Overzicht van filmpjes/artikelen m.b.t. technische wijzigingen 2009quote:29/3 Australia
5/4 Malaysia
19/4 China
26/4 Bahrain
10/5 Spain
24/5 Monaco
7/6 Turkey
21/6 Great Britain
12/7 Germany
26/7 Hungary
23/8 Europe (Valencia)
30/8 Belgium
13/9 Italy
27/9 Singapore
4/10 Japan
18/10 Brazil
1/11 Abu Dhabi
1 |
Maar dan wel met turbo's en/of compressorsquote:Op vrijdag 24 juli 2009 15:11 schreef Peterselieman het volgende:
idd niet vreemd dat ze er voor kiezen.
Uiteraard. Anders is het net een F3quote:Op vrijdag 24 juli 2009 15:23 schreef ColtZ40 het volgende:
[..]
Maar dan wel met turbo's en/of compressors
Is al wat ouder nieuws, maar hier zijn een paar links (dankzij Google):quote:Op vrijdag 24 juli 2009 14:07 schreef Atreidez het volgende:
Heb je daar een link/bron van, vinden ze in t indycar topic ook wel interessant nl.
Zo kan je alles recht praten natuurlijk. Ook maar deuren en ramen inbouwen, die hebben productieauto's immers ook? Zelfs een dtm-auto lijkt meer op een F1-auto dan op een productie-autoquote:Op vrijdag 24 juli 2009 14:17 schreef sanger het volgende:
Overigens is een 4 cilinder motor helemaal geen gek idee als je de filosofie van de F1 er naast houdt. Immers zijn de meeste productieauto's uitgerust met een 4 cilinder.
En verkeersdrempels op de rechte stukkenquote:Op vrijdag 24 juli 2009 17:33 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Zo kan je alles recht praten natuurlijk. Ook maar deuren en ramen inbouwen, die hebben productieauto's immers ook? Zelfs een dtm-auto lijkt meer op een F1-auto dan op een productie-auto
Sommigen kunnen al niet met stoplichten omgaanquote:Op vrijdag 24 juli 2009 17:38 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
En verkeersdrempels op de rechte stukken
Waarom denk je dat de fabrikanten in de F1 zitten? Toch juist als podium voor hun kunnen.quote:Op vrijdag 24 juli 2009 17:33 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Zo kan je alles recht praten natuurlijk. Ook maar deuren en ramen inbouwen, die hebben productieauto's immers ook? Zelfs een dtm-auto lijkt meer op een F1-auto dan op een productie-auto
Thanks, had het inmiddels gevondenquote:Op vrijdag 24 juli 2009 15:51 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Is al wat ouder nieuws, maar hier zijn een paar links (dankzij Google):
Volkswagen could join IRL in 2011 to promote TSI or TDI engines
New formula? Read between the lines
Five Engine Makers Still Courting IRL
New IndyCar engine plans stirring global interest despite delay to 2012
Als het aan Mosley lag was het dat al geweeestquote:Op vrijdag 24 juli 2009 15:33 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Uiteraard. Anders is het net een F3
Om de grens op te zoeken van hun kunnen, wat (voor een deel) weer geventileerd wordt op de pronkstukken van datzelfde merk. En dat zijn geen vierpitters, of zou je deze ook kopen met een vierpittertje?quote:Op vrijdag 24 juli 2009 17:48 schreef sanger het volgende:
[..]
Waarom denk je dat de fabrikanten in de F1 zitten? Toch juist als podium voor hun kunnen.
Om hun kunnen tentoon te stellen aan het publiek. Hoe goed en betrouwbaar hun spullen wel niet zijn. En om de technologie van de F1 in de straatauto's te kunnen verwerken. Daarom zou een vierpitter weer wel logisch zijn.quote:Op vrijdag 24 juli 2009 19:48 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Om de grens op te zoeken van hun kunnen, wat (voor een deel) weer geventileerd wordt op de pronkstukken van datzelfde merk. En dat zijn geen vierpitters, of zou je deze ook kopen met een vierpittertje?
Dat was toch toen BMW cilinderblokken van de 315 een week of wat buiten in de regen liet staan zodat ze geschikt werden voor de F1?quote:Op vrijdag 24 juli 2009 20:46 schreef Tarado het volgende:
Anyway, the 1986 engine was said to produce about 1,300 hp (969 kW) in qualifying.[citation needed]
Als ze midden jaren 80 al 1300 pk uit zo'n 4 cilinder halen dan moet het nu toch helemaal geen probleem zijn om een 4 cilinder te bouwen met 800pk die 6 races meegaat
Wou je een brommer in gaan zetten?quote:Op vrijdag 24 juli 2009 18:23 schreef vosss het volgende:
Ik wil terug naar de tijd van de 1.5 V16 BRM's
Ergo: flikker godsnondedju op met je viertakt troep
In de top van de straatauto's ver te verstaan. Zoals de Ferrari, de duurste mercedes, de duurste bmw, de duurste honda. Dat glijdt vanzelf via de stamboom naar beneden natuurlijk, vandaar dat je nu ook (schakel)flippers ziet in een seat or whatever. Als het om de straatauto's zou gaan zoals je ze nu in de straat ziet staan, kunnen ze beter duurtesten uitvoeren ipv zo hard mogelijk een rondje rijden. Bovendien is de techniek in de F1 veel te duur om uit te kunnen voeren op straatauto's van jan modaal. Die zie je pas jaren later in één of andere budgetvorm en is verre van wat je in de F1 ziet.quote:Op vrijdag 24 juli 2009 20:38 schreef sanger het volgende:
[..]
Om hun kunnen tentoon te stellen aan het publiek. Hoe goed en betrouwbaar hun spullen wel niet zijn. En om de technologie van de F1 in de straatauto's te kunnen verwerken. Daarom zou een vierpitter weer wel logisch zijn.
Een Toyota Prius is in veel opzichten geavanceerder dan een F1 auto.quote:Op vrijdag 24 juli 2009 22:57 schreef Tarabass het volgende:
[..]
In de top van de straatauto's ver te verstaan. Zoals de Ferrari, de duurste mercedes, de duurste bmw, de duurste honda. Dat glijdt vanzelf via de stamboom naar beneden natuurlijk, vandaar dat je nu ook (schakel)flippers ziet in een seat or whatever. Als het om de straatauto's zou gaan zoals je ze nu in de straat ziet staan, kunnen ze beter duurtesten uitvoeren ipv zo hard mogelijk een rondje rijden. Bovendien is de techniek in de F1 veel te duur om uit te kunnen voeren op straatauto's van jan modaal. Die zie je pas jaren later in één of andere budgetvorm en is verre van wat je in de F1 ziet.
Juist, en dat is nu net wat ik bedoel. Het moet weer andersom worden, de techniek van F1 moet in straatauto's komen. En in dat opzicht is het logisch dat ze een vierpitter overwegen zodat dit eenvoudiger kan.quote:Op vrijdag 24 juli 2009 23:16 schreef voyeur het volgende:
[..]
Een Toyota Prius is in veel opzichten geavanceerder dan een F1 auto.
Maar dat wil FOTA niet. Innovatie is uit den boze.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 10:31 schreef sanger het volgende:
[..]
Juist, en dat is nu net wat ik bedoel. Het moet weer andersom worden, de techniek van F1 moet in straatauto's komen. En in dat opzicht is het logisch dat ze een vierpitter overwegen zodat dit eenvoudiger kan.
en er werd overheen gepist door het personeel, hoorde allemaal bij het veredelingsprocesquote:Op vrijdag 24 juli 2009 21:08 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
Dat was toch toen BMW cilinderblokken van de 315 een week of wat buiten in de regen liet staan zodat ze geschikt werden voor de F1?
waar hebben jullie het overquote:Op zaterdag 25 juli 2009 13:33 schreef Klonk het volgende:
[..]
en er werd overheen gepist door het personeel, hoorde allemaal bij het veredelingsproces![]()
obelix wist het al: rare jongens die germanen...
Ik lees net dat hij in levensgevaar is, na een schedeloperatiequote:Op zaterdag 25 juli 2009 22:50 schreef MrBadGuy het volgende:
Hoop echt dat het helemaal goed komt met Massa. Hoe veilig de sport ook is, er is altijd nog een niet uit te sluiten risico. Beterschap Massa
quote:Op zaterdag 25 juli 2009 22:50 schreef MrBadGuy het volgende:
Hoop echt dat het helemaal goed komt met Massa. Hoe veilig de sport ook is, er is altijd nog een niet uit te sluiten risico. Beterschap Massa
quote:Op zaterdag 25 juli 2009 22:54 schreef Waaghals het volgende:
[..]
Ik lees net dat hij in levensgevaar is, na een schedeloperatie
quote:
Dat las ik ook. Eerst zit je een hele tijd in spanning of het wel goed gaat, dan zie je hem gelukkig met zijn handen bewegen op de brancard en krijg je goed nieuws te horen over zijn toestand, maar dan gaat het toch weer de verkeerde kant op. Hersenbeschadiging is toch altijd verraderlijk.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 22:54 schreef Waaghals het volgende:
[..]
Ik lees net dat hij in levensgevaar is, na een schedeloperatie
Dat zijn toestand op dit moment niet verslechterd (stabiel), maar dat het er toch bedreigend uit ziet.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 22:58 schreef bodylotion het volgende:
wat betekent stabiel en in levensgevaar nou eigenlijk?
dus dat het alsnog kan verslechteren?quote:Op zaterdag 25 juli 2009 23:00 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Dat zijn toestand op dit moment niet verslechterd (stabiel), maar dat het er toch bedreigend uit ziet.
quote:Massa critical, in induced coma
Date 2009-07-25
Felipe Massa has undergone successful surgery at the AEK hospital in Budapest after crashing heavily during the qualifying session for the Hungarian Grand Prix. However, the Brazilian's condition remains critical.
"Massa's condition is serious and life-threatening but stable," summarized Peter Bazso, the hospital's medical director during a news conference late today local time.
Lajos Zsiros, the hospital's chief of surgery, and Bazso explained that they induced coma for Massa, given the seriousness of the injuries. The Brazilian driver is also on a respirator as a precautionary measure.
However, Ferrari spokesman Lucal Colajanni said there was no danger to Massa's life, describing such statements as "absolute nonsense."
The hospital is expected to provide an update on Massa's condition late on Sunday morning.
Massa crashed his Ferrari F60 heavily into the tire barriers near the end of the second qualifying segment. He appeared to have braked, black rubber streaks bearing out the action, but he never turned the wheel; no doubt he was knocked out momentarily, and went straight off the circuit at Turn 4 to crash heavily into a tire barrier. He sat slumped forward for before the medical team arrived to remove him from the car.
With replays indicating that he was likely hit by a dislodged rear spring from Rubens Barrichello's car, he suffered cuts above the right eye, a concussion as well as damage to the bones of his skull.
A Formula 1 rear spring, a standard part, typically weighs only between 700 and 800 grams (1.5 to 1.8 lbs), but the speed of the impact, likely close to 200 km/h (125 mph) combined with the spring's sharp extremities, greatly increases the potential damage from such an object.
Photographs taken immediately after the crash showed that the spring had broken through the helmet, bloodying and bruising the area around his left eye.
He was reported to be awake and agitated, though not necessarily entirely aware of his surroundings, in the track medical center. He was then airlifted to the hospital by helicopter, and arrived there at 3:20 PM local time. The surgery was started approximately one hour later after the diagnosis was completed.
Waarom maak je er niet één?quote:Op zaterdag 25 juli 2009 23:09 schreef SoldMayor het volgende:
Warom is er geen topic deel 2 over de grand prix van hongarije?
Levensbedreigend, dus ja, het kan nog verslechterenquote:Op zaterdag 25 juli 2009 23:05 schreef bodylotion het volgende:
[..]
dus dat het alsnog kan verslechteren?
Ik heb het al gedaan.quote:
Daar twijfel ik niet aan. Of beter gezegd; ik heb zeer goede hoop.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 23:16 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Ik heb het al gedaan.
Ik hoop echt dat Massa er weer bovenop komt.
GPUpdate.net heeft vernomen dat de verwondingen van Massa voornamelijk liggen rond het linkeroog en dat de breuk in de schedel een bloeding in de hersenen heeft veroorzaakt. Dat zou ook de reden van de operatie zijn, die volgens Ferrari dus succesvol is verlopen.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 23:20 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Daar twijfel ik niet aan. Of beter gezegd; ik heb zeer goede hoop.
De nood-operaties zitten erop. De hersen-scans zullen wel erg snel gemaakt en geanalyseerd zijn. Morgen weten we ongetwijfeld het fijne ervan.
In het ergste geval is er een hersenbloeding. De eerste berichten uit het ziekenhuis waren dat z'n hersens niet beschadigd waren maar dat is een uitspraak die waarschijnlijk gedaan is na de eerste observatie van de schade aan z'n schedel. Bloedingen die door de G-krachten zijn ontstaan komen pas aan het licht na MRI-scans.
Het ziekenhuis is het gek genoeg alleen niet met Ferrari eens over de status van Massaquote:Op zaterdag 25 juli 2009 23:33 schreef Niko_Bellic84 het volgende:
Dat zou ook de reden van de operatie zijn, die volgens Ferrari dus succesvol is verlopen.
quote:The latest on Massa
July 25, 2009 by joesaward
There seems to be some questions about the condition of Felipe Massa this evening. The Brazilian suffered a fracture to his skull in qualifying in Budapest and was flown by helicopter to hospital, where he had surgery. In F1 circles it was felt that Massa had had a very lucky escape but that his injuries were not serious. Both Ferrari and the FIA were saying the same things but the medical director of the hospital Peter Bazso said in a news conference that Massa’s condition was “life-threatening but stable.”
All serious head injuries can be considered life-threatening, particularly given the fact that bruising of the brain can cause dangerous pressures. However techniques to manage brain swelling have developed considerably. Understanding the extent of the problem is very important as the risk of death increases dramatically if no action is taken within four hours of the injury occurring. Reducing the pressure inside the skull is done with drugs and by placing the patient on a respirator and artificially hyperventilating him. This reduces the carbon dioxide content in the blood and as a result the brain vessels naturally reduce in size. In extreme cases the swelling can be relieved with an operation.
In Formula 1 there have been several drivers who have suffered such injuries, notably Martin Donnelly and Karl Wendlinger in the modern era. Back in the 1970s American Mark Donohue crashed heavily following a tyre failure in the morning warm-up before the Austrian Grand Prix. It initially seemed that he was only lightly injured, but he died three days later as a result of brain swelling. Technology has moved on considerably in the interim and in F1 circles there is hope that the reports of Massa’s condition have been exaggerated somewhat. The F1 doctors seemed to be none too worried about the situation, with Massa reported to have a small cut on his forehead, a skull lesion and concussion.
Rubens Barrichello visited Felipe in the circuit medical centre and said that “he was conscious, he was moving and he was very agitated with the fact that he had a cut on his head. With that, they sedated him for him to calm down, and then they moved him to hospital.”
Van der Garde scores first GP2 winquote:Op zondag 26 juli 2009 11:57 schreef michelc85 het volgende:
Lijkt erop dat massa voorlopig niet rijdt : Wie gaat hem vervangen ?
Schumacher , Badoer, Gene ?
Dat zou ik geweldig vinden, maar ik betwijfel het.quote:Op zondag 26 juli 2009 12:03 schreef Dos37 het volgende:
Schumacher zou ik nog niet eens zo gek vinden. Armstrong doet het ook
Ik moet die races nog kijken en kom speciaal niet op nieuwssites, en dan krijg je ditquote:Op zondag 26 juli 2009 12:08 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Van der Garde scores first GP2 win
quote:Op zondag 26 juli 2009 12:59 schreef Atreidez het volgende:
[..]
Ik moet die races nog kijken en kom speciaal niet op nieuwssites, en dan krijg je dit
Nieuwtjestopicquote:Op zondag 26 juli 2009 12:59 schreef Atreidez het volgende:
[..]
Ik moet die races nog kijken en kom speciaal niet op nieuwssites, en dan krijg je dit
quote:Positive news about Massa
Jul.26 (GMM) Felipe Massa will remain in induced coma for two more days but the result of his brain scan on Sunday was "reassuring", the medical director of the AEK hospital in central Budapest said.
"It (the CT scan) brought the result we had expected concerning an injury of this type," Peter Gaszo said.
He revealed that the 28-year-old Brazilian, who underwent emergency surgery after sustaining skull damage and brain contusion in a qualifying incident on Saturday, was woken for a short time on Sunday.
Massa responded to his family, including his father, brother and wife who are at his bedside, and then sedated again, reportedly as standard procedure with head injuries of this type.
Baszo said the coma will continue until Tuesday.
"I think he's okay," F1 chief executive Bernie Ecclestone, who visited Massa in hospital on Saturday and again on Sunday morning, said today in the Hungaroring paddock.
"Everybody seemed quite happy with him this morning. The hospital is happy, which is more important."
Dat klinkt redelijk goed.quote:Op zondag 26 juli 2009 16:12 schreef Googolplexian het volgende:
mjah't was een beetje ontopic.
En in ander nieuws
[..]
quote:Renault suspended from European GP
Renault has been suspended from the European Grand Prix for the events that led to a wheel coming off Fernando Alonso's car in Hungary today.
Following a post-race discussion with the stewards, it was deemed that the team had breached the regulations enough for it to be suspended from the next event.
It means Alonso will miss his home event that takes place in Valencia next month, unless he moves to another team.
Alonso had been leading the race up until his stop, but his efforts came to nothing after his right front wheel was not fitted properly. It worked its way loose and flew off the car later that lap, ending up against the crash barriers.
A statement issued by the stewards on Sunday night said that there had been multiple breaches of the regulations by the Renault team.
Stewards talked to Renault representatives twice after the race.
The statement said that Renault "knowingly released car no. 7 from the pitstop position without one of the retaining devices for the wheel-nuts being securely in position, this being an indication that the wheel itself may not have been properly secured."
It added that Renault, "being aware of this, failed to take any action to prevent the car from leaving the pitlane....failed to inform the driver of this problem or to advise him to take appropriate action given the circumstances, even though the driver contacted the team by radio believing he had a puncture."
It said that the team's actions had compromised safety in breach of Article 3.2 of the Sporting Regulations, and in breach of Article 23.1.i had released the car from the pits before it was safe to do so.
Renault has been reminded of its right to appeal the decision.
dat is toch veel te zwaar gestraft!!??quote:Op zondag 26 juli 2009 18:44 schreef ElmarO het volgende:
Renault geschorst voor de volgende race.
[..]
Als het waar is dat Renault al wist dat het wiel niet goed zat dan lijkt me dit wel terecht. Vooral na de deze week.quote:
Ik denk dat alleen de man van het rechter voorwiel het wist maar die heeft dat blijkbaar niet goed aangegeven anders gaat de lollypop niet omhoogquote:Op zondag 26 juli 2009 19:07 schreef Def1987 het volgende:
[..]
Als het waar is dat Renault al wist dat het wiel niet goed zat dan lijkt me dit wel terecht. Vooral na de deze week.
Dat is wel een erg zware straf.quote:Op zondag 26 juli 2009 18:44 schreef ElmarO het volgende:
Renault geschorst voor de volgende race.
[..]
Dat moet in 6 seconden beslist worden... laat ze maar eens bewijzen dat die afweging binnen 6 sec. gemaakt is...quote:Op zondag 26 juli 2009 19:07 schreef Def1987 het volgende:
[..]
Als het waar is dat Renault al wist dat het wiel niet goed zat dan lijkt me dit wel terecht. Vooral na de deze week.
was dat niet heidfeld????quote:Op zondag 26 juli 2009 21:59 schreef vosss het volgende:
Een tijdje terug was er ee incident met een wielmoer die er volledig afliep in de pitstraat nog.
Daar is dat team destijds ook niet voor bestraft.
Bovendien had Alonso het na de eerste bocht al direct in de gaten en reed hij al langzamer. Dat je dan poogt de pit te bereiken lijkt me niet meer dan normaal.
Veel te zware straf als je het mij vraagt
quote:FIA medical delegate and F1's travelling doctor Gary Hartstein, meanwhile, told Italy's La Gazzetta dello Sport when asked about Massa that "weeks, if not months, must go by before we know for sure how he is recovering".
Hoe meer ik lees, hoe meer mij het gevoel bekruipt dat het ernstiger is dan het voor doet komen en dat het nu een beetje gesuft wordt. Dit om aandeelhouders etc. niet in de stress te brengen en dat soort zaken. Het is sowieso raar dat ze hem zo lang in coma houden, en dat er geen duidelijkheid komt vanuit wie dan ook. Het is allemaal vaag, en schattingen qua tijd zijn ook van weken naar maanden. Als het is wat het nu zou zijn volgens de bronnen, dan is er toch wel een duidelijker beeld te vormen en een betere schatting te maken dan dit?quote:
quote:Op zondag 26 juli 2009 23:00 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Hoe meer ik lees, hoe meer mij het gevoel bekruipt dat het ernstiger is dan het voor doet komen en dat het nu een beetje gesuft wordt. Dit om aandeelhouders etc. niet in de stress te brengen en dat soort zaken. Het is sowieso raar dat ze hem zo lang in coma houden, en dat er geen duidelijkheid komt vanuit wie dan ook. Het is allemaal vaag, en schattingen qua tijd zijn ook van weken naar maanden. Als het is wat het nu zou zijn volgens de bronnen, dan is er toch wel een duidelijker beeld te vormen en een betere schatting te maken dan dit?
Een paar jaar geleden liep de band er bij Alonso ook af als ik het me goed herinner. Dat was toen ook op de Hungaroring, de race die door Button gewonnen werd. Of het wiel liep er niet vanaf maar er brak in ieder geval iets af bij het wiel volgens mij.quote:Op zondag 26 juli 2009 21:59 schreef vosss het volgende:
Een tijdje terug was er ee incident met een wielmoer die er volledig afliep in de pitstraat nog.
Daar is dat team destijds ook niet voor bestraft.
Bovendien had Alonso het na de eerste bocht al direct in de gaten en reed hij al langzamer. Dat je dan poogt de pit te bereiken lijkt me niet meer dan normaal.
Veel te zware straf als je het mij vraagt
quote:Motorsport: Massa remains in life-threatening state
8:56AM Monday Jul 27, 2009
BUDAPEST - Ferrari driver Felipe Massa remained in "life-threatening" but stable condition today despite "reassuring" results of his surgery on multiple skull fractures, a doctor said.
Peter Bazso, the AEK hospital medical director, told reporters that Massa would remain sedated until tomorrow, but will be woken up periodically during that time.
When asked whether Massa's life remained in danger, Bazso answered: "Yes, of course."
Bazso said doctors were able to "remove the broken bones and stabilise the area," which was necessary since Massa arrived with "an open skull fracture and a contusion."
He did not specify how long it would take Massa to recover, or whether there would be any long-term effects of the injury.
"At the moment, we have to overcome this life-threatening condition," Bazso said, adding that a CT scan revealed "expected results after an operation of this type."
Massa's parents and wife arrived after flying in from Brazil, and doctors woke Massa temporarily to check on his condition and so that he could see his family.
Team principal Stefano Domenicali and several Ferrari staff were also on hand to support Massa's family, which included pregnant wife Anna Rafaela.
Fellow Brazilian driver Rubens Barrichello was buoyed by the news he received from a doctor at the hospital when he visited after the Hungarian Grand Prix, although he didn't personally see Massa.
"For me I can leave it in peace because he's going to be fine," Barrichello said. "The improvements from yesterday were quite good and that most probably he's going to be OK."
At the Hungaroring circuit, Ferrari's garage displayed a banner reading "Forza Felipe Siamo Con Te" - or "Be Strong Felipe, We Are With You.".
"Yesterday was a quite sad day to not see Felipe with us today," said race winner Lewis Hamilton, who beat Massa by a single point in the 2008 championship following a battle that stretched to the final corner of the final lap of the season. "We miss him and wish him well and wish him a speedy recovery."
The spring from Barrichello's Brawn GP car bounced into Massa's helmet as the 28-year-old driver reached speeds of about 190kph. The impact concussed Massa, who then plowed into the protective tire barrier.
"That's the job we do. We don't want to get too carried away with it," Red Bull's Mark Webber said. "He'll be fine. We missed him on the grid but the show must go on."
The impact of the rear suspension part, believed to be made of steel, damaged the left side of Massa's helmet, ripping out the visor and leaving a long dent on its side. Blood was visible on Massa's left brow.
Barrichello said the incident weighed on his mind during the race.
"I would be lying if in the middle of the race it didn't sometimes come to my mind. It's a friend," he said. "Not because the spring came from my car - it could have come from any car so I'm not actually (blaming) myself for that."
The crash came less than a week after Henry Surtees, the son of former F1 champion John Surtees, died in similar circumstances in an F2 race last Sunday. Surtees was struck in the head by a tire from another car, causing him to lose consciousness and drive into a barrier.
Governing body FIA was expected to launch an investigation into the crash after several drivers and team principals called for safety measures to be re-examined.
"It was very unfortunate what happened. (But) we have phenomenal safety in Formula One," Webber said. "Yesterday was terrifically freakish."
No F1 driver has died on the track since three-time champion and fellow Brazilian Ayrton Senna's crash at Imola 15 years ago.
- AP
quote:Op zondag 26 juli 2009 23:26 schreef vosss het volgende:
Ziet er niet echt goed uit als je het mij vraagt
Hij moet echt wel gewoon weer eer bovenop komen want hij moet sowieso nog 1 wereldtitel pakken!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Calm down, please!
quote:Op zondag 26 juli 2009 23:29 schreef Googolplexian het volgende:
[..]Laten we hopen dat ze het dit keer mis heeft, als hij geneest is het natuurlijk afwachten of hij ooit nog F1 kan en mag rijden.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:"He's woken up (from sedation) more and more often now and he's able to communicate actively – that is, he reacts when he's talked to," said Bocskai.
"We are optimistic. In our hope a slow recovery is beginning."
Bocskai said Massa could move his hands and legs, signs that his brain probably suffered no particular damage, but doctors were not at the stage where they could be totally sure of that.
En wil natuurlijk. Laten we dat ook niet vergeten. Ik kan me zomaar voorstellen dat hij niet meer wil of durft.quote:Op zondag 26 juli 2009 23:54 schreef Tarado het volgende:
[..]
Laten we hopen dat ze het dit keer mis heeft, als hij geneest is het natuurlijk afwachten of hij ooit nog F1 kan en mag rijden.
Dat kan ik mij zeker voorstellen, het is niet niks wat hij nu allemaal mee maakt.quote:Op maandag 27 juli 2009 11:40 schreef sanger het volgende:
[..]
En wil natuurlijk. Laten we dat ook niet vergeten. Ik kan me zomaar voorstellen dat hij niet meer wil of durft.
quote:Valencia tells FIA to think of the fans
European Grand Prix organiser Valmor Sport has called on the FIA to think about the Spanish fans after the Renault team was suspended from the Valencia race.
The French squad will not be able to race in Spain in three weeks time after the Hungarian GP stewards deemed the team had allowed its star driver Fernando Alonso to leave the pitlane with a dangerously loose wheel.
Renault has appealed the decision, but it could mean thousands of Spanish fans who had bought tickets to see Alonso are likely to miss the two-time champion.
The decision will also be a big hit for the race organisers, who had already announced they were reducing the seat capacity for this year's event.
Jorge Martinez Aspar, vice-president of Valmor Sport, said he understood that the FIA is putting safety first, but he says the fans should not be hurt by its decision.
"We believe it (the FIA) must also think of the fans and, as everybody knows, a lot of them have bought tickets to see Fernando Alonso racing in Valencia," Aspar told the EFE news agency.
"We believe they must not be the ones paying for this decision.
"We are going to be looking closely at the verdict of the appeal and we have been in contact with the Spanish Federation, with the Renault team, and with Fernando Alonso's people. We would like to have him on the grid in the Valencia grand prix.
"It would be a shame if he missed the race and we are confident that he will be able to race, although we know it will be hard especially considering the other accidents that took place over the weekend.
"What happened is serious, but we hope it doesn't hurt the European Grand Prix or the fans."
EFE also quoted Campos Meta1 team boss Adrian Campos as saying that Alonso's absence from the race would be "a disaster."
"If things were already not going well for the Valencia grand prix, this is just what was needed," said Campos.
bronquote:Massa 'Not In Danger' Amid Eye Wound Fears
1:48pm UK, Monday July 27, 2009
Felipe Massa's life is no longer in danger - but an eye injury the Formula 1 driver sustained in a crash could affect his racing future, a doctor has said.
Felipe Massa
A spring from Ruben Barrichello's Brawn GP car bounced into the Ferrari driver's helmet as he reached speeds of about 190kmph (120mph) during qualifying circuits on Saturday.
The impact before the Hungarian Grand Prix concussed the 28-year-old, who then ploughed into a protective tyre barrier.
Robert Veres, the doctor who performed surgery on the driver, said he was stable and remained sedated "to protect his brain".
Ferrari Formula 1 driver Felipe Massa drives during a qualification session for the Hungarian F1 Grand Prix
Massa during the qualifier
The doctor continued that Massa had suffered damage to his left eye but he did not "know the quality of this damage".
Ferrari president Luca di Montezemelo said Ferrari's first priority was Massa's health.
But the Italian team does not "want to wait too long" to decide on finding a driving replacement, he added.
Doctors had induced a coma at the AEK hospital in Budapest, Hungary, after the operation.
Later, Hungarian defence ministry spokesman Istvan Bocskai revealed Massa, who was not yet speaking, had been reacting when spoken to and was moving his hands and feet.
An investigation into the causes and repercussions of the accident has been launched.
Felipe Massa is lifted into an ambulance after his crash during qualifying for the Hungarian Grand Prix
Driver treated after the collision
The probe will be conducted by the sport's ruling body, the International Motoring Federation, with the Brawn GP team.
Massa suffered multiple skull and eye injuries. The debris hit his helmet just above his left eye at around 275kph.
His carbon-fibre helmet absorbed most of the energy from the spring and appeared to save his life.
The accident came just six days after Briton Henry Surtees, 18, the son of former world champion John Surtees, was killed.
The teenager was hit on the head by a wheel from another car struck that crashed during a Formula Two race at Brands Hatch in England.
quote:Hamilton: "Ik dacht de hele race aan Felipe"
Regerend wereldkampioen Lewis Hamilton hoopt snel weer tegen Felipe Massa te kunnen racen. De Braziliaan ligt nog steeds in het ziekenhuis vanwege het incident in de kwalificatie in Hongarije. Massa liep een hersenbreuk en een hersenschudding op en maandag werd bekend dat ook zijn linkeroog schade heeft opgelopen.
"Mijn gedachten zijn bij Felipe en bij zijn familie, vooral bij zijn vrouw die momenteel in verwachting is", zei Hamilton op zijn eigen site. "Ik ben erg geschrokken door wat er zaterdag gebeurd is en ik moest de hele race aan Felipe denken. Felipe en ik zijn al een paar jaar goed bevriend met elkaar en ik heb enorm veel respect voor hem, vooral na de geweldige gevechten die we vorig jaar met elkaar hadden. Ik wens hem een spoedig herstel toe en kijk er naar uit om nog vele jaren tegen hem te racen."
Massa zal vandaag (maandag) een nieuwe CT-scan ondergaan.
quote:'Zorgen over linkeroog van Felipe Massa'
Er bestaan zorgen over het linkeroog van Felipe Massa. De Ferrari-coureur raakte afgelopen zaterdag gewond doordat er een veer van de auto van Rubens Barrichello tegen zijn hoofd sloeg. De artsen weten niet of het oog onherstelbaar beschadigd is.
"We weten nog niet hoe zwaar het oog is beschadigd", liet een arts van het AEK-ziekenhuis in Boedapest weten aan de aanwezige media. Het herstel van zijn oog zal van groot belang zijn, want als Massa blind is aan één oog, zal hij niet meer kunnen racen. Met één oog valt de diepteperceptie weg, waardoor het inschatten van de afstand van objecten zeer lastig wordt. In de racerij is die inschatting juist cruciaal.
Volgens de doktoren boekt Massa gestage vooruitgang en wordt hij af en toe gewekt uit zijn narcose. Hij reageert dan goed op impulsen en kan zijn armen en benen bewegen. Verwacht wordt dat hij dinsdag definitef gewekt zal worden.
Bron
Hmmm ... die poll die ik een tijdje geleden plaatste (Hoeveel doden nog voordat de FIA er iets aan gaat doen).quote:FIA Examing Debris Accidents
RacingOne Report · Posted Monday, July 27, 2009
FIA President Max Mosley has asked the FIA Safety Commission to prepare a report on the recent debris-related accidents in the FIA Formula One World Championship and FIA Formula Two Championship.
The FIA Safety Commission, which is made up of medical and technical representatives from all areas of motor sport, will submit its report and recommendations to the World Motor Sport Council.
Preliminary findings suggest the helmet being used by Felipe Massa may have played a significant role in limiting the injuries sustained. The FIA 8860 helmet, which took eight years to develop by the FIA and FIA Institute, provides increased protection in all key impact areas.
quote:Massa woken up, recovering well
Doctors at the AEK Hospital in Hungary where Felipe Massa is treated told a news conference on Monday that the Brazilian driver has been woken up from sedation in the afternoon, and was on a good way to recovery.
"In the last 24 hours some major changes have gone through in the condition of Felipe Massa," Colonel Dr. Lajos Zsiros, the chief surgeon of the Hungarian Defence Forces, said. "His condition continues to be stable.
"During the CT-scan we performed we could ascertain that there was an improvement in his condition. We stopped sedation and after that Felipe Massa became capable of making contact.
"So in the afternoon we stopped the artificial ventilation of Felipe. As we speak he is sleepy, but he gives adequate answers to the questions we ask him, and he can move his arms and legs spontaneously.
"Right now he has no fever, and we have removed the drain tube from his wound. Further improvement of his condition can be expected. During the night we do not plan to do any more interventions on him."
Zsiros denied earlier reports that Massa, who has suffered a serious accident on Saturday, when a spring broken from the Brawn GP car of Rubens Barrichello hit him on the head during the qualifying session of the Hungarian Grand Prix, had eye injuries.
"It is too early to answer this question. We can give no positive neither negative answer to this, because at this stage the vision cannot be examined", he said, referring to the fact that Massa is not yet able to open his left eye after the accident, so the routine eye inspections could not have been performed so far.
However, the doctor made it clear that a full recovery was possible for the Brazilian.
"There is no such thing as 'this condition', because every case is different," he pointed out. "Of course it isn't impossible."
When asked when they will be able to determine if Massa has suffered any kind of lasting injury, Zsiros said: "There is no interval which we can define, but I would say it should be from one week to ten days."
He added that doctors didn't plan to sedate the Ferrari driver again, but Massa would remain in intensive care as long as his condition made that necessary.
Dino Altmann, the Chief Medical Officer of the Brazilian Grand Prix, who also attended the news conference, confirmed Massa was able to speak. In the morning a statement said he was only "communicating passively."
"He spoke, he wanted to know what happened to him. And he had some questions," Altmann revealed. "I would like to say that the family is very happy with the treatment Felipe is receiving here, and there's no question about transfer at the moment."
Altmann said they didn't yet check if Massa was able to remember the accident. He also revealed that the operation on Saturday, which doctors described as "life-saving", had to be performed because of the skull damage, not because of the brain swelling.
A spokesman to the AEK hospital confirmed Massa's family were already in Budapest, and a room was made available for them so they could stay with the Brazilian all the time.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |