Ik ook, maar wel als ik al het andere (heel het opvoed ritueel) al gehad heb. Dus is het in principe toch onmacht?quote:Op woensdag 17 juni 2009 22:32 schreef Five_Horizons het volgende:
Als ik een tik uitdeel, dan doe ik dat bewust.
Dat is maar hoe je er naar kijkt.quote:Op woensdag 17 juni 2009 22:28 schreef Moonah het volgende:
[..]
Kijk, en dáár zijn we bij de onmacht achter de tik, die in het begin van dit topic werd weggehoond.
[..]
Neuh, ik voed hem op.
Neuh, voor jou misschien, omdat je het als laatste optie gebruikt. Wanneer je dus niets meer weet (en dan nog is de term onmacht eigenlijk onzin).quote:Op woensdag 17 juni 2009 22:33 schreef Koosje het volgende:
[..]
Ik ook, maar wel als ik al het andere (heel het opvoed ritueel) al gehad heb. Dus is het in principe toch onmacht?
Als je zoals je zelf beweert nog een aantal andere opties hebt, dan vind ík het weer onzin dat je voor de tik kiest.quote:Op woensdag 17 juni 2009 22:32 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Nou, nee hoor. Wat een onzin.
Als ik een tik uitdeel, dan doe ik dat bewust.
quote:Op woensdag 17 juni 2009 22:33 schreef bixister het volgende:
maar dat komt ook doordat ik nu boodschappen doe als ze op school zit.
Slaan is simpelweg niet de oplossing. Je conditioneert er niet alleen mee "wie de baasis" negatieve conditionering op een stimulus (klassieke conditonering/operante conditionering behaviorisme Pavlov/Skinner) maar ook dat slaan een oplossing is. ja... dat conditioneer jj er ook mee. Het kan zijn dat kinderen niet luisteren maar dan geef je eigenlijk al toe dat slaan een teken uit onmacht is..praten helpt niet meer en dus moet je maar gaan slaan. m.a.w. als het kind later een discussie nietkan winnen , moet het maar gaan slaan.. ??????quote:Op woensdag 17 juni 2009 22:34 schreef Pieter-utd het volgende:
[..]
Dat is maar hoe je er naar kijkt.
Ik denk dat een tik geven een hele natuurlijke manier is om te laten zien 'wie de baas is'. Je kan niet altijd en eeuwig een discussie aangaan met een kind.
Is het kind geven wat hij wil of negeren in de hoop dat hij ophoudt dan ook geen teken van onmacht?
Maar nogmaals niet te pas en te onpas slaan! Af en toe als het kind het verdiend. Zo heb ik het vroeger ook een aantal keer verdiend (hoor mij vroeger zeggenbouwjaar 1987
)
Samara beet toen ze jonger was en als ze dat deed zette ik haar voor straf op de gang. Ik moet zeggen dat ik dat een hele moeilijke periode vond hoor. Maar het op de gang zetten werkte toen wel.quote:Op woensdag 17 juni 2009 22:38 schreef Igraine het volgende:
Ik vind het niet nodig om mijn kind te slaan. Mijn oudste is nu bijna 4 en tot nu toe heb ik nog nooit een tik (al dan niet corrigerend) uitgedeeld. Ik heb haar ook nog nooit op de trap of gang gezet of iets dergelijks. En ze is zeker niet doods en ze is ook niet onhandelbaar of erg vervelend.
Ze zoekt regelmatig grenzen op, zoals ieder gezond kind, maar die worden ook duidelijk aangegeven. Ik verbind wel consequenties aan haar gedrag en dat werkt, hier in ieder geval, goed.
De jongste is bijna 7 maanden, nou ja daarbij is dat nog niet echt aan de orde natuurlijk.
Precies.quote:Op woensdag 17 juni 2009 22:41 schreef Vivi het volgende:
Negeren zie ik trouwens niet als een teken van onmacht, maar als een zeer effectieve manier om aan te geven dat zijn gedrag geen resultaat oplevert (AAAAANDACHT!).
belonen van goed gedrag, negeren van slecht gedrag is beter dan:quote:Op woensdag 17 juni 2009 22:41 schreef Vivi het volgende:
Negeren zie ik trouwens niet als een teken van onmacht, maar als een zeer effectieve manier om aan te geven dat zijn gedrag geen resultaat oplevert (AAAAANDACHT!).
Dat ligt helemaal aan het gedrag en de situatie waarin zich dat voordoet. Meestal is dat bij niet luisteren of vervelend gedrag, iets leuks niet doen. En bij goed gedrag iets leuks wel doen.quote:
Zoals ik al gezegd heb: op dat moment kies ik er bewust voor. Maximaal effect.quote:Op woensdag 17 juni 2009 22:44 schreef Moonah het volgende:
[..]
Als je zoals je zelf beweert nog een aantal andere opties hebt, dan vind ík het weer onzin dat je voor de tik kiest.
Mag je vinden. Ik geloof het niet. Verder ken ik m'n spreekwoordelijke pappenheimers in [OUD] wel. Allemaal politiek correct, maar ondertussen.... (al geldt dat voor het hele internet)quote:Oh, en speaking of which, ik vind het ook onzin dat jij beweert dat ouders die zeggen hun kind geen tik te geven zouden liegen.
[..]
maximum effect voor jou, minimum effect voor de ontwikkeling van je kind.quote:Op woensdag 17 juni 2009 22:48 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Zoals ik al gezegd heb: op dat moment kies ik er bewust voor. Maximaal effect.
[..]
Mag je vinden. Ik geloof het niet. Verder ken ik m'n spreekwoordelijke pappenheimers in [OUD] wel. Allemaal politiek correct, maar ondertussen.... (al geldt dat voor het hele internet)
Ik geloof ook zeker wel dat het werkt, en ik vind er ook niks vreemds aan, alleen ik heb het nog nooit gedaan.quote:Op woensdag 17 juni 2009 22:45 schreef senesta het volgende:
[..]
Samara beet toen ze jonger was en als ze dat deed zette ik haar voor straf op de gang. Ik moet zeggen dat ik dat een hele moeilijke periode vond hoor. Maar het op de gang zetten werkte toen wel.
Ook wel bekend als "Gezond verstand".quote:Op woensdag 17 juni 2009 22:46 schreef Michielos het volgende:
[..]
(behaviorisme & conditionering ,psychologie Brysbaert)
Ah, dus 'wij pappenheimers' liegen omdat we politiek correct willen zijn.quote:Op woensdag 17 juni 2009 22:48 schreef Five_Horizons het volgende:
Mag je vinden. Ik geloof het niet. Verder ken ik m'n spreekwoordelijke pappenheimers in [OUD] wel. Allemaal politiek correct, maar ondertussen.... (al geldt dat voor het hele internet)
quote:Op woensdag 17 juni 2009 22:49 schreef Michielos het volgende:
[..]
maximum effect voor jou, minimum effect voor de ontwikkeling van je kind.
Ik raak een snaar, blijkbaarquote:Op woensdag 17 juni 2009 22:50 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ah, dus 'wij pappenheimers' liegen omdat we politiek correct willen zijn.
""
Hoe bedoel je: ik trek woorden uit z'n verband.... "quote:Op woensdag 17 juni 2009 22:51 schreef miss_sly het volgende:
Ach ik werd eerder vandaag al weggehoond als onervaren ouder omdat ik het voornemen heb om de tik niet als onderdeel van de opvoeding mee te nemen.
en wat jou? jij hebt toch evenmin de wijsheid in pacht. je laat je wel weer érg van je egocentrische kant zien zeg. als jij je iets niet voor kunt stellen, nou, dan zal 't wel niet!quote:
Zo zou ik het ook doen inderdaadquote:Op woensdag 17 juni 2009 22:47 schreef Igraine het volgende:
[..]
Dat ligt helemaal aan het gedrag en de situatie waarin zich dat voordoet. Meestal is dat bij niet luisteren of vervelend gedrag, iets leuks niet doen. En bij goed gedrag iets leuks wel doen.
Een heel simpel voorbeeld van vanmiddag bijvoorbeeld. Ze wil buitenspelen naast onze tuin op de stoep. Dat mag, maar ze moet wel 'tussen de paaltjes' blijven. Gaat ze daar voorbij, dan herinner ik haar daar even aan. Doet ze het nog een keer, zeg ik dat ze de volgende keer maar weer gewoon de tuin in komt en ik het hek op slot doe. Doet ze het dan nog een keer, dan haal ik haar inderdaad de tuin in en gaat het hek dicht. En dan wordt ze boos, en dat mag, maar dat is dan gewoon pech hebben.
Ik moet zeggen dat ik dacht dat het topic ging om een tik tegen de 'pamper' (quote:Op woensdag 17 juni 2009 22:51 schreef miss_sly het volgende:
Ach ik werd eerder vandaag al weggehoond als onervaren ouder omdat ik het voornemen heb om de tik niet als onderdeel van de opvoeding mee te nemen.
Ik zeg daarmee niet dat het me misschien niet een keer kan overkomen, en dat zal dan ook geen ramp zijn. Ik wil het echter wel proberen zonder tikken, en dat is kennelijk al raar.
Ik vind trouwens de tik tegen het achterhoofd waarover gesproken wordt een hele nare tik. Als er getikt wordt is het na een waarschuwing dat de tik eraan komt en dan welbewust op de vingers of de (pamper)bibs. Om de oren en tegen het achterhoofd vind ik niet meer corrigerend.
Nou je gedraagt je nogal arrogant door te beweren dat er gelogen wordt.quote:Op woensdag 17 juni 2009 22:52 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik raak een snaar, blijkbaar"
"
wat mij deskundig maakt?quote:Op woensdag 17 juni 2009 22:51 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
En wat maakt jou deskundig?
Zo moeilijk is het niet, hoor. Kind weet direct dat wat hij deed niet mocht. Een beetje in de ruimte lullen als je kind iets dermate fout deed dat de tik in mijn ogen rechtvaardigde is gewoon nutteloos.
Ik ken m'n kinderen en IK weet welk effect het heeft. Wat daar egocentrisch aan is, mag je me dan even uitleggen.quote:Op woensdag 17 juni 2009 22:54 schreef bixister het volgende:
[..]
en wat jou? jij hebt toch evenmin de wijsheid in pacht. je laat je wel weer érg van je egocentrische kant zien zeg. als jij je iets niet voor kunt stellen, nou, dan zal 't wel niet!
Ik heb een heel arsenaal aan consequenties hoorquote:Op woensdag 17 juni 2009 22:55 schreef Koosje het volgende:
[..]
Zo zou ik het ook doen inderdaadHoopte dat je met andere consequenties zou komen die ik dan ook een keer kon 'proberen'
Ach, het is wellicht je toon, maar daar kun je waarschijnlijk niets aan doen.quote:Op woensdag 17 juni 2009 22:53 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Hoe bedoel je: ik trek woorden uit z'n verband.... ""
Jij kent m'n ervaringen met mijn kinderen? (en die van vele andere ouders....)quote:Op woensdag 17 juni 2009 22:55 schreef Michielos het volgende:
[..]
wat mij deskundig maakt?
jarenlange ervaring als (ortho)pedagoog en diverse jaren stages met kinderen met psychiatrische aandoeningen, normale kinderen, leerlingbegeleiding/counselor en sociaal pedagogisch werker.
anders nog iets?
nee niet in de ruimte lullen. slaan werkt niet. Slaan werkt voor jezelf als snelle korte oplossing. Slaan werkt op geen enkel ontwikkelingsgebied voor je kind. Je wilt toch het beste voor je kind?
quote:Op woensdag 17 juni 2009 22:55 schreef Pieter-utd het volgende:
[..]
Ik moet zeggen dat ik dacht dat het topic ging om een tik tegen de 'pamper' ()
Zoals ik al zei denk ik dat een zo'n tik een natuurlijke manier is om de verhoudingen weer te geven
quote:Op woensdag 17 juni 2009 18:54 schreef Nikmans het volgende:
Hoihoi, ik vroeg me na een discussie af wat de mensen in OUD dachten hierover
Mag je kinderen een corrigerende tik geven ja of nee? Ik heb het niet over bloedneuzen, kneuzingen en blauwe ogen maar een tik op de broek/achterhoofd.
Ik vind persoonlijk dat zoiets karakter bouwt, soms moet een kind gewoon inzien dat het niet kan gaan pushen en onderhandelen maar zich gewoon aan de regels moet houden.
ik weet dat jeje kinderen slaat en dat dat GEEN oplossing is. onder geen geding. Op welk ontwikkelingsgebied wil je je kind vooruit helpen door het een lijfstraf te geven?quote:Op woensdag 17 juni 2009 22:58 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Jij kent m'n ervaringen met mijn kinderen? (en die van vele andere ouders....)
Nou dan?
in dat geval raad ik aan de andere oplossingen eerst te doen. Zoals je zelf al aangeeft helpen die gelukkig ookquote:Op woensdag 17 juni 2009 22:59 schreef Grijs het volgende:
De gang zou hier echt geen alternatief voor een tik zijn! Op de gang is eerder een stap richting een tik bij onze oudste. Als we hem naar de gang sturen dan smijt hij eerst de deur keihard dicht, om er vervolgens zo hard tegenaan te gaan trappen dat de muren ervan heen en weer gaan! Een tik is dan eerder een optie, omdat daarmee escalatie voorkomen wordt (maar gelukkig helpen andere opties meestal ook).
Daarom zijn jullie pedagogisch werkers zo populair. Iemand geeft zijn kind een tik en jullie hebben het meteen over slaan en onderneemt men een poging om het kind weg te halen.quote:Op woensdag 17 juni 2009 23:00 schreef Michielos het volgende:
[..]
ik weet dat jeje kinderen slaat en dat dat GEEN oplossing is. onder geen geding. Op welk ontwikkelingsgebied wil je je kind vooruit helpen door het een lijfstraf te geven?![]()
(gewoon een vraag).
Ja, uiteraard!quote:Op woensdag 17 juni 2009 23:01 schreef Michielos het volgende:
[..]
in dat geval raad ik aan de andere oplossingen eerst te doen. Zoals je zelf al aangeeft helpen die gelukkig ook
goed zo!
waar heb jij het over/??????????quote:Op woensdag 17 juni 2009 23:04 schreef fratsman het volgende:
[..]
Daarom zijn jullie pedagogisch werkers zo populair. Iemand geeft zijn kind een tik en jullie hebben het meteen over slaan en onderneemt men een poging om het kind weg te halen.
Simpel:quote:Op woensdag 17 juni 2009 23:00 schreef Michielos het volgende:
[..]
ik weet dat jeje kinderen slaat en dat dat GEEN oplossing is. onder geen geding. Op welk ontwikkelingsgebied wil je je kind vooruit helpen door het een lijfstraf te geven?![]()
(gewoon een vraag).
ye , probeer dan wat anders. Ik kan mm voorstellen dat je geen gekrijs op de gang wilt en gegooi met spullenquote:Op woensdag 17 juni 2009 23:05 schreef Grijs het volgende:
[..]
Ja, uiteraard!
Ik bedoelde alleen maar te zeggen dat kinderen op de gang zetten niet altijd werkt. En al helemaal niet als alternatief voor een tik (in ons geval).
dat je het ook voor anderen zo goed weet. ga me nu niet vertellen dat je zelfs dat niet begreep.quote:Op woensdag 17 juni 2009 22:56 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik ken m'n kinderen en IK weet welk effect het heeft. Wat daar egocentrisch aan is, mag je me dan even uitleggen.
ye en wat conditioneer je nog meer? niet alleen de goede dingen noemen... Je conditioneerd ook dat slaan een oplossing is als je onmachtig bent. je conditioneerd ook dat fysiek geweld gepast is. nogmaals.. op welk ontwikkelingsniveau draagt dit bij aan de opvoeding vanje kind? ook als er diverse WETENSCHAPPELIJK bewezen betere methodes tot straffen zijn? waarom zou je dan uberhaupt de "minste" oplossing willen, die enkel efficient en gemakkelijk voor de ouder is?/quote:Op woensdag 17 juni 2009 23:06 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Simpel:
Actie = reactie.
Kind doet iets stouts ---> tik. Gevolg: ' Ow...dat had ik dus niet moeten doen. Ik heb een grens overschreden en de ' volgende keer kan ik het weer verwachten. Niet meer doen dus.
Conditioneren is een apart woord hiervoor (het is immers geen hond), maar zo werkt het wel.
Dan kan ik na een scheldkannonade van de kant van m'n kind wel gaan praten over hoe lelijk dat schelden wel niet is en dat hij nu niet *insert spelletje/buitenspelen* mag, maar dat is geen direct gevolg van de actie.
Dat werkt bij volwassenen net zo goed. Een agent die je direct bekeurt bij een foute actie, maakt wel iets meer indruk dan die envelop van het CJIB die 4 maanden na het gepleegde feit bij je op de mat valt. ( ' Gut....waar was dat dan?' )
Dat lijkt me ook heel naar.quote:Op woensdag 17 juni 2009 23:07 schreef Swetsenegger het volgende:
Ja de kinderen luisteren (iets) beter naar mij, maar aan de andere kant krimpen de kinderen wat in elkaar als ik boos ben. En DAT vind ik dan weer heel vervelend.
valt het niet op dat zelfs van zo een kind iets te maken valt... ZONDER ook maar 1x te slaan?quote:Op woensdag 17 juni 2009 23:12 schreef journeyoflife het volgende:
Mocht het zo'n kutkind zijn net als in dat programma van eertse hulp bij opvoeden,, dan vind ik het echt niet raar om een kind even stoot te geven..[ afbeelding ]
een tik is niet vernederend wil je zeggen?quote:Op woensdag 17 juni 2009 23:13 schreef Grijs het volgende:
Maar al dat gezeur over een tik... Iedereen weet dat het verkeerd is om kinderen in elkaar te slaan. En dat een enkele keer een tik geven, voor kan komen en dat de kinderen daar in de meeste gevallen geen blijvende schade van oplopen.
Persoonlijk vind ik je kind belachelijk maken veel ingrijpender dan een tik geven. Maar daar hoor je niemand over en dat zie ik toch wel eens gebeuren (i.t.t. het geven van een tik).
het gaat hier toch om structureel tikken uitdelen?quote:Op woensdag 17 juni 2009 23:13 schreef Grijs het volgende:
Maar al dat gezeur over een tik... Iedereen weet dat het verkeerd is om kinderen in elkaar te slaan. En dat een enkele keer een tik geven, voor kan komen en dat de kinderen daar in de meeste gevallen geen blijvende schade van oplopen.
Hoezo hoor je daar niemand over?quote:Persoonlijk vind ik je kind belachelijk maken veel ingrijpender dan een tik geven. Maar daar hoor je niemand over en dat zie ik toch wel eens gebeuren (i.t.t. het geven van een tik).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |