abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67472560


Vorige delen:
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 |

Openingsposts van de Grands Prix van het huidige '09 seizoen:

2009 Formula 1 ING Australian Grand Prix

F1 nieuws portal:
- NewsNow
- NewsNow NL
- Formule 1 Race Report
- F1 Racing
- F1 Today
- Race Freaks
- Autosport

Onze boyz:
- Christijan Albers
- Robert Doornbos
- Giedo van der Garde

Official F1 Sites:
- Formula1
- FIA
- Live Timing

Teams:
- McLaren
- Ferrari
- BMW Sauber
- Renault
- Toyota
- Scuderia Toro Rosso
- RedBull Racing
- Williams
- Brawn GP
- Force India

Sporting Regulations

[PDF] 2007 sporting regulations - F1
[PDF] 2008 sporting regulations - F1
[PDF] 2009 F1 Sporting Regulations - publised on 24.03.2009 with immediate application
[PDF] 2009 F1 Sporting Regulations - F1 op onofficiële site

Technical Regulations 2009

[PDF] 2009 Technical Regulations - published on: 18.03.2009 with immediate application

Testschema

  • Er staan voorlopig geen testsessies gepland.

    Wie staan er in 2009 aan de start

    Mclaren
    1. Lewis Hamilton - WDC 2008
    2. Heikki Kovalainen

    Ferrari - WCC 2008
    3. Felipe Massa
    4. Kimi Räikkönen

    BMW Sauber
    5. Robert Kubica
    6. Nick Heidfeld

    Renault
    7. Fernando Alonso
    8. Nelson Piquet jr.

    Toyota
    9. Jarno Trulli
    10. Timo Glock

    Scuderia Toro Rosso
    11. Sébastien Bourdais
    12. Sébastien Buemi

    Red Bull Racing
    14. Mark Webber
    15. Sebastian Vettel

    Williams
    16. Nico Rosberg
    17. Kazuki Nakajima

    Force India
    20. Giancarlo Fisichella
    21. Adrian Sutil

    Brawn GP
    22. Rubens Barrichello
    23. Jenson Button

    Voor meer info zie het [F1] Silly season 2009 Topic

    De kalender voor 2009 met 17 races
    quote:
    29/3 Australia
    5/4 Malaysia
    19/4 China
    26/4 Bahrain
    10/5 Spain
    24/5 Monaco
    7/6 Turkey
    21/6 Great Britain
    12/7 Germany
    26/7 Hungary
    23/8 Europe (Valencia)
    30/8 Belgium
    13/9 Italy
    27/9 Singapore
    4/10 Japan
    18/10 Brazil
    1/11 Abu Dhabi
    Overzicht van filmpjes/artikelen m.b.t. technische wijzigingen 2009

    Filmpje van Red Bull waarin de wijzigingen worden uitgelegd.

  • Artikelen over KERS

    Artikel 1
    Artikel 2

  • Artikel(en) over aerodynamische wijzingen

    Artikel 1

    BBC

    Tv-gids voor BBC One.
    Overzicht van Upcoming Formula 1 Events.

    *wijzigingen onder voorbehoud

    FOK!sport F1-site

    De OP is hier te vinden

    [ Bericht 0% gewijzigd door ElmarO op 28-03-2009 19:21:22 ]
  • pi_67472950
      vrijdag 27 maart 2009 @ 19:55:07 #3
    144695 Sinister-D-
    NL'er in België
    pi_67473442
    quote:
    Op vrijdag 27 maart 2009 00:42 schreef Sally het volgende:
    Een werkende FOK! F1-manager, zo onder de arm meenemen? Dat wordt mss wat lastig, aangezien het geen bordspel is

    En waarom Spa? Dat is toch uit de richting? (ja: voor jou mss niet vosss met je werk in Wolre, maar voor het gros van de FOK!-F1-volgers wel...) En wordt er dit jaar nog getest op Spa? Of alleen geracet? Een testdag bezoeken is minder duur dan een race. Bovendien is Spa erg lastig met 't openbaar vervoer te breiekn, niet zo hendig voor de mensen die ervan afhankelijk zijn...


    Ik stelde voor om centraal in Nederland iets te zoeken waar je een F1-race kunt kijken.
    FF op verder breien uit het vorige topic.
    Mocht er eens een keer iets op Spa doorgaan en ik heb de tijd en 't geld (verbouwingen he) ter beschikking hebben, dan wil ik zeker komen , kan ik eens een serieus gesprek hebben met kenners, ipv altijd de leken die af en toe met me mee kijken iets te moeten uitleggen
    Mocht er iemand met een openbaarvervoers- probleem (wat een woord ) zitten: dan kan diegene (of meerdere) tot Maastricht CS komen met de trein, dan kan ik die wel oppikken daar, aangezien ik daar maar 10 minuten van af woon. Dan is er iig geen gezeik in BE met het OV. En Spa is maar 45 minuten van hier Heb 3 á 4 plaatsen ter beschikking
    quote:
    Op vrijdag 27 maart 2009 19:31 schreef ElmarO het volgende:

    Brawn GP
    22. Rubens Barrichello
    23. Jenson Button

    Force India
    20. Giancarlo Fisichella
    21. Adrian Sutil

    Pssst
    Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
    pi_67475782
    Heb eventueel intresse in een Fok!F1 meeting, maar ik ga er niet voor naar Spa of andere GP. Mijn ervaring is dat als ik met anderen ga, eigenlijk weinig contact heb met mijn reis/gp-genoten (ook zo'n woord :p) tijdens de race zelf. Ligt ook aan mij hoor, ik ga met mijn cameratje rustig de hele tribune af of verder om zoveel mogelijk verschillende shots te krijgen van de race.

    Een meeting met groot scherm en drinkgelegenheid op kruipafstand vind ik een veel beter idee.
    Helaas dat de GP van Canada niet doorgaat dit jaar... Maar de GP van Monza lijkt me ook een goede datum, nog ver weg dus makkelijker in te plannen. Eventueel wil ik wel wat uitzoeken voor een leuke bar of kartbaan ergens in het land.
    pi_67476135
    ben dr weer
    pi_67476821
    tvp
    <>
      vrijdag 27 maart 2009 @ 21:28:35 #7
    130370 bodylotion
    Since 16.09.05
    pi_67477014
    tvp
    Please, make yourself uncomfortable.
      vrijdag 27 maart 2009 @ 21:30:17 #8
    36763 Automatic_Rock
    Onaangepast eerlijk..
    pi_67477081
    ook van mij een tvp
    Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
    pi_67477184
    quote:
    Op vrijdag 27 maart 2009 20:58 schreef Meike26 het volgende:
    Heb eventueel intresse in een Fok!F1 meeting, maar ik ga er niet voor naar Spa of andere GP. Mijn ervaring is dat als ik met anderen ga, eigenlijk weinig contact heb met mijn reis/gp-genoten (ook zo'n woord :p) tijdens de race zelf. Ligt ook aan mij hoor, ik ga met mijn cameratje rustig de hele tribune af of verder om zoveel mogelijk verschillende shots te krijgen van de race.

    Een meeting met groot scherm en drinkgelegenheid op kruipafstand vind ik een veel beter idee.
    Helaas dat de GP van Canada niet doorgaat dit jaar... Maar de GP van Monza lijkt me ook een goede datum, nog ver weg dus makkelijker in te plannen. Eventueel wil ik wel wat uitzoeken voor een leuke bar of kartbaan ergens in het land.
    Een meeting is altijd leuk, of het nu Spa is of ergens anders. Helaas heb ik de vorige gemist vanwege familieomstandigheden, maar een volgende wil ik graag bijzijn.
    The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
    [b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
    pi_67477847
    Rosberg Wereldkampioen Formule 1 2009!!!
      Redactie Frontpage / Sport vrijdag 27 maart 2009 @ 21:55:42 #11
    122036 crew  Peterselieman
    Maffe Fries
    pi_67478100
    quote:
    Op vrijdag 27 maart 2009 21:49 schreef HPoi het volgende:
    Rosberg Wereldkampioen Formule 1 2009!!!
    Zo ver is het nog niet, maar het zou wat zijn zeg
    Altijd onderweg naar het avontuur
    pi_67478209
    Ga zeker weer kijken zondag
    Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
    pi_67478912
    Het is nu toch echt de beurt aan Button
    Where facts are few, experts are many.
    pi_67482320
    Inderdaad, Button roept al het langst van iedereen dat het komend jaar toch echt zijn jaar gaat worden!

    Het zou een bak zijn. Of Rubens, who knows! Ik lach me gek hier !!

    Anyway, die F1 meet ben ik op zich wel voor, mits groot scherm en bier (en een hotel in de buurt, want ik ga echt geen hele middag cola drinken omdat ik nog 200km naar huis moet rijden)

    Daar wil ik me best een maandag voor vrij pakken
    De oude oude layout was veel beter!!
    vosss is de naam,
    met dubbel s welteverstaan.
    pi_67484874
    quote:
    Op vrijdag 27 maart 2009 16:27 schreef bodylotion het volgende:
    stukje van Mol's weblog over de (il)legale diffusers:
    [<tekst>

    Linkie: http://www.olavmol.nl/angrylog/log/150739/Mega+Denkfout/
    ]

    Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
    :*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
    pi_67484887
    quote:
    Op vrijdag 27 maart 2009 19:01 schreef Treveo het volgende:
    Hi guys,

    Omdat de zomertijd in de nacht van zaterdag op zondag ingaat, vraag ik me af hoelaat de race precies begint. Op de site www.formula1.com staat 08.00u. Klopt dat ook?
    klopt.

    8 uur Nederlandse ZOMERtijd, dus.
    Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
    :*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
    pi_67485040
    quote:
    Op vrijdag 27 maart 2009 20:58 schreef Meike26 het volgende:
    Heb eventueel intresse in een Fok!F1 meeting, maar ik ga er niet voor naar Spa of andere GP. Mijn ervaring is dat als ik met anderen ga, eigenlijk weinig contact heb met mijn reis/gp-genoten (ook zo'n woord :p) tijdens de race zelf. Ligt ook aan mij hoor, ik ga met mijn cameratje rustig de hele tribune af of verder om zoveel mogelijk verschillende shots te krijgen van de race.

    Een meeting met groot scherm en drinkgelegenheid op kruipafstand vind ik een veel beter idee.
    Helaas dat de GP van Canada niet doorgaat dit jaar... Maar de GP van Monza lijkt me ook een goede datum, nog ver weg dus makkelijker in te plannen. Eventueel wil ik wel wat uitzoeken voor een leuke bar of kartbaan ergens in het land.
    Ik wil liever ook niet te ver van huis voor 1 dagje ontmoeten. Spa is leuk, maar: a) ver weg van uit Nederland (brandstof en tijd), en b) een kaartje voor op het circuit kost ook wat. En dan is het idd nog zo wat Meike zegt: die fotocamera die je bij je hebt: die ga je toch gebruiken waar je maar kan, wat gezellig kletsen en wat volgen met een groep al een stuk minder is.

    Over de centen: een euro of 30 ben je al gauw kwijt aan toegang/heat/eten op een kartbaan, en dan is het nog niet eens zeker of je voor dat geld ook drankjes voor de hele 'dag' erbij hebt Geen idee hoe groot de portemonnee is van de gemiddelde FOK!user, de mijne is iig niet zo dik gevuld...

    Ik heb nog wel ergens 'plannen' in een van m'n mailboxen van centraal gelegen kartbanen waar ik in 2007 geinformeerd had. Wil eventueel wel helpen met wat dingen?


    Monza... vrijdag 11 t/m 13 september. Klinkt oke

    (heb toevallig iets op 12 september
    Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
    :*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
    pi_67486401
    De bevestiging


    Rood/blauw is ook nog mogelijk zag ik bij een ander plaatje ;
    Where facts are few, experts are many.
    pi_67486663
    Hmm, ik ruik bijna een sponsordeal met FC Barcelona en BrawnGP !! Leuke en originele kleurstelling als dat het hem gaat worden !!

    Ik ga nu even een uur niets zeggen en genieten van de kwalificatie !!

    @Olav Mol, ik hoop dat het aan de Spaanse Optici ligt en niet aan jouw smaak, maar wat een bril zeg

    [ Bericht 23% gewijzigd door Meike26 op 28-03-2009 07:24:00 ]
    pi_67486940
    Vraag me nu af..

    Olav had het er over dat Renault al een zelfde soort diffuser in de fabriek klaar heeft liggen.
    Spreekt Renault hiermee niet hun eigen protest tegen? Ze zijn tegen die diffuser omdat ze tegen de illegale diffuser zijn, maar vervolgens ligt hij al wel klaar?
    Dat is i.m.o. wat anders dan het afwachten van het hoger beroep en NA de uitspraak een diffuser te maken en klaar voor gebruik mee te sturen naar de GP van China.

    En zoals Mol ook al zei: Zo'n groot voordeel hebben ze nu ook weer niet t.o.v. de teams die het niet hebben. Red Bull, ook in protest, staat verdomme op de 3e plek....en hoezo oneerlijk...hele top 10 staat binnen een seconde van elkaar.
    pi_67486997
    Mooi he
    De oude oude layout was veel beter!!
    vosss is de naam,
    met dubbel s welteverstaan.
    pi_67487030
    Yes indeed
      zaterdag 28 maart 2009 @ 08:44:36 #23
    154880 Bolter
    Awesomeness
    pi_67487039
    quote:
    Op zaterdag 28 maart 2009 08:27 schreef Meike26 het volgende:
    Vraag me nu af..

    Olav had het er over dat Renault al een zelfde soort diffuser in de fabriek klaar heeft liggen.
    Spreekt Renault hiermee niet hun eigen protest tegen? Ze zijn tegen die diffuser omdat ze tegen de illegale diffuser zijn, maar vervolgens ligt hij al wel klaar?
    Dat is i.m.o. wat anders dan het afwachten van het hoger beroep en NA de uitspraak een diffuser te maken en klaar voor gebruik mee te sturen naar de GP van China.

    En zoals Mol ook al zei: Zo'n groot voordeel hebben ze nu ook weer niet t.o.v. de teams die het niet hebben. Red Bull, ook in protest, staat verdomme op de 3e plek....en hoezo oneerlijk...hele top 10 staat binnen een seconde van elkaar.
    Ze zeggen dat er 0.7s mee gewonnen wordt, zou jij dan genoegen nemen met een derde plek? Welkom in de wereld van topsport en grotere belangen dan "meedoen"
    "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story"
    pi_67490548
    Ssssssssssssssssssst, hier niets zeggen over de kwalificatieresultaten Ik moet de herhaling nog zien... Vanaf 14 uur op BBC One, en vanaf 14:39 op RTL GP (rtl 7).

    Daar hebben we een Race-topic voor!
    Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
    :*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
    pi_67490859
    ElmarO: in de OP kun je de Sporting Regulations van de FIA-site ook toevoegen. Plus de Technical Regulations, die lijken me ook wel op hun plek in dit topic


    [quote] Op vrijdag 27 maart 2009 19:31 schreef ElmarO het volgende:
    ...

    Onze boyz:
    - Christijan Albers
    - Robert Doornbos
    - Giedo van der Garde
    >>> voornamen erbij is wel zo netjes

    ....


    Sporting Regulations

    [PDF] 2007 sporting regulations - F1
    [PDF] 2008 sporting regulations - F1
    [PDF] 2009 F1 Sporting Regulations - publised on 24.03.2009 with immediate application
    [PDF]2009 F1 Sporting Regulations - F1 op onofficiële site

    >>>>>>>
    Technical Regulations 2009
    [PDF] 2009 Technical Regulations - published on: 18.03.2009 with immediate application

    ...

    BBC One

    Tv-gids voor BBC1 BBC One.
    Overzicht van Upcoming Formula 1 Events.

    [ afbeelding ]*wijzigingen onder voorbehoud

    ]Fok!Sport F1manager FOK!sport F1-site
    >> Niet FOK!sport verkeerd schrijven En maak er voor nu maar even 'FOK!sport F1-site' van, de manager komt later dit seizoen

    De OP is hier te vinden
    ....................................


    Je kunt deze post quoten en meteen de tekst met linkjes eruit halen

    [ Bericht 9% gewijzigd door Sally op 28-03-2009 13:07:37 ]
    Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
    :*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
    pi_67493069
    Grappige Sally... Je moet gewoon geen nieuws lezen (inclusief forum) als je niet verrast wil worden! Je kan toch niet 20000+ users verbieden hier te praten over wat er vanmorgen live op tv was.
    Where facts are few, experts are many.
    pi_67493548
    quote:
    Op zaterdag 28 maart 2009 14:20 schreef Atreidez het volgende:
    Grappige Sally... Je moet gewoon geen nieuws lezen (inclusief forum) als je niet verrast wil worden! Je kan toch niet 20000+ users verbieden hier te praten over wat er vanmorgen live op tv was.
    Nou.. ik had in het Nieuwtjestopic niet verwacht dat er iets zou staan. Maar ik heb heel snel mijn ogen afgewend en wat ik zag uit m'n geheugen geblockt Het ging me om een aanpassing en aanvullingen voor de OP En ik heb niet echt gelezen wat er boven m'n QR-box stond, hoor

    En ik weet dat ik niet op bepaalde plekken moet kijken om nog niet te weten wat een uitslag is hoor
    Zit nu BBC te kijken, dat is zeker de moeite waard, nu al! (Q2 bezig, nog 6:00 min. op de klok)
    Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
    :*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
    pi_67493778
    Toyota gediskwalificeerd na kwalificatie!

    http://www.f1today.nl/nie(...)erd-na-kwalificatie/
    &lt;&gt;
    pi_67494254
    quote:
    Op zaterdag 28 maart 2009 12:47 schreef Sally het volgende:
    ElmarO: in de OP kun je de Sporting Regulations van de FIA-site ook toevoegen. Plus de Technical Regulations, die lijken me ook wel op hun plek in dit topic

    [..]

    Je kunt deze post quoten en meteen de tekst met linkjes eruit halen
    Als het goed is heb ik al je voorgestelde wijzigingen nu doorgevoerd.
    pi_67494561
    Toyota.
    pi_67495511
    tvp
    pi_67495989
    Zo, net even een Formule 1 reisje geboekt voor 12 juli, Nurburgring! (T8-Bronze)
    pi_67496794
    quote:
    Op zaterdag 28 maart 2009 08:27 schreef Meike26 het volgende:
    Vraag me nu af..

    Olav had het er over dat Renault al een zelfde soort diffuser in de fabriek klaar heeft liggen.
    Spreekt Renault hiermee niet hun eigen protest tegen? Ze zijn tegen die diffuser omdat ze tegen de illegale diffuser zijn, maar vervolgens ligt hij al wel klaar?
    Dat is i.m.o. wat anders dan het afwachten van het hoger beroep en NA de uitspraak een diffuser te maken en klaar voor gebruik mee te sturen naar de GP van China.

    En zoals Mol ook al zei: Zo'n groot voordeel hebben ze nu ook weer niet t.o.v. de teams die het niet hebben. Red Bull, ook in protest, staat verdomme op de 3e plek....en hoezo oneerlijk...hele top 10 staat binnen een seconde van elkaar.
    Olav drol Kijken er nog mensen naar RTL dan nu we ook naar de BBC kunnen kijken?
    Op zondag 21 oktober 2007 20:47 schreef StefanP het volgende:
    300PK is in de autowereld geen 300PK. Klaar.
    pi_67497766
    quote:
    Geen voorbeschouwingen vanuit RTL-studio
    28/03/2009 14:48 door: robin

    RTL Nederland heeft vanwege de hoge kosten de voor- en nabeschouwingen geschrapt voor dit seizoen, zo meldt Sportweek.nl. Vanwege de economische crisis zou RTL genoodzaakt zijn deze studioprogramma's te schrappen.

    Sinds 2006 heeft RTL de rechten weer in handen voor het verslaan van de Formule 1 via RTLGP op RTL7. Elke race werd een een voorbeschouwing vanuit de studio gemaakt met verschillende gasten, zoals Tom Coronel en Jan Lammers. Ook werd de race nabeschouwd via de studio. Vanaf dit jaar zal Olav Mol dus de complete voorbeschouwing van een uur voor zijn rekening nemen. Of er ook nog een nabeschouwing komt, is nog onbekend.
    De oude oude layout was veel beter!!
    vosss is de naam,
    met dubbel s welteverstaan.
    pi_67497850
    quote:
    Op zaterdag 28 maart 2009 16:52 schreef Kill_em_all het volgende:

    [..]

    Olav drol Kijken er nog mensen naar RTL dan nu we ook naar de BBC kunnen kijken?
    Geloof me, de groep die overschakelt naar de BBC is klein. Een paar procent kenners en/of BBC-adepten, meer zal het niet zijn.
    pi_67498232
    quote:
    Op zaterdag 28 maart 2009 15:12 schreef ElmarO het volgende:

    [..]

    Als het goed is heb ik al je voorgestelde wijzigingen nu doorgevoerd.
    Great
    Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
    :*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
      zaterdag 28 maart 2009 @ 17:48:40 #37
    154880 Bolter
    Awesomeness
    pi_67498317
    quote:
    Op zaterdag 28 maart 2009 17:28 schreef wimderon het volgende:

    [..]

    Geloof me, de groep die overschakelt naar de BBC is klein. Een paar procent kenners en/of BBC-adepten, meer zal het niet zijn.
    Ga gewoon eens BBC kijken, het is echt stukken beter en informatiever. Maar goed, er lopen er hier al een paar rond die afvragen of "het Engels niet te snel gaat" .
    "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story"
    pi_67498363
    quote:
    Op zaterdag 28 maart 2009 17:25 schreef vosss het volgende:

    [..]
    Ach ja, ik zal het niet missen
    pi_67498423
    Even het verhaal van sasquatsch over de diffusers in dit topic halen: (let op: het is niet *Sally's analyse)

    [quote ]Op donderdag 26 maart 2009 21:50 schreef sasquatsch het volgende:

    Een aantal teams hebben een protest aangespannen tegen de diffusers van Brawn GP, Williams en Toyota. Deze diffusers zijn intussen door de technische commissie van de Australische Grand Prix goedgekeurd. Dat betekent dat Brawn GP, Williams en Toyota meedoen aan de Grand Prix en dat de legaliteit van de wagens later wordt vastgesteld in de Court of Appeal van de WMSC.

    Maar wat is het probleem nu?

    Hier een plaatje van de verschillende diffusers.


    Copyright onbekend, gekopieerd van een forum op [url=http://www.f1technical.net]www.f1technical.net

    Het grootste verschil (en waarom het protest is ingediend) is dat de diffusers aan de linkerkant hoger zijn dan de diffusers aan de rechterkant, en dus meer downforce genereren. Nu is de vraag of dit legaal is.

    De reglementen waar het (IMHO) om gaat:
    quote:
    1.4 Bodywork :
    All entirely sprung parts of the car in contact with the external air stream, except cameras, camera housings and the parts definitely associated with the mechanical functioning of the engine, transmission and running gear. Airboxes, radiators and engine exhausts are considered to be part of the bodywork.

    ARTICLE 3 : BODYWORK AND DIMENSIONS
    One of the purposes of the regulations under Article 3 below is to minimize the detrimental effect that the wake of a car may have on a following car. Furthermore, infinite precision can be assumed on certain dimensions provided it is clear that such an assumption is not being made in order to circumvent or subvert the intention of the relevant regulation.

    ...

    3.12.7 No bodywork which is visible from beneath the car and which lies between the rear wheel centre line and a point 350mm rearward of it may be more than 175mm above the reference plane. Any intersection of the surfaces in this area with a lateral or longitudinal vertical plane should form one continuous line which is visible from beneath the car. A single break in the surface is permitted solely to allow the minimum required access for the device referred to in Article 5.15 [de starter].
    In lekentaal lees ik dit als dat het deel dat zichtbaar is vanaf de onderkant van de auto en deel uitmaakt van het bodywork (het buitenste deel van de auto) achter de achteras niet meer dan 350 mm mag uitsteken en niet hoger mag zijn dan 175mm van de reference plane (bodemplaat).

    Als ik kijk naar bovenstaand plaatje en daar het deel op inteken dat zichtbaar is van de grond (rode lijn) kom ik tot het volgende plaatje.



    Hieruit blijkt dat de rode lijn van alle diffusers niet hoger is dan de geeiste 175mm. Daarnaast wordt deze lijn niet onderbroken (continu). Het deel van de diffuser dat niet zichtbaar is van de grond en geen bodywork betreft (omdat het onder het bodywork zit) is in de drie bewuste diffusers wel hoger dan die 175mm. En dat komt omdat deze delen niet zichtbaar zijn vanaf de grond.

    Met andere woorden, de diffusers voldoen aan de regels zoals opgesteld in 3.12.7.

    Blijft alleen nog de vraag over of dit niet bewust is gedaan om de regels zoals opgesteld aan het begin van artikel 3 te omzeilen. to minimize the detrimental effect that the wake of a car may have on a following car. En hier mag de Court of Appeal een uitspraak over doen.

    Nog even een update.

    Het grootste probleem is dat de achterkant van het deel onder de rode lijn dicht moet zijn, behalve het gat voor de starter, terwijl het boven de rode lijn open mag zijn, waardoor de lucht er beter doorheen geleid kan worden.

    Even nog een disclaimer: Bovenstaande is volledig mijn eigen interpretatie van de regels.
    ---------------------------------

    [ Bericht 9% gewijzigd door Sally op 29-03-2009 23:09:50 ]
    Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
    :*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
    pi_67498442
    quote:
    Op zaterdag 28 maart 2009 17:25 schreef vosss het volgende:
    [..]
    thank god, eindelijk van dat gezever van allard kallf en die debiele spellen af - die er alleen waren vanwege de sponsoren.
    pi_67498624
    quote:
    Op zaterdag 28 maart 2009 17:48 schreef Bolter het volgende:

    [..]

    Ga gewoon eens BBC kijken, het is echt stukken beter en informatiever. Maar goed, er lopen er hier al een paar rond die afvragen of "het Engels niet te snel gaat" .
    Geen idee of de live-uitzending ook ondertiteld was, maar de herhaling van vanmiddag op BBC One iig wel Die balk boven in beeld ging wel over de sessie tijd en het lijstje met coureurs + tijden heen, en het is een beetje vertraagd, maar was prima te lezen/volgen.

    Dus dat kan een oplossing zijn voor het snelle praten van de commenatoren. Heb er zelf niet zoveel moeite mee, though.

    Maar zoals gezegd: ik weet niet of de live-uitzending ook de ondertiteling heeft, al kan ik het me wel voorstellen met zoiets als spraakherkenning. Het was een seconde of anderhalf vertraagd, dus het zou kunnen.
    Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
    :*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
    pi_67499290
    quote:
    Op zaterdag 28 maart 2009 17:48 schreef Bolter het volgende:

    [..]

    Ga gewoon eens BBC kijken, het is echt stukken beter en informatiever. Maar goed, er lopen er hier al een paar rond die afvragen of "het Engels niet te snel gaat" .
    Je hoeft mij niet te overtuigen, ik geef alleen aan dat het voor 95% van het publiek niets uitmaakt dat Olav Barrichello en Button een keer door elkaar haalt of een tijd verkeerd van z'n computer afleest. Het lijkt misschien zo omdat de mensen die hier in de F1-topics posten massaal overschakelen, maar dan heb je het wel over een klein groepje dat de F1 echt volgt.
      zaterdag 28 maart 2009 @ 18:48:00 #43
    154880 Bolter
    Awesomeness
    pi_67499786
    quote:
    Op zaterdag 28 maart 2009 18:28 schreef wimderon het volgende:

    [..]

    Je hoeft mij niet te overtuigen, ik geef alleen aan dat het voor 95% van het publiek niets uitmaakt dat Olav Barrichello en Button een keer door elkaar haalt of een tijd verkeerd van z'n computer afleest. Het lijkt misschien zo omdat de mensen die hier in de F1-topics posten massaal overschakelen, maar dan heb je het wel over een klein groepje dat de F1 echt volgt.
    Oké, daar heb je een puntje. Maar goed, ik moet redelijk vaak mensen uitleggen waarom ik F1 volg en er ook daadwerkelijk mn bed voor uitkom. En dan vind ik 't altijd vrij lastig te begrijpen wat er aan F1 is als je het niet volgt maar puur op zondagmiddag om 14u die TV aanzet.
    "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story"
    pi_67503973
    Het gaat mij niet zozeer om de BBC, ik keek toch altijd al de ITV versies als herhaling. Brundle is the shizzle he En Olav ben ik ook nog steeds fan van hoor, op RTL 7 stoor ik me meer aan t programma er omheen (studio) en de reclame. Olav zelf is gewoon de nederlandse Murray.. die maakte ook altijd van die hele opzichtige en enthousiaste foutjes, en qua uitspraken kunnen ze er beide ook wat van.

    Ik kan me trouwens ook moeilijk inleven met mensen die nauwelijks engels kunnen verstaan.. Nou werk ik al 10 jaar op een internationaal bedrijf, dus dat heeft er misschien mee te maken
    Where facts are few, experts are many.
    pi_67504560
    quote:
    Op zaterdag 28 maart 2009 17:53 schreef Sally het volgende:
    Even het verhaal van sasquatsch over de diffusers in dit topic halen:

    [quote ]Op donderdag 26 maart 2009 21:50 schreef sasquatsch het volgende:

    Een aantal teams hebben een protest aangespannen tegen de diffusers van Brawn GP, Williams en Toyota. Deze diffusers zijn intussen door de technische commissie van de Australische Grand Prix goedgekeurd. Dat betekent dat Brawn GP, Williams en Toyota meedoen aan de Grand Prix en dat de legaliteit van de wagens later wordt vastgesteld in de Court of Appeal van de WMSC.

    Maar wat is het probleem nu?

    Hier een plaatje van de verschillende diffusers.

    [ afbeelding ]
    Copyright onbekend, gekopieerd van een forum op [url=http://www.f1technical.net]www.f1technical.net

    Het grootste verschil (en waarom het protest is ingediend) is dat de diffusers aan de linkerkant hoger zijn dan de diffusers aan de rechterkant, en dus meer downforce genereren. Nu is de vraag of dit legaal is.

    De reglementen waar het (IMHO) om gaat:
    [..]

    In lekentaal lees ik dit als dat het deel dat zichtbaar is vanaf de onderkant van de auto en deel uitmaakt van het bodywork (het buitenste deel van de auto) achter de achteras niet meer dan 350 mm mag uitsteken en niet hoger mag zijn dan 175mm van de reference plane (bodemplaat).

    Als ik kijk naar bovenstaand plaatje en daar het deel op inteken dat zichtbaar is van de grond (rode lijn) kom ik tot het volgende plaatje.

    [ afbeelding ]

    Hieruit blijkt dat de rode lijn van alle diffusers niet hoger is dan de geeiste 175mm. Daarnaast wordt deze lijn niet onderbroken (continu). Het deel van de diffuser dat niet zichtbaar is van de grond en geen bodywork betreft (omdat het onder het bodywork zit) is in de drie bewuste diffusers wel hoger dan die 175mm. En dat komt omdat deze delen niet zichtbaar zijn vanaf de grond.

    Met andere woorden, de diffusers voldoen aan de regels zoals opgesteld in 3.12.7.

    Blijft alleen nog de vraag over of dit niet bewust is gedaan om de regels zoals opgesteld aan het begin van artikel 3 te omzeilen. to minimize the detrimental effect that the wake of a car may have on a following car. En hier mag de Court of Appeal een uitspraak over doen.

    Nog even een update.

    Het grootste probleem is dat de achterkant van het deel onder de rode lijn dicht moet zijn, behalve het gat voor de starter, terwijl het boven de rode lijn open mag zijn, waardoor de lucht er beter doorheen geleid kan worden.

    Even nog een disclaimer: Bovenstaande is volledig mijn eigen interpretatie van de regels.
    ---------------------------------
    Nou ben ik niet compleet A technisch, maar snap het niet helemaal. Als ik het goed begrijp is wat die ''dubbele'' diffuser doet zeg maar ipv dat de lucht langs 1 laag gaat, het langs 2 lagen gaat? Zeg maar boven de rode lijn op jouw plaatje, en eronder?
    Op zondag 21 oktober 2007 20:47 schreef StefanP het volgende:
    300PK is in de autowereld geen 300PK. Klaar.
    pi_67504718
    Ja, anders zou het nooit een beter effect geven als de plaatjes van de diffusers rechts. Maarja, de regels praten alleen over visible from below the car, en niet over wat je daarboven allemaal nog doet.
    Where facts are few, experts are many.
    pi_67505211
    kheb helaas quali moete missen..

    wat zijn jullie voorspellingen , brawn gp niet te verslaan? of mengt iemand zich nog in het gevecht?
    pi_67505323
    Aan de hand van de top 10 in deze lijst, kan er met een pitstopje nog weleens een verassing komen De Brawns lijken echter aardig safe.

    Post-qualifying car weights:

    1 - Jenson Button / Brawn = 664.5kg
    2 - Rubens Barrichello / Brawn = 666.5kg
    3 - Sebastian Vettel / Red Bull = 657kg
    4 - Robert Kubica / BMW = 650kg
    5 - Nico Rosberg / Williams = 657kg
    6 - Felipe Massa / Ferrari = 654kg
    7 - Kimi Räikkönen / Ferrari = 655.5kg
    8 - Mark Webber / Red Bull = 662kg
    9 - Nick Heidfeld / BMW = 691.5kg
    10 - Fernando Alonso / Renault = 680.7kg
    11 - Kazuki Nakajima / Williams = 685.3kg
    12 - Heikki Kovalainen / McLaren = 690.6kg
    13 - Sebastien Buemi / Toro Rosso = 675.5kg
    14 - Nelson Piquet / Renault = 694.1kg
    15 - Giancarlo Fisichella / Force India =689kg
    16 - Adrian Sutil / Force India = 684.5kg
    17 - Sebastien Bourdais / Toro Rosso = 662.5kg
    18 - Lewis Hamilton / McLaren = 655kg
    19 - Jarno Trulli / Toyota = 660kg
    20 - Timo Glock / Toyota = 670kg

    Ook is de vraag hoelang ze op de softs kunnen rijden. Want als dat echt maar een rondje of 5 is dan krijgen we 5 rondes voor t eind ofzo nog pitstops
    Where facts are few, experts are many.
    pi_67506049
    quote:
    Op zaterdag 28 maart 2009 21:30 schreef Kill_em_all het volgende:

    [..]

    Nou ben ik niet compleet A technisch, maar snap het niet helemaal. Als ik het goed begrijp is wat die ''dubbele'' diffuser doet zeg maar ipv dat de lucht langs 1 laag gaat, het langs 2 lagen gaat? Zeg maar boven de rode lijn op jouw plaatje, en eronder?
    Ik weet het niet precies. Ik quotete sasquatsch, het is zijn analyse.
    Maar volgens mij kan de lucht inderdaad via twee kanten eruit.

    Mss als je naar de link gaat van die post en dan verderop de vragen/antwoorden leest?
    Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
    :*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
    pi_67507100
    TVP
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')