Ik woon goed en waar ik wil voor 6% van mijn inkomen. Totale woonlasten exclusief GLW. Wie maakt mij wat? Dezelfde huizen staan 100m verder te koop voor 350K.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 22:45 schreef JodyBernal het volgende:
[..]
Nou, dat weet ik zo net nog niet. Ik denk zelfs dat de demografische ontwikkeling voor een deel al debet is aan de huidige financiële problemen. De babyboomers hebben de economie tientallen jaren omhooggestuwd. Maar nu die volgevreten onderuitzakken en denken van een goed pensioen te kunnen genieten, opgebracht door hun kleinkinderen, blijkt het één groot ponzischema te zijn. Is dat ff balen!
[..]
Inderdaad. En ik ga lekker op m'n gemak het hele ritje uitzitten. Ik woon nu bijnagratis en dat blijft nog wel even zo, vermoed ik.
Zoiets gaat natuurlijk indirect. Stel iemand heeft 10k op de bank en staat voor de keuze: of een nieuwe auto, of het broodnodige grote onderhoud aan het huis. Door opname van de "overwaarde" voor "woningverbetering" kon het gelukkig allebei.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 22:41 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dan ben je sowieso al dom, want je overwaarde is belastbaar zodra je het niet terugstopt in je huis. Weinig mensen die dat doen dus.
Dat huizen goedkoper gaan worden a la, maar zoveel dalen, dat zie ik niet gebeuren.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 23:01 schreef JodyBernal het volgende:
Over 10 jaar krijg je een huis gratis bij een pak melk. Daarbij moet ik dan wel vermelden dat een pak melk een flink stuk duurder zal zijn dan nu.
Ach, ik overdrijf een beetje.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 23:25 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat huizen goedkoper gaan worden a la, maar zoveel dalen, dat zie ik niet gebeuren.
Ik heb de krant van morgen helaas niet, ik weet wel dat jij over het afgelopen jaar in elk geval geen gelijk hebt gehad.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 22:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
1) Het was een antwoord op jouw post waarin je suggereerde dat hogere huizenprijzen niet tot extra consumtpie leidden.
2) Ja, daar krijg je ook lekker veel voor terug, zeker op dit moment.
3) Nee, maar genoeg mensen die toch via hun hypotheek leenden. Dat is nml. goedkoper dan via lenen.nl
Krijg ik ook nog antwoord op mijn post waarin ik uitleg dat het totale besteedbare inkomen van Nederland de komende drie jaar niet zal groeien?
Zolang jij je hypotheek blijft betalen of ze gedekt zijn zal het ze echt aan hun reet roestenquote:Op dinsdag 18 augustus 2009 23:03 schreef LXIV het volgende:
Ach, en hoeveel mensen lenen niet bij een kredietverstrekker? Dan is het veel slimmer om dat bij je hypotheekverstrekker te doen omdat dit veel goedkoper is.
Alleen doet die bank nu moeilijk, want die weet allang dat er feitelijk een negatieve overwaarde is.
Luister lieverd, als je van de 20e etage naar beneden springt dan val je ooit te pletter. Als je bij de eerste etage komt aangevlogen kan je denken: Bij etage 19 leefde ik nog, bij etage 18 leefde ik ook nog, bij etage 17 leefde ik ook nog....en nu bij etage 1 leef ik ook nog. Dus als ik die cijfers doortrek, dan leef ik ook gewoon nog als ik op de grond aankom.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 22:23 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Maar verklaar je eigen gelijk nu eens door het te verklaren aan de hand van de beschikbare cijfers
Het is veel slimmer om niet te lenen, niet boven je stand te leven. Straks mogen de spaarders opdraaien voor de leenkneuzen.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 23:03 schreef LXIV het volgende:
Ach, en hoeveel mensen lenen niet bij een kredietverstrekker? Dan is het veel slimmer om dat bij je hypotheekverstrekker te doen omdat dit veel goedkoper is.
Alleen doet die bank nu moeilijk, want die weet allang dat er feitelijk een negatieve overwaarde is.
Alles ligt in de toekomstige ontwikkelingen beslotenquote:Op dinsdag 18 augustus 2009 23:25 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat huizen goedkoper gaan worden a la, maar zoveel dalen, dat zie ik niet gebeuren.
Die gozer heeft het over 3 jaar, dus dan moet je dat ook kunnen onderbouwen lijkt me als je eigen serieus neemtquote:Op woensdag 19 augustus 2009 07:50 schreef iehlaak het volgende:
[..]
Luister lieverd, als je van de 20e etage naar beneden springt dan val je ooit te pletter. Als je bij de eerste etage komt aangevlogen kan je denken: Bij etage 19 leefde ik nog, bij etage 18 leefde ik ook nog, bij etage 17 leefde ik ook nog....en nu bij etage 1 leef ik ook nog. Dus als ik die cijfers doortrek, dan leef ik ook gewoon nog als ik op de grond aankom.
Wat maakt het nou uit hoe lang de daling precies gaat duren? Of het nu drie of vijf jaar kost, de boel gaat down. Het lijkt mij alleen gunstiger voor iedereen als de neergang zo snel mogelijk gaat, maar als men er liever 10 jaar over doet om tot het besef te komen dat hun huis maar een fractie waard is van wat men zelf voor ogen had, dan is dat ook prima.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 09:39 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Die gozer heeft het over 3 jaar, dus dan moet je dat ook kunnen onderbouwen lijkt me als je eigen serieus neemt
Het maakt wat uit omdat hij het zegt en omdat hij geen flauw benul heeft wat hij zegtquote:Op woensdag 19 augustus 2009 09:46 schreef JodyBernal het volgende:
[..]
Wat maakt het nou uit hoe lang de daling precies gaat duren? Of het nu drie of vijf jaar kost, de boel gaat down. Het lijkt mij alleen gunstiger voor iedereen als de neergang zo snel mogelijk gaat, maar als men er liever 10 jaar over doet om tot het besef te komen dat hun huis maar een fractie waard is van wat men zelf voor ogen had, dan is dat ook prima.
Je hebt dus duidelijk al het nieuws over de massa-ontslagen niet meegekregen. Nou, ik zou zeggen; lees je eens in. Hier kun je al vast beginnen.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 00:59 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Ik heb de krant van morgen helaas niet, ik weet wel dat jij over het afgelopen jaar in elk geval geen gelijk hebt gehad.
Zoals je in deze topic nooit geen gelijk hebt, das opzich niet erg, als je het tenminste onderbouwde, maar daar schort het nogal aan
Eerste link: Massa ontslagen uit ziekenhuisquote:Op woensdag 19 augustus 2009 09:53 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Je hebt dus duidelijk al het nieuws over de massa-ontslagen niet meegekregen. Nou, ik zou zeggen; lees je eens in. Hier kun je al vast beginnen.
En even een basis les economie voor je: als iemand minder binnen krijgt, kan hij ook minder uitgeven. Dit heeft vaak gevolgen voor het gehele uitgavenpatroon.
Geen flauw benul? Volgens mij kun je dit op een bierviltje nog uitrekenen.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 09:47 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Het maakt wat uit omdat hij het zegt en omdat hij geen flauw benul heeft wat hij zegt
Weer een die niet kan lezenquote:Op woensdag 19 augustus 2009 09:55 schreef JodyBernal het volgende:
[..]
Geen flauw benul? Volgens mij kun je dit op een bierviltje nog uitrekenen.
Jij onderschat heel duidelijk de gevolgen die een veel hogere werkloosheid op de huizenprijzen gaat hebben. Dat die hogere werkloosheid er gaat komen, daar kun je al bijna niet meer omheen. Alle instanties hebben die voorspelling al bevestigd. Als je dat weet is het nog slechts een kwestie van economisch inzicht en een klein rekensommetje.
Volgens mij lijd jij aan het "vingers in de oren"-syndroom. Iedereen die zinnige argumenten aandragen doe jij af als zijnde "weet niet waar ie het over heeft" of "praat alleen onzin".quote:Op woensdag 19 augustus 2009 09:55 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Wat je allemaal schrijft heeft dus echt 0% te maken met wat ik schreef
Waar heb ik gezegd dat de prijzen niet dalenquote:Op woensdag 19 augustus 2009 09:59 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Volgens mij lijd jij aan het "vingers in de oren"-syndroom. Iedereen die zinnige argumenten aandragen doe jij af als zijnde "weet niet waar ie het over heeft" of "praat alleen onzin".
Pas als jij met zinnige argumenten gaat komen over het waarom de huizenprijzen niet meer zullen dalen, ga ik je pas weer serieus nemen. Tot nu toe is dat namelijk het enige wat je roept, zonder ook maar enige onderbouwing.
Je bent aan het zeuren. Gaap.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 09:58 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Weer een die niet kan lezen
Op deze pagina een leuke tabel. Daaruit blijkt dat de huizenprijzen van 1gezinswoningen van april t/m juni dit jaar met 4,5% gedaald zijn en dat de daling maand op maand is. Gemiddeld daalde de huizenprijs met 1,9% per maand. Als we dat doortrekken van april t/m december dit jaar krijgen we een totale daling van 15,9%. Enkel vanaf april.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 09:58 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Weer een die niet kan lezen
Nee, I stated the obviousquote:Op woensdag 19 augustus 2009 10:11 schreef JodyBernal het volgende:
[..]
Je bent aan het zeuren. Gaap.
Je bent iets subtieler. Jij steigert bij elke post die over een daling gaat.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 10:01 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Waar heb ik gezegd dat de prijzen niet dalen
Je moet dus een quote geven waar ik dat zeg
Ok, je weet dus niet waar je het overhebt.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 10:12 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Je bent iets subtieler. Jij steigert bij elke post die over een daling gaat.
Misschien moet je toch iets aan je discussietechnieken doen, want zoals Rvlaak het hier omschrijft, komt het volgens mij bij iedereen over.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 10:14 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Ok, je weet dus niet waar je het overhebt.
Fijn dat het weer duidelijk is
Of gewoon daadwerkelijk zeggen wat je bedoelt. Denk dat hij diep in zijn hart wel weet dat hij totaal geen poot heeft om op te staan en daarom zo loopt te trollen.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 10:15 schreef JodyBernal het volgende:
[..]
Misschien moet je toch iets aan je discussietechnieken doen, want zoals Rvlaak het hier omschrijft, komt het volgens mij bij iedereen over.
Als jij een andere boodschap wilt verkondigen dan die je nu doet, moet je die misschien anders verpakken.
Het is hier ook vechten tegen de elkaar ophitsende mannetjes die over elkaar heenvallen of het nu 50 of 100% gaat zakken. Met dien verstande dat de meeste van die mannetjes wat losse flodders bij elkaar zoeken en daar hun conclusies aan verbinden en welke dan door de andere mannetjes worden overgenomen als waarheid zijnde.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 10:15 schreef JodyBernal het volgende:
Misschien moet je toch iets aan je discussietechnieken doen, want zoals Rvlaak het hier omschrijft, komt het volgens mij bij iedereen over.
Als jij een andere boodschap wilt verkondigen dan die je nu doet, moet je die misschien anders verpakken.
Dat zijn de gemiddelde landelijke prijzen tov dezelfde maand vorig jaar, en ja, dan is er inderdaad een daling. Er zijn alleen wel wat mitsen en maren aan die berekeningen, zo wordt er geen rekening mee gehouden met de kwaliteit van de woningen, wat ook een belangrijke prijsfactor is, naast de locatie uiteraard. Zie ook dit voorbeeld (PDF!) van het kadaster.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 10:11 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Op deze pagina een leuke tabel. Daaruit blijkt dat de huizenprijzen van 1gezinswoningen van april t/m juni dit jaar met 4,5% gedaald zijn en dat de daling maand op maand is. Gemiddeld daalde de huizenprijs met 1,9% per maand. Als we dat doortrekken van april t/m december dit jaar krijgen we een totale daling van 15,9%. Enkel vanaf april.
Helaas kan ik nergens een grafiek vinden van 2007 tot nu.
Ah maar appartementen zijn 1.3% gestegenquote:
WOZ waarde is sowieso de meest onzinnige waarde om het prijsverloop van een huis op te baseren. De WOZ wordt namelijk 1 jaar van tevoren bepaald en blijft het hele jaar gelden. Terwijl een prijsverloop van willekeurig welk product een dag op dag situatie is.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 10:28 schreef fruityloop het volgende:
[..]
[heel verhaal]
Kortom, een gemiddelde is leuk, maar zegt niet zo bijster veel over de lokale situatie.
Ik vind het prima als jij er anders over denkt. Maar ik kan diverse argumenten aanvoeren waarom ik denk dat de huizenmarkt nog verder omlaag gaat. Veel van die argumenten zijn hierboven al voorbij gekomen. Alle trends wijzen richting een verdere neergang, of je nu kijkt naar de economie, de banken, de rente, de werkloosheid of de demografie.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 10:20 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het is hier ook vechten tegen de elkaar ophitsende mannetjes die over elkaar heenvallen of het nu 50 of 100% gaat zakken. Met dien verstande dat de meeste van die mannetjes wat losse flodders bij elkaar zoeken en daar hun conclusies aan verbinden en welke dan door de andere mannetjes worden overgenomen als waarheid zijnde.![]()
Alleen al een user met de naam huizenzeepbel, die alleen de stukken pakt die hem uitkomen.![]()
Go diego
quote:Op woensdag 19 augustus 2009 10:37 schreef JodyBernal het volgende:
[..]
Ik vind het prima als jij er anders over denkt. Maar ik kan diverse argumenten aanvoeren waarom ik denk dat de huizenmarkt nog verder omlaag gaat. Veel van die argumenten zijn hierboven al voorbij gekomen. Alle trends wijzen richting een verdere neergang, of je nu kijkt naar de economie, de banken, de rente, de werkloosheid of de demografie.
Aan de andere kant heb ik nog werkelijk geen enkel zinnig argument voorbij zien komen waarom dat niet zou gebeuren. Men komt niet verder dan wensdenken. "Het gebeurt niet omdat ik denk dat het niet kan" of "het gebeurt niet omdat men destijds heeft gezegd dat de huizenprijzen alleen nog maar omhoog gaan".
Ik beweer nergens dat de markt niet gaat dalen maar verwacht in ieder geval niet zulke doomscenarios als julie voor ogen hebben.quote:
Het probleem is dat jij kijkt naar de afgelopen paar maanden en dan roept "het is zes maanden redelijk goed gegaan, zie je wel, de prijzen gaan niet omlaag".quote:Op woensdag 19 augustus 2009 10:33 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ah maar appartementen zijn 1.3% gestegen
En dan grootste stijging zit in de laatste 2 maanden dus dat komt mij dan het beste uit om door te trekken en kunnen we wel een stijging van 10% uit onze dikke duim op de achterkant van de bierviltjes toveren.![]()
Cherry picking heet de manier van statistiek bedrijven waaraan jullie nog meer doen dan ons eigen cbs en kadaster![]()
Het merendeel van de ontslagen mogen dan wel vallen bij het "lager opgeleide" deel van de bevolking, maar dit zijn meteen de mensen die de meeste huizen hebben gekocht. Het gaat namelijk voornamelijk over de bouw (50k wordt geschat), IT, economische sector en vervoer (geen cijfers).quote:Op woensdag 19 augustus 2009 10:44 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik beweer nergens dat de markt niet gaat dalen maar verwacht in ieder geval niet zulke doomscenarios als julie voor ogen hebben.
Het merendeel van de ontslagen gaan vallen onder lager opgeleid personeel. Dat is nu ook vaak de bevolkingsgroep die in huurhuizen ziten, dus ik verwacht niet dat de werkeloosheid echt een grote impact gaat hebben op de koopkracht van de gemiddelde huizenkoper.
Dat lijkt me niet. Het lijkt me eerder dat ze op de zeer lange termijn meegroeien met de inflatie.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 10:45 schreef iehlaak het volgende:
Eigenlijk is het heel eenvoudig.Huizenprijzen stijgen op lange termijn mee met het GDP. Dit is zowel economisch als logisch te verantwoorden.
quote:Op woensdag 19 augustus 2009 10:45 schreef iehlaak het volgende:
Eigenlijk is het heel eenvoudig.Huizenprijzen stijgen op lange termijn mee met het GDP. Dit is zowel economisch als logisch te verantwoorden.
Na een crash van 30-50% 30 jaar geleden.quote:Vijftien jaar geleden lag de huizenprijs op een niveau dat overeenkwam met het GDP
Dus jij beweerd hier, als ik het goed lees, dat de prijzen zullen dalen of niet zullen stijgen tot de inflatie dit heeft goed gemaakt?quote:De afgelopen tien tot vijftien jaar stegen de huizenprijzen veel sterker dan het GDP groeide.
Conclusie: De huizenprijzen zullen ooit minder sterk moeten groeien dan het GDP om weer op het juist niveau te komen. Omdat er nu verschillende economische indicatoren op rood staan en omdat een correctie in het verleden ook vrij snel gegaan is, is het redelijk om te veronderstellen dat de huizenprijs op een tijdshorizon van 5 tot 10 jaar een correctie van enkele tientallen procenten (ten opzichte van het GDP) zal krijgen.
idd, ik dacht ook ff de verkeerde kant op.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 10:55 schreef JodyBernal het volgende:
Ehhh mensen, het GDP is echt iets heel anders dan de inflatie.
Ow sorry dat je mijn sarcamse niet begreep maar ik gebruikte even dezelfde logica als vraak hier ten toon stelde om zijn dalings prognose te onderbouwen. Verder flapte ik nog de bierviltjes regel eruit om jou statement ook nog even kracht bij te zerttendat iedereen het zo zou kunnen uitrekenen.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 10:47 schreef JodyBernal het volgende:
Het probleem is dat jij kijkt naar de afgelopen paar maanden en dan roept "het is zes maanden redelijk goed gegaan, zie je wel, de prijzen gaan niet omlaag".
Zoals in Frankrijk, Japan of Duitsland?quote:Op woensdag 19 augustus 2009 10:47 schreef JodyBernal het volgende:
Dat zeg ik niet, maar dat zeggen de diverse instanties, al had ik dat natuurlijk zelf ook wel kunnen verzinnen.
Ik heb echt totaal geen idee hoe het in jouw omgeving zit, maar in de mijne zitten zo goed als alle babyboomers in een 2 onder 1 kap of hoekwoning rijtjeshuis.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 10:59 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ik zelf denk dat de demografische factoren alleen van toepassing zullen zijn op de huizen van meer dan 5 ton die in het buitengebied staan, in dat soort huizen wonen nu vooral babyboomers die binnen nu en 15 jaar massaal dat soort huizen zullen gaan verlaten. Dan kan het bijna niet anders dat die prijzen hard gaan dalen
De twee-onder-een-kappers, rijtjeshuizen, appartementen en dergelijke die binnen een gemeente liggen die interessant is(voldoende werkgelegenheid, goede bereikbaarheid, etc) zullen gewoon interesant blijven omdat juist daar vraag naar is onder starters en onder baby-boomers die in het centrum willen wonen en/of kleiner willen gaan wonen
En in de dure huizen buiten de bebouwde kom zit de generatie van de jaren 70-80?quote:Op woensdag 19 augustus 2009 11:01 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Ik heb echt totaal geen idee hoe het in jouw omgeving zit, maar in de mijne zitten zo goed als alle babyboomers in een 2 onder 1 kap of hoekwoning rijtjeshuis.
Bij mijn omgeving wel ja. De yuppen en relatief jonge zakenmannetjes.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 11:02 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
En in de dure huizen buiten de bebouwde kom zit de generatie van de jaren 70-80?
Jij noemt het "cherry picking", d.w.z. dat men alleen die statistieken gebruikt die het eigen standpunt ondersteunen. Maar ik gebruik bij mijn voorspelling helemaal geen statistieken. Ik gebruik alleen ramingen van de diverse instanties met betrekking tot de toekomst. En die wijzen allemaal dezelfde richting uit: naar beneden.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 11:00 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ow sorry dat je mijn sarcamse niet begreep maar ik gebruikte even dezelfde logica als vraak hier ten toon stelde om zijn dalings prognose te onderbouwen. Verder flapte ik nog de bierviltjes regel eruit om jou statement ook nog even kracht bij te zerttendat iedereen het zo zou kunnen uitrekenen.
Op het moment dat het GDP structureel met een lager percentage groeit dan de huizenprijs dan gaat het verschil tussen deze variabelen naar oneindig. Dit is logisch onmogelijk. Het is ook praktisch onmogelijk omdat het aandeel dat huishoudens betalen aan housing naar 100% gaat.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 10:52 schreef RvLaak het volgende:. Laat me maar cijfers zien waar dat uit blijkt. De afgelopen 30 jaar zijn de huizenprijzen vele malen meer gestegen dan de inflatie het GDP. Alle grafieken die ik heb gezien bewijzen dit.
Bedoel je nu het GDP of het GDP per capita? Want het totale GDP van een land heeft er echt geen ruk mee te maken.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 11:21 schreef iehlaak het volgende:
[..]
Op het moment dat het GDP structureel met een lager percentage groeit dan de huizenprijs dan gaat het verschil tussen deze variabelen naar oneindig.
Maar het hoeft natuurlijk niet te betekenen dat de verhouding tussen gpd en huizenprijs altijd hetzelfde blijft. In de afgelopen 15 jaar zijn de financierings mogelijkheden van huizen flink toegenomen door 2 verdieners die opeens veel meer konden gaan lenen. Het kan dus best het geval zijn dat het percentage zich op een ander evenwichtspunt gaat instellen.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 11:21 schreef iehlaak het volgende:
Op het moment dat het GDP structureel met een lager percentage groeit dan de huizenprijs dan gaat het verschil tussen deze variabelen naar oneindig.
Ja, dat kan best, maar dat evenwichtspunt zal niet gelijk blijken te zijn aan het huidige evenwichtspunt. Dat ligt lager.Veel tweeverdieners zullen er namelijk achter gaan komen dat hun gezamenlijke inkomensonzekerheid meer dan twee keer zo groot is als bij een éénverdiener. Als ze dan zo stom zijn geweest om een hypotheek af te sluiten op beide inkomens, dan hebben ze een probleem.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 11:24 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar het hoeft natuurlijk niet te betekenen dat de verhouding tussen gpd en huizenprijs altijd hetzelfde blijft. In de afgelopen 15 jaar zijn de financierings mogelijkheden van huizen flink toegenomen door 2 verdieners die opeens veel meer konden gaan lenen. Het kan dus best het geval zijn dat het percentage zich op een ander evenwichtspunt gaat instellen.
Het aantal mensen dat dat dacht is miniem in de topics, hoewel ik wel denk dat buiten die topics meer mensen zijn die wel zo denken. Er zijn overigens veel meer mensen die gewoon posten dat ze een huis zien als iets om in te wonen.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 12:50 schreef RvLaak het volgende:
Je hoeft deze reeks maar door te lezen en dan realiseer je je wel dat er nog zat mensen zijn met de illusie dat de huizenprijzen enkel kunnen stijgen en dat de HRA nooit afgeschaft kan worden.
Op de feestjes waar ik ben geweest is dat echt nooit een onderwerp van gesprek geweestquote:Op dinsdag 18 augustus 2009 12:50 schreef RvLaak het volgende:
Nederlanders zijn nou eenmaal niet zo slim, als het gaat om huizenbezit. Het verleden heeft dit al meermalen aangetoond. En als je me niet gelooft, denk dan maar eens terug aan de laatste paar feestjes waar je bent geweest. Bijna gegarandeerd dat 1 van de onderwerpen het huis en de hypotheek was.
quote:Op woensdag 19 augustus 2009 11:29 schreef Doc het volgende:
[..]
Op de feestjes waar ik ben geweest is dat echt nooit een onderwerp van gesprek geweest- wat lijkt het me erg om daar over te moeten lullen op feestjes
Op de feestjes waar ik kom wel hoor. Daar was het nieuwe huis of de "overwaarde" steevast de aanleiding voor een halve avond geleuter over hoe geweldig men was. Nu hoor je die mensen echter niet meer.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 11:29 schreef Doc het volgende:
[..]
Het aantal mensen dat dat dacht is miniem in de topics, hoewel ik wel denk dat buiten die topics meer mensen zijn die wel zo denken. Er zijn overigens veel meer mensen die gewoon posten dat ze een huis zien als iets om in te wonen.
[..]
Op de feestjes waar ik ben geweest is dat echt nooit een onderwerp van gesprek geweest- wat lijkt het me erg om daar over te moeten lullen op feestjes
En ook dat in Drenthe er in Juni van dit jaar 25% meer tussenwoningen zijn verkocht tov Mei. Dit terwijl de gemiddelde prijs van die tussenwoningen met 1,1% gedaald is. Dus even afhankelijk van welke ondertoon je als journalist wil gebruiken in een artikel, kan je kiezen uit 2 cijfers, welke beide accuraat zijn, maar elk een compleet ander sentiment laten zien.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 10:35 schreef RvLaak het volgende:
[..]
WOZ waarde is sowieso de meest onzinnige waarde om het prijsverloop van een huis op te baseren. De WOZ wordt namelijk 1 jaar van tevoren bepaald en blijft het hele jaar gelden. Terwijl een prijsverloop van willekeurig welk product een dag op dag situatie is.
Dat gemiddelden inderdaad niets zeggen over lokale situaties weet iedereen. De lokale situaties zijn dan ook totaal niet interessant. Stel jouw buurman zet zijn huis voor 2 miljoen te koop en de dorpsgek koopt het huis voor dat bedrag. Dat is totaal niet representatief voor de situatie in het hele land. Enkel lokaal.
Het voordeel van gemiddelden is, dat de extremen heel weinig invloed daar op hebben. Dit geeft een vollediger beeld van de situatie op een groter vlak.
BTW: De grafiek in deze PDF geeft aan dat de gemiddelde prijzen in heel Nederland al sinds juni 2007 aan het dalen zijn.
Per capita uiteraard.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 11:23 schreef JodyBernal het volgende:
[..]
Bedoel je nu het GDP of het GDP per capita? Want het totale GDP van een land heeft er echt geen ruk mee te maken.
En de rest van het gesprek ging het over de auto zeker ...quote:Op woensdag 19 augustus 2009 11:59 schreef JodyBernal het volgende:
[..]
Op de feestjes waar ik kom wel hoor. Daar was het nieuwe huis of de "overwaarde" steevast de aanleiding voor een halve avond geleuter over hoe geweldig men was. Nu hoor je die mensen echter niet meer.
Ja, over de nieuwe A3 die ze van de zaak hadden gekregen.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 14:36 schreef Doc het volgende:
[..]
Dat lijkt me echt heel naar, dat soort feestjes.Mensen die dergelijke feestjes zouden kunnen geven heb ik uit mijn leven geband
Dan bouwen ze woningen op 50m2 weilandquote:Op woensdag 19 augustus 2009 21:27 schreef Prutzenberg het volgende:
En nu?
NHG optrekken naar 400k of wordt de starterssubsidie opgehoogd naar 3 ton?
Huizen bouwen in het goedkopere segment is natuurlijk geen oplossing.
Als je dat doet op de zelfde manier als op Fok lul je of alleen of wordt je op je bek geslagenquote:Op woensdag 19 augustus 2009 11:55 schreef RvLaak het volgende:
[..]geen burgerlullen feestjes
Helaas heb ik er wel een paar meegemaakt. Maar die gesprekken worden altijd leuk (voor mij) als ik uitleg waarom ik denk dat de huizenprijzen nog zullen dalen, rentes zullen stijgen en dat ik huur
Dat de frustratie vanwege hun miskoop bij dit soort mensen hoog oploopt, daar waren we al achter. Maar op je bek geslagen worden? Neuh...quote:Op woensdag 19 augustus 2009 23:22 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Als je dat doet op de zelfde manier als op Fok lul je of alleen of wordt je op je bek geslagen
Zo'n sukkel verdient om een keer flink op zijn bek gerost te wordenquote:Op donderdag 20 augustus 2009 07:03 schreef JodyBernal het volgende:
[..]
Dat de frustratie vanwege hun miskoop bij dit soort mensen hoog oploopt, daar waren we al achter. Maar op je bek geslagen worden? Neuh...
Misschien gebeurt dat bij feestjes op het woonwagenkamp, maar daar kom ik zelden.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 23:22 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Als je dat doet op de zelfde manier als op Fok lul je of alleen of wordt je op je bek geslagen
quote:Op donderdag 20 augustus 2009 08:05 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Zo'n sukkel verdient om een keer flink op zijn bek gerost te worden
Wellicht zijn dat de enige "feestjes" waar hij komt.quote:Op donderdag 20 augustus 2009 08:18 schreef iehlaak het volgende:
[..]
Misschien gebeurt dat bij feestjes op het woonwagenkamp, maar daar kom ik zelden.
Het zit je wel heel erg hoog, hé? Die ontwikkelingen op de huizenmarkt. Je roept over iedereen die het niet met je eens is dat hij er niks van snapt, het liefst zie je ze fysiek belaagd.quote:Op donderdag 20 augustus 2009 08:05 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Zo'n sukkel verdient om een keer flink op zijn bek gerost te worden
Maak hem nou niet boos, straks moet ie huilen...quote:Op donderdag 20 augustus 2009 15:33 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het zit je wel heel erg hoog, hé? Die ontwikkelingen op de huizenmarkt. Je roept over iedereen die het niet met je eens is dat hij er niks van snapt, het liefst zie je ze fysiek belaagd.
Waarom eigenlijk? Heb je een enorme OR-portefeuille die je niet kwijt kan? Denk je echt dat wat hier op FOK! geroepen wordt enigzins invloed heeft op de huizenmarkt? Of ben je zo'n figuur dat zijn oude koophuis nog niet verkocht heeft en het per se voor een bepaald bedrag moet verkopen om zijn nieuwe hypotheek rond te krijgen en dat nu in het water ziet vallen?
Nee hoorquote:"Hier is nooit zo idioot overgefinancierd
ik ben er bang voorquote:Op donderdag 20 augustus 2009 15:33 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het zit je wel heel erg hoog, hé? Die ontwikkelingen op de huizenmarkt. Je roept over iedereen die het niet met je eens is dat hij er niks van snapt, het liefst zie je ze fysiek belaagd.
Waarom eigenlijk? Heb je een enorme OR-portefeuille die je niet kwijt kan? Denk je echt dat wat hier op FOK! geroepen wordt enigzins invloed heeft op de huizenmarkt? Of ben je zo'n figuur dat zijn oude koophuis nog niet verkocht heeft en het per se voor een bepaald bedrag moet verkopen om zijn nieuwe hypotheek rond te krijgen en dat nu in het water ziet vallen?
Raap me op!!!!quote:Op donderdag 20 augustus 2009 17:29 schreef pberends het volgende:
NHG: crisis valt reuze mee
Dit bericht gaat de geschiedenisboeken in.
LOLZquote:Op donderdag 20 augustus 2009 15:33 schreef LXIV het volgende:
[..]
De babyboom trekt met de boot naar Zeeland en Frieslandquote:vr 21 aug 2009, 10:06 Prijzen koopwoningen weer lager
DEN HAAG (AFN) - De prijzen van verkochte bestaande koopwoningen waren in juli gemiddeld 4,4 procent lager dan in juli vorig jaar. Het is de zesde maand op rij dat de prijzen lager waren dan een jaar eerder. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maakte dit vrijdag bekend. Alle typen bestaande koopwoningen waren goedkoper dan in juli 2008, blijkt uit de prijsindex van bestaande koopwoningen van het CBS en het kadaster. Vrijstaande woningen daalden met 5,7 procent het meest in prijs. De prijsdaling van tussenwoningen was met 3,6 procent het kleinst.
De prijzen daalden met uitzondering van Zeeland in alle provincies. De grootste daling deed zich voor in Utrecht, waar koopwoningen 6,3 procent goedkoper waren. In Zeeland was er sprake van een kleine prijsstijging van 0,4 procent.
quote:ANP
Gepubliceerd op 20 augustus 2009 09:48, bijgewerkt op 20 augustus 2009 11:32
DEN HAAG - In een jaar tijd is het aantal werklozen met 78.000 gestegen. Tussen mei en juli van dit jaar zaten gemiddeld 371.000 mensen werkloos thuis. Dat zijn er net zoveel als in de periode tussen april en juni.
Werkloosheid (ANP)
Dit blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) donderdag heeft gepubliceerd. ‘Het valt mee’, zegt CBS-econoom Michiel Vergeer in een reactie. Maar dat betekent niet dat de pijn nu uit de lucht is, waarschuwt hij. De regeling voor de deeltijd-WW heeft een dempend effect op de cijfers.
In juli is het aantal werkloosheidsuitkeringen wel met 20.000 toegenomen, blijkt uit cijfers van UWV Werkbedrijf. ‘Dat zijn voor een groot deel mensen die in deeltijd-WW zitten’, aldus Vergeer. Die zijn niet terug te vinden in de CBS-cijfers omdat zij niet werkloos zijn en ook niet beschikbaar voor de arbeidsmarkt.
Totaal 4,9 procent
In totaal is nu 4,9 procent van de beroepsbevolking werkloos. Een jaar geleden was dat nog 4,0 procent. Het afgelopen halfjaar steeg de werkloosheid gemiddeld met 11.000 per maand. Het Centraal Plan Bureau verwacht dat het aantal werklozen volgend jaar zal oplopen tot 615.000.
Er zijn vooral meer mannen werkloos. Zij nemen driekwart van de toename voor hun rekening, blijkt uit de CBS-cijfers. Bij jongeren (15-24 jaar) kwam de stijging zelfs helemaal voor rekening van de mannen. ‘Dat komt doordat veel meisjes kiezen voor de zorg of het onderwijs’, aldus Vergeer. ‘Dat zijn sectoren die niet gevoelig zijn voor de recessie’
Onderwijs
Het aantal jongeren dat zich als werkloze meldt, is niet groter dan gebruikelijk. Volgens Vergeer blijven jongeren nu meer in het onderwijs hangen ‘Maar het is even afwachten hoe zich dat ontwikkelt.’
Het aantal vacatures dat bij UWV is aangemeld is in een half jaar tijd fors gedaald. In de eerste zeven maanden van dit jaar waren het er 148.000, 19 procent minder dan dezelfde periode in 2008. Werkgevers dienden 36.000 ontslagaanvragen in en dat zijn er 2,5 maal zoveel als in dezelfde periode vorig jaar. De instantie verleende bijna 21.000 ontslagvergunningen, ruim twee maal zoveel als in de eerste zeven maanden van 2008.
quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 13:10 schreef taxhaven het volgende:
De werkloosheid wordt hier vaak genoemd:
Stijging werkloosheid valt mee
[..]
uhm, tis al bijna september.... Of bedoel je dat de cijfers een maand achter lopen?quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 13:17 schreef LXIV het volgende:
De werkeloosheid begint pas vanaf augustus echt te stijgen. Vergeet vooral niet veel ZZP'ers en kleine zelfstandigen die hierin mee gaan.
Die komen in de bijstand terecht, want geen recht op WW.quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 13:17 schreef LXIV het volgende:
De werkeloosheid begint pas vanaf augustus echt te stijgen. Vergeet vooral niet veel ZZP'ers en kleine zelfstandigen die hierin mee gaan.
Dat is toch logisch! De WW wordt gevuld met bijdragen van de werknemers en die hebben dus ook recht op een uitkering hieruit. Het is feitelijk gewoon je eigen geld. De bijstand is bedoeld om een bestaansminimum te garanderen. Dat staat los van wat je in het ww-potje gestort hebt. Ook mensen die helemaal nooit gewerkt hebben krijgen bijstand. De ZZP'ers hebben in ieder geval de algemene belastingpot flink gevuld. Dus in dat opzicht hebben ze alle recht op een bijdrage vanuit de bijstand.quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 17:32 schreef dvr het volgende:
[..]
Die komen in de bijstand terecht, want geen recht op WW.
Linkse partijen noemden het eerder dit jaar zorgelijk dat er inmiddels een miljoen ZZPers zijn.
Waarom? Misschien vinden ze het zorgelijk dat de arbeidsmarkt zo rigide is, dat er voor deze mensen geen normale dienstbetrekkingen zijn? Of omdat er voor deze harde werkers geen minimumloon, laat staan een CAO of bescherming door ARBO-wetgeving bestaat - geen vakantiedagen, geen ziekteverlof? Dat ze nauwelijks een pensioen opbouwen of alleen tegen hoge kosten voor arbeidsongeschiktheid verzekerd kunnen worden? Kortom, dat ze buiten de boot van het sociale stelsel vallen - is dat wat linkse politici zorgelijk vinden? Nou nee.. het is zorgelijk dat ZZPers geen werkloosheidspremie betalen, maar bij werkloosheid wel bijstand krijgen...
http://www.debeurs.nl/beu(...)-positieve-data.htmlquote:AMSTERDAM (Dow Jones)--De Amsterdamse beurs is vrijdag met een overtuigende winst gesloten. Positieve economische cijfers uit Europa en de VS stuwden de AEX door een ferme technische weerstand, waarmee de weg naar boven open ligt.
De AEX-index sloot vrijdag 2,2% hoger op 294,49 punten, de Midkap won 2,5% op 446,21 punten en de Smallcap eindigde 1,7% hoger op 423,71 punten.
"Alle ingredienten voor een positieve markt waren er vandaag", vat Michael Jabroer van Keijser Capital de handelsdag samen. Hij wijst daarbij onder meer op de positieve inkoopmanagersindices uit Duitsland en de eurozone, die in de ochtend naar buiten kwamen.
In de middag kwamen daar de beter dan verwachte cijfers over de Amerikaanse huizenverkopen bovenop. "Die gaven de markt een verse impuls", aldus Jabroer. De bestaande huizenverkopen stegen afgelopen maand met 7,2%, terwijl een toename van 2,2% was voorzien. Het was bovendien de sterkste maandelijkse stijging in meer dan tien jaar.
De cijfers stuwden de AEX tot boven de belangrijke technische weerstand op 292 punten. Met het nemen van die horde is er ruimte voor een verdere stijging, oordeelt Jabroer.
Hij signaleert verder dat de volumes op de beurs oplopen. Die lagen vrijdag op 1,25 tot 2 keer het daggemiddelde over de afgelopen drie maanden. "Beleggers die aan de zijlijn stonden, betreden de markt weer", aldus Jabroer.
BAM voerde vrijdag de lijst van stijgers aan met een winst van 7,0%. Jabroer wijst op de stijging die de bouwer de laatste weken doormaakt en schrijft deze toe aan de grote opdrachten die het bedrijf binnensleept. Vrijdag kwam daar een contract van EUR100 miljoen bij van de Universiteit van Gent.
Verder viel de koerswinst van Heijmans op. De cijfers die het bouwbedrijf vandaag voorbeurs publiceerde overtuigden niet, maar het fonds sloot toch 9,5% hoger. Volgens Jabroer moet de verklaring voor de koerswinst worden gezocht in overnamespeculaties.
Staatsobligaties sloten lager. De euro noteerde rond de slotbel op $1,4307 tegen $1,4224 vrijdagmorgen om 8.30 uur.
Als je dan nog bedenkt dat het GPD de laatste jaren enkel gestegen is door de leendrift kun je wel nagaan hoe groot de problemen zijn. Nederland is in principe een zinkend schip.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 10:45 schreef iehlaak het volgende:
Eigenlijk is het heel eenvoudig.Huizenprijzen stijgen op lange termijn mee met het GDP. Dit is zowel economisch als logisch te verantwoorden. Vijftien jaar geleden lag de huizenprijs op een niveau dat overeenkwam met het GDP De afgelopen tien tot vijftien jaar stegen de huizenprijzen veel sterker dan het GDP groeide.
Conclusie: De huizenprijzen zullen ooit minder sterk moeten groeien dan het GDP om weer op het juist niveau te komen. Omdat er nu verschillende economische indicatoren op rood staan en omdat een correctie in het verleden ook vrij snel gegaan is, is het redelijk om te veronderstellen dat de huizenprijs op een tijdshorizon van 5 tot 10 jaar een correctie van enkele tientallen procenten (ten opzichte van het GDP) zal krijgen.
Ik vind alles wijzen op een overheid die zo goed als failliet. De truc om staatsbedrijven te verkopen werkt ook geen tweede keer dus dit keer zal de burger moeten bloeden.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 11:20 schreef henkway het volgende:
Alles draait om payability
dwz verhouding netto inkomen tot woonlasten
En gezien de geldhonger van de overheid en zorgkartel gaat de payability niet omhoog
De laatste keer dat ik zo'n bericht zag werd deze stijging volledig veroorzaakt door de executieverkopen. Overigens komt de crisis hier helemaal niet door de VS, maar door onze eigen leendrift.quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 18:49 schreef Scorpie het volgende:
Er wordt hier vaak zat naar de USA gewezen als verklaring voor een doemscenario, nu maar eens de andere kant op:
[..]
http://www.debeurs.nl/beu(...)-positieve-data.html
Executieverkopen en aankopen door first time buyers die $8000 gratis geld van Obama de belastingbetaler krijgen als ze een huis kopen. Die regeling loopt binnenkort af (oktober) dus veroorzaakt nu (en wellicht tot ~november) een piek in de aankoopcijfers.quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 19:04 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
De laatste keer dat ik zo'n bericht zag werd deze stijging volledig veroorzaakt door de executieverkopen. Overigens komt de crisis hier helemaal niet door de VS, maar door onze eigen leendrift.
Precies.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 11:24 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar het hoeft natuurlijk niet te betekenen dat de verhouding tussen gpd en huizenprijs altijd hetzelfde blijft. In de afgelopen 15 jaar zijn de financierings mogelijkheden van huizen flink toegenomen door 2 verdieners die opeens veel meer konden gaan lenen. Het kan dus best het geval zijn dat het percentage zich op een ander evenwichtspunt gaat instellen.
40K van de woningstichting, 40K van de gemeente, starterssubsidie, hypotheekrenteaftrek, verhoogde NHG. Hoelang zal het nog duren voordat je 100% rentevrij krijgt?quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 19:38 schreef edwinh het volgende:
je kan bij ons 40k van de woningstichting lenen rente vrij als je een ex huur huis koopt.
Och, we moeten het topic een beetje levend houden. Al is het maar om huizenbezitters een beetje te jennen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 20:51 schreef capricia het volgende:
Lijkt wel of iedereen in dit topic eindeloos aan het afwachten is op het moment dat de huizenmarkt volledig instort ...
En wat als dat niet gebeurt?
Wie?quote:Velen hebben ook een aex stand van 50 of 75 voorspeld voor dit jaar... Ik moet daar om lachen!
quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 20:51 schreef capricia het volgende:
Lijkt wel of iedereen in dit topic eindeloos aan het afwachten is op het moment dat de huizenmarkt volledig instort ...
Velen hebben ook een aex stand van 50 of 75 voorspeld voor dit jaar... Ik moet daar om lachen!
50% over een lange periode èn gecorrigeerd voor inflatie lijkt me zeer wel mogelijk. We hebben het dan over een periode van meer dan 10 jaar waarbij de huizenprijzen eerst nog flink naar beneden gaan en daarna voor lange tijd de inflatie niet meer kunnen bijhouden. Zo'n rare voorspelling is dat helemaal niet.quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 20:55 schreef LXIV het volgende:
En er zijn ook mensen die onrealistische voorspellingen maken. 50 of 70% eraf lijkt mij wel heel veel.
Het jaar is nog lang niet afgelopenquote:Op vrijdag 21 augustus 2009 20:51 schreef capricia het volgende:
Velen hebben ook een aex stand van 50 of 75 voorspeld voor dit jaar... Ik moet daar om lachen!
daar heb jij weer gelijk in!quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 21:07 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Het jaar is nog lang niet afgelopen
Zo'n rare voorspelling is dat helemaal niet. Alle huizen die nu nog verkocht worden, zijn de huizen die er echt uitspringen. De meest gewilde huizen, die betaalbaar zijn en waar veel vraag naar is. Van die huizen is de prijs het afgelopen jaar zo'n 6% gedaald. Maar er zijn huizen die al veel langer te koop staan en waar geen kijkers voor komen. Die verwisselen straks echt niet van eigenaar voor meer geld dan 75% van de vraagprijs van een jaar geleden.quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 21:06 schreef capricia het volgende:
Ik post hier al een tijdje. En november vorig jaar waren er mensen die min 30% voorspelden in 1 jaar tijd...
Dit jaar hooguit 10%. Zo snel gaat dat allemaal niet.quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 21:10 schreef capricia het volgende:
[..]
daar heb jij weer gelijk in!
Vond ons etentje trouwen erg leuk. Mochten jullie weer zoiets van plan zijn, dan houd ik me aanbevolen...!
Bijv bij iedere 10% daling of zo!
Is het toch nog leuk om mijn huis minder waard te zien worden.
Tuurlijk woonik er niet minder fijn.quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 21:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dit jaar hooguit 10%. Zo snel gaat dat allemaal niet.
Wat maakt het jouw trouwens uit hoeveel je huis op papier waard is? Woon je er dan minder fijn in?
De ozb loopt sowieso een jaar achter, dus je zal altijd een jaar teveel betalenquote:Op vrijdag 21 augustus 2009 21:51 schreef capricia het volgende:
[..]
Tuurlijk woonik er niet minder fijn.
Ik betaal liever iedere keer meer OZB.. NOT!
Maar het blijft een normale gezonde interesse wat er met de eventuele waarde van mijn huis gebeurt.
Waarom zou ik daar niet in geintesseerd zijn?
quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 21:06 schreef capricia het volgende:
Ik post hier al een tijdje. En november vorig jaar waren er mensen die min 30% voorspelden in 1 jaar tijd...
Die mensen neem ik nu niet echt serieus meer.. En ze weten zelf wel of ze daar bij horen of niet...
Korsakov...haha!quote:
Dat hoopte ik alquote:Op vrijdag 21 augustus 2009 22:06 schreef capricia het volgende:
[..]
Korsakov...haha!
Maar... Enlighten me.. Ik had het trouwens niet over jouw btw..
Omdat het in feite geen fluit uitmaakt. Zeker niet op de langere termijn.quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 21:51 schreef capricia het volgende:
[..]
Tuurlijk woonik er niet minder fijn.
Ik betaal liever iedere keer meer OZB.. NOT!
Maar het blijft een normale gezonde interesse wat er met de eventuele waarde van mijn huis gebeurt.
Waarom zou ik daar niet in geintesseerd zijn?
Ik zou dat goed gezegd kunnen hebben, al zou 30% wel rond het maximum liggen van wat ik aannemelijk vind. Rond 1980 ging het ook zo, en de enige reden waarom het nu langzamer gaat, is zeker niet door betere economische omstandigheden maar door alle overheidsmaatregelen waarvan de omvang vorig jaar nog niet te voorzien was. In Nederland de deeltijd-WW en de bankensteun, maar vooral ook de versoepelde wetgeving voor banken en de gigantische geldcreatie in Amerika waarmee daar de banken, de beurzen (en zodoende de hele economie) nog even kunstmatig overeind gehouden zijn. Was dat niet gebeurd, dan zaten we nu met veel hogere rente, veel meer failissementen, veel meer werkloosheid, veel scherpere pensioendalingen, en nog zo wat factoren die ervoor zouden zorgen dat de huizenprijzen onderuit gaan. Dat gaat waarschijnlijk alsnog gebeuren (dat koorddansen van m.n. de Amerikaanse overheid kan niet eeuwig goed blijven gaan) maar ik kan me voorstellen dat mensen die niets anders dan continue welvaartsstijging kennen dat pas zullen geloven als er halve straten te koop staan.quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 21:06 schreef capricia het volgende:
Die mensen neem ik nu niet echt serieus meer.. En ze weten zelf wel of ze daar bij horen of niet...
het eerste halfjaar al 6%, 10% is niet heel verwonderlijk.quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 21:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dit jaar hooguit 10%. Zo snel gaat dat allemaal niet.
Wat maakt het jouw trouwens uit hoeveel je huis op papier waard is? Woon je er dan minder fijn in?
Fokquote:Op donderdag 20 augustus 2009 15:33 schreef LXIV het volgende:
Bij ons wordt er, volgens jaap iig, ook zwaar te veel gevraagd voor de woningen. 1 maakt het best bont en vraagt een ton meer dan Jaap beweerd dat de woning waard is. Ook is mij opgevallen dat de woning al een tijd helemaal leeg staat.quote:Op maandag 24 augustus 2009 09:56 schreef Demophon het volgende:
Leuk programmaatje: http://www.jaap.nl/
Zoek in jouw buurt een huis, en hij berekent de woningwaarde. Grappig, bij mij zijn de prijzen spot-on, terwijl bij m'n broer in de buurt ze regelmatig te veel vragen voor een huis (+12% teveel vlgs. de woningwaarde indicator)![]()
ook leuk om te zien wat de samenstelling is van de buurt, leeftijd, etc.
Dat probeerde ik je al vanaf topic 1 duidelijk te maken, maar nu een jaar verder is het kwartje gevallen bij sommige hier.quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 20:55 schreef LXIV het volgende:
[..]
Verwacht dus niet dat de prijzen dit jaar met 10% omlaag gaan. Nog eens 5% erbij is al heel wat.
En die min 30 was/is minimaal.quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 21:06 schreef capricia het volgende:
en wat was de stijging in de sociale woningbouw? Volgens mij nog geen 3% 2,5% dus.quote:Op maandag 24 augustus 2009 14:24 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Hoest je bundel maar op huurders;
http://www.rtl.nl/(/finan(...)duurder_geworden.xml
Hé, bedankt! Ik zal eens kijken of ik wat kan vinden...quote:Op maandag 24 augustus 2009 14:17 schreef dvr het volgende:
http://www.nytimes.com/2009/05/17/magazine/17foreclosure-t.html?_r=3&pagewanted=1
Als je wat over het verdere verloop tegenkomt, hou ik me aanbevolen.
Edit: Hij heeft er nu ook een boek over geschreven: Busted.
Jammer, want daarmee verdient hij misschien genoeg om die molensteenhypotheek af te betalen!
Ik zou gewoon een verlaging eisenquote:Op maandag 24 augustus 2009 15:13 schreef SeLang het volgende:
Ik betaal al 2 jaar (zolang als ik hier woon) hetzelfde. De verhuurder zal niet durven om de huur te verhogen. Hij mag blij zijn dat ik geen verlaging eis (de enige reden dat ik dat niet doe is omdat ik al behoorlijk goedkoop zit tov vergelijkbare woningen).
Maar goed, de Nederlandse markt is natuurlijk helemaal verkracht door de staat. 5% huurverhoging terwijl er deflatie is en huizenprijzen dalen
Ik weet niet in hoeverre de overheid de huurprijzen reguleert buiten de woningbouw-woningen. Maar de sociale huren zijn "maar" met 2,5% gestegen. Zie mijn post hierbovenquote:Op maandag 24 augustus 2009 15:13 schreef SeLang het volgende:
Ik betaal al 2 jaar (zolang als ik hier woon) hetzelfde. De verhuurder zal niet durven om de huur te verhogen. Hij mag blij zijn dat ik geen verlaging eis (de enige reden dat ik dat niet doe is omdat ik al behoorlijk goedkoop zit tov vergelijkbare woningen).
Maar goed, de Nederlandse markt is natuurlijk helemaal verkracht door de staat. 5% huurverhoging terwijl er deflatie is en huizenprijzen dalen
De hele Nederlandse markt is gereguleerd met kunstmatige schaarste e.d. Daardoor krijg je dit soort excessen.quote:Op maandag 24 augustus 2009 15:16 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Ik weet niet in hoeverre de overheid de huurprijzen reguleert buiten de woningbouw-woningen. Maar de sociale huren zijn "maar" met 2,5% gestegen. Zie mijn post hierboven
ja, want stel je voor dat iedereen kan kopen wat hij/zij wil... The horror....quote:Op maandag 24 augustus 2009 15:42 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Gelukkig is er schaarste, anders krijg je een onleefbaar kutland
Tja, alleen de verkeerde schaarste; gecreeerd door mensen die teveel lenen en eigenlijk op te grote voet leven. Dan krijg je pas een onleefbaar kutland (waar je door prijsopdrijving voor een krot van 2 bij 3 meter teveel geld moet neertellen)quote:Op maandag 24 augustus 2009 15:42 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Gelukkig is er schaarste, anders krijg je een onleefbaar kutland
Je bedoelt zoals in detroit? daar vinden ze het overschot aan huizen nogal ongezellig.quote:Op maandag 24 augustus 2009 15:50 schreef RvLaak het volgende:
[..]
ja, want stel je voor dat iedereen kan kopen wat hij/zij wil... The horror....
Of nog erger, stel je voor dat je als samenleving wat sociaals doet voor een ander... Dat kan al helemaal niet...
Te veel geld betalen is een fabeltjequote:Op maandag 24 augustus 2009 15:54 schreef Demophon het volgende:
[..]
Tja, alleen de verkeerde schaarste; gecreeerd door mensen die teveel lenen en eigenlijk op te grote voet leven. Dan krijg je pas een onleefbaar kutland (waar je voor een krot van 2 bij 3 meter teveel geld moet neertellen)
Er zijn nog wel meer voorbeelden. Nederland is juist een leefbaar land omdat dorpen, steden, buitengebied, industriegebied, natuurgebied en landbouw goed samen gaanquote:Op maandag 24 augustus 2009 15:54 schreef scrumple het volgende:
[..]
Je bedoelt zoals in detroit? daar vinden ze het overschot aan huizen nogal ongezellig.
Kijk, ik vind het prima als je voor een vrijstaand huis veel geld moet neertellen, en dat dit normaal niet voor iedereen is weggelegd. Probleem is dat iedere pauper hier geld kon lenen en daarmee enorm de prijzen gingen opdrijven in Nederlandquote:Op maandag 24 augustus 2009 15:56 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Te veel geld betalen is een fabeltje
Stoer hoor! Jij begint te janken over "onleefbaar kutland"quote:Op maandag 24 augustus 2009 16:03 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Schijnbaar is hij toch stukken minder een pauper dan jij want hij vindt gewoon prima om te betalen voor een product en begint niet te janken op internet
Wow, ik ben het voor de verandering 100% met je eensquote:Op maandag 24 augustus 2009 15:59 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Er zijn nog wel meer voorbeelden. Nederland is juist een leefbaar land omdat dorpen, steden, buitengebied, industriegebied, natuurgebied en landbouw goed samen gaan
Ik zit niet te wachten op veel nieuwbouw waardoor de balans zoek is en over 20 jaar een groot overschot is
Als je geen huis kan betalen moet je of harder werken of gaan studeren
Nee, was slechts een constateringquote:Op maandag 24 augustus 2009 16:05 schreef Demophon het volgende:
[..]
Stoer hoor! Jij begint te janken over "onleefbaar kutland"
Je bedoelt huizen zoals deze: http://www.funda.nl/koop/(...)00/sorteer-prijs-op/ ? Vrijwel voor iedereen met een baan betaalbaar, en amsterdam op een half uurtje afstand.quote:Op maandag 24 augustus 2009 16:06 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Wow, ik ben het voor de verandering 100% met je eens
Over nieuwbouw; Wat er in mijn optiek bijgebouwd moet worden zijn niet de midden- of hoge-segment huizen, maar de instapmodellen. Zo kun je de instroom enorm verbeteren en daarmee de doorstroom ook. Een probleem moet je bij de wortel aanpakken, niet ergens halverwege.
Hetzelfde geldt voor huurhuizen. Ook in dit segment dienen er veel meer sociale woningen gebouwd te worden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |