Hij mag zowel wortels als overhangende takken verwijderen.quote:Op zondag 30 augustus 2009 13:51 schreef Rooligan het volgende:
Ik zit even te beredeneren over de opties ivm die fundering....
Zoals ik begrepen heb, sta ik in mijn recht om geen toestemming te verlenen om de heg te verwijderen. Dit betekent dan, dat hij tegen de heg aan zou moeten bouwen. Gezien de wortels van deze heg zich onder de grond hoogstwaarschijnlijk enkele decimeters zullen uitsteken tov takken boven de grond, lijkt het mij dat hij met de fundering storten rekening mee dient te houden. Immers, als hij wortels wil verwijderen om de fundering te plaatsen, dan zal hij dusdanige schade aanrichting aan de heg waardoor deze het hoogstwaarschijnlijk niet zal overleven.
Lijkt mij, dat dat juridisch gezien ook niet zomaar mag, aangezien hij dan iets zal vernielen waarvan ik 50% eigenaar ben en in principe wil behouden.
Wie weet daar meer over?
Ook als dit betekent dat er ernstige schade wordt toegebracht? Volgens het JL mag men geen schade toebrengen aan mandelige erfscheidingen, maar ze geven tegelijkertijd aan dat er inderdaad gesnoeid en wortels verwijderd mogen worden naar eigen inzicht....quote:Op zondag 30 augustus 2009 18:37 schreef Gia het volgende:
[..]
...
Jouw buurman mag dus gewoon de wortels afsteken tot aan de erfgrens, helaas.
Nee, dat mag hij niet zomaar.quote:Op zondag 30 augustus 2009 18:37 schreef Gia het volgende:
Hij mag zowel wortels als overhangende takken verwijderen.
Dat dacht ik dus eigenlijk ook. Snoeien mag toch zolang het geen onherstelbare schade aan de boom/struik/heg met zich meebrengt?quote:
Ik moet mezelf even herstellen, ik was even abuis door het voorbeeld van Gia.quote:Op zondag 30 augustus 2009 20:18 schreef Rooligan het volgende:
Dat dacht ik dus eigenlijk ook. Snoeien mag toch zolang het geen onherstelbare schade aan de boom/struik/heg met zich meebrengt?
En kan iemand dit onderbouwen met een artikel...?Ik heb nog niets kunnen vinden....
Even om zowel de TS als mijzelf voor enige uitspraak te steunen, zou je een APV-artikel dan wel een ander wetsartikel ter ondersteuning kunnen vermelden?quote:Op zondag 30 augustus 2009 20:35 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik moet mezelf even herstellen, ik was even abuis door het voorbeeld van Gia.
In jouw geval is de haag mandelig en mag hij -in beginsel- zijn kant gewoon snoeien. Was het jouw eigen haag (ook op je eigen grond geplant en niet op de erfscheiding), dan moet buurman er -in beginsel- met z'n snoeischaar afblijven.
ahum:quote:Op zondag 30 augustus 2009 20:35 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik moet mezelf even herstellen, ik was even abuis door het voorbeeld van Gia.
In jouw geval is de haag mandelig en mag hij -in beginsel- zijn kant gewoon snoeien. Was het jouw eigen haag (ook op je eigen grond geplant en niet op de erfscheiding), dan moet buurman er -in beginsel- met z'n snoeischaar afblijven.
Wortels mogen dus, schijnbaar, zomaar gekapt worden.quote:Art.5:44 BW geeft iemand het recht om na schriftelijke aanmaning met termijnstelling aan zijn nabuur zelf de over de erfgrens overhangende takken die buiten de 2 m zone staan te kappen of te snoeien. De rechten op grond van Art.5:44 BW worden recht omhoog gemeten op de erfgrens. Hetzelfde is van toepassing op buurman's wortels die doorschieten op het eigen erf. De verplichting tot schriftelijke aanmaning is hiervoor niet nodig. Dit laatste is uiteraard sterk aanvechtbaar.
ahum:quote:Op maandag 31 augustus 2009 07:28 schreef Gia het volgende:
[..]
ahum:
[..]
Wortels mogen dus, schijnbaar, zomaar gekapt worden.
Die laatste toevoeging zal er wel niet voor niets bijstaan, wel?quote:Art.5:44 BW geeft iemand het recht om na schriftelijke aanmaning met termijnstelling aan zijn nabuur zelf de over de erfgrens overhangende takken die buiten de 2 m zone staan te kappen of te snoeien. De rechten op grond van Art.5:44 BW worden recht omhoog gemeten op de erfgrens. Hetzelfde is van toepassing op buurman's wortels die doorschieten op het eigen erf. De verplichting tot schriftelijke aanmaning is hiervoor niet nodig. Dit laatste is uiteraard sterk aanvechtbaar.
Gaat dus over wortels van bomen die netjes 2 meter van de erfgrens staan, maar die wel onder de grond van de buurman doorgroeien, of de tegels omhoog werken. Volgens de wet mag de buurman die dus verwijderen. Ook takken van bomen die over de schutting komen, mag hij verwijderen. Officieel moet hij eerst de eigenaar van de boom de kans geven ze te verwijderen, maar dan mag hij het wel zelf doen.quote:
Wat ik uit dat artikel opmaak is dat bomen niet binnen 2 meter mogen staan.quote:Op maandag 31 augustus 2009 14:37 schreef Feestkabouter het volgende:
en wat met planten/heggen die binnen de 2 meter zone staan dan?
Lees het topic, daar is het antwoord overduidelijk in te vinden, zelfs met plaatjes erbijquote:Op woensdag 2 september 2009 10:39 schreef Gia het volgende:
Wat is nou eigenlijk jouw bezwaar tegen die aanbouw? Waarom wil je het tegenhouden?
Ik heb het topic gelezen!quote:Op woensdag 2 september 2009 10:58 schreef Troel het volgende:
[..]
Lees het topic, daar is het antwoord overduidelijk in te vinden, zelfs met plaatjes erbij
Er zijn duidelijk voordelen voor TS, maar toch wil hij het nu tegenhouden. Alsof zijn uitzicht nu zo geweldig is. Daarbij die drukke kinderen achter zijn heg!quote:Op woensdag 27 mei 2009 21:00 schreef Rooligan het volgende:
Het probleem is echter, ik weet niet of ik wel bezwaar wil indienen. Met zo'n berging ben ik verlost van het vervelende uitzicht en luidruchtig spelende kinderen (ze maken veel meer lawaai dan die van no. 1 en no. 5 - voordat hierover opmerkingen komen). Ik wil graag twee boompjes planten waarmee ik de ramen van no.18 een beetje kan afschermen - en die wil ik dicht op de erfscheiding zetten. Dat zal niet zo'n probleem worden, als ik de verbouwing laat doorgaan...
Verderop maakt hij duidelijk dat hij er toch niet zo blij is (wat ik mij goed voor kan stellen)quote:Op woensdag 2 september 2009 11:30 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik heb het topic gelezen!
Uit de OP:
[..]
Er zijn duidelijk voordelen voor TS, maar toch wil hij het nu tegenhouden. Alsof zijn uitzicht nu zo geweldig is. Daarbij die drukke kinderen achter zijn heg!
Als hij afspraken maakt met de buurman over het gebruik van die muur, denk ik dat hij er best iets moois van kan maken. Daarbij vermoed ik dat hij het niet tegen zal kunnen houden en meer gebaat is met een goede verstandhouding met die mensen.
Ja, zet er coniferen voor, is je tuin meteen nog een stuk kleinerquote:Op woensdag 2 september 2009 16:58 schreef Gia het volgende:
Ach, ik zou er een rij coniferen of zo voor pleuren en die hoger laten worden dan die hele aanbouw. Meteen de lelijke rolluiken uit het zicht. Of inderdaad een paar mooie hoge bomen.
Had inderdaad nog niet gezien dat het ding 3 meter hoog zou worden. Is wel erg hoog. Maar toch denk ik dat ik meer voordelen dan nadelen zie. Het uitzicht zonder die muur is nu ook niet alles.
Dat is namelijk onrechtmatig.quote:Op donderdag 3 september 2009 10:52 schreef Gia het volgende:
TS: Vraag ook naar de fundering. Dat die niet deels op jouw grond komt. Dat is namelijk rete-irritant.
HWA mag niet op of boven de grond van TS gebouwd worden, dat mag buurman mooi op of boven zijn eigen grond doen.quote:Op maandag 7 september 2009 01:22 schreef dvr het volgende:
Ik ben benieuwd wat Bolderbast van plan is met de afwatering. Dadelijk is de muur keurig tot de erfscheiding opgetrokken, maar hangt er een dakgoot van 30cm breed over je perceel. Die iedere herfst leeggeschept moet worden.
Meneer was even van zijn stuk gebracht, maar hervond zich na een aantal seconden weer. Wat blijkt, er is in 2008 een wetswijziging geweest waardoor het opnieuw behandelen van een vergunningsaanvraag na een bezwaarschrift, er geen periode meer is om bezwaar te maken na vergunningverlening. De enige mogelijkheid is dan in beroep gaan.quote:Uiteraard kunt u, zou het college alsnog besluiten om de bouwvergunning te verlenen, wederom bezwaar indienen tegen het nieuw te nemen besluit.
Helemaal mee eens. Patiotuin! Ook meerwaarde.quote:Op donderdag 4 juni 2009 15:51 schreef Bramito het volgende:
Ommuurde tuinen zijn top! In jouw geval maakt het eigenlijk niks uit want je kan ze altijd laten begroeien, (be)schilderen, met hout bekleden, er een heg tegenaan plaatsen of wat dan ook. Je had toch al geen mogenlijkheid tot een vrij uitzicht, dus over di aspect zou ik me niet druk maken. Zoek maar eens op google naar plaatjes met de zoekterm "patio". Ik denk dat je daar wel blij van wordt.
Tevens schaamteloze Tuin Vol Potentie
Dat gat met je rechterbuur moet je wél dichtmaken.quote:Op dinsdag 9 juni 2009 19:51 schreef Rooligan het volgende:
Oh, en hierbij een slechte impressie van hoe het zou worden, gezien vanuit onze woonkamer, op 7 meter afstand van de heg:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Paintskilzz enzo![]()
Vooral geen ruzie laten ontstaan. Een muur geeft ook akoestische afscheiding. Wel ook rechts muurtjr nog.quote:Op zaterdag 8 augustus 2009 17:16 schreef Rooligan het volgende:
Overigens, we hebben niets meer vernomen van de gemeente, de achterburen of anderen.... Ik vermoed dat de aanvraagprocedure gewoon intern bij de gemeente opnieuw gestart is; en dat over een week of drie/vier de vergunning alsnog verleend zal worden. Dan dienen we weer bezwaar in...
In de lente heb ik de heg netjes geknipt aan onze kant, en bovenop de scheuten weggehaald. De achterburen hebben twee weken geleden de heg aan hun kant geknipt!Uiteraard bovenop niet, en alle bladeren hebben ze onder de heg geschoven (wel op hun perceel). Maar onderin zitten er relatief weinig bladeren en ons perceel ligt iets lager, dus bij elk windje hebben wij een bladerenfestijn!
Ach, twee minuutjes harken en ze zijn weg. Ik laat me daardoor overigens niet door gek maken, maar het typeert een beetje het type volk
![]()
Deze week is de achterbuurman de elke dag urenlang aan het klussen in zijn tuin. Boren, zagen, schroeven etc. Mijn vriendin dacht eerst dat hij alvast begonnen was met het muurtje, maar er is niets te zien aan de heg. Verder kan ik zijn tuin niet inkijken en ik wil niet de NSB-er uithangen, dus ik laat hem zijn gang gaan. Hij klust overigens wel op redelijk normale tijden en de geluidsoverlast is ook normaal te noemen (een zaag heeft nu eenmaal geen stille stand). Zijn kids maken overigens meer decibellen dan zijn zaag - maar die vertrekken meestal weer naar binnen als ik de schuifpui opentrekAls ik een stuiver kreeg voor elke keer dat dat jankorgel afgaat, dan kon ik mijn hypotheek aflossen...
710 euro per uitgemeten kadastrale grens en in principe mag je dat gezellig met de buren delen (art 5:46 BW).quote:Op dinsdag 8 september 2009 19:44 schreef Walter-Ego het volgende:
Als het echt op centimeters aankomt kan je altijd je perceel door het Kadaster uit laten meten. Kost je iets van ¤ 600, maar dan weet je wel precies wat van jou is en wat niet. Dat lijkt me gezien je buren niet onverstandig.
Fout gezien. Toch nieuws van Hooligan. Sorry.quote:Op zondag 13 september 2009 11:07 schreef Rooligan het volgende:
Nieuwe ontwikkelingen:
Gisteravond op een house-warming van kennissen verder op in het dorp, stond ik bij een vriendin van deze kennissen. Zij was in gesprek met nog iemand anders en liet de namen van onze achterburen vallen. Ze had al jaren geen direct contact meer met ze maar nu was er toch iets gebeurd... Zonder mezelf voor te stellen mengde ik me een beetje in het gesprek. Zij vertelde dat onze achterburen het huis te koop hadden gezet. Ze gaf aan dat onze achterburen het met niemand in de buurt konden vinden en dat was niet goed voor de opvoeding van de kleintjes. Die desbetreffende vriendin vertelde daarna dat ze van goede vrienden vernomen had dat onze achterburen in zwaar financieel weer zitten en kunnen dus niet anders dan hun huis verkopen. Oh, en er was nog iets met een vergunning die niet doorging.
Ik heb me vervolgens wel even voorgesteld en aangegeven dat ik 1 van de buren ben en degene ben die nu de vergunning vertraagd. Die vriendin vroeg enthousiast wat nu de reden was, en ik gaf aan de omvang van het bouwwerk en gaf wat toelichting. Toen vertelde ze dat ze ons huis kende en dat ze niet verbaasd was dat wij bezwaar hadden aangetekend. Vervolgens vroeg ze of wij contact hadden gehad na het indienen van het bezwaar; waarop mijn "Nee" haar deed glimlachen. "Zo herken ik ze weer," reageerde ze.
Vanochtend op internet maar eens gekeken; en ja hoor: het staat te koop (voor een belachelijk hoge prijs, overigens). Benieuwd hoe nu een en ander gaat lopen.
quote:
quote:Op maandag 14 september 2009 01:13 schreef pepu het volgende:
[..]
Fout gezien. Toch nieuws van Hooligan. Sorry.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |