abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 10 mei 2009 @ 10:29:19 #1
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_68865189
quote:
'Begrip 'gratis' verleden tijd op internet'

WASHINGTON - Het tijdperk van gratis nieuws op internet is verleden tijd. Dat zegt de van oorsprong Australische mediatycoon Rupert Murdoch.

Overal ter wereld kampen kranten met dalende oplagecijfers. Volgens topman Murdoch van News Corp is dat grotendeels aan de kranten zelf te wijten, omdat ze hun artikelen gratis op internet zetten. Een doodzonde.

De 78-jarige Murdoch bereidt zich naar eigen zeggen voor op de strijd tegen deze 'doodzonde' en kondigde deze week aan dat het begrip gratis verleden tijd is op internet.

Kranten

Te beginnen bij de websites van de kranten uit zijn holding News Corp. Onder News Corp vallen onder andere The Wall Street Journal, de New York Post, The Times of London, de Sun and The Australian.

Murdoch is van plan lezers ''binnen twaalf maanden'' te laten betalen voor internetdiensten, te beginnen bij de sterkere krantenmerken. Voor de krant The Wall Street Journal geldt al een online abonnement. Andere kranten zullen volgens Murdoch snel volgen.
nu.nl

Hoe wereldvreemd kun je zijn. Op internet zijn vast geen alternatieven te vinden
pi_68865206
stond gister al op Fok!
  zondag 10 mei 2009 @ 10:30:35 #3
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_68865213
Inderdaad erg makkelijk gedacht door die meneer.

Ik moet gaan betalen voor journalisten die zonder bronnen te checken info halen van bv Wikipedia? Dacht het niet.
Intelligent, but fucked up.
  zondag 10 mei 2009 @ 10:34:27 #4
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_68865275
quote:
Op zondag 10 mei 2009 10:34 schreef AchJa het volgende:

[..]

Waar dan
Begrip 'gratis nieuws' verleden tijd op internet

zondag 10 mei 2009 @ 10:36:21 #6
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_68865290
quote:
Op zondag 10 mei 2009 10:29 schreef AchJa het volgende:

[..]

nu.nl

Hoe wereldvreemd kun je zijn. Op internet zijn vast geen alternatieven te vinden
Ik denk dat dat best meevalt, qua wereldvreemdheid. De kop is natuurlijk een beetje stemmingmakend, maar ik denk dat in de toekomst er zeker een keus zal zijn tussen betalen voor kwaliteitsnieuws of inderdaad gratis alternatieven van een minder hoog niveau. En ik denk dat er genoeg mensen zijn die willen betalen voor kwaliteit of betere service, zoals geen irritante reclames.

Een mooi voorbeeld is de iTunes Store, die een enorm succes is gebleken terwijl die werd opgezet toen 'gratis' muziek al gemeengoed was. Napster is al weer uit '99, iTunes kwam pas in 2003. Mensen zijn best bereid te betalen voor content.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  zondag 10 mei 2009 @ 10:37:23 #7
13456 AchJa
Shut up!!!
  zondag 10 mei 2009 @ 10:39:16 #8
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_68865330
quote:
Op zondag 10 mei 2009 10:36 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Ik denk dat dat best meevalt, qua wereldvreemdheid. De kop is natuurlijk een beetje stemmingmakend, maar ik denk dat in de toekomst er zeker een keus zal zijn tussen betalen voor kwaliteitsnieuws of inderdaad gratis alternatieven van een minder hoog niveau. En ik denk dat er genoeg mensen zijn die willen betalen voor kwaliteit of betere service, zoals geen irritante reclames.

Een mooi voorbeeld is de iTunes Store, die een enorm succes is gebleken terwijl die werd opgezet toen 'gratis' muziek al gemeengoed was. Napster is al weer uit '99, iTunes kwam pas in 2003. Mensen zijn best bereid te betalen voor content.
Wat vind jij kwaliteitsnieuws?

Er is geen krant te vinden die geen onzin publiceert, hetzij bewust, hetzij uit gemakzucht.
  zondag 10 mei 2009 @ 10:39:39 #9
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_68865337
quote:

Ja, alternatieven van het niveau NU.nl... Maar alternatieven voor actuele artikelen met een beetje diepgang, of onderzoeksjournalistiek? Ik zou ze zo 1-2-3 niet op kunnen noemen hoor...
  zondag 10 mei 2009 @ 10:41:31 #10
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_68865361
quote:

En je denkt dat copy/ paste tot het verleden gaat behoren??? Elk nieuwsbericht staat binnen een halve seconde op Fok!/ Geenstijl/ Spitsnieuws en aanverwante sites, of krijgt stichting Brein er een taak bij?
pi_68865381
quote:
Op zondag 10 mei 2009 10:39 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

Er is geen krant te vinden die geen onzin publiceert, hetzij bewust, hetzij uit gemakzucht.

wat voor kranten lees je dan?
  zondag 10 mei 2009 @ 10:44:41 #12
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_68865408
quote:
Op zondag 10 mei 2009 10:43 schreef JoPiDo het volgende:

[..]

wat voor kranten lees je dan?
Zo ongeveer alles wel eigenlijk.

Tuurlijk is er een duidelijk verschil in diepgang, maar dat maakt het nog niet direct tot kwaliteit.
  zondag 10 mei 2009 @ 10:48:05 #13
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_68865476
quote:
Op zondag 10 mei 2009 10:41 schreef AchJa het volgende:

[..]

En je denkt dat copy/ paste tot het verleden gaat behoren??? Elk nieuwsbericht staat binnen een halve seconde op Fok!/ Geenstijl/ Spitsnieuws en aanverwante sites
Klopt, maar ik had het niet alleen over de inhoud. Op andere gratis sites zie je dat de ad-markt begint in te storten en dat je steeds vaker irritante flash-banners of andere reclame langs ziet komen. Ook op nu.nl heb ik al geregeld advertenties gezien die over de hele pagina heen lopen (en een keer mijn browser lieten vastlopen).

Op Fok en GeenStijl, en ook op nu.nl trouwens, komen de berichten terecht tussen allerlei non-nieuws, comments, of andere dingen. Ik zou best willen betalen voor een reclamevrije nieuwssite met alleen berichten van hoge kwaliteit, en ik denk dat dit voor meer mensen zal gelden.

Ook iTunes, wat ik al aanhaalde, heeft zeker geen beter aanbod dan P2P. Sterker nog, op P2P kun je vaak zowel meer muziek als een betere kwaliteit vinden. Toch is iTunes populair, vooral vanwege het gemak.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  zondag 10 mei 2009 @ 10:49:17 #14
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_68865496
quote:
Op zondag 10 mei 2009 10:39 schreef Hephaistos. het volgende:

Ja, alternatieven van het niveau NU.nl... Maar alternatieven voor actuele artikelen met een beetje diepgang, of onderzoeksjournalistiek? Ik zou ze zo 1-2-3 niet op kunnen noemen hoor...
Dan word je toch lid van een community waar je interesses liggen? Als ik als hobby het sleutelen aan auto's heb en ik moet voor een relevante site betalen dan word ik lid van het "sleutelaanauto'sforum" oid, wedden dat ik het nieuws daar net zo snel vandaan kan plukken.
  zondag 10 mei 2009 @ 10:50:58 #15
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_68865528
quote:
Op zondag 10 mei 2009 10:39 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

Ja ok, maar er is een verschil tussen bijvoorbeeld de Telegraaf en NRC. En anders buitenlandse kranten als The Economist of de New York Times. Het hoeft echt niet allemaal van een geweldig niveau te zien hoor, zolang er maar wat diepgang en/of nuance in zit.

Maar nogmaals, ik heb het dus niet alleen over de inhoud maar ook zeker over de manier van aanbieden.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  zondag 10 mei 2009 @ 10:51:38 #16
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_68865542
quote:
Op zondag 10 mei 2009 10:48 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Klopt, maar ik had het niet alleen over de inhoud. Op andere gratis sites zie je dat de ad-markt begint in te storten en dat je steeds vaker irritante flash-banners of andere reclame langs ziet komen. Ook op nu.nl heb ik al geregeld advertenties gezien die over de hele pagina heen lopen (en een keer mijn browser lieten vastlopen).

Op Fok en GeenStijl, en ook op nu.nl trouwens, komen de berichten terecht tussen allerlei non-nieuws, comments, of andere dingen. Ik zou best willen betalen voor een reclamevrije nieuwssite met alleen berichten van hoge kwaliteit, en ik denk dat dit voor meer mensen zal gelden.

Ook iTunes, wat ik al aanhaalde, heeft zeker geen beter aanbod dan P2P. Sterker nog, op P2P kun je vaak zowel meer muziek als een betere kwaliteit vinden. Toch is iTunes populair, vooral vanwege het gemak.
Het succes van iTunes en de iPod is vanuit mijn optiek vooral een kenmerk van dommigheid van de mensen.

Ik kom toch meer uit een cultuurtje van 'niet betalen' voor zover mogelijk en áls je betaalt dan ook echt iets goeds krijgen.
  zondag 10 mei 2009 @ 10:52:03 #17
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_68865550
quote:
Op zondag 10 mei 2009 10:50 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Ja ok, maar er is een verschil tussen bijvoorbeeld de Telegraaf en NRC. En anders buitenlandse kranten als The Economist of de New York Times. Het hoeft echt niet allemaal van een geweldig niveau te zien hoor, zolang er maar wat diepgang en/of nuance in zit.

Maar nogmaals, ik heb het dus niet alleen over de inhoud maar ook zeker over de manier van aanbieden.
Duidelijk
  zondag 10 mei 2009 @ 10:56:07 #18
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_68865624
quote:
Op zondag 10 mei 2009 10:51 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

Het succes van iTunes en de iPod is vanuit mijn optiek vooral een kenmerk van dommigheid van de mensen.
Ik zeg dan ook niet dat het voor iedereen zal gelden, maar ik denk wel dat er een markt is. En het gebeurt al, bij de Kindle kun je voor $13,99 per maand een 'abonnement' op de New York Times krijgen, een krant die ook gratis op internet te lezen is. Toch had die dienst in november vorig jaar al 10.000 abonnees, tegen 1.000.000 reguliere abonnees. (Ik kon even geen recenter getal vinden.)
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  zondag 10 mei 2009 @ 11:01:30 #19
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_68865704
quote:
Op zondag 10 mei 2009 10:56 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Ik zeg dan ook niet dat het voor iedereen zal gelden, maar ik denk wel dat er een markt is. En het gebeurt al, bij de Kindle kun je voor $13,99 per maand een 'abonnement' op de New York Times krijgen, een krant die ook gratis op internet te lezen is. Toch had die dienst in november vorig jaar al 10.000 abonnees, tegen 1.000.000 reguliere abonnees. (Ik kon even geen recenter getal vinden.)
Anno 2009 is werkelijk voor alles een markt, dat geloof ik direct.
  zondag 10 mei 2009 @ 11:03:40 #20
181657 LordNemephis
computer says no
pi_68865748
quote:

[..]

Ik denk zeker dat er een markt voor is, hoewel het nieuws altijd gratis zal zijn te vinden op het internet. Maar er moet wel wat tegenover staan en dat is de omslag in het denken bij de kranten: Ze moeten afleren om internet te zien als iets wat ze erbij doen
Kranten moeten juist moeite gaan doen om hún website zich te laten onderscheiden van de massa en om extra's te bieden waardoor mensen ook voor online abonnementen willen betalen.
Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning.
  zondag 10 mei 2009 @ 11:06:06 #21
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_68865791
quote:
Op zondag 10 mei 2009 11:03 schreef LordNemephis het volgende:

[..]

Ik denk zeker dat er een markt voor is, hoewel het nieuws altijd gratis zal zijn te vinden op het internet. Maar er moet wel wat tegenover staan en dat is de omslag in het denken bij de kranten: Ze moeten afleren om internet te zien als iets wat ze erbij doen
Kranten moeten juist moeite gaan doen om hún website zich te laten onderscheiden van de massa en om extra's te bieden waardoor mensen ook voor online abonnementen willen betalen.
Dat is precies mijn punt: er is naast gratis content zeker ook een markt voor betaalde content, zelfs al is het inhoudelijk hetzelfde, maar dan moeten er wel andere onderscheidende factoren aanwezig zijn.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_68865853
quote:

[..]

nu.nl

Die zogenaamde alternatieven copy-pasten ook het nieuws van Murdoch en zijn vrienden.

Verder vind ik het wel een interessante ontwikkeling, want ik vroeg me al af wanneer het "gratis" tijdperk gaat eindigen, want uiteindelijk moet de wereld toch blijven draaien en dat kan alleen als er geld wordt verdiend.

Overigens hebben de Nederlandse kranten (met als enige uitzondering: de Telegraaf) de grote fout gemaakt dat ze veel te laat het internet zijn op gegaan omdat ze een hele lange tijd het internet verketterden.

[ Bericht 3% gewijzigd door JohnDope op 10-05-2009 11:18:17 ]
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_68867364
quote:

[..]

Ik denk dat het voordeel daar lag in het feit dat de krant automatisch werd gedownload of zo.

Maar goed, ik geef meneer Murdoch niet zoveel kans om zijn kranten online op deze manier rendabel te maken. Er is voor zowel het snelle nieuws als voor duiding teveel mogelijkheden om uit te wijken naar andere bronnen.
pi_68867415
quote:
Op zondag 10 mei 2009 12:24 schreef HiZ het volgende:

Er is voor zowel het snelle nieuws als voor duiding teveel mogelijkheden om uit te wijken naar andere bronnen.
Het punt is alleen dat Murdoch en zijn collega's boven in de nieuwspiramide staan en daar zijn die "andere bronnen" dus afhankelijk van.
"Echt zelf nieuws maken" kost namelijk veel te veel geld, dus die andere bronnen die jij bedoelt, zijn meer dan schaars.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  zondag 10 mei 2009 @ 12:30:56 #25
232678 John.Milton
Vanity is my favorite sin
pi_68867486
Zo'n bedrijven zijn al jaren opzoek naar een goed businessmodel om ook winstgevend te worden op internet. Veel initiatieven zijn allemaal leuk en aardig, maar buiten advertentie-inkomsten wordt er vaak niet aan verdiend.
pi_68867539
quote:

[..]

nu.nl

Ik will best betalen voor een goede krant op internet
dus gratis krant lezen, maar doorklikken om het artikel te lezen kost 3 euro per maand
  zondag 10 mei 2009 @ 13:18:16 #27
93664 waht
Mushir
pi_68868645
Murdoch = Goebbels. En blijkbaar ook een geldwolf.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  zondag 10 mei 2009 @ 13:22:34 #29
246116 Gootsteen
en weg ...
pi_68868732
Ik betaal er geen reet voor, alle info blijft evengoed bereikbaar. Wil je diepgang, dan zoek je ergens een discussie op (zoals op een forum). Ze hebben dit 'in het begin' ook al geprobeerd te blocken, maar dat gaat dus niet lukken. Sluit je krantenbedrijf dan maar gewoon.
Trotse mensen verdwalen liever dan de weg te vragen.
pi_68868740
quote:
Op zondag 10 mei 2009 10:37 schreef AchJa het volgende:

[..]

FP is geen forum...
Fok is niet alleen forum...
pi_68868751
"The Wall Street Journal, de New York Post, The Times of London, de Sun and The Australian."

ONOES! Straks moeten we betalen om deze kwaliteitskranten te lezen...

...
pi_68868813
Meneer is niet helemaal bij de tijd denk ik.
Je kan wel alle kranten betaald op internet zetten, maar er zijn zat alternatieven.
pi_68868817
quote:
Op zondag 10 mei 2009 13:18 schreef waht het volgende:
Murdoch = Goebbels. En blijkbaar ook een geldwolf.
Dit vind ik zo'n onzin.

En als je dit echt vindt, dan moet je ook geen nieuws meer kijken/lezen, want in principe komt het al het nieuws bij Murdoch vandaan.
pi_68868842
quote:
Op zondag 10 mei 2009 13:25 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Dit vind ik zo'n onzin.

En als het echt vindt, dan moet je ook geen nieuws meer kijken/lezen, want in principe komt het al het nieuws bij Murdoch vandaan.
Bron?
pi_68868875
quote:
Op zondag 10 mei 2009 13:26 schreef McKillem het volgende:

[..]

Bron?
Het is algemeen bekend dat de headlines die dagelijks de media domineren maar bij een paar bedrijven vandaan komen.

Het is voor kranten e.d. is het gewoon veel te duur om zelf nieuws te maken.
  zondag 10 mei 2009 @ 13:28:41 #36
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_68868885
Valt natuurlijk te proberen en er zullen vast wel wat mensen zijn die er voor gaan betalen.
Wel heerlijk achterhaald, zolang er gratis alternatieven zijn voor het doorsnee nieuws ga ik niet betalen.
Evenmin voor een goed interview, onderzoek enz. trouwens.
  zondag 10 mei 2009 @ 13:29:05 #37
246116 Gootsteen
en weg ...
pi_68868890
quote:
Op zondag 10 mei 2009 13:26 schreef McKillem het volgende:
Bron?
Murdoch zelf dus !
  zondag 10 mei 2009 @ 13:30:09 #38
78918 SeLang
Black swans matter
pi_68868905
Veel 'kwaliteits' content wordt allang voor betaald op internet, dus dat is het probleem niet.
Het echte probleem (voor Murdoch) is dat de meeste kranten gewoon geen kwaliteits content bieden waar mensen voor willen betalen.

'Nieuws' is een goedkope commodity die iedereen al aanbiedt dus daar zul je nooit veel op gaan verdienen. Goede publicaties met diepte en opinie die niet iedereen kan aanbieden wordt nu ook in electronische vorm allang voor betaald, dus ik zie het probleem niet zo.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_68868925
quote:
Op zondag 10 mei 2009 13:30 schreef SeLang het volgende:
Veel 'kwaliteits' content wordt allang voor betaald op internet, dus dat is het probleem niet.
Het echte probleem (voor Murdoch) is dat de meeste kranten gewoon geen kwaliteits content bieden waar mensen voor willen betalen.
Dat hebben die kranten aan zichzelf te danken, omdat ze niks anders doen dan nieuws copy-pasten van de "Murdochs" in deze wereld.
pi_68868928
quote:
Op zondag 10 mei 2009 13:28 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Het is algemeen bekend dat de headlines die dagelijks de media domineren maar bij een paar bedrijven vandaan komen.

Het is voor kranten e.d. is het gewoon veel te duur om zelf nieuws te maken.
Kranten misschien ja, maar de nieuws wereld is groter dan alleen kranten.
pi_68868929
Goede zaak

Vaak wordt nieuws, dat door kranten is gepubliceerd, ordinair gejat door kutsites die worden gerund door een clubje vrijwilligers. Lekker dan
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_68868949
quote:
Op zondag 10 mei 2009 13:31 schreef McKillem het volgende:

[..]

Kranten misschien ja, maar de nieuws wereld is groter dan alleen kranten.
Ja maar er zijn maar een paar bedrijven die echt zelf content creeeren en dus boven in de nieuwspiramide staan, alles wat daar onder staat copy-paste dat nieuws.
pi_68868956
quote:
Op zondag 10 mei 2009 13:30 schreef SeLang het volgende:

'Nieuws' is een goedkope commodity die iedereen al aanbiedt dus daar zul je nooit veel op gaan verdienen. Goede publicaties met diepte en opinie die niet iedereen kan aanbieden wordt nu ook in electronische vorm allang voor betaald, dus ik zie het probleem niet zo.
Maar wat is de meerwaarde van dat zgn kwaliteits content?
Wat is er daar beter dan wat ik bijvoorbeeld op nu.nl lees?
  zondag 10 mei 2009 @ 13:33:21 #44
246116 Gootsteen
en weg ...
pi_68868971
quote:
Op zondag 10 mei 2009 13:32 schreef McKillem het volgende:
Diepgang, achtergronden, feiten ??
pi_68868979
quote:
Op zondag 10 mei 2009 13:31 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Ja maar er zijn maar een paar bedrijven die echt zelf content creeeren en dus boven in de nieuwspiramide staan, alles wat daar onder staat copy-paste dat nieuws.
Ah kijk, nu zijn er al een paar bedrijven. Dus het komt toch niet alleen bij die gast weg.
pi_68868981
quote:

[..]

Kijk als je nieuws leest ter entertainment dan maakt het allemaal niet uit.
Maar als jij je echt oprecht wil laten informeren (wat heel weinig mensen willen in deze wereld) zal je het nieuws moeten zoeken op 1 van de weinige content generators.
pi_68868996
quote:
Op zondag 10 mei 2009 13:33 schreef McKillem het volgende:

[..]

Ah kijk, nu zijn er al een paar bedrijven. Dus het komt toch niet alleen bij die gast weg.
Die Murdoch heeft ook overal aandelen. En het maakt ook niet uit of het 1 bedrijf is of het er hooguit 5 zijn, want ook daar geldt wat bij andere bedrijven geldt die maar met heel weinig zijn in de branche.
pi_68869016
quote:
Op zondag 10 mei 2009 13:33 schreef Gootsteen het volgende:

[..]

Diepgang, achtergronden, feiten ??
En daar heb ik wat precies aan?
Het nieuws houd ik alleenmaar bij voor dingen die direct op mij effect kunnen hebben (zoals die griepshit om maar een voorbeeld te noemen) de rest kan mij niet aan mijn reet roesten, in grote lijnen.
Ik denk niet dat er zo achterlijk veel mensen zijn die gaan betalen voor nieuws, als de simpele berichtgeving van bijvoorbeeld nu.nl voldoende is.
pi_68869032
quote:
Op zondag 10 mei 2009 13:34 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Die Murdoch heeft ook overal aandelen. En het maakt ook niet uit of het 1 bedrijf is of het er hooguit 5 zijn, want ook daar geldt wat bij andere bedrijven geldt die maar met heel weinig zijn in de branche.
5 bedrijven voor al het nieuws op deze hele planeet.
Geloof je het zelf?
pi_68869045
quote:
Op zondag 10 mei 2009 13:36 schreef McKillem het volgende:

[..]

5 bedrijven voor al het nieuws op deze hele planeet.
Geloof je het zelf?
Er zijn inderdaad maximaal 5 bedrijven die wereldnieuws maken in deze wereld, de rest doet niks anders dan copy-pasten en herschrijven.
  zondag 10 mei 2009 @ 13:38:19 #51
93664 waht
Mushir
pi_68869072
quote:
Op zondag 10 mei 2009 13:25 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Dit vind ik zo'n onzin.

En als je dit echt vindt, dan moet je ook geen nieuws meer kijken/lezen, want in principe komt het al het nieuws bij Murdoch vandaan.
Hij is baas van FOX. Derhalve Goebbels.

Maar wees maar gerust, ik neem al het nieuws met een korrel zout.
pi_68869081
quote:
Op zondag 10 mei 2009 13:37 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Er zijn inderdaad maximaal 5 bedrijven die wereldnieuws maken in deze wereld, de rest doet niks anders dan copy-pasten en herschrijven.
Of constateren dat er wat is, terplaatse gaan en eigen details bijschrijven waardoor het effectief al een eigen bericht word.
  zondag 10 mei 2009 @ 13:38:59 #53
78918 SeLang
Black swans matter
pi_68869095
quote:

[..]

Op Nu.nl lees ik alleen maar standaard nieuws, wat exact hetzelfde is dat ik op alle andere sites lees. Het zijn op z'n best iets anders verwoorde standaard berichten van het ANP die op duizenden andere plaatsen te vinden zijn. Een pure commodity dus die nauwelijks waarde heeft.

Diepte analyses, eigen research of opinie door interessante/ deskundige mensen is iets dat wel meerwaarde heeft, maar voor dat soort dingen wordt er allang betaald.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_68869121
quote:
Op zondag 10 mei 2009 13:38 schreef McKillem het volgende:

[..]

Of constateren dat er wat is, terplaatse gaan en eigen details bijschrijven waardoor het effectief al een eigen bericht word.
Lees voor de gein morgen maar eens een keertje allemaal verschillende kranten, en dan bedoel ik niet die gratis wegwerp-krantjes, want dat is sowieso 1 pot nat, maar ik bedoel dus de betaal kranten en je zal zien dat het in feite allemaal hetzelfde is.
  zondag 10 mei 2009 @ 13:41:38 #55
246116 Gootsteen
en weg ...
pi_68869178
quote:
Op zondag 10 mei 2009 13:35 schreef McKillem het volgende:
Het nieuws houd ik alleenmaar bij voor dingen die direct op mij effect kunnen hebben (zoals die griepshit om maar een voorbeeld te noemen) de rest kan mij niet aan mijn reet roesten, in grote lijnen.
Ik denk niet dat er zo achterlijk veel mensen zijn die gaan betalen voor nieuws, als de simpele berichtgeving van bijvoorbeeld nu.nl voldoende is.
Dat geldt voor jou en een hoop andere mensen, maar kennelijk is er wel degelijk behoefte aan betaalde content, gezien het feit dat het al wordt aangeboden. Ik heb die diepgang ook nergens voor nodig, maar lees bv wel weer de National Geographic (betaald) omdat er vaak content in staat die dieper op de materie ingaat op het vlak wat mij interesseert.
pi_68869180
quote:
Op zondag 10 mei 2009 13:38 schreef waht het volgende:

[..]

Hij is baas van FOX. Derhalve Goebbels.

Maar wees maar gerust, ik neem al het nieuws met een korrel zout.
Murdoch is de baas (of heeft aandelen) bij legio bedrijven.
pi_68869199
quote:
Op zondag 10 mei 2009 13:35 schreef McKillem het volgende:

[..]

Jezus, wat ben jij een simpele ziel.
pi_68869204
quote:
Op zondag 10 mei 2009 13:39 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Lees voor de gein morgen maar eens een keertje allemaal verschillende kranten, en dan bedoel ik niet die gratis wegwerp-krantjes, want dat is sowieso 1 pot nat, maar ik bedoel dus de betaal kranten en je zal zien dat het in feite allemaal hetzelfde is.
En dit zegt wat precies?
Alle kranten melden toch het nieuws? Het is dan toch gewoon rechtuit logisch dat je berichten over hetzelfde item in verschillende kranten terug gaat vinden met wss dezelfde details?
Dat zegt verder toch helemaal niets?

Neem bijvoorbeeld dat Turkse vliegtuig incident. Iedereen had wel iets anders te melden over het aantal doden.
pi_68869244
quote:
Op zondag 10 mei 2009 13:42 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Jezus, wat ben jij een simpele ziel.
Want?
  zondag 10 mei 2009 @ 13:44:23 #60
246116 Gootsteen
en weg ...
pi_68869259
quote:
Op zondag 10 mei 2009 13:39 schreef JohnDope het volgende:
Dat is waar. Aan de andere kant zou het ook frappant zijn als we morgen allemaal verschillende dingen lezen over hetzelfde nieuwsfeitje is het niet ? Zoals het was een zwarte/paarse/rode/blauwe Swift en de bestuurder was een man/vrouw/Taliban/JohnDope ...
pi_68869275
quote:
Op zondag 10 mei 2009 13:42 schreef McKillem het volgende:

[..]

En dit zegt wat precies?
Dat zegt dat mensen de illusie hebben dat ze dan wel andere bronnen gaan aanspreken voor nieuws, terwijl die andere bronnen in feite hetzelfde brengen.
Dus het lijkt alsof er legio nieuws te vinden is en dat het allemaal objectief is, terwijl het in werkelijkheid allemaal hetzelfde is.

En laten we eerlijk wezen; het is goed dat het zo in elkaar zit, want als er geen hiërarchie zou zijn, zou het een nog grotere puinhoop zijn op deze wereld, want te veel ruimdenkende mensen, is het failliet van deze aarde.
pi_68869287
quote:
Op zondag 10 mei 2009 13:38 schreef McKillem het volgende:

[..]

Dat zijn er heel wienig die dat doen, maar je hebt gelijk, ze bestaan. Het zijn echter vaak andere kranten die een eigen draai geven aan het nieuws. De grote boosdoeners in deze kwestie zijn websites zoals FOK. Die wordt gerund door een stelletje vrijwilligers en steelt her en der nieuws van kranten- en andere nieuwssites.
pi_68869334
quote:
Op zondag 10 mei 2009 13:41 schreef Gootsteen het volgende:

[..]

Dat geldt voor jou en een hoop andere mensen, maar kennelijk is er wel degelijk behoefte aan betaalde content, gezien het feit dat het al wordt aangeboden. Ik heb die diepgang ook nergens voor nodig, maar lees bv wel weer de National Geographic (betaald) omdat er vaak content in staat die dieper op de materie ingaat op het vlak wat mij interesseert.
Een abonnement op de NatGeo zou ik niet echt willen vergelijken met nieuws. Dat zijn specifieke interesse gebonden onderwerpen waar research naar gedaan is, is geen nieuws.
pi_68869343
quote:
Op zondag 10 mei 2009 13:44 schreef McKillem het volgende:

[..]

Want?
Als jij de toegevoegde waarde van kwaliteitsnieuws (zoals achtergronden, analyses enz) niet ziet, dan ben jij wat mij betreft simpel. De reden dat mensen vaak zo ongenuanceerd lopen te schreeuwen op websites zoals FOK, komt doordat mensen zich niet goed laten informeren. Nieuwsfeitjes worden uit hun context gerukt wanneer je enkele het bericht leest, zonder enige achtergrondkennis.
pi_68869377
quote:
Op zondag 10 mei 2009 13:47 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Als jij de toegevoegde waarde van kwaliteitsnieuws (zoals achtergronden, analyses enz) niet ziet, dan ben jij wat mij betreft simpel. De reden dat mensen vaak zo ongenuanceerd lopen te schreeuwen op websites zoals FOK, komt doordat mensen zich niet goed laten informeren. Nieuwsfeitjes worden uit hun context gerukt wanneer je enkele het bericht leest, zonder enige achtergrondkennis.
Eens. Maar dat geldt ook voor politici.
pi_68869447
quote:
Op zondag 10 mei 2009 13:48 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Eens. Maar dat geldt ook voor politici.
Je doelt erop dat iemand als Wilders nogal eens onjuist wordt neergezet door korte, schreeuwerige berichten?
pi_68869463
quote:
Op zondag 10 mei 2009 13:44 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Dat zegt dat mensen de illusie hebben dat ze dan wel andere bronnen gaan aanspreken voor nieuws, terwijl die andere bronnen in feite hetzelfde brengen.
Dus het lijkt alsof er legio nieuws te vinden is en dat het allemaal objectief is, terwijl het in werkelijkheid allemaal hetzelfde is.

En laten we eerlijk wezen; het is goed dat het zo in elkaar zit, want als er geen hiërarchie zou zijn, zou het een nog grotere puinhoop zijn op deze wereld, want te veel ruimdenkende mensen, is het failliet van deze aarde.
Beetje jammer dat je selectief quote en reageert.
Nogmaals, dat ze hetzelfde melden zegt toch helemaal niets? Het is toch logisch dat ze hetzelfde melden?
Ik zie dit niet als bewijs dat dit allemaal dezelfde bron heeft.
  zondag 10 mei 2009 @ 13:53:17 #68
246116 Gootsteen
en weg ...
pi_68869516
quote:
Op zondag 10 mei 2009 13:46 schreef McKillem het volgende:
Een abonnement op de NatGeo zou ik niet echt willen vergelijken met nieuws. Dat zijn specifieke interesse gebonden onderwerpen waar research naar gedaan is, is geen nieuws.
Het zijn niet allemaal zomaar van de plank gerukte achtergrondjes, het is vaak ook achtergrond van actuele items. Verder zijn er legio betere voorbeelden, daar heb je gelijk in, maar ik gok dat je het evengoed niet wilt inzien.
pi_68869531
quote:
Op zondag 10 mei 2009 13:47 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Want alle nieuwsberichten zonder 200 bronvermeldingen zijn onjuist?
NU.nl meld toch in grote lijnen het juiste nieuws of niet dan? Dat ik geen zin heb om mij te verdiepen in elk bericht omdat ik, om het maar even plat te zeggen, wel wat beters te doen heb zegt helemaal niets over mij.
pi_68869574
quote:
Op zondag 10 mei 2009 13:51 schreef McKillem het volgende:

[..]

Nogmaals, dat ze hetzelfde melden zegt toch helemaal niets? Het is toch logisch dat ze hetzelfde melden?
Kranten tappen veelal uit hetzelfde vaatje: ANP, GPD, AP enz enz.
pi_68869726
quote:
Op zondag 10 mei 2009 13:53 schreef McKillem het volgende:

[..]

Want alle nieuwsberichten zonder 200 bronvermeldingen zijn onjuist?
NU.nl meld toch in grote lijnen het juiste nieuws of niet dan? Dat ik geen zin heb om mij te verdiepen in elk bericht omdat ik, om het maar even plat te zeggen, wel wat beters te doen heb zegt helemaal niets over mij.
Ik beweer niet dat de berichten onjuist zijn. Daar heb ik het helemaal niet over. Weet je uberhaupt wel wat een achtergrondverhaal is trouwens?

Kijk, het zit zo. Nieuws komt vaak niet zomaar uit de lucht vallen. Acties van bijv de VS hebben een lange voorgeschiedenis. Als je de achtergrond van het nieuws kent, snap je beter wat er aan de hand is. Hoe zo'n besluit tot stand is gekomen. Dat kan een hoop verwarring voorkomen. Misschien schrijf je dan op een forum: 'dat is een goede zat van de VS' ipv: 'die vuile tering VS'. Dit laatste roep je enkel omdat het afzonderlijke nieuwsverhaal negatief is, terwijl het heel positief kan zijn wanneer je het grote plaatje ziet.

Dat zegt verder niets over jou. Want de NL bevolking bestaat voor 90 % uit figuren als jij; die enkel het vlugge nieuws tot zich willen nemen.
pi_68869851
quote:
Op zondag 10 mei 2009 14:00 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik beweer niet dat de berichten onjuist zijn. Daar heb ik het helemaal niet over. Weet je uberhaupt wel wat een achtergrondverhaal is trouwens?

Kijk, het zit zo. Nieuws komt vaak niet zomaar uit de lucht vallen. Acties van bijv de VS hebben een lange voorgeschiedenis. Als je de achtergrond van het nieuws kent, snap je beter wat er aan de hand is. Hoe zo'n besluit tot stand is gekomen. Dat kan een hoop verwarring voorkomen. Misschien schrijf je dan op een forum: 'dat is een goede zat van de VS' ipv: 'die vuile tering VS'. Dit laatste roep je enkel omdat het afzonderlijke nieuwsverhaal negatief is, terwijl het heel positief kan zijn wanneer je het grote plaatje ziet.

Dat zegt verder niets over jou. Want de NL bevolking bestaat voor 90 % uit figuren als jij; die enkel het vlugge nieuws tot zich willen nemen.
Wat begrijp jij niet aan "ik heb wel wat beters te doen".
Dat ik het niet doe wil niet zeggen dat ik het niet kan en hoef jij me niet te behandelen als een achterlijke met je "weet jij wat een achtergrond verhaal is".
Elitaire bal.
  zondag 10 mei 2009 @ 14:17:11 #73
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_68870222
quote:
Op zondag 10 mei 2009 12:33 schreef henkway het volgende:

[..]

Ik will best betalen voor een goede krant op internet
dus gratis krant lezen, maar doorklikken om het artikel te lezen kost 3 euro per maand
En dan gaan de kranten weer max winst maken??? Ik geloof er niet in.
pi_68870279
quote:
Op zondag 10 mei 2009 13:51 schreef McKillem het volgende:

[..]

Je kan het heel duidelijk zien aan de Darfur-problematiek. Dit is de hel op aarde, daar gebeuren nogsteeds de meest afschuwelijke dingen, alleen je hoort er helemaal nooit wat over in het nieuws.

MAAR als je er wel een keertje wat over hoort in het nieuws, dan zie je dat niet in 1 krant, of 2 kranten verschijnen, maar dan hoor je het meteen geheel toevallig: overal tegelijk.
En opeens verdwijnt het overal ook in 1 keer van alle headlines.
pi_68870338
quote:
Op zondag 10 mei 2009 13:50 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Je doelt erop dat iemand als Wilders nogal eens onjuist wordt neergezet door korte, schreeuwerige berichten?
Ik bedoelde het in het algemeen.
  zondag 10 mei 2009 @ 15:34:42 #76
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_68873026
quote:

[..]

Toch loopt het 99 van de 100 keer slecht af wanneer bedrijven opeens geld gaan vragen voor diensten die eerst gratis waren
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_68873184
quote:
Op zondag 10 mei 2009 15:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Toch loopt het 99 van de 100 keer slecht af wanneer bedrijven opeens geld gaan vragen voor diensten die eerst gratis waren
Ja vraag dat maar aan de voorganger van marktplaats, ik weet niet eens de naam meer

die ging voor het aanbieden van alles geld vragen dus ook kleding en cd's , het was na een maand klaar met het aanbod op de site
  zondag 10 mei 2009 @ 15:42:18 #78
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_68873338
quote:
Op zondag 10 mei 2009 13:44 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dat zijn er heel wienig die dat doen, maar je hebt gelijk, ze bestaan. Het zijn echter vaak andere kranten die een eigen draai geven aan het nieuws. De grote boosdoeners in deze kwestie zijn websites zoals FOK. Die wordt gerund door een stelletje vrijwilligers en steelt her en der nieuws van kranten- en andere nieuwssites.
fok heeft gewoon een abbo op de anp service, dus dat komt al overeen met 95% van wat kranten schrijven
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
  zondag 10 mei 2009 @ 16:05:38 #79
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_68874511
quote:
Op zondag 10 mei 2009 15:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Dat komt omdat ze dan ineens fantasieprijzen gaan vragen omdat ze hun product "dat waard vinden" en "kwaliteit nu eenmaal geld kost". Niets mis met die redenering, maar het wordt vaak gebruikt om een slechte prijs/kwaliteitverhouding alsnog goed te praten.

Marktplaats is ook een goed voorbeeld. 6 euro per advertentie is nog wel redelijk voor bepaalde categorieen, maar toen ik pas m'n motor wilde verkopen kostte dat 25 euro (!!) voor een advertentie. Vervolgens staat je advertentie alsnog na 3 dagen op pagina 25+, waardoor je maar voor 1,30 per keer het ding omhoog blijft schoppen. Dat was dus ook gelijk de laatste keer, en ik denk niet dat ik de enige ben die er zo over denkt.

Zelfde met iTunes. Is weliswaar populair, maar de hoeveelheid die illegaal gedownload wordt is veel hoger. Volgens mij zou de verhouding behoorlijk anders liggen als iTunes 25 of 30 cent per nummer zou vragen, ipv een belachelijke 99 cent. Zeker, dat is niet duurder dan de prijs van een nummer op cd, en je kunt de slechte nummers weglaten.. maar hey, de distributiekosten per stuk zijn nihil.. waarom moet dat even duur als een cd zijn waarbij je problemen als slepen met spullen en het gevaar van incourante voorraden hebt?
Vampire Romance O+
  zondag 10 mei 2009 @ 16:14:30 #80
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_68874909
quote:
Op zondag 10 mei 2009 16:05 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Dat komt omdat ze dan ineens fantasieprijzen gaan vragen omdat ze hun product "dat waard vinden" en "kwaliteit nu eenmaal geld kost". Niets mis met die redenering, maar het wordt vaak gebruikt om een slechte prijs/kwaliteitverhouding alsnog goed te praten.

Marktplaats is ook een goed voorbeeld. 6 euro per advertentie is nog wel redelijk voor bepaalde categorieen, maar toen ik pas m'n motor wilde verkopen kostte dat 25 euro (!!) voor een advertentie. Vervolgens staat je advertentie alsnog na 3 dagen op pagina 25+, waardoor je maar voor 1,30 per keer het ding omhoog blijft schoppen. Dat was dus ook gelijk de laatste keer, en ik denk niet dat ik de enige ben die er zo over denkt.

Zelfde met iTunes. Is weliswaar populair, maar de hoeveelheid die illegaal gedownload wordt is veel hoger. Volgens mij zou de verhouding behoorlijk anders liggen als iTunes 25 of 30 cent per nummer zou vragen, ipv een belachelijke 99 cent. Zeker, dat is niet duurder dan de prijs van een nummer op cd, en je kunt de slechte nummers weglaten.. maar hey, de distributiekosten per stuk zijn nihil.. waarom moet dat even duur als een cd zijn waarbij je problemen als slepen met spullen en het gevaar van incourante voorraden hebt?
Ik heb daar vorig jaar nog gratis een laptop opgezet

Maar eens met je verhaal
  maandag 11 mei 2009 @ 09:02:37 #81
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_68894967
quote:
Op zondag 10 mei 2009 13:37 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Afgezien van de locale suffertjes. Is het redelijk waar dat er maar vijf krantmagnaten zijn.
zelfde geld voor autos en TV's. Zijn ook maar hoogstens 10.
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
  maandag 11 mei 2009 @ 09:06:24 #82
52357 Lambiekje
pi_68895037
quote:
Op zondag 10 mei 2009 14:04 schreef McKillem het volgende:

[..]

Wat begrijp jij niet aan "ik heb wel wat beters te doen".
Dat ik het niet doe wil niet zeggen dat ik het niet kan en hoef jij me niet te behandelen als een achterlijke met je "weet jij wat een achtergrond verhaal is".
Elitaire bal.
GTST en Meiden in de bijstand kijken zeker...
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
  maandag 11 mei 2009 @ 09:14:58 #83
52357 Lambiekje
pi_68895192
Als PrisonPlanet en GlobalResearch vrijtoegangelijk blijft vind ik het allemaal best.
Indoctrinatienieuws van Reuters en ANP e.d. mag van mij wel achter een betaalmuur.
pi_68895291
Van een ervaren mediatycoon als Murdoch had ik meer wijsheid verwacht. Als er iets verleden tijd is, zijn het kranten. Hele pakketten met oud nieuws dat op papier wordt gedrukt en daarna thuis wordt bezorgd. Duur en ook nog eens relatief milieuonvriendelijk. En dat alles in een tijd waar je overal internet hebt en het verse nieuws je aan alle kanten om de oren vliegt.

Oudere mensen lezen nog kranten, jongeren steeds minder. Waarom zou je ook; op internet ligt een schat aan informatie en de tv-zenders met achtergrondreportages zijn overal.
  maandag 11 mei 2009 @ 09:53:25 #85
52357 Lambiekje
pi_68896121
quote:
Op maandag 11 mei 2009 09:20 schreef isogram het volgende:
Van een ervaren mediatycoon als Murdoch had ik meer wijsheid verwacht. Als er iets verleden tijd is, zijn het kranten. Hele pakketten met oud nieuws dat op papier wordt gedrukt en daarna thuis wordt bezorgd. Duur en ook nog eens relatief milieuonvriendelijk. En dat alles in een tijd waar je overal internet hebt en het verse nieuws je aan alle kanten om de oren vliegt.

Oudere mensen lezen nog kranten, jongeren steeds minder. Waarom zou je ook; op internet ligt een schat aan informatie en de tv-zenders met achtergrondreportages zijn overal.
oh ja waar zijn achtergrond reportages? Zembla? Dat krast wat op de oppervlakte. Echte issues worden STRIKT niet behandeld.
pi_68896181
quote:
Op maandag 11 mei 2009 09:20 schreef isogram het volgende:

Zolang er niet of nauwelijks geld kan worden verdiend met internet-nieuws, zullen kranten blijven bestaan. Verder: zonder kranten stopt de nieuwsvoorziening.
pi_68896194
Laat ik het anders zeggen, Lambiekje: wie zoekt kan op tv en internet precies horen en zien wat -ie wil. Jezelf door één krant het nieuws laten dicteren, is achterhaald. Nieuws is een heel ander 'product' dan pakweg 20 jaar geleden.
pi_68896262
quote:
Op maandag 11 mei 2009 09:55 schreef KoosVogels het volgende:
Zolang er niet of nauwelijks geld kan worden verdiend met internet-nieuws, zullen kranten blijven bestaan. Verder: zonder kranten stopt de nieuwsvoorziening.
Ik heb echt geen krant nodig gehad om - bijvoorbeeld - tot in detail te worden geïnformeerd over de aanslag tijdens Koninginnedag. Kranten hollen per definitie achter de feiten aan; als het nieuws op papier is gedrukt en in de brievenbus valt, is het regelmatig alweer achterhaald.

Vroeger, toen TV nog niet zo massaal was als nu en toen je nog geen internet had, voldeden kranten prima. Nu zijn er veel snellere manieren om nieuws te 'consumeren'. Eén klik op je mobieltje, op nos.nl of nu.nl en ik weet precies wat er gaande is. En wat ik morgen in De Telegraaf of de Volkskrant lees.
pi_68896411
quote:
Op maandag 11 mei 2009 09:59 schreef isogram het volgende:

[..]

Ik heb echt geen krant nodig gehad om - bijvoorbeeld - tot in detail te worden geïnformeerd over de aanslag tijdens Koninginnedag. Kranten hollen per definitie achter de feiten aan; als het nieuws op papier is gedrukt en in de brievenbus valt, is het regelmatig alweer achterhaald.

Vroeger, toen TV nog niet zo massaal was als nu en toen je nog geen internet had, voldeden kranten prima. Nu zijn er veel snellere manieren om nieuws te 'consumeren'. Eén klik op je mobieltje, op nos.nl of nu.nl en ik weet precies wat er gaande is. En wat ik morgen in De Telegraaf of de Volkskrant lees.
Televisie is geen concurrent voor kranten. Dat is wel gebleken uit de laatste 50 jaar. Die twee bestaan immers al decennia lang naast elkaar. En ik begrijp dat je via internet prima kunt worden geinformeerd over de aanslag op Koninginnedag. Maar waar denk je dat het nieuws vandaan komt? Juist: van krantensites of persbureaus.

Kranten hebben journalisten in dienst die worden betaald voor hun werk. Zij verzamelen het nieuws voor jou. Websites hebben die luxe niet, die worden gerund door een clubje enthousiaste vrijwiliggers. Kranten hebben volgens jou wellicht de waarde verloren in die zin dat de papieren versie niets meer waard is. Echter, kranten zorgen ervoor dat jij op de hoogte blijft. Ongeacht waar je het nieuws vandaan haalt.
pi_68897346
quote:
Op maandag 11 mei 2009 10:04 schreef KoosVogels het volgende:
Televisie is geen concurrent voor kranten. Dat is wel gebleken uit de laatste 50 jaar. Die twee bestaan immers al decennia lang naast elkaar. En ik begrijp dat je via internet prima kunt worden geinformeerd over de aanslag op Koninginnedag. Maar waar denk je dat het nieuws vandaan komt? Juist: van krantensites of persbureaus.

Kranten hebben journalisten in dienst die worden betaald voor hun werk. Zij verzamelen het nieuws voor jou. Websites hebben die luxe niet, die worden gerund door een clubje enthousiaste vrijwiliggers. Kranten hebben volgens jou wellicht de waarde verloren in die zin dat de papieren versie niets meer waard is. Echter, kranten zorgen ervoor dat jij op de hoogte blijft. Ongeacht waar je het nieuws vandaan haalt.
Ik weet niet of je de ontwikkelingen in de krantenwereld de afgelopen decennia hebt gevolgd, maar drie kreten vatten alles samen:
1) dalende oplagecijfers
2) groot aantal fusies
3) radicale bezuinigingen

En dan vergeet ik nog de dalende advertentie-inkomsten. Zelfs de op één na grootste krant van Nederland (AD) is al een fusie aangegaan. Dat journalisten een wezenlijk aandeel in de nieuwsvoorziening hebben, bestrijd ik uiteraard niet. Ik bestrijd alleen wél dat die journalisten per definitie bij een krant werken.
pi_68897781
quote:
Op maandag 11 mei 2009 10:40 schreef isogram het volgende:

[..]

Ik weet niet of je de ontwikkelingen in de krantenwereld de afgelopen decennia hebt gevolgd, maar drie kreten vatten alles samen:
1) dalende oplagecijfers
2) groot aantal fusies
3) radicale bezuinigingen

En dan vergeet ik nog de dalende advertentie-inkomsten. Zelfs de op één na grootste krant van Nederland (AD) is al een fusie aangegaan. Dat journalisten een wezenlijk aandeel in de nieuwsvoorziening hebben, bestrijd ik uiteraard niet. Ik bestrijd alleen wél dat die journalisten per definitie bij een krant werken.
Daar ben ik mij van bewust en wat betreft die dalende oplagecijfers, ik kan je daarin niet anders dan gelijk geven. Natuurlijk kent internet voordelen boven een papieren krant en je stelt dan ook terecht dat het nog maar de vraag is of journalisten werkzaam blijven bij een krant. Echter, het probleem is dat internet nog weinig lucratief is voor kranten. Er wordt wel geld verdiend, maar lang niet zoveel als met de verkoop van de papieren versie.

[ Bericht 0% gewijzigd door KoosVogels op 11-05-2009 11:04:57 ]
pi_68898061
quote:
http://webwereld.nl/colum(...)s-niet--column-.html

Nieuwtjes zijn gratis, nieuws niet
Gepubliceerd: Donderdag 7 mei 2009
Auteur: Luuk Koelman

Iedereen is zoekende. Waarnaar? Niemand die het weet. Het probleem is bekend. De oplage van betaalde kranten krimpt jaarlijks met drie tot vijf procent. Er lijkt geen houden aan.

De adverteerders zijn al vertrokken. Nog even en het is gedaan met de krant als massamedium. Allemaal de schuld van internet, wordt geroepen. Onzin. Kranten helpen zichzelf om zeep.

Ja maar, jongeren willen niet meer betalen voor nieuws, jammeren de kranten. Om er vervolgens minister Plasterk bij te halen, die deze conclusie in een persbrief (pdf) onderschrijft: jongeren lezen geen betaalde kranten meer.

Onzin. Jongeren lezen wel degelijk betaalde kranten; namelijk via internet. De reden: dan is het gratis. Kijk eens naar de website van De Volkskrant. De belangrijkste artikelen uit de papieren editie zijn online beschikbaar. Gratis. Sterker nog; via internet krijg je er ook nog eens allerlei filmpjes en andere extraatjes bij. Iets wat de papieren lezer die braaf zijn abonnement betaalt maar geen computer heeft, moet ontberen. Dan is de keuze snel gemaakt. Waarom nog een abonnement op die krant nemen?

Alle hens aan dek
Intussen is het alle hens aan dek. Wat te doen? De in journalistieke kringen welbekende Henk Blanken - tevens zelfbenoemd kenner van nieuwe media - betoogt dat de journalistiek slechts één ding kan doen tegen het oprukkende internet: de lezer overtuigen “met briljant geschreven onderzoeksjournalistiek”. Die Henk. Hij heeft de klok horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt. Zolang al die 'briljant geschreven onderzoeksjournalistiek’ door kranten gratis op hun website wordt aangeboden, zal er weinig veranderen.

Rijst de vraag: waarom geven kranten hun content zomaar weg? Welke gedachte ligt hieraan ten grondslag? ‘Geef het ze gratis; wie weet kopen ze het dan wel’? Denken kranten dat Google Adsense hen rijk gaat maken?

Vanochtend was ik bij mijn bakker. Ik vroeg hem: “heeft u er wel eens aan gedacht uw brood gratis weg te geven? Zo bindt u namelijk uw klanten”. De man lachte me recht in mijn gezicht uit.

De kranten begrijpen het niet
De bakker begrijpt het, de kranten nog niet. Zij zijn van mening dat jongeren niet uit zichzelf beginnen met het lezen van kranten, want “kranten lezen moet je leren”. Waanzin. Het enige wat je jongeren moet leren, is dat nieuws niet gratis is. Nieuwtjes zijn gratis, nieuws niet. Een belangrijk verschil. Maar hoe leer je dat de lezer?

Simpel. Wat zou er gebeuren wanneer alle kranten hun websites opdoeken? Ik zie vier gevolgen:

1: Een enorme kostenbesparing. Krantenwebsites zijn financieel gezien een bodemloze put. Beter is het de vrijgekomen tonnen aan euro’s uit te geven aan datgene waarin je echt goed bent: het schrijven van sterke papieren content.

2: De nieuwsstroom naar weblogs droogt direct op. Bekijk de blogs maar eens goed. Zij zijn voor hun nieuwsgaring bijna allemaal afhankelijk van de papieren media. Kranten zijn zonder dat ze het beseffen de motor van bijna al het nieuws op internet. Er wordt niet voor niets massaal gelinkt naar - en gekopieerd van - websites van kranten.

3: Surfers mogen het voortaan doen met de ANP-berichten op Nu.nl. Eens zien hoelang dat leuk blijft. Veel plezier ermee.

4: Het aantal krantenabonnees stijgt weer. Verschoof de advertentiemarkt in rap tempo naar internet? Adverteerders zijn opportunisten. Moet je eens zien hoe snel ze hun budgetten weer terugschuiven.

Jongeren kiezen voor abonnementen
En nu mijn stelling: wanneer jongeren moeten kiezen tussen het gratis Nu.nl en een betaald krantenabonnement, kiezen ze voor het laatste. Een BigMac is ook goedkoper dan een biefstuk, maar dat betekent niet dat de biefstuk niet wordt verkocht. Op deze manier kunnen kranten prima bestaan, naast internet. Zoals ze ook altijd prima konden bestaan naast radio en televisie.

Maar nee, liever gaan kranten stug door op de ingeslagen weg. Wat daarbij vooral beangstigt, is het absolute gebrek aan kennis. Zo komt in het laatste nummer van De Journalist eindredacteur Arnold Koper van de Volkskrant aan het woord. Hij is met het louche bedrijfje Cozzmoss in zee gegaan om het kopiëren van content tegen te gaan. De internetkennis van Koper blijkt wel uit de volgende quote: “We zijn niet heel streng. Als sites naar ons doorlinken vinden we dat al goed”.

Ook Jacques Kuyf mag zijn zegje doen. Hij is topman bij FD-media, onder andere uitgever van het Financiële Dagblad en BNR-Nieuwsradio. Kuyf wil websites die ‘zijn’ content kopiëren keihard aanpakken. Hoe? “Het zal misschien een jaar duren, maar ik verwacht dat er dan een uitgewerkt systeem is, mogelijk met hulp van Web 3.0.”

Grappig. Dat web 3.0 niet bestaat (diplomatieker gezegd: niemand weet wat het is), is nog niet tot Kuyf doorgedrongen.

Kranten. Ze hebben geen idee.
Zou Murdoch deze column hebben gelezen?
  maandag 11 mei 2009 @ 11:06:09 #93
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_68898152
Lezen vanaf een beeldscherm is kut, dus nee
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_68898310
quote:
Op maandag 11 mei 2009 11:06 schreef maniack28 het volgende:

Lezen vanaf een beeldscherm is kut, dus nee
Murdoch heeft mensen in dienst die dat voor hem uitprinten en/of voorlezen .
pi_68898451
quote:
Op maandag 11 mei 2009 11:03 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Sterk stuk. Ik begrijp ook niet waarom kranten per se een website willen hebben. Van mijn hoofdredacteur krijgen mijn collega's en ik regelmatig mailtjes dat onze site liefst 700.000 unieke bezoekers per maand trekt. De vlag gaat uit, maar intussen verdienen we er geen geld mee en wordt er geroepen dat de redacties moeten krimpen.
pi_68898999
quote:
Op maandag 11 mei 2009 11:15 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Sterk stuk. Ik begrijp ook niet waarom kranten per se een website willen hebben. Van mijn hoofdredacteur krijgen mijn collega's en ik regelmatig mailtjes dat onze site liefst 700.000 unieke bezoekers per maand trekt. De vlag gaat uit, maar intussen verdienen we er geen geld mee en wordt er geroepen dat de redacties moeten krimpen.
promotie maar hij heeft idd gelijk dat het voor de rest niets oplevert, dan zou een systeem zoals de nyt heeft beter werken mensen worden geprikkeld met een samenvatting maar voor het volledige artikel moet je dokken.

Echter krijg je dan weer de vraag hoe ga je dat beveiligen maar 1 iemand hoeft een abbo te hebben en kan het op een forum/blog etc plaatsen
pi_68899088
Het stuk dat DennisMoore post, vind ik vooral een soort whisful thinking. Zo van: zo zou het moeten zijn. De realiteit is heel anders. Nieuws is wel degelijk gratis, ook al denken sommigen van niet. Nieuws is overal, lekt overal, staat overal, vind je overal. De precieze bron is niet zo bijster relevant. Als het AD een primeur heeft dankzij een sterk staaltje onderzoeksjournalistiek, staat het bericht 10 minuten later op Teletekst, op het ANP en op nu.nl.

Bovendien denk ik dat veel jongeren helemaal niet op een papieren krant zitten te wachten. Hun dagindeling en levensstijl is compleet anders dan die van 50- of 60-plussers. Mijn ouders zijn van die mensen die zichzelf de tijd gunnen om een krant te lezen. Als ik mijn avondeten achter de kiezen heb, ga ik liever FOK!-ken, muziek maken, of wat dan ook. Waarom zou ik een half uur uittrekken om het nieuws van gisteren te gaan lezen?

Oja, nog iets: dankzij internet zijn er ook nog eens veel meer mensen bij gekomen die (onbetaald) nieuwswaardige informatie aandragen. Dat zag je bijvoorbeeld ook mooi tijdens de vliegtuigcrash bij Schiphol, in februari. Binnen no-time stonden er foto's op websites als Twitter. Er is een soort 'burgerjournalistiek' bijgekomen, die via internet perfect wordt ontsloten.

[ Bericht 17% gewijzigd door #ANONIEM op 11-05-2009 11:37:14 ]
  maandag 11 mei 2009 @ 11:41:44 #98
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_68899335
quote:
Op maandag 11 mei 2009 11:35 schreef isogram het volgende:
Het stuk dat DennisMoore post, vind ik vooral een soort whisful thinking. Zo van: zo zou het moeten zijn. De realiteit is heel anders. Nieuws is wel degelijk gratis, ook al denken sommigen van niet. Nieuws is overal, lekt overal, staat overal, vind je overal. De precieze bron is niet zo bijster relevant. Als het AD een primeur heeft dankzij een sterk staaltje onderzoeksjournalistiek, staat het bericht 10 minuten later op Teletekst, op het ANP en op nu.nl.

Bovendien denk ik dat veel jongeren helemaal niet op een papieren krant zitten te wachten. Hun dagindeling en levensstijl is compleet anders dan die van 50- of 60-plussers. Mijn ouders zijn van die mensen die zichzelf de tijd gunnen om een krant te lezen. Als ik mijn avondeten achter de kiezen heb, ga ik liever FOK!-ken, muziek maken, of wat dan ook. Waarom zou ik een half uur uittrekken om het nieuws van gisteren te gaan lezen?

Oja, nog iets: dankzij internet zijn er ook nog eens veel meer mensen bij gekomen die (onbetaald) nieuwswaardige informatie aandragen. Dat zag je bijvoorbeeld ook mooi tijdens de vliegtuigcrash bij Schiphol, in februari. Binnen no-time stonden er foto's op websites als Twitter. Er is een soort 'burgerjournalistiek' bijgekomen, die via internet perfect wordt ontsloten.
Actualiteit kan altijd via het internet worden verkregen ja. Daarom vind ik het onderscheid tussen Nieuws en Nieuwtjes ook wel treffend in die column. Kranten hinken wat dat betreft nog een beetje op twee gedachten, ze willen aan de ene kant actualiteit brengen en aan de andere kant duiden en achtergrond geven. Het probleem voor veel van de traditionele kranten is alleen dat wanneer ze die actualiteiten beperken of schrappen, de oudere lezers afhaken.

Er blijft denk ik altijd een markt bestaan voor die tweede categorie, waarbij journalisten betaald worden om zich flink in een onderwerp vast te bijten. Die actualiteit zal langzamerhand alleen nog maar op internet terecht komen...
pi_68899415
Die 'burgerjournalistiek' stelt nou niet enorm veel voor eigenlijk en ontstijgt maar zelden het niveau man-bijt-hond of auto-tegen-lantaarnpaal, of soms wat ooggetuigenverslagen met brakke gsm-picjes.

Een kranten-abonnement voor jongeren hoeft natuurlijk niet slechts op papier.

Nieuws lijkt alleen gratis omdat het zo makkelijk gekopieerd wordt, blijkbaar gekopieerd mág worden. Nieuws verslaan, opschrijven, interpreteren, toelichten etc, da's niet gratis... kost veel geld. Misschien zou dat klakkeloos kopiëren maar eens wat moeilijker moeten worden... Of dat mogelijk is, is een tweede.
pi_68899568
quote:
Op maandag 11 mei 2009 11:41 schreef Hephaistos. het volgende:
Actualiteit kan altijd via het internet worden verkregen ja. Daarom vind ik het onderscheid tussen Nieuws en Nieuwtjes ook wel treffend in die column. Kranten hinken wat dat betreft nog een beetje op twee gedachten, ze willen aan de ene kant actualiteit brengen en aan de andere kant duiden en achtergrond geven. Het probleem voor veel van de traditionele kranten is alleen dat wanneer ze die actualiteiten beperken of schrappen, de oudere lezers afhaken.

Er blijft denk ik altijd een markt bestaan voor die tweede categorie, waarbij journalisten betaald worden om zich flink in een onderwerp vast te bijten. Die actualiteit zal langzamerhand alleen nog maar op internet terecht komen...
Ik zie het onderscheid tussen nieuws en nieuwtjes niet zo, eerlijk gezegd. Nieuws is nieuws. Ik snap dat kranten meer inzetten op de achtergronden bij het nieuws, maar ook hier geldt dat je als lezer een schat aan informatie kunt vinden op internet. Ik denk dat de markt voor betaalde onderzoeksjournalistiek verder afbrokkelt en hooguit nog toekomst heeft in tijdschriften, niet in kranten.
pi_68899961
Die zogenaamde 'schat aan informatie' op internet... klopt dat wel? Da's een beetje het punt van Koelman. Het gros van de weblogs met 'nieuws' is elkaar aan 't quoten. Dat zou snel opdrogen als de bronnen opdrogen. Wat hou je dan over? ANP-berichtjes, gekleurde persberichten, columns en man-bijt-hond-spul...

Het échte nieuws wordt dan in ieder geval stukken minder toegankelijk. Het moet verzameld worden, vertaald, herschreven etc.
  maandag 11 mei 2009 @ 12:12:57 #102
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_68900364
quote:
Op maandag 11 mei 2009 11:59 schreef DennisMoore het volgende:
Die zogenaamde 'schat aan informatie' op internet... klopt dat wel? Da's een beetje het punt van Koelman. Het gros van de weblogs met 'nieuws' is elkaar aan 't quoten. Dat zou snel opdrogen als de bronnen opdrogen. Wat hou je dan over? ANP-berichtjes, gekleurde persberichten, columns en man-bijt-hond-spul...

Het échte nieuws wordt dan in ieder geval stukken minder toegankelijk. Het moet verzameld worden, vertaald, herschreven etc.
maar dat doet het anp al.
De echte diepgang van zaken is bij veel kwaliteitskranten ook om te janken.
Wat dat betreft zijn tijdschriften veel beter
  maandag 11 mei 2009 @ 12:16:40 #103
93664 waht
Mushir
pi_68900463
quote:
Op maandag 11 mei 2009 11:59 schreef DennisMoore het volgende:
Die zogenaamde 'schat aan informatie' op internet... klopt dat wel?
Je moet weten waar je moet zoeken, maar het internet bevat zeker een schat aan informatie. Echter zou je dit wel moeten spiegelen aan de informatie die te vinden is in boeken, kranten, dossiers en andere werken waar achtergrondinformatie te vinden is.
pi_68901223
quote:
Op maandag 11 mei 2009 11:43 schreef DennisMoore het volgende:
Die 'burgerjournalistiek' stelt nou niet enorm veel voor eigenlijk en ontstijgt maar zelden het niveau man-bijt-hond of auto-tegen-lantaarnpaal, of soms wat ooggetuigenverslagen met brakke gsm-picjes.
De vraag is of de gemiddelde lezer wel op niveau zit te wachten. Je kunt het hier in NWS ook wel zien: sensatienieuws en incidenten scoren geweldig, de topics vliegen vol...
pi_68901277
quote:
Op maandag 11 mei 2009 12:43 schreef isogram het volgende:

De vraag is of de gemiddelde lezer wel op niveau zit te wachten. Je kunt het hier in NWS ook wel zien: sensatienieuws en incidenten scoren geweldig, de topics vliegen vol...
Hamburger vs biefstuk.
  maandag 11 mei 2009 @ 13:35:58 #106
52357 Lambiekje
pi_68902794
quote:
Op maandag 11 mei 2009 11:03 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Wat er moet gebeuren is kranten moeten GEEN adhoc meer niews meer hebben. Dat heeft iedereen al lang en breed via journaal, internet, mobiel of wat voor bron

Kranten moet gedegen onderzoeken doen, zaken blootleggen en geen mietjes gedoe zoals het nu is.

Beerputten moeten geopend worden. Fora staan vol met NWO Wereldpolitiek, Global Warming, Chemtrails, 911, medicatie, vaccinatie noem het allemaal maar op. In de kranten staat GEEN letter over deze zaken.

Journalistiek waar een stel journalisten weken aan werken waarbij dan iets onthuld wordt a la Watergate.
Zeg me wanneer is er iets GROOTS aan het licht gebracht door journalistiekwerk in Nederland.!?!!

Kranten als Trouw, AD en Volkskrant zijn nu gewoon veredelde 1dag-oud-ANP-doorschuivers. Met zo nu en dan eens een Katern item over een goed boek, film of milieu onzin.

Kranten zijn ten dode opgeschreven tenzij zij onthullingen maken. ANP, vriendjes politiek en belangenverstrengeling MOET doorbroken worden. Het is gewoon gelul in de marge op deze manier.
Nu zal er geen gedegen artikel komen over medicatie,vaccinatie of sneers naar andere industriën, vanwege de reclame-inkomsten. Dat is zeer verdervelijk en kwalijk te noemen.

De krant zoals het nu is is, huichelachtig shit, wat geen enkel bestaansrecht heeft.

[ Bericht 2% gewijzigd door Lambiekje op 11-05-2009 22:13:51 ]
pi_68918990
quote:
Op maandag 11 mei 2009 13:35 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

wat er moet gebeuren is kranten moeten GEEN adhoc meer niews meer hebben. Dat heeft iedereen al lang en breed via journaal, internet, mobiel of weet ik veel gelezen.

kranten moet gedegen onderzoeken doen. Zaken blootleggen en geen mietjes gedoe zoals het nu is.

Beerputten moeten geopend worden. Fora staan vol met NWO Wereldpolitiek, Global Warming, Chemtrails, 911, medicatie, vaccinatie noem het allemaal maar op. In de kranten staat GEEN letter of deze zaken waar het internet dus bol van staat.

Journalistiek waar een stel journalisten weken aan werken waarbij dan iets onthuld wordt a la Watergate.
Zeg me wanneer is er iets GROOTS aan het licht gebracht door journalistiekwerk in Nederland.!?!!

Kranten als Trouw, AD en Volkskrant zijn nu gewoon veredelde 1dag-oud-ANP-doorschuivers. Met zo nu en dan eens een Katern item over een goed boek, film of bedriegelijk milieu onzin.

Kranten zijn ten dode opgeschreven tenzij zi onthullingen maken. ANP, vriendjes politiek en belangenverstrengeling MOET doorbroken worden.

Nu zal er geen gedegen artikel komen over medicatie,vaccinatie of sneers naar andere industrien . vanwege de reclame-inkomsten. Dat is zeer verdervelijk en kwalijk te noemen. De krant zoals het nu is huichelachtig shit wat geen enkel bestaansrecht heeft.
inderdaad dus, de kranten hebben alleen een meerwaarde als ze achtergronden uitdiepen bij het nieuws, onderzoek plegen, en dingen te lezen geven die ik niet een dag eerder via 10 verschillende bronnen tot me genomen heb

ik blader wel eens een krant door, (volkskrant, nrc, trouw) andere kranten( die helemaal geen inhoud hebben) en merk dan dat ik het nieuws al weet, waar zijn de artikelen die ik nog niet gelezen heb

m.a.w wat is de meerwaarde van kranten behalve het herdrukken van oud nieuws en voor als je moet klussen thuis (iets op leggen)
pi_68919272
quote:

[..]

wat er moet gebeuren is kranten moeten GEEN adhoc meer niews meer hebben. Dat heeft iedereen al lang en breed via journaal, internet, mobiel of weet ik veel gelezen.

kranten moet gedegen onderzoeken doen. Zaken blootleggen en geen mietjes gedoe zoals het nu is.

Beerputten moeten geopend worden. Fora staan vol met NWO Wereldpolitiek, Global Warming, Chemtrails, 911, medicatie, vaccinatie noem het allemaal maar op. In de kranten staat GEEN letter of deze zaken waar het internet dus bol van staat.

Kranten als Trouw, AD en Volkskrant zijn nu gewoon veredelde 1dag-oud-ANP-doorschuivers. Met zo nu en dan eens een Katern item over een goed boek, film of bedriegelijk milieu onzin.

Kranten zijn ten dode opgeschreven tenzij zi onthullingen maken. ANP, vriendjes politiek en belangenverstrengeling MOET doorbroken worden.

Nu zal er geen gedegen artikel komen over medicatie,vaccinatie of sneers naar andere industrien . vanwege de reclame-inkomsten. Dat is zeer verdervelijk en kwalijk te noemen. De krant zoals het nu is huichelachtig shit wat geen enkel bestaansrecht heeft.
Lees je toch lekker de Daily Mail.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  maandag 11 mei 2009 @ 22:15:07 #109
52357 Lambiekje
pi_68921316
quote:
Op maandag 11 mei 2009 21:24 schreef Monolith het volgende:

[..]

Lees je toch lekker de Daily Mail.
Reageer dan niet, als je het niet kan bevatten.
pi_68921490
quote:

[..]

Wat er moet gebeuren is kranten moeten GEEN adhoc meer niews meer hebben. Dat heeft iedereen al lang en breed via journaal, internet, mobiel of wat voor bron

Kranten moet gedegen onderzoeken doen, zaken blootleggen en geen mietjes gedoe zoals het nu is.

Beerputten moeten geopend worden. Fora staan vol met NWO Wereldpolitiek, Global Warming, Chemtrails, 911, medicatie, vaccinatie noem het allemaal maar op. In de kranten staat GEEN letter over deze zaken.

Kranten als Trouw, AD en Volkskrant zijn nu gewoon veredelde 1dag-oud-ANP-doorschuivers. Met zo nu en dan eens een Katern item over een goed boek, film of milieu onzin.

Kranten zijn ten dode opgeschreven tenzij zij onthullingen maken. ANP, vriendjes politiek en belangenverstrengeling MOET doorbroken worden. Het is gewoon gelul in de marge op deze manier.
Nu zal er geen gedegen artikel komen over medicatie,vaccinatie of sneers naar andere industriën, vanwege de reclame-inkomsten. Dat is zeer verdervelijk en kwalijk te noemen.

De krant zoals het nu is is, huichelachtig shit, wat geen enkel bestaansrecht heeft.
Lambiekje, jeb hebt ten dele gelijk. Kranten moeten meer onderzoek doen en het nieuws achter het nieuws blootleggen. Dat is immers de enige manier waarop kranten een toegevoegde waarde krijgen. Echter, om nou direct 9/11 complotten te gaan publiceren. Dan moeten er wel heel concrete bewijzen zijn alvorens een dergelijk artikel kan worden gepubliceerd.
pi_68921755
quote:
Op maandag 11 mei 2009 22:15 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

Reageer dan niet, als je het niet kan bevatten.
Ik geloof dat ik al meermalen heb uitgelegd waarom jij veel zaken niet bevat, maar ik haalde de Daily Mail aan omdat die bijvoorbeeld ook paginagroot over zogenaamde vaccin schandalen berichtten destijds. Om vervolgens nadat bleek dat het een en ander toch niet helemaal klopte de schuld volledig bij Andrew Wakefield te leggen in plaats van zelf enige verantwoordelijkheid te nemen.
  dinsdag 12 mei 2009 @ 08:51:39 #112
52357 Lambiekje
pi_68929058
quote:
Op maandag 11 mei 2009 22:19 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Lambiekje, jeb hebt ten dele gelijk. Kranten moeten meer onderzoek doen en het nieuws achter het nieuws blootleggen. Dat is immers de enige manier waarop kranten een toegevoegde waarde krijgen. Echter, om nou direct 9/11 complotten te gaan publiceren. Dan moeten er wel heel concrete bewijzen zijn alvorens een dergelijk artikel kan worden gepubliceerd.
Hoeft niet meteen 911.

Ze moeten nu pagina groot zetten:
Groningen wil KANKERGEZWEL van Nederland worden.
WiFi-hotspot: hoogste electrosmog ter wereld.

[ Bericht 2% gewijzigd door Lambiekje op 12-05-2009 09:51:54 ]
pi_68933095
BNW-users .
  dinsdag 12 mei 2009 @ 11:27:33 #114
232678 John.Milton
Vanity is my favorite sin
pi_68933309
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 08:51 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

Hoeft niet meteen 911.

Ze moeten nu pagina groot zetten:
Groningen wil KANKERGEZWEL van Nederland worden.
WiFi-hotspot: hoogste electrosmog ter wereld.

Ik kan je alvast vertellen dat in de nabije toekomst nog veel steden gaan volgen in Nederland. Daarbij is ook onderzoek gedaan naar de gezondheidsrisico's.
  dinsdag 12 mei 2009 @ 13:37:24 #115
52357 Lambiekje
pi_68937716
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 11:27 schreef John.Milton het volgende:

[..]

Ik kan je alvast vertellen dat in de nabije toekomst nog veel steden gaan volgen in Nederland. Daarbij is ook onderzoek gedaan naar de gezondheidsrisico's.
Dan gaat Leukemie de nieuwe volksziekte worden.
pi_68938254
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 13:37 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

Dan gaat Leukemie de nieuwe volksziekte worden.
Ach, een beetje vitamine C en dat is ook weer genezen en anders neem je maar een lekker homeopathisch middeltje.
  dinsdag 12 mei 2009 @ 14:06:14 #117
248844 Bowlingbal
Leuk je weer te zien :)
pi_68938641
quote:
Op zondag 10 mei 2009 13:23 schreef Monidique het volgende:
"The Wall Street Journal, de New York Post, The Times of London, de Sun and The Australian."

ONOES! Straks moeten we betalen om deze kwaliteitskranten te lezen...

...
Ze betalen me nog steeds niet genoeg om me over te halen die kranten te gaan lezen.
In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
- Donald Love
pi_68939868
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 14:06 schreef Bowlingbal het volgende:

[..]

Ze betalen me nog steeds niet genoeg om me over te halen die kranten te gaan lezen.
Wat is er precies mis met de WSJ of Times?
  dinsdag 12 mei 2009 @ 14:53:00 #119
248844 Bowlingbal
Leuk je weer te zien :)
pi_68940492
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 14:36 schreef Monolith het volgende:

[..]

Wat is er precies mis met de WSJ of Times?
Weet ik niet, ik raaskal ook maar wat.
In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
- Donald Love
pi_68941120
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 14:06 schreef Bowlingbal het volgende:

[..]

Vanwaar die diepgewortelde haat jegens kranten?
  dinsdag 12 mei 2009 @ 18:54:52 #121
52357 Lambiekje
pi_68949479
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 15:10 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Vanwaar die diepgewortelde haat jegens kranten?
Omdat er leugens, bedrog, misleiding en haat wordt geprageerd.

categoriseer het nieuws maar eens.
Meerendeel is : Penis afgehakt. Kind verkracht. Gezin uitgemoord, en Paris Hilton is op een feest geweest.
Echt issues worden NIET behandeld.
  dinsdag 12 mei 2009 @ 18:59:39 #122
52357 Lambiekje
pi_68949646
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 11:27 schreef John.Milton het volgende:

[..]

UMTS/ DECT/ WIFI onderzoeken

Kan nog leuk worden in ons fascistische verboten-land
pi_68982939
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 18:59 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

en wéér doe je het... je plaatst een link naar ten eerste een vage site en ten tweede een link die helemaal geen ene drol met het topic te maken heeft (net als trouwens die opmerking over Groningen daar vlak boven)

en verder... vandaar dat iedereen die op de hoogste verdieping in een flat woont (en dus het dichtst bij dat soort masten zit) en bijv. ook iedereen die in de nabijheid van hoogspanningskabels woont, ziek wordt.

Er is ooit een mooie 'test' gedaan met een UMTS-mast die net op een flat was geplaatst. Begonnen de mensen die er onder woonden gelijk te klagen over hoofdpijn, misselijkheid etc. etc..... Het was alleen zo dat dat ding toen helemaal niet aanstond.

Wees trouwens blij dat ons land niet fascistisch is, dan was jij misschien wel één van de eersten die aangepakt zou worden
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
pi_68983554
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 18:59 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

tsss...Hebben ze daar nu nog geen perfect werkend homoepatisch middeltje tegen?
  woensdag 13 mei 2009 @ 16:48:11 #125
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_68983661
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 18:54 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

Omdat er leugens, bedrog, misleiding en haat wordt geprageerd.

categoriseer het nieuws maar eens.
Meerendeel is : Penis afgehakt. Kind verkracht. Gezin uitgemoord, en Paris Hilton is op een feest geweest.
Echt issues worden NIET behandeld.
Tip: lees eens iets anders dat Telegraaf en nu.nl
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  woensdag 13 mei 2009 @ 16:53:07 #126
39581 Salvad0R
universal
pi_68983843
Smerige mensen die tegen vrijheid van informatie zijn. Dat soort volk moeten ze verhangen. Vierendelen. Radbraken.
pi_68983946
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 16:53 schreef Salvad0R het volgende:
Smerige mensen die tegen vrijheid van informatie zijn. Dat soort volk moeten ze verhangen. Vierendelen. Radbraken.
Op wie doel je zoal?
  woensdag 13 mei 2009 @ 17:37:47 #128
39581 Salvad0R
universal
pi_68985292
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 16:55 schreef Monolith het volgende:

[..]

Op wie doel je zoal?
Rupert Murdoch en elke andere fascist die internet wil commercialiseren zoals het uitgespeelde kankermedium televisie.
pi_68986276
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 17:37 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

Rupert Murdoch en elke andere fascist die internet wil commercialiseren zoals het uitgespeelde kankermedium televisie.
Ik zie nergens dat hij dat wil, hoogui dat hij zegt dat zijn eigen internetactiviteiten op basis van het huidige businessmodel niet rendabel zijn. Het is een beetje een illusie om te denken dat men nu op basis van liefdadigheid informatie op krantensites gratis aanbiedt. Men probeert simpelweg inkomsten te genereren op basis van bijvoorbeeld inkomsten uit advertenties. M.i. zijn veel van die traditionele bedrijven echter absoluut niet op de hoogte van de mogelijkheden om online inkomsten te genereren en falen ze daarom vrij hard met als gevolg dat men dus bijvoorbeeld weer terug wil gaan naar het klassieke businessmodel van abonnementen.
  woensdag 13 mei 2009 @ 18:13:41 #130
39581 Salvad0R
universal
pi_68986467
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 18:07 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik zie nergens dat hij dat wil, hoogui dat hij zegt dat zijn eigen internetactiviteiten op basis van het huidige businessmodel niet rendabel zijn. Het is een beetje een illusie om te denken dat men nu op basis van liefdadigheid informatie op krantensites gratis aanbiedt. Men probeert simpelweg inkomsten te genereren op basis van bijvoorbeeld inkomsten uit advertenties. M.i. zijn veel van die traditionele bedrijven echter absoluut niet op de hoogte van de mogelijkheden om online inkomsten te genereren en falen ze daarom vrij hard met als gevolg dat men dus bijvoorbeeld weer terug wil gaan naar het klassieke businessmodel van abonnementen.
Ze zien over het hoofd dat een enkel abonnement bij een online nieuwsbron en een simpele control-c control-v actie hun artikelen beschikbaar maakt voor duizenden internetters.

Toen de verbrandingstechnologie werd uitgevonden, waren er ook stoommachinisten die moord en brand schreeuwden, zoals Murdoch dat nu doet.

Remnants of a time already gone . Ze huilen maar raak .
pi_68994252
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 18:13 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

Ze zien over het hoofd dat een enkel abonnement bij een online nieuwsbron en een simpele control-c control-v actie hun artikelen beschikbaar maakt voor duizenden internetters.

Toen de verbrandingstechnologie werd uitgevonden, waren er ook stoommachinisten die moord en brand schreeuwden, zoals Murdoch dat nu doet.

Remnants of a time already gone . Ze huilen maar raak .
Tsja, CDs zijn ook altijd gewoon te branden geweest, LPs waren op casettebandjes op te nemen, etcetera. En toch is dat nooit een reden geweest om zaken gratis weg te geven. En het is heel simpel. Op het moment dat er slechts één abonnee is dan is het natuurlijk ook niet rendabel en dan is de volgende stap simpelweg het schrappen van die online activiteiten.
  woensdag 13 mei 2009 @ 23:00:30 #132
52357 Lambiekje
pi_68998117
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 21:24 schreef Monolith het volgende:

[..]

Tsja, CDs zijn ook altijd gewoon te branden geweest, LPs waren op casettebandjes op te nemen, etcetera. En toch is dat nooit een reden geweest om zaken gratis weg te geven. En het is heel simpel. Op het moment dat er slechts één abonnee is dan is het natuurlijk ook niet rendabel en dan is de volgende stap simpelweg het schrappen van die online activiteiten.
Zolang het afspeelbaar is is het kopieerbaar. Al moet je met een microfoon bij de speaker staan.
Zo ook met de teksten van betaal-online kranten, is een ctrl-c geblokt, dan een screendump biedt dat geen uitkomst dan kan altijd nog foto genomen van het scherm. Of gewoon Print en dan opnieuw inscannen.
Betaaldienst van kranten is dus GEEN optie. Teksten komen wel op de blogs terecht ...

Muziekindustrie, filmindustrie en journalistiek moeten echt hun bedrijfsvoering omgooien om te overleven.
Geen materiaal beschikbaar hebben op digitaal medium is denk ik uitgesloten ?! Dus is het copieer/downloadbaar. Ze hebben er maar mee te leven.
pi_68998425
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 23:00 schreef Lambiekje het volgende:

Teksten komen wel op de blogs terecht ...
En blogs zijn in de meeste gevallen eenvoudig te traceren naar een eigenaar en provider, zeker als het rippen van nieuws structureel gebeurt door zo'n 'blogger'.

En dan stuur je er als rechthebbende fijn een advocaat op af. Wat is het probleem?
pi_69000894
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 23:00 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

Zolang het afspeelbaar is is het kopieerbaar. Al moet je met een microfoon bij de speaker staan.
Zo ook met de teksten van betaal-online kranten, is een ctrl-c geblokt, dan een screendump biedt dat geen uitkomst dan kan altijd nog foto genomen van het scherm. Of gewoon Print en dan opnieuw inscannen.
Betaaldienst van kranten is dus GEEN optie. Teksten komen wel op de blogs terecht ...

Muziekindustrie, filmindustrie en journalistiek moeten echt hun bedrijfsvoering omgooien om te overleven.
Geen materiaal beschikbaar hebben op digitaal medium is denk ik uitgesloten ?! Dus is het copieer/downloadbaar. Ze hebben er maar mee te leven.
Ik zie dat begrijpend lezen weer moeilijk is. Zoals ik al stelde is het kopiëren van zaken niet nieuw. Dat heeft bedrijven echter nooit verhinderd om abonnementen te hanteren, geld te vragen voor CDs of videobanden, etcetera. Mijn punt was nu juist dat wanneer het aantal abonnementen of verkopen dusdanig laag is dat het niet meer rendabel is een bedrijf vanzelf wel stopt met het aanbieden. Hetzij vrijwillig, hetzij vanwege een faillisement.
  donderdag 14 mei 2009 @ 07:28:00 #135
52357 Lambiekje
pi_69003650
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 00:03 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik zie dat begrijpend lezen weer moeilijk is. Zoals ik al stelde is het kopiëren van zaken niet nieuw. Dat heeft bedrijven echter nooit verhinderd om abonnementen te hanteren, geld te vragen voor CDs of videobanden, etcetera. Mijn punt was nu juist dat wanneer het aantal abonnementen of verkopen dusdanig laag is dat het niet meer rendabel is een bedrijf vanzelf wel stopt met het aanbieden. Hetzij vrijwillig, hetzij vanwege een faillisement.
nee nee ik had je strekking wel begrepen. Wilde alleen de opmerking maken dat wij als consument zo ver kunnen gaan als we willen. En doelde op dat copyricht een andere definitie moet krijgen in deze digitale wereld.

Ja maar ik kan me niet voorstellen dat omdat wij wat liedjes downloaden dat de industrie verliezen lijden. We blijven ondanks download mogelijken kopen. Wij de downloaders zelfs 8 keer meer dan niet-downloaders.

Bedrijfsconcepten moeten echt anders het is gewoon niet houdbaar meer. Het is outdated.
pi_69004533
Ach, aan het eind van de dag is het gewoon vele malen prettiger om een krant te lezen dan het verhalen te lezen op je beeldscherm. Kranten zullen niet uitsterven, de oplages dalen weliswaar, maar dat gebeurt heel mondjesmaat.
  donderdag 14 mei 2009 @ 10:05:42 #137
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_69006380
Murdoch is een man van de oude media. Dus wat hij zegt, verbaast me niks.

Net als die lui van de entertainment industry die zelf te laat op de digitale trein zijn gesprongen, waardoor zij het illegaal kopieeren en downloaden in de kaart hebben gespeeld.
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_69006611
Er zijn maar weinig sites met goede betaalde content, over algemeen vrij niche, informatie die je niet zomaar ergens anders vandaan haalt.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_69007167
Feiten haal je straks uit WolframAlpha .

http://www.wolframalpha.c(...)ingwolframalpha.html
pi_69057024
quote:
Trouw eist ton van contentdieven
Gepubliceerd: Vrijdag 15 mei 2009
Auteur: Loek Essers

Dagblad Trouw heeft een groep auteursrechtenschenders voor een ton gefactureerd. "Daar zitten de grote vissen nog niet eens bij."

Die grote vissen krijgen in ieder geval een advocaat voor de kiezen, aldus adjunct-hoofdredacteur Gerbert van Loenen. Daaruit kan een rechtszaak voortkomen, of er wordt daarvóór geschikt. Trouw is het zat dat de eigen content wordt overgenomen door een hele hoop anderen die er vervolgens ook nog eens grof geld mee verdienen. Daarom nam het dagblad begin dit jaar auteursrechtenjager Cozzmoss in de arm en beloofde het stapels facturen de deur uit te doen. Die liggen inmiddels op de matten van de digitale contentdieven.

Volgens Van Loenen zijn de schendingen flink. "Er zitten bedirjven bij die stelselmatig en integraal onze content overnemen." Soms is er een minimale naamsvermelding, maar vaak staat die er niet bij. "Er zijn ook sites die niet alleen de naam weglaten, niet alleen de bron weglaten en integraal onze kopij overnemen, maar er ook nog eens geld voor vragen. Dus er zijn wel schendingen aan de hand die echt ernstig zijn."

100.000 euro
Trouw heeft inmiddels via Cozzmoss 100.000 euro gefactureerd bij de kleinere schenders en neemt de grotere nu op de korrel. Het einde is voorlopig nog niet in zicht. De auteursrechtenjager zet nu facturen en advocaten in op basis van het doorlichten van de kopij uit een enkel kwartaal uit 2008. "We zijn nu bezig nog veel meer van onze productie van de afgelopen anderhalfjaar aan hen te leveren", zegt Van Loenen.

Cozzmoss laat software op de kopij los om het te controleren op auteursrechtschendingen. "We zijn van plan om gewoon door te gaan met Cozzmoss. Zij zullen altijd voor ons blijven waken", legt de adjunct uit. Hij verwacht dat "mensen op een gegeven moment doorhebben dat je de auteursrechten van Trouw moet respecteren". Het dagblad beschermt op deze manier ook de kopij van freelancers.

Kip met gouden eieren
Volgens Van Loenen is het structureel aanpakken van schenders van auteursrechten niet de kip met de gouden eieren voor de noodlijdende krantenindustrie. De bedragen die gefactureerd worden zijn geen pure winst voor Trouw. "Dat gaat natuurlijk grotendeels op aan de kosten die Cozzmoss hiermee maakt."

Van Loenen zegt per saldo in elk geval niks kwijt te zijn en dat elke winstbron welkom is."Ik denk dat dit aanpakken van schenders iets is dat anderhalf jaar lang een grote schaal heeft, en dan is dat voorbij. Het is niet iets waarvan wij nou denken heel erg rijk te worden."
pi_69057233
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 14:46 schreef DennisMoore het volgende:

[..]
Vraag me af of ze fora daarbij ook meenemen.
pi_69057248
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 14:46 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')