Overzicht van filmpjes/artikelen m.b.t. technische wijzigingen 2009quote:29/3 Australia
5/4 Malaysia
19/4 China
26/4 Bahrain
10/5 Spain
24/5 Monaco
7/6 Turkey
21/6 Great Britain
12/7 Germany
26/7 Hungary
23/8 Europe (Valencia)
30/8 Belgium
13/9 Italy
27/9 Singapore
4/10 Japan
18/10 Brazil
1/11 Abu Dhabi
Inderdaad, zeker op een dergelijk essentiële en specialistische afdeling lijkt het me wel prettig om wat vastigheid in je personeel bestand te hebben.quote:Op donderdag 25 juni 2009 15:25 schreef Ared het volgende:
[..]
Goeie jongen, zo te zien is hij betrokken geweest bij een paar best goeie auto's: BAR 2004, BMW 2007, Brawn 2009
Maar of ik iemand in m'n team zou willen die gemiddeld krap anderhalf jaar bij een team blijft...
En tel daar nog bij op dat Cosworth meteen moet gaan concurreren die sinds de engine freeze alle ins-en-outs van hun krachtbron kennen.quote:Op donderdag 25 juni 2009 15:49 schreef Ared het volgende:
De motoren van de engine freeze teams zijn ontwikkeld met wat meer geld dan Cosworth op dit moment tot de beschikking heeft, dus puur op basis van budget denk ik niet dat Cosworth een vergelijkbare motor nieuw kan ontwikkelen. Komt bij dat vorig jaar uit de verschuivende krachtsverhouding tussen Red Bull en Toro Rosso wel bleek dat de Ferrari gedurende 2008 heel wat pk's gewonnen heeft. Of misschien beter gezegd: dat de Ferrari heel wat betrouwbaarder is geworden, waardoor deze langer op maximale belasting kon rijden. (verbeteringen van betrouwbaarheid zijn toegestaan onder de engine freeze). Of dat ze grote stappen gemaakt hebben met engine management/mappings. Hoe dan ook, freeze of niet, de fabrikanten maken hun motoren wel degelijk steeds sneller.
Maar wie wil daarop wachten? En in hoeverre krijgen ze die vrijheden nog?quote:Op donderdag 25 juni 2009 16:12 schreef Peterselieman het volgende:
Dat hebben ze denk ik in het eerste jaar ook wel nodig. Daarna verwacht ik wel dat de Cosworth-krachtbron kan concurreren met die van de topteams.
Zou ik ook doen, maar de nieuwe teams hebben nu eenmaal voor Cosworth gekozen.quote:Op donderdag 25 juni 2009 16:34 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Maar wie wil daarop wachten? En in hoeverre krijgen ze die vrijheden nog?
Voor dezelfde prijs zou ik een Mercedes in m'n chassis lepelen hoor. Kijk naar Brawn, chassis en krachtbron zijn los van elkaar ontworpen, ding loopt als de brandweer.![]()
Ah, hebben alle drie dus al een definitief contract getekend?quote:Op donderdag 25 juni 2009 16:36 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Zou ik ook doen, maar de nieuwe teams hebben nu eenmaal voor Cosworth gekozen.
Definitief weet ik niet, maar ze hebben bij de FIA aangegeven gebruik te willen maken van een Cosworth-motor.quote:Op donderdag 25 juni 2009 16:38 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Ah, hebben alle drie dus al een definitief contract getekend?
Their loss...
quote:FOTA zet zich in voor meer spektakel in F1
Renault-teambaas Flavio Briatore zal namens de teams met Formule 1-baas Bernie Ecclestone om tafel gaan om te kijken hoe de show in de hoogste autosportklasse het beste kan worden verbeterd. Zo hebben de teams die deel uitmaken van de Formula One Teams Association donderdag besloten in Bologna.
"Flavio Briatore zal samen met de houder van de commerciële rechten werken aan het verbeteren van de show", zo liet FOTA-voorzitter Luca di Montezemolo na afloop van de bijeenkomst weten in een persconferentie. "We hopen verder dat we in de komende dagen een nieuwe overeenkomst kunnen sluiten met de CVC."
De acht teams die in de FOTA zitten, hebben woensdag toegezegd dat zij zeker tot en met 2012 aan de Formule 1 zullen blijven meedoen. In ruil daarvoor wordt het budgetplafond uit de regels voor 2010 geschrapt. Ook moest Max Mosley beloven zich in oktober niet herkiesbaar te stellen voor het FIA-presidentschap.
quote:Teams willen neutrale opvolger voor Mosley
Max Mosley stopt in oktober als president van de FIA. De Formula One Teams Assiocation (FOTA) heeft de wens uitgesproken dat de opvolger een onafhankelijk persoon wordt, die geen enkele band heeft met een van de huidige teams.
"De FIA is een onafhankelijke organisatie en het is volledig aan de FIA zelf om te bepalen wie de nieuwe president wordt. Als het echter aan de teams ligt, wordt het een onafhankelijk persoon, die los staat van alle bestaande teams", verklaarde Toyota-president John Howett na afloop van de FOTA-vergadering in Bologna.
Mosley kon woensdag in een interview met het Duitse Auto, Motor und Sport niet uitsluiten dat Jean Todt, voormalig teambaas van Ferrari, zich kandidaat zal stellen.
Ari Vatanen zou al benaderd zijn door de FOTA voor de rol van FIA president. Als Europees politicus is hij in ieder geval bedreven in de politiek.quote:
En we gaan weer vrolijk verder!quote:Nu al heibel tussen FIA en FOTA
Woedende Mosley eist excuses van Di Montezemolo
[25-06-2009] De overeenkomst tussen de FIA en de FOTA die gisteren met veel tromgeroffel tot stand kwam, blijkt voorlopig een verstandshuwelijk. FIA-president Max Mosley schreef vandaag een woedende brief aan FOTA-voorzitter Luca di Montezemolo.
Een aantal van Di Montezemolo’s uitlatingen zijn Mosley danig in het verkeerde keelgat geschoten. De FIA-president stuurde de Italiaan vandaag daarom een brief, die ook in het bezit is gekomen van Formule1.nl. Daarin uit Mosley felle kritiek op Di Montezemolo. Hij overweegt zelfs af te zien van zijn besluit zich na oktober niet meer herkiesbaar te stellen.
“Ik was verbijsterd om te horen dat je tegen de pers heb gezegd dat ik vanaf heden geen actieve rol meer heb binnen de FIA en dat mijn taken zullen worden waargenomen door de heer Michel Boeri”, schrijft Mosley. “Dat is klinkklare onzin, al was het maar vanwege de FIA-statuten.”
“Daarnaast heb je gezegd dat ik me gedragen heb als een dictator, wat een belediging is van de 26 World Motosport Council-leden. Zij hebben sinds 1980 alle regels en procedures van de Formule 1 samengesteld, om nog maar te zwijgen van de uit 122 landen afkomstige afgevaardigden van de FIA, die over alle regels die ik en mijn collega’s van de WMSC hebben gemaakt, hebben gestemd.”
“Als je de overeenkomst tussen de FIA en de FOTA enige kans van slagen wil geven, eis ik onmiddellijk een rectificatie van jouw uitlatingen. Je moet je woorden terugnemen en je voortaan verre houden van dergelijke beschuldigingen. Ik verwacht nog vandaag openlijke excuses tijdens je persconferentie.”
“De Formule 1 wordt bestuurd door een 25-koppig bestuur, niet door mij alleen. Na onze overeenkomst was er voor mij geen aanleiding om me na het verstrijken van mijn ambstermijn nog actief met de sport bezig te houden. Ik was al maanden van plan om me na oktober niet opnieuw verkiesbaar te stellen. Dat heb ik jou en de rest van de FOTA gisteren ook verteld.”
“Nu je de media moedwillig hebt misleidt, zie ik mij genoodzaakt mijn standpunt te heroverwegen. Tot oktober ben ik de president van de FIA. Daarna beslissen de leden, en niet jij, wie de nieuwe president wordt. “
Tijdens de persconferentie van de FOTA, vanmiddag in Bologna, is met geen woord gerept over de affaire, hoewel de brief daarvoor al verstuurd is.
MB
quote:Ik was al maanden van plan om me na oktober niet opnieuw verkiesbaar te stellen.
chantage heet zoiets toch , wat een figuur is het toch ookquote:“Nu je de media moedwillig hebt misleidt, zie ik mij genoodzaakt mijn standpunt te heroverwegen."
quote:Op vrijdag 26 juni 2009 02:23 schreef Googolplexian het volgende:
Michael Jackson, Farrah Fawcett, Hilde Rens ... maar Mosley? Neuuuhhhhh!
quote:Op vrijdag 26 juni 2009 02:23 schreef Googolplexian het volgende:
Michael Jackson, Farrah Fawcett, Hilde Rens ... maar Mosley? Neuuuhhhhh!
Ik zou willen dat ik kon zeggen dat dit verassend nieuws was.quote:Op vrijdag 26 juni 2009 08:31 schreef Slein83 het volgende:
[..]
[..]
chantage heet zoiets toch , wat een figuur is het toch ook
ze zijn te geil op de aandacht en glitter en glamour en niet te vergeten zitten ze al jaren in die business en weten ze niet beter en tussen de GP's door kunnen ze ook naar het strandquote:Op vrijdag 26 juni 2009 09:49 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Ik zou willen dat ik kon zeggen dat dit verassend nieuws was.![]()
Snap het sowieso niet, Ecclestone en Mosley zijn allebei ruime de pensioengerechtigde leeftijd gepasseerd. Waarom wil je dan koste wat het kost nog zo doorgaan?
Ik had de tent al lang verkocht en had de laatste 10-15 jaar van m'n leven doorgebracht op een wit zandstrand met een cocktail tussen m'n klauwen.
Ken je het boek "The Old Boys" van William Trevor?quote:Op vrijdag 26 juni 2009 09:49 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Snap het sowieso niet, Ecclestone en Mosley zijn allebei ruime de pensioengerechtigde leeftijd gepasseerd. Waarom wil je dan koste wat het kost nog zo doorgaan?
The Right Stuffquote:Op vrijdag 26 juni 2009 12:24 schreef Ared het volgende:
[..]
Ken je het boek "The Old Boys" van William Trevor?
M'n Engelse leraar beval het me aan voor m'n literatuurlijst toen ik er over klaagde dat de standaard literatuur vreselijk saai was (samen met nog wat juweeltjes als The Right Stuff en Zen and the Art of Motorcycle Maintenance). Prachtig boek over verbitterde oude mannen die strijden om het laatste zielige beetje macht dat ze rest in hun miserabele leven.
Max en Bernie hebben iets meer macht, maar ik denk dat als ik het boek nu zou herlezen, ik hun koppen keer op keer bij de personages van het boek voor me zou zien.
quote:Virgin to Manor, YouTube to US F1?
Date 2009-06-26
Sir Richard Branson has signed a deal to re-name the new Formula One team Manor Grand Prix after his Virgin brand in 2010, Britain's BBC reports.
The flamboyant billionaire said at Silverstone last weekend that he is unlikely to continue sponsoring Brawn GP next year, because the Brackley based championship leaders' value has skyrocketed.
Before the former Honda team's immense success, Brandon had grand plans for Brawn, including full naming sponsorship and possibly the transfer of equity.
Those plans, however, have reportedly been simply switched to the fledgling and more affordable 2010 entry Manor Grand Prix, the collaboration of boss John Booth's F3 outfit and former Simtek chief Nick Wirth.
Along with the Virgin speculation, the BBC reports that another well known global brand will be involved with a new Formula One team in 2010.
Like Branson, YouTube co-founder American Chad Hurley was also at Silverstone, reportedly putting the finishing touches on a deal with the new US F1 team.
As the Team US F1 plans speed along, team co-founder Peter Windsor was stepped down from his role interviewing the drivers in the official post-qualifying and race press conferences, replaced by former ITV commentator James Allen.
quote:Ron Dennis offered clear road for return
June 26, 2009 ... Edward Gorman, Motor Racing Correspondent
Is Ron Dennis coming back? The departure of Max Mosley as president of the FIA has changed the landscape of Formula One in a sudden and unexpected way and there are certain individuals, Dennis among them, who will feel more able to enjoy their sport than hitherto.
The former group chairman and chief executive of McLaren Mercedes was one of Mosley’s biggest enemies. Under Dennis’s watch, McLaren were hit by the FIA with a £50 million sanction for cheating in 2007, regarded as the biggest fine in sporting history.
Then Dennis was forced out of his job this year in what some in the sport believe was a deal struck with the FIA to limit the punishment that the team would receive as a result of Lewis Hamilton and their former sporting director, Dave Ryan, lying to the stewards at the Australian Grand Prix.
Dennis has since gone to the motor racing equivalent of Siberia — a new McLaren sports car production project — but, much as he is enjoying his new role, there can be little doubt that he will be tempted back to Formula One now that his nemesis has been removed.
The team were coy about it on Thursday, pointing out that Dennis will not be coming back to the pitwall or taking over the team principal duties now fulfilled by Martin Whitmarsh. But returning to racetracks on grands-prix weekends is certainly back on the agenda. As one source put it: “Racegoers might be seeing a little more of him from now.”
Although Dennis has never been far from controversy in the past couple of years, he is still regarded highly by his peers and many team principals believe that he was unfairly treated by the FIA under the presidency of Mosley.
Indeed, the fine imposed on McLaren and the way in which he was forced out this year are cited by some leading figures in the Formula One Teams Association as among the reasons why they could not bring themselves to enter into a budget-cap environment policed by Mosley.
Bron: F1racing.netquote:Mosley braces FIA for tough phase
26 June 2009
FIA president Max Mosley has warned the governing body's World Motor Sport Council (WMSC) in Paris that the sport of Formula One should be prepared for 'difficult times' following the actions of the Formula One Teams Association (FOTA) this week, confirming that their apparent peace deal has now disintegrated.
With fans across the globe delighted to see a compromise found between the FIA and FOTA on Wednesday, the opposite effect is now likely to be seen as Mosley has said on Friday that the teams have not kept their end of the deal. With FOTA having seemingly branded Mosley as a 'dictator' in F1 and wished him a 'good retirement' on Thursday, Mosley has responded with a letter of caution to the WMSC in Paris, stressing the it is and always will be the FIA - and not FOTA - which runs the sport.
'It is disappointing that (Luca) Montezemolo (FOTA chairman) did not keep his part of the bargain we made last Wednesday,' reads Mosley's letter to the rest of the FIA. 'I had anyway decided not to offer myself for re-election next October and, given what I have had to contend with during the last 12 months, I needed a peaceful summer before starting a more leisurely existence. The compromise we found was therefore acceptable to me personally and seemed in the overall interests of Formula 1.'
The letter went on to confirm that FOTA may well now set up its own breakaway series and that F1 could suffer as a result: 'But when FOTA falsely claimed that they had ousted me and imposed their will on the FIA, the situation became intolerable. No doubt we face a difficult period. This may well result in short-term problems in Formula 1. It is possible that FOTA will set up an independent series. That is their right, provided they do so under the International Sporting Code.
But the Formula 1 World Championship will continue to be run by the FIA as it has been for 60 years. The Championship has had difficult times in the past and no doubt will again in the future but that is no reason to hand control to an outside body, still less one with little or no understanding of sporting ethics and under the control of an industry we have constantly to monitor.'
Mosley also added that the various sporting committees of each country connected with the FIA are in agreement with the Paris-based federation. 'Member clubs of the FIA from all over the world have made it clear that they will never allow the car industry to decide who may and who may not be president of the FIA,' the letter reads on.
'This has nothing to do with me as an individual, it is about the independence of the FIA and its member clubs as defenders of the motorist and arbiters of international motor sport. In addition to motor sport, the FIA has to defend the interests of the motorist in areas such as road safety and the environment and even basic things like access to technical information for independent garages. This often brings us into conflict with the car industry. When we started EuroNCAP (safety tests scheme), one of the major manufacturers threatened to quit Formula 1 if we did not abandon our activities. The FIA has to be free to confront the car industry whenever necessary.'
quote:Di Montezemelo: "We moeten ophouden met het geruzie"
Luca di Montezemelo wil dat het geruzie in de Formule 1 snel ophoudt. Eerder deze week kwamen de FOTA en de FIA tot overeenstemming over de toekomst van de sport, maar nog geen twee dagen later haalde FIA-president Max Mosley flink uit naar Di Montezemelo, die in zijn ogen onwaarheden verkondigde.
Mosley schreef in een brief aan de FIA-leden dat de FOTA de media opzettelijk probeerde te misleiden door onder andere te beweren dat Mosley zijn handen van de Formule 1 had getrokken. De Brit eiste hierop excuses van de FOTA, maar deze kreeg hij niet. Een reactie van Di Montezemelo en de FOTA bleef in eerste instantie ook uit, tot vrijdagavond.
"Ik ben erg blij met de deal die is gesloten. Ik begrijp de fans ook wel. Ze zijn kwaad over al het gezeur: alle persberichten en onduidelijke reglementen die elk half jaar veranderen", vertelde Di Montezemelo in een video-interview gepubliceerd op de Ferrari-site. "We hebben nu stabiliteit nodig. We hebben transparantie nodig en we hebben vrede nodig. We houden allemaal van de Formule 1. En we willen dat de Formule 1 blijft zoals altijd: goede technologieën, goede competitie, de beste coureurs, de beste teams en de beste auto's."
"Maar we moeten nu stoppen met het geruzie, uit liefde voor de Formule 1."
Tof filmpjequote:
quote:RUMOR : Did FIA Official Get Payback During 2010 Formula One Application Process ?
Jun 27, 2009 - 08:06 AM
Here's an interesting rumor which points out the possibility of how dirty the FIA's 2010 Formula One application process might have been...
According to the British publication Guardian Formula One teams have written the FIA and are set to lodge a formal 'complaint against the (FIA) chief steward, Alan Donnelly, amid suspicions his company has been involved in helping to set up (F1) grid newcomers Manor.'
The story goes on to indicate that a senior member of Donnelly's private company is handling the public relations - free of charge - for the upstart organization, and that the team's technical director was a partner of Max Mosley's failed Formula One team - Simtek - 20 years ago.
Furthermore Donnelly was seen working the paddock on the organizations behalf, yet claims no 'direct' involvement because he claims he was just introducing them around in his FIA role.
Which is kind of like you saying to your kids... 'Take the garbage out and throw it in the street', but when they do it the police come to investigate, and you indicate that you had no 'direct' involvement so arrest my kids.
PaddockTalk Perspective
Clearly we are dealing with powerful people who parse every syllable to hide their actions.
No wonder Lola, N Technology withdrew their applications for the 2010 Formula One championship.
The process wasn't transparent, and there was plenty of room for pay-backs, and under the table deals. Weren't Olympic officials dragged through the streets over similar deals some years ago ?
And at this point, one can only assume that it was designed to benefit some high-ranking members of the FIA. Heck, we wouldn't be surprised to find out that Mosley retires as FIA boss only to become the principal of Manor Grand Prix for 2010.
Because the facts are.... We only know what we know about Manor Grand Prix because of what the FIA have revealed. What haven't they revealed about this team ?
We demand to see their full application, financials and all correspondence related to this application. If the FIA refuse, then it is clear that they have something to hide.
Wat een idioot is het ook. Niet de welvarendheid van de formule 1 houdt deze man op de been, maar juist zijn eigen egotrip moet hier voor zorgen. Deze man is een gevaar voor de autosport, en dient gestopt te worden. Er moet maar eens iemand opstaan en zijn taak overnemen die wel begaan is met de Formule1. Blijven zitten terwijl je weg wilt gaan, maar dat zou doen omdat je anders misschien weleens weggestuurd zou kunnen wordenquote:Mosley: "Ik loop niet weg voor een vechtpartij"
28 juni 2009
Max Mosley heeft aangegeven dat er vanuit verschillende hoeken druk op hem wordt uitgeoefend om zich herkiesbaar te stellen als FIA-president. Zelf heeft hij er weinig trek in, maar als er opnieuw een groot conflict komt met de autofabrikanten, zal hij misschien van gedachten veranderen.
"De teams hebben op mijn graf gedanst voordat ik begraven was", zei Mosley tegen de Mail on Sunday. "Het is niet slim om te doen alsof ik al dood ben, terwijl ik hier springlevend sta. Ik sta nu onder druk om me toch herkiesbaar te stellen. Ik wil het eigenlijk niet doen, ik denk dat ik een beetje te oud ben."
"Toen ik begon was ik oud genoeg om de vader te zijn van een aantal coureurs, maar nu ben ik oud genoeg om hun grootvader te zijn. Ik voel me niet oud, maar in hun ogen ben ik dat wel. In dat opzicht is er absoluut een nieuwe voorzitter nodig. Als je iets zestien jaar hebt gedaan, zoals ik nu, moet je stoppen."
"Ik wil echt stoppen, maar als er een groot conflict is met bijvoorbeeld de FOTA, zal ik dat niet doen. Het zit niet in me om weg te lopen voor een gevecht."
Vaak is het zo dat mensen die in een "machtige" positie heel onzeker zijn en hun frustraties gaan botvieren op anderen. En zit je zo'n figuur dwars(zoals Ferrari en later de FOTA) dan heb je de poppen aan het dansen. Gaan ze je nog meer treiteren/chanteren?etc zoals Mosley b.v. doet door te zeggen dat hij het toch gaat overwegen.quote:Op zondag 28 juni 2009 16:02 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Wat een idioot is het ook. Niet de welvarendheid van de formule 1 houdt deze man op de been, maar juist zijn eigen egotrip moet hier voor zorgen. Deze man is een gevaar voor de autosport, en dient gestopt te worden. Er moet maar eens iemand opstaan en zijn taak overnemen die wel begaan is met de Formule1. Blijven zitten terwijl je weg wilt gaan, maar dat zou doen omdat je anders misschien weleens weggestuurd zou kunnen worden![]()
Idioot!
Het is nooit Mosley's intentie geweest om binnen de komende jaren te stoppen. Dat hij die soort berichten zou gaan spuien stond al als een huis (en ik begrijp niet dat er mensen zijn die erin getrapt zijn).quote:Op zondag 28 juni 2009 16:08 schreef Slein83 het volgende:
[..]
Vaak is het zo dat mensen die in een "machtige" positie heel onzeker zijn en hun frustraties gaan botvieren op anderen. En zit je zo'n figuur dwars(zoals Ferrari en later de FOTA) dan heb je de poppen aan het dansen. Gaan ze je nog meer treiteren/chanteren?etc zoals Mosley b.v. doet door te zeggen dat hij het toch gaat overwegen.
quote:In June 2004, Mosley announced that he would step down from his position in October of that year, one year early, saying "I no longer find it either satisfying or interesting to sit in long meetings [...] I have achieved in this job everything I set out to [...]". One month later, he rescinded his decision after the FIA Senate called for him to stay on. According to a BBC Sport profile, many insiders considered that the announcement, and Mosley's public disagreements with Ecclestone, were "just part of a well crafted plan to strengthen their control over the sport"
...
In March 2008 [...] Mosley says that he received much supportive correspondence, and said that he would continue to the end of his current term, which he said would be his last. Mosley won a vote of confidence at an Extraordinary General Meeting of the FIA on June 3, with 103 votes in support and 55 against, with seven abstentions and four invalid votes. In December 2008, Mosley said that he still intended to stand down when his term ran out in October 2009, but would take the final decision in June of that year.
...
On 23 June Mosley said that he would be happy to run for a fifth term as FIA president in October "in light of the attack on my mandate". However, the following day FOTA and the FIA reached an agreement with Mosley agreeing not to stand for re-election as part of the deal, 'now there is peace'"
quote:“There have even been claims I have ceased to fulfill my role as president, effective immediately. These claims are completely false,” he said. “I will continue to fulfill my role as president up until, and including, our general assembly in October.”
[/MIRROR MEUK ALARM]quote:Max Mosley accuses team of trying to fix court hearing
By Byron Young 28/06/2009
Max Mosley has accused one of Jenson Button's Grand Prix rivals of trying to fix an appeal court hearing and wreck the British driver's bid to win the world title.
The FIA President revealed in an explosive letter that he was secretly asked to ensure Britain's pace-setting Brawn racer was declared illegal in April's controversial "doublediffuser" hearing. The sport's second most powerful man said he was lobbied several times by a "manufacturer team". And he slammed the approaches as "wholly improper". The stunning revelation came as the sport continued to be rocked by the £1billion row over the future of the sport.
Mosley has criticised break-awateams as hypocrites, claiming they are calling for an independent governing body and president - but only if he does what they want. He said their tactics earlier in the season demonstrated their real agenda.
The hearing on April 14 came after Button's runaway start to the season in his revolutionary car with resounding victories at the opening two rounds in Australia and Malaysia.
Rivals had protested about the car - designed by legendary technical director Ross Brawn - because, they claimed, its rear aerodynamics broke the rules. And in the dock with the pace-setters stood Toyota and Williams. Had the sport's rule-makers stepped in, the Japanese car giant and Frank Williams's operation would, no doubt, have survived the blow.
But Button's title dream would have been irrevocably shattered. It could have led to the collapse of the organisation Brawn was trying to rescue from the ashes of Honda's withdrawal. At such a fragile stage of its re-birth the entire Brackleybased operation could have collapsed with the loss of nearly 500 jobs.
Banning of the revolutionary aerodynamic device would have removed Brawn's edge over its rivals. The revelation came in a letter obtained by Sunday Mirror Sport that Mosley sent to all members the sport's most powerful body, the World Motor Sport Council, on Friday.
Mosley refused to name the team involved.
Mosley is fuming at claims made by the F1 teams' organisation, FOTA, that he was forced out. He wrote: "We have heard a lot from FOTA about an independent court of appeal. Yet during the controversy over the 'double diffuser', a manufacturer team repeatedly lobbied me (wholly improperly) to intervene with the FIA Court of Appeal and have the double diffuser declared illegal.
"The FIA Court would never listen to such an approach but it shows that for the team in question, 'independent' means independent of the other teams and under the control of particular interests." Mosley said a manufacturer also threatened to quit Formula 1 when he started the "NCAP" safety revolution that forced car makers to step up road car safety and has saved thousands of lives.
He added: "When we started EuroNCAP, one of the major manufacturers threatened to quit Formula One if we did not abandon our activities. The FIA has to be free to confront the car industry whenever necessary."
En dat laatste zinnetje is belangrijk, hoor. Deze man hoort bij de groep die weet dat je in Max z'n goede boekje moet staan om in die branche iets voor elkaar te krijgen (of zelfs erin te blijven).quote:Spanish motorsport chief backs Mosley
By Hugh Podmore on Monday, June 29, 2009
The head of the Spanish motorsport federation Carlos Gracia has publicly backed Max Mosley’s allegation that FOTA showed disrespect to the FIA in recent days.
The Spaniard said that Luca di Montezemolo’s infamous snipe that Mosley was a ‘dictator’ were tantamount to insulting the democracy at work within the FIA.
Speaking to Spanish radio station Onda Cero, Gracia said: “I don’t support Max Mosley to the death, but I do support respecting institutions, and what Luca di Montezemolo has done was show a lack of respect to the FIA and the World Council.’
Gracia went on to say that this was more likely to harden Mosley to stand as a candidate for FIA President again.
“It wouldn’t surprise me if Max Mosley runs for re-election. The worst thing you can do with an animal is leave him wounded, and what Luca di Montezemolo has achieved is to re-activate Max. You can’t dance on someone’s grave before he’s dead.”
The Spaniard did not rule out a run for the presidency himself.
Ik denk dat we hier wel uit op kunnen maken wie er plaats gaat maken voor Alonso. En dat heeft hij goed bekeken in mijn ogen. Ik ben een groot fan van Kimi, en kan mij heel goed voorstellen dat de politics in de F1 hem niet bevallen. Hij wil racen, en niet parade-rondjes rijden zoals die nachtraces en races om 5 uur 's avonds. Waar hij een groot tegenstander van is, vooral als dat in landen is waar het altijd keihard regent tegen die tijd. Ik denk ook dat Kimi veel beter tot zijn recht komt in de Rally, gezien zijn karaktertrekkenquote:Raikkonen maakt WRC-debuut in Finland
30 juni 2009
Voormalig wereldkampioen Kimi Raikkonen zal over een maand zijn debuut maken in het World Rally Championship. De Fin reed in het verleden al enkele rally's, maar nog niet eerder op zo'n hoog niveau. In thuisland Finland zal Raikkonen het mogen proberen in een Fiat Grande Punto S2000, in de N-groep van het WRC.
Raikkonen, die tiende staat in het Formule 1-kampioenschap, reed dit jaar al twee rally's. In januari werd hij dertiende in de Arctic Lapland Rally en begin deze maand nam hij deel aan de Rally della Marca, waarin hij crashte. In beide evenementen was Kaj Lindstrom zijn navigator en deze zal er ook in Finland weer bij zijn.
De Rally van Finland vindt plaats van 31 juli tot en met 2 augustus.
Nu ja, als Alonso zou komen dan is Massa vanzelfsprekend 2e rijder lijkt me. Je gaat geen middelmatige coureur de auto laten bepalen als je Alonso in huis hebtquote:Op dinsdag 30 juni 2009 12:07 schreef voyeur het volgende:
Qua sponsoring door Santander heeft Massa wel meer te bieden dan Raikkonen: spontane kletser en Braziliaanse markt.
Qua ontwikkelwerk aan de wagen is Massa ook actiever, maar dat kan een nadeel zijn daar Alonso graag veel invloed op de auto heeft. Ik weet niet of Ferrari kan werken met twee coureurs die iets vinden van de afstelling en mee willen praten over het werk in de fabriek.
Zegt de Button fanquote:
Nu ja, ik heb altijd gezegd dat ik denk dat Alonso beter is dan Button, alleen van de eerste ben ik geen fan, van de tweede welquote:
Laat ook maar, dat mensen dit nog steeds kunnen zeggenquote:Op dinsdag 30 juni 2009 14:34 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Maar, ik denk wel dat Button een beter coureur is dan Massa.
Massa kan absoluut een snelle ronde rijden, maar geen snelle race, laat staan een snel seizoen. Als hij niet zo wisselvallig was had hij vorig jaar makkelijk kampioen kunnen worden
wat een onzin, hij is met Raikkonen (als ie zin heeft) en Hamilton net een slag beter dan de rest, ik denk dat ik Vettel ook wel aan dat rijtje kan toevoegen van rijders die net iets meer hebbenquote:Op dinsdag 30 juni 2009 11:44 schreef Giem het volgende:
Ik geloof het nog steeds niet.. Buiten renault om presteerd hij toch als een dwijl..
Dit zegt helemaal niets. Ook Valentino Rossi rijdt voor de lol rally's en blijft actief in de MotoGP. Dus waarom zou Raikkonen niet voor de lol rally's kunnen rijden en actief blijven in de F1?quote:Op dinsdag 30 juni 2009 13:47 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Ik denk dat we hier wel uit op kunnen maken wie er plaats gaat maken voor Alonso. En dat heeft hij goed bekeken in mijn ogen. Ik ben een groot fan van Kimi, en kan mij heel goed voorstellen dat de politics in de F1 hem niet bevallen. Hij wil racen, en niet parade-rondjes rijden zoals die nachtraces en races om 5 uur 's avonds. Waar hij een groot tegenstander van is, vooral als dat in landen is waar het altijd keihard regent tegen die tijd. Ik denk ook dat Kimi veel beter tot zijn recht komt in de Rally, gezien zijn karaktertrekken
Alleen kon hij niet van Hamilton winnen bij McLaren, dus waarom wel van Raikkonen of Massa bij Ferrari?quote:Op dinsdag 30 juni 2009 12:40 schreef Googolplexian het volgende:
Als Alonso naar Ferrari gaat dan wordt 'ie kampioen in 2010 en zoniet dan in 2011.
Ik gok dat hij in 5 jaar 3 titels naar zich toe sleept.
Ik mag 'm ECHT niet maar het is een coureur pur sang. Hij kan helpen een auto te ontwikkelen (zie McLaren / Renault) en is wat dat betreft een beetje een Schumachertje.
quote:Alleen kon hij niet van Hamilton winnen bij McLaren, dus waarom wel van Raikkonen of Massa bij Ferrari?
Je wilt toch niet met droge ogen beweren dat Massa een fantastisch coureur is, ofwel??quote:Op dinsdag 30 juni 2009 14:38 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Laat ook maar, dat mensen dit nog steeds kunnen zeggen.
Getuige de laatste 3 seizoen beter dan Raikkonen. In 2007 was hij de mindere van Raikkonen. In 2008 de meerdere. En ook dit seizoen, met veel pech EN een zwaardere auto, staat hij voor op Kimiquote:Op dinsdag 30 juni 2009 17:19 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Je wilt toch niet met droge ogen beweren dat Massa een fantastisch coureur is, ofwel??
Ze maar wanneer dan! Want juist door geen keuze te maken heeft Raikkonen de titel gewonnen. Niet doordat Dennis voor Hamilton zou hebben gekozen (wat niet waar is).quote:Op dinsdag 30 juni 2009 15:30 schreef Tarado het volgende:
[..]
Hij heeft in het begin bij McLaren fouten gemaakt maar op een gegeven moment was het wel duidelijk dat hij van Ron D niet mocht winnen met als lachende derde Raikkonen
Dat dus.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 12:40 schreef Googolplexian het volgende:
Als Alonso naar Ferrari gaat dan wordt 'ie kampioen in 2010 en zoniet dan in 2011.
Ik gok dat hij in 5 jaar 3 titels naar zich toe sleept.
Ik mag 'm ECHT niet maar het is een coureur pur sang. Hij kan helpen een auto te ontwikkelen (zie McLaren / Renault) en is wat dat betreft een beetje een Schumachertje.
Hij is toch voldoende tegen gewerkt door het team, zoals je weet gaat het in deze sport om zeer kleine details, zeker voor ons als toeschouwer meestal niet zichtbaar, maar dat pit incident in Hongarije is een voorbeeld, veroorzaakt door Hamiltonquote:Op dinsdag 30 juni 2009 19:52 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Ze maar wanneer dan! Want juist door geen keuze te maken heeft Raikkonen de titel gewonnen. Niet doordat Dennis voor Hamilton zou hebben gekozen (wat niet waar is).
quote:From The Times
October 9, 2007
Slip of the tongue by Ron Dennis adds fuel to Fernando Alonso conspiracy theory
Edward Gorman, Motor Racing Correspondent
Ron Dennis, the team principal of the McLaren Mercedes Formula One team, let one very large cat out of a very expensive bag after Lewis Hamilton’s retirement from the Chinese Grand Prix in Shanghai on Sunday. Speaking about the disastrous decision to delay Hamilton’s tyre change, which led to the British rookie sliding off the track while trying to get into the pits, Dennis said something that will have convinced Fernando Alonso’s supporters that there is a conspiracy within the team against their hero.
“The problem was rain and his [Hamilton’s] tyres were in the worst condition,” Dennis said to a group of British journalists in the paddock at the circuit. “But we weren’t at all fazed about Kimi [Raikkonen, of Ferrari]. We weren’t racing Kimi, we were basically racing Fernando.”
Slip of the tongue it may have been – there were efforts by McLaren to explain it away - but, in one stroke, Dennis had made a nonsense of his claims to be treating his drivers equitably in the World Championship run-in.
What is more, Dennis’s remarks have turned into articles of faith the deep suspicions in Spain and elsewhere that McLaren could be deliberately doctoring Alonso’s car to present the championship to Hamilton. In large parts of the motor-racing world, it is regarded as gospel that Alonso is battling against not only Hamilton but also the whole McLaren team for his third consecutive drivers’ championship.
It is possible that the public will never know for certain exactly what is going on in a team who have been torn apart by the feud between their drivers and between Alonso and Dennis. The team principal says that McLaren are treating their drivers fairly and giving them equal chances to win, while Alonso says – or implies – that he is being cheated of his chance.
One element that does seem to be becoming increasingly obvious is that McLaren as an organisation have, in recent weeks, turned their collective backs on Alonso. The team are going through the motions with their unhappy Spaniard, but are deriving very little pleasure from the process and it is undoubtedly the case that, as a group, they would prefer to see Hamilton win the title.
In Spain, this regrettable state of affairs is regarded as having held sway since near the beginning of the season. In truth, there is little evidence to suggest that Alonso had anything other than a clean slate when he arrived at McLaren. But his unsportsmanlike attitude to the challenge of trying to beat Hamilton, plus his allegedly threatening behaviour towards Dennis and recent refusal to deny suggestions of “car-fixing”, have pushed him beyond the pale.
McLaren go to Interlagos next week for the Brazilian Grand Prix in a strange condition indeed. The team will be delighted if Hamilton wins his maiden world title, but the celebrations will be muted if Alonso snatches it from the Briton at the death. The saddest part about the affair is that Alonso will have made history himself if he does prevail in Brazil. He will have become the first driver since Juan Manuel Fangio to win consecutive titles with different constructors, but the team who gave him the car to do it will barely, if at all, share in his joy.
During another trying weekend for Alonso in China, he explained his view of McLaren, a team who he says have failed to treat him with the respect that he believes he deserves as a two-times world champion. “I was expecting a lot more,” Alonso said. “From the outside, the team had a different image: serious, but very professional. I improved the car as much as I could. Last year they were fighting to make it into Q3 [the third section of qualifying] and this year they are going to win the [drivers’] championship, and the truth is that the treatment has not been very good.”
When asked if the way he had been treated was deserving of a two-times champion, Alonso said: “Not a double champion, but a normal person.” And he again denied that he had been given a fair chance in his battle with Hamilton. “You are always hearing about that so-called equality in the team, but tell me what you brag about and I’ll tell you what you are lacking,” he said. “It’s impossible to have equality in a Formula One team; there’s always a better engine, a better lap to stop in. There’s always a better option.
“I’m not saying it’s not equality, because sometimes it’s one driver’s turn and other times it’s the other’s, but you always hear him [Dennis] talk about that or promising things and it’s not like that.”
Bij topsport is vooral ook het mentale aspect van belang. En Kimi heeft er gewoon geen zin meer in, door alle politieke spelletjes en managementbeleid. Als ze een race organiseren om vijf uur 's middags in een regio waar het rond die tijd altijd keihard regent blijft iedereen braaf in de auto zitten. Kimi stapt uit als de regen wordt geschorst voor onbepaalde tijd, trekt zijn pak uit en gaat een magnum eten (what's in the name). Hij laat duidelijk zien en weten, als je hem een beetje volgt, dat hij met dat soort zaken gewoon niet happy is en laat dat ook weten. Dat heet karakter en zie ik liever dan die kontelikkers zonder mening eerlijk gezegd. Hij laat even zien aan de rondetijden dat hij het kan, en voor de rest zingt 'ie de wedstrijd uit. Volgens mij hoeft het van hem niet meer zo, en dat is te merken aan zijn resultaten. Maar dat betekent niet dat hij beter is dan Massa. Massa laat weinig zien en moet het hebben van teamtactics. Maarja, ben ook niet objectief als Kimi-fan. Dat geef ik gewoon toe..quote:Op dinsdag 30 juni 2009 17:34 schreef sanger het volgende:
[..]
Getuige de laatste 3 seizoen beter dan Raikkonen. In 2007 was hij de mindere van Raikkonen. In 2008 de meerdere. En ook dit seizoen, met veel pech EN een zwaardere auto, staat hij voor op Kimi
Dat heet geen karakter maar "schijt hebben aan je team".quote:
Daar verschillen wij van mening. Ik vind dat karakter omdat ik van eigenwijs houd en kontelikken drie keer niks vind. Als je het ergens niet mee eens bent, of je in een gevalletje 'Told you so' komt, mag je dat best laten merken. Tikkeltje arrogant, meer zeker niet superieur aan anderen. Dat had hij dan een paar jaar eerder moeten doen. Daarnaast heeft het team die regels niet verzonnen waar hij imo tegenaan loopt maar juist de FIA. Als jij dan ook nog de snelste rondetijd neerzet, maar massa met zijn pappa en sponsortjes wordt door tactics naar voren geschoven zou ik ook gaan schoppen. Ik zou mijn zakken vullen en wegwezen..quote:Op dinsdag 30 juni 2009 23:00 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Dat heet geen karakter maar "schijt hebben aan je team".
Raikkonen heeft last van een superioriteits-gevoel wat totaal niet gepast is.
Tegenover eigenwijs staat geen kontelikken. D'r zijn zat mensen die eigenwijs zijn en toch laten zien dat ze zich betrokken voelen.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 23:18 schreef Tarabass het volgende:
Daar verschillen wij van mening. Ik vind dat karakter ... omdat ik van eigenwijs houd en kontelikken drie keer niks vind.
Op het moment dat je je bijvoorbeeld afzondert en lekker een ijsje gaat zitten eten dan is dat geen 'Told you so' maar meer een 'ik heb gedaan waar ik voor betaald wordt en nu ben ik vrij' ... een houding die hij al voordat 'ie naar Ferrari kwam hanteerde.quote:Als je het ergens niet mee eens bent, of je in een gevalletje 'Told you so' komt, mag je dat best laten merken. Tikkeltje arrogant, meer zeker niet superieur aan anderen. Dat had hij dan een paar jaar eerder moeten doen.
Die regels gelden voor iedereen maar niemand gedraagt zich zo puberaal als Raikkonen. Je zou zeggen dat je op die leeftijd en voor dat salaris je je wel een beetje verantwoordelijk zou voelen voor zaken als team-spirit. En als je geen ongelijke behandeling wilt moet je niet voor Ferrari gaan rijden.quote:Daarnaast heeft het team die regels niet verzonnen waar hij imo tegenaan loopt maar juist de FIA. Als jij dan ook nog de snelste rondetijd neerzet, maar massa met zijn pappa en sponsortjes wordt door tactics naar voren geschoven zou ik ook gaan schoppen.
Ik snap niet dat je daarom fan van iemand kunt zijn of dat je vind dat het een teken van karakter is (ja ... KUT-karakter). Het is namelijk echt een houding die past bij een ego-tripper, niet een team-player. Karakter laat je zien als je, ondanks dat het niet allemaal jouw richting op gaat, samen met je team zoekt naar oplossingen. Die gasten werken zich UIT DE NAAD voor je en zien vaak nog enorm tegen je op ook.quote:Ik zou mijn zakken vullen en wegwezen..
Dat Hamilton en Alonso elkaar dwars zaten ja, dat ben ik met je eens. En dat Dennis liever had dat Hamilton kampioen zou worden dan Alonso (die toch al weg zou gaan bij McLaren), ja daar kan ik ook nog inkomen.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 21:02 schreef Tarado het volgende:
[..]
Hij is toch voldoende tegen gewerkt door het team, zoals je weet gaat het in deze sport om zeer kleine details, zeker voor ons als toeschouwer meestal niet zichtbaar, maar dat pit incident in Hongarije is een voorbeeld, veroorzaakt door Hamilton
Ik kon ook nog een stukje vinden uit The Times
[..]
Massa is niet beter of slechter dan Raikkonen, op het moment zijn er echt ablsoluut geen coureurs waar van je zegt "Ja, die heeft iets extra's. Wat de anderen niet hebben."quote:Op woensdag 1 juli 2009 13:44 schreef voyeur het volgende:
Tsja, wat ik ervan begrepen heb, is Massa heel leergierig. Nadat Schumacher stopte heeft hij veel met hem gewerkt aan rijstijl, maar ook aan de technische kant. Hij heeft zich daardoor behoorlijk ontwikkeld en is ook heel sterk komen te staan binnen het team.
Raikkonen geloofde het allemaal wel, wilde niets van Schumacher weten en lijkt nog steeds de kantjes eraf te lopen. Nooit in de fabriek te vinden, op het eerst mogelijke vliegtuig als hij uitvalt, etc.
Massa is geen wonder coureur, maar m.i. wel beter want veelzijdiger dan Raikkonen.
Alonso, Button, Hamilton en Vettelquote:Op woensdag 1 juli 2009 14:19 schreef Slein83 het volgende:
[..]
Massa is niet beter of slechter dan Raikkonen, op het moment zijn er echt ablsoluut geen coureurs waar van je zegt "Ja, die heeft iets extra's. Wat de anderen niet hebben."
Kubica heeft toch echt wel het lelijkste gezicht...quote:Op woensdag 1 juli 2009 14:19 schreef Slein83 het volgende:
op het moment zijn er echt ablsoluut geen coureurs waar van je zegt "Ja, die heeft iets extra's. Wat de anderen niet hebben."
Ook daar schat ik Vettel hoog in.quote:Op woensdag 1 juli 2009 14:22 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Kubica heeft toch echt wel het lelijkste gezicht...
Ja? Ik had Buemi daar toch als grootste concurrent ingeschatquote:Op woensdag 1 juli 2009 14:23 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Ook daar schat ik Vettel hoog in.
Tsja ... ze hebben nogal wat om tegen op te boksen.quote:Op woensdag 1 juli 2009 14:25 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Ja? Ik had Buemi daar toch als grootste concurrent ingeschat
Een goede auto jaquote:Op woensdag 1 juli 2009 14:22 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Alonso, Button, Hamilton en Vettel
Precies, waar zijn ze nu? Hamilton en Alonso rijden alleen maar sterk met een goede auto, zelfde geld voor Button. Alle coureurs zijn aan elkaar gewaagd.quote:
quote:Toyota to stop hosting F1 Japanese Grand Prix races
Thursday 02nd July, 04:05 AM JST
NAGOYA — Toyota Motor Corp.’s Fuji International Speedway Co. plans to no longer host the Formula One Japanese Grand Prix race at its circuit in Shizuoka Prefecture, sources familiar with the matter said Wednesday. Although Toyota plans to keep participating in the auto race, the Toyota unit will refrain from hosting the race in a bid to save costs, they said. Fuji International Speedway is expected to announce the plan within this month. The top Japanese automaker expects to post a large net loss for the second consecutive year in fiscal 2009 ending next March.
Fuji International Speedway and Honda Motor Co.’s Suzuka Circuit in Mie Prefecture had agreed to alternately host the annual F1 Japanese Grand Prix. Suzuka Circuit is set to host this year’s race in October. After Fuji International Speedway’s withdrawal, Suzuka Circuit may sponsor the race every year, the sources said. Toyota acquired Fuji International Speedway close to Mt. Fuji in 2000 and invested some 20 billion yen in it before sponsoring the annual race in 2007 for the first time. It hosted the 2008 race as well.
quote:Bridgestone changes F1 tyre policy
30 June 2009 by Keith Collantine
Bridgestone has announced its tyre allocations for the four rounds of the championship from Hungary to Italy.
After much criticism from the drivers, notably Fernando Alonso, it has ceased its practice of bringing tyres two stages apart on its performance spectrum.
As last year, Hungaroring and Valencia will be tackled with its softest tyres. But for Spa Bridgestone will bring tyres one stage softer than last year.
For Monza Bridgestone is changing back to the combination of medium and soft tyres in used in 2007. Last year it brought hard and medium - but heavy rain meant the race was mostly run on wet weather tyres anyway.
Tyre allocations for rounds 10 to 13
Circuit - 2009 tyres - 2008 tyres
Hungaroring - Soft and Super Soft - Soft and Super Soft
Circuito Urbano Valencia - Soft and Super Soft - Soft and Super Soft
Spa-Francorchamps - Medium and Soft - Hard and Medium
Monza - Medium and Soft - Hard and Medium
quote:Bulgaria to pen GP contract next weekend
2009-07-02 - By Motorsport.com/GMM
Bernie Ecclestone will meet with a delegation from Bulgaria next weekend in view of adding the name of the southeastern European republic to the Formula One calendar.
We reported in March that the Bulgarian Motorcycle Federation was in talks with the F1 chief executive and assigning funds to build a bespoke Formula One circuit.
Representatives of the race organising committee have now been formally invited to the Nurburgring next weekend to meet with Ecclestone, the Focus news agency said on Thursday.
It is claimed the race promotion contract, to be initially for 2011 through 2015 and with an option to extend further, could be signed at the German Grand Prix.
Ecclestone will reportedly also meet with Baden-Wurttemberg premier Gunther Oettinger at the Nurburgring, in a bid to rescue embattled Hockenheim's Formula One round.
quote:How neutral was the 2010 team selection process?
The F1 world was stunned when Manor, Campos and USF1 were recently revealed to be the three new teams which would join the F1 grid next year. However, according to the Guardian, one man in the FIA seemed to have a good idea as to the identity of one of those teams several weeks before its selection was announced.
Alan Donnelly, the official representative of FIA president Max Mosley, has already been criticised for his consultancy firm, Sovereign Strategy, allegedly doing public relations work for the Manor team. However, if true, this conflict of interest would be nothing compared to what has come to light today.
The Guardian reports that on 29 May, two weeks before the FIA announced the identity of the three successful bidders for a place on the 2010 grid, Donnelly sent a sponsorship and investment agreement about Manor to a certain 'Royal Highness' who he hoped to meet in Saudi Arabia.
The email (complete with spelling mistakes), which is allegedly from Donnelly, says "I attach both the investment and sponsorship agreement for your consideration. Virgin have signed to be investment partners with a share holding of around 20%. I will be in the Kingdom of Saudi Arabia on Saturday evening and look forward to seeing you at our planned meeting at 3pm on Sunday, with representatives of Manor and Virgin. However if you woud like a pre- meeting with me privately on Sunday then please let me know, I will ofcourse be available."
If Donnelly really was touting around investment opportunities in the team before it got to the grid it raises huge conflict of interest issues.
By selling stakes in Manor, Donnelly would have been helping the team get investment which thereby improved its financial position. Clearly, no one connected to the FIA should have been favouring any prospective teams and particularly one which also has the involvement of Nick Wirth, who was one of Max Mosley's business partners in the 1990s before he launched the Simtek F1 team.
Furthermore, one has to wonder whether Donnelly would have bothered brokering deals for a team which didn't get to the grid. Then again, how could Donnelly possibly have known that it would?
According to the Guardian, Donnelly was in Saudi Arabia on official FIA business, holding meetings with its sports ministry, potential investors in new circuits and the Saudi Motorsport Federation. "I also met potential investors in Formula One," he said. "It would be odd for an FIA representative to refuse to assist in any of these projects."
That may be so but there is a big difference between assisting with a team and brokering the sale of a stake in it.
If Donnelly's response in the Guardian is anything to go by, it doesn't look as if he is denying that the email really was from him which in itself seems to raise a further question about his competence.
The email is signed off 'God Bless' which certainly does not seem to be an appropriate way to address anyone in the Arab world. After last year's revelations about Mosley's private life, the FIA surely doesn't need more embarrassment heaped on it by blunders like this.
The clean-cut Richard Branson must be cringing on reading this and it is hard to imagine how he got sucked into this crazy scheme in the first place. It could well be argued that sponsors should stick to what they do best, which is sponsoring not owning teams. Having been in F1 for less than a year Virgin is not exactly experienced in F1's eccentricities and it could soon pay the price following this latest revelation. If the email is accurate, Virgin will have gone from sponsoring the likely world champions Brawn to owning a stake in a team which, assuming it does make it to the 2010 grid, is unlikely to be regularly challenging for points far less wins.
Pitpass hears that FOTA is to demand that the team selection process is not just reviewed but started from scratch. With this latest development that seems a sensible move.
Denken dat dit alles zonder Mosley gebeurd is echt naief. Zoals ik al eerder zei ... president FIA is nou niet echt top salaris maar achter de schermen valt genoeg te schuiven met geld. Max zou wel erg dom zijn als hij niet iemand had die de klappen opvangt.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 10:04 schreef sasquatsch het volgende:
En wederom is Alan Donnelly in opspraak.
[..]
Hij blijft zijn belangen maar verstrengelen. Al eerder bleek dat zijn bedrijfje Sovereign Strategy Ferrari als een van zijn klanten had, terwijl hij de nieuwe race steward van de FIA werd. Ook probeerde hij Martin Brundle te weren als commentatot bij de BBC en onlangs nog beschouwde de FOTA zijn acties op het circuit van Istanbul als dubieus.
Heel verhaal ... lees de rest achter de linkquote:Hitler? He got things done, says Formula One chief Bernie Ecclestone
July 4, 2009
Bernie Ecclestone, the Formula One chief, said yesterday that he preferred totalitarian regimes to democracies and praised Adolf Hitler for his ability to “get things done”.
In an outspoken interview with The Times, the 78-year-old billionaire chastised contemporary politicians for their weakness and extolled the virtues of strong leadership.
Mr Ecclestone said: “In a lot of ways, terrible to say this I suppose, but apart from the fact that Hitler got taken away and persuaded to do things that I have no idea whether he wanted to do or not, he was in the way that he could command a lot of people, able to get things done.
“In the end he got lost, so he wasn’t a very good dictator because either he had all these things and knew what was going on and insisted, or he just went along with it . . . so either way he wasn’t a dictator.”
Volgens mij is hij nu echt seniel aan het wordenquote:Op vrijdag 3 juli 2009 23:22 schreef Googolplexian het volgende:
ahem ...
[..]
Heel verhaal ... lees de rest achter de link
Kan niet anders dan dat dit consequenties heeft natuurlijk ...quote:Op zaterdag 4 juli 2009 10:53 schreef LeXX het volgende:
[..]
Volgens mij is hij nu echt seniel aan het wordenOf niet...
quote:Bernie's discussions of Hitler, Saddam Hussein and others really does Mosley no favours at all. And the suggestion that Hitler might not have been the man responsible for the Nazi outrages shows that Ecclestone has not read Mein Kampf which clearly laid out what Hitler intended to do and explained how he had become anti-Jewish. This was published in 1925, long before he came to power.
Inevitably Ecclestone's remarks about Hitler drew a strong reaction from Jewish groups and politicians on both sides of the house.
Stephen Pollard, the editor of the Jewish Chronicle, said that "Ecclestone is either an idiot or morally repulsive. Either he has no idea how stupid and offensive his views are or he does and deserves to be held in contempt by all decent people".
Strong words.
Gek genoeg moet ik altijd aan Hitler denken als ik die Bernie zie lopen over de grid, of na ongelukken van vroeger. Zoals hier @ 7m24squote:Op zaterdag 4 juli 2009 12:37 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Kan niet anders dan dat dit consequenties heeft natuurlijk ...
[..]
Zeven jaar maar ... voor iets zo geavanceerd als het HANS.quote:On 1 May 1994, during the customary drivers' briefing, the remaining drivers agreed to the reformation of the Grand Prix Drivers' Association, with Senna, Gerhard Berger and Michael Schumacher as its first directors. The Association subsequently pressed for improvements to car and circuit safety in the wake of Imola and other serious crashes during the 1994 season; in 2001 the FIA mandated the use of the HANS device, designed to prevent the type of injury suffered by Ratzenberger.
Niet Max ... maar SENNA.quote:On Friday, during the afternoon qualifying session, Senna's protégé, the then F1 newcomer Rubens Barrichello, was involved in a serious accident that prevented him from competing in the race. The next day Austrian driver Roland Ratzenberger was killed in qualifying.
Senna spent his final morning meeting fellow drivers, determined after Ratzenberger's accident to take on a new responsibility to re-create a Drivers' Safety group (i.e. Grand Prix Drivers' Association) to increase safety in Formula One. As the most senior driver, he offered to take the role of leader in this effort.
Spijker op de kop. Senna was heel erg met veiligheid bezig. Jackie Steward heeft wel eens een staking van coureurs georganiseerd en, hoewel het niet direct met F1 te maken heeft, wat Jacky Ickx in 1969 deed op Le Mans (rustig in de auto stappen, warmdraaien, riemen vast en dan pas rijden) was ook een eye-opener voor de autosport. Zeker omdat 300 meter na de start een dode viel die niet gevallen zou zijn als hij veilig in zijn riemen had gezeten.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |