Als teameigenaren dit soort dingen gaan roepen moet je je als coureur juist zorgen gaan maken.quote:Mallya: "Geen intentie om rijders te wisselen"
Force India-teambaas Vijay Mallya is niet voornemens om tijdens dit seizoen nog iets te veranderen aan de rijdersopstelling van de Indiase renstal. Adrian Sutil en Giancarlo Fisichella lijken daarmee vooralsnog dus zeker van hun stoeltje en testcoureur Vitantonio Liuzzi zal dus nog even in de wachtkamer moeten blijven.
In GP Week reageerde Mallya op geruchten dat hij gedurende het seizoen nog een van de rijders zou willen vervangen. "Ik weet niet waar dit vandaan komt, maar ik vind stabiliteit altijd erg belangrijk", sprak de teambaas. "Ik heb Adrian altijd een groot talent gevonden en hij wordt elke race beter. Giancarlo heeft bijzonder veel ervaring en dat betaalt zich uit in waardevolle feedback voor de engineers. Ik heb geen plannen om dit seizoen iets te veranderen en om het nu over de rijders voor 2010 te gaan hebben, is een beetje prematuur. Daar ben ik namelijk nog niet mee bezig
quote:Bijtanken verboden
vanaf 2010
Met ingang van het seizoen 2010 zal het bijtanken tijdens pitstops verboden worden. Dat betekent niet dat we geen pitstops meer gaan zien want de rijders zullen minimaal een stop moeten blijven maken om aan het bandenreglement te voldoen. Beide compounds moeten immers ook dan nog in de race gebruikt worden. Ook de bandenwarmers gaan verdwijnen. Dat zal inhouden dat je na een stop een rondje of drie nodig gaat hebben om het rubber op arbeidstemperatuur te krijgen. Het beste nieuws van dit alles is dat we weer alleen maar 'low-fuel' kwalificaties gaan zien. In elke run auto's met minimale benzine, heerlijk. geen gedoe meer of iemand lichter is dan de rest gewoon 100% rondjes.
grtz
Olav
quote:verder hebben ze het bijtanken verboden om de vracht te verlichten, het zijn er tenslotte 22 omdat elke auto er een heeft. en ook om de motorfabrikanten de motoren zuiniger te laten maken. je krijgt nu mooie pitstops van 4 - 4,5 seconde. de pitstops worden ongeveer 5 a 6 sec korter.
grtz
Olav
lekker hun eigen ding doordrukkenquote:FIA voert 'winner takes all'-systeem in
Vanaf volgend jaar zal de kampioen in de Formule 1 worden gekroont op basis van het aantal overwinningen. F1-live meldt dat de FIA de nieuwe regel al 'verstopt' heeft in de nieuwe sporting regulations voor 2010. Begin dit jaar werd het systeem nog door de FOTA tegengehouden.
De World Motor Sport Council wilde het systeem, wat ervoor zorgt dat de coureur met de meeste zege's in een jaar kampioen is, dit jaar al invoeren, maar de Formula One Teams' Association stak daar een stokje voor. De nieuwe regel zou namelijk te laat ingevoerd worden.
Maar de FIA laat zich niet kisten, zo blijkt. In maart zei de FIA nog dat het de teams zou laten beslissing over de invoering van het systeem in 2010, maar dat hebben ze niet gedaan. Het nieuwe sportief reglement voor 2010 bevat de nieuwe regel namelijk al.
De nieuwe regel is veel media ontschoten, omdat alle andere nieuwe regels voor 2010 gemarkeerd waren, behalve deze regel. Artikel 6 zegt echter: 'De coureurstitel zal worden toegekend aan de rijder die het vaakst als eerste geklasseerd is'.
De FIA heeft ook bekend gemaakt dat, wegens het verbod op bijtanken tijdens de races, de coureurs in Q3 van de kwalificatie, met een vrijwel lege tank mogen kwalificeren. Dat betekend dat het spektakel om de pole-position weer gewoon gestreden zal worden met de echte snelheden van de auto's. De teams mogen later dus wel bijtanken in Parc Ferme, iets wat eerder niet mocht.
quote:De FIA heeft ook bekend gemaakt dat, wegens het verbod op bijtanken tijdens de races, de coureurs in Q3 van de kwalificatie, met een vrijwel lege tank mogen kwalificeren. Dat betekend dat het spektakel om de pole-position weer gewoon gestreden zal worden met de echte snelheden van de auto's. De teams mogen later dus wel bijtanken in Parc Ferme, iets wat eerder niet mocht.
Tuurlijk kan dat nog wel. Er is ook nog zoiets als een bandenstrategie.quote:Op dinsdag 5 mei 2009 10:41 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
Geen tankstops lijkt me overigens een bijzonder slechte regel. Volgens mij worden de races dan verschrikkelijk saai, aangezien je het niet meer op strategie kunt winnen.
Mee, maar voor 2010 bestaat die regel welquote:Op dinsdag 5 mei 2009 11:15 schreef bodylotion het volgende:
tot 1994 was bijtanken ook verboden, hoe ging het toen met de banden? toen hoefden ze toch niet per ce beide compunds te gebruiken?
ehhh... game over?quote:Op dinsdag 5 mei 2009 11:00 schreef sanger het volgende:
Door het verbod op bijtanken zul je volgens mij wel zien dat vrijwel iedereen gelijktijdig naar binnen gaat voor nieuwe banden of omdat de tank gewoon leegraakt.
Nee, toen waren er wel verschillende compounds, maar kon je kiezen om op harde of zachte banden te rijden. Je kon er zelfs voor kiezen om helemaal geen stop te maken en de race uit te rijden op een setje banden.quote:Op dinsdag 5 mei 2009 11:15 schreef bodylotion het volgende:
tot 1994 was bijtanken ook verboden, hoe ging het toen met de banden? toen hoefden ze toch niet per ce beide compunds te gebruiken?
Kijk naar de race in bahrein, iedereen behalve toyota ging voor soft in stint 1 en 2. Bijna elke race zit iedereen op dezelfde bandenstrategie.quote:Op dinsdag 5 mei 2009 11:00 schreef sanger het volgende:
[..]
Tuurlijk kan dat nog wel. Er is ook nog zoiets als een bandenstrategie.
Door het verbod op bijtanken zul je volgens mij wel zien dat vrijwel iedereen gelijktijdig naar binnen gaat voor nieuwe banden of omdat de tank gewoon leegraakt.
quote:Op dinsdag 5 mei 2009 11:54 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Nee, toen waren er wel verschillende compounds, maar kon je kiezen om op harde of zachte banden te rijden. Je kon er zelfs voor kiezen om helemaal geen stop te maken en de race uit te rijden op een setje banden.
Toen kon het dus voorkomen dat iemand die zuinig op zijn banden was geweest en halverwege flink achterlag, aan het eind nog met de overwinning ging strijken omdat de leider tot dan toe niet zuinig genoeg op zijn banden (of brandstof) was geweest. Dus had je nog steeds zeer verschillende vormen van strategie in een race.
En de afstelling van de wagen moet natuurlijk ook anders, omdat je nu te maken hebt met een zware wagen aan het begin en een lichte wagen aan het eind. Die afstelling zal dus ook verschillend zijn bij verschillende teams en leiden tot verschillende racestrategieën. De een zal beter zijn in het begin van de race terwijl de ander beter is aan het eind van de race. Verder maakt het een team mogelijk om sneller van strategie te wisselen omdat je niet gebonden bent aan een beperkte hoeveelheid brandstof.
En dat maakt het allemaal (hopelijk) veel leuker om te volgen dan de twee a drie stints van nu die ongeveer allemaal hetzelfde zijn. Daarbij zou je nu meer inhaalacties op de baan moeten zien dan inhaalacties in de pitsstraat, omdat er korter en minder gestopt zal worden.
En natuurlijk zal de kwalificatie er ook beter op worden omdat nu de snelste vooraan zal starten en niet de lichtste, want dat maakt voor de race niet meer uit. Sowieso leidde dit niet tot meer inhaalacties. In 2002 (voordat de kwlificatieregel werd ingevoerd) stond Montoya 7 keer op pole zonder een race te winnen. Na invoering van de regel startte de meest competitieve teams vooraan en wonnen de race. Dus uiteindelijk leverde deze regel minder inhaalacties op.
Ow, fuckquote:Op dinsdag 5 mei 2009 11:37 schreef Ared het volgende:
[..]
ehhh... game over?
als je tank leegraakt en je mag niet bijtanken, is er maar één reden om een pitstop te maken: om te parkeren en te gaan omkleden...
dat bedoelde ik iddquote:Op dinsdag 5 mei 2009 12:43 schreef Ared het volgende:
[..]
Later zijn ze naar het prime/option systeem gegaan, waarbij er ook een aantal jaren is geweest dat men voor de kwalificatie moest aangeven op welke banden de rest van het weekend gereden moest worden.
bedoel je door die klapband(en)?quote:Ik vond zelf denk ik het jaar zonder bandenwissels in de race (2005 zeg ik uit m'n hoofd) het leukst, omdat dat enkele races opleverde waarbij de eindfase behoorlijk spannend werd. Puur omdat de rijders die zuinig op hun banden waren geweest dan degenen weer tegenkwamen die ze aan het begin wat minder subtiel gebruikt hadden. Meestal is een race in het begin toch wel spannend als iedereen nog bij elkaar zit, en heeft juist het einde wat peper nodig, maar ik snap ook wel waarom het weer is afgeschaft... dank je wel Raikkonen
Deze situatie is niet echt meer vergelijkbaar, omdat er toen 2 banden leveranciers waren. De Michelins waren goed in het begin van de stint, en in quals terwijl de bridgestones op de stints een voordeel hadden kan ik me herinnerenquote:Op dinsdag 5 mei 2009 11:54 schreef sasquatsch het volgende:
En natuurlijk zal de kwalificatie er ook beter op worden omdat nu de snelste vooraan zal starten en niet de lichtste, want dat maakt voor de race niet meer uit. Sowieso leidde dit niet tot meer inhaalacties. In 2002 (voordat de kwlificatieregel werd ingevoerd) stond Montoya 7 keer op pole zonder een race te winnen. Na invoering van de regel startte de meest competitieve teams vooraan en wonnen de race. Dus uiteindelijk leverde deze regel minder inhaalacties op.
quote:Op dinsdag 5 mei 2009 12:43 schreef Ared het volgende:
Meestal is een race in het begin toch wel spannend als iedereen nog bij elkaar zit, en heeft juist het einde wat peper nodig, maar ik snap ook wel waarom het weer is afgeschaft... dank je wel Raikkonen
sort of...quote:
quote:BMW won't run double diffuser in Spain
BMW Sauber boss Mario Theissen has admitted that the team's version of the controversial double-decker diffuser will not be ready in time for this weekend's Spanish Grand Prix.
The team has been working flat-out on the design, but has opted not to introduce it as part of its new aerodynamic package because it would not have been able to exploit its performance benefit.
Theissen insisted that no date has been set for the diffuser to be introduced, although it is understood that the Monaco Grand Prix is a possibility.
Despite this, the team will have an interim diffuser modification in Spain that is expected to improve its rear-end grip as part of its raft of modifications.
"The Barcelona-spec aero package has long been in development," said Theissen. "Therefore a double diffuser introduced at short notice wouldn't have brought us any benefit.
"There is no time limit set for when we will introduce the double diffuser in our car."
"We will have an substantial update in Barcelona, from the front to the rear wing, affecting also the sidepods, there will be improvements in every detail."
Theissen added that the team has had to re-evaluate its performance targets after claiming only one points finish in the opening four races of 2009.
This season, BMW's fourth as a full-blown constructor in F1, it had been expecting to fight for the championship.
"We moved our season targets that we set in winter aside," he said. "We cannot win races at the moment, therefore we shifted our targets.
"But we won't accept the current situation. We will speed up, we will have a look at where we will end up, but we certainly will not give up on this season."
Barcelona will be the first time that the team has introduced development parts this season, something that Theissen admitted may have been a mistake.
"The main reason we turned down the chance of updates during the first races was the testing restriction," said Theissen. "The other reason was the interference with the aero package on the car.
"This approach looks to be wrong at the moment, but let's wait and see after a couple more races.
"Our performance in Melbourne was fine and it even worked in Sepang, but then the other teams passed us. That was based on a strategy: we always planned not to bring updates in the fly-away races.
"Our first target for an update was always Barcelona and this will happen."
quote:BMW drops KERS for Spanish GP
BMW Sauber will not run with KERS at this weekend's Spanish Grand Prix.
The team has decided not to run with the regenerative energy system because it is introducing a major aerodynamic upgrade in Barcelona and wants to concentrate on getting the best out of it.
BMW Sauber also plans to run without KERS in the Monaco Grand Prix, although this is largely because it is not expected to be an advantage at a low-speed track with no long straights.
It will be the first time that the team has run the aerodynamic package on a proper circuit, although some practical evaluations have been run.
"We will not have KERS in our two cars in Barcelona, because bringing in an aero update and running KERS does not work" said BMW boss Mario Theissen. "We will have KERS on our cars probably in Turkey again."
Theissen added that overall he was happy with the progress the team has made with KERS.
Nick Heidfeld has run it in all four races, finishing second in the Malaysian Grand Prix, but team-mate Robert Kubica only raced it once, in Bahrain, because of the weight distribution disadvantages he suffers as a taller and therefore heavier driver.
"As a technology our summary is very positive," said Theissen. "It worked without failures. The positive result of KERS so far was that it worked even in the monsoon of Malaysia.
"We did not use it constantly because of our car configuration. Given slick tyres and the weight distribution, you need a good weight on the front axle, whereas KERS is placed in the middle of the car and cause more weight there, or even in the back."
The weight disadvantage of drivers such as Kubica will be eased next season following the FIA's decision to increase the minimum weight of the car and driver by 15kg to 620kg.
eigenlijk staat me dit wel aan ipv bijtanken verbiedenquote:Op dinsdag 5 mei 2009 15:33 schreef FriescheHengst het volgende:
In plaats van tanken verbieden tijdens de race kunnen ze toch ook een maximale hoeveelheid brandstof beschikbaar stellen voor een race? Je krijgt dit jaar gewoon 300 liter brandstof voor de race en daar moet je het maar mee doen, en kijk maar of je dat in 1 keer in de auto wilt pleuren of onderweg bij wilt vullen.
Om de ontwikkeling van zuiniger motoren te stimuleren krijgen ze volgend jaar maar 275 liter voor de race, etcetera. Kunnen ze toch nog een stukje strategie uitstippelen, want anders wordt het inderdaad wel erg saai.
Zolang de meeste baan-records inmiddels meer dan of al 5 jaar oud zijn zal het mij een zorg zijn hoe zuinig dat ding rijdt. Ik ben echt energiezuinig-moe, dat ding moet ronken en roken. Had het maar geen auto moeten worden. Natuurlijk is er vraag naar energiezuinige motoren, ik ben niet achterlijk, en staat de F1 vooral voor innovatieve ontwikkelingen. Maar om dat met regels te gaan begeleiden, en daar de sport op aan te passen gaat mij te ver. Als teams zuiniger kunnen rijden en daar voordeel uit halen, gaan ze dat heus wel doen. Het lijkt nu een strijd te worden tussen verschillende banden-compounts en energiebesparing, ik zie graag strijd tussen teams en coureurs. En dat graag in tijden, hoe sneller hoe beter. Als ze echt energie willen besparen moeten ze 90 gaan rijden, zonder pitstopsquote:Op dinsdag 5 mei 2009 20:30 schreef Atreidez het volgende:
Ze zitten nu op... 4 liter ofzo, per rondje? Het idee van de FIA is dus hoe zuiniger je motor werkt, hoe minder je mee hoeft te nemen. Wordt wel weer een eigenaardige race dan..
Was dat ook niet de kracht van de benetton van 94. Een zuinigere v8 motor waardoor hij meestal lichter kon rijden ook?
Alleen is dat wat er nu ook gebeurt. Dan krijg je weer een paar sprints naar de finish, terwijl de charme van het niet bijtanken juist is dat het ene team het beter doet met een zware wagen en de ander juist met een lichtere wagen. Oftewel iemand die aan het begin ver voor ligt hoeft nog niet de race te winnen omdat iemand anders het aan het eind van de race met een lichte wagen beter doet. Nu is het meestal dezelfde die aan het begin en eind beter is.quote:Op dinsdag 5 mei 2009 19:53 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
eigenlijk staat me dit wel aan ipv bijtanken verbieden
Dus heb ik dit even vertaald voor mezelf: De races worden saaier aan het eind van de race, want de ene zware wagen kan beter met het gewicht omgaan dan het ander, dus kan een bepaald team/coureur al uitlopen in de eerste 20/30 ronden. Dit zouden dan ongetwijfeld de auto's zijn die het mooist/best gebalanceerd zijn, zoals de RedBull van Vettel & Webber dit jaar. De andere teams moeten maar zien hoe ze weer in de buurt kunnen komen van de uitlopers.... iedereen word lichter, zij dus ook....quote:Op woensdag 6 mei 2009 10:01 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Alleen is dat wat er nu ook gebeurt. Dan krijg je weer een paar sprints naar de finish, terwijl de charme van het niet bijtanken juist is dat het ene team het beter doet met een zware wagen en de ander juist met een lichtere wagen. Oftewel iemand die aan het begin ver voor ligt hoeft nog niet de race te winnen omdat iemand anders het aan het eind van de race met een lichte wagen beter doet. Nu is het meestal dezelfde die aan het begin en eind beter is.
te bedenken dat 40m pond maar $60.16m isquote:2008 F1 team resources
Including sponsorship, supplier deals, prize money, team owner contributions, tyre provision and supply of customer engines where appropriate.
Toyota: $445.6m
McLaren: $433.3m
Ferrari: $414.9m
Honda: $398.1m
Renault: $393.8m
BMW Sauber: $366.8m
Red Bull Racing: $164.7m
Williams: $160.6m
Toro Rosso: $128.2m
Force India: $121.85m
Super Aguri: $45.6m
Dat de races saaier worden aan het eind heb je nu doordat de balans van de auto in drie stints min of meer gelijk blijft. Iemand die de eerste stint beter is, is dat ook in de tweede en in de derde (uitgaande van twee stops).quote:Op woensdag 6 mei 2009 11:25 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Dus heb ik dit even vertaald voor mezelf: De races worden saaier aan het eind van de race, want de ene zware wagen kan beter met het gewicht omgaan dan het ander, dus kan een bepaald team/coureur al uitlopen in de eerste 20/30 ronden. Dit zouden dan ongetwijfeld de auto's zijn die het mooist/best gebalanceerd zijn, zoals de RedBull van Vettel & Webber dit jaar. De andere teams moeten maar zien hoe ze weer in de buurt kunnen komen van de uitlopers.... iedereen word lichter, zij dus ook....
..
quote:Ferrari verschijnt met nieuwe diffuser in Spanje
Het team van Ferrari heeft een nieuwe diffuser ontwikkeld voor de Grand Prix van Spanje. Testcoureur Marc Gené heeft afgelopen zaterdag voor het eerst met het nieuwe onderdeel op de auto getest, op het rechte stuk van Vairano.
"De eerste resultaten hebben aangetoond dat de auto nu meer neerwaartse druk genereert en sneller is dan tijdens de eerste races van het seizoen", liet de Italiaanse renstal weten op zijn officiële website. "Het is lastig om te zeggen hoeveel sneller de F60-bolide nu is ten opzichte van de andere teams die al langere tijd met een vergelijkbare diffuser rijden en de teams die net als ons ook met een nieuwe diffuser komen in Spanje. We zullen tijdens de eerste trainingen op vrijdag voor het eerst een beeld hiervan krijgen, als alle wagens tegelijkertijd op het circuit zijn."
Volgens Ferrari was het niet eenvoudig om een andere diffuser op de F60 aan te brengen. Het team heeft een groot deel van de elektronica en de hydraulica opnieuw moeten ontwerpen om ruimte te maken voor de nieuwe diffuser.
quote:Op woensdag 6 mei 2009 15:53 schreef Swindler het volgende:
http://f1.gpupdate.net/nl(...)getroffen-in-woning/
Hmm.. tja.. wat je daar op zeggenquote:Op woensdag 6 mei 2009 15:53 schreef Swindler het volgende:
http://f1.gpupdate.net/nl(...)getroffen-in-woning/
Had hij maar geen overdosis moeten nemenquote:
idd.. sterkte Maxquote:Sterkte Max
RiP!quote:Op woensdag 6 mei 2009 15:53 schreef Swindler het volgende:
http://f1.gpupdate.net/nl(...)getroffen-in-woning/
quote:Ferrari geeft Raikkonen lichter chassis
Oud-wereldkampioen Kimi Raikkonen zal vanaf nu geen nadeel meer ondervinden van het extra gewicht dat het KERS-systeem met zich meebrengt. Het team van Ferrari heeft speciaal voor de Fin namelijk een lichter chassis ontwikkeld.
Coureurs die zwaarder zijn, hebben het nadeel dat zij minder kunnen spelen met de gewichtsverdeling in de auto, als zij besluiten met het Kinetic Energy Recovery System te rijden. Dankzij het lichtere chassis dat Ferrari heeft ontwikkeld, zal Raikkonen daar voortaan wat minder last hebben. Ook heeft het Italiaanse team de betrouwbaarheid van het systeem verbeterd. Hier zouden tijdens de eerste races van het seizoen nog een paar problemen mee zijn geweest. Raikkonen hoopt dat hij dit weekend kan profiteren van zijn KERS: "Inhalen is nooit eenvoudig in Barcelona, maar misschien zal KERS dit wat vergemakkelijken. Op een circuit als Barcelona kan KERS mogelijk het verschil maken, met name bij de start van de race."
Bijna $450milj... het blijven bizarre cijfers.quote:Op woensdag 6 mei 2009 11:26 schreef bodylotion het volgende:
om even een idee te geven hoe het zat met de budgetten vorig jaar:
[..]
te bedenken dat 40m pond maar $60.16m is![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |