]() http://www.nu.nl/binnenla(...)ende-en-wilders.html quote: | |
Nieuwschierig | vrijdag 12 maart 2010 @ 21:24 |
Het zou ronduit geweldig zijn als Premier of minister Cohen beslist dat er geen cent uit de staatskas naar Amsterdam gaat als bijdrage voor het NZL debacle | |
Mathijz | woensdag 17 maart 2010 @ 15:48 |
Maar nu die inzegening is geweest etc. Wanneer beginnen ze écht met boren? | |
eriksd | woensdag 17 maart 2010 @ 16:30 |
quote:Allang bezig. | |
HiZ | woensdag 17 maart 2010 @ 17:36 |
quote:Toch blijft het mind boggling; ze zijn al jaren bezig (de stad ligt overhoop) en dat boren is tot nu toe waarschijnlijk nog niet eens tot aan de Beurs gekomen. | |
eriksd | woensdag 17 maart 2010 @ 17:42 |
quote:8 meter per dag hoorde ik in Nova. Overigens nog niet begonnen: http://www.parool.nl/paro(...)f-nog-net-niet.dhtml | |
Burakius | woensdag 17 maart 2010 @ 19:33 |
Gewoon doorbouwen natuurlijk. Heb persoonlijk nog stage gelopen te Dam, Rokin en Spui voor de mitigerende maatregelen (de lanzen die grout spuiten onder de gebouwen). | |
Xenomaniac | zaterdag 15 mei 2010 @ 10:43 |
150 meter. ![]() | |
Xenomaniac | zaterdag 15 mei 2010 @ 10:45 |
quote:De boorkop staat nu tegen de Beurs aan. 19 meter diep, 150 meter van het startpunt. Vanaf volgende week gaat het echte werk beginnen. | |
HiZ | zaterdag 15 mei 2010 @ 11:09 |
quote:Als het een beetje meezit stort de Beurs in ![]() | |
dontcare | zaterdag 15 mei 2010 @ 12:02 |
quote:Er is wel degelijk belang, Amsterdam heeft maar 1 metro tunnel , als er daar iets gebeurt dan ligt het hele metro vervoer plat naar de zuid-as waar vrij veel grote bedrijven zitten en die in de toekomst nog meer moet uitbreiden. Kan je wel met lijn5 maar dat is nou niet bepaalt snel of confortabel , al helemaal niet in de zomer. Er is dus wel degelijk een economisch belang bij deze lijn dat in de toekomst groter zal worden. Zelfde geld voor noord waar behoorlijk gebouwd wordt en die voor OV afhankelijk is van de ij tunnel of ouderwets de pont. Amsterdam is een grote stad (voor nederlandse begrippen) die groeit en daar moet ook de infrastructuur mee groeien , het is geen openlucht museum dat moet blijven zoals het is. Er is genoeg te zeiken over deze lijn , de manier van bouwen , de kosten , de aanbesteding etc maar dat er geen belang is is onzin. | |
Mylene | zaterdag 15 mei 2010 @ 12:11 |
quote:Jezus, ik dacht dat men de Bijenkorf inmiddels wel gepasseerd zou zijn. | |
I.R.Baboon | zaterdag 15 mei 2010 @ 12:16 |
quote:Dan zou ie wel heel hard gaan... zo lang is het stuk dat ondergronds overbrugd moet worden ook weer niet, en bij het Rokin gaat ie er alweer uit zodat ze ondertussen de Vijzelgracht kunnen voorbereiden. | |
Againzender | maandag 17 mei 2010 @ 21:50 |
quote:http://www.hierzijnwij.nu/ | |
Xenomaniac | donderdag 27 mei 2010 @ 17:04 |
![]() ![]() Filmpje! ![]() | |
HeatWave | donderdag 27 mei 2010 @ 17:08 |
quote:ja, ONZ is ff verderop peutertje... | |
Q. | donderdag 27 mei 2010 @ 17:13 |
quote:Schiet lekker op moet ik zeggen! Eindelijk iets dat lekker gaat. *afklopt* | |
Xenomaniac | zondag 13 juni 2010 @ 15:30 |
quote: ![]() | |
Grumpey | dinsdag 31 augustus 2010 @ 15:06 |
Inmiddels is de tweede boor ook al aan het graven, en bijna volledig in de grond. Vooralsnog geen problemen. Begin 2011 wordt er dan vanaf europaplein richting ceintuurbaan geboord, en dan gaat het ineens sneller dan je denkt en zijn ze voor je het door hebt alweer ruim over de helft van project ![]() voor updates: www.hierzijnwij.nu | |
#ANONIEM | dinsdag 31 augustus 2010 @ 15:15 |
quote:Wow, nog even en ze kunnen 'We zijn er bijna' gaan zingen ![]() | |
Grumpey | dinsdag 31 augustus 2010 @ 15:16 |
quote:Ik zou loze opmerkingen iets beter onderbouwen. De toegevoegde waarde is enorm. Het wordt straks mogelijk om binnen enkele minuten op het Leidseplein, Museumplein, de Albert Cuyp, de RAI, de Zuidas, Centraal Station, WTC, Westelijke grachtengordel, Dam, Paradiso, Heinekenplein en als bonus ook Noord te komen voor het grootste gedeelte van de bewoners in Amsterdam. Daarnaast kunnen evenementen in de stad hiermee beter geregeld worden, kunnen verkeersproblemen in de stad een alternatief krijgen en kunnen er tramlijnen verdwijnen die nu veel verkeer ophouden. Tijdswinst is enorm, neem maar eens een tram naar museumplein van buiten de A10, en bedenk dan dat het via het metrosysteem in de toekomst binnen 10 minuten gaat kunnen. Indirect zal dus ook het tramverkeer betrouwbaarder worden. Daarnaast, huizenprijzen zijn gigantisch gestegen naar aanleiding van de komst van de metro, juist in die wijken. Het lijkt me dus niet dat er geen vraag in die wijken zou zijn. | |
Qebbel | dinsdag 31 augustus 2010 @ 16:13 |
quote:Onzin. Dat weegt echt allemaal niet op tegen het mega bedrag, de ongelooflijke rompslomp, fouten, enorrme ergernissen en overlast en een stad die straks 15 jr open heeft gelegen. Ze doen of Amsterdam een stad is van wereldformaat, zoals Londen, Parijs en New York. Maar wake up; Van CS naar de Pijp, wat is dat nou voor pieps stukje man? Amsterdam heeft wel een grote naam, maar qua oppervlak past ze nog geen eens in de grote teen van echte wereldsteden. Waarom zich dan de ellende van de aanleg van een metrostelsel op de hals halen, ook nog in fucking moerasgrond? ![]() Noord erbij betrekken was een geweldig idee, maar beter hadden ze inderdaad lijn 51 v.a. Sloterdijk kunnen doortrekken naar CS en het achterlijke NZL bedrag in verbetering van de rest van het OV moeten steken. Ik zeg niet dat het niet best handig is allemaal als hij er eenmaal ligt. Maar die handigheid weegt echt absoluut niet op tegen alle nadelen van de aanleg! Om van "enorme toegevoegde waarde" niet eens te spreken. | |
Homey | dinsdag 31 augustus 2010 @ 16:31 |
quote:Mee oneens. Deze lijn is niet voor de buitenwijken, op Noord na. Maar ja Noord konden ze makkelijk op het metronetwerk aansluiten door lijn 51 door te trekken. Zou maar een schijntje zijn van de totale kosten voor de hele NZ-lijn. Wees eerlijk, kijk eens op google maps hoe klein Amsterdam is vergeleken met echt grote steden. Daarin ligt juist ook de charme. De charme dat het toch een wereldbekende stad is maar toch veel op loop- en fietsafstand te doen is. Megalomane projecten moet je juist buiten houden. Absurd veel belastinggeld gaat er tegen aan, geld wat je veel betere dingen voor de stad had kunnen doen. Maar goed, nu ze toch al een tijd bezig zijn kunnen ze het maar beter afmaken. | |
#ANONIEM | dinsdag 31 augustus 2010 @ 16:38 |
Als (voormalig) Rotterdammer denk ik dat Amsterdam gewoon jaloers was op onze metro lijnen en wilde laten zien dat zij ook een prestige project kunnen bouwen. Het resultaat is dan ook evident en typisch Amsterdams ![]() | |
Grumpey | dinsdag 31 augustus 2010 @ 16:40 |
quote:Deze metro dient inderdaad niet de buitenwijken, daarvoor zijn de andere metro's. Deze metro maakt de binnenstad (leidseplein, rembrandtplein, museumplein, grachtengordel en alles wat daar op 10 minuutjes lopen vanaf ligt bereikbaar per metro (alle buitenwijken met 1x overstappen). Dit alles juist omdat alle belangrijke (en slecht bereikbare) plekken in de binnenstad aan het traject te vinden zijn. Loop en fietsafstand zorgen er vervolgens voor dat de gehele binnenstad uiteindelijk een goede ruggengraad heeft, met name bij grote aanstroom van buitenaf (evenementen, uitgaanspubliek uit de provincie, winkelpubliek uit buitenwijken, etc.). Er is geen 'charme' aan overvolle trams en vaststaande auto's op rokin en damrak. Echt niet. Overigens is 'charme' vanwege fietsen en lopen ook maar relatief, want waarom zouden mensen nu anders de tram nemen? De vraag is er dus wel, ongeacht de fiets en loop mogelijkheden. Megalomaan is het niet zozeer, okeej, de kosten zijn natuurlijk absurd en het project had tegen deze prijs nooit moeten beginnen, maar het doel (namelijk een metro van A naar B) is niet per definitie megalomaan. Het zijn geen torens van 150 meter rond de dam ofzo, het is keurig in de oude binnenstad ingepast. | |
Grumpey | dinsdag 31 augustus 2010 @ 16:43 |
quote: | |
HiZ | dinsdag 31 augustus 2010 @ 18:36 |
quote:Die lijn gaat 0,0 betekenis krijgen voor het Leidseplein. | |
Q. | dinsdag 31 augustus 2010 @ 18:38 |
quote:Er zit ergens in de pen nog een ondergronds pendeldienstje vanaf de Vijzelstraat. ![]() | |
HiZ | dinsdag 31 augustus 2010 @ 18:45 |
quote: ![]() | |
Xenomaniac | dinsdag 31 augustus 2010 @ 18:59 |
quote:Is dat suf? ![]() Ik zat vanmiddag in de 1 kon ik dus pas op Prinsengracht uitstappen. ![]() Nergens gecommuniceerd. | |
Xenomaniac | dinsdag 31 augustus 2010 @ 19:02 |
Echt, Leidseplein, deuren gaan niet open. Conducteur roept: JOE HEF TOE KO BEK!, NEKST TREEN! ![]() De tering. | |
Xenomaniac | dinsdag 31 augustus 2010 @ 19:15 |
quote:Mjah best kut, dat je huis niet buitengewoon in waarde toeneemt. Muhahahahahaha. Ik woon op de Vijzelgracht. Ik hoef niet weg. Alles is afgerekend. | |
HiZ | woensdag 1 september 2010 @ 00:44 |
quote:Ik had het bij het instappen vanochtend, ik stond dus nog bij de oude halte waar niks stond over het feit dat dat de halte niet meer was. Op de terugweg vertelden ze het eventjes dat we voor het American eruit moesten voor Leidseplein. | |
HiZ | woensdag 1 september 2010 @ 00:46 |
quote: ![]() | |
Grumpey | woensdag 1 september 2010 @ 09:21 |
quote:Als jij in 2017 op het Leidseplein staat en een trein wilt, kies je denk ik niet voor de 1 of de 2 (de 5 vervalt) die vanaf dat plein zich een weg banen door de menigte, maar voor lopen naar de vijzelstraat, waarna je in 3 minuten onder de perronnen van CS aankomt. | |
Grumpey | woensdag 1 september 2010 @ 09:22 |
quote:Gaat dat nieuwe plein niet door dan? Dacht dat ze dat nog net onder de oude begroting hadden weten te schuiven... | |
HiZ | woensdag 1 september 2010 @ 09:24 |
quote:Ik kan je verzekeren dat ik vanaf het Leidseplein niet 10 minuten naar de Vijzelstraat ga lopen om in drie minuten naar het Centraal te komen als ik vanaf het Leidse plein met minder dan 3 minuten lopen en 10 minuten in de tram daar ook kan komen. Trouwens, als ik een trein wil nemen ga ik meestal gewoon naar Lelylaan ![]() P.S. als jij nou gaat zeggen dat ik dan tram 7 of 10 maar moet nemen naar de Vijzelstraat ga ik reageren of jij wel eens hebt gekeken naar de frequenties van de tram in Amsterdam buiten de spits. | |
Grumpey | woensdag 1 september 2010 @ 09:32 |
quote:ik woonde zelf bij de 10, dus ik ken die frequentie. Dat geldt overigens dus ook voor de 1 en de 2. Nu woon ik vlak bij CS, en als ik in de toekomst naar leidse wil, ga ik op zeker wel de metro pakken. Als er dan een 10 of 7 aankomt spring ik daar op, en anders loop ik die 200 meter over de weteringschans wel ![]() | |
HiZ | woensdag 1 september 2010 @ 09:36 |
quote:Circa 1 km, ofwel twee tramhaltes. Weet je trouwens zeker dat 5 gaat verdwijnen? Die bedient een gebied dat helemaal niks aan de metro heeft. Ik kan me eerder voorstellen dat de 24 en 25 verdwijnen. | |
Q. | woensdag 1 september 2010 @ 09:56 |
quote:Nee, het is nog slechts een idee. Maar wel een goed idee moet ik zeggen. En zeker voor een Paradiso-bezoek zou ik de N-Z lijn zeker overwegen iig. ![]() | |
HiZ | woensdag 1 september 2010 @ 10:14 |
quote:Als ik naar Paradiso wil loop ik wel :p | |
Grumpey | woensdag 1 september 2010 @ 11:54 |
quote:Die beslissing moet nog vallen, maar de 5 is zeker een van de kandidaten, juist omdat hij ook door de leidsestraat gaat (flessenhals in het tramnetwerk op dit moment), CS met Zuid verbindt, en weinig 'uniek' tram-gebied beslaat (behalve stuk van stadionweg naar Zuid). | |
Leshy | woensdag 1 september 2010 @ 12:26 |
Hier in Amstelveen verschijnen ook steeds meer "Red tramlijn 5" posters achter de ramen. Het idee is er om eventueel ooit de N/Z-lijn nog door te trekken door Amstelveen heen en zo het tracé wat nu de 51 en gedeeltelijk de 5 doen ondergronds te brengen, maar er zouden dan waarschijnlijk een stuk minder haltes komen, en daar is nogal wat weerstand tegen. Overigens helemaal niets gehoord over een wijziging rond het Leidseplein, behalve dat ze daar al een tijdje bezig zijn met het vernieuwen van de rails, ook een heel stuk de Marnixstraat in. Zijn er nu haltes verplaatst, of is dat maar een tijdelijke maatregel? | |
Grumpey | woensdag 1 september 2010 @ 12:42 |
quote:Maak van de 51 ondergronds maar bovengronds (ze hebben plannen daar een monorail constructie van te maken, veel goedkoper namelijk). De 51 verdwijnt dan ook, en de N-Z lijn zou dan het traject kunnen doorrijden wat nu de 51 rijdt. De 5 zou verdwijnen of hooguit van binnenhof tot Zuid rijden. Leidseplein gaat op de schop, de haltes worden verplaatst richting marnixbrug, de taxi's gaan bij de stadhouderskade een nieuwe lus krijgen, marnixstraat wordt autoluw, het plein wordt meer een echt plein, en er komt een goede fietsenstalling. Al met al goede verbeteringen, maar op dit moment zijn ze volgens mij pas de eerste schetsen aan het uitwerken (Nota van uitgangspunten is al wel aangenomen), dus de huidige werkzaamheden zullen wel tijdelijk zijn vermoed ik zo (misschien wel als proef om te kijken wat voor impact verplaatsing heeft voor verkeersstromen etc.) . | |
Mr.J | woensdag 1 september 2010 @ 13:27 |
Wow, kan niet wachten tot 2045 om al dit moois te mogen aanschouwen. ![]() | |
Q. | woensdag 1 september 2010 @ 13:31 |
quote:Vanaf Centraal? ![]() | |
Q. | woensdag 1 september 2010 @ 13:33 |
quote:Monorail? Gewoon viaduct heet zoiets. Heeft niets met een monorail te maken. | |
roos85 | woensdag 1 september 2010 @ 13:33 |
quote:het zal wel in leuk item voor het programma Alles draait geld zijn ![]() | |
Xenomaniac | woensdag 1 september 2010 @ 13:43 |
Ik vind het helemaal geweldig, die Noord-Zuidlijn. Voorlopig zie ik er helemaal geen kloten van, ik kijk al 4 jaar uit op een grote gele Max Bögl-kraan. Maar als het eenmaal af is... | |
I.R.Baboon | woensdag 1 september 2010 @ 14:06 |
quote:Da's best te doen. ![]() Maar paradiso is nu ook al uitstekend met het OV te bereiken, ik verwacht niet dat er ondergrondse zijtakken vanaf de NZlijn komen. De metro doortrekken in Amstelveen lijkt me een stuk waarschijnlijker, maar dat is ook een stuk minder gedoe. | |
HeatWave | woensdag 1 september 2010 @ 14:07 |
quote:Dat doen 1000000 vrouwen elke zaterdag, van CS naar het leidse via de leidsestraat, dat heet winkelen ![]() Als die het kunnen.... ![]() | |
HiZ | woensdag 1 september 2010 @ 15:20 |
quote:Tijdelijk en onvoorspelbaar, vanochtend kon je uitgaand weer gewoon op normale halte instappen. Er was wel een plan om de haltes van het plein af te halen in een grote opknapbeurt, maar die schijnt weer van de baan te zijn. | |
HiZ | woensdag 1 september 2010 @ 15:21 |
quote:Desnoods ![]() | |
HiZ | woensdag 1 september 2010 @ 15:23 |
quote:Er is toch geen geld meer voor het project? Prognose was trouwens ¤35M. Ik zag het project trouwens redelijk zitten, enige wat ik minder vond was het verdwijnen van het plantsoen in het KGP. | |
raptorix | woensdag 1 september 2010 @ 15:24 |
quote:Ik vanaf me werkplek ![]() ![]() | |
Grumpey | woensdag 1 september 2010 @ 16:07 |
quote:Voorlopig is alleen de nota van uitgangspunten vastgesteld. Het ontwerp en dergelijke zouden eind 2010 klaar moeten zijn. Wel zal het waarschijnlijk allemaal uitgesteld worden vanwege de bezuinigingen, maar uitstel is nog geen afstel. Zonder fietsenstalling hoeft het allemaal trouwens niet eens zo erg duur te zijn in mijn ogen, dus in een light-versie zou het ook nog op tafel kunnen komen. | |
HiZ | woensdag 1 september 2010 @ 19:33 |
quote:Dan heeft het ook niet veel zin want dan blijf je tot aan je nek in die kutfietsen zitten. | |
Xenomaniac | woensdag 1 september 2010 @ 20:33 |
Hiz, ben je al binnen geweest? Schitterend. Ik ben van CS naar de Dam door de tunnel gelopen en het voelt heel geweldig. Ik ben natuurlijk een infra-techno-fan, maar dit is werkelijk een project wat zijn weerga niet kent. Echt, mede-Amsterdammers, stop met kankeren en zie wat voor moois er ontstaat. | |
HiZ | woensdag 1 september 2010 @ 22:24 |
Nee, nog niet, maar ik was het wel een keer van plan. Moet je reserveren of is het gewoon op tijd daar zijn? Hmmm.. denk dat ik al te laat ben. | |
Againzender | donderdag 2 september 2010 @ 01:40 |
quote:wtf, je kijkt op mijn werk uit ![]() | |
raptorix | donderdag 2 september 2010 @ 10:11 |
quote:LOL zit je bij de AFM? | |
Grumpey | donderdag 2 september 2010 @ 11:02 |
quote:Nu snap ik waarom er crisis is, alle toezichtshouders zitten gewoon te fokken. | |
Frutsel | vrijdag 8 oktober 2010 @ 12:26 |
quote: | |
Grumpey | vrijdag 8 oktober 2010 @ 12:44 |
Ja, vervelend. Maar kwestie van lek dichten en weer over op de orde van de dag. Niet echt belangrijk nieuws, al helemaal niet voor nu.nl (of het moet zijn dat het weer bijdraagt aan de NZ-lijn bashing). Overigens voor doom-denkers: de tweede boor is inmiddels langs de beurs van berlage, en gaat de komende week de bijenkorf passeren. De beurs staat echter nog gewoon overeind ondanks alle doom-scenarios. | |
Againzender | vrijdag 8 oktober 2010 @ 21:12 |
quote:het lijkt inderdaad vrij soepel te gaan ![]() | |
Mylene | vrijdag 8 oktober 2010 @ 21:23 |
quote:Noord-Zuidlijn veilig onder de Bijenkorf door | |
Nieuwschierig | vrijdag 8 oktober 2010 @ 22:48 |
Is dit ook voor de NZ lijn? http://www.terena.org/webcam/ | |
PPL | zaterdag 9 oktober 2010 @ 09:12 |
quote:Nee, dat is het Koningsplein. Daar komt de NZ-lijn niet langs/onderdoor. | |
I.R.Baboon | zaterdag 9 oktober 2010 @ 09:17 |
quote:Dat was de andere buis, deze gaat er iets meer langs. | |
Nieuwschierig | zaterdag 9 oktober 2010 @ 18:08 |
quote:Een tunnel voor de voetganger zou daar anders geen overbodige luxe zijn ![]() | |
Grumpey | maandag 11 oktober 2010 @ 11:01 |
quote:Er zijn twee tunnels he, anders rijdt het zo lastig beide kanten op. Ik had het over de 2e tunnel, die is vandaag begonnen aan 'de bijenkorf'. Voor actuele stand zie www.hierzijnwij.nu | |
Grumpey | maandag 11 oktober 2010 @ 11:03 |
quote:Beter gewoon een tunneltje voor auto's en fietsers. Waarom zou de voetganger nou weer moeten inschikken? | |
Aether | maandag 6 juni 2011 @ 17:11 |
| |
Aether | maandag 18 juli 2011 @ 11:26 |
Tunnel open voor publiek. | |
Mr.J | maandag 18 juli 2011 @ 12:41 |
Tsja, los van de overschreden tijd en budgetten blijft het allemaal wel een hoogstaand stukje techniek. ![]() | |
Grumpey | maandag 18 juli 2011 @ 18:21 |
het schiet alweer op, bijna 1 tunnel al af naar Ceintuurbaan vanaf de RAI. www.hierzijnwij.nu | |
Mylene | maandag 18 juli 2011 @ 18:39 |
Hoeveel tunnels graven ze nu? Kan er in een zo'n tunnel 2 metrostellen rijden? Nee toch? | |
freako | maandag 18 juli 2011 @ 18:47 |
2 tunnels. Elke tunnel heeft 1 spoor. Hier staat het schematisch weergegeven: http://www.noordzuidlijn.(...)unnelboormachine.pdf Momenteel wordt buis #3 geboord. ![]() | |
Mylene | woensdag 28 maart 2012 @ 19:50 |
bron | |
HiZ | woensdag 28 maart 2012 @ 20:22 |
Zou mooi zijn als ze dat doen. Ik begreep al nooit waarom ze niet gewoon doorgingen naar Schiphol. | |
ACT-F | woensdag 28 maart 2012 @ 21:33 |
Die plannen bestonden toch al langer? http://maps.google.nl/map(...)pn=0.183558,0.332336 | |
Leshy | woensdag 28 maart 2012 @ 22:26 |
Zoals je op de kaart van ACT-F kunt zijn, heeft het blijkbaar ooit wel in de planning gestaan om de Noord/Zuid-lijn naar Amstelveen en blijkbaar dus ook naar Schiphol door te trekken. Nu rijden vanaf station Zuid twee lijnen door Amstelveen: tramlijn 5 en metrolijn 51. Deze maken gebruik van een gecombineerde en gelijkvloerse tram/metro-baan, waarop nogal wat (dodelijke) ongelukken plaatsvinden, met name met de metrostellen. Men wil dus al geruime tijd van deze situatie af, en met de Noord/Zuidlijn in het verschiet was het idee dan ook om het hele tracé in Amstelveen ondergronds te brengen. Dit blijkt echter veel te duur te zijn, en de huidige plannen zijn dan ook om lijnen 5 en 51 te vervangen voor één nieuwe "hoogwaardige tramverbinding" met Amsterdam. Er komt hier waarschijnlijk nog wel redelijk wat protest tegen, omdat in die plannen ook redelijk wat haltes langs de route dreigen te verdwijnen. Bovendien geldt dat in de huidige ontwikkelingsplannen voor de Zuidas, en met name voor station Amsterdam Zuid, de metrotunnel naar Amstelveen gaat verdwijnen. Daarmee wordt Amstelveen definitief van het Amsterdamse metronetwerk afgesloten, en is het eventuele doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Amstelveen en Schiphol-via-Amstelveen ook per definitie onmogelijk. Het enige wat ze dan wel zouden kunnen doen, is om de Noord/Zuidlijn rechtstreeks naar Schiphol te laten rijden vanaf Zuid. Deze route zou dan zo'n beetje de route van het treinspoor moeten volgen. Ik meen dat er destijds bij de aanleg van de Oost-West metroroute waar lijn 50 nu rijdt, wel rekening is gehouden met een eventuele toekomstige metrolijn naar Schiphol, zodat er voldoende ruimte beschikbaar is om metrosporen neer te leggen in een aftakking die richting uit. Dan is het natuurlijk alleen de vraag of het de investering waard is, omdat je die route in principe nu ook gewoon af kunt leggen: met de trein naar Zuid, vanaf waar je het centrum van Amsterdam kunt bereiken via een overstap op lijn 5 of 51. De route via Amstelveen zou m.i. dan praktischer zijn, omdat je dan ook de zuidkant van Amstelveen ontsluit - zeker als je dan inderdaad ook nog een tramlijn over het oude treinspoor langs de westkant van Amstelveen mikt, zoals op het kaartje van ACT-F voor lijn 5 gepland lijkt. | |
HiZ | donderdag 29 maart 2012 @ 02:03 |
Verschil is de overstap. Inderdaad kun je nu vanuit het centrum van Amsterdam in 20 minuten op Schiphol zijn, maar dan moet je op een van de 'ringstations' instappen als je niet direct bij CS woont. Deze metrolijn zou de een rechtstreekse lijn voor locale reizigers betekenen. | |
Leshy | donderdag 29 maart 2012 @ 09:50 |
Er zijn ook nog wel wat buslijnen die kant op, en vergeet niet dat je ook met lijn 5 naar CS of Zuid kunt voor een trein naar Schiphol. Natuurlijk is een rechtstreekse lijn zonder overstap wel zo prettig; zeker voor Amsterdam Noord zal het schelen. De hamvraag is natuurlijk wat dat gemak gaat kosten - volgens mij kampt Schiphol verder niet met een groot bereikbaarheidsprobleem. | |
Nieuwschierig | donderdag 29 maart 2012 @ 17:13 |
Duidelijk is in elk geval wel dat deze lijn naar Schiphol volledig door de gemeente Amsterdam betaald moet worden aangezien de voordelen ook alleen aan de Amsterdammers ten goede komen. | |
Ulx | donderdag 29 maart 2012 @ 17:25 |
Hoezo? Iedereen blijft tot de eindhalte zitten of zoiets? | |
Againzender | donderdag 29 maart 2012 @ 17:40 |
Raar om in deze tijd met dit plan te komen. Het is handig, maar niet noodzakelijk, met overstap is die verbinding er al. Zoals hier al gezegd: via Amstelveen zou het nog wat toevoegen, maar dat wordt helemaal duur. Lijkt mij dat we het geld wel wat beter kunnen besteden op dit moment. | |
Ulx | donderdag 29 maart 2012 @ 17:45 |
Je maakt de denkfout dat mensen tot de eindhalte blijven zitten. | |
Nieuwschierig | donderdag 29 maart 2012 @ 18:00 |
Wat is er dan tussen Amsterdam en Schiphol waar zoveel mensen naar toe moeten dat het loont om daar tramrails heen te leggen? | |
Ulx | donderdag 29 maart 2012 @ 18:07 |
Genoeg industrie- en kantoorparken volgens mij. Het loonde ook de moeite om er een snelweg aan te leggen, dus er zal wel wat zijn. | |
Aether | donderdag 29 maart 2012 @ 18:26 |
Metro zou alleen op Plaza en aan de rand van Schiphol stoppen. Dan kun je nog beter een van vele (snel)bussen nemen; die stoppen ook een aantal maal rond Schiphol. | |
HiZ | donderdag 29 maart 2012 @ 18:32 |
Die bussen zijn niet echt een alternatief. Ik neem mezelf even als uitgangspunt voor het gemak. Ik moet elke maand 1 of 2 keer naar Schiphol vanaf het Leidseplein. Dan ga ik normaliter met tram 1 naar Lelylaan en daar verder met de trein. Kost me als het een beetje aansluit geen 20 minuten. Soms moet ik wachten en loopt het op tot 40 minuten. Met de bus is het minimaal 40 minuten. Hoe lang zou een metro erover doen vanaf Weteringschans? Ik schat een minuut of 15. Ligt het dan trouwens niet ook voor de hand om vanaf Isolatorweg een lijntje aan te sluiten? | |
HiZ | donderdag 29 maart 2012 @ 18:33 |
Hmm.. nee in dit geval klopt het wel een beetje. Die metro tot aan de haltes ervoor is er eigenlijk al wel. | |
Ulx | donderdag 29 maart 2012 @ 18:35 |
Twee haltes op schiphol en een paar erbij in Amstelveen op was kantoorparken toch? | |
Tchock | donderdag 29 maart 2012 @ 18:36 |
Waar wordt er nu nog gebouwd? Wat is er al af? Volgens mij is het verhaal uit de OP redelijk oud, namelijk. Ik ben wel benieuwd ![]() | |
Nieuwschierig | donderdag 29 maart 2012 @ 21:17 |
Dan nog blijft het een lijn voor Amsterdammers. In Purmerent of Amersfoort heb je er niks aan. | |
Leshy | donderdag 29 maart 2012 @ 22:05 |
Gezien de plannen voor de spoorlijn door Amstelveen en de Zuidas, zou ik er zeker niet op rekenen dat er haltes in Amstelveen komen. Ik zie de Noord/Zuidlijn dan eerder de route van de 50 volgen, en waar die rechtsaf buigt naar de Henk Sneevlietweg, zou de Noord/Zuidlijn dan rechtdoor/linksaf kunnen. Op z'n hoogst zou je eventueel onderweg dan nog twee haltes kunnen maken bij Sloten en Badhoevedorp, alhoewel het voor beiden niet echt een hele centrale locatie zou zijn. Het beste overzicht is waarschijnlijk te vinden op de website van de Noord/Zuidlijn zelf: www.hierzijnwij.nu Er werken ook een hoop mensen van buiten Amsterdam in Amsterdam die van uit de richting Schiphol komen. Bovendien is een directe route van het vliegveld door een groot stuk van Amsterdam ook voor toeristen een welkome aanvulling, in plaats van met de trein naar CS en vanaf daar verder zoeken waar ze naartoe moeten. | |
Tchock | donderdag 29 maart 2012 @ 22:08 |
Daar lijkt ie bijna af | |
Againzender | donderdag 29 maart 2012 @ 23:11 |
Op deze site kan je wel wat zien: http://www.hierzijnwij.nu/ Ben zelf vorig jaar in station Vijzelgracht geweest, dan zie je pas wat een klus het is! | |
Againzender | donderdag 29 maart 2012 @ 23:14 |
hm, nu ik kijk, vroeger stonden de lijnen echt waar ze waren met boren? Nu dus niet, raar.... | |
HiZ | donderdag 29 maart 2012 @ 23:40 |
Nieuw Sloten als je daar stopt, maar die hebben sowieso ook al de trein naar Schiphol en lijn 50 voor aansluiting. Beter is niet slechter, maar heel erg noodzakelijk is die metro in die buurt niet echt. Na Nieuw Sloten wordt de spoeling wel heel erg dun m.u.v. Schiphol. | |
Grumpey | vrijdag 30 maart 2012 @ 09:36 |
Het is ook bijna af. Er moeten nog maar een paar delen: 2 tunnels tussen Rokin en Vijzelstraat, en 1 tunnel tussen Vijzelstraat en Ceintuurbaan. De rest is dus al af. Dan volgt eind dit jaar de afbouw van sporen, stations, beveiliging, testen, etc. Daar gaat nog tijd in zitten, maar instortgevaar is er dan niet ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 30 maart 2012 @ 19:59 |
Bij storingen als deze is zo'n Noord/Zuid-lijn naar Schiphol nog verdomd handig. ![]() | |
HiZ | zaterdag 31 maart 2012 @ 10:37 |
Je zou natuurlijk een hoop extra passagiers kunnen lokken door een halte te maken tussen Nieuw Sloten en Schiphol bij een groot langparkeer-terrein. Of zelfs een langparkeer-terrein speciaal aanleggen. | |
Salvad0R | woensdag 11 april 2012 @ 05:06 |
http://en.wikipedia.org/wiki/Big_Dig | |
Daarnaast | woensdag 11 april 2012 @ 12:36 |
Wat is eigenlijk zo speciaal aan de nood zuid lijn? Het is toch gewoon een metrotunnel die van noorden naar zuiden van Amsterdam loopt? Vele steden zoals moskou, parijs en brussel hebben dat al tientallen jaren, waarom is het zo moeilijk voor de amsterdammers om het te realiseren? | |
Kapt-Ruigbaard | woensdag 11 april 2012 @ 12:39 |
Iets met houten palen enzo. | |
Aether | woensdag 11 april 2012 @ 12:44 |
Laatst dit boek gelezen. Geeft een goed beeld van de geschiedenis en problemen waar men tegenaan liep; zowel technisch als beleid.
| |
Grumpey | woensdag 11 april 2012 @ 13:30 |
Amsterdam heeft een moerassige veengrond, en huizen staan op (vaak houten) palen. Een kleine verandering in het grondwaterpeil kan al rotting aan de fundering betekenen en heeft daarmee grote gevolgen voor gebouwen in de stad. Andere steden staan vaak op klei of zandgrond, vet makkelijk om daar een metro in te bouwen. Men bouwt ook geen metro in Venetië bijvoorbeeld. | |
Beardslasher | woensdag 11 april 2012 @ 16:55 |
daar is het veel makkelijker bouwen. Er zijn ook grote steden waar ze nog nauwelijks metro hebben. Rome heeft bijvoorbeeld ook maar 2 metro lijnen omdat je daar bijna niks kan bouwen vanwege alle archeologische rijkdommen. |