abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_69468085
delen geen informatie met ons....
(Let op: lang verhaal dus )

Dit is voor mij een topic om informatie in te winnen hoe te handelen om iedereen die er direct betrokken bij is tevreden te stellen. Ik ben op zoek naar een plezierige oplossing

Al een jaar of 4 wonen wij gezellig in een klein dorpje vlak bij de Belgische grens. Huisje is niet heel groot, onze tuin zelfs aan de kleinere kant. Dat geeft niets, we zijn heel tevreden. We hebben goed contact met de buren links en rechts van ons. Aan de voorkant hebben we geen directe buren en aan de achterkant hebben we ze wel, maar nauwelijks contact mee. Dat is al sinds het begin zo en laten we het erop houden dat ze van een ander (ik zeg niet beter of slechter) kaliber dan ons zijn.

Deze achterbuurman is verzot op klussen. Zo heeft hij in de tijd dat we er wonen een uitbouw geplaatst achter de woonkamer, hier een aantal maanden laten een schuin dak op gezet, weer later een veranda overkapping aangebouwd, een demontabel zwembad geplaatst (van zo'n 5 meter doorsnede) en nog een tuinhuis en speeltoestel geplaatst. Alles is omringd met grind. Volgens hem allemaal binnen de afmetingen en voorwaarden dat het zonder vergunning mocht zijn. Hij heeft inderdaad controle gehad van de gemeente en alles was in orde bevonden. De tuin is ondertussen dusdanig dicht gebouwd, dat zijn kinderen (van 2 en 4) nu spelen op het paadje tussen zijn huis en onze erfafscheiding.

De rest van de tuin komen ze niet in aangezien daar een hekwerk geplaatst is dat ze niet bij het zwembad kunnen komen. Het paadje ongeveer 3,5 meter breed en 10 meter lang; is volledig beklinkerd en de troep van de vorige klusactie (herfst 2008) ligt er nog. Het is maar waar je je kinderen wil laten spelen. Het speeltoestel gebruiken ze nauwelijks... Maar goed, ieder het zijne. Dit roept om een schetsje:

- Rooligan woont op no. 3; de achterburen hebben no. 18 (wonen op een dwarsstraat).
- De groene lijn is de beukenhaag = erafscheiding en staat precies op de grens.
- De zwarte lijnen zijn stenen muren; de bruine lijnen zijn schuttingen; de stippellijn is het hekwerk dat het looppad van de rest van de tuin afscheidt.

En nog wat foto's ter verduidelijking:

Ons uitzicht vanuit de kamer.

De linkerkant van de tuin (grenzend aan de garages van no. 1 en no. 18)

De rechterkant (grenzend aan no. 5)

Een poging om het looppad te kieken

De tuin die er 4 jaar geleden in zat zijn we nu moe (was niet door ons aangelegd) en we willen wat nieuws (vandaar ook die zandbak). Dus ik ben een aantal weken geleden begonnen met het leegruimen van de tuin. Tijdens een middagje bikkelen spreekt mijn achterbuurman mij aan. Hij zat erover te denken om de erfafscheiding (de beukenhaag van twee meter hoog) te vervangen en wilde weten hoe ik er over dacht. Nou zijn we blij met wat groen in de tuin; maar de haag is slechts van midden mei tot midden september dicht met groene bladeren. De rest van het jaar kijken wij uit op zijn tuin en troep. Dus zijn idee klonk ons in eerste instantie niet eens gek in de oren. Ik heb aangegeven er niet direct op tegen te zijn.

Naarmate het gesprek vorderde bleek dat hij hier al langer over nadacht en zijn plannetje al getrokken had. Hij wilde een berging maken op de plaats van het looppad. Hij had de aanvraag al ingediend bij de gemeente en alles zou op korte termijn beklonken moeten zijn. Hier schrok ik toch wel wat van; immers wij kijken hier rechtstreeks op uit. Hij verzekerde me dat hij natuurlijk aan ons gedacht had en dat de berging daarom niet hoger zou worden dan de heg nu was. De heg zou tot aan de schutting van no. 5 verdwijnen en dus bakstenen muur voor in de plaats komen.

Ik heb hem aangegeven dat ik hierover wil nadenken en wat meer informatie wil hebben alvorens hier zomaar mee accoord te gaan. Ik heb gevraagd om eens wat tekeningen te laten zien. Hij zou dit regelen en bij mij langs komen. Dan konden we het er samen over hebben hoe en wat en op welke termijn etc.

Hij moet nog steeds langskomen... Ik heb hem daar nog een paar keer op geattendeerd en hij was ermee bezig. Vervolgens lees ik twee weken geleden in het gemeentenieuwsblad dat zijn aanvraag goedgekeurd was door de welstand commissie en nu ter beoordeling lag bij de gemeente zelf. Ik ben naar hem toegegaan en hem nogmaals gevraagd naar de tekeningen die hij heeft ingediend. Hij gaf aan de tekeningen maar vluchtig te hebben gezien en ongeveer wel wist hoe het eruit kwam te zien. Ik nam hier natuurlijk geen genoegen mee, maar meer kon hij mij niet vertellen. Hij zou nogmaals kijken of hij een tekening kon krijgen van zijn architect.

Nu zijn we weer twee weken verder en de gemeente heeft inmiddels de vergunning verleend. Ik heb nu nog krap 4 weken om (gefundeerd) bezwaar in te dienen als ik wil. Het probleem is echter, ik weet niet of ik wel bezwaar wil indienen. Met zo'n berging ben ik verlost van het vervelende uitzicht en luidruchtig spelende kinderen (ze maken veel meer lawaai dan die van no. 1 en no. 5 - voordat hierover opmerkingen komen ). Ik wil graag twee boompjes planten waarmee ik de ramen van no.18 een beetje kan afschermen - en die wil ik dicht op de erfscheiding zetten. Dat zal niet zo'n probleem worden, als ik de verbouwing laat doorgaan...
Aan de andere kant, kijk ik dan tegen twee bakstenen muren op (links en achterin) en ik ben bang dat mijn woongenot achteruit zal gaan - en dan denk ik niet eens aan waardevermindering. Daarnaast moet ik nu weer rekening gaan houden met de achterste meter in mijn nieuwe tuin als men die muur wil gaan bouwen. De achterbuurman wil het werk nl. door vrienden laten doen en daar ergens dit jaar nog mee beginnen...

Ik ga in ieder geval volgende week de inhoud van de vergunning bekijken op het gemeentehuis en hoogstwaarschijnlijk ook de tekeningen. Wie heeft er verder nog tips? Oh ja, praten heb ik al diverse malen met hem gedaan, maar daar komt niet echt een zinnig woord uit. Wat zouden jullie verder nog doen?
Check mijn website en mijn band: The Pink Floyd Sound.
Volgende optredens:
- 2, 3, 4 - Newcastleupon Tyne (UK)
- 14 januari 2012 - Perron55 (Venlo)
pi_69468941
gek dat ie die tekeningen niet gewoon laat zien, je zou bijna denken dat er iets achter zit
Op donderdag 22 mei 2008 10:28 schreef Spittie het volgende:
swarma spam hoer
Op maandag 4 mei 2009 16:09 schreef Broekpaling het volgende:
Swarmahoer, deleting your posts while users are still writing them.
pi_69470853
Hij zal bij de gemeente zijn bouwtekeningen moeten hebben indienen. Die zullen daar dus ook voor jou ter inzage liggen. Op deze manier weet je overigens ook zeker dat het de juiste tekeningen zijn.
Als je de plannen hebt kun je verder gaan kijken wat je doet. Je geeft zelf al aan dat er voor en nadelen zijn. Die zul je moeten afwegen.
Voor de bomen zul je schriftelijk toestemming moeten krijgen van je buurman. Anders kan hij ieder moment eisen dat je ze weer weghaalt. Gewoon op een papiertje tekenen zal niet genoeg zijn. Wil je zeker van je zaak zijn, laat het dan opstellen door een notaris.
Ik heb wel het gevoel dat je inmiddels ontzettend ingebouwd zit!
Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
pi_69470931
Wat doet dit topic eigenlijk in klussen en wonen? Zou hij niet beter op z'n plek staat in Werk geldzaken en recht?
Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
pi_69471092
Misschien is het mooi om een rooster op de muur te schroeven en hier een klimplant op te laten groeien? Dan heb je toch groen en geen last meer van de kinderen.

En zeg tegen de buurman dat je geen bezwaar indient, mits hij een document ondertekent waarin staat dat jij je boompjes mag planten.
pi_69471100
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 22:08 schreef dahei het volgende:
Wat doet dit topic eigenlijk in klussen en wonen? Zou hij niet beter op z'n plek staat in Werk geldzaken en recht?
Ik denk dat er in beide subfora mensen zijn die wel goede raad hebben. Zelf heb ik dat in dit geval overigens niet.
  † In Memoriam † woensdag 27 mei 2009 @ 22:28:35 #7
21636 Feestkabouter
pi_69472049
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 22:12 schreef -Paul- het volgende:
Misschien is het mooi om een rooster op de muur te schroeven en hier een klimplant op te laten groeien? Dan heb je toch groen en geen last meer van de kinderen.
ook mijn gedachte.

die buurman van nr 18 zal overigens weinig bezwaar hebben tegen de boompjes lijkt me, want die 'woont' dan niet eens meer aan jouw kant.

let wel op: check in tekeningen bij gemeente de hoogte van zijn plannen, of er niet stiekum nog een schoorsteentje of wat dan ook op komt, en of er geen ramen aan jouw kant komen.

wat verzamelt ie dat ie zoveel ruimte nodig heeft?
pi_69473453
en natuurlijk ook erop letten dat er niet een stukje afgesnoept wordt van jouw tuin. Ik zou er in ieder geval bij gaan staan met twee piketpaaltjes
pi_69474041
Vraag die tekeningen gewoon op bij de gemeente. Ik vertrouw het niet, zeker niet dat dat die eerst plannen gaat maken en daarna als het ter sprake komt jullie pas gaat informeren.
  woensdag 27 mei 2009 @ 23:09:55 #10
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_69474108
En let erop dat hij de muur niet op jouw grond zet.
pi_69474517
En probeer een redelijke bouwtijd af te spreken om te voorkomen dat je drie jaar in de rotzooi zit van nr 18.
Ik probeerde de tijd te doden maar het was de tijd z'n tijd nog niet...
  woensdag 27 mei 2009 @ 23:57:23 #12
27055 Driekeerniks.be
Spam-verdelger klasse 2
pi_69475790
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Rapaille het volgende:
Vraag die tekeningen gewoon op bij de gemeente. Ik vertrouw het niet, zeker niet dat dat die eerst plannen gaat maken en daarna als het ter sprake komt jullie pas gaat informeren.
idd, ga gewoon ff naar de gemeente. bekijk de plannen en indien je het er niet mee eens bent, kun je bezwaar maken.
't is niet zo dat je een hekel aan iemand hoeft te hebben om bezwaar te maken, maar puur bezwaar maakt omdat je er zelf minder van wordt.

(zit in een soortgelijke situatie waar mijn buren mij iets anders voorspiegelden dan ze aangevraagd hebben en de zaak komt op mijn verzoek binnenkort voor de bezwaarcommissie)

je bent nu nog op tijd om bezwaar aan te tekenen, en misschien vallen de plannen wel mee en valt het wel in de smaak. dan hoef je geen bezwaar te maken.

dus gewoon ff naar de gemeente.
© www.driekeerniks.be
  donderdag 28 mei 2009 @ 01:17:55 #13
110933 F4T4L_3RR0R
R.I.P. webicon ;(
pi_69477578
Als hij die haag weghaalt zonder jouw toestemming, dan pleegt hij vandalisme.
Een ballonvaarder die door de mand valt is nooit grappig...
  † In Memoriam † donderdag 28 mei 2009 @ 01:26:45 #14
21636 Feestkabouter
pi_69477704
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 23:19 schreef SpiekerJozef het volgende:
En probeer een redelijke bouwtijd af te spreken om te voorkomen dat je drie jaar in de rotzooi zit van nr 18.
ook een hele goeie.
is heel simpel om daar afspraken over op papier te zetten.
en noem daarbij: inclusief zijn rotzooi in jouw tuin opruimen!
pi_69480045
Bedankt voor jullie nuttige reacties!
Ik ga dus eerst de tekeningen op mijn gemak bekijken - een vriend van me is bouwkundige en heeft wel zin om mee te gaan.
Dat afspreken van een bepaalde tijdsspanne om alles te bouwen wil ik zeker gaan doen - hij knutselt nogal graag en is niet echt bedreven in het afwerken en voltooien van zijn ideetjes.
Ik heb tevens begrepen van een andere vriend dat hij schriftelijke toestemming van mijn kant moet hebben om de heg te verwijderen. Ik zou zelfs kunnen eisen dat hij niet binnen een meter van de erafscheiding gaat bouwen.

Maar goed, laten we eerst maar de tekeningen bekijken en aan de hand daarvan handelen; nu is het nog suggesteren.... Ik houd jullie op de hoogte!
Check mijn website en mijn band: The Pink Floyd Sound.
Volgende optredens:
- 2, 3, 4 - Newcastleupon Tyne (UK)
- 14 januari 2012 - Perron55 (Venlo)
  donderdag 28 mei 2009 @ 08:59:19 #16
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_69480141
Als alternatief zou je kunnen voorstellen dat jullie op zijn kosten de nieuwe muur mogen laten begroeien met bijvoorbeeld druiven, clematis of een andere klimplant. Of hij betaalt een smalle en mooie erfafscheiding die tegen de muur wordt aangezet.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  PR/Manusje van alles woensdag 3 juni 2009 @ 23:53:33 #17
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_69686940
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 23:19 schreef SpiekerJozef het volgende:
Is heel simpel. Je moet binnen een half jaar beginnen en als je langer dan een jaar niets doet wordt je vergunning ingetrokken.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  donderdag 4 juni 2009 @ 02:21:20 #18
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_69689275
Ik zou het niet doen hoor.

1 nog meer baksteen zou me behoorlijk depressief maken als ik er tegen aan moest kijken
2 waarde en leefgenot vermindering
3, een stenen muur kan lekker gaan galmen mbt geluid

en ff iets anders. Je hebt het over een gangpad? Dat raak je dan kwijt? Dus als ik dat goed begrijp raak je dan ook de mogelijkheid kwaad om achterom in je tuin te komen ?

Daarnaast, als die man idd de neiging heeft om te beginnen maar niet af te maken. Geef hem aan dat hij eerst maar es overal de rotzooi opruimt, de andere dingen afmaakt en laat hem dan nog eens komen praten.

Wat voro mij overigens de grootste afknapper en dus BO GO zou vormen is het gel*l van hem dat hij gene tekening heeft. Die MOET hij hebben als hij een vergunningsverzoek indient. Hij wil ze je niet laten zien lijkt het en dat is nu niet direct een positief iets...
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  donderdag 4 juni 2009 @ 09:42:10 #19
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_69692003
quote:
Dat afspreken van een bepaalde tijdsspanne om alles te bouwen wil ik zeker gaan doen - hij knutselt nogal graag en is niet echt bedreven in het afwerken en voltooien van zijn ideetjes.
Ik heb tevens begrepen van een andere vriend dat hij schriftelijke toestemming van mijn kant moet hebben om de heg te verwijderen. Ik zou zelfs kunnen eisen dat hij niet binnen een meter van de erafscheiding gaat bouwen.
Alleen maar iets afspreken heeft weinig zin; wat zijn de consequenties als hij langer bezig is dan?
Laat het kadaster ook even uitzoeken waar exact de erfgrens ligt, dan kun je voorkomen dat hij op jouw grond gaat bouwen.
Nog iets: als hij op de erfgrens gaat bouwen, zal hij dus wel gebruik moeten maken van jouw tuin om de fundering, muren etc. te plaatsen. Maak hier dus iig wel heel erg goede afspraken over!
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
  donderdag 4 juni 2009 @ 11:33:57 #20
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_69695462
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 01:17 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:
Als hij die haag weghaalt zonder jouw toestemming, dan pleegt hij vandalisme.
Niet als er een nieuwe heg voor in de plaats zet.
Overigens als jij vind dat de huidige erfafscheiding voldoet en je wilt hem behouden moet hij volledig op zijn grond bouwen. Dus doe dat ook dat scheelt weer 10 cm tuin.
  donderdag 4 juni 2009 @ 12:16:35 #21
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_69696824
quote:
Niet als er een nieuwe heg voor in de plaats zet.
Toch wel, het terugplaatsen doet niets af aan het feit dat de bestaande haag verwijderd is, wat onder vandalisme valt.
quote:
Overigens als jij vind dat de huidige erfafscheiding voldoet en je wilt hem behouden moet hij volledig op zijn grond bouwen. Dus doe dat ook dat scheelt weer 10 cm tuin.
Dat klopt, maar dan heeft hij een hoop problemen met het plaatsen van de zijgevel. Hij zou dan dus een of andere gare plaat kunnen gebruiken i.p.v. metselwerk. Tis maar net waar je liever tegenaan kijkt.
  donderdag 4 juni 2009 @ 12:28:55 #22
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_69697191
Wat ik mis in het verhaal: van wie is het looppad? Is er recht van overpad?

Verder...
1) persoonlijk zou ik niet toestaan om op de erfscheiding te laten bouwen, hij blijft maar mooi 20cm(?) aan zijn kant (Kan je ook zijn rommel uit het zicht houden ed. dmv struiken/bomen.
2) Geen ramen oid toestaan
3) Verifieer de hoogte van de bouwplannen
3) ommuurde tuinen kunnen een plaatje zijn. Ik zal zo wat voorbeelden opduikelen. Hoeft geen issue te zijn.
4) Je mag wel bomen planten mits je bepaalde maten aanhoud

ik zal even googlen her en der
pi_69697734
Let ook er op of er geen erfdienstbaarheid / recht overpad is op het pad en of de bouwplannen niet voor een deel op jouw grond zijn. Dit zijn zake waar de gemeente voor een vergunning niet naar kijkt aangezien dat civiele zaken en geen bouwtechnische of bestemmingstechineche zaken zijn.

Bomen op of vlakbij de erfgrens heb je toestemming nodig anders niet. (afstand tot erfgrens gaat tot aan de stam niet de takken)
  donderdag 4 juni 2009 @ 12:54:53 #24
76542 jack4ya
bê-ê-êh
  donderdag 4 juni 2009 @ 13:03:42 #25
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_69698332
quote:
hihi, zo groot is de tuin van TS niet, maar je hebt zeker een punt.
Ramen in een zijgevel direct op de erfgrens zijn sowieso nooit toegestaan, deze moeten zich minimaal 2 meter van de erfgrens bevinden. Dus dan zou de buurman een uitbouw van 1,5 meter mogen maken
Recht van overpad is er niet, aangezien het geen ontsluitend pad is voor meerdere woningen, maar uitkomt op de garage van de buurman zelf. Gewoon een stuk achtertuin dus.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')