Die dingen bestaan nogsteeds.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 23:10 schreef sunmoonstar het volgende:
Vroeger moest je bij het kopen van een treinkaartje uit de automaat nog de code van het station intypen. Utrecht CS was 3500 volgens mij
het nieuwe systeem is er niet veel beter op gewordenquote:Op dinsdag 4 augustus 2009 15:30 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
[..]
Die dingen bestaan nogsteeds.
Een land waar iedereen ruimdenkend was en discriminerende opmerkingen alleen door Janmaat gemaakt werden!quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 16:04 schreef misteriks het volgende:
dat je naar de stad ging zonder kinderkoetsen te zien waar 'n hoofddoek achterloopt
dude, ik reageer OT en heeft niets te zien met de uitgehollen begrippen als discriminatie en rascismequote:Op dinsdag 4 augustus 2009 16:07 schreef Sam_Raimi het volgende:
[..]
Een land waar iedereen ruimdenkend was en discriminerende opmerkingen alleen door Janmaat gemaakt werden!
Ik reageerde ook OT die tegenstelling is behoorlijk groot tussen de 80iger jaren en nu. Maar laten we het laten voor wat het is.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 16:12 schreef misteriks het volgende:
[..]
dude, ik reageer OT en heeft niets te zien met de uitgehollen begrippen als discriminatie en rascisme
Van tevoren geld bestellen bij de bank en dan zenuwachtig met al je vakantiegeld over straat lopen!quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 16:12 schreef Sam_Raimi het volgende:
op vakantie gaan en girobetaalkaarten meenemen. Die je daarna op de plaats van bestemming inlevert bij het postkantoor waarna je 200 gulden in de lokale valuta kreeg.
Idd.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 16:36 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Van tevoren geld bestellen bij de bank en dan zenuwachtig met al je vakantiegeld over straat lopen!
En vervolgens werd die 200 gulden pas maaaaaaaaanden later afgeschrevenquote:Op dinsdag 4 augustus 2009 16:12 schreef Sam_Raimi het volgende:
op vakantie gaan en girobetaalkaarten meenemen. Die je daarna op de plaats van bestemming inlevert bij het postkantoor waarna je 200 gulden in de lokale valuta kreeg.
Inderdaad, ik kreeg vroeger vaak genoeg een welverdiende schop onder de kont of een draai om de oren. Tegenwoordig worden vervelende kinderen even op de 'naughty stairs' gezet.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 16:58 schreef BroesWillems het volgende:
Toch wel grappig dat de mensen die klagen dat je vroeger nog goed werd opgevoed met de harde hand en respect had voor je ouders, de ouders van nu zijn en het blijkbaar niet goed doen.
Is me nog nooit overkomenquote:Op woensdag 5 augustus 2009 00:04 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Met je portemonnee in je kontzak over straat lopen zonder gerold te worden.
Mij gelukkig ook niet, maar in de jaren 90 hoorde je daar weinig over en durfde ik dat ook nog gewoon, nu niet meer.quote:
Oh dat weet ik niet.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 00:10 schreef Waaghals het volgende:
ik kan me herinneren dat er in de jaren 90 op de NS stations ook regelmatig werd omgeroepen dat er zakkenrollers rondliepen en dat je dus goed moest opletten
Toch apart om een post te lezen van je eigen figuur!quote:Op woensdag 5 augustus 2009 20:06 schreef Heidens_Figuur het volgende:
Dat Discovery Channel nog serieuze dingen uitzond, op Scrapheap Challenge na dan.
Dat je als je met moeke ging winkelen moeke eerst geld bij het loket moest halen. (Klein dorp, dus geen pinautomaten van de ABN Amro, en ook geen pin bij de kassa van de Aldi)
Dat de kassière bij de Aldi alle codes nog moest intypen. Ik zie ze nog een in frenzy over dat lullige toetsenbordje gaan. Onze Aldi had dit tot ik dacht 2004 ofzo nog! Hetzelfde geld voor de pin bij de kassa.
Dat je werkstukken geheel met de hand schreef. Af en toe kon je een typmachine bemachtigen.
Dat je maar 15 minuten op internet mocht van pa en moeke. Precies genoeg om een bestandje van 1 mb binnen te hengelen.
Dat je fotorolletjes in zo'n zakje deed bij de supermarkt en de week erop pas kon afhalen.
Dat mensen vroeger geen TV hadden voor de jaren 60quote:Op woensdag 5 augustus 2009 20:52 schreef soapie het volgende:
Geen mobieltjes, geen internet.... Saai eigenlijk, en toch verveelde je je niet!!!!!
Dat noemen wij een telefoonboom. Bij mij stopte het altijd, want ik ging dan gelijk weer verder pitten ipv anderen te bellenquote:Op woensdag 5 augustus 2009 23:29 schreef ImMaxa het volgende:
Wat tegenwoordig denk ik via de mail gaat: De alarmlijst. Als de leraar ziek was ofzo, belde de administratie twee nummers, die dan weer moesten doorbellen, tot uiteindelijk de laatste twee moesten terugbellen naar de administratie om door te geven of iedereen de boodschap had.
Idd deze is leukquote:Op donderdag 6 augustus 2009 11:42 schreef Kresj het volgende:
Een touwtje uit je brievenbus hangen om als kind makkelijk naar binnen te kunnen. Hoef je nu niet meer te proberen als je geen 'bezoek' wilt...
Dat hebben wij juist daarom sowieso nooit gedaan.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 11:42 schreef Kresj het volgende:
Een touwtje uit je brievenbus hangen om als kind makkelijk naar binnen te kunnen. Hoef je nu niet meer te proberen als je geen 'bezoek' wilt...
Ik wil die sjit op mijn mobiel.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 20:18 schreef soapie het volgende:
Draaischijf op de telefoon....
Ik kan me niet voorstellen dat er geen applicatie is die op je touchscreen een (werkende)draaischijf weergeeft...quote:
Eén gulden 25.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 20:31 schreef ScarFace- het volgende:
2 Gulden voor een patatje met betalen
Bij ons was dat Jan de Bakkerquote:Op vrijdag 7 augustus 2009 14:02 schreef CyclingGirl het volgende:
De rijdende bakker die altijd door de straat kwam die rijd overigens nog bij mijn ouders.
inderdaadquote:Op vrijdag 7 augustus 2009 18:12 schreef soapie het volgende:
Melkboer en groenteboer aan de deur.....
SRV-wagen, zie je ook bijna nergens meer..
idd..the memoriesquote:Op vrijdag 7 augustus 2009 18:39 schreef Iblis het volgende:
Dat je als 8 jarige met vijf gulden naar de lokale sigarenboer kon gaan om voor je moeder sigaretten pa shag te kopen, en dat je dan ook die sigaretten kreeg en dat je dan 10ct overhield en daar weer een snoepje van kon kopen. En dat je geen gezeur had met een leeftijdsgrens.
Vroeger had je in elke klas maar een buitenlander, en dat was dan nog een Indiër ook.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 22:04 schreef Iblis het volgende:
En dat brengt me er ook bij dat elke klas nog maar één dik jongetje had.
Dit was bij ons het doel van "spelen" in de papiercontainer.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 21:59 schreef Iblis het volgende:
Ik speelde vroeger wel eens in de oudpapiercontainer, en dan soms had iemand een playboy weggegooid.Zo zag je nog eens wat.
Marokaanquote:Op vrijdag 7 augustus 2009 22:17 schreef Djeez het volgende:
[..]
Vroeger had je in elke klas maar een buitenlander, en dat was dan nog een Indiër ook.
Ohja, die jongen moest je wel uitnodigen op je feestje, anders was het discriminatie en dat is zielig...
Ik woon in Drenthe, dus van Marokkanen hebben we eerder gelukkig geen last gehad.quote:
In de kookketel, Tong, in de kookketel!quote:Op donderdag 6 augustus 2009 18:53 schreef tong80 het volgende:
Dat er nog geen cynthetische luiers waren en de poepluiers in de wasmachine gingen.
Nee idd, ik zie ze ook nooit meer. Vroeger gingen we altijd naar de gevangenis (Grittenborgh in Hoogeveen) die 300 meter van mijn ouderlijk huis stond. Gingen we pijltjes over de gevangenismuuur schieten. Op een gegeven moment kwam er een bewaker naar ons toe, of we daar mee wilden ophoudenquote:Op zaterdag 8 augustus 2009 09:52 schreef MissMSX het volgende:
Blaaspijpen.
In de zomer met zo'n stapel stroken papier over je broeksrand. Ik weet nog precies waar en van wie ik mijn eerste pijltje heb leren draaien
En in de herfst met van die witte besjes. Op de ramen van alle buurtbewoners natuurlijk. Vooral bij de Zuurpruim van de buurt
Ik zie ze nooit meer. Misschien kijk ik niet goed?
Dat kinkt als iets van voor de tweede wereldoorlog. Ik ken het alleen uit geschiedenisboeken.quote:Op maandag 10 augustus 2009 18:01 schreef ColdFeet het volgende:
De schillenboer! Een soort rondrijdende GFT-bak![]()
En zo oud ben ik niet eens
Ja idd! En dan op de kar meerijden en het paard voeren.quote:Op maandag 10 augustus 2009 18:01 schreef ColdFeet het volgende:
De schillenboer! Een soort rondrijdende GFT-bak![]()
En zo oud ben ik niet eens
En Dolby ruisonderdrukking voor een 'geweldige geluidsweergave': hele frequenties werden gewoon weggefilterd, dus ook de ruis.quote:Op maandag 10 augustus 2009 19:48 schreef Remqo het volgende:
Muziek opnemen op casettebandjes, en telkens die irritante DJ die door de plaatjes heen zat te lullen.
En steeds zoeken bij het terugspoelen of je al bij het begin van dat ene nummer was, en maar hopen dat het lintje niet uit de casette slingert.
Zo'n geel joekel van een sportswalkman. En dat was dan stoer! Of eigenlijk supersonisch.quote:Op maandag 10 augustus 2009 22:36 schreef LordNemephis het volgende:
[..]
En Dolby ruisonderdrukking voor een 'geweldige geluidsweergave': hele frequenties werden gewoon weggefilterd, dus ook de ruis.
En dan in je blitse Walkman die je nog niet terug kon spoelen... dus hele tijd fast forward om weer dat liedje te horen...
bandje omdraaien, vooruit spoelen en weer terug draaienquote:Op maandag 10 augustus 2009 22:36 schreef LordNemephis het volgende:
[..]
En Dolby ruisonderdrukking voor een 'geweldige geluidsweergave': hele frequenties werden gewoon weggefilterd, dus ook de ruis.
En dan in je blitse Walkman die je nog niet terug kon spoelen... dus hele tijd fast forward om weer dat liedje te horen...
quote:Op woensdag 5 augustus 2009 08:41 schreef Goover het volgende:
Dat je kon horen wanneer je vader 's avonds voor "zijn werk" inbelde met de 56k modem.
Wij gingen in de Eend naar Yoegoslavie met een aanhanger.quote:Op zaterdag 8 augustus 2009 10:01 schreef Tahiti het volgende:
Met papa en mama in de Datsun Cherry naar Frankrijk en dan de hele weg achterin die teringzon op je kop en dan in de autoradio een casette bandje van de Doors op en dan de hele tijd dat gejengel van die kutorgel en geen dvd speler of PSP maar alleen kleurboek om je mee te vermaken
Ik zag laatst iemand zijn tape verwisselen in de bus. Die was niet helemaal honderd volgens mij.quote:Op maandag 10 augustus 2009 23:19 schreef rubbereend het volgende:
[..]
bandje omdraaien, vooruit spoelen en weer terug draaien
Dan doet me dan weer denken aan die drie piepjes voor het nieuws op de radio om af te tellen tot het hele uurquote:Op woensdag 12 augustus 2009 09:04 schreef Divel het volgende:
Hilversum 3 begon om 07.00 uur pas met uitzenden. Voor die tijd had je een pingel met een stem die om de zoveel tijd "Hilversum....3" zei.
Elke zondag de KRO met "Lieve Paul" luisteren.
Of dat de omroeper (ja, een man) van de VARA tot ver in de jaren '70 nog in zwart-wit zat om te roepen...quote:Op woensdag 12 augustus 2009 11:47 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Dat er na een televisieprogramma een achter een desk gezeten presentator in beeld kwam die het volgende programma aankondigde.
We wisten idd 'middags niet of het 's avonds werd uitgezonden.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 09:45 schreef Schanulleke het volgende:
Het is vast al eens voorbij gekomen.
Vroeger werd een (belangrijke) voetbalwedstrijd pas op TV uitgezonden als het uitverkocht was. Dat staat echt in schril contrast met de opbrengsten uit Tv-gelden nu
Vergeet Radio Romantica niet. Iedere zondagochtend op de radio, een erotisch programmaquote:Op donderdag 13 augustus 2009 17:31 schreef krakkemieke het volgende:
Kleutertje luister op de radio. En elke zondag Meta de Vries...
Toen lag ik met een kater in bedquote:Op donderdag 13 augustus 2009 19:01 schreef Djeez het volgende:
[..]
Vergeet Radio Romantica niet. Iedere zondagochtend op de radio, een erotisch programma
Ik niet, ik was een jaar of dertien, dus eik nog te jong voor drank...quote:Op donderdag 13 augustus 2009 19:04 schreef tong80 het volgende:
[..]
Toen lag ik met een kater in bed
Stiekem luisteren dus met een transistor radiootje in bedquote:Op donderdag 13 augustus 2009 19:10 schreef Djeez het volgende:
[..]
Ik niet, ik was een jaar of dertien, dus eik nog te jong voor drank...
Ja was waar ik woonde, in klein dorpje in Friesland ook altijdquote:Op woensdag 12 augustus 2009 10:42 schreef P.F het volgende:
Bij mijn oma reed de bibliobus, een rijdende bibliotheek!
Mijn record is een rekening van 700 gulden.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 23:02 schreef Queued het volgende:
Wat heb ik een geld verbrast aan het inloggen met mijn eerder 33k6 en later 56k analoge modem welke aan mijn 386 PC hing![]()
Menig oorlog gevoerd met mijn ouders daarover
Ik heb 2 maanden ingebeld vanuit Amsterdam ipv Zaltbommel. Rekening van 1500 gulden.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 12:41 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
[..]
Mijn record is een rekening van 700 gulden.Maar toen woonde ik al op mezelf dus geen zeikende ouders.
Mijn record was 450,- piek. You win!quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 12:41 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
[..]
Mijn record is een rekening van 700 gulden.Maar toen woonde ik al op mezelf dus geen zeikende ouders.
Pff. Da's niet misselijk.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 14:54 schreef tong80 het volgende:
[..]
Ik heb 2 maanden ingebeld vanuit Amsterdam ipv Zaltbommel. Rekening van 1500 gulden.
OMGquote:Op zaterdag 15 augustus 2009 14:54 schreef tong80 het volgende:
[..]
Ik heb 2 maanden ingebeld vanuit Amsterdam ipv Zaltbommel. Rekening van 1500 gulden.
quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 16:42 schreef Queued het volgende:
[..]
Mijn record was 450,- piek. You win!
Heetten die niet AO Junior ofzo? Waren twee versies van, een A5 staande, en een iets kleiner, liggend model...quote:Op maandag 17 augustus 2009 22:53 schreef verleiding het volgende:
Dat ik voor een spreekbeurt informatie over dat onderwerp opzocht in van die boekjes, ze hadden over van alles wel een boekje met informatie.
Euwja, en het verslag zelf helemaal met vulpen schrijven en bundelen.
Mijn broertje doet nu alles via de pc. Volgens mij hebben ze op die school die boekjes al niet meer..
En dan na verloop van tijd had je dat bandje zo grijs gedraaid dat je het vreemd vond als je een versie van dat nummer bestond zonder het geouwehoer van de DJ hoorde.quote:Op maandag 10 augustus 2009 19:48 schreef Remqo het volgende:
Muziek opnemen op casettebandjes, en telkens die irritante DJ die door de plaatjes heen zat te lullen.
En steeds zoeken bij het terugspoelen of je al bij het begin van dat ene nummer was, en maar hopen dat het lintje niet uit de casette slingert.
Heb me jarenlang afgevraagd wat nou een 'radioniesties' was. Tot mijn pa eindelijk met het verlossende antwoord kwamquote:Op woensdag 12 augustus 2009 10:28 schreef MissMSX het volgende:
[..]
Dan doet me dan weer denken aan die drie piepjes voor het nieuws op de radio om af te tellen tot het hele uur
*piep* *piep* *piiiiieeeeep* Het is 3 uur. Radionieuwsdienst verzorgt door het ANP.
Herkenbaar.quote:Op maandag 10 augustus 2009 19:48 schreef Remqo het volgende:
Er was een programma op zaterdagmiddag, waar ze allerlei nummers van 1 artiest draaiden zonder geouwehoer.....quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 16:24 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
[..]
Herkenbaar.![]()
En soms was ik boos op de DJ dat ie er alweer doorheen zat te kleppen.Ik wilde zo graag een versie zonder geouwehoer.
Oh dat weet ik niet meer.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 21:25 schreef krakkemieke het volgende:
[..]
Er was een programma op zaterdagmiddag, waar ze allerlei nummers van 1 artiest draaiden zonder geouwehoer.....![]()
En dat je potjes poeder had om de yoghurt smaak te geven....
En later had je laat op de avond een programma van de VPRO. Daar draaiden ze platen volgens een thema. Bv titels met snoep, candy, lollipop...... Of een reeks met meisjesnamen in alfabetische volgorde.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 21:29 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
[..]
Oh dat weet ik niet meer.Maar waar ik het over had was dan bij de Top 40, ik haalde ook elke week braaf het blaadje bij de platenzaak.
En ik bewaarde ze ook nog.
Ik luisterde vaker radio, maar daar kan ik me niet zo veel meer van herinneren.![]()
Bastaat nu nog hoor. Het heet "suiker". Eventueel "kaneel".quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 21:25 schreef krakkemieke het volgende:
[..]
En dat je potjes poeder had om de yoghurt smaak te geven....
Nee, het was gekleurde suiker met een smaakje.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 22:22 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Bastaat nu nog hoor. Het heet "suiker". Eventueel "kaneel".
DDSquote:Op woensdag 12 augustus 2009 13:49 schreef Scorpie het volgende:
Vroeger konden we niet op internet, maar wel op Het Net, van KPN, met de Digitale Stad. Pas een jaar later kregen we echt Internet via een 56k modem.
Basterdsuikerquote:Op dinsdag 18 augustus 2009 22:32 schreef krakkemieke het volgende:
[..]
Nee, het was gekleurde suiker met een smaakje.
Dat doe ik nog steedsquote:Op woensdag 5 augustus 2009 18:59 schreef tong80 het volgende:
Dat er nog geen CD's waren en je een LP kocht vanwegen de mooie hoes
Ik weet niet beter dan dat het van Microsoft is, en ik zit al ruim tien jaar op internet...quote:Op woensdag 19 augustus 2009 15:56 schreef knnth het volgende:
En Hotmail nog niet van Microsoft was ...
Ja en dat bestaat nogsteeds.quote:
Idd.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 16:05 schreef Djeez het volgende:
[..]
Ik weet niet beter dan dat het van Microsoft is, en ik zit al ruim tien jaar op internet...
Nee!quote:
Zo ken ik het ook nog, omstreeks '97quote:Op woensdag 19 augustus 2009 16:22 schreef knnth het volgende:
Inderdaad niet meer voor te stellen dus
Het eerste jaar was Hotmail een klein onafhankelijk bedrijfje, daarna is het voor honderden miljoenen verkocht aan Microsoft ...
[ afbeelding ]
Ik herinner het me nog ook(Ik kreeg in september 1996 toegang tot internet, een gratis emailadres was een van de eerste dingen waar je dan achteraan gaat)
Nog erger: je deed het (of rende weg) ipv dat je m een paar slagen voor zn gezicht gaf..quote:Op zaterdag 8 augustus 2009 10:00 schreef Djeez het volgende:
[..]
Ook leuk: pijltjes met spijker erin, die je dan in een plank kon schieten. Of een madeliefknop met een grote spijker, werkte altijd. Met die besjes ook veel lol gehad trouwens. Bij een zeikerd op de ramen schieten, totdat hij ons snapte en we zijn ramen moesten lappen.
Inderdaad ja. En uiteraard alle nummers opgeslagen in je mobiele telefoon, niet geschreven in een telefoonboekje zoals vroeger. Ik zou mooi verloren zijn als ik iemand moest bellen en mijn eigen telefoon deed het niet.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 23:05 schreef DrMarten het volgende:
Telefoonnummers uit je hoofd kennen van al je vriendjes.....
Die wordt nog steeds gebruikt, door mij onder andere. Wel in versie 9, inmiddels. Het marktaandeel anno nu is 0,68%, wat op een schaal van honderden miljoenen internetgebruikers nog best een aantal Netscapegebruikers is.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 23:10 schreef TheFrankey het volgende:
mijn hotmail is van 1998 en dus toen nog inloggen als hierboven. Met netscape navigator. Wat een tijd zeg
quote:Op woensdag 19 augustus 2009 23:22 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Vroeger kende ik inderdaad alle nummers uit mijn hoofd. Een aantal kan ik zo weer oprakelen, blijkt nu. 1510 was de basisschool waar ik op zat, 2100 de huisarts en 3612 de patatzaak.
Dat is een triest tekstje niet door hem geschreven, en bovendien is 'ie de laatste paar regels vergeten.quote:Op zaterdag 22 augustus 2009 09:42 schreef theKiD het volgende:
Bouwjaar 1980 hier, en bovenstaande is zeer herkenbaar
quote:Bij die generatie hoor ook jij! Wees heel erg blij dat je er toen bij was!
Het vorenstaande is niet bedoeld als lollig, maar berust louter op de waarheid.
Wat doen we tegenwoordig toch moeilijk! Of niet soms?
Abel van Aalst, 13 oktober 2004.
Neequote:
Echt triest.quote:En er was geen Blok om onverdraagzaamheid en haat te zaaien.
Aan de ouderen: bij die generatie hoor jij ook. Wees blij!
En om 24:00 uur hield Hilversum 3 op, en werd het Wilhelmus gedraaid.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 09:04 schreef Divel het volgende:
Hilversum 3 begon om 07.00 uur pas met uitzenden. Voor die tijd had je een pingel met een stem die om de zoveel tijd "Hilversum....3" zei.
Maar toch herkenbaarquote:Op zaterdag 22 augustus 2009 10:34 schreef Ranking_Joe het volgende:
[..]
Dat is een triest tekstje niet door hem geschreven, en bovendien is 'ie de laatste paar regels vergeten.![]()
google maar eens.
Ja. En waar ik een niet-roken stoel geboekt had bij Olympic Airways. En het alleen voor die rij gold.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 16:54 schreef LangeTabbetje het volgende:
Kreeg je bij het inchecken op het vliegveld de vraag "smoking or non-smoking Sir?"'. Kon je nog in het vliegtuig roken. Wel waren de asbakjes superklein, waardoor ze na een paar uur al hardstikke vol waren.
woeps! sorry de quote vergeten neer te zetten,ik was net wakkerquote:Op zaterdag 22 augustus 2009 10:34 schreef Ranking_Joe het volgende:
[..]
Dat is een triest tekstje niet door hem geschreven, en bovendien is 'ie de laatste paar regels vergeten.![]()
google maar eens.
We hadden dan geen bergen/heuvels, maar ongelukjes met zelfgebouwde constructies hoorden erbij.quote:Op zaterdag 22 augustus 2009 09:28 schreef YuckFou het volgende:
We bouwden zeepkisten en kwamen er pas op de
eerste rit, bergafwaarts,achter, dat we geen rem hadden. Na enige ongelukken konden we daar prima mee omgaan.
Als we in de zomer na urenlang bustrap spelen met de buurtkinderen thuis kwamen was het soms al na 11 en donker. Vader en moeder zeiden dan: "was jij nog niet naar bed? nou ga dan maar snel je tanden poetsen"quote:'s Morgens gingen we naar buiten om te spelen. We bleven de hele dag weg en moesten pas thuis zijn als de straatlantaarns aangingen.Niemand wist waar we waren en we hadden geen mobiele telefoon mee. We sneden ons, braken onze botten en tanden en er werd niemand voor aangeklaagd. Het waren gewoon ongelukken en de enige die schuld had waren we zelf. Kan jij je nog zgn. "ongelukken" herinneren? We hadden vechtpartijen en sloegen elkaar een blauw oog. Daar moesten we mee leven. Volwassenen interesseerden zich daar niet voor.
Vrienden en vindingrijk met de materialen en omgeving.quote:Playstation, Nintendo, X-box,Videogames,64 TV-zenders, Videofilm, Surround-Sound, een eigen TV, computer en Internet-chatrooms. Wat wij hadden waren VRIENDEN.
Als ik bij vriendjes lang ging liep je altijd door de achterdeur naar binnen en als er niemand thuis was liep je bij het volgende vriendje naar binnen.quote:We gingen gewoon naar buiten en daar kwamen we elkaar tegen.We gingen naar hun huis en belden aan. Of we gingen soms gewoon naar binnen zonder aan te bellen. En dat zonder van te voren af te spreken en zonder dat onze ouders dat wisten. Niemand bracht ons en niemand haalde ons weer.
En nog niks fatsoenlijks te zien!!!!quote:Op maandag 24 augustus 2009 15:36 schreef appelsientje het volgende:
.. tegenwoordig kan je zappen tot je erbij neer valt.
Bij mijn ouders hangt dat touwtje er 25 jaar later nog steeds uit.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 11:42 schreef Kresj het volgende:
Ja, oorlogje in de bossen. En dan allemaal iemand kiezen die je wilde zijn van Tour of Duty. Ik was altijd Baker.quote:Op zaterdag 22 augustus 2009 17:11 schreef Individual het volgende:
Vrienden en vindingrijk met de materialen en omgeving.
1979 hier en dat stukje is prachtig! Wat is er in 30 jaar veel veranderd zeg!
quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 12:31 schreef DragonFire het volgende:
up up down down left right left right B A
ja hoor ik gebruik het nog - voor het online spelen van een triviant-spelletje....quote:
de munten in de telefooncel mis ik welquote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:17 schreef CyclingGirl het volgende:
Ik ben van 1981 en ik kan het me nog herinneren. Geen mobiel, nog munten in de telefooncel. En Rotterdam was zo ver bij Dordt vandaan. Nu werk ik in Rotterdam en ben ik er zo
Zo, een serieuze ouwe lul, en ik maar denken dat Tong erg was!quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 23:20 schreef TheFrankey het volgende:
ben 81 en kan mij ook vinden in het eerdere stuk.
Ben van 81 bedoelde ik. :-)quote:Op woensdag 26 augustus 2009 00:49 schreef Kriegel het volgende:
[..]
Zo, een serieuze ouwe lul, en ik maar denken dat Tong erg was!
Wat dacht je van donkerblauw met witte letters?quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 23:20 schreef TheFrankey het volgende:
Ow en trouwens ook geen nl logo op het kenteken. Gewoon geel met zwart.
en toen kwam het legendarische omnummerenquote:Op woensdag 26 augustus 2009 16:48 schreef mr_cucumber het volgende:
weet nog dat we een (even het netnummer niet meerkenen) vier cijferig telefoonnummer hadden
Dat is nog niet zo heel lang geleden. Mijn ouders hadden dat ook, tot ver in de jaren 90 (1995 om precies te zijn, even opgezocht).quote:Op woensdag 26 augustus 2009 16:48 schreef mr_cucumber het volgende:
weet nog dat we een (even het netnummer niet meerkenen) vier cijferig telefoonnummer hadden
quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 15:58 schreef Strangler het volgende:
[..]
Ja, oorlogje in de bossen. En dan allemaal iemand kiezen die je wilde zijn van Tour of Duty. Ik was altijd Baker.![]()
Er is veel veranderd inderdaad.
En dan na 10 minuten had je een 'load error'. En dan probeerde je het nog een paar keer.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 08:30 schreef Miesjel het volgende:
[ afbeelding ]
Rustig tien minuten wachten tot je spelletje geladen was. En vooral niet zeuren als hij het eindpunt al lang voorbij was. Dan probeerde je gewoon een ander bandje (dat gehannes met de kop stellen vond ik maar niets)
Je had van die omnummer rekenmachientjes. Die zette voor ons dorp er eigenlijk alleen een 5 voor.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 17:22 schreef rubbereend het volgende:
[..]
en toen kwam het legendarische omnummeren
Heette dat niet tover flipje oid?quote:Op woensdag 19 augustus 2009 18:30 schreef krakkemieke het volgende:
[..]
Nee!Het was roze! En als je het door de yoghurt deed, was het net zo'n smaak als limonadesiroop.
Jullie kunnen het gewoon niet hebben dat ik ouder ben!
Heb ik me toentertijd niet veel van aangetrokken. M'n ouders werden er ook behoorlijk kwaad om op juffrouw. Ik ben van 86, en het was in groep 1 of 2. Dus kan je nagaan in welk jaar nog...quote:Op zaterdag 22 augustus 2009 09:00 schreef Duikelaar het volgende:
Dat je met rechts moest leren schrijven van de meester, terwijl je linkshandig was.
Het is zelfs mij herkenbaarquote:Op zaterdag 22 augustus 2009 09:42 schreef theKiD het volgende:
Bouwjaar 1980 hier, en bovenstaande is zeer herkenbaar
Bij de MSX was het leuker. Eerst leuk een programma downloaden via de radio en daarna afspelen op je computer. Toch wel leuk hoe oud filesharen al isquote:Op woensdag 26 augustus 2009 08:30 schreef Miesjel het volgende:
[ afbeelding ]
Rustig tien minuten wachten tot je spelletje geladen was. En vooral niet zeuren als hij het eindpunt al lang voorbij was. Dan probeerde je gewoon een ander bandje (dat gehannes met de kop stellen vond ik maar niets)
quote:Op woensdag 26 augustus 2009 18:00 schreef nerd4sale het volgende:
[..]
Dat is nog niet zo heel lang geleden. Mijn ouders hadden dat ook, tot ver in de jaren 90 (1995 om precies te zijn, even opgezocht).
Tot die tijd waren er zelfs nog dorpjes met 3 cijferige telefoonnummers.
quote:Bij ons in het dorp hadden 9 mensen telefoon.
De dokter had telefoonnummer 1
De kapper had telefoonnummer 2
Fam Jansen had telefoonnummer 3
Wij hadden telefoonnummer 4
De buren hadden telefoonnummer 5
Fam Joos had telefoonnummer 6
Fam Hansen had een geheim nummer
Fam De Griek had telefoonnummer 8
Fam de Vries had telefoonnummer 9
10-10-1990quote:Op woensdag 26 augustus 2009 17:22 schreef rubbereend het volgende:
[..]
en toen kwam het legendarische omnummeren
was het niet 10-10 1995?quote:Op woensdag 26 augustus 2009 23:39 schreef mvt het volgende:
[..]
10-10-1990
'Wie tot 10 kan tellen, kan de hele wereld bellen'
Ik zie nu nog weleens een vrachtwagen rondrijden met netnummer 02285, heel raar.
Bij ons kwam er eerst een 9 voor, en later een 2quote:Op woensdag 26 augustus 2009 20:29 schreef Individual het volgende:
[..]
Je had van die omnummer rekenmachientjes. Die zette voor ons dorp er eigenlijk alleen een 5 voor.
Dat was 'm ja!quote:Op woensdag 26 augustus 2009 20:56 schreef -Marjo- het volgende:
Jaaa Toverflip:
[ afbeelding ]
http://www.flipje-tiel.nl/content/view/35/25/
daardoor ging je sneller de kroeg in?quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 16:06 schreef Schanulleke het volgende:
Ik heb in mijn studententijd in de jaren 90 zelfs nog een tijdje zwart-wit gekeken. Eigenlijk vond ik dat helemaal geen bezwaar, dat beperkte de tijd die ik 'stom' bleef hangen tenminste een beetje.
Weet nog wel dat we op de camping zo'n zwart/wit ding hadden waarbij je de antenne moest stellen voor ontvangst, en als er dan iemand langs de tent liep ging het geheel storen. En soms had je helemaal geen ontvangst als je de antenne losliet, zo hebben we nog eens een wedstrijd van het NL elftal gekeken terwijl we om beurten de antenne vast hieldenquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 15:48 schreef -Vaduz- het volgende:
De zwart-wit televisie dan. Zullen er nog nostalgische mensen zijn die daar nog altijd naar kijken?
Mijn eerste tv-tje op de kamer was ook zwart-wit, een hele oude van mijn ouders was dat. Ik vond het erg stoer om met de antenne uitgetrokken tv te kijken.
Ookquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 16:23 schreef rubbereend het volgende:
[..]
daardoor ging je sneller de kroeg in?
quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 16:28 schreef mr_cucumber het volgende:
[..]
Weet nog wel dat we op de camping zo'n zwart/wit ding hadden waarbij je de antenne moest stellen voor ontvangst, en als er dan iemand langs de tent liep ging het geheel storen. En soms had je helemaal geen ontvangst als je de antenne losliet, zo hebben we nog eens een wedstrijd van het NL elftal gekeken terwijl we om beurten de antenne vast hielden
Commodore 64 Games opnemen op casettebandjes, die afgespeeld werden op de radio. Moest je zo een kwartier lang naar KgGgZZZTt IEEEE proeeep hgggggzzz luisteren. En dan kon je daarna afspelen in je computer en Frogger spelen.quote:
Prachtig.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 16:28 schreef mr_cucumber het volgende:
[..]
Weet nog wel dat we op de camping zo'n zwart/wit ding hadden waarbij je de antenne moest stellen voor ontvangst, en als er dan iemand langs de tent liep ging het geheel storen. En soms had je helemaal geen ontvangst als je de antenne losliet, zo hebben we nog eens een wedstrijd van het NL elftal gekeken terwijl we om beurten de antenne vast hielden
quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 16:07 schreef Sam_Raimi het volgende:
[..]
Een land waar iedereen ruimdenkend was en discriminerende opmerkingen alleen door Janmaat gemaakt werden!
Haha dat gaat nog steeds gewoon per telefoon hoorquote:Op donderdag 6 augustus 2009 00:16 schreef Djeez het volgende:
[..]
Dat noemen wij een telefoonboom. Bij mij stopte het altijd, want ik ging dan gelijk weer verder pitten ipv anderen te bellenOhja, tegenwoordig gaat dat niet per mail lijkt me, veel te sloom. Ik denk dat SMS of MSN sneller gaat.
Vroeger noemde je een telefoon een telefoon. En niet "debieltje".quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 19:44 schreef OvulatiePeilStation het volgende:
Wat eigenlijk niet meer voor te stellen is is dat je vroeger geen mobieltje had.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.just give a second thought
what if we don't get caught...
Toen moest je nog bellen in een telefooncel met een telefoonkaart....quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 19:44 schreef OvulatiePeilStation het volgende:
Wat eigenlijk niet meer voor te stellen is is dat je vroeger geen mobieltje had.
Eigenlijk spel je dat als mobile volgens mij.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 19:49 schreef Daffodil31LE het volgende:
Een mobiel is zo'n ding wat bij de baby boven de wieg hangt.
Met muntjes. En dat er een hele rij telefoonboeken in de telefooncel hingen aan kettinkjes...quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 23:18 schreef kissaa het volgende:
[..]
Toen moest je nog bellen in een telefooncel met een telefoonkaart....
Volgens mij hingen die met de rug ingeklemd in een soort tuimelaars, zodat je het gewenste boek omhoog kon draaien en openslaan, ondertussen de metalen klemmen van de andere boeken gebruikend als tafeltje. Het enige stuk ketting wat ik me voor de geest kan halen in een telefooncel was de ketting tussen de deur en de deurstijl.quote:Op zondag 30 augustus 2009 12:42 schreef -Marjo- het volgende:
[..]
Met muntjes. En dat er een hele rij telefoonboeken in de telefooncel hingen aan kettinkjes...
Maar ze zaten wel vast met kettingen toch? Anti diefstal. Of ik vergis me, kan ook...quote:Op zondag 30 augustus 2009 13:09 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Volgens mij hingen die met de rug ingeklemd in een soort tuimelaars, zodat je het gewenste boek omhoog kon draaien en openslaan, ondertussen de metalen klemmen van de andere boeken gebruikend als tafeltje. Het enige stuk ketting wat ik me voor de geest kan halen in een telefooncel was de ketting tussen de deur en de deurstijl.
Oja: de echte oude mensen (zoals ik dus) kunnen zich nog de telefoons in die cellen herinneren met draaischijf. En zo'n schuin aflopend venstertje waarachter je de niet-verbruikte kwartjes op een rij zag liggen.
Is best mogelijk hoor. Als er minder boeken in een cel aanwezig waren misschien. Lijkt me inderdaad een eenvoudige manier om een enkel boek vast te hangen. Aan een eventueel aanwezig tafeltje op de plaats van de boeken.quote:Op zondag 30 augustus 2009 13:43 schreef -Marjo- het volgende:
[..]
Maar ze zaten wel vast met kettingen toch? Anti diefstal. Of ik vergis me, kan ook...
Ik ben nog van de tijd dat je er een kwartje in moest gooien.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 23:18 schreef kissaa het volgende:
[..]
Toen moest je nog bellen in een telefooncel met een telefoonkaart....
Oh jaquote:Op zondag 30 augustus 2009 12:42 schreef -Marjo- het volgende:
[..]
Met muntjes. En dat er een hele rij telefoonboeken in de telefooncel hingen aan kettinkjes...
Oh, dat zie ik nog vaak genoeg.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 11:42 schreef Kresj het volgende:
en dan ook nog eens een porno boek uitbrengenquote:Op dinsdag 1 september 2009 22:42 schreef Schanulleke het volgende:
Ook zoiets: wereldwijde opschudding omdat Madonna in d'r ondergoed ging touren. En dan die videoclips. Daar kon natuurlijk niks goeds uit voortkomen. Sodom en Gomorra
Dat is nog steeds hoor...quote:Op zondag 30 augustus 2009 15:56 schreef jefjef het volgende:
spencers over overhemden
Met u worden aangesproken
Je spreekt oudere mensen met u aan
Maar dat is nog best voor te stellen tegenwoordig, genoeg retro-liefhebbers.quote:Op zondag 30 augustus 2009 15:56 schreef jefjef het volgende:
we hadden thuis echt afschuwelijke jaren 70 behang..
Ja, die vier zwijnen waar je Saddam Hoessein van kon vouwenquote:Op vrijdag 4 september 2009 11:25 schreef Viajero het volgende:
Dat je grappige plaatjes op het schoolplein op een stencil zag, en als ze goed waren je ze ging kopieeren.
Ik was een behoorlijk luie student in de tijd dat die statiegeldregeling werd aangepast. Ik had nog een grote kast vol lege flessen en ben toen voor een paar tientjes het schip ingegaan...quote:Op zaterdag 5 september 2009 02:12 schreef kip_zonder-kop het volgende:
Vandaag heb ik weer eens een fles cola gekocht en realiseer me dat het vroeger altijd een feest was om de oude flessen terug naar de winkel te brengen. Op elke fles zat toen een gulden statiegeld waardoor we vaak weer een paar gulden extra te besteden hadden. Tegenwoordig zit er op de meeste flessen nog maar ¤ 0,25,- cent statiegeld. Nu heb ik dus nog een stuk of 5 flessen liggen maar ben gewoon te lui om het naar de winkel te brengen voor zo`n klein bedrag.
alles wordt duurder maar het statiegeld gaat omlaagquote:Op zaterdag 5 september 2009 02:12 schreef kip_zonder-kop het volgende:
Vandaag heb ik weer eens een fles cola gekocht en realiseer me dat het vroeger altijd een feest was om de oude flessen terug naar de winkel te brengen. Op elke fles zat toen een gulden statiegeld waardoor we vaak weer een paar gulden extra te besteden hadden. Tegenwoordig zit er op de meeste flessen nog maar ¤ 0,25,- cent statiegeld. Nu heb ik dus nog een stuk of 5 flessen liggen maar ben gewoon te lui om het naar de winkel te brengen voor zo`n klein bedrag.
En mensen kunnen sinds de invoering van de euro ineens niet meer omgaan met notaties.quote:Op zaterdag 5 september 2009 10:08 schreef Apotheose het volgende:
[..]
alles wordt duurder maar het statiegeld gaat omlaag
Of vloerbedekking aan de muur.quote:Op vrijdag 4 september 2009 10:54 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
Maar dat is nog best voor te stellen tegenwoordig, genoeg retro-liefhebbers.
Nee, dan die begin jaren '80-hype, kurk aan de muur..die zie ik minder snel terugkomen.
Vandaag zouden die telefoonboeken óf gesloopt worden of in brand gestoken.quote:Op zondag 30 augustus 2009 12:42 schreef -Marjo- het volgende:
[..]
Zulke?quote:Op zaterdag 5 september 2009 12:16 schreef -Strawberry- het volgende:
Dat ik jaren terug broeken met van die enorm wijde pijpen droeg.
Ja, anders kreeg je een boete.quote:Op zaterdag 5 september 2009 12:21 schreef DragonFire het volgende:
- Gehuurde films terug spoelen
Dat kan ik me zelfs niet eens herinneren. En ik ben ... euh... oud.quote:- Vissen zonder vergunning (nu overdrijf ik niet)
Is dat niet meer dan?quote:Op zaterdag 5 september 2009 14:26 schreef tong80 het volgende:
Chocolade sigaretten voor de kinderen
Ik weet nog dat de eerste keer dat ik lucifers kocht ze zo goedkoop vond. Zo'n pakket met 20 doosjes. Kostte 70ct of zo. Je kon er de halve wereld mee in de fik steken! (Althans, in mijn gedachten dan.) En het kostte niets! Echt heel prettig.quote:Op zaterdag 5 september 2009 12:24 schreef Gummibeer79 het volgende:
Hutten bouwen in het bos en sloten platbranden.
Supermarkten die er geen kwaad in zagen aanstekers te verkopen aan ukkies.
3 of 4 lucifers in een afgebroken pen met het veertje eronder en schieten maar! Urenlang speelplezier!quote:Op zaterdag 5 september 2009 15:09 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik weet nog dat de eerste keer dat ik lucifers kocht ze zo goedkoop vond. Zo'n pakket met 20 doosjes. Kostte 70ct of zo. Je kon er de halve wereld mee in de fik steken! (Althans, in mijn gedachten dan.) En het kostte niets! Echt heel prettig.
quote:Op zaterdag 5 september 2009 15:14 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Nee.
Europarlement verbiedt chocoladesigaretten
Nog gewoon te koop hoor...quote:"Als het Europees Parlement het voor het zeggen zou hebben"
Hehe, tijdens het typen van dat bedrag wist ik dat er iets mis was, maar ik kon er niet opkomen wat dat dan was.quote:Op zaterdag 5 september 2009 11:42 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
En mensen kunnen sinds de invoering van de euro ineens niet meer omgaan met notaties.
"¤ 0,25,- cent" is gewoon belachelijk. Dat is namelijk een kwart cent.
Vroeger schreef je toch ook niet "ƒ 0,25,- cent"?
Nee alleen zware shagquote:
quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 15:30 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
[..]
Die dingen bestaan nogsteeds.
Als ik met de trein ging met mijn broer, gingen we allebei aan zo'n automaat staan klooienquote:Op zondag 6 september 2009 14:13 schreef LintuxCx het volgende:
[..]Waar? Die aanraakschermen zijn ruk, uit die oude automaten kon ik binnen minder dan een minuut een treinkaartje halen. Ze hadden ook veel minder vaak problemen met het lezen van mijn PIN-pas.
Het zijn trouwens geen stationscodes maar gewoon postcodes. Het is echt niet zo moeilijk om die voor de paar plekken waar je heen reist uit je hoofd te kennen hoor.
been there, done thatquote:
Tja. Europa maakt meer kapot dan je lief is.quote:Op zondag 6 september 2009 16:09 schreef soapie het volgende:
Nog ff dan kan deze er ook tussen.....
[ afbeelding ]
Ja, in de DD's van begin jaren 80 stonden ze er toch in?quote:Op zondag 6 september 2009 21:18 schreef Miesjel het volgende:
[ afbeelding ]
Snor, ik kan me niet herinneren dat ik het zelf gedronken heb, maar wel de reclame in de Donald Duck.
Volgens mij wel jah. Ik gok ergens in 1984quote:Op zondag 6 september 2009 22:04 schreef RadioSlut het volgende:
[..]
Ja, in de DD's van begin jaren 80 stonden ze er toch in?Die advertenties?
Ik gok '80 of '81.quote:Op zondag 6 september 2009 22:19 schreef Miesjel het volgende:
[..]
Volgens mij wel jah. Ik gok ergens in 1984
hier in het dorp was er in de jaren 80 al een geldautomaat en rond 1995 hadden wij al een pinpas (die mijn moeder nog steeds niet gebruikt en eerst geld gaat halen bij een atm voordat ze boodschappen gaat doenquote:Op zaterdag 11 juli 2009 15:02 schreef Djeez het volgende:
[..]
Nog nieteens zolang geleden. Rond de millenniumwisseling was dat nog vaak het geval. Ohja, vroeger kon je makkelijk dingen jatten uit de snoepwinkel, tegenwoordig zijn er overal poortjes en camera's. En Marokkanen waren nog tof en beleefd.
quote:Op maandag 7 september 2009 11:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
hier in het dorp was er in de jaren 80 al een geldautomaat en rond 1995 hadden wij al een pinpas (die mijn moeder nog steeds niet gebruikt en eerst geld gaat halen bij een atm voordat ze boodschappen gaat doen)
ik ben ook van 86 maar internet op school kenden ze nog niet, 1 vriendje had het toen volgens mij.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 00:37 schreef heiden6 het volgende:
Ik voel me echt zo'n ukkie bij dit soort topics, ondanks dat ik 23 ben. Ik ben opgegroeid in een buurt met veel allochtonen en wij hadden al internet toen ik nog op de basisschool zat.
zou goed kunnen maar met pin bedoel ik dus die automaten in winkels en niet een bankpas waarbij je alleen geld kon halen bij geldautomaten.quote:Op maandag 7 september 2009 11:47 schreef nerd4sale het volgende:
[..]
Bedoel je niet 1985 ipv. 1995?
knap!quote:Op maandag 7 september 2009 12:02 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ik ben ook van 86 maar internet op school kenden ze nog niet, 1 vriendje had het toen volgens mij.
Wij hadden ook pas een computer in 1988 en dat was een pentium mmx met 32mb interngeheugen, diamond kaart met 2mb geheugen en een 4,3gig schijf. Daar hebben we later ook nog een modem bijgekocht. Tegenwoordig is mijn telefoon 3x zo snel.
http://en.wikipedia.org/wiki/Pentiumquote:In 1996, the Pentium MMX was introduced with the same basic microarchitecture complemented with MMX instructions, larger caches, and some other enhancements.
moest 1998 zijnquote:Op maandag 7 september 2009 12:14 schreef BroesWillems het volgende:
[..]
knap!![]()
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Pentium
Met Martin Brosius toch?quote:Op maandag 7 september 2009 10:48 schreef nerd4sale het volgende:
[..]
Ik gok '80 of '81.
Ik kan me die Snor advertenties in de Donald Duck ook nog herinneren, en wij hadden de DD tot ergens in 1981.
Ik moet ze zelfs nog ergens in een kast hebben liggen...
"VVD-europarlementariër Maaten is uiterst ongelukkig met de uitspraak van het parlement, al gaat het puur om een advies."quote:Op zaterdag 5 september 2009 15:35 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
[..]
Nog gewoon te koop hoor...
Mijn oom had zon ding en ik was diep onder de indruk als hij belde en vertelde waar die reed...bellen uit de auto...zoooo starwarsquote:Op maandag 7 september 2009 12:19 schreef Gwywen het volgende:
En wij hadden vroeger een hele stoere klant die had al 'n telefoon in z'n auto, en die liet hij natuurlijk nooit in z'n auto zitten en dan liep hij met zo'n ding de zaak binnen.![]()
[ afbeelding ]
Ik ben dus oud.quote:Op zondag 30 augustus 2009 13:09 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Volgens mij hingen die met de rug ingeklemd in een soort tuimelaars, zodat je het gewenste boek omhoog kon draaien en openslaan, ondertussen de metalen klemmen van de andere boeken gebruikend als tafeltje. Het enige stuk ketting wat ik me voor de geest kan halen in een telefooncel was de ketting tussen de deur en de deurstijl.
Oja: de echte oude mensen (zoals ik dus) kunnen zich nog de telefoons in die cellen herinneren met draaischijf. En zo'n schuin aflopend venstertje waarachter je de niet-verbruikte kwartjes op een rij zag liggen.
Ik vond er laatst een in een oud boekquote:Op maandag 14 september 2009 23:18 schreef DrMarten het volgende:
De invoering van de 5 gulden munten. Snel naar het postkantoortje in het winkelcentrum om de briefjes om te wisselen in munten....... Jammer genoeg nooit een briefje bewaard
Ik heb een briefje van 25 gekocht voor 7 euro.. Een paar jaar terug.quote:Op dinsdag 15 september 2009 10:04 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Ik vond er laatst een in een oud boek![]()
Helemaal nieuw en ongevouwen, was ik even blij!
Ik heb er drie jaar geleden een gekregen van mijn bedrijfschauffeur in Mexico Stad, hij was in de jaren 80 voor een karatetoernooi in Nederland geweest en had nog zo'n briefje. Toen hij zag hoe blij ik werd van het zien ervan wilde hij het niet meer terug en eiste dat ik het als kado aannamquote:Op maandag 14 september 2009 23:18 schreef DrMarten het volgende:
De invoering van de 5 gulden munten. Snel naar het postkantoortje in het winkelcentrum om de briefjes om te wisselen in munten....... Jammer genoeg nooit een briefje bewaard
Join the clubquote:
Of een kikkertje, die waren ook een stuiver. Wat ik ook veel deed was zoeken naar statiegeldflessen. Lagen vaak wel ergens in een bosje ofzo.quote:Op zaterdag 19 september 2009 21:21 schreef Gwywen het volgende:
Ja, want voor een kwartje kon je maar liefst twee schuimblokken en een kauwgompje kopen!
Vroegâh hoefde je de tv niet iedere keer harder/zachter te zetten, want het geluid werd tijdens de reclames toen nog niet automatisch knetterhard gezet..quote:Op dinsdag 15 september 2009 03:30 schreef DrDentz het volgende:
Iedere keer naar de tv lopen om hem over te zetten op een ander kanaal of harder/zachter.
Misschien dat er daardoor ook steeds meer dikke kinderen bijkomen. Zappen kost tegenwoordig geen inspanning meer.
Klopt ja, was bij ons ook zo. 5 gulden of een singletje :-)quote:Op zaterdag 19 september 2009 14:38 schreef Viajero het volgende:
[..]
Ik heb er drie jaar geleden een gekregen van mijn bedrijfschauffeur in Mexico Stad, hij was in de jaren 80 voor een karatetoernooi in Nederland geweest en had nog zo'n briefje. Toen hij zag hoe blij ik werd van het zien ervan wilde hij het niet meer terug en eiste dat ik het als kado aannam
Het briefje van vijf doet me denken aan verjaardagsfeestjes toen ik een kind was, alle kinderen namen een vijf gulden briefje mee als kado, en dan had je voor een hele tijd geld om snoep te kopen. Goede oude tijd...
quote:Op zaterdag 19 september 2009 19:46 schreef Clairvaux het volgende:
[..]
Join the club![]()
Was wel leuk met die telefooncellen, altijd in het teruggave bakje voelen of er iemand z'n retourgeld
vergeten was. Dolgelukkig als kind als je eens een kwartje " gevonden" had om
vervolgens naar het snoepwinkeltje te rennen.
Bedankt voor het leveren van inspiratie voor m'n site.quote:Op maandag 7 september 2009 12:19 schreef Gwywen het volgende:
Wat een heerlijk topic. Ik heb net deel 1 en 2 op m'n gemak door zitten lezen.
Ik heb leren typen op een typemachine van zeker zeven kilo die in een typemachinevormige zwarte koffer zat en die ik elke week naar les moest slepen en waarvan de letters waren afgedekt met gekleurde dopjes zodat ik wist waar m'n vingers moesten.
Een muntje van 50 Italiaanse Lire werkte in automaten ook, werd gezien als 1 guldenquote:Op maandag 14 september 2009 23:07 schreef dieenebart het volgende:
Ja, lachen topic!
En wat iemand al eerder zei: 2 pfennig muntjes die je kon gebruiken als kwartje, haha!![]()
Scheidegger, dat was het!quote:Op maandag 21 september 2009 06:33 schreef female81 het volgende:
[..]
Bedankt voor het leveren van inspiratie voor m'n site.![]()
Het blogje wat ik vanochtend op m'n site heb gezet:
"Ik surf even op Fok!forum, en dan is er opeens ene Gwywen die zegt: “Ik heb leren typen op een typemachine van zeker zeven kilo die in een typemachinevormige zwarte koffer zat en die ik elke week naar les moest slepen en waarvan de letters waren afgedekt met gekleurde dopjes zodat ik wist waar m’n vingers moesten.”
Verrek, dat heb ik ook gemoeten, in 1991/1992. M’n arme, 10-jarige ruggetje bezweek wekelijks bijna onder het gewicht van dat ding, een elektronisch exemplaar overigens, dat steeds naar het zaaltje in het dorpshuis toe gesleept moest worden (én terug). Ook al was het voor mij maar drie straatjes lopen.
Vervolgens moest ik daar een uur lang regeltjes gaan tikken. Eindeloze hoeveelheden doodsaaie regeltjes, uit een niet al te inspirerend ogend Scheidegger-boek. Het leek wel strafwerk. En inderdaad met van die dopjes op de toetsen, in groen, rood, geel en blauw.
En hoi hoi, we kregen huismerk mee voor de volgende keer! Dus als je weer thuis aangekomen was, met je minstens zeven kilo zware koffer, ging het feest nog een tijdje verder.
Achteraf ben ik blij met die lessen, want anders was het maken van een site als deze een stuk moeilijker geworden. Ik raas met m’n vingers nu al meer dan 15 jaar lang blind over toetsenborden. Maar in die tijd… Brrr!"
De bijbehorende afbeelding:
[ afbeelding ]
Mijn buurman had zo'n telefoonquote:Op maandag 7 september 2009 12:19 schreef Gwywen het volgende:
En wij hadden vroeger een hele stoere klant die had al 'n telefoon in z'n auto, en die liet hij natuurlijk nooit in z'n auto zitten en dan liep hij met zo'n ding de zaak binnen.![]()
[ afbeelding ]
dat heb ik ook nog gedaan, alleen kan ik niet meer blind typenquote:Op maandag 21 september 2009 09:51 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Scheidegger, dat was het!![]()
Kwam er op een avond een keurige man bij ons in huis die mijn - aanvankelijk argwanende - ouders met succes overhaalde om hun oudste dochter toch een typecursus te laten volgen door hen ervan te verzekeren wat een voordeel ik daar levenslang van zou hebben. (Nu, vijfentwintig jaar later, de trauma's van de zeven kilo zware koffer en de geestdodende zinnetjes (en de twee examens) verwerkt, geef ik met enige schroom toe dat dat inderdaad zo is...
)
Heb ik ook gedaanquote:Op maandag 21 september 2009 09:51 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Scheidegger, dat was het!![]()
Kwam er op een avond een keurige man bij ons in huis die mijn - aanvankelijk argwanende - ouders met succes overhaalde om hun oudste dochter toch een typecursus te laten volgen door hen ervan te verzekeren wat een voordeel ik daar levenslang van zou hebben. (Nu, vijfentwintig jaar later, de trauma's van de zeven kilo zware koffer en de geestdodende zinnetjes (en de twee examens) verwerkt, geef ik met enige schroom toe dat dat inderdaad zo is...
)
Je had (of hebt nog steeds) ook winkelwagens die niet alleen guldens accepteerden. Zo kon je in plaats van een gulden een lipje van een blikje erin schuiven en boodschappen doen. Na het boodschappen doen waren er dan vaak mensen die het winkelwagentje over wilden nemen en daar een gulden voor gaven. Een keer ging het mis en toen werd ik achterna gezeten door een vrouw. Tsja, vroeger was ik nou eenmaal een kleine crimineel.quote:Op maandag 21 september 2009 08:59 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Een muntje van 50 Italiaanse Lire werkte in automaten ook, werd gezien als 1 gulden
Toen zaten lipjes nog los inderdaad als je het blikje opentrok. Ik zag een jaar of twee geleden eens op een tankstation weer zo'n lipje liggen. Echt jongenspret om het lipje los te wrikken van het oogje en dan het oogje met behulp van de veerkracht van het lipje weg te schieten.quote:Op maandag 21 september 2009 21:11 schreef kip_zonder-kop het volgende:
[..]
Je had (of hebt nog steeds) ook winkelwagens die niet alleen guldens accepteerden. Zo kon je in plaats van een gulden een lipje van een blikje erin schuiven en boodschappen doen. Na het boodschappen doen waren er dan vaak mensen die het winkelwagentje over wilden nemen en daar een gulden voor gaven. Een keer ging het mis en toen werd ik achterna gezeten door een vrouw. Tsja, vroeger was ik nou eenmaal een kleine crimineel.
Op die manier heb ik mijn vrouw leren kennen, heel christelijk, via de "Paperclip", het jongerenblad van de NCRV. We zijn begonnen als penvrienden, inmiddels zijn we al heel wat jaartjes getrouwd.....quote:Op zondag 6 september 2009 14:07 schreef rubbereend het volgende:
penvriendjes zoeken via oproepjes in jongerenbladen
Scheidegger, die heb ik inderdaad ook gehad. Toen met gigantisch veel tegenzin toch gevolgd en succesvol afgelegd, met nog steeds vrijwel dagelijks mensen die me aanspreken op mijn typgedragquote:Op maandag 21 september 2009 06:33 schreef female81 het volgende:
[..]
Bedankt voor het leveren van inspiratie voor m'n site.![]()
Het blogje wat ik vanochtend op m'n site heb gezet:
"Ik surf even op Fok!forum, en dan is er opeens ene Gwywen die zegt: “Ik heb leren typen op een typemachine van zeker zeven kilo die in een typemachinevormige zwarte koffer zat en die ik elke week naar les moest slepen en waarvan de letters waren afgedekt met gekleurde dopjes zodat ik wist waar m’n vingers moesten.”
Verrek, dat heb ik ook gemoeten, in 1991/1992. M’n arme, 10-jarige ruggetje bezweek wekelijks bijna onder het gewicht van dat ding, een elektronisch exemplaar overigens, dat steeds naar het zaaltje in het dorpshuis toe gesleept moest worden (én terug). Ook al was het voor mij maar drie straatjes lopen.
Vervolgens moest ik daar een uur lang regeltjes gaan tikken. Eindeloze hoeveelheden doodsaaie regeltjes, uit een niet al te inspirerend ogend Scheidegger-boek. Het leek wel strafwerk. En inderdaad met van die dopjes op de toetsen, in groen, rood, geel en blauw.
En hoi hoi, we kregen huismerk mee voor de volgende keer! Dus als je weer thuis aangekomen was, met je minstens zeven kilo zware koffer, ging het feest nog een tijdje verder.
Achteraf ben ik blij met die lessen, want anders was het maken van een site als deze een stuk moeilijker geworden. Ik raas met m’n vingers nu al meer dan 15 jaar lang blind over toetsenborden. Maar in die tijd… Brrr!"
De bijbehorende afbeelding:
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |