Dus jij vindt dat een islamitische school niet van haar vrouwelijke leerlingen en personeel mag verlangen dat ze een hoofddoek dragen?quote:Op donderdag 25 juni 2009 12:04 schreef Iblis het volgende:
(Overigens ook omgekeerd, als men gedwongen wordt de hoofddoek wel te dragen terwijl men dit juist als beklemmend ervaart.)
Waarom is het dan geen probleem als die norm in een wet wordt omgezetquote:Op donderdag 25 juni 2009 12:04 schreef Marrije het volgende:
[..]
uiteraard, maar dat heb ik ook al eerder gezegd
Dan mag een Christelijke school van haar leerlingen verlangen dat ze in plooirokken komen. En een basisschool met normaal onderwijs mag religieus zijde verbieden. Waarom zou je uberhaupt iets leren als alle wijsheid toch al eens beschreven is in de Quran.quote:Op donderdag 25 juni 2009 12:09 schreef Gia het volgende:
[..]
Dus jij vindt dat een islamitische school niet van haar vrouwelijke leerlingen en personeel mag verlangen dat ze een hoofddoek dragen?
Wat snapte je niet aan:quote:Op donderdag 25 juni 2009 12:08 schreef Gia het volgende:
Juist. Zo is er voor elk marokkaans kindje wel een verre neef die in marokko trouwt, net nadat de schoolvakantie is afgelopen. Dus die moet dan maar weer later naar school mogen komen?
Kom op zeg. Vrij voor trouwerij, prima, als het 1e of 2e graad is. Verder niet.
Heb dus meegemaakt op de school van mijn kinderen dat hetzelfde kindje om deze reden elk jaar 2 weken later pas weer op school kwam. En altijd een verre neef!
Die toepassing komt van twee kanten uiteraard. Ik snap jouw ergernis wel, maar uit jouw beschrijving lijkt het alsof de directeur daar wat laks mee omgaat. Mijn opa & oma b.v. waren 45 jaar getrouwd. Dat is niet een jubileum in de eigenlijke zin, want dat is 25 en 50. Maar ja, ze verwachtten niet de 50 te gaan halen en wilden het toch graag vieren. Dat vertel je, en dan zegt de directeur: Prima. Hij kan natuurlijk ook zeggen ‘Nee, nee, nee, alleen 25 en 50!!!’ Dat laatste leidt volgens mij tot meer onrecht.quote:Dat is speelruimte die, mits prudent en consciëntieus toegepast juist heel heilzaam kan zijn.
wat bedoel je precies? Welke norm?quote:Op donderdag 25 juni 2009 12:11 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Waarom is het dan geen probleem als die norm in een wet wordt omgezet.
Ik stel juist expliciet dat dat problematisch kan zijn.quote:Op donderdag 25 juni 2009 12:09 schreef Gia het volgende:
[..]
Dus jij vindt dat een islamitische school niet van haar vrouwelijke leerlingen en personeel mag verlangen dat ze een hoofddoek dragen?
quote:Op woensdag 24 juni 2009 10:46 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Twijfel toch wel hoor, een hoofddoekverbod? Burka verbod okee maar een hoofddoek?
1) Persoonlijk ja. Daar hoef je anderen dus niet mee lastig te vallen.quote:Op donderdag 25 juni 2009 12:04 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nee, maar het niet kunnen dragen van een hoofddoek wordt door velen wel als een danige aantasting van de persoonlijke vrijheid van godsdienst ervaren, tot bijna vernederend aan toe. Dat jij dat niet zo ervaart, dat ik dat niet zo ervaar, dat zij zo, maar dat je je niet kunt verplaatsen in hoe problematisch dat voor iemand anders kan zijn, dat vind ik toch wat jammer. (Overigens ook omgekeerd, als men gedwongen wordt de hoofddoek wel te dragen terwijl men dit juist als beklemmend ervaart.)
En dat tekent volgens mij ook dat het voor deze school die, zo blijkt uit de verscheidene reacties van directrice en docenten, lang heeft geprobeerd de studenten daarin vrij te laten, een moeilijke beslissing moet zijn geweest, mede geforceerd doordat sommigen juist anderen dwongen zo'n hoofddoek te dragen.
1) dat lastig vallen ervaar jij zo, Mien om de hoek niet, die vindt het juist prachtig. . . Zoveel mensen zoveel smaken.quote:Op donderdag 25 juni 2009 12:19 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
1) Persoonlijk ja. Daar hoef je anderen dus niet mee lastig te vallen.
2) Dan ga ik me toch afvragen wat je in een dynamische Europese maatschappij te zoeken hebt.
Juist wel. Dat heet rekening houden met elkaar. Ik zie overigens nog steeds niet hoe jij met hoofddoeken lastiggevallen wordt.quote:Op donderdag 25 juni 2009 12:19 schreef wallofdolls het volgende:
1) Persoonlijk ja. Daar hoef je anderen dus niet mee lastig te vallen.
Dat mag je even toelichten.quote:2) Dan ga ik me toch afvragen wat je in een dynamische Europese maatschappij te zoeken hebt.
Het getuigt van respect dat je jezelf blootgeeft aan degene die met jou converseert.quote:
Maar Mien om de hoek is geen formele aangelegenheid. Dat is gewoon iemand die in haar sociale leven voorkomt. Prima toch!quote:Op donderdag 25 juni 2009 12:23 schreef Marrije het volgende:
[..]
1) dat lastig vallen ervaar jij zo, Mien om de hoek niet, die vindt het juist prachtig. . . Zoveel mensen zoveel smaken.
Niet-als-je-in-een-formele-situatie-zit. Dan pas je je aan aan die formele situatie. En school is dat. Dus pas je je daar op aan. Communiceren doe je met je hele lichaam. Laf verstoppen onder een hoofddoek werkt dat tegenquote:Op donderdag 25 juni 2009 12:25 schreef Iblis het volgende:
Juist wel. Dat heet rekening houden met elkaar. Ik zie overigens nog steeds niet hoe jij met hoofddoeken lastiggevallen wordt.
Als je niet met tegenslagen kunt omgaan.quote:Dat mag je even toelichten.
Ik stelde de vraag aan Iblis. Ik ben voor een hoofddoekverbod als een school daarvoor kiest en ook een islamitische scholen moet haar eigen eisen kunnen stellen.quote:Op donderdag 25 juni 2009 12:13 schreef tho_Omas het volgende:
[..]
Dan mag een Christelijke school van haar leerlingen verlangen dat ze in plooirokken komen. En een basisschool met normaal onderwijs mag religieus zijde verbieden. Waarom zou je uberhaupt iets leren als alle wijsheid toch al eens beschreven is in de Quran.
School is dat maar ten dele.quote:Op donderdag 25 juni 2009 12:35 schreef wallofdolls het volgende:
Niet-als-je-in-een-formele-situatie-zit. Dan pas je je aan aan die formele situatie. En school is dat. Dus pas je je daar op aan. Communiceren doe je met je hele lichaam. Laf verstoppen onder een hoofddoek werkt dat tegen
Dat is heel wat anders. Dit is gewoon zeggen dat het problematisch is voor je.quote:Als je niet met tegenslagen kunt omgaan.
Dus, nogmaals, dan ben jij het ermee eens dat een islamitische school dat niet mag eisen?quote:Op donderdag 25 juni 2009 12:14 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik stel juist expliciet dat dat problematisch kan zijn.
Maar dat bloot geven hoeft toch niet letterlijk door je haar te laten zienquote:Op donderdag 25 juni 2009 12:30 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Het getuigt van respect dat je jezelf blootgeeft aan degene die met jou converseert.
Respect valt niet in een wet vast te leggen, maar stel dat dit kan: dan zou je dus door de wet verplicht worden mensen te respecteren. Kom op nou.
Respect en fatsoen zijn dingen die algemeen goed zijn, die niet ergens vastgelegd zijn. Er zijn genoeg zaken waar jij ook mee te maken heb, waar je het niet mee eens bent, maar die toch als normaal bestempeld worden. Het is in Nederland fatsoenlijk dat je de dingen waar jij voor staat in je eigen tijd doet. Als er iemand tijd voor jóu maakt gedraag je je volgens die niet vastgelegde norm.
Ik zou een eis, ook van een Islamitische school, dat leerlingen en docenten per se een hoofddoek moeten dragen, erg onwenselijk vinden. Daarom acht ik het ook onwenselijk dat sommige studentes klaarblijkelijk gedwongen worden (door medeleerlingen) een hoofddoek te dragen. Die vrijheid gaat twee kanten op natuurlijk, het recht de hoofddoek te dragen, maar ook het recht die niet te dragen.quote:Op donderdag 25 juni 2009 12:37 schreef Gia het volgende:
Ik stelde de vraag aan Iblis. Ik ben voor een hoofddoekverbod en ook een islamitische scholen moet haar eigen eisen kunnen stellen.
Wilde alleen weten hoe Iblis hierover dacht.
Je kunt toch zelf kiezen naar welke school je wilt of als leerkracht zou willen werken. Als het een school is die een hoofddoek verplicht stelt en jij bent het daarmee niet eens, dan ga je niet naar die school. Dan ga je niet proberen die school op andere gedachten te brengen.quote:Op donderdag 25 juni 2009 12:44 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik zou een eis, ook van een Islamitische school, dat leerlingen en docenten per se een hoofddoek moeten dragen, erg onwenselijk vinden. Daarom acht ik het ook onwenselijk dat sommige studentes klaarblijkelijk gedwongen worden (door medeleerlingen) een hoofddoek te dragen. Die vrijheid gaat twee kanten op natuurlijk, het recht de hoofddoek te dragen, maar ook het recht die niet te dragen.
Religieuze scholen in Nederland hebben echter vrij veel mogelijkheden wél zulke eisen te stellen, m.b.t. de identiteit van de school, dus het zou kunnen.
Daar is niets moeilijk aan, maar je vroeg aan mij wat ik ervan vond.quote:Op donderdag 25 juni 2009 12:49 schreef Gia het volgende:
Je kunt toch zelf kiezen naar welke school je wilt of als leerkracht zou willen werken. Als het een school is die een hoofddoek verplicht stelt en jij bent het daarmee niet eens, dan ga je niet naar die school. Dan ga je niet proberen die school op andere gedachten te brengen.
Als je naar een school wilt, waar duidelijk is dat een hoofddoek daar niet mag, en jij wilt dat wel, voor jezelf of je kind, dan ga je daar niet naartoe, maar zoek je een school waar het wel mag.
Wat is daar nou zo moeilijk aan?
En wel om de reden van dit voorbeeld vind ik het onwenselijk, omdat het segregatie in de hand werkt. Ik heb liever dat islamitische meisjes naar een openbare school gaan en een hoofddoek dragen dan dat ze een eigen islamitische school oprichten waar dan net zulke stringente maatregelen worden opgesteld, maar dan omgekeerd. Het doel is toch integratie? Niet iedereen in z'n eigen schooltje met z'n eigen regeltjes en z'n eigen hokje duwen?quote:Op de basisschool waar mijn kinderen hebben gezeten werd aan islamitische ouders bij aanmelding duidelijk gemaakt dat hoofddoekjes niet mochten. Twee Turkse meisjes en hun broertje zijn van school afgehaald toen het oudste meisje 11 was. Ze gingen toen naar een islamitische school.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |