Hij mag zowel wortels als overhangende takken verwijderen.quote:Op zondag 30 augustus 2009 13:51 schreef Rooligan het volgende:
Ik zit even te beredeneren over de opties ivm die fundering....
Zoals ik begrepen heb, sta ik in mijn recht om geen toestemming te verlenen om de heg te verwijderen. Dit betekent dan, dat hij tegen de heg aan zou moeten bouwen. Gezien de wortels van deze heg zich onder de grond hoogstwaarschijnlijk enkele decimeters zullen uitsteken tov takken boven de grond, lijkt het mij dat hij met de fundering storten rekening mee dient te houden. Immers, als hij wortels wil verwijderen om de fundering te plaatsen, dan zal hij dusdanige schade aanrichting aan de heg waardoor deze het hoogstwaarschijnlijk niet zal overleven.
Lijkt mij, dat dat juridisch gezien ook niet zomaar mag, aangezien hij dan iets zal vernielen waarvan ik 50% eigenaar ben en in principe wil behouden.
Wie weet daar meer over?
Ook als dit betekent dat er ernstige schade wordt toegebracht? Volgens het JL mag men geen schade toebrengen aan mandelige erfscheidingen, maar ze geven tegelijkertijd aan dat er inderdaad gesnoeid en wortels verwijderd mogen worden naar eigen inzicht....quote:Op zondag 30 augustus 2009 18:37 schreef Gia het volgende:
[..]
...
Jouw buurman mag dus gewoon de wortels afsteken tot aan de erfgrens, helaas.
Nee, dat mag hij niet zomaar.quote:Op zondag 30 augustus 2009 18:37 schreef Gia het volgende:
Hij mag zowel wortels als overhangende takken verwijderen.
Dat dacht ik dus eigenlijk ook. Snoeien mag toch zolang het geen onherstelbare schade aan de boom/struik/heg met zich meebrengt?quote:
Ik moet mezelf even herstellen, ik was even abuis door het voorbeeld van Gia.quote:Op zondag 30 augustus 2009 20:18 schreef Rooligan het volgende:
Dat dacht ik dus eigenlijk ook. Snoeien mag toch zolang het geen onherstelbare schade aan de boom/struik/heg met zich meebrengt?
En kan iemand dit onderbouwen met een artikel...?Ik heb nog niets kunnen vinden....
Even om zowel de TS als mijzelf voor enige uitspraak te steunen, zou je een APV-artikel dan wel een ander wetsartikel ter ondersteuning kunnen vermelden?quote:Op zondag 30 augustus 2009 20:35 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik moet mezelf even herstellen, ik was even abuis door het voorbeeld van Gia.
In jouw geval is de haag mandelig en mag hij -in beginsel- zijn kant gewoon snoeien. Was het jouw eigen haag (ook op je eigen grond geplant en niet op de erfscheiding), dan moet buurman er -in beginsel- met z'n snoeischaar afblijven.
ahum:quote:Op zondag 30 augustus 2009 20:35 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik moet mezelf even herstellen, ik was even abuis door het voorbeeld van Gia.
In jouw geval is de haag mandelig en mag hij -in beginsel- zijn kant gewoon snoeien. Was het jouw eigen haag (ook op je eigen grond geplant en niet op de erfscheiding), dan moet buurman er -in beginsel- met z'n snoeischaar afblijven.
Wortels mogen dus, schijnbaar, zomaar gekapt worden.quote:Art.5:44 BW geeft iemand het recht om na schriftelijke aanmaning met termijnstelling aan zijn nabuur zelf de over de erfgrens overhangende takken die buiten de 2 m zone staan te kappen of te snoeien. De rechten op grond van Art.5:44 BW worden recht omhoog gemeten op de erfgrens. Hetzelfde is van toepassing op buurman's wortels die doorschieten op het eigen erf. De verplichting tot schriftelijke aanmaning is hiervoor niet nodig. Dit laatste is uiteraard sterk aanvechtbaar.
ahum:quote:Op maandag 31 augustus 2009 07:28 schreef Gia het volgende:
[..]
ahum:
[..]
Wortels mogen dus, schijnbaar, zomaar gekapt worden.
Die laatste toevoeging zal er wel niet voor niets bijstaan, wel?quote:Art.5:44 BW geeft iemand het recht om na schriftelijke aanmaning met termijnstelling aan zijn nabuur zelf de over de erfgrens overhangende takken die buiten de 2 m zone staan te kappen of te snoeien. De rechten op grond van Art.5:44 BW worden recht omhoog gemeten op de erfgrens. Hetzelfde is van toepassing op buurman's wortels die doorschieten op het eigen erf. De verplichting tot schriftelijke aanmaning is hiervoor niet nodig. Dit laatste is uiteraard sterk aanvechtbaar.
Gaat dus over wortels van bomen die netjes 2 meter van de erfgrens staan, maar die wel onder de grond van de buurman doorgroeien, of de tegels omhoog werken. Volgens de wet mag de buurman die dus verwijderen. Ook takken van bomen die over de schutting komen, mag hij verwijderen. Officieel moet hij eerst de eigenaar van de boom de kans geven ze te verwijderen, maar dan mag hij het wel zelf doen.quote:
Wat ik uit dat artikel opmaak is dat bomen niet binnen 2 meter mogen staan.quote:Op maandag 31 augustus 2009 14:37 schreef Feestkabouter het volgende:
en wat met planten/heggen die binnen de 2 meter zone staan dan?
Lees het topic, daar is het antwoord overduidelijk in te vinden, zelfs met plaatjes erbijquote:Op woensdag 2 september 2009 10:39 schreef Gia het volgende:
Wat is nou eigenlijk jouw bezwaar tegen die aanbouw? Waarom wil je het tegenhouden?
Ik heb het topic gelezen!quote:Op woensdag 2 september 2009 10:58 schreef Troel het volgende:
[..]
Lees het topic, daar is het antwoord overduidelijk in te vinden, zelfs met plaatjes erbij
Er zijn duidelijk voordelen voor TS, maar toch wil hij het nu tegenhouden. Alsof zijn uitzicht nu zo geweldig is. Daarbij die drukke kinderen achter zijn heg!quote:Op woensdag 27 mei 2009 21:00 schreef Rooligan het volgende:
Het probleem is echter, ik weet niet of ik wel bezwaar wil indienen. Met zo'n berging ben ik verlost van het vervelende uitzicht en luidruchtig spelende kinderen (ze maken veel meer lawaai dan die van no. 1 en no. 5 - voordat hierover opmerkingen komen). Ik wil graag twee boompjes planten waarmee ik de ramen van no.18 een beetje kan afschermen - en die wil ik dicht op de erfscheiding zetten. Dat zal niet zo'n probleem worden, als ik de verbouwing laat doorgaan...
Verderop maakt hij duidelijk dat hij er toch niet zo blij is (wat ik mij goed voor kan stellen)quote:Op woensdag 2 september 2009 11:30 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik heb het topic gelezen!
Uit de OP:
[..]
Er zijn duidelijk voordelen voor TS, maar toch wil hij het nu tegenhouden. Alsof zijn uitzicht nu zo geweldig is. Daarbij die drukke kinderen achter zijn heg!
Als hij afspraken maakt met de buurman over het gebruik van die muur, denk ik dat hij er best iets moois van kan maken. Daarbij vermoed ik dat hij het niet tegen zal kunnen houden en meer gebaat is met een goede verstandhouding met die mensen.
Ja, zet er coniferen voor, is je tuin meteen nog een stuk kleinerquote:Op woensdag 2 september 2009 16:58 schreef Gia het volgende:
Ach, ik zou er een rij coniferen of zo voor pleuren en die hoger laten worden dan die hele aanbouw. Meteen de lelijke rolluiken uit het zicht. Of inderdaad een paar mooie hoge bomen.
Had inderdaad nog niet gezien dat het ding 3 meter hoog zou worden. Is wel erg hoog. Maar toch denk ik dat ik meer voordelen dan nadelen zie. Het uitzicht zonder die muur is nu ook niet alles.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |