Die liep inderdaad vanavond af, maar ondertussen gaat de FIA een rechtzaak beginnen tegen de FOTA teams waardoor alles weer wordt uitgesteld. Denk niet dat we op korte termijn wat te horen krijgen hoe het nu allemaal gaat lopen.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 19:28 schreef StateOfMind het volgende:
Vanavond loopt de deadline af toch? Ben heel benieuwd.
Maar mocht het zo gaan zoals het er nu voorstaat hoeft het niet slecht te zijn.
8 van de 10 F1 teams stappen eruit en beginnen samen een nieuwe klasse onder een andere naam. Die nieuwe klasse is dus feitelijk hetzelfde als wat het nu is. Het blijven dé topteams uit de racewereld.
En er gaan geruchten dat Lola en Prodrive ook wel eens richting FOTA zouden gaan. Dus dan zouden ze al op 10 teams uitkomen.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 19:28 schreef StateOfMind het volgende:
Vanavond loopt de deadline af toch? Ben heel benieuwd.
Maar mocht het zo gaan zoals het er nu voorstaat hoeft het niet slecht te zijn.
8 van de 10 F1 teams stappen eruit en beginnen samen een nieuwe klasse onder een andere naam. Die nieuwe klasse is dus feitelijk hetzelfde als wat het nu is. Het blijven dé topteams uit de racewereld.
Daar heb je geen 4 uur voor nodig.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 18:56 schreef Atreidez het volgende:
Druk dagje op me werk en totaal geen inet gelezen, en nu zie ik een nieuw nieuwtjes topic van vandaag waar al 4 pagina's volgepost isIk heb duidelijk wat gemist! Breakaway series, boycot, legal actions... Ik ga bijlezen, tot over een uur of 4.
Prodrive/Aston Martin zal er naar mijn idee volledig voor gaan. Dave Richards word voordurend dwars gezeten door de FIA dus die zal wel voor de Fota kiezen.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 19:32 schreef ElmarO het volgende:
[..]
En er gaan geruchten dat Lola en Prodrive ook wel eens richting FOTA zouden gaan. Dus dan zouden ze al op 10 teams uitkomen.
Vergeet N.Technology niet, die hebben zich vanochtend ook officieel uitgeschreven bij de FIA.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 19:32 schreef ElmarO het volgende:
[..]
En er gaan geruchten dat Lola en Prodrive ook wel eens richting FOTA zouden gaan. Dus dan zouden ze al op 10 teams uitkomen.
De teams waren het al eens dat er een budget cap moest komenquote:Op vrijdag 19 juni 2009 21:35 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Vergeet N.Technology niet, die hebben zich vanochtend ook officieel uitgeschreven bij de FIA.
Maar zouden deze teams interesse hebben om toe te treden tot de FOTA wanneer de budgetten van de fabrieksteams bijna 400milj zouden blijven? Maar zij zouden zelf rond moeten komen van een schamele 50 milj?
Dat lijkt mij sterk...
Ah, dan heb ik dat gemist.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 21:39 schreef Slein83 het volgende:
[..]
De teams waren het al eens dat er een budget cap moest komen
En deelden daarna ook nog een sneer uit richting de FIA.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 21:35 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Vergeet N.Technology niet, die hebben zich vanochtend ook officieel uitgeschreven bij de FIA.
Is lastig te zeggen. Je weet natuurlijk niet wat FOTA op papier heeft staan over de budgetten en over de inkomsten die ze denken te kunnen genereren en hoe ze laatstgenoemde gaan verdelen. Dus eerst maar eens aanhoren wat hun plannen zijn op dat gebied en daadwerkelijk zien of Lola en Prodrive zich echt bij de FOTA gaan voegen.quote:Maar zouden deze teams interesse hebben om toe te treden tot de FOTA wanneer de budgetten van de fabrieksteams bijna 400milj zouden blijven? Maar zij zouden zelf rond moeten komen van een schamele 50 milj?
Dat lijkt mij sterk...
Tijdens besprekingen met de FIA was men het al eens dat er een budgetcap moest komen, echter hoeveel was de vraag. Dus zij zullen echt niet dat gaan veranderen als er een eigen raceklasse word opgestart. Men moet wel aan de kosten gaan denken.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 21:40 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Ah, dan heb ik dat gemist.
Wat voor budgetcap had de FOTA voor ogen?
Gedeeltelijk mee eens, maar ik zie niet in waarom die fabrikanten er mee zullen stoppen. Ze maken deze keus niet voor niks en zitten al jaren in de F1.Dat Mosley en Ecclestone niet de schuld moeten krijgen, tja Mosley (is gewoon een arrogante lul die na dat sexschandaal al op had moeten rotten) is de sport nu gewoon kapot aan het maken met de FIA. Ecclestone staat er in principe toch buiten, maar heeft wel terdege een hele grote invloed.quote:Ik wordt ineens veel gebeld, gemailed en op andere manieren gecontact door Jan en alleman die mijn menig willen over het geschil. Sterker de meeste mensen willen een bevestiging van hun eigen mening. Die bestaat vaak uit het zwart maken van de FIA, Mosley en Ecclestone. Mag ik al die mensen even wijzen op de volgende feiten: Formule 1 teams zijn rijk dankzij de vooruitziende blik van Bernie Ecclestone, dus die nu zwart maken is niet terecht. Natuurlijk is mr. E er zelf ook niet slechter van geworden maar zonder Mr. E was er al jaren geleden geen F1 meer geweest. FIA. De FIA heeft gelijk als ze in tijden van crisis proberen om budgetten van 250-300 of 350 miljoen euro te korten. Mag ik iedereen erop wijzen dat 100 miljoen exclusief rijders, motoren en amrketing kosten nog steeds een enorm bedrag is. Bovendien kan Ferrari helemaal niet klagen. Onder de huidige constructie krijgen zij 100 miljoen per jaar van de FIA. Rijden dus voor weing zullen we maar zeggen. Het belangrijkste is dat autofabrikanten de sport niet in hun macht moeten krijgen. Je hebt een onafhankelijke instantie nodig. Want wat gebeurd er als Mercedes, Toyota en Renault volgend jaar ineens helemaal met F1 stoppen. Juist. Dan hebben ze echt een probleem. Dus. Kom tot een oplossing maar leg de zwarte piet niet zomaar bij Max en Bernie.
quote:Wat een idioterie! Konden al die zakenmannen en hun dikbetaalde advocaten nu echt geen compromis vinden tussen de plannen van de FIA en de FOTA?
In plaats van dat die twee organisaties nu onze mooie sport kapotmaken.
We krijgen dus een FIA Formule 1 en een FOTA Formule 1.
De irritaties bij de Formule 1-fabrieksteams over de rol van de soms inderdaad dictatoriaal regerende FIA zitten diep. De FIA is vooral een politieke organisatie geworden die zijn eigen ding doet. Niet alleen met de Formule 1 trouwens, ook in het WRC (WK Rally) en het WTCC gaat de FIA zijn eigen weg, vaak tot woede van de deelnemende teams.
Het zou mij niets verbazen als we bij het WRC (waar veel teams niet blij zijn met de nieuwe reglementen) en het WTCC (waar de FIA problemen veroorzaakt door de huidige reglementen continu aan te passen) ook een afscheiding gaan zien.
Winnaars zijn er ook.
Reken maar dat de organisatie van de 24 uur van Le Mans de huidige Formule 1-teams met open armen ontvangt. Datzelfde geldt voor Amerika, waar de formulewagenracerij frappant genoeg nu weer gezond aan het worden is, nadat de concurrerende organisaties ChampCar en IRL jarenlang hun eigen gang gingen.
Ik ben benieuwd naar de reactie van Bernie Ecclestone.
1 van de 2 zal idd de grote verliezer zijn en ik vrees dat formule 1 dat zal zijn, Mits de Fota alles goed geregeld zal krijgen.quote:De druk ligt nu VOL bij de FIA
In een laatste poging een oplossing te vinden hebben de FOTA teams aangegeven dat ze niet anders kunnen dan beginnen met de voorbereidingen een eigen serie . Het belangrijkste is de zin in het persbericht: to begin preparations for a new championship. Tevens stellen ze dat zij wel naar de fans willen luisteren en dat de FIA hen jarenlang vele miljoenen aan inkomsten heeft onthouden. De FIA reageerde direct dat zij teleugesteld maar niet verbaasd waren, dat ze geen geldrace in uitgeven kunnen steunen,dat de deadline voor onvoorwaardelijke inschrijving blijft staan tot 1700 vanmiddag. Tevens gaf de FIA aan dat de inschrijvingslijst voor 2010 morgen gepubliceerd zal worden. Fota gaf aan dat alle sterren, de toprijders, merken , sponsoren en bedrijven die al jarenlang in F1 aktief zijn, in de nieuwe serie zullen uitkomen. Dit is in mijn ogen het slechtste dat F1 kan overkomen, er is geen ruimte voor twee kampioenschappen en er zal aan het eind altijd een verliezer zijn. Wie dat is, zal de tijd leren. grtz Olav
quote:Mosley weigert op te stappen als FIA-president
19 juni 2009
Max Mosley zou meteen opstappen als FIA-president als de problemen tussen de FIA en FOTA daarmee zouden worden opgelost. De president denkt echter niet dat dat zin zou hebben, omdat een eventuele opvolger net als hij de belangen van de FIA zou blijven beschermen en de FOTA-teams dan de aanval inzetten op die persoon.
"Wie ook mijn vervanger zou worden, hij of zij zou de belangen van de FIA blijven verdedigen, want het kampioenschap is van de FIA. De FOTA-teams zouden ook om de kop van de nieuwe president vragen", aldus Mosley tegen de BBC. "Bovendien maakt de FOTA me het heel erg moeilijk om op te stappen. Binnen de FIA zegt men namelijk: 'We hebben zoveel problemen, we worden aangevallen, jij moet blijven'. Het is dus niet aan de orde dat ik opstap."
Mosley word steeds idioterquote:Mosley ziet FOTA-kampioenschap niet doorgaan
19 juni 2009
FIA-president Max Mosley verwacht niet dat het daadwerkelijk zo ver komt dat de FOTA-teams een nieuwe kampioenschap oprichten. Volgens Mosley zullen de geschillen tussen de FIA en de FOTA worden opgelost en zullen de teams ook in 2010 deelnemen aan het wereldkampioenschap Formule 1.
"Met dit soort zaken is er altijd een compromis. Ze (de FOTA-teams, red.) kunnen het zich niet veroorloven niet in de Formule 1 te rijden en wij zouden erg onwillig tegenover een wereldkampioenschap Formule 1 zonder hen. Maar we weten allemaal dat er volgend jaar een wereldkampioenschap Formule 1 zal zijn, en wie daaraan mee wil doen, kan dat", vertelde Mosley in een interview met de BBC. "Ik verwacht dat de grote, traditionele teams, inclusief Ferrari, erbij zullen zijn. Dat moeten ze, en dat zullen ze. Ze zullen hun financiën om in een andere klasse te rijden niet rond kunnen krijgen, en uiteindelijk komen ze terugkomen. We laten de deur dan ook voor ze open."
"Alles wat we ze aanreiken wordt afgewezen. Hun fundamentele standpunt is namelijk dat ze het financiële gedeelte willen wegnemen van Bernie Ecclestone, de houder van de commerciële rechten. Verder willen ze het bestuur en de regelgeving van ons wegnemen. Dat kan niet gebeuren, en zal niet gebeuren. Dat zullen ze vroeg of laat beseffen, en dan komt alles op zijn pootjes terecht."
Terwijl de onpartijdigheid van de FIA soms ter discussie staat, is het nog altijd heel belangrijk om een onafhankelijke partij te hebben die de regelementen opstelt en de boel organiseert. De deelnemers hebben veel te grote belangen om zelf objectief de regels vast te stellen. Daarnaast hebben alle grote fabrikanten in het verleden laten zien zeer onbetrouwbaar te zijn als deelnemende partner. Zelfs Ferrari is hoogst onbetrouwbaar omdat ze speciale privileges eisten om in het kampioenschap te blijven, iets wat m.i. geen blijk geeft van betrouwbaarheid en 'sportmanship'. In een kampioenschap waar de organisatie en regulatie door een andere partij dan de deelnemers gedaan wordt en waarbij privateers een belangrijke rol spelen biedt op de lange termijn de meeste stabiliteit. In tegenstelling tot de grote autofabrikanten hebben privateers geen honderden miljoenen per jaar te besteden. Je ziet nu heel duidelijk hoe onbetrouwbaar en onbetrokken de fabrikanten zijn met het oog op de sport.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 10:56 schreef Ared het volgende:
[..]
Maar op dat moment zijn de teams natuurlijk iedere macht kwijt om te onderhandelen, en blijven de regels gewoon staan zoals ze nu zijn aangekondigd. Misschien met een consessie over het budget, maar de machtstructuur wordt niet aangepast.
Ik weet niet welke F1 jij gekeken hebt, maar de afgelopen paar seizoenen waren toch wel gaaf. Met name de periode 2000-2004 was niet bepaald interessant, maar je hebt altijd spannender en minder spannender seizoenen.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 22:44 schreef Breaker.Faker het volgende:
De laatste tijd was de formule1 toch niets. Er gebeurde niets op de baan maar er buiten.
Ik zelf vindt de 2010 regels echt belachelijk. Zeker de cap de teams kunnen daarmee haast niet ontwikkelingen wat hoort in de formule1.
Formule1 is de laatste jaren gesloopt door de meneer Mosley. Met alle die domme regels.
Zoals de motorstop,testverbod en nog meer van de domme regels. Die de laatste tijd door de FIA zijn door gedrukt. Ik denk dat de teams het zat zijn elke jaar waar de verandering van de regels.
Ik hoop dat de FOTA een mooie klasse kan oprichten natuurlijk verwacht ik de eerste jaar niet zo veel van.
En dat het racen weer leuker wordt net als ik de jaren 90. Zelf hoop ik dat Williams bij de FOTA aan sluit.
Mosley heeft het aan zich zelf te danken hij kwam niet eens met een oplossing.
8 (top)teams vertrekken Formule1 is naar de kloten. De FIA bepaalt de regels en niet de teams. Dus de FIA en Mosley zijn wel terdege debet hier aan. En er is idd niet 1 team verantwoordelijk, maar zonder Ferrari zou de Formule 1 lang niet zo groot zijn.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 23:03 schreef Walter-Ego het volgende:
Voor de FOTA-fans: veel plezier met de raceserie die over een paar jaar, als de fabrikanten hun marketingdoelen behaald hebben of het geld op is, wel weer ter ziele zal gaan. Voor de Formule 1 zijn er heus nog andere nieuwe teams die mee willen doen waarvan er ook weer meerdere zullen verdwijnen. De Formule 1 bestaat echter al bijna 60 jaar met groot succes en er is niet één team verantwoordelijk voor dat succes, hoe zeer de Tifosi het daar ook niet mee eens zijn.
Je moet niet vergeten dat bedrijven als Ferrari misschien ook wel geen keus hadden. Ze geven nu per jaar veel meer uit dan de 60 miljoen die de FIA wil. Wanneer ze naar 60 miljoen zouden gaan, zouden ze zoveel mensen moeten ontslaan, misschien wel de helft van het personeel. De FIA is gewoon verkeerd geweest met het budgetplafond,. Daarnaast heeft de via de laatste jaren wel meer fouten gemaakt. Kwalificatiesysteem? KERS? Ik vind dat de F1 teams gewoon allemaal moeten blijven, geen budgetplafond, eventueel klantenchasis en een nieuwe overeenkomst waarin de regels voor de aankomende 10 jaar in staan, zodat we deze situatie niet weer krijgen de eerste tijd. Want dat is gewoon het probleem. Het concorde agreement is afgelopen en nu heeft de FIA zoveel macht dat ze die niet weer weggeven.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 22:14 schreef Walter-Ego het volgende:
[..]
Terwijl de onpartijdigheid van de FIA soms ter discussie staat, is het nog altijd heel belangrijk om een onafhankelijke partij te hebben die de regelementen opstelt en de boel organiseert. De deelnemers hebben veel te grote belangen om zelf objectief de regels vast te stellen. Daarnaast hebben alle grote fabrikanten in het verleden laten zien zeer onbetrouwbaar te zijn als deelnemende partner. Zelfs Ferrari is hoogst onbetrouwbaar omdat ze speciale privileges eisten om in het kampioenschap te blijven, iets wat m.i. geen blijk geeft van betrouwbaarheid en 'sportmanship'. In een kampioenschap waar de organisatie en regulatie door een andere partij dan de deelnemers gedaan wordt en waarbij privateers een belangrijke rol spelen biedt op de lange termijn de meeste stabiliteit. In tegenstelling tot de grote autofabrikanten hebben privateers geen honderden miljoenen per jaar te besteden. Je ziet nu heel duidelijk hoe onbetrouwbaar en onbetrokken de fabrikanten zijn met het oog op de sport.
Ik kan niet begrijpen waarom mensen blij zijn dat de fabrikanten de boel weer laten ploffen (uiteraard deels met behulp van de FIA). Mijn stem gaat naar een F1 met echte raceteams waar het races in het bloed zit en niet voor een F1 (of welk kampioenschap dan ook) waarbij de teams het kampioenschap zien als een 'simpele' marketingtool.
Als je miljarden verlies maakt dan ga je die 300miljoen echt niet merkenquote:Op vrijdag 19 juni 2009 15:26 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
En die snel weer ten onder zal gaan omdat de kosten voor bepaalde teams te hoog worden in vergelijking met de verliezen die ze lijden. Ik geef ze een paar jaar, en dan is het over, omdat steeds meer autofabrikanten het niet op kunnen brengen om jaarlijks honderden miljoenen euro's uit te geven terwijl ze miljarden euro's verlies lijden.
Uhm zonder de grote namen gaat er echt geen hond meer naar F1 kijken. Waarom zou je naar 3e rangs teams en 3e rangs auto's gaan kijken als je ook het echte werk kan zien in de nieuwe F1?quote:Op vrijdag 19 juni 2009 15:37 schreef Gijsje het volgende:
[..]
Genoeg mensen, er staan weer nieuwe top teams op kijk maar naar Brawn GP. Maar ik moet nog maar zien of de FOTA teams er zelf wel uit gaan komen omtrend te regelgeving van die nieuwe klasse. Let wel nu hebben we geen FIA die de boel overziet maar 8 hongerige wolven die allemaal inspraak willen in de regels. Je hebt gezien hoe dat ging in het Diffuser verhaal...
Mits er natuurlijk een nieuwe serie start, gezien de huidige uitspraken van iedereen verwachten ze toch nog wel een oplossing voor het conflict.
quote:Op zaterdag 20 juni 2009 00:31 schreef Kill_em_all het volgende:
[..]
Als je miljarden verlies maakt dan ga je die 300miljoen echt niet merkenDaarbij krijg je voor die 300miljoen als je het een beetje goed doet ook nog eens geld terug in de vorm van betere verkopen. Iedereen roept altijd wel ja het is zo duur. Maar vergeet nou eens een keer niet dat iedere euro die in F1 word gestopt door de grote teams geen euro is die word weggegooid, maar een euro is die word geïnvesteerd. Als jij vooraan meerijdt dan is die 300miljoen per jaar een schijntje als je ziet hoeveel airtime en publiciteit je krijgt en dat dan gaat vergelijken met wat het zou kosten als je wereldwijd reclame campagnes zou moeten lanceren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |