abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 4 mei 2009 @ 18:44:36 #51
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_68664122
quote:
Mallya: "Geen intentie om rijders te wisselen"
Force India-teambaas Vijay Mallya is niet voornemens om tijdens dit seizoen nog iets te veranderen aan de rijdersopstelling van de Indiase renstal. Adrian Sutil en Giancarlo Fisichella lijken daarmee vooralsnog dus zeker van hun stoeltje en testcoureur Vitantonio Liuzzi zal dus nog even in de wachtkamer moeten blijven.

In GP Week reageerde Mallya op geruchten dat hij gedurende het seizoen nog een van de rijders zou willen vervangen. "Ik weet niet waar dit vandaan komt, maar ik vind stabiliteit altijd erg belangrijk", sprak de teambaas. "Ik heb Adrian altijd een groot talent gevonden en hij wordt elke race beter. Giancarlo heeft bijzonder veel ervaring en dat betaalt zich uit in waardevolle feedback voor de engineers. Ik heb geen plannen om dit seizoen iets te veranderen en om het nu over de rijders voor 2010 te gaan hebben, is een beetje prematuur. Daar ben ik namelijk nog niet mee bezig
Als teameigenaren dit soort dingen gaan roepen moet je je als coureur juist zorgen gaan maken.
Maarja Fisi of Sutil eruit schoppen om vervolgens Liuzzi in die auto te zetten brengt ook niks extra's.
  maandag 4 mei 2009 @ 19:00:32 #52
130370 bodylotion
Since 16.09.05
pi_68664586
van de blog van Mol
quote:
Bijtanken verboden

vanaf 2010

Met ingang van het seizoen 2010 zal het bijtanken tijdens pitstops verboden worden. Dat betekent niet dat we geen pitstops meer gaan zien want de rijders zullen minimaal een stop moeten blijven maken om aan het bandenreglement te voldoen. Beide compounds moeten immers ook dan nog in de race gebruikt worden. Ook de bandenwarmers gaan verdwijnen. Dat zal inhouden dat je na een stop een rondje of drie nodig gaat hebben om het rubber op arbeidstemperatuur te krijgen. Het beste nieuws van dit alles is dat we weer alleen maar 'low-fuel' kwalificaties gaan zien. In elke run auto's met minimale benzine, heerlijk. geen gedoe meer of iemand lichter is dan de rest gewoon 100% rondjes.

grtz
Olav

Please, make yourself uncomfortable.
pi_68664604
De auto lijkt me trouwens door die regel een stuk moeilijker af te stellen.
<>
  maandag 4 mei 2009 @ 19:03:45 #54
130370 bodylotion
Since 16.09.05
pi_68664660
en
quote:
verder hebben ze het bijtanken verboden om de vracht te verlichten, het zijn er tenslotte 22 omdat elke auto er een heeft. en ook om de motorfabrikanten de motoren zuiniger te laten maken. je krijgt nu mooie pitstops van 4 - 4,5 seconde. de pitstops worden ongeveer 5 a 6 sec korter.
grtz
Olav
Please, make yourself uncomfortable.
  maandag 4 mei 2009 @ 19:07:26 #55
130370 bodylotion
Since 16.09.05
pi_68664777
quote:
FIA voert 'winner takes all'-systeem in

Vanaf volgend jaar zal de kampioen in de Formule 1 worden gekroont op basis van het aantal overwinningen. F1-live meldt dat de FIA de nieuwe regel al 'verstopt' heeft in de nieuwe sporting regulations voor 2010. Begin dit jaar werd het systeem nog door de FOTA tegengehouden.

De World Motor Sport Council wilde het systeem, wat ervoor zorgt dat de coureur met de meeste zege's in een jaar kampioen is, dit jaar al invoeren, maar de Formula One Teams' Association stak daar een stokje voor. De nieuwe regel zou namelijk te laat ingevoerd worden.

Maar de FIA laat zich niet kisten, zo blijkt. In maart zei de FIA nog dat het de teams zou laten beslissing over de invoering van het systeem in 2010, maar dat hebben ze niet gedaan. Het nieuwe sportief reglement voor 2010 bevat de nieuwe regel namelijk al.

De nieuwe regel is veel media ontschoten, omdat alle andere nieuwe regels voor 2010 gemarkeerd waren, behalve deze regel. Artikel 6 zegt echter: 'De coureurstitel zal worden toegekend aan de rijder die het vaakst als eerste geklasseerd is'.

De FIA heeft ook bekend gemaakt dat, wegens het verbod op bijtanken tijdens de races, de coureurs in Q3 van de kwalificatie, met een vrijwel lege tank mogen kwalificeren. Dat betekend dat het spektakel om de pole-position weer gewoon gestreden zal worden met de echte snelheden van de auto's. De teams mogen later dus wel bijtanken in Parc Ferme, iets wat eerder niet mocht.
lekker hun eigen ding doordrukken
Please, make yourself uncomfortable.
  maandag 4 mei 2009 @ 20:34:55 #56
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_68668056
Kut FIA.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_68668557
Dag Formule1 ...........
  maandag 4 mei 2009 @ 21:09:57 #58
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_68669424
ik vraag me echt af wat daar achter zit, want zowel de teams als de fans zitten volgens mij niet op die kutregel te wachten...
blablablablablablablablablablablablablabla
  maandag 4 mei 2009 @ 21:31:34 #59
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_68670273
Dan maar races boycotten. Kut FIA
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
  dinsdag 5 mei 2009 @ 00:29:59 #60
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_68678108
op naar de GP1
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_68684076
quote:
De FIA heeft ook bekend gemaakt dat, wegens het verbod op bijtanken tijdens de races, de coureurs in Q3 van de kwalificatie, met een vrijwel lege tank mogen kwalificeren. Dat betekend dat het spektakel om de pole-position weer gewoon gestreden zal worden met de echte snelheden van de auto's. De teams mogen later dus wel bijtanken in Parc Ferme, iets wat eerder niet mocht.
Geen tankstops lijkt me overigens een bijzonder slechte regel. Volgens mij worden de races dan verschrikkelijk saai, aangezien je het niet meer op strategie kunt winnen.
  dinsdag 5 mei 2009 @ 11:00:44 #62
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_68684706
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 10:41 schreef M.Melandri het volgende:

[..]

Geen tankstops lijkt me overigens een bijzonder slechte regel. Volgens mij worden de races dan verschrikkelijk saai, aangezien je het niet meer op strategie kunt winnen.
Tuurlijk kan dat nog wel. Er is ook nog zoiets als een bandenstrategie.

Door het verbod op bijtanken zul je volgens mij wel zien dat vrijwel iedereen gelijktijdig naar binnen gaat voor nieuwe banden of omdat de tank gewoon leegraakt.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 5 mei 2009 @ 11:14:58 #63
39256 Bonobo11
Have a good time, all the time
pi_68685240
Wat een vage prutsregels allemaal zeg
Feyenoord!!! * Barça
  dinsdag 5 mei 2009 @ 11:15:50 #64
130370 bodylotion
Since 16.09.05
pi_68685270
tot 1994 was bijtanken ook verboden, hoe ging het toen met de banden? toen hoefden ze toch niet per ce beide compunds te gebruiken?
Please, make yourself uncomfortable.
  dinsdag 5 mei 2009 @ 11:36:15 #65
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_68686117
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 11:15 schreef bodylotion het volgende:
tot 1994 was bijtanken ook verboden, hoe ging het toen met de banden? toen hoefden ze toch niet per ce beide compunds te gebruiken?
Mee, maar voor 2010 bestaat die regel wel
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_68686177
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 11:00 schreef sanger het volgende:
Door het verbod op bijtanken zul je volgens mij wel zien dat vrijwel iedereen gelijktijdig naar binnen gaat voor nieuwe banden of omdat de tank gewoon leegraakt.
ehhh... game over?

als je tank leegraakt en je mag niet bijtanken, is er maar één reden om een pitstop te maken: om te parkeren en te gaan omkleden...
pi_68686851
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 11:15 schreef bodylotion het volgende:
tot 1994 was bijtanken ook verboden, hoe ging het toen met de banden? toen hoefden ze toch niet per ce beide compunds te gebruiken?
Nee, toen waren er wel verschillende compounds, maar kon je kiezen om op harde of zachte banden te rijden. Je kon er zelfs voor kiezen om helemaal geen stop te maken en de race uit te rijden op een setje banden.

Toen kon het dus voorkomen dat iemand die zuinig op zijn banden was geweest en halverwege flink achterlag, aan het eind nog met de overwinning ging strijken omdat de leider tot dan toe niet zuinig genoeg op zijn banden (of brandstof) was geweest. Dus had je nog steeds zeer verschillende vormen van strategie in een race.

En de afstelling van de wagen moet natuurlijk ook anders, omdat je nu te maken hebt met een zware wagen aan het begin en een lichte wagen aan het eind. Die afstelling zal dus ook verschillend zijn bij verschillende teams en leiden tot verschillende racestrategieën. De een zal beter zijn in het begin van de race terwijl de ander beter is aan het eind van de race. Verder maakt het een team mogelijk om sneller van strategie te wisselen omdat je niet gebonden bent aan een beperkte hoeveelheid brandstof.

En dat maakt het allemaal (hopelijk) veel leuker om te volgen dan de twee a drie stints van nu die ongeveer allemaal hetzelfde zijn. Daarbij zou je nu meer inhaalacties op de baan moeten zien dan inhaalacties in de pitsstraat, omdat er korter en minder gestopt zal worden.

En natuurlijk zal de kwalificatie er ook beter op worden omdat nu de snelste vooraan zal starten en niet de lichtste, want dat maakt voor de race niet meer uit. Sowieso leidde dit niet tot meer inhaalacties. In 2002 (voordat de kwlificatieregel werd ingevoerd) stond Montoya 7 keer op pole zonder een race te winnen. Na invoering van de regel startte de meest competitieve teams vooraan en wonnen de race. Dus uiteindelijk leverde deze regel minder inhaalacties op.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_68687100
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 11:00 schreef sanger het volgende:

[..]

Tuurlijk kan dat nog wel. Er is ook nog zoiets als een bandenstrategie.

Door het verbod op bijtanken zul je volgens mij wel zien dat vrijwel iedereen gelijktijdig naar binnen gaat voor nieuwe banden of omdat de tank gewoon leegraakt.
Kijk naar de race in bahrein, iedereen behalve toyota ging voor soft in stint 1 en 2. Bijna elke race zit iedereen op dezelfde bandenstrategie.
  dinsdag 5 mei 2009 @ 12:21:29 #69
130370 bodylotion
Since 16.09.05
pi_68687759
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 11:54 schreef sasquatsch het volgende:

[..]

Nee, toen waren er wel verschillende compounds, maar kon je kiezen om op harde of zachte banden te rijden. Je kon er zelfs voor kiezen om helemaal geen stop te maken en de race uit te rijden op een setje banden.

Toen kon het dus voorkomen dat iemand die zuinig op zijn banden was geweest en halverwege flink achterlag, aan het eind nog met de overwinning ging strijken omdat de leider tot dan toe niet zuinig genoeg op zijn banden (of brandstof) was geweest. Dus had je nog steeds zeer verschillende vormen van strategie in een race.

En de afstelling van de wagen moet natuurlijk ook anders, omdat je nu te maken hebt met een zware wagen aan het begin en een lichte wagen aan het eind. Die afstelling zal dus ook verschillend zijn bij verschillende teams en leiden tot verschillende racestrategieën. De een zal beter zijn in het begin van de race terwijl de ander beter is aan het eind van de race. Verder maakt het een team mogelijk om sneller van strategie te wisselen omdat je niet gebonden bent aan een beperkte hoeveelheid brandstof.

En dat maakt het allemaal (hopelijk) veel leuker om te volgen dan de twee a drie stints van nu die ongeveer allemaal hetzelfde zijn. Daarbij zou je nu meer inhaalacties op de baan moeten zien dan inhaalacties in de pitsstraat, omdat er korter en minder gestopt zal worden.

En natuurlijk zal de kwalificatie er ook beter op worden omdat nu de snelste vooraan zal starten en niet de lichtste, want dat maakt voor de race niet meer uit. Sowieso leidde dit niet tot meer inhaalacties. In 2002 (voordat de kwlificatieregel werd ingevoerd) stond Montoya 7 keer op pole zonder een race te winnen. Na invoering van de regel startte de meest competitieve teams vooraan en wonnen de race. Dus uiteindelijk leverde deze regel minder inhaalacties op.


er staat me ook vaag iets bij dat men vroeger moest kiezen tussen of de harde, of de zachte banden, kan dat kloppen?
Please, make yourself uncomfortable.
pi_68688456
dat hangt er van af over welk tijdperk je het hebt. In de vroege jaren 90 waren er 5(!) compounds om uit te kiezen: A, B, C, D en Q (kwalificatierubber dat ook echt maar één of hooguit twee vliegende rondes te gebruiken was, en daarna gerecylced kon worden). En nog wat stapels regenbanden (intermediates, soft wet, hard wet en monsoon).

Later zijn ze naar het prime/option systeem gegaan, waarbij er ook een aantal jaren is geweest dat men voor de kwalificatie moest aangeven op welke banden de rest van het weekend gereden moest worden.

Ik vond zelf denk ik het jaar zonder bandenwissels in de race (2005 zeg ik uit m'n hoofd) het leukst, omdat dat enkele races opleverde waarbij de eindfase behoorlijk spannend werd. Puur omdat de rijders die zuinig op hun banden waren geweest dan degenen weer tegenkwamen die ze aan het begin wat minder subtiel gebruikt hadden. Meestal is een race in het begin toch wel spannend als iedereen nog bij elkaar zit, en heeft juist het einde wat peper nodig, maar ik snap ook wel waarom het weer is afgeschaft... dank je wel Raikkonen
  dinsdag 5 mei 2009 @ 13:01:52 #71
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_68689100
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 11:37 schreef Ared het volgende:

[..]

ehhh... game over?

als je tank leegraakt en je mag niet bijtanken, is er maar één reden om een pitstop te maken: om te parkeren en te gaan omkleden...

Ow, fuck
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 5 mei 2009 @ 13:50:24 #72
130370 bodylotion
Since 16.09.05
pi_68690776
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 12:43 schreef Ared het volgende:

[..]

Later zijn ze naar het prime/option systeem gegaan, waarbij er ook een aantal jaren is geweest dat men voor de kwalificatie moest aangeven op welke banden de rest van het weekend gereden moest worden.

dat bedoelde ik idd
quote:
Ik vond zelf denk ik het jaar zonder bandenwissels in de race (2005 zeg ik uit m'n hoofd) het leukst, omdat dat enkele races opleverde waarbij de eindfase behoorlijk spannend werd. Puur omdat de rijders die zuinig op hun banden waren geweest dan degenen weer tegenkwamen die ze aan het begin wat minder subtiel gebruikt hadden. Meestal is een race in het begin toch wel spannend als iedereen nog bij elkaar zit, en heeft juist het einde wat peper nodig, maar ik snap ook wel waarom het weer is afgeschaft... dank je wel Raikkonen
bedoel je door die klapband(en)?
Please, make yourself uncomfortable.
pi_68691258
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 11:54 schreef sasquatsch het volgende:
En natuurlijk zal de kwalificatie er ook beter op worden omdat nu de snelste vooraan zal starten en niet de lichtste, want dat maakt voor de race niet meer uit. Sowieso leidde dit niet tot meer inhaalacties. In 2002 (voordat de kwlificatieregel werd ingevoerd) stond Montoya 7 keer op pole zonder een race te winnen. Na invoering van de regel startte de meest competitieve teams vooraan en wonnen de race. Dus uiteindelijk leverde deze regel minder inhaalacties op.
Deze situatie is niet echt meer vergelijkbaar, omdat er toen 2 banden leveranciers waren. De Michelins waren goed in het begin van de stint, en in quals terwijl de bridgestones op de stints een voordeel hadden kan ik me herinneren
Where facts are few, experts are many.
pi_68691350
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 12:43 schreef Ared het volgende:
Meestal is een race in het begin toch wel spannend als iedereen nog bij elkaar zit, en heeft juist het einde wat peper nodig, maar ik snap ook wel waarom het weer is afgeschaft... dank je wel Raikkonen
Misschien is het idee van 2 kortere races wat dat betreft niet eens een raar idee. En met verplicht gebruik van 2 compounds heb je toch altijd verplichte stops.
Where facts are few, experts are many.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 5 mei 2009 @ 14:14:51 #75
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_68691718
mja, dan heb je meer het idee van de A1GP op GP2. En dat lijkt me nu ook weer niet de bedoeling
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 5 mei 2009 @ 14:15:38 #76
130370 bodylotion
Since 16.09.05
pi_68691743
verplichte stops vind ik zo verschrikkelijk gemaakt
Please, make yourself uncomfortable.
pi_68692279
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 13:50 schreef bodylotion het volgende:
bedoel je door die klapband(en)?
sort of...

ik doelde op die spectaculaire crash van Raikkonen in de laatste ronde op de Nurburgring vanaf leidende positie. Het was al lang duidelijk dat die band er geweest was, maar wisselen bij de pit stop mocht niet en een extra pit stop nemen zou 'm de winst kosten. Dus hij reed door tot de ophanging letterlijk uit elkaar trilde.

maar goed, ik vind het ook belangrijk dat rijders risico durven nemen in gevechten, dus dan wil je niet de eerste twintig rondjes rijders zien die als op eieren achter elkaar aanrijden omdat ze hun banden niet willen flatspotten. Daarom ook lang leve de asfalt uitloopstroken. Des te groter het risico tijdens een inhaalpoging, des te kleiner de resultaat/risico verhouding en des te minder de motivatie om een poging te wagen.
pi_68694810
In plaats van tanken verbieden tijdens de race kunnen ze toch ook een maximale hoeveelheid brandstof beschikbaar stellen voor een race? Je krijgt dit jaar gewoon 300 liter brandstof voor de race en daar moet je het maar mee doen, en kijk maar of je dat in 1 keer in de auto wilt pleuren of onderweg bij wilt vullen.
Om de ontwikkeling van zuiniger motoren te stimuleren krijgen ze volgend jaar maar 275 liter voor de race, etcetera. Kunnen ze toch nog een stukje strategie uitstippelen, want anders wordt het inderdaad wel erg saai.
pi_68703220
quote:
BMW won't run double diffuser in Spain

BMW Sauber boss Mario Theissen has admitted that the team's version of the controversial double-decker diffuser will not be ready in time for this weekend's Spanish Grand Prix.

The team has been working flat-out on the design, but has opted not to introduce it as part of its new aerodynamic package because it would not have been able to exploit its performance benefit.

Theissen insisted that no date has been set for the diffuser to be introduced, although it is understood that the Monaco Grand Prix is a possibility.

Despite this, the team will have an interim diffuser modification in Spain that is expected to improve its rear-end grip as part of its raft of modifications.

"The Barcelona-spec aero package has long been in development," said Theissen. "Therefore a double diffuser introduced at short notice wouldn't have brought us any benefit.

"There is no time limit set for when we will introduce the double diffuser in our car."

"We will have an substantial update in Barcelona, from the front to the rear wing, affecting also the sidepods, there will be improvements in every detail."

Theissen added that the team has had to re-evaluate its performance targets after claiming only one points finish in the opening four races of 2009.

This season, BMW's fourth as a full-blown constructor in F1, it had been expecting to fight for the championship.

"We moved our season targets that we set in winter aside," he said. "We cannot win races at the moment, therefore we shifted our targets.

"But we won't accept the current situation. We will speed up, we will have a look at where we will end up, but we certainly will not give up on this season."

Barcelona will be the first time that the team has introduced development parts this season, something that Theissen admitted may have been a mistake.

"The main reason we turned down the chance of updates during the first races was the testing restriction," said Theissen. "The other reason was the interference with the aero package on the car.

"This approach looks to be wrong at the moment, but let's wait and see after a couple more races.

"Our performance in Melbourne was fine and it even worked in Sepang, but then the other teams passed us. That was based on a strategy: we always planned not to bring updates in the fly-away races.

"Our first target for an update was always Barcelona and this will happen."
quote:
BMW drops KERS for Spanish GP

BMW Sauber will not run with KERS at this weekend's Spanish Grand Prix.

The team has decided not to run with the regenerative energy system because it is introducing a major aerodynamic upgrade in Barcelona and wants to concentrate on getting the best out of it.

BMW Sauber also plans to run without KERS in the Monaco Grand Prix, although this is largely because it is not expected to be an advantage at a low-speed track with no long straights.

It will be the first time that the team has run the aerodynamic package on a proper circuit, although some practical evaluations have been run.

"We will not have KERS in our two cars in Barcelona, because bringing in an aero update and running KERS does not work" said BMW boss Mario Theissen. "We will have KERS on our cars probably in Turkey again."

Theissen added that overall he was happy with the progress the team has made with KERS.

Nick Heidfeld has run it in all four races, finishing second in the Malaysian Grand Prix, but team-mate Robert Kubica only raced it once, in Bahrain, because of the weight distribution disadvantages he suffers as a taller and therefore heavier driver.

"As a technology our summary is very positive," said Theissen. "It worked without failures. The positive result of KERS so far was that it worked even in the monsoon of Malaysia.

"We did not use it constantly because of our car configuration. Given slick tyres and the weight distribution, you need a good weight on the front axle, whereas KERS is placed in the middle of the car and cause more weight there, or even in the back."

The weight disadvantage of drivers such as Kubica will be eased next season following the FIA's decision to increase the minimum weight of the car and driver by 15kg to 620kg.
  dinsdag 5 mei 2009 @ 19:53:46 #80
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_68704082
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 15:33 schreef FriescheHengst het volgende:
In plaats van tanken verbieden tijdens de race kunnen ze toch ook een maximale hoeveelheid brandstof beschikbaar stellen voor een race? Je krijgt dit jaar gewoon 300 liter brandstof voor de race en daar moet je het maar mee doen, en kijk maar of je dat in 1 keer in de auto wilt pleuren of onderweg bij wilt vullen.
Om de ontwikkeling van zuiniger motoren te stimuleren krijgen ze volgend jaar maar 275 liter voor de race, etcetera. Kunnen ze toch nog een stukje strategie uitstippelen, want anders wordt het inderdaad wel erg saai.
eigenlijk staat me dit wel aan ipv bijtanken verbieden
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
  dinsdag 5 mei 2009 @ 19:56:50 #81
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_68704193
300 liter is wel vrij veel hehehe
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_68705500
Ze zitten nu op... 4 liter ofzo, per rondje? Het idee van de FIA is dus hoe zuiniger je motor werkt, hoe minder je mee hoeft te nemen. Wordt wel weer een eigenaardige race dan..

Was dat ook niet de kracht van de benetton van 94. Een zuinigere v8 motor waardoor hij meestal lichter kon rijden ook?
Where facts are few, experts are many.
pi_68708841
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 20:30 schreef Atreidez het volgende:
Ze zitten nu op... 4 liter ofzo, per rondje? Het idee van de FIA is dus hoe zuiniger je motor werkt, hoe minder je mee hoeft te nemen. Wordt wel weer een eigenaardige race dan..

Was dat ook niet de kracht van de benetton van 94. Een zuinigere v8 motor waardoor hij meestal lichter kon rijden ook?
Zolang de meeste baan-records inmiddels meer dan of al 5 jaar oud zijn zal het mij een zorg zijn hoe zuinig dat ding rijdt. Ik ben echt energiezuinig-moe, dat ding moet ronken en roken. Had het maar geen auto moeten worden. Natuurlijk is er vraag naar energiezuinige motoren, ik ben niet achterlijk, en staat de F1 vooral voor innovatieve ontwikkelingen. Maar om dat met regels te gaan begeleiden, en daar de sport op aan te passen gaat mij te ver. Als teams zuiniger kunnen rijden en daar voordeel uit halen, gaan ze dat heus wel doen. Het lijkt nu een strijd te worden tussen verschillende banden-compounts en energiebesparing, ik zie graag strijd tussen teams en coureurs. En dat graag in tijden, hoe sneller hoe beter. Als ze echt energie willen besparen moeten ze 90 gaan rijden, zonder pitstops

Stomme regels!
pi_68720638
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 19:53 schreef Sinister-D- het volgende:

[..]

eigenlijk staat me dit wel aan ipv bijtanken verbieden
Alleen is dat wat er nu ook gebeurt. Dan krijg je weer een paar sprints naar de finish, terwijl de charme van het niet bijtanken juist is dat het ene team het beter doet met een zware wagen en de ander juist met een lichtere wagen. Oftewel iemand die aan het begin ver voor ligt hoeft nog niet de race te winnen omdat iemand anders het aan het eind van de race met een lichte wagen beter doet. Nu is het meestal dezelfde die aan het begin en eind beter is.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_68721470
Inderdaad. Het leuke van niet bijtanken is ook dat het teams met zuinige motoren voordeel geeft. Nu is een team met een slurper niet zo heel veel slechter af, omdat ze het meergewicht aan brandstof dat ze nodig hebben over drie stints kunnen verdelen. Als je vanaf ronde 1 al het volledige gewicht mee moet zeulen merk je dat veel meer.

Jammer is dan wel weer dat de teams niet of nauwelijks aan de motoren mogen sleutelen, waarmee ze de motor zuiniger zouden kunnen maken. Of is dat één van de uitzonderingen (net zoals wijzigingen die de betrouwbaarheid ten goede komen) die de FIA wel toestaat? In ieder geval mag je als budget cap team weer wat meer veranderen, maar ja... dan heb je weer geen geld om je motor veel te verbeteren. En die RPM limiter die er af gaat voor budget cap teams zal ook wel niet zo gunstig zijn voor het verbruik, nu ik er over nadenk.

al met al toch meer dan , maar dat heeft meer met de andere regels te maken dan met het verbod op bijtanken.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 6 mei 2009 @ 10:34:59 #86
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_68721648
De motoren vallen buiten de budgetcap, dus ik denk dat het met de problemen wel meevalt.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_68723321
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 10:01 schreef sasquatsch het volgende:

[..]

Alleen is dat wat er nu ook gebeurt. Dan krijg je weer een paar sprints naar de finish, terwijl de charme van het niet bijtanken juist is dat het ene team het beter doet met een zware wagen en de ander juist met een lichtere wagen. Oftewel iemand die aan het begin ver voor ligt hoeft nog niet de race te winnen omdat iemand anders het aan het eind van de race met een lichte wagen beter doet. Nu is het meestal dezelfde die aan het begin en eind beter is.
Dus heb ik dit even vertaald voor mezelf: De races worden saaier aan het eind van de race, want de ene zware wagen kan beter met het gewicht omgaan dan het ander, dus kan een bepaald team/coureur al uitlopen in de eerste 20/30 ronden. Dit zouden dan ongetwijfeld de auto's zijn die het mooist/best gebalanceerd zijn, zoals de RedBull van Vettel & Webber dit jaar. De andere teams moeten maar zien hoe ze weer in de buurt kunnen komen van de uitlopers.... iedereen word lichter, zij dus ook....

Dan vraag ik me tegelijk ook af, Red Bull maakt dit jaar gebruik van pull rods...IK ben niet heel technisch aangelegd, maar als ik even logisch nadenk (zover ik dat kan), kan de pull-rod wel eens voordeel hebben t.o.v. de push-rods.. Bij de push-rods leunt de auto met zijn gewicht meer op de banden, bij de pull-rods leunt/hangt de wagen meer op zijn chassis. Wat beter te controleren/in te stellen is, dan dat er elke race weer met andere banden gereden gaat worden.
  woensdag 6 mei 2009 @ 11:26:43 #88
130370 bodylotion
Since 16.09.05
pi_68723359
om even een idee te geven hoe het zat met de budgetten vorig jaar:
quote:
2008 F1 team resources

Including sponsorship, supplier deals, prize money, team owner contributions, tyre provision and supply of customer engines where appropriate.

Toyota: $445.6m
McLaren: $433.3m
Ferrari: $414.9m
Honda: $398.1m
Renault: $393.8m
BMW Sauber: $366.8m
Red Bull Racing: $164.7m
Williams: $160.6m
Toro Rosso: $128.2m
Force India: $121.85m
Super Aguri: $45.6m
te bedenken dat 40m pond maar $60.16m is
Please, make yourself uncomfortable.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 6 mei 2009 @ 11:32:43 #89
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_68723561
Over Super Aguri gesproken. Aguri Suzuki sluit een terugkeer in de Formule 1 niet uit:

Super Aguri keert mogelijk terug in F1
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_68724415
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 11:25 schreef Meike26 het volgende:

[..]

Dus heb ik dit even vertaald voor mezelf: De races worden saaier aan het eind van de race, want de ene zware wagen kan beter met het gewicht omgaan dan het ander, dus kan een bepaald team/coureur al uitlopen in de eerste 20/30 ronden. Dit zouden dan ongetwijfeld de auto's zijn die het mooist/best gebalanceerd zijn, zoals de RedBull van Vettel & Webber dit jaar. De andere teams moeten maar zien hoe ze weer in de buurt kunnen komen van de uitlopers.... iedereen word lichter, zij dus ook....

..
Dat de races saaier worden aan het eind heb je nu doordat de balans van de auto in drie stints min of meer gelijk blijft. Iemand die de eerste stint beter is, is dat ook in de tweede en in de derde (uitgaande van twee stops).

Zonder bijtanken heb je een groter verschil in balans aan het begin en aan het eind van de race. En hierbij zijn dus verschillende keuzes in afstelling mogelijk. Stel je je auto af op volle tanks, op bijna lege tanks of ergens halverwege. Een auto zal (bijna) nooit in alle situaties beter zijn. Zolang niet iedereen zijn auto hetzelfde afstelt zul je dus andere verschillen aan het begin dan aan het eind zien.

Om een voorbeeld te geven, in de A1GP lijkt Team Nederland aan het eind van de race beter te zijn dan aan het begin van de race. Dat ligt dus aan de balans van de auto die beter wordt met legere tanks.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_68732774
quote:
Ferrari verschijnt met nieuwe diffuser in Spanje

Het team van Ferrari heeft een nieuwe diffuser ontwikkeld voor de Grand Prix van Spanje. Testcoureur Marc Gené heeft afgelopen zaterdag voor het eerst met het nieuwe onderdeel op de auto getest, op het rechte stuk van Vairano.

"De eerste resultaten hebben aangetoond dat de auto nu meer neerwaartse druk genereert en sneller is dan tijdens de eerste races van het seizoen", liet de Italiaanse renstal weten op zijn officiële website. "Het is lastig om te zeggen hoeveel sneller de F60-bolide nu is ten opzichte van de andere teams die al langere tijd met een vergelijkbare diffuser rijden en de teams die net als ons ook met een nieuwe diffuser komen in Spanje. We zullen tijdens de eerste trainingen op vrijdag voor het eerst een beeld hiervan krijgen, als alle wagens tegelijkertijd op het circuit zijn."

Volgens Ferrari was het niet eenvoudig om een andere diffuser op de F60 aan te brengen. Het team heeft een groot deel van de elektronica en de hydraulica opnieuw moeten ontwerpen om ruimte te maken voor de nieuwe diffuser.
  woensdag 6 mei 2009 @ 16:01:29 #94
249783 Jezza
Since: niet zo lang
pi_68733860
quote:
Hmm.. tja.. wat je daar op zeggen
"Supercars are designed to melt ice caps, kill the poor, poison the water table, destroy the ozone layer, decimate indigenous wildlife, recapture the Falkland Islands and turn the entire third world into a huge uninhabitable desert.
  woensdag 6 mei 2009 @ 16:04:06 #95
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_68733995
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 16:01 schreef Jezza het volgende:

[..]

Hmm.. tja.. wat je daar op zeggen
Had hij maar geen overdosis moeten nemen
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_68734291
Nooit van gehoord, maar hij zal wel goed in de slappe was hebben gezeten met zo'n pappa. Huis in Notting Hill en teveel drugs ter beschikking (die die schijnbaar ook heeft gebruikt). Sterkte Max
Where facts are few, experts are many.
  woensdag 6 mei 2009 @ 16:12:25 #97
249783 Jezza
Since: niet zo lang
pi_68734383
quote:
Sterkte Max
idd.. sterkte Max
"Supercars are designed to melt ice caps, kill the poor, poison the water table, destroy the ozone layer, decimate indigenous wildlife, recapture the Falkland Islands and turn the entire third world into a huge uninhabitable desert.
pi_68735092
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_68741854
quote:
Ferrari geeft Raikkonen lichter chassis

Oud-wereldkampioen Kimi Raikkonen zal vanaf nu geen nadeel meer ondervinden van het extra gewicht dat het KERS-systeem met zich meebrengt. Het team van Ferrari heeft speciaal voor de Fin namelijk een lichter chassis ontwikkeld.

Coureurs die zwaarder zijn, hebben het nadeel dat zij minder kunnen spelen met de gewichtsverdeling in de auto, als zij besluiten met het Kinetic Energy Recovery System te rijden. Dankzij het lichtere chassis dat Ferrari heeft ontwikkeld, zal Raikkonen daar voortaan wat minder last hebben. Ook heeft het Italiaanse team de betrouwbaarheid van het systeem verbeterd. Hier zouden tijdens de eerste races van het seizoen nog een paar problemen mee zijn geweest. Raikkonen hoopt dat hij dit weekend kan profiteren van zijn KERS: "Inhalen is nooit eenvoudig in Barcelona, maar misschien zal KERS dit wat vergemakkelijken. Op een circuit als Barcelona kan KERS mogelijk het verschil maken, met name bij de start van de race."
  woensdag 6 mei 2009 @ 19:26:31 #100
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_68742202
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 11:26 schreef bodylotion het volgende:
om even een idee te geven hoe het zat met de budgetten vorig jaar:
[..]

te bedenken dat 40m pond maar $60.16m is
Bijna $450milj... het blijven bizarre cijfers.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')