abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 16:17:32 #76
3542 Gia
User under construction
pi_71709865
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 18:49 schreef Rooligan het volgende:
Vervolgens zitten wij met een muur die toch uitsteekt (daar is het ons om te doen) en waar we helemaal niets mee mogen, aangezien hij volledig eigendom is van de achterbuurman.

Als die muur tegen de erfafscheiding staat mag jij daar gewoon wel wat mee doen, hoor. Lampje aanhangen, terrasje ervoor, leuk wat planten erbij. Denk dat je er best een leuk hoekje van kunt maken.

Weet niet hoe het ligt qua zon, natuurlijk. Maar twee muren in een hoek.....zou ik een rond terrasje maken van zo'n 3 meter doorsnee. Wat bamboe in de hoek, lampjes aan beide muren, hangparasol.....
pi_71710516
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 16:17 schreef Gia het volgende:

[..]

Als die muur tegen de erfafscheiding staat mag jij daar gewoon wel wat mee doen, hoor. Lampje aanhangen, terrasje ervoor, leuk wat planten erbij. Denk dat je er best een leuk hoekje van kunt maken.

Dat klopt volgens mij niet hoor; als de muur tegen de erfscheiding aanstaat, is hij niet mandelig en alleen eigendom van de achterburen. Voor bijv. een spijker in de muur te slaan, heb ik dan zijn toestemming nodig.
Check mijn website en mijn band: The Pink Floyd Sound.
Volgende optredens:
- 2, 3, 4 - Newcastleupon Tyne (UK)
- 14 januari 2012 - Perron55 (Venlo)
pi_71710867
Overigens, we hebben niets meer vernomen van de gemeente, de achterburen of anderen.... Ik vermoed dat de aanvraagprocedure gewoon intern bij de gemeente opnieuw gestart is; en dat over een week of drie/vier de vergunning alsnog verleend zal worden. Dan dienen we weer bezwaar in...

In de lente heb ik de heg netjes geknipt aan onze kant, en bovenop de scheuten weggehaald. De achterburen hebben twee weken geleden de heg aan hun kant geknipt! Uiteraard bovenop niet, en alle bladeren hebben ze onder de heg geschoven (wel op hun perceel). Maar onderin zitten er relatief weinig bladeren en ons perceel ligt iets lager, dus bij elk windje hebben wij een bladerenfestijn! Ach, twee minuutjes harken en ze zijn weg. Ik laat me daardoor overigens niet door gek maken, maar het typeert een beetje het type volk

Deze week is de achterbuurman de elke dag urenlang aan het klussen in zijn tuin. Boren, zagen, schroeven etc. Mijn vriendin dacht eerst dat hij alvast begonnen was met het muurtje, maar er is niets te zien aan de heg. Verder kan ik zijn tuin niet inkijken en ik wil niet de NSB-er uithangen, dus ik laat hem zijn gang gaan. Hij klust overigens wel op redelijk normale tijden en de geluidsoverlast is ook normaal te noemen (een zaag heeft nu eenmaal geen stille stand). Zijn kids maken overigens meer decibellen dan zijn zaag - maar die vertrekken meestal weer naar binnen als ik de schuifpui opentrek Als ik een stuiver kreeg voor elke keer dat dat jankorgel afgaat, dan kon ik mijn hypotheek aflossen...
Volgende optredens:
pi_71711101
Heb je de bouwvergunning + uitzondering al ingekeken op het gemeentehuis?
  zondag 9 augustus 2009 @ 12:06:15 #80
3542 Gia
User under construction
pi_71727235
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 16:56 schreef Rooligan het volgende:

[..]

Dat klopt volgens mij niet hoor; als de muur tegen de erfscheiding aanstaat, is hij niet mandelig en alleen eigendom van de achterburen. Voor bijv. een spijker in de muur te slaan, heb ik dan zijn toestemming nodig.
Maar jij mag beplanting plaatsen en je kunt een lantaarntje ook aan een paal bevestigen.
Verder kun je ook een mooie heg ervoor plaatsen of een eigen schutting met riet of zo, wat je zelf leuk vindt.
Daarvoor hoef je niet in zijn muur te boren.
  maandag 17 augustus 2009 @ 14:07:03 #81
234835 blaatertje
mekkert maar wat
pi_71949385
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 16:56 schreef Rooligan het volgende:

[..]

Als hij op de erfscheiding staat ,dan loopt de erfscheiding door het midden van de baksteen. Een bak steen is een dikke 6 cm dik, dus mag je dan 3 cm in de muur boren.
Het maakt niet uit wie de erfscheiding geplaatst en betaald heeft. Het is altijd gezamenlijk eigendom.
  maandag 17 augustus 2009 @ 14:32:19 #82
3542 Gia
User under construction
pi_71950122
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 14:07 schreef blaatertje het volgende:

[..]

Als hij op de erfscheiding staat ,dan loopt de erfscheiding door het midden van de baksteen. Een bak steen is een dikke 6 cm dik, dus mag je dan 3 cm in de muur boren.
Het maakt niet uit wie de erfscheiding geplaatst en betaald heeft. Het is altijd gezamenlijk eigendom.
Het hoeft niet eens onder het midden door te lopen, in dat geval. Als de erfafscheiding, al is het maar een centimeter, onder de muur doorloopt dan is de muur al mandelig.
Hier gaat het er, schijnbaar over, dat de achterbuur de muur van de aanbouw, precies tot aan de erfscheiding wil bouwen, dus niet erop.

Maar goed, dan nog kun je daar een mooi hoekje maken, lijkt me. Om daar nu zo op tegen te zijn, zeker gezien het feit dat de kinderen daar dan niet meer kunnen spelen, lijkt me onredelijk.
pi_71950992
Ik dacht dat je sowieso geen vergunning kreeg als je binnen 2 meter van de erfscheiding wilt bouwen?

De buurman van mijn ouders wilde ook een loods op zijn terrein neerzetten op de erfgrens. Omdat mijn ouders dat niet goedvonden zijn ze om de tafel gaan zitten en is hij op 1 meter van de erfgrens komen te staan en hebben mijn ouders die meter (x100) gratis bij hun tuin gekregen.
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 12:00:08 #84
234835 blaatertje
mekkert maar wat
pi_71975816
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 15:05 schreef Arnold_fan het volgende:
Ik dacht dat je sowieso geen vergunning kreeg als je binnen 2 meter van de erfscheiding wilt bouwen?

De buurman van mijn ouders wilde ook een loods op zijn terrein neerzetten op de erfgrens. Omdat mijn ouders dat niet goedvonden zijn ze om de tafel gaan zitten en is hij op 1 meter van de erfgrens komen te staan en hebben mijn ouders die meter (x100) gratis bij hun tuin gekregen.
Sterker nog, je kunt vergunning vrij tot op een millimeter van de erfgrens bouwen. Mits (nu nog) het bouwwerk niet groter is dan 10 vierkante meter en hoger dan drie meter is etc. Een tuinhuisje valt dan wel weer onder een lichte bouwvergunning. En ookal heb je een vergunning nodig, dan krijg je die nog als je tot aan de erfgrens bouwt. Vanaf volgend jaar is voor bouwwerken in de achtertuin bijna helemaal geen vergunning meer nodig zelfs.
pi_72062552
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 18:49 schreef Rooligan het volgende:
De man van de gemeente gaf destijds aan, dat ze wel op de erfscheiding moesten bouwen, anders was de breedte van de berging zowel bouwkundig als vergunningstechnisch een probleem... Hoe dat precies zat wist hij me destijds niet te vertellen.
Omdat het niet klopt; de man van de gemeente speldt je wat op de mouw (logisch, hij heeft immers goedkeuring verleend aan iets waar ie nooit zijn goedkeuring kón verlenen). Alsof de gemeente kan bepalen dat jullie maar even een strook grond mogen inleveren ter breedte van een halve spouwmuur. Dacht het niet.

Als jullie niet akkoord zijn, komt de vergunning daarmee voor vernietiging in aanmerking (ziedaar het "vergunningtechnische probleem" ) en mag de buurman een nieuwe vergunning gaan aanvragen waarbij hij de (spouw)muur volledig op zijn eigen grond, dus tegen de erfscheiding aan, gaat bouwen. Dat hij dan een lelijke 'knik' krijgt, is idd "bouwkundig een probleem" ( ) ja: buurmans probleem.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_72062590
Ik vind deze wel interessant om te volgen.
TVPtje dus. TS, succes ermee!
pi_72066541
tvp van mijn kant.

die knakker van de gemeente is niet wijs. Trek je deze gedachten door dan mag de buurman straks een meter op jouw grond bouwen omdat dat bouwtechnisch beter uitkomt... no way
Don't trust anyone else!
Trust me!
pi_72121742
Al nieuwe ontwikkelingen TS ?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_72192296
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 20:43 schreef junkiexp het volgende:
Al nieuwe ontwikkelingen TS ?
Net terug van vakantie; geen brief van de gemeente gehad. Lokale gemeentenieuwsblaajde is de afgelopen twee weken niet bezorgd; bij de buren waar we goed contact mee hebben trouwens ook niet. Weet niet direct of dit expres niet bezorgd is, of vakantieperiode (gok maar op het laatste). De afdeling op het gemeentehuis kampt nog met vakantie en kon me niet direct uitsluitsel geven over de status (mijn vast contactpersoon was nog weg).

Achterburen hebben trouwens tijdens onze vakantie zwaar in de clinch gelegen met onze buren op nr. 1 (waar zij ook aan grenzen). Het dochtertje van buurvrouw van nr. 18 (4 jr - onze befaamde achterburen) had luidkeels vage dingen staan roepen op school en op straat over het dochtertje van nr. 1 (onze linkerburen). Buurvrouw van nr. 1 is toen gaan polsen bij nr. 18 om na te gaan hoe de vork in steel zat. Het dochtertje van nr. 18 was toen niet te houden geweest (janken, diezelfde dingen blijven roepen, schreeuwen, krijsen). Buurvrouw van nr. 1 heeft daar een kleine opmerking richting de ouders over gemaakt (in de trant van het corrigeren van het ontoelaatbare gedrag van het dochtertje van nr. 18). De buurman van nr. 18 heeft toen op zeer dwingende toon laten weten dat hij er niet van gediend was dat zijn vrouw werd aangevallen en dat buurvrouw nr. 1 niet meer welkom was in zijn huis....
Volgende optredens:
  donderdag 27 augustus 2009 @ 09:10:41 #90
3542 Gia
User under construction
pi_72192344
Tja, je mag niet zomaar commentaar geven op andermans kinderen. Het minste dat je dan terug kunt verwachten is: Alsof jullie kinderen altijd alleen maar braaf zijn!!

Nee, natuurlijk doen alle kinderen weleens wat, maar dan corrigeer je ze toch!

Ik hoor wel dat het hek al van de dam aan 't vallen is. Ben erg benieuwd als de bouw begint!
  zondag 30 augustus 2009 @ 00:21:07 #91
100641 DanielBo
w00terdet00t
pi_72271259
Als het ene kind het andere kind blijft beledigen mag je daar als ouder best iets van zeggen tegen de ouders van het kind dat zich niet gedraag lijkt mij. Ik ga bijna denken dat je bouwburen niet helemaal 100 zijn...

Ik voorspel een groot slagveld met veel tanks en straaljagers als de bouw aan gaat vangen, bij wijze van figuurspreken. Ik denk echter dat je buurman als ik dit zo hoor ook zonder vergunning zijn ding gaan proberen te bouwen...
Everything that has a beginning has an end... waarom komt er dan geen einde aan dit document?
pi_72272873
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 09:06 schreef Rooligan het volgende:
De afdeling op het gemeentehuis kampt nog met vakantie en kon me niet direct uitsluitsel geven over de status (mijn vast contactpersoon was nog weg).
Hou je wel even de termijn van 6 weken in de gaten waarbinnen bezwaar kan worden gemaakt tegen een nieuwe vergunning die mogelijk toch in jullie vakantie is verleend?! Ben je 1 dag te laat, kun je het schudden.

Ik vind het nogal vreemd dat een willekeurige ambtenaar van bouw- en woningtoezicht zegt geen uitsluitsel te kunnen geven over "de status"; dat checken is een sinecure met de hedendaagse automatisering. Het komt op mij over dat hij je geen uitsluitsel wil geven ... omdat er mogelijk al termijnen lopen?
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_72272899
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 00:21 schreef DanielBo het volgende:
Als het ene kind het andere kind blijft beledigen mag je daar als ouder best iets van zeggen tegen de ouders van het kind dat zich niet gedraag lijkt mij.
Ik vrees dat de kritiek de moeder betrof (dat ze haar kind niet corrigeert) en niet zozeer het kind.
.
  zondag 30 augustus 2009 @ 02:18:38 #94
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_72272954
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 09:06 schreef Rooligan het volgende:

[..]

Net terug van vakantie; geen brief van de gemeente gehad. Lokale gemeentenieuwsblaajde is de afgelopen twee weken niet bezorgd; bij de buren waar we goed contact mee hebben trouwens ook niet. Weet niet direct of dit expres niet bezorgd is, of vakantieperiode (gok maar op het laatste). De afdeling op het gemeentehuis kampt nog met vakantie en kon me niet direct uitsluitsel geven over de status (mijn vast contactpersoon was nog weg).

Achterburen hebben trouwens tijdens onze vakantie zwaar in de clinch gelegen met onze buren op nr. 1 (waar zij ook aan grenzen). Het dochtertje van buurvrouw van nr. 18 (4 jr - onze befaamde achterburen) had luidkeels vage dingen staan roepen op school en op straat over het dochtertje van nr. 1 (onze linkerburen). Buurvrouw van nr. 1 is toen gaan polsen bij nr. 18 om na te gaan hoe de vork in steel zat. Het dochtertje van nr. 18 was toen niet te houden geweest (janken, diezelfde dingen blijven roepen, schreeuwen, krijsen). Buurvrouw van nr. 1 heeft daar een kleine opmerking richting de ouders over gemaakt (in de trant van het corrigeren van het ontoelaatbare gedrag van het dochtertje van nr. 18). De buurman van nr. 18 heeft toen op zeer dwingende toon laten weten dat hij er niet van gediend was dat zijn vrouw werd aangevallen en dat buurvrouw nr. 1 niet meer welkom was in zijn huis....
De vraag was al eerder gesteld: hoe zit het met de fundering? Loopt die vanaf de metselwerkmuur recht omlaag? Of moet die breder worden (en dus waarschijnlijk jullie tuin in)?

En als je achterbuurman slim is (..) gooit ie een pvc-rioolbuis onder zijn aanbouw, dan kan ie altijd afwateren naar het gemeentelijk riool i.p.v. zijn hoger-dan-de-buren-liggende-tuin, kan een hoop overlast voorkomen.

Maar goed, er zijn dus al meer problemen dan enkel die aanbouw, sterkte
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
  zondag 30 augustus 2009 @ 02:19:55 #95
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_72272963
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 02:10 schreef r_one het volgende:

[..]

Hou je wel even de termijn van 6 weken in de gaten waarbinnen bezwaar kan worden gemaakt tegen een nieuwe vergunning die mogelijk toch in jullie vakantie is verleend?! Ben je 1 dag te laat, kun je het schudden.

Ik vind het nogal vreemd dat een willekeurige ambtenaar van bouw- en woningtoezicht zegt geen uitsluitsel te kunnen geven over "de status"; dat checken is een sinecure met de hedendaagse automatisering. Het komt op mij over dat hij je geen uitsluitsel wil geven ... omdat er mogelijk al termijnen lopen?
En anders: schriftelijk laten aangeven wanneer hij/zij die status wel kan geven (en dan niet als het te laat is)
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
  zondag 30 augustus 2009 @ 11:59:04 #96
3542 Gia
User under construction
pi_72276122
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 02:18 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

De vraag was al eerder gesteld: hoe zit het met de fundering? Loopt die vanaf de metselwerkmuur recht omlaag? Of moet die breder worden (en dus waarschijnlijk jullie tuin in)?
Ja, moet je inderdaad ook op letten. Hebben wij in onze vorige woning meegemaakt. De buren gingen aanbouwen, bij ons werd een deel van het terras opengebroken. Zouden ze allemaal weer netjes terug leggen.
De bouw was klaar, maar......de terrasstenen pasten niet meer. Werden dus gewoon stukken afgehakt om het passend te maken. Echt heel lelijk.

Overigens, kan TS niet gewoon een vaste schutting plaatsen op die plek, nog voor de bouw aanvangt?
Dan kan de buurman in elk geval niet op de grond van TS bouwen of beton storten.
pi_72276545
Allemaal bedankt voor de goede adviezen!

Ik heb de tekeningen nogmaals bekeken maar nergens wordt melding gemaakt van een fundering, laat staan de diepte ervan. Op de tekening is alleen te zien dat de buitenmuur direct tegen een lijn van de erfscheiding geplaatst wordt (wat overigens wel betekent dat ze ervan uit gaan dat de heg verdwijnt).

Morgen even navraag doen bij de gemeente over de status....
Volgende optredens:
  zondag 30 augustus 2009 @ 12:49:06 #98
3542 Gia
User under construction
pi_72277135
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 12:21 schreef Rooligan het volgende:
Allemaal bedankt voor de goede adviezen!

Ik heb de tekeningen nogmaals bekeken maar nergens wordt melding gemaakt van een fundering, laat staan de diepte ervan. Op de tekening is alleen te zien dat de buitenmuur direct tegen een lijn van de erfscheiding geplaatst wordt (wat overigens wel betekent dat ze ervan uit gaan dat de heg verdwijnt).

Morgen even navraag doen bij de gemeente over de status....
Fundering staat meestal niet op de tekening. Was bij onze buren destijds ook niet. Toen ze begonnen te bouwen, kregen we te horen dat de fundering aan beide zijden, ik meen, 5 cm breder moest zijn dan de muur. In jouw geval zou dat kunnen betekenen dat de fundering deels op jouw grond komt. Dan kun jij daar niet vast tegen aan een schutting plaatsen en je mag zijn muur niet gebruiken om iets aan op te hangen.

Ben erg benieuwd naar het vervolg. Houd ons op de hoogte....
pi_72278754
Ik zit even te beredeneren over de opties ivm die fundering....
Zoals ik begrepen heb, sta ik in mijn recht om geen toestemming te verlenen om de heg te verwijderen. Dit betekent dan, dat hij tegen de heg aan zou moeten bouwen. Gezien de wortels van deze heg zich onder de grond hoogstwaarschijnlijk enkele decimeters zullen uitsteken tov takken boven de grond, lijkt het mij dat hij met de fundering storten rekening mee dient te houden. Immers, als hij wortels wil verwijderen om de fundering te plaatsen, dan zal hij dusdanige schade aanrichting aan de heg waardoor deze het hoogstwaarschijnlijk niet zal overleven.

Lijkt mij, dat dat juridisch gezien ook niet zomaar mag, aangezien hij dan iets zal vernielen waarvan ik 50% eigenaar ben en in principe wil behouden.

Wie weet daar meer over?
Volgende optredens:
pi_72282825
Even zonder ook maar iets nageslagen te hebben hoor, is het niet zo dat je maar zoveel meter van je erfgrens mag bouwen?
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')