abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_68555514


Vorige delen:
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 |

Openingsposts van de Grands Prix van het huidige '09 seizoen:

2009 Formula 1 ING Australian Grand Prix
2009 Formula 1 Petronas Malaysian Grand Prix
Grand Prix China 17-19 april 2009: Part one
2009 Formula1 Gulf Air Bahrain Grand Prix - Sakhir

F1 nieuws portal:
- NewsNow
- NewsNow NL
- Formule 1 Race Report
- F1 Racing
- F1 Today
- Race Freaks
- Autosport

Onze boyz:
- Christijan Albers
- Robert Doornbos
- Giedo van der Garde

Official F1 Sites:
- Formula1
- FIA
- Live Timing

Teams:
- McLaren
- Ferrari
- BMW Sauber
- Renault
- Toyota
- Scuderia Toro Rosso
- RedBull Racing
- Williams
- Brawn GP
- Force India

Sporting Regulations

[PDF] 2007 sporting regulations - F1
[PDF] 2008 sporting regulations - F1
[PDF] 2009 F1 Sporting Regulations - publised on 24.03.2009 with immediate application
[PDF] 2009 F1 Sporting Regulations - F1 op onofficiële site
[PDF]2010 F1 Sporting Regulations - published on 30.04.2009 showing alterations
[PDF]2010 F1 Sporting Regulations - published on 30.04.2009

Technical Regulations 2009

[PDF] 2009 Technical Regulations - published on: 18.03.2009 with immediate application
[PDF]2010 F1 Technical Regulations - published on 30.04.2009 showing alterations

Testschema

  • Er staan voorlopig geen testsessies gepland.

    Wie staan er in 2009 aan de start

    Mclaren
    1. Lewis Hamilton - WDC 2008
    2. Heikki Kovalainen

    Ferrari - WCC 2008
    3. Felipe Massa
    4. Kimi Räikkönen

    BMW Sauber
    5. Robert Kubica
    6. Nick Heidfeld

    Renault
    7. Fernando Alonso
    8. Nelson Piquet jr.

    Toyota
    9. Jarno Trulli
    10. Timo Glock

    Scuderia Toro Rosso
    11. Sébastien Bourdais
    12. Sébastien Buemi

    Red Bull Racing
    14. Mark Webber
    15. Sebastian Vettel

    Williams
    16. Nico Rosberg
    17. Kazuki Nakajima

    Force India
    20. Giancarlo Fisichella
    21. Adrian Sutil

    Brawn GP
    22. Rubens Barrichello
    23. Jenson Button

    Voor meer info zie het [F1] Silly season 2009 Topic

    De kalender voor 2009 met 17 races
    quote:
    29/3 Australia
    5/4 Malaysia
    19/4 China
    26/4 Bahrain
    10/5 Spain
    24/5 Monaco
    7/6 Turkey
    21/6 Great Britain
    12/7 Germany
    26/7 Hungary
    23/8 Europe (Valencia)
    30/8 Belgium
    13/9 Italy
    27/9 Singapore
    4/10 Japan
    18/10 Brazil
    1/11 Abu Dhabi
    Overzicht van filmpjes/artikelen m.b.t. technische wijzigingen 2009

    Filmpje van Red Bull waarin de wijzigingen worden uitgelegd.

  • Artikelen over KERS

    Artikel 1
    Artikel 2
    Filmpje over KERS (Is in het Duits)

  • Artikel(en) over aerodynamische wijzingen

    Artikel 1

    BBC

    Tv-gids voor BBC One.
    Overzicht van Upcoming Formula 1 Events.

    *wijzigingen onder voorbehoud

    FOK!sport F1-site

    De OP is hier te vinden
  • pi_68555557
    LAPO:
    quote:
    Op donderdag 30 april 2009 09:14 schreef Tarabass het volgende:
    Nouja, ik weet heus wel dat ze artikel 151c van de internationale sportcode moeten overtreden. Maar dat artikel is zo breed dat je het nut ervan in twijfel kunt nemen.
    [..]

    Ze moeten dus weer fraude plegen om de voorwaardelijke straf te krijgne. Nou zijn veel van ons volgers van motorsport, maar ik heb volgens mij nog nooit gehoord dat een team hiervoor bestraft wordt.
    Heb je de afgelopen jaren onder een steen geleefd? Wel eens van het spionageschandaal gehoord? Zowel McLaren als Renault zijn schuldig bevonden aan het overtreden van regel 151C (alleen is Renault er niet voor bestraft). BAR werd in 2005 voor het benzinetank-schandaal (mede) op grond van artikel 151C bestraft. Kwalificatie-ellende van McLaren in Hongarije 2007, wederom op basis van artikel 151C,

    Artikel 151C is het kapstok artikel waarmee alles verboden is wat niet mag, maar niet letterlijk in de regels staat. Er staat nergens in de regels dat spionage verboden is, dat liegen tegen de stewards verboden is, etc, maar het is wel frauduleus en brengt de sport in diskrediet, dus daar wordt 151C voor gebruikt.

    Vind zelf de periode van 12 maanden nogal kort, maar zeg niet dat 151C nooit gebruikt wordt. Het is een artikel waar alleen McLaren al in 2 jaar tijd 3x voor bestraft is!
    pi_68555648
    Vandaag 15 jaar geleden....


    Held
    pi_68556706
    jammer dat ie toen moest gaan...
    pi_68556829
    quote:
    Op vrijdag 1 mei 2009 13:35 schreef Aresdreams het volgende:
    jammer dat ie toen moest gaan...
    Ja, ik had hem graag nog een paar wereldtitels zien halen.
    The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
    [b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
      vrijdag 1 mei 2009 @ 13:42:14 #6
    194695 franklop
    Fran knock
    pi_68556887
    het was mijn 2e F1 race die ik bewust meemaakte..maakte best wel indruk allemaal
    Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
    FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
    pi_68557421
    Ik weet nog dat ik baalde dat de race weer vertraging ging oplopen door een gecrashte auto, want ze waren net weer gestart.. Al snel had ik door dat het echte foute boel was, maar die eerste secondes. Je kan je dat toch niet voorstellen, dat die F1 held daar op dat moment aan zijn einde zou komen.
    Where facts are few, experts are many.
    pi_68557491
    Sowieso een dramatisch weekend toen met Ratzenberger en Barrichello..
      Redactie Frontpage / Sport vrijdag 1 mei 2009 @ 16:07:34 #9
    122036 crew  Peterselieman
    Maffe Fries
    pi_68560946
    quote:
    Op vrijdag 1 mei 2009 14:00 schreef Atreidez het volgende:
    Ik weet nog dat ik baalde dat de race weer vertraging ging oplopen door een gecrashte auto, want ze waren net weer gestart.. Al snel had ik door dat het echte foute boel was, maar die eerste secondes. Je kan je dat toch niet voorstellen, dat die F1 held daar op dat moment aan zijn einde zou komen.
    Dat weekend was echt een drama ja. Niet best.
    Altijd onderweg naar het avontuur
      vrijdag 1 mei 2009 @ 16:29:36 #11
    177053 Klopkoek
    Woke Warrior
    pi_68561659
    Bij de naam Senna krijg ik altijd een onpasselijk gevoel, omdat hij zo overhypt is en zijn dood op een Coca-Cola manier werd verkocht aan de wereld.

    Alsof niet meer talentvolle F1-rijders zijn heengegaan

    NB: Prost was beter.
    Deuger, Woke & Gutmensch
    "Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
    pi_68562412
    quote:
    Op vrijdag 1 mei 2009 16:29 schreef Klopkoek het volgende:
    Bij de naam Senna krijg ik altijd een onpasselijk gevoel, omdat hij zo overhypt is en zijn dood op een Coca-Cola manier werd verkocht aan de wereld.

    Alsof niet meer talentvolle F1-rijders zijn heengegaan

    NB: Prost was beter.
    Dat ligt er maar aan hoe je het bekijkt. Prost was berekender, dat zeker (vandaar de bijnaam Le Professeur), maar Senna was op pure racesnelheid Prost ver de baas. Alleen nam hij daarbij veel risico en vergooide hij daarbij af en toe zijn kansen dusdanig dat Prost van hem kon winnen (en dus meer titels kon halen).

    En al voordat hij in de F1 kwam was Senna in elke Formule klasse waarin hij reed meteen kampioen (FF1600, FF2000, F3). Dat heb ik zelfs Schumacher niet zien doen.

    Het enige kampioenschap dat Senna niet won was het wereldkampioenschap Karten, en dat alleen nog maar omdat in zijn eerste jaar de regels waren aangepast. Op basis van de regels in de jaren ervoor zou hij kampioen zijn geworden en daarmee alle kampioenschappen waaraan hij meedeed hebben gewonnen.
    The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
    [b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
    pi_68562853
    Vertaald uit het Engels van dit artikel
    quote:
    Michael Schumacher mag dan statistisch de grootste Grand Prix races zijn die ooit geleefd heeft, maar voor velen die Ayrton Senna carrière gevolgd hebben kan niemand aan de briljante Braziliaan tippen.

    Senna's grootheid ligt niet in de statistieken, hoe indrukwekkend die ook zijn. Zijn grootsheid ligt in de onweerstaanbare kracht waarmee hij een tijdperk in de Formule 1 domineerde.

    Senna's dood op 1 mei 15 jaar geleden veranderde de Formule 1 voorgoed, maar ook zijn leven had een onuitwisbaar effect. In veel opzichten ook negatief. Senna's doelgerichte jacht op succes leidde tot een vasthoudende rijstijl dat neigde naar gevaarlijk, een benadering met succes gevolgd door Michael Schumacher.

    Maar voor velen was Senna ook diegene die dat wat mogelijk was met een Formule 1 wagen herdefinieerde. Hij had een wil om te winnen gecombineerd met een kunde dat nooit meer geëvenaard is. Senna domineerde zijn auto's even krachtig als zijn tegenstanders, met een unieke rijstijl die leidden tot een performance die de ontwerpers van de auto's bijna niet mogelijk achtten. Het ultieme voorbeeld hiervan was de kwalificatie in Monaco in 1988, toen hij zijn eerste jaar bij McLaren-Honda was als teamgenoot van Alain Prost. Toen was het Prost waarmee veel rijders zichzelf maten en Senna's eerste doel was beter te zijn dan Prost. Monaco, waar hij zes keer won, gaf hem de kans om zijn superioriteit te tonen. Tijdens de kwalificatie pakte hij de pole position met een ronde die 1.4 seconden sneller was dan dat Prost lukte met een gelijkwaardige auto. Daarna noemde Senna die ronde een bovennatuurlijke ervaring die zijn bewustzijn te boven ging.

    "Given the circumstance, you think you have a limit. And you then go for this limit and you touch this limit and you think 'okay this is the limit'. And so you touch this limit, something happens and you suddenly can go a little bit further. With your mind power, your determination, your instinct and the experience as well, you can fly very high. "

    De rivaliteit tussen Senna en Prost groeide uit tot een van de bitterste die de sport ooit gekend heeft. Beide mannen werden hierdoor gekenmerkt. Maar Senna was al speciaal lang voordat hij zich in de Formule 1 mat met zijn grootste rivaal. Zijn kwaliteiten waren al duidelijk voordat hij de Formule 1 inging. In 1983 kreeg de rijzende ster in de Formule 3 een test van het Williams team in hun Grand Prix auto. Binnen 40 ronden op Donington Park was hij sneller dan de reguliere Williams coureurs waaronder regerend wereldkampioen Keke Rosberg. Om onbegrijpelijke redenen kreeg Senna geen contract van Frank Williams en het duurde 10 jaar voordat hij de kans kreeg om hem vast te leggen.

    In plaats daarvan ging Senna naar het middelmatige Toleman team en baarde in zijn zesde race al opzien toen hij een overwinning door de neus geboord zag door voortijdig afvlaggen van de race vanwege het slechte weer. Zijn kunde was meteen al beangstigend voor zijn rivalen en een van hen zei al dat de naam van Senna een laxerende werking op hem had. Aan het eind van dat jaar stapte Senna met dezelfde doelgerichtheid uit het contract met Toleman en tekende voor Lotus, toen een van de topteams.

    Zijn eerste winst kwam meteen al in de tweede race voor dat team, toen Senna zijn ongeëvenaarde kunde in de regen gebruikte om zijn rivalen te kijk te zetten tijdens de Portugese Grand Prix in 1985. Vijf overwinningen volgden in de drie jaar bij Lotus, maar Senna zag het team achteruitgaan voordat de meeste anderen dat deden en verhuisde in 1988 naar McLaren om een superteam te vormen met Prost.

    Drie jaar lang - waarvan twee als teamgenoten en een nadat Prost McLaren verliet voor Ferrari - vochten beiden een gevecht met zulk een intensiteit dat buitenstaanders vreesden voor hun leven. Het dreef zeker Senna tot het uiterste. Na een beangstigend incident zei Prost tegen Senna dat "als hij de titel zo graag wilde hebben dat hij ervoor wilde sterven, hij de titel mocht hebben."

    Het leek er soms inderdaad op dat Senna zijn ambitie voor zijn overlevingsinstinct stelde. Een duidelijk voorbeeld is de Japanse Grand Prix in 1990 waar Senna de tweede van drie wereldtitels veilig stelde door met 200 km/uur in de achterkant van Prost's Ferrari te rijden, waardoor ze beiden uitvielen.

    Ondanks dit alles was Senna's adembenemende talent een verademing. Maar was zijn rijden al pakkend genoeg, hij was even bijzonder uit de auto. Senna was gezegend met het uiterlijk van een romantische held en zijn donkere ogen waren spiegels van een complexe ziel en een verrassende kwetsbaarheid. Deze combinatie werd nog krachtiger door de wil om de risico's van het vak ter discussie te stellen. Senna was diepgelovig en leek soms overweldigd door fatalisme als hij het had over de gevaren van de sport.

    Zijn charisma was magnetisch en zijn intelligentie, getoond met een poëtische welbespraaktheid in diverse talen was formidabel.

    "You are doing something that nobody else is able to do, (But) the same moment that you are seen as the best, the fastest and somebody that cannot be touched, you are enormously fragile. Because in a split second, it's gone. These two extremes are feelings that you don't get every day. These are all things which contribute to - how can I say? - knowing yourself deeper and deeper. These are the things that keep me going."

    Toen Senna bij Williams kwam in 1994, leek zijn positie als koning van de F1 niet ter discussie te staan. Het team domineerde in 1992 en 1993 en Senna zou moeiteloos naar de titel rijden. Maar Williams auto had een serieuze ontwerpfout en alleen dankzij Senna's bovenmenselijke kunde pakte hij de pole in de eerste race in Brazilië. Tijdens de race werd hij echter verslagen door Schumachers superieure Benetton en spinde hij in zijn jacht op de Duitser. En om aan te geven hoeveel Senna daarvoor had moeten doen hoeft alleen maar naar zijn teamgenoot Damon Hill te kijken, die hij halverwege al op een ronde had gezegd.

    Senna ging naar Imola met achterstand op Schumacher in het kampioenschap en had dringend een win nodig. Het was al duidelijk dat er een nieuwe tweestrijd zou losbarsten, de jonge uitdager die de suprematie van de oude meester aanviel, die vastbesloten was om die positie te behouden. Maar toen Senna met 300 km/uur Tamburello inging, met Schumacher een seconde erachter, ging er iets mis. De Williams gleed van de weg en raakte een betonnen muurmet een snelheid ruim boven de 200 km/uur.

    Het noodlot wilde dat een wiel terugsloeg tegen de cockpitrand en Senna's vizier werd doorboord door een stuk van ophanging. Als het wiel hem had gemist zou hij ongedeerd uit het wrak zijn gestapt.
    The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
    [b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
      vrijdag 1 mei 2009 @ 17:05:27 #14
    178923 Schunckelstar
    schunckelstar
    pi_68562899
    tvp
    blablablablablablablablablablablablablabla
      vrijdag 1 mei 2009 @ 17:14:35 #15
    144695 Sinister-D-
    NL'er in België
    pi_68563211
    quote:
    Vettel wacht nog op replica van Chinese trofee
    30 april 2009

    Net als bij enkele andere teams uit de Formule 1, zijn de Red Bull-rijders contractueel verplicht hun bekers in te leveren bij het team. Sebastian Vettel won drie weken geleden de Chinese Grand Prix op het circuit van Shanghai, maar wacht nog steeds op de replica van zijn trofee.

    Vettel werd vorig jaar in Italië al de jongste Grand Prix-winnaar ooit, toen hij, op enkele ronden tijdens de pitstops na, in de regen met zijn Scuderia Toro Rosso van start tot finish leidde. Dit herhaalde hij in China, waar de gehele race ook nat was. De replica van zijn trofee heeft hij echter nog niet. "Gelukkig betaalt het team ervoor!", zei de Duitse coureur tegen het Duitse tijdschrift Auto, Motor und Sport.
    Als het dan toch hier staat: Ik dacht dat alleen McLaren in hun contracten liet opstellen dat de behaalde trofeeën ingeleverd moesten worden, maar in dit artikel spreken ze over ''enkele andere teams''. Iemand enig idee welke die andere dan zijn?
    Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
      vrijdag 1 mei 2009 @ 17:34:57 #17
    130370 bodylotion
    Since 16.09.05
    pi_68563852
    Volgend jaar de toerenbegrenser eraf als je minder dan 44 mln uitgeeft
    Please, make yourself uncomfortable.
    pi_68564117


    Mooie foto
    De oude oude layout was veel beter!!
    vosss is de naam,
    met dubbel s welteverstaan.
    pi_68564162
    quote:
    Op vrijdag 1 mei 2009 17:34 schreef bodylotion het volgende:
    Volgend jaar de toerenbegrenser eraf als je minder dan 44 mln uitgeeft
    en bewegende vleugels, en een dubbel zo krachtige KERS.

    Voor het eerst sinds er geen F2-auto's meer tegelijkertijd op de baan zijn (jaren 60?) dat niet alle auto's op de baan aan dezelfde reglementen moeten voldoen?
      vrijdag 1 mei 2009 @ 18:52:29 #20
    130370 bodylotion
    Since 16.09.05
    pi_68565879
    wat zul je dan rare verschillen krijgen als je bedenkt dat bijv. Torro Rosso vorig jaar met een klein budget ook al wisten te winnen
    Please, make yourself uncomfortable.
    pi_68569694
    quote:
    Ferrari: "Budgetplafond kan Formule 1 schaden"

    Ferrari denkt dat de invoering van een budgetlimiet schadelijk kan zijn voor de Formule 1. De renstal is niet blij met het feit dat de regels volgend jaar opnieuw op de schop gaan en dat er bovendien twee technische reglementen komen.

    "De toekomst van de sport vereist naar onze mening een stabiele regelgeving en een geleidelijke verlaging van de kosten en een geleidelijke verhoging van de opbrengsten, zodat de huidige teams zich in de Formule 1 kunnen handhaven en tegelijkertijd nieuwe teams worden gestimuleerd om in de sport te komen", viel in een verklaring van de Italiaanse stal te lezen. "Dat is ons standpunt. Het zou volgens ons niet in het belang van de Formule 1 zijn om onnodige controverse te creëren die mogelijk schade kan berokkenen aan alle betrokkenen in deze sport."
      vrijdag 1 mei 2009 @ 21:12:42 #22
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_68570580
    quote:
    Op vrijdag 1 mei 2009 14:02 schreef sjimz het volgende:
    Sowieso een dramatisch weekend toen met Ratzenberger en Barrichello..
    En een megaklapper van Barrichello
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
      zaterdag 2 mei 2009 @ 00:19:04 #23
    798 voyeur
    bemoeit zich
    pi_68578550
    quote:
    Op vrijdag 1 mei 2009 16:51 schreef sasquatsch het volgende:

    [..]

    Dat ligt er maar aan hoe je het bekijkt. Prost was berekender, dat zeker (vandaar de bijnaam Le Professeur), maar Senna was op pure racesnelheid Prost ver de baas. Alleen nam hij daarbij veel risico en vergooide hij daarbij af en toe zijn kansen dusdanig dat Prost van hem kon winnen (en dus meer titels kon halen).

    En al voordat hij in de F1 kwam was Senna in elke Formule klasse waarin hij reed meteen kampioen (FF1600, FF2000, F3). Dat heb ik zelfs Schumacher niet zien doen.

    Het enige kampioenschap dat Senna niet won was het wereldkampioenschap Karten, en dat alleen nog maar omdat in zijn eerste jaar de regels waren aangepast. Op basis van de regels in de jaren ervoor zou hij kampioen zijn geworden en daarmee alle kampioenschappen waaraan hij meedeed hebben gewonnen.
    En Bellof dan?
    Here we are now, entertain us.
    pi_68584063
    TerugVindPole Post-ition.
    pi_68584109
    tvp
    pi_68584444
    quote:
    Op vrijdag 1 mei 2009 17:45 schreef vosss het volgende:
    [ afbeelding ]

    Mooie foto
    Mooie foto!
      zaterdag 2 mei 2009 @ 12:36:26 #27
    131800 Tarado
    capô de fusca
    pi_68587603
    TVP
    pi_68588782
    tvp
    pi_68594412
    Meeleesgeval
    Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
    :*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
      zaterdag 2 mei 2009 @ 22:48:56 #30
    18811 sooty
    Hab' meine Frist verlänge
    pi_68605886
    De glazen bol van sooty mbt het volgende seizoen:

    Waar 2008-2009 slechts 1 rookie (Buemi), 1 afscheid (DC) en 1 verschuiving (Vettel) zag, voorspel ik nu de volgende veranderingen:

    Voortijdig vertrek:
    Piquet.

    Transfers:
    Alonoso gaat naar Ferrari. (En haalt daarbij zijn derde WK).

    Exits/transfers:
    Raikkonnen: Gaat lekker vissen en wodka drinken
    Fisichella : Reeds lang over de houdbaarheidsdatum heen. Gaat vissen.
    Bourdais : Mislukt in F1, teriug naar nascar ??
    Kovalainen : Mislukt in F1, gaat naar Force India.
    Nakajima : Mislukt in F!, wordt vervangen door Sato.
    Sutil, weg bij Force India.
    Heidfeld : Weg bij BMW, gaat carriere afbouwen bij Force India.


    Keren terug:
    Takumo Sato naar Williams.
    Anthony Davidson naar Torro Rosso

    Dat laat de volgende plaatsen open:
    Renault (2x)
    McLaren (1x)
    BMW (1x)
    HGW XX/7 gewidmet, in Dankbarkeit.
      zondag 3 mei 2009 @ 02:43:00 #31
    178923 Schunckelstar
    schunckelstar
    pi_68610110
    quote:
    Op zaterdag 2 mei 2009 22:48 schreef sooty het volgende:


    Keren terug:
    Takumo Sato naar Williams.
    we kunnen alleen maar hopen
    blablablablablablablablablablablablablabla
      zondag 3 mei 2009 @ 15:34:40 #32
    130370 bodylotion
    Since 16.09.05
    pi_68620935
    Zou Alonso nog steeds naar Ferrari willen?
    Please, make yourself uncomfortable.
      maandag 4 mei 2009 @ 01:24:27 #33
    187810 Szura
    Kijk eens aan!
    pi_68643463
    Van de frontpage
    Ecclestone machtsbeluste eikel

    Ecclestone: "Brawn GP krijgt geld niet"
    quote:
    Door Erwin (Peterselieman) op zondag 3 mei 2009 23:50
    Bron: F1-Live.com

    Formule 1-baas Bernie Ecclestone heeft gezegd dat Brawn GP definitief geen aanspraak kan maken op het geld dat voor Honda bestemd was. De renstal wordt beschouwd als nieuw team en heeft daardoor in het eerste jaar geen recht op tv-gelden.


    De Formule 1-teams wilden Brawn aan het begin van het seizoen de twintig miljoen Britse ponden die voor Honda bestemd waren wel toezeggen, maar daar heeft Ecclestone nu een stokje voor gestoken door te wijzen op de uitspraak van de FIA die de renstal als een nieuw team beschouwt na de buy-out van Ross Brawn.
    In de Independent bevestigde Ecclestone dat hij het geld in zijn zak wil houden. De Brit wil het bedrag mogelijk zelfs helemaal niet uitkeren als de Formule 1-teams er geen bestemming voor vinden. "We kunnen het houden," aldus de Formule 1-baas. Ook meldde de Brit dat de naam Brawn GP wat hem betreft best veranderd mag worden. "Het is geen goede naam. Het zegt het publiek helemaal niets."
    Die laatste zin doet het m Wat denkt hij wel niet.
    Zulke mensen maken de sport dus kapot, die conservatieve oude garde.
    Bij de FIFA hebben ze ook zo'n volk zitten
    Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
    pi_68646013
    Vervelende kerel indd. Zoals ik wel eens eerder gezegd heb, ik ben niet iemand die snel een ander iets negatiefs toewenst...maar Bernie daagt me wel erg uit de laatste tijd...

    Vooruit Bernie, omdat jij het bent: Val dood.
    pi_68646697
    En als ze dan de naam veranderen, kan Bernie weer zeggen dat ze het jaarlijkse bedrag niet krijgen omdat het een 'nieuw team' is. Eikel :|

    Even wat anders, als de budgetten beperkt worden op 40milj. (wat een geld ) per jaar betekent dat dat ze dus nog steeds 20milj. 'krijgen'? Dat het dan dus 'maar' 20milj. extra gaat kosten om een renstal te runnen p.j.? En waar komt die 20milj. eigenlijk vandaan? vast niet uit Bernies kontzak
    pi_68646770
    quote:
    Op zaterdag 2 mei 2009 00:19 schreef voyeur het volgende:

    [..]

    En Bellof dan?
    Bellof was snel, maar geen F3, F2 of F1 kampioen en (door zijn vroegtijdige dood) niet te vergelijken met Senna.
    The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
    [b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
    pi_68646821
    quote:
    Op zondag 3 mei 2009 02:43 schreef Schunckelstar het volgende:

    [..]

    we kunnen alleen maar hopen
    Ik hoop het niet. Dan wordt hij door Rosberg weer net zo weg gereden als door Button bij Honda. Sato heeft zijn tijd gehad in de F1 en heeft het niet waar kunnen maken. Het enige van Sato dat bijblijft is zijn spectaculaire rijstijl, maar resultaten kan ik me niet herinneren.
    The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
    [b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
      maandag 4 mei 2009 @ 10:22:20 #38
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_68647140
    quote:
    Op maandag 4 mei 2009 10:07 schreef sasquatsch het volgende:

    [..]

    Ik hoop het niet. Dan wordt hij door Rosberg weer net zo weg gereden als door Button bij Honda. Sato heeft zijn tijd gehad in de F1 en heeft het niet waar kunnen maken. Het enige van Sato dat bijblijft is zijn spectaculaire rijstijl, maar resultaten kan ik me niet herinneren.
    Vergeet zijn prestaties niet bij Super Aguri.
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
      maandag 4 mei 2009 @ 10:26:52 #39
    46705 Kleffe_Dop
    Sic Mundus Creatus Est
    pi_68647278
    quote:
    Op zaterdag 2 mei 2009 22:48 schreef sooty het volgende:
    De glazen bol van sooty mbt het volgende seizoen:

    Waar 2008-2009 slechts 1 rookie (Buemi), 1 afscheid (DC) en 1 verschuiving (Vettel) zag, voorspel ik nu de volgende veranderingen:

    Voortijdig vertrek:
    Piquet.

    Transfers:
    Alonoso gaat naar Ferrari. (En haalt daarbij zijn derde WK).

    Exits/transfers:
    Raikkonnen: Gaat lekker vissen en wodka drinken
    Fisichella : Reeds lang over de houdbaarheidsdatum heen. Gaat vissen.
    Bourdais : Mislukt in F1, teriug naar nascar ??
    Kovalainen : Mislukt in F1, gaat naar Force India.
    Nakajima : Mislukt in F!, wordt vervangen door Sato.
    Sutil, weg bij Force India.
    Heidfeld : Weg bij BMW, gaat carriere afbouwen bij Force India.


    Keren terug:
    Takumo Sato naar Williams.
    Anthony Davidson naar Torro Rosso

    Dat laat de volgende plaatsen open:
    Renault (2x)
    McLaren (1x)
    BMW (1x)
    Je vergeet een factor die heel veel invloed kan gaan hebben op de transfermarkt: Nieuwe teams!
    Maximaal drie nieuwe constructeurs kunnen zich inschrijven voor het 2010 seizoen.
    Waarschijnlijk worden dat USGP, Lola en Dave Richards (Prodrive), maar er zijn blijkbaar meer gegadigden.

    Enkele aanpassingen:
    Bourdais: Niet Nascar, maar de Indycar series lijkt me waarschijnlijker.
    Kovalainen: Onder de maat bij McLaren, zou zomaar één van de coureurs kunnen zijn die ervoor kiest om eerste coureur te worden bij één van de nieuwe teams.
    Heidfeld: Zou idd kunnen vertrekken bij BMW, ik zie hem niet als iemand die verder moddert bij Force India, eerste rijder van één van de nieuwe teams kan wel een leuke uitdaging zijn.
    Sutil: Zijn overlevingskansen stijgen gezien de komst van mogelijk zes nieuwe stoeltjes.
    Nakajima: Sponsor-baby van Toyota, gestald bij Williams. Ik ben benieuwd wanneer Frank met z'n vuist op tafel slaat en eist dat hij een competitieve coureur in die bolide mag zetten. Zou ook zomaar eens dit seizoen al kunnen gebeuren.
    Rubinho: Legt het vooralsnog flink af tegen Button (in tegenstelling tot vorig seizoen), er zijn geruchten dat Barrichello zijn F1-carrière voorbij is na dit seizoen.

    De volgende vraag moet dan natuurlijk zijn: Welke nieuwe coureurs kunnen we verwachten in 2010?
    USGP heeft natuurlijk het doel om minimaal 1 Amerikaan rond te laten rijden. Maar wie? Marco Andretti? Danica Patrick? Graham Rahal?

    En welke coureurs staan er nog meer aan de zijlijn? Sato, Liuzzi, Klien, Grosjean, de la Rosa, Paffet, Davidson, Hartley?

    [ Bericht 0% gewijzigd door Kleffe_Dop op 04-05-2009 11:59:33 ]
    pi_68648162
    Ik hoop op mijn blote knietjes dat ze MArio Andretti niet, ik herhaal, NIET in die auto zetten

    Godsklere, als je ziet wat voor een mongool dat is. Op ovals kan ie best leuk mee ja, maar ook niet meer dan dat.
    Op een circuit ben ik nog nooit echt van hem onder de indruk geweest.
    De oude oude layout was veel beter!!
    vosss is de naam,
    met dubbel s welteverstaan.
    pi_68649152
    Zoiezo niet slim om iemand van 70 in die auto's te zetten

    Mijn voorspellingsdubetanten van volgend jaar zijn Grosjean en Bruno Senna. Ander materiaal zie ik nog niet
    Where facts are few, experts are many.
    pi_68650250
    Dit vind ik absoluut , ja hoe zal ik het verwoorden , curieus


    Dit is geen rechte lijn test ! Ondanks dat het niet op volle snelheid is
    <>
      maandag 4 mei 2009 @ 12:51:30 #43
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_68652253
    En die Ferrari mag na het stukje rechtelijn test niet terugkeren naar het rechte stuk
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
    pi_68653435
    quote:
    Op maandag 4 mei 2009 12:51 schreef sanger het volgende:
    En die Ferrari mag na het stukje rechtelijn test niet terugkeren naar het rechte stuk
    Ja Ik dacht even wat sensatie in dit topic stoppen
    <>
      maandag 4 mei 2009 @ 13:57:29 #45
    36763 Automatic_Rock
    Onaangepast eerlijk..
    pi_68654299
    quote:
    Op maandag 4 mei 2009 11:24 schreef Atreidez het volgende:
    Zoiezo niet slim om iemand van 70 in die auto's te zetten
    Hij leeft nog wel dus?
    Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
      maandag 4 mei 2009 @ 13:59:56 #46
    46705 Kleffe_Dop
    Sic Mundus Creatus Est
    pi_68654367
    quote:
    Op maandag 4 mei 2009 13:57 schreef Automatic_Rock het volgende:

    [..]

    Hij leeft nog wel dus?
    Een jaar of 5/6 geleden nog in een IRL wagen gereden toch?
    pi_68655160
    Laatste officieele race was Le Mans 2000 in een Panoz, en toen werd ie 16e.. Laatste indycar appearance was 1994, maar voor de show zal ie misschien nog wel een paar rondjes hebben gereden?
    Where facts are few, experts are many.
    pi_68655188
    quote:
    Op maandag 4 mei 2009 13:59 schreef Kleffe_Dop het volgende:

    [..]

    Een jaar of 5/6 geleden nog in een IRL wagen gereden toch?
    Zijn laatste race was voor zover ik weet in 2000 (24 uur van Le Mans), maar hij testte in 2003 nog wel de IndyCar van zijn zoon Michael, waarmee hij de brokstukken van de wagen van Kenny Brack raakte en de lucht invloog. Gelukkig kwam hij er met wat lichte verwondingen vanaf.
    quote:
    After retiring, Andretti was testing for his son Michael's IndyCar on April 24, 2003 in place of the injured Tony Kanaan at Indianapolis. At 5:58 pm -- two minutes before the scheduled end of the session -- Andretti powered out of the first turn onto the "south chute" of the circuit. In his path lay a chunk of debris from Kenny Bräck's car, which had crashed seconds earlier. The object forced the nose of Andretti's car to become airborne, and Andretti's car went into a rapid double reverse somersault at speeds estimated to be above 200 miles per hour (320 km/h). Television footage from a local TV station's helicopter showed that the car was nearly high enough to clear the debris fence mounted atop the circuit's outer retaining wall. Andretti's car fell back to earth, having been slowed by its mid-air tumble, and slid to a stop. Luckily, the car landed right side up and Andretti walked away from the crash with very minor injuries
    Bron Wikipedia
    The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
    [b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
      maandag 4 mei 2009 @ 14:33:52 #49
    46705 Kleffe_Dop
    Sic Mundus Creatus Est
    pi_68655292
    quote:
    Op maandag 4 mei 2009 14:30 schreef sasquatsch het volgende:

    [..]

    Zijn laatste race was voor zover ik weet in 2000 (24 uur van Le Mans), maar hij testte in 2003 nog wel de IndyCar van zijn zoon Michael, waarmee hij de brokstukken van de wagen van Kenny Brack raakte en de lucht invloog.
    Die test bedoelde ik ja, was dat niet in een poging om die bolide te kwalificeren voor de Indy 500?
    Ik kan me de beelden nog herinneren, hij vloog aardig de muur/hekken in.
      Redactie Frontpage / Sport maandag 4 mei 2009 @ 18:08:04 #50
    122036 crew  Peterselieman
    Maffe Fries
    pi_68663116
    De FIA heeft tussen neus en lippen door het scoresysteem in de Formule 1 gewijzigd. De coureur met de meeste zeges wordt vanaf 2010 kampioen.

    FIA voert nieuw scoresysteem in F1 in
    Altijd onderweg naar het avontuur
      maandag 4 mei 2009 @ 18:44:36 #51
    46705 Kleffe_Dop
    Sic Mundus Creatus Est
    pi_68664122
    quote:
    Mallya: "Geen intentie om rijders te wisselen"
    Force India-teambaas Vijay Mallya is niet voornemens om tijdens dit seizoen nog iets te veranderen aan de rijdersopstelling van de Indiase renstal. Adrian Sutil en Giancarlo Fisichella lijken daarmee vooralsnog dus zeker van hun stoeltje en testcoureur Vitantonio Liuzzi zal dus nog even in de wachtkamer moeten blijven.

    In GP Week reageerde Mallya op geruchten dat hij gedurende het seizoen nog een van de rijders zou willen vervangen. "Ik weet niet waar dit vandaan komt, maar ik vind stabiliteit altijd erg belangrijk", sprak de teambaas. "Ik heb Adrian altijd een groot talent gevonden en hij wordt elke race beter. Giancarlo heeft bijzonder veel ervaring en dat betaalt zich uit in waardevolle feedback voor de engineers. Ik heb geen plannen om dit seizoen iets te veranderen en om het nu over de rijders voor 2010 te gaan hebben, is een beetje prematuur. Daar ben ik namelijk nog niet mee bezig
    Als teameigenaren dit soort dingen gaan roepen moet je je als coureur juist zorgen gaan maken.
    Maarja Fisi of Sutil eruit schoppen om vervolgens Liuzzi in die auto te zetten brengt ook niks extra's.
      maandag 4 mei 2009 @ 19:00:32 #52
    130370 bodylotion
    Since 16.09.05
    pi_68664586
    van de blog van Mol
    quote:
    Bijtanken verboden

    vanaf 2010

    Met ingang van het seizoen 2010 zal het bijtanken tijdens pitstops verboden worden. Dat betekent niet dat we geen pitstops meer gaan zien want de rijders zullen minimaal een stop moeten blijven maken om aan het bandenreglement te voldoen. Beide compounds moeten immers ook dan nog in de race gebruikt worden. Ook de bandenwarmers gaan verdwijnen. Dat zal inhouden dat je na een stop een rondje of drie nodig gaat hebben om het rubber op arbeidstemperatuur te krijgen. Het beste nieuws van dit alles is dat we weer alleen maar 'low-fuel' kwalificaties gaan zien. In elke run auto's met minimale benzine, heerlijk. geen gedoe meer of iemand lichter is dan de rest gewoon 100% rondjes.

    grtz
    Olav

    Please, make yourself uncomfortable.
    pi_68664604
    De auto lijkt me trouwens door die regel een stuk moeilijker af te stellen.
    <>
      maandag 4 mei 2009 @ 19:03:45 #54
    130370 bodylotion
    Since 16.09.05
    pi_68664660
    en
    quote:
    verder hebben ze het bijtanken verboden om de vracht te verlichten, het zijn er tenslotte 22 omdat elke auto er een heeft. en ook om de motorfabrikanten de motoren zuiniger te laten maken. je krijgt nu mooie pitstops van 4 - 4,5 seconde. de pitstops worden ongeveer 5 a 6 sec korter.
    grtz
    Olav
    Please, make yourself uncomfortable.
      maandag 4 mei 2009 @ 19:07:26 #55
    130370 bodylotion
    Since 16.09.05
    pi_68664777
    quote:
    FIA voert 'winner takes all'-systeem in

    Vanaf volgend jaar zal de kampioen in de Formule 1 worden gekroont op basis van het aantal overwinningen. F1-live meldt dat de FIA de nieuwe regel al 'verstopt' heeft in de nieuwe sporting regulations voor 2010. Begin dit jaar werd het systeem nog door de FOTA tegengehouden.

    De World Motor Sport Council wilde het systeem, wat ervoor zorgt dat de coureur met de meeste zege's in een jaar kampioen is, dit jaar al invoeren, maar de Formula One Teams' Association stak daar een stokje voor. De nieuwe regel zou namelijk te laat ingevoerd worden.

    Maar de FIA laat zich niet kisten, zo blijkt. In maart zei de FIA nog dat het de teams zou laten beslissing over de invoering van het systeem in 2010, maar dat hebben ze niet gedaan. Het nieuwe sportief reglement voor 2010 bevat de nieuwe regel namelijk al.

    De nieuwe regel is veel media ontschoten, omdat alle andere nieuwe regels voor 2010 gemarkeerd waren, behalve deze regel. Artikel 6 zegt echter: 'De coureurstitel zal worden toegekend aan de rijder die het vaakst als eerste geklasseerd is'.

    De FIA heeft ook bekend gemaakt dat, wegens het verbod op bijtanken tijdens de races, de coureurs in Q3 van de kwalificatie, met een vrijwel lege tank mogen kwalificeren. Dat betekend dat het spektakel om de pole-position weer gewoon gestreden zal worden met de echte snelheden van de auto's. De teams mogen later dus wel bijtanken in Parc Ferme, iets wat eerder niet mocht.
    lekker hun eigen ding doordrukken
    Please, make yourself uncomfortable.
      maandag 4 mei 2009 @ 20:34:55 #56
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_68668056
    Kut FIA.
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
    pi_68668557
    Dag Formule1 ...........
      maandag 4 mei 2009 @ 21:09:57 #58
    178923 Schunckelstar
    schunckelstar
    pi_68669424
    ik vraag me echt af wat daar achter zit, want zowel de teams als de fans zitten volgens mij niet op die kutregel te wachten...
    blablablablablablablablablablablablablabla
      maandag 4 mei 2009 @ 21:31:34 #59
    187810 Szura
    Kijk eens aan!
    pi_68670273
    Dan maar races boycotten. Kut FIA
    Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
      dinsdag 5 mei 2009 @ 00:29:59 #60
    82396 nils7
    De forumkrokodil
    pi_68678108
    op naar de GP1
    N/A
    Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
    pi_68684076
    quote:
    De FIA heeft ook bekend gemaakt dat, wegens het verbod op bijtanken tijdens de races, de coureurs in Q3 van de kwalificatie, met een vrijwel lege tank mogen kwalificeren. Dat betekend dat het spektakel om de pole-position weer gewoon gestreden zal worden met de echte snelheden van de auto's. De teams mogen later dus wel bijtanken in Parc Ferme, iets wat eerder niet mocht.
    Geen tankstops lijkt me overigens een bijzonder slechte regel. Volgens mij worden de races dan verschrikkelijk saai, aangezien je het niet meer op strategie kunt winnen.
      dinsdag 5 mei 2009 @ 11:00:44 #62
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_68684706
    quote:
    Op dinsdag 5 mei 2009 10:41 schreef M.Melandri het volgende:

    [..]

    Geen tankstops lijkt me overigens een bijzonder slechte regel. Volgens mij worden de races dan verschrikkelijk saai, aangezien je het niet meer op strategie kunt winnen.
    Tuurlijk kan dat nog wel. Er is ook nog zoiets als een bandenstrategie.

    Door het verbod op bijtanken zul je volgens mij wel zien dat vrijwel iedereen gelijktijdig naar binnen gaat voor nieuwe banden of omdat de tank gewoon leegraakt.
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
      dinsdag 5 mei 2009 @ 11:14:58 #63
    39256 Bonobo11
    Have a good time, all the time
    pi_68685240
    Wat een vage prutsregels allemaal zeg
    Feyenoord!!! * Barça
      dinsdag 5 mei 2009 @ 11:15:50 #64
    130370 bodylotion
    Since 16.09.05
    pi_68685270
    tot 1994 was bijtanken ook verboden, hoe ging het toen met de banden? toen hoefden ze toch niet per ce beide compunds te gebruiken?
    Please, make yourself uncomfortable.
      dinsdag 5 mei 2009 @ 11:36:15 #65
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_68686117
    quote:
    Op dinsdag 5 mei 2009 11:15 schreef bodylotion het volgende:
    tot 1994 was bijtanken ook verboden, hoe ging het toen met de banden? toen hoefden ze toch niet per ce beide compunds te gebruiken?
    Mee, maar voor 2010 bestaat die regel wel
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
    pi_68686177
    quote:
    Op dinsdag 5 mei 2009 11:00 schreef sanger het volgende:
    Door het verbod op bijtanken zul je volgens mij wel zien dat vrijwel iedereen gelijktijdig naar binnen gaat voor nieuwe banden of omdat de tank gewoon leegraakt.
    ehhh... game over?

    als je tank leegraakt en je mag niet bijtanken, is er maar één reden om een pitstop te maken: om te parkeren en te gaan omkleden...
    pi_68686851
    quote:
    Op dinsdag 5 mei 2009 11:15 schreef bodylotion het volgende:
    tot 1994 was bijtanken ook verboden, hoe ging het toen met de banden? toen hoefden ze toch niet per ce beide compunds te gebruiken?
    Nee, toen waren er wel verschillende compounds, maar kon je kiezen om op harde of zachte banden te rijden. Je kon er zelfs voor kiezen om helemaal geen stop te maken en de race uit te rijden op een setje banden.

    Toen kon het dus voorkomen dat iemand die zuinig op zijn banden was geweest en halverwege flink achterlag, aan het eind nog met de overwinning ging strijken omdat de leider tot dan toe niet zuinig genoeg op zijn banden (of brandstof) was geweest. Dus had je nog steeds zeer verschillende vormen van strategie in een race.

    En de afstelling van de wagen moet natuurlijk ook anders, omdat je nu te maken hebt met een zware wagen aan het begin en een lichte wagen aan het eind. Die afstelling zal dus ook verschillend zijn bij verschillende teams en leiden tot verschillende racestrategieën. De een zal beter zijn in het begin van de race terwijl de ander beter is aan het eind van de race. Verder maakt het een team mogelijk om sneller van strategie te wisselen omdat je niet gebonden bent aan een beperkte hoeveelheid brandstof.

    En dat maakt het allemaal (hopelijk) veel leuker om te volgen dan de twee a drie stints van nu die ongeveer allemaal hetzelfde zijn. Daarbij zou je nu meer inhaalacties op de baan moeten zien dan inhaalacties in de pitsstraat, omdat er korter en minder gestopt zal worden.

    En natuurlijk zal de kwalificatie er ook beter op worden omdat nu de snelste vooraan zal starten en niet de lichtste, want dat maakt voor de race niet meer uit. Sowieso leidde dit niet tot meer inhaalacties. In 2002 (voordat de kwlificatieregel werd ingevoerd) stond Montoya 7 keer op pole zonder een race te winnen. Na invoering van de regel startte de meest competitieve teams vooraan en wonnen de race. Dus uiteindelijk leverde deze regel minder inhaalacties op.
    The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
    [b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
    pi_68687100
    quote:
    Op dinsdag 5 mei 2009 11:00 schreef sanger het volgende:

    [..]

    Tuurlijk kan dat nog wel. Er is ook nog zoiets als een bandenstrategie.

    Door het verbod op bijtanken zul je volgens mij wel zien dat vrijwel iedereen gelijktijdig naar binnen gaat voor nieuwe banden of omdat de tank gewoon leegraakt.
    Kijk naar de race in bahrein, iedereen behalve toyota ging voor soft in stint 1 en 2. Bijna elke race zit iedereen op dezelfde bandenstrategie.
      dinsdag 5 mei 2009 @ 12:21:29 #69
    130370 bodylotion
    Since 16.09.05
    pi_68687759
    quote:
    Op dinsdag 5 mei 2009 11:54 schreef sasquatsch het volgende:

    [..]

    Nee, toen waren er wel verschillende compounds, maar kon je kiezen om op harde of zachte banden te rijden. Je kon er zelfs voor kiezen om helemaal geen stop te maken en de race uit te rijden op een setje banden.

    Toen kon het dus voorkomen dat iemand die zuinig op zijn banden was geweest en halverwege flink achterlag, aan het eind nog met de overwinning ging strijken omdat de leider tot dan toe niet zuinig genoeg op zijn banden (of brandstof) was geweest. Dus had je nog steeds zeer verschillende vormen van strategie in een race.

    En de afstelling van de wagen moet natuurlijk ook anders, omdat je nu te maken hebt met een zware wagen aan het begin en een lichte wagen aan het eind. Die afstelling zal dus ook verschillend zijn bij verschillende teams en leiden tot verschillende racestrategieën. De een zal beter zijn in het begin van de race terwijl de ander beter is aan het eind van de race. Verder maakt het een team mogelijk om sneller van strategie te wisselen omdat je niet gebonden bent aan een beperkte hoeveelheid brandstof.

    En dat maakt het allemaal (hopelijk) veel leuker om te volgen dan de twee a drie stints van nu die ongeveer allemaal hetzelfde zijn. Daarbij zou je nu meer inhaalacties op de baan moeten zien dan inhaalacties in de pitsstraat, omdat er korter en minder gestopt zal worden.

    En natuurlijk zal de kwalificatie er ook beter op worden omdat nu de snelste vooraan zal starten en niet de lichtste, want dat maakt voor de race niet meer uit. Sowieso leidde dit niet tot meer inhaalacties. In 2002 (voordat de kwlificatieregel werd ingevoerd) stond Montoya 7 keer op pole zonder een race te winnen. Na invoering van de regel startte de meest competitieve teams vooraan en wonnen de race. Dus uiteindelijk leverde deze regel minder inhaalacties op.


    er staat me ook vaag iets bij dat men vroeger moest kiezen tussen of de harde, of de zachte banden, kan dat kloppen?
    Please, make yourself uncomfortable.
    pi_68688456
    dat hangt er van af over welk tijdperk je het hebt. In de vroege jaren 90 waren er 5(!) compounds om uit te kiezen: A, B, C, D en Q (kwalificatierubber dat ook echt maar één of hooguit twee vliegende rondes te gebruiken was, en daarna gerecylced kon worden). En nog wat stapels regenbanden (intermediates, soft wet, hard wet en monsoon).

    Later zijn ze naar het prime/option systeem gegaan, waarbij er ook een aantal jaren is geweest dat men voor de kwalificatie moest aangeven op welke banden de rest van het weekend gereden moest worden.

    Ik vond zelf denk ik het jaar zonder bandenwissels in de race (2005 zeg ik uit m'n hoofd) het leukst, omdat dat enkele races opleverde waarbij de eindfase behoorlijk spannend werd. Puur omdat de rijders die zuinig op hun banden waren geweest dan degenen weer tegenkwamen die ze aan het begin wat minder subtiel gebruikt hadden. Meestal is een race in het begin toch wel spannend als iedereen nog bij elkaar zit, en heeft juist het einde wat peper nodig, maar ik snap ook wel waarom het weer is afgeschaft... dank je wel Raikkonen
      dinsdag 5 mei 2009 @ 13:01:52 #71
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_68689100
    quote:
    Op dinsdag 5 mei 2009 11:37 schreef Ared het volgende:

    [..]

    ehhh... game over?

    als je tank leegraakt en je mag niet bijtanken, is er maar één reden om een pitstop te maken: om te parkeren en te gaan omkleden...

    Ow, fuck
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
      dinsdag 5 mei 2009 @ 13:50:24 #72
    130370 bodylotion
    Since 16.09.05
    pi_68690776
    quote:
    Op dinsdag 5 mei 2009 12:43 schreef Ared het volgende:

    [..]

    Later zijn ze naar het prime/option systeem gegaan, waarbij er ook een aantal jaren is geweest dat men voor de kwalificatie moest aangeven op welke banden de rest van het weekend gereden moest worden.

    dat bedoelde ik idd
    quote:
    Ik vond zelf denk ik het jaar zonder bandenwissels in de race (2005 zeg ik uit m'n hoofd) het leukst, omdat dat enkele races opleverde waarbij de eindfase behoorlijk spannend werd. Puur omdat de rijders die zuinig op hun banden waren geweest dan degenen weer tegenkwamen die ze aan het begin wat minder subtiel gebruikt hadden. Meestal is een race in het begin toch wel spannend als iedereen nog bij elkaar zit, en heeft juist het einde wat peper nodig, maar ik snap ook wel waarom het weer is afgeschaft... dank je wel Raikkonen
    bedoel je door die klapband(en)?
    Please, make yourself uncomfortable.
    pi_68691258
    quote:
    Op dinsdag 5 mei 2009 11:54 schreef sasquatsch het volgende:
    En natuurlijk zal de kwalificatie er ook beter op worden omdat nu de snelste vooraan zal starten en niet de lichtste, want dat maakt voor de race niet meer uit. Sowieso leidde dit niet tot meer inhaalacties. In 2002 (voordat de kwlificatieregel werd ingevoerd) stond Montoya 7 keer op pole zonder een race te winnen. Na invoering van de regel startte de meest competitieve teams vooraan en wonnen de race. Dus uiteindelijk leverde deze regel minder inhaalacties op.
    Deze situatie is niet echt meer vergelijkbaar, omdat er toen 2 banden leveranciers waren. De Michelins waren goed in het begin van de stint, en in quals terwijl de bridgestones op de stints een voordeel hadden kan ik me herinneren
    Where facts are few, experts are many.
    pi_68691350
    quote:
    Op dinsdag 5 mei 2009 12:43 schreef Ared het volgende:
    Meestal is een race in het begin toch wel spannend als iedereen nog bij elkaar zit, en heeft juist het einde wat peper nodig, maar ik snap ook wel waarom het weer is afgeschaft... dank je wel Raikkonen
    Misschien is het idee van 2 kortere races wat dat betreft niet eens een raar idee. En met verplicht gebruik van 2 compounds heb je toch altijd verplichte stops.
    Where facts are few, experts are many.
      Redactie Frontpage / Sport dinsdag 5 mei 2009 @ 14:14:51 #75
    122036 crew  Peterselieman
    Maffe Fries
    pi_68691718
    mja, dan heb je meer het idee van de A1GP op GP2. En dat lijkt me nu ook weer niet de bedoeling
    Altijd onderweg naar het avontuur
      dinsdag 5 mei 2009 @ 14:15:38 #76
    130370 bodylotion
    Since 16.09.05
    pi_68691743
    verplichte stops vind ik zo verschrikkelijk gemaakt
    Please, make yourself uncomfortable.
    pi_68692279
    quote:
    Op dinsdag 5 mei 2009 13:50 schreef bodylotion het volgende:
    bedoel je door die klapband(en)?
    sort of...

    ik doelde op die spectaculaire crash van Raikkonen in de laatste ronde op de Nurburgring vanaf leidende positie. Het was al lang duidelijk dat die band er geweest was, maar wisselen bij de pit stop mocht niet en een extra pit stop nemen zou 'm de winst kosten. Dus hij reed door tot de ophanging letterlijk uit elkaar trilde.

    maar goed, ik vind het ook belangrijk dat rijders risico durven nemen in gevechten, dus dan wil je niet de eerste twintig rondjes rijders zien die als op eieren achter elkaar aanrijden omdat ze hun banden niet willen flatspotten. Daarom ook lang leve de asfalt uitloopstroken. Des te groter het risico tijdens een inhaalpoging, des te kleiner de resultaat/risico verhouding en des te minder de motivatie om een poging te wagen.
    pi_68694810
    In plaats van tanken verbieden tijdens de race kunnen ze toch ook een maximale hoeveelheid brandstof beschikbaar stellen voor een race? Je krijgt dit jaar gewoon 300 liter brandstof voor de race en daar moet je het maar mee doen, en kijk maar of je dat in 1 keer in de auto wilt pleuren of onderweg bij wilt vullen.
    Om de ontwikkeling van zuiniger motoren te stimuleren krijgen ze volgend jaar maar 275 liter voor de race, etcetera. Kunnen ze toch nog een stukje strategie uitstippelen, want anders wordt het inderdaad wel erg saai.
    pi_68703220
    quote:
    BMW won't run double diffuser in Spain

    BMW Sauber boss Mario Theissen has admitted that the team's version of the controversial double-decker diffuser will not be ready in time for this weekend's Spanish Grand Prix.

    The team has been working flat-out on the design, but has opted not to introduce it as part of its new aerodynamic package because it would not have been able to exploit its performance benefit.

    Theissen insisted that no date has been set for the diffuser to be introduced, although it is understood that the Monaco Grand Prix is a possibility.

    Despite this, the team will have an interim diffuser modification in Spain that is expected to improve its rear-end grip as part of its raft of modifications.

    "The Barcelona-spec aero package has long been in development," said Theissen. "Therefore a double diffuser introduced at short notice wouldn't have brought us any benefit.

    "There is no time limit set for when we will introduce the double diffuser in our car."

    "We will have an substantial update in Barcelona, from the front to the rear wing, affecting also the sidepods, there will be improvements in every detail."

    Theissen added that the team has had to re-evaluate its performance targets after claiming only one points finish in the opening four races of 2009.

    This season, BMW's fourth as a full-blown constructor in F1, it had been expecting to fight for the championship.

    "We moved our season targets that we set in winter aside," he said. "We cannot win races at the moment, therefore we shifted our targets.

    "But we won't accept the current situation. We will speed up, we will have a look at where we will end up, but we certainly will not give up on this season."

    Barcelona will be the first time that the team has introduced development parts this season, something that Theissen admitted may have been a mistake.

    "The main reason we turned down the chance of updates during the first races was the testing restriction," said Theissen. "The other reason was the interference with the aero package on the car.

    "This approach looks to be wrong at the moment, but let's wait and see after a couple more races.

    "Our performance in Melbourne was fine and it even worked in Sepang, but then the other teams passed us. That was based on a strategy: we always planned not to bring updates in the fly-away races.

    "Our first target for an update was always Barcelona and this will happen."
    quote:
    BMW drops KERS for Spanish GP

    BMW Sauber will not run with KERS at this weekend's Spanish Grand Prix.

    The team has decided not to run with the regenerative energy system because it is introducing a major aerodynamic upgrade in Barcelona and wants to concentrate on getting the best out of it.

    BMW Sauber also plans to run without KERS in the Monaco Grand Prix, although this is largely because it is not expected to be an advantage at a low-speed track with no long straights.

    It will be the first time that the team has run the aerodynamic package on a proper circuit, although some practical evaluations have been run.

    "We will not have KERS in our two cars in Barcelona, because bringing in an aero update and running KERS does not work" said BMW boss Mario Theissen. "We will have KERS on our cars probably in Turkey again."

    Theissen added that overall he was happy with the progress the team has made with KERS.

    Nick Heidfeld has run it in all four races, finishing second in the Malaysian Grand Prix, but team-mate Robert Kubica only raced it once, in Bahrain, because of the weight distribution disadvantages he suffers as a taller and therefore heavier driver.

    "As a technology our summary is very positive," said Theissen. "It worked without failures. The positive result of KERS so far was that it worked even in the monsoon of Malaysia.

    "We did not use it constantly because of our car configuration. Given slick tyres and the weight distribution, you need a good weight on the front axle, whereas KERS is placed in the middle of the car and cause more weight there, or even in the back."

    The weight disadvantage of drivers such as Kubica will be eased next season following the FIA's decision to increase the minimum weight of the car and driver by 15kg to 620kg.
      dinsdag 5 mei 2009 @ 19:53:46 #80
    144695 Sinister-D-
    NL'er in België
    pi_68704082
    quote:
    Op dinsdag 5 mei 2009 15:33 schreef FriescheHengst het volgende:
    In plaats van tanken verbieden tijdens de race kunnen ze toch ook een maximale hoeveelheid brandstof beschikbaar stellen voor een race? Je krijgt dit jaar gewoon 300 liter brandstof voor de race en daar moet je het maar mee doen, en kijk maar of je dat in 1 keer in de auto wilt pleuren of onderweg bij wilt vullen.
    Om de ontwikkeling van zuiniger motoren te stimuleren krijgen ze volgend jaar maar 275 liter voor de race, etcetera. Kunnen ze toch nog een stukje strategie uitstippelen, want anders wordt het inderdaad wel erg saai.
    eigenlijk staat me dit wel aan ipv bijtanken verbieden
    Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
      dinsdag 5 mei 2009 @ 19:56:50 #81
    82396 nils7
    De forumkrokodil
    pi_68704193
    300 liter is wel vrij veel hehehe
    N/A
    Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
    pi_68705500
    Ze zitten nu op... 4 liter ofzo, per rondje? Het idee van de FIA is dus hoe zuiniger je motor werkt, hoe minder je mee hoeft te nemen. Wordt wel weer een eigenaardige race dan..

    Was dat ook niet de kracht van de benetton van 94. Een zuinigere v8 motor waardoor hij meestal lichter kon rijden ook?
    Where facts are few, experts are many.
    pi_68708841
    quote:
    Op dinsdag 5 mei 2009 20:30 schreef Atreidez het volgende:
    Ze zitten nu op... 4 liter ofzo, per rondje? Het idee van de FIA is dus hoe zuiniger je motor werkt, hoe minder je mee hoeft te nemen. Wordt wel weer een eigenaardige race dan..

    Was dat ook niet de kracht van de benetton van 94. Een zuinigere v8 motor waardoor hij meestal lichter kon rijden ook?
    Zolang de meeste baan-records inmiddels meer dan of al 5 jaar oud zijn zal het mij een zorg zijn hoe zuinig dat ding rijdt. Ik ben echt energiezuinig-moe, dat ding moet ronken en roken. Had het maar geen auto moeten worden. Natuurlijk is er vraag naar energiezuinige motoren, ik ben niet achterlijk, en staat de F1 vooral voor innovatieve ontwikkelingen. Maar om dat met regels te gaan begeleiden, en daar de sport op aan te passen gaat mij te ver. Als teams zuiniger kunnen rijden en daar voordeel uit halen, gaan ze dat heus wel doen. Het lijkt nu een strijd te worden tussen verschillende banden-compounts en energiebesparing, ik zie graag strijd tussen teams en coureurs. En dat graag in tijden, hoe sneller hoe beter. Als ze echt energie willen besparen moeten ze 90 gaan rijden, zonder pitstops

    Stomme regels!
    pi_68720638
    quote:
    Op dinsdag 5 mei 2009 19:53 schreef Sinister-D- het volgende:

    [..]

    eigenlijk staat me dit wel aan ipv bijtanken verbieden
    Alleen is dat wat er nu ook gebeurt. Dan krijg je weer een paar sprints naar de finish, terwijl de charme van het niet bijtanken juist is dat het ene team het beter doet met een zware wagen en de ander juist met een lichtere wagen. Oftewel iemand die aan het begin ver voor ligt hoeft nog niet de race te winnen omdat iemand anders het aan het eind van de race met een lichte wagen beter doet. Nu is het meestal dezelfde die aan het begin en eind beter is.
    The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
    [b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
    pi_68721470
    Inderdaad. Het leuke van niet bijtanken is ook dat het teams met zuinige motoren voordeel geeft. Nu is een team met een slurper niet zo heel veel slechter af, omdat ze het meergewicht aan brandstof dat ze nodig hebben over drie stints kunnen verdelen. Als je vanaf ronde 1 al het volledige gewicht mee moet zeulen merk je dat veel meer.

    Jammer is dan wel weer dat de teams niet of nauwelijks aan de motoren mogen sleutelen, waarmee ze de motor zuiniger zouden kunnen maken. Of is dat één van de uitzonderingen (net zoals wijzigingen die de betrouwbaarheid ten goede komen) die de FIA wel toestaat? In ieder geval mag je als budget cap team weer wat meer veranderen, maar ja... dan heb je weer geen geld om je motor veel te verbeteren. En die RPM limiter die er af gaat voor budget cap teams zal ook wel niet zo gunstig zijn voor het verbruik, nu ik er over nadenk.

    al met al toch meer dan , maar dat heeft meer met de andere regels te maken dan met het verbod op bijtanken.
      Redactie Frontpage / Sport woensdag 6 mei 2009 @ 10:34:59 #86
    122036 crew  Peterselieman
    Maffe Fries
    pi_68721648
    De motoren vallen buiten de budgetcap, dus ik denk dat het met de problemen wel meevalt.
    Altijd onderweg naar het avontuur
    pi_68723321
    quote:
    Op woensdag 6 mei 2009 10:01 schreef sasquatsch het volgende:

    [..]

    Alleen is dat wat er nu ook gebeurt. Dan krijg je weer een paar sprints naar de finish, terwijl de charme van het niet bijtanken juist is dat het ene team het beter doet met een zware wagen en de ander juist met een lichtere wagen. Oftewel iemand die aan het begin ver voor ligt hoeft nog niet de race te winnen omdat iemand anders het aan het eind van de race met een lichte wagen beter doet. Nu is het meestal dezelfde die aan het begin en eind beter is.
    Dus heb ik dit even vertaald voor mezelf: De races worden saaier aan het eind van de race, want de ene zware wagen kan beter met het gewicht omgaan dan het ander, dus kan een bepaald team/coureur al uitlopen in de eerste 20/30 ronden. Dit zouden dan ongetwijfeld de auto's zijn die het mooist/best gebalanceerd zijn, zoals de RedBull van Vettel & Webber dit jaar. De andere teams moeten maar zien hoe ze weer in de buurt kunnen komen van de uitlopers.... iedereen word lichter, zij dus ook....

    Dan vraag ik me tegelijk ook af, Red Bull maakt dit jaar gebruik van pull rods...IK ben niet heel technisch aangelegd, maar als ik even logisch nadenk (zover ik dat kan), kan de pull-rod wel eens voordeel hebben t.o.v. de push-rods.. Bij de push-rods leunt de auto met zijn gewicht meer op de banden, bij de pull-rods leunt/hangt de wagen meer op zijn chassis. Wat beter te controleren/in te stellen is, dan dat er elke race weer met andere banden gereden gaat worden.
      woensdag 6 mei 2009 @ 11:26:43 #88
    130370 bodylotion
    Since 16.09.05
    pi_68723359
    om even een idee te geven hoe het zat met de budgetten vorig jaar:
    quote:
    2008 F1 team resources

    Including sponsorship, supplier deals, prize money, team owner contributions, tyre provision and supply of customer engines where appropriate.

    Toyota: $445.6m
    McLaren: $433.3m
    Ferrari: $414.9m
    Honda: $398.1m
    Renault: $393.8m
    BMW Sauber: $366.8m
    Red Bull Racing: $164.7m
    Williams: $160.6m
    Toro Rosso: $128.2m
    Force India: $121.85m
    Super Aguri: $45.6m
    te bedenken dat 40m pond maar $60.16m is
    Please, make yourself uncomfortable.
      Redactie Frontpage / Sport woensdag 6 mei 2009 @ 11:32:43 #89
    122036 crew  Peterselieman
    Maffe Fries
    pi_68723561
    Over Super Aguri gesproken. Aguri Suzuki sluit een terugkeer in de Formule 1 niet uit:

    Super Aguri keert mogelijk terug in F1
    Altijd onderweg naar het avontuur
    pi_68724415
    quote:
    Op woensdag 6 mei 2009 11:25 schreef Meike26 het volgende:

    [..]

    Dus heb ik dit even vertaald voor mezelf: De races worden saaier aan het eind van de race, want de ene zware wagen kan beter met het gewicht omgaan dan het ander, dus kan een bepaald team/coureur al uitlopen in de eerste 20/30 ronden. Dit zouden dan ongetwijfeld de auto's zijn die het mooist/best gebalanceerd zijn, zoals de RedBull van Vettel & Webber dit jaar. De andere teams moeten maar zien hoe ze weer in de buurt kunnen komen van de uitlopers.... iedereen word lichter, zij dus ook....

    ..
    Dat de races saaier worden aan het eind heb je nu doordat de balans van de auto in drie stints min of meer gelijk blijft. Iemand die de eerste stint beter is, is dat ook in de tweede en in de derde (uitgaande van twee stops).

    Zonder bijtanken heb je een groter verschil in balans aan het begin en aan het eind van de race. En hierbij zijn dus verschillende keuzes in afstelling mogelijk. Stel je je auto af op volle tanks, op bijna lege tanks of ergens halverwege. Een auto zal (bijna) nooit in alle situaties beter zijn. Zolang niet iedereen zijn auto hetzelfde afstelt zul je dus andere verschillen aan het begin dan aan het eind zien.

    Om een voorbeeld te geven, in de A1GP lijkt Team Nederland aan het eind van de race beter te zijn dan aan het begin van de race. Dat ligt dus aan de balans van de auto die beter wordt met legere tanks.
    The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
    [b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
    pi_68732774
    quote:
    Ferrari verschijnt met nieuwe diffuser in Spanje

    Het team van Ferrari heeft een nieuwe diffuser ontwikkeld voor de Grand Prix van Spanje. Testcoureur Marc Gené heeft afgelopen zaterdag voor het eerst met het nieuwe onderdeel op de auto getest, op het rechte stuk van Vairano.

    "De eerste resultaten hebben aangetoond dat de auto nu meer neerwaartse druk genereert en sneller is dan tijdens de eerste races van het seizoen", liet de Italiaanse renstal weten op zijn officiële website. "Het is lastig om te zeggen hoeveel sneller de F60-bolide nu is ten opzichte van de andere teams die al langere tijd met een vergelijkbare diffuser rijden en de teams die net als ons ook met een nieuwe diffuser komen in Spanje. We zullen tijdens de eerste trainingen op vrijdag voor het eerst een beeld hiervan krijgen, als alle wagens tegelijkertijd op het circuit zijn."

    Volgens Ferrari was het niet eenvoudig om een andere diffuser op de F60 aan te brengen. Het team heeft een groot deel van de elektronica en de hydraulica opnieuw moeten ontwerpen om ruimte te maken voor de nieuwe diffuser.
      woensdag 6 mei 2009 @ 16:01:29 #94
    249783 Jezza
    Since: niet zo lang
    pi_68733860
    quote:
    Hmm.. tja.. wat je daar op zeggen
    "Supercars are designed to melt ice caps, kill the poor, poison the water table, destroy the ozone layer, decimate indigenous wildlife, recapture the Falkland Islands and turn the entire third world into a huge uninhabitable desert.
      woensdag 6 mei 2009 @ 16:04:06 #95
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_68733995
    quote:
    Op woensdag 6 mei 2009 16:01 schreef Jezza het volgende:

    [..]

    Hmm.. tja.. wat je daar op zeggen
    Had hij maar geen overdosis moeten nemen
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
    pi_68734291
    Nooit van gehoord, maar hij zal wel goed in de slappe was hebben gezeten met zo'n pappa. Huis in Notting Hill en teveel drugs ter beschikking (die die schijnbaar ook heeft gebruikt). Sterkte Max
    Where facts are few, experts are many.
      woensdag 6 mei 2009 @ 16:12:25 #97
    249783 Jezza
    Since: niet zo lang
    pi_68734383
    quote:
    Sterkte Max
    idd.. sterkte Max
    "Supercars are designed to melt ice caps, kill the poor, poison the water table, destroy the ozone layer, decimate indigenous wildlife, recapture the Falkland Islands and turn the entire third world into a huge uninhabitable desert.
    pi_68735092
    The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
    [b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
    pi_68741854
    quote:
    Ferrari geeft Raikkonen lichter chassis

    Oud-wereldkampioen Kimi Raikkonen zal vanaf nu geen nadeel meer ondervinden van het extra gewicht dat het KERS-systeem met zich meebrengt. Het team van Ferrari heeft speciaal voor de Fin namelijk een lichter chassis ontwikkeld.

    Coureurs die zwaarder zijn, hebben het nadeel dat zij minder kunnen spelen met de gewichtsverdeling in de auto, als zij besluiten met het Kinetic Energy Recovery System te rijden. Dankzij het lichtere chassis dat Ferrari heeft ontwikkeld, zal Raikkonen daar voortaan wat minder last hebben. Ook heeft het Italiaanse team de betrouwbaarheid van het systeem verbeterd. Hier zouden tijdens de eerste races van het seizoen nog een paar problemen mee zijn geweest. Raikkonen hoopt dat hij dit weekend kan profiteren van zijn KERS: "Inhalen is nooit eenvoudig in Barcelona, maar misschien zal KERS dit wat vergemakkelijken. Op een circuit als Barcelona kan KERS mogelijk het verschil maken, met name bij de start van de race."
      woensdag 6 mei 2009 @ 19:26:31 #100
    46705 Kleffe_Dop
    Sic Mundus Creatus Est
    pi_68742202
    quote:
    Op woensdag 6 mei 2009 11:26 schreef bodylotion het volgende:
    om even een idee te geven hoe het zat met de budgetten vorig jaar:
    [..]

    te bedenken dat 40m pond maar $60.16m is
    Bijna $450milj... het blijven bizarre cijfers.
    pi_68745329
    Als mijn vader in nazi-kleren tezamen met hoeren in een video verschijnt ging ik ook een berg drugs scoren
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')