Een hekel aan geloof hebben? Explain!quote:Op maandag 6 juli 2009 13:47 schreef kL0j00h het volgende:
Bij veel mensen wordt het geloof opgedrongen.
Slechte zaak.
Heb sowieso een hekel aan geloof en al helemaal aan gelovigen die andere mensen ermee lastig vallen.
Daarnaast heb je ook genoeg groepen mensen waar het een soort taboe kan zijn om religieus te zijn of om theïst te zijn. Kun je trouwens een voorbeeld geven vanquote:Op maandag 6 juli 2009 13:49 schreef Daniel1976 het volgende:
Die indoctrinatie komt waar ik woon veel voor en ik vind het een fout iets.
Verder is geloven welzeker een keuze.
Je kiest ervoor iets voor waar aan te nemen (ookal is het tegendeel soms zelfs bewijsbaar) en je sluit je af voor alternatieven.
of doel je op zaken als creationisme?quote:ookal is het tegendeel soms zelfs bewijsbaar
Ik geloof dat je wel iets meer geloof in de Nederlandse grammatica mag hebben, maar dat even terzijde. Wel of niet geloven is wel een heel erg algemeen concept. Daarnaast is de vraag in hoeverre er daadwerkelijk sprake is van keuzevrijheid wanneer er sprake is van "indoctrinatie" tijdens de opvoeding in een veel bredere context te plaatsen dan alleen 'geloven'. Politieke opvattingen, meningen over allerlei morele zaken, etcetera zijn allemaal zaken waarbij 'opvoeding' een rol speelt. Kanttekening die daarbij gemaakt moet worden is dat de ouders daar een stuk minder invloed op hebben dan gedacht en dat met name de 'peergroup' vaak erg relevant blijkt. Een aardig voorbeeld daarvan was een tijdje terug een item in een discussieprogramma waarbij de jeugd in een of ander gristelijk dorpje massaal PVV stemde terwijl hun ouders SGP / CU stemden.quote:Op maandag 6 juli 2009 13:35 schreef Mr.Zed het volgende:
Voortgekomen uit een andere discussie, wil ik eens met jullie van gedachten wisselen over de stelling die ik hierboven poneer.
Ik ben van mening dat je gelovig bent, simpelweg omdat je iets geloofd.
En dus niet omdat je ervoor kiest (dat) te geloven.![]()
Dan hebben we het dus over indoctrinatie, ontwikkelings-psychologie en wat er allemaal ten grondslag ligt aan de manier van denken die bepaald of je geloofd wat er in het ene boek (bijv de bijbel) staat, of in het andere (bijv wonderen der evolutie).
Ik zeg dat je niet zelf bepaald welke indrukken je in je jeugd meekrijgt en je daarmee dus ook niet écht zelf kunt beslissen of je wel of niet gelovig bent.
Voor de goede orde:
Het is hier dus niet de bedoeling te discussieren over het geloof versus een ander geloof, versus evolutie, maar enkel en alleen hoe het komt dat de ene persoon wel geloofd en de ander niet.
Andersom ook: mensen leven ook vaak in bevestiging omdat ze houvast zoeken en het overzicht willen behouden. Dat hangt helemaal van je karakter af. Daarbij, of iets "overduidelijk waarheid is" is nogal subjectief voor veel zaken, en al helemaal als het om religieuze teksten (zoals de bijbel) gaat.quote:Op maandag 6 juli 2009 15:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Maar dan nog kun je het verwerpen. We hebben altijd een keuze om informatie te verwerpen, niet te geloven, ookal is net nog zo overduidelijk waarheid. Mensen leven constant in ontkenning van van alles om verschillende redenen, vaak denk ik om het leven ons gemakkelijker te maken wanneer het pijnlijk of moeilijk wordt. Dus zelfs wanneer je eigenlijk al gelooft, kun je je verharden en ontkennen.
Je bent vrij in het kiezen wat voor handelingen je uitvoert, echter het idee dat je daarover hebt... Kun je dat zelf ook bepalen?quote:Op maandag 6 juli 2009 14:22 schreef Monolith het volgende:
(...)Dan kun je jezelf de fundamentele vraag stellen in hoeverre er sprake is van keuzevrijheid bij bijvoorbeeld geloofsopvattingen, politieke opvattingen, het plegen van geweldsdelicten, etcetera. Die 'keuzevrijheid' is er natuurlijk altijd wel. Er is nooit sprake van een volstrekt deterministisch verband tussen genetica en invloed van mensen in je omgeving op opvattingen of handelen. Je zou wel kunnen stellen dat dergelijke invloed de keuzevrijheid beperken.
O nee? En als k nou ervoor kies om de waarheid in t midden te laten, simpelweg omdat ikquote:Op maandag 6 juli 2009 15:46 schreef Mr.Zed het volgende:
Als ik jou nl. een verhaal vertel, dan geloof je me, of niet, op basis van jouw ervaringen.
Je bent niet vrij om te kiezen welk verhaal wel of niet geloofwaardig op jou overkomt.
Krachtige stelling hoor... Maar geloof (iig het merendeel van de grotere geloven) zijn gebaseerd opquote:Op maandag 6 juli 2009 16:03 schreef gelly het volgende:
Natuurlijk is geloven geen keuze, er zijn altijd allerhande maatschappelijke en opvoedkundige elementen die voor deze "keuze" zorgen. Als het een daadwerkelijk vrijwillige keuze was, op basis van feiten, dan zou er maar een gering aantal gelovigen zijn.
Een mooi voorbeeld is natuurlijk welk geloof gekozen wordt. Dat verschilt per werelddeel, land of zelfs per regio.
Zoals ik al aangaf wordt denkwijze onder andere beïnvloed door genetische factoren en invloeden van mensen in je omgeving en is de relevante vraag omtrent keuzevrijheid niet binair in de zin van 'wel / niet', maar gradueel in de zin van 'mate van'. De genetische invloeden en omgevingsinvloeden beperken in zekere zin de keuzevrijheid in de zin dat je meer of minder geneigd bent om bepaalde 'keuzes' te maken, maar bijna elk mens heeft wel degelijk een zekere speelruimte om zelf keuzes te maken.quote:Op maandag 6 juli 2009 15:58 schreef Mr.Zed het volgende:
[..]
Je bent vrij in het kiezen wat voor handelingen je uitvoert, echter het idee dat je daarover hebt... Kun je dat zelf ook bepalen?
Kies jij werkelijk zelf of je een handeling "goed" vindt, of "slecht", of zit die graduering al verankerd in je wezen door je vroegere ervaringen?
Je kunt natuurlijk beweren dat je nu bepaald hoe je over tien jaar over bepaalde dingen wilt denken en dan vervolgens jezelf in bepaalde posities manouvreren, zodat je bepaalde ervaringen opdoet die bepalen hoe jij over tien jaar over bepaalde dingen denkt, maar zo bewust leeft (denk ik) niemand.
Je denkwijze wordt immers bepaald door (alles) wat je hebt meegemaakt.
Dat heeft dus niets te maken met wat men werkelijk geloofde. Men beweerde het slechts te geloven wegens lijfsbehoud.quote:Op maandag 6 juli 2009 16:15 schreef B-FliP het volgende:
(...)Vroeger was er trouwens ook veel meer geweld in geloof... Een echte discussie over geloof
of geloofsvrijheid was niet mogelijk... je was OF gelovig, of een heiden... Tja, dan is t snel
bekeken als je je leven liefhebt... Er waren altijd wel een paar mensen die gods vonnis wat
eerder uit wilden voeren uit naam van het geloof (...)
Nee. Voor zover mij bekend is er bij boedisme bijvoorbeeld, geen sprake van bekeringsdrang en ik vermoed dat er zo nog wel wat "geloven" (boedisme is volgens sommigen niet echt een geloof, aangezien er geen sprake is van een godheid) zijn.quote:Welke geloven in welke regio's voorkomen heeft te maken met de dominantie van de gelovigen
in de geschiedenis... Vrij logisch lijkt me...
Jij hebt het hier over de macht van de kerk. Die staat los van het geloof.quote:Nog geen eeuw geleden was de macht van het geloof nog zeer sterk, en nu zie je in een
relatief zeer korte tijd dat er weldegelijk een keuze is...
Dat dus.quote:Op maandag 6 juli 2009 16:31 schreef Monolith het volgende:
[..]
Zoals ik al aangaf wordt denkwijze onder andere beïnvloed door genetische factoren en invloeden van mensen in je omgeving en is de relevante vraag omtrent keuzevrijheid niet binair in de zin van 'wel / niet', maar gradueel in de zin van 'mate van'. De genetische invloeden en omgevingsinvloeden beperken in zekere zin de keuzevrijheid in de zin dat je meer of minder geneigd bent om bepaalde 'keuzes' te maken, maar bijna elk mens heeft wel degelijk een zekere speelruimte om zelf keuzes te maken.
Angst voor de duivel, voor het onbekende of voor slechte dingen is ook lijfsbehoud...quote:Op maandag 6 juli 2009 16:41 schreef Mr.Zed het volgende:
Dat heeft dus niets te maken met wat men werkelijk geloofde. Men beweerde het slechts te geloven wegens lijfsbehoud.
Dan noem je er ook een... Het is meer een spirituele levensstijl welke je niet opgedrongen wordt...quote:Nee. Voor zover mij bekend is er bij boedisme bijvoorbeeld, geen sprake van bekeringsdrang en ik vermoed dat er zo nog wel wat "geloven" (boedisme is volgens sommigen niet echt een geloof, aangezien er geen sprake is van een godheid) zijn.
Helemaal niet... De kerk gebruikt geloof... Als het geloof er niet is is er niets te gebruiken...quote:Jij hebt het hier over de macht van de kerk. Die staat los van het geloof.
Ik plant een zaadje, en ik geloof er heilig in dat dit een grote boom gaat worden. Dat is geloof, want er kan altijd iets onverwachts gebeuren, bijvoorbeeld een harde wind die schade aan de boom brengt. Hierdoor zul je altijd je best doen om dit geloof te beschermen, je gelooft er namelijk heilig in dat dit goed gaat komen.quote:Op maandag 6 juli 2009 16:44 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
Valse tegenstelling. Vrije wil en traditie zijn allebei essentiele onderdelen van het geloof. In het ene geloof komt het belang van traditie duidelijker naar voren (zeker jodendom, ook katholicisme een beetje), in het andere geloof vrije wil (protestantisme e.d.).
Wat is je punt?quote:Op maandag 6 juli 2009 16:52 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Ik plant een zaadje, en ik geloof er heilig in dat dit een grote boom gaat worden. Dat is geloof, want er kan altijd iets onverwachts gebeuren, bijvoorbeeld een harde wind die schade aan de boom brengt. Hierdoor zul je altijd je best doen om dit geloof te beschermen, je gelooft er namelijk heilig in dat dit goed gaat komen.
Wat als er op dat moment een bulldozer komt die de boom omver rijdt om hierna een hotel te bouwen op die locatie? Waar moet je je geloof dan zoeken?
Geloof is niet per definitie religie, al is geloven/vertrouwen een volkomen natuurlijke behoefte. De bulldozer en het hotel, zouden bijvoorbeeld de missionaris en de kerk kunnen zijn die met opzet alle andere vormen van geloof kapotmaken, zodoende zoveel mogelijk zielen te winnen voor hun geloof.quote:
Ik ben benieuwd naar je argumentatiequote:Op maandag 6 juli 2009 20:26 schreef ouderejongere het volgende:
Gelovig zijn is geen keuze.
Hoe bewijzen die 2 laatste zinnen je premis in zin 1?quote:God heeft met iedereen een plan. God zendt ons ook voortdurend tekens, maar meestal begrijpen we ze niet of zien het voor iets aards aan.
Dat werkt via een vrij simpel algoritme. Als user = relkloon, dan logica = niet nodig.quote:Op maandag 6 juli 2009 21:05 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd naar je argumentatie
[..]
Hoe bewijzen die 2 laatste zinnen je premis in zin 1?
Eens.quote:Op maandag 6 juli 2009 14:22 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik geloof dat je wel iets meer geloof in de Nederlandse grammatica mag hebben, maar dat even terzijde. Wel of niet geloven is wel een heel erg algemeen concept. Daarnaast is de vraag in hoeverre er daadwerkelijk sprake is van keuzevrijheid wanneer er sprake is van "indoctrinatie" tijdens de opvoeding in een veel bredere context te plaatsen dan alleen 'geloven'. Politieke opvattingen, meningen over allerlei morele zaken, etcetera zijn allemaal zaken waarbij 'opvoeding' een rol speelt. Kanttekening die daarbij gemaakt moet worden is dat de ouders daar een stuk minder invloed op hebben dan gedacht en dat met name de 'peergroup' vaak erg relevant blijkt. Een aardig voorbeeld daarvan was een tijdje terug een item in een discussieprogramma waarbij de jeugd in een of ander gristelijk dorpje massaal PVV stemde terwijl hun ouders SGP / CU stemden.
Natuurlijk spelen ten eerste allerlei genetische factoren een rol bij een bepaalde predispositie m.b.t. wel of niet geloven van bepaalde zaken. Daarnaast spelen omgeving, opvoeding, etcetera een rol. Dan kun je jezelf de fundamentele vraag stellen in hoeverre er sprake is van keuzevrijheid bij bijvoorbeeld geloofsopvattingen, politieke opvattingen, het plegen van geweldsdelicten, etcetera. Die 'keuzevrijheid' is er natuurlijk altijd wel. Er is nooit sprake van een volstrekt deterministisch verband tussen genetica en invloed van mensen in je omgeving op opvattingen of handelen. Je zou wel kunnen stellen dat dergelijke invloed de keuzevrijheid beperken.
Akkoord...quote:Op maandag 6 juli 2009 16:31 schreef Monolith het volgende:
[..]
Zoals ik al aangaf wordt denkwijze onder andere beïnvloed door genetische factoren en invloeden van mensen in je omgeving en is de relevante vraag omtrent keuzevrijheid niet binair in de zin van 'wel / niet', maar gradueel in de zin van 'mate van'. De genetische invloeden en omgevingsinvloeden beperken in zekere zin de keuzevrijheid in de zin dat je meer of minder geneigd bent om bepaalde 'keuzes' te maken, maar bijna elk mens heeft wel degelijk een zekere speelruimte om zelf keuzes te maken.
Ja en nee. 'Bepaald' is over het algemeen een slechte term in deze. "Beïnvloed door" is een betere term. Om eens een voorbeeldje aan te halen:quote:Op maandag 6 juli 2009 22:30 schreef Mr.Zed het volgende:
[..]
Akkoord...
Ik moet toegeven dat ik van genetica ruk tot geen ruk weet, dus ga ervan uit dat jij daarin gelijk hebt.
Interpreteer ik jouw verhaal goed, als ik dus zeg: het is genetisch bepaald hoezeer je geneigd bent een geloofs/wetenschaps-fanaticus te worden?
Waarbij ik dus in het midden laat welke leer je aanhangt, maar wel bepaald is hoe diep je daar op in zult gaan.
Dan zegt dat deel (genetica) dus mi. nog niets over de richting waarin men zal gaan.
Hele thesisquote:The present study estimated the genetic and environmental effects on different dimensions of religiosity, explored how genetic and environmental effects covary across different dimensions of religiosity, and decomposed the covariance of genetic and environmental effects between different dimensions of religiosity and internalizing and externalizing psychiatric disorders. Dimensions of religiosity were found to be largely influenced by additive genetic and unique environmental effects, with little influence observed from common enviromental effects. Multidimensional analyses found that the seven religiosity factors observed in the present study were influenced by one common additive genetic factor, three common unique environmental factors, and unique environmental effects specific to each religiosity factor. Bivariate analyses of the seven religiosity factors and four psychiatric disorders found that the negative correlation between alcohol dependence and six of the seven religiosity factors could be accounted for by additive genetic effects. Similar results were obtained for nicotine dependence and one religiosity factor, "Social Religiosity" and for phobia and the religiosity factor "Unvengefulness" with shared genetic factors accounting for the observed correlation. For phobia and the religiosity factor "God as Judge", the correlation due to additive genetic factors was positive while that due to common environmental effects was negative. Analysis of a subset of religiosity items showed that for one religiosity factor, additive genetic effects increased over time while common environmental effects decreased. The results of the present study point to the complexity of the religiosity construct and suggest that various dimensions of religiosity are differentially related to various psychiatric disorders.
quote:Data from 16-year-old Finnish twin pairs were used to estimate familial effects on religiosity and the modification of those effects by sex and residential region. The sample of 2265 twin boys and 2521 twin girls formed 779 monozygotic and 1614 dizygotic pairs, 785 of the same sex and 829 of opposite sex. We compared religiosity scores of twins living in more rural and traditional northern Finland with those living in the more urban and secular southern region. Girls had higher religiosity scores than did boys, and twins living in northern Finland had higher religiosity scores than those resident in southern Finland. Correlations for monozygotic twins were slightly higher than those for dizygotic twins, and covariance modeling found modest heritability of religiosity [11% (95% CI 0–24) for girls; 22% (95% CI 6–38) for boys], and substantial shared environmental effects [60% (95% CI 49–69) and 45% (95% CI 31–57)] among girls and boys, respectively. The correlation between shared environmental effects in boys and girls was estimated to be 0.84 (95% CI 0.73–0.99). In analyses distinguishing region of residence, girls living in southern Finland were found to have significantly higher unshared environmental effects than girls in northern Finland, while boys living in the urban south appeared to have lower shared environmental effects, and higher additive genetic effects, than boys living in the rural north.
In weze is het idee in de sociobiologie dan ook dat 'wat jouw gedrag en opvattingen bepaalt' bestaat uit een genetische en een omgevingscomponent. Als je jou en mij beide aan exact dezelfde omgevingsinvloeden blootstelt, dan zal dat ons niet noodzakelijkerwijs beiden leiden tot exact dezelfde opvattingen. Bij onderzoeken naar de invloed van verschillende componenenten worden dan ook vaak eeneiige tweelingen onderzocht. Die hebben namelijk exact dezelfde genetische opmaak. Daarnaast spreekt men bij 'omgevingsinvloeden' over gedeelde invloeden zoals dezelfde opvoeding en de 'unieke invloeden'. Bij een eeneiige tweeling die in hetzelfde gezin opgroeit is de 'gedeelde omgeving' ook hetzelfde en is de eventuele variatie in gedrag dus toe te schrijven aan de 'unieke invloeden'. Door een vergelijking te maken met broers / zussen die geen eeneiige tweeling zijn, kun je dan weer afleiden in hoeverre de genetica en gedeelde omgeving een rol spelen aangezien bij hen alleen de 'gedeelde omgeving' hetzelfde is.quote:Dat was ook niet wat ik oorspronkelijk bedoelde.
Ik "geloof" dat de som van mijn ervaringen bepaald of ik wel of niet gelovig zal zijn/worden.
Hoewel ik wel kan bepalen (hoewel, als kind ook niet altijd) welke boeken ik lees, zegt dat nog niets over
-de gesprekken die ik opvang op de gang op mijn werk, of
-de reacties die ik lees op een forum, of
-op welke leeftijd ik voor het eerst van Char(om maar eens een medium te noemen) hoor, of
-hoe oud ik was toen ik voor het eerst met de dood werd geconfronteerd,
-enz.
En juist die ervaringen worden door mensen die op latere leeftijd bekeerd raken, als reden genoemd voor hun bekering.
Andersom ook ja. Ik heb het niet over religieuze teksten.quote:Op maandag 6 juli 2009 15:19 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Andersom ook: mensen leven ook vaak in bevestiging omdat ze houvast zoeken en het overzicht willen behouden. Dat hangt helemaal van je karakter af. Daarbij, of iets "overduidelijk waarheid is" is nogal subjectief voor veel zaken, en al helemaal als het om religieuze teksten (zoals de bijbel) gaat.
offtopic maar waar kan ik meer over dat onderzoek vinden?quote:Op maandag 6 juli 2009 23:32 schreef Monolith het volgende:
Een aardig psychologisch experiment is er een waarbij men specifiek één hersenhelft 'onbewust' stimuleerde om een kamer te verlaten. Als men daarna werd gevraagd waarom de kamer verlaten werd, kwamen er allerlei redenen naar boven als 'ik had zin in een blikje cola' of 'ik moest even naar het toilet' in plaats van 'geen flauw idee'.
In dit boek onder andere:quote:Op dinsdag 7 juli 2009 19:23 schreef Modus het volgende:
[..]
offtopic maar waar kan ik meer over dat onderzoek vinden?
quote:Similarly, if the patient's left hemisphere is shown a chicken and his right hemisphere is shown a snowfall, and both hemispheres have to select a picture that goes with what they see (each using a different hand), the left hemisphere picks a claw (correctly) and the right picks a shovel (also correctly). But when the left hemisphere is asked why the whole person made those choices, it blithely says, "Oh, that's simple. The chicken claw goes with the chicken, and you need a shovel to clean out the chicken shed."
Zou het niet komen dat de ene persoon die gelooft er wel eens veel meer moeite voor zou hebben gedaan dan anderen die "denken" dat ze gelijk hebben, omdat ze iets niet (willen) "geloven".quote:Op maandag 6 juli 2009 13:35 schreef Mr.Zed het volgende:
Voortgekomen uit een andere discussie, wil ik eens met jullie van gedachten wisselen over de stelling die ik hierboven poneer.
Ik ben van mening dat je gelovig bent, simpelweg omdat je iets geloofd.
En dus niet omdat je ervoor kiest (dat) te geloven.![]()
Dan hebben we het dus over indoctrinatie, ontwikkelings-psychologie en wat er allemaal ten grondslag ligt aan de manier van denken die bepaald of je geloofd wat er in het ene boek (bijv de bijbel) staat, of in het andere (bijv wonderen der evolutie).
Ik zeg dat je niet zelf bepaald welke indrukken je in je jeugd meekrijgt en je daarmee dus ook niet écht zelf kunt beslissen of je wel of niet gelovig bent.
Voor de goede orde:
Het is hier dus niet de bedoeling te discussieren over het geloof versus een ander geloof, versus evolutie, maar enkel en alleen hoe het komt dat de ene persoon wel geloofd en de ander niet.
Hmm, oprechte inspanning, kun je daar iets mee ?quote:Op dinsdag 7 juli 2009 21:04 schreef Modus het volgende:
Ah, het 'dan heb je niet goed genoeg gezocht'-argument.
Wat als:quote:Op dinsdag 7 juli 2009 21:09 schreef Modus het volgende:
Ja maar it works both ways. Je kan op dezelfde manier ook van gelovigen zeggen dat ze niet goed genoeg naar de waarheid hebben gezocht omdat ze anders niet zouden geloven.
Je bedoelt Christus' existentie?quote:Op dinsdag 7 juli 2009 21:17 schreef Modus het volgende:
Ga je nu weer proberen het christendom te bewijzen?
Nee, maar verplaats je eens in een persoon die het niet kan bewijzen. Die kan alleen maar geloven.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 21:39 schreef Modus het volgende:
Klopt, maar heb je reden om aan te nemen dat ie wellicht niet zou kloppen? Dat ze misschien expres wel een 'foute' stelling aanhouden omdat toch vrijwel niemand hem kan bewijzen?
quote:Op dinsdag 7 juli 2009 21:16 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Wat als:
1) iets dat eerst alleen maar wordt geloof,t later (bijv. Mathematisch) bewezen kan worden ?
quote:As far as the laws of mathematics refer to reality, they are not certain, as far as they are certain, they do not refer to reality.
So much for free will.quote:Op maandag 6 juli 2009 13:35 schreef Mr.Zed het volgende:
Ik ben van mening dat je gelovig bent, simpelweg omdat je iets geloofd.
En dus niet omdat je ervoor kiest (dat) te geloven.![]()
Interessantquote:Op woensdag 8 juli 2009 02:56 schreef Martinovibes het volgende:
Ik zal proberen mijn standpunt uit te leggen vanuit mijn eigen beleving
Mijn ouders hebben mij op een protestants christelijke basisschool gestuurd
Dat was omdat het hun overtuiging was en omdat ze ( zoals ze zeggen ) me wat mee wilden geven ( maar hij was ook het dichtst bij hahaha )
Ligt er aan, waarIN je MOEST geloven.quote:Wij deden op onze school bijv aan palm passen optochten
Dat soort zaken bevat je gewoon nog niet op die jonge leeftijd
Wij vonden het toen niet erg want dat kruis hing vol met snoepgoed en DAT is meteen mijn grootste bezwaar
Het paaien van jonge mensen met zaken die in de ogen van die mensen totaal niet relevant zijn.
Daar loopt de boel al meteen scheef
Als ik nu ga kijken naar de mensen waarmee ik in de klas zat dat zijn er misschien 2 van de 31 ( jaja grote klas ) die nog geloven
Hoe kan dat ?
Religie is corruptie; maar geloof is iets heel anders. Mensen die waar geloven hebben geen religie nodig.quote:Light dat aan de tijd waarin wij zijn opgegroeit ( ik ben van 1976 )
Of geloven mensen gewoon niet in sprookjes
Hans Teeuwen zei het zo treffend ............ik geloof omdat het staat geschreven , maar wie schreef het dan ?
Zie boven, religie is een van de ergste soorten van brainwashing.quote:Goed............
Ik vind dus dat gelovig zijn wel degelijk een keuze is omdat iedereen hoe jong ook dingen kan relatieven ( ik kon het IIG wel )
Ik weet ook dat er gezinnen zijn waarin deze relativatie keihard de kop ingedrukt word maar dat neemt niet weg dat die relativatie er is !
Je bedoelde: religie is mind fuck, en daar ben ik mee eens.quote:Met andere woorden geloof is een kunstmatig iets .
Het is niet echt omdat er geen enkele echte grondslag voor is.
Geloof is pure mind fuck en meer niet!
Domme uitspraak van iemand die niet verder kijkt dan de eigen opvoeding en ervaring.quote:Op woensdag 8 juli 2009 02:56 schreef Martinovibes het volgende:
Geloof is pure mind fuck en meer niet!
Even hypothetisch.. Stel dat het Christendom en alles eromheen, of welk geloof ook, collectief uit onze geheugens zou worden gewist door een bizar toeval. Hoeveel mensen zouden daarna nog gaan geloven in het bestaan van Jezus als goddelijke entiteit ?quote:Op woensdag 8 juli 2009 22:33 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Domme uitspraak van iemand die niet verder kijkt dan de eigen opvoeding en ervaring.
Als er geen referentie meer is naar Jezus, dan gok ik "geen"quote:Op woensdag 8 juli 2009 22:57 schreef gelly het volgende:
[..]
Even hypothetisch.. Stel dat het Christendom en alles eromheen, of welk geloof ook, collectief uit onze geheugens zou worden gewist door een bizar toeval. Hoeveel mensen zouden daarna nog gaan geloven in het bestaan van Jezus als goddelijke entiteit ?
De onderliggende vraag is dan "is er een God als niemand van z'n bestaan weet ?" Die periode hebben we als mensheid gekend. Toen was er natuurlijk geloof in allerhande andere goden, wat religie wel tot een redelijke "mind fuck" maakt lijkt me.quote:Op woensdag 8 juli 2009 22:59 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Als er geen referentie meer is naar Jezus, dan gok ik "geen"
Ik neem aan dat net zo veel mensen erin zullen geloven als nu, enkel misschien in een andere vorm en in een andere naam. Het gaat erom dat al sinds de oudheid, de mens heeft gezocht naar antwoorden. De nieuwsgierigheid van de mens is zo heftig dat men op elke vraag een antwoord zal willen. Vroeger was dit erg moeilijk, zo ontstonden er vele goden voor alle verschijnselen die tot dan toe onverklaarbaar waren. Er was een zonnegod die de zon deed op- en ondergaan, er zijn zelfs prachtige verhalen over hoe dit een god in een zonnewagen zou zijn die die dag in, dag uit weer ermee aan het rijden ging. Dit klinkt nu lachwekkend, omdat wij weten wat de zon werkelijk is.quote:Op woensdag 8 juli 2009 22:57 schreef gelly het volgende:
[..]
Even hypothetisch.. Stel dat het Christendom en alles eromheen, of welk geloof ook, collectief uit onze geheugens zou worden gewist door een bizar toeval. Hoeveel mensen zouden daarna nog gaan geloven in het bestaan van Jezus als goddelijke entiteit ?
Jezus, Jahweh etc zijn geen personificaties of Goden, het zijn abstracte begrippen die passen in een hoogwaardige holografische wiskundige omschrijving van het heelal. Net zoals de functie f(x) = sin (x) een abstractie is of net zoals H2O een code is voor water.quote:Op donderdag 9 juli 2009 08:24 schreef vaarsuvius het volgende:
Wat gelly bedoelt is dat niemand dan meer in Jezus / Jahweh / Jehova of welke naam die ook heeft zou geloven. Tuurlijk mensen zullen wel weer antwoorden op die vragen die ze altijd hebben gaan construeren.
Maar als alle huidige geloofs tradities compleet uit ieders geheugen zijn gewist, dan kan men daar niet meer in geloven....... Behalve als Jezus echt bestaat en zich weer openbaart...
WIE heeft bewezen aangetoond dat die volkeren GEEN contact in het verleden met elkaar hadden ?quote:ik denk dat god niet bestaat en zich dus niet kan openbaren (dit denk ik omdat ik geen aanwijzingen heb dat dat ooit gebeurd is de geschiedenis) De mensheid zal daarom in iets compleet nieuws gaan geloven.
Analogie: volkeren die in het verleden zonder contact met elkaar geleefd hadden allemaal een ander geloof. Als er al overeenkomsten zijn, is het altijd iets concreets, bv de zon als god, het is vrij makkelijk te verklaren waarom dat idee op verschillende plekken ontstaan is.
Wel eens gehoord van demonen, zwarte magie ? Vaak blijken goden, demonen te zijn.quote:Als er echt goden zijn, zou je verwachten dat die zich op verschillende plaatsten kenbaar maken. Uitverkoren volk? haha... ja dat denkt elk antiek volk....
Voorbeelden van Keltische demonen-goden ?quote:Bij Toutatis! (stamgod van een ander uitverkoren volk)
Bij Belenos! (zonnegod)
Wat is "een hoogwaardige holografische wiskunde omschrijving van het heelal"?quote:Op zaterdag 11 juli 2009 22:19 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Jezus, Jahweh etc zijn geen personificaties of Goden, het zijn abstracte begrippen die passen in een hoogwaardige holografische wiskundige omschrijving van het heelal.
Thomas van Acquino kwam met 5 Gods-bewijzen.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 22:49 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Wat is "een hoogwaardige holografische wiskunde omschrijving van het heelal"?
Dit wordt me wat te Tru-achtig, eerlijk gezegd.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 23:20 schreef Bankfurt het volgende:
Het hoogwaardig wiskundige zit hem in het oplossen van vergelijkingen; zeer gesimplificeerd: zoiets als zoek F(x) = x met oplossing x = Jezus, waarbij F een goddelijke functie is en x een vector-variabele van mens, engel, zielen etc.
Niet teveel von Däniken lezen....quote:Op zaterdag 11 juli 2009 22:19 schreef Bankfurt het volgende:
WIE heeft bewezen aangetoond dat die volkeren GEEN contact in het verleden met elkaar hadden ?
Ik ben benieuwd welke theorie jij hebt voor contact tussen de Maya's en de Maori's om een willekeurig voorbeeld te noemenquote:Het lijkt mij veel aannemelijker dat zij juist vanwege dit gemeenschappelijke ding, zoals een soort geloof, dat die volkeren wel degelijk een onderling contact hadden, al is dat contact heel lang geleden.
het beestje een andere naam geven voegt niks toe.quote:Wel eens gehoord van demonen, zwarte magie ? Vaak blijken goden, demonen te zijn.
foei! Voor straf alle Asterix-en gaan lezen (dat zou iedereen sowieso moeten doen)quote:Voorbeelden van Keltische demonen-goden ?
Een vriend van me had het een keer over de heilige geometrie ofzo, hij vond dat uiteindelijk alles terug te halen was op enkele vormen en cijfers (die hij vervolgens de heilige triniteit noemde), misschien is dat het.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 23:33 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dit wordt me wat te Tru-achtig, eerlijk gezegd.
En wat als iemand nou helemaal geen ervaring heeft op dat gebied?quote:Op maandag 6 juli 2009 15:46 schreef Mr.Zed het volgende:
Jammer, ik had verwacht toch wel minstens één medestander te vinden.
Mijn idee is namelijk dat, wanneer je beweerd dat geloven een keuze is, het geen geloven meer is.
Als ik jou nl. een verhaal vertel, dan geloof je me, of niet, op basis van jouw ervaringen.
Je bent niet vrij om te kiezen welk verhaal wel of niet geloofwaardig op jou overkomt.
De strekking van het verhaal, de context waarin het verteld word en de geloofwaardigheid van de verteller zijn daarin de bepalende factoren.
Helaas ben ik (nog) op zoek naar een manier om mijn stelling beter te onderbouwen.
Vandaar dat ik ook hoopte op één of meerdere medestanders.
Heeft natuurlijk te maken met hoe sterk een bepaalde persoon in elkaar zit, maar daarbuiten zullen er maar weinig mensen te vinden zijn die in niets geloven behalve dat ze zelf hebben 'gevonden'. Ik zie het als een illusie om alles zelf maar te vinden.quote:Op maandag 6 juli 2009 13:35 schreef Mr.Zed het volgende:
Voortgekomen uit een andere discussie, wil ik eens met jullie van gedachten wisselen over de stelling die ik hierboven poneer.
Ik ben van mening dat je gelovig bent, simpelweg omdat je iets geloofd.
En dus niet omdat je ervoor kiest (dat) te geloven.![]()
Dan hebben we het dus over indoctrinatie, ontwikkelings-psychologie en wat er allemaal ten grondslag ligt aan de manier van denken die bepaald of je geloofd wat er in het ene boek (bijv de bijbel) staat, of in het andere (bijv wonderen der evolutie).
Ik zeg dat je niet zelf bepaald welke indrukken je in je jeugd meekrijgt en je daarmee dus ook niet écht zelf kunt beslissen of je wel of niet gelovig bent.
Voor de goede orde:
Het is hier dus niet de bedoeling te discussieren over het geloof versus een ander geloof, versus evolutie, maar enkel en alleen hoe het komt dat de ene persoon wel gelooft en de ander niet.
eensquote:Op maandag 6 juli 2009 23:32 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ja en nee. 'Bepaald' is over het algemeen een slechte term in deze. "Beïnvloed door" is een betere term. Om eens een voorbeeldje aan te halen:
[..]
Hele thesis
Of deze:
[..]
[..]
In weze is het idee in de sociobiologie dan ook dat 'wat jouw gedrag en opvattingen bepaalt' bestaat uit een genetische en een omgevingscomponent. Als je jou en mij beide aan exact dezelfde omgevingsinvloeden blootstelt, dan zal dat ons niet noodzakelijkerwijs beiden leiden tot exact dezelfde opvattingen.
Dat heb ik nooit beweerd bedoeld. Ik heb inderdaad gezegd dat je beïnvloed word door je omgeving, maar wist toen niet dat de genetica in deze ook een rol speelt. Nu herzie ik mijn redenatie en versterk mijn stelling: ik zeg dat de combinatie van alle factoren die jou als individu vormen verantwoordelijk zijn voor jouw denkwijze en dat je onmogelijk zelf invloed kunt uitoefenen op je 'gedeelde omgeving' of je genetische opmaak. Het enige wat dan overblijft waar je wel (maar slechts in kleine mate) bewust invloed op kunt uitoefenen, is het stukje 'unieke ervaringen'quote:Bij onderzoeken naar de invloed van verschillende componenenten worden dan ook vaak eeneiige tweelingen onderzocht. Die hebben namelijk exact dezelfde genetische opmaak. Daarnaast spreekt men bij 'omgevingsinvloeden' over gedeelde invloeden zoals dezelfde opvoeding en de 'unieke invloeden'. Bij een eeneiige tweeling die in hetzelfde gezin opgroeit is de 'gedeelde omgeving' ook hetzelfde en is de eventuele variatie in gedrag dus toe te schrijven aan de 'unieke invloeden'. Door een vergelijking te maken met broers / zussen die geen eeneiige tweeling zijn, kun je dan weer afleiden in hoeverre de genetica en gedeelde omgeving een rol spelen aangezien bij hen alleen de 'gedeelde omgeving' hetzelfde is.
Op die manier kun je dan statistische invloeden vinden van genetica, 'gedeelde ervaringen' en 'unieke ervaringen'. In weze zeg jij dat 'unieke ervaringen' zoals jij hierboven beschrijft 'bepalen' oftewel volledig verantwoordelijk zijn voor wel / niet gelovig worden.
Dat verbaast me niets.quote:Dat is in ieder geval niet zo, zoals de onderzoeken hierboven wel laten zien. Overigens moet je ook niet te veel waarde hechten aan 'a posteriori rationaliseringen'. Een aardig psychologisch experiment is er een waarbij men specifiek één hersenhelft 'onbewust' stimuleerde om een kamer te verlaten. Als men daarna werd gevraagd waarom de kamer verlaten werd, kwamen er allerlei redenen naar boven als 'ik had zin in een blikje cola' of 'ik moest even naar het toilet' in plaats van 'geen flauw idee'.
Waar slaat dit op ? Jij beweert iets (Er is geen contact tussen bepaalde volkeren), je roept maar wat en ik wijs slechts op de noodzaak om het dan maar te onderbouwen door het tegendeel en meerdere opties nadrukkelijk nog open te houden.quote:Op zondag 12 juli 2009 01:11 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Niet teveel von Däniken lezen....
[..]
Die heb ik niet; maar dat sluit nog niet uit dat het contact er niet is geweest. Het kan t.z.t. misschien wel degelijk worden aangetoond; net zoals bijvoorbeeld het contact tussen de Vikingen en de Maya's, dat nu wel aangetoond is.quote:Ik ben benieuwd welke theorie jij hebt voor contact tussen de Maya's en de Maori's om een willekeurig voorbeeld te noemen
[..]
Demonen zijn heeeeel andere "beestjes" ... Jouw schrijftrant geeft al aan dat je helemaal, maar ook helemaal niets weet van deze nader te noemen "geesten" of entiteiten-wereld.quote:het beestje een andere naam geven voegt niks toe.
[..]
In die Asterix' verhalen staan veel verborgen waarheden, zoals de kennis der Druiden en de cultuur van de Kelten.quote:foei! Voor straf alle Asterix-en gaan lezen (dat zou iedereen sowieso moeten doen)
voor de verandering ben ik het eens met je eens. Ook in het huidige Gallië wordt dat juist op dit moment aangetoond. Jammer voor de Kohl's en de Armstrongetjes, de Schleckjes en de Dekkertjes en de Contadortjes dat ze niet als klein jongetje in de ketel zijn gevallen, maar steeds weer een nieuwe dosis nodig hebben.quote:Op zondag 12 juli 2009 14:06 schreef Bankfurt het volgende:
Dat verhaal van die toverdrank is een leuk grapje, ja; maar dergelijke drankjes en rituelen bestaan tot op zekere hoogte wel degelijk in die zin bijv. dat ze de menselijke krachten extreem tot bovennatuurlijke normen vergroten ! afgezien dat het levensgevaarlijke rommel is.
Interessant is ook dat in de mythologie van de Inuit (eskimo), deze entiteiten ook voorkwamen, echter niet zo'n enge betekenis hadden. Echter de christelijke missionarissen hebben hoogstwaarschijnlijk ook deze cultuur kapot gemaakt door ze te overtuigen van het bestaan van een god. Inuit geloofden namelijk niet in goden, ze waren bang! Dit om de extreme omstandigheden te kunnen overleven.quote:Op zondag 12 juli 2009 14:06 schreef Bankfurt het volgende:
Demonen zijn heeeeel andere "beestjes" ... Jouw schrijftrant geeft al aan dat je helemaal, maar ook helemaal niets weet van deze nader te noemen "geesten" of entiteiten-wereld.
Waarom zijn deze godsdiensten dan zo bang voor shamanisme? Dit heeft volgens mij te maken met het feit dat je met een goed zelfvertrouwen overleven een heel stuk makkelijker wordt, en dat op dat moment eigenlijk niemand meer iets over je te zeggen heeft, anders dan je omgeving uiteraard.quote:Op zondag 12 juli 2009 23:29 schreef vaarsuvius het volgende:
Het is dat vooral doordat de 3 monotheistische wereld godsdiensten er fel tegen getreden hebben , dat het hier erg op de achtergrond geraakt is.
alsof er verschil zit tussen Tru achtige dingen en religiequote:Op zaterdag 11 juli 2009 23:33 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dit wordt me wat te Tru-achtig, eerlijk gezegd.
voor mij zit daar een verschil in jaquote:Op zondag 12 juli 2009 23:53 schreef Laton het volgende:
[..]
alsof er verschil zit tussen Tru achtige dingen en religie
Echte Tru gerelateerde mensen geloven niet zo graag in leugens, die zoeken liever zelf wat uit. Dat is een wezenlijk verschil inderdaad.quote:
Het zou wel fijn zijn als je de tweede en derde persoon enkelvoud van de tegenwoordige tijd schreef als stam+t. En niet als stam+d.quote:Op maandag 6 juli 2009 13:35 schreef Mr.Zed het volgende:
Voortgekomen uit een andere discussie, wil ik eens met jullie van gedachten wisselen over de stelling die ik hierboven poneer.
Ik ben van mening dat je gelovig bent, simpelweg omdat je iets geloofdt.
En dus niet omdat je ervoor kiest (dat) te geloven.![]()
Dan hebben we het dus over indoctrinatie, ontwikkelings-psychologie en wat er allemaal ten grondslag ligt aan de manier van denken die bepaaldt of je geloofdt wat er in het ene boek (bijv de bijbel) staat, of in het andere (bijv wonderen der evolutie).
Ik zeg dat je niet zelf bepaaldt welke indrukken je in je jeugd meekrijgt en je daarmee dus ook niet écht zelf kunt beslissen of je wel of niet gelovig bent.
Voor de goede orde:
Het is hier dus niet de bedoeling te discussieren over het geloof versus een ander geloof, versus evolutie, maar enkel en alleen hoe het komt dat de ene persoon wel geloofdt en de ander niet.
shamanisme is idd een concurentie; de 3 mono-godsdiensten bedienen zich trouwens ook van demonen, maar dat zullen de kerkleiders nooit durven toegeven.quote:Op zondag 12 juli 2009 23:40 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Waarom zijn deze godsdiensten dan zo bang voor shamanisme? Dit heeft volgens mij te maken met het feit dat je met een goed zelfvertrouwen overleven een heel stuk makkelijker wordt, en dat op dat moment eigenlijk niemand meer iets over je te zeggen heeft, anders dan je omgeving uiteraard.
die opmerking over Astrologie is zeer interessant. Waar haal je dit vandaan ?quote:De 3 monotheïstische godsdiensten zorgen er dan ook voor dat je het vertrouwen buiten jezelf gaat leggen en zodoende afhankelijk wordt. Om deze reden denk ik dan ook dat er veel astrologische kennis is verdwenen. Het is de kennis van je omgeving en jezelf, dat uiteindelijk je zelfvertrouwen en dus jezelf alleen maar sterker maakt.
Het lijkt mij gewoon het veel banalere gegeven dat de drie monotheïstische godsdiensten het concept van 'Onze geloof is het enige juiste, bekeer of brand in de hel!' hebben geïntroduceerd. Tot die tijd was het te vuur en zwaard verspreiden van een specifiek geloof ten koste van andere geloofsopvattingen niet echt aanwezig.quote:Op zondag 12 juli 2009 23:40 schreef mediaconsument het volgende:
Waarom zijn deze godsdiensten dan zo bang voor shamanisme? Dit heeft volgens mij te maken met het feit dat je met een goed zelfvertrouwen overleven een heel stuk makkelijker wordt, en dat op dat moment eigenlijk niemand meer iets over je te zeggen heeft, anders dan je omgeving uiteraard.
De 3 monotheïstische godsdiensten zorgen er dan ook voor dat je het vertrouwen buiten jezelf gaat leggen en zodoende afhankelijk wordt. Om deze reden denk ik dan ook dat er veel astrologische kennis is verdwenen. Het is de kennis van je omgeving en jezelf, dat uiteindelijk je zelfvertrouwen en dus jezelf alleen maar sterker maakt.
Logica, om eerlijk te zijn. Gebaseerd op mijn ideeën over zelfvertrouwen. Ik heb dan ook het idee dat zelfvertrouwen de sleutel is in dit hele verhaal.quote:Op maandag 13 juli 2009 11:36 schreef Bankfurt het volgende:
die opmerking over Astrologie is zeer interessant. Waar haal je dit vandaan ?
Je weet volgens mij veel meer dan je hier openlijk lijkt te mogen neerschrijven.
Oftewel deze godsdiensten hebben dit met opzet gedaan. Dat verklaart dan gelijk waarom mensen van de ene religie naar de ander te bekeren zijn. Mensen met een degelijk zelfvertrouwen zijn niet zo makkelijk om te praten.quote:Op maandag 13 juli 2009 12:06 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het lijkt mij gewoon het veel banalere gegeven dat de drie monotheïstische godsdiensten het concept van 'Onze geloof is het enige juiste, bekeer of brand in de hel!' hebben geïntroduceerd. Tot die tijd was het te vuur en zwaard verspreiden van een specifiek geloof ten koste van andere geloofsopvattingen niet echt aanwezig.
Het lijkt me meer een gegeven van monotheisme.quote:Op maandag 13 juli 2009 12:24 schreef mediaconsument het volgende:
Oftewel deze godsdiensten hebben dit met opzet gedaan.
Een godsdienst doet niet echt iets met opzet, dat doen mensen. Het zegt verder ook vrij weinig over 'waarom mensen van de ene religie naar de andere te bekeren zijn'. Dat wordt verklaard door het gegeven dat mensen nu eenmaal mensen zijn. Net als dat mensen van communistische opvattingen naar liberale of neoconservatieve opvattingen kunnen verschuiven of vice versa, kunnen ze ook van religie wisselen of meer of minder extreme religieuze opvattingen aannemen. Het idee van 'onze religie is de enige ware' in combinatie met menselijke expansiedrang verklaart wel deels het succes (als je kijkt naar aantal aanhangers) van die religies.quote:Op maandag 13 juli 2009 12:24 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Oftewel deze godsdiensten hebben dit met opzet gedaan. Dat verklaart dan gelijk waarom mensen van de ene religie naar de ander te bekeren zijn. Mensen met een degelijk zelfvertrouwen zijn niet zo makkelijk om te praten.
Je zou jezelf dan kunnen afvragen of het op de achtergrond verdwijnen van de oudere geloven een logisch gevolg is van de evolutie, of dat dit beïnvloed is door de mensen die de huidige monotheïstische geloven hebben ontworpen.quote:Op maandag 13 juli 2009 12:30 schreef Monolith het volgende:
[..]
Een godsdienst doet niet echt iets met opzet, dat doen mensen. Het zegt verder ook vrij weinig over 'waarom mensen van de ene religie naar de andere te bekeren zijn'. Dat wordt verklaard door het gegeven dat mensen nu eenmaal mensen zijn. Net als dat mensen van communistische opvattingen naar liberale of neoconservatieve opvattingen kunnen verschuiven of vice versa, kunnen ze ook van religie wisselen of meer of minder extreme religieuze opvattingen aannemen. Het idee van 'onze religie is de enige ware' in combinatie met menselijke expansiedrang verklaart wel deels het succes (als je kijkt naar aantal aanhangers) van die religies.
Dat denkbeeld lijkt mij gebaseerd op de misvattingen dat geloven 'bewust ontworpen' zouden zijn. Geloven zijn ook een onderdeel van culturele evolutie. Het idee dat geloven óf 'bewust ontworpen' óf een 'logisch gevolg van evolutie' zijn is een foutieve dichotomie. Het 'verdwijnen' van oudere geloven heeft vele oorzaken. De effectieve verspreiding van het monotheïsme ten koste van die 'oudere geloven' is er één van.quote:Op maandag 13 juli 2009 12:49 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Je zou jezelf dan kunnen afvragen of het op de achtergrond verdwijnen van de oudere geloven een logisch gevolg is van de evolutie, of dat dit beïnvloed is door de mensen die de huidige monotheïstische geloven hebben ontworpen.
Het klinkt mij niet echt menselijk in de oren op het moment dat een godsdienst zelf het heft in handen pakt om deze te verspreiden middels missionarissen etc. Als dit op een natuurlijke manier was gegroeid, dan hadden deze godsdiensten meer vertrouwen gehad in zichzelf, en hadden ze dus geen mensen op pad gestuurd om het woord te verspreiden maar had deze godsdienst dat vanzelf gedaan.quote:Op maandag 13 juli 2009 13:06 schreef speknek het volgende:
Afgezien van misschien L.Ron Hubbard denk ik niet dat mensen religies echt 'ontwerpen'. Dat groeit meer, op een evolutionaire manier. Mensen bedenken telkens iets nieuws, en wat zich goed propageert, beklijft. Het is dan ook niet zo gek dat gewelddadige territoriale expansiedrift, pardon, evangelisatie over verlossing, de de facto standaard van de wereldgodsdiensten is geworden.
Dan ben ik toch nieuwschierig hoe een godsdienst dat dan precies doet, zonder mensen zichzelf verspreidenquote:Op maandag 13 juli 2009 13:16 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Het klinkt mij niet echt menselijk in de oren op het moment dat een godsdienst zelf het heft in handen pakt om deze te verspreiden middels missionarissen etc. Als dit op een natuurlijke manier was gegroeid, dan hadden deze godsdiensten meer vertrouwen gehad in zichzelf, en hadden ze dus geen mensen op pad gestuurd om het woord te verspreiden maar had deze godsdienst dat vanzelf gedaan.
Schitterend antwoord.quote:Op maandag 13 juli 2009 12:49 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Je zou jezelf dan kunnen afvragen of het op de achtergrond verdwijnen van de oudere geloven een logisch gevolg is van de evolutie, of dat dit beïnvloed is door de mensen die de huidige monotheïstische geloven hebben ontworpen.
Ik vind jouw filosofie van (zelf) vertrouwen erg goed en origineel.quote:Wat mij echter naar de 2de keus doet uitwijken, is het feit dat op dit moment ons grootste probleem te maken heeft met zelfvertrouwen. Oprechte mensen, met een schoon en eerlijk zelfvertrouwen zijn helaas niet in grote getalen aanwezig, anders hadden harddrugs (anti-depressiva), alcohol, geld, lust, religie, noem maar op heel wat minder invloed gehad, mijns inziens.
Met deze laatste zin ben ik het gedeeltelijk eens. Het vertrouwen in het financiele systeem, is weg. Dit systeem is eigenlijk een soort laatste superreligie voor veel mensen geweest (met de accountants en bankiers als soort priesters en bisschoppen) en is nu dan ook onderuit gehaald. Maar deze crisis is natuurlijk ook veroorzaakt door compleet (vaak opzettelijk) mismanagement en incompetentie.quote:Geld zie ik dan ook als vertrouwen, tot het moment dat het zijn waarde verliest. Een byte die zijn waarde verliest is dan net zo corrupt, als dat stukje geld. De huidige kredietcrisis is volgens mij dan ook ontstaan door een gebrek aan vertrouwen.
Bedankt.quote:Op maandag 13 juli 2009 15:45 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Schitterend antwoord.![]()
[..]
Ik vind jouw filosofie van (zelf) vertrouwen erg goed en origineel.
Er zijn in de geschiedenis een aantal personen geweest die dit inzagen, Lincoln en JFK zijn hier hele mooie voorbeelden van. Geld is dan ook vanuit origine een vertrouwensmiddel (de waarde van geld werd dan ook geruime tijd bepaald door goud), echter banken weten dit maar al te goed en hebben hier volgens mij aardig gebruik van gemaakt, omdat je dmv. mensen uit hun concentratie brengen, je veel controle kunt uitoefenen omdat ze moeite krijgen met hun zelfvertrouwen, en dus afhankelijk worden van anderen.quote:Met deze laatste zin ben ik het gedeeltelijk eens. Het vertrouwen in het financiele systeem, is weg. Dit systeem is eigenlijk een soort laatste superreligie voor veel mensen geweest (met de accountants en bankiers als soort priesters en bisschoppen) en is nu dan ook onderuit gehaald. Maar deze crisis is natuurlijk ook veroorzaakt door compleet (vaak opzettelijk) mismanagement en incompetentie.
Maar dat drijft mensen misschien (vaak onterecht) weer terug naar een oude godsdienst of heidens natuurgeloof of populaire idolen. Gevaarlijke ontwikkeling. Dat zie je nu al met die verheerlijking van die gekke Dalai Lama en Michael Jackson. Of nog gekker: Die propaganda-boeken bijv. over "groen ondernemen" en "help, red de planeet van het broeigaseffect".
Een godsdienst kan niet het heft in handen nemen, evenmin kan een godsdienst vertrouwen in zichzelf hebben. Een godsdienst is niet stoffelijk en evenmin een gesstelijk wezen, maar een abstracte beschrijving van een abstract gevoel/idee.quote:Op maandag 13 juli 2009 13:16 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Het klinkt mij niet echt menselijk in de oren op het moment dat een godsdienst zelf het heft in handen pakt om deze te verspreiden middels missionarissen etc. Als dit op een natuurlijke manier was gegroeid, dan hadden deze godsdiensten meer vertrouwen gehad in zichzelf, en hadden ze dus geen mensen op pad gestuurd om het woord te verspreiden maar had deze godsdienst dat vanzelf gedaan.
Ik heb toevallig een paar dagen terug een leuke film over dit onderwerp gevonden: The Journals of Knud Rasmussen. Deze film gaat over de oorspronkelijke Inuit Mythologie en hoe het Christendom hierin is binnengedrongen.
http://www.imdb.com/title/tt0478366/
Oftewel de monotheïstische godsdiensten, zijn geen godsdiensten zoals jij het verteld. Het zijn goed samengestelde verhalen met een doel!quote:Op maandag 13 juli 2009 20:38 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Een godsdienst kan niet het heft in handen nemen, evenmin kan een godsdienst vertrouwen in zichzelf hebben. Een godsdienst is niet stoffelijk en evenmin een gesstelijk wezen, maar een abstracte beschrijving van een abstract gevoel/idee.
Ik zou het christendom in de periode 60 AD tot 400 AD bestuderen als ik jouw was dan kom je tot hele andere conclusies. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor de islam.quote:Op maandag 13 juli 2009 13:06 schreef speknek het volgende:
Afgezien van misschien L.Ron Hubbard denk ik niet dat mensen religies echt 'ontwerpen'. Dat groeit meer, op een evolutionaire manier. Mensen bedenken telkens iets nieuws, en wat zich goed propageert, beklijft. Het is dan ook niet zo gek dat gewelddadige territoriale expansiedrift, pardon, evangelisatie over verlossing, de de facto standaard van de wereldgodsdiensten is geworden.
Ja missionarissen, die waren lievv, eerst bekeren en daarna als slaafje afvoeren.quote:Op maandag 13 juli 2009 20:59 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Ik doel dan ook alleen maar op het feit dat bijvoorbeeld het Christendom missionarissen op pad heeft gestuurd om mensen te bekeren tot het Christelijke geloof. Vertel mij dan eens, wie hun het recht heeft gegeven om invloed te gaan uitoefenen op het vertrouwen van andere mensen? Was hun bericht zo belangrijk dat ze hiermee die mensen hielpen? Of wouden ze simpelweg meer macht?
Hoe verzin je het..quote:Op maandag 13 juli 2009 21:13 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ik zou het christendom in de periode 60 AD tot 400 AD bestuderen als ik jouw was dan kom je tot hele andere conclusies. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor de islam.
Het gristendom is ontworpen. In de hoofdzaak om te zorgen dat het volk gehoorzaam blijft (dienen van de overheid als heilig verlengstuk van god) (geen vragen stellen over slaaf en meester verhoudingen arm en rijk etc).
Boekenverbrandingen, oorlogen, de pest, alcohol, eh?quote:Op maandag 13 juli 2009 22:24 schreef Dwerfion het volgende:
En welke nieuwe dingen zijn na 300 nog toegevoegd aan het geloof dat de overheden goed konden gebruiken om het volk onder de duim te houden?
Wie beperkt het nou weer tot monotheïstische godsdiensten? Of bedoel je te zeggen dat de ene god zelf een doel heeft en mensen uitzendt? Want dan, als je het woord godsdienst door god vervangt, wordt de persoonlijke schrijfstijl ineens betekenisvol.quote:Op maandag 13 juli 2009 20:59 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Oftewel de monotheïstische godsdiensten, zijn geen godsdiensten zoals jij het verteld. Het zijn goed samengestelde verhalen met een doel!
Ik doel dan ook alleen maar op het feit dat bijvoorbeeld het Christendom missionarissen op pad heeft gestuurd om mensen te bekeren tot het Christelijke geloof. Vertel mij dan eens, wie hun het recht heeft gegeven om invloed te gaan uitoefenen op het vertrouwen van andere mensen? Was hun bericht zo belangrijk dat ze hiermee die mensen hielpen? Of wouden ze simpelweg meer macht?
Aha. Dus volgens jouw briljante, waterdichte theorie zouden neurologen bij alle gelovigen een identieke hersenafwijking moeten waarnemen?quote:Op dinsdag 14 juli 2009 00:32 schreef Heathen. het volgende:
Gelovigen hebben een hersenafwijking. Dit is vooral omdat zo dingen goed te kunnen verwerken die ze niet aankunnen in het dagelijks leven.
Que? Wat bedoel je hiermee?quote:Op dinsdag 14 juli 2009 00:32 schreef Heathen. het volgende:
Gelovigen hebben een hersenafwijking. Dit is vooral omdat zo dingen goed te kunnen verwerken die ze niet aankunnen in het dagelijks leven.
Daar zijn resultaten van ja.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 00:37 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Aha. Dus volgens jouw briljante, waterdichte theorie zouden neurologen bij alle gelovigen een identieke hersenafwijken moeten waarnemen?
Dat zou baanbrekend zijn. Bron?quote:
Er zit een heel groot verschil tussen een Wash en een Damage......quote:Op dinsdag 14 juli 2009 00:32 schreef Heathen. het volgende:
Gelovigen hebben een hersenafwijking. Dit is vooral omdat zo dingen goed te kunnen verwerken die ze niet aankunnen in het dagelijks leven.
Het zou me niet verbazen. Maar inderdaad: bron?quote:
Is dat relevant? Geloof is bij uitstek een goed middel om de bevolking onder de duim te houden. Niet voor niets zijn wet en religie in veel landen nauwelijks van elkaar te scheiden. De Bijbel en Koran zijn in veel opzichten niet veel meer dan veredelde wetboeken.quote:Op maandag 13 juli 2009 22:24 schreef Dwerfion het volgende:
En welke nieuwe dingen zijn na 300 nog toegevoegd aan het geloof dat de overheden goed konden gebruiken om het volk onder de duim te houden?
Dit is natuurlijk onzin. Want dan zou gelovig-zijn werkelijk geen keuze zijn, maar iets dat genetisch is bepaald. En dat is religie niet. Mensen worden religieus opgevoed en die indoctrinatie begint al op heel jonge leeftijd. Ik kan me dus best voorstellen dat sommige gelovigen niet beter weten dan dat ze gelovig (moeten) zijn. Niettemin heeft iedere gelovige de keuze om zijn geloof af te zweren, of om te switchen naar een andere religie.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 00:32 schreef Heathen. het volgende:
Gelovigen hebben een hersenafwijking. Dit is vooral omdat zo dingen goed te kunnen verwerken die ze niet aankunnen in het dagelijks leven.
Ik deel je mening over invloed van geboorteplaats en opvoeding. Maar zie ook dat mensen op verschillende manieren denken en voelen en handelen. Ik heb het meegemaakt dat in een discussie iemand uit vier mogelijkheden vijf keer de verkeerde koos. En na uitleg van de situatie toch nog met een heel andere veronderstelling kwam. Anderzijds zijn er mensen die meestal de ontbrekende informatie correct aanvullen.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 10:14 schreef isogram het volgende:
[..]
Is dat relevant? Geloof is bij uitstek een goed middel om de bevolking onder de duim te houden. Niet voor niets zijn wet en religie in veel landen nauwelijks van elkaar te scheiden. De Bijbel en Koran zijn in veel opzichten niet veel meer dan veredelde wetboeken.
[..]
Dit is natuurlijk onzin. Want dan zou gelovig-zijn werkelijk geen keuze zijn, maar iets dat genetisch is bepaald. En dat is religie niet. Mensen worden religieus opgevoed en die indoctrinatie begint al op heel jonge leeftijd. Ik kan me dus best voorstellen dat sommige gelovigen niet beter weten dan dat ze gelovig (moeten) zijn. Niettemin heeft iedere gelovige de keuze om zijn geloof af te zweren, of om te switchen naar een andere religie.
En om een link te leggen met de eerste opmerking: de angst dat 'onderdanen' zouden switchen naar een andere religie, zie je nog steeds overal terug, vertaald in strenge wetten, regels. Er zijn landen waar de islam de enige geaccepteerde religie is. Het stikt ook van de landen waar christenen actief worden vervolgd. Joden vinden zichzelf het enige ware geloof, moslims geloof ik ook. En zelfs binnen de religie zie je nog haat en nijd, bijvoorbeeld tussen protestanten en katholieken. Het is nog maar 40-50 jaar geleden dat je in Nederland een heel groot probleem had wanneer je als protestantse man verliefd werd op een katholiek meisje...
Maar ik bid er niet naar. Ik verbied anderen niets vanwege de stelling van Pythagoras. Ik denk niet dat ik vanwege Pythagoras na mijn dood ultiem gelukkig in een wiskundige ruimte zal zweven als ik me "netjes" gedraag. Het maakt dus helemaal niet uit of Pythagoras waar is. Geld dat ook voor jouw religie?quote:Op dinsdag 7 juli 2009 21:37 schreef Bankfurt het volgende:
Er zijn veel mensen die deze stelling niet kunnen bewijzen, en niets anders kunnen dan er in te geloven.
Het verbod op andere drugs dan religie?quote:Op maandag 13 juli 2009 22:24 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Hoe verzin je het..![]()
Welke keizer of andere overheid van voor het jaar 300 was christelijk? En welke nieuwe dingen zijn na 300 nog toegevoegd aan het geloof dat de overheden goed konden gebruiken om het volk onder de duim te houden?
Het is relevant in de reactie op Daniel1976. De vroege kerk had geen enkele macht, en heeft haar theologie dus ook niet ontworpen om het volk onder de duim te houden. Dat was wel wat hij beweerde.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 10:14 schreef isogram het volgende:
[..]
Is dat relevant? Geloof is bij uitstek een goed middel om de bevolking onder de duim te houden. Niet voor niets zijn wet en religie in veel landen nauwelijks van elkaar te scheiden. De Bijbel en Koran zijn in veel opzichten niet veel meer dan veredelde wetboeken.
Hitler had ook geen enkele macht voordat hij bij verkiezingen voor het eerst een mandaat kreeg. Wie zegt dat je geen ideologie/theologie kunt ontwerpen met als uiteindelijk doel om meer macht te vergaren en de bevolking onder de duim te houden?quote:Op dinsdag 14 juli 2009 11:21 schreef Dwerfion het volgende:
De vroege kerk had geen enkele macht, en heeft haar theologie dus ook niet ontworpen om het volk onder de duim te houden.
Hitler had ook geen macht toen ie geboren werd. Dat zegt niets over zijn doctrine.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 11:21 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Het is relevant in de reactie op Daniel1976. De vroege kerk had geen enkele macht, en heeft haar theologie dus ook niet ontworpen om het volk onder de duim te houden..
Oeps, late reactiequote:Op dinsdag 14 juli 2009 11:25 schreef isogram het volgende:
[..]
Hitler had ook geen enkele macht voordat hij bij verkiezingen voor het eerst een mandaat kreeg. Wie zegt dat je geen ideologie/theologie kunt ontwerpen met als uiteindelijk doel om meer macht te vergaren en de bevolking onder de duim te houden?
Ik zeg niet dat het christendom met dat motief is gesticht, maar volledig uitsluiten lijkt me ook lastig.
De belangrijkste grondleggers van het christendom (Petrus, Paulus, Jakobus, Johannes) waren allemaal juist vijanden van de macht. Ze zijn opgesloten, gemarteld en veelal ook geëxecuteerd. En dit deden ze met uiteindelijk doel macht te vergaren? Yeah right.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 11:25 schreef isogram het volgende:
[..]
Hitler had ook geen enkele macht voordat hij bij verkiezingen voor het eerst een mandaat kreeg. Wie zegt dat je geen ideologie/theologie kunt ontwerpen met als uiteindelijk doel om meer macht te vergaren en de bevolking onder de duim te houden?
Ik zeg niet dat het christendom met dat motief is gesticht, maar volledig uitsluiten lijkt me ook lastig.
Theoretisch is van alles mogelijk. Ik kijk liever naar waarschijnlijkheden.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 11:25 schreef isogram het volgende:
[..]
Hitler had ook geen enkele macht voordat hij bij verkiezingen voor het eerst een mandaat kreeg. Wie zegt dat je geen ideologie/theologie kunt ontwerpen met als uiteindelijk doel om meer macht te vergaren en de bevolking onder de duim te houden?
Ik zeg niet dat het christendom met dat motief is gesticht, maar volledig uitsluiten lijkt me ook lastig.
Alles wat in de Bijbel staat, is rechtstreeks van deze vier mannen afkomstig? Of zou het ook zo kunnen zijn dat er heel wat persoonlijke meningen/opvattingen in de verschillende evangeliën en geboden zijn geslopen?quote:Op dinsdag 14 juli 2009 12:02 schreef koningdavid het volgende:
De belangrijkste grondleggers van het christendom (Petrus, Paulus, Jakobus, Johannes) waren allemaal juist vijanden van de macht. Ze zijn opgesloten, gemarteld en veelal ook geëxecuteerd. En dit deden ze met uiteindelijk doel macht te vergaren? Yeah right.
De a-hiërarchische structuur van het christendom (iedereen is gelijk voor God) maakt het ook niet echt geschikt als machtsmiddel. Dat het desondanks toch als zodanig misbruikt is door de kerkelijke macht zegt meer over hoe makkelijk de mens corrumpeert als hij macht heeft, dan over het christelijk geloof.
Het is niet waarschijnlijk dat er een God is.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 12:02 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Theoretisch is van alles mogelijk. Ik kijk liever naar waarschijnlijkheden.
quote:Op dinsdag 14 juli 2009 12:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het is niet waarschijnlijk dat er een God is.
Gelovig zijn is dus geen keuze.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 12:19 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Alsof ik me nog door jou uit m'n tent laat lokken...
We dwalen af!quote:Op maandag 6 juli 2009 13:35 schreef Mr.Zed het volgende:
Ik ben van mening dat je gelovig bent, simpelweg omdat je iets gelooft.
En dus niet omdat je ervoor kiest (dat) te geloven.![]()
Dan hebben we het dus over indoctrinatie, ontwikkelings-psychologie en wat er allemaal ten grondslag ligt aan de manier van denken die bepaalt of je gelooft wat er in het ene boek (bijv de bijbel) staat, of in het andere (bijv wonderen der evolutie).
Ik zeg dat je niet zelf bepaalt welke indrukken je in je jeugd meekrijgt en dat je daarmee dus ook niet écht zelf kunt beslissen of je wel of niet gelovig bent.
Voor de goede orde:
Het is hier dus niet de bedoeling te discussieren over het geloof versus een ander geloof, versus evolutie, maar enkel en alleen hoe het komt dat de ene persoon wel gelooft en de ander niet.
Kees22, bedankt.quote:Op woensdag 15 juli 2009 00:10 schreef Kees22 het volgende:
[..]
We dwalen af!
Edit: het gaat niet om het ene geloof tegenover het andere. Het gaat om de vraag of je echt zelf kunt beslissen of je gelovig bent of niet.
En dan met name het onderstreepte stukje natuurlijk...quote:Op zondag 12 juli 2009 10:10 schreef Mr.Zed het volgende:
[..]
eens
[..]
Dat heb ik nooit beweerd bedoeld. Ik heb inderdaad gezegd dat je beïnvloed word door je omgeving, maar wist toen niet dat de genetica in deze ook een rol speelt. Nu herzie ik mijn redenatie en versterk mijn stelling: ik zeg dat de combinatie van alle factoren die jou als individu vormen verantwoordelijk zijn voor jouw denkwijze en dat je onmogelijk zelf invloed kunt uitoefenen op je 'gedeelde omgeving' of je genetische opmaak. Het enige wat dan overblijft waar je wel (maar slechts in kleine mate) bewust invloed op kunt uitoefenen, is het stukje 'unieke ervaringen'
[..]
Dat verbaast me niets.
Ik heb zelf in een duister verleden meegemaakt dat mensen die bewust bang gemaakt werden door een 'gastheer' en hier voor alle aanwezigen duidelijk last van hadden, glashard bleven beweren dat ze het naar hun zin hadden.
Wat iemand zegt, kan ook een leugen zijn, die hij uitspreekt, omdat hij denkt dat het een wenselijk antwoord is op de vraag van de ontvanger. (Hoop dat de grammatica in die laatste zinnen klopt)
@Monolith: De argumenten die jij aandraagt in deze discussie, bevestigen voor mij mijn stellingname. Als ik ze verkeerd uitleg, hoor ik het graag.![]()
ga ik doenquote:Op woensdag 15 juli 2009 01:15 schreef Mr.Zed het volgende:
[..]
Kees22, bedankt.![]()
Uit het feit dat monolith mijn laatste post hierboven (nog) niet heeft tegengesproken, maar wel al op een ander heeft gereageerd, leid ik af, dat mijn interpretatie van zijn theorethische kennis inzake de invloed van DNA op iemands denkwijze correct is.
Daarom wil ik deze post graag nogmaals onder de aandacht brengen van iedereen die er de eerste keer niet op gereageerd heeft of die niet de moeite nemen het hele topic door te nemen:
[..]
En dan met name het onderstreepte stukje natuurlijk...
Ben benieuwd of er nog iemand iets tegenin te brengen heeft.![]()
(hoop van wel...)
Hier geef je aan dat je je op 12-jarige leeftijd al bewust was van het gewicht van die belofte. Met andere woorden, je dacht dus ook iets dieper na over eea dan de gemiddelde 12-jarige (denk ik... zijn er ook psychiaters of id. in de zaal?)quote:Op woensdag 15 juli 2009 00:49 schreef Kees22 het volgende:
(...)Bij mijn Plechtige Communie heb ik mij afgevraagd, of ik achter mijn rug mijn vingers moest kruisen. (Uitleg: bij je Plechtige Communie beloof je, als twaalfjarige, om soldaat van Christus te zijn en het Ware Geloof ten alle tijde te verdedigen.)
In zekere zin is de agnost eigenlijk iemand die niet gelooft, maar dat dan ook weer niet helemaal gelooft.quote:Mijn beste vriendje is geboren in een dorp, waar ook protestanten woonden en hij vocht vaak met hun kinderen.
Ik wilde missionaris worden, om arme volkeren op te stoten in de vaart der volkeren. Dus kwam ik, na enige strubbelingen, op een internaat terecht.
Daar werd ik, door logisch nadenken, agnost.
Hoewel het leven van Ayaan Hirshi ???? heftiger verlopen is, herken ik haar afkeer van religie wel. Ik heb een afkeer van haar zendingsdrang, omdat ik denk dat mensen vanzelf wel tot bezinning komen. Of niet, en dan helpt zending ook niet.
Ik kan me niet meer herinneren, of ik indertijd gewezen ben op het bestaan van atheïsten.
Mijn redenering was eenvoudig, en niet origineel:
1) "Als er een god bestaat, is hij zo ver buiten mijn bereik (almachtig, alomtegenwoordig, alwetend) dat ik me niet eens een vage voorstelling kan maken van hem."
2) "Ik probeer te leven als een goed mens. De menselijke wetten zijn vrijwel gelijk aan de goddelijke en zijn nuttig en zinvol, dus dat hoeft geen probleem te zijn."
3) "Als ik doodga en god blijkt toch te bestaan, dan kan ik wijzen op mijn poging tot een goed leven. Als hij dan echt liefdevol is, zal hij me wel binnenlaten.
4) "En als hij niet liefdevol is, wil ik misschien wel niet in de hemel komen. Trouwens: ik hou best wel van rijstepap, maar eeuwig?? En eeuwig gelukkig zijn lijkt me ook wel saai."
Nu ik je post voor de derde keer doorlees, valt me iets op:quote:Samenvattend: mijn achtergrond, waar ik niks aan kon doen, zou geleid hebben tot gelovigheid.
Andere omstandigheden, waar ik trouwens ook niet veel aan kon doen, hebben ertoe geleid dat ik agnost werd.
In mijn redenering ben ik agnost: ik kan niet weten of god bestaat. Ik verwerp het bestaan van god dan ook niet. Want ik kan ook niet met zekerheid zeggen, dat hij niet bestaat.quote:Op woensdag 15 juli 2009 01:29 schreef Mr.Zed het volgende:
[..]
Hier geef je aan dat je je op 12-jarige leeftijd al bewust was van het gewicht van die belofte. Met andere woorden, je dacht dus ook iets dieper na over eea dan de gemiddelde 12-jarige (denk ik... zijn er ook psychiaters of id. in de zaal?)
[..]
In zekere zin is de agnost eigenlijk iemand die niet gelooft, maar dat dan ook weer niet helemaal gelooft.![]()
[..]
Nu ik je post voor de derde keer doorlees, valt me iets op:
In jouw redenatie mis ik de motivatie om het godsbeeld te verwerpen.
Ik lees wel dat je god niet kunt bevatten en dat je je ontkenning vergoelijkt, maar geen punt waaruit blijkt dat hij niet zou bestaan...
Kun je verklaren hoe je dan toch tot die beslissing/dat inzicht bent gekomen?
(ik denk van niet)
Suzie bestaat niet.quote:Op woensdag 15 juli 2009 09:34 schreef Ad_rem het volgende:
Iedereen bouwt op de een of andere manier zandkastelen voor zichzelf maar de een gaat hier verder in dan de andere. Zo ook in het verhaal van Suzie:
Jij bent een Suzie.quote:
Nee hoor, het is okay.quote:Op woensdag 15 juli 2009 01:43 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik ontken zijn bestaan nergens, daar waak ik zorgvuldig voor. Want als hij wel bestaat en ik ontken dat, dan wordt hij misschien wel boos. Ik stel me bescheiden op: ik ben zo nietswaardig, dat ik me geen oordeel over zijn hoogverheven majesteit kan aanmatigen.
Dit begint op een karikatuur te lijken.
Mooi statement, hiervoor zou ik eigenlijk eens rustig in mijn stoel over moeten bezinnen. Bedankt !quote:Op maandag 13 juli 2009 17:43 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Bedankt.
Zelfvertrouwen is een flink onderwerp in mijn familie, waardoor ik er heel mijn leven veel mee bezig ben geweest. Mijn mening is dan ook, dat de werkelijke betekenis van zelfvertrouwen op de achtergrond is geraakt door verschillende factoren. Veel mensen hebben dan ook nieteens door dat je dmv wat pure zelfkennis, oftewel hoe je lichaam werkt binnen jouw directe omgeving en hoe je dit op de beste manier kunt onderhouden, je zelfvertrouwen meteen flink groeit!
Wat mijns inziens dan ook de belangrijkste reden is voor het gebrek aan kennis mbt. zelfvertrouwen van de gemiddelde mens, is het feit dat we tegenwoordig erg veel informatie te verwerken krijgen, veelal informatie waar we eigenlijk helemaal niks mee kunnen. Je hoofd is zodoende continu bezig met het verwerken van die informatie, wat ervoor zorgt dat je concentratie mist, om eens helder na te denken over de onderwerpen die er echt toe doen en dus jouw overlevingskansen vergroten.
[..]
Dit is idd wat er nu veel gebeurt.quote:Er zijn in de geschiedenis een aantal personen geweest die dit inzagen, Lincoln en JFK zijn hier hele mooie voorbeelden van. Geld is dan ook vanuit origine een vertrouwensmiddel (de waarde van geld werd dan ook geruime tijd bepaald door goud), echter banken weten dit maar al te goed en hebben hier volgens mij aardig gebruik van gemaakt, omdat je dmv. mensen uit hun concentratie brengen, je veel controle kunt uitoefenen omdat ze moeite krijgen met hun zelfvertrouwen, en dus afhankelijk worden van anderen.
Tip: neem alle geschreven boeken van officiele ex-bankiers niet al te serieus, maar vraag je af:quote:Daarom heb je ook zeer zeker gelijk dat het vertrouwen in het financïele systeem compleet verdwenen is. Dit geeft mij dan ook veel vertrouwen dat er op dit moment veel mensen aan het nadenken zijn over dit onderwerp! Zelfvertrouwen gaat de doorslag geven in onze toekomst. Daarom is het ook des te belangrijker om hier zo veel mogelijk over te weten te komen.
Dit soort preventieve diskwalificatie van inhoud op basis van een 'qui bono' lijkt me weinig zinvol.quote:Op woensdag 15 juli 2009 17:44 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Mooi statement, hiervoor zou ik eigenlijk eens rustig in mijn stoel over moeten bezinnen. Bedankt !![]()
[..]
Tip: neem alle geschreven boeken van officiele ex-bankiers niet al te serieus, maar vraag je af:
Wie heeft er belang bij dat een bepaald boek over de kredietcrisis wordt gepromoot, en zus en zo wordt gelezen, en met die oplage-cijfers ?
Zelfvertrouwen heeft geen terugwaartse analyse van een ramp nodig. De blik is in het nu en op de toekomst..
Het is best mogelijk dat je in een volgend leven op Aarde terugkomt. Misschien kom je dan ook op dit forum terug maar dan als "Kartonversnipperaar".quote:Op dinsdag 14 juli 2009 10:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar ik bid er niet naar. Ik verbied anderen niets vanwege de stelling van Pythagoras. Ik denk niet dat ik vanwege Pythagoras na mijn dood ultiem gelukkig in een wiskundige ruimte zal zweven als ik me "netjes" gedraag. Het maakt dus helemaal niet uit of Pythagoras waar is. Geld dat ook voor jouw religie?
De Kabbalah zegt: God is niet-existent in die zin dat we zijn existentie nooit kunnen begrijpen. Zou dat begrip er wel zijn, dan volgt er een tegenspraak, omdat dan de mens begrip heeft van God en dus God kan omvatten, en dat is bij God onmogelijk. God staat boven onze begrippen van existentie EN non-existentie.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 12:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het is niet waarschijnlijk dat er een God is.
In die tijd was er Christendom, maar het was nog niet officieel bij de Romeinen. Dat was pas na ongeveer 380.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 12:49 schreef vaarsuvius het volgende:
Je moet bij dit soort thema's (oorsprong van een religie) een aantal dingen bedenken, bijvoorbeeld
- verplaats je in de mens van die tijd, 100-300 na Christus. Er was toen geen atheïsme. Iedereen geloofde in een godenwereld. Er zullen ook toen zeker wel nuchtere mensen zijn geweest voor wie al die riten en goden er in het dagelijks leven er niet veel toe deden, maar alle mensen werden geconfronteerd met leven, dood, zon, maan en sterren, vuur, ziekte, onweer, dieren en planten, regelmatige seizoenen.. Zonder wetenschappelijke verklaringen lijkt het me veilig te stellen dat vrijwel 100% van de mensen in het bovennatuurlijke geloofden. Er was geen alternatief.
Binnen het Christendom zelf waren ook veel subcultussen.quote:- Er waren vele godsdiensten. Het Christendom had in de eerste eeuwen zware concurrentie van andere cultus godsdiensten.
??? Hoezo ? al die Godsdienstoorlogen dan ? De latere Romeinse Keizers hadden met het Christendom een mooi overkoepelend systeem dat alle Godsdiensten een beetje verenigde ten gunste van een sterker centraal gezag.quote:- Het is zoals dwerfion en koningdavid al aangaven grote onzin om te denken dat de mensen die het christendom ontwikkelden dit deden om de macht te grijpen.
Gewoon voor de lol dus. Jaja. vertel mij wat.quote:Nee, zij waren gewoon bezig om een theologie te ontwikkelen. Ze hadden wat bronnen, de evangelies en werken van Paulus en andere apostelen. De periode tot de 4e eeuw is vol met discussies van bisschoppen die het onderling oneens zijn over de leer. Er waren verschillende stromingen, zoals bv het arianisme.
Deze mensen zullen zeker oprecht geïnteresseerd zijn in het vinden van een waarheid en antwoorden op levensvragen. Met machtspolitiek had het weinig te maken.
Nou gaat het dus weer wel om politiek macht ....quote:-Het geloof in christus werd populair onder slaven en soldaten. Constantijn was legeraanvoerder en werd keizer. Wanneer hij precies ging geloven in het christendom is onduidelijk, maar duidelijk is dat hij besloot dat het voor de stabiliteit van zijn macht belangrijk was dat dat geloof niet langer vervolgd zou worden, maar gesteund moest worden. Vanaf dat moment werd het een voordeel om christen te zijn en niet langer een nadeel. Constantijn zorgde ook voor belangrijke afspraken binnen de kerk door concilies bijeen te roepen
Eerst kwam Mohammed er nog tussen met zijn Islam en Koran, die heel wat van het terrein heeft veroverd op de Christenen van 700 tot 1500. Dan hebben we ook nog de kruistochten.quote:- De rest van de geschiedenis van 325 tot ca 1500 is een geschiedenis van een steeds meer zich uitbreidende macht van de kerk. Pausen kroonden keizers. De kerk kreeg deze macht oa doordat zij kon beslissen over leven na de dood. Wil de koning niet luisteren? Dan werd hij geëxcommuniceerd. Dit betekende geen toegang meer tot de kerkelijke diensten, geen vergeving van zonden, dus geen toegang tot het koninkrijk der hemelen. Dit wapen is eeuwenlang met veel succes toegepast.
Ja, slimme opmerking, daarom houd ik niet van grote organisaties.quote:- Het gaat er hierbij niet zozeer om of de kerkleiders vrome mensen waren die oprecht geloofden in hun woorden en daden, of achterbakse machtswellustelingen die bewust het systeem gebruikten voor eigen gewin. Beide soorten mensen zijn te vinden onder de pausen, priesters, monniken, en bisschoppen in de middeleeuwen
- Feit is dat macht corruptie aantrekt, en er zijn veel voorbeelden te vinden in de geschiedenis van de kerk. Dit is geen speciale ondeugd van de kerk, het gebeurt overal in elke organisatie met macht.
Oh nee, moet je eens in Zuid-Amerika en Noord-Amerika kijken !quote:- sinds de renaissance en daarna de verlichting is de macht van de kerk van 1500 tot 2000 steeds meer en meer afgebrokkeld, een proces dat steeds sneller gaat tot de dag van vandaag.
Het is daarom ook niet slim om stil te staan bij problemen, en te gaan zoeken naar oplossingen. Je kunt beter de situatie in zijn geheel bekijken, op zoek naar mogelijkheden. Sommige dingen zijn in bepaalde situaties onmogelijk, echter kun je als je het goed aanpakt meer mogelijkheden creëren door goed van je mogelijkheden gebruik te maken.quote:Op woensdag 15 juli 2009 17:44 schreef Bankfurt het volgende:
Zelfvertrouwen heeft geen terugwaartse analyse van een ramp nodig. De blik is in het nu en op de toekomst..
De wereld is geschapen door een Kwinzel. het valt niet aan te tonen of te begrijpen, maar het is echt zo.quote:Op woensdag 15 juli 2009 17:55 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
De Kabbalah zegt: God is niet-existent in die zin dat we zijn existentie nooit kunnen begrijpen. Zou dat begrip er wel zijn, dan volgt er een tegenspraak, omdat dan de mens begrip heeft van God en dus God kan omvatten, en dat is bij God onmogelijk. God staat boven onze begrippen van existentie EN non-existentie.
Oh, ik vind het nogal meevallen.quote:Op woensdag 15 juli 2009 19:16 schreef vaarsuvius het volgende:
Bankfurt, begrijpend lezen is niet je sterkste punt. Geschiedenis ook niet. Ik ga verder maar niet meer op je in in deze draad.
Perfect argument voor een agnost.quote:Op woensdag 15 juli 2009 17:55 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
De Kabbalah zegt: God is niet-existent in die zin dat we zijn existentie nooit kunnen begrijpen. Zou dat begrip er wel zijn, dan volgt er een tegenspraak, omdat dan de mens begrip heeft van God en dus God kan omvatten, en dat is bij God onmogelijk. God staat boven onze begrippen van existentie EN non-existentie.
Tja, dat is dan een extra gegeven. Daar zit iets in.quote:
Tjaja, wie schiep die Kwinzel dan wel ?quote:Op woensdag 15 juli 2009 20:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De wereld is geschapen door een Kwinzel. het valt niet aan te tonen of te begrijpen, maar het is echt zo.
Is er ook een normaal woord met je te wisselen?quote:Op vrijdag 17 juli 2009 16:00 schreef Bankfurt het volgende:
antwoord van de Wetenschappers: "dit mag je niet vragen of het is niet relevant, want u bent niet geautoriseerd om aan onze deskundigheid te twijffelen, want we zijn officieel verbonden aan een instituut.
Hoezo ?quote:Op vrijdag 17 juli 2009 16:00 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Is er ook een normaal woord met je te wisselen?
Niets nieuws, behalve dat het bullshit isquote:Op vrijdag 17 juli 2009 19:12 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Hoezo ?
Ik schrijf gewoon wat feiten op hoe de "Officiele" Wetenschap zich ingraaft, dat ze zelf het spoor bijster is en geen buitenstaanders met relevante vragen en betere onderbouwingen duldt. Dit is niets nieuws trouwens.
Zoals ik zei, daarvoor hebben we een theorie van quantumgravitatie voor nodig. Ik zie niet in hoe we zonder zo'n theorie hier iets zinnigs over kunnen zeggen.quote:Wat was er dan volgens jou VOOR de "officiele oerknal" ?
Ik ben geen buitenstaander, haha, ik bestudeer het (mogelijke) ontstaan en de aard van het heelal al jaren lang..quote:Op vrijdag 17 juli 2009 21:08 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het probleem met "buitenstaanders" is dat ze vaak niet over de benodigde kennis beschikkenDat zeg ik niet uit arrogantie, maar uit ervaring.
[..]
Is dat het enige wat nodig is ? Waarom weten wetenschappers zo zeker dat ze wel een quantumgravitatie theorie nodig hebben zonder de aard van het probleemm nog in zijn geheel te kunnen bevatten ?quote:Zoals ik zei, daarvoor hebben we een theorie van quantumgravitatie voor nodig. Ik zie niet in hoe we zonder zo'n theorie hier iets zinnigs over kunnen zeggen.
Heb jij drugs gebruikt?quote:Op zondag 19 juli 2009 00:26 schreef prupke het volgende:
Ik zou nog op een reactie reageren ...dat had ik beloofd...
Maar ik heb nu wat bijgelezen en ik begrijp het nu niet meer....
ik zie allemaal woorden die ik niet begrijp.
en vooral het bovenstaande (voor mijn reactie...daar staan woorden in ...?? die begrijp ik niet)
Wacht even hoor. Je hebt Jahwe, die zich kenbaar maakte aan de joden via eerst Abraham, daarna Mozes etc.. Je hebt de God via Christus. Je hebt dezelfde Allah via Mohammed.quote:Op donderdag 9 juli 2009 08:24 schreef vaarsuvius het volgende:
Als er echt goden zijn, zou je verwachten dat die zich op verschillende plaatsten kenbaar maken. Uitverkoren volk? haha... ja dat denkt elk antiek volk....
Ja, helaas is gebeurt waar ik al bang voor was.quote:Op zondag 19 juli 2009 09:13 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Heb jij drugs gebruikt?
De discussie is hier overigens een beetje aan het afdwalen. Mjah gelovig zijn heeft meerdere betekenissen. Ik zou daarom graag wat meer lezen over het menselijke aspect geloven in plaats van over religies die dit gebied gekaapt hebben.
Dat zegt niet zoveelquote:Op zaterdag 18 juli 2009 22:54 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Ik ben geen buitenstaander, haha, ik bestudeer het (mogelijke) ontstaan en de aard van het heelal al jaren lang..
Het kan zo zijn, maar ik acht de kans vrij klein. Bij leken blijft het vaak bij aardige hersenspinsels die niet voldoende zijn uitgedacht, geen kwantitatieve voorspellingen kunnen doen of die in tegenstrijd zijn met theorieën op basis van onwetendheid.quote:Maar los hiervan, jouw ervaring wil ik wel serieus nemen. Maar het kan toch ook zijn dat echte leken toch best inzicht in deze materie kunnen hebben bijv. via spontane ingevingen of paranormale ervaringen ?
[..]
Natuurlijk weten we niet zeker of we dan "het probleem in z'n geheel kunnen bevatten", maar we verwachten wel weer een stap dichterbij te komen. In de wetenschap pretendeer je niet zo snel "een probleem in z'n geheel te kunnen bevatten". Het probleem met de oerknal is de beginsingulariteit, waar Einsteins ART niet meer geldig is; het probleem is dat een fysische singulariteit formeel gezien niet meer bij je ruimtetijd behoort, en de theorie daar dus niet meer geldig is.quote:Is dat het enige wat nodig is ? Waarom weten wetenschappers zo zeker dat ze wel een quantumgravitatie theorie nodig hebben zonder de aard van het probleemm nog in zijn geheel te kunnen bevatten ?
Misschien wel, maar dat is op dit moment niet onze beste gokquote:Wie weet is er een andere theorie nodig, ik noem maar wat geks,
?quote:bijvoorbeeld: een cirkel-vector-calculus op basis van toroide-coordinaten.
Er is (voorlopig denk ik) niemand die kan bewijzen dat dit voorbeeld niet bruikbaar kan zijn.
Jawel hoor, gewoon een andere set axioma's nemen. Bijvoorbeeld door naar gekromde ruimtes te gaan.quote:Op zondag 19 juli 2009 13:10 schreef Bankfurt het volgende:
Tja, de stelling van Pythagoras (berekenen lengte van een zijde van een driehoek) kunnen de wetenschappers niet ontkennen.
Ik geloof dat ik dat nog steeds als een van de belangrijkste lessen ervaar: neem een ander set axioma's en je krijgt een andere wiskunde, en mutatis mutandis een ander wereldbeeld.quote:Op zondag 19 juli 2009 14:46 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Jawel hoor, gewoon een andere set axioma's nemen. Bijvoorbeeld door naar gekromde ruimtes te gaan.
Het is maar net wat je bewezen noemt: alleen binnen een bepaald kader of op basis van bepaalde axioma's kun je dingen bewezen achten. Daarbuiten kunnen ze volstrekt zinloos zijn.quote:Op zondag 19 juli 2009 13:10 schreef Bankfurt het volgende:
Haushofer, goed, ik accepteer je antwoord in de zin als nuttig ter overdenking.
we dwalen af idd.
Over geloven als antwoord op these volgens TS:
Er zijn tal van theologen en filosofen die het bestaan van God op wijsgerige bases hebben bewezen.
Dit raakt een snaar. Ook in de wetsnchap streeft men ernaar, dat gevoel en rede samenkomen. Een elegant bewijs wordt eerder omarmd dan een gekunsteld en gewrongen bewijs.quote:Daarbij staat in de meeste gevallen het begrip vertrouwen tot de rede als een soort weder symbiose-helft in de ziel (samenkomend in geloof); niet als tegenspraak.
D.w.z. Waar Geloof = Ware Rede + Waar Vertrouwen
Dit is zo persoonlijk, dat wat voor jou als bewijs geldt/voelt, voor mij lariekoek kan zijn.quote:Vandaar, ik geloof (in God), omdat:
1) Het zuiver beredeneerd is (Theologie etc.)
2) Het sluitend werkt in de ziel van Geest tot Lichaam en vice versa.
3) Er een positief aantoonbaar bewijs is in de geest van de mens, zijnde de Christus toestand; zowel in de hemel als op de aarde.
k bedoel hiermee niet de bijbels/historische figuur Jezus, maar een hoger geestelijk bewustzijnsveld.
Dit veld is: ware intuitie, waar weten, waar geloof, ware rede, ware goedheid, waar vertrouwen, absolute genade .... allemaal begrippen voor hetzelfde ding.
Jawel dus, zoals al gezegd.quote:De mooiste Theologische beschouwingen hierbij vind ik de Neo-Platonische leringen. Pythagoras niet zomaar iemand, had bijvoorbeeld ook een mooie Neo-Platonische Godsleer.
Tja, de stelling van Pythagoras (berekenen lengte van een zijde van een driehoek) kunnen de wetenschappers niet ontkennen,
Er komt een tijd dat de stelling van Pythagoras over God door wetenschappers niet meer kan worden verborgen laat staan ontkend.
quote:Op dinsdag 21 juli 2009 22:35 schreef Mr.Zed het volgende:
KIjk, nu wordt het interressant, maar aangezien ik op dit moment een aanzienlijke hoeveelheid alcohol in mijn bloed heb, ga ik nog even nergens op reageren...
filosofisch gezien....quote:Op dinsdag 21 juli 2009 22:35 schreef Mr.Zed het volgende:
KIjk, nu wordt het interressant, maar aangezien ik op dit moment een aanzienlijke hoeveelheid alcohol in mijn bloed heb, ga ik nog even nergens op reageren...
Helaas, jezus was ook een jood, dus dat is hetzelfde volk, en mohammed woonde binnen een paar honderd kilometer van de oorsprong van jahwe. Oude wijn in nieuwe zakken, meer is het niet. Ik had het uiteraard over volken op andere continenten die geen contact me telkaar hadden, en volgens mij gaf ik dat in die vorige post ook wel duidelijk aanquote:Op zondag 19 juli 2009 09:42 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Wacht even hoor. Je hebt Jahwe, die zich kenbaar maakte aan de joden via eerst Abraham, daarna Mozes etc.. Je hebt de God via Christus. Je hebt dezelfde Allah via Mohammed.
3 verschillende volkeren, 3 verschillende tijden. Hij heeft zich dus al op verschillende plaatsen kenbaar gemaakt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |