Overzicht van filmpjes/artikelen m.b.t. technische wijzigingen 2009quote:29/3 Australia
5/4 Malaysia
19/4 China
26/4 Bahrain
10/5 Spain
24/5 Monaco
7/6 Turkey
21/6 Great Britain
12/7 Germany
26/7 Hungary
23/8 Europe (Valencia)
30/8 Belgium
13/9 Italy
27/9 Singapore
4/10 Japan
18/10 Brazil
1/11 Abu Dhabi
FF op verder breien uit het vorige topic.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 00:42 schreef Sally het volgende:
Een werkende FOK! F1-manager, zo onder de arm meenemen? Dat wordt mss wat lastig, aangezien het geen bordspel is
En waarom Spa? Dat is toch uit de richting? (ja: voor jou mss niet vosss met je werk in Wolre, maar voor het gros van de FOK!-F1-volgers wel...) En wordt er dit jaar nog getest op Spa? Of alleen geracet? Een testdag bezoeken is minder duur dan een race. Bovendien is Spa erg lastig met 't openbaar vervoer te breiekn, niet zo hendig voor de mensen die ervan afhankelijk zijn...
Ik stelde voor om centraal in Nederland iets te zoeken waar je een F1-race kunt kijken.
Pssstquote:Op vrijdag 27 maart 2009 19:31 schreef ElmarO het volgende:
Brawn GP
22. Rubens Barrichello
23. Jenson Button
Force India
20. Giancarlo Fisichella
21. Adrian Sutil
Een meeting is altijd leuk, of het nu Spa is of ergens anders. Helaas heb ik de vorige gemist vanwege familieomstandigheden, maar een volgende wil ik graag bijzijn.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 20:58 schreef Meike26 het volgende:
Heb eventueel intresse in een Fok!F1 meeting, maar ik ga er niet voor naar Spa of andere GP. Mijn ervaring is dat als ik met anderen ga, eigenlijk weinig contact heb met mijn reis/gp-genoten (ook zo'n woord :p) tijdens de race zelf. Ligt ook aan mij hoor, ik ga met mijn cameratje rustig de hele tribune af of verder om zoveel mogelijk verschillende shots te krijgen van de race.
Een meeting met groot scherm en drinkgelegenheid op kruipafstand vind ik een veel beter idee.
Helaas dat de GP van Canada niet doorgaat dit jaar... Maar de GP van Monza lijkt me ook een goede datum, nog ver weg dus makkelijker in te plannen. Eventueel wil ik wel wat uitzoeken voor een leuke bar of kartbaan ergens in het land.
quote:Op vrijdag 27 maart 2009 16:27 schreef bodylotion het volgende:
stukje van Mol's weblog over de (il)legale diffusers:
[<tekst>
Linkie: http://www.olavmol.nl/angrylog/log/150739/Mega+Denkfout/
]
quote:Op vrijdag 27 maart 2009 19:01 schreef Treveo het volgende:
Hi guys,
Omdat de zomertijd in de nacht van zaterdag op zondag ingaat, vraag ik me af hoelaat de race precies begint. Op de site www.formula1.com staat 08.00u. Klopt dat ook?
Ik wil liever ook niet te ver van huis voor 1 dagje ontmoeten. Spa is leuk, maar: a) ver weg van uit Nederland (brandstof en tijd), en b) een kaartje voor op het circuit kost ook wat. En dan is het idd nog zo wat Meike zegt: die fotocamera die je bij je hebt: die ga je toch gebruiken waar je maar kan, wat gezellig kletsen en wat volgen met een groep al een stuk minder is.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 20:58 schreef Meike26 het volgende:
Heb eventueel intresse in een Fok!F1 meeting, maar ik ga er niet voor naar Spa of andere GP. Mijn ervaring is dat als ik met anderen ga, eigenlijk weinig contact heb met mijn reis/gp-genoten (ook zo'n woord :p) tijdens de race zelf. Ligt ook aan mij hoor, ik ga met mijn cameratje rustig de hele tribune af of verder om zoveel mogelijk verschillende shots te krijgen van de race.
Een meeting met groot scherm en drinkgelegenheid op kruipafstand vind ik een veel beter idee.
Helaas dat de GP van Canada niet doorgaat dit jaar... Maar de GP van Monza lijkt me ook een goede datum, nog ver weg dus makkelijker in te plannen. Eventueel wil ik wel wat uitzoeken voor een leuke bar of kartbaan ergens in het land.
Ze zeggen dat er 0.7s mee gewonnen wordt, zou jij dan genoegen nemen met een derde plek? Welkom in de wereld van topsport en grotere belangen dan "meedoen"quote:Op zaterdag 28 maart 2009 08:27 schreef Meike26 het volgende:
Vraag me nu af..
Olav had het er over dat Renault al een zelfde soort diffuser in de fabriek klaar heeft liggen.
Spreekt Renault hiermee niet hun eigen protest tegen? Ze zijn tegen die diffuser omdat ze tegen de illegale diffuser zijn, maar vervolgens ligt hij al wel klaar?
Dat is i.m.o. wat anders dan het afwachten van het hoger beroep en NA de uitspraak een diffuser te maken en klaar voor gebruik mee te sturen naar de GP van China.
En zoals Mol ook al zei: Zo'n groot voordeel hebben ze nu ook weer niet t.o.v. de teams die het niet hebben. Red Bull, ook in protest, staat verdomme op de 3e plek....en hoezo oneerlijk...hele top 10 staat binnen een seconde van elkaar.
Nou.. ik had in het Nieuwtjestopic niet verwacht dat er iets zou staan. Maar ik heb heel snel mijn ogen afgewend en wat ik zag uit m'n geheugen geblocktquote:Op zaterdag 28 maart 2009 14:20 schreef Atreidez het volgende:
Grappige Sally... Je moet gewoon geen nieuws lezen (inclusief forum) als je niet verrast wil worden! Je kan toch niet 20000+ users verbieden hier te praten over wat er vanmorgen live op tv was.
Als het goed is heb ik al je voorgestelde wijzigingen nu doorgevoerd.quote:Op zaterdag 28 maart 2009 12:47 schreef Sally het volgende:
ElmarO: in de OP kun je de Sporting Regulations van de FIA-site ook toevoegen. Plus de Technical Regulations, die lijken me ook wel op hun plek in dit topic
[..]
Je kunt deze post quoten en meteen de tekst met linkjes eruit halen![]()
Olav drolquote:Op zaterdag 28 maart 2009 08:27 schreef Meike26 het volgende:
Vraag me nu af..
Olav had het er over dat Renault al een zelfde soort diffuser in de fabriek klaar heeft liggen.
Spreekt Renault hiermee niet hun eigen protest tegen? Ze zijn tegen die diffuser omdat ze tegen de illegale diffuser zijn, maar vervolgens ligt hij al wel klaar?
Dat is i.m.o. wat anders dan het afwachten van het hoger beroep en NA de uitspraak een diffuser te maken en klaar voor gebruik mee te sturen naar de GP van China.
En zoals Mol ook al zei: Zo'n groot voordeel hebben ze nu ook weer niet t.o.v. de teams die het niet hebben. Red Bull, ook in protest, staat verdomme op de 3e plek....en hoezo oneerlijk...hele top 10 staat binnen een seconde van elkaar.
quote:Geen voorbeschouwingen vanuit RTL-studio
28/03/2009 14:48 door: robin
RTL Nederland heeft vanwege de hoge kosten de voor- en nabeschouwingen geschrapt voor dit seizoen, zo meldt Sportweek.nl. Vanwege de economische crisis zou RTL genoodzaakt zijn deze studioprogramma's te schrappen.
Sinds 2006 heeft RTL de rechten weer in handen voor het verslaan van de Formule 1 via RTLGP op RTL7. Elke race werd een een voorbeschouwing vanuit de studio gemaakt met verschillende gasten, zoals Tom Coronel en Jan Lammers. Ook werd de race nabeschouwd via de studio. Vanaf dit jaar zal Olav Mol dus de complete voorbeschouwing van een uur voor zijn rekening nemen. Of er ook nog een nabeschouwing komt, is nog onbekend.
Geloof me, de groep die overschakelt naar de BBC is klein. Een paar procent kenners en/of BBC-adepten, meer zal het niet zijn.quote:Op zaterdag 28 maart 2009 16:52 schreef Kill_em_all het volgende:
[..]
Olav drolKijken er nog mensen naar RTL dan nu we ook naar de BBC kunnen kijken?
Greatquote:Op zaterdag 28 maart 2009 15:12 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Als het goed is heb ik al je voorgestelde wijzigingen nu doorgevoerd.
Ga gewoon eens BBC kijken, het is echt stukken beter en informatiever. Maar goed, er lopen er hier al een paar rond die afvragen of "het Engels niet te snel gaat"quote:Op zaterdag 28 maart 2009 17:28 schreef wimderon het volgende:
[..]
Geloof me, de groep die overschakelt naar de BBC is klein. Een paar procent kenners en/of BBC-adepten, meer zal het niet zijn.
In lekentaal lees ik dit als dat het deel dat zichtbaar is vanaf de onderkant van de auto en deel uitmaakt van het bodywork (het buitenste deel van de auto) achter de achteras niet meer dan 350 mm mag uitsteken en niet hoger mag zijn dan 175mm van de reference plane (bodemplaat).quote:1.4 Bodywork :
All entirely sprung parts of the car in contact with the external air stream, except cameras, camera housings and the parts definitely associated with the mechanical functioning of the engine, transmission and running gear. Airboxes, radiators and engine exhausts are considered to be part of the bodywork.
ARTICLE 3 : BODYWORK AND DIMENSIONS
One of the purposes of the regulations under Article 3 below is to minimize the detrimental effect that the wake of a car may have on a following car. Furthermore, infinite precision can be assumed on certain dimensions provided it is clear that such an assumption is not being made in order to circumvent or subvert the intention of the relevant regulation.
...
3.12.7 No bodywork which is visible from beneath the car and which lies between the rear wheel centre line and a point 350mm rearward of it may be more than 175mm above the reference plane. Any intersection of the surfaces in this area with a lateral or longitudinal vertical plane should form one continuous line which is visible from beneath the car. A single break in the surface is permitted solely to allow the minimum required access for the device referred to in Article 5.15 [de starter].
thank god, eindelijk van dat gezever van allard kallf en die debiele spellen af - die er alleen waren vanwege de sponsoren.quote:
Geen idee of de live-uitzending ook ondertiteld was, maar de herhaling van vanmiddag op BBC One iig welquote:Op zaterdag 28 maart 2009 17:48 schreef Bolter het volgende:
[..]
Ga gewoon eens BBC kijken, het is echt stukken beter en informatiever. Maar goed, er lopen er hier al een paar rond die afvragen of "het Engels niet te snel gaat".
Je hoeft mij niet te overtuigen, ik geef alleen aan dat het voor 95% van het publiek niets uitmaakt dat Olav Barrichello en Button een keer door elkaar haalt of een tijd verkeerd van z'n computer afleest. Het lijkt misschien zo omdat de mensen die hier in de F1-topics posten massaal overschakelen, maar dan heb je het wel over een klein groepje dat de F1 echt volgt.quote:Op zaterdag 28 maart 2009 17:48 schreef Bolter het volgende:
[..]
Ga gewoon eens BBC kijken, het is echt stukken beter en informatiever. Maar goed, er lopen er hier al een paar rond die afvragen of "het Engels niet te snel gaat".
Oké, daar heb je een puntje. Maar goed, ik moet redelijk vaak mensen uitleggen waarom ik F1 volg en er ook daadwerkelijk mn bed voor uitkom. En dan vind ik 't altijd vrij lastig te begrijpen wat er aan F1 is als je het niet volgt maar puur op zondagmiddag om 14u die TV aanzet.quote:Op zaterdag 28 maart 2009 18:28 schreef wimderon het volgende:
[..]
Je hoeft mij niet te overtuigen, ik geef alleen aan dat het voor 95% van het publiek niets uitmaakt dat Olav Barrichello en Button een keer door elkaar haalt of een tijd verkeerd van z'n computer afleest. Het lijkt misschien zo omdat de mensen die hier in de F1-topics posten massaal overschakelen, maar dan heb je het wel over een klein groepje dat de F1 echt volgt.
Nou ben ik niet compleet A technisch, maar snap het niet helemaal. Als ik het goed begrijp is wat die ''dubbele'' diffuser doet zeg maar ipv dat de lucht langs 1 laag gaat, het langs 2 lagen gaat? Zeg maar boven de rode lijn op jouw plaatje, en eronder?quote:Op zaterdag 28 maart 2009 17:53 schreef Sally het volgende:
Even het verhaal van sasquatsch over de diffusers in dit topic halen:
[quote ]Op donderdag 26 maart 2009 21:50 schreef sasquatsch het volgende:
Een aantal teams hebben een protest aangespannen tegen de diffusers van Brawn GP, Williams en Toyota. Deze diffusers zijn intussen door de technische commissie van de Australische Grand Prix goedgekeurd. Dat betekent dat Brawn GP, Williams en Toyota meedoen aan de Grand Prix en dat de legaliteit van de wagens later wordt vastgesteld in de Court of Appeal van de WMSC.
Maar wat is het probleem nu?
Hier een plaatje van de verschillende diffusers.
[ afbeelding ]
Copyright onbekend, gekopieerd van een forum op [url=http://www.f1technical.net]www.f1technical.net
Het grootste verschil (en waarom het protest is ingediend) is dat de diffusers aan de linkerkant hoger zijn dan de diffusers aan de rechterkant, en dus meer downforce genereren. Nu is de vraag of dit legaal is.
De reglementen waar het (IMHO) om gaat:
[..]
In lekentaal lees ik dit als dat het deel dat zichtbaar is vanaf de onderkant van de auto en deel uitmaakt van het bodywork (het buitenste deel van de auto) achter de achteras niet meer dan 350 mm mag uitsteken en niet hoger mag zijn dan 175mm van de reference plane (bodemplaat).
Als ik kijk naar bovenstaand plaatje en daar het deel op inteken dat zichtbaar is van de grond (rode lijn) kom ik tot het volgende plaatje.
[ afbeelding ]
Hieruit blijkt dat de rode lijn van alle diffusers niet hoger is dan de geeiste 175mm. Daarnaast wordt deze lijn niet onderbroken (continu). Het deel van de diffuser dat niet zichtbaar is van de grond en geen bodywork betreft (omdat het onder het bodywork zit) is in de drie bewuste diffusers wel hoger dan die 175mm. En dat komt omdat deze delen niet zichtbaar zijn vanaf de grond.
Met andere woorden, de diffusers voldoen aan de regels zoals opgesteld in 3.12.7.
Blijft alleen nog de vraag over of dit niet bewust is gedaan om de regels zoals opgesteld aan het begin van artikel 3 te omzeilen. to minimize the detrimental effect that the wake of a car may have on a following car. En hier mag de Court of Appeal een uitspraak over doen.
Nog even een update.
Het grootste probleem is dat de achterkant van het deel onder de rode lijn dicht moet zijn, behalve het gat voor de starter, terwijl het boven de rode lijn open mag zijn, waardoor de lucht er beter doorheen geleid kan worden.
Even nog een disclaimer: Bovenstaande is volledig mijn eigen interpretatie van de regels.
---------------------------------
quote:Op zaterdag 28 maart 2009 21:30 schreef Kill_em_all het volgende:
[..]
Nou ben ik niet compleet A technisch, maar snap het niet helemaal. Als ik het goed begrijp is wat die ''dubbele'' diffuser doet zeg maar ipv dat de lucht langs 1 laag gaat, het langs 2 lagen gaat? Zeg maar boven de rode lijn op jouw plaatje, en eronder?
Ik vind dat ook vreemd. Iedereen heeft daar toch gewoon al op de basisschool les in gehad?quote:Op zaterdag 28 maart 2009 21:13 schreef Atreidez het volgende:
Ik kan me trouwens ook moeilijk inleven met mensen die nauwelijks engels kunnen verstaan.. Nou werk ik al 10 jaar op een internationaal bedrijf, dus dat heeft er misschien mee te maken
2009 Formula 1 ING Australian Grand Prix, deel3..the race!quote:Op zondag 29 maart 2009 10:03 schreef rene29 het volgende:
PS: Waarom is er geen #3 australian grand prix topic?
Kleffe Drop?
BBCquote:Op zondag 29 maart 2009 09:59 schreef Googolplexian het volgende:
Wie kijken het allemaal zonder reclames op BBC en wie kijkt het nog op Sporza of RTL?
Poll: Waar kijk jij je F1?BBC RTL7 Sporza Anders
Tussenstand:
[ afbeelding ]
Ook een poll maken? Klik hier
quote:Op zondag 29 maart 2009 15:46 schreef Kill_em_all het volgende:
Heb vandaag RTL gekeken omdat de BBC zonodig weer later moest beginnen...
Anyway, was wel een leuke race. Ik weet trouwens niet wat ze bij Ferrari aan het doen zijn, maar ik denk dat het weer tijd word om een paar niet Italianen de boel daar te laten regelen.
quote:Branson wil meer
Nadat de Virgin logo’s op de zijkanten van de Brawn Mercedes naar een prachtige 1-2 gereden werden, heeft Richard Branson de smaak nog meer te pakken gekregen. De 58-jarige Virgin eigenaar liet vandaag doorschemeren dat hij misschien wel iets meer wil dan een sponsor zijn. Teameigenaar lijkt hem wel wat. "Momenteel zijn wij gewoon een sponsor. Maar misschien is het wel leuk om een eigen team te hebben en het naar Virgin te noemen. We moesten maar eens gaan praten," aldus de miljardair.
Branson vervolgt: "Het kan wel eens een goede tijd zijn om met mij te gaan praten over de toekomst van het team. Deze sport werkt verslavend en ik sta er welwillend tegenover om mijn belang hier en daar wat uit te breiden. Zolang er hier bij Brawn GP mooie meiden rondlopen en ik wekelijks champagne over me krijg uitgespoten blijf ik geinteresseerd. Maar serieus, dit team verdient goede steun."
Niet alleen wil die nu al de naam veranderen maar wil ook nog 's andere brandstoffen hebben. Die kerel wil gelijk alles op de schop gooienquote:Voor die laatste voorwaarde draagt Branson zelf een oplossing aan. ,,We hebben een flink bedrag geïnvesteerd in een bedrijf met de naam Gevo. Alle winsten die we maken in onze 'vuile' industrieën, zoals onze luchtvaartmaatschappij, worden hierin geïnvesteerd om een schone brandstof te ontwikkelen."
,,Eén van de doelen van Gevo was om met een brandstof voor de Formule 1 te komen die even goed presteert als de vuile brandstoffen, zonder vieze uitstoot te hebben. En ik ben verheugd dat ik kan zeggen dat we zo’n brandstof hebben gevonden.”
De komende maanden zullen gebruikt worden om te kijken of deze brandstof geïntroduceerd kan worden in de Formule 1, zodat de sport wat schoner wordt.
Ook worden de komende weken gebruikt om de details van onze samenwerking uit te werken. Een naamsverandering behoort tot de mogelijkheden. Tijdens de persconferentie in Melbourne verklaarde Branson dat de kans groot is dat het team wordt omgedoopt tot Virgin Grand Prix. Volgens de Brit heeft het meer zin het team een naam te geven die voor promotie zorgt, dan een naam van de eigenaar: Ross Brawn. Het team deelt die mening.
Voor een eventuele naamsverandering is unanieme goedkeuring van de overige teams een vereiste.
Heb BBC ingevuld, maar ik keek vandaag ook Sporza, en op RTL 7 in de herhaling de voorbeschouwingquote:Op zondag 29 maart 2009 09:59 schreef Googolplexian het volgende:
Wie kijken het allemaal zonder reclames op BBC en wie kijkt het nog op Sporza of RTL?
Poll: Waar kijk jij je F1?BBC RTL7 Sporza Anders
Tussenstand:
[ afbeelding ]
Ook een poll maken? Klik hier
Meike: de BBC is ondertiteld, óók tijdens de live-racequote:Op zondag 29 maart 2009 10:22 schreef Meike26 het volgende:
Eventjes mijn verhaal doen over het Engels op televisie volgen.
...
Waarom is een andere - schonere - brandstof zo erg? Als er tóch in de F1 geracet wordt (in het kader van 'Brood en Spelen' voor het gepeupelquote:Op zondag 29 maart 2009 18:12 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Hij heeft 1 dag de champagne mogen proeven (althans tot nu toe 1 dag
) en wil al direct meer.
Ik zou het bijzonder jammer vinden mocht de naam van het team gaan veranderen in Virgin, Brawn is gewoon een gevestigde naam in het f1-wereldje, dat maakt 't net wat ''specialer''.
Virgin komt bij mij dan weer over als ''yet-another-bilionairs-toy''
edit: dacht al dat ik nog zo iets gelezen op F1RR
[..]
Niet alleen wil die nu al de naam veranderen maar wil ook nog 's andere brandstoffen hebben. Die kerel wil gelijk alles op de schop gooien![]()
Nee het was bedoelt om te bouwen wat je wou bouwen en zo snel mogelijk rond te rijden. Enige relevantie voor straat auto's was totaal niet interessant. In de jaren 70 (of waren het de jaren 80?) goten ze ook allerlei chemicaliën bij de brandstof, dat was pas sterk spelquote:En was de Koningsklasse niet oorspronkelijk bedoeld om te testen wat er op 'de gewone wegauto's' ooit eens gebruikt zou kunnen worden?
"te bouwen wat je wou bouwen"quote:Op zondag 29 maart 2009 23:37 schreef Kill_em_all het volgende:
[..]
Nee het was bedoelt om te bouwen wat je wou bouwen en zo snel mogelijk rond te rijden. Enige relevantie voor straat auto's was totaal niet interessant. In de jaren 70 (of waren het de jaren 80?) goten ze ook allerlei chemicaliën bij de brandstof, dat was pas sterk spel
ik snap die straf ook nietquote:Op maandag 30 maart 2009 12:03 schreef Atreidez het volgende:
Iemand al interviews gezien ergens met Kubica? Ik vat niet helemaal waarom Vettel is bestraft, en vraag me af wat hij daar zelf van zegt. Zoals Brundle het zei kan ik er mee leven, 50-50. Kubica gaf erg weinig ruimte, en Vettel schoot maar heel beperkt van die kerb af.. Het had mijn inziens makkelijk voorkomen kunnen worden.
quote:Op maandag 30 maart 2009 01:14 schreef Kill_em_all het volgende:
Zeik niet.
En zo veilig mogelijk en zo efficient mogelijk.quote:Hoe dan ook, het punt was altijd om gewoon een zo snel mogelijke auto te bouwen.
Eerste klas onzin, dit. Ten eerste : toen "F1" ontstond was de commerciële waarde bijna nul. Vergeet niet dat de rootsw van F1 liggen in de 1890s (met de eerste "Grand Prix" in 1901 en FIA regulatie vanaf 1922). Ten tweede : toen F1 ontstond werden gewoon aangepaste straat-auto's gebruikt. Fabrikanten gingen steeds meer aangepast spul aan de teams leveren om te laten zien dat ze sneller waren dan de ander. Commerciële waarde, zeg je? Ja ... valt in het niet tegenover de technologie waarde voor productie-auto's omdat de commerciële waarde vervalt als de fabrikanten niets met de technologie doen. Ten derde : Je vergeet naar de grotere innovaties te kijken ... aerodynamica, bijvoorbeeld. Of de middenmotor.quote:En ja natuurlijk is die relatie er maar het is niet zo dat die fabrikanten mee deden omdat ze voor hun straat auto relevante technologie wouden ontwikkelen. Hell, het ontstaan van motorsport en de autofabrikanten uit die tijd was een puur commerciële keuze.
ABS is door en voor de luchtvaart ontwikkeld.quote:Door de jaren heen is er idd wel het eea ook in straat auto's terecht gekomen maar dan is meer toeval dan keuze want de enige reden waarom ze op dingen als ABS en weet ik veel wat allemaal zijn gekomen is omdat ze sneller wouden niet omdat ze dachten he zou dat ff handig zijn voor je straat auto (toen ze het eenmaal hadden wel natuurlijk maargoed dat was waarschijnlijk niet het idee van de mensen die het ontwerpen hebben).
Nah, als team snap ik dat wel. Als je met een kapotte auto wel het tempo van de SC aan kan, dan kan je nog punten scoren. Helaas voor hen staat hard in de regels, dat je met een kapotte auto meteen van t circuit af moet.quote:Op maandag 30 maart 2009 12:22 schreef bodylotion het volgende:
dat doorrijden van Vettel na de crashsnap ik overigens niet. heb ergens gelezen dat het moest van het team.. bang dat ie klappen ging krijgen van Kubica?![]()
Vraag dat maar aan de jaren 50, 60, 70 en in iets mindere mate de jaren 80quote:Op maandag 30 maart 2009 12:39 schreef Googolplexian het volgende:
En zo veilig mogelijk en zo efficient mogelijk.
En als je de history iets beter had gelezen had je geweten dat de eerste races door een franse krant georganiseerd zijn. Renault deed daaraan mee specifiek omdat ze dachten dat het een goede manier zou zijn om hun auto's te promoten.quote:Eerste klas onzin, dit. Ten eerste : toen "F1" ontstond was de commerciële waarde bijna nul. Vergeet niet dat de rootsw van F1 liggen in de 1890s (met de eerste "Grand Prix" in 1901 en FIA regulatie vanaf 1922).
Je weet dat het F1 kampioenschap pas na ww2 is ontstaan? Toendertijd reden ze allang me auto's die weinig meer te maken hadden met auto's die over straat reden. Dat had je alleen in de begin jaren 1900 en zelfs daar was het al vrij snel over met teams die gigantische motoren begonnen te gebruiken die niets meer met weg wagens te maken hadden.quote:. Ten tweede : toen F1 ontstond werden gewoon aangepaste straat-auto's gebruikt.
Totaal niet belangrijk. Waar het om gaat is persoon A ziet op tv/krant/radio dat automerk B steeds weer wint. A krijgt dus een goede indruk van B. Of het product wat A van B kan kopen ook daadwerkelijk goed is heeft er niets mee te maken. Motorsport word alleen maar gebruikt om te promoten en dat is dus al zo vanaf het allereerste begin.quote:Commerciële waarde, zeg je? Ja ... valt in het niet tegenover de technologie waarde voor productie-auto's omdat de commerciële waarde vervalt als de fabrikanten niets met de technologie doen.
Wat ook weer voort is gekomen uit commerciele doeleinden omdat je met winnen nou eenmaal meer verdient. Tuurlijk, er zijn teams die puur meedoen voor het racen alleen maar dit veranderd totaal niks aan het feit dat motorsport is ontstaan uit commercieel oogpunt en nu ook nog alleen maar bestaat omdat er commerciele belangen zijn. Of denk je werkelijk dat Toyota, bmw, renault etc meedoen omdat ze zo lekker veel van hun F1 tech in hun wegauto's kunnen gebruiken? Tuurlijk niet. Het is goede reclame als je het goed doet.quote:Ten derde : Je vergeet naar de grotere innovaties te kijken ... aerodynamica, bijvoorbeeld. Of de middenmotor.
Lees hierboven.quote:de commerciële waarde valt of staat met de belofte dat de technologie beschikbaar wordt voor de doorsnee mens.
Uhh zoals? Behalve dat, dat is niet de reden dat die teams dus meedoen. Dat kunnen ze ook allemaal wel ontwikkelen los van F1 en dan is het waarschijnlijk nog een stuk goedkoper ook. Reclame voor je merk is de reden dat ze meedoen. Het ontwikkelen van tech is alleen maar een middel om te kunnen winnen -> meer reclame. Dat er van tijd tot tijd iets bedacht word wat op ten duur ook nog op hun commerciele auto's kan worden toegepast is leuk maar niet de reden om mee te doen.quote:Bij bijna elke nieuwe ontwikkeling door fabrieksteams hoor je binnen een week na de presentatie of het toepasbaar is in normale auto's en vaak is dat ook zo.
De reden dat Honda met F1 is gestopt is omdat ze jaren lang honderden miljoenen hebben geïnvesteerd en alleen maar achteraan reden. Dat is geen goede reclame. Of ze relevante technieken konden ontwikkelen voor hun weg auto's heeft er geen fuck mee te maken gehad en om precies dezelfde reden zijn mitshubishi, subaru en suziki ook opeens gestopt, ze konden niet winnen en met de crisis hadden ze een excuus om zonder al te veel gezichtsverlies te stoppen. Helaas zijn er een heleboel nitwits zoals jij die daar met ogen open intrappen en niet inzien dat de werkelijke reden dat ze stoppen is omdat ze niet kunnen winnen. Mjah als grote fabrikant stoppen en moeten toegeven dat je gewoon niet kon winnen is ook geen goede reclame.quote:Dat Honda uit F1 stapt is puur omdat ze zien dat de toekomst niet gericht is op snelle, maar zuinige auto's en niet omdat ze zo poepie-langzaam zijn.
Nee, omdat de FIA zoals altijd weer eens ergens achteraan huppelt zonder na te denken. Iedereen wil kosten besparen. Wat doet de FIA? Komt met een compleet nieuw iets. KERS is totaal niet boeiend, ook niet voor autofabrikanten en het is alleen maar een verspilling van geld. Toyota rijd in Japan bv al met veel meer geavanceerde systemen in die GT achtige races daar. Hell, Die japanners lopen toch voorop wat betreft het hele hybride gebeuren en dan zegt Toyota notabene dat het hele KERS overbodig is en nemen ze geeneens de moeite om een KERS unit te maken. Nou, dat zegt dus wel genoeg over hoe interessant het commercieel gezien dus isquote:en beschikbaar wordt als klanten-onderdeel is PUUR omdat de FIA het voor de merken interessant wil houden.
een diffuser zit onder de auto. de gedeeltes die nu zo omstreden zijn zitten niet meer onder de auto, want ze niet zichtbaar zijn vanaf de onderkant.quote:Op zaterdag 28 maart 2009 17:53 schreef Sally het volgende:
Even het verhaal van sasquatsch over de diffusers in dit topic halen: (let op: het is niet *Sally's analyse)
[...]
Hieruit blijkt dat de rode lijn van alle diffusers niet hoger is dan de geeiste 175mm. Daarnaast wordt deze lijn niet onderbroken (continu). Het deel van de diffuser dat niet zichtbaar is van de grond en geen bodywork betreft (omdat het onder het bodywork zit) is in de drie bewuste diffusers wel hoger dan die 175mm. En dat komt omdat deze delen niet zichtbaar zijn vanaf de grond.
[...]
Of het officeel nog een diffuser is, weet ik niet. Het heeft wel de werking van een diffuser, doordat het de lucht die van de onderkant van de auto komt op een zodanige manier geleid dat er meer downforce ontstaat. En juist doordat de achterkant open is in tegenstelling tot het onderste deel van de rode lijn, is het mogelijk om de lucht er doorheen te leiden.quote:Op maandag 30 maart 2009 16:04 schreef bodylotion het volgende:
nog ff over de diffusers
[..]
een diffuser zit onder de auto. de gedeeltes die nu zo omstreden zijn zitten niet meer onder de auto, want ze niet zichtbaar zijn vanaf de onderkant.
is het dan nog wel een diffuser? en wat doet dat bovenste deel dan precies?
Ik vind het ook niet erg dat die dit wilt. Maar dat ie zich direct intressant wil maken na 1 dag actief te zijn in ''het wereldje''.quote:Op zondag 29 maart 2009 23:22 schreef Sally het volgende:
[..]
Waarom is een andere - schonere - brandstof zo erg? Als er tóch in de F1 geracet wordt (in het kader van 'Brood en Spelen voor het gepeupel), en er dus fossiele brandstof gebruikt moet worden, dan maar beter één die niet de smerige uitstoot heeft.
En was de Koningsklasse niet oorspronkelijk bedoeld om te testen wat er op 'de gewone wegauto's' ooit eens gebruikt zou kunnen worden?
Ik zie het probleem niet zo wat betreft het ontwikkelen van Bransons bedrijf van 'een' brandstof. Tuurlijk moet het door de test van de FIA heenkomen, en het duurt waarschijnlijk nog wel even voor die brandstof - als het ooit lukt - voor de F1-bolides gebruikt wordt.
Idd, die van Williams is nog eens extra illegaal, volgens Ferrari, Renault en Red Bull dan.. Toch hoop ik dat het diffusergezeik 14 April word uitgesproken in het voordeel van Brawn, Williams en Toyota. Lijkt me veel spannender voor het kampioesschap dan dat de punten worden afgepakt en die teams weer opnieuw kunnen beginnen met punten verzamelen.quote:http://www.motorsport.com(...)2009-aus-xp-1089.jpg
Dat klinkt al anders iddquote:Op maandag 30 maart 2009 18:56 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Ik vind het ook niet erg dat die dit wilt. Maar dat ie zich direct intressant wil maken na 1 dag actief te zijn in ''het wereldje''.
De kerel is een uitermate slimme zakenman, wat nu wel weer blijkt. FF snel voor de GP enige (of zelfs hoofd-) sponsor worden van een gehypt team, omwille van de winterperiode van Honde/pre-BrawnGP. Zien dat BrawnGP toch wel behoorlijk snel is in de laatste weken van de winter.. En direct na de dubbelslag die uitspraak doen. Kerel heeft goed marketings-inzicht zal ik het dan zo zeggen
En dat terwijl de diffuser van Williams al meer dan een jaar geleden is goedgekeurd door de FIA (volgens Sam Michaels). Dus ik zou het erg zwak vinden van de FIA als ze hier op terug komen. Maar ja, de FIA he? Die doen wel eens vaker uitspraken waar ze later op terugkomen.quote:Op maandag 30 maart 2009 20:15 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Idd, die van Williams is nog eens extra illegaal, volgens Ferrari, Renault en Red Bull dan.. Toch hoop ik dat het diffusergezeik 14 April word uitgesproken in het voordeel van Brawn, Williams en Toyota. Lijkt me veel spannender voor het kampioesschap dan dat de punten worden afgepakt en die teams weer opnieuw kunnen beginnen met punten verzamelen.
quote:“To be honest we were surprised that it even turned into an issue because for us it was very clearly inside the regulations.
"It was something that in various forms teams have been doing for two years, so it wasn't really a big issue for us or the FIA. So it was something that we clarified with the FIA well over a year ago.
"There wasn't really any confusion from our side, although there appeared to be some confusion from the other teams, but I don't know on what basis that was.
"During the development, to be quite honest, we thought everyone would do it. It wasn't something that we really thought was trick. It was a previous interpretation of the new regulations.”
Oohw dat is inderdaad wel veel meer dan die andere diffusers!quote:Op maandag 30 maart 2009 19:35 schreef Nek03 het volgende:
In dit plaatje is een beetje te zien hoe het bovenste gedeelte werkt.
[ afbeelding ]
Ik vind het gewoon heel erg slim, als je een 'gat' in het reglement hebt gevonden waarom zou je het dan niet gebruiken.
Hier op deze foto lijkt het net of williams zelfs 3 lagen heeft.
http://www.motorsport.com(...)2009-aus-xp-1089.jpg
aah nu wordt het duidelijkerquote:Op maandag 30 maart 2009 19:35 schreef Nek03 het volgende:
In dit plaatje is een beetje te zien hoe het bovenste gedeelte werkt.
[ afbeelding ]
Ik vind het gewoon heel erg slim, als je een 'gat' in het reglement hebt gevonden waarom zou je het dan niet gebruiken.
Hier op deze foto lijkt het net of williams zelfs 3 lagen heeft.
http://www.motorsport.com(...)2009-aus-xp-1089.jpg
Nouja ze hebben de regels gewoon anders gelezen. En gignen er van uit dat het niet mag. Dat denken ze nog steeds, dus laten er een rechter uitspraak over doen.quote:Op maandag 30 maart 2009 21:53 schreef bodylotion het volgende:
[..]
aah nu wordt het duidelijker
volgens mij is het eerder dom van de andere teams
Van Renault is het bekend dat ze het aan de FIA hebben gevraagd. Die zei nee, en daarom vind ik het zeer bedenkelijk dat die 3 teams nu rondrijden met zo'n diffuser.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 11:27 schreef bodylotion het volgende:
toch vreemd dat ze dat op dit niveau niet bedenken
Des te vreemder is het dat de diffuser van Williams dus wel is goedgekeurd door de FIA.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 12:52 schreef Bolter het volgende:
[..]
Van Renault is het bekend dat ze het aan de FIA hebben gevraagd. Die zei nee, en daarom vind ik het zeer bedenkelijk dat die 3 teams nu rondrijden met zo'n diffuser.
http://f1.gpupdate.net/nl(...)-latere-starttijden/quote:Zorgen bij coureurs over latere starttijden
31 maart 2009
Net als de Grand Prix van Australië begint ook de Grand Prix van Maleisië komend weekend om 17.00 uur lokale tijd. In Melbourne kampten de coureurs door de latere starttijd met een laaghangende zon, maar in Maleisië dient zich mogelijk nog een ander probleem aan, namelijk de combinatie van regen en weinig licht.
De coureurs vrezen dat het wel erg donker wordt als als het regent. Williams-rijder Kazuki Nakajima zei hierover: "De laaghangende zon maakte het rijden in Melbourne erg moeilijk, vooral op plekken waar het zonlicht door het gebladerte van de bomen flikkerde. In Maleisië hebben we daar geen last van, maar krijgen we mogelijk wel een ander probleem, namelijk een samenspel van regen en minder licht."
De vrees van de Japanner lijkt niet geheel ongegrond, want volgens de laatste weersvoorspellingen is er komend weekend een grote kans op zware regenval in Maleisië. Rosberg hoopt dat de races volgend jaar gewoon weer om de oude tijden beginnen. "In Melbourne was het zicht tegen het einde van de race zeer slecht, wat het volgens mij gevaarlijker maakt om te rijden omdat de kans op fouten dan groter is", liet Nico Rosberg weten. "Ik zou graag zien dat ze de races óf weer naar hun oorspronkelijk starttijd terugzetten óf dat ze er echte nachtraces van maken."
De Grand Prix van Maleisië begint komende zondag om 11.00 uur.
En daarom dus een rechtzaak.. dan weet iedereen het zeker.. waarschijnlijk rijd dus iedereen straks met zo'n diffuser.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 13:20 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Des te vreemder is het dat de diffuser van Williams dus wel is goedgekeurd door de FIA.
Ofwel de diffuser van Renault is wezenlijk anders, ofwel er zijn verschillende mensen bij de FIA aan het werk die er elk een andere interpretatie op na houden.
Ik denk dat de regen geen probleem is voor Brawn. Die auto is vooral zo snel door goede aerodynamica (neerwaarste druk), en dat heb je in de regen wel nodig wil je niet van de baan af glijden...quote:Op dinsdag 31 maart 2009 15:13 schreef Jezza het volgende:
mijn voorspelling:
1. Alonso
2. Kubica
3. Hamilton (ja alweer op 3)
Brawn dit keer niet.. Heb het gevoel dat het fout gaat met hun in de regen.. waarom? geen id...
http://f1.gpupdate.net/nl(...)g-terug-op-kalender/quote:Organisatie Montreal wil graag terug op kalender
31 maart 2009
De organisatoren van de Grand Prix van Canada zouden graag in 2010 weer op de kalender staan. Er wordt zelfs gefluisterd dat de race in Montreal dit jaar alsnog gehouden gaat worden, als blijkt dat het circuit van Abu Dhabi niet op tijd af is.
"We hebben met Bernie Ecclestone gesproken over een comback in 2010 of 2011", zei Gerald Tremblay, de burgemeester van Montreal, tegen de Montreal Gazette. De geruchten gaan dat het circuit in Abu Dhabi niet op tijd klaar zou zijn voor dit seizoen en dat Canada alsnog op de kalender kan komen, maar dan wel als voorlaatste race, waardoor Brazilië opnieuw de seizoensafsluiter zou krijgen. "Als we om welke reden dan ook gevraagd worden om een race te organiseren, willen we niet alleen een deal hebben voor 2009. We willen een langdurig verbond", aldus Tremblay.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |