Ja maar hij is waarschijnlijk ook zo geworden, ZONDER ook maar 1x te slaanquote:Op woensdag 17 juni 2009 23:13 schreef Michielos het volgende:
[..]
valt het niet op dat zelfs van zo een kind iets te maken valt... ZONDER ook maar 1x te slaan?
Ja, en door ouders die geen grenzen stellen en niet consequent zijn.quote:Op woensdag 17 juni 2009 23:17 schreef Pieter-utd het volgende:
[..]
Ja maar hij is waarschijnlijk ook zo geworden, ZONDER ook maar 1x te slaan
nee hij is zo ontstaan door permissief opvoeden, ambivalent corrigeergedrag en door alles toe te staanquote:Op woensdag 17 juni 2009 23:17 schreef Pieter-utd het volgende:
[..]
Ja maar hij is waarschijnlijk ook zo geworden, ZONDER ook maar 1x te slaan
Ja, dat is het ook. Je merkt ook dat je wat 'krediet' verspeeld heb. En je weer een stukje vertrouwen moet terug winnen. Nog een negatief bij effect is het feit dat de kinderen ook wat 'fysieker' zijn op het schoolplein. Monkey see, monkey do zeg maar. Ben ik ook niet helemaal gelukkig mee.quote:
sterker nog, dat is BEWEZEN!quote:Op woensdag 17 juni 2009 23:18 schreef bixister het volgende:
ik denk dat meer kinderen zich problematisch ontwikkelen doordát ze geslagen worden dan doordat ze NIET geslagen worden.
niet slaan is niet gelijk aan geen regels mee geven.quote:Op woensdag 17 juni 2009 23:21 schreef Pieter-utd het volgende:
Ja maar hoeveel ouders kunnen een kind perfect opvoeden dan. Hoeveel probleemjeugd loopt er wel niet rond (die ik vaak tegenkom op werk). Deze kinderen zijn totaal de weg kwijt omdat ze thuis nooit echt regels hebben meegekregen. Een tik (dus niet slaan) kan toch prima aangeven of iets mag of niet. Mijn broers en ik zijn er in elk geval niet slechter va geworden
ala bas rutten: roundhouse kick ahahquote:Op woensdag 17 juni 2009 23:21 schreef Koosje het volgende:
Als ik weer eens aan tafel zit met twee kinderen die even de beest uit hangen, dan denk ik zo vaak: hoe deed men dat vroeger in gezinnen van 8 (of meer!) kinderen?!
Het kan ook wel, maar er zijn dus ook andere manieren om dat te doen, zonder een tik uit te hoeven delen.quote:Op woensdag 17 juni 2009 23:21 schreef Pieter-utd het volgende:
Ja maar hoeveel ouders kunnen een kind perfect opvoeden dan. Hoeveel probleemjeugd loopt er wel niet rond (die ik vaak tegenkom op werk). Deze kinderen zijn totaal de weg kwijt omdat ze thuis nooit echt regels hebben meegekregen. Een tik (dus niet slaan) kan toch prima aangeven of iets mag of niet. Mijn broers en ik zijn er in elk geval niet slechter va geworden
nee, dat komt ook door incorrect opvoeden. permissief opvoeden is niet slechts opvoeden "zonder slaan". permissief opvooden is opvoeden zonder regels.je kunt prima regels stellen ZONDER te slaan. je kunt prima straffen ZONDER een tik. Je kunt prima corrigeren en bijdragen aan de ontwikkeling van je kind.quote:Op woensdag 17 juni 2009 23:21 schreef Pieter-utd het volgende:
Nee, dat maak jij ervan.quote:Op woensdag 17 juni 2009 23:08 schreef Michielos het volgende:
[..]
ye en wat conditioneer je nog meer? niet alleen de goede dingen noemen... Je conditioneerd ook dat slaan een oplossing is als je onmachtig bent.
Ik had al geen hoge pet op van pedagogisch Nederland, maar dit maakt het er niet beter op. Kinderen leren niet alleen van ouders, maar nog veel meer van de omgeving waar ze in bivakkeren. Als ze een tik krijgen van een ander kind (en dan is het een ander soort tik, dat snappen ze prima), is het ook niet zo dat ze direct denken dat het normaal is.quote:je conditioneerd ook dat fysiek geweld gepast is.
Leuk. Theorie. Toch apart dat in de praktijk (bij mij althans, maar dat zal wel weer een self-fulfilling iets zijnquote:nogmaals.. op welk ontwikkelingsniveau draagt dit bij aan de opvoeding vanje kind? ook als er diverse WETENSCHAPPELIJK bewezen betere methodes tot straffen zijn? waarom zou je dan uberhaupt de "minste" oplossing willen, die enkel efficient en gemakkelijk voor de ouder is?
Wow! Je hebt gelijk! Ik heb vroeger ook weleens een tik gehad en nu doe ik het ook weleensquote:Kinderen die geslagen worden ontwikkelen een veel grotere kans om zelf ook te slaan later. (dit is wetenschappelijk bewezen!)
Jullie moeten eens af van het idee dat kinderen kleine volwassenen zijn en dat er altijd met rede te praten is met een kind van 4. Dat is gewoon niet altijd zo.quote:er zijn BETERE methoden tot straffen, die ook GOED zijn voor de ontwikkeling van je kind. Waarom ZOU je niet het BESTE voor je kind willen? dat vraag ik eigenlijk.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of FH dit ook zo ziet.quote:Op woensdag 17 juni 2009 23:19 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ja, dat is het ook. Je merkt ook dat je wat 'krediet' verspeeld heb. En je weer een stukje vertrouwen moet terug winnen. Nog een negatief bij effect is het feit dat de kinderen ook wat 'fysieker' zijn op het schoolplein. Monkey see, monkey do zeg maar. Ben ik ook niet helemaal gelukkig mee.
neen sorry dat is bewezen..quote:
klopt en wat doet dit slaan met een kind. Stap eens af van het idee dat slaan enkel positieve dingen teweeg brengt bij een kind.. "ey dit moet ik niet meer doen". Denk eens aan alle negatieve zaken. Als je het beste wilt voor je kind, doe je dit soort dingen niet.quote:Ik had al geen hoge pet op van pedagogisch Nederland, maar dit maakt het er niet beter op. Kinderen leren niet alleen van ouders, maar nog veel meer van de omgeving waar ze in bivakkeren. Als ze een tik krijgen van een ander kind (en dan is het een ander soort tik, dat snappen ze prima), is het ook niet zo dat ze direct denken dat het normaal is.
en dat doe je desnoods met geweld?? je weet toch wel wat conditioneren is, hoop ik?quote:Het is echt niet zo, dat ik nog nooit in een vechtpartij terecht ben gekomen omdat de wet het me verbiedt. Dat is omdat ik de gevolgen kan overzien en ik gewoon wegga of het met m'n mond aankan. Dat is wat we onze kinderen ook leren.
owwww dat het effect voor jou duidelijk is, dat geloof ik wel. Ik zeg alleen dat fysieke straffen op geen enkele wijze bijdragen aan de ontwikkeling van je kind. En theorie werkt, als je hem weet toe te passen. je weet wel.. mensen plegen onderzoek naar dingen.. onderzoek/wetenschappelijk onderzoek enzquote:Leuk. Theorie. Toch apart dat in de praktijk (bij mij althans, maar dat zal wel weer een self-fulfilling iets zijn) dat het effect prima is.
dat mag jij vinden. Wetenschappelijk onderzoek wijst anders uit.quote:Wow! Je hebt gelijk! Ik heb vroeger ook weleens een tik gehad en nu doe ik het ook weleens
Maar ik neem aan dat je het over slaan van anderen (buiten je kinderen) hebt? Volgens mij zijn daar wel iets meer factoren voor nodig.
ik zeg dat er BETERE methoden tot straffen zijn. Soms moet je inderdaad consequent zijn. dit heb ik NIET tegengesproken. slaan is alleen geen oplossing. Jij moet eens van het idee af dat ordiiair machtsvertoon en je kind vernederen een oplossing is voor het kind. Dat is het namelijk niet.quote:Jullie moeten eens af van het idee dat kinderen kleine volwassenen zijn en dat er altijd met rede te praten is met een kind van 4. Dat is gewoon niet altijd zo.
dat beweer ik ook helemaal niet. en ik geloof best dat jij het heel goed doet als ouder(dat zal ook welquote:Vertel dat maar eens aan de ouder waarvan de vierjarige compleet door het lint gaat. JIJ bepaalt niet wat het beste is op welk moment dan ook voor mijn kind. Dat kan namelijk helemaal niet. Dat ligt aan het kind (1), het moment (2) en de gedraging (3). En dan zullen er nog tal van factoren zijn.
{/quote]
tal van factoren, tal van oplossingen, geen ervan dat uitgaat van fysieke straffen
[quote]
Ik heb al een aantal keren aangegeven dat de tik 1 van de opties is. Ik ben m'n kind niet continu aan het meppen (wat in dit soort discussies door velen dan weer wordt gedacht, is mijn indruk). Het is gewoon 1 van de 300 dingen die ik op dat moment kan doen. En absoluut: soms is het niet goed en heb je de verkeerde optie gekozen. Jammer dan. Ik zie de ' tik' niet als iets slechts, daarom vind ik het alleen maar jammer dat ik de verkeerde optie heb gekozen. Niet dat ik gekozen heb voor 'de tik'.
Maar dat is ook opvoeden: trial-and-error.
Nee, maar belachelijk maken is minstens zo vernederend en daar hoor je niemand over. Daar worden geen topics over geopend, dat wordt nooit aangehaald als kindermishandeling.quote:Op woensdag 17 juni 2009 23:14 schreef Michielos het volgende:
[..]
een tik is niet vernederend wil je zeggen?
Je hebt gelijk. Maar ook mensen die incidenteel een tik uitdelen krijgen er hier van langs (quote:Op woensdag 17 juni 2009 23:15 schreef Moonah het volgende:
[..]
het gaat hier toch om structureel tikken uitdelen?
jawel , geestelijke mishandeling. staat ook in het wetboek.quote:Op woensdag 17 juni 2009 23:34 schreef Grijs het volgende:
[..]
Nee, maar belachelijk maken is minstens zo vernederend en daar hoor je niemand over. Daar worden geen topics over geopend, dat wordt nooit aangehaald als kindermishandeling.
[..]
Je hebt gelijk. Maar ook mensen die incidenteel een tik uitdelen krijgen er hier van langs (;)).
quote:Op woensdag 17 juni 2009 23:34 schreef Michielos het volgende:
Ik ben al verheugd om te horen dat je ook andere dingen probeert enz . Super!
haha okquote:Op woensdag 17 juni 2009 23:37 schreef Moonah het volgende:
[..]
Zo. En nu ga ik naar bed. Ik was nog zó van plan me niet in dit topic te mengen.
Hoe verklaren die wetenschappers dit?quote:Op woensdag 17 juni 2009 23:26 schreef Koosje het volgende:
Maar serieus, ik denk dat er vroeger veel meer 'getikt' werd en je zag vroeger toch niet meer vechtpartijen op straat denk ik.. Dus dan trek ik de redenatie dat je thuis geleerd wordt om in een conflict erop los te slaan in twijfel.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |