abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 17 juni 2009 @ 23:17:04 #201
139316 Pieter-utd
Art Vandelay
pi_70115941
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 23:13 schreef Michielos het volgende:

[..]

valt het niet op dat zelfs van zo een kind iets te maken valt... ZONDER ook maar 1x te slaan?
Ja maar hij is waarschijnlijk ook zo geworden, ZONDER ook maar 1x te slaan
  Moderator woensdag 17 juni 2009 @ 23:18:18 #202
5428 crew  miss_sly
pi_70115990
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 23:17 schreef Pieter-utd het volgende:

[..]

Ja, en door ouders die geen grenzen stellen en niet consequent zijn.

Consequent zijn en grenzen stellen en je kind daaraan houden, kan prima zonder slaan.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 17 juni 2009 @ 23:18:29 #203
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_70115994
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 23:17 schreef Pieter-utd het volgende:

[..]

nee hij is zo ontstaan door permissief opvoeden, ambivalent corrigeergedrag en door alles toe te staan
Verder kan er nog gedacht worden aan een onveilig hechtingspatroon e.d.
Michielos topics zijn als het eten van oesters.
pi_70115999
ik denk dat meer kinderen zich problematisch ontwikkelen doordát ze geslagen worden dan doordat ze NIET geslagen worden.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 17 juni 2009 @ 23:19:51 #205
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_70116055
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 23:12 schreef Moonah het volgende:

[..]

Dat lijkt me ook heel naar.
Ja, dat is het ook. Je merkt ook dat je wat 'krediet' verspeeld heb. En je weer een stukje vertrouwen moet terug winnen. Nog een negatief bij effect is het feit dat de kinderen ook wat 'fysieker' zijn op het schoolplein. Monkey see, monkey do zeg maar. Ben ik ook niet helemaal gelukkig mee.

Klinkt overigens heel dramatisch en dat is het niet, en er blijven situaties waarin ik me heel goed kan voorstellen dat een tik toch de enige passende reactie is voor mezelf.

Anyway, 5 jaar geleden of zelfs 3 jaar geleden had ik volmondig gezegd dat een opvoedkundige tik een prima methode is. Nu vind ik het voor mezelf niet de meest prettige oplossing die ik probeer te vermijden. Maar wie weet denk ik er over 3 jaar weer anders over.
  woensdag 17 juni 2009 @ 23:20:25 #206
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_70116069
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 23:18 schreef bixister het volgende:
ik denk dat meer kinderen zich problematisch ontwikkelen doordát ze geslagen worden dan doordat ze NIET geslagen worden.
sterker nog, dat is BEWEZEN!
  woensdag 17 juni 2009 @ 23:21:02 #207
139316 Pieter-utd
Art Vandelay
pi_70116091
Ja maar hoeveel ouders kunnen een kind perfect opvoeden dan. Hoeveel probleemjeugd loopt er wel niet rond (die ik vaak tegenkom op werk). Deze kinderen zijn totaal de weg kwijt omdat ze thuis nooit echt regels hebben meegekregen. Een tik (dus niet slaan) kan toch prima aangeven of iets mag of niet. Mijn broers en ik zijn er in elk geval niet slechter va geworden
pi_70116103
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 23:20 schreef Michielos het volgende:

[..]

sterker nog, dat is BEWEZEN!
jaja, I know.
  woensdag 17 juni 2009 @ 23:21:27 #209
6473 Koosje
Deelt uit!
pi_70116107
Als ik weer eens aan tafel zit met twee kinderen die even de beest uit hangen, dan denk ik zo vaak: hoe deed men dat vroeger in gezinnen van 8 (of meer!) kinderen?!
pi_70116137
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 23:21 schreef Pieter-utd het volgende:
Ja maar hoeveel ouders kunnen een kind perfect opvoeden dan. Hoeveel probleemjeugd loopt er wel niet rond (die ik vaak tegenkom op werk). Deze kinderen zijn totaal de weg kwijt omdat ze thuis nooit echt regels hebben meegekregen. Een tik (dus niet slaan) kan toch prima aangeven of iets mag of niet. Mijn broers en ik zijn er in elk geval niet slechter va geworden
niet slaan is niet gelijk aan geen regels mee geven.
  woensdag 17 juni 2009 @ 23:22:53 #211
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_70116153
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 23:21 schreef Koosje het volgende:
Als ik weer eens aan tafel zit met twee kinderen die even de beest uit hangen, dan denk ik zo vaak: hoe deed men dat vroeger in gezinnen van 8 (of meer!) kinderen?!
ala bas rutten: roundhouse kick ahah
  Moderator woensdag 17 juni 2009 @ 23:23:14 #212
5428 crew  miss_sly
pi_70116163
quote:
Het kan ook wel, maar er zijn dus ook andere manieren om dat te doen, zonder een tik uit te hoeven delen.
Als je bij hele jonge kinderen al duidelijk en consequent bent, dan weten ze als ze 7 zijn al dat nee ook nee betekent. En dan weten ze dat er consequenties zitten aan verkeerd gedrag. Die consequentie hoeft toch niet per se ene tik te zijn om waardevol te kunnen zijn?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_70116177
koosje, dat vraag ik me ook wel eens af. mijn ouders verzuchten regelmatig dat er wel heel veel veranderd is sinds hun eigen jeugd, en die komen dus allebei uit grote gezinnen met 8 en 12 kinderen respectievelijk. ik zal 't ze nog eens vragen.
  woensdag 17 juni 2009 @ 23:24:51 #214
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_70116219
quote:
nee, dat komt ook door incorrect opvoeden. permissief opvoeden is niet slechts opvoeden "zonder slaan". permissief opvooden is opvoeden zonder regels.je kunt prima regels stellen ZONDER te slaan. je kunt prima straffen ZONDER een tik. Je kunt prima corrigeren en bijdragen aan de ontwikkeling van je kind.
Dit heeft niks te maken met de manier van opvoeden van mensen hier die niet slaan. Dit heeft te maken met de manier van opvoeden van ouders die daadwerkelijk ALLES toestaan, een heel verschil.

je kunt prima opvoeden ZONDER een tik.

wat ik bedoel is: je kunt opvoeden zonder slaan. Die ontspoorde jongeren ontsporen door een kutmilieu en een kutopvoeding.
niet slaan betekend niet: een kutopvoeding.
pi_70116260
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 23:08 schreef Michielos het volgende:

[..]

ye en wat conditioneer je nog meer? niet alleen de goede dingen noemen... Je conditioneerd ook dat slaan een oplossing is als je onmachtig bent.
Nee, dat maak jij ervan.
quote:
je conditioneerd ook dat fysiek geweld gepast is.
Ik had al geen hoge pet op van pedagogisch Nederland, maar dit maakt het er niet beter op. Kinderen leren niet alleen van ouders, maar nog veel meer van de omgeving waar ze in bivakkeren. Als ze een tik krijgen van een ander kind (en dan is het een ander soort tik, dat snappen ze prima), is het ook niet zo dat ze direct denken dat het normaal is.

Het is echt niet zo, dat ik nog nooit in een vechtpartij terecht ben gekomen omdat de wet het me verbiedt. Dat is omdat ik de gevolgen kan overzien en ik gewoon wegga of het met m'n mond aankan. Dat is wat we onze kinderen ook leren.
quote:
nogmaals.. op welk ontwikkelingsniveau draagt dit bij aan de opvoeding vanje kind? ook als er diverse WETENSCHAPPELIJK bewezen betere methodes tot straffen zijn? waarom zou je dan uberhaupt de "minste" oplossing willen, die enkel efficient en gemakkelijk voor de ouder is?
Leuk. Theorie. Toch apart dat in de praktijk (bij mij althans, maar dat zal wel weer een self-fulfilling iets zijn ) dat het effect prima is.
quote:
Kinderen die geslagen worden ontwikkelen een veel grotere kans om zelf ook te slaan later. (dit is wetenschappelijk bewezen!)
Wow! Je hebt gelijk! Ik heb vroeger ook weleens een tik gehad en nu doe ik het ook weleens
Maar ik neem aan dat je het over slaan van anderen (buiten je kinderen) hebt? Volgens mij zijn daar wel iets meer factoren voor nodig.
quote:
er zijn BETERE methoden tot straffen, die ook GOED zijn voor de ontwikkeling van je kind. Waarom ZOU je niet het BESTE voor je kind willen? dat vraag ik eigenlijk.
Jullie moeten eens af van het idee dat kinderen kleine volwassenen zijn en dat er altijd met rede te praten is met een kind van 4. Dat is gewoon niet altijd zo.

Vertel dat maar eens aan de ouder waarvan de vierjarige compleet door het lint gaat. JIJ bepaalt niet wat het beste is op welk moment dan ook voor mijn kind. Dat kan namelijk helemaal niet. Dat ligt aan het kind (1), het moment (2) en de gedraging (3). En dan zullen er nog tal van factoren zijn.

Ik heb al een aantal keren aangegeven dat de tik 1 van de opties is. Ik ben m'n kind niet continu aan het meppen (wat in dit soort discussies door velen dan weer wordt gedacht, is mijn indruk). Het is gewoon 1 van de 300 dingen die ik op dat moment kan doen. En absoluut: soms is het niet goed en heb je de verkeerde optie gekozen. Jammer dan. Ik zie de ' tik' niet als iets slechts, daarom vind ik het alleen maar jammer dat ik de verkeerde optie heb gekozen. Niet dat ik gekozen heb voor 'de tik'.

Maar dat is ook opvoeden: trial-and-error.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  woensdag 17 juni 2009 @ 23:26:35 #216
6473 Koosje
Deelt uit!
pi_70116263
Graag bixister!
Ik hoor vaak verhalen van mijn moeder waar een pollepel boven de deur hing. Als daar naar gereikt werd onder het eten moest je maken dat je weg kwam.

Maar serieus, ik denk dat er vroeger veel meer 'getikt' werd en je zag vroeger toch niet meer vechtpartijen op straat denk ik.. Dus dan trek ik de redenatie dat je thuis geleerd wordt om in een conflict erop los te slaan in twijfel.
  woensdag 17 juni 2009 @ 23:27:28 #217
11682 Moonah
Jolie femme
pi_70116302
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 23:19 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ja, dat is het ook. Je merkt ook dat je wat 'krediet' verspeeld heb. En je weer een stukje vertrouwen moet terug winnen. Nog een negatief bij effect is het feit dat de kinderen ook wat 'fysieker' zijn op het schoolplein. Monkey see, monkey do zeg maar. Ben ik ook niet helemaal gelukkig mee.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of FH dit ook zo ziet.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_70116509
ik heb wel een donkerbruin vermoeden in welke richting zijn antwoord zou gaan...
  woensdag 17 juni 2009 @ 23:34:22 #219
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_70116539
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 23:26 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Nee, dat maak jij ervan.
[..]
neen sorry dat is bewezen..
quote:
Ik had al geen hoge pet op van pedagogisch Nederland, maar dit maakt het er niet beter op. Kinderen leren niet alleen van ouders, maar nog veel meer van de omgeving waar ze in bivakkeren. Als ze een tik krijgen van een ander kind (en dan is het een ander soort tik, dat snappen ze prima), is het ook niet zo dat ze direct denken dat het normaal is.
klopt en wat doet dit slaan met een kind. Stap eens af van het idee dat slaan enkel positieve dingen teweeg brengt bij een kind.. "ey dit moet ik niet meer doen". Denk eens aan alle negatieve zaken. Als je het beste wilt voor je kind, doe je dit soort dingen niet.
quote:
Het is echt niet zo, dat ik nog nooit in een vechtpartij terecht ben gekomen omdat de wet het me verbiedt. Dat is omdat ik de gevolgen kan overzien en ik gewoon wegga of het met m'n mond aankan. Dat is wat we onze kinderen ook leren.
en dat doe je desnoods met geweld?? je weet toch wel wat conditioneren is, hoop ik?
quote:
Leuk. Theorie. Toch apart dat in de praktijk (bij mij althans, maar dat zal wel weer een self-fulfilling iets zijn ) dat het effect prima is.
owwww dat het effect voor jou duidelijk is, dat geloof ik wel. Ik zeg alleen dat fysieke straffen op geen enkele wijze bijdragen aan de ontwikkeling van je kind. En theorie werkt, als je hem weet toe te passen. je weet wel.. mensen plegen onderzoek naar dingen.. onderzoek/wetenschappelijk onderzoek enz
quote:
Wow! Je hebt gelijk! Ik heb vroeger ook weleens een tik gehad en nu doe ik het ook weleens
Maar ik neem aan dat je het over slaan van anderen (buiten je kinderen) hebt? Volgens mij zijn daar wel iets meer factoren voor nodig.
dat mag jij vinden. Wetenschappelijk onderzoek wijst anders uit.
quote:
Jullie moeten eens af van het idee dat kinderen kleine volwassenen zijn en dat er altijd met rede te praten is met een kind van 4. Dat is gewoon niet altijd zo.
ik zeg dat er BETERE methoden tot straffen zijn. Soms moet je inderdaad consequent zijn. dit heb ik NIET tegengesproken. slaan is alleen geen oplossing. Jij moet eens van het idee af dat ordiiair machtsvertoon en je kind vernederen een oplossing is voor het kind. Dat is het namelijk niet.
quote:
Vertel dat maar eens aan de ouder waarvan de vierjarige compleet door het lint gaat. JIJ bepaalt niet wat het beste is op welk moment dan ook voor mijn kind. Dat kan namelijk helemaal niet. Dat ligt aan het kind (1), het moment (2) en de gedraging (3). En dan zullen er nog tal van factoren zijn.
{/quote]

tal van factoren, tal van oplossingen, geen ervan dat uitgaat van fysieke straffen

[quote]
Ik heb al een aantal keren aangegeven dat de tik 1 van de opties is. Ik ben m'n kind niet continu aan het meppen (wat in dit soort discussies door velen dan weer wordt gedacht, is mijn indruk). Het is gewoon 1 van de 300 dingen die ik op dat moment kan doen. En absoluut: soms is het niet goed en heb je de verkeerde optie gekozen. Jammer dan. Ik zie de ' tik' niet als iets slechts, daarom vind ik het alleen maar jammer dat ik de verkeerde optie heb gekozen. Niet dat ik gekozen heb voor 'de tik'.

Maar dat is ook opvoeden: trial-and-error.
dat beweer ik ook helemaal niet. en ik geloof best dat jij het heel goed doet als ouder(dat zal ook wel ). Je weet, pedagogen zijn zgn de "slechtste" opvoeders
Ik ben alleen zeer concreet op het geval "pedagogische tik". ) Ik ben al verheugd om te horen dat je ook andere dingen probeert enz . Super!
  woensdag 17 juni 2009 @ 23:34:23 #220
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_70116541
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 23:14 schreef Michielos het volgende:

[..]

een tik is niet vernederend wil je zeggen?
Nee, maar belachelijk maken is minstens zo vernederend en daar hoor je niemand over. Daar worden geen topics over geopend, dat wordt nooit aangehaald als kindermishandeling.
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 23:15 schreef Moonah het volgende:

[..]

het gaat hier toch om structureel tikken uitdelen?
Je hebt gelijk. Maar ook mensen die incidenteel een tik uitdelen krijgen er hier van langs ( ).
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  woensdag 17 juni 2009 @ 23:35:58 #221
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_70116577
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 23:34 schreef Grijs het volgende:

[..]

Nee, maar belachelijk maken is minstens zo vernederend en daar hoor je niemand over. Daar worden geen topics over geopend, dat wordt nooit aangehaald als kindermishandeling.
[..]

Je hebt gelijk. Maar ook mensen die incidenteel een tik uitdelen krijgen er hier van langs (;)).
jawel , geestelijke mishandeling. staat ook in het wetboek.
Inderdaad diep triest..
  woensdag 17 juni 2009 @ 23:37:45 #222
11682 Moonah
Jolie femme
pi_70116624
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 23:34 schreef Michielos het volgende:
Ik ben al verheugd om te horen dat je ook andere dingen probeert enz . Super!

Zo. En nu ga ik naar bed. Ik was nog zó van plan me niet in dit topic te mengen.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  woensdag 17 juni 2009 @ 23:39:00 #223
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_70116659
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 23:37 schreef Moonah het volgende:

[..]

Zo. En nu ga ik naar bed. Ik was nog zó van plan me niet in dit topic te mengen.
haha ok .
  woensdag 17 juni 2009 @ 23:40:20 #224
6473 Koosje
Deelt uit!
pi_70116705
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 23:26 schreef Koosje het volgende:
Maar serieus, ik denk dat er vroeger veel meer 'getikt' werd en je zag vroeger toch niet meer vechtpartijen op straat denk ik.. Dus dan trek ik de redenatie dat je thuis geleerd wordt om in een conflict erop los te slaan in twijfel.
Hoe verklaren die wetenschappers dit?
pi_70116725
* poemojn vraagt zich nu wel af waarom Loena-tik zo heet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')