quote:Op dinsdag 25 september 2007 23:31 schreef SillyWalks het volgende:
In Mexico is Palenque de mooiste ruïne die ik bezocht heb. Uxmal bezocht ik als eerste, en die was daarom ook erg indrukwekkend. Chichén Itza vond ik erg tegenvallen... de grote piramide is wel mooi en groot, maar je mocht er niet op, en het was wel ERG toeristisch.
Tulum was erg leuk, ruines aan het strand enzo.
Cancun is te toeristisch... meteen weg.
Playa del Carmen wordt een tweede Cancun, maar is nu misschien nog wel leuk. Vandaar kan je ook makkelijk met de boot naar Cozumel.
In Guatemala MOET je echt naar Tikal. En dan de zonsopgang bekijken vanaf de hoge ruïne. Het is het enige wat ik bezocht heb in Guatemala, maar het was echt meer dan de moeite waard.
Vanuit Palenque zijn er trouwens meerdere organisatie(tje)s die bus->boot->bus ritten naar Tikal organiseren. Ga je dus meteen de grens over. Sommigen doen er 2 dagen over en stoppen dan onderweg ook nog bij 2 andere ruines waar nog exclusiever zijn.
Ik wist dat zelf allemaal niet, dus heb dat helaas niet gedaan... volgende keer...
In El Salvador was voor mij het hoogtepunt toch echt de lokale mensen. Als je daar mensen leert kennen die je rond willen rijden zijn ze echt super. Je schijnt er ook super goed te kunnen surfen, maar dat doe ik niet
Mexico is trouwens vergeleken met de andere landen erg veilig, en heeft heel goede regionale en interregionale buslijnen, maar zorg er wel voor dat je al je waardevolle dingen bij je houdt, en zet simpele kleine cijferslotjes op al je dubbele ritsen (sleuteltjes raak je kwijt).
Ik had maar 2 weken tijd voor Mexico, en dat was echt veel te weinig (Mexico is GROOT). En ik ga zeker terug naar Guatemala, want 2 nachten was zeker niet lang genoeg.
Als je in je eentje reist moet je trouwens, zeker in El Salvador, goed uitkijken
Oh... en leer Spaans. Ik kende geen Spaans, en dan mis je toch wel veel dingen (niemand spreekt Engels, echt ongelooflijk om dat mee te maken).
quote:Op woensdag 26 september 2007 19:12 schreef Veersesmurf het volgende:
Ben van de winter wat in Midden Amerika geweest, hele gave tijd gehad!
Grensovergang van Guatemala naar Honduras (en terug) was binnen 5 minuten geregeld, de rest duurde allemaal een uurtje of anderhalf. Als je panama weer uit gaat moet je overigens zo'n leuk 'zegeltje' kopen bij een vent voor een dollar. Als je die in je paspoort hebt kun je een stempel krijgen![]()
Belize-stad schijnt niet echt heel veilig te zijn (weet ik niet uit ervaring) voor de rest is Belize super-releaxed! Moet je ook zeker duiken.
Mexico vond ik heel veilig, ook in de grote steden s'avonds.
Honduras is wat minder veilig, maar is ook een stuk armer dan bijv. Costa Rica of Mexico.
Guatemala vond ik redelijk veilig, behalve Guatemala-city. Daar schijnt het nogal is te kunnen spoken...
Costa Rica vond ik heel veilig, behalve San Jose s'nachts. Je ziet dan ook bijna niemand meer lopen, behalve de gasten die je nou net niet tegen wilt komen![]()
Panama vond ik ook wel veilig.
Must See in Mexico:
Sumiderokloof. Een trip op een boot door een kloof met stijle wanden tot 1000m.
Palenque. Een supermooi tempelcomplex
Uxmal. Tempelcomplex dat ik het mooist vond van alle maya-tempels, omdat er zoveel gerestaureerd is (kun je goed zien hoe alles er echt uit heeft gezien)
Agua Azul. Geweldige watervallen met azuur-blauw water.
Must See in Belize:
De kust. Het snorkelen en duiken is echt geweldig!
Must See in Honduras:
Ik ben in Copan geweest, maar dat vond ik niet echt heel bijzonder. Er was s'avonds een feest op de zocalo, dat was veel gezelliger![]()
Must See in Guatemala:
Pacayavulkaan. Ligt op een uurtje rijden van Antigua. Beneden was het koud, maar eenmaal boven na een redelijke klim werd het lekker warm vanwege de 'koude' lava. Supergaaf om dat spul naar beneden te zien komen. Antiqua zelf vond ik ook wel aardig overigens.
Lago Atitlan. Een meer dat omgeven is door vulkanen. Je kunt een boot-trip doen langs verschillende dorpjes en zwemmen in warm-waterbronnen.
Tikal. Mooi tempelcomplex waar het mogelijk is de hoge tempels te beklimmen en zo van het uitzicht boven het oerwoud te genieten
Must See in Costa Rica:
Quepos. Het stadje is op zich niet zo bijzonder, maar Manuel Antonio NP vond ik wel 1 van de hoogtepunten in Costa Rica. Geweldige natuur met apen. luiaards, papegaaien etc. etc. De mangrove loopt ongeveer de zee in. Ook hier is het geweldig snorkelen.
Monteverde. De nevelwouden van Monteverde waar ik de Quetzal heb gezien. Een stuk frisser dan Quepos, maar niet minder mooi. Je kunt hier ook een Canopy Tour doen (door het woud vliegen over een kabelbaan) en een Sky Walk (over bruggen boven het bos uitkijken) beide ook aan te raden!
La Fortuna. Hier staat de nog steeds actieve vulkaan Arenal, waar je s'avonds stroomde lava uit kunt zien stromen. Daarnaast is er een gave waterval in de buurt waar het water heerlijk verfrissend is.
Tortuguero. Een plaatsje in het tropisch regenwoud waar je toekans, ijsvogels, brulapen, schildpadden en dat soort fauna vind.
Dominical. Een leuk surfdorpje aan de Pacific. Het strand is wel lang, en het zand is heet dus het kost wat moeite voordat je in het water ligt.
Must See in Panama.
Bocas del Toro. Een eilandengroep in het noorden van Panama. Hier kon je ook mooi duiken/snorkelen en er waren heel wat backpackers.
In El Salvador en Nicaragua ben ik niet geweest, dus daar kan ik je niet veel over vertellenHet mooist vond ik Costa Rica vanwege de diversiteit in flora & fauna. Tevens vond ik de mensen erg aardig en het eten was ook erg goed
![]()
Veel plezier alvast![]()
quote:Op woensdag 26 september 2007 23:37 schreef Vogue het volgende:
Wat ook gaaf is, is om de minder bekende maar o zo mooie plaatsen te bezoeken.
Denk aan: Laguna Bacalar, Quintana Roo, Mexico
Yaxchilan / Bonampak met overnachting op camping, Chiapas, Mexico
Lagos de Montebello (dichtbij Sumidero cañon), Chiapas, Mexico
Playa Majahual (indien opgeknapt, want veel schade orkaan Dean), bountystrand tussen Tulum en Chetumal, Quintana Roo, Mexico
Oaxaca, Oaxaca, Mexico
Chemuc Champey, bij Coban, Midden Guatemala (omgeving Coban is trouwens waardeloos, maar Semuc Champey is gaaf en niet erg toeristisch)
Livingston / Rio Dulce, Guatemala (als je in Rio Dulce slaapt, neem dan in ieder geval een tour naar Livingston, erg leuk met Garifunas en big mama´s)
Aguateca, Noord Guatemala, aan de Rio Hondo (niet heel ver van Tikal). Een prachtige archeologische site waar je alleen per boot kan komen, net als Yaxchilan / Bonampak in Mexico, maar dan niet toeristisch. De tocht erheen alleen al is geweldig.
Belize: inderdaad het rif, snorkelen en duiken is er super, stuk beter dan in Honduras (Roatan). Ook is het leuk om een paar nachten in San Ignacio te blijven in een hostel, vanuit San Ignacio kan je veel dingen doen, kayakken door een grot, hikes in de jungle, archeologische sites bezoeken, etc etc.
Honduras: Naast de ruines van Copan is er niet super veel moois te zien, de eilanden (Utila en Roatan) zijn trouwens wel een bezoek waard, Utila is dan goedkoper. Tecucigalpa is een typische lelijke latino-hoofdstad, hoewel beter dan Guatemala City. Ik durfde er ´s avonds, als blonde vrouw zijnde, alleen over straat.
Nicaragua vond ik eerlijk gezegd niet heel erg geweldig, Leon is een vieze, beetje lugubere koloniale vervallen stad. Isla de Olmetepe is leuk qua natuur. Masaya vulkaan is leuk om te bezoeken. Managua de hoofdstad is de raarste hoofdstad ooit, want het heeft geen centrum. De enige echt mooie leuke stad waar ik langer dan een week wilde blijven vond ik Granada. De Corn Islands schijnen wel geweldig te zijn, maar die ken ik niet. Je hebt wel onwijs veel vulkanen in Nicaragua, dat is dan wel weer gaaf, qua natuur is het een mooi land. Cultureel vind ik ´t minder.
Costa Rica: Helemaal in het noorden, niet ver van de grens met Nicaragua en bij het plaatsje Liberia in de buurt, heb je het nationale park Rincon de la Vieja. Er ligt een vulkaan en veel sub-vulkaantjes met bubbelende modderpoeltjes in het hele park. Erg gaaf! Playa Samara is relaxed, ligt aan de Pacific, toch een wat wildere zee. Tortuguero is een must see vanwege de schildpadden, maar ook in de buurt van Playa Samara heb je zo´n plek waar schildpadden komen.
Voor de rest ben ik het volledig eens met de posts van Sillywalks en Veeresmurf
Ik woon in Playa del Carmen trouwens, en heb hier een Lonely planet liggen van Midden Amerika, als je aankomt in Cancun ga ik er van uit dat je gelijk naar Playa komt omdat Cancun geen zak aan is, dus dan kan je hem wel lenenEr staan geen aantekeningen in maar ik weet uit mijn hoofd nog wel heel veel meer dingen te vertellen.
quote:Aanraders:
Guatemala: Chemuc Champey, Tikal, Antigua, Lago de Atitlan, Livingston
Honduras: de goedkope duikcursussen, Copan is wel aardig, maar misschien niet echt na Tikal
Belize: zeker snorkelen, wij hebben bij Caye Caulker met kleine haaien gewommen en was erg gaaf
Nicaragua: Granada, Isla de Olmetepe, Little Corn, surfen/relaxen op de kleinere stranden in de buurt van San Juan del Sur
Costa Rica: Nicoya peninsula (niet tamarindo), Monte Verde, de vele natuurparken
Panama: ben er maar kort geweest, iedereen raadde me vooraf Bocas Del Toro aan, wat helaas toen ik in de buurt was niet goed bereikbaar was door hevige regenval
Idd, want deze heeft wel een veul mooiere OPquote:Op dinsdag 24 maart 2009 08:37 schreef Lemans24 het volgende:
Ik heb het gisteren het vorige topic volgemaakt en toen ook gelijk een nieuwe geopend, dus nu is hij dubbel:
Midden Amerika - deel 2
Ik wil wel een deel van jouw openingspost verwerken in een nieuwe openingspost.
In het plaatje staat de hoofdstad van Belize wel goed vermeld: Belmopan, niet Belize City (vroeger wel). En volgens mij is Cancun ook niet de hoofdstad van Mexico.quote:Op maandag 23 maart 2009 20:47 schreef DutchTrain het volgende:
Afstanden van hoofdstad naar hoofdstad:
Cancun, Mexico --> 431.7 km --> Belize City, Belize
Belize City, Belize -> 404.0 km --> Guatemala City, Guatemala
Guatemala City, Guatemala --> 175.0 km --> San Salvador, El Salvador
San Salvador, El Salvador --> 219.0 km --> Tegucigucigalpa, Honduras
Tegucigucigalpa, Honduras --> 238.9 km --> Managua, Nicaragua
Managua, Nicaragua --> 342.3 km --> San Jose, Costa Rica
San Jose, Costa Rica --> 511.0 km --> Panama, Panama
Panama, Panama --> 772.0 km --> Bogota, Colombia
Bogota, Colombia --> 724.5 km --> Quito, Ecuador
Zelfs niet eens van Yucatan.quote:Op vrijdag 3 april 2009 12:36 schreef Hartendame het volgende:
[..]
In het plaatje staat de hoofdstad van Belize wel goed vermeld: Belmopan, niet Belize City (vroeger wel). En volgens mij is Cancun ook niet de hoofdstad van Mexico.
Het ligt zelfs niet eens in Yucatanquote:
Mag ik vragen met welke airline en hoeveel je kwijt was?quote:Op woensdag 10 juni 2009 19:55 schreef Sigmund_Freud het volgende:
Ticket geboekt![]()
Vlucht op 9 juli naar van Dusseldorf (DE) naar San Jose, Costa Rica. Drie weken later weer terug via panama city !
Tuurlijk,quote:Op maandag 15 juni 2009 20:05 schreef Blik het volgende:
[..]
Mag ik vragen met welke airline en hoeveel je kwijt was?
klote. Vlieg ook met Delta vanaf Brussel en ben 960 kwijt. retour op panama city. Wilde achteraf liever op San Jose vliegen en dan terug vanaf Panama. Alleen kan ik mijn tickets niet wijzigenquote:Op maandag 15 juni 2009 20:59 schreef Sigmund_Freud het volgende:
[..]
Tuurlijk,
Delta Airlines EUR 816, heb een stopover in atlanta (USA). Tickets geboekt via vliegticketskopen.nl
Jij bent toch ook al eens daar in de regio geweest ? Hoeveel was je ongeveer per dag kwijt voor slapen / eten / bus vervoer ?
Heb al begrepen dat costa rica wat duurder gaat is dan Nicaragua (waar ik grenada wil bezoeken) en panama.
Costa Rica is zeker aan te raden!! Echt een heel leuk land om rond te reizen, veel verschillen op een klein stukje en goed te ontdekken, aardige mensen, erg tof!quote:Op maandag 15 juni 2009 19:32 schreef Foeske het volgende:
Ik hou van reizen en omdat mijn dagen voor dit jaar al ongeveer op zijn ben ik alvast maar aan het dagdromen over een volgende mooie reis (hopelijk volgend jaar 3 of 4 weken).
Eerst zat ik aan Cuba te denken, maar iemand vertelde dat Costa Rica zo mooi is, en dat ligt natuurlijk op reisafstand van een paar andere landen, dus dit klinkt eigenlijk ook wel heel interessant.
Kun je nog een leuk hotel aanbevelen in het centrum van San Jose voor de eerste twee dagen na aankomst ?quote:Op vrijdag 19 juni 2009 15:08 schreef Appeltjesmoes het volgende:
[..]
Costa Rica is zeker aan te raden!! Echt een heel leuk land om rond te reizen, veel verschillen op een klein stukje en goed te ontdekken, aardige mensen, erg tof!....
Cultuur in Costa Rica? Dat is nu juist het Midden-Amerikaanse land waar dat nauwelijks voorhanden is. Althans geen klassieke cultuur, waar je waarschijnlijk op doelt.quote:ik zit in dubio voor de zomer van 2010! willen 3 weken weg waarvan 2 weken cultuur en 1 week strand!
zitten te twijvelen tussen Maleisie of Costa rica / Panama!
wat is ongeveer het prijsniveau in costa rica en panama?? we hebben ongeveer 2500 euro te besteden pp incl. tickets!
is het goed mogelijk om een mooie strandvakantie te houden in deze landen?
Ik snap dat je dat wellicht niet bedoelt, maar de gemiddelde Panamees/Tico zal het hier toch niet mee eens zijn, denk ik zo....quote:Op maandag 7 september 2009 19:30 schreef Blik het volgende:
In Panama, Costa Rica is idd weinig qua cultuur te beleven. Dat is vnl. natuur
Ook al reageer je niet op mij, ik ben het wel helemaal met je eens! DE cultuur van bv Mexico vindt ik het eten, de muziek en de passie voor sport. En niet alleen de tempels.quote:Op dinsdag 8 september 2009 10:03 schreef Hik het volgende:
[..]
Ik snap dat je dat wellicht niet bedoelt, maar de gemiddelde Panamees/Tico zal het hier toch niet mee eens zijn, denk ik zo....![]()
Ik ben er natuurlijk nog niet geweest en ik weet dat CR en Panama geen enorme Maya-toestanden hebben, maar "cultuur" is voor mij véél meer dan alleen archeologie: lokale markten (voedsel, beesten, bloemen), feesten, inheemse volken (Kuna en al die andere volken in Panama?!), rituelen... Persoonlijk vind ik dat je van een poosje rondhangen op de plaza in een klein dorp méér mee krijgt van "cultuur" dan van een (heel kort door de bocht) afgebrokkelde Maya-tempel.
Nogmaals: ik snap dat dat zo niet bedoeld werd, maar als ik in een vraag "cultuur" aangeef doel ik dus daar op!
Nee ok. Ik kan niet praten over Costa Rica, maar Panama heeft wat dat betreft zeker wel cultuur. Er zijn verschillende inheemse volkeren zoals de Embera en de Kuna. De Herrera-provincie staat bekend om de vele verschillende culturele festivals (heb zelf een festival meegemaakt in Ocu, was geweldig). De kuna's zijn ook een zeer apart volk.quote:Op dinsdag 8 september 2009 10:03 schreef Hik het volgende:
[..]
Ik snap dat je dat wellicht niet bedoelt, maar de gemiddelde Panamees/Tico zal het hier toch niet mee eens zijn, denk ik zo....![]()
Ik ben er natuurlijk nog niet geweest en ik weet dat CR en Panama geen enorme Maya-toestanden hebben, maar "cultuur" is voor mij véél meer dan alleen archeologie: lokale markten (voedsel, beesten, bloemen), feesten, inheemse volken (Kuna en al die andere volken in Panama?!), rituelen... Persoonlijk vind ik dat je van een poosje rondhangen op de plaza in een klein dorp méér mee krijgt van "cultuur" dan van een (heel kort door de bocht) afgebrokkelde Maya-tempel.
Nogmaals: ik snap dat dat zo niet bedoeld werd, maar als ik in een vraag "cultuur" aangeef doel ik dus daar op!
Wat bedoel je precies?quote:Op donderdag 10 september 2009 20:13 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Is er eigenlijk naast natuur en oude gebouwen bekijken iets te doen in die regio?
Bij mij hetzelfde, alleen jammer als je uiteindelijk niet gaatquote:Op zondag 13 september 2009 21:36 schreef Hik het volgende:
Heb 'm al.![]()
Dat is een soort reflex van mij: geboekt? Dat gelijk gidsen kopen...
Neequote:Op donderdag 10 september 2009 20:13 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Is er eigenlijk naast natuur en oude gebouwen bekijken iets te doen in die regio?
Ik vond het Panama kanaal wel mooi om te zien. Het is toch een knap staaltje bouwkunst. Maar wat eigenlijk nog mooier is, is het natuurgebied achter sluizen.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 21:29 schreef Foeske het volgende:
Jaaah, ik heb geboekt! 11 maart vlieg ik naar Panama en 7 april kom ik terug vanuit Nicaragua... en ik heb er uiteraard heel veel zin in.
Weet nog niet heel precies wat ik allemaal ga zien, en ik denk dat ik het meeste ook gewoon lekker ter plaatse ga bepalen. Maar ik ben wel van plan te eindigen op de Corn Islands![]()
Ik denk dat ik ook maar langs het Panama kanaal ga. Het lijkt me eigenlijk helemaal niet zo boeiend, maar ik lees er toch overal over al een must-see. En als ik er toch ben... Maar wat vonden jullie daar eigenlijk van?
Nog tips voor een leuke buurt in Panama City waar ik m'n eerste hostel moet zoeken?
Ik vond het er op ook wel veilig uitzien toen ik er liep. Maar lokale bevolking adviseerde ons snel een taxi te nemen omdat het stuk waar wij liepen erg gevaarlijk was voor toeristen. En de taxi-chauffeur beaamde dat ook nog eens.quote:Op zondag 24 januari 2010 15:45 schreef Blik het volgende:
[..]
Heb ook veel goede verhalen over de hostels in de oude stad. Ondanks dat de LP zegt dat het onveilig zou zijn.
Je schijnt in die oude stad inderdaad een aantal gevaarlijke stukken te hebben. Ik heb begrepen van enkele andere reizigers dat juist die gedeeltes goed afgeschermd worden door de politie 's avonds.quote:Op maandag 25 januari 2010 08:17 schreef WimTol het volgende:
[..]
Ik vond het er op ook wel veilig uitzien toen ik er liep. Maar lokale bevolking adviseerde ons snel een taxi te nemen omdat het stuk waar wij liepen erg gevaarlijk was voor toeristen. En de taxi-chauffeur beaamde dat ook nog eens.
Dat is wel te doen hoor! Al zul je wel keuzes moeten maken. Als je 2 weken voor ieder land hebt, kun je een hoop highlights wel zien. Voor Nicaragua zou ik overigens minimaal 3 weken uittrekken.quote:Op zondag 24 januari 2010 15:51 schreef MarkaD het volgende:
Ik heb ook geboekt! Vertrek op 3 juli naar Guatemala en heb op 23 augustus een vlucht van Panama naar Ecuador. Is het in die tijd een beetje te doen om in ieder geval Guatemala, Honduras, Nicaragua en Panama te zien? Ik had liever ook meer tijd gehad maar dat zit er helaas niet in. Misschien beperken we het maar tot een paar landen dan.
Nicaraguaquote:Op vrijdag 22 januari 2010 21:29 schreef Foeske het volgende:
Jaaah, ik heb geboekt! 11 maart vlieg ik naar Panama en 7 april kom ik terug vanuit Nicaragua... en ik heb er uiteraard heel veel zin in.
Weet nog niet heel precies wat ik allemaal ga zien, en ik denk dat ik het meeste ook gewoon lekker ter plaatse ga bepalen. Maar ik ben wel van plan te eindigen op de Corn Islands![]()
Ik denk dat ik ook maar langs het Panama kanaal ga. Het lijkt me eigenlijk helemaal niet zo boeiend, maar ik lees er toch overal over al een must-see. En als ik er toch ben... Maar wat vonden jullie daar eigenlijk van?
Nog tips voor een leuke buurt in Panama City waar ik m'n eerste hostel moet zoeken?
En doe in Guatemala alleen de hoogtepunten: Tikal, Lago de Atitlán, Pacaya als deze actief is en eventueel Semuc Champey en Laguna Lachua. Die plekken zijn fantastisch, de rest van het land is matig (en slecht voor je gezondheid).quote:Op maandag 25 januari 2010 10:39 schreef renzell het volgende:
[..]
Dat is wel te doen hoor! Al zul je wel keuzes moeten maken. Als je 2 weken voor ieder land hebt, kun je een hoop highlights wel zien. Voor Nicaragua zou ik overigens minimaal 3 weken uittrekken.Maar goed, da's persoonlijk.
Pacaya is altijd actief toch? Verder is Antigua toch ook wel een mooi stadje en is LIvingston ook wel de moeite waard.quote:Op maandag 25 januari 2010 15:05 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
En doe in Guatemala alleen de hoogtepunten: Tikal, Lago de Atitlán, Pacaya als deze actief is en eventueel Semuc Champey en Laguna Lachua. Die plekken zijn fantastisch, de rest van het land is matig (en slecht voor je gezondheid).
Pacaya is altijd actief idd, maar op sommige momenten écht actief, met lava. Dan is het een must-see, zo dicht bij stromende lava kom je bijna nergens ter wereld.quote:Op maandag 25 januari 2010 16:26 schreef Blik het volgende:
[..]
Pacaya is altijd actief toch? Verder is Antigua toch ook wel een mooi stadje en is LIvingston ook wel de moeite waard.
Ja, ik vond Antigua wel een mooi stadje verder. En natuurlijk een ideale uitvalsbasis voor Pacaya. En je verblijft er vaak toch wel omdat je toch niet in Guatemala City wilt zijn. Ik had dus blijkbaar geluk bij Pacaya, echt op paar meter van stromend lava gestaanquote:Op maandag 25 januari 2010 18:11 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Pacaya is altijd actief idd, maar op sommige momenten écht actief, met lava. Dan is het een must-see, zo dicht bij stromende lava kom je bijna nergens ter wereld.
De omgeving van Rio Dulce en Livingstone is ook wel aardig ja. Je kunt onderweg van- of naar Tikal een stop-over maken in Rio Dulce en dan de boot door de kloof naar Livingstone nemen.
Antigua vond ik echt geen reet aan... Maar ik was al in Oaxaca (Mexico) geweest, wat er nagenoeg hetzelfde uitziet. Alleen dan in Mexico, dus met bijbehorend bizar goed eten!
Wij hebben de ochtend-trip gedaan. Was het wel te doen om in het donker naar beneden te lopen?quote:Op dinsdag 26 januari 2010 00:20 schreef renzell het volgende:
Wij ook ja, en dan marshmallows roosteren boven de lava.Bizar! Aan de ene kant afschuwelijk vond ik, om met een hele troep toeristen daar te staan. Aan de andere kant prachtig, een andere wereld. Zeker toen de zon onder begon te gaan (zorg voor goede flashlights!) was het een maanlandschap van betoverende schoonheid.
Wij hadden ook gehoord dat het daar 's avonds ging gebeuren. Maar het was er maar rustig. Ik heb me beter vermaakt in Zona Viva. Maar dat is niet echt een omgeving om een hotel te hebben.quote:Op maandag 25 januari 2010 12:13 schreef Hik het volgende:
[..]
Als je wat meer Panamees wilt stappen kun je wellicht beter niet te ver van de Calle Uruguay gaan zitten met je hostel.
Ik ben meerdere keren in zowel Oaxaca als Antigua geweest en vind die 2 echt niet met elkaar te vergelijken hoor. Oaxaca is veel opgeruimder, gestructureerder dan Antigua en natuurlijk een stuk rijker. Prachtige stad!quote:Op maandag 25 januari 2010 18:11 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Pacaya is altijd actief idd, maar op sommige momenten écht actief, met lava. Dan is het een must-see, zo dicht bij stromende lava kom je bijna nergens ter wereld.
De omgeving van Rio Dulce en Livingstone is ook wel aardig ja. Je kunt onderweg van- of naar Tikal een stop-over maken in Rio Dulce en dan de boot door de kloof naar Livingstone nemen.
Antigua vond ik echt geen reet aan... Maar ik was al in Oaxaca (Mexico) geweest, wat er nagenoeg hetzelfde uitziet. Alleen dan in Mexico, dus met bijbehorend bizar goed eten!
Wij waren daar op een zaterdag, en toen was het er toch wel flink druk.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 10:21 schreef WimTol het volgende:
[..]
Wij hadden ook gehoord dat het daar 's avonds ging gebeuren. Maar het was er maar rustig. Ik heb me beter vermaakt in Zona Viva. Maar dat is niet echt een omgeving om een hotel te hebben.
Oh, San Christobal, dat was een andere tegenvaller... Niet mijn type stadjes dus!quote:Op dinsdag 26 januari 2010 10:33 schreef Vogue het volgende:
[..]
Ik ben meerdere keren in zowel Oaxaca als Antigua geweest en vind die 2 echt niet met elkaar te vergelijken hoor. Oaxaca is veel opgeruimder, gestructureerder dan Antigua en natuurlijk een stuk rijker. Prachtige stad!
Antigua is even koloniaal als Oaxaca, maar rommeliger, leuke binnentuintjes met fonteinen, en er zijn veel mooie ruïnes van kerken die je kan bezoeken.
Als ik Antigua dan toch met een andere stad moet vergelijken denk ik eerder aan San Cristobal de las Casas
Absoluut (mits een goede zaklamp, want donker = donker = donker = huel donker!), maar om de zoveel honderd meter stond een bewapende man (ter bescherming van toeristen) en dat was daar blijkbaar ook echt nodig. Niet echt een lekker idee dus. Fysiek was het zeker te doen.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 09:05 schreef Blik het volgende:
[..]
Wij hebben de ochtend-trip gedaan. Was het wel te doen om in het donker naar beneden te lopen?
Ben je er recent geweest? In 2007 geen guns gezien...quote:Op dinsdag 26 januari 2010 12:13 schreef renzell het volgende:
[..]
Absoluut (mits een goede zaklamp, want donker = donker = donker = huel donker!), maar om de zoveel honderd meter stond een bewapende man (ter bescherming van toeristen) en dat was daar blijkbaar ook echt nodig.
Graciasquote:Op maandag 25 januari 2010 10:39 schreef renzell het volgende:
[..]
Dat is wel te doen hoor! Al zul je wel keuzes moeten maken. Als je 2 weken voor ieder land hebt, kun je een hoop highlights wel zien. Voor Nicaragua zou ik overigens minimaal 3 weken uittrekken.Maar goed, da's persoonlijk.
Ik heb ondertussen wel begrepen dat het een tijd geleden is dat je in Nicaragua was, maar wat zijn dat nog meer highlights in dat land? Moet zeggen dat ik m'n Lonely Planet nog niet heel goed heb bestudeerd, maar buiten Leon en Corn Islands zag ik zo gauw nog geen echte hoogtepunten volgens mij... Nog meer must-sees?quote:Op maandag 25 januari 2010 10:39 schreef renzell het volgende:
[..]
2009; jan t/m maart.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 13:24 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Ben je er recent geweest? In 2007 geen guns gezien...
Zona Viva ben ik ook geweest. Op zich wel vermaakt, maar ik vind het toch geen aanrader. Alles is binnen, dus je moet steeds maar gokken of het ergens leuk is en op staat zie je alleen maar mensen van de ene naar de andere plek lopen. Bovendien zijn er geen restaurants. Op Calle Uruguay heb je ook genoeg terrasjes en heerlijke restaurants. Bovendien vond ik het sfeervoller; Zona Viva is allemaal vorige week gebouwd; vond ik toch wat minder.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 10:21 schreef WimTol het volgende:
[..]
Wij hadden ook gehoord dat het daar 's avonds ging gebeuren. Maar het was er maar rustig. Ik heb me beter vermaakt in Zona Viva. Maar dat is niet echt een omgeving om een hotel te hebben.
Granada en Ometepe in elk geval. Verder zijn Massaya, San Juan del Sur en Matagalpa ook zeker de moeite waard, maar vulkanen, schildpadden en bergen heb je ook wel in andere Midden-Amerikaanse landen (al zijn ze wel rustiger in Nicaragua waarschijnlijk). Ometepe is wel echt uniek, niet te missen.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 11:51 schreef Foeske het volgende:
[..]
Ik heb ondertussen wel begrepen dat het een tijd geleden is dat je in Nicaragua was, maar wat zijn dat nog meer highlights in dat land? Moet zeggen dat ik m'n Lonely Planet nog niet heel goed heb bestudeerd, maar buiten Leon en Corn Islands zag ik zo gauw nog geen echte hoogtepunten volgens mij... Nog meer must-sees?
In juli is het de drukste periode in Guatemala, veel Amerikanen (uit de VS dus). Ik zou alleen wat hoogtepunten doen in Guatemala en dan zo snel mogelijk het 'ongerepte' Midden Amerika gaan verkennen!quote:Op dinsdag 2 februari 2010 09:27 schreef krapula het volgende:
Goed, er is het een en ander veranderd aan onze reis, het gaat hierbij met name over de duur van de vakantie. Blijven nu vijf weken ipv vier in midden amerika. Wat raden mensen aan? We zijn eigenlijk van plan met name Guatemala te bezoeken. Is dit een goede keus om een indruk te krijgen van cultuur + bevolking van midden amerika? Ben iig van plan me komende maanden op de taal te storten, hoor van veel kanten dat het leren van de taal zeker de moeite waard is.
Nog een andere vraag: ik fotografeer graag... is het mogelijk te reizen met een digitale spiegelreflex + een hele rij aan lenzen? Of is dit vragen om problemen? On azië was dit niet zo'n probleem, maar overvallen/diefstal is daar geloof ik ook minder aanwezig dan in centraal amerika. Of zit ik er naast?
Ik heb er zin in! Het kan mij niet snel genoeg Juli zijn
Wat een bouwtempo, ik gok erop dat het hele Panama-kanaal ook wel in een maand klaar is danquote:Op maandag 1 februari 2010 12:54 schreef Hik het volgende:
[..]
Bovendien vond ik het sfeervoller; Zona Viva is allemaal vorige week gebouwd; vond ik toch wat minder.
Thanks! Ometepe had ik ondertussen ook al op m'n lijstje gezet ja, en de rest ga ik nog eens rustig bestuderen. Maar leuk om in ieder geval ook een aantal namen al te horen die mij nog niet bekend waren...quote:Op maandag 1 februari 2010 12:59 schreef Hik het volgende:
[..]
Granada en Ometepe in elk geval. Verder zijn Massaya, San Juan del Sur en Matagalpa ook zeker de moeite waard, maar vulkanen, schildpadden en bergen heb je ook wel in andere Midden-Amerikaanse landen (al zijn ze wel rustiger in Nicaragua waarschijnlijk). Ometepe is wel echt uniek, niet te missen.
Tja, en ik ben ook echt een sucker voor Managua. Ik weet ook wel dat het een rare-niet mooie stad is, maar het heeft iets heel bijzonders, juist omdat geen toerist er blijft. Het uitgaansleven is geweldig en het centrum-dat-geen-centrum is is gewoon een hele bijzondere historische plek.
thx voor reactie. Camera gaat dus gewoon meequote:Op dinsdag 2 februari 2010 10:29 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
In juli is het de drukste periode in Guatemala, veel Amerikanen (uit de VS dus). Ik zou alleen wat hoogtepunten doen in Guatemala en dan zo snel mogelijk het 'ongerepte' Midden Amerika gaan verkennen!
Je kunt gerust een camera meenemen, maar ga er niet mee te koop lopen en hou hem altijd bij je in een onopvallende tas.
Voorbeeldje hoe het niet moet: Ik ontmoette ooit eens een Duitser in Quito die z'n rugtas met drie camera's en alle toebehoren even voor zich neerzette tussen z'n voeten, om wat te pakken. Komt er een dief aan en alles was weg...
quote:Op dinsdag 2 februari 2010 10:42 schreef Blik het volgende:
[..]
Wat een bouwtempo, ik gok erop dat het hele Panama-kanaal ook wel in een maand klaar is dan
Terug naar Rivas en vanaf daar een bus naar de grens. Lopend de grens over en in Costa Rica een bus pakken naar een plaats daar (Liberia bijvoorbeeld). En een taxi San Juan de Sur - grens is volgens mij ook niet zo duur.quote:Op maandag 22 februari 2010 17:32 schreef Multivitamine het volgende:
Ik wil begin Juli richting Costa Rica gaan, vanuit Granada. Maar ondertussen wil ik bijvoorbeeld ook in San Juan del Sur verblijven. Ik weet dat ik vanuit Granada gewoon de bus kan pakken naar Rivas, en vanuit daar een taxi naar San Juan del Sur.. Maar kan ik vanuit San Juan del Sur een beetje makkelijk in Costa Rica komen per lokale bus? Of snelbus? Het is namelijk niet zo heel ver van CR vandaan..
quote:Op vrijdag 26 februari 2010 19:06 schreef Individual het volgende:
Heb net een vlucht naar Panama voor 2 mei geboekt. We vliegen op de 18e weer terug vanuit Guatemala.
Dat zou rap zijn inderdaadquote:Op zaterdag 27 februari 2010 03:38 schreef Hik het volgende:
[..]![]()
Welke 18e ga je nou terug?
Of bedoel je dat je al die landen gaat bezoeken in 16 dagen?
Maar ik neem aan dat als dat daar het geval is, het wel op meer plaatsen in Panama/Costa Rica/Nicaragua het geval is toch? Nou ja, als ik hier vertrek moet ik toch ook warm gekleed zijn, dus dat komt dan wel goedquote:Op donderdag 25 februari 2010 07:57 schreef staticdata het volgende:
Mocht je naar Monte Verder in CR gaan dan is mijn advies om wel i.i.g warmere kleren bij je te hebben. 's avonds koelt het daar af tot een graadje of 5.
16 dagen ja. Volgens mij hebben we die discussie wel eens over mijn andere reizen gehad. Ik ben soms eenmaal een hoge snelheid toerist. Zie het als een orientatie voor als ik grijs ben.quote:Op zaterdag 27 februari 2010 03:38 schreef Hik het volgende:
[..]![]()
Welke 18e ga je nou terug?
Of bedoel je dat je al die landen gaat bezoeken in 16 dagen?
Ik heb wireless niet veel geprobeerd, maar heb het met name in Panama veel gezien. Sim in Panama zou geen probleem moeten zijn. Costa Rica verbaasde me in dat opzicht: ik heb even gezocht naar een chip, maar mobiel blijkt in CR een staatsmonopolie te zijn. Ik zocht me de blubber in elk geval en begreep van mensen dat het niet zo simpel is als een chipje kopen in (bijvoorbeeld) Ecuador. Ik heb geen idee of er operators zijn die roaming bieden (op een lokale chip) door heel Midden-Amerika (dat lijkt me wel handig als je in zo'n korte tijd in zoveel landen bent). Costa Rica waarschijnlijk niet dus.quote:Op zaterdag 27 februari 2010 13:09 schreef Individual het volgende:
Mini laptop gaat wel mee, maar ik hoop dat ie niet aanhoeft. Hoe zit het eigenlijk met wi-fi of een data sim?
Corn Islands doe ik wel een keer apart dan. Waarom duurt vliegen 3 dagen??quote:Op zaterdag 27 februari 2010 13:40 schreef Hik het volgende:
Sorry, ik dacht echt dat ik het verkeerd begreep...
Ik dat geval heb je misschien niet heel veel meer tijd dan de dingen die je noemt. Ik zou bij Nica altijd de corn islands meenemen, maar dat kost wel wat tijd. Zelfs als je zou vliegen ben je wel een dag of drie kwijt als je daar een dagje of 1,5 wilt zijn en dan ben je nog niet op small corn. Ik denk dat je een minimum van 5 dagen wilt hebben wil je het een beetje kunnen zien. Waarschijnlijk geen optie dus.
Verder was San Blas voor mij het absolute hoogtepunt van Panama (ik denk dat Blik dit zal bevestigen). Maar eigenlijk geldt daar hetzelfde voor.
Vliegen duurt natuurlijk geen drie dagen...quote:Op zaterdag 27 februari 2010 14:02 schreef Individual het volgende:
[..]
Corn Islands doe ik wel een keer apart dan. Waarom duurt vliegen 3 dagen??
Zijn er naast internet cafes ook wifi hotspots?
Ah oke!quote:Op zondag 28 februari 2010 01:00 schreef Hik het volgende:
Ik denk niet dat ik snel 2 weken naar de Corn Islands zou gaan. Het is er heel mooi, maar het is echt een relax-plek. Dat houd ik nooit langer dan een dag of 5 vol...
pff, wat een tempo. Alleen voor het Guatemala gedeelte ben je al op z'n minst 5 a 6 dagen kwijt. je moet bedenken dat je dagen dan als volgt ingedeeld worden. reisdag - bezienswaardigheid - reisdag - bezienswaardigheid - reisdag - etc. Lijkt me echt slopendquote:Op zondag 28 februari 2010 11:01 schreef Elvira-1986 het volgende:
17 april tot 5 mei gaan mijn vriend en ik naar Mexico, Belize en Guatemala. We landen op de 17e in Cancun en vertrekken 5 mei vanaf Ciudad Guatemala. Ik heb er ontzettend veel zin in! Slechts 18 daagjes, helaas kon mijn vriend niet langer vrij krijgen.
Onze planning:
Mexico - Playa del Carmen(hotel 1e nacht)
Mexico - Tulum
Mexico - Chichen Itza(dagtrip zo mogelijk)
Mexico - Sian Ka'an bioreservaat(dagtrip)
Belize - Caye Caulker
Belize - Community baboon sanctuary(dagtrip)
Guatemala - Tikal
Guatemala - Lake Atitlan
Guatemala - Antiqua
Het is een redelijk vol 'programma', maar wij zien altijd wel ter plaatse hoe het uitpakt. Kan net zo goed dat we het ergens leuk vinden en daar 5 dagen blijven hangen. Ook prima. Zolang we het naar ons zin hebben, hebben wij een leuke vakantie. Het plan is om het meeste met de bus te doen, maar eventueel is er wel genoeg budget voor een huurauto of binnenlandse vluchten. Ik ben echt heel erg benieuwd en lees dit topic al een tijdje mee(eindelijk een motivatie om toch die Fok account eens aan te maken.)
Wat is trouwens de beste manier om geld mee te nemen?
Cash, CC & Traveler Cheques? Of hoeven die laatste niet persé? Waar kan ik geld opnemen met mijn bankpas(Rabobank wereldpas?)
Yep, was absoluut een hoogtepunt (jammer dat de bereikbaarheid zo ruk is)quote:Op zaterdag 27 februari 2010 13:40 schreef Hik het volgende:
Verder was San Blas voor mij het absolute hoogtepunt van Panama (ik denk dat Blik dit zal bevestigen). Maar eigenlijk geldt daar hetzelfde voor.
quote:Op maandag 1 maart 2010 08:41 schreef Blik het volgende:
reisdag - bezienswaardigheid - reisdag - bezienswaardigheid - reisdag - etc. Lijkt me echt slopend
Is dat zo? Ik moet thuis weer werkenquote:Op maandag 1 maart 2010 10:34 schreef Individual het volgende:
[..]
Het is ook slopend, maar je kan thuis uitrusten.
Inderdaad vol, maar prima haalbaar.quote:Op zondag 28 februari 2010 11:01 schreef Elvira-1986 het volgende:
17 april tot 5 mei gaan mijn vriend en ik naar Mexico, Belize en Guatemala. We landen op de 17e in Cancun en vertrekken 5 mei vanaf Ciudad Guatemala. Ik heb er ontzettend veel zin in! Slechts 18 daagjes, helaas kon mijn vriend niet langer vrij krijgen.
Onze planning:
Mexico - Playa del Carmen(hotel 1e nacht)
Mexico - Tulum
Mexico - Chichen Itza(dagtrip zo mogelijk)
Mexico - Sian Ka'an bioreservaat(dagtrip)
Belize - Caye Caulker
Belize - Community baboon sanctuary(dagtrip)
Guatemala - Tikal
Guatemala - Lake Atitlan
Guatemala - Antiqua
Prima haalbaar lijkt me overdrevenquote:Op maandag 1 maart 2010 13:09 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Inderdaad vol, maar prima haalbaar.
sowieso lijkt deze volgorde me handiger:
Tikal - Antigua - Lago Atitlan - Guatemala City
Maar je kunt Atitlan en Antihua ook wel in jouw volgorde doen hoor, is alleen een langere reis.
De buien die vallen zijn vaak wel in tropische vorm. Dus een korte stevige bui. Een kleine paraplu en een poncho zou ik altijd meenemen als ik jou wasquote:Op zaterdag 6 maart 2010 11:30 schreef Foeske het volgende:
Nog een paar daagjes en dan is het zover, dus ik ben volop bezig met de voorbereidingen.
Helaas regent het op dit moment meer in Panama dan wat normaal is in deze 'droge' maand volgens mij. Iemand advies over wat mee te nemen? Want ik weet niet zo goed hoe ik de regenbuien in moet schatten.
Een echte regenjas lijkt me nogal warm bij 30 graden, maar een poncho is wellicht handig? Of zou ik het gewoon prima afkunnen met paraplu?
Alvast bedankt voor de tips!
Zou ik niet doen, hebben de eerste twee jaar ook van die goedkope poncho's gekocht. En uiteindelijk gooi je ze op de helft van de vakantie al weg omdat het ondingen zijn en je totaal niet droog blijft. Kunt beter iets duurdere varianten kopen bij de Perry Sport die veel comfortabeler zijn.quote:Op zondag 7 maart 2010 09:22 schreef Elvira-1986 het volgende:
Ik zag van de week bij de Xenos poncho's liggen die er aardig uitzagen voor ¤7,99.
Veel plezier!
Helemaal mee eens, moet echter wel een regenjas zijn van goede kwaliteit en dat is toch een aardige investering. Dit in tegenstelling tot een poncho/parapluquote:Op zondag 7 maart 2010 13:06 schreef Hik het volgende:
Als Bocas in je planning zit zou ik zéker regenspullen meenemen...![]()
Ik vind een regenjas toch altijd handiger hoor. Ik heb een heel fijn jack dat een goede ventilatie heeft en dat ik op kan vouwen tot het héél klein is. Punt is dat ik regenjacks (op deze en andere reizen) vooral lang(er) draag in open transport (fietsen, brommers, open trucks) of als je ergens actief bezig bent en dan zijn ponchos (en paraplu!) echt niet handig.
Ja, en dat is dus mijn probleem. Heb niet zo'n zin om voor 4 weken veel geld uit te geven... Inderdaad zou het tijdens een hike ofzo wel ideaal zijn, maar laat ik dus maar hopen dat het allemaal meevalt. Gelukkig is regen bij 30 graden minder erg dan regen bij 5 graden, dus ik zal het wel overlevenquote:Op zondag 7 maart 2010 15:05 schreef Blik het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, moet echter wel een regenjas zijn van goede kwaliteit en dat is toch een aardige investering. Dit in tegenstelling tot een poncho/paraplu
Dat kan prima, maar je moet wel keuzes maken, het is natuurlijk niet zo heel lang. Kijk van tevoren wat je interessant lijkt en sla de (voor jou) minder interessante stukken over.quote:Op maandag 8 maart 2010 18:36 schreef Almanack het volgende:
Sta op het punt te boeken, maar even checken of het geen idioot plan is :-)
weg: 25 juni (of in de buurt..) naar Panama City
terug: 15 augustus vanaf Mexico City
Kan eventueel ook in omgekeerde volgorde.. Hoef niet elk land onderweg helemaal te leren kennen, wil vooral lekker reizen en veel verschillende dingen zien, en mensen leren kennen. Is dit een totaal onmogelijke opgave? In 7 weken moet die afstand toch lukken?
Ben benieuwd wat jullie experts ervan vinden...
Inderdaad, daar land ik. Dan is dat misschien nog wel een tip inderdaad...dankje. En heb sowieso wat wegwerpponchos bij dus ik zal vast niet verdrinkenquote:Op maandag 8 maart 2010 11:31 schreef Hik het volgende:
Je landde niet eerst in Panama city toch?
In dat geval kun je namelijk dáár een regenjas kopen. Ik heb een nieuw jack gekocht in de Nike Factory Store daar. Was 50 dollar en is echt een perfect jack.
Als je van surfen of duiken houdt zou je ook naar Santa Catalina kunnen gaan en gaan duiken bij Isla Coiba, ongekend mooi. En op zich kun je je geen buil vallen aan Boquete of Bocas del Toro, het ligt op de weg naar Costa Rica en vanaf beide plekken kun je heel makkelijk doorgaan naar Costa Rica. Ik vond Bocas tegenvallen, maar had ook alleen maar regen. Boquete was wel aardig, kunt er goed eten en leuk wandelen. Mooie omgeving. Alleen erg veel Americanosquote:Op maandag 8 maart 2010 22:16 schreef Foeske het volgende:
[..]
Inderdaad, daar land ik. Dan is dat misschien nog wel een tip inderdaad...dankje. En heb sowieso wat wegwerpponchos bij dus ik zal vast niet verdrinken
Wat vinden jullie trouwens van Boquete? Ik wil na Panama Citty waarschijnlijk nog één (maar kan natuurlijk altijd meer worden als het zo uitkomt) plaats in Panama zien. Tot nu toe lijkt dat park met de vulkaan en met de mooie vogels me het meest interessant. Maar ik lees overal over Boquete, al lijkt het mij niet echt heel bijzonder. Vergis ik me? En wat raden jullie anders nog aan?
Ik ga overigens in het vliegtuig uitgebreid de Lonely Planet lezen, dus dan kom ik waarschijnlijk nog genoeg interessante plekken tegen, maar ik kon op internet niet bijzonder veel vinden, dus vandaar.
Ja ik lees overal over Bocas del Toro en San Blas natuurlijk, maar ik ben van plan m'n reis te eindigen op de Corn Islands en om nou de helft van m'n reis aan tropische eilanden te besteden... Klinkt niet verkeerd natuurlijk, maar ik hou het graag een beetje gevarieerd!
Ik zou Boquete overslaan dan inderdaad. Vond ik zeker geen hoogtepunt in Panama. Wel gelachen om al die rare Amerikanen, en de omgeving is mooi, maar zou dan inderdaad kiezen voor een national park of Santa Cathalina.quote:Op maandag 8 maart 2010 22:16 schreef Foeske het volgende:
[..]
Inderdaad, daar land ik. Dan is dat misschien nog wel een tip inderdaad...dankje. En heb sowieso wat wegwerpponchos bij dus ik zal vast niet verdrinken
Wat vinden jullie trouwens van Boquete? Ik wil na Panama Citty waarschijnlijk nog één (maar kan natuurlijk altijd meer worden als het zo uitkomt) plaats in Panama zien. Tot nu toe lijkt dat park met de vulkaan en met de mooie vogels me het meest interessant. Maar ik lees overal over Boquete, al lijkt het mij niet echt heel bijzonder. Vergis ik me? En wat raden jullie anders nog aan?
Ik ga overigens in het vliegtuig uitgebreid de Lonely Planet lezen, dus dan kom ik waarschijnlijk nog genoeg interessante plekken tegen, maar ik kon op internet niet bijzonder veel vinden, dus vandaar.
Ja ik lees overal over Bocas del Toro en San Blas natuurlijk, maar ik ben van plan m'n reis te eindigen op de Corn Islands en om nou de helft van m'n reis aan tropische eilanden te besteden... Klinkt niet verkeerd natuurlijk, maar ik hou het graag een beetje gevarieerd!
San Blas is alleen wel echt back to basics, geen luxe te bekennen. En dat moet je ook maar willenquote:Op dinsdag 9 maart 2010 11:31 schreef Hik het volgende:
[..]
Ik zou Boquete overslaan dan inderdaad. Vond ik zeker geen hoogtepunt in Panama. Wel gelachen om al die rare Amerikanen, en de omgeving is mooi, maar zou dan inderdaad kiezen voor een national park of Santa Cathalina.
Qua tropische eilanden: Ik zou San Blas en Corn islands doen dan. San Blas is echt zeldzaam mooi, indianen, verlaten gevoel. Bocas is echt meer Caraïbische sfeer en ook mooi, maar meer bevolkt en meer toeristen. Ik weet niet Hoe Corn Islands nu zijn, maar ga er vanuit dat het nog steeds een stuk meer authentiek is dan Bocas en óók die Caraïbische sfeer.
Thanks!! Zal de tips meenemen ;-)quote:Op maandag 8 maart 2010 19:34 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Dat kan prima, maar je moet wel keuzes maken, het is natuurlijk niet zo heel lang. Kijk van tevoren wat je interessant lijkt en sla de (voor jou) minder interessante stukken over.
Over het tweede deel van je reis heb ik wel wat ideeën:
Om iets te zien van Mexico tussen de Guatemalteekse grens en Mexico City, zou ik daar wel minimaal twee weken voor uit trekken. Dan kun je bijvoorbeeld Palenque, Oaxaca en Mexico City plus de omgevingen daarvan bekijken en onderweg nog wat meepakken in Veracruz of Puebla state. Van Tikal in Guatemala ben je relatief makkelijk in Palenque (via tour companies van deur tot deur).
Een andere optie is vanaf Tikal is naar Belize en Yucatan te reizen en via een noordelijker route naar Mexico City te gaan. Al zul je, nadat je al heel Midden Amerika hebt doorkruist, mogelijk minder behoefte hebben aan jungle en tempels (zoals ook in Yucatan) en wil je in Mexico misschien meer van grote steden-cultuur, het strand of lekker eten genieten. Alles is mogelijk in die regio!
ok, dan heb ik gewoon erg back to basics gezeten, hutje met bedden op palen. zandgrond, gezamenlijke voorzieningen, geen elektriciteit etc.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 21:13 schreef Hik het volgende:
Het hangt er ook vanaf waar je zit op San Blas volgens mij. Bij ons viel dat verschikkelijke basic wel mee hoor. Ok, het was geen luxe bungalow ofzo en het was koud water (maar dat maakt niets uit, want het is daar warm). Verder een prima bed, schoon, eigen voorzieningen, veel ruimte en electriciteit tot een uur of negen. Heb het met heel wat meer basic moeten doen...![]()
We hebben daar geen regen gehad trouwens.
o.a. TACA, Copa en Mexicana vliegen vanuit Guatemala City en/of Tegucigalpa.quote:Op zondag 14 maart 2010 17:09 schreef mrkanarie het volgende:
Ik zoek een goedkope enkele vlucht van Guatemala/Honduras terug naar Mexico-stad in augustus. Iemand enige tips over maatschappijen of luchthavens waar veel op wordt gevlogen?
Als je weinig tijd hebt en grote afstanden wilt overbruggen zou ik juist geen auto huren. Het voordeel van de bus is dat je nog eens een nachtbus kan nemen en dan de volgende dag een stuk bent opgeschoten. Met de auto zou ik nooit 's nachts gaan rijden in elk geval.quote:Op zondag 14 maart 2010 11:10 schreef Elvira-1986 het volgende:
Iemand ervaring met het huren van een auto in Guatemala? Wij zitten er aan te denken om in Flores een auto te huren en die bij de luchthaven(Guatemala City) weer in te wisselen. Met name vanwege de uitgestrektheid van onze route(el peten, antiqua, lago atitlan) en onze beperkte tijd. Complicatie: Als we dat doen wil ik dat niet van tevoren vast leggen en gewoon ter plaatse regelen. Is dat realistisch?
Ben benieuwd naar zowel positieve als negatieve ervaringen. Meer over de bussen in Guatemala is ook welkom(per bus reizen doen we in ieder geval in Mexico & Belize.)
Om nog even hierop in te gaan, zou het sowieso niet aanraden om van Flores naar Guatemala City een auto te huren. Vooral het stuk tussen rond Coban en dan richting Guatemala City is "levensgevaarlijk". Bussen en vrachtwagens racen je aan alle kanten voorbij, en dat midden in de bergen. Heb regelmatig doodsangsten uitgestaan op dat stuk weg.quote:Op zondag 14 maart 2010 11:10 schreef Elvira-1986 het volgende:
Iemand ervaring met het huren van een auto in Guatemala? Wij zitten er aan te denken om in Flores een auto te huren en die bij de luchthaven(Guatemala City) weer in te wisselen. Met name vanwege de uitgestrektheid van onze route(el peten, antiqua, lago atitlan) en onze beperkte tijd. Complicatie: Als we dat doen wil ik dat niet van tevoren vast leggen en gewoon ter plaatse regelen. Is dat realistisch?
Ben benieuwd naar zowel positieve als negatieve ervaringen. Meer over de bussen in Guatemala is ook welkom(per bus reizen doen we in ieder geval in Mexico & Belize.)
En de andere route, via de Caribische kust, is ook levensgevaarlijk. Maar dan vanwege gewapende overvallen. Het eerste wat ik dacht, toen ik je vraag las: OMG! Wat ben je van plan... Nee, ik zou zeker geen auto huren daar.quote:Op maandag 15 maart 2010 12:40 schreef Blik het volgende:
[..]
Om nog even hierop in te gaan, zou het sowieso niet aanraden om van Flores naar Guatemala City een auto te huren. Vooral het stuk tussen rond Coban en dan richting Guatemala City is "levensgevaarlijk". Bussen en vrachtwagens racen je aan alle kanten voorbij, en dat midden in de bergen. Heb regelmatig doodsangsten uitgestaan op dat stuk weg.
Wiedermal dank! Maar, zit nu bijna te boeken, en kan de reis (25-6 t/m 15-8) beide kanten opmaken (Mexico naar Panama, of andersom), scheelt elkaar niet zoveel in kosten. Iemand een duidelijke reden waarom het ene beter is dan het ander, anders neem ik de goedkoopste maar gewoonquote:Op maandag 8 maart 2010 19:34 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Dat kan prima, maar je moet wel keuzes maken, het is natuurlijk niet zo heel lang. Kijk van tevoren wat je interessant lijkt en sla de (voor jou) minder interessante stukken over.
Over het tweede deel van je reis heb ik wel wat ideeën:
Om iets te zien van Mexico tussen de Guatemalteekse grens en Mexico City, zou ik daar wel minimaal twee weken voor uit trekken. Dan kun je bijvoorbeeld Palenque, Oaxaca en Mexico City plus de omgevingen daarvan bekijken en onderweg nog wat meepakken in Veracruz of Puebla state. Van Tikal in Guatemala ben je relatief makkelijk in Palenque (via tour companies van deur tot deur).
Een andere optie is vanaf Tikal is naar Belize en Yucatan te reizen en via een noordelijker route naar Mexico City te gaan. Al zul je, nadat je al heel Midden Amerika hebt doorkruist, mogelijk minder behoefte hebben aan jungle en tempels (zoals ook in Yucatan) en wil je in Mexico misschien meer van grote steden-cultuur, het strand of lekker eten genieten. Alles is mogelijk in die regio!
Thanks, goede tip.. Kon niet echt verschil zien, dus maar geboekt naar Mexico, en terug vanaf Panama.. zin inquote:Op maandag 15 maart 2010 20:50 schreef Elvira-1986 het volgende:
Je zou eventueel rekening kunnen houden met het gemiddelde weer(regen.) Geen idee of er onderling een noemenswaardig verschil in is. Voor de rest geen suggesties.
Op holidaycheck kan je zonuren, regendagen & temperatuur checken van veel verschillende landen.
Gem. weer Mexico
Ja, allemaal al nagekeken, maar allemaal boven de 400 dollar voor een enkele vlucht.quote:Op maandag 15 maart 2010 11:01 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
o.a. TACA, Copa en Mexicana vliegen vanuit Guatemala City en/of Tegucigalpa.
Aeromexico vliegt vanuit San Pedro Sula.
Teguicigalpa - Mexico City is precies $400 / ¤ 300. Via Guatemala city, met noodzakelijke overnachting.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 17:26 schreef mrkanarie het volgende:
[..]
Ja, allemaal al nagekeken, maar allemaal boven de 400 dollar voor een enkele vlucht.
druk gemaakt om niksquote:Op dinsdag 16 maart 2010 19:03 schreef Foeske het volgende:
p.s. Het weer is geweldig. Heb spijt dat ik m´n regenjas heb meegenomen en heb m´n paraplu al weggegooid... maar ben blij met de zon!
Ook zonder duiken vond ik het de moeite waard. Je kunt ook regelen om op een "duikersboot" mee te gaan naar Coiba voor een dagje.quote:Op woensdag 17 maart 2010 08:53 schreef Blik het volgende:
Als je een onvergetelijke duikervaring wil moet je absoluut naar Santa Catalina gaan
Ik heb niet gesnorkeld, dus daar kan ik niks over zeggen. Maar ik geloof je op je woordquote:Op woensdag 17 maart 2010 09:02 schreef Hik het volgende:
[..]
Ook zonder duiken vond ik het de moeite waard. Je kunt ook regelen om op een "duikersboot" mee te gaan naar Coiba voor een dagje.
Zou gewoon prima moeten zijnquote:Op zaterdag 20 maart 2010 16:27 schreef Almanack het volgende:
Heb ticket intussen gekocht (van Mexico naar Panama reizen, in 8 weken).. Nu beetje aan het kijken naar wat ik nodig heb. Heb geen centraal backpack-tips forum gevonden, dus vraag het hier maar dan![]()
Zat in eerste instantie een beetje budget te kijken naar rugzakken, en zag deze:
http://www.perrysport.nl/(...)wildebeast/zoek_yes/
Iemand die er wat meer vanaf weet? 65 liter zou goed moeten zijn is me verteld, maar deze tas ook? Hoeft voor mij niet eeuwig mee te gaan, zou leuk zijn als ik er nog een paar keer mee weg kon, maar voor 10 jaar zou ie niet zijn..
Oordeel van de experts?!![]()
quote:Op dinsdag 6 april 2010 09:23 schreef Foeske het volgende:
Hik, mag ik even pesten? Little Corn was super!Heb 5 heerlijke dagen gehad daar en had makkelijk nog wat langer kunnen blijven.
Het ligt er maar net aan waar je bent. In de cloudforrests is het vanzelfsprekend mistig en (relatief) koud, in de bergen meestal ronduit koud.quote:Op woensdag 19 mei 2010 10:31 schreef fishbeer het volgende:
hoi, ik ben er toen (Mexico, Guatamala, Honduras, Belize & Cuba) geweest van begin december tot half januari en het weer was superlekker, sowieos heeft Guatemala de bijnaam Country of Eternal Spring...
Gr, Martijn
Ht klimaat is goed te doen, ook in november, denk aan 25 tot 30 graden, maar als je in de bergen komt (Guatemala is erg bergachtig), dan is het zowiezo een stuk kouderquote:Op woensdag 19 mei 2010 10:14 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Hee allemaal,
momenteel ben ik op zoek naar een vakantie voor het einde van dit jaar ... Is het te doen om november tot vlak voor kerst (in totaal 6 weken ongeveer) naar Midden-Amerika te gaan? Is het dan niet te koud / te vee lregen / huricane seizoen (zag dat dit tot half november loopt ... maar is het begin november al aflopen of is er dan nog echt kans op grote huricanes?).
Ik heb eerlijk gezegd nog geen idee voor de landen hoewel ik graag een aantal kleinere landen zou willen zien. Dus is het bijv mogelijk om in 6 weken van Belize naar Panama te gaan of kunnen we beter bijv alleen van Belize naar Nicaragua / Costa Rica gaan? We reizen graag en zitten slecht stil, dus veel zien in korte tijd is wel aan ons besteedWe rusten thuis wel weer uit
Alvast bedankt!
Ik ben afgelopen december in een kleine 3 weken van Nicaragua naar Panama gegaan. Wat tijd betreft wel te doen, maar je moet wel keuzes maken. Het weer was prima!quote:Op woensdag 19 mei 2010 10:14 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Hee allemaal,
momenteel ben ik op zoek naar een vakantie voor het einde van dit jaar ... Is het te doen om november tot vlak voor kerst (in totaal 6 weken ongeveer) naar Midden-Amerika te gaan? Is het dan niet te koud / te vee lregen / huricane seizoen (zag dat dit tot half november loopt ... maar is het begin november al aflopen of is er dan nog echt kans op grote huricanes?).
Ik heb eerlijk gezegd nog geen idee voor de landen hoewel ik graag een aantal kleinere landen zou willen zien. Dus is het bijv mogelijk om in 6 weken van Belize naar Panama te gaan of kunnen we beter bijv alleen van Belize naar Nicaragua / Costa Rica gaan? We reizen graag en zitten slecht stil, dus veel zien in korte tijd is wel aan ons besteedWe rusten thuis wel weer uit
Alvast bedankt!
Warme spullen nemen we altijd mee, dus dat is geen probleemquote:Op woensdag 19 mei 2010 12:14 schreef Vogue het volgende:
[..]
Ht klimaat is goed te doen, ook in november, denk aan 25 tot 30 graden, maar als je in de bergen komt (Guatemala is erg bergachtig), dan is het zowiezo een stuk kouderDus absoluut een dikke fleectrui meenemen, je zal hem nodighebben.
Waar wil je overnachten? Hostel of Hotel? Wil je het ter plaatse boeken of hier? Spreken jullie Spaans?quote:Op zaterdag 12 juni 2010 10:49 schreef winka het volgende:
Wij willen in januari een week of drie naar Midden-Amerika, over het land zijn we nog druk aan het discussiëren. Nu vertelde een collega dat je het beste een georganiseerde individuele reis kan boeken omdat je anders veel te veel tijd kwijt bent om overnachtingen e.d. te regelen.
Nu houden wij daar helemaal niet van, wij hebben ook nog nooit zo gereisd. Nu moet ik wel zeggen dat we voornamelijk in westerse landen op reis zijn geweest.
Wat is nu wijsheid? Zullen we echt teveel tijd kwijt zijn met het regelen van overnachtingen e.d.?
Met een Spaans woordenboekje voor Latijns-Amerika en een beetje aanleg red je het best. Op Schiphol te krijgen voor een tientje, mét uitspraak erbij en vrijwel alle standaard toeristendingen staan erin. Ik kende alleen de prille basis van voorstellen, in de tegenwoordige tijd vervoegen en een paar basisdingen als tellen, hoe laat is het etc. etc. Maar na een maand in Mexico verstond ik echt al veel en was ik in staat tot het voeren van gesprekjes. Ik kreeg echt superveel complimentjes over mijn uitspraakquote:Op zaterdag 12 juni 2010 14:27 schreef winka het volgende:
Wij spreken allebei geen woord SpaansWe willen voornamelijk in hostels overnachten en dan ter plekke boeken en ook zien waar we uitkomen.
Wat mij betreft echt onzin. Zelfs als je de taal niet spreekt is het prima te doen. Gewoon goede reisgids meenemen en een beetje flexibel zijn met betrekking tot waar je precies wilt verblijven. Ik heb in al die jaren reizen met zelden vooruit boeken vrijwel nooit problemen gehad met accomodatie, laat staan dat ik veel tijd kwijt was. Zo nu en dan gebeurt het wel eens dat er een hotel vol zit of een bus. Maar dan neem je gewoon het volgende hotel of de volgende bus. Meestal niet zo'n enorm probleem. Voordeel is dat je jezelf niet zo hoeft vast te leggen vooraf.quote:Op zaterdag 12 juni 2010 10:49 schreef winka het volgende:
Wij willen in januari een week of drie naar Midden-Amerika, over het land zijn we nog druk aan het discussiëren. Nu vertelde een collega dat je het beste een georganiseerde individuele reis kan boeken omdat je anders veel te veel tijd kwijt bent om overnachtingen e.d. te regelen.
Tof! Palenque in Chiapas Mexico ligt op je route. Zeker niet overslaan!quote:Op dinsdag 13 juli 2010 19:34 schreef krapula het volgende:
!kick!
we gaan vrijdag met z'n tweetjes richting Guatemala City, hebben hostel in Antigua geregeld incl. pick-up (we landen om 23:55) en zien voor de rest wel wat we gaan doen! We hebben 5 weken de tijd om naar Cancun te reizen
ik heb er zin in:D:D:D:D
'In de buurt' van Antigua kan je ook naar het Atitlan meer dat erg mooi was en de Pacaya vulkaan waar je lava kan zien stromen... tenminste toen ik er was. Een week later ontplofte dat ding..quote:Op dinsdag 13 juli 2010 19:34 schreef krapula het volgende:
!kick!
we gaan vrijdag met z'n tweetjes richting Guatemala City, hebben hostel in Antigua geregeld incl. pick-up (we landen om 23:55) en zien voor de rest wel wat we gaan doen! We hebben 5 weken de tijd om naar Cancun te reizen
ik heb er zin in:D:D:D:D
Ik kan je in ieder geval Isla Coiba in Panama (vanaf St. Catalina) enorm aanbevelenquote:Op woensdag 2 februari 2011 16:47 schreef kingmob het volgende:
Ik zit te denken aan een reisje met m'n vriendin naar Costa-Rica. Had graag ook wat cultuur meegepakt, maar dat is in Costa Rica niet echt vertegenwoordigd begrijp ik?
Anyway, naast de verplichte bountystranden, watervalletjes en jungletochten willen we ook graag duiken (beide ongeveer 100 duiken, dus liefst ook echt bijzondere duikstekken). Isla del cocos valt helaas (ver) buiten het budget, tenzij iemand hier een manier weet om dat goedkoop lokaal te regelen.
Zijn er in costa rica nog meer goed duikspots, of moeten we daarvoor naar 1 van de buurlanden?
Ik ben onlangs in Belize en Mexico geweest. Busvervoer is én luxe en relatief goedkoop, ik denk dat je voor goed 30 euro wel van Mexico City naar Cancun kan. Als je daar bent is Tulum erg dichtbij, dat had de mooiste stranden. Dan kun je verder reizen naar Chetumal, waar je een bootverbinding hebt met Belize.quote:Op donderdag 13 januari 2011 20:37 schreef JTB85 het volgende:
December dit jaar ben ik van plan om 6-7 weken door midden-amerika te reizen. Handig om dit jaar een beginnerscursus Spaans te gaan volgen.
- denk aan een reis van Mexico City naar Cancun met tussendoor Guatemala en Belize of van Guatemala City naar Managua. Het is allemaal mooi maar wat raden jullie aan ook gezien de reisduur?
- wat is de gem. prijs naar Mexico city en terug vanaf Cancun of naar Guatemala City en terug vanaf Managua?
thanks.
yep op zich is het vrij makkelijk, Ticabus Die bus kan je alleen aan het station, je ticket kopen. Wat mijn ervaring van Ticabus is, dat je bij de Panamese grens erg corrupt is. De douaniers eisen van je dat je een ticket uit Panama hebt, wat je tegenwoordig niet hebt met E-tickets. Of ligt in je koffer, maar die mag niet open uit veiligheidsoverwegingen. Dan draaft er plotseling iemand van ticabus op die je dan voor $ 40,- een retour ticket verkoopt, met de bewoordingen, dat je die weer in Panama city kan terug krijgen. not, natuurlijk.quote:Op donderdag 31 mei 2012 19:40 schreef Frenkel het volgende:
Mijn vriendin gaat stage lopen (vrijwilligerswerk) doen in in Nicaragua. Ik ga 5 augustus naar Nicaragua.
Wij willen van Nicaragua via Costa Rica naar Panama reizen. Onze terugvlucht is 22 augustus vanuit Panama City. We willen per bus reizen.. Hebben mensen nog nuttige tips voor ons?!
Moeten busreizen / hostels ver vantevoren geboekt worden, of kan dat altijd nog?
Vanaf waar vlieg je?quote:Op maandag 10 februari 2014 12:29 schreef Hallojo het volgende:
Net een ticket naar Guatemala geboekt voor ¤ 18,50 exclusief toeslagen![]()
Kan je op het vliegveld van Guatemala Stad gewoon een bus pakken naar Antigua?
Dusseldorf.quote:
Taxi is ook niet duur. Ik vond Guatemala Stad trouwens een stuk interessanter.quote:Op maandag 10 februari 2014 12:29 schreef Hallojo het volgende:
Net een ticket naar Guatemala geboekt voor ¤ 18,50 exclusief toeslagen![]()
Kan je op het vliegveld van Guatemala Stad gewoon een bus pakken naar Antigua?
Wat kost een taxi? Is toch een uurtje rijden naar Antigua. Misschien wel duurder dan mijn vliegticketquote:Op maandag 10 februari 2014 12:37 schreef Individual het volgende:
[..]
Taxi is ook niet duur. Ik vond Guatemala Stad trouwens een stuk interessanter.
Pacaya en Atittlan zijn mooie excursies.
Kun je die excursies vanuit Antigua en Guatemala Stad doen?quote:Op maandag 10 februari 2014 12:41 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Wat kost een taxi? Is toch een uurtje rijden naar Antigua. Misschien wel duurder dan mijn vliegticket
Zo'n 30 Euro volgens mij. Hoeveel is je ticket met toeslagen?quote:Op maandag 10 februari 2014 12:41 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Wat kost een taxi? Is toch een uurtje rijden naar Antigua. Misschien wel duurder dan mijn vliegticket
Inclusief alles ¤ 405,00. Nog steeds een leuke prijs.quote:Op maandag 10 februari 2014 12:48 schreef Individual het volgende:
[..]
Zo'n 30 Euro volgens mij. Hoeveel is je ticket met toeslagen?
Er zijn trouwens ook shuttle bussen naar Antigua en er zijn 100en reisbureautjes dus geen probleem voor excursies. Antigua is heel toeristisch.
Geen slechte prijs.quote:Op maandag 10 februari 2014 12:53 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Inclusief alles ¤ 405,00. Nog steeds een leuke prijs.
Ik kom helaas pas om 16:30 uur aan en dan schijnen de meeste bussen niet meer te rijden. Een taxi voor ¤ 30 valt mee, maar misschien voor de eerste dag(en) maar een hotelletje in Guatemala Stad doen en dan met de bus naar Antigua.
Ik lees dat Guatemala Stad gevaarlijk zou zijn. Hoe heb jij dat ervaren?
Ziet er goed uit. Ik zie dat ze bijna nergens airco in de hotels hebben. Is dat ook niet nodig? Ik vind dat toch vaak wel een must met temperaturen tussen 30 en 35 graden.quote:Op maandag 10 februari 2014 13:02 schreef Individual het volgende:
[..]
Geen slechte prijs.
Guatemala Stad was prima. Er zijn buurten waar je uit moet kijken, maar het centrum voelde niet ongevaarlijk.
Het hotel waar wij verbleven: http://www.hostelworld.co(...)c_sau=avdc&sc_pos=11
Niet een hostel, maar een luxe suite met een heel aardig oud echtpaar. Dat waren m'n Guatemalaanse opa en oma voor een paar dagen.
Niet nodig gehad.quote:Op maandag 10 februari 2014 13:26 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Ziet er goed uit. Ik zie dat ze bijna nergens airco in de hotels hebben. Is dat ook niet nodig? Ik vind dat toch vaak wel een must met temperaturen tussen 30 en 35 graden.
Geboekt via Cheaptickets. Had wel nog een coupon voor ¤ 20 korting.quote:Op maandag 10 februari 2014 14:33 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Ticket retour van Dusseldorf naar Guatemala voor 400 Euro? Waar heb je die gevonden?
Ik was eigenlijk helemaal niet van plan om op vakantie te gaan, maar kon deze aanbieding toch niet laten liggenquote:Op maandag 10 februari 2014 14:48 schreef Blik het volgende:
Ik betaalde toendertijd rond de 800 euro pp... Zeker een mooie prijs
De shuttles rijden volgens mij tot een uur of 10 's avonds, dus 16.30 is geen probleem. Een taxi koste in januari 40e van Antigua naar de luchthaven (om 1.30 's nachts).quote:Op maandag 10 februari 2014 12:53 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Inclusief alles ¤ 405,00. Nog steeds een leuke prijs.
Ik kom helaas pas om 16:30 uur aan en dan schijnen de meeste bussen niet meer te rijden. Een taxi voor ¤ 30 valt mee, maar misschien voor de eerste dag(en) maar een hotelletje in Guatemala Stad doen en dan met de bus naar Antigua.
Ik lees dat Guatemala Stad gevaarlijk zou zijn. Hoe heb jij dat ervaren?
Er gaan bussen van overal naar overal. Vraag het de mensen op straat/hotel/hostel/etc.quote:Op woensdag 19 februari 2014 12:37 schreef Hallojo het volgende:
Ik wilde eigenlijk het volgende rondje doen:
Guatemala Stad 2 nachten
Copan Ruinas 2 nachten
Rio Dulce 2 nachten
Flores 3 nachten
Panajachel 2 nachten
Antigua 4 nachten
Maar is dit mogelijk met directe verbindingen tussen deze steden? Op websites van busmaatschappijen zie ik eigenlijk alleen maar verbindingen tussen Guatemala Stad en deze steden. Het is natuurlijk erg onhandig om elke keer eerst weer terug naar Guatemala stad te moeten en van daaruit weer verder
Guatemala stad moet je maar goed over nadenken of je daar naartoe wilt. Meesten slaan dit over en pakken direct een busje naar Antigua vanaf het vliegveld. Scheelt je ook weer een paar overnachtingen die je ergens anders kunt besteden.quote:Op woensdag 19 februari 2014 12:37 schreef Hallojo het volgende:
Ik wilde eigenlijk het volgende rondje doen:
Guatemala Stad 2 nachten
Copan Ruinas 2 nachten
Rio Dulce 2 nachten
Flores 3 nachten
Panajachel 2 nachten
Antigua 4 nachten
Maar is dit mogelijk met directe verbindingen tussen deze steden? Op websites van busmaatschappijen zie ik eigenlijk alleen maar verbindingen tussen Guatemala Stad en deze steden. Het is natuurlijk erg onhandig om elke keer eerst weer terug naar Guatemala stad te moeten en van daaruit weer verder
Waarom zou je het overslaan? Het is de hoofdstad met genoeg te doen.quote:Op woensdag 19 februari 2014 13:15 schreef Blik het volgende:
Guatemala stad moet je maar goed over nadenken of je daar naartoe wilt.
Omdat er leukere dingen te doen zijn dan Guatemala Stad. Als Hallojo een week extra had gehad was het een idee geweest. Een bezoek aan Guatemala Stad betekent in dit geval één van de hoogtepunten overslaan, dat is het mijn inziens niet waardquote:Op woensdag 19 februari 2014 13:23 schreef Individual het volgende:
[..]
Waarom zou je het overslaan? Het is de hoofdstad met genoeg te doen.
Ben het helemaal eens met dit schema. San Pedro ipv Panajachel, is ook een goed idee. Relaxter, minder badplaats idee (in 2007 althans).quote:Op woensdag 19 februari 2014 13:15 schreef Blik het volgende:
[..]
Guatemala stad moet je maar goed over nadenken of je daar naartoe wilt. Meesten slaan dit over en pakken direct een busje naar Antigua vanaf het vliegveld. Scheelt je ook weer een paar overnachtingen die je ergens anders kunt besteden.
Waarom doe je het niet zo:
Antigua: 2 nachten
Panajachel: 3 nachten (persoonlijk zou ik naar San Pedro oversteken)
Coban: 2 nachten (voor Semuc Champey)
Flores: 2 nachten (Tikal)
Rio Dulce: 3 nachten (Rio Dulce en Livingston, kan ook evt. 2 nachten)
Copan Ruinas: 2 nachten (Copan ruines)
Antigua: 1 nacht, puur voor je terugvlucht
Ja, eens. Laatste nacht kan prima in Guatemala Stadquote:Op woensdag 19 februari 2014 13:34 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Ben het helemaal eens met dit schema. San Pedro ipv Panajachel, is ook een goed idee. Relaxter, minder badplaats idee (in 2007 althans).
De laatste nacht kan echter ook in Guatemala City, er zitten hotels vlakbij het vliegveld. Als je dan vroeg arriveert, kun je nog een stadsrondrit doen, of de laatste avond wellicht een bioscoopje, goed uit eten, enz.
Klinkt goed! Ik heb Antigua als eindbestemming op 4 nachten staan zodat ik eventueel in andere plaatsen een nachtje speling heb.quote:Op woensdag 19 februari 2014 13:01 schreef Individual het volgende:
[..]
Er gaan bussen van overal naar overal. Vraag het de mensen op straat/hotel/hostel/etc.
Antigua zou ik minder lang blijven en Panajachel langer.
Andersom kan natuurlijk ook ja, maar ik heb het liefst de lange afstanden in het begin.quote:Op woensdag 19 februari 2014 13:15 schreef Blik het volgende:
[..]
Guatemala stad moet je maar goed over nadenken of je daar naartoe wilt. Meesten slaan dit over en pakken direct een busje naar Antigua vanaf het vliegveld. Scheelt je ook weer een paar overnachtingen die je ergens anders kunt besteden.
Waarom doe je het niet zo:
Antigua: 2 nachten
Panajachel: 3 nachten (persoonlijk zou ik naar San Pedro oversteken)
Coban: 2 nachten (voor Semuc Champey)
Flores: 2 nachten (Tikal)
Rio Dulce: 3 nachten (Rio Dulce en Livingston, kan ook evt. 2 nachten)
Copan Ruinas: 2 nachten (Copan ruines)
Antigua: 1 nacht, puur voor je terugvlucht
Overal gaan mini-busjes naartoe, dat zal geen probleem opleveren
Welke richting je het doet maakt op zich weinig uit. Richting Panajachel is de bergen in en als je dan doorgaat richting San Pedro gaat moet je nog de boot pakken, vanuit Copan is hooguit 1 uur extra tov Panajachel/San Pedroquote:Op woensdag 19 februari 2014 14:33 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Andersom kan natuurlijk ook ja, mar ik heb het liefst de lange afstanden in het begin.
Dit is dus helaas niet helemaal waar. Ik zit nu in Panajachel en wil via Coban naar Flores. Dan moet je dus eerst weer naar Guatemala City en dan kan je daar weer overstappen op een andere bus.quote:Op woensdag 19 februari 2014 13:01 schreef Individual het volgende:
[..]
Er gaan bussen van overal naar overal. Vraag het de mensen op straat/hotel/hostel/etc.
Dat is een heel eind dus als je Guatemala City wil vermijden zal je per chickenbus/camionetas moeten en een paar keer overstappen. Een mooi avontuur wel.quote:Op woensdag 26 februari 2014 01:53 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Dit is dus helaas niet helemaal waar. Ik zit nu in Panajachel en wil via Coban naar Flores. Dan moet je dus eerst weer naar Guatemala City en dan kan je daar weer overstappen op een andere bus.
Van Coban ga je met de chickenbus of minibus naar het knooppunt met de hoofdweg G.C.-Puerto Barrios. Het knooppunt heet El Rancho. Daar wacht je op de doorgaande tourbus naar het noorden (Rio Dulce of Flores). Of je start vanaf hier een tocht met een serie bussen naar de grens met Honduras en vervolgens naar Copan Ruinas,quote:Op woensdag 26 februari 2014 01:53 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Dit is dus helaas niet helemaal waar. Ik zit nu in Panajachel en wil via Coban naar Flores. Dan moet je dus eerst weer naar Guatemala City en dan kan je daar weer overstappen op een andere bus.
Je kan wel naar Guatemala gaan en dan naar Belize of Honduras voor de stranden. Afstanden zijn niet zo groot.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 07:24 schreef Erasmusch het volgende:
Ik heb 2 weken over in begin juli en stond op het punt Guatemala te boeken, maar nu lees ik dat de stranden erg tegenvallen. Iemand nog andere tips in CA? Belangrijk zijn strand, activiteiten (duiken, hiken, raften), natuur, cultuur en kleine afstanden. Ben al in panama en CR geweest en spreek redelijk Spaans.
Hm, daar zat ik ook aan te denken maar is 2 weken (eigenlijk 12/13 dagen...) al niet vrij krap voor enkel Guatemala?quote:Op dinsdag 6 mei 2014 08:28 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Je kan wel naar Guatemala gaan en dan naar Belize of Honduras voor de stranden. Afstanden zijn niet zo groot.
Jawel, naar Guatemala moet je niet gaan voor de stranden. Als je hoofddoel het strand is kun je beter naar Belize/Mexico gaanquote:Op dinsdag 6 mei 2014 16:11 schreef Erasmusch het volgende:
[..]
Hm, daar zat ik ook aan te denken maar is 2 weken (eigenlijk 12/13 dagen...) al niet vrij krap voor enkel Guatemala?
Niet het antwoord dat ik wilde horen maar toch bedankt;)quote:Op dinsdag 6 mei 2014 16:16 schreef Blik het volgende:
[..]
Jawel, naar Guatemala moet je niet gaan voor de stranden. Als je hoofddoel het strand is kun je beter naar Belize/Mexico gaan
Antigua vond ik juist wat tegenvallen. Atitlan was prachtig!quote:Op dinsdag 6 mei 2014 18:57 schreef Erasmusch het volgende:
[..]
Niet het antwoord dat ik wilde horen maar toch bedankt;)
Ik wilde sowieso Antigua, Tikal en Atitlan al doen en hoopte dat er ergens in de buurt van Rio Dulce wel een Bounty strandje te vinden was om de vakantie af te sluiten...
Dat kan ik vergeten dus?
Eens!quote:Op dinsdag 6 mei 2014 19:00 schreef Individual het volgende:
[..]
Antigua vond ik juist wat tegenvallen. Atitlan was prachtig!
Een week na mijn bezoek aan Pacaya barstte die uit. Hij was ook flink actief met veel lava.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 20:52 schreef Lemans24 het volgende:
Oh ja, Pacaya uiteraard! En dat is het handigst vanuit Antigua. Kost geen drol en kan, met wat geluk, één van de gaafste dingen zijn, die je ziet daar! Eén meter van een lavastroom staan
Het is de helft van Buenos Aires-Amsterdam dus een heel eind. Er vliegen daar geen echte low-cost airlines zoals in Europa en het zal zo'n 500-600 euro kosten..quote:Op maandag 26 mei 2014 17:13 schreef kurk_droog het volgende:
Iemand bekend hier met goedkope vluchten vanaf Buenos naar Midden Amerika of opties om te reizen daartussen ( Panama / Costa Rica ). Ik dacht altijd dat het redelijk goedkoop zou kunnen maar het is aardig aan de prijs allemaal.
Ah oke..ja precies de prijzen die ik ook al vond. Qua tijd is er vee mogelijk maar dat is wel een aanslag in het budget meteen. Over land over die afstand is zeker ook de moeite niet.quote:Op maandag 26 mei 2014 17:33 schreef Individual het volgende:
[..]
Het is de helft van Buenos Aires-Amsterdam dus een heel eind. Er vliegen daar geen echte low-cost airlines zoals in Europa en het zal zo'n 500-600 euro kosten..
Niet vliegen gaat lang duren en zal niet gek veel goedkoper zijn. Kan wel een stuk goedkoper als je lokale en goedkope bussen neemt en verblijft in goedkope hostels/hotels, maar dat gaat nog langer duren. Als je de tijd hebt is het natuurlijk wel avontuurlijker.quote:Op maandag 26 mei 2014 18:12 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Ah oke..ja precies de prijzen die ik ook al vond. Qua tijd is er vee mogelijk maar dat is wel een aanslag in het budget meteen. Over land over die afstand is zeker ook de moeite niet.
Uiteindelijk ben je dan niet veel goedkoper uit lijkt mij inderdaad. Jammer dat er geen treinverbinding is of ietsquote:Op maandag 26 mei 2014 18:23 schreef Individual het volgende:
[..]
Niet vliegen gaat lang duren en zal niet gek veel goedkoper zijn. Kan wel een stuk goedkoper als je lokale en goedkope bussen neemt en verblijft in goedkope hostels/hotels, maar dat gaat nog langer duren. Als je de tijd hebt is het natuurlijk wel avontuurlijker.
Het kan uberhaupt niet. Darien gap enzo. dus sowieso boot of vlucht tussen panama en Columbia.quote:Op maandag 26 mei 2014 18:12 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Over land over die afstand is zeker ook de moeite niet.
Boot is wel episch als je het combineert met een paar daagjes rondzeilen rond de San Blas archipelquote:Op maandag 26 mei 2014 21:10 schreef miro86 het volgende:
[..]
Het kan uberhaupt niet. Darien gap enzo. dus sowieso boot of vlucht tussen panama en Columbia.
Ja..en fuckin duur natuurlijk. Ik ben best goed in die shit uitzoeken alleen Zuid-Amerika / M-A is echt een onbekend terrein voor mij..ook ivm het gebrek aan Spaans hier.quote:Op maandag 26 mei 2014 21:16 schreef Blik het volgende:
[..]
Boot is wel episch als je het combineert met een paar daagjes rondzeilen rond de San Blas archipel
Ik was met mijn vriendin samen rond de 40 dollar p.p.p.n. kwijt, dat was wel ongeveer het goedkoopst mogelijk op dat momentquote:Op maandag 26 mei 2014 21:17 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Ja..en fuckin duur natuurlijk. Ik ben best goed in die shit uitzoeken alleen Zuid-Amerika / M-A is echt een onbekend terrein voor mij..ook ivm het gebrek aan Spaans hier.
Ah oke, valt mee. Mja, dan nog..vanaf Buenos naar daar blijft duurquote:Op maandag 26 mei 2014 21:21 schreef Blik het volgende:
[..]
Ik was met mijn vriendin samen rond de 40 dollar p.p.p.n. kwijt, dat was wel ongeveer het goedkoopst mogelijk op dat moment
Zoals al gezegd, dat kan niet. Darien Gap zit er tussen inquote:Op maandag 26 mei 2014 21:32 schreef miro86 het volgende:
Lijkt me wel episch: Van Mexico stad naar Buenos Aires rijden...Je bent wel even onderweg...
Dat kan inderdaad. Alleen denk ik dat je dan een paar jaar extra verlof moet opnemen, omdat je niet geheel vrijwillig een nieuwe baan hebt gekregen als persoonlijke chauffeur van Tanja..quote:Op maandag 26 mei 2014 21:24 schreef Individual het volgende:
Darian Gap kan prima per auto:
[ afbeelding ]
Dan heb je natuurlijk wel de ultieme Latijns-Amerikaanse ervaring.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 09:22 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dat kan inderdaad. Alleen denk ik dat je dan een paar jaar extra verlof moet opnemen, omdat je niet geheel vrijwillig een nieuwe baan hebt gekregen als persoonlijke chauffeur van Tanja..
Zoals al gezegd door mij, ja. Wil niet zeggen dat je niet per boot even over kan steken, zie het als een veerpont. Moet ook kunnen, toch?quote:Op dinsdag 27 mei 2014 09:16 schreef Blik het volgende:
[..]
Zoals al gezegd, dat kan niet. Darien Gap zit er tussen in
Is een dure oversteek, reken op minimaal 500 euro voor enkel je autoquote:Op dinsdag 27 mei 2014 10:37 schreef miro86 het volgende:
[..]
Zoals al gezegd door mij, ja. Wil niet zeggen dat je niet per boot even over kan steken, zie het als een veerpont. Moet ook kunnen, toch?
* Blik zet droommodus aanquote:Op dinsdag 27 mei 2014 10:54 schreef miro86 het volgende:
had eerder een motorfiets in gedachten (ben toch aan het dromen...)
Inclusief de Darien Gap?quote:Op dinsdag 27 mei 2014 11:10 schreef Blik het volgende:
[..]
* Blik zet droommodus aan
Mocht ik ooit een mooie prijs winnen in de staatsloterij/postcodeloterij, dan zou ik zoiets ook gaan doen met een Landrover Defender ofzo. Van Alaska naar Ushuaia ofzoMaar dan ook van de Noordkaap tot de Zuidkaap en van Amsterdam naar Japan. Lijkt me fantastisch!
Nee, dat is iets te avontuurlijk. Ik denk dat ik dan maar voor een oversteek kies van Panama naar Colonquote:
Colon - Cartagena neem ik aan.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 11:32 schreef Blik het volgende:
[..]
Nee, dat is iets te avontuurlijk. Ik denk dat ik dan maar voor een oversteek kies van Panama naar Colon
ehh, je hebt gelijk. Naar cartagena toe. De auto op de boot en dan zelf per zeilboot naar Cartagena toe. San Blas eilanden zijn zo mooi, daar wil ik nog wel een keer naartoequote:Op dinsdag 27 mei 2014 11:39 schreef Individual het volgende:
[..]
Colon - Cartagena neem ik aan.
Panama City - Colon zou ik nog wel eens per boot willen doen. De andere kant op heb ik per trein gedaan langs het kanaal.
Zoek maar eens op afbeeldingen via Google, dan begrijp je dat het een aanrader is. Er zijn zo'n 300 van die kleine eilandjesquote:Op dinsdag 27 mei 2014 11:47 schreef Individual het volgende:
Ben wel in Cartagena geweest en verbleven op een eilandje voor de kust, maar kwam van Bogota en ging niet naar Panama. De San Blas eilanden hoor ik wel vaker voorbij komen. Aanrader dus?
Als je Colombia overweegt; vergis je niet. Colombia is groot. 3 weken alleen colombia is al te weinig, laat staan gecombineerd met Panama.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 16:01 schreef runaway het volgende:
Ik heb deze zomervakantie ruim drie weken en twijfel tussn midden amerika en thailand/cambodja....
Ik hou enorm van zuid-amerika (tijdje in mexico gewoond, rondreis cuba guatemala belize en nog een rondreis door argentinie) en ben niet bang aangelegd, maar vind het als blond meisje wel ietsie lastiger. Spreek goed spaans.
Zit te denken aan nicaragua/costa rica, en als het te doen is panama/colombia?!
Hoeveel kun je backpackend doen in 3 weken? Heb wel redelijk budget...
Ik zou dan ook vooral in het noord-westen willen zijn voor was salsa/feestjes.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 16:04 schreef krapula het volgende:
[..]
Als je Colombia overweegt; vergis je niet. Colombia is groot. 3 weken alleen colombia is al te weinig, laat staan gecombineerd met Panama.
Oh ik bedoelde eigenlijk CR+nicaragua zeker en dan evt aanvullend met panama/stukje colombia. Maar dat gaat niet dusquote:Op dinsdag 8 juli 2014 16:12 schreef Blik het volgende:
Panama en Colombia gaat je niet lukken in 3 weken. Dan moet je echt 1 van de 2 kiezen
De mooiste natuur is wat mij betreft te vinden in Costa Rica, al dan niet gecombineerd met Bocas del Toro in Panama voor de bountystranden. Salsa is er wat minder, dan moet je denk ik richting Colombia.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 16:11 schreef runaway het volgende:
[..]
Ik zou dan ook vooral in het noord-westen willen zijn voor was salsa/feestjes.
Wat ik zoek:
- swingen/salsa/feest
- mooie natuur
- bounty stranden + snorkelen
- 25-30 jarige backpackers
- avontuur afwisselen met ontspanning
Waar kan ik dit in bovengenoemde landen vinden? Iemand een globale rondreis met highlights?
3 weken heb je eigenlijk al nodig voor Costa Rica alleen, misschien dat je of een paar dagen Nicaragua (Ometepe bijvoorbeeld) OF een paar dagen Panama (Bocas) erbij kan doen, maar veel meer eigenlijk niet.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 16:15 schreef runaway het volgende:
Oh ik bedoelde eigenlijk CR+nicaragua zeker en dan evt aanvullend met panama/stukje colombia. Maar dat gaat niet dus?
quote:
Als oriëntatiereis kan dat prima in 3 weken. Nicaragua is veel minder toeristisch aangelegd dan Costa Rica, maar je spreekt de taal en hebt al ervaring.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 16:01 schreef runaway het volgende:
Ik heb deze zomervakantie ruim drie weken en twijfel tussn midden amerika en thailand/cambodja....
Ik hou enorm van zuid-amerika (tijdje in mexico gewoond, rondreis cuba guatemala belize en nog een rondreis door argentinie) en ben niet bang aangelegd, maar vind het als blond meisje wel ietsie lastiger. Spreek goed spaans.
Zit te denken aan nicaragua/costa rica, en als het te doen is panama/colombia?!
Hoeveel kun je backpackend doen in 3 weken? Heb wel redelijk budget...
Hoe is het er als blonde alleenreizigende vrouw?quote:Op dinsdag 8 juli 2014 16:19 schreef Individual het volgende:
[..]
Als oriëntatiereis kan dat prima in 3 weken. Nicaragua is veel minder toeristisch aangelegd dan Costa Rica, maar je spreekt de taal en hebt al ervaring.
Van Panama kan je in Colon naar Cartagena, want vie de Darian Gap heb je meer tijd nodig. Al een idee wat je wil zien/doen op je reizen?
Zou ik zelf niet voor kiezen. Veel te veel reistijd etc.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 16:15 schreef runaway het volgende:
[..]
Oh ik bedoelde eigenlijk CR+nicaragua zeker en dan evt aanvullend met panama/stukje colombia. Maar dat gaat niet dus?
..als blonde alleenreizende vrouw heb ik niet zoveel ervaring.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 16:25 schreef runaway het volgende:
[..]
Hoe is het er als blonde alleenreizigende vrouw?
Ik wil vooral vanalles wat eigenlijkvorig jaar indonesie gedaan en de afwisseling jungle-apen-bounty eiland-steden-vulkaan vond ik supervet.
Ik zoek dit jaar hetzelfde en vooral ook leuke medereizigers en lol
Ben een x in juli/aug in Honduras/Guatemala geweest en een x in Colombia. In beide gevallen alleen regen gehad eind v/d middag of in de nacht. Voor de rest alleen maar mooi weer. Regenseizoen viel me alles mee.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 18:32 schreef runaway het volgende:
Thanks voor alle tips!!
Vriendinnetje die een half jaar in CR heeft gewoond komt met een hele grote maar: het regenseizoen!! Is juli/aug regenseizoen in CR en nigaragua en op alle plekken?
Als het alleen in san jose veel regent is het nl niet zo erg, maar wil niet 3 weken regendan wordt het alsnog thailand...
Mocht je naar Panama / Costa Rica gaan..wanneer ga je?quote:Op dinsdag 8 juli 2014 16:11 schreef runaway het volgende:
[..]
Ik zou dan ook vooral in het noord-westen willen zijn voor was salsa/feestjes.
Wat ik zoek:
- swingen/salsa/feest
- mooie natuur
- bounty stranden + snorkelen
- 25-30 jarige backpackers
- avontuur afwisselen met ontspanning
Waar kan ik dit in bovengenoemde landen vinden? Iemand een globale rondreis met highlights?
Eind juli tm half aug...quote:Op dinsdag 8 juli 2014 18:52 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Mocht je naar Panama / Costa Rica gaan..wanneer ga je?
Ja dit ligt er toch net weer tussenin he..... Diverse klimaatsites geven ook wel aan dat het er echt gigantisch kan plenzen, ook langere tijd..... Dus als iemand er is geweest in deze maanden hoor ik graag de ervaringenquote:Op dinsdag 8 juli 2014 18:43 schreef krapula het volgende:
[..]
Ben een x in juli/aug in Honduras/Guatemala geweest en een x in Colombia. In beide gevallen alleen regen gehad eind v/d middag of in de nacht. Voor de rest alleen maar mooi weer. Regenseizoen viel me alles mee.
Ah oke, nja ik hoor graag je ervaringen..ga zelf half september die kant op ( nja half augustus naar Buenos )quote:
Dank heer Centraal Amerika (relatief ten opzichte van mij ben jij duidelijk expert).quote:Op dinsdag 8 juli 2014 16:18 schreef DonJames het volgende:
[..]
De mooiste natuur is wat mij betreft te vinden in Costa Rica, al dan niet gecombineerd met Bocas del Toro in Panama voor de bountystranden. Salsa is er wat minder, dan moet je denk ik richting Colombia.
[..]
3 weken heb je eigenlijk al nodig voor Costa Rica alleen, misschien dat je of een paar dagen Nicaragua (Ometepe bijvoorbeeld) OF een paar dagen Panama (Bocas) erbij kan doen, maar veel meer eigenlijk niet.
en een lokquote voor mister Colombia:
[..]
Hehe :pquote:Op woensdag 9 juli 2014 01:00 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dank heer Centraal Amerika (relatief ten opzichte van mij ben jij duidelijk expert).
Aan de TS: heb je 3 weken? Dan zou ik hooguit Costa Rica en misschien wat Panama doen. Colombia moet je vliegen (of met de boot) en Colombia alleen moet je minstens 3 weken voor uittrekken.
Alleen als blonde vrouw zou ik niet de El Pianista gaan lopen, maar da's maar een wilde suggestie.
Wanneer is het hoogtepunt van het regenseizoen in midden-amerika precies? Loopt dat niet ongeveer gelijk met Z-O Azië?quote:Op woensdag 9 juli 2014 09:25 schreef runaway het volgende:
[..]
Hehe :p
Ik zit inmiddels toch aan azie te denken ivm hoogtepunt regenseizoen in cr/nicaragua.....jammer!!!
Colombia is natuurlijk geen Midden Amerika en er is ergens wel een Colombia topic waar je misschien wat verder komt.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 16:18 schreef daankes het volgende:
Maandag vertrek ik voor 4 weken naar Colombia![]()
Ben zelf alleen nog aan het twijfelen over de trektocht naar Ciudad Perdida (verloren stad). Mensen die deze trektocht hebben gedaan en er wat zinnigs over kunnen vertellen?
Verder spreken ik en mijn reispartner beide geen woord Spaans, dat wordt dus nog een avontuur op zich!
Excuus, omdat het hiervoor over Panama/Colombia ging, heb ik het daarom ook maar hierin gegooid.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 16:52 schreef Individual het volgende:
[..]
Colombia is natuurlijk geen Midden Amerika en er is ergens wel een Colombia topic waar je misschien wat verder komt.
Met handen en voeten kom je meestal ook een eind en er zijn vertaal appjes voor je smartphone te downloaden die van spraak naar spraak vertalen.
Een paar basis zinnetjes leren is ook een goed idee zoals "waar is het toilet", "2 bier alsjeblieft" en "gaat deze bus naar ...?"
Zoeken via momondo? Ik vind daar altijd de goedkoopste tickets.quote:Op zaterdag 12 juli 2014 15:50 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Nu naar tickets aan het kijken. Prijzen zijn hoger dan ik dacht. Heen naar Mexico en terug vanaf Panama of Costa Rica is al snel ruim 1000 Euro.
Iemand tips voor vliegvelden in de buurt die ik beter kan pakken?
Dank voor de tip. Momondo kende ik nog niet.quote:Op maandag 14 juli 2014 10:41 schreef runaway het volgende:
[..]
Zoeken via momondo? Ik vind daar altijd de goedkoopste tickets.
Laagseizoen adam-buenos aires voor 600eu. Wel twee keer overstappen maar volgens mij zit je net als ik toen ruim in je tijd.
Misschien moet je een retour boeken en dan een losse vlucht erbij? Is vaak goedkoper dan multiple destination ticket....
Cancun moet in het laagseizoen rond de 600 liggen.
Thanks! Honduras zag ik ook al staan als goede duikbestemming. Weet jij zo nog hoeveel verschil qua geld daar ongeveer tussen zat, een beginnerscursus PADI?quote:Op woensdag 13 augustus 2014 11:16 schreef krapula het volgende:
Nee. Wij hebben uiteindelijk de keuze gemaakt om i.p.v. in Belize onze PADI in Honduras te halen. Scheelde behoorlijk wat geld. Wij hebben uiteindelijk, na het behalen van onze PADI geen zin om in Belize te duiken omdat dat nogal duur was in vergelijking tot Mexico/Honduras.
Nee. Wel weet ik dat het spotgoedkoop was op de bay islands. Wij betaalden (in 2009) ongeveer $250 voor PADI incl. overnachtingen. Maar dat zal nu wel wat duurder zijn geworden. Én mooi duiken. heb niet super veel vergelijkingsmateriaal, maar het was vergelijkbaar met Cozumel, Mexico.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 12:12 schreef Lov1 het volgende:
[..]
Thanks! Honduras zag ik ook al staan als goede duikbestemming. Weet jij zo nog hoeveel verschil qua geld daar ongeveer tussen zat, een beginnerscursus PADI?
2 weken? Dat is wel erg kort zeg. Wij moesten met 3.5 weken Panama al dingen overslaan....quote:Op maandag 15 september 2014 18:24 schreef opperkleurder het volgende:
Eerste 2 weken van maart naar Panama en Costa Rica. Vliegen heen op Panama City en terug van San José. Wat moet ik zeker niet missen? Hoeveel dagen voor Panama Stad en San José (schijnt tegen te vallen)? We gaan voor een mooie combinatie van natuur, stad/cultuur en een paar dagen strand.
Zo weinig? Ik zou San Jose gewoon overslaan hoor. Ik had 3 weken Costa Rica niet eens genoeg...quote:Op maandag 15 september 2014 18:24 schreef opperkleurder het volgende:
Eerste 2 weken van maart naar Panama en Costa Rica. Vliegen heen op Panama City en terug van San José. Wat moet ik zeker niet missen? Hoeveel dagen voor Panama Stad en San José (schijnt tegen te vallen)? We gaan voor een mooie combinatie van natuur, stad/cultuur en een paar dagen strand.
Kort is het wel ja, maar mijn vrouw heeft niet meer vakantie helaas...quote:Op maandag 15 september 2014 21:19 schreef Blik het volgende:
[..]
2 weken? Dat is wel erg kort zeg. Wij moesten met 3.5 weken Panama al dingen overslaan....
Als je wilt duiken, ga dan naar santa catalina om te duiken in Coiba national park. Boquete en bocas del toro zijn natuurlijk aanraders. In Panama City ook zeker de sluizen bezoeken, en als het kan doe je ook een tour door het gebied achter de sluizen, is een erg mooi natuurgebied met erg veel verschillende diersoorten. Het is toch vrij gek om ruziënde apen te zien en op de achtergrond een mega-containerschip voorbij te zien varen.
Costa Rica, geen idee.
We plannen nu 1 dagje, we moeten er toch naar toe om te vliegen.quote:Op maandag 15 september 2014 21:30 schreef Ludacriss het volgende:
[..]
Zo weinig? Ik zou San Jose gewoon overslaan hoor. Ik had 3 weken Costa Rica niet eens genoeg...
Dat soort landen kennende kun je vanaf ongeveer iedere plek wel vervoer regelen naar het vliegveld, daarvoor hoef je San Jose niet te bezoeken. Is ook een beetje zonde van de tijd als je maar 2 weken hebt.quote:Op maandag 15 september 2014 22:20 schreef opperkleurder het volgende:
[..]
We plannen nu 1 dagje, we moeten er toch naar toe om te vliegen.
Het vliegveld ligt niet in San Jose, maar in Alajuela. Vanuit Alajuela kan je nog wel een mooi dagtripje maken naar de Poás-vulkaan, dat is wel een aanrader. San Jose kan je overslaan. In Costa Rica zou ik het nevelwoud van Monteverde niet willen missen, als je nog tijd hebt is Tortuguero ook een aanrader. Beide fantastisch!quote:Op maandag 15 september 2014 22:20 schreef opperkleurder het volgende:
[..]
We plannen nu 1 dagje, we moeten er toch naar toe om te vliegen.
Bay Islands? Dank voor de tip, dat ga ik uitzoeken.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 14:20 schreef krapula het volgende:
[..]
Nee. Wel weet ik dat het spotgoedkoop was op de bay islands. Wij betaalden (in 2009) ongeveer $250 voor PADI incl. overnachtingen. Maar dat zal nu wel wat duurder zijn geworden. Én mooi duiken. heb niet super veel vergelijkingsmateriaal, maar het was vergelijkbaar met Cozumel, Mexico.
Wat info over Bay Islands, je hebt Roatan en Utila. Op beide eilanden kun je heel goed duiken, al is Utila wel het bekendste, heeft ook wat meer de backpackers sfeer. Utila staat ook bekend als misschien wel de goedkoopste plek ter wereld om je PADI te halen en je kunt er het hele jaar door duiken met walvishaaien (over unieke dingen gesproken). Roatan is wat groter en ook wat toeristischer, er komen ook cruise-schepen aan wal waardoor het opeens druk kan zijn gedurende de dag. Hier zijn ook wat luxere accommodaties te vinden en dito eetgelegenheden. Ik ben zelf op Roatan geweest voor mijn PADI en vond het er erg relaxed, lekker eten overal, fijne sfeer en mooie stranden.quote:Op dinsdag 16 september 2014 08:56 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Bay Islands? Dank voor de tip, dat ga ik uitzoeken.
Al pak ik Belize (blue hole) toch wel mee denk ik.
Toevallig nog unieke dingen daar gezien? (haaien, schildpadden, whale sharks, of scheepswrakken etc.). Wellicht dat ik daar, als het toch zo goedkoop is, mijn rescue diver maar ga halen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |