Overzicht van filmpjes/artikelen m.b.t. technische wijzigingen 2009quote:29/3 Australia
5/4 Malaysia
19/4 China
26/4 Bahrain
10/5 Spain
24/5 Monaco
7/6 Turkey
21/6 Great Britain
12/7 Germany
26/7 Hungary
23/8 Europe (Valencia)
30/8 Belgium
13/9 Italy
27/9 Singapore
4/10 Japan
18/10 Brazil
1/11 Abu Dhabi
Duurde te lang James-Hetfieldquote:Op vrijdag 19 juni 2009 08:42 schreef James-Hetfield het volgende:
[..]
Denk niet dat dat gaat gebeuren.
Eurosport zend zelfs de Moto GP niet meer uit.
En het commentaar op Eurosport (en bij de Belgen ook b.t.w). is om te janken.
Zit te bellen ondertussen manquote:
Het is hier toch rustig op 't werk dus geeft nietquote:Op vrijdag 19 juni 2009 08:49 schreef James-Hetfield het volgende:
[..]
Zit te bellen ondertussen manheb ook nog werk te doen.
Now we wait, en ondertussen om 11.00 VT1quote:Op vrijdag 19 juni 2009 08:51 schreef Captain_Fabulous het volgende:
en nu?
Het zal er omgaan welke serie het meeste spektake en interessante namenl kan bieden denk ik.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 09:18 schreef Tarado het volgende:
F1 kan naar de schroothoop als dit door gaat, want ik zie toch liever de "FOTA" teams racen dan Williams tegen een paar nieuwkomers.
Ik zie ernaar uit want die kut FIA heeft de laatste jaren al genoeg gedaan om de sport naar de klote te helpen
De FOTA teams willen gewoon niet meer blijkt wel, FIA doet aardig wat water bij de wijn maar toch kiezen ze voor een eigen serie. Jammer, ik hoop dat een aantal teams nog gaan inzien dat ze daar niets te zoeken hebben. Wat moeten Brawn, Redbull en Toro Roso in een fabrikanten kampioenschap ?quote:Op vrijdag 19 juni 2009 09:12 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Zover had ik het nooit zien komen. Had verwacht dat enkele teams uiteindelijk zouden afvallen of de FIA een flinke scheut water bij de wijn zou doen.
En dat heeft de FIA gisteren eigenlijk toch gedaan door de eis van de teams in te willigen om de budgetcap te verhogen voor 2010 tot ¤100milj.
Of is dit gewoon weer een nieuw hoofdstuk in het politieke spelletje waarbij de teams 'toevallig' een dag na de tegemoetkoming van de FIA hun kans ruiken, en nu hopen de eisen te kunnen gaan stellen ipv andersom?
Omdat ze motoren van die fabrikanten gebruiken en om Ferrari, Mclaren en Renault te verslaan die de afgelopen tig jaar de F1 hebben beheerst, de 1 wat meer dan de ander.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 09:23 schreef Gijsje het volgende:
[..]
De FOTA teams willen gewoon niet meer blijkt wel, FIA doet aardig wat water bij de wijn maar toch kiezen ze voor een eigen serie. Jammer, ik hoop dat een aantal teams nog gaan inzien dat ze daar niets te zoeken hebben. Wat moeten Brawn, Redbull en Toro Roso in een fabrikanten kampioenschap ?
FOTA-GPquote:Op vrijdag 19 juni 2009 10:33 schreef CybPraetorian het volgende:
Ik ben meer benieuwd naar hoe ze de nieuwe klasse kunnen gaan noemen. F1 lijkt me absoluut onmogelijk, FOTA staat voor de teams, maar niet voor de sport.
F1000?
GP1?
FormulaCar Series?
McLaren is stil omdat ze een voorwaardelijke straf hebben, en de FIA het begrip "sport in diskrediet brengen" steeds verder oprekt. Het is duidelijk dat Whitmarsh een andere relatie met de FIA ambieert (ambieerde) dan Dennis.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 10:22 schreef Gijsje het volgende:
De deadline is nog steeds vanavond, morgen zal de FIA de deelnemerslijst bekend gaan maken. Ben benieuwd of er nog FOTA teams de overstap gaan maken. Ik vind McLaren en Brawn GP toch redelijk stil in deze hele discussie, vooral van McLaren hoor je weinig.
McLaren houdt zich stil, maar ik durf wel te zeggen dat ze verre van pro-FIA zijn. De spionage-rel en de financiële gevolgen van het uitblijven van een nieuw Concorde-verdrag heeft de relatie tussen McLaren en FIA flink doen bekoelen. McLaren gaat echt wel overstappen.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 10:22 schreef Gijsje het volgende:
De deadline is nog steeds vanavond, morgen zal de FIA de deelnemerslijst bekend gaan maken. Ben benieuwd of er nog FOTA teams de overstap gaan maken. Ik vind McLaren en Brawn GP toch redelijk stil in deze hele discussie, vooral van McLaren hoor je weinig.
We zullen zien, dat vrij vertaald is inderdaad wel heel vrij vertaald. Ik denk dat er van beide kanten niet genoeg is gedaan om tot een oplossing te komen. Mij maakt het niet zoveel uit waar in naar kijk, ben alleen bang dat we straks twee halve klasses hebben. En toch verwacht ik dat de FIA het de eerste jaren zal winnen mocht het tot een nieuwe klasse komen. FIA heeft naast F1 nog 20+ klasses die allemaal op verschillende circuits rijden, FOTA kan niet even zomaar aankloppen bij deze circuits. Ben benieuwd waar ze gaan racen. FOTA heeft de teams en de motoren, FIA heeft al het andere wat de FOTA ook roept. Ze moeten gewoon van nul opnieuw beginnen. Dat kost gewoon tijd.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 10:56 schreef Ared het volgende:
[..]
McLaren is stil omdat ze een voorwaardelijke straf hebben, en de FIA het begrip "sport in diskrediet brengen" steeds verder oprekt. Het is duidelijk dat Whitmarsh een andere relatie met de FIA ambieert (ambieerde) dan Dennis.
Brawn heeft herhaaldelijk duidelijk de kant van de FOTA gekozen, door te benadrukken dat zowel McLaren/Mercedes als Ferrari klaar stonden om te helpen toen het er op leek dat ze het niet gingen redden om op de grid te komen in Australië. Na het geintje van Ecclestone (jullie zijn een nieuw team, dus krijgen geen geld waar Honda recht op had dit jaar) kan ik me ook wel voorstellen dat ze weinig interesse hebben om bij de FIA/FOM te blijven.
En ik wil ook nog even benadrukken dat het 'compromis' van de FIA vrij vertaald neer kwam op: "Zetten jullie de handtekening nou maar, dan gaan we daarna praten over nieuwe regels." Maar op dat moment zijn de teams natuurlijk iedere macht kwijt om te onderhandelen, en blijven de regels gewoon staan zoals ze nu zijn aangekondigd. Misschien met een consessie over het budget, maar de machtstructuur wordt niet aangepast. Hetzelfde geintje gebeurde met de GPWC/GPMA: nadat de teams getekend hadden, is het overleg voor een nieuw concorde akkoord volledig vastgelopen, wat ook weer bij heeft gedragen aan het feit dat de FIA nu unilateraal regels denkt te kunnen instellen.
Owja er wordt ook nog geracedquote:Op vrijdag 19 juni 2009 11:18 schreef RowanF1 het volgende:
En we zijn onderweg!
http://nl.justin.tv/revolution_f1live is de beste link die ik kan vinden.
Donkere wolken pakken zich samen.quote:N.Technology withdraws F1 application
Friday, June 19th 2009, 09:16 GMT
Italian squad N.Technology has withdrawn its application to enter Formula 1 in 2010, AUTOSPORT can reveal.
N.Technology was one of several teams who were on the reserve list after not being included on the original one released last week by the FIA.
However, AUTOSPORT understands the team has decided to inform Formula 1's ruling body that it has withdrawn its application because the circumstances have changed since it applied and it no longer wants to be involved in a sport without the major manufacturers.
The move comes after the Formula One Teams' Association announced plans for a breakaway championship after failing to reach a compromise deal with the FIA.
N.Technology follows Lola in withdrawing its application this week.
De F1 is allereerst een sport geen marketingtool. Want een marketingtool gebruik je enkel totdat het effect weg is. Voor de sport dus niet goed aangezien dit geen continuïteit creëert. FIA zoekt daarom juist naar raceteams met als doel de sport beoefenen. Vandaar ook juist die drie nieuwe teams. Waarvan er twee al jaren meedraaien in de racerij en USGP ook vooral opgezet wordt als raceteam. Daarom denk ik nog steeds dat Brawn GP en McLaren iets verder moeten kijken dan de verschillen met de FIA. En eigenlijk ook Ferrari wat van oudsher altijd een raceteam is geweest.quote:"Bijna alle teams in de FOTA gebruiken de Formule 1 als marketingtool. Teams als Ferrari, BMW en Renault willen auto's verkopen, Red Bull wil blikjes verkopen. Ze gebruiken de sport om te laten zien hoe goed hun merk is. Teams als Force India en Williams bestaan alleen om te racen. Je kan van die grote teams niet verwachten dat ze opeens minder geld steken in iets waar ze gewoon goed werk in hebben geleverd. Het is oneerlijk om ze opeens te degraderen tot een B-merk."
Ohja dat kan natuurlijk ook nog! Al die nieuwe teams die zich terugtrekken voor de 2010 F1 opzet, en aanmelden voor de FOTA 2010 seizoen... :S als het allemaal doorgaat, wordt het een vreemd seizoen!quote:Op vrijdag 19 juni 2009 11:39 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Donkere wolken pakken zich samen.![]()
Zouden er nieuwe teams kunnen zijn die voor FOTA gaan? Lola? N.Technology?
Jup F1 zonder de grote jongens is natuurlijk een stuk minder aantrekkelijk voor deze nieuwe teams. Maar goed wat hebben we nu en wat stond er nog te wachten om in te stappen ?quote:Op vrijdag 19 juni 2009 11:44 schreef CybPraetorian het volgende:
[..]
Ohja dat kan natuurlijk ook nog! Al die nieuwe teams die zich terugtrekken voor de 2010 F1 opzet, en aanmelden voor de FOTA 2010 seizoen... :S als het allemaal doorgaat, wordt het een vreemd seizoen!
Klopt inderdaad.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 12:14 schreef Ared het volgende:
Vergeet niet dat Ferrari, Red Bull en Toro Rosso misschien nog door een rechter verplicht worden om in F1 te rijden. Dat zal dan wel met minimaal budget en misschien onder een andere naam zijn, maar toch.
Ja echt serieuze kandidaten uit het laatste lijstje zijn Prodrive, Epsilon Euskadi, iSport International, Barwa Addax, Super Nova Racing en DAMS. Tja sneu voor Wirth, Anderson etc. Maar de bovenstaande namen hebben toch ook wel hun sporen verdient in de racerij.quote:Er staan nog wel wat echte "race" namen op de reserve lijst, maar wie van die nieuwe teams gaat nog zoveel geld stoppen in een project dat zonder grote namen gedoemd is om te mislukken. Ik heb oprecht medelijken met Wirth, Anderson, Windsor et al. Heb je eindelijk je droom gerealiseerd om in F1 te komen, valt de F1 uit elkaar...
Ja, maar je denkt dat je inschrijft voor F1, en je komt terecht in GP2+ ofzo. Ik kan me voorstellen dat je hele bedrijfsplan daarmee naar de tering gaat, alleen al aan sponsor interesse, en dan hebben we het nog niet over hoeveel geld ze in de toekomst gaan krijgen uit FOM kas. Een schatting van Autosport.com heeft het over een verlies van honderden miljoenen. Heel, heel veel geld komt uiteindelijk namelijk toch bij de fabrikanten vandaan - kaartverkoop en huur van hospitality bij GP's, reclameblokken rond uitzendingen, merchandising, fans die alleen voor bepaalde teams/rijders komen, en ga zo maar door.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 12:22 schreef Gijsje het volgende:
Ja echt serieuze kandidaten uit het laatste lijstje zijn Prodrive, Epsilon Euskadi, iSport International, Barwa Addax, Super Nova Racing en DAMS. Tja sneu voor Wirth, Anderson etc. Maar de bovenstaande namen hebben toch ook wel hun sporen verdient in de racerij.
Klopt inderdaad in deze breuk zijn er eigelijk op korte termijn geen winnaars. Beide zullen verliezen door de breuk.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 12:33 schreef Ared het volgende:
[..]
Ja, maar je denkt dat je inschrijft voor F1, en je komt terecht in GP2+ ofzo. Ik kan me voorstellen dat je hele bedrijfsplan daarmee naar de tering gaat, alleen al aan sponsor interesse, en dan hebben we het nog niet over hoeveel geld ze in de toekomst gaan krijgen uit FOM kas. Een schatting van Autosport.com heeft het over een verlies van honderden miljoenen. Heel, heel veel geld komt uiteindelijk namelijk toch bij de fabrikanten vandaan - kaartverkoop en huur van hospitality bij GP's, reclameblokken rond uitzendingen, merchandising, fans die alleen voor bepaalde teams/rijders komen, en ga zo maar door.
Maar als de FOTA wel het laatste FIA bod accepteerde dan hadden ze hetzelfde probleem: je schrijft je in met het idee dat je 45 miljoen per seizoen nodig hebt, maar dan blijkt het ineens verhoogt naar 100 miljoen te zijn...quote:Op vrijdag 19 juni 2009 12:33 schreef Ared het volgende:
[..]
Ja, maar je denkt dat je inschrijft voor F1, en je komt terecht in GP2+ ofzo. Ik kan me voorstellen dat je hele bedrijfsplan daarmee naar de tering gaat, alleen al aan sponsor interesse, en dan hebben we het nog niet over hoeveel geld ze in de toekomst gaan krijgen uit FOM kas.
quote:Ecclestone: "Ik maak me geen zorgen"
19 juni 2009
Bernie Ecclestone doet het voorkomen alsof hij zich geen zorgen maakt over de breuk tussen de FOTA-teams en de Formule 1. De Brit denkt dat de sport sterk genoeg is om een dergelijke afsplitsing te overleven.
"Ik maak me geen zorgen", zei hij tegen BBC. "Het Formule 1-wereldkampioenschap bestaat al zestig jaar en dat zal het blijven doen. We hebben 73 teams zien komen en gaan, dus ik verwacht niet dat dat gaat veranderen."
Nou ja, dat is toch iets anders. De regels waarvoor ze zich hebben ingeschreven bestaan volgens mij nog uit een two-tier systeem. Met andere woorden: ze wisten dat er teams zouden kunnen zijn die veel en veel meer gingen uitgeven. Maar je bent niet verplicht meer uit te geven, al zal je dan alleen nog maar kunnen concurreren met de andere teams die ook minder uitgeven. (wat waarschijnlijk toch al zo zou zijn geweest in de eerste jaren).quote:Op vrijdag 19 juni 2009 14:03 schreef Automatic_Rock het volgende:
Maar als de FOTA wel het laatste FIA bod accepteerde dan hadden ze hetzelfde probleem: je schrijft je in met het idee dat je 45 miljoen per seizoen nodig hebt, maar dan blijkt het ineens verhoogt naar 100 miljoen te zijn...
quote:how would F1's primary revenue streams be affected if [the manufacturers] exited F1 stage left?
Electronic Media Rights (±40% of F1's £900m annual revenue stream)
TV/radio broadcasts are beamed to around 160 countries, with certain territories enjoying twin feeds. In the main these are free-to-air broadcasts, subsidised by advertisers and sponsors. The primary funders of such transmissions are, logically, participating manufacturers, their networks and distributors, plus their partners - who, by their nature, are bigger spenders than those of the independents.
Would said advertisers have the same motivation to support race coverage featuring Brawn, Williams and Force India cars, plus a rag-tag collection of upgraded GP2 teams? Factor in the inevitable drop in audience ratings, and question why they would even wish to be seen on the same screen as, say, a Prodrive-Cosworth?
Thus broadcasters are likely to vote with their budgets (or even charge for airtime, as is the case with A1GP, of which more anon), which, in turn, would severely impact on F1's ability to properly remunerate the independents, placing their survival in doubt – resulting in a self-evident and vicious spiral.
Race Hosting Fees (40%)
Apart from the obvious fact that a grid full of Ferrari, Mercedes, BMW, Renault and Toyota entries (with their world-class drivers) holds way greater attraction than a score of Cosworth-powered chassis built down to a budget cap, and that such grids attract supporters of the brands in addition to F1 fans, consider that manufacturers and sponsors heavily support – directly or via their networks – local grands prix.
Thus Mercedes sponsors massive grand stands at Germany's two circuits, thereby guaranteeing promoters a certain number of ticket sales. At Spa, Toyota Europe purchases tickets by the grandstand, whilst BMW dealers support events across the world, with the company's Race Club attracting thousands of fans. Who can forget the sight of that grandstand at Magny-Cours, always resplendent in Renault colours?
In Malaysia, wide swathes of Petronas caps are visible in Emerald seating areas, yet, come A1GP races at Sepang they are strangely absent – proving a point or two.
With F1 being Ferrari and vice-versa, the drop-off in attendance were the iconic brand to disappear is likely to be catastrophic. History provides a precedent: in 2005, when Ferrari endured a bum year, travel operators across Europe reported drops in business of around 20% - despite the Schumacher factor. Imagine now the effects without the driver and the team.
Estimates show that upwards of 30% of tickets are purchased by fans with some form of manufacturer interest – direct manufacturer/dealer support, marque clubs, sponsors/partners – and whilst some fans would no doubt patronise F1 Lite, many would have no motivation to attend. A (conservative) 20% stayaway factor equates to 20 000 seats at around £300 each equals £6m per race or around £100m per annum taken straight out of the F1 economy – further impacting on FOG's profitability and its ability to remunerate teams.
Already race attendances have declined approximately 40% due to prevailing economics (2007/8 Spain = 135,000 on race day, 2009 = 90,000; Australia similar percentage drops). Now imagine the effects of a further 20% drop on circuit viability, particularly where space-age monstrosities were built by governments to feed the frenzy generated by manufacturer interest.
Other (20%)
Here the manufacturer teams and their sponsors once again hold the whip hand: in the Paddock Club, the exclusive hospitality facility purchased by CVC Partners (de facto owners of F1's commercial rights) for an estimated £250m two years ago, the Big Five are responsible for ± 70% of business. Ditto merchandising, where the likes of Williams, Force India and Brawn have virtually zero presence, particularly given rentals within the zones of up to £80,000 per race!
Track signage, too, is mainly the preserve of major sponsors, although FOG has of late attracted numerous ‘outsiders' – although these are assuredly present through a desire of sharing track space with prestigious brands rather than GP2 cars... Equally, PSP and such intellectual property deals depend upon the allure of premium brands rather than no-name teams, some of which have swapped identities more regularly than they score points.
The foregoing proves that the manufacturer teams hold the economic aces, meaning that a mass withdrawal will likely result in the collapse of F1, certainly as it is structured at present.
Bernie is baas van de FOM (Formula One Management), welke de media distrubutie en promotie enzo regelt.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 14:15 schreef bodylotion het volgende:
waar staat Bernie nou in dit hele verhaal?
Haha ik denk niet dat Ared of wie dan ook enig inzicht heeft in de totale gang van zaken. Dus stellen dat de laatste handreiking van de FIA wel of niet genereus was is een beetje voorbarig.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 15:10 schreef Fir3fly het volgende:
Tja. Ik had nog hoop op een compromis, maar wat Ared al zei die laatste handreiking van de FIA was minder genereus dan op het eerste gezicht leek.
Ik support nu de FOTA en hoop dat het ze lukt om een nieuwe klasse op te zetten, een nieuwe top van de autosport.
Helemaal niet, het was gewoon duidelijk. De FIA wilde gaan praten over de 100 miljoen limiet, maar alleen als de teams tekenden. Dit is exact hetzelfde als een paar jaar geleden, alleen nu hebben de teams het door en laten zich niet meer voor de gek houden.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 15:18 schreef Gijsje het volgende:
[..]
Haha ik denk niet dat Ared of wie dan ook enig inzicht heeft in de totale gang van zaken. Dus stellen dat de laatste handreiking van de FIA wel of niet genereus was is een beetje voorbarig.
En die snel weer ten onder zal gaan omdat de kosten voor bepaalde teams te hoog worden in vergelijking met de verliezen die ze lijden. Ik geef ze een paar jaar, en dan is het over, omdat steeds meer autofabrikanten het niet op kunnen brengen om jaarlijks honderden miljoenen euro's uit te geven terwijl ze miljarden euro's verlies lijden.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 15:10 schreef Fir3fly het volgende:
Tja. Ik had nog hoop op een compromis, maar wat Ared al zei die laatste handreiking van de FIA was minder genereus dan op het eerste gezicht leek.
Ik support nu de FOTA en hoop dat het ze lukt om een nieuwe klasse op te zetten, een nieuwe top van de autosport.
Wie zegt dat ze verlies gaan lijden? Als ze het goed doen kan het net zo succesvol als F1 worden, en misschien nog wel groter. En met een betere verdeling van de inkomsten (oftewel, niet alles verdwijnt in Bernie's zak) zie ik het nog wel gebeuren dat het ook een stuk goedkoper wordt.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 15:26 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
En die snel weer ten onder zal gaan omdat de kosten voor bepaalde teams te hoog worden in vergelijking met de verliezen die ze lijden. Ik geef ze een paar jaar, en dan is het over, omdat steeds meer autofabrikanten het niet op kunnen brengen om jaarlijks honderden miljoenen euro's uit te geven terwijl ze miljarden euro's verlies lijden.
Klopt, en ik denk ook niet dat er nu geen kans meer is op een compromis. Ecclestone zal niet werkeloos toezien dat z'n kapitaal het riool in spoelt, en ik hoop dat Mosley ook nog een greintje verstand in z'n seniele kop heeft om te beseffen dat hij dit zoals de kaarten nu liggen nooit kan winnen. (Waarmee ik niet wil zeggen dat de teams het wel kunnen winnen, alleen maar verliezers heeft ook een goede kans...)quote:Op vrijdag 19 juni 2009 15:18 schreef Gijsje het volgende:
Haha ik denk niet dat Ared of wie dan ook enig inzicht heeft in de totale gang van zaken. Dus stellen dat de laatste handreiking van de FIA wel of niet genereus was is een beetje voorbarig.
Ik vraag me af wie nog wil kijken naar die races van de FIA zonder al die top teams.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 15:30 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Wie zegt dat ze verlies gaan lijden? Als ze het goed doen kan het net zo succesvol als F1 worden, en misschien nog wel groter. En met een betere verdeling van de inkomsten (oftewel, niet alles verdwijnt in Bernie's zak) zie ik het nog wel gebeuren dat het ook een stuk goedkoper wordt.
En ze hebben de steun van de fans nodig. Van mij krijgen ze dat.
Genoeg mensen, er staan weer nieuwe top teams op kijk maar naar Brawn GP. Maar ik moet nog maar zien of de FOTA teams er zelf wel uit gaan komen omtrend te regelgeving van die nieuwe klasse. Let wel nu hebben we geen FIA die de boel overziet maar 8 hongerige wolven die allemaal inspraak willen in de regels. Je hebt gezien hoe dat ging in het Diffuser verhaal...quote:Op vrijdag 19 juni 2009 15:32 schreef Palmboom313 het volgende:
[..]
Ik vraag me af wie nog wil kijken naar die races van de FIA zonder al die top teams.
Ik verwacht niet als het tot een nieuwe serie komt dat Ferrari nog een veto recht zal hebben. Daar zijn Renault, BMW en Toyota wat te groot voor. En dan bedoel ik de bedrijven zelf niet de verdienste op de baan. Ik hoop dat ze als ze wat opstarten er gezamelijk wel uit gaan komen over de regels.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 15:50 schreef Ared het volgende:
Het voordeel voor de FOTA is natuurlijk dat ze jarenlang ervaring op hebben kunnen doen over wat wel en wat niet werkt en hebben kunnen zien wat er mis ging bij Champcar en IRL.
Bijvoorbeeld: de structuur van de FOM werkt, dus zo iets krijg je bij de FOTA ook. Maar dan met minder oog voor pure winst en meer oog voor waar de fans en doelgroep (auto kopers) zitten. Dus Indianapolis zonder moeilijke onderhandelingen op de kalender. De waarde voor de VS-markt van Toyota, Mercedes, BMW en Ferrari is zo groot, dat een paar miljoen minder licensing fee geen probleem is.
Dat er alleen regels kunnen veranderen als er unanieme steun is werkte niet, en dat zullen ze zeker veranderen in een meerderheidssysteem, met misschien een veto voor Ferrari.
Van F1Racingquote:Of die nieuwe raceklasse van de FOTA-teams er nu echt gaat komen of niet, de strijd tussen de teams en de FIA is voor niemand goed. Als de teams daadwerkelijk vertrekken devalueert de Formule 1 als nooit tevoren en komt er een ongewenste rivaliteit tussen twee raceklasses. In Amerika is al gebleken dat dat de doodsteek voor de open wiel-racerij kan zijn.
Toen de eerste dreigementen van Ferrari kwamen over het verlaten van de sport, werd er vrij laconiek op gereageerd. Die woorden worden zo eens in de zoveel tijd gebruikt om een argument kracht bij te zetten en niemand had verwacht dat niet alleen Ferrari, maar ook alle andere teams behalve Williams en Force India daadwerkelijk zo ver willen gaan als ze nu doen. Een nieuwe raceklasse, het klinkt voor het ongetrainde oor wel leuk, maar het is natuurlijk een enorme klap voor de autosport.
In Amerika kende men halerwege de jaren '90 een soortgelijk scenario. CART en IRL besloten na vele ruzies van elkaar te scheiden. Resultaat: toeschouwers, autofabrikanten en sponsors liepen weg, het aanzien van de beide klasses daalde aanzienlijk en NASCAR werd de nieuwe favoriete autosportklasse van de Amerikanen. Nu de IRL en de Champ Cars weer samen zijn gevoegd is het kwaad helaas al geschied. Alleen tijdens de Indy 500 zitten de tribunes nog stampvol, maar op de andere circuits valt er weinig meer te beleven. De teloorgang van het eens zo trotse Champ Car was triest, de samenvoeging niet meer dan noodzakelijk.
Het lijkt onwaarschijnlijk dat de FOTA en de FIA niet hebben gekeken naar het mislukte Amerikaanse model. De fabrikanten beseffen maar al te goed dat als de rivaliserende serie mislukt, er vele honderden miljoenen in het putje gaan. Het besluit om die klasse toch op te starten, is dan ook niet meer dan het ultieme dreigement. Mosley móet ze nu wel tegemoetkomen, is de gedachte. En Bernie Ecclestone zal ook zien dat de Formule 1 zonder Ferrari, McLaren en de andere teams bij lange na niet op dezelfde manier tot de verbeelding zal spreken, dus minder fans zal aantrekken en daardoor minder geld in het laatje zal brengen. Bernie mag dan tachtig zijn en zijn schaapjes prima op het droge hebben, geld is altijd een prima drijfveer.
Mosley en de FIA zijn dus aan zet en Bernie zal ongetwijfeld dienen als tussenpersoon. Het wordt een heet weekendje en helaas niet om de juiste redenen. Dat de teams hebben verklaard een eigen serie te starten is weliswaar schokkend, maar er is nog niets definitief. In de reacties van de teambazen klinkt namelijk door dat ze nog altijd open staan voor een compromis, maar dan wel eentje onder hun voorwaarden.
Wel als je een fototoestel en verkleedkleren meeneemtquote:Op vrijdag 19 juni 2009 16:04 schreef Fir3fly het volgende:
Vergeet het maar. Mosley zal niet buigen (hihi).
Daar wordt Mosley juist nog stijver vanquote:Op vrijdag 19 juni 2009 16:07 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Wel als je een fototoestel en verkleedkleren meeneemt
Goed stuk.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 15:50 schreef Ared het volgende:
Het voordeel voor de FOTA is natuurlijk dat ze jarenlang ervaring op hebben kunnen doen over wat wel en wat niet werkt en hebben kunnen zien wat er mis ging bij Champcar en IRL.
Bijvoorbeeld: de structuur van de FOM werkt, dus zo iets krijg je bij de FOTA ook. Maar dan met minder oog voor pure winst en meer oog voor waar de fans en doelgroep (auto kopers) zitten. Dus Indianapolis zonder moeilijke onderhandelingen op de kalender. De waarde voor de VS-markt van Toyota, Mercedes, BMW en Ferrari is zo groot, dat een paar miljoen minder licensing fee geen probleem is.
Dat er alleen regels kunnen veranderen als er unanieme steun is werkte niet, en dat zullen ze zeker veranderen in een meerderheidssysteem, met misschien een veto voor Ferrari.
Ik lees in het live-blog topic op BBC Sport dat ze hebben aangekondigd dat ze een rechtzaak gaan aanspannen tegen FOTA. Details zijn nog onbekend.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 16:17 schreef Burnie88 het volgende:
FIA zal snel komen met een statement... Ben benieuwd.
Die liep inderdaad vanavond af, maar ondertussen gaat de FIA een rechtzaak beginnen tegen de FOTA teams waardoor alles weer wordt uitgesteld. Denk niet dat we op korte termijn wat te horen krijgen hoe het nu allemaal gaat lopen.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 19:28 schreef StateOfMind het volgende:
Vanavond loopt de deadline af toch? Ben heel benieuwd.
Maar mocht het zo gaan zoals het er nu voorstaat hoeft het niet slecht te zijn.
8 van de 10 F1 teams stappen eruit en beginnen samen een nieuwe klasse onder een andere naam. Die nieuwe klasse is dus feitelijk hetzelfde als wat het nu is. Het blijven dé topteams uit de racewereld.
En er gaan geruchten dat Lola en Prodrive ook wel eens richting FOTA zouden gaan. Dus dan zouden ze al op 10 teams uitkomen.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 19:28 schreef StateOfMind het volgende:
Vanavond loopt de deadline af toch? Ben heel benieuwd.
Maar mocht het zo gaan zoals het er nu voorstaat hoeft het niet slecht te zijn.
8 van de 10 F1 teams stappen eruit en beginnen samen een nieuwe klasse onder een andere naam. Die nieuwe klasse is dus feitelijk hetzelfde als wat het nu is. Het blijven dé topteams uit de racewereld.
Daar heb je geen 4 uur voor nodig.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 18:56 schreef Atreidez het volgende:
Druk dagje op me werk en totaal geen inet gelezen, en nu zie ik een nieuw nieuwtjes topic van vandaag waar al 4 pagina's volgepost isIk heb duidelijk wat gemist! Breakaway series, boycot, legal actions... Ik ga bijlezen, tot over een uur of 4.
Prodrive/Aston Martin zal er naar mijn idee volledig voor gaan. Dave Richards word voordurend dwars gezeten door de FIA dus die zal wel voor de Fota kiezen.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 19:32 schreef ElmarO het volgende:
[..]
En er gaan geruchten dat Lola en Prodrive ook wel eens richting FOTA zouden gaan. Dus dan zouden ze al op 10 teams uitkomen.
Vergeet N.Technology niet, die hebben zich vanochtend ook officieel uitgeschreven bij de FIA.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 19:32 schreef ElmarO het volgende:
[..]
En er gaan geruchten dat Lola en Prodrive ook wel eens richting FOTA zouden gaan. Dus dan zouden ze al op 10 teams uitkomen.
De teams waren het al eens dat er een budget cap moest komenquote:Op vrijdag 19 juni 2009 21:35 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Vergeet N.Technology niet, die hebben zich vanochtend ook officieel uitgeschreven bij de FIA.
Maar zouden deze teams interesse hebben om toe te treden tot de FOTA wanneer de budgetten van de fabrieksteams bijna 400milj zouden blijven? Maar zij zouden zelf rond moeten komen van een schamele 50 milj?
Dat lijkt mij sterk...
Ah, dan heb ik dat gemist.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 21:39 schreef Slein83 het volgende:
[..]
De teams waren het al eens dat er een budget cap moest komen
En deelden daarna ook nog een sneer uit richting de FIA.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 21:35 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Vergeet N.Technology niet, die hebben zich vanochtend ook officieel uitgeschreven bij de FIA.
Is lastig te zeggen. Je weet natuurlijk niet wat FOTA op papier heeft staan over de budgetten en over de inkomsten die ze denken te kunnen genereren en hoe ze laatstgenoemde gaan verdelen. Dus eerst maar eens aanhoren wat hun plannen zijn op dat gebied en daadwerkelijk zien of Lola en Prodrive zich echt bij de FOTA gaan voegen.quote:Maar zouden deze teams interesse hebben om toe te treden tot de FOTA wanneer de budgetten van de fabrieksteams bijna 400milj zouden blijven? Maar zij zouden zelf rond moeten komen van een schamele 50 milj?
Dat lijkt mij sterk...
Tijdens besprekingen met de FIA was men het al eens dat er een budgetcap moest komen, echter hoeveel was de vraag. Dus zij zullen echt niet dat gaan veranderen als er een eigen raceklasse word opgestart. Men moet wel aan de kosten gaan denken.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 21:40 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Ah, dan heb ik dat gemist.
Wat voor budgetcap had de FOTA voor ogen?
Gedeeltelijk mee eens, maar ik zie niet in waarom die fabrikanten er mee zullen stoppen. Ze maken deze keus niet voor niks en zitten al jaren in de F1.Dat Mosley en Ecclestone niet de schuld moeten krijgen, tja Mosley (is gewoon een arrogante lul die na dat sexschandaal al op had moeten rotten) is de sport nu gewoon kapot aan het maken met de FIA. Ecclestone staat er in principe toch buiten, maar heeft wel terdege een hele grote invloed.quote:Ik wordt ineens veel gebeld, gemailed en op andere manieren gecontact door Jan en alleman die mijn menig willen over het geschil. Sterker de meeste mensen willen een bevestiging van hun eigen mening. Die bestaat vaak uit het zwart maken van de FIA, Mosley en Ecclestone. Mag ik al die mensen even wijzen op de volgende feiten: Formule 1 teams zijn rijk dankzij de vooruitziende blik van Bernie Ecclestone, dus die nu zwart maken is niet terecht. Natuurlijk is mr. E er zelf ook niet slechter van geworden maar zonder Mr. E was er al jaren geleden geen F1 meer geweest. FIA. De FIA heeft gelijk als ze in tijden van crisis proberen om budgetten van 250-300 of 350 miljoen euro te korten. Mag ik iedereen erop wijzen dat 100 miljoen exclusief rijders, motoren en amrketing kosten nog steeds een enorm bedrag is. Bovendien kan Ferrari helemaal niet klagen. Onder de huidige constructie krijgen zij 100 miljoen per jaar van de FIA. Rijden dus voor weing zullen we maar zeggen. Het belangrijkste is dat autofabrikanten de sport niet in hun macht moeten krijgen. Je hebt een onafhankelijke instantie nodig. Want wat gebeurd er als Mercedes, Toyota en Renault volgend jaar ineens helemaal met F1 stoppen. Juist. Dan hebben ze echt een probleem. Dus. Kom tot een oplossing maar leg de zwarte piet niet zomaar bij Max en Bernie.
quote:Wat een idioterie! Konden al die zakenmannen en hun dikbetaalde advocaten nu echt geen compromis vinden tussen de plannen van de FIA en de FOTA?
In plaats van dat die twee organisaties nu onze mooie sport kapotmaken.
We krijgen dus een FIA Formule 1 en een FOTA Formule 1.
De irritaties bij de Formule 1-fabrieksteams over de rol van de soms inderdaad dictatoriaal regerende FIA zitten diep. De FIA is vooral een politieke organisatie geworden die zijn eigen ding doet. Niet alleen met de Formule 1 trouwens, ook in het WRC (WK Rally) en het WTCC gaat de FIA zijn eigen weg, vaak tot woede van de deelnemende teams.
Het zou mij niets verbazen als we bij het WRC (waar veel teams niet blij zijn met de nieuwe reglementen) en het WTCC (waar de FIA problemen veroorzaakt door de huidige reglementen continu aan te passen) ook een afscheiding gaan zien.
Winnaars zijn er ook.
Reken maar dat de organisatie van de 24 uur van Le Mans de huidige Formule 1-teams met open armen ontvangt. Datzelfde geldt voor Amerika, waar de formulewagenracerij frappant genoeg nu weer gezond aan het worden is, nadat de concurrerende organisaties ChampCar en IRL jarenlang hun eigen gang gingen.
Ik ben benieuwd naar de reactie van Bernie Ecclestone.
1 van de 2 zal idd de grote verliezer zijn en ik vrees dat formule 1 dat zal zijn, Mits de Fota alles goed geregeld zal krijgen.quote:De druk ligt nu VOL bij de FIA
In een laatste poging een oplossing te vinden hebben de FOTA teams aangegeven dat ze niet anders kunnen dan beginnen met de voorbereidingen een eigen serie . Het belangrijkste is de zin in het persbericht: to begin preparations for a new championship. Tevens stellen ze dat zij wel naar de fans willen luisteren en dat de FIA hen jarenlang vele miljoenen aan inkomsten heeft onthouden. De FIA reageerde direct dat zij teleugesteld maar niet verbaasd waren, dat ze geen geldrace in uitgeven kunnen steunen,dat de deadline voor onvoorwaardelijke inschrijving blijft staan tot 1700 vanmiddag. Tevens gaf de FIA aan dat de inschrijvingslijst voor 2010 morgen gepubliceerd zal worden. Fota gaf aan dat alle sterren, de toprijders, merken , sponsoren en bedrijven die al jarenlang in F1 aktief zijn, in de nieuwe serie zullen uitkomen. Dit is in mijn ogen het slechtste dat F1 kan overkomen, er is geen ruimte voor twee kampioenschappen en er zal aan het eind altijd een verliezer zijn. Wie dat is, zal de tijd leren. grtz Olav
quote:Mosley weigert op te stappen als FIA-president
19 juni 2009
Max Mosley zou meteen opstappen als FIA-president als de problemen tussen de FIA en FOTA daarmee zouden worden opgelost. De president denkt echter niet dat dat zin zou hebben, omdat een eventuele opvolger net als hij de belangen van de FIA zou blijven beschermen en de FOTA-teams dan de aanval inzetten op die persoon.
"Wie ook mijn vervanger zou worden, hij of zij zou de belangen van de FIA blijven verdedigen, want het kampioenschap is van de FIA. De FOTA-teams zouden ook om de kop van de nieuwe president vragen", aldus Mosley tegen de BBC. "Bovendien maakt de FOTA me het heel erg moeilijk om op te stappen. Binnen de FIA zegt men namelijk: 'We hebben zoveel problemen, we worden aangevallen, jij moet blijven'. Het is dus niet aan de orde dat ik opstap."
Mosley word steeds idioterquote:Mosley ziet FOTA-kampioenschap niet doorgaan
19 juni 2009
FIA-president Max Mosley verwacht niet dat het daadwerkelijk zo ver komt dat de FOTA-teams een nieuwe kampioenschap oprichten. Volgens Mosley zullen de geschillen tussen de FIA en de FOTA worden opgelost en zullen de teams ook in 2010 deelnemen aan het wereldkampioenschap Formule 1.
"Met dit soort zaken is er altijd een compromis. Ze (de FOTA-teams, red.) kunnen het zich niet veroorloven niet in de Formule 1 te rijden en wij zouden erg onwillig tegenover een wereldkampioenschap Formule 1 zonder hen. Maar we weten allemaal dat er volgend jaar een wereldkampioenschap Formule 1 zal zijn, en wie daaraan mee wil doen, kan dat", vertelde Mosley in een interview met de BBC. "Ik verwacht dat de grote, traditionele teams, inclusief Ferrari, erbij zullen zijn. Dat moeten ze, en dat zullen ze. Ze zullen hun financiën om in een andere klasse te rijden niet rond kunnen krijgen, en uiteindelijk komen ze terugkomen. We laten de deur dan ook voor ze open."
"Alles wat we ze aanreiken wordt afgewezen. Hun fundamentele standpunt is namelijk dat ze het financiële gedeelte willen wegnemen van Bernie Ecclestone, de houder van de commerciële rechten. Verder willen ze het bestuur en de regelgeving van ons wegnemen. Dat kan niet gebeuren, en zal niet gebeuren. Dat zullen ze vroeg of laat beseffen, en dan komt alles op zijn pootjes terecht."
Terwijl de onpartijdigheid van de FIA soms ter discussie staat, is het nog altijd heel belangrijk om een onafhankelijke partij te hebben die de regelementen opstelt en de boel organiseert. De deelnemers hebben veel te grote belangen om zelf objectief de regels vast te stellen. Daarnaast hebben alle grote fabrikanten in het verleden laten zien zeer onbetrouwbaar te zijn als deelnemende partner. Zelfs Ferrari is hoogst onbetrouwbaar omdat ze speciale privileges eisten om in het kampioenschap te blijven, iets wat m.i. geen blijk geeft van betrouwbaarheid en 'sportmanship'. In een kampioenschap waar de organisatie en regulatie door een andere partij dan de deelnemers gedaan wordt en waarbij privateers een belangrijke rol spelen biedt op de lange termijn de meeste stabiliteit. In tegenstelling tot de grote autofabrikanten hebben privateers geen honderden miljoenen per jaar te besteden. Je ziet nu heel duidelijk hoe onbetrouwbaar en onbetrokken de fabrikanten zijn met het oog op de sport.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 10:56 schreef Ared het volgende:
[..]
Maar op dat moment zijn de teams natuurlijk iedere macht kwijt om te onderhandelen, en blijven de regels gewoon staan zoals ze nu zijn aangekondigd. Misschien met een consessie over het budget, maar de machtstructuur wordt niet aangepast.
Ik weet niet welke F1 jij gekeken hebt, maar de afgelopen paar seizoenen waren toch wel gaaf. Met name de periode 2000-2004 was niet bepaald interessant, maar je hebt altijd spannender en minder spannender seizoenen.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 22:44 schreef Breaker.Faker het volgende:
De laatste tijd was de formule1 toch niets. Er gebeurde niets op de baan maar er buiten.
Ik zelf vindt de 2010 regels echt belachelijk. Zeker de cap de teams kunnen daarmee haast niet ontwikkelingen wat hoort in de formule1.
Formule1 is de laatste jaren gesloopt door de meneer Mosley. Met alle die domme regels.
Zoals de motorstop,testverbod en nog meer van de domme regels. Die de laatste tijd door de FIA zijn door gedrukt. Ik denk dat de teams het zat zijn elke jaar waar de verandering van de regels.
Ik hoop dat de FOTA een mooie klasse kan oprichten natuurlijk verwacht ik de eerste jaar niet zo veel van.
En dat het racen weer leuker wordt net als ik de jaren 90. Zelf hoop ik dat Williams bij de FOTA aan sluit.
Mosley heeft het aan zich zelf te danken hij kwam niet eens met een oplossing.
8 (top)teams vertrekken Formule1 is naar de kloten. De FIA bepaalt de regels en niet de teams. Dus de FIA en Mosley zijn wel terdege debet hier aan. En er is idd niet 1 team verantwoordelijk, maar zonder Ferrari zou de Formule 1 lang niet zo groot zijn.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 23:03 schreef Walter-Ego het volgende:
Voor de FOTA-fans: veel plezier met de raceserie die over een paar jaar, als de fabrikanten hun marketingdoelen behaald hebben of het geld op is, wel weer ter ziele zal gaan. Voor de Formule 1 zijn er heus nog andere nieuwe teams die mee willen doen waarvan er ook weer meerdere zullen verdwijnen. De Formule 1 bestaat echter al bijna 60 jaar met groot succes en er is niet één team verantwoordelijk voor dat succes, hoe zeer de Tifosi het daar ook niet mee eens zijn.
Je moet niet vergeten dat bedrijven als Ferrari misschien ook wel geen keus hadden. Ze geven nu per jaar veel meer uit dan de 60 miljoen die de FIA wil. Wanneer ze naar 60 miljoen zouden gaan, zouden ze zoveel mensen moeten ontslaan, misschien wel de helft van het personeel. De FIA is gewoon verkeerd geweest met het budgetplafond,. Daarnaast heeft de via de laatste jaren wel meer fouten gemaakt. Kwalificatiesysteem? KERS? Ik vind dat de F1 teams gewoon allemaal moeten blijven, geen budgetplafond, eventueel klantenchasis en een nieuwe overeenkomst waarin de regels voor de aankomende 10 jaar in staan, zodat we deze situatie niet weer krijgen de eerste tijd. Want dat is gewoon het probleem. Het concorde agreement is afgelopen en nu heeft de FIA zoveel macht dat ze die niet weer weggeven.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 22:14 schreef Walter-Ego het volgende:
[..]
Terwijl de onpartijdigheid van de FIA soms ter discussie staat, is het nog altijd heel belangrijk om een onafhankelijke partij te hebben die de regelementen opstelt en de boel organiseert. De deelnemers hebben veel te grote belangen om zelf objectief de regels vast te stellen. Daarnaast hebben alle grote fabrikanten in het verleden laten zien zeer onbetrouwbaar te zijn als deelnemende partner. Zelfs Ferrari is hoogst onbetrouwbaar omdat ze speciale privileges eisten om in het kampioenschap te blijven, iets wat m.i. geen blijk geeft van betrouwbaarheid en 'sportmanship'. In een kampioenschap waar de organisatie en regulatie door een andere partij dan de deelnemers gedaan wordt en waarbij privateers een belangrijke rol spelen biedt op de lange termijn de meeste stabiliteit. In tegenstelling tot de grote autofabrikanten hebben privateers geen honderden miljoenen per jaar te besteden. Je ziet nu heel duidelijk hoe onbetrouwbaar en onbetrokken de fabrikanten zijn met het oog op de sport.
Ik kan niet begrijpen waarom mensen blij zijn dat de fabrikanten de boel weer laten ploffen (uiteraard deels met behulp van de FIA). Mijn stem gaat naar een F1 met echte raceteams waar het races in het bloed zit en niet voor een F1 (of welk kampioenschap dan ook) waarbij de teams het kampioenschap zien als een 'simpele' marketingtool.
Als je miljarden verlies maakt dan ga je die 300miljoen echt niet merkenquote:Op vrijdag 19 juni 2009 15:26 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
En die snel weer ten onder zal gaan omdat de kosten voor bepaalde teams te hoog worden in vergelijking met de verliezen die ze lijden. Ik geef ze een paar jaar, en dan is het over, omdat steeds meer autofabrikanten het niet op kunnen brengen om jaarlijks honderden miljoenen euro's uit te geven terwijl ze miljarden euro's verlies lijden.
Uhm zonder de grote namen gaat er echt geen hond meer naar F1 kijken. Waarom zou je naar 3e rangs teams en 3e rangs auto's gaan kijken als je ook het echte werk kan zien in de nieuwe F1?quote:Op vrijdag 19 juni 2009 15:37 schreef Gijsje het volgende:
[..]
Genoeg mensen, er staan weer nieuwe top teams op kijk maar naar Brawn GP. Maar ik moet nog maar zien of de FOTA teams er zelf wel uit gaan komen omtrend te regelgeving van die nieuwe klasse. Let wel nu hebben we geen FIA die de boel overziet maar 8 hongerige wolven die allemaal inspraak willen in de regels. Je hebt gezien hoe dat ging in het Diffuser verhaal...
Mits er natuurlijk een nieuwe serie start, gezien de huidige uitspraken van iedereen verwachten ze toch nog wel een oplossing voor het conflict.
quote:Op zaterdag 20 juni 2009 00:31 schreef Kill_em_all het volgende:
[..]
Als je miljarden verlies maakt dan ga je die 300miljoen echt niet merkenDaarbij krijg je voor die 300miljoen als je het een beetje goed doet ook nog eens geld terug in de vorm van betere verkopen. Iedereen roept altijd wel ja het is zo duur. Maar vergeet nou eens een keer niet dat iedere euro die in F1 word gestopt door de grote teams geen euro is die word weggegooid, maar een euro is die word geïnvesteerd. Als jij vooraan meerijdt dan is die 300miljoen per jaar een schijntje als je ziet hoeveel airtime en publiciteit je krijgt en dat dan gaat vergelijken met wat het zou kosten als je wereldwijd reclame campagnes zou moeten lanceren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |