abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67336907
Het topic over reizen door Midden Amerika, ofwel Guatemala, Belize, El Salvador, Honduras, Nicaragua, Costa Rica en Panama

Mexico #4 heeft een eigen topic

Deel je ervaringen of stel je vragen aan de ervaren reizigers hier.

Afstanden van (hoofd)stad naar (hoofd)stad:

Cancun, Mexico --> 431.7 km --> Belize City, Belize
Belize City, Belize -> 404.0 km --> Guatemala City, Guatemala
Guatemala City, Guatemala --> 175.0 km --> San Salvador, El Salvador
San Salvador, El Salvador --> 219.0 km --> Tegucigucigalpa, Honduras
Tegucigucigalpa, Honduras --> 238.9 km --> Managua, Nicaragua
Managua, Nicaragua --> 342.3 km --> San Jose, Costa Rica
San Jose, Costa Rica --> 511.0 km --> Panama, Panama
Panama, Panama --> 772.0 km --> Bogota, Colombia
Bogota, Colombia --> 724.5 km --> Quito, Ecuador

Oppervlakte landen (aantal keer Nederland):

Belize = 0,6x Nederland
Guatemala = 2,6x Nederland
El Salvador = 0,5x Nederland
Honduras = 2,7x Nederland
Nicaragua = 3x Nederland
Costa Rica = 1,1x Nederland
Panama = 1x Nederland

Wat info uit de vorige topics:
Rondreis Midden-Amerika
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 23:31 schreef SillyWalks het volgende:
In Mexico is Palenque de mooiste ruïne die ik bezocht heb. Uxmal bezocht ik als eerste, en die was daarom ook erg indrukwekkend. Chichén Itza vond ik erg tegenvallen... de grote piramide is wel mooi en groot, maar je mocht er niet op, en het was wel ERG toeristisch.
Tulum was erg leuk, ruines aan het strand enzo.
Cancun is te toeristisch... meteen weg.
Playa del Carmen wordt een tweede Cancun, maar is nu misschien nog wel leuk. Vandaar kan je ook makkelijk met de boot naar Cozumel.

In Guatemala MOET je echt naar Tikal. En dan de zonsopgang bekijken vanaf de hoge ruïne. Het is het enige wat ik bezocht heb in Guatemala, maar het was echt meer dan de moeite waard.
Vanuit Palenque zijn er trouwens meerdere organisatie(tje)s die bus->boot->bus ritten naar Tikal organiseren. Ga je dus meteen de grens over. Sommigen doen er 2 dagen over en stoppen dan onderweg ook nog bij 2 andere ruines waar nog exclusiever zijn.
Ik wist dat zelf allemaal niet, dus heb dat helaas niet gedaan... volgende keer...

In El Salvador was voor mij het hoogtepunt toch echt de lokale mensen. Als je daar mensen leert kennen die je rond willen rijden zijn ze echt super. Je schijnt er ook super goed te kunnen surfen, maar dat doe ik niet

Mexico is trouwens vergeleken met de andere landen erg veilig, en heeft heel goede regionale en interregionale buslijnen, maar zorg er wel voor dat je al je waardevolle dingen bij je houdt, en zet simpele kleine cijferslotjes op al je dubbele ritsen (sleuteltjes raak je kwijt ).

Ik had maar 2 weken tijd voor Mexico, en dat was echt veel te weinig (Mexico is GROOT). En ik ga zeker terug naar Guatemala, want 2 nachten was zeker niet lang genoeg.
Als je in je eentje reist moet je trouwens, zeker in El Salvador, goed uitkijken

Oh... en leer Spaans. Ik kende geen Spaans, en dan mis je toch wel veel dingen (niemand spreekt Engels, echt ongelooflijk om dat mee te maken).

quote:
Op woensdag 26 september 2007 19:12 schreef Veersesmurf het volgende:
Ben van de winter wat in Midden Amerika geweest, hele gave tijd gehad!

Grensovergang van Guatemala naar Honduras (en terug) was binnen 5 minuten geregeld, de rest duurde allemaal een uurtje of anderhalf. Als je panama weer uit gaat moet je overigens zo'n leuk 'zegeltje' kopen bij een vent voor een dollar. Als je die in je paspoort hebt kun je een stempel krijgen

Belize-stad schijnt niet echt heel veilig te zijn (weet ik niet uit ervaring) voor de rest is Belize super-releaxed! Moet je ook zeker duiken.
Mexico vond ik heel veilig, ook in de grote steden s'avonds.
Honduras is wat minder veilig, maar is ook een stuk armer dan bijv. Costa Rica of Mexico.
Guatemala vond ik redelijk veilig, behalve Guatemala-city. Daar schijnt het nogal is te kunnen spoken...
Costa Rica vond ik heel veilig, behalve San Jose s'nachts. Je ziet dan ook bijna niemand meer lopen, behalve de gasten die je nou net niet tegen wilt komen
Panama vond ik ook wel veilig.

Must See in Mexico:
Sumiderokloof. Een trip op een boot door een kloof met stijle wanden tot 1000m.
Palenque. Een supermooi tempelcomplex
Uxmal. Tempelcomplex dat ik het mooist vond van alle maya-tempels, omdat er zoveel gerestaureerd is (kun je goed zien hoe alles er echt uit heeft gezien)
Agua Azul. Geweldige watervallen met azuur-blauw water.

Must See in Belize:
De kust. Het snorkelen en duiken is echt geweldig!

Must See in Honduras:
Ik ben in Copan geweest, maar dat vond ik niet echt heel bijzonder. Er was s'avonds een feest op de zocalo, dat was veel gezelliger

Must See in Guatemala:
Pacayavulkaan. Ligt op een uurtje rijden van Antigua. Beneden was het koud, maar eenmaal boven na een redelijke klim werd het lekker warm vanwege de 'koude' lava. Supergaaf om dat spul naar beneden te zien komen. Antiqua zelf vond ik ook wel aardig overigens.
Lago Atitlan. Een meer dat omgeven is door vulkanen. Je kunt een boot-trip doen langs verschillende dorpjes en zwemmen in warm-waterbronnen.
Tikal. Mooi tempelcomplex waar het mogelijk is de hoge tempels te beklimmen en zo van het uitzicht boven het oerwoud te genieten

Must See in Costa Rica:
Quepos. Het stadje is op zich niet zo bijzonder, maar Manuel Antonio NP vond ik wel 1 van de hoogtepunten in Costa Rica. Geweldige natuur met apen. luiaards, papegaaien etc. etc. De mangrove loopt ongeveer de zee in. Ook hier is het geweldig snorkelen.
Monteverde. De nevelwouden van Monteverde waar ik de Quetzal heb gezien. Een stuk frisser dan Quepos, maar niet minder mooi. Je kunt hier ook een Canopy Tour doen (door het woud vliegen over een kabelbaan) en een Sky Walk (over bruggen boven het bos uitkijken) beide ook aan te raden!
La Fortuna. Hier staat de nog steeds actieve vulkaan Arenal, waar je s'avonds stroomde lava uit kunt zien stromen. Daarnaast is er een gave waterval in de buurt waar het water heerlijk verfrissend is.
Tortuguero. Een plaatsje in het tropisch regenwoud waar je toekans, ijsvogels, brulapen, schildpadden en dat soort fauna vind.
Dominical. Een leuk surfdorpje aan de Pacific. Het strand is wel lang, en het zand is heet dus het kost wat moeite voordat je in het water ligt.

Must See in Panama.
Bocas del Toro. Een eilandengroep in het noorden van Panama. Hier kon je ook mooi duiken/snorkelen en er waren heel wat backpackers.

In El Salvador en Nicaragua ben ik niet geweest, dus daar kan ik je niet veel over vertellen Het mooist vond ik Costa Rica vanwege de diversiteit in flora & fauna. Tevens vond ik de mensen erg aardig en het eten was ook erg goed

Veel plezier alvast
quote:
Op woensdag 26 september 2007 23:37 schreef Vogue het volgende:
Wat ook gaaf is, is om de minder bekende maar o zo mooie plaatsen te bezoeken.

Denk aan: Laguna Bacalar, Quintana Roo, Mexico
Yaxchilan / Bonampak met overnachting op camping, Chiapas, Mexico
Lagos de Montebello (dichtbij Sumidero cañon), Chiapas, Mexico
Playa Majahual (indien opgeknapt, want veel schade orkaan Dean), bountystrand tussen Tulum en Chetumal, Quintana Roo, Mexico
Oaxaca, Oaxaca, Mexico

Chemuc Champey, bij Coban, Midden Guatemala (omgeving Coban is trouwens waardeloos, maar Semuc Champey is gaaf en niet erg toeristisch)
Livingston / Rio Dulce, Guatemala (als je in Rio Dulce slaapt, neem dan in ieder geval een tour naar Livingston, erg leuk met Garifunas en big mama´s)
Aguateca, Noord Guatemala, aan de Rio Hondo (niet heel ver van Tikal). Een prachtige archeologische site waar je alleen per boot kan komen, net als Yaxchilan / Bonampak in Mexico, maar dan niet toeristisch. De tocht erheen alleen al is geweldig.

Belize: inderdaad het rif, snorkelen en duiken is er super, stuk beter dan in Honduras (Roatan). Ook is het leuk om een paar nachten in San Ignacio te blijven in een hostel, vanuit San Ignacio kan je veel dingen doen, kayakken door een grot, hikes in de jungle, archeologische sites bezoeken, etc etc.

Honduras: Naast de ruines van Copan is er niet super veel moois te zien, de eilanden (Utila en Roatan) zijn trouwens wel een bezoek waard, Utila is dan goedkoper. Tecucigalpa is een typische lelijke latino-hoofdstad, hoewel beter dan Guatemala City. Ik durfde er ´s avonds, als blonde vrouw zijnde, alleen over straat.

Nicaragua vond ik eerlijk gezegd niet heel erg geweldig, Leon is een vieze, beetje lugubere koloniale vervallen stad. Isla de Olmetepe is leuk qua natuur. Masaya vulkaan is leuk om te bezoeken. Managua de hoofdstad is de raarste hoofdstad ooit, want het heeft geen centrum. De enige echt mooie leuke stad waar ik langer dan een week wilde blijven vond ik Granada. De Corn Islands schijnen wel geweldig te zijn, maar die ken ik niet. Je hebt wel onwijs veel vulkanen in Nicaragua, dat is dan wel weer gaaf, qua natuur is het een mooi land. Cultureel vind ik ´t minder.

Costa Rica: Helemaal in het noorden, niet ver van de grens met Nicaragua en bij het plaatsje Liberia in de buurt, heb je het nationale park Rincon de la Vieja. Er ligt een vulkaan en veel sub-vulkaantjes met bubbelende modderpoeltjes in het hele park. Erg gaaf! Playa Samara is relaxed, ligt aan de Pacific, toch een wat wildere zee. Tortuguero is een must see vanwege de schildpadden, maar ook in de buurt van Playa Samara heb je zo´n plek waar schildpadden komen.

Voor de rest ben ik het volledig eens met de posts van Sillywalks en Veeresmurf
Ik woon in Playa del Carmen trouwens, en heb hier een Lonely planet liggen van Midden Amerika, als je aankomt in Cancun ga ik er van uit dat je gelijk naar Playa komt omdat Cancun geen zak aan is, dus dan kan je hem wel lenen Er staan geen aantekeningen in maar ik weet uit mijn hoofd nog wel heel veel meer dingen te vertellen.
quote:
Aanraders:
Guatemala: Chemuc Champey, Tikal, Antigua, Lago de Atitlan, Livingston
Honduras: de goedkope duikcursussen, Copan is wel aardig, maar misschien niet echt na Tikal
Belize: zeker snorkelen, wij hebben bij Caye Caulker met kleine haaien gewommen en was erg gaaf
Nicaragua: Granada, Isla de Olmetepe, Little Corn, surfen/relaxen op de kleinere stranden in de buurt van San Juan del Sur
Costa Rica: Nicoya peninsula (niet tamarindo), Monte Verde, de vele natuurparken
Panama: ben er maar kort geweest, iedereen raadde me vooraf Bocas Del Toro aan, wat helaas toen ik in de buurt was niet goed bereikbaar was door hevige regenval

[ Bericht 1% gewijzigd door DutchTrain op 03-04-2009 14:52:57 ]
pi_67343663
Tvp, in 2009 of 4 weken backpacken in Guatemala, of 4 weken naar India.

Ben er nog niet uit
Geef mij maar Amsterdam
  dinsdag 24 maart 2009 @ 09:37:20 #3
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_67348189
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 08:37 schreef Lemans24 het volgende:
Ik heb het gisteren het vorige topic volgemaakt en toen ook gelijk een nieuwe geopend, dus nu is hij dubbel:

Midden Amerika - deel 2

Ik wil wel een deel van jouw openingspost verwerken in een nieuwe openingspost.
Idd, want deze heeft wel een veul mooiere OP
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  dinsdag 24 maart 2009 @ 11:37:45 #4
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_67351821
Panama heeft ook een eigen topic en volgens mij is er ook nog een oud topic over Nicaragua...
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  dinsdag 31 maart 2009 @ 15:15:06 #5
62913 Blik
The one and Only!
pi_67579914
Terugvindpost wegens vakantie naar Panama (topic loopt namelijk niet) in augustus. Wat ik absoluut wil doen:

- San Blas Archipel
- Bocas del Toro (sp?)
- Duiken rond Coiba eiland
- Panama-kanaal
pi_67626094
tvp aangezien we naar costa rica gaan in september
pi_67673261
quote:
Op maandag 23 maart 2009 20:47 schreef DutchTrain het volgende:

Afstanden van hoofdstad naar hoofdstad:

Cancun, Mexico --> 431.7 km --> Belize City, Belize
Belize City, Belize -> 404.0 km --> Guatemala City, Guatemala
Guatemala City, Guatemala --> 175.0 km --> San Salvador, El Salvador
San Salvador, El Salvador --> 219.0 km --> Tegucigucigalpa, Honduras
Tegucigucigalpa, Honduras --> 238.9 km --> Managua, Nicaragua
Managua, Nicaragua --> 342.3 km --> San Jose, Costa Rica
San Jose, Costa Rica --> 511.0 km --> Panama, Panama
Panama, Panama --> 772.0 km --> Bogota, Colombia
Bogota, Colombia --> 724.5 km --> Quito, Ecuador
In het plaatje staat de hoofdstad van Belize wel goed vermeld: Belmopan, niet Belize City (vroeger wel). En volgens mij is Cancun ook niet de hoofdstad van Mexico.
  vrijdag 3 april 2009 @ 14:47:44 #8
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_67677557
quote:
Op vrijdag 3 april 2009 12:36 schreef Hartendame het volgende:

[..]

In het plaatje staat de hoofdstad van Belize wel goed vermeld: Belmopan, niet Belize City (vroeger wel). En volgens mij is Cancun ook niet de hoofdstad van Mexico.
Zelfs niet eens van Yucatan.
misschien moet je de van 'hoofdsteden' gewoon 'enkele belangrijke steden' maken.
pi_67693927
quote:
Op vrijdag 3 april 2009 14:47 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Zelfs niet eens van Yucatan.
Het ligt zelfs niet eens in Yucatan

[ Bericht 0% gewijzigd door JedaiNait op 03-04-2009 23:47:07 ]
  woensdag 10 juni 2009 @ 19:55:24 #10
37777 Sigmund_Freud
Whats On a Mans Mind
pi_69909512
Ticket geboekt

Vlucht op 9 juli naar van Dusseldorf (DE) naar San Jose, Costa Rica. Drie weken later weer terug via panama city !
Multiply it by infinity, and take it to the depth of forever, and you will still have barely a glimpse of what I'm talking about.
  woensdag 10 juni 2009 @ 21:08:18 #11
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_69912817
Net terug uit Nicaragua (voor wat projectwerk). Goede tijd gehad.
  maandag 15 juni 2009 @ 19:32:11 #12
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_70035305
Ik hou van reizen en omdat mijn dagen voor dit jaar al ongeveer op zijn ben ik alvast maar aan het dagdromen over een volgende mooie reis (hopelijk volgend jaar 3 of 4 weken).

Eerst zat ik aan Cuba te denken, maar iemand vertelde dat Costa Rica zo mooi is, en dat ligt natuurlijk op reisafstand van een paar andere landen, dus dit klinkt eigenlijk ook wel heel interessant.

Ik ken Zuid-Amerika ondertussen best goed en ben heel benieuwd naar Centraal Amerika. Vandaar dat ik dit topic eens op mijn gemak door ga lezen en in de gaten ga houden!
*´¨)
¸.· ¸.·´¨) Vrijwilligerswerk doen in Peru?
(¸.·´ (_.·´* Kijk op www.weeshuisperu.nl !
  maandag 15 juni 2009 @ 20:05:20 #13
62913 Blik
The one and Only!
pi_70036639
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 19:55 schreef Sigmund_Freud het volgende:
Ticket geboekt

Vlucht op 9 juli naar van Dusseldorf (DE) naar San Jose, Costa Rica. Drie weken later weer terug via panama city !
Mag ik vragen met welke airline en hoeveel je kwijt was?
  maandag 15 juni 2009 @ 20:59:04 #14
37777 Sigmund_Freud
Whats On a Mans Mind
pi_70038997
quote:
Op maandag 15 juni 2009 20:05 schreef Blik het volgende:

[..]

Mag ik vragen met welke airline en hoeveel je kwijt was?
Tuurlijk,

Delta Airlines EUR 816, heb een stopover in atlanta (USA). Tickets geboekt via vliegticketskopen.nl

Jij bent toch ook al eens daar in de regio geweest ? Hoeveel was je ongeveer per dag kwijt voor slapen / eten / bus vervoer ?

Heb al begrepen dat costa rica wat duurder gaat is dan Nicaragua (waar ik grenada wil bezoeken) en panama.
Multiply it by infinity, and take it to the depth of forever, and you will still have barely a glimpse of what I'm talking about.
  maandag 15 juni 2009 @ 22:32:58 #15
62913 Blik
The one and Only!
pi_70043192
quote:
Op maandag 15 juni 2009 20:59 schreef Sigmund_Freud het volgende:

[..]

Tuurlijk,

Delta Airlines EUR 816, heb een stopover in atlanta (USA). Tickets geboekt via vliegticketskopen.nl

Jij bent toch ook al eens daar in de regio geweest ? Hoeveel was je ongeveer per dag kwijt voor slapen / eten / bus vervoer ?

Heb al begrepen dat costa rica wat duurder gaat is dan Nicaragua (waar ik grenada wil bezoeken) en panama.

klote. Vlieg ook met Delta vanaf Brussel en ben 960 kwijt. retour op panama city. Wilde achteraf liever op San Jose vliegen en dan terug vanaf Panama. Alleen kan ik mijn tickets niet wijzigen

Ben er dus nog niet geweest, vertrek 31 juli naar die kant op
  vrijdag 19 juni 2009 @ 15:08:09 #16
202898 Appeltjesmoes
met rozijntjes
pi_70167873
quote:
Op maandag 15 juni 2009 19:32 schreef Foeske het volgende:
Ik hou van reizen en omdat mijn dagen voor dit jaar al ongeveer op zijn ben ik alvast maar aan het dagdromen over een volgende mooie reis (hopelijk volgend jaar 3 of 4 weken).

Eerst zat ik aan Cuba te denken, maar iemand vertelde dat Costa Rica zo mooi is, en dat ligt natuurlijk op reisafstand van een paar andere landen, dus dit klinkt eigenlijk ook wel heel interessant.
Costa Rica is zeker aan te raden!! Echt een heel leuk land om rond te reizen, veel verschillen op een klein stukje en goed te ontdekken, aardige mensen, erg tof!

De Caribische kust is heel relaxed en niet erg ontgonnen. Tortugeuro in het noorden is een erg mooi lagune gebied en de schildpadden die 's nachts eieren komen leggen is echt een beleving om nooit te vergeten. Zuidelijke Caribische kust is gewoon erg relaxed en gezellig met ook veel onontgonnen jungle.

De Pacifische kust is een stuk drukker, met ook veel resorts voor Amerikanen. Maar de Arenal-vulkaan waar 's nachts de lavablokken vanaf rollen, nevelwouden van Monteverde en het gebied rond Rincon de la Vieja zijn erg indrukwekkend en mooi. Voor een echt jungle-ervaring moet je in het zuiden in Corcovado zijn, erg onbereikbaar, maar echt super, supertof. Manuel Antonio wordt hierboven genoemd als mooi natuurgebied, maar dat is echt supertoeristisch.

Och, als ik dit allemaal zo schrijf geniet ik weer helemaal van die reis . Panama en Nicaragua schijnen ook zeer mooi te zijn, maar daar ben ik niet geweest. Je kan je namelijk ook prima 4 weken in Costa Rica vermaken.
  dinsdag 23 juni 2009 @ 12:39:16 #17
37777 Sigmund_Freud
Whats On a Mans Mind
pi_70285897
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 15:08 schreef Appeltjesmoes het volgende:

[..]

Costa Rica is zeker aan te raden!! Echt een heel leuk land om rond te reizen, veel verschillen op een klein stukje en goed te ontdekken, aardige mensen, erg tof! ....

Kun je nog een leuk hotel aanbevelen in het centrum van San Jose voor de eerste twee dagen na aankomst ?
Een leuk hotel met zwembad en eventueel airport shuttle ?
  dinsdag 23 juni 2009 @ 12:53:54 #18
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_70286329
Wij gaan waarschijnlijk toch pas in December... Duurt nog wel lang, maar we kunnen ook langer weg dan en met wat minder stress. In principe zou ik naar San José of Panama City heen willen vliegen en vanaf de andere stad terug. Bedoeling is 90% van de tijd in Panama door te brengen, want CR trekt me veel minder. Als we ons echt heel erg vervelen na een paar weken Panama, dan overweeg ik nog een trip down memory lane in Nica (in 2000 stage gelopen).

Korte vraag: wat is een leukere stad voor Oud&Nieuw: Panama City of San José?
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_70286674
Leuk dit maarre is het teveel gevraagd wat foto's te plaatsen van jullie
reizen als in een foto-collage zodat we een idee krijgen hoe alles van
minuut tot minuut is verlopen? Eigen geschoten foto's he..
75 topics = FIN
  woensdag 24 juni 2009 @ 23:24:45 #20
37777 Sigmund_Freud
Whats On a Mans Mind
pi_70343471
Iemand misschien ervaring met de bouwstenen van Costa Rica Online http://www.costaricaonline.nl/ ?
pi_70347880
nog 2 maanden en dan naar Costa Rica

Dit staat op de planning
pi_71869518
Ik wil die kant op, maar heb maar 3 weken. Ik kan me denk ik het beste beperken tot Costa Rica en Panama (daar moet ik sowieso eindigen). Nicaragua erbij wordt teveel lijkt me.

Tevens TVP
pi_71872567
Ook een tvp.
2010 willen we waarschijnlijk 3 weken rondtrekken door Costa Rica!
  zaterdag 15 augustus 2009 @ 00:08:27 #24
238709 Elkafila
I spy with my little eye..
pi_71891752
Als het goed is zit ik rond december 2010/januari 2011 in dit gebied en heb ik 5 maanden op de fiets achter de rug vanaf alaska! Wohooo!
pi_71979669
ik zit in dubio voor de zomer van 2010! willen 3 weken weg waarvan 2 weken cultuur en 1 week strand!
zitten te twijvelen tussen Maleisie of Costa rica / Panama!
wat is ongeveer het prijsniveau in costa rica en panama?? we hebben ongeveer 2500 euro te besteden pp incl. tickets!
is het goed mogelijk om een mooie strandvakantie te houden in deze landen?
pi_71980011
Wat ik van CR hoor en straks zelf zal beleven is dat er heel veel stranden daar zijn die zelfs verlaten zijn dus dan heb je een redelijk prive strand voor jezelf.
  maandag 7 september 2009 @ 17:48:06 #27
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_72524420
Aankomende december/januari heb ik een maand voor Panama en Costa Rica. Mijn eigenlijke plan is om de meeste tijd in Panama te besteden. Costa Rica is ongetwijfeld heel mooi, maar het lijkt me (met name in December) erg vol met toeristen. Toch vraag ik me af: is er iets in CR dat ik absoluut niet moet missen? En natuurlijk vooral dingen die ik in Panama niet (goedkoper, rustiger) kan zien...
  maandag 7 september 2009 @ 19:16:46 #28
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_72527464
quote:
ik zit in dubio voor de zomer van 2010! willen 3 weken weg waarvan 2 weken cultuur en 1 week strand!
zitten te twijvelen tussen Maleisie of Costa rica / Panama!
wat is ongeveer het prijsniveau in costa rica en panama?? we hebben ongeveer 2500 euro te besteden pp incl. tickets!
is het goed mogelijk om een mooie strandvakantie te houden in deze landen?
Cultuur in Costa Rica? Dat is nu juist het Midden-Amerikaanse land waar dat nauwelijks voorhanden is. Althans geen klassieke cultuur, waar je waarschijnlijk op doelt.
Natuur en strand volop natuurlijk.
  maandag 7 september 2009 @ 19:30:05 #29
62913 Blik
The one and Only!
pi_72528003
In Panama, Costa Rica is idd weinig qua cultuur te beleven. Dat is vnl. natuur
  maandag 7 september 2009 @ 20:07:56 #30
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_72529430
toch nog niets gevonden op wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Guayabo
  dinsdag 8 september 2009 @ 10:03:17 #31
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_72544137
quote:
Op maandag 7 september 2009 19:30 schreef Blik het volgende:
In Panama, Costa Rica is idd weinig qua cultuur te beleven. Dat is vnl. natuur
Ik snap dat je dat wellicht niet bedoelt, maar de gemiddelde Panamees/Tico zal het hier toch niet mee eens zijn, denk ik zo....
Ik ben er natuurlijk nog niet geweest en ik weet dat CR en Panama geen enorme Maya-toestanden hebben, maar "cultuur" is voor mij véél meer dan alleen archeologie: lokale markten (voedsel, beesten, bloemen), feesten, inheemse volken (Kuna en al die andere volken in Panama?!), rituelen... Persoonlijk vind ik dat je van een poosje rondhangen op de plaza in een klein dorp méér mee krijgt van "cultuur" dan van een (heel kort door de bocht) afgebrokkelde Maya-tempel.

Nogmaals: ik snap dat dat zo niet bedoeld werd, maar als ik in een vraag "cultuur" aangeef doel ik dus daar op!
  dinsdag 8 september 2009 @ 10:20:54 #32
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_72544484
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 10:03 schreef Hik het volgende:

[..]

Ik snap dat je dat wellicht niet bedoelt, maar de gemiddelde Panamees/Tico zal het hier toch niet mee eens zijn, denk ik zo....
Ik ben er natuurlijk nog niet geweest en ik weet dat CR en Panama geen enorme Maya-toestanden hebben, maar "cultuur" is voor mij véél meer dan alleen archeologie: lokale markten (voedsel, beesten, bloemen), feesten, inheemse volken (Kuna en al die andere volken in Panama?!), rituelen... Persoonlijk vind ik dat je van een poosje rondhangen op de plaza in een klein dorp méér mee krijgt van "cultuur" dan van een (heel kort door de bocht) afgebrokkelde Maya-tempel.

Nogmaals: ik snap dat dat zo niet bedoeld werd, maar als ik in een vraag "cultuur" aangeef doel ik dus daar op!
Ook al reageer je niet op mij, ik ben het wel helemaal met je eens! DE cultuur van bv Mexico vindt ik het eten, de muziek en de passie voor sport. En niet alleen de tempels.
De meeste mensen bedoelen echter met cultuur wel kerken en ruïnes bekijken (al snel uitermate saai overigens)...
  dinsdag 8 september 2009 @ 10:24:08 #33
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_72544542
Maar waar moet ik nou naartoe in CR?
(zie mijn vraag hierboven)
  dinsdag 8 september 2009 @ 11:14:22 #34
62913 Blik
The one and Only!
pi_72545592
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 10:03 schreef Hik het volgende:

[..]

Nee ok. Ik kan niet praten over Costa Rica, maar Panama heeft wat dat betreft zeker wel cultuur. Er zijn verschillende inheemse volkeren zoals de Embera en de Kuna. De Herrera-provincie staat bekend om de vele verschillende culturele festivals (heb zelf een festival meegemaakt in Ocu, was geweldig). De kuna's zijn ook een zeer apart volk.

Echter vind ik het niet te vergelijken met bijvoorbeeld Guatemala, waar je verschillende Maya-tempels hebt in combinatie met inheemse bergvolkeren. De "core business" van Panama is toch echt natuur en strand.
pi_72619173
In Nicaragua kun je ook al wat cultuur bekijken, zelf ben ik in Granada geweest en ik vond dit een hele leuke koloniale stad. Iets meer noordelijk ligt Leon wat ook heel mooi schijnt te zijn. Managua (de hoofdstad) kun je gerust overslaan.
  donderdag 10 september 2009 @ 20:10:49 #36
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_72622734
Managua
pi_72622838
Is er eigenlijk naast natuur en oude gebouwen bekijken iets te doen in die regio?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  donderdag 10 september 2009 @ 22:29:03 #38
62913 Blik
The one and Only!
pi_72628200
quote:
Op donderdag 10 september 2009 20:13 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Is er eigenlijk naast natuur en oude gebouwen bekijken iets te doen in die regio?
Wat bedoel je precies?
  zondag 13 september 2009 @ 19:11:07 #39
62913 Blik
The one and Only!
pi_72706619
Hik wellicht nog interesse in de LP van Costa Rica?

[TK] Lonely Planet Costa Rica (8ste editie, oktober 2008)
  zondag 13 september 2009 @ 21:36:44 #40
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_72712550
Heb 'm al.
Dat is een soort reflex van mij: geboekt? Dat gelijk gidsen kopen...
  maandag 14 september 2009 @ 08:50:09 #41
62913 Blik
The one and Only!
pi_72722008
quote:
Op zondag 13 september 2009 21:36 schreef Hik het volgende:
Heb 'm al.
Dat is een soort reflex van mij: geboekt? Dat gelijk gidsen kopen...
Bij mij hetzelfde, alleen jammer als je uiteindelijk niet gaat
  maandag 14 september 2009 @ 09:24:28 #42
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_72722484
quote:
Op donderdag 10 september 2009 20:13 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Nee

zondag 15 november 2009 @ 21:59:44 #43
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_74730579
Hey, ben nog steeds in m'n vooronderzoeksfase, maar ben nog steeds van plan om ergens in maart/april voor 3 of 4 weken (hopelijk 4, maar afhankelijk van m'n werk) naar midden Amerika te gaan. Ben me nu lekker aan het inlezen in het eerste Midden Amerika topic en ben al wel wat wijzer geworden.

Ik ben eigenlijk op zoek naar een leuke mix van natuur en cultuur en zit dus te denken aan een combinatie Nicaragua/Costa Rica. Ik kan best aardig Spaans en vind het dus ook wel erg leuk om naar de wat minder toeristische plekken te gaan en wat meer onder de lokale bevolking te komen. Al moet ik ook wel zeggen dat ik in Zuid-Amerika vooral de must-sees heb gezien (behalve dan eerst een paar maanden in Arequipa, Peru in een gastgezin, dus dat gedeelte heb ik daar ook wel gehad), maar ik vond dat eigenlijk geen probleem. Ik had toen, net als nu, best weinig tijd en wilde zoveel mogelijk mooie plekken zien, en vond het daarom niet erg om snel te reizen.

Als ik van het ergste uitga en maar 3 weken heb, zal dat dan genoeg zijn om de mooiste plaatsen te zien in deze 2 landen? Ik zit erover te denken om heen te vliegen op Nicaragua en terug vanaf Costa Rica, of omgekeerd. Nog tips daarvoor, beter van noord naar zuid reizen of andersom, of maakt dat niets uit?

Dan ga ik maar eens snel praten met m'n baas en kijken of ik 4 weken vrij kan nemen in het voorjaar!
*´¨)
  zondag 10 januari 2010 @ 17:12:09 #44
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_76640467
Het is een beetje stil in dit topic! En eigenlijk heb ik nog steeds dezelfde vragen. Ik weet ondertussen dat ik 4 weken kan gaan, waarschijnlijk van half maart tot half april. Ik twijfel er nog steeds over of ik Panama erbij moet pakken of niet. Wat is daar te zien wat ik echt niet missen en wat niet vergelijkbaar is met dingen die ik in Nicaragua/Costa Rica kan zien?

Op dit moment heb ik vooral het idee dat ik ook door Panama wil, zodat ik het ook een beetje ken en voor mezelf kan zeggen: nou dat heb ik ook gezien en weet ik ook een beetje hoe het is. Maar van de andere kant zijn er veel meer must-sees in Costa Rica en Nicaragua als ik het zo lees, en weet niet of het zonde is daarvan wat over te slaan om maar door Panama te kunnen gaan.

Van de andere kant zat ik te denken: als ik in Nicaragua begin en m'n terugvlucht boek vanuit Panama City, in het ergste geval als ik al m'n tijd al heb besteed in de eerste twee landen kan ik rechtstreeks een bus pakken van San José naar Panama City heb ik gelezen... Maar ja dat zou dan ook weer zonde zijn van die extra reistijd. Dus graag hoor ik adviezen/tips van jullie: wat zouden jullie doen?

En hebben jullie nog tips mbt de richting van het reizen? Van noord naar zuid of van zuid naar noord? Ik wil deze week eigenlijk wel gaan boeken, maar vind dit wel erg lastige keuzes. Sowieso zal ik veel moeten overslaan waarschijnlijk, als ik 2 of 3 landen in 4 weken wil zien, maar dat zien we wel als ik er ben

Alvast bedankt!
*´¨)
  zondag 10 januari 2010 @ 20:14:46 #45
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_76648987
Ik vond Panama echt fantastisch, hoewel ik er nog geen 2 weken geweest ben. Nicaragua heeft ook mijn hart gestolen (daar alleen al kun je met gemak een dikke maand doorbrengen zonder je 1 seconde te vervelen!). Costa Rica daarentegen vond ik vooral toeristisch en duur. Het viel mij nogal tegen. De National Parks zijn daar echter (mits genoeg duiten op zak) om je vingers bij af te likken. Het is maar net waar je naar op zoek bent. Drie landen in 4 weken zou ik zeker niet doen. Dan doe je gewoon echt geen recht aan de plek en ga je daar gefrustreerd weg om dat je zooooo vreselijk veel mist. Denk ik dan. Succes! En veel plezier!!!
  vrijdag 22 januari 2010 @ 21:29:43 #46
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_77157284
Jaaah, ik heb geboekt! 11 maart vlieg ik naar Panama en 7 april kom ik terug vanuit Nicaragua... en ik heb er uiteraard heel veel zin in.

Weet nog niet heel precies wat ik allemaal ga zien, en ik denk dat ik het meeste ook gewoon lekker ter plaatse ga bepalen. Maar ik ben wel van plan te eindigen op de Corn Islands

Ik denk dat ik ook maar langs het Panama kanaal ga. Het lijkt me eigenlijk helemaal niet zo boeiend, maar ik lees er toch overal over al een must-see. En als ik er toch ben... Maar wat vonden jullie daar eigenlijk van?

Nog tips voor een leuke buurt in Panama City waar ik m'n eerste hostel moet zoeken?
*´¨)
pi_77166336
Jeeeuuj ik heb ook geboekt. Deze zomer een maandje naar Guatemala, Belize en een ietsiepietsie Mexico (lees: terugvlucht + evt. een tempel en strandje)

heb er zin in!!!
  zondag 24 januari 2010 @ 15:45:31 #48
62913 Blik
The one and Only!
pi_77212202
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 21:29 schreef Foeske het volgende:
Jaaah, ik heb geboekt! 11 maart vlieg ik naar Panama en 7 april kom ik terug vanuit Nicaragua... en ik heb er uiteraard heel veel zin in.

Weet nog niet heel precies wat ik allemaal ga zien, en ik denk dat ik het meeste ook gewoon lekker ter plaatse ga bepalen. Maar ik ben wel van plan te eindigen op de Corn Islands

Ik denk dat ik ook maar langs het Panama kanaal ga. Het lijkt me eigenlijk helemaal niet zo boeiend, maar ik lees er toch overal over al een must-see. En als ik er toch ben... Maar wat vonden jullie daar eigenlijk van?

Nog tips voor een leuke buurt in Panama City waar ik m'n eerste hostel moet zoeken?
Ik vond het Panama kanaal wel mooi om te zien. Het is toch een knap staaltje bouwkunst. Maar wat eigenlijk nog mooier is, is het natuurgebied achter sluizen.

Ik heb in 2 hostels geslapen in Panama City. In Mamallena en Zuly's. Met Mamallena een iets mindere ervaring gehad vanwege een overval, Zuly's was prima. Heb ook veel goede verhalen over de hostels in de oude stad. Ondanks dat de LP zegt dat het onveilig zou zijn.
pi_77212401
Ik heb ook geboekt! Vertrek op 3 juli naar Guatemala en heb op 23 augustus een vlucht van Panama naar Ecuador. Is het in die tijd een beetje te doen om in ieder geval Guatemala, Honduras, Nicaragua en Panama te zien? Ik had liever ook meer tijd gehad maar dat zit er helaas niet in. Misschien beperken we het maar tot een paar landen dan.
pi_77238660
quote:
Op zondag 24 januari 2010 15:45 schreef Blik het volgende:

[..]
Heb ook veel goede verhalen over de hostels in de oude stad. Ondanks dat de LP zegt dat het onveilig zou zijn.
Ik vond het er op ook wel veilig uitzien toen ik er liep. Maar lokale bevolking adviseerde ons snel een taxi te nemen omdat het stuk waar wij liepen erg gevaarlijk was voor toeristen. En de taxi-chauffeur beaamde dat ook nog eens.
  maandag 25 januari 2010 @ 08:34:47 #51
62913 Blik
The one and Only!
pi_77238806
quote:
Op maandag 25 januari 2010 08:17 schreef WimTol het volgende:

[..]

Ik vond het er op ook wel veilig uitzien toen ik er liep. Maar lokale bevolking adviseerde ons snel een taxi te nemen omdat het stuk waar wij liepen erg gevaarlijk was voor toeristen. En de taxi-chauffeur beaamde dat ook nog eens.
Je schijnt in die oude stad inderdaad een aantal gevaarlijke stukken te hebben. Ik heb begrepen van enkele andere reizigers dat juist die gedeeltes goed afgeschermd worden door de politie 's avonds.
  maandag 25 januari 2010 @ 10:39:55 #52
105888 renzell
pi_77241081
quote:
Op zondag 24 januari 2010 15:51 schreef MarkaD het volgende:
Ik heb ook geboekt! Vertrek op 3 juli naar Guatemala en heb op 23 augustus een vlucht van Panama naar Ecuador. Is het in die tijd een beetje te doen om in ieder geval Guatemala, Honduras, Nicaragua en Panama te zien? Ik had liever ook meer tijd gehad maar dat zit er helaas niet in. Misschien beperken we het maar tot een paar landen dan.
Dat is wel te doen hoor! Al zul je wel keuzes moeten maken. Als je 2 weken voor ieder land hebt, kun je een hoop highlights wel zien. Voor Nicaragua zou ik overigens minimaal 3 weken uittrekken. Maar goed, da's persoonlijk.
  maandag 25 januari 2010 @ 12:13:23 #53
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_77243818
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 21:29 schreef Foeske het volgende:

Nicaragua
Corn Islands

Ik heb nog getwijfeld om terug te gaan, maar eigenlijk maar besloten dat ik het beter niet kan doen. Was er 10 jaar geleden en het zou echt raar zijn om te zien hoe het nu is... Ben wel héél benieuwd! Zat er echt over na te denken toen ik in Panama was... volgens mij zou ik nog zo naar mijn oude huis in Managua kunnen lopen...

Anyway: ik vond het Panama kanaal heel tof! Sowieso om de techniek erachter (het bijbehorende museum legt alles bijzonder goed uit), maar tot mijn verbazing ook het menselijke aspect: je staat met heel veel mensen uit heel veel landen schepen te bekijken uit heel veel landen. Niet alleen voor de bezoekers is het bijzonder om het kanaal te zien, ook voor de mensen aan boord (vaak). Het is dus een soort Olympische Spelen van foto's van elkaar maken en zwaaien maar. Erg grappig!

Qua buurten om te verblijven: oude centrum is mooi natuurlijk, maar 's avonds misschien niet heel handig. Punt is dat het centrum an sich superveilig is (heel veel politie), maar dat je nogal makkelijk in een andere buurt stapt die minder ok is. En als je niet heel veel tijd hebt zo'n stad te leren kennen is dat toch lastig. Ik heb Oud en Nieuw (deels) gevierd in de bar van Luna's Castle en dat was wel mooi. Als je wat meer Panamees wilt stappen kun je wellicht beter niet te ver van de Calle Uruguay gaan zitten met je hostel. Wij hebben een paar nachten geslapen in Bellavista, wat een prima buurt was, maar bij ons hotel in de buurt (Costa Inn) was heel weinig te doen. Eigenlijk zaten we beter in el Cangrejo (beiden ongeveer even ver van Uruguay) waar we de andere dagen hebben gezeten. el Cangrejo is een wat moderner disctrict, met veel winkels en restaurants. Niet heel mooi of zo, maar geen probleem om tot 's avonds laat nog over straat te lopen. We zaten daar in Anita's Inn, wat eigenlijk bij een talenschool hoort, maar waar je ook zomaar kunt verblijven. Leuke mensen!
  maandag 25 januari 2010 @ 15:05:06 #54
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_77249590
quote:
Op maandag 25 januari 2010 10:39 schreef renzell het volgende:

[..]

Dat is wel te doen hoor! Al zul je wel keuzes moeten maken. Als je 2 weken voor ieder land hebt, kun je een hoop highlights wel zien. Voor Nicaragua zou ik overigens minimaal 3 weken uittrekken. Maar goed, da's persoonlijk.
En doe in Guatemala alleen de hoogtepunten: Tikal, Lago de Atitlán, Pacaya als deze actief is en eventueel Semuc Champey en Laguna Lachua. Die plekken zijn fantastisch, de rest van het land is matig (en slecht voor je gezondheid).
  maandag 25 januari 2010 @ 16:26:27 #55
62913 Blik
The one and Only!
pi_77253336
quote:
Op maandag 25 januari 2010 15:05 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

En doe in Guatemala alleen de hoogtepunten: Tikal, Lago de Atitlán, Pacaya als deze actief is en eventueel Semuc Champey en Laguna Lachua. Die plekken zijn fantastisch, de rest van het land is matig (en slecht voor je gezondheid).
Pacaya is altijd actief toch? Verder is Antigua toch ook wel een mooi stadje en is LIvingston ook wel de moeite waard.
  maandag 25 januari 2010 @ 18:11:53 #56
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_77257726
quote:
Op maandag 25 januari 2010 16:26 schreef Blik het volgende:

[..]

Pacaya is altijd actief toch? Verder is Antigua toch ook wel een mooi stadje en is LIvingston ook wel de moeite waard.
Pacaya is altijd actief idd, maar op sommige momenten écht actief, met lava. Dan is het een must-see, zo dicht bij stromende lava kom je bijna nergens ter wereld.

De omgeving van Rio Dulce en Livingstone is ook wel aardig ja. Je kunt onderweg van- of naar Tikal een stop-over maken in Rio Dulce en dan de boot door de kloof naar Livingstone nemen.

Antigua vond ik echt geen reet aan... Maar ik was al in Oaxaca (Mexico) geweest, wat er nagenoeg hetzelfde uitziet. Alleen dan in Mexico, dus met bijbehorend bizar goed eten!
  maandag 25 januari 2010 @ 21:12:36 #57
62913 Blik
The one and Only!
pi_77266882
quote:
Op maandag 25 januari 2010 18:11 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Pacaya is altijd actief idd, maar op sommige momenten écht actief, met lava. Dan is het een must-see, zo dicht bij stromende lava kom je bijna nergens ter wereld.

De omgeving van Rio Dulce en Livingstone is ook wel aardig ja. Je kunt onderweg van- of naar Tikal een stop-over maken in Rio Dulce en dan de boot door de kloof naar Livingstone nemen.

Antigua vond ik echt geen reet aan... Maar ik was al in Oaxaca (Mexico) geweest, wat er nagenoeg hetzelfde uitziet. Alleen dan in Mexico, dus met bijbehorend bizar goed eten!
Ja, ik vond Antigua wel een mooi stadje verder. En natuurlijk een ideale uitvalsbasis voor Pacaya. En je verblijft er vaak toch wel omdat je toch niet in Guatemala City wilt zijn. Ik had dus blijkbaar geluk bij Pacaya, echt op paar meter van stromend lava gestaan
  dinsdag 26 januari 2010 @ 00:20:59 #58
105888 renzell
pi_77276068
Wij ook ja, en dan marshmallows roosteren boven de lava. Bizar! Aan de ene kant afschuwelijk vond ik, om met een hele troep toeristen daar te staan. Aan de andere kant prachtig, een andere wereld. Zeker toen de zon onder begon te gaan (zorg voor goede flashlights!) was het een maanlandschap van betoverende schoonheid.

[ Bericht 25% gewijzigd door renzell op 26-01-2010 00:43:16 ]
  dinsdag 26 januari 2010 @ 09:03:56 #59
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_77280133
Uiteraard heb ik ook langs de lava van Pacaya gestaan, fantastisch!

Antigua was me gewoon veel te toeristisch, met zo'n puber/feest sfeertje. Ik was er helaas in juli, als onderdeel van een lange Latijns-Amerika reis. Misschien is het buiten het hoogseizoen beter.
  dinsdag 26 januari 2010 @ 09:05:52 #60
62913 Blik
The one and Only!
pi_77280166
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 00:20 schreef renzell het volgende:
Wij ook ja, en dan marshmallows roosteren boven de lava. Bizar! Aan de ene kant afschuwelijk vond ik, om met een hele troep toeristen daar te staan. Aan de andere kant prachtig, een andere wereld. Zeker toen de zon onder begon te gaan (zorg voor goede flashlights!) was het een maanlandschap van betoverende schoonheid.

Wij hebben de ochtend-trip gedaan. Was het wel te doen om in het donker naar beneden te lopen?
pi_77281910
quote:
Op maandag 25 januari 2010 12:13 schreef Hik het volgende:

[..]
Als je wat meer Panamees wilt stappen kun je wellicht beter niet te ver van de Calle Uruguay gaan zitten met je hostel.
Wij hadden ook gehoord dat het daar 's avonds ging gebeuren. Maar het was er maar rustig. Ik heb me beter vermaakt in Zona Viva. Maar dat is niet echt een omgeving om een hotel te hebben.
pi_77282201
quote:
Op maandag 25 januari 2010 18:11 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Ik ben meerdere keren in zowel Oaxaca als Antigua geweest en vind die 2 echt niet met elkaar te vergelijken hoor. Oaxaca is veel opgeruimder, gestructureerder dan Antigua en natuurlijk een stuk rijker. Prachtige stad!
Antigua is even koloniaal als Oaxaca, maar rommeliger, leuke binnentuintjes met fonteinen, en er zijn veel mooie ruïnes van kerken die je kan bezoeken.

Als ik Antigua dan toch met een andere stad moet vergelijken denk ik eerder aan San Cristobal de las Casas
  dinsdag 26 januari 2010 @ 11:16:28 #63
62913 Blik
The one and Only!
pi_77283374
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 10:21 schreef WimTol het volgende:

[..]

Wij hadden ook gehoord dat het daar 's avonds ging gebeuren. Maar het was er maar rustig. Ik heb me beter vermaakt in Zona Viva. Maar dat is niet echt een omgeving om een hotel te hebben.
Wij waren daar op een zaterdag, en toen was het er toch wel flink druk.
  dinsdag 26 januari 2010 @ 11:42:36 #64
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_77284243
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 10:33 schreef Vogue het volgende:

[..]

Ik ben meerdere keren in zowel Oaxaca als Antigua geweest en vind die 2 echt niet met elkaar te vergelijken hoor. Oaxaca is veel opgeruimder, gestructureerder dan Antigua en natuurlijk een stuk rijker. Prachtige stad!
Antigua is even koloniaal als Oaxaca, maar rommeliger, leuke binnentuintjes met fonteinen, en er zijn veel mooie ruïnes van kerken die je kan bezoeken.

Als ik Antigua dan toch met een andere stad moet vergelijken denk ik eerder aan San Cristobal de las Casas
Oh, San Christobal, dat was een andere tegenvaller... Niet mijn type stadjes dus!

Ik ben vrij lang in Oaxaca geweest en maar even in Antigua, dus ik weet er de details niet van. Maar oppervlakkig lijken ze erg op elkaar: beide koloniale steden met honderduizend kerkjes die langzaam afbrokkelen en nu extreem toeristisch zijn. Verder ben ik het met je eens over Oaxaca.

Het mooie van Antigua is dan weer de vele vulkanen in de buurt. Verder niks boeiends gezien. (heb zelfs nauwelijks foto's gemaakt...) Ik snap wel dat het UNESCO werelderfgoed is, maar het oogt gewoon niet uniek.
Overigens ben ik een rare hoor, want ik ben wel in Guatemala City geweest en vond dat een leuke stad! Aparte moderne gebouwen, aardige mensen, naar de bioscoop voor 2 euro en prima eten...
  dinsdag 26 januari 2010 @ 12:13:58 #65
105888 renzell
pi_77285363
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 09:05 schreef Blik het volgende:

[..]

Wij hebben de ochtend-trip gedaan. Was het wel te doen om in het donker naar beneden te lopen?
Absoluut (mits een goede zaklamp, want donker = donker = donker = huel donker!), maar om de zoveel honderd meter stond een bewapende man (ter bescherming van toeristen) en dat was daar blijkbaar ook echt nodig. Niet echt een lekker idee dus. Fysiek was het zeker te doen.
  dinsdag 26 januari 2010 @ 13:24:02 #66
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_77288052
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 12:13 schreef renzell het volgende:

[..]

Absoluut (mits een goede zaklamp, want donker = donker = donker = huel donker!), maar om de zoveel honderd meter stond een bewapende man (ter bescherming van toeristen) en dat was daar blijkbaar ook echt nodig.
Ben je er recent geweest? In 2007 geen guns gezien...
pi_77311065
quote:

[..]

Gracias Vind het jammer dat ik niet meer tijd heb, maar ja. Ik was trouwens Costa Rica vergeten op te noemen..
  zaterdag 30 januari 2010 @ 11:51:57 #68
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_77444412
quote:

[..]

Ik heb ondertussen wel begrepen dat het een tijd geleden is dat je in Nicaragua was, maar wat zijn dat nog meer highlights in dat land? Moet zeggen dat ik m'n Lonely Planet nog niet heel goed heb bestudeerd, maar buiten Leon en Corn Islands zag ik zo gauw nog geen echte hoogtepunten volgens mij... Nog meer must-sees?

Ik ben idd wel van plan om de meeste tijd in Panama en Nicaragua te besteden en in Costa Rica alleen 2 of 3 hoogtepunten te pakken... Zal snel reizen worden, maar zoals ik al eerder zei, dat heb ik in Zuid-Amerika ook gedaan en dat vond ik geen probleem. En ik kan lekker uitrusten van de hele reizen op de Corn Islands

Thanks voor de verdere tips alvast! Zal snel eens gaan zoeken naar een hostel in Panama City....
*´¨)
  zondag 31 januari 2010 @ 21:50:33 #69
105888 renzell
pi_77492179
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 13:24 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Ben je er recent geweest? In 2007 geen guns gezien...
2009; jan t/m maart.
  maandag 1 februari 2010 @ 12:54:13 #70
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_77509381
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 10:21 schreef WimTol het volgende:

[..]

Zona Viva ben ik ook geweest. Op zich wel vermaakt, maar ik vind het toch geen aanrader. Alles is binnen, dus je moet steeds maar gokken of het ergens leuk is en op staat zie je alleen maar mensen van de ene naar de andere plek lopen. Bovendien zijn er geen restaurants. Op Calle Uruguay heb je ook genoeg terrasjes en heerlijke restaurants. Bovendien vond ik het sfeervoller; Zona Viva is allemaal vorige week gebouwd; vond ik toch wat minder.
  maandag 1 februari 2010 @ 12:59:09 #71
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_77509519
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 11:51 schreef Foeske het volgende:

[..]

Ik heb ondertussen wel begrepen dat het een tijd geleden is dat je in Nicaragua was, maar wat zijn dat nog meer highlights in dat land? Moet zeggen dat ik m'n Lonely Planet nog niet heel goed heb bestudeerd, maar buiten Leon en Corn Islands zag ik zo gauw nog geen echte hoogtepunten volgens mij... Nog meer must-sees?
Granada en Ometepe in elk geval. Verder zijn Massaya, San Juan del Sur en Matagalpa ook zeker de moeite waard, maar vulkanen, schildpadden en bergen heb je ook wel in andere Midden-Amerikaanse landen (al zijn ze wel rustiger in Nicaragua waarschijnlijk). Ometepe is wel echt uniek, niet te missen.

Tja, en ik ben ook echt een sucker voor Managua. Ik weet ook wel dat het een rare-niet mooie stad is, maar het heeft iets heel bijzonders, juist omdat geen toerist er blijft. Het uitgaansleven is geweldig en het centrum-dat-geen-centrum is is gewoon een hele bijzondere historische plek.
pi_77541141
Goed, er is het een en ander veranderd aan onze reis, het gaat hierbij met name over de duur van de vakantie. Blijven nu vijf weken ipv vier in midden amerika. Wat raden mensen aan? We zijn eigenlijk van plan met name Guatemala te bezoeken. Is dit een goede keus om een indruk te krijgen van cultuur + bevolking van midden amerika? Ben iig van plan me komende maanden op de taal te storten, hoor van veel kanten dat het leren van de taal zeker de moeite waard is.

Nog een andere vraag: ik fotografeer graag... is het mogelijk te reizen met een digitale spiegelreflex + een hele rij aan lenzen? Of is dit vragen om problemen? On azië was dit niet zo'n probleem, maar overvallen/diefstal is daar geloof ik ook minder aanwezig dan in centraal amerika. Of zit ik er naast?

Ik heb er zin in! Het kan mij niet snel genoeg Juli zijn
  dinsdag 2 februari 2010 @ 10:29:13 #73
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_77542577
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 09:27 schreef krapula het volgende:
Goed, er is het een en ander veranderd aan onze reis, het gaat hierbij met name over de duur van de vakantie. Blijven nu vijf weken ipv vier in midden amerika. Wat raden mensen aan? We zijn eigenlijk van plan met name Guatemala te bezoeken. Is dit een goede keus om een indruk te krijgen van cultuur + bevolking van midden amerika? Ben iig van plan me komende maanden op de taal te storten, hoor van veel kanten dat het leren van de taal zeker de moeite waard is.

Nog een andere vraag: ik fotografeer graag... is het mogelijk te reizen met een digitale spiegelreflex + een hele rij aan lenzen? Of is dit vragen om problemen? On azië was dit niet zo'n probleem, maar overvallen/diefstal is daar geloof ik ook minder aanwezig dan in centraal amerika. Of zit ik er naast?

Ik heb er zin in! Het kan mij niet snel genoeg Juli zijn
In juli is het de drukste periode in Guatemala, veel Amerikanen (uit de VS dus). Ik zou alleen wat hoogtepunten doen in Guatemala en dan zo snel mogelijk het 'ongerepte' Midden Amerika gaan verkennen!

Je kunt gerust een camera meenemen, maar ga er niet mee te koop lopen en hou hem altijd bij je in een onopvallende tas.
Voorbeeldje hoe het niet moet: Ik ontmoette ooit eens een Duitser in Quito die z'n rugtas met drie camera's en alle toebehoren even voor zich neerzette tussen z'n voeten, om wat te pakken. Komt er een dief aan en alles was weg...
  dinsdag 2 februari 2010 @ 10:42:50 #74
62913 Blik
The one and Only!
pi_77542984
quote:
Op maandag 1 februari 2010 12:54 schreef Hik het volgende:

[..]

Bovendien vond ik het sfeervoller; Zona Viva is allemaal vorige week gebouwd; vond ik toch wat minder.
Wat een bouwtempo, ik gok erop dat het hele Panama-kanaal ook wel in een maand klaar is dan
  dinsdag 2 februari 2010 @ 21:54:39 #75
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_77570571
quote:
Op maandag 1 februari 2010 12:59 schreef Hik het volgende:

[..]

Granada en Ometepe in elk geval. Verder zijn Massaya, San Juan del Sur en Matagalpa ook zeker de moeite waard, maar vulkanen, schildpadden en bergen heb je ook wel in andere Midden-Amerikaanse landen (al zijn ze wel rustiger in Nicaragua waarschijnlijk). Ometepe is wel echt uniek, niet te missen.

Tja, en ik ben ook echt een sucker voor Managua. Ik weet ook wel dat het een rare-niet mooie stad is, maar het heeft iets heel bijzonders, juist omdat geen toerist er blijft. Het uitgaansleven is geweldig en het centrum-dat-geen-centrum is is gewoon een hele bijzondere historische plek.
Thanks! Ometepe had ik ondertussen ook al op m'n lijstje gezet ja, en de rest ga ik nog eens rustig bestuderen. Maar leuk om in ieder geval ook een aantal namen al te horen die mij nog niet bekend waren...

Hmm, met al dat vieze weer van deze dagen kijk ik zo ontzettend uit naar de zon!
*´¨)
pi_77579782
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 10:29 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

In juli is het de drukste periode in Guatemala, veel Amerikanen (uit de VS dus). Ik zou alleen wat hoogtepunten doen in Guatemala en dan zo snel mogelijk het 'ongerepte' Midden Amerika gaan verkennen!

Je kunt gerust een camera meenemen, maar ga er niet mee te koop lopen en hou hem altijd bij je in een onopvallende tas.
Voorbeeldje hoe het niet moet: Ik ontmoette ooit eens een Duitser in Quito die z'n rugtas met drie camera's en alle toebehoren even voor zich neerzette tussen z'n voeten, om wat te pakken. Komt er een dief aan en alles was weg...
thx voor reactie. Camera gaat dus gewoon mee .

Over het ongerepte midden amerika: is dat in Guatemala helemaal niet meer te vinden? Dus ook moeilijk te vinden buiten de gebaande wegen? We vliegen heen
op Guatemala City, terug op Cancun... een omweg kan dus wel, maar heeeel flexibel zijn we nu ook weer niet, gezien het feit dat we niet al te veel willen haasten. Heb je wat aanraders?
  woensdag 3 februari 2010 @ 08:09:39 #77
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_77580150
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 10:42 schreef Blik het volgende:

[..]

Wat een bouwtempo, ik gok erop dat het hele Panama-kanaal ook wel in een maand klaar is dan

Voor de zekerheid: bij wijze van spreken natuurlijk...
  zondag 21 februari 2010 @ 22:14:07 #78
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_78281458
Ow jee, waar ik nou toch achter ben gekomen

Ik was er van overtuigd dat ik een heenvlucht naar Panama City had geboekt, en terugvlucht vanuit Nicaragua (ook via Panama City weer). Op de een of andere manier had ik namelijk in m'n hoofd zitten dat San José in Nicaragua lag...

In ieder geval, vandaag was ik nog wat aan het nakijken en toen realiseerde ik me ineens dat San José Costa Rica is, en dat ik m'n ticket niet meer kan omgooien...

Maar Nicaragua lijkt me het gaafst van allemaal en dat wil ik absoluut niet overslaan, dus nu heb ik een probleem. Nou ja, het is heel simpel denk, het gaat me of tijd, of geld, of allebei kosten.

Mijn opties: met het vliegtuig van Managua naar San José, maar dat kost volgens mij 300 euro (via Copa Airlines, daarmee is ook mijn vlucht van San José naar Panama City - of kennen jullie nog andere (goedkopere) vlucht opties?

Of met de bus van Costa Rica naar San José. Mijn plan was op de laatste dagen op de Corn Islands door te brengen, dus daar vandaan moet ik terug zien te komen in San José. Gaan er rechtstreekse bussen? Hoeveel uur kost me dat? Vind in de bus zitten namelijk niet zo erg, alleen jammer van de tijd in dit geval, maar qua kosten lijkt me dit wel de beste optie.

Echt balen, aangezien ik al maar 4 weken heb in totaal, dat dit me nu een extra dag en een hoop extra gedoe kost. Nou ja, hopelijk hebben jullie wat tips nog en dan komt het vast goed

Over 2,5 week vertrek ik al!!!
*´¨)
  maandag 22 februari 2010 @ 09:46:20 #79
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_78294050
Foeske!

(Ik mag niets zeggen hoor, heb ooit een ticket Helsinki-Amsterdam-Helsinki gekocht in plaats van vice versa... )

Anyway: ik zou kiezen voor de bus inderdaad. Zo vre-se-lijk groot zijn die afstanden daar ook niet, zeker niet als je Zuid-Amerika gewend bent. Er gaan in elk geval rechtstreekse bussen van Managua naar San José.
pi_78301065
Ik zou inderdaad een bus pakken. En dan geen locale bus maar een snelle van bijvoorbeeld deze maatschappij
  maandag 22 februari 2010 @ 16:27:11 #81
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_78308507
Ah da's mooi om te horen Had al wel zo'n vermoeden, maar goed om het even zeker te weten. En idd, die afstanden stellen voor mij niet zoveel voor (heb meer dan eens 24 uur in de bus gezeten in Zuid-Amerika).

Maar Hik, hoe heb jij dat toen opgelost?? Of kon jij het toen wel gewoon omgooien?

En ik zat nog zo te denken toen ik boekte: heb ik het allemaal wel goed gedaan, weet ik het zeker, alles 100x gecheckt... Maar ja, dat San José zat zo in mijn hoofd, dat ik daar dus niet meer bij na had gedacht... Nou ja, het had altijd erger gekund
*´¨)
pi_78310945
Ik wil begin Juli richting Costa Rica gaan, vanuit Granada. Maar ondertussen wil ik bijvoorbeeld ook in San Juan del Sur verblijven. Ik weet dat ik vanuit Granada gewoon de bus kan pakken naar Rivas, en vanuit daar een taxi naar San Juan del Sur.. Maar kan ik vanuit San Juan del Sur een beetje makkelijk in Costa Rica komen per lokale bus? Of snelbus? Het is namelijk niet zo heel ver van CR vandaan..
De klaagbaak is een machine.
  maandag 22 februari 2010 @ 18:07:39 #83
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_78311973
Ja, dat viel niet tegen. Gelijk de airline gebeld en heb toen uiteindelijk geloof ik 20 euro betaald voor de wijziging.
pi_78332295
quote:
Op maandag 22 februari 2010 17:32 schreef Multivitamine het volgende:
Ik wil begin Juli richting Costa Rica gaan, vanuit Granada. Maar ondertussen wil ik bijvoorbeeld ook in San Juan del Sur verblijven. Ik weet dat ik vanuit Granada gewoon de bus kan pakken naar Rivas, en vanuit daar een taxi naar San Juan del Sur.. Maar kan ik vanuit San Juan del Sur een beetje makkelijk in Costa Rica komen per lokale bus? Of snelbus? Het is namelijk niet zo heel ver van CR vandaan..
Terug naar Rivas en vanaf daar een bus naar de grens. Lopend de grens over en in Costa Rica een bus pakken naar een plaats daar (Liberia bijvoorbeeld). En een taxi San Juan de Sur - grens is volgens mij ook niet zo duur.
  woensdag 24 februari 2010 @ 21:53:04 #85
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_78411551
Ander vraagje: ik weet uiteraard dat het heel warm gaat zijn van half maart tot half april, maar waar moet ik 's avonds op rekenen in dit seizoen? Kan het ook afkoelen? En hoe is het bijvoorbeeld wat hoger, stel dat ik een vulkaan wil beklimmen of iets dergelijks?

Weet niet zo goed wat ik aan warmere kleren moet meenemen. Ga ik die helemaal niet nodig hebben of toch wel? Wat adviseren jullie?

En wat vinden jullie van lakenzakken? Ik heb die tijdens 2 maanden backpacken in zuid-amerika niet gemist, maar misschien is het hier anders? Ik weet het niet, maar het zou misschien handig kunnen zijn ivm muggen of hangen er dan toch wel muskietennetten?

Alvast bedankt!
*´¨)
pi_78423423
Mocht je naar Monte Verder in CR gaan dan is mijn advies om wel i.i.g warmere kleren bij je te hebben. 's avonds koelt het daar af tot een graadje of 5.
  vrijdag 26 februari 2010 @ 19:06:10 #87
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_78490339
Heb net een vlucht naar Panama voor 2 mei geboekt. We vliegen op de 18e weer terug vanuit Guatemala.

Ik was al een eigent topic begonnen omdat ik geen 'Centraal Amerika' topic kon vinden haha.

Dit zijn een paar dingen die ik zeker wil zien:

Panama City - Canal/City tour: http://www.city-discovery.com/panama/tour.php?id=2227

[ afbeelding ]

Costa Rica - San Jose - Tortuga Island: http://www.city-discovery.com/san-jose/tour.php?id=599

[ afbeelding ]

Nicaragua - Managua - Kayaking in Lake Nicaragua

[ afbeelding ]

Nicaragua - Managua - Mombacho Volcano Natural Reserve and Catarina Viewpoint: http://www.city-discovery.com/managua/tour.php?id=335

[ afbeelding ]

El Salvador - San Salvador

[ afbeelding ]

Guatemala - Antigua/volcano tour

[ afbeelding ]

Belize - weet nog niet?

Nu de vragen.

Wat zijn de beste manieren van reizen tussen de landen? (snelste/goedkoopste/comfortabelste)
Wat kan het beste vantevoren geboekt worden?
Wat is waar van overvallen/criminaliteit? (met name (nacht)bussen)

Wat moet ik nog meer zien en weten?

en dan ga ik nu ff het topic beter bekijken
reset
  zaterdag 27 februari 2010 @ 03:38:59 #88
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_78511329
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 19:06 schreef Individual het volgende:
Heb net een vlucht naar Panama voor 2 mei geboekt. We vliegen op de 18e weer terug vanuit Guatemala.

Welke 18e ga je nou terug?
Of bedoel je dat je al die landen gaat bezoeken in 16 dagen?
  zaterdag 27 februari 2010 @ 10:27:45 #89
62913 Blik
The one and Only!
pi_78513461
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 03:38 schreef Hik het volgende:

[..]

Dat zou rap zijn inderdaad
  zaterdag 27 februari 2010 @ 11:38:18 #90
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_78514733
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 07:57 schreef staticdata het volgende:
Mocht je naar Monte Verder in CR gaan dan is mijn advies om wel i.i.g warmere kleren bij je te hebben. 's avonds koelt het daar af tot een graadje of 5.
Maar ik neem aan dat als dat daar het geval is, het wel op meer plaatsen in Panama/Costa Rica/Nicaragua het geval is toch? Nou ja, als ik hier vertrek moet ik toch ook warm gekleed zijn, dus dat komt dan wel goed
*´¨)
  zaterdag 27 februari 2010 @ 13:09:51 #91
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_78517229
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 03:38 schreef Hik het volgende:

[..]

16 dagen ja. Volgens mij hebben we die discussie wel eens over mijn andere reizen gehad. Ik ben soms eenmaal een hoge snelheid toerist. Zie het als een orientatie voor als ik grijs ben.

Zoiets ben ik ook nog eens van plan met Guyana-Colombia en plak er misschien nog een staartje Peru of Equador aan vast. :p

Veel langer dan 2-3 weken kan ik niet weg, omdat ik elke maand minstens een week thuis wil zijn ivm klanten. Mini laptop gaat wel mee, maar ik hoop dat ie niet aanhoeft. Hoe zit het eigenlijk met wi-fi of een data sim?
reset
  zaterdag 27 februari 2010 @ 13:40:49 #92
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_78518101
Sorry, ik dacht echt dat ik het verkeerd begreep...
Ik dat geval heb je misschien niet heel veel meer tijd dan de dingen die je noemt. Ik zou bij Nica altijd de corn islands meenemen, maar dat kost wel wat tijd. Zelfs als je zou vliegen ben je wel een dag of drie kwijt als je daar een dagje of 1,5 wilt zijn en dan ben je nog niet op small corn. Ik denk dat je een minimum van 5 dagen wilt hebben wil je het een beetje kunnen zien. Waarschijnlijk geen optie dus.
Verder was San Blas voor mij het absolute hoogtepunt van Panama (ik denk dat Blik dit zal bevestigen). Maar eigenlijk geldt daar hetzelfde voor.
  zaterdag 27 februari 2010 @ 13:51:11 #93
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_78518460
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 13:09 schreef Individual het volgende:

Mini laptop gaat wel mee, maar ik hoop dat ie niet aanhoeft. Hoe zit het eigenlijk met wi-fi of een data sim?
Ik heb wireless niet veel geprobeerd, maar heb het met name in Panama veel gezien. Sim in Panama zou geen probleem moeten zijn. Costa Rica verbaasde me in dat opzicht: ik heb even gezocht naar een chip, maar mobiel blijkt in CR een staatsmonopolie te zijn. Ik zocht me de blubber in elk geval en begreep van mensen dat het niet zo simpel is als een chipje kopen in (bijvoorbeeld) Ecuador. Ik heb geen idee of er operators zijn die roaming bieden (op een lokale chip) door heel Midden-Amerika (dat lijkt me wel handig als je in zo'n korte tijd in zoveel landen bent). Costa Rica waarschijnlijk niet dus.

Over je trip toch nog even: wat een beetje jammer is aan je tempo: kans is dat je alleen van grote stad naar grote stad reist. Nu ben ik zelf best een fan van grote steden, maar in Midden Amerika zijn steden nou net niet het sterkste punt (behalve Panama City dan). Ik vond Managua ook heerlijk, maar dat is geen stad die je gelijk leuk vind, vrees ik.
  zaterdag 27 februari 2010 @ 14:02:15 #94
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_78518812
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 13:40 schreef Hik het volgende:
Sorry, ik dacht echt dat ik het verkeerd begreep...
Ik dat geval heb je misschien niet heel veel meer tijd dan de dingen die je noemt. Ik zou bij Nica altijd de corn islands meenemen, maar dat kost wel wat tijd. Zelfs als je zou vliegen ben je wel een dag of drie kwijt als je daar een dagje of 1,5 wilt zijn en dan ben je nog niet op small corn. Ik denk dat je een minimum van 5 dagen wilt hebben wil je het een beetje kunnen zien. Waarschijnlijk geen optie dus.
Verder was San Blas voor mij het absolute hoogtepunt van Panama (ik denk dat Blik dit zal bevestigen). Maar eigenlijk geldt daar hetzelfde voor.
Corn Islands doe ik wel een keer apart dan. Waarom duurt vliegen 3 dagen??

Ik weet het. Mensen verklaren me voor gek. (jij hebt het me ook wel eens eerder gezegd ) De 2 mensen waarmee ik het meeste reis hebben dezelfde reisstijl als ik. Het ren en vliegwerk (vind het zelf nog wel meevallen) is een belangrijk onderdeel van de reis.

Denk dat mijn vragen meer praktisch zijn, maar als er iets groots/speciaals is kan er van de route worden afgeweken. We boeken alleen de eerste en laatste nacht hostel dus we zijn flexibel.

Zijn er naast internet cafes ook wifi hotspots?
reset
  zaterdag 27 februari 2010 @ 14:17:20 #95
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_78519277
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 14:02 schreef Individual het volgende:

[..]

Corn Islands doe ik wel een keer apart dan. Waarom duurt vliegen 3 dagen??

Zijn er naast internet cafes ook wifi hotspots?
Vliegen duurt natuurlijk geen drie dagen...
Maar je vliegt ergens in de loop van de dag, komt aan, blijft een dagje, vliegt een volgende dag weer terug. Je kunt ook op één dag op en neer vliegen natuurlijk, maar dan kun je alleen een half uurtje op het vliegveld staan....
Ik weet niet of dit heel erg veranderd is, maar dit gaat om kleine vluchten die 1x per dag gaan en alleen overdag.

Ja, dat bezoelde ik dus. Internetcafés zijn overal, met name in Panama zag ik ook hotspots. Of ze ook werken weet ik niet, want ik reis prive niet met laptop. Op het vliegveld van Panama werkte het van de week niet in elk geval (moest daar overstappen).
  zaterdag 27 februari 2010 @ 14:56:49 #96
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_78520394
In een ernstig noodgeval kan ik wel data roamen, maar dat is erg duur en 3G zal er niet overal zijn, dus ook erg langzaam.

Ik hoop dat het bij alleen mijn email checken in internetcafes blijft en dat ik niet hoef te werken. Liever neem ik het ook niet mee, maar met 680gram is het ook weer geen ramp.
reset
pi_78540381
Ik zit nu in Nicaragua, maar de Corn Islands, is het aan te raden om daar twee weken te verblijven? Of is het na een week wel gezien allemaal? Ik wil namelijk met mijn vriendin, die 17 juni hierheen komt, graag onze vakantie afsluiten op de Corn Islands voor twee weken.

Verder willen we ook een paar dagen naar Costa Rica. Iemand nog suggesties voor wat je gezien moet hebben in CR? Ook al je daar maar een paar dagen blijft?
  zondag 28 februari 2010 @ 01:00:37 #98
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_78541499
Ik denk niet dat ik snel 2 weken naar de Corn Islands zou gaan. Het is er heel mooi, maar het is echt een relax-plek. Dat houd ik nooit langer dan een dag of 5 vol...
pi_78542562
quote:
Op zondag 28 februari 2010 01:00 schreef Hik het volgende:
Ik denk niet dat ik snel 2 weken naar de Corn Islands zou gaan. Het is er heel mooi, maar het is echt een relax-plek. Dat houd ik nooit langer dan een dag of 5 vol...
Ah oke!

Ik heb ruim een maand om te reizen, van 18 juni tot 20 juli. Dus, dan zie ik wel hoe ik het indeel.
pi_78546037
17 april tot 5 mei gaan mijn vriend en ik naar Mexico, Belize en Guatemala. We landen op de 17e in Cancun en vertrekken 5 mei vanaf Ciudad Guatemala. Ik heb er ontzettend veel zin in! Slechts 18 daagjes, helaas kon mijn vriend niet langer vrij krijgen.

Onze planning:
Mexico - Playa del Carmen(hotel 1e nacht)
Mexico - Tulum
Mexico - Chichen Itza(dagtrip zo mogelijk)
Mexico - Sian Ka'an bioreservaat(dagtrip)
Belize - Caye Caulker
Belize - Community baboon sanctuary(dagtrip)
Guatemala - Tikal
Guatemala - Lake Atitlan
Guatemala - Antiqua

Het is een redelijk vol 'programma', maar wij zien altijd wel ter plaatse hoe het uitpakt. Kan net zo goed dat we het ergens leuk vinden en daar 5 dagen blijven hangen. Ook prima. Zolang we het naar ons zin hebben, hebben wij een leuke vakantie. Het plan is om het meeste met de bus te doen, maar eventueel is er wel genoeg budget voor een huurauto of binnenlandse vluchten. Ik ben echt heel erg benieuwd en lees dit topic al een tijdje mee(eindelijk een motivatie om toch die Fok account eens aan te maken.)

Wat is trouwens de beste manier om geld mee te nemen?
Cash, CC & Traveler Cheques? Of hoeven die laatste niet persé? Waar kan ik geld opnemen met mijn bankpas(Rabobank wereldpas?)
  zondag 28 februari 2010 @ 15:42:49 #101
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_78554221
Travelerschecks zijn voornamelijk onhandig en duur als je het mij vraagt (tenzij je ergens naartie gaat waar echt bijna niks is). Ik zou gaan voor een combinatie van pinpas (prima te gebruiken), credit card (nood, grote uitgaven zoals tickets en vaak nodig voor huurauto) en een een beetje noodgeld in dollars. Dan zit je altijd goed.
pi_78563286
Dank je wel! Ik had ook al gekeken naar de kosten van travellers cheques en dat vond ik ook best prijzig. Dus ben blij dat een cc, pinpas en contant ook afdoende zouden moeten zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door Elvira-1986 op 28-02-2010 20:34:17 ]
pi_78563410
Zelf geld meenemen
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  maandag 1 maart 2010 @ 08:41:12 #104
62913 Blik
The one and Only!
pi_78580092
quote:
Op zondag 28 februari 2010 11:01 schreef Elvira-1986 het volgende:
17 april tot 5 mei gaan mijn vriend en ik naar Mexico, Belize en Guatemala. We landen op de 17e in Cancun en vertrekken 5 mei vanaf Ciudad Guatemala. Ik heb er ontzettend veel zin in! Slechts 18 daagjes, helaas kon mijn vriend niet langer vrij krijgen.

Onze planning:
Mexico - Tulum
Belize - Caye Caulker
Guatemala - Tikal
Guatemala - Lake Atitlan
Guatemala - Antiqua

Het is een redelijk vol 'programma', maar wij zien altijd wel ter plaatse hoe het uitpakt. Kan net zo goed dat we het ergens leuk vinden en daar 5 dagen blijven hangen. Ook prima. Zolang we het naar ons zin hebben, hebben wij een leuke vakantie. Het plan is om het meeste met de bus te doen, maar eventueel is er wel genoeg budget voor een huurauto of binnenlandse vluchten. Ik ben echt heel erg benieuwd en lees dit topic al een tijdje mee(eindelijk een motivatie om toch die Fok account eens aan te maken.)

Wat is trouwens de beste manier om geld mee te nemen?
Cash, CC & Traveler Cheques? Of hoeven die laatste niet persé? Waar kan ik geld opnemen met mijn bankpas(Rabobank wereldpas?)
pff, wat een tempo. Alleen voor het Guatemala gedeelte ben je al op z'n minst 5 a 6 dagen kwijt. je moet bedenken dat je dagen dan als volgt ingedeeld worden. reisdag - bezienswaardigheid - reisdag - bezienswaardigheid - reisdag - etc. Lijkt me echt slopend
  maandag 1 maart 2010 @ 08:41:50 #105
62913 Blik
The one and Only!
pi_78580104
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 13:40 schreef Hik het volgende:

Yep, was absoluut een hoogtepunt (jammer dat de bereikbaarheid zo ruk is)
  maandag 1 maart 2010 @ 10:34:47 #106
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_78582278
quote:
Op maandag 1 maart 2010 08:41 schreef Blik het volgende:

reisdag - bezienswaardigheid - reisdag - bezienswaardigheid - reisdag - etc. Lijkt me echt slopend

Het is ook slopend, maar je kan thuis uitrusten.
reset
  maandag 1 maart 2010 @ 10:40:31 #107
62913 Blik
The one and Only!
pi_78582417
quote:
Op maandag 1 maart 2010 10:34 schreef Individual het volgende:

[..]

Het is ook slopend, maar je kan thuis uitrusten.
Is dat zo? Ik moet thuis weer werken
pi_78583660
Ik heb nog een week vakantie thuis:) En ben daarnaast nog een 'luie' student. Het is best een vol programma, we zien wel hoe het uitpakt. En idd uitrusten kan thuis ook nog.

Alhoewel ik denk dat de laatste 2 dagen o.i.d. in Antiqua ook relaxed worden besteed(beetje slenteren, lekker eten en drinken, laatste souvenirs aanschaffen etc.) Gevolgd door goed en lang slapen. Ik haat het om de nacht voor het vliegen niet goed te hebben geslapen. Gelukkig kan ik echt overal slapen en slaap ik overal doorheen.

[ Bericht 21% gewijzigd door Elvira-1986 op 01-03-2010 11:36:20 ]
  maandag 1 maart 2010 @ 12:26:20 #109
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_78585712
quote:
Op maandag 1 maart 2010 10:40 schreef Blik het volgende:

[..]

Is dat zo? Ik moet thuis weer werken
Ja dat is zo. Ik werk voornamelijk thuis en ben vrij flexibel (eigen baas).
reset
  maandag 1 maart 2010 @ 13:09:04 #110
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_78587178
quote:
Op zondag 28 februari 2010 11:01 schreef Elvira-1986 het volgende:

Onze planning:
Mexico - Tulum
Belize - Caye Caulker
Guatemala - Tikal
Guatemala - Lake Atitlan
Guatemala - Antiqua

Inderdaad vol, maar prima haalbaar.
Let er wel op da van Tikal naar Lago Atitlan een flinke reis is!
Ik schat dat het ongeveer 17 uur is via Cobán, over deels zeer slechte wegen, of ongeveer 14 uur via Rio Dulce, over betere wegen.

sowieso lijkt deze volgorde me handiger:

Tikal - Antigua - Lago Atitlan - Guatemala City

Maar je kunt Atitlan en Antihua ook wel in jouw volgorde doen hoor, is alleen een langere reis.

[ Bericht 4% gewijzigd door Lemans24 op 01-03-2010 13:15:12 ]
  maandag 1 maart 2010 @ 13:59:39 #111
62913 Blik
The one and Only!
pi_78589366
quote:
Op maandag 1 maart 2010 13:09 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Inderdaad vol, maar prima haalbaar.

sowieso lijkt deze volgorde me handiger:

Tikal - Antigua - Lago Atitlan - Guatemala City

Maar je kunt Atitlan en Antihua ook wel in jouw volgorde doen hoor, is alleen een langere reis.
Prima haalbaar lijkt me overdreven

Maar je hebt wel een goed punt qua reistijd van Tikal naar Atitlan, dat is echt een flinke reis, als het zelfs al haalbaar is met het openbaar vervoer. Eerst Antigua zou kunnen, als je vlucht van Guatemala Airport ook in de middag vertrekt (die van mij vertrok om 7 uur 's ochtends)
pi_78591948
Dat vind ik wel het overwegen waard. Ga ik uitzoeken. Ik had er eigenlijk niet zo bij stil gestaan hoe lang die reis was. We waren eigenlijk van plan om de laatste dagen in Antiqua te blijven en vanaf daar naar het vliegveld te gaan(vlucht vertrekt om 12.30.) Bedankt voor de tip!
  zaterdag 6 maart 2010 @ 11:30:26 #113
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_78808836
Nog een paar daagjes en dan is het zover, dus ik ben volop bezig met de voorbereidingen.

Helaas regent het op dit moment meer in Panama dan wat normaal is in deze 'droge' maand volgens mij. Iemand advies over wat mee te nemen? Want ik weet niet zo goed hoe ik de regenbuien in moet schatten.

Een echte regenjas lijkt me nogal warm bij 30 graden, maar een poncho is wellicht handig? Of zou ik het gewoon prima afkunnen met paraplu?

Alvast bedankt voor de tips!
*´¨)
  zaterdag 6 maart 2010 @ 15:12:10 #114
62913 Blik
The one and Only!
pi_78815365
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 11:30 schreef Foeske het volgende:
Nog een paar daagjes en dan is het zover, dus ik ben volop bezig met de voorbereidingen.

Helaas regent het op dit moment meer in Panama dan wat normaal is in deze 'droge' maand volgens mij. Iemand advies over wat mee te nemen? Want ik weet niet zo goed hoe ik de regenbuien in moet schatten.

Een echte regenjas lijkt me nogal warm bij 30 graden, maar een poncho is wellicht handig? Of zou ik het gewoon prima afkunnen met paraplu?

Alvast bedankt voor de tips!
De buien die vallen zijn vaak wel in tropische vorm. Dus een korte stevige bui. Een kleine paraplu en een poncho zou ik altijd meenemen als ik jou was
pi_78839293
Ik zag van de week bij de Xenos poncho's liggen die er aardig uitzagen voor ¤7,99.

Veel plezier!
  zondag 7 maart 2010 @ 11:14:46 #116
62913 Blik
The one and Only!
pi_78840999
quote:
Op zondag 7 maart 2010 09:22 schreef Elvira-1986 het volgende:
Ik zag van de week bij de Xenos poncho's liggen die er aardig uitzagen voor ¤7,99.

Veel plezier!
Zou ik niet doen, hebben de eerste twee jaar ook van die goedkope poncho's gekocht. En uiteindelijk gooi je ze op de helft van de vakantie al weg omdat het ondingen zijn en je totaal niet droog blijft. Kunt beter iets duurdere varianten kopen bij de Perry Sport die veel comfortabeler zijn.
  zondag 7 maart 2010 @ 13:06:32 #117
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_78843971
Als Bocas in je planning zit zou ik zéker regenspullen meenemen...
Ik vind een regenjas toch altijd handiger hoor. Ik heb een heel fijn jack dat een goede ventilatie heeft en dat ik op kan vouwen tot het héél klein is. Punt is dat ik regenjacks (op deze en andere reizen) vooral lang(er) draag in open transport (fietsen, brommers, open trucks) of als je ergens actief bezig bent en dan zijn ponchos (en paraplu! ) echt niet handig.
  zondag 7 maart 2010 @ 15:05:57 #118
62913 Blik
The one and Only!
pi_78848122
quote:
Op zondag 7 maart 2010 13:06 schreef Hik het volgende:
Als Bocas in je planning zit zou ik zéker regenspullen meenemen...
Ik vind een regenjas toch altijd handiger hoor. Ik heb een heel fijn jack dat een goede ventilatie heeft en dat ik op kan vouwen tot het héél klein is. Punt is dat ik regenjacks (op deze en andere reizen) vooral lang(er) draag in open transport (fietsen, brommers, open trucks) of als je ergens actief bezig bent en dan zijn ponchos (en paraplu! ) echt niet handig.
Helemaal mee eens, moet echter wel een regenjas zijn van goede kwaliteit en dat is toch een aardige investering. Dit in tegenstelling tot een poncho/paraplu
  zondag 7 maart 2010 @ 22:26:29 #119
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_78867216
quote:
Op zondag 7 maart 2010 15:05 schreef Blik het volgende:

[..]

Helemaal mee eens, moet echter wel een regenjas zijn van goede kwaliteit en dat is toch een aardige investering. Dit in tegenstelling tot een poncho/paraplu
Ja, en dat is dus mijn probleem. Heb niet zo'n zin om voor 4 weken veel geld uit te geven... Inderdaad zou het tijdens een hike ofzo wel ideaal zijn, maar laat ik dus maar hopen dat het allemaal meevalt. Gelukkig is regen bij 30 graden minder erg dan regen bij 5 graden, dus ik zal het wel overleven

Maar toch bedankt voor de tips. En ik ga toch nog maar eens kijken of we niet toevallig nog een luchtig regenjasje ergens hebben liggen hier...
*´¨)
  maandag 8 maart 2010 @ 11:31:02 #120
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_78882121
Je landde niet eerst in Panama city toch?
In dat geval kun je namelijk dáár een regenjas kopen. Ik heb een nieuw jack gekocht in de Nike Factory Store daar. Was 50 dollar en is echt een perfect jack.
pi_78899952
Sta op het punt te boeken, maar even checken of het geen idioot plan is :-)

weg: 25 juni (of in de buurt..) naar Panama City
terug: 15 augustus vanaf Mexico City

Kan eventueel ook in omgekeerde volgorde.. Hoef niet elk land onderweg helemaal te leren kennen, wil vooral lekker reizen en veel verschillende dingen zien, en mensen leren kennen. Is dit een totaal onmogelijke opgave? In 7 weken moet die afstand toch lukken?

Ben benieuwd wat jullie experts ervan vinden...
  maandag 8 maart 2010 @ 19:34:56 #122
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_78902863
quote:
Op maandag 8 maart 2010 18:36 schreef Almanack het volgende:
Sta op het punt te boeken, maar even checken of het geen idioot plan is :-)

weg: 25 juni (of in de buurt..) naar Panama City
terug: 15 augustus vanaf Mexico City

Kan eventueel ook in omgekeerde volgorde.. Hoef niet elk land onderweg helemaal te leren kennen, wil vooral lekker reizen en veel verschillende dingen zien, en mensen leren kennen. Is dit een totaal onmogelijke opgave? In 7 weken moet die afstand toch lukken?

Ben benieuwd wat jullie experts ervan vinden...
Dat kan prima, maar je moet wel keuzes maken, het is natuurlijk niet zo heel lang. Kijk van tevoren wat je interessant lijkt en sla de (voor jou) minder interessante stukken over.

Over het tweede deel van je reis heb ik wel wat ideeën:

Om iets te zien van Mexico tussen de Guatemalteekse grens en Mexico City, zou ik daar wel minimaal twee weken voor uit trekken. Dan kun je bijvoorbeeld Palenque, Oaxaca en Mexico City plus de omgevingen daarvan bekijken en onderweg nog wat meepakken in Veracruz of Puebla state. Van Tikal in Guatemala ben je relatief makkelijk in Palenque (via tour companies van deur tot deur).

Een andere optie is vanaf Tikal is naar Belize en Yucatan te reizen en via een noordelijker route naar Mexico City te gaan. Al zul je, nadat je al heel Midden Amerika hebt doorkruist, mogelijk minder behoefte hebben aan jungle en tempels (zoals ook in Yucatan) en wil je in Mexico misschien meer van grote steden-cultuur, het strand of lekker eten genieten. Alles is mogelijk in die regio!
  maandag 8 maart 2010 @ 22:16:25 #123
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_78911516
quote:
Op maandag 8 maart 2010 11:31 schreef Hik het volgende:
Je landde niet eerst in Panama city toch?
In dat geval kun je namelijk dáár een regenjas kopen. Ik heb een nieuw jack gekocht in de Nike Factory Store daar. Was 50 dollar en is echt een perfect jack.
Inderdaad, daar land ik. Dan is dat misschien nog wel een tip inderdaad...dankje. En heb sowieso wat wegwerpponchos bij dus ik zal vast niet verdrinken

Wat vinden jullie trouwens van Boquete? Ik wil na Panama Citty waarschijnlijk nog één (maar kan natuurlijk altijd meer worden als het zo uitkomt) plaats in Panama zien. Tot nu toe lijkt dat park met de vulkaan en met de mooie vogels me het meest interessant. Maar ik lees overal over Boquete, al lijkt het mij niet echt heel bijzonder. Vergis ik me? En wat raden jullie anders nog aan?

Ik ga overigens in het vliegtuig uitgebreid de Lonely Planet lezen, dus dan kom ik waarschijnlijk nog genoeg interessante plekken tegen, maar ik kon op internet niet bijzonder veel vinden, dus vandaar.

Ja ik lees overal over Bocas del Toro en San Blas natuurlijk, maar ik ben van plan m'n reis te eindigen op de Corn Islands en om nou de helft van m'n reis aan tropische eilanden te besteden... Klinkt niet verkeerd natuurlijk, maar ik hou het graag een beetje gevarieerd!
*´¨)
pi_78913374
Belize city vond ik persoonlijk waardeloos. We moesten van de hostel eigenaar om 21:00 binnen zijn en dan ging de deur op slot voor hun en onze veiligheid. de hele stad voelt daar niet prettig.

San Ignacio in Belize vond ik wel erg leuk, er is niet veel te doen, maar een paar dagen kun je je er wel vermaken. Er is een leuke discotheek halverwege de berg en Cahal Pech is een redelijk verlaten maya ruine waar niet veel mensen komen, op je gemak daar rondstruinen.

In Guatemale vond ik Flores ook leuk, met de auto kun je naar Tikal en op het eiland zit een erg goed hostel wat door een NL'er gemanaged word. 's-ochtends kun je dus eerst lekker ff rtl nieuws streamen waar hij altijd naar kijkt en het eten is er goed (douches wel kou)
It's a recession when your neighbour loses his job: it's a depression when you lose yours
  dinsdag 9 maart 2010 @ 08:27:28 #125
62913 Blik
The one and Only!
pi_78919203
quote:
Op maandag 8 maart 2010 22:16 schreef Foeske het volgende:

[..]

Inderdaad, daar land ik. Dan is dat misschien nog wel een tip inderdaad...dankje. En heb sowieso wat wegwerpponchos bij dus ik zal vast niet verdrinken

Wat vinden jullie trouwens van Boquete? Ik wil na Panama Citty waarschijnlijk nog één (maar kan natuurlijk altijd meer worden als het zo uitkomt) plaats in Panama zien. Tot nu toe lijkt dat park met de vulkaan en met de mooie vogels me het meest interessant. Maar ik lees overal over Boquete, al lijkt het mij niet echt heel bijzonder. Vergis ik me? En wat raden jullie anders nog aan?

Ik ga overigens in het vliegtuig uitgebreid de Lonely Planet lezen, dus dan kom ik waarschijnlijk nog genoeg interessante plekken tegen, maar ik kon op internet niet bijzonder veel vinden, dus vandaar.

Ja ik lees overal over Bocas del Toro en San Blas natuurlijk, maar ik ben van plan m'n reis te eindigen op de Corn Islands en om nou de helft van m'n reis aan tropische eilanden te besteden... Klinkt niet verkeerd natuurlijk, maar ik hou het graag een beetje gevarieerd!
Als je van surfen of duiken houdt zou je ook naar Santa Catalina kunnen gaan en gaan duiken bij Isla Coiba, ongekend mooi. En op zich kun je je geen buil vallen aan Boquete of Bocas del Toro, het ligt op de weg naar Costa Rica en vanaf beide plekken kun je heel makkelijk doorgaan naar Costa Rica. Ik vond Bocas tegenvallen, maar had ook alleen maar regen. Boquete was wel aardig, kunt er goed eten en leuk wandelen. Mooie omgeving. Alleen erg veel Americanos
  dinsdag 9 maart 2010 @ 11:31:44 #126
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_78923954
quote:
Op maandag 8 maart 2010 22:16 schreef Foeske het volgende:

[..]

Ik zou Boquete overslaan dan inderdaad. Vond ik zeker geen hoogtepunt in Panama. Wel gelachen om al die rare Amerikanen, en de omgeving is mooi, maar zou dan inderdaad kiezen voor een national park of Santa Cathalina.

Qua tropische eilanden: Ik zou San Blas en Corn islands doen dan. San Blas is echt zeldzaam mooi, indianen, verlaten gevoel. Bocas is echt meer Caraïbische sfeer en ook mooi, maar meer bevolkt en meer toeristen. Ik weet niet Hoe Corn Islands nu zijn, maar ga er vanuit dat het nog steeds een stuk meer authentiek is dan Bocas en óók die Caraïbische sfeer.
  dinsdag 9 maart 2010 @ 12:01:05 #127
62913 Blik
The one and Only!
pi_78924931
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 11:31 schreef Hik het volgende:

[..]

Ik zou Boquete overslaan dan inderdaad. Vond ik zeker geen hoogtepunt in Panama. Wel gelachen om al die rare Amerikanen, en de omgeving is mooi, maar zou dan inderdaad kiezen voor een national park of Santa Cathalina.

Qua tropische eilanden: Ik zou San Blas en Corn islands doen dan. San Blas is echt zeldzaam mooi, indianen, verlaten gevoel. Bocas is echt meer Caraïbische sfeer en ook mooi, maar meer bevolkt en meer toeristen. Ik weet niet Hoe Corn Islands nu zijn, maar ga er vanuit dat het nog steeds een stuk meer authentiek is dan Bocas en óók die Caraïbische sfeer.
San Blas is alleen wel echt back to basics, geen luxe te bekennen. En dat moet je ook maar willen
  dinsdag 9 maart 2010 @ 21:06:41 #128
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_78946574
Ja van de ene kant heb ik een hekel aan alles wat meer dan 4 poten heeft (of geen poten) en ook aan koude douches (zelfs als het 30 graden is). Maar van de andere kant heb ik wel de mooiste herinneringen aan de momenten die op die momenten zelf zwaar, spannend en 'oh jee, wat doe ik hier toch' waren

Kortom: het klinkt wel als een uitdaging

Ik heb 4 jaar geleden m'n Padi gehaald, maar daarna nooit meer gedoken, dus op zich lijkt me dat ook wel weer een keer gaaf. Maar San Blas klinkt beter dan Santa Cathalina (hou niet zo van die surfersplaatsen).

En dan bevestigt het idd ook weer m'n gevoel over Boquete, kan ik m'n kostbare tijd beter op de minder toeristische plekken besteden. San Blas klinkt wel echt heel goed. Maar als ik dat zo zie ben ik bang dat ik er niet meer weg wil In ieder geval hoop ik dat het er niet al teveel regent, want daar heb ik niet zoveel zin in eerlijk gezegd...

Maar ben er ook steeds meer van overtuigd dat ik snel door Costa Rica heen trek en m'n meeste tijd in Nicaragua ga besteden. Het mooiste weer lijkt het (weinig regen) en (na op m'n werk even de Lonely Planet site doorgespit te hebben) ook heel veel plaatsen waar ik graag naartoe zou willen.

(trouwens, Hik, ik lees nog steeds overal dat de corn islands, en dan vooral little corn islands, echt nog puur en ongerept zijn, ik laat je wel weten of je er nog eens terug naartoe moet gaan )

Zo begint het al met al toch al wat meer vorm te krijgen. Nog 2 nachtjes slapen

Wederom bedankt voor de nuttige tips!
*´¨)
  dinsdag 9 maart 2010 @ 21:13:47 #129
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_78946961
Het hangt er ook vanaf waar je zit op San Blas volgens mij. Bij ons viel dat verschikkelijke basic wel mee hoor. Ok, het was geen luxe bungalow ofzo en het was koud water (maar dat maakt niets uit, want het is daar warm). Verder een prima bed, schoon, eigen voorzieningen, veel ruimte en electriciteit tot een uur of negen. Heb het met heel wat meer basic moeten doen...
We hebben daar geen regen gehad trouwens.

Ben inderdaad heel benieuwd naar Corn Islands anno nu!
pi_78949043
quote:
Op maandag 8 maart 2010 19:34 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Dat kan prima, maar je moet wel keuzes maken, het is natuurlijk niet zo heel lang. Kijk van tevoren wat je interessant lijkt en sla de (voor jou) minder interessante stukken over.

Om iets te zien van Mexico tussen de Guatemalteekse grens en Mexico City, zou ik daar wel minimaal twee weken voor uit trekken. Dan kun je bijvoorbeeld Palenque, Oaxaca en Mexico City plus de omgevingen daarvan bekijken en onderweg nog wat meepakken in Veracruz of Puebla state. Van Tikal in Guatemala ben je relatief makkelijk in Palenque (via tour companies van deur tot deur).

Een andere optie is vanaf Tikal is naar Belize en Yucatan te reizen en via een noordelijker route naar Mexico City te gaan. Al zul je, nadat je al heel Midden Amerika hebt doorkruist, mogelijk minder behoefte hebben aan jungle en tempels (zoals ook in Yucatan) en wil je in Mexico misschien meer van grote steden-cultuur, het strand of lekker eten genieten. Alles is mogelijk in die regio!
Thanks!! Zal de tips meenemen ;-)
  dinsdag 9 maart 2010 @ 22:46:55 #131
62913 Blik
The one and Only!
pi_78951962
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 21:13 schreef Hik het volgende:
Het hangt er ook vanaf waar je zit op San Blas volgens mij. Bij ons viel dat verschikkelijke basic wel mee hoor. Ok, het was geen luxe bungalow ofzo en het was koud water (maar dat maakt niets uit, want het is daar warm). Verder een prima bed, schoon, eigen voorzieningen, veel ruimte en electriciteit tot een uur of negen. Heb het met heel wat meer basic moeten doen...
We hebben daar geen regen gehad trouwens.

ok, dan heb ik gewoon erg back to basics gezeten, hutje met bedden op palen. zandgrond, gezamenlijke voorzieningen, geen elektriciteit etc.
pi_79120211
Iemand ervaring met het huren van een auto in Guatemala? Wij zitten er aan te denken om in Flores een auto te huren en die bij de luchthaven(Guatemala City) weer in te wisselen. Met name vanwege de uitgestrektheid van onze route(el peten, antiqua, lago atitlan) en onze beperkte tijd. Complicatie: Als we dat doen wil ik dat niet van tevoren vast leggen en gewoon ter plaatse regelen. Is dat realistisch?

Ben benieuwd naar zowel positieve als negatieve ervaringen. Meer over de bussen in Guatemala is ook welkom(per bus reizen doen we in ieder geval in Mexico & Belize.)

[ Bericht 4% gewijzigd door Elvira-1986 op 14-03-2010 11:16:27 ]
  zondag 14 maart 2010 @ 11:47:54 #133
62913 Blik
The one and Only!
pi_79121026
ik zou persoonlijk niet snel een auto huren in Midden-Amerika. Die rijstijl is niet echt iets waar je meteen aan gewend bent.
pi_79132721
Ik zoek een goedkope enkele vlucht van Guatemala/Honduras terug naar Mexico-stad in augustus. Iemand enige tips over maatschappijen of luchthavens waar veel op wordt gevlogen?
  maandag 15 maart 2010 @ 11:01:39 #135
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_79161399
quote:
Op zondag 14 maart 2010 17:09 schreef mrkanarie het volgende:
Ik zoek een goedkope enkele vlucht van Guatemala/Honduras terug naar Mexico-stad in augustus. Iemand enige tips over maatschappijen of luchthavens waar veel op wordt gevlogen?
o.a. TACA, Copa en Mexicana vliegen vanuit Guatemala City en/of Tegucigalpa.
Aeromexico vliegt vanuit San Pedro Sula.
  maandag 15 maart 2010 @ 12:10:27 #136
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_79163740
quote:
Op zondag 14 maart 2010 11:10 schreef Elvira-1986 het volgende:
Iemand ervaring met het huren van een auto in Guatemala? Wij zitten er aan te denken om in Flores een auto te huren en die bij de luchthaven(Guatemala City) weer in te wisselen. Met name vanwege de uitgestrektheid van onze route(el peten, antiqua, lago atitlan) en onze beperkte tijd. Complicatie: Als we dat doen wil ik dat niet van tevoren vast leggen en gewoon ter plaatse regelen. Is dat realistisch?

Ben benieuwd naar zowel positieve als negatieve ervaringen. Meer over de bussen in Guatemala is ook welkom(per bus reizen doen we in ieder geval in Mexico & Belize.)
Als je weinig tijd hebt en grote afstanden wilt overbruggen zou ik juist geen auto huren. Het voordeel van de bus is dat je nog eens een nachtbus kan nemen en dan de volgende dag een stuk bent opgeschoten. Met de auto zou ik nooit 's nachts gaan rijden in elk geval.
  maandag 15 maart 2010 @ 12:40:35 #137
62913 Blik
The one and Only!
pi_79164786
quote:
Op zondag 14 maart 2010 11:10 schreef Elvira-1986 het volgende:

Om nog even hierop in te gaan, zou het sowieso niet aanraden om van Flores naar Guatemala City een auto te huren. Vooral het stuk tussen rond Coban en dan richting Guatemala City is "levensgevaarlijk". Bussen en vrachtwagens racen je aan alle kanten voorbij, en dat midden in de bergen. Heb regelmatig doodsangsten uitgestaan op dat stuk weg.
  maandag 15 maart 2010 @ 13:20:01 #138
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_79166144
quote:
Op maandag 15 maart 2010 12:40 schreef Blik het volgende:

[..]

Om nog even hierop in te gaan, zou het sowieso niet aanraden om van Flores naar Guatemala City een auto te huren. Vooral het stuk tussen rond Coban en dan richting Guatemala City is "levensgevaarlijk". Bussen en vrachtwagens racen je aan alle kanten voorbij, en dat midden in de bergen. Heb regelmatig doodsangsten uitgestaan op dat stuk weg.
En de andere route, via de Caribische kust, is ook levensgevaarlijk. Maar dan vanwege gewapende overvallen. Het eerste wat ik dacht, toen ik je vraag las: OMG! Wat ben je van plan... Nee, ik zou zeker geen auto huren daar.
pi_79180858
Bedankt voor het advies! We houden het bij de bus.
pi_79181550
quote:
Op maandag 8 maart 2010 19:34 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Wiedermal dank! Maar, zit nu bijna te boeken, en kan de reis (25-6 t/m 15-8) beide kanten opmaken (Mexico naar Panama, of andersom), scheelt elkaar niet zoveel in kosten. Iemand een duidelijke reden waarom het ene beter is dan het ander, anders neem ik de goedkoopste maar gewoon

Thanks alvast!
pi_79184780
Je zou eventueel rekening kunnen houden met het gemiddelde weer(regen.) Geen idee of er onderling een noemenswaardig verschil in is. Voor de rest geen suggesties.

Op holidaycheck kan je zonuren, regendagen & temperatuur checken van veel verschillende landen.

Gem. weer Mexico
pi_79192534
quote:
Op maandag 15 maart 2010 20:50 schreef Elvira-1986 het volgende:
Je zou eventueel rekening kunnen houden met het gemiddelde weer(regen.) Geen idee of er onderling een noemenswaardig verschil in is. Voor de rest geen suggesties.

Op holidaycheck kan je zonuren, regendagen & temperatuur checken van veel verschillende landen.

Gem. weer Mexico
Thanks, goede tip.. Kon niet echt verschil zien, dus maar geboekt naar Mexico, en terug vanaf Panama.. zin in

Tips welkom!
pi_79217794
quote:
Op maandag 15 maart 2010 11:01 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

o.a. TACA, Copa en Mexicana vliegen vanuit Guatemala City en/of Tegucigalpa.
Aeromexico vliegt vanuit San Pedro Sula.
Ja, allemaal al nagekeken, maar allemaal boven de 400 dollar voor een enkele vlucht.
  dinsdag 16 maart 2010 @ 19:03:47 #144
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_79221126
Hoihoi! Bij deze veel groetjes uit Panama City! Ben net terug uit San Blas en dat was echt geweldig. Onbeschrijfelijk mooi, ben zo blij dat ik daar heen ben gegaan! Had echt moeite om er weer weg te gaan vandaag en moet nu nog aan het idee wennen dat ik nog verder ga backpacken. Ik zal later m´n blog updaten (met foto´s) en jullie de link sturen...

Nu ben ik aan het twijfelen of ik direcht naar San José ga of toch nog een tussenstop maak in Boquete. Want op zich ben ik nog maar 5 dagen in Panama. Dus ga even het topic teruglezen, beetje plannen hoeveel tijd ik nodig ga hebben in Costa Rica en Nicaruaga en dan de knoop doorhakken.

Ik hou jullie wel weer op de hoogte!

p.s. Het weer is geweldig. Heb spijt dat ik m´n regenjas heb meegenomen en heb m´n paraplu al weggegooid... maar ben blij met de zon!
*´¨)
  dinsdag 16 maart 2010 @ 19:14:01 #145
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_79221537
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 17:26 schreef mrkanarie het volgende:

[..]

Ja, allemaal al nagekeken, maar allemaal boven de 400 dollar voor een enkele vlucht.
Teguicigalpa - Mexico City is precies $400 / ¤ 300. Via Guatemala city, met noodzakelijke overnachting.
Vreemd genoeg wel goedkoper dan een vlucht direct vanuit Guatemala City naar Mexico City (340 euro).
  dinsdag 16 maart 2010 @ 19:18:08 #146
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_79221700
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 19:03 schreef Foeske het volgende:
p.s. Het weer is geweldig. Heb spijt dat ik m´n regenjas heb meegenomen en heb m´n paraplu al weggegooid... maar ben blij met de zon!
druk gemaakt om niks
Geef die jas ook weg!
Daar hebben ze ook wel wat te koop, mocht je er één nodig hebben.

En...
¿leuk die toetseñborden daar, ñiet? ¡met al die extra toetseñ!
  dinsdag 16 maart 2010 @ 21:35:52 #147
62913 Blik
The one and Only!
pi_79229091
Mooi dat de San Blas Islands zo goed bevallen zijn, paradijsje op aarde
  woensdag 17 maart 2010 @ 08:50:22 #148
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_79241925
Kewl!
Sla Boquete lekker over en ga naar Sta. Catalina of Amistad NP ofzo...
  woensdag 17 maart 2010 @ 08:53:48 #149
62913 Blik
The one and Only!
pi_79242010
Als je een onvergetelijke duikervaring wil moet je absoluut naar Santa Catalina gaan
  woensdag 17 maart 2010 @ 09:02:40 #150
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_79242289
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 08:53 schreef Blik het volgende:
Als je een onvergetelijke duikervaring wil moet je absoluut naar Santa Catalina gaan
Ook zonder duiken vond ik het de moeite waard. Je kunt ook regelen om op een "duikersboot" mee te gaan naar Coiba voor een dagje.
  woensdag 17 maart 2010 @ 09:06:01 #151
62913 Blik
The one and Only!
pi_79242382
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 09:02 schreef Hik het volgende:

[..]

Ook zonder duiken vond ik het de moeite waard. Je kunt ook regelen om op een "duikersboot" mee te gaan naar Coiba voor een dagje.
Ik heb niet gesnorkeld, dus daar kan ik niks over zeggen. Maar ik geloof je op je woord
pi_79375945
Heb ticket intussen gekocht (van Mexico naar Panama reizen, in 8 weken).. Nu beetje aan het kijken naar wat ik nodig heb. Heb geen centraal backpack-tips forum gevonden, dus vraag het hier maar dan

Zat in eerste instantie een beetje budget te kijken naar rugzakken, en zag deze:
http://www.perrysport.nl/(...)wildebeast/zoek_yes/

Iemand die er wat meer vanaf weet? 65 liter zou goed moeten zijn is me verteld, maar deze tas ook? Hoeft voor mij niet eeuwig mee te gaan, zou leuk zijn als ik er nog een paar keer mee weg kon, maar voor 10 jaar zou ie niet zijn..

Oordeel van de experts?!
  dinsdag 6 april 2010 @ 09:23:43 #153
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_79994228
Hik, mag ik even pesten? Little Corn was super! Heb 5 heerlijke dagen gehad daar en had makkelijk nog wat langer kunnen blijven.

Maarrrr... het kan toch absoluut niet tippen aan San Blas

Morgen vlieg ik terug naar huis. Ga alles wel enorm missen, vooral de zon en de temperatuur hier, en de mensen en de sfeer en het strand en alles, maar heb gelukkig ook wel weer zin om terug naar huis te gaan.

Vanuit thuis geef ik nog een uitgebreide update met wat foto`s!
*´¨)
  dinsdag 6 april 2010 @ 09:46:18 #154
62913 Blik
The one and Only!
pi_79994683
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 16:27 schreef Almanack het volgende:
Heb ticket intussen gekocht (van Mexico naar Panama reizen, in 8 weken).. Nu beetje aan het kijken naar wat ik nodig heb. Heb geen centraal backpack-tips forum gevonden, dus vraag het hier maar dan

Zat in eerste instantie een beetje budget te kijken naar rugzakken, en zag deze:
http://www.perrysport.nl/(...)wildebeast/zoek_yes/

Iemand die er wat meer vanaf weet? 65 liter zou goed moeten zijn is me verteld, maar deze tas ook? Hoeft voor mij niet eeuwig mee te gaan, zou leuk zijn als ik er nog een paar keer mee weg kon, maar voor 10 jaar zou ie niet zijn..

Oordeel van de experts?!
Zou gewoon prima moeten zijn
  dinsdag 6 april 2010 @ 10:44:20 #155
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_79996152
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 09:23 schreef Foeske het volgende:
Hik, mag ik even pesten? Little Corn was super! Heb 5 heerlijke dagen gehad daar en had makkelijk nog wat langer kunnen blijven.

Ben benieuwd naar je foto's inderdaad!
  zaterdag 15 mei 2010 @ 02:52:13 #156
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_81448181
Mijn reis zit er bijna op.

Op het moment zit ik in een hostel in Guatemala City. Nou ja hostel.. Wij hebben de penthouse (waaaaat??) met zo'n 100m2 oppervlak. We hebben een enorme badkamer met natuurstenen ligbad en zelfs een bidet! Een eigen enorm zonterras, een ontvangstkamer en enorme inloopkast. Alles ziet er koloniaal luxe uit met veel mahogany hout en natuursteen. Toen ik incheckte zag ik dat de laatste gast meer dan een maand gelden had uitgecheckt. 2 verdiepingen voor ons alleen! Het wordt gerunt door een ouder echtpaar die bijzonder vriendelijk zijn. 10/10!

De enige keer dat ik een enigszins onveilig gevoel had was toen we in het donker aankwamen bij het busstation van Managua. De mensen van Tica Bus hebben gelukkig een veilige taxi voor ons geregeld, want van die rovende ogen wilden we toch wel snel weg. Een stel Panamezen waarmee ik in het hostel in San Jose zat (ook een superhostel, maar heel anders) en de hele avond biertjes heb gedronken waarschuwden me al voor de taxi-crime in Managua. Zij waren daar voor een Megadeth concert haha en veel over geschiedenis en cultuur gepraat.

Verdere indianenverhalen over Midden Amerika zijn zwaar overtrokken en zelfs Managua overdag was prachtig. Mensen zijn zo enorm vriendelijk hier!

Het is nu het begin van de regentijd, maar alleen in Panama City hebben we er een middag last van gehad.

De chickenbuses in Panama zijn trouwens de uitbundigste en minder in Guatemala zoals sommige reisboeken anders doen vermoeden. Erg goedkoop en frequent ook. 1,5 uur in de bus voor $0.60 was het goedkoopste. De stadsbussen waren tussen de $0.20 en $0.50 overal wel.

Hierna nog Antigua en dan weer naar huis. Ik kom moe, maar zeer tevreden en met een aantal nieuwe vakantieadresjes en nog veel meer facebook vrienden weer thuis. Daarnaast ook bijna 2000 foto's en mijn rugzak is van 8kg ontploft naar bijna 20kg haha!

Centro America es muy muy linda!
reset
  woensdag 19 mei 2010 @ 10:14:10 #157
83190 Tinkerbel_ACC_
Live curious!
pi_81613513
Hee allemaal,

momenteel ben ik op zoek naar een vakantie voor het einde van dit jaar ... Is het te doen om november tot vlak voor kerst (in totaal 6 weken ongeveer) naar Midden-Amerika te gaan? Is het dan niet te koud / te vee lregen / huricane seizoen (zag dat dit tot half november loopt ... maar is het begin november al aflopen of is er dan nog echt kans op grote huricanes?).

Ik heb eerlijk gezegd nog geen idee voor de landen hoewel ik graag een aantal kleinere landen zou willen zien. Dus is het bijv mogelijk om in 6 weken van Belize naar Panama te gaan of kunnen we beter bijv alleen van Belize naar Nicaragua / Costa Rica gaan? We reizen graag en zitten slecht stil, dus veel zien in korte tijd is wel aan ons besteed We rusten thuis wel weer uit

Alvast bedankt!
pi_81614145
hoi, ik ben er toen (Mexico, Guatamala, Honduras, Belize & Cuba) geweest van begin december tot half januari en het weer was superlekker, sowieos heeft Guatemala de bijnaam Country of Eternal Spring...

Gr, Martijn
  woensdag 19 mei 2010 @ 11:12:00 #159
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_81615759
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 10:31 schreef fishbeer het volgende:
hoi, ik ben er toen (Mexico, Guatamala, Honduras, Belize & Cuba) geweest van begin december tot half januari en het weer was superlekker, sowieos heeft Guatemala de bijnaam Country of Eternal Spring...

Gr, Martijn
Het ligt er maar net aan waar je bent. In de cloudforrests is het vanzelfsprekend mistig en (relatief) koud, in de bergen meestal ronduit koud.
pi_81618642
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 10:14 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Hee allemaal,

momenteel ben ik op zoek naar een vakantie voor het einde van dit jaar ... Is het te doen om november tot vlak voor kerst (in totaal 6 weken ongeveer) naar Midden-Amerika te gaan? Is het dan niet te koud / te vee lregen / huricane seizoen (zag dat dit tot half november loopt ... maar is het begin november al aflopen of is er dan nog echt kans op grote huricanes?).

Ik heb eerlijk gezegd nog geen idee voor de landen hoewel ik graag een aantal kleinere landen zou willen zien. Dus is het bijv mogelijk om in 6 weken van Belize naar Panama te gaan of kunnen we beter bijv alleen van Belize naar Nicaragua / Costa Rica gaan? We reizen graag en zitten slecht stil, dus veel zien in korte tijd is wel aan ons besteed We rusten thuis wel weer uit

Alvast bedankt!
Ht klimaat is goed te doen, ook in november, denk aan 25 tot 30 graden, maar als je in de bergen komt (Guatemala is erg bergachtig), dan is het zowiezo een stuk kouder Dus absoluut een dikke fleectrui meenemen, je zal hem nodighebben.
pi_81622480
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 10:14 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Hee allemaal,

Alvast bedankt!
Ik ben afgelopen december in een kleine 3 weken van Nicaragua naar Panama gegaan. Wat tijd betreft wel te doen, maar je moet wel keuzes maken. Het weer was prima!
  woensdag 19 mei 2010 @ 14:49:14 #162
83190 Tinkerbel_ACC_
Live curious!
pi_81626027
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 12:14 schreef Vogue het volgende:

[..]

Ht klimaat is goed te doen, ook in november, denk aan 25 tot 30 graden, maar als je in de bergen komt (Guatemala is erg bergachtig), dan is het zowiezo een stuk kouder Dus absoluut een dikke fleectrui meenemen, je zal hem nodighebben.
Warme spullen nemen we altijd mee, dus dat is geen probleem mar toch maar eens verder kijken dan wat we graag zouden willen ... Iemand goede aanraders voor maatschappijen en begin- en eindpunt in Midden-Amerika? Woon in Eindhoven dus redelijk flexibel naar andere landen
pi_81627277
Ik ben er vorig jaar sep-december geweest, weer was prima te doen. Nergens heb ik het echt koud gehad en amper regen gehad (op 4 dagen in oktober in El Salvador na).
Brussel - Cancun met jetairfly heen genomen (250 euro), toen op de terugweg Panama-Fort Lauderdale geboekt met Spirit (100 dollar of zo), 3 dagen Miami gebleven, toen Miami-Dusseldorf met Airberlin (250 euro).
6 weken Belize-Panama is wel wat aan de korte kant maar op zich kan het wel als je sommige 'trekpleisters' overslaat.
  zaterdag 12 juni 2010 @ 10:49:41 #164
279894 winka
There is no place like home..
pi_82699712
Wij willen in januari een week of drie naar Midden-Amerika, over het land zijn we nog druk aan het discussiëren. Nu vertelde een collega dat je het beste een georganiseerde individuele reis kan boeken omdat je anders veel te veel tijd kwijt bent om overnachtingen e.d. te regelen.

Nu houden wij daar helemaal niet van, wij hebben ook nog nooit zo gereisd. Nu moet ik wel zeggen dat we voornamelijk in westerse landen op reis zijn geweest.
Wat is nu wijsheid? Zullen we echt teveel tijd kwijt zijn met het regelen van overnachtingen e.d.?
  zaterdag 12 juni 2010 @ 11:51:47 #165
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_82701164
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 10:49 schreef winka het volgende:
Wij willen in januari een week of drie naar Midden-Amerika, over het land zijn we nog druk aan het discussiëren. Nu vertelde een collega dat je het beste een georganiseerde individuele reis kan boeken omdat je anders veel te veel tijd kwijt bent om overnachtingen e.d. te regelen.

Nu houden wij daar helemaal niet van, wij hebben ook nog nooit zo gereisd. Nu moet ik wel zeggen dat we voornamelijk in westerse landen op reis zijn geweest.
Wat is nu wijsheid? Zullen we echt teveel tijd kwijt zijn met het regelen van overnachtingen e.d.?
Waar wil je overnachten? Hostel of Hotel? Wil je het ter plaatse boeken of hier? Spreken jullie Spaans?

Alles is makkelijk zelf te boeken, maar als je dat niet leuk vindt dan zijn er altijd die georganiseerde reizen.
reset
  zaterdag 12 juni 2010 @ 14:27:33 #166
279894 winka
There is no place like home..
pi_82706470
Wij spreken allebei geen woord Spaans We willen voornamelijk in hostels overnachten en dan ter plekke boeken en ook zien waar we uitkomen.
  zaterdag 12 juni 2010 @ 14:49:24 #167
277627 Seven.
We are Borg.
pi_82707313
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 14:27 schreef winka het volgende:
Wij spreken allebei geen woord Spaans We willen voornamelijk in hostels overnachten en dan ter plekke boeken en ook zien waar we uitkomen.
Met een Spaans woordenboekje voor Latijns-Amerika en een beetje aanleg red je het best. Op Schiphol te krijgen voor een tientje, mét uitspraak erbij en vrijwel alle standaard toeristendingen staan erin. Ik kende alleen de prille basis van voorstellen, in de tegenwoordige tijd vervoegen en een paar basisdingen als tellen, hoe laat is het etc. etc. Maar na een maand in Mexico verstond ik echt al veel en was ik in staat tot het voeren van gesprekjes. Ik kreeg echt superveel complimentjes over mijn uitspraak , was echt tof. Op zo'n manier is het echt superleuk om het je eigen te maken en men zal altijd waarderen dat je het probeert.

Tegenwoordig hou ik het bij door zo nu en dan Engelse TV met Spaanse ondertiteling te kijken, pik je ook veel van op.
Resistance is futile.
pi_84012548
!kick!

we gaan vrijdag met z'n tweetjes richting Guatemala City, hebben hostel in Antigua geregeld incl. pick-up (we landen om 23:55) en zien voor de rest wel wat we gaan doen! We hebben 5 weken de tijd om naar Cancun te reizen

ik heb er zin in :D:D:D:D
  woensdag 14 juli 2010 @ 13:57:08 #169
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_84043830
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 10:49 schreef winka het volgende:

Wat mij betreft echt onzin. Zelfs als je de taal niet spreekt is het prima te doen. Gewoon goede reisgids meenemen en een beetje flexibel zijn met betrekking tot waar je precies wilt verblijven. Ik heb in al die jaren reizen met zelden vooruit boeken vrijwel nooit problemen gehad met accomodatie, laat staan dat ik veel tijd kwijt was. Zo nu en dan gebeurt het wel eens dat er een hotel vol zit of een bus. Maar dan neem je gewoon het volgende hotel of de volgende bus. Meestal niet zo'n enorm probleem. Voordeel is dat je jezelf niet zo hoeft vast te leggen vooraf.

Als je de taal niet spreekt is vooraf bellen om een plek te bespreken (onderweg) een beetje lastig, maar echt vol zit het gewoon niet zo snel. Uitzonderingen:
- Speciale feestdagen. Je zou even kunnen kijken of er tijdens je verblijf ergens een patron saint-achtige festiviteit is. Dat is vaak leuk om naartoe te gaan en dan kun je verwachten dat de boel vol is. Wat je kunt doen is een ánder hotel waar je voor die tijd verblijft daarheen laten bellen om die nacht(en) wel vast te leggen.
- Je eerste (en eventueel laatste) nacht. Die kun je gewoon online boeken.
  woensdag 14 juli 2010 @ 17:19:15 #170
277627 Seven.
We are Borg.
pi_84053334
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 19:34 schreef krapula het volgende:
!kick!

we gaan vrijdag met z'n tweetjes richting Guatemala City, hebben hostel in Antigua geregeld incl. pick-up (we landen om 23:55) en zien voor de rest wel wat we gaan doen! We hebben 5 weken de tijd om naar Cancun te reizen

Tof! Palenque in Chiapas Mexico ligt op je route. Zeker niet overslaan!
Resistance is futile.
  woensdag 14 juli 2010 @ 18:37:24 #171
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_84056954
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 19:34 schreef krapula het volgende:
!kick!

'In de buurt' van Antigua kan je ook naar het Atitlan meer dat erg mooi was en de Pacaya vulkaan waar je lava kan zien stromen... tenminste toen ik er was. Een week later ontplofte dat ding..

Antigua is een erg mooie stad, maar voelt ook een beetje als een toeristisch pretpark. Mooi om gezien te hebben, maar volgende keer blijf ik in Guatemala City.
reset
pi_91281736
December dit jaar ben ik van plan om 6-7 weken door midden-amerika te reizen. Handig om dit jaar een beginnerscursus Spaans te gaan volgen.

- denk aan een reis van Mexico City naar Cancun met tussendoor Guatemala en Belize of van Guatemala City naar Managua. Het is allemaal mooi maar wat raden jullie aan ook gezien de reisduur?
- wat is de gem. prijs naar Mexico city en terug vanaf Cancun of naar Guatemala City en terug vanaf Managua?

thanks.
pi_91284486
Semuc Champey vond ik 1 van de hoogtepunten van Guatemala, als je dat kan bezoeken zou ik het zeker niet laten :). Voor de rest is in Guatemala Atitlan erg mooi + het beklimmen van een vulkaan. Ik heb een tweedaagse beklimming gedaan van de Fuego, wat ik zeker kan aanraden!
pi_91284938
Guatemala staat sowieso op het programma. Ik weet alleen nog niet of ik dat ga combineren met Nicaraqua/Honduras/El Salvador of met Mexico/Belize. Ik neig naar het 1ste maar vraag me af of 6-7 weken hiervoor genoeg is. En ben benieuwd of de prijs voor tickets Guatemala / Nicaragua een beetje betaalbaar zijn.
pi_91287332
Geen idee. Ik denk dat je hoe dan ook keuzes moet maken. Wij hebben Antigua - Atitlan - Antigua - Semuc Champey - Rio Dulce bezocht in Guatemala. Vervolgens naar de Bay Islands in Honduras om te duiken, waarna we terug gegaan zijn naar Guatemala om Flores en Tikal te bezoeken. Daarna een paar dagen in Belize (Caye Caulker) waarna we zijn doorgereist naar Tulum, Isla Mujeres en Valladodid in Mexico. Dit alles in een maand. Dan heb je even een idee qua tijd etc. Hetgeen wat ik zou doen als ik weer zou gaan is San Cristobal bezoeken. Heb er alleen maar goeie verhalen over gehoord van mensen die we tijdens het rondreizen zijn tegengekomen.
  vrijdag 14 januari 2011 @ 13:18:32 #176
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_91312388
Semuc Chamey vond ik eerlijk gezegd een beetje tegenvallen. Nu is dat meestal bij plekken die zich 'het 8e wereldwonder' noemen. Heel mooi, maar niet wereldschokkend mooi (en dat is het op de foto's wél !) Ik moest steeds aan Plitvice in Kroatië denken, omdat ik dat mooier vond.
En die tours door de grotten zijn ronduit gevaarlijk.

De trips die je vanuit Cobán kunt ondernemen, zijn echter wel fantastisch. Watervallen, geïsoleerde meertjes, jungle, echt ongelooflijk wat door allemaal te vinden is.
  woensdag 2 februari 2011 @ 16:47:05 #177
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_92230611
Ik zit te denken aan een reisje met m'n vriendin naar Costa-Rica. Had graag ook wat cultuur meegepakt, maar dat is in Costa Rica niet echt vertegenwoordigd begrijp ik?
Anyway, naast de verplichte bountystranden, watervalletjes en jungletochten willen we ook graag duiken (beide ongeveer 100 duiken, dus liefst ook echt bijzondere duikstekken). Isla del cocos valt helaas (ver) buiten het budget, tenzij iemand hier een manier weet om dat goedkoop lokaal te regelen.
Zijn er in costa rica nog meer goed duikspots, of moeten we daarvoor naar 1 van de buurlanden?
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
  woensdag 2 februari 2011 @ 18:20:10 #178
62913 Blik
The one and Only!
pi_92235222
quote:
14s.gif Op woensdag 2 februari 2011 16:47 schreef kingmob het volgende:
Ik zit te denken aan een reisje met m'n vriendin naar Costa-Rica. Had graag ook wat cultuur meegepakt, maar dat is in Costa Rica niet echt vertegenwoordigd begrijp ik?
Anyway, naast de verplichte bountystranden, watervalletjes en jungletochten willen we ook graag duiken (beide ongeveer 100 duiken, dus liefst ook echt bijzondere duikstekken). Isla del cocos valt helaas (ver) buiten het budget, tenzij iemand hier een manier weet om dat goedkoop lokaal te regelen.
Zijn er in costa rica nog meer goed duikspots, of moeten we daarvoor naar 1 van de buurlanden?
Ik kan je in ieder geval Isla Coiba in Panama (vanaf St. Catalina) enorm aanbevelen :) Weet verder niet hoe het in Costa Rica is
  zaterdag 5 februari 2011 @ 02:01:55 #179
193252 Babbatuur
'Wat een idioot joh'
pi_92358831
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 20:37 schreef JTB85 het volgende:
December dit jaar ben ik van plan om 6-7 weken door midden-amerika te reizen. Handig om dit jaar een beginnerscursus Spaans te gaan volgen.

- denk aan een reis van Mexico City naar Cancun met tussendoor Guatemala en Belize of van Guatemala City naar Managua. Het is allemaal mooi maar wat raden jullie aan ook gezien de reisduur?
- wat is de gem. prijs naar Mexico city en terug vanaf Cancun of naar Guatemala City en terug vanaf Managua?

thanks.
Ik ben onlangs in Belize en Mexico geweest. Busvervoer is én luxe en relatief goedkoop, ik denk dat je voor goed 30 euro wel van Mexico City naar Cancun kan. Als je daar bent is Tulum erg dichtbij, dat had de mooiste stranden. Dan kun je verder reizen naar Chetumal, waar je een bootverbinding hebt met Belize.

Belize ben ik op het vasteland geweest en een tijd op San Pedro. Heb daar even gechilled na een tijdje reizen in Mexico. Prachtig land, de mensen zijn vriendelijk, ze spreken Engels en zijn erg laid-back. Snorkelen is er gaaf en je hebt nog oude Maya-ruines.

Al met al een aanrader, al schijnt Guatemala ook geweldig te zijn hoor!
Over Albert Luque bij Ajax: "Alleen al hoe ie er bij staat, het lijkt wel of ie aan zijn haren getrokken wordt van die bus naar dat veld. Zo blij als een kind als die man in dat zwarte pak affluit. Hè hè, onder de douche."
pi_95195201
Kick + even dit topic volgen.

Ik ga in augustus een semester studeren in Mexico en heb hoogstwaarschijnlijk daarna nog een maand de tijd om rond te reizen. :)
pi_99721046
Route voor 7 weken midden-amerika krijgt een beetje vorm. In onderstaande zoals het er nu uitziet. Wat zouden jullie anders doen?

Amsterdam - Mexico City
Mexico City
Mexico City
Mexico City - Oaxaca
Oaxaca
Oaxaca - San Cristobal de Las Casas
San Cristobal de las Casas
San Cristobal de las Casas
San Cristobal - Palenque
Palenque
Palenque - Flores
Flores
Flores - Lanquin
Lanquin
Lanquin -Quatzaltenango
Quetzaltenango
Quetzaltenango
Quatzaltenango
Quetzaltenango - Panajachel
Panajachel
Panajachel
Panajachel - Antigua
Antigua
Antigua
Antigua - Copan
Copan
Copan - Roatan
Roatan
Roatan
Roatan
Roatan - Livingston
Livingston
Livingston (Rio Dulce)
Livingston - Caye Caulker
Caye Caulker
Caye Caulker
Caye Caulker
Caye Caulker - Campeche
Campeche
Campeche - Celestun
Celestun
Celestun - Merida
Merida
Merida
Merida - Valladolid
Valladolid
Valladolid - Tulum
Tulum
Tulum
Tulum - Cancun - Amsterdam
pi_112277388
Mijn vriendin gaat stage lopen (vrijwilligerswerk) doen in in Nicaragua. Ik ga 5 augustus naar Nicaragua.
Wij willen van Nicaragua via Costa Rica naar Panama reizen. Onze terugvlucht is 22 augustus vanuit Panama City. We willen per bus reizen.. Hebben mensen nog nuttige tips voor ons?!
Moeten busreizen / hostels ver vantevoren geboekt worden, of kan dat altijd nog?
pi_112279822
quote:
19s.gif Op donderdag 31 mei 2012 19:40 schreef Frenkel het volgende:
Mijn vriendin gaat stage lopen (vrijwilligerswerk) doen in in Nicaragua. Ik ga 5 augustus naar Nicaragua.
Wij willen van Nicaragua via Costa Rica naar Panama reizen. Onze terugvlucht is 22 augustus vanuit Panama City. We willen per bus reizen.. Hebben mensen nog nuttige tips voor ons?!
Moeten busreizen / hostels ver vantevoren geboekt worden, of kan dat altijd nog?
yep op zich is het vrij makkelijk, Ticabus Die bus kan je alleen aan het station, je ticket kopen. Wat mijn ervaring van Ticabus is, dat je bij de Panamese grens erg corrupt is. De douaniers eisen van je dat je een ticket uit Panama hebt, wat je tegenwoordig niet hebt met E-tickets. Of ligt in je koffer, maar die mag niet open uit veiligheidsoverwegingen. Dan draaft er plotseling iemand van ticabus op die je dan voor $ 40,- een retour ticket verkoopt, met de bewoordingen, dat je die weer in Panama city kan terug krijgen. not, natuurlijk.
Dus zorg dat je aan die grens iets uitprint wat lijkt op een ticket.

Andere optie is http://nuevo.transnica.com/
of kijk even op http://thebusschedule.com
pi_136543245
Net een ticket naar Guatemala geboekt voor ¤ 18,50 exclusief toeslagen *O*

Kan je op het vliegveld van Guatemala Stad gewoon een bus pakken naar Antigua?
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
  maandag 10 februari 2014 @ 12:31:58 #185
62913 Blik
The one and Only!
pi_136543304
quote:
14s.gif Op maandag 10 februari 2014 12:29 schreef Hallojo het volgende:

Vanaf waar vlieg je?
pi_136543422
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2014 12:31 schreef Blik het volgende:

[..]

Vanaf waar vlieg je?
Dusseldorf.
Volg de pijlen.
  maandag 10 februari 2014 @ 12:37:02 #187
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_136543460
quote:
14s.gif Op maandag 10 februari 2014 12:29 schreef Hallojo het volgende:

Taxi is ook niet duur. Ik vond Guatemala Stad trouwens een stuk interessanter.

Pacaya en Atittlan zijn mooie excursies. :)
reset
pi_136543621
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2014 12:37 schreef Individual het volgende:

[..]

Taxi is ook niet duur. Ik vond Guatemala Stad trouwens een stuk interessanter.

Pacaya en Atittlan zijn mooie excursies. :)
Wat kost een taxi? Is toch een uurtje rijden naar Antigua. Misschien wel duurder dan mijn vliegticket :D
Volg de pijlen.
pi_136543643
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2014 12:41 schreef Hallojo het volgende:

[..]

Wat kost een taxi? Is toch een uurtje rijden naar Antigua. Misschien wel duurder dan mijn vliegticket :D
Kun je die excursies vanuit Antigua en Guatemala Stad doen?

Edit: verkeerd gequote :')
Volg de pijlen.
  maandag 10 februari 2014 @ 12:48:55 #190
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_136543895
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2014 12:41 schreef Hallojo het volgende:

[..]

Zo'n 30 Euro volgens mij. Hoeveel is je ticket met toeslagen?

Er zijn trouwens ook shuttle bussen naar Antigua en er zijn 100en reisbureautjes dus geen probleem voor excursies. Antigua is heel toeristisch.
reset
pi_136544085
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2014 12:48 schreef Individual het volgende:

[..]

Zo'n 30 Euro volgens mij. Hoeveel is je ticket met toeslagen?

Er zijn trouwens ook shuttle bussen naar Antigua en er zijn 100en reisbureautjes dus geen probleem voor excursies. Antigua is heel toeristisch.
Inclusief alles ¤ 405,00. Nog steeds een leuke prijs.

Ik kom helaas pas om 16:30 uur aan en dan schijnen de meeste bussen niet meer te rijden. Een taxi voor ¤ 30 valt mee, maar misschien voor de eerste dag(en) maar een hotelletje in Guatemala Stad doen en dan met de bus naar Antigua.

Ik lees dat Guatemala Stad gevaarlijk zou zijn. Hoe heb jij dat ervaren?
Volg de pijlen.
  maandag 10 februari 2014 @ 13:02:13 #192
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_136544404
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2014 12:53 schreef Hallojo het volgende:

[..]

Ik kom helaas pas om 16:30 uur aan en dan schijnen de meeste bussen niet meer te rijden. Een taxi voor ¤ 30 valt mee, maar misschien voor de eerste dag(en) maar een hotelletje in Guatemala Stad doen en dan met de bus naar Antigua.

Geen slechte prijs. :)

Guatemala Stad was prima. Er zijn buurten waar je uit moet kijken, maar het centrum voelde niet ongevaarlijk.

Het hotel waar wij verbleven: http://www.hostelworld.co(...)c_sau=avdc&sc_pos=11

Niet een hostel, maar een luxe suite met een heel aardig oud echtpaar. Dat waren m'n Guatemalaanse opa en oma voor een paar dagen. :)
reset
pi_136545246
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2014 13:02 schreef Individual het volgende:

[..]

Geen slechte prijs. :)

Guatemala Stad was prima. Er zijn buurten waar je uit moet kijken, maar het centrum voelde niet ongevaarlijk.

Het hotel waar wij verbleven: http://www.hostelworld.co(...)c_sau=avdc&sc_pos=11

Niet een hostel, maar een luxe suite met een heel aardig oud echtpaar. Dat waren m'n Guatemalaanse opa en oma voor een paar dagen. :)
Ziet er goed uit. Ik zie dat ze bijna nergens airco in de hotels hebben. Is dat ook niet nodig? Ik vind dat toch vaak wel een must met temperaturen tussen 30 en 35 graden.
Volg de pijlen.
  maandag 10 februari 2014 @ 14:25:54 #194
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_136547451
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2014 13:26 schreef Hallojo het volgende:

[..]

Ziet er goed uit. Ik zie dat ze bijna nergens airco in de hotels hebben. Is dat ook niet nodig? Ik vind dat toch vaak wel een must met temperaturen tussen 30 en 35 graden.
Niet nodig gehad.

...waar ik zei: "niet ongevaarlijk" moet zijn "niet gevaarlijk" voor Guatemala Stad. ;)
reset
pi_136547713
Ticket retour van Dusseldorf naar Guatemala voor 400 Euro? Waar heb je die gevonden?
pi_136548220
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2014 14:33 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Ticket retour van Dusseldorf naar Guatemala voor 400 Euro? Waar heb je die gevonden?
Geboekt via Cheaptickets. Had wel nog een coupon voor ¤ 20 korting.

Moet je wel uiterlijk morgen boeken btw.
Volg de pijlen.
  maandag 10 februari 2014 @ 14:48:00 #197
62913 Blik
The one and Only!
pi_136548294
Ik betaalde toendertijd rond de 800 euro pp... Zeker een mooie prijs
pi_136548491
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2014 14:48 schreef Blik het volgende:
Ik betaalde toendertijd rond de 800 euro pp... Zeker een mooie prijs
Ik was eigenlijk helemaal niet van plan om op vakantie te gaan, maar kon deze aanbieding toch niet laten liggen :D
Volg de pijlen.
pi_136548560
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2014 12:53 schreef Hallojo het volgende:

[..]

De shuttles rijden volgens mij tot een uur of 10 's avonds, dus 16.30 is geen probleem. Een taxi koste in januari 40e van Antigua naar de luchthaven (om 1.30 's nachts).

405e is een superdeal...
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_136577539
Beste prijs inderdaad.

Kan alleen nog niet met zekerheid zeggen dat ik ga (ligt eraan of ik een goede baan vind voor de zomer; als ik dan nog geen goede baan heb, dan ga ik 3 maanden reizen :P ).
pi_136887530
Ik wilde eigenlijk het volgende rondje doen:

Guatemala Stad 2 nachten
Copan Ruinas 2 nachten
Rio Dulce 2 nachten
Flores 3 nachten
Panajachel 2 nachten
Antigua 4 nachten

Maar is dit mogelijk met directe verbindingen tussen deze steden? Op websites van busmaatschappijen zie ik eigenlijk alleen maar verbindingen tussen Guatemala Stad en deze steden. Het is natuurlijk erg onhandig om elke keer eerst weer terug naar Guatemala stad te moeten en van daaruit weer verder :{
Volg de pijlen.
  woensdag 19 februari 2014 @ 13:01:38 #202
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_136888266
quote:
5s.gif Op woensdag 19 februari 2014 12:37 schreef Hallojo het volgende:

Guatemala Stad 2 nachten
Copan Ruinas 2 nachten
Rio Dulce 2 nachten
Flores 3 nachten
Panajachel 2 nachten
Antigua 4 nachten

Maar is dit mogelijk met directe verbindingen tussen deze steden? Op websites van busmaatschappijen zie ik eigenlijk alleen maar verbindingen tussen Guatemala Stad en deze steden. Het is natuurlijk erg onhandig om elke keer eerst weer terug naar Guatemala stad te moeten en van daaruit weer verder :{
Er gaan bussen van overal naar overal. Vraag het de mensen op straat/hotel/hostel/etc.

Antigua zou ik minder lang blijven en Panajachel langer.
reset
  woensdag 19 februari 2014 @ 13:15:11 #203
62913 Blik
The one and Only!
pi_136888704
quote:
5s.gif Op woensdag 19 februari 2014 12:37 schreef Hallojo het volgende:

Guatemala Stad 2 nachten
Copan Ruinas 2 nachten
Rio Dulce 2 nachten
Flores 3 nachten
Panajachel 2 nachten
Antigua 4 nachten

Guatemala stad moet je maar goed over nadenken of je daar naartoe wilt. Meesten slaan dit over en pakken direct een busje naar Antigua vanaf het vliegveld. Scheelt je ook weer een paar overnachtingen die je ergens anders kunt besteden.

Waarom doe je het niet zo:

Antigua: 2 nachten
Panajachel: 3 nachten (persoonlijk zou ik naar San Pedro oversteken)
Coban: 2 nachten (voor Semuc Champey)
Flores: 2 nachten (Tikal)
Rio Dulce: 3 nachten (Rio Dulce en Livingston, kan ook evt. 2 nachten)
Copan Ruinas: 2 nachten (Copan ruines)
Antigua: 1 nacht, puur voor je terugvlucht

Overal gaan mini-busjes naartoe, dat zal geen probleem opleveren
  woensdag 19 februari 2014 @ 13:23:15 #204
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_136888980
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 13:15 schreef Blik het volgende:

Guatemala stad moet je maar goed over nadenken of je daar naartoe wilt.
Waarom zou je het overslaan? Het is de hoofdstad met genoeg te doen. :)
reset
  woensdag 19 februari 2014 @ 13:25:52 #205
62913 Blik
The one and Only!
pi_136889064
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 13:23 schreef Individual het volgende:

[..]

Waarom zou je het overslaan? Het is de hoofdstad met genoeg te doen. :)
Omdat er leukere dingen te doen zijn dan Guatemala Stad. Als Hallojo een week extra had gehad was het een idee geweest. Een bezoek aan Guatemala Stad betekent in dit geval één van de hoogtepunten overslaan, dat is het mijn inziens niet waard
  woensdag 19 februari 2014 @ 13:34:57 #206
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_136889370
quote:

[..]

Guatemala stad moet je maar goed over nadenken of je daar naartoe wilt. Meesten slaan dit over en pakken direct een busje naar Antigua vanaf het vliegveld. Scheelt je ook weer een paar overnachtingen die je ergens anders kunt besteden.

Ben het helemaal eens met dit schema. San Pedro ipv Panajachel, is ook een goed idee. Relaxter, minder badplaats idee (in 2007 althans).

De laatste nacht kan echter ook in Guatemala City, er zitten hotels vlakbij het vliegveld. Als je dan vroeg arriveert, kun je nog een stadsrondrit doen, of de laatste avond wellicht een bioscoopje, goed uit eten, enz.
  woensdag 19 februari 2014 @ 13:38:20 #207
62913 Blik
The one and Only!
pi_136889545
quote:
1s.gif Op woensdag 19 februari 2014 13:34 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Ben het helemaal eens met dit schema. San Pedro ipv Panajachel, is ook een goed idee. Relaxter, minder badplaats idee (in 2007 althans).

De laatste nacht kan echter ook in Guatemala City, er zitten hotels vlakbij het vliegveld. Als je dan vroeg arriveert, kun je nog een stadsrondrit doen, of de laatste avond wellicht een bioscoopje, goed uit eten, enz.
Ja, eens. Laatste nacht kan prima in Guatemala Stad
pi_136891095
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 13:01 schreef Individual het volgende:

[..]

Er gaan bussen van overal naar overal. Vraag het de mensen op straat/hotel/hostel/etc.

Antigua zou ik minder lang blijven en Panajachel langer.
Klinkt goed! Ik heb Antigua als eindbestemming op 4 nachten staan zodat ik eventueel in andere plaatsen een nachtje speling heb.
Volg de pijlen.
pi_136891520
quote:

[..]

Overal gaan mini-busjes naartoe, dat zal geen probleem opleveren
Andersom kan natuurlijk ook ja, maar ik heb het liefst de lange afstanden in het begin.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hallojo op 19-02-2014 14:50:24 ]
Volg de pijlen.
  woensdag 19 februari 2014 @ 14:39:33 #210
62913 Blik
The one and Only!
pi_136891739
quote:
14s.gif Op woensdag 19 februari 2014 14:33 schreef Hallojo het volgende:

[..]

Andersom kan natuurlijk ook ja, mar ik heb het liefst de lange afstanden in het begin.
Welke richting je het doet maakt op zich weinig uit. Richting Panajachel is de bergen in en als je dan doorgaat richting San Pedro gaat moet je nog de boot pakken, vanuit Copan is hooguit 1 uur extra tov Panajachel/San Pedro

Overigens vind ik dat je Coban echt niet moet missen, Semuc Champey in ieder geval. Erg mooi en heerlijk relaxed.
  woensdag 19 februari 2014 @ 16:27:00 #211
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_136896193
Ook vanuit Coban: Laguna Lachuga. Mooiste plekje van heel Guatemala.

Samuc Champey was ik persoonlijk geen fan van. Ziet er op foto's prachtig uit hoor, maar vond het veel te gevaarlijk, met die organisaties daar.
pi_137108348
Groeten uit een zonnig Panajachel *O*

Ik ben hier vanmorgen gearriveerd vanuit Antigua met de minibus Vervoer is inderdaad geen probleem. Over een paar dagen verder naar Coban.
Volg de pijlen.
pi_137109277
Snel oversteken naar Sta Cruz! San Pedro is wel erg hippie/stoner/...
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
pi_137149687
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 13:01 schreef Individual het volgende:

[..]

Dit is dus helaas niet helemaal waar. Ik zit nu in Panajachel en wil via Coban naar Flores. Dan moet je dus eerst weer naar Guatemala City en dan kan je daar weer overstappen op een andere bus.
Volg de pijlen.
  woensdag 26 februari 2014 @ 02:27:52 #215
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_137149953
quote:
9s.gif Op woensdag 26 februari 2014 01:53 schreef Hallojo het volgende:

[..]

Dit is dus helaas niet helemaal waar. Ik zit nu in Panajachel en wil via Coban naar Flores. Dan moet je dus eerst weer naar Guatemala City en dan kan je daar weer overstappen op een andere bus.
Dat is een heel eind dus als je Guatemala City wil vermijden zal je per chickenbus/camionetas moeten en een paar keer overstappen. Een mooi avontuur wel. :)

Via GC lijkt me wel sneller.
reset
  woensdag 26 februari 2014 @ 02:34:47 #216
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_137149981
quote:
9s.gif Op woensdag 26 februari 2014 01:53 schreef Hallojo het volgende:

[..]

Van Coban ga je met de chickenbus of minibus naar het knooppunt met de hoofdweg G.C.-Puerto Barrios. Het knooppunt heet El Rancho. Daar wacht je op de doorgaande tourbus naar het noorden (Rio Dulce of Flores). Of je start vanaf hier een tocht met een serie bussen naar de grens met Honduras en vervolgens naar Copan Ruinas,

Van Coban, via Sayaxché, naar Flores kan wel, maar is niet snel en idd zeer avontuurlijk.

[ Bericht 5% gewijzigd door Lemans24 op 26-02-2014 02:40:11 ]
  dinsdag 6 mei 2014 @ 07:24:23 #217
66130 Erasmusch
easy easy
pi_139609939
Ik heb 2 weken over in begin juli en stond op het punt Guatemala te boeken, maar nu lees ik dat de stranden erg tegenvallen. Iemand nog andere tips in CA? Belangrijk zijn strand, activiteiten (duiken, hiken, raften), natuur, cultuur en kleine afstanden. Ben al in panama en CR geweest en spreek redelijk Spaans.
pi_139610320
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 07:24 schreef Erasmusch het volgende:
Ik heb 2 weken over in begin juli en stond op het punt Guatemala te boeken, maar nu lees ik dat de stranden erg tegenvallen. Iemand nog andere tips in CA? Belangrijk zijn strand, activiteiten (duiken, hiken, raften), natuur, cultuur en kleine afstanden. Ben al in panama en CR geweest en spreek redelijk Spaans.
Je kan wel naar Guatemala gaan en dan naar Belize of Honduras voor de stranden. Afstanden zijn niet zo groot.
Volg de pijlen.
  dinsdag 6 mei 2014 @ 09:46:43 #219
62913 Blik
The one and Only!
pi_139611502
Ik heb gedoken op eiland Roatan, Honduras. Daar heb je ook mooie stranden. Belize staat natuurlijk ook goed bekend, maar is volgens mij wel iets duurder
  dinsdag 6 mei 2014 @ 09:56:37 #220
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_139611654
La Libertad, El Salvador. Mooie lange stranden.
reset
  dinsdag 6 mei 2014 @ 16:11:22 #221
66130 Erasmusch
easy easy
pi_139622533
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 08:28 schreef Hallojo het volgende:

[..]

Je kan wel naar Guatemala gaan en dan naar Belize of Honduras voor de stranden. Afstanden zijn niet zo groot.
Hm, daar zat ik ook aan te denken maar is 2 weken (eigenlijk 12/13 dagen...) al niet vrij krap voor enkel Guatemala?
  dinsdag 6 mei 2014 @ 16:16:20 #222
62913 Blik
The one and Only!
pi_139622723
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 16:11 schreef Erasmusch het volgende:

[..]

Hm, daar zat ik ook aan te denken maar is 2 weken (eigenlijk 12/13 dagen...) al niet vrij krap voor enkel Guatemala?
Jawel, naar Guatemala moet je niet gaan voor de stranden. Als je hoofddoel het strand is kun je beter naar Belize/Mexico gaan
  dinsdag 6 mei 2014 @ 18:57:34 #223
66130 Erasmusch
easy easy
pi_139627403
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 16:16 schreef Blik het volgende:

[..]

Jawel, naar Guatemala moet je niet gaan voor de stranden. Als je hoofddoel het strand is kun je beter naar Belize/Mexico gaan
Niet het antwoord dat ik wilde horen maar toch bedankt;)
Ik wilde sowieso Antigua, Tikal en Atitlan al doen en hoopte dat er ergens in de buurt van Rio Dulce wel een Bounty strandje te vinden was om de vakantie af te sluiten...
Dat kan ik vergeten dus?
  dinsdag 6 mei 2014 @ 19:00:02 #224
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_139627510
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 18:57 schreef Erasmusch het volgende:

[..]

Niet het antwoord dat ik wilde horen maar toch bedankt;)
Ik wilde sowieso Antigua, Tikal en Atitlan al doen en hoopte dat er ergens in de buurt van Rio Dulce wel een Bounty strandje te vinden was om de vakantie af te sluiten...
Dat kan ik vergeten dus?
Antigua vond ik juist wat tegenvallen. Atitlan was prachtig! :)
reset
  dinsdag 6 mei 2014 @ 19:00:53 #225
62913 Blik
The one and Only!
  dinsdag 6 mei 2014 @ 19:36:08 #226
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_139629297
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 19:00 schreef Individual het volgende:

[..]

Antigua vond ik juist wat tegenvallen. Atitlan was prachtig! :)
Eens!

Rio Dulce ligt overigens aan een rivier (what's in a name) en bountystraden zijn er niet in dat hoekje van de Cariben, denk ik. Reusachtige havens, om de bananen te verschepen, dat wel.

De Pacifiche kust daarentegen... zoek daar wat!

Rio Dulce, de rivier en zijn canyon, zijn overigens wél de moeite waard hoor!

Verder idd Atitlan en Tikal, quetzal national park en Cobán, waarvandaan er leuke uitstapjes zijn.

Maar de leukste tijd heb ik dus doorgebracht aan het strand van Monterrico, met een cocktail en een bord vol garnalen. Of het er nog is? Geen idee, want er zou een brug komen, en daarmee werd massatoerisme voorspeld.
  dinsdag 6 mei 2014 @ 20:49:24 #227
62913 Blik
The one and Only!
pi_139633393
Antigua is best leuk hoor, charmante straatjes, lekker eten, rondlopen op een actieve vulkaan (of doen ze dat niet meer?). Maar Tikal, Atitlan, Coban en Copan (Honduras) zijn plekken die je ook zeker niet moet overslaan
  dinsdag 6 mei 2014 @ 20:52:17 #228
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_139633603
Oh ja, Pacaya uiteraard! En dat is het handigst vanuit Antigua. Kost geen drol en kan, met wat geluk, één van de gaafste dingen zijn, die je ziet daar! Eén meter van een lavastroom staan :)
  dinsdag 6 mei 2014 @ 21:32:59 #229
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_139637384
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 20:52 schreef Lemans24 het volgende:
Oh ja, Pacaya uiteraard! En dat is het handigst vanuit Antigua. Kost geen drol en kan, met wat geluk, één van de gaafste dingen zijn, die je ziet daar! Eén meter van een lavastroom staan :)
Een week na mijn bezoek aan Pacaya barstte die uit. Hij was ook flink actief met veel lava. ^O^
reset
pi_139641115
Ik vond Antigua erg toeristisch, met veel van die Spaanscursusjochies. Wel mooi om met ze uit te gaan, elke nacht van de week (ik was er ook met Oud en Nieuw, dus dubbel pret).

Pacaya was leuk, omdat ie heel vaak actief is - bij mij was er ook een lava-en-stenen uitbarstinkje.

Attitlan was eerder mijn ding en dan vooral Santa Cruz. Pana en San Pedro waren een beetje te toeristisch.

Rio Dulce was mooi qua natuur/rust. Livingston vond ik een beetje nep met hun garifuna spul (en de stranden zijn 2x niets)

Monterrico was oké, maar niet te vergelijken met Belize, Yucatan of zelfs met de kust van Oaxaca.
pi_140391232
Iemand bekend hier met goedkope vluchten vanaf Buenos naar Midden Amerika of opties om te reizen daartussen ( Panama / Costa Rica ). Ik dacht altijd dat het redelijk goedkoop zou kunnen maar het is aardig aan de prijs allemaal.
  maandag 26 mei 2014 @ 17:33:05 #232
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_140391844
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2014 17:13 schreef kurk_droog het volgende:
Iemand bekend hier met goedkope vluchten vanaf Buenos naar Midden Amerika of opties om te reizen daartussen ( Panama / Costa Rica ). Ik dacht altijd dat het redelijk goedkoop zou kunnen maar het is aardig aan de prijs allemaal.
Het is de helft van Buenos Aires-Amsterdam dus een heel eind. Er vliegen daar geen echte low-cost airlines zoals in Europa en het zal zo'n 500-600 euro kosten..
reset
pi_140392996
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2014 17:33 schreef Individual het volgende:

[..]

Het is de helft van Buenos Aires-Amsterdam dus een heel eind. Er vliegen daar geen echte low-cost airlines zoals in Europa en het zal zo'n 500-600 euro kosten..
Ah oke..ja precies de prijzen die ik ook al vond. Qua tijd is er vee mogelijk maar dat is wel een aanslag in het budget meteen. Over land over die afstand is zeker ook de moeite niet.
  maandag 26 mei 2014 @ 18:23:40 #234
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_140393304
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2014 18:12 schreef kurk_droog het volgende:

[..]

Ah oke..ja precies de prijzen die ik ook al vond. Qua tijd is er vee mogelijk maar dat is wel een aanslag in het budget meteen. Over land over die afstand is zeker ook de moeite niet.
Niet vliegen gaat lang duren en zal niet gek veel goedkoper zijn. Kan wel een stuk goedkoper als je lokale en goedkope bussen neemt en verblijft in goedkope hostels/hotels, maar dat gaat nog langer duren. Als je de tijd hebt is het natuurlijk wel avontuurlijker.
reset
pi_140393846
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2014 18:23 schreef Individual het volgende:

[..]

Niet vliegen gaat lang duren en zal niet gek veel goedkoper zijn. Kan wel een stuk goedkoper als je lokale en goedkope bussen neemt en verblijft in goedkope hostels/hotels, maar dat gaat nog langer duren. Als je de tijd hebt is het natuurlijk wel avontuurlijker.
Uiteindelijk ben je dan niet veel goedkoper uit lijkt mij inderdaad. Jammer dat er geen treinverbinding is of iets ;) Dan hou ik het maar gewoon in de gaten en misschien komt er nog wat goedkoops voorbij.
pi_140401042
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2014 18:12 schreef kurk_droog het volgende:

[..]

Over land over die afstand is zeker ook de moeite niet.
Het kan uberhaupt niet. Darien gap enzo. dus sowieso boot of vlucht tussen panama en Columbia.
  maandag 26 mei 2014 @ 21:16:24 #237
62913 Blik
The one and Only!
pi_140401374
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2014 21:10 schreef miro86 het volgende:

[..]

Het kan uberhaupt niet. Darien gap enzo. dus sowieso boot of vlucht tussen panama en Columbia.
Boot is wel episch als je het combineert met een paar daagjes rondzeilen rond de San Blas archipel
pi_140401441
quote:
1s.gif Op maandag 26 mei 2014 21:16 schreef Blik het volgende:

[..]

Boot is wel episch als je het combineert met een paar daagjes rondzeilen rond de San Blas archipel
Ja..en fuckin duur natuurlijk. Ik ben best goed in die shit uitzoeken alleen Zuid-Amerika / M-A is echt een onbekend terrein voor mij..ook ivm het gebrek aan Spaans hier. :P
  maandag 26 mei 2014 @ 21:21:31 #239
62913 Blik
The one and Only!
pi_140401675
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2014 21:17 schreef kurk_droog het volgende:

[..]

Ja..en fuckin duur natuurlijk. Ik ben best goed in die shit uitzoeken alleen Zuid-Amerika / M-A is echt een onbekend terrein voor mij..ook ivm het gebrek aan Spaans hier. :P
Ik was met mijn vriendin samen rond de 40 dollar p.p.p.n. kwijt, dat was wel ongeveer het goedkoopst mogelijk op dat moment
pi_140401829
quote:
1s.gif Op maandag 26 mei 2014 21:21 schreef Blik het volgende:

[..]

Ik was met mijn vriendin samen rond de 40 dollar p.p.p.n. kwijt, dat was wel ongeveer het goedkoopst mogelijk op dat moment
Ah oke, valt mee. Mja, dan nog..vanaf Buenos naar daar blijft duur
  maandag 26 mei 2014 @ 21:24:35 #241
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_140401881
Darian Gap kan prima per auto:

:P
reset
pi_140402298
Lijkt me wel episch: Van Mexico stad naar Buenos Aires rijden...Je bent wel even onderweg...
  dinsdag 27 mei 2014 @ 09:16:50 #243
62913 Blik
The one and Only!
pi_140415894
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2014 21:32 schreef miro86 het volgende:
Lijkt me wel episch: Van Mexico stad naar Buenos Aires rijden...Je bent wel even onderweg...
Zoals al gezegd, dat kan niet. Darien Gap zit er tussen in
pi_140416019
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2014 21:24 schreef Individual het volgende:
Darian Gap kan prima per auto:
[ afbeelding ]
:P
Dat kan inderdaad. Alleen denk ik dat je dan een paar jaar extra verlof moet opnemen, omdat je niet geheel vrijwillig een nieuwe baan hebt gekregen als persoonlijke chauffeur van Tanja..
  dinsdag 27 mei 2014 @ 09:29:02 #245
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_140416177
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 09:22 schreef DonJames het volgende:

[..]

Dat kan inderdaad. Alleen denk ik dat je dan een paar jaar extra verlof moet opnemen, omdat je niet geheel vrijwillig een nieuwe baan hebt gekregen als persoonlijke chauffeur van Tanja..
Dan heb je natuurlijk wel de ultieme Latijns-Amerikaanse ervaring. :P
reset
pi_140417922
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 09:16 schreef Blik het volgende:

[..]

Zoals al gezegd, dat kan niet. Darien Gap zit er tussen in
Zoals al gezegd door mij, ja. Wil niet zeggen dat je niet per boot even over kan steken, zie het als een veerpont. Moet ook kunnen, toch?
  dinsdag 27 mei 2014 @ 10:47:01 #247
62913 Blik
The one and Only!
pi_140418185
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 10:37 schreef miro86 het volgende:

[..]

Zoals al gezegd door mij, ja. Wil niet zeggen dat je niet per boot even over kan steken, zie het als een veerpont. Moet ook kunnen, toch?
Is een dure oversteek, reken op minimaal 500 euro voor enkel je auto

Bron: http://www.drivetheameric(...)ng-across-darien-gap
pi_140418428
had eerder een motorfiets in gedachten (ben toch aan het dromen...)
  dinsdag 27 mei 2014 @ 11:10:01 #249
62913 Blik
The one and Only!
pi_140418968
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 10:54 schreef miro86 het volgende:
had eerder een motorfiets in gedachten (ben toch aan het dromen...)
* Blik zet droommodus aan

Mocht ik ooit een mooie prijs winnen in de staatsloterij/postcodeloterij, dan zou ik zoiets ook gaan doen met een Landrover Defender ofzo. Van Alaska naar Ushuaia ofzo :D Maar dan ook van de Noordkaap tot de Zuidkaap en van Amsterdam naar Japan. Lijkt me fantastisch!
  dinsdag 27 mei 2014 @ 11:20:09 #250
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_140419314
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 11:10 schreef Blik het volgende:

[..]

* Blik zet droommodus aan

Mocht ik ooit een mooie prijs winnen in de staatsloterij/postcodeloterij, dan zou ik zoiets ook gaan doen met een Landrover Defender ofzo. Van Alaska naar Ushuaia ofzo :D Maar dan ook van de Noordkaap tot de Zuidkaap en van Amsterdam naar Japan. Lijkt me fantastisch!
Inclusief de Darien Gap?
reset
  dinsdag 27 mei 2014 @ 11:32:05 #251
62913 Blik
The one and Only!
pi_140419750
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 11:20 schreef Individual het volgende:

[..]

Inclusief de Darien Gap?
Nee, dat is iets te avontuurlijk. Ik denk dat ik dan maar voor een oversteek kies van Panama naar Colon :)
  dinsdag 27 mei 2014 @ 11:39:54 #252
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_140420011
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 11:32 schreef Blik het volgende:

[..]

Nee, dat is iets te avontuurlijk. Ik denk dat ik dan maar voor een oversteek kies van Panama naar Colon :)
Colon - Cartagena neem ik aan. ;)

Panama City - Colon zou ik nog wel eens per boot willen doen. De andere kant op heb ik per trein gedaan langs het kanaal.
reset
  dinsdag 27 mei 2014 @ 11:41:08 #253
62913 Blik
The one and Only!
pi_140420057
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 11:39 schreef Individual het volgende:

[..]

Colon - Cartagena neem ik aan. ;)

Panama City - Colon zou ik nog wel eens per boot willen doen. De andere kant op heb ik per trein gedaan langs het kanaal.
ehh, je hebt gelijk. Naar cartagena toe. De auto op de boot en dan zelf per zeilboot naar Cartagena toe. San Blas eilanden zijn zo mooi, daar wil ik nog wel een keer naartoe
  dinsdag 27 mei 2014 @ 11:47:47 #254
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_140420259
Ben wel in Cartagena geweest en verbleven op een eilandje voor de kust, maar kwam van Bogota en ging niet naar Panama. De San Blas eilanden hoor ik wel vaker voorbij komen. Aanrader dus?
reset
  dinsdag 27 mei 2014 @ 11:54:10 #255
62913 Blik
The one and Only!
pi_140420493
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 11:47 schreef Individual het volgende:
Ben wel in Cartagena geweest en verbleven op een eilandje voor de kust, maar kwam van Bogota en ging niet naar Panama. De San Blas eilanden hoor ik wel vaker voorbij komen. Aanrader dus?
Zoek maar eens op afbeeldingen via Google, dan begrijp je dat het een aanrader is. Er zijn zo'n 300 van die kleine eilandjes :)
pi_140526312
TVP, voor over een tijdje.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_142049953
Ik heb deze zomervakantie ruim drie weken en twijfel tussn midden amerika en thailand/cambodja....
Ik hou enorm van zuid-amerika (tijdje in mexico gewoond, rondreis cuba guatemala belize en nog een rondreis door argentinie) en ben niet bang aangelegd, maar vind het als blond meisje wel ietsie lastiger. Spreek goed spaans.
Zit te denken aan nicaragua/costa rica, en als het te doen is panama/colombia?!
Hoeveel kun je backpackend doen in 3 weken? Heb wel redelijk budget...
pi_142050081
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 16:01 schreef runaway het volgende:
Ik heb deze zomervakantie ruim drie weken en twijfel tussn midden amerika en thailand/cambodja....
Ik hou enorm van zuid-amerika (tijdje in mexico gewoond, rondreis cuba guatemala belize en nog een rondreis door argentinie) en ben niet bang aangelegd, maar vind het als blond meisje wel ietsie lastiger. Spreek goed spaans.
Als je Colombia overweegt; vergis je niet. Colombia is groot. 3 weken alleen colombia is al te weinig, laat staan gecombineerd met Panama.
pi_142050308
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 16:04 schreef krapula het volgende:

[..]

Als je Colombia overweegt; vergis je niet. Colombia is groot. 3 weken alleen colombia is al te weinig, laat staan gecombineerd met Panama.
Ik zou dan ook vooral in het noord-westen willen zijn voor was salsa/feestjes.

Wat ik zoek:
- swingen/salsa/feest
- mooie natuur
- bounty stranden + snorkelen
- 25-30 jarige backpackers
- avontuur afwisselen met ontspanning

Waar kan ik dit in bovengenoemde landen vinden? Iemand een globale rondreis met highlights?
  dinsdag 8 juli 2014 @ 16:12:54 #260
62913 Blik
The one and Only!
pi_142050347
Panama en Colombia gaat je niet lukken in 3 weken. Dan moet je echt 1 van de 2 kiezen
pi_142050430
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 16:12 schreef Blik het volgende:
Panama en Colombia gaat je niet lukken in 3 weken. Dan moet je echt 1 van de 2 kiezen
Oh ik bedoelde eigenlijk CR+nicaragua zeker en dan evt aanvullend met panama/stukje colombia. Maar dat gaat niet dus ;)?
pi_142050595
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 16:11 schreef runaway het volgende:

[..]

Wat ik zoek:
- swingen/salsa/feest
- mooie natuur

Waar kan ik dit in bovengenoemde landen vinden? Iemand een globale rondreis met highlights?
De mooiste natuur is wat mij betreft te vinden in Costa Rica, al dan niet gecombineerd met Bocas del Toro in Panama voor de bountystranden. Salsa is er wat minder, dan moet je denk ik richting Colombia.
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 16:15 schreef runaway het volgende:

Oh ik bedoelde eigenlijk CR+nicaragua zeker en dan evt aanvullend met panama/stukje colombia. Maar dat gaat niet dus ;)?
3 weken heb je eigenlijk al nodig voor Costa Rica alleen, misschien dat je of een paar dagen Nicaragua (Ometepe bijvoorbeeld) OF een paar dagen Panama (Bocas) erbij kan doen, maar veel meer eigenlijk niet.

en een lokquote voor mister Colombia:
quote:
17s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 00:07 schreef El_Matador het volgende:
...
  dinsdag 8 juli 2014 @ 16:19:51 #263
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_142050639
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 16:01 schreef runaway het volgende:
Als oriëntatiereis kan dat prima in 3 weken. Nicaragua is veel minder toeristisch aangelegd dan Costa Rica, maar je spreekt de taal en hebt al ervaring. :)

Van Panama kan je in Colon naar Cartagena, want vie de Darian Gap heb je meer tijd nodig. Al een idee wat je wil zien/doen op je reizen?
reset
pi_142050864
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 16:19 schreef Individual het volgende:

[..]

Als oriëntatiereis kan dat prima in 3 weken. Nicaragua is veel minder toeristisch aangelegd dan Costa Rica, maar je spreekt de taal en hebt al ervaring. :)

Van Panama kan je in Colon naar Cartagena, want vie de Darian Gap heb je meer tijd nodig. Al een idee wat je wil zien/doen op je reizen?
Hoe is het er als blonde alleenreizigende vrouw?
Ik wil vooral vanalles wat eigenlijk :) vorig jaar indonesie gedaan en de afwisseling jungle-apen-bounty eiland-steden-vulkaan vond ik supervet.
Ik zoek dit jaar hetzelfde en vooral ook leuke medereizigers en lol ;)
pi_142050894
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 16:15 schreef runaway het volgende:

[..]

Zou ik zelf niet voor kiezen. Veel te veel reistijd etc.

De onderdelen die je zoekt zijn allemaal te vinden in Colombia, hoewel het snorkelen/duiken mij tegenviel. Maar CA heb ik ook goede verhalen over gehoord. Ik zou me beperken tot een kleiner gebied.
  dinsdag 8 juli 2014 @ 16:48:58 #266
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_142051820
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 16:25 schreef runaway het volgende:

[..]

Hoe is het er als blonde alleenreizigende vrouw?
Ik wil vooral vanalles wat eigenlijk :) vorig jaar indonesie gedaan en de afwisseling jungle-apen-bounty eiland-steden-vulkaan vond ik supervet.
Ik zoek dit jaar hetzelfde en vooral ook leuke medereizigers en lol ;)
..als blonde alleenreizende vrouw heb ik niet zoveel ervaring. :P

Vulkanen zijn er meer dan genoeg in Nicaragua en CR. In Nicaragua heb ik Masaya gezien, een actieve vulkaan en in Costa Rica Irazu, een dooie vulkaan. En er zijn er natuurlijk veel meer.

San Jose vond ik niet geweldig, maar een vriend bezit nu hostel Bekuo, in de ambassadewijk. Super hostel waar veel te doen is. Hostels zijn natuurlijk een goede plek ook voor medereizigers. Voor bounty stranden ben ik naar het toeristische Isla Tortuga gegaan, een excursie met alles erop en eraan.

Als je in Panama Stad naar Colon wil kan je zowel een chicken bus nemen alswel de trein langs het kanaal. Er zijn nog wel meer opties, maar kijk maar. Je zou langs Portobelo kunnen gaan om je lijstje UNESCO sites aan te vullen.

In Cartagena kan je naar de oude stad die mooi is (ze hebben daar ook een Lloret-de-Mar achtig gedeelte dat ik zo snel mogelijk heb overgeslagen. Van daar zou ik dan naar Bogota vliegen om nog even rond te kijken en dan is het wel tijd om terug te vliegen.
reset
pi_142055510
Thanks voor alle tips!!

Vriendinnetje die een half jaar in CR heeft gewoond komt met een hele grote maar: het regenseizoen!! Is juli/aug regenseizoen in CR en nigaragua en op alle plekken?
Als het alleen in san jose veel regent is het nl niet zo erg, maar wil niet 3 weken regen ;) dan wordt het alsnog thailand...
pi_142055895
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 18:32 schreef runaway het volgende:
Thanks voor alle tips!!

Vriendinnetje die een half jaar in CR heeft gewoond komt met een hele grote maar: het regenseizoen!! Is juli/aug regenseizoen in CR en nigaragua en op alle plekken?
Als het alleen in san jose veel regent is het nl niet zo erg, maar wil niet 3 weken regen ;) dan wordt het alsnog thailand...
Ben een x in juli/aug in Honduras/Guatemala geweest en een x in Colombia. In beide gevallen alleen regen gehad eind v/d middag of in de nacht. Voor de rest alleen maar mooi weer. Regenseizoen viel me alles mee.
pi_142056244
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 16:11 schreef runaway het volgende:

[..]

Wat ik zoek:
- swingen/salsa/feest
- mooie natuur

Mocht je naar Panama / Costa Rica gaan..wanneer ga je? :o
pi_142058582
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 18:52 schreef kurk_droog het volgende:

[..]

Mocht je naar Panama / Costa Rica gaan..wanneer ga je? :o
Eind juli tm half aug...
pi_142058671
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 18:43 schreef krapula het volgende:

[..]

Ben een x in juli/aug in Honduras/Guatemala geweest en een x in Colombia. In beide gevallen alleen regen gehad eind v/d middag of in de nacht. Voor de rest alleen maar mooi weer. Regenseizoen viel me alles mee.
Ja dit ligt er toch net weer tussenin he..... Diverse klimaatsites geven ook wel aan dat het er echt gigantisch kan plenzen, ook langere tijd..... Dus als iemand er is geweest in deze maanden hoor ik graag de ervaringen :)
pi_142071769
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 19:45 schreef runaway het volgende:

[..]

Eind juli tm half aug...
Ah oke, nja ik hoor graag je ervaringen..ga zelf half september die kant op ( nja half augustus naar Buenos )
  dinsdag 8 juli 2014 @ 22:59:50 #273
62913 Blik
The one and Only!
pi_142071944
Misschien kun je naar Brazilie gaan, kunnen wel wat steun gebruiken na vanavond :')
pi_142079701
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 16:18 schreef DonJames het volgende:

[..]

De mooiste natuur is wat mij betreft te vinden in Costa Rica, al dan niet gecombineerd met Bocas del Toro in Panama voor de bountystranden. Salsa is er wat minder, dan moet je denk ik richting Colombia.

[..]

3 weken heb je eigenlijk al nodig voor Costa Rica alleen, misschien dat je of een paar dagen Nicaragua (Ometepe bijvoorbeeld) OF een paar dagen Panama (Bocas) erbij kan doen, maar veel meer eigenlijk niet.

en een lokquote voor mister Colombia:

[..]

Dank heer Centraal Amerika (relatief ten opzichte van mij ben jij duidelijk expert).

Aan de TS: heb je 3 weken? Dan zou ik hooguit Costa Rica en misschien wat Panama doen. Colombia moet je vliegen (of met de boot) en Colombia alleen moet je minstens 3 weken voor uittrekken.

Alleen als blonde vrouw zou ik niet de El Pianista gaan lopen, maar da's maar een wilde suggestie. :+
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_142083354
quote:
19s.gif Op woensdag 9 juli 2014 01:00 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Dank heer Centraal Amerika (relatief ten opzichte van mij ben jij duidelijk expert).

Aan de TS: heb je 3 weken? Dan zou ik hooguit Costa Rica en misschien wat Panama doen. Colombia moet je vliegen (of met de boot) en Colombia alleen moet je minstens 3 weken voor uittrekken.

Alleen als blonde vrouw zou ik niet de El Pianista gaan lopen, maar da's maar een wilde suggestie. :+
Hehe :p
Ik zit inmiddels toch aan azie te denken ivm hoogtepunt regenseizoen in cr/nicaragua..... :{ jammer!!!
pi_142174145
quote:
1s.gif Op woensdag 9 juli 2014 09:25 schreef runaway het volgende:

[..]

Hehe :p
Ik zit inmiddels toch aan azie te denken ivm hoogtepunt regenseizoen in cr/nicaragua..... :{ jammer!!!
Wanneer is het hoogtepunt van het regenseizoen in midden-amerika precies? Loopt dat niet ongeveer gelijk met Z-O Azië?
  vrijdag 11 juli 2014 @ 16:16:20 #277
62913 Blik
The one and Only!
pi_142174458
Midden Amerika is dan hurricane season volgens mij, dus als je pech hebt kan het goed losgaan.

In ieder geval tm oktober
pi_142174541
Maandag vertrek ik voor 4 weken naar Colombia *O*

Ben zelf alleen nog aan het twijfelen over de trektocht naar Ciudad Perdida (verloren stad). Mensen die deze trektocht hebben gedaan en er wat zinnigs over kunnen vertellen?

Verder spreken ik en mijn reispartner beide geen woord Spaans, dat wordt dus nog een avontuur op zich!
  vrijdag 11 juli 2014 @ 16:52:49 #279
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_142175506
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 16:18 schreef daankes het volgende:
Maandag vertrek ik voor 4 weken naar Colombia *O*

Ben zelf alleen nog aan het twijfelen over de trektocht naar Ciudad Perdida (verloren stad). Mensen die deze trektocht hebben gedaan en er wat zinnigs over kunnen vertellen?

Verder spreken ik en mijn reispartner beide geen woord Spaans, dat wordt dus nog een avontuur op zich!
Colombia is natuurlijk geen Midden Amerika en er is ergens wel een Colombia topic waar je misschien wat verder komt.

Met handen en voeten kom je meestal ook een eind en er zijn vertaal appjes voor je smartphone te downloaden die van spraak naar spraak vertalen.

Een paar basis zinnetjes leren is ook een goed idee zoals "waar is het toilet", "2 bier alsjeblieft" en "gaat deze bus naar ...?"
reset
pi_142175559
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 16:52 schreef Individual het volgende:

[..]

Colombia is natuurlijk geen Midden Amerika en er is ergens wel een Colombia topic waar je misschien wat verder komt.

Met handen en voeten kom je meestal ook een eind en er zijn vertaal appjes voor je smartphone te downloaden die van spraak naar spraak vertalen.

Een paar basis zinnetjes leren is ook een goed idee zoals "waar is het toilet", "2 bier alsjeblieft" en "gaat deze bus naar ...?"
Excuus, omdat het hiervoor over Panama/Colombia ging, heb ik het daarom ook maar hierin gegooid.
pi_142201378
Ben zelf nog een route aan het bedenken. Ik ga denk ik een week of 10. Wellicht vliegen op Cancun en dan afzakken naar Panama.

[ Bericht 28% gewijzigd door #ANONIEM op 12-07-2014 15:48:25 ]
pi_142206743
Nu naar tickets aan het kijken. Prijzen zijn hoger dan ik dacht. Heen naar Mexico en terug vanaf Panama of Costa Rica is al snel ruim 1000 Euro.

Iemand tips voor vliegvelden in de buurt die ik beter kan pakken?
pi_142275316
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juli 2014 15:50 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Nu naar tickets aan het kijken. Prijzen zijn hoger dan ik dacht. Heen naar Mexico en terug vanaf Panama of Costa Rica is al snel ruim 1000 Euro.

Iemand tips voor vliegvelden in de buurt die ik beter kan pakken?
Zoeken via momondo? Ik vind daar altijd de goedkoopste tickets.
Laagseizoen adam-buenos aires voor 600eu. Wel twee keer overstappen maar volgens mij zit je net als ik toen ruim in je tijd.
Misschien moet je een retour boeken en dan een losse vlucht erbij? Is vaak goedkoper dan multiple destination ticket....
Cancun moet in het laagseizoen rond de 600 liggen.
pi_142504900
quote:
1s.gif Op maandag 14 juli 2014 10:41 schreef runaway het volgende:

[..]

Zoeken via momondo? Ik vind daar altijd de goedkoopste tickets.
Laagseizoen adam-buenos aires voor 600eu. Wel twee keer overstappen maar volgens mij zit je net als ik toen ruim in je tijd.
Misschien moet je een retour boeken en dan een losse vlucht erbij? Is vaak goedkoper dan multiple destination ticket....
Cancun moet in het laagseizoen rond de 600 liggen.
Dank voor de tip. Momondo kende ik nog niet.

Ik heb mijn enkeltje inmiddels geboekt. Dusseldorf - Cancun voor 350 euro met vertrek meteen de eerste ochtend nadat ik mijn laatste werkdag heb gehad. Terug moet ik nog boeken, maar daar heb ik nog wel even voor (weet ook nog niet precies hoe lang ik vrij kan krijgen van mijn werk).
  woensdag 13 augustus 2014 @ 10:39:06 #285
129638 Lov1
Bring it on :)
pi_143370877
Heeft iemand hier ervaring met het halen van een PADI brevet in Belize?
Music gives soul to the universe, wings to the mind and life to everything
pi_143372137
Nee. Wij hebben uiteindelijk de keuze gemaakt om i.p.v. in Belize onze PADI in Honduras te halen. Scheelde behoorlijk wat geld. Wij hebben uiteindelijk, na het behalen van onze PADI geen zin om in Belize te duiken omdat dat nogal duur was in vergelijking tot Mexico/Honduras.
  woensdag 13 augustus 2014 @ 12:12:22 #287
129638 Lov1
pi_143374001
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 11:16 schreef krapula het volgende:
Nee. Wij hebben uiteindelijk de keuze gemaakt om i.p.v. in Belize onze PADI in Honduras te halen. Scheelde behoorlijk wat geld. Wij hebben uiteindelijk, na het behalen van onze PADI geen zin om in Belize te duiken omdat dat nogal duur was in vergelijking tot Mexico/Honduras.
Thanks! Honduras zag ik ook al staan als goede duikbestemming. Weet jij zo nog hoeveel verschil qua geld daar ongeveer tussen zat, een beginnerscursus PADI?
pi_143378340
quote:
1s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 12:12 schreef Lov1 het volgende:

[..]

Thanks! Honduras zag ik ook al staan als goede duikbestemming. Weet jij zo nog hoeveel verschil qua geld daar ongeveer tussen zat, een beginnerscursus PADI?
Nee. Wel weet ik dat het spotgoedkoop was op de bay islands. Wij betaalden (in 2009) ongeveer $250 voor PADI incl. overnachtingen. Maar dat zal nu wel wat duurder zijn geworden. Én mooi duiken. heb niet super veel vergelijkingsmateriaal, maar het was vergelijkbaar met Cozumel, Mexico.
  woensdag 13 augustus 2014 @ 18:47:53 #289
416082 pahlawan
cool guys dont look at explosi
pi_143386369
Ik ga een paar maanden naar midden amerika, weet iemand wat een goede plaats is om zowel te kunnen surfen als een spaans cursus te kunnen doen?
pi_144557463
Eerste 2 weken van maart naar Panama en Costa Rica. Vliegen heen op Panama City en terug van San José. Wat moet ik zeker niet missen? Hoeveel dagen voor Panama Stad en San José (schijnt tegen te vallen)? We gaan voor een mooie combinatie van natuur, stad/cultuur en een paar dagen strand.
  maandag 15 september 2014 @ 21:19:00 #291
62913 Blik
The one and Only!
pi_144565288
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 18:24 schreef opperkleurder het volgende:
Eerste 2 weken van maart naar Panama en Costa Rica. Vliegen heen op Panama City en terug van San José. Wat moet ik zeker niet missen? Hoeveel dagen voor Panama Stad en San José (schijnt tegen te vallen)? We gaan voor een mooie combinatie van natuur, stad/cultuur en een paar dagen strand.
2 weken? Dat is wel erg kort zeg. Wij moesten met 3.5 weken Panama al dingen overslaan....

Als je wilt duiken, ga dan naar santa catalina om te duiken in Coiba national park. Boquete en bocas del toro zijn natuurlijk aanraders. In Panama City ook zeker de sluizen bezoeken, en als het kan doe je ook een tour door het gebied achter de sluizen, is een erg mooi natuurgebied met erg veel verschillende diersoorten. Het is toch vrij gek om ruziënde apen te zien en op de achtergrond een mega-containerschip voorbij te zien varen.

Costa Rica, geen idee.
pi_144565978
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 18:24 schreef opperkleurder het volgende:
Zo weinig? Ik zou San Jose gewoon overslaan hoor. Ik had 3 weken Costa Rica niet eens genoeg...
pi_144566350
quote:
1s.gif Op maandag 15 september 2014 21:19 schreef Blik het volgende:

[..]

2 weken? Dat is wel erg kort zeg. Wij moesten met 3.5 weken Panama al dingen overslaan....

Als je wilt duiken, ga dan naar santa catalina om te duiken in Coiba national park. Boquete en bocas del toro zijn natuurlijk aanraders. In Panama City ook zeker de sluizen bezoeken, en als het kan doe je ook een tour door het gebied achter de sluizen, is een erg mooi natuurgebied met erg veel verschillende diersoorten. Het is toch vrij gek om ruziënde apen te zien en op de achtergrond een mega-containerschip voorbij te zien varen.

Costa Rica, geen idee.
Kort is het wel ja, maar mijn vrouw heeft niet meer vakantie helaas...

Echt duiken gaan we niet doen. Wel beetje snorkelen. Voor Panama denken we nu aan 2 nachten Panama Stad inclusief sluizen enzo, dan 's avonds de bus naar David. Volgende ochtend naar Boquete, daar 2 nachten, met een shuttle naar Bocas del Toro. Daarna 3 nachten en dan daar de grens over naar Costa Rica naar Puerto Viejo voor 2 nachten, vervolgens naar Tortugero voor 3 nachten en tot slot 1 nacht San Jose. Vanaf Bocas del Toro willen we alles doen met caribeshuttle.com.

[ Bericht 6% gewijzigd door opperkleurder op 15-09-2014 22:20:57 ]
pi_144568748
quote:
1s.gif Op maandag 15 september 2014 21:30 schreef Ludacriss het volgende:

[..]

Zo weinig? Ik zou San Jose gewoon overslaan hoor. Ik had 3 weken Costa Rica niet eens genoeg...
We plannen nu 1 dagje, we moeten er toch naar toe om te vliegen.
  dinsdag 16 september 2014 @ 08:22:47 #295
62913 Blik
The one and Only!
pi_144576935
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 22:20 schreef opperkleurder het volgende:

[..]

Dat soort landen kennende kun je vanaf ongeveer iedere plek wel vervoer regelen naar het vliegveld, daarvoor hoef je San Jose niet te bezoeken. Is ook een beetje zonde van de tijd als je maar 2 weken hebt.
pi_144577382
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 22:20 schreef opperkleurder het volgende:

[..]

Het vliegveld ligt niet in San Jose, maar in Alajuela. Vanuit Alajuela kan je nog wel een mooi dagtripje maken naar de Poás-vulkaan, dat is wel een aanrader. San Jose kan je overslaan. In Costa Rica zou ik het nevelwoud van Monteverde niet willen missen, als je nog tijd hebt is Tortuguero ook een aanrader. Beide fantastisch! ^O^
pi_144577386
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 14:20 schreef krapula het volgende:

[..]

Nee. Wel weet ik dat het spotgoedkoop was op de bay islands. Wij betaalden (in 2009) ongeveer $250 voor PADI incl. overnachtingen. Maar dat zal nu wel wat duurder zijn geworden. Én mooi duiken. heb niet super veel vergelijkingsmateriaal, maar het was vergelijkbaar met Cozumel, Mexico.
Bay Islands? Dank voor de tip, dat ga ik uitzoeken.

Al pak ik Belize (blue hole) toch wel mee denk ik.

Toevallig nog unieke dingen daar gezien? (haaien, schildpadden, whale sharks, of scheepswrakken etc.). Wellicht dat ik daar, als het toch zo goedkoop is, mijn rescue diver maar ga halen.
  dinsdag 16 september 2014 @ 09:57:06 #298
62913 Blik
The one and Only!
pi_144578470
quote:
7s.gif Op dinsdag 16 september 2014 08:56 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Bay Islands? Dank voor de tip, dat ga ik uitzoeken.

Al pak ik Belize (blue hole) toch wel mee denk ik.

Toevallig nog unieke dingen daar gezien? (haaien, schildpadden, whale sharks, of scheepswrakken etc.). Wellicht dat ik daar, als het toch zo goedkoop is, mijn rescue diver maar ga halen.
Wat info over Bay Islands, je hebt Roatan en Utila. Op beide eilanden kun je heel goed duiken, al is Utila wel het bekendste, heeft ook wat meer de backpackers sfeer. Utila staat ook bekend als misschien wel de goedkoopste plek ter wereld om je PADI te halen en je kunt er het hele jaar door duiken met walvishaaien (over unieke dingen gesproken). Roatan is wat groter en ook wat toeristischer, er komen ook cruise-schepen aan wal waardoor het opeens druk kan zijn gedurende de dag. Hier zijn ook wat luxere accommodaties te vinden en dito eetgelegenheden. Ik ben zelf op Roatan geweest voor mijn PADI en vond het er erg relaxed, lekker eten overal, fijne sfeer en mooie stranden.

Je kunt er volgens mij het beste komen met de boot vanuit La Ceiba. Maar je kunt ook vliegen volgens mij
  woensdag 17 september 2014 @ 20:02:38 #299
129638 Lov1
pi_144634753
Mijn vriend en ik hebben geboekt, we gaan in december voor 6 maanden naar Midden Amerika!!
  maandag 29 september 2014 @ 11:45:44 #300
129638 Lov1
pi_145013622
Heeft iemand nog leuke tips voor een accommodatie op Isla Mujeres of Playa del Carmen?
pi_145013733
Nog niet, misschien aan het eind van de week. Dan zit ik in Playa del Carmen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')