abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71980011
Wat ik van CR hoor en straks zelf zal beleven is dat er heel veel stranden daar zijn die zelfs verlaten zijn dus dan heb je een redelijk prive strand voor jezelf.
  maandag 7 september 2009 @ 17:48:06 #27
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_72524420
Aankomende december/januari heb ik een maand voor Panama en Costa Rica. Mijn eigenlijke plan is om de meeste tijd in Panama te besteden. Costa Rica is ongetwijfeld heel mooi, maar het lijkt me (met name in December) erg vol met toeristen. Toch vraag ik me af: is er iets in CR dat ik absoluut niet moet missen? En natuurlijk vooral dingen die ik in Panama niet (goedkoper, rustiger) kan zien...
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  maandag 7 september 2009 @ 19:16:46 #28
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_72527464
quote:
ik zit in dubio voor de zomer van 2010! willen 3 weken weg waarvan 2 weken cultuur en 1 week strand!
zitten te twijvelen tussen Maleisie of Costa rica / Panama!
wat is ongeveer het prijsniveau in costa rica en panama?? we hebben ongeveer 2500 euro te besteden pp incl. tickets!
is het goed mogelijk om een mooie strandvakantie te houden in deze landen?
Cultuur in Costa Rica? Dat is nu juist het Midden-Amerikaanse land waar dat nauwelijks voorhanden is. Althans geen klassieke cultuur, waar je waarschijnlijk op doelt.
Natuur en strand volop natuurlijk.
  maandag 7 september 2009 @ 19:30:05 #29
62913 Blik
The one and Only!
pi_72528003
In Panama, Costa Rica is idd weinig qua cultuur te beleven. Dat is vnl. natuur
  maandag 7 september 2009 @ 20:07:56 #30
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_72529430
toch nog niets gevonden op wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Guayabo
  dinsdag 8 september 2009 @ 10:03:17 #31
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_72544137
quote:
Op maandag 7 september 2009 19:30 schreef Blik het volgende:
In Panama, Costa Rica is idd weinig qua cultuur te beleven. Dat is vnl. natuur
Ik snap dat je dat wellicht niet bedoelt, maar de gemiddelde Panamees/Tico zal het hier toch niet mee eens zijn, denk ik zo....
Ik ben er natuurlijk nog niet geweest en ik weet dat CR en Panama geen enorme Maya-toestanden hebben, maar "cultuur" is voor mij véél meer dan alleen archeologie: lokale markten (voedsel, beesten, bloemen), feesten, inheemse volken (Kuna en al die andere volken in Panama?!), rituelen... Persoonlijk vind ik dat je van een poosje rondhangen op de plaza in een klein dorp méér mee krijgt van "cultuur" dan van een (heel kort door de bocht) afgebrokkelde Maya-tempel.

Nogmaals: ik snap dat dat zo niet bedoeld werd, maar als ik in een vraag "cultuur" aangeef doel ik dus daar op!
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  dinsdag 8 september 2009 @ 10:20:54 #32
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_72544484
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 10:03 schreef Hik het volgende:

[..]

Ik snap dat je dat wellicht niet bedoelt, maar de gemiddelde Panamees/Tico zal het hier toch niet mee eens zijn, denk ik zo....
Ik ben er natuurlijk nog niet geweest en ik weet dat CR en Panama geen enorme Maya-toestanden hebben, maar "cultuur" is voor mij véél meer dan alleen archeologie: lokale markten (voedsel, beesten, bloemen), feesten, inheemse volken (Kuna en al die andere volken in Panama?!), rituelen... Persoonlijk vind ik dat je van een poosje rondhangen op de plaza in een klein dorp méér mee krijgt van "cultuur" dan van een (heel kort door de bocht) afgebrokkelde Maya-tempel.

Nogmaals: ik snap dat dat zo niet bedoeld werd, maar als ik in een vraag "cultuur" aangeef doel ik dus daar op!
Ook al reageer je niet op mij, ik ben het wel helemaal met je eens! DE cultuur van bv Mexico vindt ik het eten, de muziek en de passie voor sport. En niet alleen de tempels.
De meeste mensen bedoelen echter met cultuur wel kerken en ruïnes bekijken (al snel uitermate saai overigens)...
  dinsdag 8 september 2009 @ 10:24:08 #33
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_72544542
Maar waar moet ik nou naartoe in CR?
(zie mijn vraag hierboven)
  dinsdag 8 september 2009 @ 11:14:22 #34
62913 Blik
The one and Only!
pi_72545592
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 10:03 schreef Hik het volgende:

[..]

Nee ok. Ik kan niet praten over Costa Rica, maar Panama heeft wat dat betreft zeker wel cultuur. Er zijn verschillende inheemse volkeren zoals de Embera en de Kuna. De Herrera-provincie staat bekend om de vele verschillende culturele festivals (heb zelf een festival meegemaakt in Ocu, was geweldig). De kuna's zijn ook een zeer apart volk.

Echter vind ik het niet te vergelijken met bijvoorbeeld Guatemala, waar je verschillende Maya-tempels hebt in combinatie met inheemse bergvolkeren. De "core business" van Panama is toch echt natuur en strand.
pi_72619173
In Nicaragua kun je ook al wat cultuur bekijken, zelf ben ik in Granada geweest en ik vond dit een hele leuke koloniale stad. Iets meer noordelijk ligt Leon wat ook heel mooi schijnt te zijn. Managua (de hoofdstad) kun je gerust overslaan.
  donderdag 10 september 2009 @ 20:10:49 #36
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_72622734
Managua
pi_72622838
Is er eigenlijk naast natuur en oude gebouwen bekijken iets te doen in die regio?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  donderdag 10 september 2009 @ 22:29:03 #38
62913 Blik
The one and Only!
pi_72628200
quote:
Op donderdag 10 september 2009 20:13 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Is er eigenlijk naast natuur en oude gebouwen bekijken iets te doen in die regio?
Wat bedoel je precies?
  zondag 13 september 2009 @ 19:11:07 #39
62913 Blik
The one and Only!
pi_72706619
Hik wellicht nog interesse in de LP van Costa Rica?

[TK] Lonely Planet Costa Rica (8ste editie, oktober 2008)
  zondag 13 september 2009 @ 21:36:44 #40
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_72712550
Heb 'm al.
Dat is een soort reflex van mij: geboekt? Dat gelijk gidsen kopen...
  maandag 14 september 2009 @ 08:50:09 #41
62913 Blik
The one and Only!
pi_72722008
quote:
Op zondag 13 september 2009 21:36 schreef Hik het volgende:
Heb 'm al.
Dat is een soort reflex van mij: geboekt? Dat gelijk gidsen kopen...
Bij mij hetzelfde, alleen jammer als je uiteindelijk niet gaat
  maandag 14 september 2009 @ 09:24:28 #42
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_72722484
quote:
Op donderdag 10 september 2009 20:13 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Nee

zondag 15 november 2009 @ 21:59:44 #43
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_74730579
Hey, ben nog steeds in m'n vooronderzoeksfase, maar ben nog steeds van plan om ergens in maart/april voor 3 of 4 weken (hopelijk 4, maar afhankelijk van m'n werk) naar midden Amerika te gaan. Ben me nu lekker aan het inlezen in het eerste Midden Amerika topic en ben al wel wat wijzer geworden.

Ik ben eigenlijk op zoek naar een leuke mix van natuur en cultuur en zit dus te denken aan een combinatie Nicaragua/Costa Rica. Ik kan best aardig Spaans en vind het dus ook wel erg leuk om naar de wat minder toeristische plekken te gaan en wat meer onder de lokale bevolking te komen. Al moet ik ook wel zeggen dat ik in Zuid-Amerika vooral de must-sees heb gezien (behalve dan eerst een paar maanden in Arequipa, Peru in een gastgezin, dus dat gedeelte heb ik daar ook wel gehad), maar ik vond dat eigenlijk geen probleem. Ik had toen, net als nu, best weinig tijd en wilde zoveel mogelijk mooie plekken zien, en vond het daarom niet erg om snel te reizen.

Als ik van het ergste uitga en maar 3 weken heb, zal dat dan genoeg zijn om de mooiste plaatsen te zien in deze 2 landen? Ik zit erover te denken om heen te vliegen op Nicaragua en terug vanaf Costa Rica, of omgekeerd. Nog tips daarvoor, beter van noord naar zuid reizen of andersom, of maakt dat niets uit?

Dan ga ik maar eens snel praten met m'n baas en kijken of ik 4 weken vrij kan nemen in het voorjaar!
*´¨)
¸.· ¸.·´¨) Vrijwilligerswerk doen in Peru?
(¸.·´ (_.·´* Kijk op www.weeshuisperu.nl !
  zondag 10 januari 2010 @ 17:12:09 #44
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_76640467
Het is een beetje stil in dit topic! En eigenlijk heb ik nog steeds dezelfde vragen. Ik weet ondertussen dat ik 4 weken kan gaan, waarschijnlijk van half maart tot half april. Ik twijfel er nog steeds over of ik Panama erbij moet pakken of niet. Wat is daar te zien wat ik echt niet missen en wat niet vergelijkbaar is met dingen die ik in Nicaragua/Costa Rica kan zien?

Op dit moment heb ik vooral het idee dat ik ook door Panama wil, zodat ik het ook een beetje ken en voor mezelf kan zeggen: nou dat heb ik ook gezien en weet ik ook een beetje hoe het is. Maar van de andere kant zijn er veel meer must-sees in Costa Rica en Nicaragua als ik het zo lees, en weet niet of het zonde is daarvan wat over te slaan om maar door Panama te kunnen gaan.

Van de andere kant zat ik te denken: als ik in Nicaragua begin en m'n terugvlucht boek vanuit Panama City, in het ergste geval als ik al m'n tijd al heb besteed in de eerste twee landen kan ik rechtstreeks een bus pakken van San José naar Panama City heb ik gelezen... Maar ja dat zou dan ook weer zonde zijn van die extra reistijd. Dus graag hoor ik adviezen/tips van jullie: wat zouden jullie doen?

En hebben jullie nog tips mbt de richting van het reizen? Van noord naar zuid of van zuid naar noord? Ik wil deze week eigenlijk wel gaan boeken, maar vind dit wel erg lastige keuzes. Sowieso zal ik veel moeten overslaan waarschijnlijk, als ik 2 of 3 landen in 4 weken wil zien, maar dat zien we wel als ik er ben

Alvast bedankt!
*´¨)
  zondag 10 januari 2010 @ 20:14:46 #45
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_76648987
Ik vond Panama echt fantastisch, hoewel ik er nog geen 2 weken geweest ben. Nicaragua heeft ook mijn hart gestolen (daar alleen al kun je met gemak een dikke maand doorbrengen zonder je 1 seconde te vervelen!). Costa Rica daarentegen vond ik vooral toeristisch en duur. Het viel mij nogal tegen. De National Parks zijn daar echter (mits genoeg duiten op zak) om je vingers bij af te likken. Het is maar net waar je naar op zoek bent. Drie landen in 4 weken zou ik zeker niet doen. Dan doe je gewoon echt geen recht aan de plek en ga je daar gefrustreerd weg om dat je zooooo vreselijk veel mist. Denk ik dan. Succes! En veel plezier!!!
  vrijdag 22 januari 2010 @ 21:29:43 #46
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_77157284
Jaaah, ik heb geboekt! 11 maart vlieg ik naar Panama en 7 april kom ik terug vanuit Nicaragua... en ik heb er uiteraard heel veel zin in.

Weet nog niet heel precies wat ik allemaal ga zien, en ik denk dat ik het meeste ook gewoon lekker ter plaatse ga bepalen. Maar ik ben wel van plan te eindigen op de Corn Islands

Ik denk dat ik ook maar langs het Panama kanaal ga. Het lijkt me eigenlijk helemaal niet zo boeiend, maar ik lees er toch overal over al een must-see. En als ik er toch ben... Maar wat vonden jullie daar eigenlijk van?

Nog tips voor een leuke buurt in Panama City waar ik m'n eerste hostel moet zoeken?
*´¨)
pi_77166336
Jeeeuuj ik heb ook geboekt. Deze zomer een maandje naar Guatemala, Belize en een ietsiepietsie Mexico (lees: terugvlucht + evt. een tempel en strandje)

heb er zin in!!!
  zondag 24 januari 2010 @ 15:45:31 #48
62913 Blik
The one and Only!
pi_77212202
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 21:29 schreef Foeske het volgende:
Jaaah, ik heb geboekt! 11 maart vlieg ik naar Panama en 7 april kom ik terug vanuit Nicaragua... en ik heb er uiteraard heel veel zin in.

Weet nog niet heel precies wat ik allemaal ga zien, en ik denk dat ik het meeste ook gewoon lekker ter plaatse ga bepalen. Maar ik ben wel van plan te eindigen op de Corn Islands

Ik denk dat ik ook maar langs het Panama kanaal ga. Het lijkt me eigenlijk helemaal niet zo boeiend, maar ik lees er toch overal over al een must-see. En als ik er toch ben... Maar wat vonden jullie daar eigenlijk van?

Nog tips voor een leuke buurt in Panama City waar ik m'n eerste hostel moet zoeken?
Ik vond het Panama kanaal wel mooi om te zien. Het is toch een knap staaltje bouwkunst. Maar wat eigenlijk nog mooier is, is het natuurgebied achter sluizen.

Ik heb in 2 hostels geslapen in Panama City. In Mamallena en Zuly's. Met Mamallena een iets mindere ervaring gehad vanwege een overval, Zuly's was prima. Heb ook veel goede verhalen over de hostels in de oude stad. Ondanks dat de LP zegt dat het onveilig zou zijn.
pi_77212401
Ik heb ook geboekt! Vertrek op 3 juli naar Guatemala en heb op 23 augustus een vlucht van Panama naar Ecuador. Is het in die tijd een beetje te doen om in ieder geval Guatemala, Honduras, Nicaragua en Panama te zien? Ik had liever ook meer tijd gehad maar dat zit er helaas niet in. Misschien beperken we het maar tot een paar landen dan.
pi_77238660
quote:
Op zondag 24 januari 2010 15:45 schreef Blik het volgende:

[..]
Heb ook veel goede verhalen over de hostels in de oude stad. Ondanks dat de LP zegt dat het onveilig zou zijn.
Ik vond het er op ook wel veilig uitzien toen ik er liep. Maar lokale bevolking adviseerde ons snel een taxi te nemen omdat het stuk waar wij liepen erg gevaarlijk was voor toeristen. En de taxi-chauffeur beaamde dat ook nog eens.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')