Ik denk dat er in beide subfora mensen zijn die wel goede raad hebben. Zelf heb ik dat in dit geval overigens niet.quote:Op woensdag 27 mei 2009 22:08 schreef dahei het volgende:
Wat doet dit topic eigenlijk in klussen en wonen? Zou hij niet beter op z'n plek staat in Werk geldzaken en recht?
ook mijn gedachte.quote:Op woensdag 27 mei 2009 22:12 schreef -Paul- het volgende:
Misschien is het mooi om een rooster op de muur te schroeven en hier een klimplant op te laten groeien? Dan heb je toch groen en geen last meer van de kinderen.
idd, ga gewoon ff naar de gemeente. bekijk de plannen en indien je het er niet mee eens bent, kun je bezwaar maken.quote:Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Rapaille het volgende:
Vraag die tekeningen gewoon op bij de gemeente. Ik vertrouw het niet, zeker niet dat dat die eerst plannen gaat maken en daarna als het ter sprake komt jullie pas gaat informeren.
ook een hele goeie.quote:Op woensdag 27 mei 2009 23:19 schreef SpiekerJozef het volgende:
En probeer een redelijke bouwtijd af te spreken om te voorkomen dat je drie jaar in de rotzooi zit van nr 18.
Is heel simpel. Je moet binnen een half jaar beginnen en als je langer dan een jaar niets doet wordt je vergunning ingetrokken.quote:Op woensdag 27 mei 2009 23:19 schreef SpiekerJozef het volgende:
En probeer een redelijke bouwtijd af te spreken om te voorkomen dat je drie jaar in de rotzooi zit van nr 18.
Alleen maar iets afspreken heeft weinig zin; wat zijn de consequenties als hij langer bezig is dan?quote:Dat afspreken van een bepaalde tijdsspanne om alles te bouwen wil ik zeker gaan doen - hij knutselt nogal graag en is niet echt bedreven in het afwerken en voltooien van zijn ideetjes.
Ik heb tevens begrepen van een andere vriend dat hij schriftelijke toestemming van mijn kant moet hebben om de heg te verwijderen. Ik zou zelfs kunnen eisen dat hij niet binnen een meter van de erafscheiding gaat bouwen.
Niet als er een nieuwe heg voor in de plaats zet.quote:Op donderdag 28 mei 2009 01:17 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:
Als hij die haag weghaalt zonder jouw toestemming, dan pleegt hij vandalisme.
Toch wel, het terugplaatsen doet niets af aan het feit dat de bestaande haag verwijderd is, wat onder vandalisme valt.quote:Niet als er een nieuwe heg voor in de plaats zet.
Dat klopt, maar dan heeft hij een hoop problemen met het plaatsen van de zijgevel. Hij zou dan dus een of andere gare plaat kunnen gebruiken i.p.v. metselwerk. Tis maar net waar je liever tegenaan kijkt.quote:Overigens als jij vind dat de huidige erfafscheiding voldoet en je wilt hem behouden moet hij volledig op zijn grond bouwen. Dus doe dat ook dat scheelt weer 10 cm tuin.
hihi, zo groot is de tuin van TS niet, maar je hebt zeker een punt.quote:Op donderdag 4 juni 2009 12:54 schreef jack4ya het volgende:
http://www.appeltern.nl/ommuurde-tuin.html
.... en kijk je 's winters tegen een onafgewerkte muur aan omdat ze er niet bij kunnen om te voegen...quote:Op donderdag 4 juni 2009 11:33 schreef HarryP het volgende:
[..]
Niet als er een nieuwe heg voor in de plaats zet.
Overigens als jij vind dat de huidige erfafscheiding voldoet en je wilt hem behouden moet hij volledig op zijn grond bouwen. Dus doe dat ook dat scheelt weer 10 cm tuin.
Het gangpad ligt op zijn perceel, achter de heg. Dit loopt naast zijn huis vanaf de garage naar de rest van zijn tuin.quote:Op donderdag 4 juni 2009 02:21 schreef klusfoobje het volgende:
en ff iets anders. Je hebt het over een gangpad? Dat raak je dan kwijt? Dus als ik dat goed begrijp raak je dan ook de mogelijkheid kwaad om achterom in je tuin te komen ?
Volgens de gemeente mag hij op de erfscheiding bouwen zonder mijn toestemming; als de vergunning volledig verleend is.quote:Op donderdag 4 juni 2009 12:28 schreef jack4ya het volgende:
1) persoonlijk zou ik niet toestaan om op de erfscheiding te laten bouwen, hij blijft maar mooi 20cm(?) aan zijn kant (Kan je ook zijn rommel uit het zicht houden ed. dmv struiken/bomen.
Die komen er gelukkig niet.quote:2) Geen ramen oid toestaan
3 meter is ook hoog, maar volgens de man van de gemeente noodzakelijk.... (?), vanwege de structuur van de bouw. Waarschijnlijk zal het geen berging worden, maar onderdeel van de woonkamer; zoiets liet de buurman destijds doorschemeren. De tekening geeft aan, dat het dak van de uitbouw doorgetrokken zal worden tot aan de dakpannen (ik verwacht met een verloop voor de afwatering). Dat betekent dat we aan de linkerzijde van onze tuin zullen uitkijken over drie verschillende hoogtes met baksteen, dakgoten, dakpannen, afwerkranden van staal. Fraai hoorquote:Op maandag 8 juni 2009 15:58 schreef _VoiD_ het volgende:
Drie meter is wel teringhoog voor een muur. En dan komen ze zo te zien links bij de aansluiting met die garage al in de knoei (lees: dat wordt retelelijk)
Ook kansloos dat hij niet jouw gehele perceel ommuurd. Maarja, dat zal wel zijn omdat hij zelf niet tegen die gevangenismuur aan wil kijken als hij in de tuin zit.
Volgens mij niet, want er is nog een voortuin en tesamen met de achtertuin is dit iets meer dan de helft van het totale perceel.quote:Op dinsdag 9 juni 2009 20:35 schreef Ou-Tannu het volgende:
ik zou t ook niet accepteren ( krijgt je buurman trouwens niet t probleem dat er een tegroot percentage van het perceel bebouwd is straks? )
Deze hebben reeds hun goedkeur gegeven en tegen een uitspraak van de welstandscommissie kan geen beroep aangetekend worden.quote:Op dinsdag 9 juni 2009 21:04 schreef Rapaille het volgende:
Kan je niet iets met de welstandscommissie?
1) Dit punt is puur civielrechtelijk. Hier heeft de gemeente niks mee te makenquote:Op dinsdag 9 juni 2009 19:46 schreef Rooligan het volgende:
[..]
Ik ben bezig met het bezwaarschrift en hanteer de volgende argumenten:
1) Ingediend plan is niet in overeenstemming met hetgeen ons aangegeven is.
2) De erfscheiding zal komen te bestaan uit twee delen (muur en een restje heg); wat optisch onaantrekkelijk is (verschillende materialen en verschillende hoogtes)
3) vermindering van het woongenot (we worden ingesloten door muren).
De hemelafwatering komt weliswaar op zijn perceel en uit ons zicht, maar verdwijnt de grond in in een grind put, grenzend aan ons perceel. Wellicht kan ik hier ook nog iets mee (afvoer water van twee daken naar 1 plek, grote kans op wateroverlast in tuin oid)![]()
Iemand hier verder ervaring mee die mij zou kunnen helpen in het opstellen van het bezwaarschrift?
Je kan een second opinion laten maken. Kostbaar en weinig kans van slagen, maar de mogelijkheid is er wel.quote:Op dinsdag 9 juni 2009 21:23 schreef Rooligan het volgende:
[..]
Deze hebben reeds hun goedkeur gegeven en tegen een uitspraak van de welstandscommissie kan geen beroep aangetekend worden.
reken t eens uit? :pquote:Op dinsdag 9 juni 2009 20:52 schreef Rooligan het volgende:
[..]
Volgens mij niet, want er is nog een voortuin en tesamen met de achtertuin is dit iets meer dan de helft van het totale perceel.
Nee, tot zes weken na de goedkeuring kun je bezwaar indienen.quote:Op dinsdag 9 juni 2009 21:27 schreef LieLie het volgende:
Ik las ergens dat het ter inzage bij de gemeente lag, en later dat het was goedgekeurd.
Had je niet voor die goedkeuring al moeten kijken en bezwaar moeten aantekenen?
Welstand gaat uitsluitend over het uiterlijk van het te bouwen objecct, niet of het aan het bouwbesluit voldoet of in het bestemmingplan past.quote:Op dinsdag 9 juni 2009 21:43 schreef Walter-Ego het volgende:
[..]
Je kan een second opinion laten maken. Kostbaar en weinig kans van slagen, maar de mogelijkheid is er wel.
Nee, die kids spelen nu in het weekend vanaf 07:00u in de tuin, totdat wij naar buiten gaan. Maar om dat nu al om 07:00 te doen (draai ik me liever nog even om, maar met dat lawaai is dat wat vervelenderquote:Op maandag 6 juli 2009 14:43 schreef MamsX het volgende:
Wat lekker flauw. Achjah heb je ook geen last van hun schreeuwende kinderen
Hoelang duurt het voordat je uitsluitsel krijg van de gemeente?
In dit soort zaken altijd keiharde feiten (aanvraag zoals gedaan bij de gemeente) controleren, en niet afgaan op leuke praatjes over de heg. Gelukkig ben je tijdig tot die conclusie gekomen.quote:Op maandag 8 juni 2009 13:34 schreef Rooligan het volgende:
Ik snap nu ineens waarom hij geen tekening had - hij wilde ze gewoonweg niet laten zien en dit er even doorheen proberen te drukken![]()
Oh, dat is mooi vaag.. Maar wel een teken dat ze dondersgoed weten dat ze fout zitten?quote:Op maandag 6 juli 2009 13:32 schreef Rooligan het volgende:
Bezwaar is ingediend en de gemeente heeft reeds een brief gestuurd dat ze het in behandeling zullen nemen. Het is mogelijk dat ik mondeling toelichting moet komen geven. Afwachten dus.
De buren BTW gedragen zich steeds raarder.... zodra ik of mijn vriendin de tuin inga pakken ze de kinderen op en gaan naar binnen en sluiten hoorbaar de deur. Vaak gaat ook de rolluik daarna dicht op de bovenverdieping. Ook zeggen ze ons (en de andere aangrenzende buren) geen goedendag meer als we ze tegenkomen.
Let wel: De vergunning is verleend. Dus juridisch gezien zitten ze niet fout. Hun bouwplannen zijn volledig legaal.quote:Op maandag 6 juli 2009 21:44 schreef LieLie het volgende:
[..]
Oh, dat is mooi vaag.. Maar wel een teken dat ze dondersgoed weten dat ze fout zitten?
Dat is natuurlijk wel op ons van toepassing. De gemeente ambtenaar gaf echter aan dat de buurman zonder mijn toestemming de heg kan verwijderen voor de bouw, omdat de gemeente de vergunning verleend heeft. Wie kan me zeggen wat nu klopt (liefst met een verwijzing naar een juridisch artikel). Ik kom er zelf niet helemaal wijs uit.quote:Hoe zit het als mijn buren mogen bouwen op de plaats van de erfafscheiding?
Hebben uw buren een bouwvergunning gekregen om te bouwen op de plaats waar nu de gemeenschappelijke heg, muur of schutting staat? Dan geldt hetzelfde als hierboven: ze kunnen de erfafscheiding niet weghalen zonder uw toestemming. De gemeente hoeft bij het verstrekken van een bouwvergunning namelijk niet te controleren hoe het precies zit met het eigendom van de grond. Dat is een zaak 'tussen de erven' onderling.
Dus voor zover ik het begrijp: de vergunning is ingetrokken, maar niet vanwege ons bezwaar maar vanwege een procedurefout. De gemeente zal zich opnieuw buigen over de aanvraag en het bijkomend wijzigen van het bestemmingsplan.quote:Naar aanleiding van uw bezwaar hebben wij geconstateerd dat de juridische procedure niet geheel correct is gevolgd. Het conceptbesluit tot het nemen van een ontheffing van het bestemmingsplan heeft niet 6 weken ter inzage gelegen. Dit heeft ertoe geleid dat wij de verleende bouwvergunning op het perceel xxxxx hebben ingetrokken en dat we de concept bouwvergunning en ontheffing alsnog 6 weken ter inzage zullen leggen. Het door u ingediende bezwaar zullen we daarbij aanmerken als een ingekomen zienswijze.
Uiteraard kunt u, zou het college alsnog besluiten om de bouwvergunning te verlenen, wederom bezwaar indienen tegen het nieuw te nemen besluit.
Bij gemeentes is het toch meestal leidzaam afwachten totdat er iets gedaan wordt? Da's in ieder geval mijn ervaring.quote:Op donderdag 16 juli 2009 15:49 schreef error_404 het volgende:
Bronvermelding heb ik niet, wel ervaring; het Juridisch Loket heeft gelijk. Zonder toestemming van beide eigenaren mag hij niet verwijderd worden. Maarja, geen bron dus....
Wat er nu dus gebeurd is alleen maar uitstel; de hele aanvraagprocedure wordt opnieuw gestart.
Is er een mogelijkheid om erachter te komen wat de gemeente van jouw bezwaar vindt, of moet je leidzaam afwachten totdat er een keer een oordeel komt?
Nee, maar ik heb ze al weken niet meer gesproken...quote:Op vrijdag 17 juli 2009 10:49 schreef Furia het volgende:
Hebben de buren toevallig al op dit nieuwtje gereageerd?
Ik weet dat zo net nog niet, al is dat een gevoel.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:11 schreef mime_negert het volgende:
Wanneer het Juridisch Loket gelijkt heeft met betrekking tot het verwijderen van de gezamelijke erfafscheiding is het heel simpel om de bouwvergunning te laten intrekken. Gewoon een jaar lang geen toestemming geven om de heg te verwijderen...
Of zie ik dat te makkelijk?
Ik ben zelf niet geheel in de gemeentelijke bureaucratie thuis, maar als iemand wil bouwen op jouw grond (grond als in vastgelegd in iets als het kadaster)... dient hij hiervoor niet een overeenkomst met jou te sluiten waarin de afspraken staan vastgelegd en dit bij te voegen bij de bouwvergunning? Het zou immers betekenen dat omdat zijn schuurtje bepaalde afmetingen moet hebben, jij hier overlast van zou moeten ondervinden. Allemaal leuk en aardig, maar dient de aanvraag dan niet precies uit te gaan van zijn grond?quote:Op vrijdag 17 juli 2009 18:49 schreef Rooligan het volgende:
Ik weet dat zo net nog niet, al is dat een gevoel.
De man van de gemeente gaf destijds aan, dat ze wel op de erfscheiding moesten bouwen, anders was de breedte van de berging zowel bouwkundig als vergunningstechnisch een probleem... Hoe dat precies zat wist hij me destijds niet te vertellen.
Als die muur tegen de erfafscheiding staat mag jij daar gewoon wel wat mee doen, hoor. Lampje aanhangen, terrasje ervoor, leuk wat planten erbij. Denk dat je er best een leuk hoekje van kunt maken.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 18:49 schreef Rooligan het volgende:
Vervolgens zitten wij met een muur die toch uitsteekt (daar is het ons om te doen) en waar we helemaal niets mee mogen, aangezien hij volledig eigendom is van de achterbuurman.
Dat klopt volgens mij niet hoor; als de muur tegen de erfscheiding aanstaat, is hij niet mandelig en alleen eigendom van de achterburen. Voor bijv. een spijker in de muur te slaan, heb ik dan zijn toestemming nodig.quote:Op zaterdag 8 augustus 2009 16:17 schreef Gia het volgende:
[..]
Als die muur tegen de erfafscheiding staat mag jij daar gewoon wel wat mee doen, hoor. Lampje aanhangen, terrasje ervoor, leuk wat planten erbij. Denk dat je er best een leuk hoekje van kunt maken.
Maar jij mag beplanting plaatsen en je kunt een lantaarntje ook aan een paal bevestigen.quote:Op zaterdag 8 augustus 2009 16:56 schreef Rooligan het volgende:
[..]
Dat klopt volgens mij niet hoor; als de muur tegen de erfscheiding aanstaat, is hij niet mandelig en alleen eigendom van de achterburen. Voor bijv. een spijker in de muur te slaan, heb ik dan zijn toestemming nodig.
Als hij op de erfscheiding staat ,dan loopt de erfscheiding door het midden van de baksteen. Een bak steen is een dikke 6 cm dik, dus mag je dan 3 cm in de muur boren.quote:Op zaterdag 8 augustus 2009 16:56 schreef Rooligan het volgende:
[..]
Dat klopt volgens mij niet hoor; als de muur tegen de erfscheiding aanstaat, is hij niet mandelig en alleen eigendom van de achterburen. Voor bijv. een spijker in de muur te slaan, heb ik dan zijn toestemming nodig.
Het hoeft niet eens onder het midden door te lopen, in dat geval. Als de erfafscheiding, al is het maar een centimeter, onder de muur doorloopt dan is de muur al mandelig.quote:Op maandag 17 augustus 2009 14:07 schreef blaatertje het volgende:
[..]
Als hij op de erfscheiding staat ,dan loopt de erfscheiding door het midden van de baksteen. Een bak steen is een dikke 6 cm dik, dus mag je dan 3 cm in de muur boren.
Het maakt niet uit wie de erfscheiding geplaatst en betaald heeft. Het is altijd gezamenlijk eigendom.
Sterker nog, je kunt vergunning vrij tot op een millimeter van de erfgrens bouwen. Mits (nu nog) het bouwwerk niet groter is dan 10 vierkante meter en hoger dan drie meter is etc. Een tuinhuisje valt dan wel weer onder een lichte bouwvergunning. En ookal heb je een vergunning nodig, dan krijg je die nog als je tot aan de erfgrens bouwt. Vanaf volgend jaar is voor bouwwerken in de achtertuin bijna helemaal geen vergunning meer nodig zelfs.quote:Op maandag 17 augustus 2009 15:05 schreef Arnold_fan het volgende:
Ik dacht dat je sowieso geen vergunning kreeg als je binnen 2 meter van de erfscheiding wilt bouwen?
De buurman van mijn ouders wilde ook een loods op zijn terrein neerzetten op de erfgrens. Omdat mijn ouders dat niet goedvonden zijn ze om de tafel gaan zitten en is hij op 1 meter van de erfgrens komen te staan en hebben mijn ouders die meter (x100) gratis bij hun tuin gekregen.
Omdat het niet klopt; de man van de gemeente speldt je wat op de mouw (logisch, hij heeft immers goedkeuring verleend aan iets waar ie nooit zijn goedkeuring kón verlenen). Alsof de gemeente kan bepalen dat jullie maar even een strook grond mogen inleveren ter breedte van een halve spouwmuur. Dacht het niet.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 18:49 schreef Rooligan het volgende:
De man van de gemeente gaf destijds aan, dat ze wel op de erfscheiding moesten bouwen, anders was de breedte van de berging zowel bouwkundig als vergunningstechnisch een probleem... Hoe dat precies zat wist hij me destijds niet te vertellen.
Net terug van vakantie; geen brief van de gemeente gehad. Lokale gemeentenieuwsblaajde is de afgelopen twee weken niet bezorgd; bij de buren waar we goed contact mee hebben trouwens ook niet. Weet niet direct of dit expres niet bezorgd is, of vakantieperiode (gok maar op het laatste). De afdeling op het gemeentehuis kampt nog met vakantie en kon me niet direct uitsluitsel geven over de status (mijn vast contactpersoon was nog weg).quote:
Hou je wel even de termijn van 6 weken in de gaten waarbinnen bezwaar kan worden gemaakt tegen een nieuwe vergunning die mogelijk toch in jullie vakantie is verleend?! Ben je 1 dag te laat, kun je het schudden.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 09:06 schreef Rooligan het volgende:
De afdeling op het gemeentehuis kampt nog met vakantie en kon me niet direct uitsluitsel geven over de status (mijn vast contactpersoon was nog weg).
Ik vrees dat de kritiek de moeder betrof (dat ze haar kind niet corrigeert) en niet zozeer het kind.quote:Op zondag 30 augustus 2009 00:21 schreef DanielBo het volgende:
Als het ene kind het andere kind blijft beledigen mag je daar als ouder best iets van zeggen tegen de ouders van het kind dat zich niet gedraag lijkt mij.
De vraag was al eerder gesteld: hoe zit het met de fundering? Loopt die vanaf de metselwerkmuur recht omlaag? Of moet die breder worden (en dus waarschijnlijk jullie tuin in)?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 09:06 schreef Rooligan het volgende:
[..]
Net terug van vakantie; geen brief van de gemeente gehad. Lokale gemeentenieuwsblaajde is de afgelopen twee weken niet bezorgd; bij de buren waar we goed contact mee hebben trouwens ook niet. Weet niet direct of dit expres niet bezorgd is, of vakantieperiode (gok maar op het laatste). De afdeling op het gemeentehuis kampt nog met vakantie en kon me niet direct uitsluitsel geven over de status (mijn vast contactpersoon was nog weg).
Achterburen hebben trouwens tijdens onze vakantie zwaar in de clinch gelegen met onze buren op nr. 1 (waar zij ook aan grenzen). Het dochtertje van buurvrouw van nr. 18 (4 jr - onze befaamde achterburen) had luidkeels vage dingen staan roepen op school en op straat over het dochtertje van nr. 1 (onze linkerburen). Buurvrouw van nr. 1 is toen gaan polsen bij nr. 18 om na te gaan hoe de vork in steel zat. Het dochtertje van nr. 18 was toen niet te houden geweest (janken, diezelfde dingen blijven roepen, schreeuwen, krijsen). Buurvrouw van nr. 1 heeft daar een kleine opmerking richting de ouders over gemaakt (in de trant van het corrigeren van het ontoelaatbare gedrag van het dochtertje van nr. 18). De buurman van nr. 18 heeft toen op zeer dwingende toon laten weten dat hij er niet van gediend was dat zijn vrouw werd aangevallen en dat buurvrouw nr. 1 niet meer welkom was in zijn huis....
En anders: schriftelijk laten aangeven wanneer hij/zij die status wel kan geven (en dan niet als het te laat is)quote:Op zondag 30 augustus 2009 02:10 schreef r_one het volgende:
[..]
Hou je wel even de termijn van 6 weken in de gaten waarbinnen bezwaar kan worden gemaakt tegen een nieuwe vergunning die mogelijk toch in jullie vakantie is verleend?! Ben je 1 dag te laat, kun je het schudden.
Ik vind het nogal vreemd dat een willekeurige ambtenaar van bouw- en woningtoezicht zegt geen uitsluitsel te kunnen geven over "de status"; dat checken is een sinecure met de hedendaagse automatisering. Het komt op mij over dat hij je geen uitsluitsel wil geven ... omdat er mogelijk al termijnen lopen?
Ja, moet je inderdaad ook op letten. Hebben wij in onze vorige woning meegemaakt. De buren gingen aanbouwen, bij ons werd een deel van het terras opengebroken. Zouden ze allemaal weer netjes terug leggen.quote:Op zondag 30 augustus 2009 02:18 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
De vraag was al eerder gesteld: hoe zit het met de fundering? Loopt die vanaf de metselwerkmuur recht omlaag? Of moet die breder worden (en dus waarschijnlijk jullie tuin in)?
Fundering staat meestal niet op de tekening. Was bij onze buren destijds ook niet. Toen ze begonnen te bouwen, kregen we te horen dat de fundering aan beide zijden, ik meen, 5 cm breder moest zijn dan de muur. In jouw geval zou dat kunnen betekenen dat de fundering deels op jouw grond komt. Dan kun jij daar niet vast tegen aan een schutting plaatsen en je mag zijn muur niet gebruiken om iets aan op te hangen.quote:Op zondag 30 augustus 2009 12:21 schreef Rooligan het volgende:
Allemaal bedankt voor de goede adviezen!
Ik heb de tekeningen nogmaals bekeken maar nergens wordt melding gemaakt van een fundering, laat staan de diepte ervan. Op de tekening is alleen te zien dat de buitenmuur direct tegen een lijn van de erfscheiding geplaatst wordt (wat overigens wel betekent dat ze ervan uit gaan dat de heg verdwijnt).
Morgen even navraag doen bij de gemeente over de status....
Hij mag zowel wortels als overhangende takken verwijderen.quote:Op zondag 30 augustus 2009 13:51 schreef Rooligan het volgende:
Ik zit even te beredeneren over de opties ivm die fundering....
Zoals ik begrepen heb, sta ik in mijn recht om geen toestemming te verlenen om de heg te verwijderen. Dit betekent dan, dat hij tegen de heg aan zou moeten bouwen. Gezien de wortels van deze heg zich onder de grond hoogstwaarschijnlijk enkele decimeters zullen uitsteken tov takken boven de grond, lijkt het mij dat hij met de fundering storten rekening mee dient te houden. Immers, als hij wortels wil verwijderen om de fundering te plaatsen, dan zal hij dusdanige schade aanrichting aan de heg waardoor deze het hoogstwaarschijnlijk niet zal overleven.
Lijkt mij, dat dat juridisch gezien ook niet zomaar mag, aangezien hij dan iets zal vernielen waarvan ik 50% eigenaar ben en in principe wil behouden.
Wie weet daar meer over?
Ook als dit betekent dat er ernstige schade wordt toegebracht? Volgens het JL mag men geen schade toebrengen aan mandelige erfscheidingen, maar ze geven tegelijkertijd aan dat er inderdaad gesnoeid en wortels verwijderd mogen worden naar eigen inzicht....quote:Op zondag 30 augustus 2009 18:37 schreef Gia het volgende:
[..]
...
Jouw buurman mag dus gewoon de wortels afsteken tot aan de erfgrens, helaas.
Nee, dat mag hij niet zomaar.quote:Op zondag 30 augustus 2009 18:37 schreef Gia het volgende:
Hij mag zowel wortels als overhangende takken verwijderen.
Dat dacht ik dus eigenlijk ook. Snoeien mag toch zolang het geen onherstelbare schade aan de boom/struik/heg met zich meebrengt?quote:
Ik moet mezelf even herstellen, ik was even abuis door het voorbeeld van Gia.quote:Op zondag 30 augustus 2009 20:18 schreef Rooligan het volgende:
Dat dacht ik dus eigenlijk ook. Snoeien mag toch zolang het geen onherstelbare schade aan de boom/struik/heg met zich meebrengt?
En kan iemand dit onderbouwen met een artikel...?Ik heb nog niets kunnen vinden....
Even om zowel de TS als mijzelf voor enige uitspraak te steunen, zou je een APV-artikel dan wel een ander wetsartikel ter ondersteuning kunnen vermelden?quote:Op zondag 30 augustus 2009 20:35 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik moet mezelf even herstellen, ik was even abuis door het voorbeeld van Gia.
In jouw geval is de haag mandelig en mag hij -in beginsel- zijn kant gewoon snoeien. Was het jouw eigen haag (ook op je eigen grond geplant en niet op de erfscheiding), dan moet buurman er -in beginsel- met z'n snoeischaar afblijven.
ahum:quote:Op zondag 30 augustus 2009 20:35 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik moet mezelf even herstellen, ik was even abuis door het voorbeeld van Gia.
In jouw geval is de haag mandelig en mag hij -in beginsel- zijn kant gewoon snoeien. Was het jouw eigen haag (ook op je eigen grond geplant en niet op de erfscheiding), dan moet buurman er -in beginsel- met z'n snoeischaar afblijven.
Wortels mogen dus, schijnbaar, zomaar gekapt worden.quote:Art.5:44 BW geeft iemand het recht om na schriftelijke aanmaning met termijnstelling aan zijn nabuur zelf de over de erfgrens overhangende takken die buiten de 2 m zone staan te kappen of te snoeien. De rechten op grond van Art.5:44 BW worden recht omhoog gemeten op de erfgrens. Hetzelfde is van toepassing op buurman's wortels die doorschieten op het eigen erf. De verplichting tot schriftelijke aanmaning is hiervoor niet nodig. Dit laatste is uiteraard sterk aanvechtbaar.
ahum:quote:Op maandag 31 augustus 2009 07:28 schreef Gia het volgende:
[..]
ahum:
[..]
Wortels mogen dus, schijnbaar, zomaar gekapt worden.
Die laatste toevoeging zal er wel niet voor niets bijstaan, wel?quote:Art.5:44 BW geeft iemand het recht om na schriftelijke aanmaning met termijnstelling aan zijn nabuur zelf de over de erfgrens overhangende takken die buiten de 2 m zone staan te kappen of te snoeien. De rechten op grond van Art.5:44 BW worden recht omhoog gemeten op de erfgrens. Hetzelfde is van toepassing op buurman's wortels die doorschieten op het eigen erf. De verplichting tot schriftelijke aanmaning is hiervoor niet nodig. Dit laatste is uiteraard sterk aanvechtbaar.
Gaat dus over wortels van bomen die netjes 2 meter van de erfgrens staan, maar die wel onder de grond van de buurman doorgroeien, of de tegels omhoog werken. Volgens de wet mag de buurman die dus verwijderen. Ook takken van bomen die over de schutting komen, mag hij verwijderen. Officieel moet hij eerst de eigenaar van de boom de kans geven ze te verwijderen, maar dan mag hij het wel zelf doen.quote:
Wat ik uit dat artikel opmaak is dat bomen niet binnen 2 meter mogen staan.quote:Op maandag 31 augustus 2009 14:37 schreef Feestkabouter het volgende:
en wat met planten/heggen die binnen de 2 meter zone staan dan?
Lees het topic, daar is het antwoord overduidelijk in te vinden, zelfs met plaatjes erbijquote:Op woensdag 2 september 2009 10:39 schreef Gia het volgende:
Wat is nou eigenlijk jouw bezwaar tegen die aanbouw? Waarom wil je het tegenhouden?
Ik heb het topic gelezen!quote:Op woensdag 2 september 2009 10:58 schreef Troel het volgende:
[..]
Lees het topic, daar is het antwoord overduidelijk in te vinden, zelfs met plaatjes erbij
Er zijn duidelijk voordelen voor TS, maar toch wil hij het nu tegenhouden. Alsof zijn uitzicht nu zo geweldig is. Daarbij die drukke kinderen achter zijn heg!quote:Op woensdag 27 mei 2009 21:00 schreef Rooligan het volgende:
Het probleem is echter, ik weet niet of ik wel bezwaar wil indienen. Met zo'n berging ben ik verlost van het vervelende uitzicht en luidruchtig spelende kinderen (ze maken veel meer lawaai dan die van no. 1 en no. 5 - voordat hierover opmerkingen komen). Ik wil graag twee boompjes planten waarmee ik de ramen van no.18 een beetje kan afschermen - en die wil ik dicht op de erfscheiding zetten. Dat zal niet zo'n probleem worden, als ik de verbouwing laat doorgaan...
Verderop maakt hij duidelijk dat hij er toch niet zo blij is (wat ik mij goed voor kan stellen)quote:Op woensdag 2 september 2009 11:30 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik heb het topic gelezen!
Uit de OP:
[..]
Er zijn duidelijk voordelen voor TS, maar toch wil hij het nu tegenhouden. Alsof zijn uitzicht nu zo geweldig is. Daarbij die drukke kinderen achter zijn heg!
Als hij afspraken maakt met de buurman over het gebruik van die muur, denk ik dat hij er best iets moois van kan maken. Daarbij vermoed ik dat hij het niet tegen zal kunnen houden en meer gebaat is met een goede verstandhouding met die mensen.
Ja, zet er coniferen voor, is je tuin meteen nog een stuk kleinerquote:Op woensdag 2 september 2009 16:58 schreef Gia het volgende:
Ach, ik zou er een rij coniferen of zo voor pleuren en die hoger laten worden dan die hele aanbouw. Meteen de lelijke rolluiken uit het zicht. Of inderdaad een paar mooie hoge bomen.
Had inderdaad nog niet gezien dat het ding 3 meter hoog zou worden. Is wel erg hoog. Maar toch denk ik dat ik meer voordelen dan nadelen zie. Het uitzicht zonder die muur is nu ook niet alles.
Dat is namelijk onrechtmatig.quote:Op donderdag 3 september 2009 10:52 schreef Gia het volgende:
TS: Vraag ook naar de fundering. Dat die niet deels op jouw grond komt. Dat is namelijk rete-irritant.
HWA mag niet op of boven de grond van TS gebouwd worden, dat mag buurman mooi op of boven zijn eigen grond doen.quote:Op maandag 7 september 2009 01:22 schreef dvr het volgende:
Ik ben benieuwd wat Bolderbast van plan is met de afwatering. Dadelijk is de muur keurig tot de erfscheiding opgetrokken, maar hangt er een dakgoot van 30cm breed over je perceel. Die iedere herfst leeggeschept moet worden.
Meneer was even van zijn stuk gebracht, maar hervond zich na een aantal seconden weer. Wat blijkt, er is in 2008 een wetswijziging geweest waardoor het opnieuw behandelen van een vergunningsaanvraag na een bezwaarschrift, er geen periode meer is om bezwaar te maken na vergunningverlening. De enige mogelijkheid is dan in beroep gaan.quote:Uiteraard kunt u, zou het college alsnog besluiten om de bouwvergunning te verlenen, wederom bezwaar indienen tegen het nieuw te nemen besluit.
Helemaal mee eens. Patiotuin! Ook meerwaarde.quote:Op donderdag 4 juni 2009 15:51 schreef Bramito het volgende:
Ommuurde tuinen zijn top! In jouw geval maakt het eigenlijk niks uit want je kan ze altijd laten begroeien, (be)schilderen, met hout bekleden, er een heg tegenaan plaatsen of wat dan ook. Je had toch al geen mogenlijkheid tot een vrij uitzicht, dus over di aspect zou ik me niet druk maken. Zoek maar eens op google naar plaatjes met de zoekterm "patio". Ik denk dat je daar wel blij van wordt.
Tevens schaamteloze Tuin Vol Potentie
Dat gat met je rechterbuur moet je wél dichtmaken.quote:Op dinsdag 9 juni 2009 19:51 schreef Rooligan het volgende:
Oh, en hierbij een slechte impressie van hoe het zou worden, gezien vanuit onze woonkamer, op 7 meter afstand van de heg:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Paintskilzz enzo![]()
Vooral geen ruzie laten ontstaan. Een muur geeft ook akoestische afscheiding. Wel ook rechts muurtjr nog.quote:Op zaterdag 8 augustus 2009 17:16 schreef Rooligan het volgende:
Overigens, we hebben niets meer vernomen van de gemeente, de achterburen of anderen.... Ik vermoed dat de aanvraagprocedure gewoon intern bij de gemeente opnieuw gestart is; en dat over een week of drie/vier de vergunning alsnog verleend zal worden. Dan dienen we weer bezwaar in...
In de lente heb ik de heg netjes geknipt aan onze kant, en bovenop de scheuten weggehaald. De achterburen hebben twee weken geleden de heg aan hun kant geknipt!Uiteraard bovenop niet, en alle bladeren hebben ze onder de heg geschoven (wel op hun perceel). Maar onderin zitten er relatief weinig bladeren en ons perceel ligt iets lager, dus bij elk windje hebben wij een bladerenfestijn!
Ach, twee minuutjes harken en ze zijn weg. Ik laat me daardoor overigens niet door gek maken, maar het typeert een beetje het type volk
![]()
Deze week is de achterbuurman de elke dag urenlang aan het klussen in zijn tuin. Boren, zagen, schroeven etc. Mijn vriendin dacht eerst dat hij alvast begonnen was met het muurtje, maar er is niets te zien aan de heg. Verder kan ik zijn tuin niet inkijken en ik wil niet de NSB-er uithangen, dus ik laat hem zijn gang gaan. Hij klust overigens wel op redelijk normale tijden en de geluidsoverlast is ook normaal te noemen (een zaag heeft nu eenmaal geen stille stand). Zijn kids maken overigens meer decibellen dan zijn zaag - maar die vertrekken meestal weer naar binnen als ik de schuifpui opentrekAls ik een stuiver kreeg voor elke keer dat dat jankorgel afgaat, dan kon ik mijn hypotheek aflossen...
710 euro per uitgemeten kadastrale grens en in principe mag je dat gezellig met de buren delen (art 5:46 BW).quote:Op dinsdag 8 september 2009 19:44 schreef Walter-Ego het volgende:
Als het echt op centimeters aankomt kan je altijd je perceel door het Kadaster uit laten meten. Kost je iets van ¤ 600, maar dan weet je wel precies wat van jou is en wat niet. Dat lijkt me gezien je buren niet onverstandig.
Fout gezien. Toch nieuws van Hooligan. Sorry.quote:Op zondag 13 september 2009 11:07 schreef Rooligan het volgende:
Nieuwe ontwikkelingen:
Gisteravond op een house-warming van kennissen verder op in het dorp, stond ik bij een vriendin van deze kennissen. Zij was in gesprek met nog iemand anders en liet de namen van onze achterburen vallen. Ze had al jaren geen direct contact meer met ze maar nu was er toch iets gebeurd... Zonder mezelf voor te stellen mengde ik me een beetje in het gesprek. Zij vertelde dat onze achterburen het huis te koop hadden gezet. Ze gaf aan dat onze achterburen het met niemand in de buurt konden vinden en dat was niet goed voor de opvoeding van de kleintjes. Die desbetreffende vriendin vertelde daarna dat ze van goede vrienden vernomen had dat onze achterburen in zwaar financieel weer zitten en kunnen dus niet anders dan hun huis verkopen. Oh, en er was nog iets met een vergunning die niet doorging.
Ik heb me vervolgens wel even voorgesteld en aangegeven dat ik 1 van de buren ben en degene ben die nu de vergunning vertraagd. Die vriendin vroeg enthousiast wat nu de reden was, en ik gaf aan de omvang van het bouwwerk en gaf wat toelichting. Toen vertelde ze dat ze ons huis kende en dat ze niet verbaasd was dat wij bezwaar hadden aangetekend. Vervolgens vroeg ze of wij contact hadden gehad na het indienen van het bezwaar; waarop mijn "Nee" haar deed glimlachen. "Zo herken ik ze weer," reageerde ze.
Vanochtend op internet maar eens gekeken; en ja hoor: het staat te koop (voor een belachelijk hoge prijs, overigens). Benieuwd hoe nu een en ander gaat lopen.
quote:
quote:Op maandag 14 september 2009 01:13 schreef pepu het volgende:
[..]
Fout gezien. Toch nieuws van Hooligan. Sorry.
Als je effe googled heb je em zo gevonden. Ga em niet plaatsen. Privacy enzo......quote:
Mwoah, dat valt heus mee - zeker voor dat geld.quote:
Dat was volgens de gemeente niet mogelijk, omdat tijdens een vergunningsaanvraag andere 'regels' gelden dan wanneer de vergunning verleend is. Wanneer de procedure nog loopt, is de verkoper dit verplicht te melden aan de gemeente (hetgeen ze niet gedaan hebben). De gemeente zoekt op dit moment uit welke stappen ze moeten ondernemen; ze achtten de kans groot dat de verkopers de vergunning verplicht moeten intrekken.quote:Op vrijdag 18 september 2009 01:28 schreef Adfundum het volgende:
Als ze je willen naaien dan zetten ze de vergunningaanvraag door. Maar misschien is het huis ook iets sneller verkocht met als extraatje een bouwvergunning.
Maar als ik die foto's bekijk, moet ik toch wel zeggen dat ik het een heel mooie, grote keuken vind. Ook de badkamer en huiskamer zijn erg mooi. De slaapkamers zijn wat klein, dat wel en de tuin kan ook wel een opknapbeurt gebruiken. Het zwembad zou ik al niet hoeven, lelijke grote tank.quote:Op dinsdag 22 september 2009 11:13 schreef Rooligan het volgende:
[..]
Mwoah, dat valt heus mee - zeker voor dat geld.
Het huis is wat groter dan het onze, maar niet heel veel. Ze hebben wel een serre bijgebouwd van ongeveer 5,5 x 3,5. Ze hebben wel een diepe tuin, maar die is volgebouwd. Redelijk wat grondoppervlak, maar niet echt handig besteed. Oh, en het zwembad is ter overname... Hoewel ik er nooit binnen ben geweest weet ik van de andere buren dat de afwerking niet altijd je van het is. Ook zijn de foto's op de site en in de folder van lage kwaliteit en allemaal geschoten met een groothoeklens.
Het is een overigens wel een prima huis; geen achterstallig onderhoud of echte wansmaak (als je dat zo mag zeggen). Het is ook helemaal niet uitgewoond oid. Maar goed, ik vermoed dat ze de aanbouw, de nieuwe keuken en badkamer (toen ze er kwamen wonen) eruit willen hebben. Ze zijn uiteraard vrij om dat te proberen.
Ze vragen te veel in verhouding met de prijzen in de buurt. Een vergelijkbare huis is twee jaar geleden verkocht voor ca. 45.000 euro minder dan hun vraagprijs (wel met wat minder grond); en toen was de kredietcrisis nog niet zo heftig als nu. Overigens (uit betrouwbare bron) weet ik dat ze het huis bijna zeven jaar geleden hebben gekocht voor een bedrag ruim onder de twee ton. De vraagprijs is imo gewoon niet reëel - maar goed; ik ben ook geen makelaar.
Na het topic doorgelezen te hebben ben ik wel benieuwd naar de afloopquote:Dat hoor ik dus nog binnenkort....
Bij deze dan:quote:Op dinsdag 22 september 2009 11:55 schreef deedeetee het volgende:
Na het topic doorgelezen te hebben ben ik wel benieuwd naar de afloop
Dus voor zover ik begrijp, mogen wortels en takken alleen gesnoeid worden wanneer het voortbestaan van de heg/boom niet in gevaar wordt gebracht. Dus wie hier nog wat licht op kan schijnen, graag.quote:Snoeirecht betekent niet dat alle takken die overhangen tot de erfgrens kunnen worden teruggesnoeid. De buurman moet zijn snoeirecht in redelijkheid gebruiken. Het snoeirecht is bedoeld om enkele takken of wortels te verwijderen, dus niet om zo rigoureus te snoeien dat het voortbestaan van de boom in gevaar komt. Een halvering van kroon of wortelstelsel kan het leven van een boom bedreigen en dit zal als misbruik van (snoei)recht worden aangemerkt. Bovendien zal dan sprake zijn van strafbaar handelen, omdat rigoureus snoeien gezien wordt als vellen zonder kapvergunning
Ja, duh!quote:Op woensdag 14 oktober 2009 14:40 schreef Bramito het volgende:
De advocate was zeker van de RBV?
De reden dat een gemeente dat niet doet is alleen de mogelijkheid van schadeclaims. En als 1 iemand een sorry-brief krijgt, verwacht iedereen er zo een (ook als ze 200% geen recht daar op hebben) Al met al altijd irritant in dit soort gevallen.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 13:57 schreef jack4ya het volgende:
Onze ervaring was dat een gemeente niet snel van zichzelf zeggen dat ze eerder fout zaten.
In ons geval was het bezwaar ook behandeld door dezelfde persoon die initieel toestemming had gegeven voor een verbouwing.
En daar sta je dan.
[..]
Nou, ik wilde het even zeker weten, voordat ik wat off topic comentaar geef dat misschien nergens op slaat.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 15:27 schreef jack4ya het volgende:
[..]
Ja, duh!![]()
Was ik niet duidelijk genoeg?
Kun je toch net zo goed zeggen dat je buren bij de aankoop van hun huis er rekening mee hadden moeten houden dat een flinke uitbreiding er van wel eens op ergernis (vanwege de overlast) bij de buren zou kunnen stuiten.quote:Ik had bijvoorbeeld bij de aankoop van mijn huis (5 jaar geleden) rekening moeten houden met het feit dat mijn achterburen mogelijkerwijs zouden willen bijbouwen; zelfs met bebouwingen waar ontheffingen voor nodig zijn. Beetje ver gezocht imo. Verder verder geeft de gemeente aan dat ze 'verstening' van de tuin begrijpelijk is, maar dat met klimop veel te doen is...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |