abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71285568


Vorige delen:
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 |

Openingsposts van de Grands Prix van het huidige '09 seizoen:

2009 Formula 1 ING Australian Grand Prix
2009 Formula 1 Petronas Malaysian Grand Prix
Grand Prix China 17-19 april 2009: Part one
2009 Formula1 Gulf Air Bahrain Grand Prix - Sakhir
Grand Prix van Spanje 2009
Formula1 Grand Prix de Monaco 2009

F1 nieuws portal:
- NewsNow
- NewsNow NL
- Formule 1 Race Report
- F1 Racing
- F1 Today
- Race Freaks
- Autosport

Onze boyz:
- Christijan Albers
- Robert Doornbos
- Giedo van der Garde

Official F1 Sites:
- Formula1
- FIA
- Live Timing

Teams:
- McLaren
- Ferrari
- BMW Sauber
- Renault
- Toyota
- Scuderia Toro Rosso
- RedBull Racing
- Williams
- Brawn GP
- Force India

Sporting Regulations

[PDF] 2007 sporting regulations - F1
[PDF] 2008 sporting regulations - F1
[PDF] 2009 F1 Sporting Regulations - publised on 24.03.2009 with immediate application
[PDF] 2009 F1 Sporting Regulations - F1 op onofficiële site
[PDF]2010 F1 Sporting Regulations - published on 30.04.2009 showing alterations
[PDF]2010 F1 Sporting Regulations - published on 30.04.2009

Technical Regulations 2009

[PDF] 2009 Technical Regulations - published on: 18.03.2009 with immediate application
[PDF]2010 F1 Technical Regulations - published on 30.04.2009 showing alterations

Testschema

  • Er staan voorlopig geen testsessies gepland.

    Wie staan er in 2009 aan de start

    Mclaren
    1. Lewis Hamilton - WDC 2008
    2. Heikki Kovalainen

    Ferrari - WCC 2008
    3. Felipe Massa
    4. Kimi Raikkönen

    BMW Sauber
    5. Robert Kubica
    6. Nick Heidfeld

    Renault
    7. Fernando Alonso
    8. Nelson Piquet jr.

    Toyota
    9. Jarno Trulli
    10. Timo Glock

    Scuderia Toro Rosso
    11. Jaime Alguersuari
    12. Sébastien Buemi

    Red Bull Racing
    14. Mark Webber
    15. Sebastian Vettel

    Williams
    16. Nico Rosberg
    17. Kazuki Nakajima

    Force India
    20. Giancarlo Fisichella
    21. Adrian Sutil

    Brawn GP
    22. Rubens Barrichello
    23. Jenson Button

    Voor meer info zie het [F1] Silly season 2009 Topic

    De kalender voor 2009 met 17 races
    quote:
    29/3 Australia
    5/4 Malaysia
    19/4 China
    26/4 Bahrain
    10/5 Spain
    24/5 Monaco
    7/6 Turkey
    21/6 Great Britain
    12/7 Germany
    26/7 Hungary
    23/8 Europe (Valencia)
    30/8 Belgium
    13/9 Italy
    27/9 Singapore
    4/10 Japan
    18/10 Brazil
    1/11 Abu Dhabi
    Overzicht van filmpjes/artikelen m.b.t. technische wijzigingen 2009

    Filmpje van Red Bull waarin de wijzigingen worden uitgelegd.

  • Artikelen over KERS

    Artikel 1
    Artikel 2
    Filmpje over KERS (Is in het Duits)

  • Artikel(en) over aerodynamische wijzingen

    Artikel 1

    BBC

    Tv-gids voor BBC One.
    Overzicht van Upcoming Formula 1 Events.

    *wijzigingen onder voorbehoud

    FOK!sport F1-site

    De OP is hier te vinden

    [ Bericht 49% gewijzigd door Atreidez op 24-07-2009 14:16:25 ]
  • Where facts are few, experts are many.
    pi_71285784
    Ik kan in de wiki alleen de OP voor GP weekends aanpassen Er is geen "bewerken" knop voor de nieuwtjes F1 topic.. Dit moet toegevoegd worden nl;
    1| [url=http://forum.fok.nl/topic/1308238]50[/url] |


    Oh, en natuurlijk Bourdais vervangen voor Jaime Alguersuari
    Where facts are few, experts are many.
      vrijdag 24 juli 2009 @ 14:17:28 #3
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_71285903
    Overigens is een 4 cilinder motor helemaal geen gek idee als je de filosofie van de F1 er naast houdt. Immers zijn de meeste productieauto's uitgerust met een 4 cilinder.
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
      Redactie Frontpage / Sport vrijdag 24 juli 2009 @ 15:11:20 #4
    122036 crew  Peterselieman
    Maffe Fries
    pi_71287908
    idd niet vreemd dat ze er voor kiezen.
    Altijd onderweg naar het avontuur
    pi_71288290
    quote:
    Op vrijdag 24 juli 2009 15:11 schreef Peterselieman het volgende:
    idd niet vreemd dat ze er voor kiezen.
    Maar dan wel met turbo's en/of compressors
      Redactie Frontpage / Sport vrijdag 24 juli 2009 @ 15:33:07 #6
    122036 crew  Peterselieman
    Maffe Fries
    pi_71288648
    quote:
    Op vrijdag 24 juli 2009 15:23 schreef ColtZ40 het volgende:

    [..]

    Maar dan wel met turbo's en/of compressors
    Uiteraard. Anders is het net een F3
    Altijd onderweg naar het avontuur
    pi_71289253
    quote:
    Op vrijdag 24 juli 2009 14:07 schreef Atreidez het volgende:
    Heb je daar een link/bron van, vinden ze in t indycar topic ook wel interessant nl.
    Is al wat ouder nieuws, maar hier zijn een paar links (dankzij Google):

    Volkswagen could join IRL in 2011 to promote TSI or TDI engines

    New formula? Read between the lines

    Five Engine Makers Still Courting IRL

    New IndyCar engine plans stirring global interest despite delay to 2012
    The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
    [b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
      vrijdag 24 juli 2009 @ 17:09:31 #8
    131800 Tarado
    capô de fusca
    pi_71291720
    The BMW M12/13 turbo 1500 cc 4-cylinder turbocharged Formula One motor, based on the standard BMW M10 engine introduced in 1961, powered the F1 cars of Brabham, Arrows and Benetton and won the world championship in 1983.
    As BMW M12, the engine design since the 1960s became one of the most successful engines in racing. Starting with the European Touring Car Championship, it was also used in Formula 2, expanded to two litre and fitted with four-valve heads, producing over 300 hp (224 kW). In the Deutsche Rennsport Meisterschaft, a 1400 cc variant (with a 1.4 handicap factor equal to 2000cc) was turbocharged by Paul Rosche according to FIA Group 5 rules. At well over 350 hp (261 kW) from the beginning, it rendered the normally aspirated engines in the two liter category useless. After some development, power, driveability and reliability improved, especially in the IMSA car, and BMW began to think about entering F1, where a handicap factor of 2.0 required 1500 cc engines.


    With the BMW badged as Megatron in this A10B chassis, drivers Eddie Cheever (pictured at the 2008 Goodwood Festival of Speed) and Derek Warwick ensured that 1988 was Arrows' most successful year in Formula One, thanks to frequent points finishes.
    In the years 1986 and 1987, the version M12/13/1 was tilted sideways by 72° for use in the extremely low Brabham BT55. The design was not successful, probably due to cooling issues in the tight compartement. Anyway, the 1986 engine was said to produce about 1,300 hp (969 kW) in qualifying.[citation needed]
    As BMW announced to pull out officially at the end of 1986, the Arrows team brokered a deal with support from its primary sponsor, USF&G, to continue the use of the upright BMW engines under the name of its subsidiary Megatron, Inc., founded by long-time F1 aficionado John J. Schmidt, who coined the phrase "Horse racing may have been the sport of kings, but auto racing is the sport of corporations". The engines were serviced by Heini Mader from Switzerland, the former mechanic of Jo Siffert.
    Rebadged as Megatron, the BMW engines were used by the Arrows team for the 1987 and 1988 seasons, as well as Ligier for 1987 only.
    The Megatron programme ended as a result of a change of Formula 1 engine rules which banned turbocharged motors at the end of 1988. The Arrows team reverted to using 3500 cc Ford-Cosworth V8 normally aspirated powerplants for the 1989 season.
    pi_71292387
    quote:
    Op vrijdag 24 juli 2009 14:17 schreef sanger het volgende:
    Overigens is een 4 cilinder motor helemaal geen gek idee als je de filosofie van de F1 er naast houdt. Immers zijn de meeste productieauto's uitgerust met een 4 cilinder.
    Zo kan je alles recht praten natuurlijk. Ook maar deuren en ramen inbouwen, die hebben productieauto's immers ook? Zelfs een dtm-auto lijkt meer op een F1-auto dan op een productie-auto
    pi_71292510
    quote:
    Op vrijdag 24 juli 2009 17:33 schreef Tarabass het volgende:

    [..]

    Zo kan je alles recht praten natuurlijk. Ook maar deuren en ramen inbouwen, die hebben productieauto's immers ook? Zelfs een dtm-auto lijkt meer op een F1-auto dan op een productie-auto
    En verkeersdrempels op de rechte stukken
    pi_71292600
    quote:
    Op vrijdag 24 juli 2009 17:38 schreef Scrutinizer het volgende:

    [..]

    En verkeersdrempels op de rechte stukken
    Sommigen kunnen al niet met stoplichten omgaan
      vrijdag 24 juli 2009 @ 17:48:55 #12
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_71292775
    quote:
    Op vrijdag 24 juli 2009 17:33 schreef Tarabass het volgende:

    [..]

    Zo kan je alles recht praten natuurlijk. Ook maar deuren en ramen inbouwen, die hebben productieauto's immers ook? Zelfs een dtm-auto lijkt meer op een F1-auto dan op een productie-auto
    Waarom denk je dat de fabrikanten in de F1 zitten? Toch juist als podium voor hun kunnen.
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
    pi_71293667
    Where facts are few, experts are many.
    pi_71293694
    Ik wil terug naar de tijd van de 1.5 V16 BRM's

    Ergo: flikker godsnondedju op met je viertakt troep
    De oude oude layout was veel beter!!
    vosss is de naam,
    met dubbel s welteverstaan.
      vrijdag 24 juli 2009 @ 18:49:35 #15
    144695 Sinister-D-
    NL'er in België
    pi_71294341
    quote:
    Op vrijdag 24 juli 2009 15:33 schreef Peterselieman het volgende:

    [..]

    Uiteraard. Anders is het net een F3
    Als het aan Mosley lag was het dat al geweeest
    Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
    pi_71296046
    quote:
    Op vrijdag 24 juli 2009 17:48 schreef sanger het volgende:

    [..]

    Waarom denk je dat de fabrikanten in de F1 zitten? Toch juist als podium voor hun kunnen.
    Om de grens op te zoeken van hun kunnen, wat (voor een deel) weer geventileerd wordt op de pronkstukken van datzelfde merk. En dat zijn geen vierpitters, of zou je deze ook kopen met een vierpittertje?
      vrijdag 24 juli 2009 @ 20:14:57 #17
    36763 Automatic_Rock
    Onaangepast eerlijk..
    pi_71296801
    Ik rij ook met een 4 cilinder, T3
    Nee, geen T3 turbo, een VW T3, 1.7D, 57pk om bijna 1400 kilo vooruit te krijgen
    Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
      vrijdag 24 juli 2009 @ 20:38:15 #18
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_71297616
    quote:
    Op vrijdag 24 juli 2009 19:48 schreef Tarabass het volgende:

    [..]

    Om de grens op te zoeken van hun kunnen, wat (voor een deel) weer geventileerd wordt op de pronkstukken van datzelfde merk. En dat zijn geen vierpitters, of zou je deze ook kopen met een vierpittertje?
    Om hun kunnen tentoon te stellen aan het publiek. Hoe goed en betrouwbaar hun spullen wel niet zijn. En om de technologie van de F1 in de straatauto's te kunnen verwerken. Daarom zou een vierpitter weer wel logisch zijn.
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
      vrijdag 24 juli 2009 @ 20:46:56 #19
    131800 Tarado
    capô de fusca
    pi_71297905
    Anyway, the 1986 engine was said to produce about 1,300 hp (969 kW) in qualifying.[citation needed]

    Als ze midden jaren 80 al 1300 pk uit zo'n 4 cilinder halen dan moet het nu toch helemaal geen probleem zijn om een 4 cilinder te bouwen met 800pk die 6 races meegaat
    pi_71298658
    quote:
    Op vrijdag 24 juli 2009 20:46 schreef Tarado het volgende:
    Anyway, the 1986 engine was said to produce about 1,300 hp (969 kW) in qualifying.[citation needed]

    Als ze midden jaren 80 al 1300 pk uit zo'n 4 cilinder halen dan moet het nu toch helemaal geen probleem zijn om een 4 cilinder te bouwen met 800pk die 6 races meegaat
    Dat was toch toen BMW cilinderblokken van de 315 een week of wat buiten in de regen liet staan zodat ze geschikt werden voor de F1?
      vrijdag 24 juli 2009 @ 22:11:21 #21
    798 voyeur
    bemoeit zich
    pi_71300709
    quote:
    Op vrijdag 24 juli 2009 18:23 schreef vosss het volgende:
    Ik wil terug naar de tijd van de 1.5 V16 BRM's

    Ergo: flikker godsnondedju op met je viertakt troep
    Wou je een brommer in gaan zetten?

    Als je veel cylinders wil moet je een Napier Deltic overwegen: 18 cylinders

    een mogelijk bezwaar is dat het iets meer dan 1,5 liter is. Ik meen iets van 90 liter, dus het wordt lastig om dan volgend jaar zonder bijtanken te rijden.

    [ Bericht 10% gewijzigd door voyeur op 24-07-2009 22:16:36 ]
    Here we are now, entertain us.
    pi_71302278
    quote:
    Op vrijdag 24 juli 2009 20:38 schreef sanger het volgende:

    [..]

    Om hun kunnen tentoon te stellen aan het publiek. Hoe goed en betrouwbaar hun spullen wel niet zijn. En om de technologie van de F1 in de straatauto's te kunnen verwerken. Daarom zou een vierpitter weer wel logisch zijn.
    In de top van de straatauto's ver te verstaan. Zoals de Ferrari, de duurste mercedes, de duurste bmw, de duurste honda. Dat glijdt vanzelf via de stamboom naar beneden natuurlijk, vandaar dat je nu ook (schakel)flippers ziet in een seat or whatever. Als het om de straatauto's zou gaan zoals je ze nu in de straat ziet staan, kunnen ze beter duurtesten uitvoeren ipv zo hard mogelijk een rondje rijden. Bovendien is de techniek in de F1 veel te duur om uit te kunnen voeren op straatauto's van jan modaal. Die zie je pas jaren later in één of andere budgetvorm en is verre van wat je in de F1 ziet.
      vrijdag 24 juli 2009 @ 23:16:16 #23
    798 voyeur
    bemoeit zich
    pi_71303052
    quote:
    Op vrijdag 24 juli 2009 22:57 schreef Tarabass het volgende:

    [..]

    In de top van de straatauto's ver te verstaan. Zoals de Ferrari, de duurste mercedes, de duurste bmw, de duurste honda. Dat glijdt vanzelf via de stamboom naar beneden natuurlijk, vandaar dat je nu ook (schakel)flippers ziet in een seat or whatever. Als het om de straatauto's zou gaan zoals je ze nu in de straat ziet staan, kunnen ze beter duurtesten uitvoeren ipv zo hard mogelijk een rondje rijden. Bovendien is de techniek in de F1 veel te duur om uit te kunnen voeren op straatauto's van jan modaal. Die zie je pas jaren later in één of andere budgetvorm en is verre van wat je in de F1 ziet.
    Een Toyota Prius is in veel opzichten geavanceerder dan een F1 auto.
    Here we are now, entertain us.
      zaterdag 25 juli 2009 @ 10:31:56 #24
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_71309260
    quote:
    Op vrijdag 24 juli 2009 23:16 schreef voyeur het volgende:

    [..]

    Een Toyota Prius is in veel opzichten geavanceerder dan een F1 auto.
    Juist, en dat is nu net wat ik bedoel. Het moet weer andersom worden, de techniek van F1 moet in straatauto's komen. En in dat opzicht is het logisch dat ze een vierpitter overwegen zodat dit eenvoudiger kan.
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
    pi_71309515
    Ik snap niet waarom ze geen 6 of 8-cylinder motor kunnen ontwikkelen op een biobrandstof oid. Dit klinkt als een wel hele grote stap terug
      zaterdag 25 juli 2009 @ 13:16:25 #26
    798 voyeur
    bemoeit zich
    pi_71312233
    quote:
    Op zaterdag 25 juli 2009 10:31 schreef sanger het volgende:

    [..]

    Juist, en dat is nu net wat ik bedoel. Het moet weer andersom worden, de techniek van F1 moet in straatauto's komen. En in dat opzicht is het logisch dat ze een vierpitter overwegen zodat dit eenvoudiger kan.
    Maar dat wil FOTA niet. Innovatie is uit den boze.
    Here we are now, entertain us.
    pi_71312471
    biobrandstof

    voedselproductiecapaciteit opofferen om brandstof te maken, produceert nog steeds fijnstof en carbohydrate uitlaatgassen, en de efficientie van de keten is nog altijd dramatisch (kost net zo veel energie om de brandstof te maken als het oplevert)

    geef ze dan een limiet aan hoeveel opgeslagen energie ze mee mogen nemen, en laat ze zelf uitzoeken wat voor aandrijving ze gebruiken. Dat is de enige manier waarop je en de snelheid kunt reguleren en tegelijkertijd innovatie kunt bevorderen.

    En schaf in hemelsnaam de limieten op KERS af (ja, ik weet dat KERS zelf al afgeschaft is, dat is ook dom).
      zaterdag 25 juli 2009 @ 13:33:15 #28
    66470 Klonk
    Koning van Tofania
    pi_71312604
    quote:
    Op vrijdag 24 juli 2009 21:08 schreef Scrutinizer het volgende:

    [..]

    Dat was toch toen BMW cilinderblokken van de 315 een week of wat buiten in de regen liet staan zodat ze geschikt werden voor de F1?
    en er werd overheen gepist door het personeel, hoorde allemaal bij het veredelingsproces

    obelix wist het al: rare jongens die germanen...
    Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
    pi_71317522
    Lang leve de helm

    pi_71317607
    tvp
      zaterdag 25 juli 2009 @ 20:10:22 #31
    130370 bodylotion
    Since 16.09.05
    pi_71323522
    quote:
    Op zaterdag 25 juli 2009 13:33 schreef Klonk het volgende:

    [..]

    en er werd overheen gepist door het personeel, hoorde allemaal bij het veredelingsproces

    obelix wist het al: rare jongens die germanen...
    waar hebben jullie het over
    Please, make yourself uncomfortable.
      zaterdag 25 juli 2009 @ 21:48:14 #32
    66470 Klonk
    Koning van Tofania
    pi_71325765
    quote:
    Op zaterdag 25 juli 2009 20:10 schreef bodylotion het volgende:

    [..]

    waar hebben jullie het over
    over hoe BMW vroegah F1 motoren maakte
    Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
    pi_71327223
    Hoop echt dat het helemaal goed komt met Massa. Hoe veilig de sport ook is, er is altijd nog een niet uit te sluiten risico. Beterschap Massa
      zaterdag 25 juli 2009 @ 22:54:56 #34
    179534 Waaghals
    she appeared like an angel
    pi_71327366
    quote:
    Op zaterdag 25 juli 2009 22:50 schreef MrBadGuy het volgende:
    Hoop echt dat het helemaal goed komt met Massa. Hoe veilig de sport ook is, er is altijd nog een niet uit te sluiten risico. Beterschap Massa
    Ik lees net dat hij in levensgevaar is, na een schedeloperatie
    Don't try to wake me in the morning, cause i will be gone
    pi_71327406
    quote:
    Op zaterdag 25 juli 2009 22:50 schreef MrBadGuy het volgende:
    Hoop echt dat het helemaal goed komt met Massa. Hoe veilig de sport ook is, er is altijd nog een niet uit te sluiten risico. Beterschap Massa

    Ferrari coureur Felipe Massa verkeert in levensgevaar na een operatie aan zijn schedel. Dat verklaarde medisch directeur Peter Baszo van het ziekenhuis waar de Braziliaan is opgenomen.

    De situatie van de coureur is volgens Baszo 'ernstig, levensbedreigend, maar stabiel'. Massa wordt in slaap gehouden en beademd. Zijn artsen verwachten dat ze hem zondag weer bij kunnen brengen.

    http://www.gpnu.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=302:update-2-situatie-massa-erger-als-verwacht&catid=29:f1&Itemid=2

    Jezus zeg, hopen dat het allemaal goed komt
      zaterdag 25 juli 2009 @ 22:56:43 #36
    130370 bodylotion
    Since 16.09.05
    pi_71327426
    quote:
    Op zaterdag 25 juli 2009 22:54 schreef Waaghals het volgende:

    [..]

    Ik lees net dat hij in levensgevaar is, na een schedeloperatie
    quote:
    Please, make yourself uncomfortable.
      zaterdag 25 juli 2009 @ 22:58:23 #37
    130370 bodylotion
    Since 16.09.05
    pi_71327481
    wat betekent stabiel en in levensgevaar nou eigenlijk?
    Please, make yourself uncomfortable.
    pi_71327496
    quote:
    Op zaterdag 25 juli 2009 22:54 schreef Waaghals het volgende:

    [..]

    Ik lees net dat hij in levensgevaar is, na een schedeloperatie
    Dat las ik ook. Eerst zit je een hele tijd in spanning of het wel goed gaat, dan zie je hem gelukkig met zijn handen bewegen op de brancard en krijg je goed nieuws te horen over zijn toestand, maar dan gaat het toch weer de verkeerde kant op. Hersenbeschadiging is toch altijd verraderlijk.
    pi_71327559
    quote:
    Op zaterdag 25 juli 2009 22:58 schreef bodylotion het volgende:
    wat betekent stabiel en in levensgevaar nou eigenlijk?
    Dat zijn toestand op dit moment niet verslechterd (stabiel), maar dat het er toch bedreigend uit ziet.
      zaterdag 25 juli 2009 @ 23:05:12 #40
    130370 bodylotion
    Since 16.09.05
    pi_71327709
    quote:
    Op zaterdag 25 juli 2009 23:00 schreef MrBadGuy het volgende:

    [..]

    Dat zijn toestand op dit moment niet verslechterd (stabiel), maar dat het er toch bedreigend uit ziet.
    dus dat het alsnog kan verslechteren?
    Please, make yourself uncomfortable.
    pi_71327788
    Uitgebreider verhaal:
    quote:
    Massa critical, in induced coma
    Date 2009-07-25

    Felipe Massa has undergone successful surgery at the AEK hospital in Budapest after crashing heavily during the qualifying session for the Hungarian Grand Prix. However, the Brazilian's condition remains critical.

    "Massa's condition is serious and life-threatening but stable," summarized Peter Bazso, the hospital's medical director during a news conference late today local time.

    Lajos Zsiros, the hospital's chief of surgery, and Bazso explained that they induced coma for Massa, given the seriousness of the injuries. The Brazilian driver is also on a respirator as a precautionary measure.

    However, Ferrari spokesman Lucal Colajanni said there was no danger to Massa's life, describing such statements as "absolute nonsense."

    The hospital is expected to provide an update on Massa's condition late on Sunday morning.

    Massa crashed his Ferrari F60 heavily into the tire barriers near the end of the second qualifying segment. He appeared to have braked, black rubber streaks bearing out the action, but he never turned the wheel; no doubt he was knocked out momentarily, and went straight off the circuit at Turn 4 to crash heavily into a tire barrier. He sat slumped forward for before the medical team arrived to remove him from the car.

    With replays indicating that he was likely hit by a dislodged rear spring from Rubens Barrichello's car, he suffered cuts above the right eye, a concussion as well as damage to the bones of his skull.

    A Formula 1 rear spring, a standard part, typically weighs only between 700 and 800 grams (1.5 to 1.8 lbs), but the speed of the impact, likely close to 200 km/h (125 mph) combined with the spring's sharp extremities, greatly increases the potential damage from such an object.

    Photographs taken immediately after the crash showed that the spring had broken through the helmet, bloodying and bruising the area around his left eye.

    He was reported to be awake and agitated, though not necessarily entirely aware of his surroundings, in the track medical center. He was then airlifted to the hospital by helicopter, and arrived there at 3:20 PM local time. The surgery was started approximately one hour later after the diagnosis was completed.
    Calm down, please!
    pi_71327874
    Warom is er geen topic deel 2 over de grand prix van hongarije?
    pi_71328028
    quote:
    Op zaterdag 25 juli 2009 23:09 schreef SoldMayor het volgende:
    Warom is er geen topic deel 2 over de grand prix van hongarije?
    Waarom maak je er niet één?
    Calm down, please!
    pi_71328038
    quote:
    Op zaterdag 25 juli 2009 23:05 schreef bodylotion het volgende:

    [..]

    dus dat het alsnog kan verslechteren?
    Levensbedreigend, dus ja, het kan nog verslechteren Laten we het beste hopen. De hersenen zijn erg gevoelig, opzwelling is zeer gevaarlijk aangezien de schedel niet uit kan zetten.
      Redactie Frontpage / Sport zaterdag 25 juli 2009 @ 23:16:52 #45
    122036 crew  Peterselieman
    Maffe Fries
    pi_71328108
    quote:
    Op zaterdag 25 juli 2009 23:14 schreef Googolplexian het volgende:

    [..]

    Waarom maak je er niet één?
    Ik heb het al gedaan.

    Ik hoop echt dat Massa er weer bovenop komt.
    Altijd onderweg naar het avontuur
    pi_71328246
    quote:
    Op zaterdag 25 juli 2009 23:16 schreef Peterselieman het volgende:

    [..]

    Ik heb het al gedaan.

    Ik hoop echt dat Massa er weer bovenop komt.
    Daar twijfel ik niet aan. Of beter gezegd; ik heb zeer goede hoop.

    De nood-operaties zitten erop. De hersen-scans zullen wel erg snel gemaakt en geanalyseerd zijn. Morgen weten we ongetwijfeld het fijne ervan.

    In het ergste geval is er een hersenbloeding. De eerste berichten uit het ziekenhuis waren dat z'n hersens niet beschadigd waren maar dat is een uitspraak die waarschijnlijk gedaan is na de eerste observatie van de schade aan z'n schedel. Bloedingen die door de G-krachten zijn ontstaan komen pas aan het licht na MRI-scans.
    Calm down, please!
    pi_71328686
    quote:
    Op zaterdag 25 juli 2009 23:20 schreef Googolplexian het volgende:

    [..]

    Daar twijfel ik niet aan. Of beter gezegd; ik heb zeer goede hoop.

    De nood-operaties zitten erop. De hersen-scans zullen wel erg snel gemaakt en geanalyseerd zijn. Morgen weten we ongetwijfeld het fijne ervan.

    In het ergste geval is er een hersenbloeding. De eerste berichten uit het ziekenhuis waren dat z'n hersens niet beschadigd waren maar dat is een uitspraak die waarschijnlijk gedaan is na de eerste observatie van de schade aan z'n schedel. Bloedingen die door de G-krachten zijn ontstaan komen pas aan het licht na MRI-scans.
    GPUpdate.net heeft vernomen dat de verwondingen van Massa voornamelijk liggen rond het linkeroog en dat de breuk in de schedel een bloeding in de hersenen heeft veroorzaakt. Dat zou ook de reden van de operatie zijn, die volgens Ferrari dus succesvol is verlopen.

    Massa werd geraakt door een onderdeel van de auto van Rubens Barrichello, waarna hij bewusteloos in de auto zat en crashte. De Ferrari-coureur zal zeker niet meedoen aan de Hongaarse Grand Prix en gezien de aard van zijn verwondingen moet er ook gevreesd worden voor de rest van zijn seizoen.
    Nico: "OK. You need to stop juicing up that with Shit. It's gonna do funny things to your balls!!!
    pi_71329047
    quote:
    Op zaterdag 25 juli 2009 23:33 schreef Niko_Bellic84 het volgende:

    Dat zou ook de reden van de operatie zijn, die volgens Ferrari dus succesvol is verlopen.
    Het ziekenhuis is het gek genoeg alleen niet met Ferrari eens over de status van Massa
    Calm down, please!
    pi_71329689
    Meeleesgeval
    Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
    :*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
      zondag 26 juli 2009 @ 03:07:45 #50
    61946 Googolplexian
    Think Harder!
    pi_71332488
    quote:
    The latest on Massa
    July 25, 2009 by joesaward

    There seems to be some questions about the condition of Felipe Massa this evening. The Brazilian suffered a fracture to his skull in qualifying in Budapest and was flown by helicopter to hospital, where he had surgery. In F1 circles it was felt that Massa had had a very lucky escape but that his injuries were not serious. Both Ferrari and the FIA were saying the same things but the medical director of the hospital Peter Bazso said in a news conference that Massa’s condition was “life-threatening but stable.”

    All serious head injuries can be considered life-threatening, particularly given the fact that bruising of the brain can cause dangerous pressures. However techniques to manage brain swelling have developed considerably. Understanding the extent of the problem is very important as the risk of death increases dramatically if no action is taken within four hours of the injury occurring. Reducing the pressure inside the skull is done with drugs and by placing the patient on a respirator and artificially hyperventilating him. This reduces the carbon dioxide content in the blood and as a result the brain vessels naturally reduce in size. In extreme cases the swelling can be relieved with an operation.

    In Formula 1 there have been several drivers who have suffered such injuries, notably Martin Donnelly and Karl Wendlinger in the modern era. Back in the 1970s American Mark Donohue crashed heavily following a tyre failure in the morning warm-up before the Austrian Grand Prix. It initially seemed that he was only lightly injured, but he died three days later as a result of brain swelling. Technology has moved on considerably in the interim and in F1 circles there is hope that the reports of Massa’s condition have been exaggerated somewhat. The F1 doctors seemed to be none too worried about the situation, with Massa reported to have a small cut on his forehead, a skull lesion and concussion.

    Rubens Barrichello visited Felipe in the circuit medical centre and said that “he was conscious, he was moving and he was very agitated with the fact that he had a cut on his head. With that, they sedated him for him to calm down, and then they moved him to hospital.”
    Calm down, please!
    pi_71334902
    Bah, dat is toch wel eng. Ik dacht echt dat het allemaal meeviel, maar een schedelbreuk

    Ik had sowieso niet verwacht dat hij zou racen, maar dan meer vanwege blauwe plekken dan een kunstmatige coma...
      zondag 26 juli 2009 @ 11:50:54 #52
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_71335135
    Wel tof dat Rubens direct bij hem langs is gegaan
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
      zondag 26 juli 2009 @ 11:52:08 #53
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_71335154
    Overigens al de tweede serieuzecrash in korte tijd dat er iets van een auto loskomt. In de F2 natuurlijk ook al.
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
    pi_71335253
    Met die crash van Surtees dat daar een wiel los komt kan je denk ik nooit 100% voorkomen.

    Die auto knalde er behoorlijk hard af en de F2 auto's hebben dezelfde veiligheidsregels als de F1 auto's en ook daar zaten kettingen aan die moeten voorkomen dat de wielen losraken.
    De oude oude layout was veel beter!!
    vosss is de naam,
    met dubbel s welteverstaan.
    pi_71335271
    Lijkt erop dat massa voorlopig niet rijdt : Wie gaat hem vervangen ?
    Schumacher , Badoer, Gene ?
      zondag 26 juli 2009 @ 12:03:27 #56
    67174 Dos37
    Come on Twente
    pi_71335404
    Schumacher zou ik nog niet eens zo gek vinden. Armstrong doet het ook
    Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
    Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
    [b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
      zondag 26 juli 2009 @ 12:08:39 #57
    61946 Googolplexian
    Think Harder!
    pi_71335504
    quote:
    Op zondag 26 juli 2009 11:57 schreef michelc85 het volgende:
    Lijkt erop dat massa voorlopig niet rijdt : Wie gaat hem vervangen ?
    Schumacher , Badoer, Gene ?
    Van der Garde scores first GP2 win
    Calm down, please!
    pi_71335679
    quote:
    Op zondag 26 juli 2009 12:03 schreef Dos37 het volgende:
    Schumacher zou ik nog niet eens zo gek vinden. Armstrong doet het ook
    Dat zou ik geweldig vinden, maar ik betwijfel het.
    pi_71335775
    schumacher,vettel,hamilton en alonso dat zou wel wat kijkers opleveren denk ik
    Nico: "OK. You need to stop juicing up that with Shit. It's gonna do funny things to your balls!!!
    pi_71336651
    quote:
    Op zondag 26 juli 2009 12:08 schreef Googolplexian het volgende:

    [..]

    Van der Garde scores first GP2 win
    Ik moet die races nog kijken en kom speciaal niet op nieuwssites, en dan krijg je dit
    Where facts are few, experts are many.
      zondag 26 juli 2009 @ 13:17:54 #61
    61946 Googolplexian
    Think Harder!
    pi_71337069
    quote:
    Op zondag 26 juli 2009 12:59 schreef Atreidez het volgende:

    [..]

    Ik moet die races nog kijken en kom speciaal niet op nieuwssites, en dan krijg je dit
    Calm down, please!
    pi_71339383
    quote:
    Op zondag 26 juli 2009 12:59 schreef Atreidez het volgende:

    [..]

    Ik moet die races nog kijken en kom speciaal niet op nieuwssites, en dan krijg je dit
    Nieuwtjestopic

    alhoewel zwaar offtopic, foei googolplexian
      zondag 26 juli 2009 @ 16:12:23 #63
    61946 Googolplexian
    Think Harder!
    pi_71341361
    mjah 't was een beetje ontopic.

    En in ander nieuws
    quote:
    Positive news about Massa

    Jul.26 (GMM) Felipe Massa will remain in induced coma for two more days but the result of his brain scan on Sunday was "reassuring", the medical director of the AEK hospital in central Budapest said.

    "It (the CT scan) brought the result we had expected concerning an injury of this type," Peter Gaszo said.

    He revealed that the 28-year-old Brazilian, who underwent emergency surgery after sustaining skull damage and brain contusion in a qualifying incident on Saturday, was woken for a short time on Sunday.

    Massa responded to his family, including his father, brother and wife who are at his bedside, and then sedated again, reportedly as standard procedure with head injuries of this type.

    Baszo said the coma will continue until Tuesday.

    "I think he's okay," F1 chief executive Bernie Ecclestone, who visited Massa in hospital on Saturday and again on Sunday morning, said today in the Hungaroring paddock.

    "Everybody seemed quite happy with him this morning. The hospital is happy, which is more important."
    Calm down, please!
      zondag 26 juli 2009 @ 16:20:38 #64
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_71341564
    Goed nieuws inderdaad. Vooral het feit dat hij geen geheugenverlies lijkt te hebben.
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
    pi_71341935
    quote:
    Op zondag 26 juli 2009 16:12 schreef Googolplexian het volgende:
    mjah 't was een beetje ontopic.

    En in ander nieuws
    [..]


    Dat klinkt redelijk goed.
    pi_71344879
    Renault geschorst voor de volgende race.
    quote:
    Renault suspended from European GP

    Renault has been suspended from the European Grand Prix for the events that led to a wheel coming off Fernando Alonso's car in Hungary today.

    Following a post-race discussion with the stewards, it was deemed that the team had breached the regulations enough for it to be suspended from the next event.

    It means Alonso will miss his home event that takes place in Valencia next month, unless he moves to another team.

    Alonso had been leading the race up until his stop, but his efforts came to nothing after his right front wheel was not fitted properly. It worked its way loose and flew off the car later that lap, ending up against the crash barriers.

    A statement issued by the stewards on Sunday night said that there had been multiple breaches of the regulations by the Renault team.

    Stewards talked to Renault representatives twice after the race.

    The statement said that Renault "knowingly released car no. 7 from the pitstop position without one of the retaining devices for the wheel-nuts being securely in position, this being an indication that the wheel itself may not have been properly secured."

    It added that Renault, "being aware of this, failed to take any action to prevent the car from leaving the pitlane....failed to inform the driver of this problem or to advise him to take appropriate action given the circumstances, even though the driver contacted the team by radio believing he had a puncture."

    It said that the team's actions had compromised safety in breach of Article 3.2 of the Sporting Regulations, and in breach of Article 23.1.i had released the car from the pits before it was safe to do so.

    Renault has been reminded of its right to appeal the decision.


    [ Bericht 22% gewijzigd door ElmarO op 26-07-2009 19:03:33 ]
      zondag 26 juli 2009 @ 19:03:41 #67
    131800 Tarado
    capô de fusca
    pi_71345278
    quote:
    Op zondag 26 juli 2009 18:44 schreef ElmarO het volgende:
    Renault geschorst voor de volgende race.
    [..]


    dat is toch veel te zwaar gestraft!!??
    pi_71345334
    quote:
    Op zondag 26 juli 2009 19:03 schreef Tarado het volgende:

    [..]

    dat is toch veel te zwaar gestraft!!??
    Komt op mij over als symboolpolitiek.

    Document van straf Renault
    pi_71345365
    quote:
    Op zondag 26 juli 2009 19:03 schreef Tarado het volgende:

    [..]

    dat is toch veel te zwaar gestraft!!??
    Als het waar is dat Renault al wist dat het wiel niet goed zat dan lijkt me dit wel terecht. Vooral na de deze week.
      zondag 26 juli 2009 @ 19:09:48 #70
    178923 Schunckelstar
    schunckelstar
    pi_71345422
    zwaar overdreven...
    blablablablablablablablablablablablablabla
      zondag 26 juli 2009 @ 19:15:46 #71
    131800 Tarado
    capô de fusca
    pi_71345553
    quote:
    Op zondag 26 juli 2009 19:07 schreef Def1987 het volgende:

    [..]

    Als het waar is dat Renault al wist dat het wiel niet goed zat dan lijkt me dit wel terecht. Vooral na de deze week.
    Ik denk dat alleen de man van het rechter voorwiel het wist maar die heeft dat blijkbaar niet goed aangegeven anders gaat de lollypop niet omhoog
    pi_71347343
    quote:
    Op zondag 26 juli 2009 18:44 schreef ElmarO het volgende:
    Renault geschorst voor de volgende race.
    [..]


    Dat is wel een erg zware straf.
      zondag 26 juli 2009 @ 21:16:03 #73
    82396 nils7
    De forumkrokodil
    pi_71348922
    quote:
    Op zondag 26 juli 2009 19:07 schreef Def1987 het volgende:

    [..]

    Als het waar is dat Renault al wist dat het wiel niet goed zat dan lijkt me dit wel terecht. Vooral na de deze week.
    Dat moet in 6 seconden beslist worden... laat ze maar eens bewijzen dat die afweging binnen 6 sec. gemaakt is...
    Dan moet iemand goed geschift zijn om Alonso met 280+ de baan op de sturen wetende dat een band er niet op zit. Kan me niet voorstellen dat het zo gegaan is!

    Veel te zware straf dit en voer voor Renault om eruit te stappen cq. FOTA.
    N/A
    Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
    pi_71350188
    Een tijdje terug was er ee incident met een wielmoer die er volledig afliep in de pitstraat nog.

    Daar is dat team destijds ook niet voor bestraft.

    Bovendien had Alonso het na de eerste bocht al direct in de gaten en reed hij al langzamer. Dat je dan poogt de pit te bereiken lijkt me niet meer dan normaal.

    Veel te zware straf als je het mij vraagt
    De oude oude layout was veel beter!!
    vosss is de naam,
    met dubbel s welteverstaan.
    pi_71350342
    quote:
    Op zondag 26 juli 2009 21:59 schreef vosss het volgende:
    Een tijdje terug was er ee incident met een wielmoer die er volledig afliep in de pitstraat nog.

    Daar is dat team destijds ook niet voor bestraft.

    Bovendien had Alonso het na de eerste bocht al direct in de gaten en reed hij al langzamer. Dat je dan poogt de pit te bereiken lijkt me niet meer dan normaal.

    Veel te zware straf als je het mij vraagt
    was dat niet heidfeld????
    Nico: "OK. You need to stop juicing up that with Shit. It's gonna do funny things to your balls!!!
      zondag 26 juli 2009 @ 22:43:59 #76
    61946 Googolplexian
    Think Harder!
    pi_71351656
    quote:
    FIA medical delegate and F1's travelling doctor Gary Hartstein, meanwhile, told Italy's La Gazzetta dello Sport when asked about Massa that "weeks, if not months, must go by before we know for sure how he is recovering".
    Calm down, please!
    pi_71352244
    quote:
    Op zondag 26 juli 2009 22:43 schreef Googolplexian het volgende:

    [..]
    Hoe meer ik lees, hoe meer mij het gevoel bekruipt dat het ernstiger is dan het voor doet komen en dat het nu een beetje gesuft wordt. Dit om aandeelhouders etc. niet in de stress te brengen en dat soort zaken. Het is sowieso raar dat ze hem zo lang in coma houden, en dat er geen duidelijkheid komt vanuit wie dan ook. Het is allemaal vaag, en schattingen qua tijd zijn ook van weken naar maanden. Als het is wat het nu zou zijn volgens de bronnen, dan is er toch wel een duidelijker beeld te vormen en een betere schatting te maken dan dit?
      zondag 26 juli 2009 @ 23:11:13 #78
    61946 Googolplexian
    Think Harder!
    pi_71352591
    quote:
    Op zondag 26 juli 2009 23:00 schreef Tarabass het volgende:

    [..]

    Hoe meer ik lees, hoe meer mij het gevoel bekruipt dat het ernstiger is dan het voor doet komen en dat het nu een beetje gesuft wordt. Dit om aandeelhouders etc. niet in de stress te brengen en dat soort zaken. Het is sowieso raar dat ze hem zo lang in coma houden, en dat er geen duidelijkheid komt vanuit wie dan ook. Het is allemaal vaag, en schattingen qua tijd zijn ook van weken naar maanden. Als het is wat het nu zou zijn volgens de bronnen, dan is er toch wel een duidelijker beeld te vormen en een betere schatting te maken dan dit?

    Niet echt ... met hersen-trauma is het allemaal zo vaag als het maar kan. Standaard-procedure bij iemand met zo'n hersenbeschadiging is inderdaad een tijdje in "coma" te houden, las ik.

    Richard Hammond hield er alleen een persoonlijkheidsverandering aan over en hij is echt één van de lucky ones. Toch was hij iets van vier maanden uit de running ... en dan hoefde hij niet eens fit te zijn om een F1-wagen te besturen.
    Calm down, please!
    pi_71352689
    quote:
    Op zondag 26 juli 2009 21:59 schreef vosss het volgende:
    Een tijdje terug was er ee incident met een wielmoer die er volledig afliep in de pitstraat nog.

    Daar is dat team destijds ook niet voor bestraft.

    Bovendien had Alonso het na de eerste bocht al direct in de gaten en reed hij al langzamer. Dat je dan poogt de pit te bereiken lijkt me niet meer dan normaal.

    Veel te zware straf als je het mij vraagt
    Een paar jaar geleden liep de band er bij Alonso ook af als ik het me goed herinner. Dat was toen ook op de Hungaroring, de race die door Button gewonnen werd. Of het wiel liep er niet vanaf maar er brak in ieder geval iets af bij het wiel volgens mij.
    “Being second is to be the first of the ones who lose.”
      zondag 26 juli 2009 @ 23:18:02 #80
    61946 Googolplexian
    Think Harder!
    pi_71352822
    quote:
    Motorsport: Massa remains in life-threatening state
    8:56AM Monday Jul 27, 2009

    BUDAPEST - Ferrari driver Felipe Massa remained in "life-threatening" but stable condition today despite "reassuring" results of his surgery on multiple skull fractures, a doctor said.

    Peter Bazso, the AEK hospital medical director, told reporters that Massa would remain sedated until tomorrow, but will be woken up periodically during that time.

    When asked whether Massa's life remained in danger, Bazso answered: "Yes, of course."

    Bazso said doctors were able to "remove the broken bones and stabilise the area," which was necessary since Massa arrived with "an open skull fracture and a contusion."

    He did not specify how long it would take Massa to recover, or whether there would be any long-term effects of the injury.

    "At the moment, we have to overcome this life-threatening condition," Bazso said, adding that a CT scan revealed "expected results after an operation of this type."

    Massa's parents and wife arrived after flying in from Brazil, and doctors woke Massa temporarily to check on his condition and so that he could see his family.

    Team principal Stefano Domenicali and several Ferrari staff were also on hand to support Massa's family, which included pregnant wife Anna Rafaela.

    Fellow Brazilian driver Rubens Barrichello was buoyed by the news he received from a doctor at the hospital when he visited after the Hungarian Grand Prix, although he didn't personally see Massa.

    "For me I can leave it in peace because he's going to be fine," Barrichello said. "The improvements from yesterday were quite good and that most probably he's going to be OK."

    At the Hungaroring circuit, Ferrari's garage displayed a banner reading "Forza Felipe Siamo Con Te" - or "Be Strong Felipe, We Are With You.".

    "Yesterday was a quite sad day to not see Felipe with us today," said race winner Lewis Hamilton, who beat Massa by a single point in the 2008 championship following a battle that stretched to the final corner of the final lap of the season. "We miss him and wish him well and wish him a speedy recovery."

    The spring from Barrichello's Brawn GP car bounced into Massa's helmet as the 28-year-old driver reached speeds of about 190kph. The impact concussed Massa, who then plowed into the protective tire barrier.

    "That's the job we do. We don't want to get too carried away with it," Red Bull's Mark Webber said. "He'll be fine. We missed him on the grid but the show must go on."

    The impact of the rear suspension part, believed to be made of steel, damaged the left side of Massa's helmet, ripping out the visor and leaving a long dent on its side. Blood was visible on Massa's left brow.

    Barrichello said the incident weighed on his mind during the race.

    "I would be lying if in the middle of the race it didn't sometimes come to my mind. It's a friend," he said. "Not because the spring came from my car - it could have come from any car so I'm not actually (blaming) myself for that."

    The crash came less than a week after Henry Surtees, the son of former F1 champion John Surtees, died in similar circumstances in an F2 race last Sunday. Surtees was struck in the head by a tire from another car, causing him to lose consciousness and drive into a barrier.

    Governing body FIA was expected to launch an investigation into the crash after several drivers and team principals called for safety measures to be re-examined.

    "It was very unfortunate what happened. (But) we have phenomenal safety in Formula One," Webber said. "Yesterday was terrifically freakish."

    No F1 driver has died on the track since three-time champion and fellow Brazilian Ayrton Senna's crash at Imola 15 years ago.

    - AP
    Calm down, please!
    pi_71353081
    Ziet er niet echt goed uit als je het mij vraagt

    Hij moet echt wel gewoon weer eer bovenop komen want hij moet sowieso nog 1 wereldtitel pakken!
    De oude oude layout was veel beter!!
    vosss is de naam,
    met dubbel s welteverstaan.
      zondag 26 juli 2009 @ 23:29:41 #82
    61946 Googolplexian
    Think Harder!
    pi_71353159
    quote:
    Op zondag 26 juli 2009 23:26 schreef vosss het volgende:
    Ziet er niet echt goed uit als je het mij vraagt

    Hij moet echt wel gewoon weer eer bovenop komen want hij moet sowieso nog 1 wereldtitel pakken!
    SPOILER
    Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
    Calm down, please!
    pi_71353757
    Nouja,meer dan afwachten kunnen we niet denk ik.

    Ik drink nog een piljse op hem en ga dan naar bed en hoop morgen goed nieuws te horen/lezen
    De oude oude layout was veel beter!!
    vosss is de naam,
    met dubbel s welteverstaan.
      zondag 26 juli 2009 @ 23:54:48 #84
    131800 Tarado
    capô de fusca
    pi_71353792
    quote:
    Op zondag 26 juli 2009 23:29 schreef Googolplexian het volgende:

    [..]
    SPOILER
    Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

    Laten we hopen dat ze het dit keer mis heeft, als hij geneest is het natuurlijk afwachten of hij ooit nog F1 kan en mag rijden.
    pi_71357696
    quote:
    "He's woken up (from sedation) more and more often now and he's able to communicate actively – that is, he reacts when he's talked to," said Bocskai.

    "We are optimistic. In our hope a slow recovery is beginning."

    Bocskai said Massa could move his hands and legs, signs that his brain probably suffered no particular damage, but doctors were not at the stage where they could be totally sure of that.
    Calm down, please!
      maandag 27 juli 2009 @ 11:40:14 #86
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_71360231
    quote:
    Op zondag 26 juli 2009 23:54 schreef Tarado het volgende:

    [..]

    Laten we hopen dat ze het dit keer mis heeft, als hij geneest is het natuurlijk afwachten of hij ooit nog F1 kan en mag rijden.
    En wil natuurlijk. Laten we dat ook niet vergeten. Ik kan me zomaar voorstellen dat hij niet meer wil of durft.
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
    pi_71364759
    quote:
    Op maandag 27 juli 2009 11:40 schreef sanger het volgende:

    [..]

    En wil natuurlijk. Laten we dat ook niet vergeten. Ik kan me zomaar voorstellen dat hij niet meer wil of durft.
    Dat kan ik mij zeker voorstellen, het is niet niks wat hij nu allemaal mee maakt.
      maandag 27 juli 2009 @ 14:23:43 #88
    131800 Tarado
    capô de fusca
    pi_71365104
    happier now.Felipe is still on medicines to sleep but because he is better they are planing to slowly take it down

    Bron: Rubens Barichello http://twitter.com/rubarrichello
    pi_71365706
    quote:
    Valencia tells FIA to think of the fans

    European Grand Prix organiser Valmor Sport has called on the FIA to think about the Spanish fans after the Renault team was suspended from the Valencia race.

    The French squad will not be able to race in Spain in three weeks time after the Hungarian GP stewards deemed the team had allowed its star driver Fernando Alonso to leave the pitlane with a dangerously loose wheel.

    Renault has appealed the decision, but it could mean thousands of Spanish fans who had bought tickets to see Alonso are likely to miss the two-time champion.

    The decision will also be a big hit for the race organisers, who had already announced they were reducing the seat capacity for this year's event.

    Jorge Martinez Aspar, vice-president of Valmor Sport, said he understood that the FIA is putting safety first, but he says the fans should not be hurt by its decision.

    "We believe it (the FIA) must also think of the fans and, as everybody knows, a lot of them have bought tickets to see Fernando Alonso racing in Valencia," Aspar told the EFE news agency.

    "We believe they must not be the ones paying for this decision.

    "We are going to be looking closely at the verdict of the appeal and we have been in contact with the Spanish Federation, with the Renault team, and with Fernando Alonso's people. We would like to have him on the grid in the Valencia grand prix.

    "It would be a shame if he missed the race and we are confident that he will be able to race, although we know it will be hard especially considering the other accidents that took place over the weekend.

    "What happened is serious, but we hope it doesn't hurt the European Grand Prix or the fans."

    EFE also quoted Campos Meta1 team boss Adrian Campos as saying that Alonso's absence from the race would be "a disaster."

    "If things were already not going well for the Valencia grand prix, this is just what was needed," said Campos.
      maandag 27 juli 2009 @ 15:08:42 #90
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_71366573
    Logisch dat Valencia dat roept. Niet dat er legen tribunes zullen zijn, de kaarten waren al verkocht voordat dit bekent werd, maar toch.
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
    pi_71366775
    Yep, zag het gisteren al aankomen Maar meestal heeft de FIA aan dit soort bedes dikke maling...
    Where facts are few, experts are many.
    pi_71367236
    quote:
    Massa 'Not In Danger' Amid Eye Wound Fears

    1:48pm UK, Monday July 27, 2009
    Felipe Massa's life is no longer in danger - but an eye injury the Formula 1 driver sustained in a crash could affect his racing future, a doctor has said.

    Felipe Massa

    A spring from Ruben Barrichello's Brawn GP car bounced into the Ferrari driver's helmet as he reached speeds of about 190kmph (120mph) during qualifying circuits on Saturday.

    The impact before the Hungarian Grand Prix concussed the 28-year-old, who then ploughed into a protective tyre barrier.

    Robert Veres, the doctor who performed surgery on the driver, said he was stable and remained sedated "to protect his brain".

    Ferrari Formula 1 driver Felipe Massa drives during a qualification session for the Hungarian F1 Grand Prix

    Massa during the qualifier

    The doctor continued that Massa had suffered damage to his left eye but he did not "know the quality of this damage".

    Ferrari president Luca di Montezemelo said Ferrari's first priority was Massa's health.

    But the Italian team does not "want to wait too long" to decide on finding a driving replacement, he added.

    Doctors had induced a coma at the AEK hospital in Budapest, Hungary, after the operation.

    Later, Hungarian defence ministry spokesman Istvan Bocskai revealed Massa, who was not yet speaking, had been reacting when spoken to and was moving his hands and feet.

    An investigation into the causes and repercussions of the accident has been launched.

    Felipe Massa is lifted into an ambulance after his crash during qualifying for the Hungarian Grand Prix

    Driver treated after the collision

    The probe will be conducted by the sport's ruling body, the International Motoring Federation, with the Brawn GP team.

    Massa suffered multiple skull and eye injuries. The debris hit his helmet just above his left eye at around 275kph.

    His carbon-fibre helmet absorbed most of the energy from the spring and appeared to save his life.

    The accident came just six days after Briton Henry Surtees, 18, the son of former world champion John Surtees, was killed.

    The teenager was hit on the head by a wheel from another car struck that crashed during a Formula Two race at Brands Hatch in England.
    bron
    so get yourself a car and drive it all alone
    get yourself a car and ride it on the wind
    get yourself a car and drive it all alone
    get yourself a car and ride it on the wind yea
      maandag 27 juli 2009 @ 15:32:06 #93
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_71367321
    Dus wel degelijk ernstig nog...
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
    pi_71367882
    quote:
    Hamilton: "Ik dacht de hele race aan Felipe"

    Regerend wereldkampioen Lewis Hamilton hoopt snel weer tegen Felipe Massa te kunnen racen. De Braziliaan ligt nog steeds in het ziekenhuis vanwege het incident in de kwalificatie in Hongarije. Massa liep een hersenbreuk en een hersenschudding op en maandag werd bekend dat ook zijn linkeroog schade heeft opgelopen.

    "Mijn gedachten zijn bij Felipe en bij zijn familie, vooral bij zijn vrouw die momenteel in verwachting is", zei Hamilton op zijn eigen site. "Ik ben erg geschrokken door wat er zaterdag gebeurd is en ik moest de hele race aan Felipe denken. Felipe en ik zijn al een paar jaar goed bevriend met elkaar en ik heb enorm veel respect voor hem, vooral na de geweldige gevechten die we vorig jaar met elkaar hadden. Ik wens hem een spoedig herstel toe en kijk er naar uit om nog vele jaren tegen hem te racen."

    Massa zal vandaag (maandag) een nieuwe CT-scan ondergaan.
    pi_71368091
    Hopen dat massa er weer bovenop komt..

    Maar wat is dat nu weer voor een belachelijk idee om met een 4 cylinder te gaan racen..
    pi_71368140
    De situatie wordt steeds grimmiger, nu heeft hij een hersenbreuk. Lijkt me erg pijnlijk...

    De vertalingen tegenwoordig zijn echt van een betreurenswaardig niveau zo af en toe
    Where facts are few, experts are many.
    pi_71368685
    quote:
    'Zorgen over linkeroog van Felipe Massa'

    Er bestaan zorgen over het linkeroog van Felipe Massa. De Ferrari-coureur raakte afgelopen zaterdag gewond doordat er een veer van de auto van Rubens Barrichello tegen zijn hoofd sloeg. De artsen weten niet of het oog onherstelbaar beschadigd is.

    "We weten nog niet hoe zwaar het oog is beschadigd", liet een arts van het AEK-ziekenhuis in Boedapest weten aan de aanwezige media. Het herstel van zijn oog zal van groot belang zijn, want als Massa blind is aan één oog, zal hij niet meer kunnen racen. Met één oog valt de diepteperceptie weg, waardoor het inschatten van de afstand van objecten zeer lastig wordt. In de racerij is die inschatting juist cruciaal.

    Volgens de doktoren boekt Massa gestage vooruitgang en wordt hij af en toe gewekt uit zijn narcose. Hij reageert dan goed op impulsen en kan zijn armen en benen bewegen. Verwacht wordt dat hij dinsdag definitef gewekt zal worden.

    Bron
    pi_71372888
    quote:
    FIA Examing Debris Accidents
    RacingOne Report · Posted Monday, July 27, 2009

    FIA President Max Mosley has asked the FIA Safety Commission to prepare a report on the recent debris-related accidents in the FIA Formula One World Championship and FIA Formula Two Championship.

    The FIA Safety Commission, which is made up of medical and technical representatives from all areas of motor sport, will submit its report and recommendations to the World Motor Sport Council.

    Preliminary findings suggest the helmet being used by Felipe Massa may have played a significant role in limiting the injuries sustained. The FIA 8860 helmet, which took eight years to develop by the FIA and FIA Institute, provides increased protection in all key impact areas.
    Hmmm ... die poll die ik een tijdje geleden plaatste (Hoeveel doden nog voordat de FIA er iets aan gaat doen).

    Gelukkig leeft Massa nog maar racen kan hij voorlopig wel vergeten.
    Calm down, please!
    pi_71375215
    quote:
    Massa woken up, recovering well

    Doctors at the AEK Hospital in Hungary where Felipe Massa is treated told a news conference on Monday that the Brazilian driver has been woken up from sedation in the afternoon, and was on a good way to recovery.

    "In the last 24 hours some major changes have gone through in the condition of Felipe Massa," Colonel Dr. Lajos Zsiros, the chief surgeon of the Hungarian Defence Forces, said. "His condition continues to be stable.

    "During the CT-scan we performed we could ascertain that there was an improvement in his condition. We stopped sedation and after that Felipe Massa became capable of making contact.

    "So in the afternoon we stopped the artificial ventilation of Felipe. As we speak he is sleepy, but he gives adequate answers to the questions we ask him, and he can move his arms and legs spontaneously.

    "Right now he has no fever, and we have removed the drain tube from his wound. Further improvement of his condition can be expected. During the night we do not plan to do any more interventions on him."

    Zsiros denied earlier reports that Massa, who has suffered a serious accident on Saturday, when a spring broken from the Brawn GP car of Rubens Barrichello hit him on the head during the qualifying session of the Hungarian Grand Prix, had eye injuries.

    "It is too early to answer this question. We can give no positive neither negative answer to this, because at this stage the vision cannot be examined", he said, referring to the fact that Massa is not yet able to open his left eye after the accident, so the routine eye inspections could not have been performed so far.

    However, the doctor made it clear that a full recovery was possible for the Brazilian.

    "There is no such thing as 'this condition', because every case is different," he pointed out. "Of course it isn't impossible."

    When asked when they will be able to determine if Massa has suffered any kind of lasting injury, Zsiros said: "There is no interval which we can define, but I would say it should be from one week to ten days."

    He added that doctors didn't plan to sedate the Ferrari driver again, but Massa would remain in intensive care as long as his condition made that necessary.

    Dino Altmann, the Chief Medical Officer of the Brazilian Grand Prix, who also attended the news conference, confirmed Massa was able to speak. In the morning a statement said he was only "communicating passively."

    "He spoke, he wanted to know what happened to him. And he had some questions," Altmann revealed. "I would like to say that the family is very happy with the treatment Felipe is receiving here, and there's no question about transfer at the moment."

    Altmann said they didn't yet check if Massa was able to remember the accident. He also revealed that the operation on Saturday, which doctors described as "life-saving", had to be performed because of the skull damage, not because of the brain swelling.

    A spokesman to the AEK hospital confirmed Massa's family were already in Budapest, and a room was made available for them so they could stay with the Brazilian all the time.
    pi_71387400
    Al getest in 2001, de nieuwe toekomst in F1 ?

    http://f1.gpupdate.net/en(...)e-driver-protection/
    Where facts are few, experts are many.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')