Maar als de FOTA wel het laatste FIA bod accepteerde dan hadden ze hetzelfde probleem: je schrijft je in met het idee dat je 45 miljoen per seizoen nodig hebt, maar dan blijkt het ineens verhoogt naar 100 miljoen te zijn...quote:Op vrijdag 19 juni 2009 12:33 schreef Ared het volgende:
[..]
Ja, maar je denkt dat je inschrijft voor F1, en je komt terecht in GP2+ ofzo. Ik kan me voorstellen dat je hele bedrijfsplan daarmee naar de tering gaat, alleen al aan sponsor interesse, en dan hebben we het nog niet over hoeveel geld ze in de toekomst gaan krijgen uit FOM kas.
quote:Ecclestone: "Ik maak me geen zorgen"
19 juni 2009
Bernie Ecclestone doet het voorkomen alsof hij zich geen zorgen maakt over de breuk tussen de FOTA-teams en de Formule 1. De Brit denkt dat de sport sterk genoeg is om een dergelijke afsplitsing te overleven.
"Ik maak me geen zorgen", zei hij tegen BBC. "Het Formule 1-wereldkampioenschap bestaat al zestig jaar en dat zal het blijven doen. We hebben 73 teams zien komen en gaan, dus ik verwacht niet dat dat gaat veranderen."
Nou ja, dat is toch iets anders. De regels waarvoor ze zich hebben ingeschreven bestaan volgens mij nog uit een two-tier systeem. Met andere woorden: ze wisten dat er teams zouden kunnen zijn die veel en veel meer gingen uitgeven. Maar je bent niet verplicht meer uit te geven, al zal je dan alleen nog maar kunnen concurreren met de andere teams die ook minder uitgeven. (wat waarschijnlijk toch al zo zou zijn geweest in de eerste jaren).quote:Op vrijdag 19 juni 2009 14:03 schreef Automatic_Rock het volgende:
Maar als de FOTA wel het laatste FIA bod accepteerde dan hadden ze hetzelfde probleem: je schrijft je in met het idee dat je 45 miljoen per seizoen nodig hebt, maar dan blijkt het ineens verhoogt naar 100 miljoen te zijn...
quote:how would F1's primary revenue streams be affected if [the manufacturers] exited F1 stage left?
Electronic Media Rights (±40% of F1's £900m annual revenue stream)
TV/radio broadcasts are beamed to around 160 countries, with certain territories enjoying twin feeds. In the main these are free-to-air broadcasts, subsidised by advertisers and sponsors. The primary funders of such transmissions are, logically, participating manufacturers, their networks and distributors, plus their partners - who, by their nature, are bigger spenders than those of the independents.
Would said advertisers have the same motivation to support race coverage featuring Brawn, Williams and Force India cars, plus a rag-tag collection of upgraded GP2 teams? Factor in the inevitable drop in audience ratings, and question why they would even wish to be seen on the same screen as, say, a Prodrive-Cosworth?
Thus broadcasters are likely to vote with their budgets (or even charge for airtime, as is the case with A1GP, of which more anon), which, in turn, would severely impact on F1's ability to properly remunerate the independents, placing their survival in doubt – resulting in a self-evident and vicious spiral.
Race Hosting Fees (40%)
Apart from the obvious fact that a grid full of Ferrari, Mercedes, BMW, Renault and Toyota entries (with their world-class drivers) holds way greater attraction than a score of Cosworth-powered chassis built down to a budget cap, and that such grids attract supporters of the brands in addition to F1 fans, consider that manufacturers and sponsors heavily support – directly or via their networks – local grands prix.
Thus Mercedes sponsors massive grand stands at Germany's two circuits, thereby guaranteeing promoters a certain number of ticket sales. At Spa, Toyota Europe purchases tickets by the grandstand, whilst BMW dealers support events across the world, with the company's Race Club attracting thousands of fans. Who can forget the sight of that grandstand at Magny-Cours, always resplendent in Renault colours?
In Malaysia, wide swathes of Petronas caps are visible in Emerald seating areas, yet, come A1GP races at Sepang they are strangely absent – proving a point or two.
With F1 being Ferrari and vice-versa, the drop-off in attendance were the iconic brand to disappear is likely to be catastrophic. History provides a precedent: in 2005, when Ferrari endured a bum year, travel operators across Europe reported drops in business of around 20% - despite the Schumacher factor. Imagine now the effects without the driver and the team.
Estimates show that upwards of 30% of tickets are purchased by fans with some form of manufacturer interest – direct manufacturer/dealer support, marque clubs, sponsors/partners – and whilst some fans would no doubt patronise F1 Lite, many would have no motivation to attend. A (conservative) 20% stayaway factor equates to 20 000 seats at around £300 each equals £6m per race or around £100m per annum taken straight out of the F1 economy – further impacting on FOG's profitability and its ability to remunerate teams.
Already race attendances have declined approximately 40% due to prevailing economics (2007/8 Spain = 135,000 on race day, 2009 = 90,000; Australia similar percentage drops). Now imagine the effects of a further 20% drop on circuit viability, particularly where space-age monstrosities were built by governments to feed the frenzy generated by manufacturer interest.
Other (20%)
Here the manufacturer teams and their sponsors once again hold the whip hand: in the Paddock Club, the exclusive hospitality facility purchased by CVC Partners (de facto owners of F1's commercial rights) for an estimated £250m two years ago, the Big Five are responsible for ± 70% of business. Ditto merchandising, where the likes of Williams, Force India and Brawn have virtually zero presence, particularly given rentals within the zones of up to £80,000 per race!
Track signage, too, is mainly the preserve of major sponsors, although FOG has of late attracted numerous ‘outsiders' – although these are assuredly present through a desire of sharing track space with prestigious brands rather than GP2 cars... Equally, PSP and such intellectual property deals depend upon the allure of premium brands rather than no-name teams, some of which have swapped identities more regularly than they score points.
The foregoing proves that the manufacturer teams hold the economic aces, meaning that a mass withdrawal will likely result in the collapse of F1, certainly as it is structured at present.
Bernie is baas van de FOM (Formula One Management), welke de media distrubutie en promotie enzo regelt.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 14:15 schreef bodylotion het volgende:
waar staat Bernie nou in dit hele verhaal?
Haha ik denk niet dat Ared of wie dan ook enig inzicht heeft in de totale gang van zaken. Dus stellen dat de laatste handreiking van de FIA wel of niet genereus was is een beetje voorbarig.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 15:10 schreef Fir3fly het volgende:
Tja. Ik had nog hoop op een compromis, maar wat Ared al zei die laatste handreiking van de FIA was minder genereus dan op het eerste gezicht leek.
Ik support nu de FOTA en hoop dat het ze lukt om een nieuwe klasse op te zetten, een nieuwe top van de autosport.
Helemaal niet, het was gewoon duidelijk. De FIA wilde gaan praten over de 100 miljoen limiet, maar alleen als de teams tekenden. Dit is exact hetzelfde als een paar jaar geleden, alleen nu hebben de teams het door en laten zich niet meer voor de gek houden.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 15:18 schreef Gijsje het volgende:
[..]
Haha ik denk niet dat Ared of wie dan ook enig inzicht heeft in de totale gang van zaken. Dus stellen dat de laatste handreiking van de FIA wel of niet genereus was is een beetje voorbarig.
En die snel weer ten onder zal gaan omdat de kosten voor bepaalde teams te hoog worden in vergelijking met de verliezen die ze lijden. Ik geef ze een paar jaar, en dan is het over, omdat steeds meer autofabrikanten het niet op kunnen brengen om jaarlijks honderden miljoenen euro's uit te geven terwijl ze miljarden euro's verlies lijden.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 15:10 schreef Fir3fly het volgende:
Tja. Ik had nog hoop op een compromis, maar wat Ared al zei die laatste handreiking van de FIA was minder genereus dan op het eerste gezicht leek.
Ik support nu de FOTA en hoop dat het ze lukt om een nieuwe klasse op te zetten, een nieuwe top van de autosport.
Wie zegt dat ze verlies gaan lijden? Als ze het goed doen kan het net zo succesvol als F1 worden, en misschien nog wel groter. En met een betere verdeling van de inkomsten (oftewel, niet alles verdwijnt in Bernie's zak) zie ik het nog wel gebeuren dat het ook een stuk goedkoper wordt.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 15:26 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
En die snel weer ten onder zal gaan omdat de kosten voor bepaalde teams te hoog worden in vergelijking met de verliezen die ze lijden. Ik geef ze een paar jaar, en dan is het over, omdat steeds meer autofabrikanten het niet op kunnen brengen om jaarlijks honderden miljoenen euro's uit te geven terwijl ze miljarden euro's verlies lijden.
Klopt, en ik denk ook niet dat er nu geen kans meer is op een compromis. Ecclestone zal niet werkeloos toezien dat z'n kapitaal het riool in spoelt, en ik hoop dat Mosley ook nog een greintje verstand in z'n seniele kop heeft om te beseffen dat hij dit zoals de kaarten nu liggen nooit kan winnen. (Waarmee ik niet wil zeggen dat de teams het wel kunnen winnen, alleen maar verliezers heeft ook een goede kans...)quote:Op vrijdag 19 juni 2009 15:18 schreef Gijsje het volgende:
Haha ik denk niet dat Ared of wie dan ook enig inzicht heeft in de totale gang van zaken. Dus stellen dat de laatste handreiking van de FIA wel of niet genereus was is een beetje voorbarig.
Ik vraag me af wie nog wil kijken naar die races van de FIA zonder al die top teams.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 15:30 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Wie zegt dat ze verlies gaan lijden? Als ze het goed doen kan het net zo succesvol als F1 worden, en misschien nog wel groter. En met een betere verdeling van de inkomsten (oftewel, niet alles verdwijnt in Bernie's zak) zie ik het nog wel gebeuren dat het ook een stuk goedkoper wordt.
En ze hebben de steun van de fans nodig. Van mij krijgen ze dat.
Genoeg mensen, er staan weer nieuwe top teams op kijk maar naar Brawn GP. Maar ik moet nog maar zien of de FOTA teams er zelf wel uit gaan komen omtrend te regelgeving van die nieuwe klasse. Let wel nu hebben we geen FIA die de boel overziet maar 8 hongerige wolven die allemaal inspraak willen in de regels. Je hebt gezien hoe dat ging in het Diffuser verhaal...quote:Op vrijdag 19 juni 2009 15:32 schreef Palmboom313 het volgende:
[..]
Ik vraag me af wie nog wil kijken naar die races van de FIA zonder al die top teams.
Ik verwacht niet als het tot een nieuwe serie komt dat Ferrari nog een veto recht zal hebben. Daar zijn Renault, BMW en Toyota wat te groot voor. En dan bedoel ik de bedrijven zelf niet de verdienste op de baan. Ik hoop dat ze als ze wat opstarten er gezamelijk wel uit gaan komen over de regels.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 15:50 schreef Ared het volgende:
Het voordeel voor de FOTA is natuurlijk dat ze jarenlang ervaring op hebben kunnen doen over wat wel en wat niet werkt en hebben kunnen zien wat er mis ging bij Champcar en IRL.
Bijvoorbeeld: de structuur van de FOM werkt, dus zo iets krijg je bij de FOTA ook. Maar dan met minder oog voor pure winst en meer oog voor waar de fans en doelgroep (auto kopers) zitten. Dus Indianapolis zonder moeilijke onderhandelingen op de kalender. De waarde voor de VS-markt van Toyota, Mercedes, BMW en Ferrari is zo groot, dat een paar miljoen minder licensing fee geen probleem is.
Dat er alleen regels kunnen veranderen als er unanieme steun is werkte niet, en dat zullen ze zeker veranderen in een meerderheidssysteem, met misschien een veto voor Ferrari.
Van F1Racingquote:Of die nieuwe raceklasse van de FOTA-teams er nu echt gaat komen of niet, de strijd tussen de teams en de FIA is voor niemand goed. Als de teams daadwerkelijk vertrekken devalueert de Formule 1 als nooit tevoren en komt er een ongewenste rivaliteit tussen twee raceklasses. In Amerika is al gebleken dat dat de doodsteek voor de open wiel-racerij kan zijn.
Toen de eerste dreigementen van Ferrari kwamen over het verlaten van de sport, werd er vrij laconiek op gereageerd. Die woorden worden zo eens in de zoveel tijd gebruikt om een argument kracht bij te zetten en niemand had verwacht dat niet alleen Ferrari, maar ook alle andere teams behalve Williams en Force India daadwerkelijk zo ver willen gaan als ze nu doen. Een nieuwe raceklasse, het klinkt voor het ongetrainde oor wel leuk, maar het is natuurlijk een enorme klap voor de autosport.
In Amerika kende men halerwege de jaren '90 een soortgelijk scenario. CART en IRL besloten na vele ruzies van elkaar te scheiden. Resultaat: toeschouwers, autofabrikanten en sponsors liepen weg, het aanzien van de beide klasses daalde aanzienlijk en NASCAR werd de nieuwe favoriete autosportklasse van de Amerikanen. Nu de IRL en de Champ Cars weer samen zijn gevoegd is het kwaad helaas al geschied. Alleen tijdens de Indy 500 zitten de tribunes nog stampvol, maar op de andere circuits valt er weinig meer te beleven. De teloorgang van het eens zo trotse Champ Car was triest, de samenvoeging niet meer dan noodzakelijk.
Het lijkt onwaarschijnlijk dat de FOTA en de FIA niet hebben gekeken naar het mislukte Amerikaanse model. De fabrikanten beseffen maar al te goed dat als de rivaliserende serie mislukt, er vele honderden miljoenen in het putje gaan. Het besluit om die klasse toch op te starten, is dan ook niet meer dan het ultieme dreigement. Mosley móet ze nu wel tegemoetkomen, is de gedachte. En Bernie Ecclestone zal ook zien dat de Formule 1 zonder Ferrari, McLaren en de andere teams bij lange na niet op dezelfde manier tot de verbeelding zal spreken, dus minder fans zal aantrekken en daardoor minder geld in het laatje zal brengen. Bernie mag dan tachtig zijn en zijn schaapjes prima op het droge hebben, geld is altijd een prima drijfveer.
Mosley en de FIA zijn dus aan zet en Bernie zal ongetwijfeld dienen als tussenpersoon. Het wordt een heet weekendje en helaas niet om de juiste redenen. Dat de teams hebben verklaard een eigen serie te starten is weliswaar schokkend, maar er is nog niets definitief. In de reacties van de teambazen klinkt namelijk door dat ze nog altijd open staan voor een compromis, maar dan wel eentje onder hun voorwaarden.
Wel als je een fototoestel en verkleedkleren meeneemtquote:Op vrijdag 19 juni 2009 16:04 schreef Fir3fly het volgende:
Vergeet het maar. Mosley zal niet buigen (hihi).
Daar wordt Mosley juist nog stijver vanquote:Op vrijdag 19 juni 2009 16:07 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Wel als je een fototoestel en verkleedkleren meeneemt
Goed stuk.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 15:50 schreef Ared het volgende:
Het voordeel voor de FOTA is natuurlijk dat ze jarenlang ervaring op hebben kunnen doen over wat wel en wat niet werkt en hebben kunnen zien wat er mis ging bij Champcar en IRL.
Bijvoorbeeld: de structuur van de FOM werkt, dus zo iets krijg je bij de FOTA ook. Maar dan met minder oog voor pure winst en meer oog voor waar de fans en doelgroep (auto kopers) zitten. Dus Indianapolis zonder moeilijke onderhandelingen op de kalender. De waarde voor de VS-markt van Toyota, Mercedes, BMW en Ferrari is zo groot, dat een paar miljoen minder licensing fee geen probleem is.
Dat er alleen regels kunnen veranderen als er unanieme steun is werkte niet, en dat zullen ze zeker veranderen in een meerderheidssysteem, met misschien een veto voor Ferrari.
Ik lees in het live-blog topic op BBC Sport dat ze hebben aangekondigd dat ze een rechtzaak gaan aanspannen tegen FOTA. Details zijn nog onbekend.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 16:17 schreef Burnie88 het volgende:
FIA zal snel komen met een statement... Ben benieuwd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |