Ik vond er laatst een in een oud boekquote:Op maandag 14 september 2009 23:18 schreef DrMarten het volgende:
De invoering van de 5 gulden munten. Snel naar het postkantoortje in het winkelcentrum om de briefjes om te wisselen in munten....... Jammer genoeg nooit een briefje bewaard
Ik heb een briefje van 25 gekocht voor 7 euro.. Een paar jaar terug.quote:Op dinsdag 15 september 2009 10:04 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Ik vond er laatst een in een oud boek![]()
Helemaal nieuw en ongevouwen, was ik even blij!
Ik heb er drie jaar geleden een gekregen van mijn bedrijfschauffeur in Mexico Stad, hij was in de jaren 80 voor een karatetoernooi in Nederland geweest en had nog zo'n briefje. Toen hij zag hoe blij ik werd van het zien ervan wilde hij het niet meer terug en eiste dat ik het als kado aannamquote:Op maandag 14 september 2009 23:18 schreef DrMarten het volgende:
De invoering van de 5 gulden munten. Snel naar het postkantoortje in het winkelcentrum om de briefjes om te wisselen in munten....... Jammer genoeg nooit een briefje bewaard
Join the clubquote:
Of een kikkertje, die waren ook een stuiver. Wat ik ook veel deed was zoeken naar statiegeldflessen. Lagen vaak wel ergens in een bosje ofzo.quote:Op zaterdag 19 september 2009 21:21 schreef Gwywen het volgende:
Ja, want voor een kwartje kon je maar liefst twee schuimblokken en een kauwgompje kopen!
Vroegâh hoefde je de tv niet iedere keer harder/zachter te zetten, want het geluid werd tijdens de reclames toen nog niet automatisch knetterhard gezet..quote:Op dinsdag 15 september 2009 03:30 schreef DrDentz het volgende:
Iedere keer naar de tv lopen om hem over te zetten op een ander kanaal of harder/zachter.
Misschien dat er daardoor ook steeds meer dikke kinderen bijkomen. Zappen kost tegenwoordig geen inspanning meer.
Klopt ja, was bij ons ook zo. 5 gulden of een singletje :-)quote:Op zaterdag 19 september 2009 14:38 schreef Viajero het volgende:
[..]
Ik heb er drie jaar geleden een gekregen van mijn bedrijfschauffeur in Mexico Stad, hij was in de jaren 80 voor een karatetoernooi in Nederland geweest en had nog zo'n briefje. Toen hij zag hoe blij ik werd van het zien ervan wilde hij het niet meer terug en eiste dat ik het als kado aannam
Het briefje van vijf doet me denken aan verjaardagsfeestjes toen ik een kind was, alle kinderen namen een vijf gulden briefje mee als kado, en dan had je voor een hele tijd geld om snoep te kopen. Goede oude tijd...
quote:Op zaterdag 19 september 2009 19:46 schreef Clairvaux het volgende:
[..]
Join the club![]()
Was wel leuk met die telefooncellen, altijd in het teruggave bakje voelen of er iemand z'n retourgeld
vergeten was. Dolgelukkig als kind als je eens een kwartje " gevonden" had om
vervolgens naar het snoepwinkeltje te rennen.
Bedankt voor het leveren van inspiratie voor m'n site.quote:Op maandag 7 september 2009 12:19 schreef Gwywen het volgende:
Wat een heerlijk topic. Ik heb net deel 1 en 2 op m'n gemak door zitten lezen.
Ik heb leren typen op een typemachine van zeker zeven kilo die in een typemachinevormige zwarte koffer zat en die ik elke week naar les moest slepen en waarvan de letters waren afgedekt met gekleurde dopjes zodat ik wist waar m'n vingers moesten.
Een muntje van 50 Italiaanse Lire werkte in automaten ook, werd gezien als 1 guldenquote:Op maandag 14 september 2009 23:07 schreef dieenebart het volgende:
Ja, lachen topic!
En wat iemand al eerder zei: 2 pfennig muntjes die je kon gebruiken als kwartje, haha!![]()
Scheidegger, dat was het!quote:Op maandag 21 september 2009 06:33 schreef female81 het volgende:
[..]
Bedankt voor het leveren van inspiratie voor m'n site.![]()
Het blogje wat ik vanochtend op m'n site heb gezet:
"Ik surf even op Fok!forum, en dan is er opeens ene Gwywen die zegt: “Ik heb leren typen op een typemachine van zeker zeven kilo die in een typemachinevormige zwarte koffer zat en die ik elke week naar les moest slepen en waarvan de letters waren afgedekt met gekleurde dopjes zodat ik wist waar m’n vingers moesten.”
Verrek, dat heb ik ook gemoeten, in 1991/1992. M’n arme, 10-jarige ruggetje bezweek wekelijks bijna onder het gewicht van dat ding, een elektronisch exemplaar overigens, dat steeds naar het zaaltje in het dorpshuis toe gesleept moest worden (én terug). Ook al was het voor mij maar drie straatjes lopen.
Vervolgens moest ik daar een uur lang regeltjes gaan tikken. Eindeloze hoeveelheden doodsaaie regeltjes, uit een niet al te inspirerend ogend Scheidegger-boek. Het leek wel strafwerk. En inderdaad met van die dopjes op de toetsen, in groen, rood, geel en blauw.
En hoi hoi, we kregen huismerk mee voor de volgende keer! Dus als je weer thuis aangekomen was, met je minstens zeven kilo zware koffer, ging het feest nog een tijdje verder.
Achteraf ben ik blij met die lessen, want anders was het maken van een site als deze een stuk moeilijker geworden. Ik raas met m’n vingers nu al meer dan 15 jaar lang blind over toetsenborden. Maar in die tijd… Brrr!"
De bijbehorende afbeelding:
[ afbeelding ]
Mijn buurman had zo'n telefoonquote:Op maandag 7 september 2009 12:19 schreef Gwywen het volgende:
En wij hadden vroeger een hele stoere klant die had al 'n telefoon in z'n auto, en die liet hij natuurlijk nooit in z'n auto zitten en dan liep hij met zo'n ding de zaak binnen.![]()
[ afbeelding ]
dat heb ik ook nog gedaan, alleen kan ik niet meer blind typenquote:Op maandag 21 september 2009 09:51 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Scheidegger, dat was het!![]()
Kwam er op een avond een keurige man bij ons in huis die mijn - aanvankelijk argwanende - ouders met succes overhaalde om hun oudste dochter toch een typecursus te laten volgen door hen ervan te verzekeren wat een voordeel ik daar levenslang van zou hebben. (Nu, vijfentwintig jaar later, de trauma's van de zeven kilo zware koffer en de geestdodende zinnetjes (en de twee examens) verwerkt, geef ik met enige schroom toe dat dat inderdaad zo is...
)
Heb ik ook gedaanquote:Op maandag 21 september 2009 09:51 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Scheidegger, dat was het!![]()
Kwam er op een avond een keurige man bij ons in huis die mijn - aanvankelijk argwanende - ouders met succes overhaalde om hun oudste dochter toch een typecursus te laten volgen door hen ervan te verzekeren wat een voordeel ik daar levenslang van zou hebben. (Nu, vijfentwintig jaar later, de trauma's van de zeven kilo zware koffer en de geestdodende zinnetjes (en de twee examens) verwerkt, geef ik met enige schroom toe dat dat inderdaad zo is...
)
Je had (of hebt nog steeds) ook winkelwagens die niet alleen guldens accepteerden. Zo kon je in plaats van een gulden een lipje van een blikje erin schuiven en boodschappen doen. Na het boodschappen doen waren er dan vaak mensen die het winkelwagentje over wilden nemen en daar een gulden voor gaven. Een keer ging het mis en toen werd ik achterna gezeten door een vrouw. Tsja, vroeger was ik nou eenmaal een kleine crimineel.quote:Op maandag 21 september 2009 08:59 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Een muntje van 50 Italiaanse Lire werkte in automaten ook, werd gezien als 1 gulden
Toen zaten lipjes nog los inderdaad als je het blikje opentrok. Ik zag een jaar of twee geleden eens op een tankstation weer zo'n lipje liggen. Echt jongenspret om het lipje los te wrikken van het oogje en dan het oogje met behulp van de veerkracht van het lipje weg te schieten.quote:Op maandag 21 september 2009 21:11 schreef kip_zonder-kop het volgende:
[..]
Je had (of hebt nog steeds) ook winkelwagens die niet alleen guldens accepteerden. Zo kon je in plaats van een gulden een lipje van een blikje erin schuiven en boodschappen doen. Na het boodschappen doen waren er dan vaak mensen die het winkelwagentje over wilden nemen en daar een gulden voor gaven. Een keer ging het mis en toen werd ik achterna gezeten door een vrouw. Tsja, vroeger was ik nou eenmaal een kleine crimineel.
Op die manier heb ik mijn vrouw leren kennen, heel christelijk, via de "Paperclip", het jongerenblad van de NCRV. We zijn begonnen als penvrienden, inmiddels zijn we al heel wat jaartjes getrouwd.....quote:Op zondag 6 september 2009 14:07 schreef rubbereend het volgende:
penvriendjes zoeken via oproepjes in jongerenbladen
Scheidegger, die heb ik inderdaad ook gehad. Toen met gigantisch veel tegenzin toch gevolgd en succesvol afgelegd, met nog steeds vrijwel dagelijks mensen die me aanspreken op mijn typgedragquote:Op maandag 21 september 2009 06:33 schreef female81 het volgende:
[..]
Bedankt voor het leveren van inspiratie voor m'n site.![]()
Het blogje wat ik vanochtend op m'n site heb gezet:
"Ik surf even op Fok!forum, en dan is er opeens ene Gwywen die zegt: “Ik heb leren typen op een typemachine van zeker zeven kilo die in een typemachinevormige zwarte koffer zat en die ik elke week naar les moest slepen en waarvan de letters waren afgedekt met gekleurde dopjes zodat ik wist waar m’n vingers moesten.”
Verrek, dat heb ik ook gemoeten, in 1991/1992. M’n arme, 10-jarige ruggetje bezweek wekelijks bijna onder het gewicht van dat ding, een elektronisch exemplaar overigens, dat steeds naar het zaaltje in het dorpshuis toe gesleept moest worden (én terug). Ook al was het voor mij maar drie straatjes lopen.
Vervolgens moest ik daar een uur lang regeltjes gaan tikken. Eindeloze hoeveelheden doodsaaie regeltjes, uit een niet al te inspirerend ogend Scheidegger-boek. Het leek wel strafwerk. En inderdaad met van die dopjes op de toetsen, in groen, rood, geel en blauw.
En hoi hoi, we kregen huismerk mee voor de volgende keer! Dus als je weer thuis aangekomen was, met je minstens zeven kilo zware koffer, ging het feest nog een tijdje verder.
Achteraf ben ik blij met die lessen, want anders was het maken van een site als deze een stuk moeilijker geworden. Ik raas met m’n vingers nu al meer dan 15 jaar lang blind over toetsenborden. Maar in die tijd… Brrr!"
De bijbehorende afbeelding:
[ afbeelding ]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |