Vrouwen worden besneden omdat dat moet. Vrouwen worden slachtoffer van eerwraak omdat dat moet. Niet-moslims worden door radicalen bedreigd omdat je Allah niet mag weigeren. Vrouwen worden gebruikt als persoonlijke slaaf omdat dat moet.quote:Op donderdag 25 juni 2009 11:37 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dan kun je wel zeggen, het is allemaal verzonnen, het is allemaal bullshit – en ook al denk ik ook dat het uiteindelijk allemaal mensenwerk is – je gaat wel voorbij aan de manier waarop iemand een godsdienst beleeft. Iemand draagt een hoofddoek omdat zij dat wil, maar dat niet alleen, omdat het volgens haar interpretatie van religie moet. Een Sikh draagt zelfs binnenshuis een tulband vaak, omdat zijn religie dat voorschrijft.
Daar gaat het niet om. Het gaat er om dat het slimmer is om je aan te passen aan de norm als je niet overal tegenwind wilt ondervinden.quote:Op donderdag 25 juni 2009 11:48 schreef Marrije het volgende:
[..]
Maar dat doet niets af aan het feit dat het gewoon belgen of nederlanders zijn en daarmee dus ook bepalen wat onder een landscultuur valt. De multiculturele samenleving wordt nou eenmaal gevormd door al die verschillende culturen (en geloven). Dus ook de groep die een hoofddoek draagt en dat niet hoeft te laten omdat anderen willen dat ze zich zogenaamd aanpassen.
Nogmaals, het betreft een school. Ik heb er geen moeite mee dat een school dat op individuele basis beslist. Ik heb ook geen moeite met regels die zeggen ‘in principe niet, tenzij’, waarna er een aantal uitzonderingen mogelijk is. In principe geen vrij bijvoorbeeld buiten de vakantie, tenzij het beroep van de ouders ertoe noopt, of er een begrafenis is, of er een trouwerij is.quote:Op donderdag 25 juni 2009 11:41 schreef Boris_Karloff het volgende:
Stel nou dat de puber vroeg aan het kalen is, daar onzeker over is en daarom graag een petje op heeft. Is dat dan geen legitieme reden om een hoofddeksel te dragen. En als hij hem op heeft wat is dan de redenatie om een ander het te weigeren?
Maar ook dat is niet de realiteit. Ik heb jaren bij de overheid gewerkt en daar mogen moslima's gewoon een hoofddoek dragen. Dus dat Europa staat voor 'geen hoofddeksels dragen in een formele situatie' is niet waar, laat ik het zo zeggen: voor Nederland gaat dat niet op.quote:Op donderdag 25 juni 2009 10:50 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
In formele situaties. En een school is een formele situatie
Ja prima. Als iemand daadwerkelijk last ergens van ondervindt moet je het niet laten om een uitzondering te maken. Van het niet dragen van een hoofddoek ga je niet dood. Als je niet naar de tandarts gaat kan je dat behoorlijk wat ellende opleveren.quote:Op donderdag 25 juni 2009 11:55 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nogmaals, het betreft een school. Ik heb er geen moeite mee dat een school dat op individuele basis beslist. Ik heb ook geen moeite met regels die zeggen ‘in principe niet, tenzij’, waarna er een aantal uitzonderingen mogelijk is. In principe geen vrij bijvoorbeeld buiten de vakantie, tenzij het beroep van de ouders ertoe noopt, of er een begrafenis is, of er een trouwerij is.
En dan hoef je van mij niet strikt vast te leggen dat het per se familie in de eerste of tweede graad moet zijn die overleden is, en dan bij een stiefvader die nooit getrouwd is het keihard weigeren, zulk soort regels leiden juist tot ellende.
Zo ook met hoofdbedekking of drinken in de klas, in principe niet, tenzij. En dan kan dat kalende hoofd best een goede reden zijn, en kan een medische aandoening waardoor er regelmatig gedronken moet worden, dat ook zijn.
Ik zie niet in waarom regels altijd voor iedereen voor de volle 100% moeten gelden, geen uitzondering mogelijk. Dat werkt niet, heeft nooit gewerkt en zal nooit werken. Juist in die situaties moet je een beetje flexibel zijn om op een multiculturele school naar behoefte regels te kunnen maken. Dat is speelruimte die, mits prudent en consciëntieus toegepast juist heel heilzaam kan zijn.
En ik vind dat heel legitiem en denk ook dat je prima iemand kunt weigeren op vakantie te gaan buiten de schoolvakanties als hij in de zomervakantie ook kan, maar graag in het voorseizoen wil ‘omdat het chill is’.
Ik kan mij zo voorstellen dat het een hoofddoekdrager helemaal niks uit maakt of zij tegengas krijgt of niet, zolang zij die doek maar kan dragen. Hoezo niet op plekken waar dat niet wordt gewaardeerd, wie bepaalt dat dan? Er zit altijd wel één zeurpiet tussen die bezwaar maakt. Zo werkt het dus niet. De hoofddoek mag en maakt gewoon onderdeel uit van de maatschappij, óók op plekken waar dat niet door iedereen wordt gewaardeerd, zo moeilijk is dat toch niet?quote:Op donderdag 25 juni 2009 11:54 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om. Het gaat er om dat het slimmer is om je aan te passen aan de norm als je niet overal tegenwind wilt ondervinden.
En die norm betekent écht niet dat je in éen keer gevangen zit in een systeem ofzo. Laat die mensen lekker hun hoofddoeken dragen als ze dat prettig vinden. Maar niet op de plaatsen waar dat niet wordt gewaardeerd. Zo moeilijk is dat toch niet?
Ik hou dr van om naakt te lopen. De mens is er nou eenmaal in een ver verleden voor gemaakt om naakt te zijn en daar geloof ik in. Loop ik nu overal naakt? Nee, pure kwestie van aanpassen. (dat was hypothetisch)
Als ze gewoon Belg of Nederlander zijn, hebben ze zich ook net als iedere andere Belg/Nederlander te houden aan de wet. En als de wet voorschrijft dat het dragen van religieuze symbolen op school niet is toegestaan, is dat de wet waaraan ze zich hebben te houden.quote:Op donderdag 25 juni 2009 11:48 schreef Marrije het volgende:
Maar dat doet niets af aan het feit dat het gewoon belgen of nederlanders zijn en daarmee dus ook bepalen wat onder een landscultuur valt. De multiculturele samenleving wordt nou eenmaal gevormd door al die verschillende culturen (en geloven). Dus ook de groep die een hoofddoek draagt en dat niet hoeft te laten omdat anderen willen dat ze zich zogenaamd aanpassen.
Dat is aan een instantie of ze daar problemen mee willen maken.quote:Op donderdag 25 juni 2009 11:56 schreef Marrije het volgende:
[..]
Maar ook dat is niet de realiteit. Ik heb jaren bij de overheid gewerkt en daar mogen moslima's gewoon een hoofddoek dragen. Dus dat Europa staat voor 'geen hoofddeksels dragen in een formele situatie' is niet waar, laat ik het zo zeggen: voor Nederland gaat dat niet op.
Inderdaad, daar moeten we eens van afstappen.quote:Op donderdag 25 juni 2009 11:48 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Vrouwen worden besneden omdat dat moet. Vrouwen worden slachtoffer van eerwraak omdat dat moet. Niet-moslims worden door radicalen bedreigd omdat je Allah niet mag weigeren. Vrouwen worden gebruikt als persoonlijke slaaf omdat dat moet.
Top. Laten we alles wat in een religie moet gedogen.
Nee, maar het niet kunnen dragen van een hoofddoek wordt door velen wel als een danige aantasting van de persoonlijke vrijheid van godsdienst ervaren, tot bijna vernederend aan toe. Dat jij dat niet zo ervaart, dat ik dat niet zo ervaar, dat zij zo, maar dat je je niet kunt verplaatsen in hoe problematisch dat voor iemand anders kan zijn, dat vind ik toch wat jammer. (Overigens ook omgekeerd, als men gedwongen wordt de hoofddoek wel te dragen terwijl men dit juist als beklemmend ervaart.)quote:Op donderdag 25 juni 2009 11:59 schreef wallofdolls het volgende:
Ja prima. Als iemand daadwerkelijk last ergens van ondervindt moet je het niet laten om een uitzondering te maken. Van het niet dragen van een hoofddoek ga je niet dood. Als je niet naar de tandarts gaat kan je dat behoorlijk wat ellende opleveren.
uiteraard, maar dat heb ik ook al eerder gezegdquote:Op donderdag 25 juni 2009 12:01 schreef isogram het volgende:
[..]
Als ze gewoon Belg of Nederlander zijn, hebben ze zich ook net als iedere andere Belg/Nederlander te houden aan de wet. En als de wet voorschrijft dat het dragen van religieuze symbolen op school niet is toegestaan, is dat de wet waaraan ze zich hebben te houden.
Nee dan hadden ze immers ook een Chihuahua in een met glitters beplakte handtasquote:Op donderdag 25 juni 2009 12:04 schreef Slappy het volgende:
Wat een gedoe om niksIk vind een pet maar asso
Hoofddoekje draag je vast niet vanwege de laatste mode trens.
Als het erop aan komt is de wet is toch doorslaggevend.quote:Op donderdag 25 juni 2009 12:01 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Dat is aan een instantie of ze daar problemen mee willen maken.
Wiet mag ook niet verhandeld worden van de overheid. En toch gebeurt het.
Nogmaals: fatsoensnormen.
Juist. Zo is er voor elk marokkaans kindje wel een verre neef die in marokko trouwt, net nadat de schoolvakantie is afgelopen. Dus die moet dan maar weer later naar school mogen komen?quote:Op donderdag 25 juni 2009 11:55 schreef Iblis het volgende:
In principe geen vrij bijvoorbeeld buiten de vakantie, tenzij het beroep van de ouders ertoe noopt, of er een begrafenis is, of er een trouwerij is.
En dan hoef je van mij niet strikt vast te leggen dat het per se familie in de eerste of tweede graad moet zijn
Dus jij vindt dat een islamitische school niet van haar vrouwelijke leerlingen en personeel mag verlangen dat ze een hoofddoek dragen?quote:Op donderdag 25 juni 2009 12:04 schreef Iblis het volgende:
(Overigens ook omgekeerd, als men gedwongen wordt de hoofddoek wel te dragen terwijl men dit juist als beklemmend ervaart.)
Waarom is het dan geen probleem als die norm in een wet wordt omgezetquote:Op donderdag 25 juni 2009 12:04 schreef Marrije het volgende:
[..]
uiteraard, maar dat heb ik ook al eerder gezegd
Dan mag een Christelijke school van haar leerlingen verlangen dat ze in plooirokken komen. En een basisschool met normaal onderwijs mag religieus zijde verbieden. Waarom zou je uberhaupt iets leren als alle wijsheid toch al eens beschreven is in de Quran.quote:Op donderdag 25 juni 2009 12:09 schreef Gia het volgende:
[..]
Dus jij vindt dat een islamitische school niet van haar vrouwelijke leerlingen en personeel mag verlangen dat ze een hoofddoek dragen?
Wat snapte je niet aan:quote:Op donderdag 25 juni 2009 12:08 schreef Gia het volgende:
Juist. Zo is er voor elk marokkaans kindje wel een verre neef die in marokko trouwt, net nadat de schoolvakantie is afgelopen. Dus die moet dan maar weer later naar school mogen komen?
Kom op zeg. Vrij voor trouwerij, prima, als het 1e of 2e graad is. Verder niet.
Heb dus meegemaakt op de school van mijn kinderen dat hetzelfde kindje om deze reden elk jaar 2 weken later pas weer op school kwam. En altijd een verre neef!
Die toepassing komt van twee kanten uiteraard. Ik snap jouw ergernis wel, maar uit jouw beschrijving lijkt het alsof de directeur daar wat laks mee omgaat. Mijn opa & oma b.v. waren 45 jaar getrouwd. Dat is niet een jubileum in de eigenlijke zin, want dat is 25 en 50. Maar ja, ze verwachtten niet de 50 te gaan halen en wilden het toch graag vieren. Dat vertel je, en dan zegt de directeur: Prima. Hij kan natuurlijk ook zeggen ‘Nee, nee, nee, alleen 25 en 50!!!’ Dat laatste leidt volgens mij tot meer onrecht.quote:Dat is speelruimte die, mits prudent en consciëntieus toegepast juist heel heilzaam kan zijn.
wat bedoel je precies? Welke norm?quote:Op donderdag 25 juni 2009 12:11 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Waarom is het dan geen probleem als die norm in een wet wordt omgezet.
Ik stel juist expliciet dat dat problematisch kan zijn.quote:Op donderdag 25 juni 2009 12:09 schreef Gia het volgende:
[..]
Dus jij vindt dat een islamitische school niet van haar vrouwelijke leerlingen en personeel mag verlangen dat ze een hoofddoek dragen?
quote:Op woensdag 24 juni 2009 10:46 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Twijfel toch wel hoor, een hoofddoekverbod? Burka verbod okee maar een hoofddoek?
1) Persoonlijk ja. Daar hoef je anderen dus niet mee lastig te vallen.quote:Op donderdag 25 juni 2009 12:04 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nee, maar het niet kunnen dragen van een hoofddoek wordt door velen wel als een danige aantasting van de persoonlijke vrijheid van godsdienst ervaren, tot bijna vernederend aan toe. Dat jij dat niet zo ervaart, dat ik dat niet zo ervaar, dat zij zo, maar dat je je niet kunt verplaatsen in hoe problematisch dat voor iemand anders kan zijn, dat vind ik toch wat jammer. (Overigens ook omgekeerd, als men gedwongen wordt de hoofddoek wel te dragen terwijl men dit juist als beklemmend ervaart.)
En dat tekent volgens mij ook dat het voor deze school die, zo blijkt uit de verscheidene reacties van directrice en docenten, lang heeft geprobeerd de studenten daarin vrij te laten, een moeilijke beslissing moet zijn geweest, mede geforceerd doordat sommigen juist anderen dwongen zo'n hoofddoek te dragen.
1) dat lastig vallen ervaar jij zo, Mien om de hoek niet, die vindt het juist prachtig. . . Zoveel mensen zoveel smaken.quote:Op donderdag 25 juni 2009 12:19 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
1) Persoonlijk ja. Daar hoef je anderen dus niet mee lastig te vallen.
2) Dan ga ik me toch afvragen wat je in een dynamische Europese maatschappij te zoeken hebt.
Juist wel. Dat heet rekening houden met elkaar. Ik zie overigens nog steeds niet hoe jij met hoofddoeken lastiggevallen wordt.quote:Op donderdag 25 juni 2009 12:19 schreef wallofdolls het volgende:
1) Persoonlijk ja. Daar hoef je anderen dus niet mee lastig te vallen.
Dat mag je even toelichten.quote:2) Dan ga ik me toch afvragen wat je in een dynamische Europese maatschappij te zoeken hebt.
Het getuigt van respect dat je jezelf blootgeeft aan degene die met jou converseert.quote:
Maar Mien om de hoek is geen formele aangelegenheid. Dat is gewoon iemand die in haar sociale leven voorkomt. Prima toch!quote:Op donderdag 25 juni 2009 12:23 schreef Marrije het volgende:
[..]
1) dat lastig vallen ervaar jij zo, Mien om de hoek niet, die vindt het juist prachtig. . . Zoveel mensen zoveel smaken.
Niet-als-je-in-een-formele-situatie-zit. Dan pas je je aan aan die formele situatie. En school is dat. Dus pas je je daar op aan. Communiceren doe je met je hele lichaam. Laf verstoppen onder een hoofddoek werkt dat tegenquote:Op donderdag 25 juni 2009 12:25 schreef Iblis het volgende:
Juist wel. Dat heet rekening houden met elkaar. Ik zie overigens nog steeds niet hoe jij met hoofddoeken lastiggevallen wordt.
Als je niet met tegenslagen kunt omgaan.quote:Dat mag je even toelichten.
Ik stelde de vraag aan Iblis. Ik ben voor een hoofddoekverbod als een school daarvoor kiest en ook een islamitische scholen moet haar eigen eisen kunnen stellen.quote:Op donderdag 25 juni 2009 12:13 schreef tho_Omas het volgende:
[..]
Dan mag een Christelijke school van haar leerlingen verlangen dat ze in plooirokken komen. En een basisschool met normaal onderwijs mag religieus zijde verbieden. Waarom zou je uberhaupt iets leren als alle wijsheid toch al eens beschreven is in de Quran.
School is dat maar ten dele.quote:Op donderdag 25 juni 2009 12:35 schreef wallofdolls het volgende:
Niet-als-je-in-een-formele-situatie-zit. Dan pas je je aan aan die formele situatie. En school is dat. Dus pas je je daar op aan. Communiceren doe je met je hele lichaam. Laf verstoppen onder een hoofddoek werkt dat tegen
Dat is heel wat anders. Dit is gewoon zeggen dat het problematisch is voor je.quote:Als je niet met tegenslagen kunt omgaan.
Dus, nogmaals, dan ben jij het ermee eens dat een islamitische school dat niet mag eisen?quote:Op donderdag 25 juni 2009 12:14 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik stel juist expliciet dat dat problematisch kan zijn.
Maar dat bloot geven hoeft toch niet letterlijk door je haar te laten zienquote:Op donderdag 25 juni 2009 12:30 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Het getuigt van respect dat je jezelf blootgeeft aan degene die met jou converseert.
Respect valt niet in een wet vast te leggen, maar stel dat dit kan: dan zou je dus door de wet verplicht worden mensen te respecteren. Kom op nou.
Respect en fatsoen zijn dingen die algemeen goed zijn, die niet ergens vastgelegd zijn. Er zijn genoeg zaken waar jij ook mee te maken heb, waar je het niet mee eens bent, maar die toch als normaal bestempeld worden. Het is in Nederland fatsoenlijk dat je de dingen waar jij voor staat in je eigen tijd doet. Als er iemand tijd voor jóu maakt gedraag je je volgens die niet vastgelegde norm.
Ik zou een eis, ook van een Islamitische school, dat leerlingen en docenten per se een hoofddoek moeten dragen, erg onwenselijk vinden. Daarom acht ik het ook onwenselijk dat sommige studentes klaarblijkelijk gedwongen worden (door medeleerlingen) een hoofddoek te dragen. Die vrijheid gaat twee kanten op natuurlijk, het recht de hoofddoek te dragen, maar ook het recht die niet te dragen.quote:Op donderdag 25 juni 2009 12:37 schreef Gia het volgende:
Ik stelde de vraag aan Iblis. Ik ben voor een hoofddoekverbod en ook een islamitische scholen moet haar eigen eisen kunnen stellen.
Wilde alleen weten hoe Iblis hierover dacht.
Je kunt toch zelf kiezen naar welke school je wilt of als leerkracht zou willen werken. Als het een school is die een hoofddoek verplicht stelt en jij bent het daarmee niet eens, dan ga je niet naar die school. Dan ga je niet proberen die school op andere gedachten te brengen.quote:Op donderdag 25 juni 2009 12:44 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik zou een eis, ook van een Islamitische school, dat leerlingen en docenten per se een hoofddoek moeten dragen, erg onwenselijk vinden. Daarom acht ik het ook onwenselijk dat sommige studentes klaarblijkelijk gedwongen worden (door medeleerlingen) een hoofddoek te dragen. Die vrijheid gaat twee kanten op natuurlijk, het recht de hoofddoek te dragen, maar ook het recht die niet te dragen.
Religieuze scholen in Nederland hebben echter vrij veel mogelijkheden wél zulke eisen te stellen, m.b.t. de identiteit van de school, dus het zou kunnen.
Daar is niets moeilijk aan, maar je vroeg aan mij wat ik ervan vond.quote:Op donderdag 25 juni 2009 12:49 schreef Gia het volgende:
Je kunt toch zelf kiezen naar welke school je wilt of als leerkracht zou willen werken. Als het een school is die een hoofddoek verplicht stelt en jij bent het daarmee niet eens, dan ga je niet naar die school. Dan ga je niet proberen die school op andere gedachten te brengen.
Als je naar een school wilt, waar duidelijk is dat een hoofddoek daar niet mag, en jij wilt dat wel, voor jezelf of je kind, dan ga je daar niet naartoe, maar zoek je een school waar het wel mag.
Wat is daar nou zo moeilijk aan?
En wel om de reden van dit voorbeeld vind ik het onwenselijk, omdat het segregatie in de hand werkt. Ik heb liever dat islamitische meisjes naar een openbare school gaan en een hoofddoek dragen dan dat ze een eigen islamitische school oprichten waar dan net zulke stringente maatregelen worden opgesteld, maar dan omgekeerd. Het doel is toch integratie? Niet iedereen in z'n eigen schooltje met z'n eigen regeltjes en z'n eigen hokje duwen?quote:Op de basisschool waar mijn kinderen hebben gezeten werd aan islamitische ouders bij aanmelding duidelijk gemaakt dat hoofddoekjes niet mochten. Twee Turkse meisjes en hun broertje zijn van school afgehaald toen het oudste meisje 11 was. Ze gingen toen naar een islamitische school.
Ik denk juist aan segregatie wanneer de schoolregels worden toegepast met uitzondering op het dragen van een hoofddoek.quote:Op donderdag 25 juni 2009 12:54 schreef Iblis het volgende:
En wel om de reden van dit voorbeeld vind ik het onwenselijk, omdat het segregatie in de hand werkt. Ik heb liever dat islamitische meisjes naar een openbare school gaan en een hoofddoek dragen dan dat ze een eigen islamitische school oprichten waar dan net zulke stringente maatregelen worden opgesteld, maar dan omgekeerd. Het doel is toch integratie? Niet iedereen in z'n eigen schooltje met z'n eigen regeltjes en z'n eigen hokje duwen?
Persoonlijk ben ik voor eenheidsworst. Heb dit straks ook in een eerdere post geëdit.quote:Op donderdag 25 juni 2009 12:54 schreef Iblis het volgende:
En wel om de reden van dit voorbeeld vind ik het onwenselijk, omdat het segregatie in de hand werkt. Ik heb liever dat islamitische meisjes naar een openbare school gaan en een hoofddoek dragen dan dat ze een eigen islamitische school oprichten waar dan net zulke stringente maatregelen worden opgesteld, maar dan omgekeerd. Het doel is toch integratie? Niet iedereen in z'n eigen schooltje met z'n eigen regeltjes en z'n eigen hokje duwen?
Als je die mensen hun gang laat gaan zijn wij de enigen die zich aanpassenquote:Op donderdag 25 juni 2009 12:44 schreef Marrije het volgende:
[..]
Maar dat bloot geven hoeft toch niet letterlijk door je haar te laten zienDat kan toch door een normaal gesprek.
Respect laat zich niet in een wet vastleggen, toch staat in de wet dat bepaalde uitingen van disrespect niet zijn toegestaan. Discrimineren op grond van religie is niet toegestaan.
Ik vind het van respect en fatsoen getuigen door vrouwen die een hoofddoek willen dragen in hun waarde te laten en ze dat niet af te willen nemen.
Een school is 9 van de 10 keer een overheidsinstantie en in Nederland mag je met een hoofddoek op werken binnen de overheid. Dus ook op school. Daar kan Belgie een voorbeeld aan nemen.quote:Op donderdag 25 juni 2009 12:35 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Niet-als-je-in-een-formele-situatie-zit. Dan pas je je aan aan die formele situatie. En school is dat. Dus pas je je daar op aan. Communiceren doe je met je hele lichaam. Laf verstoppen onder een hoofddoek werkt dat tegen
[..]
Als je niet met tegenslagen kunt omgaan.
Nou, dus vaak niet. Meisjes die hoofddoekjes dragen vinden andere meisjes die hun haar gewoon los dragen, maar niks. Willen ze niks mee te maken hebben. Op schoolpleinen zie je meisjes met hoofddoekjes vaak in groepjes bij elkaar staan, bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 25 juni 2009 12:44 schreef Marrije het volgende:
Maar dat bloot geven hoeft toch niet letterlijk door je haar te laten zienDat kan toch door een normaal gesprek.
Hoe kom je er nou toch bij dat 'wij' dan de enigen zijn die zich aanpassen? Er zijn maar weinig moslima's met hoofddoek die een decolleté kunnen waarderen, maar vragen zij aan die mensen om zich aan te passen?quote:Op donderdag 25 juni 2009 13:02 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Als je die mensen hun gang laat gaan zijn wij de enigen die zich aanpassen. Bovendien vind ik het verachtelijk dat jij je door een sprookjesboek laat voorschrijven wat je moet dragen. Maargoed. Dat is een andere discussie.
Deze discussie komen we niet uit dus ik laat m weer even voor wat t is.
Toedeloe
Ik ben niet zo thuis op schoolpleinen, meer van de werkvloer. En wat ik ervan heb gezien zonderen de moslima's met hoofddoek zich niet af van collega's.quote:Op donderdag 25 juni 2009 13:09 schreef Gia het volgende:
[..]
Nou, dus vaak niet. Meisjes die hoofddoekjes dragen vinden andere meisjes die hun haar gewoon los dragen, maar niks. Willen ze niks mee te maken hebben. Op schoolpleinen zie je meisjes met hoofddoekjes vaak in groepjes bij elkaar staan, bijvoorbeeld.
Ook in het openbaar leven spreekt zo'n hoofddoekje niet met 'andere' mensen. Wel zie je vaak een misprijzende blik als je met blote armen loopt, bijvoorbeeld.
Vrij normaal pubergedrag toch? Bij mij op school zonderde iedereen zich ook van iedereen af in subgroepjes..quote:Op donderdag 25 juni 2009 13:09 schreef Gia het volgende:
[..]
Nou, dus vaak niet. Meisjes die hoofddoekjes dragen vinden andere meisjes die hun haar gewoon los dragen, maar niks. Willen ze niks mee te maken hebben. Op schoolpleinen zie je meisjes met hoofddoekjes vaak in groepjes bij elkaar staan, bijvoorbeeld.
Als iemand hier in deze discussie even een religie verzint is er niemand die mij kan tegen houden om die "religie" als onzin te bestempelen.quote:Op donderdag 25 juni 2009 10:38 schreef ExTec het volgende:
[..]
We hebben het veel breder over een bepaald gedachtegoed.
Jij bent hier degene die stuitend arrogant wel ff bepaald wat een valide 'religie' is, en wat niet.
En een leuke parallel is het VK. Daar hebben ze bij de laatste census mensen de kans gegeven hun religie op te kalken.
Bij een percentage X werd zo'n religie opgewaardeerd tot een 'officiele'.
Ondertussen is het Jedi-geloof in het VK dus een 'officieel' geloof.
Maar jij bent het heerschap dat die mensen wel gaat vertellen 'dat ze het mis hebben!'.
Maar laat ik nu van vrijheid houden, iedereen mag geloven in de sprookjes naar zijn keuze, en wie ben ik om dat ter discussie te stellen.
Niet iemand die een bepaalde religie reflexmatig aan het verdedigen is, dat is wie ik ben.
Dus christelijke scholen moeten we ook maar afschaffen?quote:Op donderdag 25 juni 2009 11:05 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Straatbeeld ja. daar zeg je het précies goed. Er is een verschil tussen straatbeeld en een schoolklas waarin discipline centraal staat.
Petten zijn verboden. Hoofddoeken dus ook. Geloven en geloof uiten doe je thuis en in de kerk, of minimaal in je vrije tijd. Punt. Opgelost. Slotje
Gewoon common sense inderdaad. Daar kom je veel verder mee dan regels rigide toepassen en daar dan absurde uitzonderingen op te verzinnen...quote:Op donderdag 25 juni 2009 13:36 schreef YouNaiveHuman het volgende:
[..]
Als iemand hier in deze discussie even een religie verzint is er niemand die mij kan tegen houden om die "religie" als onzin te bestempelen.
Prima dat jij die verzonnen geloven uitgebreid gaat verdedigen. Maar eenieder met een beetje realiteitsbesef ziet wel in dat dat geen valide argumenten zijn.
Een geloof dat hier als argument verzonnen wordt vind ik geen echt geloof.quote:Op donderdag 25 juni 2009 11:05 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Wat is een echt geloof? Behoren bijv. de natuurreligies van de indianen in noord en zuid amerika daar ook bij, of doe je die ook af als fantasten. Terwijl die wel een stukje ouder zijn als die bij elkaar geroofde sprookjes uit de drie mono-theïstische religies. Waarom hebben die bij jou meer krediet als de veel oudere religies die er op aarde zijn? De meeste verhalen uit de drie grote monoithische vinden immers hun oorsprong in veel oudere overleveringen (Noah en Mozes zijn daar goede voorbeelden van en er zijn ook tig voorbeelden te vinden van personen die dezelfde kenmerken als Jezus vertonen). Voor mij zij de drie grote mono-theïstische religies niet geloofwaardiger als de indianen met hun op de aarde geinspireerde geloof. Zelf mensen die in kabouters geloven krijgen evenveel respect. Ze zijn allemaal niet te bewijzen en daardoor niet af te wijzen. Maar de kans dat ze waar zijn is voore allemaal heel klein
Jij snapt hetquote:Op donderdag 25 juni 2009 13:38 schreef YouNaiveHuman het volgende:
[..]
Dus christelijke scholen moeten we ook maar afschaffen?
Prima dat jij dat vind. Maar we leven in een wereld waar christelijke scholen bestaan. Dan kun je wel hard roepen dat die weg moeten maar je kunt zelf ook wel bedenken dat dat nooit (meer) gaat lukken. Dan wordt het tijd om een compromis te zoeken.quote:Op donderdag 25 juni 2009 13:42 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Jij snapt het.
Een goede school laat de kinderen proeven aan de major geloofsovertuigingen, maar kiest nooit een zelf standpunt. Walgelijk.
Wow, een gedragscode, is daar de goddelijke wijsheid in vervat of zo? Of de absolute aardse wijsheid? Dan deugt die gedragscode niet, net als dat de Iraanse wet die hoofddoeken verplicht stelt niet deugt, wat voor moois die Iraanse vrouwen daar ook van maken.quote:Op donderdag 25 juni 2009 11:19 schreef wallofdolls het volgende:
Dat neemt niet weg dat een gedragscode voor op school bestaat?.
Hou er dan mee op het op te nemen voor figuren die bezig zijn de kleedgewoonten van anderen naar hun smaak in te richten met een verbod.quote:En zolang je niet een bio-industrie leven hebt zie ik ook niet in wat daarover te klagen valt. Je hebt ook een prima leven als je niet alles naar jouw smaak in mag richten
Zoals het ons ook vrij staat om argumenten alsdat een hoofddoek moet van de islam als onzin te bestempelen.quote:Op donderdag 25 juni 2009 13:36 schreef YouNaiveHuman het volgende:
[..]
Als iemand hier in deze discussie even een religie verzint is er niemand die mij kan tegen houden om die "religie" als onzin te bestempelen.
Waarom is dat geen valide argument?quote:Prima dat jij die verzonnen geloven uitgebreid gaat verdedigen. Maar eenieder met een beetje realiteitsbesef ziet wel in dat dat geen valide argumenten zijn.
Ik heb mijn uitspraken gedaan over de in dit topic verzonnen geloven. Volgens mij is dit topic niet bedoeld om alle andere mogelijke geloven te gaan bespreken.quote:Op donderdag 25 juni 2009 13:52 schreef ExTec het volgende:
[..]
Zoals het ons ook vrij staat om argumenten alsdat een hoofddoek moet van de islam als onzin te bestempelen.
[..]
Waarom is dat geen valide argument?
Er kwam iemand met de natuurgeloven van de indianen. Dat zijn ook geen geloven?
Jajajaja. Met hun semi-zelfgekozen hoofddoek dus. Die ze is geïndoctrineerd door hun ouders en/of religie, in plaats van dat ze daar zelf een bewuste keuze over hebben gemaakt. Lekker in vrijheid leven en laten leven zoals het bedoeld isquote:
Het is nu eenmaal relevant als jij denkt te komen met: "Ja, maar hoofddoekje mag, want dat is een echt geloof, en al die andere dingen, die mogen niet, want die 'geloven' zijn niet echt!quote:Op donderdag 25 juni 2009 13:55 schreef YouNaiveHuman het volgende:
[..]
Ik heb mijn uitspraken gedaan over de in dit topic verzonnen geloven. Volgens mij is dit topic niet bedoeld om alle andere mogelijke geloven te gaan bespreken.
Je snapt het klaarblijkelijk nog nietquote:Op donderdag 25 juni 2009 13:52 schreef Weltschmerz het volgende:
Hou er dan mee op het op te nemen voor figuren die bezig zijn de kleedgewoonten van anderen naar hun smaak in te richten met een verbod.
Ikquote:Op donderdag 25 juni 2009 13:59 schreef Cairon het volgende:
Kortom, je komt terug op je eigen woorden.
En je blijft een hypocriet die met liefde discrimineert als het hem uitkomt. Je kan het niet verkroppen dat de "logica" die jij hanteert tegen je gebruikt kan worden, en daarom stel je meteen dat er uitzonderingssituaties moeten worden gemaakt voor specifieke groepen. Vervolgens begint het schuim uit je mondhoeken te druipen als mensen je daarop aanspreken, want je bent daarmee aan het discrimineren, je bent daarmee een hypocriet.
Ik heb me niet verdiept in die geloven dus daar ga ik ook geen uitspraken over doen. Aangezien dit topic niet bedoeld is om te bepalen welke geloven echt zijn en welke niet, ga ik me ook niet in die geloven verdiepen.quote:Op donderdag 25 juni 2009 14:02 schreef ExTec het volgende:
[..]
Het is nu eenmaal relevant als jij denkt te komen met: "Ja, maar hoofddoekje mag, want dat is een echt geloof, en al die andere dingen, die mogen niet, want die 'geloven' zijn niet echt!'.
Dan mag jij uitleggen waarom welk geloof echt is, en waarom weer andere niet.
En je negeert het natuurlijk tactisch, die natuurgeloven, van de indianen, zijn die echt?
Dat zeggen de ayatollahs ook van het dragen van een hoofddoek. Ik heb andere fatsoensnormen dan jij, dan moet jij die van jou niet aan mij proberen op te leggen.quote:Op donderdag 25 juni 2009 14:03 schreef wallofdolls het volgende:
Je snapt het klaarblijkelijk nog niet.
Dat gaat niet om smaak. Dat gaat om fat-soen
Ah ik dus.quote:Op donderdag 25 juni 2009 13:59 schreef Cairon het volgende:
Kortom, je komt terug op je eigen woorden.
En je blijft een hypocriet die met liefde discrimineert als het hem uitkomt. Je kan het niet verkroppen dat de "logica" die jij hanteert tegen je gebruikt kan worden, en daarom stel je meteen dat er uitzonderingssituaties moeten worden gemaakt voor specifieke groepen. Vervolgens begint het schuim uit je mondhoeken te druipen als mensen je daarop aanspreken, want je bent daarmee aan het discrimineren, je bent daarmee een hypocriet.
Nou ja, je doet er niet moeilijk over dat als jij dat een verzonnen geloof vind, je dat graag onzin noemt?quote:Op donderdag 25 juni 2009 14:11 schreef YouNaiveHuman het volgende:
[..]
Ik heb me niet verdiept in die geloven dus daar ga ik ook geen uitspraken over doen.
Nee, sec genomen niet, maar het is aanpalende materie.quote:Aangezien dit topic niet bedoeld is om te bepalen welke geloven echt zijn en welke niet, ga ik me ook niet in die geloven verdiepen.
Ik kan je op een papiertje geven dat indianen dat niet mogen.quote:Dus ik ga ook niet zeggen "die indianen mogen met hun verentooi" in de klas zitten. Ik zie daar nog geen onrust en verdeeldheid over ontstaan, dus het lijkt me ook weinig zinvol om dat in deze discussie te gaan bespreken.
heel simpel ja of nee:quote:
Waarom ben jij zo uitgebreid bezig om geloven die in deze discussie worden VERZONNEN te verdedigen?quote:Op donderdag 25 juni 2009 14:15 schreef ExTec het volgende:
[..]
Nou ja, je doet er niet moeilijk over dat als jij dat een verzonnen geloof vind, je dat graag onzin noemt?
Je doet dus wel uitspraken
[..]
Nee, sec genomen niet, maar het is aanpalende materie.
Ik zeg het nog een keer: als jij van mening bent dat e.e.a. wel kan omdat een religie 'echt' is en weer een ander niet, heb jij de deur naar die discussie open gezet.
[..]
Ik kan je op een papiertje geven dat indianen dat niet mogen.
Wat vind jij daarvan? Slecht idee? Dat vind je van deze actie immers ook.
- Nee, heb ik al uitgelegd.quote:Op donderdag 25 juni 2009 14:23 schreef Cairon het volgende:
[..]
heel simpel ja of nee:
- Vind jij dat moslims zich niet aan de regels hoeven te houden?
- Vind jij dat de islam meer rechten heeft dan een ander geloof, een persoonlijk geloof, of geen geloof?
- Vind jij dat Sikhs een ritueel mes mee mogen nemen, verborgen onder hun kledij, zonder dit aan te passen, zonder concessies te doen? (Dus niet een mes met een afgestompte punt)
Vraag:quote:Op donderdag 25 juni 2009 14:27 schreef Chewie het volgende:
moslims hoeven zich niet aan de regels te houden maar hebben niet meer rechten
Volgende vraag dan.quote:Op donderdag 25 juni 2009 14:24 schreef YouNaiveHuman het volgende:
- Nee, heb ik al uitgelegd.
- Ligt aan de reden waarom mensen hun hoofd niet zouden mogen bedekken. Ik ben niet zo van de "mag niet" regeltjes als het geen goede reden heeft. Betuttelende regels zal Wilders toch ook niet willen, Partij van de VRIJHEID toch?quote:Op donderdag 25 juni 2009 14:36 schreef Cairon het volgende:
[..]
Volgende vraag dan.
- Vind jij dat moslims hun hoofd mogen bedekken als in de regels staat dat niemand zijn hoofd mag bedekken?
- Vind jij dat Moslims hun geloof mogen uitdragen als dit in tegenstelling is tot de regels, zonder concessies te doen?
- Vind jij dat als ik een persoonlijk geloof heb waarbij ik mijn hoofd moet bedekken, dat ik dat zou moeten mogen ook al stellen de regels dat hoofdbedekking verboden is?
Het zijn ja of nee vragen.quote:Op donderdag 25 juni 2009 14:42 schreef YouNaiveHuman het volgende:
- Ligt aan de reden waarom mensen hun hoofd niet zouden mogen bedekken. Ik ben niet zo van de "mag niet" regeltjes als het geen goede reden heeft.
- Als het beleiden van het geloof een gevaar voor omstanders oplevert of tegen wetten ingaat, dan mogen vind ik niet dat gelovigen hun geloof moeten beleiden.
- Als jij goed kunt onderbouwen wat jouw persoonlijk geloof is, wil ik daar best wel naar luisteren. Als je het uit je duim zuigt niet.
Met ja en nee antwoorden kun je geen regels en wetten maken.quote:Op donderdag 25 juni 2009 14:45 schreef Cairon het volgende:
[..]
Het zijn ja of nee vragen.
Dus als ik stel dat je antwoorden zijn:
- ja
- ja
- nee
Heb ik het dan juist? Ja of nee?
Dit is natuurlijk een onzinnige methode, aangezien jij vertrekt vanuit een regel dat niemand hoofdbedekking zou mogen hebben. Daar kan je dan wel uitzonderingen op bedenken en dan de ander dwingen ja of nee te zeggen, maar dan sla je een stap over.quote:Op donderdag 25 juni 2009 14:45 schreef Cairon het volgende:
[..]
Het zijn ja of nee vragen.
Dus als ik stel dat je antwoorden zijn:
- ja
- ja
- nee
Heb ik het dan juist? Ja of nee?
"Nee, ik vind dat moslims zich niet aan de regels hoeven te houden"quote:Op donderdag 25 juni 2009 14:31 schreef YouNaiveHuman het volgende:
[..]
Vraag:
- Vind jij dat moslims zich niet aan de regels hoeven te houden?
Antwoord:
- Nee.
Wat is daar moeilijk aan
Met andere woorden, je durft geen antwoord te geven omdat deze tweede reeks vragen je dwingt tot antwoorden die tegen de antwoorden van de eerste drie vragen ingaan?quote:Op donderdag 25 juni 2009 14:47 schreef YouNaiveHuman het volgende:
[..]
Met ja en nee antwoorden kun je geen regels en wetten maken.
Je moet niet zo simpel denken. Het is niet zwart of wit, daar zit ook grijs tussen.
Ik roep ook op om alle Moslimkinderen vanaf 1 september thuis te houden.quote:De leerlingen organiseren vanavond ook een betoging tegen het hoofddoekverbod. Nordine Taouil, de Antwerpse imam en voorzitter van de moslimraad, roept de moslimouders op om hun kinderen vanaf 1 september thuis te houden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |