Nou.. ik had in het Nieuwtjestopic niet verwacht dat er iets zou staan. Maar ik heb heel snel mijn ogen afgewend en wat ik zag uit m'n geheugen geblocktquote:Op zaterdag 28 maart 2009 14:20 schreef Atreidez het volgende:
Grappige Sally... Je moet gewoon geen nieuws lezen (inclusief forum) als je niet verrast wil worden! Je kan toch niet 20000+ users verbieden hier te praten over wat er vanmorgen live op tv was.
Als het goed is heb ik al je voorgestelde wijzigingen nu doorgevoerd.quote:Op zaterdag 28 maart 2009 12:47 schreef Sally het volgende:
ElmarO: in de OP kun je de Sporting Regulations van de FIA-site ook toevoegen. Plus de Technical Regulations, die lijken me ook wel op hun plek in dit topic
[..]
Je kunt deze post quoten en meteen de tekst met linkjes eruit halen![]()
Olav drolquote:Op zaterdag 28 maart 2009 08:27 schreef Meike26 het volgende:
Vraag me nu af..
Olav had het er over dat Renault al een zelfde soort diffuser in de fabriek klaar heeft liggen.
Spreekt Renault hiermee niet hun eigen protest tegen? Ze zijn tegen die diffuser omdat ze tegen de illegale diffuser zijn, maar vervolgens ligt hij al wel klaar?
Dat is i.m.o. wat anders dan het afwachten van het hoger beroep en NA de uitspraak een diffuser te maken en klaar voor gebruik mee te sturen naar de GP van China.
En zoals Mol ook al zei: Zo'n groot voordeel hebben ze nu ook weer niet t.o.v. de teams die het niet hebben. Red Bull, ook in protest, staat verdomme op de 3e plek....en hoezo oneerlijk...hele top 10 staat binnen een seconde van elkaar.
quote:Geen voorbeschouwingen vanuit RTL-studio
28/03/2009 14:48 door: robin
RTL Nederland heeft vanwege de hoge kosten de voor- en nabeschouwingen geschrapt voor dit seizoen, zo meldt Sportweek.nl. Vanwege de economische crisis zou RTL genoodzaakt zijn deze studioprogramma's te schrappen.
Sinds 2006 heeft RTL de rechten weer in handen voor het verslaan van de Formule 1 via RTLGP op RTL7. Elke race werd een een voorbeschouwing vanuit de studio gemaakt met verschillende gasten, zoals Tom Coronel en Jan Lammers. Ook werd de race nabeschouwd via de studio. Vanaf dit jaar zal Olav Mol dus de complete voorbeschouwing van een uur voor zijn rekening nemen. Of er ook nog een nabeschouwing komt, is nog onbekend.
Geloof me, de groep die overschakelt naar de BBC is klein. Een paar procent kenners en/of BBC-adepten, meer zal het niet zijn.quote:Op zaterdag 28 maart 2009 16:52 schreef Kill_em_all het volgende:
[..]
Olav drolKijken er nog mensen naar RTL dan nu we ook naar de BBC kunnen kijken?
Greatquote:Op zaterdag 28 maart 2009 15:12 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Als het goed is heb ik al je voorgestelde wijzigingen nu doorgevoerd.
Ga gewoon eens BBC kijken, het is echt stukken beter en informatiever. Maar goed, er lopen er hier al een paar rond die afvragen of "het Engels niet te snel gaat"quote:Op zaterdag 28 maart 2009 17:28 schreef wimderon het volgende:
[..]
Geloof me, de groep die overschakelt naar de BBC is klein. Een paar procent kenners en/of BBC-adepten, meer zal het niet zijn.
In lekentaal lees ik dit als dat het deel dat zichtbaar is vanaf de onderkant van de auto en deel uitmaakt van het bodywork (het buitenste deel van de auto) achter de achteras niet meer dan 350 mm mag uitsteken en niet hoger mag zijn dan 175mm van de reference plane (bodemplaat).quote:1.4 Bodywork :
All entirely sprung parts of the car in contact with the external air stream, except cameras, camera housings and the parts definitely associated with the mechanical functioning of the engine, transmission and running gear. Airboxes, radiators and engine exhausts are considered to be part of the bodywork.
ARTICLE 3 : BODYWORK AND DIMENSIONS
One of the purposes of the regulations under Article 3 below is to minimize the detrimental effect that the wake of a car may have on a following car. Furthermore, infinite precision can be assumed on certain dimensions provided it is clear that such an assumption is not being made in order to circumvent or subvert the intention of the relevant regulation.
...
3.12.7 No bodywork which is visible from beneath the car and which lies between the rear wheel centre line and a point 350mm rearward of it may be more than 175mm above the reference plane. Any intersection of the surfaces in this area with a lateral or longitudinal vertical plane should form one continuous line which is visible from beneath the car. A single break in the surface is permitted solely to allow the minimum required access for the device referred to in Article 5.15 [de starter].
thank god, eindelijk van dat gezever van allard kallf en die debiele spellen af - die er alleen waren vanwege de sponsoren.quote:
Geen idee of de live-uitzending ook ondertiteld was, maar de herhaling van vanmiddag op BBC One iig welquote:Op zaterdag 28 maart 2009 17:48 schreef Bolter het volgende:
[..]
Ga gewoon eens BBC kijken, het is echt stukken beter en informatiever. Maar goed, er lopen er hier al een paar rond die afvragen of "het Engels niet te snel gaat".
Je hoeft mij niet te overtuigen, ik geef alleen aan dat het voor 95% van het publiek niets uitmaakt dat Olav Barrichello en Button een keer door elkaar haalt of een tijd verkeerd van z'n computer afleest. Het lijkt misschien zo omdat de mensen die hier in de F1-topics posten massaal overschakelen, maar dan heb je het wel over een klein groepje dat de F1 echt volgt.quote:Op zaterdag 28 maart 2009 17:48 schreef Bolter het volgende:
[..]
Ga gewoon eens BBC kijken, het is echt stukken beter en informatiever. Maar goed, er lopen er hier al een paar rond die afvragen of "het Engels niet te snel gaat".
Oké, daar heb je een puntje. Maar goed, ik moet redelijk vaak mensen uitleggen waarom ik F1 volg en er ook daadwerkelijk mn bed voor uitkom. En dan vind ik 't altijd vrij lastig te begrijpen wat er aan F1 is als je het niet volgt maar puur op zondagmiddag om 14u die TV aanzet.quote:Op zaterdag 28 maart 2009 18:28 schreef wimderon het volgende:
[..]
Je hoeft mij niet te overtuigen, ik geef alleen aan dat het voor 95% van het publiek niets uitmaakt dat Olav Barrichello en Button een keer door elkaar haalt of een tijd verkeerd van z'n computer afleest. Het lijkt misschien zo omdat de mensen die hier in de F1-topics posten massaal overschakelen, maar dan heb je het wel over een klein groepje dat de F1 echt volgt.
Nou ben ik niet compleet A technisch, maar snap het niet helemaal. Als ik het goed begrijp is wat die ''dubbele'' diffuser doet zeg maar ipv dat de lucht langs 1 laag gaat, het langs 2 lagen gaat? Zeg maar boven de rode lijn op jouw plaatje, en eronder?quote:Op zaterdag 28 maart 2009 17:53 schreef Sally het volgende:
Even het verhaal van sasquatsch over de diffusers in dit topic halen:
[quote ]Op donderdag 26 maart 2009 21:50 schreef sasquatsch het volgende:
Een aantal teams hebben een protest aangespannen tegen de diffusers van Brawn GP, Williams en Toyota. Deze diffusers zijn intussen door de technische commissie van de Australische Grand Prix goedgekeurd. Dat betekent dat Brawn GP, Williams en Toyota meedoen aan de Grand Prix en dat de legaliteit van de wagens later wordt vastgesteld in de Court of Appeal van de WMSC.
Maar wat is het probleem nu?
Hier een plaatje van de verschillende diffusers.
[ afbeelding ]
Copyright onbekend, gekopieerd van een forum op [url=http://www.f1technical.net]www.f1technical.net
Het grootste verschil (en waarom het protest is ingediend) is dat de diffusers aan de linkerkant hoger zijn dan de diffusers aan de rechterkant, en dus meer downforce genereren. Nu is de vraag of dit legaal is.
De reglementen waar het (IMHO) om gaat:
[..]
In lekentaal lees ik dit als dat het deel dat zichtbaar is vanaf de onderkant van de auto en deel uitmaakt van het bodywork (het buitenste deel van de auto) achter de achteras niet meer dan 350 mm mag uitsteken en niet hoger mag zijn dan 175mm van de reference plane (bodemplaat).
Als ik kijk naar bovenstaand plaatje en daar het deel op inteken dat zichtbaar is van de grond (rode lijn) kom ik tot het volgende plaatje.
[ afbeelding ]
Hieruit blijkt dat de rode lijn van alle diffusers niet hoger is dan de geeiste 175mm. Daarnaast wordt deze lijn niet onderbroken (continu). Het deel van de diffuser dat niet zichtbaar is van de grond en geen bodywork betreft (omdat het onder het bodywork zit) is in de drie bewuste diffusers wel hoger dan die 175mm. En dat komt omdat deze delen niet zichtbaar zijn vanaf de grond.
Met andere woorden, de diffusers voldoen aan de regels zoals opgesteld in 3.12.7.
Blijft alleen nog de vraag over of dit niet bewust is gedaan om de regels zoals opgesteld aan het begin van artikel 3 te omzeilen. to minimize the detrimental effect that the wake of a car may have on a following car. En hier mag de Court of Appeal een uitspraak over doen.
Nog even een update.
Het grootste probleem is dat de achterkant van het deel onder de rode lijn dicht moet zijn, behalve het gat voor de starter, terwijl het boven de rode lijn open mag zijn, waardoor de lucht er beter doorheen geleid kan worden.
Even nog een disclaimer: Bovenstaande is volledig mijn eigen interpretatie van de regels.
---------------------------------
quote:Op zaterdag 28 maart 2009 21:30 schreef Kill_em_all het volgende:
[..]
Nou ben ik niet compleet A technisch, maar snap het niet helemaal. Als ik het goed begrijp is wat die ''dubbele'' diffuser doet zeg maar ipv dat de lucht langs 1 laag gaat, het langs 2 lagen gaat? Zeg maar boven de rode lijn op jouw plaatje, en eronder?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |