delen geen informatie met ons....
(Let op: lang verhaal dus

)
Dit is voor mij een topic om informatie in te winnen hoe te handelen om iedereen die er direct betrokken bij is tevreden te stellen. Ik ben op zoek naar een plezierige oplossing

Al een jaar of 4 wonen wij gezellig in een klein dorpje vlak bij de Belgische grens. Huisje is niet heel groot, onze tuin zelfs aan de kleinere kant. Dat geeft niets, we zijn heel tevreden. We hebben goed contact met de buren links en rechts van ons. Aan de voorkant hebben we geen directe buren en aan de achterkant hebben we ze wel, maar nauwelijks contact mee. Dat is al sinds het begin zo en laten we het erop houden dat ze van een ander (ik zeg niet beter of slechter) kaliber dan ons zijn.
Deze achterbuurman is verzot op klussen. Zo heeft hij in de tijd dat we er wonen een uitbouw geplaatst achter de woonkamer, hier een aantal maanden laten een schuin dak op gezet, weer later een veranda overkapping aangebouwd, een demontabel zwembad geplaatst (van zo'n 5 meter doorsnede) en nog een tuinhuis en speeltoestel geplaatst. Alles is omringd met grind. Volgens hem allemaal binnen de afmetingen en voorwaarden dat het zonder vergunning mocht zijn. Hij heeft inderdaad controle gehad van de gemeente en alles was in orde bevonden. De tuin is ondertussen dusdanig dicht gebouwd, dat zijn kinderen (van 2 en 4) nu spelen op het paadje tussen zijn huis en onze erfafscheiding.
De rest van de tuin komen ze niet in aangezien daar een hekwerk geplaatst is dat ze niet bij het zwembad kunnen komen. Het paadje ongeveer 3,5 meter breed en 10 meter lang; is volledig beklinkerd en de troep van de vorige klusactie (herfst 2008) ligt er nog. Het is maar waar je je kinderen wil laten spelen. Het speeltoestel gebruiken ze nauwelijks... Maar goed, ieder het zijne. Dit roept om een schetsje:
- Rooligan woont op no. 3; de achterburen hebben no. 18 (wonen op een dwarsstraat).
- De groene lijn is de beukenhaag = erafscheiding en staat precies op de grens.
- De zwarte lijnen zijn stenen muren; de bruine lijnen zijn schuttingen; de stippellijn is het hekwerk dat het looppad van de rest van de tuin afscheidt. En nog wat foto's ter verduidelijking:
Ons uitzicht vanuit de kamer.
De linkerkant van de tuin (grenzend aan de garages van no. 1 en no. 18)
De rechterkant (grenzend aan no. 5)
Een poging om het looppad te kiekenDe tuin die er 4 jaar geleden in zat zijn we nu moe (was niet door ons aangelegd) en we willen wat nieuws (vandaar ook die zandbak). Dus ik ben een aantal weken geleden begonnen met het leegruimen van de tuin. Tijdens een middagje bikkelen spreekt mijn achterbuurman mij aan. Hij zat erover te denken om de erfafscheiding (de beukenhaag van twee meter hoog) te vervangen en wilde weten hoe ik er over dacht. Nou zijn we blij met wat groen in de tuin; maar de haag is slechts van midden mei tot midden september dicht met groene bladeren. De rest van het jaar kijken wij uit op zijn tuin en troep. Dus zijn idee klonk ons in eerste instantie niet eens gek in de oren. Ik heb aangegeven er niet direct op tegen te zijn.
Naarmate het gesprek vorderde bleek dat hij hier al langer over nadacht en zijn plannetje al getrokken had.

Hij wilde een berging maken op de plaats van het looppad. Hij had de aanvraag al ingediend bij de gemeente en alles zou op korte termijn beklonken moeten zijn. Hier schrok ik toch wel wat van; immers wij kijken hier rechtstreeks op uit. Hij verzekerde me dat hij natuurlijk aan ons gedacht had en dat de berging daarom niet hoger zou worden dan de heg nu was. De heg zou tot aan de schutting van no. 5 verdwijnen en dus bakstenen muur voor in de plaats komen.
Ik heb hem aangegeven dat ik hierover wil nadenken en wat meer informatie wil hebben alvorens hier zomaar mee accoord te gaan. Ik heb gevraagd om eens wat tekeningen te laten zien. Hij zou dit regelen en bij mij langs komen. Dan konden we het er samen over hebben hoe en wat en op welke termijn etc.
Hij moet nog steeds langskomen...

Ik heb hem daar nog een paar keer op geattendeerd en hij was ermee bezig. Vervolgens lees ik twee weken geleden in het gemeentenieuwsblad dat zijn aanvraag goedgekeurd was door de welstand commissie en nu ter beoordeling lag bij de gemeente zelf. Ik ben naar hem toegegaan en hem nogmaals gevraagd naar de tekeningen die hij heeft ingediend. Hij gaf aan de tekeningen maar vluchtig te hebben gezien en ongeveer wel wist hoe het eruit kwam te zien. Ik nam hier natuurlijk geen genoegen mee, maar meer kon hij mij niet vertellen. Hij zou nogmaals kijken of hij een tekening kon krijgen van zijn architect.
Nu zijn we weer twee weken verder en de gemeente heeft inmiddels de vergunning verleend. Ik heb nu nog krap 4 weken om (gefundeerd) bezwaar in te dienen als ik wil. Het probleem is echter, ik weet niet of ik wel bezwaar wil indienen. Met zo'n berging ben ik verlost van het vervelende uitzicht en luidruchtig spelende kinderen (ze maken veel meer lawaai dan die van no. 1 en no. 5 - voordat hierover opmerkingen komen

). Ik wil graag twee boompjes planten waarmee ik de ramen van no.18 een beetje kan afschermen - en die wil ik dicht op de erfscheiding zetten. Dat zal niet zo'n probleem worden, als ik de verbouwing laat doorgaan...
Aan de andere kant, kijk ik dan tegen twee bakstenen muren op (links en achterin) en ik ben bang dat mijn woongenot achteruit zal gaan - en dan denk ik niet eens aan waardevermindering. Daarnaast moet ik nu weer rekening gaan houden met de achterste meter in mijn nieuwe tuin als men die muur wil gaan bouwen. De achterbuurman wil het werk nl. door vrienden laten doen en daar ergens dit jaar nog mee beginnen...
Ik ga in ieder geval volgende week de inhoud van de vergunning bekijken op het gemeentehuis en hoogstwaarschijnlijk ook de tekeningen. Wie heeft er verder nog tips? Oh ja, praten heb ik al diverse malen met hem gedaan, maar daar komt niet echt een zinnig woord uit. Wat zouden jullie verder nog doen?
Check mijn
website en mijn band:
The Pink Floyd Sound.
Volgende optredens:
- 2, 3, 4 - Newcastleupon Tyne (UK)
- 14 januari 2012 - Perron55 (Venlo)