abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 17 juni 2009 @ 22:40:23 #156
6473 Koosje
Deelt uit!
pi_70114588
Wat voor consequenties zijn dat Igraine?
  woensdag 17 juni 2009 @ 22:41:14 #157
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_70114632
Negeren zie ik trouwens niet als een teken van onmacht, maar als een zeer effectieve manier om aan te geven dat zijn gedrag geen resultaat oplevert (AAAAANDACHT!).
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
  woensdag 17 juni 2009 @ 22:44:02 #158
11682 Moonah
Jolie femme
pi_70114746
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 22:32 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Nou, nee hoor. Wat een onzin.

Als ik een tik uitdeel, dan doe ik dat bewust.
Als je zoals je zelf beweert nog een aantal andere opties hebt, dan vind ík het weer onzin dat je voor de tik kiest.

Oh, en speaking of which, ik vind het ook onzin dat jij beweert dat ouders die zeggen hun kind geen tik te geven zouden liegen.
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 22:33 schreef bixister het volgende:
maar dat komt ook doordat ik nu boodschappen doe als ze op school zit.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  woensdag 17 juni 2009 @ 22:44:45 #159
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_70114770
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 22:34 schreef Pieter-utd het volgende:

[..]

Dat is maar hoe je er naar kijkt.

Ik denk dat een tik geven een hele natuurlijke manier is om te laten zien 'wie de baas is'. Je kan niet altijd en eeuwig een discussie aangaan met een kind.

Is het kind geven wat hij wil of negeren in de hoop dat hij ophoudt dan ook geen teken van onmacht?

Maar nogmaals niet te pas en te onpas slaan! Af en toe als het kind het verdiend. Zo heb ik het vroeger ook een aantal keer verdiend (hoor mij vroeger zeggen bouwjaar 1987 )
Slaan is simpelweg niet de oplossing. Je conditioneert er niet alleen mee "wie de baasis" negatieve conditionering op een stimulus (klassieke conditonering/operante conditionering behaviorisme Pavlov/Skinner) maar ook dat slaan een oplossing is. ja... dat conditioneer jj er ook mee. Het kan zijn dat kinderen niet luisteren maar dan geef je eigenlijk al toe dat slaan een teken uit onmacht is..praten helpt niet meer en dus moet je maar gaan slaan. m.a.w. als het kind later een discussie nietkan winnen , moet het maar gaan slaan.. ??????
Er zijn vele betere(ook gericht op conditioneringsprocessen) methoden tot straffen en opvoeden.
(lees: ontwikkelingspsychologie professor Feldman, Opvoeden als beroep van professor Kok, Democratisch burgerschap jeugdparticipatie van professor M. De Winter )
Michielos topics zijn als het eten van oesters.
  Moderator woensdag 17 juni 2009 @ 22:45:02 #160
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_70114780
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 22:38 schreef Igraine het volgende:
Ik vind het niet nodig om mijn kind te slaan. Mijn oudste is nu bijna 4 en tot nu toe heb ik nog nooit een tik (al dan niet corrigerend) uitgedeeld. Ik heb haar ook nog nooit op de trap of gang gezet of iets dergelijks. En ze is zeker niet doods en ze is ook niet onhandelbaar of erg vervelend.

Ze zoekt regelmatig grenzen op, zoals ieder gezond kind, maar die worden ook duidelijk aangegeven. Ik verbind wel consequenties aan haar gedrag en dat werkt, hier in ieder geval, goed.

De jongste is bijna 7 maanden, nou ja daarbij is dat nog niet echt aan de orde natuurlijk.
Samara beet toen ze jonger was en als ze dat deed zette ik haar voor straf op de gang. Ik moet zeggen dat ik dat een hele moeilijke periode vond hoor. Maar het op de gang zetten werkte toen wel.
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  woensdag 17 juni 2009 @ 22:45:38 #161
11682 Moonah
Jolie femme
pi_70114799
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 22:41 schreef Vivi het volgende:
Negeren zie ik trouwens niet als een teken van onmacht, maar als een zeer effectieve manier om aan te geven dat zijn gedrag geen resultaat oplevert (AAAAANDACHT!).
Precies.
En je TVvoorbeeld vond ik een heel goede.
  woensdag 17 juni 2009 @ 22:46:20 #162
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_70114821
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 22:41 schreef Vivi het volgende:
belonen van goed gedrag, negeren van slecht gedrag is beter dan:
belonen van goed gedrag, straffen van slecht gedrag (straffen is ook aandacht).
(behaviorisme & conditionering ,psychologie Brysbaert)
pi_70114884
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 22:40 schreef Koosje het volgende:
Wat voor consequenties zijn dat Igraine?
Dat ligt helemaal aan het gedrag en de situatie waarin zich dat voordoet. Meestal is dat bij niet luisteren of vervelend gedrag, iets leuks niet doen. En bij goed gedrag iets leuks wel doen.

Een heel simpel voorbeeld van vanmiddag bijvoorbeeld. Ze wil buitenspelen naast onze tuin op de stoep. Dat mag, maar ze moet wel 'tussen de paaltjes' blijven. Gaat ze daar voorbij, dan herinner ik haar daar even aan. Doet ze het nog een keer, zeg ik dat ze de volgende keer maar weer gewoon de tuin in komt en ik het hek op slot doe. Doet ze het dan nog een keer, dan haal ik haar inderdaad de tuin in en gaat het hek dicht. En dan wordt ze boos, en dat mag, maar dat is dan gewoon pech hebben.
-If I know I'm going crazy, I must not be insane-!
pi_70114913
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 22:44 schreef Moonah het volgende:

[..]

Als je zoals je zelf beweert nog een aantal andere opties hebt, dan vind ík het weer onzin dat je voor de tik kiest.
Zoals ik al gezegd heb: op dat moment kies ik er bewust voor. Maximaal effect.
quote:
Oh, en speaking of which, ik vind het ook onzin dat jij beweert dat ouders die zeggen hun kind geen tik te geven zouden liegen.
[..]
Mag je vinden. Ik geloof het niet. Verder ken ik m'n spreekwoordelijke pappenheimers in [OUD] wel. Allemaal politiek correct, maar ondertussen.... (al geldt dat voor het hele internet)
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  woensdag 17 juni 2009 @ 22:49:45 #165
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_70114948
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 22:48 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Zoals ik al gezegd heb: op dat moment kies ik er bewust voor. Maximaal effect.
[..]

Mag je vinden. Ik geloof het niet. Verder ken ik m'n spreekwoordelijke pappenheimers in [OUD] wel. Allemaal politiek correct, maar ondertussen.... (al geldt dat voor het hele internet)
maximum effect voor jou, minimum effect voor de ontwikkeling van je kind.
pi_70114955
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 22:45 schreef senesta het volgende:

[..]

Samara beet toen ze jonger was en als ze dat deed zette ik haar voor straf op de gang. Ik moet zeggen dat ik dat een hele moeilijke periode vond hoor. Maar het op de gang zetten werkte toen wel.
Ik geloof ook zeker wel dat het werkt, en ik vind er ook niks vreemds aan, alleen ik heb het nog nooit gedaan.
  woensdag 17 juni 2009 @ 22:50:25 #167
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_70114978
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 22:46 schreef Michielos het volgende:

[..]

(behaviorisme & conditionering ,psychologie Brysbaert)
Ook wel bekend als "Gezond verstand".
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
  woensdag 17 juni 2009 @ 22:50:43 #168
11682 Moonah
Jolie femme
pi_70114990
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 22:48 schreef Five_Horizons het volgende:

Ah, dus 'wij pappenheimers' liegen omdat we politiek correct willen zijn.

" "

pi_70115037
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 22:49 schreef Michielos het volgende:

[..]

maximum effect voor jou, minimum effect voor de ontwikkeling van je kind.

En wat maakt jou deskundig?

Zo moeilijk is het niet, hoor. Kind weet direct dat wat hij deed niet mocht. Een beetje in de ruimte lullen als je kind iets dermate fout deed dat de tik in mijn ogen rechtvaardigde is gewoon nutteloos.
  Moderator woensdag 17 juni 2009 @ 22:51:58 #170
5428 crew  miss_sly
pi_70115042
Ach ik werd eerder vandaag al weggehoond als onervaren ouder omdat ik het voornemen heb om de tik niet als onderdeel van de opvoeding mee te nemen.

Ik zeg daarmee niet dat het me misschien niet een keer kan overkomen, en dat zal dan ook geen ramp zijn. Ik wil het echter wel proberen zonder tikken, en dat is kennelijk al raar.

Ik vind trouwens de tik tegen het achterhoofd waarover gesproken wordt een hele nare tik. Als er getikt wordt is het na een waarschuwing dat de tik eraan komt en dan welbewust op de vingers of de (pamper)bibs. Om de oren en tegen het achterhoofd vind ik niet meer corrigerend.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_70115075
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 22:50 schreef Moonah het volgende:

[..]

Ah, dus 'wij pappenheimers' liegen omdat we politiek correct willen zijn.

" "

Ik raak een snaar, blijkbaar " "
pi_70115108
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 22:51 schreef miss_sly het volgende:
Ach ik werd eerder vandaag al weggehoond als onervaren ouder omdat ik het voornemen heb om de tik niet als onderdeel van de opvoeding mee te nemen.
Hoe bedoel je: ik trek woorden uit z'n verband.... " "
pi_70115129
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 22:51 schreef Five_Horizons het volgende:

en wat jou? jij hebt toch evenmin de wijsheid in pacht. je laat je wel weer érg van je egocentrische kant zien zeg. als jij je iets niet voor kunt stellen, nou, dan zal 't wel niet!
  woensdag 17 juni 2009 @ 22:55:09 #174
6473 Koosje
Deelt uit!
pi_70115147
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 22:47 schreef Igraine het volgende:

[..]

Dat ligt helemaal aan het gedrag en de situatie waarin zich dat voordoet. Meestal is dat bij niet luisteren of vervelend gedrag, iets leuks niet doen. En bij goed gedrag iets leuks wel doen.

Een heel simpel voorbeeld van vanmiddag bijvoorbeeld. Ze wil buitenspelen naast onze tuin op de stoep. Dat mag, maar ze moet wel 'tussen de paaltjes' blijven. Gaat ze daar voorbij, dan herinner ik haar daar even aan. Doet ze het nog een keer, zeg ik dat ze de volgende keer maar weer gewoon de tuin in komt en ik het hek op slot doe. Doet ze het dan nog een keer, dan haal ik haar inderdaad de tuin in en gaat het hek dicht. En dan wordt ze boos, en dat mag, maar dat is dan gewoon pech hebben.
Zo zou ik het ook doen inderdaad Hoopte dat je met andere consequenties zou komen die ik dan ook een keer kon 'proberen'
  woensdag 17 juni 2009 @ 22:55:23 #175
139316 Pieter-utd
Art Vandelay
pi_70115153
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 22:51 schreef miss_sly het volgende:

Ik zeg daarmee niet dat het me misschien niet een keer kan overkomen, en dat zal dan ook geen ramp zijn. Ik wil het echter wel proberen zonder tikken, en dat is kennelijk al raar.

Ik vind trouwens de tik tegen het achterhoofd waarover gesproken wordt een hele nare tik. Als er getikt wordt is het na een waarschuwing dat de tik eraan komt en dan welbewust op de vingers of de (pamper)bibs. Om de oren en tegen het achterhoofd vind ik niet meer corrigerend.
Ik moet zeggen dat ik dacht dat het topic ging om een tik tegen de 'pamper' ( )

Zoals ik al zei denk ik dat een zo'n tik een natuurlijke manier is om de verhoudingen weer te geven
  woensdag 17 juni 2009 @ 22:55:43 #176
11682 Moonah
Jolie femme
pi_70115166
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 22:52 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ik raak een snaar, blijkbaar " "
Nou je gedraagt je nogal arrogant door te beweren dat er gelogen wordt.
Maar als het je amuseert, geniet er vooral van.
  woensdag 17 juni 2009 @ 22:55:49 #177
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_70115171
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 22:51 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Zo moeilijk is het niet, hoor. Kind weet direct dat wat hij deed niet mocht. Een beetje in de ruimte lullen als je kind iets dermate fout deed dat de tik in mijn ogen rechtvaardigde is gewoon nutteloos.
wat mij deskundig maakt?
jarenlange ervaring als (ortho)pedagoog en diverse jaren stages met kinderen met psychiatrische aandoeningen, normale kinderen, leerlingbegeleiding/counselor en sociaal pedagogisch werker.
anders nog iets? Verder vergaande interesse en werkervaring in de psychologie(studie), psychopathologie, orthopedagogiek, wetenschapsfilosofie en wetenschap in het algemeen.

nee niet in de ruimte lullen. slaan werkt niet. Slaan werkt voor jezelf als snelle korte oplossing. Slaan werkt op geen enkel ontwikkelingsgebied voor je kind. Je wilt toch het beste voor je kind?
pi_70115186
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 22:54 schreef bixister het volgende:

[..]

en wat jou? jij hebt toch evenmin de wijsheid in pacht. je laat je wel weer érg van je egocentrische kant zien zeg. als jij je iets niet voor kunt stellen, nou, dan zal 't wel niet!
Ik ken m'n kinderen en IK weet welk effect het heeft. Wat daar egocentrisch aan is, mag je me dan even uitleggen.
pi_70115238
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 22:55 schreef Koosje het volgende:

[..]

Zo zou ik het ook doen inderdaad Hoopte dat je met andere consequenties zou komen die ik dan ook een keer kon 'proberen'
Ik heb een heel arsenaal aan consequenties hoor
  Moderator woensdag 17 juni 2009 @ 22:57:24 #180
5428 crew  miss_sly
pi_70115243
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 22:53 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Hoe bedoel je: ik trek woorden uit z'n verband.... " "
Ach, het is wellicht je toon, maar daar kun je waarschijnlijk niets aan doen.
Dus met jou ga ik verder ook niet in discussie, want dingen uit zijn verband rukken of erg selctief reageren ben je een kei in, en daar heb ik helemaal geen trek in.
pi_70115268
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 22:55 schreef Michielos het volgende:

[..]

wat mij deskundig maakt?
jarenlange ervaring als (ortho)pedagoog en diverse jaren stages met kinderen met psychiatrische aandoeningen, normale kinderen, leerlingbegeleiding/counselor en sociaal pedagogisch werker.
anders nog iets?

nee niet in de ruimte lullen. slaan werkt niet. Slaan werkt voor jezelf als snelle korte oplossing. Slaan werkt op geen enkel ontwikkelingsgebied voor je kind. Je wilt toch het beste voor je kind?
Jij kent m'n ervaringen met mijn kinderen? (en die van vele andere ouders....)

Nou dan?
  woensdag 17 juni 2009 @ 22:59:36 #182
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_70115316
De gang zou hier echt geen alternatief voor een tik zijn! Op de gang is eerder een stap richting een tik bij onze oudste. Als we hem naar de gang sturen dan smijt hij eerst de deur keihard dicht, om er vervolgens zo hard tegenaan te gaan trappen dat de muren ervan heen en weer gaan! Een tik is dan eerder een optie, omdat daarmee escalatie voorkomen wordt (maar gelukkig helpen andere opties meestal ook).
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  Moderator woensdag 17 juni 2009 @ 22:59:59 #183
5428 crew  miss_sly
pi_70115337
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 22:55 schreef Pieter-utd het volgende:

[..]

Ik moet zeggen dat ik dacht dat het topic ging om een tik tegen de 'pamper' ( )

Zoals ik al zei denk ik dat een zo'n tik een natuurlijke manier is om de verhoudingen weer te geven

In de OP:
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 18:54 schreef Nikmans het volgende:
Hoihoi, ik vroeg me na een discussie af wat de mensen in OUD dachten hierover
Mag je kinderen een corrigerende tik geven ja of nee? Ik heb het niet over bloedneuzen, kneuzingen en blauwe ogen maar een tik op de broek/achterhoofd.

Ik vind persoonlijk dat zoiets karakter bouwt, soms moet een kind gewoon inzien dat het niet kan gaan pushen en onderhandelen maar zich gewoon aan de regels moet houden.
  woensdag 17 juni 2009 @ 23:00:00 #184
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_70115338
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 22:58 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Jij kent m'n ervaringen met mijn kinderen? (en die van vele andere ouders....)

Nou dan?
ik weet dat jeje kinderen slaat en dat dat GEEN oplossing is. onder geen geding. Op welk ontwikkelingsgebied wil je je kind vooruit helpen door het een lijfstraf te geven?

(gewoon een vraag).
  woensdag 17 juni 2009 @ 23:01:13 #185
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_70115387
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 22:59 schreef Grijs het volgende:
De gang zou hier echt geen alternatief voor een tik zijn! Op de gang is eerder een stap richting een tik bij onze oudste. Als we hem naar de gang sturen dan smijt hij eerst de deur keihard dicht, om er vervolgens zo hard tegenaan te gaan trappen dat de muren ervan heen en weer gaan! Een tik is dan eerder een optie, omdat daarmee escalatie voorkomen wordt (maar gelukkig helpen andere opties meestal ook).
in dat geval raad ik aan de andere oplossingen eerst te doen. Zoals je zelf al aangeeft helpen die gelukkig ook
goed zo!
pi_70115481
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 23:00 schreef Michielos het volgende:

[..]

ik weet dat jeje kinderen slaat en dat dat GEEN oplossing is. onder geen geding. Op welk ontwikkelingsgebied wil je je kind vooruit helpen door het een lijfstraf te geven?

(gewoon een vraag).
Daarom zijn jullie pedagogisch werkers zo populair. Iemand geeft zijn kind een tik en jullie hebben het meteen over slaan en onderneemt men een poging om het kind weg te halen.
  woensdag 17 juni 2009 @ 23:05:23 #187
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_70115521
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 23:01 schreef Michielos het volgende:

[..]

in dat geval raad ik aan de andere oplossingen eerst te doen. Zoals je zelf al aangeeft helpen die gelukkig ook
goed zo!
Ja, uiteraard!
Ik bedoelde alleen maar te zeggen dat kinderen op de gang zetten niet altijd werkt. En al helemaal niet als alternatief voor een tik (in ons geval).
  woensdag 17 juni 2009 @ 23:05:46 #188
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_70115531
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 23:04 schreef fratsman het volgende:

[..]

Daarom zijn jullie pedagogisch werkers zo populair. Iemand geeft zijn kind een tik en jullie hebben het meteen over slaan en onderneemt men een poging om het kind weg te halen.
waar heb jij het over/??????????
en wat heeft dit met de discussie te maken ????
pi_70115560
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 23:00 schreef Michielos het volgende:

[..]

(gewoon een vraag).
Simpel:
Actie = reactie.

Kind doet iets stouts ---> tik. Gevolg: ' Ow...dat had ik dus niet moeten doen. Ik heb een grens overschreden en de ' volgende keer kan ik het weer verwachten. Niet meer doen dus.

Conditioneren is een apart woord hiervoor (het is immers geen hond), maar zo werkt het wel.

Dan kan ik na een scheldkannonade van de kant van m'n kind wel gaan praten over hoe lelijk dat schelden wel niet is en dat hij nu niet *insert spelletje/buitenspelen* mag, maar dat is geen direct gevolg van de actie.

Dat werkt bij volwassenen net zo goed. Een agent die je direct bekeurt bij een foute actie, maakt wel iets meer indruk dan die envelop van het CJIB die 4 maanden na het gepleegde feit bij je op de mat valt. ( ' Gut....waar was dat dan?' )
  woensdag 17 juni 2009 @ 23:06:49 #190
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_70115564
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 23:05 schreef Grijs het volgende:

[..]

Ja, uiteraard!
Ik bedoelde alleen maar te zeggen dat kinderen op de gang zetten niet altijd werkt. En al helemaal niet als alternatief voor een tik (in ons geval).
ye , probeer dan wat anders. Ik kan mm voorstellen dat je geen gekrijs op de gang wilt en gegooi met spullen
pi_70115581
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 22:56 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ik ken m'n kinderen en IK weet welk effect het heeft. Wat daar egocentrisch aan is, mag je me dan even uitleggen.
dat je het ook voor anderen zo goed weet. ga me nu niet vertellen dat je zelfs dat niet begreep.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 17 juni 2009 @ 23:07:25 #192
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_70115589
De enige in ons huishouden die wat 'fysieker' is ben ik. En dat is eigenlijk zelfs zelden slaan, maar wel stevig beetpakken.

Ja de kinderen luisteren (iets) beter naar mij, maar aan de andere kant krimpen de kinderen wat in elkaar als ik boos ben. En DAT vind ik dan weer heel vervelend.

Ergo, het effect is minimaal en de negatieve gevoelens erbij vind ik onprettig. Ik merk dat gewoon consequent zijn meer effect heeft dan een tik. Dus rustig blijven en consequent je verbod volhouden of niet toegeven aan gedram en gewoon weglopen werkt tot op heden even goed of zelfs beter.
  woensdag 17 juni 2009 @ 23:08:34 #193
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_70115635
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 23:06 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Simpel:
Actie = reactie.

Kind doet iets stouts ---> tik. Gevolg: ' Ow...dat had ik dus niet moeten doen. Ik heb een grens overschreden en de ' volgende keer kan ik het weer verwachten. Niet meer doen dus.

Conditioneren is een apart woord hiervoor (het is immers geen hond), maar zo werkt het wel.

Dan kan ik na een scheldkannonade van de kant van m'n kind wel gaan praten over hoe lelijk dat schelden wel niet is en dat hij nu niet *insert spelletje/buitenspelen* mag, maar dat is geen direct gevolg van de actie.

Dat werkt bij volwassenen net zo goed. Een agent die je direct bekeurt bij een foute actie, maakt wel iets meer indruk dan die envelop van het CJIB die 4 maanden na het gepleegde feit bij je op de mat valt. ( ' Gut....waar was dat dan?' )
ye en wat conditioneer je nog meer? niet alleen de goede dingen noemen... Je conditioneerd ook dat slaan een oplossing is als je onmachtig bent. je conditioneerd ook dat fysiek geweld gepast is. nogmaals.. op welk ontwikkelingsniveau draagt dit bij aan de opvoeding vanje kind? ook als er diverse WETENSCHAPPELIJK bewezen betere methodes tot straffen zijn? waarom zou je dan uberhaupt de "minste" oplossing willen, die enkel efficient en gemakkelijk voor de ouder is?/
Kinderen die geslagen worden ontwikkelen een veel grotere kans om zelf ook te slaan later, afgezien van het niet ontwikkelen van zelfvertrouwen. (dit is wetenschappelijk bewezen!) er zijn BETERE methoden tot straffen, die ook GOED zijn voor de ontwikkeling van je kind. Waarom ZOU je niet het BESTE voor je kind willen? dat vraag ik eigenlijk.
  woensdag 17 juni 2009 @ 23:12:44 #194
11682 Moonah
Jolie femme
pi_70115787
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 23:07 schreef Swetsenegger het volgende:
Ja de kinderen luisteren (iets) beter naar mij, maar aan de andere kant krimpen de kinderen wat in elkaar als ik boos ben. En DAT vind ik dan weer heel vervelend.
Dat lijkt me ook heel naar.
pi_70115794
Mocht het zo'n kutkind zijn net als in dat programma van eertse hulp bij opvoeden,, dan vind ik het echt niet raar om een kind even stoot te geven..
  woensdag 17 juni 2009 @ 23:13:20 #196
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_70115811
Maar al dat gezeur over een tik... Iedereen weet dat het verkeerd is om kinderen in elkaar te slaan. En dat een enkele keer een tik geven, voor kan komen en dat de kinderen daar in de meeste gevallen geen blijvende schade van oplopen.

Persoonlijk vind ik je kind belachelijk maken veel ingrijpender dan een tik geven. Maar daar hoor je niemand over en dat zie ik toch wel eens gebeuren (i.t.t. het geven van een tik).
  woensdag 17 juni 2009 @ 23:13:53 #197
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_70115829
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 23:12 schreef journeyoflife het volgende:
Mocht het zo'n kutkind zijn net als in dat programma van eertse hulp bij opvoeden,, dan vind ik het echt niet raar om een kind even stoot te geven..[ afbeelding ]
valt het niet op dat zelfs van zo een kind iets te maken valt... ZONDER ook maar 1x te slaan?
pi_70115838
dat vind ik ook heel erg fout grijs. maar daar ging deze discussie inderdaad niet over.
  woensdag 17 juni 2009 @ 23:14:28 #199
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_70115843
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 23:13 schreef Grijs het volgende:
Maar al dat gezeur over een tik... Iedereen weet dat het verkeerd is om kinderen in elkaar te slaan. En dat een enkele keer een tik geven, voor kan komen en dat de kinderen daar in de meeste gevallen geen blijvende schade van oplopen.

Persoonlijk vind ik je kind belachelijk maken veel ingrijpender dan een tik geven. Maar daar hoor je niemand over en dat zie ik toch wel eens gebeuren (i.t.t. het geven van een tik).
een tik is niet vernederend wil je zeggen?
  woensdag 17 juni 2009 @ 23:15:39 #200
11682 Moonah
Jolie femme
pi_70115889
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 23:13 schreef Grijs het volgende:
het gaat hier toch om structureel tikken uitdelen?
quote:
Hoezo hoor je daar niemand over?
En wat is het verband met dit topic?
  woensdag 17 juni 2009 @ 23:17:04 #201
139316 Pieter-utd
Art Vandelay
pi_70115941
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 23:13 schreef Michielos het volgende:

[..]

valt het niet op dat zelfs van zo een kind iets te maken valt... ZONDER ook maar 1x te slaan?
Ja maar hij is waarschijnlijk ook zo geworden, ZONDER ook maar 1x te slaan
  Moderator woensdag 17 juni 2009 @ 23:18:18 #202
5428 crew  miss_sly
pi_70115990
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 23:17 schreef Pieter-utd het volgende:

[..]

Ja, en door ouders die geen grenzen stellen en niet consequent zijn.

Consequent zijn en grenzen stellen en je kind daaraan houden, kan prima zonder slaan.
  woensdag 17 juni 2009 @ 23:18:29 #203
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_70115994
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 23:17 schreef Pieter-utd het volgende:

[..]

nee hij is zo ontstaan door permissief opvoeden, ambivalent corrigeergedrag en door alles toe te staan
Verder kan er nog gedacht worden aan een onveilig hechtingspatroon e.d.
pi_70115999
ik denk dat meer kinderen zich problematisch ontwikkelen doordát ze geslagen worden dan doordat ze NIET geslagen worden.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 17 juni 2009 @ 23:19:51 #205
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_70116055
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 23:12 schreef Moonah het volgende:

[..]

Dat lijkt me ook heel naar.
Ja, dat is het ook. Je merkt ook dat je wat 'krediet' verspeeld heb. En je weer een stukje vertrouwen moet terug winnen. Nog een negatief bij effect is het feit dat de kinderen ook wat 'fysieker' zijn op het schoolplein. Monkey see, monkey do zeg maar. Ben ik ook niet helemaal gelukkig mee.

Klinkt overigens heel dramatisch en dat is het niet, en er blijven situaties waarin ik me heel goed kan voorstellen dat een tik toch de enige passende reactie is voor mezelf.

Anyway, 5 jaar geleden of zelfs 3 jaar geleden had ik volmondig gezegd dat een opvoedkundige tik een prima methode is. Nu vind ik het voor mezelf niet de meest prettige oplossing die ik probeer te vermijden. Maar wie weet denk ik er over 3 jaar weer anders over.
  woensdag 17 juni 2009 @ 23:20:25 #206
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_70116069
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 23:18 schreef bixister het volgende:
ik denk dat meer kinderen zich problematisch ontwikkelen doordát ze geslagen worden dan doordat ze NIET geslagen worden.
sterker nog, dat is BEWEZEN!
  woensdag 17 juni 2009 @ 23:21:02 #207
139316 Pieter-utd
Art Vandelay
pi_70116091
Ja maar hoeveel ouders kunnen een kind perfect opvoeden dan. Hoeveel probleemjeugd loopt er wel niet rond (die ik vaak tegenkom op werk). Deze kinderen zijn totaal de weg kwijt omdat ze thuis nooit echt regels hebben meegekregen. Een tik (dus niet slaan) kan toch prima aangeven of iets mag of niet. Mijn broers en ik zijn er in elk geval niet slechter va geworden
pi_70116103
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 23:20 schreef Michielos het volgende:

[..]

sterker nog, dat is BEWEZEN!
jaja, I know.
  woensdag 17 juni 2009 @ 23:21:27 #209
6473 Koosje
Deelt uit!
pi_70116107
Als ik weer eens aan tafel zit met twee kinderen die even de beest uit hangen, dan denk ik zo vaak: hoe deed men dat vroeger in gezinnen van 8 (of meer!) kinderen?!
pi_70116137
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 23:21 schreef Pieter-utd het volgende:
Ja maar hoeveel ouders kunnen een kind perfect opvoeden dan. Hoeveel probleemjeugd loopt er wel niet rond (die ik vaak tegenkom op werk). Deze kinderen zijn totaal de weg kwijt omdat ze thuis nooit echt regels hebben meegekregen. Een tik (dus niet slaan) kan toch prima aangeven of iets mag of niet. Mijn broers en ik zijn er in elk geval niet slechter va geworden
niet slaan is niet gelijk aan geen regels mee geven.
  woensdag 17 juni 2009 @ 23:22:53 #211
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_70116153
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 23:21 schreef Koosje het volgende:
Als ik weer eens aan tafel zit met twee kinderen die even de beest uit hangen, dan denk ik zo vaak: hoe deed men dat vroeger in gezinnen van 8 (of meer!) kinderen?!
ala bas rutten: roundhouse kick ahah
  Moderator woensdag 17 juni 2009 @ 23:23:14 #212
5428 crew  miss_sly
pi_70116163
quote:
Het kan ook wel, maar er zijn dus ook andere manieren om dat te doen, zonder een tik uit te hoeven delen.
Als je bij hele jonge kinderen al duidelijk en consequent bent, dan weten ze als ze 7 zijn al dat nee ook nee betekent. En dan weten ze dat er consequenties zitten aan verkeerd gedrag. Die consequentie hoeft toch niet per se ene tik te zijn om waardevol te kunnen zijn?
pi_70116177
koosje, dat vraag ik me ook wel eens af. mijn ouders verzuchten regelmatig dat er wel heel veel veranderd is sinds hun eigen jeugd, en die komen dus allebei uit grote gezinnen met 8 en 12 kinderen respectievelijk. ik zal 't ze nog eens vragen.
  woensdag 17 juni 2009 @ 23:24:51 #214
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_70116219
quote:
nee, dat komt ook door incorrect opvoeden. permissief opvoeden is niet slechts opvoeden "zonder slaan". permissief opvooden is opvoeden zonder regels.je kunt prima regels stellen ZONDER te slaan. je kunt prima straffen ZONDER een tik. Je kunt prima corrigeren en bijdragen aan de ontwikkeling van je kind.
Dit heeft niks te maken met de manier van opvoeden van mensen hier die niet slaan. Dit heeft te maken met de manier van opvoeden van ouders die daadwerkelijk ALLES toestaan, een heel verschil.

je kunt prima opvoeden ZONDER een tik.

wat ik bedoel is: je kunt opvoeden zonder slaan. Die ontspoorde jongeren ontsporen door een kutmilieu en een kutopvoeding.
niet slaan betekend niet: een kutopvoeding.
pi_70116260
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 23:08 schreef Michielos het volgende:

[..]

ye en wat conditioneer je nog meer? niet alleen de goede dingen noemen... Je conditioneerd ook dat slaan een oplossing is als je onmachtig bent.
Nee, dat maak jij ervan.
quote:
je conditioneerd ook dat fysiek geweld gepast is.
Ik had al geen hoge pet op van pedagogisch Nederland, maar dit maakt het er niet beter op. Kinderen leren niet alleen van ouders, maar nog veel meer van de omgeving waar ze in bivakkeren. Als ze een tik krijgen van een ander kind (en dan is het een ander soort tik, dat snappen ze prima), is het ook niet zo dat ze direct denken dat het normaal is.

Het is echt niet zo, dat ik nog nooit in een vechtpartij terecht ben gekomen omdat de wet het me verbiedt. Dat is omdat ik de gevolgen kan overzien en ik gewoon wegga of het met m'n mond aankan. Dat is wat we onze kinderen ook leren.
quote:
nogmaals.. op welk ontwikkelingsniveau draagt dit bij aan de opvoeding vanje kind? ook als er diverse WETENSCHAPPELIJK bewezen betere methodes tot straffen zijn? waarom zou je dan uberhaupt de "minste" oplossing willen, die enkel efficient en gemakkelijk voor de ouder is?
Leuk. Theorie. Toch apart dat in de praktijk (bij mij althans, maar dat zal wel weer een self-fulfilling iets zijn ) dat het effect prima is.
quote:
Kinderen die geslagen worden ontwikkelen een veel grotere kans om zelf ook te slaan later. (dit is wetenschappelijk bewezen!)
Wow! Je hebt gelijk! Ik heb vroeger ook weleens een tik gehad en nu doe ik het ook weleens
Maar ik neem aan dat je het over slaan van anderen (buiten je kinderen) hebt? Volgens mij zijn daar wel iets meer factoren voor nodig.
quote:
er zijn BETERE methoden tot straffen, die ook GOED zijn voor de ontwikkeling van je kind. Waarom ZOU je niet het BESTE voor je kind willen? dat vraag ik eigenlijk.
Jullie moeten eens af van het idee dat kinderen kleine volwassenen zijn en dat er altijd met rede te praten is met een kind van 4. Dat is gewoon niet altijd zo.

Vertel dat maar eens aan de ouder waarvan de vierjarige compleet door het lint gaat. JIJ bepaalt niet wat het beste is op welk moment dan ook voor mijn kind. Dat kan namelijk helemaal niet. Dat ligt aan het kind (1), het moment (2) en de gedraging (3). En dan zullen er nog tal van factoren zijn.

Ik heb al een aantal keren aangegeven dat de tik 1 van de opties is. Ik ben m'n kind niet continu aan het meppen (wat in dit soort discussies door velen dan weer wordt gedacht, is mijn indruk). Het is gewoon 1 van de 300 dingen die ik op dat moment kan doen. En absoluut: soms is het niet goed en heb je de verkeerde optie gekozen. Jammer dan. Ik zie de ' tik' niet als iets slechts, daarom vind ik het alleen maar jammer dat ik de verkeerde optie heb gekozen. Niet dat ik gekozen heb voor 'de tik'.

Maar dat is ook opvoeden: trial-and-error.
  woensdag 17 juni 2009 @ 23:26:35 #216
6473 Koosje
Deelt uit!
pi_70116263
Graag bixister!
Ik hoor vaak verhalen van mijn moeder waar een pollepel boven de deur hing. Als daar naar gereikt werd onder het eten moest je maken dat je weg kwam.

Maar serieus, ik denk dat er vroeger veel meer 'getikt' werd en je zag vroeger toch niet meer vechtpartijen op straat denk ik.. Dus dan trek ik de redenatie dat je thuis geleerd wordt om in een conflict erop los te slaan in twijfel.
  woensdag 17 juni 2009 @ 23:27:28 #217
11682 Moonah
Jolie femme
pi_70116302
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 23:19 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ja, dat is het ook. Je merkt ook dat je wat 'krediet' verspeeld heb. En je weer een stukje vertrouwen moet terug winnen. Nog een negatief bij effect is het feit dat de kinderen ook wat 'fysieker' zijn op het schoolplein. Monkey see, monkey do zeg maar. Ben ik ook niet helemaal gelukkig mee.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of FH dit ook zo ziet.
pi_70116509
ik heb wel een donkerbruin vermoeden in welke richting zijn antwoord zou gaan...
  woensdag 17 juni 2009 @ 23:34:22 #219
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_70116539
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 23:26 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Nee, dat maak jij ervan.
[..]
neen sorry dat is bewezen..
quote:
Ik had al geen hoge pet op van pedagogisch Nederland, maar dit maakt het er niet beter op. Kinderen leren niet alleen van ouders, maar nog veel meer van de omgeving waar ze in bivakkeren. Als ze een tik krijgen van een ander kind (en dan is het een ander soort tik, dat snappen ze prima), is het ook niet zo dat ze direct denken dat het normaal is.
klopt en wat doet dit slaan met een kind. Stap eens af van het idee dat slaan enkel positieve dingen teweeg brengt bij een kind.. "ey dit moet ik niet meer doen". Denk eens aan alle negatieve zaken. Als je het beste wilt voor je kind, doe je dit soort dingen niet.
quote:
Het is echt niet zo, dat ik nog nooit in een vechtpartij terecht ben gekomen omdat de wet het me verbiedt. Dat is omdat ik de gevolgen kan overzien en ik gewoon wegga of het met m'n mond aankan. Dat is wat we onze kinderen ook leren.
en dat doe je desnoods met geweld?? je weet toch wel wat conditioneren is, hoop ik?
quote:
Leuk. Theorie. Toch apart dat in de praktijk (bij mij althans, maar dat zal wel weer een self-fulfilling iets zijn ) dat het effect prima is.
owwww dat het effect voor jou duidelijk is, dat geloof ik wel. Ik zeg alleen dat fysieke straffen op geen enkele wijze bijdragen aan de ontwikkeling van je kind. En theorie werkt, als je hem weet toe te passen. je weet wel.. mensen plegen onderzoek naar dingen.. onderzoek/wetenschappelijk onderzoek enz
quote:
Wow! Je hebt gelijk! Ik heb vroeger ook weleens een tik gehad en nu doe ik het ook weleens
Maar ik neem aan dat je het over slaan van anderen (buiten je kinderen) hebt? Volgens mij zijn daar wel iets meer factoren voor nodig.
dat mag jij vinden. Wetenschappelijk onderzoek wijst anders uit.
quote:
Jullie moeten eens af van het idee dat kinderen kleine volwassenen zijn en dat er altijd met rede te praten is met een kind van 4. Dat is gewoon niet altijd zo.
ik zeg dat er BETERE methoden tot straffen zijn. Soms moet je inderdaad consequent zijn. dit heb ik NIET tegengesproken. slaan is alleen geen oplossing. Jij moet eens van het idee af dat ordiiair machtsvertoon en je kind vernederen een oplossing is voor het kind. Dat is het namelijk niet.
quote:
Vertel dat maar eens aan de ouder waarvan de vierjarige compleet door het lint gaat. JIJ bepaalt niet wat het beste is op welk moment dan ook voor mijn kind. Dat kan namelijk helemaal niet. Dat ligt aan het kind (1), het moment (2) en de gedraging (3). En dan zullen er nog tal van factoren zijn.
{/quote]

tal van factoren, tal van oplossingen, geen ervan dat uitgaat van fysieke straffen

[quote]
Ik heb al een aantal keren aangegeven dat de tik 1 van de opties is. Ik ben m'n kind niet continu aan het meppen (wat in dit soort discussies door velen dan weer wordt gedacht, is mijn indruk). Het is gewoon 1 van de 300 dingen die ik op dat moment kan doen. En absoluut: soms is het niet goed en heb je de verkeerde optie gekozen. Jammer dan. Ik zie de ' tik' niet als iets slechts, daarom vind ik het alleen maar jammer dat ik de verkeerde optie heb gekozen. Niet dat ik gekozen heb voor 'de tik'.

Maar dat is ook opvoeden: trial-and-error.
dat beweer ik ook helemaal niet. en ik geloof best dat jij het heel goed doet als ouder(dat zal ook wel ). Je weet, pedagogen zijn zgn de "slechtste" opvoeders
Ik ben alleen zeer concreet op het geval "pedagogische tik". ) Ik ben al verheugd om te horen dat je ook andere dingen probeert enz . Super!
  woensdag 17 juni 2009 @ 23:34:23 #220
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_70116541
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 23:14 schreef Michielos het volgende:

[..]

een tik is niet vernederend wil je zeggen?
Nee, maar belachelijk maken is minstens zo vernederend en daar hoor je niemand over. Daar worden geen topics over geopend, dat wordt nooit aangehaald als kindermishandeling.
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 23:15 schreef Moonah het volgende:

[..]

het gaat hier toch om structureel tikken uitdelen?
Je hebt gelijk. Maar ook mensen die incidenteel een tik uitdelen krijgen er hier van langs ( ).
  woensdag 17 juni 2009 @ 23:35:58 #221
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_70116577
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 23:34 schreef Grijs het volgende:

[..]

Nee, maar belachelijk maken is minstens zo vernederend en daar hoor je niemand over. Daar worden geen topics over geopend, dat wordt nooit aangehaald als kindermishandeling.
[..]

Je hebt gelijk. Maar ook mensen die incidenteel een tik uitdelen krijgen er hier van langs (;)).
jawel , geestelijke mishandeling. staat ook in het wetboek.
Inderdaad diep triest..
  woensdag 17 juni 2009 @ 23:37:45 #222
11682 Moonah
Jolie femme
pi_70116624
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 23:34 schreef Michielos het volgende:
Ik ben al verheugd om te horen dat je ook andere dingen probeert enz . Super!

Zo. En nu ga ik naar bed. Ik was nog zó van plan me niet in dit topic te mengen.
  woensdag 17 juni 2009 @ 23:39:00 #223
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_70116659
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 23:37 schreef Moonah het volgende:

[..]

Zo. En nu ga ik naar bed. Ik was nog zó van plan me niet in dit topic te mengen.
haha ok .
  woensdag 17 juni 2009 @ 23:40:20 #224
6473 Koosje
Deelt uit!
pi_70116705
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 23:26 schreef Koosje het volgende:
Maar serieus, ik denk dat er vroeger veel meer 'getikt' werd en je zag vroeger toch niet meer vechtpartijen op straat denk ik.. Dus dan trek ik de redenatie dat je thuis geleerd wordt om in een conflict erop los te slaan in twijfel.
Hoe verklaren die wetenschappers dit?
pi_70116725
* poemojn vraagt zich nu wel af waarom Loena-tik zo heet
  woensdag 17 juni 2009 @ 23:41:53 #226
11682 Moonah
Jolie femme
pi_70116754
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 23:40 schreef poemojn het volgende:
Gheghe!
pi_70116762
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 23:26 schreef Five_Horizons het volgende:
je doet net of er maar 2 opties zijn (en dat is precies een van de misverstanden vanaf 't begin van dit topic heb ik 't idee): slaan, of een uitgebreide vergadering beleggen met je kind.
  woensdag 17 juni 2009 @ 23:42:12 #228
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_70116764
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 23:40 schreef Koosje het volgende:

[..]

Hoe verklaren die wetenschappers dit?
wie zrgt dat er vroeger minder knokpartijen en hangjeugd waren? het kan zijn dat ouderen er destijds anders mee omigingen enz. 1000 verklaringen

edit: inderdaad, vroeger waren er ook knokpartijen en hangjeugd. Dit heeft overigens niks met de tik te maken hoor maar met slecht opvoeden waarin alles toegestaan word
Dat je geen tik geeft, wil niet zeggen dat je alles toestaat
(al zijn die ouders er wel, zie de randstad voorbeelden die werden aangegeven).
(lees .prof. dr.de winter voor een verklaring omtrent dit. of mail hem: universiteit utrecht geeft hij les als hoogleraar in de pedagogische wetenschappen).
pi_70116795
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 23:40 schreef poemojn het volgende:
  woensdag 17 juni 2009 @ 23:45:14 #230
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_70116870
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 23:35 schreef Michielos het volgende:

[..]

jawel , geestelijke mishandeling. staat ook in het wetboek.
Inderdaad diep triest..
Ja, ik weet dat het wettelijk niet mag, maar het wordt in de dagelijkse praktijk niet als zodanig herkend! Ik had het laatst over dat ik het keihard uitlachen van een kind vreselijk vond (in een OUD-topic) en de meesten leken niet eens te snappen wat ik bedoelde...
Ik ben bang dat degenen die weten dat een tik geven niet mag, maar zelf geen alternatief weten, van dat soort middelen gebruik gaat maken.
Al die ophef over zo'n tik kan ertoe leiden dat men andere machtsmiddelen gaat gebruiken, die voor een kind niet altijd beter uitpakken.
  woensdag 17 juni 2009 @ 23:47:20 #231
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_70116941
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 23:45 schreef Grijs het volgende:

[..]

Ja, ik weet dat het wettelijk niet mag, maar het wordt in de dagelijkse praktijk niet als zodanig herkend! Ik had het laatst over dat ik het keihard uitlachen van een kind vreselijk vond (in een OUD-topic) en de meesten leken niet eens te snappen wat ik bedoelde...
Ik ben bang dat degenen die weten dat een tik geven niet mag, maar zelf geen alternatief weten, van dat soort middelen gebruik gaat maken.
Al die ophef over zo'n tik kan ertoe leiden dat men andere machtsmiddelen gaat gebruiken, die voor een kind niet altijd beter uitpakken.
nja, dat komt dan eigenlijk op hetzelfde neer, vernedering van het kind
mag niet goedgekeurd worden!
  woensdag 17 juni 2009 @ 23:51:28 #232
6473 Koosje
Deelt uit!
pi_70117092
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 23:42 schreef Michielos het volgende:

(lees .prof. dr.de winter voor een verklaring omtrent dit. of mail hem: universiteit utrecht geeft hij les als hoogleraar in de pedagogische wetenschappen).
Ja jezus zeg..

Waar komt die uitspraak 'die jeugd van tegenwoordig' dan vandaan? "wie zrgt dat er vroeger minder knokpartijen.." Ik denk dat iedere ouder van ons wel kan beamen dat er vroeger hele andere normen en waarden waren! En ook dat de handjes wat losser zaten bij de meeste ouders. Ik vraag me af of daar een verband tussen zit. Denk het wel.
  woensdag 17 juni 2009 @ 23:54:40 #233
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_70117177
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 23:47 schreef Michielos het volgende:

[..]

nja, dat komt dan eigenlijk op hetzelfde neer, (..)
Dat was mijn punt.

En dan krijg ik de vraag wat het belachelijk maken van een kind te maken heeft met het slaan van kinderen...
En aangezien Moonah echt niet een van de domsten is, vraag ik me af hoeveel mensen die link niet zien.
  woensdag 17 juni 2009 @ 23:56:59 #234
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_70117244
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 23:51 schreef Koosje het volgende:

[..]

Ja jezus zeg..

Waar komt die uitspraak 'die jeugd van tegenwoordig' dan vandaan? "wie zrgt dat er vroeger minder knokpartijen.." Ik denk dat iedere ouder van ons wel kan beamen dat er vroeger hele andere normen en waarden waren! En ook dat de handjes wat losser zaten bij de meeste ouders. Ik vraag me af of daar een verband tussen zit. Denk het wel.
en elke ouder daarvoor zegt hetzelfde over de jeugd van die generatie, dat is geen enkel argument.
Mensen zijn snel geneigd te zeggen "dat vroeger alles beter was".
vroeger waren er ook hangjongeren en knokpartijen .. klaar!
Dit heeft simpelweg niks met het laken of toevoegen van een "pedagogische tik" te maken(waar haal je die connectie vandaan?)
Dat jij er een verband tussen ziet, wil nog niet zeggen dat er ook daadwerkelijk een verband is. zeker niet wanneer wetenschappelijke cijfers dit zwaar tegenspreken.
  woensdag 17 juni 2009 @ 23:57:49 #235
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_70117274
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 23:54 schreef Grijs het volgende:

[..]

Dat was mijn punt.

En dan krijg ik de vraag wat het belachelijk maken van een kind te maken heeft met het slaan van kinderen...
En aangezien Moonah echt niet een van de domsten is, vraag ik me af hoeveel mensen die link niet zien.
Ben ik geheel met je eens. De link is snel gelegd
pi_70117347
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 23:51 schreef Koosje het volgende:

[..]

Ja jezus zeg..

toch schijnt 'de jeugd van tegenwoordig' juist een uitdrukking & gevoel van álle tijden te zijn.

en natuurlijk hebben er sinds -pak 'm beet 60 jaar- bepaalde sociale / culturele veranderingen en verschuivingen plaatsgevonden, maar ik vind het vrij gezocht om die direct aan de norm over slaan binnen het gezin toe te schrijven.
  donderdag 18 juni 2009 @ 00:03:36 #237
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_70117431
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 00:00 schreef bixister het volgende:

[..]

toch schijnt 'de jeugd van tegenwoordig' juist een uitdrukking & gevoel van álle tijden te zijn.

en natuurlijk hebben er sinds -pak 'm beet 60 jaar- bepaalde sociale / culturele veranderingen en verschuivingen plaatsgevonden, maar ik vind het vrij gezocht om die direct aan de norm over slaan binnen het gezin toe te schrijven.
nog vreemder is er om dat HELE verschijnsel aan het laken van een pedagogische tik uitdelen te linken..
  donderdag 18 juni 2009 @ 00:06:54 #238
6473 Koosje
Deelt uit!
pi_70117523
Die vergelijking haal ik uit dit topic, waar geschreven werd dat kinderen die een tik krijgen gaan denken dat dat de normale wijze is waarop je een conflict oplost. Ik zuig het niet uit mijn duim.

En ja, vroeger was alles beter, dat zal al generaties lang een uitspraak zijn geweest.

Waar zie ik een verband tussen, want ik ben het even kwijt.
Ik zeg dat de kinderen vroeger tikken kregen en die minder snel op straat weer uitdeelden. Terwijl hier in dit topic gezegd wordt dat kinderen die tikken krijgen, die op straat ook makkelijker uitdelen omdat ze dat als voorbeeld in de opvoeding mee krijgen.
Waren die tikken vroeger anders? Of wat is het verschil?

Om nu de discussie weer af te doen met "... klaar!" zou ik een beetje kinderachtig vinden.
  donderdag 18 juni 2009 @ 00:09:33 #239
6473 Koosje
Deelt uit!
pi_70117569
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 00:00 schreef bixister het volgende:
Wat ik daarom dus wil zeggen, is dat de verandering in mentaliteit van de jeugd niet per definitie aan de opvoeding ligt. Ik geloof er niet in dat wanneer kinderen een tik krijgen, zij daarom maar aannemen dat het normaal is en anderen ook makkelijker een tik verkopen. (Wat eerder in dit topic werd gezegd.)
  donderdag 18 juni 2009 @ 00:11:22 #240
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_70117605
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 00:06 schreef Koosje het volgende:
Die vergelijking haal ik uit dit topic, waar geschreven werd dat kinderen die een tik krijgen gaan denken dat dat de normale wijze is waarop je een conflict oplost. Ik zuig het niet uit mijn duim.

En ja, vroeger was alles beter, dat zal al generaties lang een uitspraak zijn geweest.

Waar zie ik een verband tussen, want ik ben het even kwijt.
Ik zeg dat de kinderen vroeger tikken kregen en die minder snel op straat weer uitdeelden. Terwijl hier in dit topic gezegd wordt dat kinderen die tikken krijgen, die op straat ook makkelijker uitdelen omdat ze dat als voorbeeld in de opvoeding mee krijgen.
Waren die tikken vroeger anders? Of wat is het verschil?

Om nu de discussie weer af te doen met "... klaar!" zou ik een beetje kinderachtig vinden.
het is geen argumentatie. Wie zegt dit? welke bron vermeld dit volgens jou? Nogmaals. Als uit onderzoek blijkt dat kinderen die geslagen worden een hogere kans hebben om zelf ook te gaan slaan is dit een wetenschappelijk feit. Knappe koppen hebben hier het hoofd over gebogen.

Wie zegt dat kinderen die minder snel op straat uitdelden? Vroeger waren er ook knokpartijen. vroeger was er ook hangjeugd. Als je ouders heel eerlijk vraagt naar hoe het vroeger eraan toeging, verschilt dat niet veel met nu.

Nogmaals mijn vraag is: wat heeft dit met een pedagogische tik te maken? Het kan ook zijn dat mensen nu veel inefficienter straffen. ook zonder tik kun je EFFICIENT straffen. Dat is mijn punt.

de reden waarom ik verklaar dat kinderen sneller slaan is omdat dit is aangetoond (Bandura 1979, M. De Winter, Haanstra, L. Peterson 1994, Feldman ontwikkelingspsychologie 2005).
nu zou je wetenschappelijk onderzoek kunnen afzeiken, maar ik wil dan wel van jou een goede beargumentatie horen waarom dit niet klopt. Ik snap heus wel dat het niet schering en inslag is met fysieke straffen en een tik niet zo erg is als een kind inelkaar beuken maar er zijn simpelweg betere methoden.

[ Bericht 5% gewijzigd door Michielos op 18-06-2009 00:17:53 ]
pi_70117949
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 00:09 schreef Koosje het volgende:

[..]

Wat ik daarom dus wil zeggen, is dat de verandering in mentaliteit van de jeugd niet per definitie aan de opvoeding ligt. Ik geloof er niet in dat wanneer kinderen een tik krijgen, zij daarom maar aannemen dat het normaal is en anderen ook makkelijker een tik verkopen. (Wat eerder in dit topic werd gezegd.)
ah ik dacht dat je 't andersom bedoelde: omdat er vroeger nog eens een tik werd uitgedeeld ging het er toen allemaal veel fatsoenlijker aan toe.
  donderdag 18 juni 2009 @ 00:48:03 #242
124696 marlieske
Isa en Ties
pi_70118349
Als mijn dochter haar hand uit steekt naar een kaars en de enige manier om haar handjes een blaar te besparen is een tikje tegen de hand te geven, dan zeg ik ja tuurlijk dan geef ik haar dat tikje (lees: tikje, slaan is wat anders) dat is in mijn ogen een corrigerende tik.
Als ze staat te dreinen in een winkel pak ik haar bij de arm en geef ik haar een waarschuwing met de boodschap: "ophouden en anders gaan we naar huis", feit blijft wel dat je, als ze dan doorgaan je dus ook naar huis moet gaan! anders heeft het bij de arm nemen geen zin. (lees: bij de arm nemen is niet knijpen en trekken!)

Als mijn dochter mij bijt dan bijt ik eventjes zachtjes terug net genoeg om te laten merken dat het geen wenselijk gedrag is en het niet getolereerd word dat ze mama bijt.
En geloof me onze dochter kan behoorlijk uit haar voegen barsten als ze boos word (tja dat heeft ze van mij) en ze is nog geen 2 jaar oud en uitleggen heeft dus soms geen zin simpelweg omdat ze niet alles begrijpt.... maar wel veel

Niets mis mee in mijn ogen, bij mij heeft het vroeger prima gewerkt, mijn moeder voegde daad bij woord en dat maakte het allemaal heel duidelijk voor mij als kind waar de grens lag.
Mama van Isa en Ties
  Moderator donderdag 18 juni 2009 @ 08:04:36 #243
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_70120062
Och, even een venijnig knijpje in de arm door mijn moeder. Ik werd wel eens naar boven gestuurd en dat deerde mij niets, dat zei ik dan ook. Dan stond mijn moeder achter mij en tikte nog eens op mijn broek, of achterhoofd, omdat ik niet bepaald aanstalten maakte !

Dat kan bést hoor

Ik ben overigens van 1989 en verder

---

Wat een soft topic is dit trouwens. 'neeeeh kindertrauma noooh noooh' ..
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  donderdag 18 juni 2009 @ 08:35:02 #244
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_70120392
4 typeringen opvoedingsstijl:

De Autoritaire - Permissieve - Verwaarlozende en de Autoritieve Opvoedingsstijl

Autoritaire opvoedingsstijl - ouders stellen veel grenzen en verwachten strikte gehoorzaamheid zonder uit te leggen waarom. Rust, regelmaat en orde in de opvoeding staan voorop. Indien het kind niet luistert, volgt er straf. Effecten later: kinderen zijn prikkelbaar, zijn vaak in conflicten betrokken en presteren niet echt goed

nogmaals. waarom zou je DIT willen?

Autoritieve opvoedingsstijl - ouders geven grenzen, geven uitleg en warmte, overleggen veel met de kinderen; er is ruimte voor de eigen inbreng van het kind. De ouders voeden op met liefde en gezag en moedigen het zelfstandige gedrag van hun kind aan. Effecten later: kinderen zijn coöperatief, hebben zelfvertrouwen, zijn levendig, vriendelijk en prestatiegericht

Als je ook DIT kunt hebben?

[i]Permissieve (toegeeflijke) opvoedingsstij[/i]l - ouders zijn warm, communicatief, maar stellen te weinig grenzen. Er wordt van uitgegaan dat aan alle initiatieven en behoeften van het kind tegemoet gekomen dient te worden. Effecten later: kinderen zijn vaak impulsief en agressief, hebben weinig zelfvertrouwen, leveren geen hoge prestaties (deze stijl vertoont overeenkomsten met de laissez-faire stijl)

het alom bekende "randstad" opvoeden. Nee , dit is ook niet goed.

Verwaarlozende opvoedingsstijl - ouders stellen weinig tot geen eisen. Er is weinig aandacht, stimulering en ondersteuning voor de kinderen. Ze worden min of meer aan hun lot overgelaten.

soms in combinatie met dit .
Over het authoritieve opvoeden of de coachende ouder

Opvoedingsstijl - Emotioneel coachende Ouder - Kenmerken Eigenschappen Effecten
De Emotioneel Coachende Ouder:
Beschouwt de negatieve emoties van het kind als een gelegenheid om vertrouwelijk met elkaar te kunnen zijn
Is zich bewust van zijn of haar eigen gevoelens en kent daar een bepaal-de waarde aan toe
Heeft respect voor de emoties van het kind
Zegt niet hoe het kind zich moet voelen
Heeft niet het idee dat hij of zij elk probleem voor het kind moet oplossen
Beschouwt de wereld van negatieve emoties als een gebied waarop ouders belangrijk zijn
Kan ertegen om tijd te besteden aan een verdrietig, boos of bang kind en wordt door de emotie niet ongeduldig
Is gevoelig voor de emotionele toestand van het kind, zelfs als het subtiel ligt allemaal
Raakt niet in de war of bezorgd door de emotie die het kind uitdrukt en weet wat er gedaan moet worden
Maakt geen grapjes over de negatieve gevoelens van het kind en bagatelliseert ze niet
Gebruikt emotionele momenten om:
• naar het kind te luisteren
• het kind te helpen de emotie die het voelt te benoemen
• leiding te bieden op het vlak van regulering van emoties
• mee te voelen door troostende woorden en warmte
• grenzen te stellen en een acceptabele expressie van emoties aan te leren
• het kind vaardigheden te leren om problemen op te lossen

Effecten van de Emotioneel coachende opvoedingsstijl op kinderen
Effecten van deze stijl op kinderen: Ze leren om te vertrouwen op hun gevoelens, om hun eigen emoties te reguleren en om problemen op te lossen-. Ze hebben een sterk zelfrespect, kunnen veelal goed leren en kunnen goed met anderen overweg.

[ Bericht 17% gewijzigd door Michielos op 18-06-2009 08:41:47 ]
pi_70120398
Eensch. Ik denk dat slaan iets is van jaren geleden en dat mensen nu betere methoden gaan inzien door de resultaten van wetenschappelijk onderzoek. Ik begrijp dat het voor veel mensen moeilijk te slikken is maar de tijd staat niet stil, Wat vroeger het beste/normaal was is nu oude koek en word ingehaald door de wetenschap van nu. Ik vind het goed dat er onderzoek naar gedaan word, je wil immers het beste voor je kind.
pi_70120544
Pas op, als ze ouder zijn nemen ze wraak.
http://www.nu.nl/algemeen(...)rs-steeds-vaker.html
Some weasel took the cork out of my lunch...
  donderdag 18 juni 2009 @ 08:57:56 #247
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_70120718
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 08:47 schreef Adfundum het volgende:
Pas op, als ze ouder zijn nemen ze wraak.
http://www.nu.nl/algemeen(...)rs-steeds-vaker.html
komt helaas voor inderdaad. Kinderen die over ouders heenwalsen
  donderdag 18 juni 2009 @ 09:19:20 #248
11682 Moonah
Jolie femme
pi_70121182
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 23:54 schreef Grijs het volgende:

[..]

Dat was mijn punt.

Ik vraag me af of belachelijk maken van een kind in plaats van een tik zou komen. Dat bedoel je toch?
Uiteraard vind ik dat zeer verwerpelijk. Oók uitlachen. Daarmee neem je een kind niet serieus.

Ik heb er vanochtend nog eens over nagedacht en me proberen voor te stellen dat ik mijn zoon een tik zou geven. Nee, echt niet, ik kan het me totaal niet voorstellen.
pi_70121256
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 08:04 schreef Renesite het volgende:
Och, even een venijnig knijpje in de arm door mijn moeder. Ik werd wel eens naar boven gestuurd en dat deerde mij niets, dat zei ik dan ook. Dan stond mijn moeder achter mij en tikte nog eens op mijn broek, of achterhoofd, omdat ik niet bepaald aanstalten maakte !

Dat kan bést hoor

Ik ben overigens van 1989 en verder

---

Wat een soft topic is dit trouwens. 'neeeeh kindertrauma noooh noooh' ..
Eens. Bij mij (bouwjaar 83) kreeg ik ook gewoon een corrigerende tik. En geloof me, ik heb ze allemaal zwaar verdiend, achteraf gezien.
  donderdag 18 juni 2009 @ 09:23:54 #250
139316 Pieter-utd
Art Vandelay
pi_70121293
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 08:35 schreef Michielos het volgende:
4 typeringen opvoedingsstijl:

De Autoritaire - Permissieve - Verwaarlozende en de Autoritieve Opvoedingsstijl

Autoritaire opvoedingsstijl - ouders stellen veel grenzen en verwachten strikte gehoorzaamheid zonder uit te leggen waarom. Rust, regelmaat en orde in de opvoeding staan voorop. Indien het kind niet luistert, volgt er straf. Effecten later: kinderen zijn prikkelbaar, zijn vaak in conflicten betrokken en presteren niet echt goed

nogmaals. waarom zou je DIT willen?

Autoritieve opvoedingsstijl - ouders geven grenzen, geven uitleg en warmte, overleggen veel met de kinderen; er is ruimte voor de eigen inbreng van het kind. De ouders voeden op met liefde en gezag en moedigen het zelfstandige gedrag van hun kind aan. Effecten later: kinderen zijn coöperatief, hebben zelfvertrouwen, zijn levendig, vriendelijk en prestatiegericht

Als je ook DIT kunt hebben?
Waarom moet het het één of het ander zijn?

Wie zegt dat ouders die kinderen wel eens een tik geven direct zo zijn als de eerste beschrijving.

Kan je niet gewoon heel goed een ouder uit de tweede categorie zijn, maar als het echt de spuigaten uitloopt (en dan heb ik het over 1 keer per half jaar of jaar) dat je dan een tik geeft op de pamper (zoals iemand dat zo mooi zij )
  donderdag 18 juni 2009 @ 09:29:19 #251
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_70121417
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 00:48 schreef marlieske het volgende:
Als mijn dochter haar hand uit steekt naar een kaars en de enige manier om haar handjes een blaar te besparen is een tikje tegen de hand te geven, dan zeg ik ja tuurlijk dan geef ik haar dat tikje (lees: tikje, slaan is wat anders) dat is in mijn ogen een corrigerende tik.
Ik zou mn kind zich laten branden, en er daarna een koud washandje op doen. Weten ze meteen dat ze van vuur af moeten blijven! Hoeveel blauwe plekken ikzelf wel niet heb opgelopen toen ik klein was...
  donderdag 18 juni 2009 @ 09:35:25 #252
11682 Moonah
Jolie femme
pi_70121576
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 09:29 schreef pessie het volgende:

[..]

Ik zou mn kind zich laten branden,
Heb je een kind? Ik vraag me nl echt af of je het zo ver laat komen.

Overigens marlieske, als je isa een tik op haar vingers kunt geven, dan zou je toch net zo goed haar hand gewoon weg kunnen halenb bij die kaars en 'Nee' zeggen? Dat snapt ze heus hoor.
pi_70121891
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 09:29 schreef pessie het volgende:

[..]

Ik zou mn kind zich laten branden, en er daarna een koud washandje op doen. Weten ze meteen dat ze van vuur af moeten blijven! Hoeveel blauwe plekken ikzelf wel niet heb opgelopen toen ik klein was...
Misschien wel een paar teveel soms jij, maar in grote lijnen ben ik het met je eens.

Michielos, jij zegt wel dat een tik ook negatieve dingen conditioneert, maar dat doet op de gang zetten natuurlijk ook wel een beetje. Je hebt het risico dat een kind dan ongewenst gedrag gaat koppelen aan het gevoel 'ik mag er eventjes niet meer bij horen' Ook niet heel leuk. Met andere woorden: elke vorm straf heeft zijn negatieve kanten, daarom is het ook straf.
Ik denk dat jij in je werk teveel dingen hebt zien mis gaan met mishandeling en dergelijke, juist omdat jij de uitzonderlijke situaties vaak zal zien.
  donderdag 18 juni 2009 @ 09:50:03 #254
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_70121915
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 09:19 schreef Moonah het volgende:

[..]

Ik vraag me af of belachelijk maken van een kind in plaats van een tik zou komen. Dat bedoel je toch?
Uiteraard vind ik dat zeer verwerpelijk. Oók uitlachen. Daarmee neem je een kind niet serieus.
Nou, ik weet niet of er onderzoek naar is gedaan, maar ik kan me voorstellen dat ouders die zelf tikken kregen en nu horen dat dat niet mag, op een andere manier hun autoriteit laten gelden. Omdat ze niet weten hoe het anders moet en/of niet doorhebben wat ze daarmee het kind aandoen.
En dat belachelijk maken kan veel subtieler dan een tik uitdelen.
  donderdag 18 juni 2009 @ 09:53:17 #255
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_70122010
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 09:35 schreef Moonah het volgende:

[..]

Overigens marlieske, als je isa een tik op haar vingers kunt geven, dan zou je toch net zo goed haar hand gewoon weg kunnen halenb bij die kaars en 'Nee' zeggen? Dat snapt ze heus hoor.
Ok, je hebt een punt, maar als orthopedagoog heb ik wel iets geleerd over conditionering. Dit hoort daar ook bij.
  Moderator donderdag 18 juni 2009 @ 09:54:25 #256
5428 crew  miss_sly
pi_70122032
Mwah, je geeft natuurlijk wel een voorbeeld met je tik.
Als mama boos is omdat er iets gebeurd is dat niet mag, geeft ze een tik.

Wat vertel je je kind dan als het slaat omdat iemand iets doet dat niet mag? Je mag niet slaan? Maar dat doe je zelf toch ook?

Ik ga ervan uit dat ik mijn kind het goede voorbeeld moet geven in een heleboel dingen, maar slaan/een tik geven hoort daar kennelijk niet bij? Daarin creeer ik voor mezelf een uitzonderingspositie?
pi_70122114
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 09:54 schreef miss_sly het volgende:
Mwah, je geeft natuurlijk wel een voorbeeld met je tik.
Als mama boos is omdat er iets gebeurd is dat niet mag, geeft ze een tik.

Wat vertel je je kind dan als het slaat omdat iemand iets doet dat niet mag? Je mag niet slaan? Maar dat doe je zelf toch ook?

Ik ga ervan uit dat ik mijn kind het goede voorbeeld moet geven in een heleboel dingen, maar slaan/een tik geven hoort daar kennelijk niet bij? Daarin creeer ik voor mezelf een uitzonderingspositie?
Je hebt sowieso een uitzonderingspositie. Jij bent namelijk de moeder en moeders mogen nou eenmaal andere dingen dan kinderen. Autorijden en wijn drinken en koffie. En een snoepje pakken wanneer ze dat willen...
  Moderator donderdag 18 juni 2009 @ 09:59:54 #258
5428 crew  miss_sly
pi_70122164
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 09:57 schreef freecell het volgende:

[..]

Je hebt sowieso een uitzonderingspositie. Jij bent namelijk de moeder en moeders mogen nou eenmaal andere dingen dan kinderen. Autorijden en wijn drinken en koffie. En een snoepje pakken wanneer ze dat willen...
Natuurlijk is er een verschil tussen moeder (ouder) en kind. voornamelijk in dingen die je mag, omdat je ouder bent. Dus mag je kind ook slaan als het ouder is? (en dan ouder in leeftijd en niet per se in ouder van een kind).
  donderdag 18 juni 2009 @ 10:00:02 #259
6473 Koosje
Deelt uit!
pi_70122166
Ik werd vroeger ook geslagen (zelfs ooit zo hard dat m'n trommelvlies brak..) maar heb nooit en te nimmer een ander kind geslagen! Ik wist dondersgoed waarom ik geslagen werd, die link kon ik wel leggen. Als kind voelde ik dat ouders 'mochten slaan' omdat zij de ouders waren, zij de volwassenen waren, zij 'de baas' waren. Ik kon voor mezelf wel bepalen dat ik daarom niet vanzelfsprekend andere kinderen mocht slaan.

Ja, mijn zusjes heb ik heus wel eens een lel verkocht als we ruzie hadden, meiden onder elkaar, maar met andere kinderen haalde ik dat echt niet in mijn hoofd!

Even als voorbeeld he, hoe ik het ervaren heb
pi_70122204
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 09:59 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Natuurlijk is er een verschil tussen moeder (ouder) en kind. voornamelijk in dingen die je mag, omdat je ouder bent. Dus mag je kind ook slaan als het ouder is? (en dan ouder in leeftijd en niet per se in ouder van een kind).
Je kind mag inderdaad ook wel een tikje geven als het in precies dezelfde positie zit als jij nu

En echt 'slaan' vind ik te ver gaan trouwens. De grens ligt voor mij echt bij pijn meer een flinke klop op de billen zeg maar
  Moderator donderdag 18 juni 2009 @ 10:04:05 #261
5428 crew  miss_sly
pi_70122256
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 10:01 schreef freecell het volgende:

[..]

Je kind mag inderdaad ook wel een tikje geven als het in precies dezelfde positie zit als jij nu
Je leest niet goed ik zeg dus: ouder als in ouder in leeftijd, niet per se ouder van een kind. Niet dezelfde positie als ik dus.
quote:
En echt 'slaan' vind ik te ver gaan trouwens. De grens ligt voor mij echt bij pijn meer een flinke klop op de billen zeg maar
Dat lijkt me niet meer dan vanzelfsprekend, hoewel de OP ook nog gaat over een tik tegen het achterhoofd. Gemene tik vind ik dat. Een tik op de vingers of een tik tegen de billen, anders wordt het wel slaan imo.
  donderdag 18 juni 2009 @ 10:07:05 #262
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_70122328
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 09:59 schreef miss_sly het volgende:

[..]

En een ander op de gang/op de bank/in de hoek zetten? Of sowieso straf uitdelen?
Niet dat ik slaan goedkeur of goed wil praten, maar kom dan wel met argumenten die gelden voor het niet slaan/een tik en niet opgaan voor alle manieren van straf. Tenzij je natuurlijk tegen het straffen in het algemeen bent...
  Moderator donderdag 18 juni 2009 @ 10:20:30 #263
5428 crew  miss_sly
pi_70122648
Ik wil mijn kind meegeven dat het zeker opties heeft als het ergens niet mee eens is, maar dat slaan daar niet een van is. En als ouder heb je een uitzonderingspositie in sommige dingen, zoals bijv consequenties verbinden aan ongewenst gedrag. En dat doe je om je kind te leren hoe het wel moet en dat met praten nog niet bereikt kan worden bij een klein kind.

Ik vind dus niet dat je een tik/slaan kunt vergelijken met op de gang zetten.
pi_70122697
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 10:04 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Je leest niet goed ik zeg dus: ouder als in ouder in leeftijd, niet per se ouder van een kind. Niet dezelfde positie als ik dus.
[..]

Dat lijkt me niet meer dan vanzelfsprekend, hoewel de OP ook nog gaat over een tik tegen het achterhoofd. Gemene tik vind ik dat. Een tik op de vingers of een tik tegen de billen, anders wordt het wel slaan imo.
Dat las ik wel
Een kind zal tegen die tijd denk ik wel snappen dat hij beter zijn kind zo'n tikje op de billen kan geven dan zijn baas (of zijn vrouwlijke collega )
  Moderator donderdag 18 juni 2009 @ 10:25:11 #265
5428 crew  miss_sly
pi_70122744
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 10:23 schreef freecell het volgende:

[..]

Dat las ik wel
Een kind zal tegen die tijd denk ik wel snappen dat hij beter zijn kind zo'n tikje op de billen kan geven dan zijn baas (of zijn vrouwlijke collega )
Je snapt toch ook wel dat ik met ouder niet per se de volwassen leeftijd bedoel?
pi_70122890
Ik vind echt slaan absoluut not done.
Vroeger ook van m'n ouders een flinke mep gekregen, maar ik kan niet zeggen dat dit enige meerwaarde heeft meegegeven in mijn opvoeding. Het resulteerde alleen in angst en de creativiteit om alles stiekem achter de rug om van m'n ouders te doen.

Bij mijn zoon is het enige middel wat ik gebruikt heb hem iets stevig bij de arm pakken (niet echt pijnlijk, maar wel genoeg om een schrikreactie uit te lokken) om hem uit bepaald gedrag te krijgen waar hij in bleef hangen, zodat ik z'n aandacht had om het op een andere manier op te lossen.

Ik vind slaan meer een uiting van frustratie van de ouders zelf.
  Licht Ontvlambaar donderdag 18 juni 2009 @ 10:30:38 #267
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_70122897
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 09:35 schreef Moonah het volgende:

[..]

Bij mij werkte dat dus niet... Lucifers hoog weg leggen ook niet, want ik klom op het aanrecht om ze uit het kastje te pakken. Wat wel effect had, was gecontroleerd een lucifer aanmaken en vasthouden. Het besef dat dat toch wel heel erg heet werd, maakte dat ik daarna op veilige afstand vlammetjes observeerde.

Isa heeft nog nooit een tik op de pamper gehad, wel op haar hand... Maar meestal blijft het hier bij even bij de arm nemen en duidelijk aangeven dat iets niet geaccepteerd wordt. Moet wel zeggen dat ik een heel gemakkelijk kind heb, de gang of de trap heeft ze ook alweer in geen maanden gezeten
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_70122919
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 10:25 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Je snapt toch ook wel dat ik met ouder niet per se de volwassen leeftijd bedoel?
Ah, ok
Nee, dat had ik nog niet begrepen, want dat bedoelde ik wel
  donderdag 18 juni 2009 @ 10:35:57 #269
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_70123028
Ik heb zelf weer een hekel aan dat 'stevig aan de arm vast pakken'. Ik doe het wel eens om hem uit de schuur te halen bijvoorbeeld, maar ik voel me dan zo'n kenau.
Sinds ik dat door had van mezelf hou ik het gewoon bij omdraaien en met mijn hand op zijn rug de juiste kant op sturen.

Als hij ergens niet aan mag zitten pak ik zijn handje en haal het weg van waar hij aan zit met daarbij een 'nee'.
Na 1-2-3 keer nee gaat hij de box in, dat is bij ons de strafplek, en daar gaat hij 9 van de 10 keer zitten spelen.

Maar... soms ben ik er ook wel eens klaar mee.
Hij weet dondersgoed dat hij niet aan de telefoon mag zitten (we zijn al 2 maanden bezig met 'Sasha nee') en toen hij gisteren met een brede grijns met de telefoon aan kwam lopen zei ik dus 'Sasha nee', waarop meneer hem zeer triomfantelijk op de grond kwakte zodat het klepje van de batterijen eraf sprong.
Ja... dat levert bij mij dus een tik op zijn handje op en daarna in de box.
pi_70123042
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 10:20 schreef miss_sly het volgende:
Ik wil mijn kind meegeven dat het zeker opties heeft als het ergens niet mee eens is, maar dat slaan daar niet een van is. En als ouder heb je een uitzonderingspositie in sommige dingen, zoals bijv consequenties verbinden aan ongewenst gedrag. En dat doe je om je kind te leren hoe het wel moet en dat met praten nog niet bereikt kan worden bij een klein kind.
Soms is dat juist wel een optie. Jouw kind moet soms in situaties op het schoolplein van zich afbijten, en daar hoort dan wel eens een stomp bij. Als je hem leert dat hij dat niet mag doen, is je kind weerlozer imo.
  donderdag 18 juni 2009 @ 10:45:20 #271
11682 Moonah
Jolie femme
pi_70123301
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 09:54 schreef miss_sly het volgende:
Precies.
Opvoeden is vnl vóórleven.
Oftewel, zélf het goede voorbeeld geven.
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 10:07 schreef Grijs het volgende:

[..]

En een ander op de gang/op de bank/in de hoek zetten? Of sowieso straf uitdelen?
Niet dat ik slaan goedkeur of goed wil praten, maar kom dan wel met argumenten die gelden voor het niet slaan/een tik en niet opgaan voor alle manieren van straf. Tenzij je natuurlijk tegen het straffen in het algemeen bent...
Ik heb het al eerder gezegd in dit topic, straffen is imo het meest effectief als je er héél zuinig mee bent. Ik denk dat ik mijn zoon (ruim 2,5) in totaal 3x heb gestraft. En dan in de vorm van na wat waarschuwingen even aan de andere kant van de kamer zetten.

Ik ben ervan overtuigd dat duidelijk/voorspelbaar zijn, grenzen aangeven, die consequent hanteren (dus ook consequenties verbinden aan ongewenst gedrag*) en last but NOT least liefdevol/respectvol/positief benaderen een zeer goede basis is voor kinderen, waarbij straf niet erg vaak nodig hoeft te zijn.

*bv. zoals Igraine omschreef, als je je niet aan de afspraak houdt om tot de paaltjes te spelen, dan moet je maar in de tuin blijven. Consequenties die direct (in tijd en vorm) gelinkt zijn aan het ongewenste gedrag.
pi_70123413
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 10:36 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Soms is dat juist wel een optie. Jouw kind moet soms in situaties op het schoolplein van zich afbijten, en daar hoort dan wel eens een stomp bij. Als je hem leert dat hij dat niet mag doen, is je kind weerlozer imo.
Vind ik juist echt niet.
Met name op de school komt je eigen kind ook in de problemen door terug te meppen. Ik vind niet dat je jezelf dient te verlagen naar het niveau van de agressor. Er zijn andere oplossingen om conflicten op te lossen en kinderen kunnen tegenwoordig zelfverdedigingsklassen volgen.

BE I know the feeling, maar m'n zoon heeft PDD-NOS en met deze prikkel kon ik hem goed bereiken.
  Moderator donderdag 18 juni 2009 @ 10:49:38 #273
5428 crew  miss_sly
pi_70123421
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 10:45 schreef Moonah het volgende:

[..]

Precies.
Ik bekijk het maar met een heel simpel voorbeeld: als wij als ouders bijvoorbeeld elkaar bedanken als de ander iets voor je doet (een glaasje drinken inschenken, iets voor je pakken, etc) dan zal ons kind dat ook zien als normaal en dat eerder overnemen en in praktijk brengen. Als wij dat zelf nooit doen, vind ik niet dat ik bij de slager boos kan vragen "wat we dan zeggen" als ze een plakje worst krijgt.
quote:
Ik heb het al eerder gezegd in dit topic, straffen is imo het meest effectief als je er héél zuinig mee bent. Ik denk dat ik mijn zoon (ruim 2,5) in totaal 3x heb gestraft. En dan in de vorm van na wat waarschuwingen even aan de andere kant van de kamer zetten.

Ik ben ervan overtuigd dat duidelijk/voorspelbaar zijn, grenzen aangeven, die consequent hanteren (dus ook consequenties verbinden aan ongewenst gedrag*) en last but NOT least liefdevol/respectvol/positief benaderen een zeer goede basis is voor kinderen, waarbij straf niet erg vaak nodig hoeft te zijn.

*bv. zoals Igraine omschreef, als je je niet aan de afspraak houdt om tot de paaltjes te spelen, dan moet je maar in de tuin blijven. Consequenties die direct (in tijd en vorm) gelinkt zijn aan het ongewenste gedrag.
  donderdag 18 juni 2009 @ 10:50:44 #274
11682 Moonah
Jolie femme
pi_70123454
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 10:35 schreef Brighteyes het volgende:
Na 1-2-3 keer nee gaat hij de box in, dat is bij ons de strafplek, en daar gaat hij 9 van de 10 keer zitten spelen.
Nav. je '1-2-3' een zijsprongetje.
Wat bij ons héél goed werkt is tot 10 tellen. En dan in de positieve zin.
Ik: "Thies, we gaan zo de pyjama aantrekken."
T: "Nee, spelen!".
Ik: "Nog heel even dan."
Na 1 minuut: "Ik ga tot 10 tellen en dan trekken we de pyjama aan."
Dan ga ik tellen, Thies telt mee, en hup, klaar geen gedoe, een kind dat netjes naar me toekomt.
En het wérkt. Echt! laatst waren we in een ballenbak, en ik deed het op deze manier. Zegt zo'n moeder: "Da gij toch hillemoal tot 10 telt. Wij doen gewoon 1-2-3 en nou komde hier."
Het grappige was dat Thies meteen bij me kwam, zonder gemopper en dat zij alsnog een conflict had met haar zoon.
  Moderator donderdag 18 juni 2009 @ 10:52:36 #275
5428 crew  miss_sly
pi_70123513
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 10:50 schreef Moonah het volgende:

[..]

Ik: "Thies, we gaan zo de pyjame aantrekken."
Dan ga ik tellen, Thies telt mee, en hup, klaar geen gedoe, een kind dat netjes naar me toekomt.
En het wérkt. Echt! laatst waren we in een ballenbak, en ik deed het op deze manier. Zegt zo'n moeder: "Da gij toch hillemoal tot 10 telt. Wij doen gewoon 1-2-3 en nou komde hier."
Het grappige was dat Thied meteen bij me kwam, zonder gemopper en dat zij alsnog een conflict had met haar zoon.
Maar zo werkt dat toch ook? Een kind waarschuwen over wat de volgende stap is, voordat je aan die stap toekomt? Zo blijft het voorspelbaar en duidelijk.

Ow en nog even een disclaimer van mijn kant: ik heb hele duidelijke ideeen over hoe ik het zou willen doen en denk dat het goed is. Natuurlijk wil dat niet zeggen dat het altijd allemaal gaat lukken, maar ik vind het niet verkeerd om vantevoren wel al na te denken over hoe je het wil invullen, bewust bezig zijn met hoe je het wil gaan doen.
pi_70123523
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 10:49 schreef Urla het volgende:

[..]

Vind ik juist echt niet.
Met name op de school komt je eigen kind ook in de problemen door terug te meppen. Ik vind niet dat je jezelf dient te verlagen naar het niveau van de agressor. Er zijn andere oplossingen om conflicten op te lossen en kinderen kunnen tegenwoordig zelfverdedigingsklassen volgen.
Verlagen? Het zijn kinderen, geen politieke wereldleiders die een Palestijns conflict moeten oplossen. Kinderen worden nu eenmaal gepest. Bijt het kind van zich af, wordt het met rust gelaten. Daar hoef je totaal geen zelfverdediging voor te kennen, een keer heel boos achter de grootste bullenbak van de klas aanrennen op het schoolplein kan heel effectief zijn namelijk. En dat soort dingen noem ik 'van jezelf afbijten'.

Een robbertje vechten is derhalve niets anders dan een hierarchie vaststellen. Wil je dat je kind gepest wordt, dan zal het idd niets terugdoen als hij gepest wordt, zodat het pesten door blijft gaan. En daar kan jij en de leerkracht vrij weinig aan doen (kan ik zeggen uit eigen ervaring), dat moet het kind zelf doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-06-2009 10:54:02 ]
  donderdag 18 juni 2009 @ 10:55:18 #277
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_70123595
Ik vind een tik niet nodig, heb wel een keer mijn oudste dochter zachtjes geknepen, ze kneep mij heel erg hard en begon toen te lachen.
Toen kneep ik haar zachtjes maar toch wel voelbaar terug, toen begreep ze dus dat het pijn doet en dat het niet leuk is.

Maar heb haar dus geen tik of iets dergelijks gegeven uit machteloosheid, gewoon puur om haar te laten voelen wat ze doet en actie geeft reactie.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_70123608
Ik ben het helemaal eens met miss sly en moonah
pi_70123610
Scorpe, dat ben ik niet helemaal met je eens, ik heb een hele stapel broers, waarvan 2 met behoorlijke flaporen.
De jongste daarvan werd er mee gepest en die mepte terug en beet van zich af, blééf ermee gepest worden en heeft uiteindelijk een oor-correctie gedaan toen hij 13 was.
De oudste lachte er om, haalde zijn schouders op en liep door. Heeft nooit één mep uitgedeeld en is ook nooit meer gepest. Hij heeft nog steeds rare oren
  donderdag 18 juni 2009 @ 10:57:30 #280
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_70123679
quote:

[..]

Precies.
[..]

Maar wat zie jij dan als straffen?
Sasha had een tijdje terug een handje van heel hoog en heel hard gillen.
Nee zeggen van mij had totaal geen effect, echt niet gewoon. 'Niet gillen' zegt hem gewoon nog niks zeg maar.
En zoals ik dus zijn handje van de telefoon/de cd's/de boekenkast/de gordijnen etc. etc. weg kan halen gaat dat met gillen dus niet.
Dus op het laatst ben ik er maar toe over gegaan om zijn stoel gewoon om te draaien met zijn rug naar mij toe en als hij weer stopte draaide ik hem weer terug.
Dat werkte wel, maar zie jij dat dan als straffen? Want als jij zegt dat je je kind pas een keer of 3 gestraft heb vraag ik me serieus af hoe je dat soort dingen dan aan pakt? Of noem jij dit nog geen straffen?
pi_70123701
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 10:55 schreef freecell het volgende:
Scorpe, dat ben ik niet helemaal met je eens, ik heb een hele stapel broers, waarvan 2 met behoorlijke flaporen.
De jongste daarvan werd er mee gepest en die mepte terug en beet van zich af, blééf ermee gepest worden en heeft uiteindelijk een oor-correctie gedaan toen hij 13 was.
De oudste lachte er om, haalde zijn schouders op en liep door. Heeft nooit één mep uitgedeeld en is ook nooit meer gepest. Hij heeft nog steeds rare oren
Het ligt denk ook aan de situatie. Ik werd bijvoorbeeld gewoon gepest omdat ik de 'zwakste' van de klas was volgens die bullebak, niet door uiterlijke kenmerken. Dat was ik na een half jaar zo zat, dat ik bij de 1e de beste volgende pestactie van hem zo kwaad ben geworden dat ik hem het hele schoolplein achterna heb gezeten. Daarna ben ik nooit, maar ook nooit meer gepest.

Dat is denk ik toch anders als je uiterlijke kenmerken zo afwijken van de standaard dat mensen daarover blijven vallen.... maar ik snap ook wel dat het geen universele methodiek is die je overal te pas en te onpas kan toepassen.
  donderdag 18 juni 2009 @ 10:59:04 #282
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_70123737
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 10:50 schreef Moonah het volgende:

[..]

Ik: "Thies, we gaan zo de pyjama aantrekken."
Het grappige was dat Thies meteen bij me kwam, zonder gemopper en dat zij alsnog een conflict had met haar zoon.
Maar in weze... zou het niet uit moeten maken of het 3, 10 of 20 tellen zijn toch?
Als zij altijd 1-2-3 hierkomen zegt zou dat op een gegeven moment, volgens de 'consequent zijn' theorie net zo goed moeten werken toch?
  donderdag 18 juni 2009 @ 10:59:14 #283
11682 Moonah
Jolie femme
pi_70123744
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 10:52 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Verlagen? Het zijn kinderen, geen politieke wereldleiders die een Palestijns conflict moeten oplossen.
Nee, maar normen en waarden aanleren begint nu eenmaal wanneer kinderen nog klein zijn. Niet als ze zich eenmaal tot politieke wereldleiders hebben ontplooid.
quote:
Kinderen worden nu eenmaal gepest. Bijt het kind van zich af, wordt het met rust gelaten. Daar hoef je totaal geen zelfverdediging voor te kennen, een keer heel boos achter de grootste bullenbak van de klas aanrennen op het schoolplein kan heel effectief zijn namelijk. En dat soort dingen noem ik 'van jezelf afbijten'.
Je kunt je kind ook weerbaar en assertief maken zonder het te laten slaan.

Je kind komt op school in conflict met zichzelf (weet ík dus weer uit de praktijk ) als papa zegt "Sla maar terug" en de juf zegt dat het juist niet mag en dat het kind een alternatief moet bedenken/gebruiken (daar worden ze dus wel bij geholpen).

En ja, er zijn uitzonderingen waarbij ik net doe of ik het even niet heb gezien omdat ik weet dat het voor sommige kinderen net even nodig kan zijn om wél een tik terug te geven. maar dat mag zéker niet structureel.
pi_70123808
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 10:59 schreef Moonah het volgende:

[..]

Nee, maar normen en waarden aanleren begint nu eenmaal wanneer kinderen nog klein zijn. Niet als ze zich eenmaal tot politieke wereldleiders hebben ontplooid.
[..]

Je kunt je kind ook weerbaar en assertief maken zonder het te laten slaan.

Je kind komt op school in conflict met zichzelf (weet ík dus weer uit de praktijk ) als papa zegt "Sla maar terug" en de juf zegt dat het juist niet mag en dat het kind een alternatief moet bedenken/gebruiken (daar worden ze dus wel bij geholpen).

En ja, er zijn uitzonderingen waarbij ik net doe of ik het even niet heb gezien omdat ik weet dat het voor sommige kinderen net even nodig kan zijn om wél een tik terug te geven. maar dat mag zéker niet structureel.
Dat is het belangrijkste. Het moet natuurlijk niet elke week 3 keer gebeuren.
pi_70123809
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 10:52 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Verlagen? Het zijn kinderen, geen politieke wereldleiders die een Palestijns conflict moeten oplossen. Kinderen worden nu eenmaal gepest. Bijt het kind van zich af, wordt het met rust gelaten. Daar hoef je totaal geen zelfverdediging voor te kennen, een keer heel boos achter de grootste bullenbak van de klas aanrennen op het schoolplein kan heel effectief zijn namelijk. En dat soort dingen noem ik 'van jezelf afbijten'.

Een robbertje vechten is derhalve niets anders dan een hierarchie vaststellen. Wil je dat je kind gepest wordt, dan zal het idd niets terugdoen als hij gepest wordt, zodat het pesten door blijft gaan. En daar kan jij en de leerkracht vrij weinig aan doen (kan ik zeggen uit eigen ervaring), dat moet het kind zelf doen.
Als een kind echt gepest word zal dit ook meestal in groepjesvorm gepaard gaan en ik neem aan dat je kind niet 1 of andere superheld is die iedereen maar even neer kan meppen.
Bovendien lokt geweld alleen maar meer geweld uit. Als die bullebak terug gepakt word en afgaat in zijn groepje zal die persoon er waarschijnlijk alles aan doen om je terug te pakken en meestal in groepsvorm. Ik denk dat deze oplossing in 9 van de 10 situaties erg fout kan gaan.
  donderdag 18 juni 2009 @ 11:04:23 #286
11682 Moonah
Jolie femme
pi_70123926
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 10:57 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Maar wat zie jij dan als straffen?
Sasha had een tijdje terug een handje van heel hoog en heel hard gillen.
Nee zeggen van mij had totaal geen effect, echt niet gewoon. 'Niet gillen' zegt hem gewoon nog niks zeg maar.
En zoals ik dus zijn handje van de telefoon/de cd's/de boekenkast/de gordijnen etc. etc. weg kan halen gaat dat met gillen dus niet.
Dus op het laatst ben ik er maar toe over gegaan om zijn stoel gewoon om te draaien met zijn rug naar mij toe en als hij weer stopte draaide ik hem weer terug.
Dat werkte wel, maar zie jij dat dan als straffen? Want als jij zegt dat je je kind pas een keer of 3 gestraft heb vraag ik me serieus af hoe je dat soort dingen dan aan pakt? Of noem jij dit nog geen straffen?
Ik denk dat ik het gillen zou hebben genegeerd. En dat deed jij in feite ook, toen je de stoel omdraaide. En ik zou me ook bedacht hebben, denk ik, dat gillen natuurlijk heel leuk is voor een kind van 1. Ontdekken van wat je allemaal met je stem kunt, hoe mensen daarop reageren.
Maar ik denk dat Thies ook wel een makkelijk kind is hoor, als ik af en toe de verhalen lees. Dus wellicht heb ik ook makkelijk praten.
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 10:59 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Maar in weze... zou het niet uit moeten maken of het 3, 10 of 20 tellen zijn toch?
Als zij altijd 1-2-3 hierkomen zegt zou dat op een gegeven moment, volgens de 'consequent zijn' theorie net zo goed moeten werken toch?
Ja klopt.
Maar het ging mij erom dat 1-2-3 vaak gebruikt wordt als mensen al wat bozig zijn. Dan wordt het wat negatief. En het tot 10 tellen gaat nu als een spelletje.
pi_70123994
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 11:01 schreef Urla het volgende:

[..]

Als een kind echt gepest word zal dit ook meestal in groepjesvorm gepaard gaan en ik neem aan dat je kind niet 1 of andere superheld is die iedereen maar even neer kan meppen.
Bovendien lokt geweld alleen maar meer geweld uit. Als die bullebak terug gepakt word en afgaat in zijn groepje zal die persoon er waarschijnlijk alles aan doen om je terug te pakken en meestal in groepsvorm. Ik denk dat deze oplossing in 9 van de 10 situaties erg fout kan gaan.
Nou ja, mijn persoonlijke ervaring leert mij dat je juist door de grootste bullenbak te pakken er geen last meer van hebt. Maar goed, dat is natuurlijk afhankelijk van een aantal factoren.
  donderdag 18 juni 2009 @ 11:07:45 #288
6473 Koosje
Deelt uit!
pi_70124039
Moonah, denk je niet dat het aan het soort kind ligt, of 'jouw methoden' werken of niet?
In grote lijnen komen jouw ideeen namelijk overeen met mijn ideeen over opvoeden. Ik doe ALTIJD m'n best mijn kinderen uit te leggen waarom ze iets niet mogen, zodat ze het kunnen begrijpen. Zodat ze weten dat ik niet zomaar zeg dat iets niet mag. Maar mijn kind reageert daar schijnbaar anders op dan jouw kind.

Over het slaan van andere kinderen, ik wil mijn kind leren dat dat geen oplossing is. 'Sla maar terug!' vind ik zo'n stomme uitspraak! Wanneer mijn kind in een conflict beland en ik ben daar toevallig getuige van, zal ik altijd zeggen dat hij moet aangeven dat hij iets niet leuk vind. Vertel het andere kindje maar dat je het niet leuk vind dat hij duwt. Maar ik zal nooit aanmoedigen dat hij zelf maar terug moet duwen.
  donderdag 18 juni 2009 @ 11:07:50 #289
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_70124041
Ja ok, dat snap ik idd.

Het gillen negeren was wat ik eerst ook deed, maar het nadeel is dan weer dat dat op de creche een stuk lastiger gaat omdat dan de hele meute mee gaat doen. Dus ik kan niet precies kopieren hoe zijn reageren op dit soort dingen. Hoewel ik er dus wel vanuit ga dat hij daar iig zeker geen tik krijgt.
Voor het gillen zou ik hem ook nooit een tik geven hoor, het hoort idd allemaal bij het ontdekken, maar op een gegeven moment is het wel klaar.
Het stoel omdraaien was trouwens zeer effectief. Heel erg duidelijk, meer nog dan de box, dat ik hem idd eventjes buiten de gewone situatie plaatste. Ik geloof een keer of 2-3 en toen was het over.
Toen ging hij andere boevenstreken uithalen.
  donderdag 18 juni 2009 @ 11:08:39 #290
6473 Koosje
Deelt uit!
pi_70124074
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 11:04 schreef Moonah het volgende:

Maar ik denk dat Thies ook wel een makkelijk kind is hoor, als ik af en toe de verhalen lees. Dus wellicht heb ik ook makkelijk praten.

Oh, okay
  donderdag 18 juni 2009 @ 11:09:26 #291
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_70124113
Ja ow... dat terugslaan.
'Mijn kind kwam huilend thuis dat ze geslagen was en ik heb haar teruggestuurd en gezegd dat ze zelf ook maar een klap moest verkopen.' Tenenkrommend.

Ik denk wel dat dit soort dingen heel erg kind-afhankelijk zijn hoor.
Sasha is een engeltje, maar wel een engeltje met pit en een flinke dosis ondeugd en niet heel erg dociel.
Terwijl ik ook hele zoete kindjes ken die sowieso nooit aan de cd'tjes zitten, dus die ook niet gecorrigeerd hoeven te worden.
pi_70124231
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 11:06 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Nou ja, mijn persoonlijke ervaring leert mij dat je juist door de grootste bullenbak te pakken er geen last meer van hebt. Maar goed, dat is natuurlijk afhankelijk van een aantal factoren.
Idd. Fijn dat het voor jou wel als oplossing gewerkt heeft. Ik denk ook dat je iedere pestsituatie los moet bekijken en daar een goede oplossing voor vinden.
In de kleutertijd werkt het natuurlijk ook weer heel anders dan op 8 jarige leeftijd natuurlijk.
  donderdag 18 juni 2009 @ 11:13:23 #293
11682 Moonah
Jolie femme
pi_70124269
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 11:07 schreef Koosje het volgende:
Moonah, denk je niet dat het aan het soort kind ligt, of 'jouw methoden' werken of niet?
Toch werkt het zo ook al jaaaaren in de klassen die ik draai.
Ik geef zelden straf.
Maar ik realiseer me ook dat je als leerkracht een andere positie inneemt hoor.
pi_70124301
Ja, inderdaad
'als ze je slaan, geef je maar een flinke lel terug hoor '
pi_70124338
ha! ik gooi even mijn 2 centjes erin

slaan is onmacht. en kinderen hebben dat prima door, dank u zeer. daar staat tegenover dat als een kind echt iets heel ergs gedaan heeft en de ouder ziet het net op tijd en deelt een tik uit tegen de kont dat heel erg veel indruk kan maken. voorbeeldje: een simmuutje die ooit inbrak in het medicijnkastje en toen een stevig pak billenkoek van simmupapa kreeg. ik kreeg *nooit* slaag van pa, dus die keer maakte errug veel indruk. met broertje heb ik het trouwens nooit nodig gehad. die kreeg altijd vanzelf de consequenties (niet in de kast klimmen broertje, dan komt die hele kast naar beneden zetten!)
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  donderdag 18 juni 2009 @ 11:15:35 #296
6473 Koosje
Deelt uit!
pi_70124355
Met alle respect hoor, ik zou graag zien dat mijn kind zo'n leerkracht als jij kreeg, maar ik kan heel moeilijk geloven dat elk kind hetzelfde reageert op bepaalde methoden. En anders zou ik heel graag bij je in de leer willen Want ergens gaat het dan mis
pi_70124405
oh, en slaan tegen het hoofd doet men niet. ever!
ik kan me nog wel iets voorstellen bij het idee dat je een klein kind een (zachte) tik op de vingers geeft (al vind ik dat persoonlijk niks) maar je mept niet tegen het hoofd. nog buiten het vernederende eraan kan het gevaarlijk zijn.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  donderdag 18 juni 2009 @ 11:18:02 #298
11682 Moonah
Jolie femme
pi_70124435
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 11:15 schreef Koosje het volgende:
Met alle respect hoor, ik zou graag zien dat mijn kind zo'n leerkracht als jij kreeg, maar ik kan heel moeilijk geloven dat elk kind hetzelfde reageert op bepaalde methoden. En anders zou ik heel graag bij je in de leer willen Want ergens gaat het dan mis
Ik bedoel het echt niet opschepperig of wat dan ook hoor, ik hoop ook niet dat het zo overkomt.
Maar het is gewoon zo. Gelukkig. Zachtheid, liefde en respect gecombineerd met duidelijk zijn en grenzen stellen.

En natuurlijk reageren niet alle kinderen hetzelfde, en is mijn aanpak aangepast per kind, maar de basis is dezelfde. Positief benaderen.

Edit: toevoeging uit volgend topic, omdat het anders, zoals BE daar noemt , wel heilig-bonerig over kan komen:
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 12:45 schreef Moonah het volgende:
<knip>
Wil als reactie op het vorige topic ik nog even aan Koosje en Grijs zeggen (en eigenlijk ook aan BE) dat we wrs verschillen over de definitie van straf. Ik vind straf iets dat wel volgt op ongewenst gedrag, maar dat er in vorm en/of tijd los van staat. Consequenties van ongewenst gedrag zie ik niet als straf. dat zijn gewoon logische gevolgen van gedrag.
Bv een kind in mijn kleutergroep tekende met stift op zijn gezicht. dan mag hij dat gaan poetsen en een poosje niet met stift, want stiften zijn om mee op papier te tekenen. Een meisje was in de hal aan het kleien. Ze maakte daarbij erg veel lawaai. na een waarschuwing bleef ze doorgaan. Consequentie is dat ze nu een week niet in de hal mag werken omdat ze daar anderen stoort met haar lawaai. Ik noem dat dus geen straf. Regels schrijven daarentegen wel, maar ja,dat kunnen kleuters nog niet.

[ Bericht 38% gewijzigd door Moonah op 18-06-2009 14:49:37 ]
  donderdag 18 juni 2009 @ 11:22:30 #299
11682 Moonah
Jolie femme
pi_70124620
Oh, en ik heb ook wel eens gehad dat ik met een bepaald kind met de handen in mijn haar zat hoor. Maar als je dan even afstand neemt en er met een collega over praat kun je toch weer vooruit. En kom je (of nou ja ik dus) weer terug bij dezelfde positieve basishouding.

Halleluja praise the lord!
  donderdag 18 juni 2009 @ 11:24:51 #300
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_70124706
quote:

[..]

Precies.
[..]

Ik ben het helemaal met je eens. Maar het voorbeeld van Igraine vind ik toch echt een voorbeeld van straf.
  donderdag 18 juni 2009 @ 11:38:55 #301
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_70125147
Ik denk dat het gewoon aan het kind en de ouder ligt of een tik wel of niet een goed idee is.

Bij sommige kinderen is het gewoon nodig omdat dat ze tot bezinning brengt en bij anderen werkt het niet zo,of juist averechts.

Ouders met een kind dat prima op een andere manier op te voeden is trekken IMO veel te gemakkelijk de conclusie dat ouders die wel 's een tik uitdelen verkeerd bezig zijn.

Persoonlijk heb ik ervaren dat 't nogal eens voorkomt dat deze kinders in de ogen van anderen die tik juist goed hadden kunnen gebruiken om een beter opgevoed mens te worden.

Een tik uitdelen is dus niet per definitie goed of slecht, het ligt gewoon aan het kind, de ouder, en de situatie.

Zelf ben ik niet overdreven of vaak geslagen maar heb wel veel te lijden gehad van dingen die er tegen en over me gezegd zijn. Had daarvoor in de plaats veel liever een tik gehad.

Heb mijn kinderen toen ze klein waren best wel 's een tik gegeven als ik dat nodig/nuttig vond.

Ze zijn inmiddels volwassen en ik heb ze nooit over mishandeling horen klagen
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')