Is dat relevant? Geloof is bij uitstek een goed middel om de bevolking onder de duim te houden. Niet voor niets zijn wet en religie in veel landen nauwelijks van elkaar te scheiden. De Bijbel en Koran zijn in veel opzichten niet veel meer dan veredelde wetboeken.quote:Op maandag 13 juli 2009 22:24 schreef Dwerfion het volgende:
En welke nieuwe dingen zijn na 300 nog toegevoegd aan het geloof dat de overheden goed konden gebruiken om het volk onder de duim te houden?
Dit is natuurlijk onzin. Want dan zou gelovig-zijn werkelijk geen keuze zijn, maar iets dat genetisch is bepaald. En dat is religie niet. Mensen worden religieus opgevoed en die indoctrinatie begint al op heel jonge leeftijd. Ik kan me dus best voorstellen dat sommige gelovigen niet beter weten dan dat ze gelovig (moeten) zijn. Niettemin heeft iedere gelovige de keuze om zijn geloof af te zweren, of om te switchen naar een andere religie.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 00:32 schreef Heathen. het volgende:
Gelovigen hebben een hersenafwijking. Dit is vooral omdat zo dingen goed te kunnen verwerken die ze niet aankunnen in het dagelijks leven.
Ik deel je mening over invloed van geboorteplaats en opvoeding. Maar zie ook dat mensen op verschillende manieren denken en voelen en handelen. Ik heb het meegemaakt dat in een discussie iemand uit vier mogelijkheden vijf keer de verkeerde koos. En na uitleg van de situatie toch nog met een heel andere veronderstelling kwam. Anderzijds zijn er mensen die meestal de ontbrekende informatie correct aanvullen.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 10:14 schreef isogram het volgende:
[..]
Is dat relevant? Geloof is bij uitstek een goed middel om de bevolking onder de duim te houden. Niet voor niets zijn wet en religie in veel landen nauwelijks van elkaar te scheiden. De Bijbel en Koran zijn in veel opzichten niet veel meer dan veredelde wetboeken.
[..]
Dit is natuurlijk onzin. Want dan zou gelovig-zijn werkelijk geen keuze zijn, maar iets dat genetisch is bepaald. En dat is religie niet. Mensen worden religieus opgevoed en die indoctrinatie begint al op heel jonge leeftijd. Ik kan me dus best voorstellen dat sommige gelovigen niet beter weten dan dat ze gelovig (moeten) zijn. Niettemin heeft iedere gelovige de keuze om zijn geloof af te zweren, of om te switchen naar een andere religie.
En om een link te leggen met de eerste opmerking: de angst dat 'onderdanen' zouden switchen naar een andere religie, zie je nog steeds overal terug, vertaald in strenge wetten, regels. Er zijn landen waar de islam de enige geaccepteerde religie is. Het stikt ook van de landen waar christenen actief worden vervolgd. Joden vinden zichzelf het enige ware geloof, moslims geloof ik ook. En zelfs binnen de religie zie je nog haat en nijd, bijvoorbeeld tussen protestanten en katholieken. Het is nog maar 40-50 jaar geleden dat je in Nederland een heel groot probleem had wanneer je als protestantse man verliefd werd op een katholiek meisje...
Maar ik bid er niet naar. Ik verbied anderen niets vanwege de stelling van Pythagoras. Ik denk niet dat ik vanwege Pythagoras na mijn dood ultiem gelukkig in een wiskundige ruimte zal zweven als ik me "netjes" gedraag. Het maakt dus helemaal niet uit of Pythagoras waar is. Geld dat ook voor jouw religie?quote:Op dinsdag 7 juli 2009 21:37 schreef Bankfurt het volgende:
Er zijn veel mensen die deze stelling niet kunnen bewijzen, en niets anders kunnen dan er in te geloven.
Het verbod op andere drugs dan religie?quote:Op maandag 13 juli 2009 22:24 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Hoe verzin je het..![]()
Welke keizer of andere overheid van voor het jaar 300 was christelijk? En welke nieuwe dingen zijn na 300 nog toegevoegd aan het geloof dat de overheden goed konden gebruiken om het volk onder de duim te houden?
Het is relevant in de reactie op Daniel1976. De vroege kerk had geen enkele macht, en heeft haar theologie dus ook niet ontworpen om het volk onder de duim te houden. Dat was wel wat hij beweerde.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 10:14 schreef isogram het volgende:
[..]
Is dat relevant? Geloof is bij uitstek een goed middel om de bevolking onder de duim te houden. Niet voor niets zijn wet en religie in veel landen nauwelijks van elkaar te scheiden. De Bijbel en Koran zijn in veel opzichten niet veel meer dan veredelde wetboeken.
Hitler had ook geen enkele macht voordat hij bij verkiezingen voor het eerst een mandaat kreeg. Wie zegt dat je geen ideologie/theologie kunt ontwerpen met als uiteindelijk doel om meer macht te vergaren en de bevolking onder de duim te houden?quote:Op dinsdag 14 juli 2009 11:21 schreef Dwerfion het volgende:
De vroege kerk had geen enkele macht, en heeft haar theologie dus ook niet ontworpen om het volk onder de duim te houden.
Hitler had ook geen macht toen ie geboren werd. Dat zegt niets over zijn doctrine.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 11:21 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Het is relevant in de reactie op Daniel1976. De vroege kerk had geen enkele macht, en heeft haar theologie dus ook niet ontworpen om het volk onder de duim te houden..
Oeps, late reactiequote:Op dinsdag 14 juli 2009 11:25 schreef isogram het volgende:
[..]
Hitler had ook geen enkele macht voordat hij bij verkiezingen voor het eerst een mandaat kreeg. Wie zegt dat je geen ideologie/theologie kunt ontwerpen met als uiteindelijk doel om meer macht te vergaren en de bevolking onder de duim te houden?
Ik zeg niet dat het christendom met dat motief is gesticht, maar volledig uitsluiten lijkt me ook lastig.
De belangrijkste grondleggers van het christendom (Petrus, Paulus, Jakobus, Johannes) waren allemaal juist vijanden van de macht. Ze zijn opgesloten, gemarteld en veelal ook geëxecuteerd. En dit deden ze met uiteindelijk doel macht te vergaren? Yeah right.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 11:25 schreef isogram het volgende:
[..]
Hitler had ook geen enkele macht voordat hij bij verkiezingen voor het eerst een mandaat kreeg. Wie zegt dat je geen ideologie/theologie kunt ontwerpen met als uiteindelijk doel om meer macht te vergaren en de bevolking onder de duim te houden?
Ik zeg niet dat het christendom met dat motief is gesticht, maar volledig uitsluiten lijkt me ook lastig.
Theoretisch is van alles mogelijk. Ik kijk liever naar waarschijnlijkheden.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 11:25 schreef isogram het volgende:
[..]
Alles wat in de Bijbel staat, is rechtstreeks van deze vier mannen afkomstig? Of zou het ook zo kunnen zijn dat er heel wat persoonlijke meningen/opvattingen in de verschillende evangeliën en geboden zijn geslopen?quote:Op dinsdag 14 juli 2009 12:02 schreef koningdavid het volgende:
De belangrijkste grondleggers van het christendom (Petrus, Paulus, Jakobus, Johannes) waren allemaal juist vijanden van de macht. Ze zijn opgesloten, gemarteld en veelal ook geëxecuteerd. En dit deden ze met uiteindelijk doel macht te vergaren? Yeah right.
De a-hiërarchische structuur van het christendom (iedereen is gelijk voor God) maakt het ook niet echt geschikt als machtsmiddel. Dat het desondanks toch als zodanig misbruikt is door de kerkelijke macht zegt meer over hoe makkelijk de mens corrumpeert als hij macht heeft, dan over het christelijk geloof.
Het is niet waarschijnlijk dat er een God is.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 12:02 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Theoretisch is van alles mogelijk. Ik kijk liever naar waarschijnlijkheden.
quote:Op dinsdag 14 juli 2009 12:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het is niet waarschijnlijk dat er een God is.
Gelovig zijn is dus geen keuze.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 12:19 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Alsof ik me nog door jou uit m'n tent laat lokken...
We dwalen af!quote:Op maandag 6 juli 2009 13:35 schreef Mr.Zed het volgende:
Ik ben van mening dat je gelovig bent, simpelweg omdat je iets gelooft.
En dus niet omdat je ervoor kiest (dat) te geloven.![]()
Dan hebben we het dus over indoctrinatie, ontwikkelings-psychologie en wat er allemaal ten grondslag ligt aan de manier van denken die bepaalt of je gelooft wat er in het ene boek (bijv de bijbel) staat, of in het andere (bijv wonderen der evolutie).
Ik zeg dat je niet zelf bepaalt welke indrukken je in je jeugd meekrijgt en dat je daarmee dus ook niet écht zelf kunt beslissen of je wel of niet gelovig bent.
Voor de goede orde:
Het is hier dus niet de bedoeling te discussieren over het geloof versus een ander geloof, versus evolutie, maar enkel en alleen hoe het komt dat de ene persoon wel gelooft en de ander niet.
Kees22, bedankt.quote:Op woensdag 15 juli 2009 00:10 schreef Kees22 het volgende:
[..]
We dwalen af!
Edit: het gaat niet om het ene geloof tegenover het andere. Het gaat om de vraag of je echt zelf kunt beslissen of je gelovig bent of niet.
En dan met name het onderstreepte stukje natuurlijk...quote:Op zondag 12 juli 2009 10:10 schreef Mr.Zed het volgende:
[..]
eens
[..]
Dat heb ik nooit beweerd bedoeld. Ik heb inderdaad gezegd dat je beïnvloed word door je omgeving, maar wist toen niet dat de genetica in deze ook een rol speelt. Nu herzie ik mijn redenatie en versterk mijn stelling: ik zeg dat de combinatie van alle factoren die jou als individu vormen verantwoordelijk zijn voor jouw denkwijze en dat je onmogelijk zelf invloed kunt uitoefenen op je 'gedeelde omgeving' of je genetische opmaak. Het enige wat dan overblijft waar je wel (maar slechts in kleine mate) bewust invloed op kunt uitoefenen, is het stukje 'unieke ervaringen'
[..]
Dat verbaast me niets.
Ik heb zelf in een duister verleden meegemaakt dat mensen die bewust bang gemaakt werden door een 'gastheer' en hier voor alle aanwezigen duidelijk last van hadden, glashard bleven beweren dat ze het naar hun zin hadden.
Wat iemand zegt, kan ook een leugen zijn, die hij uitspreekt, omdat hij denkt dat het een wenselijk antwoord is op de vraag van de ontvanger. (Hoop dat de grammatica in die laatste zinnen klopt)
@Monolith: De argumenten die jij aandraagt in deze discussie, bevestigen voor mij mijn stellingname. Als ik ze verkeerd uitleg, hoor ik het graag.![]()
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |