abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70114317
oh en boodschappen doen met Anna is heel lang drámá geweest. niet eens zozeer omdat ze dan ging zeuren om een snoepje oid, daar kwam ze nog niet eens op, maar omdat ze dan gewoon ineens geen zin meer had en languit ging liggen in de winkel. bijvoorbeeld. en die kwam echt niet als ik de winkel uitliep hoor. maar goed, dan had een tik ook niks uitgehaald. wel tastte ik dan soms ten langen leste haar fysieke integriteit maar even aan door haar op te tillen en de winkel uit te dragen. onder luid gegil van anna. en ik kreeg dan maar weinig meelevende blikken van medemoeders trouwens. tegenwoordig komt dit gelukkig minder vaak voor, maar dat komt ook doordat ik nu boodschappen doe als ze op school zit.
  woensdag 17 juni 2009 @ 22:33:21 #152
6473 Koosje
Deelt uit!
pi_70114328
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 22:32 schreef Five_Horizons het volgende:

Als ik een tik uitdeel, dan doe ik dat bewust.
Ik ook, maar wel als ik al het andere (heel het opvoed ritueel) al gehad heb. Dus is het in principe toch onmacht?
  woensdag 17 juni 2009 @ 22:34:34 #153
139316 Pieter-utd
Art Vandelay
pi_70114384
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 22:28 schreef Moonah het volgende:

[..]

Kijk, en dáár zijn we bij de onmacht achter de tik, die in het begin van dit topic werd weggehoond.
[..]

Neuh, ik voed hem op.
Dat is maar hoe je er naar kijkt.

Ik denk dat een tik geven een hele natuurlijke manier is om te laten zien 'wie de baas is'. Je kan niet altijd en eeuwig een discussie aangaan met een kind.

Is het kind geven wat hij wil of negeren in de hoop dat hij ophoudt dan ook geen teken van onmacht?

Maar nogmaals niet te pas en te onpas slaan! Af en toe als het kind het verdiend. Zo heb ik het vroeger ook een aantal keer verdiend (hoor mij vroeger zeggen bouwjaar 1987 )
pi_70114387
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 22:33 schreef Koosje het volgende:

[..]

Ik ook, maar wel als ik al het andere (heel het opvoed ritueel) al gehad heb. Dus is het in principe toch onmacht?
Neuh, voor jou misschien, omdat je het als laatste optie gebruikt. Wanneer je dus niets meer weet (en dan nog is de term onmacht eigenlijk onzin).

Het is voor mij geen onmacht, het is gewoon 1 van de opties die ik heb en waar ik op dat moment het meeste effect verwacht en krijg. Niets van onmacht bij, hoor
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_70114524
Ik vind het niet nodig om mijn kind te slaan. Mijn oudste is nu bijna 4 en tot nu toe heb ik nog nooit een tik (al dan niet corrigerend) uitgedeeld. Ik heb haar ook nog nooit op de trap of gang gezet of iets dergelijks. En ze is zeker niet doods en ze is ook niet onhandelbaar of erg vervelend.

Ze zoekt regelmatig grenzen op, zoals ieder gezond kind, maar die worden ook duidelijk aangegeven. Ik verbind wel consequenties aan haar gedrag en dat werkt, hier in ieder geval, goed.

De jongste is bijna 7 maanden, nou ja daarbij is dat nog niet echt aan de orde natuurlijk.
-If I know I'm going crazy, I must not be insane-!
  woensdag 17 juni 2009 @ 22:40:23 #156
6473 Koosje
Deelt uit!
pi_70114588
Wat voor consequenties zijn dat Igraine?
  woensdag 17 juni 2009 @ 22:41:14 #157
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_70114632
Negeren zie ik trouwens niet als een teken van onmacht, maar als een zeer effectieve manier om aan te geven dat zijn gedrag geen resultaat oplevert (AAAAANDACHT!).
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
  woensdag 17 juni 2009 @ 22:44:02 #158
11682 Moonah
Jolie femme
pi_70114746
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 22:32 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Nou, nee hoor. Wat een onzin.

Als ik een tik uitdeel, dan doe ik dat bewust.
Als je zoals je zelf beweert nog een aantal andere opties hebt, dan vind ík het weer onzin dat je voor de tik kiest.

Oh, en speaking of which, ik vind het ook onzin dat jij beweert dat ouders die zeggen hun kind geen tik te geven zouden liegen.
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 22:33 schreef bixister het volgende:
maar dat komt ook doordat ik nu boodschappen doe als ze op school zit.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  woensdag 17 juni 2009 @ 22:44:45 #159
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_70114770
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 22:34 schreef Pieter-utd het volgende:

[..]

Dat is maar hoe je er naar kijkt.

Ik denk dat een tik geven een hele natuurlijke manier is om te laten zien 'wie de baas is'. Je kan niet altijd en eeuwig een discussie aangaan met een kind.

Is het kind geven wat hij wil of negeren in de hoop dat hij ophoudt dan ook geen teken van onmacht?

Maar nogmaals niet te pas en te onpas slaan! Af en toe als het kind het verdiend. Zo heb ik het vroeger ook een aantal keer verdiend (hoor mij vroeger zeggen bouwjaar 1987 )
Slaan is simpelweg niet de oplossing. Je conditioneert er niet alleen mee "wie de baasis" negatieve conditionering op een stimulus (klassieke conditonering/operante conditionering behaviorisme Pavlov/Skinner) maar ook dat slaan een oplossing is. ja... dat conditioneer jj er ook mee. Het kan zijn dat kinderen niet luisteren maar dan geef je eigenlijk al toe dat slaan een teken uit onmacht is..praten helpt niet meer en dus moet je maar gaan slaan. m.a.w. als het kind later een discussie nietkan winnen , moet het maar gaan slaan.. ??????
Er zijn vele betere(ook gericht op conditioneringsprocessen) methoden tot straffen en opvoeden.
(lees: ontwikkelingspsychologie professor Feldman, Opvoeden als beroep van professor Kok, Democratisch burgerschap jeugdparticipatie van professor M. De Winter )
Michielos topics zijn als het eten van oesters.
  Moderator woensdag 17 juni 2009 @ 22:45:02 #160
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_70114780
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 22:38 schreef Igraine het volgende:
Ik vind het niet nodig om mijn kind te slaan. Mijn oudste is nu bijna 4 en tot nu toe heb ik nog nooit een tik (al dan niet corrigerend) uitgedeeld. Ik heb haar ook nog nooit op de trap of gang gezet of iets dergelijks. En ze is zeker niet doods en ze is ook niet onhandelbaar of erg vervelend.

Ze zoekt regelmatig grenzen op, zoals ieder gezond kind, maar die worden ook duidelijk aangegeven. Ik verbind wel consequenties aan haar gedrag en dat werkt, hier in ieder geval, goed.

De jongste is bijna 7 maanden, nou ja daarbij is dat nog niet echt aan de orde natuurlijk.
Samara beet toen ze jonger was en als ze dat deed zette ik haar voor straf op de gang. Ik moet zeggen dat ik dat een hele moeilijke periode vond hoor. Maar het op de gang zetten werkte toen wel.
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  woensdag 17 juni 2009 @ 22:45:38 #161
11682 Moonah
Jolie femme
pi_70114799
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 22:41 schreef Vivi het volgende:
Negeren zie ik trouwens niet als een teken van onmacht, maar als een zeer effectieve manier om aan te geven dat zijn gedrag geen resultaat oplevert (AAAAANDACHT!).
Precies.
En je TVvoorbeeld vond ik een heel goede.
  woensdag 17 juni 2009 @ 22:46:20 #162
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_70114821
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 22:41 schreef Vivi het volgende:
belonen van goed gedrag, negeren van slecht gedrag is beter dan:
belonen van goed gedrag, straffen van slecht gedrag (straffen is ook aandacht).
(behaviorisme & conditionering ,psychologie Brysbaert)
pi_70114884
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 22:40 schreef Koosje het volgende:
Wat voor consequenties zijn dat Igraine?
Dat ligt helemaal aan het gedrag en de situatie waarin zich dat voordoet. Meestal is dat bij niet luisteren of vervelend gedrag, iets leuks niet doen. En bij goed gedrag iets leuks wel doen.

Een heel simpel voorbeeld van vanmiddag bijvoorbeeld. Ze wil buitenspelen naast onze tuin op de stoep. Dat mag, maar ze moet wel 'tussen de paaltjes' blijven. Gaat ze daar voorbij, dan herinner ik haar daar even aan. Doet ze het nog een keer, zeg ik dat ze de volgende keer maar weer gewoon de tuin in komt en ik het hek op slot doe. Doet ze het dan nog een keer, dan haal ik haar inderdaad de tuin in en gaat het hek dicht. En dan wordt ze boos, en dat mag, maar dat is dan gewoon pech hebben.
pi_70114913
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 22:44 schreef Moonah het volgende:

[..]

Als je zoals je zelf beweert nog een aantal andere opties hebt, dan vind ík het weer onzin dat je voor de tik kiest.
Zoals ik al gezegd heb: op dat moment kies ik er bewust voor. Maximaal effect.
quote:
Oh, en speaking of which, ik vind het ook onzin dat jij beweert dat ouders die zeggen hun kind geen tik te geven zouden liegen.
[..]
Mag je vinden. Ik geloof het niet. Verder ken ik m'n spreekwoordelijke pappenheimers in [OUD] wel. Allemaal politiek correct, maar ondertussen.... (al geldt dat voor het hele internet)
  woensdag 17 juni 2009 @ 22:49:45 #165
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_70114948
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 22:48 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Zoals ik al gezegd heb: op dat moment kies ik er bewust voor. Maximaal effect.
[..]

Mag je vinden. Ik geloof het niet. Verder ken ik m'n spreekwoordelijke pappenheimers in [OUD] wel. Allemaal politiek correct, maar ondertussen.... (al geldt dat voor het hele internet)
maximum effect voor jou, minimum effect voor de ontwikkeling van je kind.
pi_70114955
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 22:45 schreef senesta het volgende:

[..]

Samara beet toen ze jonger was en als ze dat deed zette ik haar voor straf op de gang. Ik moet zeggen dat ik dat een hele moeilijke periode vond hoor. Maar het op de gang zetten werkte toen wel.
Ik geloof ook zeker wel dat het werkt, en ik vind er ook niks vreemds aan, alleen ik heb het nog nooit gedaan.
  woensdag 17 juni 2009 @ 22:50:25 #167
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_70114978
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 22:46 schreef Michielos het volgende:

[..]

(behaviorisme & conditionering ,psychologie Brysbaert)
Ook wel bekend als "Gezond verstand".
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
  woensdag 17 juni 2009 @ 22:50:43 #168
11682 Moonah
Jolie femme
pi_70114990
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 22:48 schreef Five_Horizons het volgende:

Ah, dus 'wij pappenheimers' liegen omdat we politiek correct willen zijn.

" "

pi_70115037
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 22:49 schreef Michielos het volgende:

[..]

maximum effect voor jou, minimum effect voor de ontwikkeling van je kind.

En wat maakt jou deskundig?

Zo moeilijk is het niet, hoor. Kind weet direct dat wat hij deed niet mocht. Een beetje in de ruimte lullen als je kind iets dermate fout deed dat de tik in mijn ogen rechtvaardigde is gewoon nutteloos.
  Moderator woensdag 17 juni 2009 @ 22:51:58 #170
5428 crew  miss_sly
pi_70115042
Ach ik werd eerder vandaag al weggehoond als onervaren ouder omdat ik het voornemen heb om de tik niet als onderdeel van de opvoeding mee te nemen.

Ik zeg daarmee niet dat het me misschien niet een keer kan overkomen, en dat zal dan ook geen ramp zijn. Ik wil het echter wel proberen zonder tikken, en dat is kennelijk al raar.

Ik vind trouwens de tik tegen het achterhoofd waarover gesproken wordt een hele nare tik. Als er getikt wordt is het na een waarschuwing dat de tik eraan komt en dan welbewust op de vingers of de (pamper)bibs. Om de oren en tegen het achterhoofd vind ik niet meer corrigerend.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_70115075
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 22:50 schreef Moonah het volgende:

[..]

Ah, dus 'wij pappenheimers' liegen omdat we politiek correct willen zijn.

" "

Ik raak een snaar, blijkbaar " "
pi_70115108
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 22:51 schreef miss_sly het volgende:
Ach ik werd eerder vandaag al weggehoond als onervaren ouder omdat ik het voornemen heb om de tik niet als onderdeel van de opvoeding mee te nemen.
Hoe bedoel je: ik trek woorden uit z'n verband.... " "
pi_70115129
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 22:51 schreef Five_Horizons het volgende:

En wat maakt jou deskundig?
en wat jou? jij hebt toch evenmin de wijsheid in pacht. je laat je wel weer érg van je egocentrische kant zien zeg. als jij je iets niet voor kunt stellen, nou, dan zal 't wel niet!
  woensdag 17 juni 2009 @ 22:55:09 #174
6473 Koosje
Deelt uit!
pi_70115147
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 22:47 schreef Igraine het volgende:

[..]

Dat ligt helemaal aan het gedrag en de situatie waarin zich dat voordoet. Meestal is dat bij niet luisteren of vervelend gedrag, iets leuks niet doen. En bij goed gedrag iets leuks wel doen.

Een heel simpel voorbeeld van vanmiddag bijvoorbeeld. Ze wil buitenspelen naast onze tuin op de stoep. Dat mag, maar ze moet wel 'tussen de paaltjes' blijven. Gaat ze daar voorbij, dan herinner ik haar daar even aan. Doet ze het nog een keer, zeg ik dat ze de volgende keer maar weer gewoon de tuin in komt en ik het hek op slot doe. Doet ze het dan nog een keer, dan haal ik haar inderdaad de tuin in en gaat het hek dicht. En dan wordt ze boos, en dat mag, maar dat is dan gewoon pech hebben.
Zo zou ik het ook doen inderdaad Hoopte dat je met andere consequenties zou komen die ik dan ook een keer kon 'proberen'
  woensdag 17 juni 2009 @ 22:55:23 #175
139316 Pieter-utd
Art Vandelay
pi_70115153
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 22:51 schreef miss_sly het volgende:

Ik zeg daarmee niet dat het me misschien niet een keer kan overkomen, en dat zal dan ook geen ramp zijn. Ik wil het echter wel proberen zonder tikken, en dat is kennelijk al raar.

Ik vind trouwens de tik tegen het achterhoofd waarover gesproken wordt een hele nare tik. Als er getikt wordt is het na een waarschuwing dat de tik eraan komt en dan welbewust op de vingers of de (pamper)bibs. Om de oren en tegen het achterhoofd vind ik niet meer corrigerend.
Ik moet zeggen dat ik dacht dat het topic ging om een tik tegen de 'pamper' ( )

Zoals ik al zei denk ik dat een zo'n tik een natuurlijke manier is om de verhoudingen weer te geven
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')