abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 25 januari 2010 @ 08:34:47 #51
62913 Blik
The one and Only!
pi_77238806
quote:
Op maandag 25 januari 2010 08:17 schreef WimTol het volgende:

[..]

Ik vond het er op ook wel veilig uitzien toen ik er liep. Maar lokale bevolking adviseerde ons snel een taxi te nemen omdat het stuk waar wij liepen erg gevaarlijk was voor toeristen. En de taxi-chauffeur beaamde dat ook nog eens.
Je schijnt in die oude stad inderdaad een aantal gevaarlijke stukken te hebben. Ik heb begrepen van enkele andere reizigers dat juist die gedeeltes goed afgeschermd worden door de politie 's avonds.
  maandag 25 januari 2010 @ 10:39:55 #52
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_77241081
quote:
Op zondag 24 januari 2010 15:51 schreef MarkaD het volgende:
Ik heb ook geboekt! Vertrek op 3 juli naar Guatemala en heb op 23 augustus een vlucht van Panama naar Ecuador. Is het in die tijd een beetje te doen om in ieder geval Guatemala, Honduras, Nicaragua en Panama te zien? Ik had liever ook meer tijd gehad maar dat zit er helaas niet in. Misschien beperken we het maar tot een paar landen dan.
Dat is wel te doen hoor! Al zul je wel keuzes moeten maken. Als je 2 weken voor ieder land hebt, kun je een hoop highlights wel zien. Voor Nicaragua zou ik overigens minimaal 3 weken uittrekken. Maar goed, da's persoonlijk.
  maandag 25 januari 2010 @ 12:13:23 #53
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_77243818
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 21:29 schreef Foeske het volgende:
Jaaah, ik heb geboekt! 11 maart vlieg ik naar Panama en 7 april kom ik terug vanuit Nicaragua... en ik heb er uiteraard heel veel zin in.

Weet nog niet heel precies wat ik allemaal ga zien, en ik denk dat ik het meeste ook gewoon lekker ter plaatse ga bepalen. Maar ik ben wel van plan te eindigen op de Corn Islands

Ik denk dat ik ook maar langs het Panama kanaal ga. Het lijkt me eigenlijk helemaal niet zo boeiend, maar ik lees er toch overal over al een must-see. En als ik er toch ben... Maar wat vonden jullie daar eigenlijk van?

Nog tips voor een leuke buurt in Panama City waar ik m'n eerste hostel moet zoeken?
Nicaragua
Corn Islands

Ik heb nog getwijfeld om terug te gaan, maar eigenlijk maar besloten dat ik het beter niet kan doen. Was er 10 jaar geleden en het zou echt raar zijn om te zien hoe het nu is... Ben wel héél benieuwd! Zat er echt over na te denken toen ik in Panama was... volgens mij zou ik nog zo naar mijn oude huis in Managua kunnen lopen...

Anyway: ik vond het Panama kanaal heel tof! Sowieso om de techniek erachter (het bijbehorende museum legt alles bijzonder goed uit), maar tot mijn verbazing ook het menselijke aspect: je staat met heel veel mensen uit heel veel landen schepen te bekijken uit heel veel landen. Niet alleen voor de bezoekers is het bijzonder om het kanaal te zien, ook voor de mensen aan boord (vaak). Het is dus een soort Olympische Spelen van foto's van elkaar maken en zwaaien maar. Erg grappig!

Qua buurten om te verblijven: oude centrum is mooi natuurlijk, maar 's avonds misschien niet heel handig. Punt is dat het centrum an sich superveilig is (heel veel politie), maar dat je nogal makkelijk in een andere buurt stapt die minder ok is. En als je niet heel veel tijd hebt zo'n stad te leren kennen is dat toch lastig. Ik heb Oud en Nieuw (deels) gevierd in de bar van Luna's Castle en dat was wel mooi. Als je wat meer Panamees wilt stappen kun je wellicht beter niet te ver van de Calle Uruguay gaan zitten met je hostel. Wij hebben een paar nachten geslapen in Bellavista, wat een prima buurt was, maar bij ons hotel in de buurt (Costa Inn) was heel weinig te doen. Eigenlijk zaten we beter in el Cangrejo (beiden ongeveer even ver van Uruguay) waar we de andere dagen hebben gezeten. el Cangrejo is een wat moderner disctrict, met veel winkels en restaurants. Niet heel mooi of zo, maar geen probleem om tot 's avonds laat nog over straat te lopen. We zaten daar in Anita's Inn, wat eigenlijk bij een talenschool hoort, maar waar je ook zomaar kunt verblijven. Leuke mensen!
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  maandag 25 januari 2010 @ 15:05:06 #54
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_77249590
quote:
Op maandag 25 januari 2010 10:39 schreef renzell het volgende:

[..]

Dat is wel te doen hoor! Al zul je wel keuzes moeten maken. Als je 2 weken voor ieder land hebt, kun je een hoop highlights wel zien. Voor Nicaragua zou ik overigens minimaal 3 weken uittrekken. Maar goed, da's persoonlijk.
En doe in Guatemala alleen de hoogtepunten: Tikal, Lago de Atitlán, Pacaya als deze actief is en eventueel Semuc Champey en Laguna Lachua. Die plekken zijn fantastisch, de rest van het land is matig (en slecht voor je gezondheid).
  maandag 25 januari 2010 @ 16:26:27 #55
62913 Blik
The one and Only!
pi_77253336
quote:
Op maandag 25 januari 2010 15:05 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

En doe in Guatemala alleen de hoogtepunten: Tikal, Lago de Atitlán, Pacaya als deze actief is en eventueel Semuc Champey en Laguna Lachua. Die plekken zijn fantastisch, de rest van het land is matig (en slecht voor je gezondheid).
Pacaya is altijd actief toch? Verder is Antigua toch ook wel een mooi stadje en is LIvingston ook wel de moeite waard.
  maandag 25 januari 2010 @ 18:11:53 #56
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_77257726
quote:
Op maandag 25 januari 2010 16:26 schreef Blik het volgende:

[..]

Pacaya is altijd actief toch? Verder is Antigua toch ook wel een mooi stadje en is LIvingston ook wel de moeite waard.
Pacaya is altijd actief idd, maar op sommige momenten écht actief, met lava. Dan is het een must-see, zo dicht bij stromende lava kom je bijna nergens ter wereld.

De omgeving van Rio Dulce en Livingstone is ook wel aardig ja. Je kunt onderweg van- of naar Tikal een stop-over maken in Rio Dulce en dan de boot door de kloof naar Livingstone nemen.

Antigua vond ik echt geen reet aan... Maar ik was al in Oaxaca (Mexico) geweest, wat er nagenoeg hetzelfde uitziet. Alleen dan in Mexico, dus met bijbehorend bizar goed eten!
  maandag 25 januari 2010 @ 21:12:36 #57
62913 Blik
The one and Only!
pi_77266882
quote:
Op maandag 25 januari 2010 18:11 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Pacaya is altijd actief idd, maar op sommige momenten écht actief, met lava. Dan is het een must-see, zo dicht bij stromende lava kom je bijna nergens ter wereld.

De omgeving van Rio Dulce en Livingstone is ook wel aardig ja. Je kunt onderweg van- of naar Tikal een stop-over maken in Rio Dulce en dan de boot door de kloof naar Livingstone nemen.

Antigua vond ik echt geen reet aan... Maar ik was al in Oaxaca (Mexico) geweest, wat er nagenoeg hetzelfde uitziet. Alleen dan in Mexico, dus met bijbehorend bizar goed eten!
Ja, ik vond Antigua wel een mooi stadje verder. En natuurlijk een ideale uitvalsbasis voor Pacaya. En je verblijft er vaak toch wel omdat je toch niet in Guatemala City wilt zijn. Ik had dus blijkbaar geluk bij Pacaya, echt op paar meter van stromend lava gestaan
  dinsdag 26 januari 2010 @ 00:20:59 #58
105888 renzell
pi_77276068
Wij ook ja, en dan marshmallows roosteren boven de lava. Bizar! Aan de ene kant afschuwelijk vond ik, om met een hele troep toeristen daar te staan. Aan de andere kant prachtig, een andere wereld. Zeker toen de zon onder begon te gaan (zorg voor goede flashlights!) was het een maanlandschap van betoverende schoonheid.

[ Bericht 25% gewijzigd door renzell op 26-01-2010 00:43:16 ]
  dinsdag 26 januari 2010 @ 09:03:56 #59
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_77280133
Uiteraard heb ik ook langs de lava van Pacaya gestaan, fantastisch!

Antigua was me gewoon veel te toeristisch, met zo'n puber/feest sfeertje. Ik was er helaas in juli, als onderdeel van een lange Latijns-Amerika reis. Misschien is het buiten het hoogseizoen beter.
  dinsdag 26 januari 2010 @ 09:05:52 #60
62913 Blik
The one and Only!
pi_77280166
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 00:20 schreef renzell het volgende:
Wij ook ja, en dan marshmallows roosteren boven de lava. Bizar! Aan de ene kant afschuwelijk vond ik, om met een hele troep toeristen daar te staan. Aan de andere kant prachtig, een andere wereld. Zeker toen de zon onder begon te gaan (zorg voor goede flashlights!) was het een maanlandschap van betoverende schoonheid.

Wij hebben de ochtend-trip gedaan. Was het wel te doen om in het donker naar beneden te lopen?
pi_77281910
quote:
Op maandag 25 januari 2010 12:13 schreef Hik het volgende:

[..]
Als je wat meer Panamees wilt stappen kun je wellicht beter niet te ver van de Calle Uruguay gaan zitten met je hostel.
Wij hadden ook gehoord dat het daar 's avonds ging gebeuren. Maar het was er maar rustig. Ik heb me beter vermaakt in Zona Viva. Maar dat is niet echt een omgeving om een hotel te hebben.
pi_77282201
quote:
Op maandag 25 januari 2010 18:11 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Ik ben meerdere keren in zowel Oaxaca als Antigua geweest en vind die 2 echt niet met elkaar te vergelijken hoor. Oaxaca is veel opgeruimder, gestructureerder dan Antigua en natuurlijk een stuk rijker. Prachtige stad!
Antigua is even koloniaal als Oaxaca, maar rommeliger, leuke binnentuintjes met fonteinen, en er zijn veel mooie ruïnes van kerken die je kan bezoeken.

Als ik Antigua dan toch met een andere stad moet vergelijken denk ik eerder aan San Cristobal de las Casas
  dinsdag 26 januari 2010 @ 11:16:28 #63
62913 Blik
The one and Only!
pi_77283374
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 10:21 schreef WimTol het volgende:

[..]

Wij hadden ook gehoord dat het daar 's avonds ging gebeuren. Maar het was er maar rustig. Ik heb me beter vermaakt in Zona Viva. Maar dat is niet echt een omgeving om een hotel te hebben.
Wij waren daar op een zaterdag, en toen was het er toch wel flink druk.
  dinsdag 26 januari 2010 @ 11:42:36 #64
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_77284243
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 10:33 schreef Vogue het volgende:

[..]

Ik ben meerdere keren in zowel Oaxaca als Antigua geweest en vind die 2 echt niet met elkaar te vergelijken hoor. Oaxaca is veel opgeruimder, gestructureerder dan Antigua en natuurlijk een stuk rijker. Prachtige stad!
Antigua is even koloniaal als Oaxaca, maar rommeliger, leuke binnentuintjes met fonteinen, en er zijn veel mooie ruïnes van kerken die je kan bezoeken.

Als ik Antigua dan toch met een andere stad moet vergelijken denk ik eerder aan San Cristobal de las Casas
Oh, San Christobal, dat was een andere tegenvaller... Niet mijn type stadjes dus!

Ik ben vrij lang in Oaxaca geweest en maar even in Antigua, dus ik weet er de details niet van. Maar oppervlakkig lijken ze erg op elkaar: beide koloniale steden met honderduizend kerkjes die langzaam afbrokkelen en nu extreem toeristisch zijn. Verder ben ik het met je eens over Oaxaca.

Het mooie van Antigua is dan weer de vele vulkanen in de buurt. Verder niks boeiends gezien. (heb zelfs nauwelijks foto's gemaakt...) Ik snap wel dat het UNESCO werelderfgoed is, maar het oogt gewoon niet uniek.
Overigens ben ik een rare hoor, want ik ben wel in Guatemala City geweest en vond dat een leuke stad! Aparte moderne gebouwen, aardige mensen, naar de bioscoop voor 2 euro en prima eten...
  dinsdag 26 januari 2010 @ 12:13:58 #65
105888 renzell
pi_77285363
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 09:05 schreef Blik het volgende:

[..]

Wij hebben de ochtend-trip gedaan. Was het wel te doen om in het donker naar beneden te lopen?
Absoluut (mits een goede zaklamp, want donker = donker = donker = huel donker!), maar om de zoveel honderd meter stond een bewapende man (ter bescherming van toeristen) en dat was daar blijkbaar ook echt nodig. Niet echt een lekker idee dus. Fysiek was het zeker te doen.
  dinsdag 26 januari 2010 @ 13:24:02 #66
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_77288052
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 12:13 schreef renzell het volgende:

[..]

Absoluut (mits een goede zaklamp, want donker = donker = donker = huel donker!), maar om de zoveel honderd meter stond een bewapende man (ter bescherming van toeristen) en dat was daar blijkbaar ook echt nodig.
Ben je er recent geweest? In 2007 geen guns gezien...
pi_77311065
quote:

[..]

Gracias Vind het jammer dat ik niet meer tijd heb, maar ja. Ik was trouwens Costa Rica vergeten op te noemen..
  zaterdag 30 januari 2010 @ 11:51:57 #68
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_77444412
quote:

[..]

Ik heb ondertussen wel begrepen dat het een tijd geleden is dat je in Nicaragua was, maar wat zijn dat nog meer highlights in dat land? Moet zeggen dat ik m'n Lonely Planet nog niet heel goed heb bestudeerd, maar buiten Leon en Corn Islands zag ik zo gauw nog geen echte hoogtepunten volgens mij... Nog meer must-sees?

Ik ben idd wel van plan om de meeste tijd in Panama en Nicaragua te besteden en in Costa Rica alleen 2 of 3 hoogtepunten te pakken... Zal snel reizen worden, maar zoals ik al eerder zei, dat heb ik in Zuid-Amerika ook gedaan en dat vond ik geen probleem. En ik kan lekker uitrusten van de hele reizen op de Corn Islands

Thanks voor de verdere tips alvast! Zal snel eens gaan zoeken naar een hostel in Panama City....
*´¨)
¸.· ¸.·´¨) Vrijwilligerswerk doen in Peru?
(¸.·´ (_.·´* Kijk op www.weeshuisperu.nl !
  zondag 31 januari 2010 @ 21:50:33 #69
105888 renzell
pi_77492179
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 13:24 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Ben je er recent geweest? In 2007 geen guns gezien...
2009; jan t/m maart.
  maandag 1 februari 2010 @ 12:54:13 #70
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_77509381
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 10:21 schreef WimTol het volgende:

[..]

Zona Viva ben ik ook geweest. Op zich wel vermaakt, maar ik vind het toch geen aanrader. Alles is binnen, dus je moet steeds maar gokken of het ergens leuk is en op staat zie je alleen maar mensen van de ene naar de andere plek lopen. Bovendien zijn er geen restaurants. Op Calle Uruguay heb je ook genoeg terrasjes en heerlijke restaurants. Bovendien vond ik het sfeervoller; Zona Viva is allemaal vorige week gebouwd; vond ik toch wat minder.
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  maandag 1 februari 2010 @ 12:59:09 #71
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_77509519
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 11:51 schreef Foeske het volgende:

[..]

Ik heb ondertussen wel begrepen dat het een tijd geleden is dat je in Nicaragua was, maar wat zijn dat nog meer highlights in dat land? Moet zeggen dat ik m'n Lonely Planet nog niet heel goed heb bestudeerd, maar buiten Leon en Corn Islands zag ik zo gauw nog geen echte hoogtepunten volgens mij... Nog meer must-sees?
Granada en Ometepe in elk geval. Verder zijn Massaya, San Juan del Sur en Matagalpa ook zeker de moeite waard, maar vulkanen, schildpadden en bergen heb je ook wel in andere Midden-Amerikaanse landen (al zijn ze wel rustiger in Nicaragua waarschijnlijk). Ometepe is wel echt uniek, niet te missen.

Tja, en ik ben ook echt een sucker voor Managua. Ik weet ook wel dat het een rare-niet mooie stad is, maar het heeft iets heel bijzonders, juist omdat geen toerist er blijft. Het uitgaansleven is geweldig en het centrum-dat-geen-centrum is is gewoon een hele bijzondere historische plek.
pi_77541141
Goed, er is het een en ander veranderd aan onze reis, het gaat hierbij met name over de duur van de vakantie. Blijven nu vijf weken ipv vier in midden amerika. Wat raden mensen aan? We zijn eigenlijk van plan met name Guatemala te bezoeken. Is dit een goede keus om een indruk te krijgen van cultuur + bevolking van midden amerika? Ben iig van plan me komende maanden op de taal te storten, hoor van veel kanten dat het leren van de taal zeker de moeite waard is.

Nog een andere vraag: ik fotografeer graag... is het mogelijk te reizen met een digitale spiegelreflex + een hele rij aan lenzen? Of is dit vragen om problemen? On azië was dit niet zo'n probleem, maar overvallen/diefstal is daar geloof ik ook minder aanwezig dan in centraal amerika. Of zit ik er naast?

Ik heb er zin in! Het kan mij niet snel genoeg Juli zijn
  dinsdag 2 februari 2010 @ 10:29:13 #73
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_77542577
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 09:27 schreef krapula het volgende:
Goed, er is het een en ander veranderd aan onze reis, het gaat hierbij met name over de duur van de vakantie. Blijven nu vijf weken ipv vier in midden amerika. Wat raden mensen aan? We zijn eigenlijk van plan met name Guatemala te bezoeken. Is dit een goede keus om een indruk te krijgen van cultuur + bevolking van midden amerika? Ben iig van plan me komende maanden op de taal te storten, hoor van veel kanten dat het leren van de taal zeker de moeite waard is.

Nog een andere vraag: ik fotografeer graag... is het mogelijk te reizen met een digitale spiegelreflex + een hele rij aan lenzen? Of is dit vragen om problemen? On azië was dit niet zo'n probleem, maar overvallen/diefstal is daar geloof ik ook minder aanwezig dan in centraal amerika. Of zit ik er naast?

Ik heb er zin in! Het kan mij niet snel genoeg Juli zijn
In juli is het de drukste periode in Guatemala, veel Amerikanen (uit de VS dus). Ik zou alleen wat hoogtepunten doen in Guatemala en dan zo snel mogelijk het 'ongerepte' Midden Amerika gaan verkennen!

Je kunt gerust een camera meenemen, maar ga er niet mee te koop lopen en hou hem altijd bij je in een onopvallende tas.
Voorbeeldje hoe het niet moet: Ik ontmoette ooit eens een Duitser in Quito die z'n rugtas met drie camera's en alle toebehoren even voor zich neerzette tussen z'n voeten, om wat te pakken. Komt er een dief aan en alles was weg...
  dinsdag 2 februari 2010 @ 10:42:50 #74
62913 Blik
The one and Only!
pi_77542984
quote:
Op maandag 1 februari 2010 12:54 schreef Hik het volgende:

[..]

Bovendien vond ik het sfeervoller; Zona Viva is allemaal vorige week gebouwd; vond ik toch wat minder.
Wat een bouwtempo, ik gok erop dat het hele Panama-kanaal ook wel in een maand klaar is dan
  dinsdag 2 februari 2010 @ 21:54:39 #75
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_77570571
quote:
Op maandag 1 februari 2010 12:59 schreef Hik het volgende:

[..]

Granada en Ometepe in elk geval. Verder zijn Massaya, San Juan del Sur en Matagalpa ook zeker de moeite waard, maar vulkanen, schildpadden en bergen heb je ook wel in andere Midden-Amerikaanse landen (al zijn ze wel rustiger in Nicaragua waarschijnlijk). Ometepe is wel echt uniek, niet te missen.

Tja, en ik ben ook echt een sucker voor Managua. Ik weet ook wel dat het een rare-niet mooie stad is, maar het heeft iets heel bijzonders, juist omdat geen toerist er blijft. Het uitgaansleven is geweldig en het centrum-dat-geen-centrum is is gewoon een hele bijzondere historische plek.
Thanks! Ometepe had ik ondertussen ook al op m'n lijstje gezet ja, en de rest ga ik nog eens rustig bestuderen. Maar leuk om in ieder geval ook een aantal namen al te horen die mij nog niet bekend waren...

Hmm, met al dat vieze weer van deze dagen kijk ik zo ontzettend uit naar de zon!
*´¨)
pi_77579782
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 10:29 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

In juli is het de drukste periode in Guatemala, veel Amerikanen (uit de VS dus). Ik zou alleen wat hoogtepunten doen in Guatemala en dan zo snel mogelijk het 'ongerepte' Midden Amerika gaan verkennen!

Je kunt gerust een camera meenemen, maar ga er niet mee te koop lopen en hou hem altijd bij je in een onopvallende tas.
Voorbeeldje hoe het niet moet: Ik ontmoette ooit eens een Duitser in Quito die z'n rugtas met drie camera's en alle toebehoren even voor zich neerzette tussen z'n voeten, om wat te pakken. Komt er een dief aan en alles was weg...
thx voor reactie. Camera gaat dus gewoon mee .

Over het ongerepte midden amerika: is dat in Guatemala helemaal niet meer te vinden? Dus ook moeilijk te vinden buiten de gebaande wegen? We vliegen heen
op Guatemala City, terug op Cancun... een omweg kan dus wel, maar heeeel flexibel zijn we nu ook weer niet, gezien het feit dat we niet al te veel willen haasten. Heb je wat aanraders?
  woensdag 3 februari 2010 @ 08:09:39 #77
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_77580150
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 10:42 schreef Blik het volgende:

[..]

Wat een bouwtempo, ik gok erop dat het hele Panama-kanaal ook wel in een maand klaar is dan

Voor de zekerheid: bij wijze van spreken natuurlijk...
  zondag 21 februari 2010 @ 22:14:07 #78
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_78281458
Ow jee, waar ik nou toch achter ben gekomen

Ik was er van overtuigd dat ik een heenvlucht naar Panama City had geboekt, en terugvlucht vanuit Nicaragua (ook via Panama City weer). Op de een of andere manier had ik namelijk in m'n hoofd zitten dat San José in Nicaragua lag...

In ieder geval, vandaag was ik nog wat aan het nakijken en toen realiseerde ik me ineens dat San José Costa Rica is, en dat ik m'n ticket niet meer kan omgooien...

Maar Nicaragua lijkt me het gaafst van allemaal en dat wil ik absoluut niet overslaan, dus nu heb ik een probleem. Nou ja, het is heel simpel denk, het gaat me of tijd, of geld, of allebei kosten.

Mijn opties: met het vliegtuig van Managua naar San José, maar dat kost volgens mij 300 euro (via Copa Airlines, daarmee is ook mijn vlucht van San José naar Panama City - of kennen jullie nog andere (goedkopere) vlucht opties?

Of met de bus van Costa Rica naar San José. Mijn plan was op de laatste dagen op de Corn Islands door te brengen, dus daar vandaan moet ik terug zien te komen in San José. Gaan er rechtstreekse bussen? Hoeveel uur kost me dat? Vind in de bus zitten namelijk niet zo erg, alleen jammer van de tijd in dit geval, maar qua kosten lijkt me dit wel de beste optie.

Echt balen, aangezien ik al maar 4 weken heb in totaal, dat dit me nu een extra dag en een hoop extra gedoe kost. Nou ja, hopelijk hebben jullie wat tips nog en dan komt het vast goed

Over 2,5 week vertrek ik al!!!
*´¨)
  maandag 22 februari 2010 @ 09:46:20 #79
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_78294050
Foeske!

(Ik mag niets zeggen hoor, heb ooit een ticket Helsinki-Amsterdam-Helsinki gekocht in plaats van vice versa... )

Anyway: ik zou kiezen voor de bus inderdaad. Zo vre-se-lijk groot zijn die afstanden daar ook niet, zeker niet als je Zuid-Amerika gewend bent. Er gaan in elk geval rechtstreekse bussen van Managua naar San José.
pi_78301065
Ik zou inderdaad een bus pakken. En dan geen locale bus maar een snelle van bijvoorbeeld deze maatschappij
  maandag 22 februari 2010 @ 16:27:11 #81
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_78308507
Ah da's mooi om te horen Had al wel zo'n vermoeden, maar goed om het even zeker te weten. En idd, die afstanden stellen voor mij niet zoveel voor (heb meer dan eens 24 uur in de bus gezeten in Zuid-Amerika).

Maar Hik, hoe heb jij dat toen opgelost?? Of kon jij het toen wel gewoon omgooien?

En ik zat nog zo te denken toen ik boekte: heb ik het allemaal wel goed gedaan, weet ik het zeker, alles 100x gecheckt... Maar ja, dat San José zat zo in mijn hoofd, dat ik daar dus niet meer bij na had gedacht... Nou ja, het had altijd erger gekund
*´¨)
pi_78310945
Ik wil begin Juli richting Costa Rica gaan, vanuit Granada. Maar ondertussen wil ik bijvoorbeeld ook in San Juan del Sur verblijven. Ik weet dat ik vanuit Granada gewoon de bus kan pakken naar Rivas, en vanuit daar een taxi naar San Juan del Sur.. Maar kan ik vanuit San Juan del Sur een beetje makkelijk in Costa Rica komen per lokale bus? Of snelbus? Het is namelijk niet zo heel ver van CR vandaan..
De klaagbaak is een machine.
  maandag 22 februari 2010 @ 18:07:39 #83
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_78311973
Ja, dat viel niet tegen. Gelijk de airline gebeld en heb toen uiteindelijk geloof ik 20 euro betaald voor de wijziging.
pi_78332295
quote:
Op maandag 22 februari 2010 17:32 schreef Multivitamine het volgende:
Ik wil begin Juli richting Costa Rica gaan, vanuit Granada. Maar ondertussen wil ik bijvoorbeeld ook in San Juan del Sur verblijven. Ik weet dat ik vanuit Granada gewoon de bus kan pakken naar Rivas, en vanuit daar een taxi naar San Juan del Sur.. Maar kan ik vanuit San Juan del Sur een beetje makkelijk in Costa Rica komen per lokale bus? Of snelbus? Het is namelijk niet zo heel ver van CR vandaan..
Terug naar Rivas en vanaf daar een bus naar de grens. Lopend de grens over en in Costa Rica een bus pakken naar een plaats daar (Liberia bijvoorbeeld). En een taxi San Juan de Sur - grens is volgens mij ook niet zo duur.
  woensdag 24 februari 2010 @ 21:53:04 #85
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_78411551
Ander vraagje: ik weet uiteraard dat het heel warm gaat zijn van half maart tot half april, maar waar moet ik 's avonds op rekenen in dit seizoen? Kan het ook afkoelen? En hoe is het bijvoorbeeld wat hoger, stel dat ik een vulkaan wil beklimmen of iets dergelijks?

Weet niet zo goed wat ik aan warmere kleren moet meenemen. Ga ik die helemaal niet nodig hebben of toch wel? Wat adviseren jullie?

En wat vinden jullie van lakenzakken? Ik heb die tijdens 2 maanden backpacken in zuid-amerika niet gemist, maar misschien is het hier anders? Ik weet het niet, maar het zou misschien handig kunnen zijn ivm muggen of hangen er dan toch wel muskietennetten?

Alvast bedankt!
*´¨)
pi_78423423
Mocht je naar Monte Verder in CR gaan dan is mijn advies om wel i.i.g warmere kleren bij je te hebben. 's avonds koelt het daar af tot een graadje of 5.
  vrijdag 26 februari 2010 @ 19:06:10 #87
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_78490339
Heb net een vlucht naar Panama voor 2 mei geboekt. We vliegen op de 18e weer terug vanuit Guatemala.

Ik was al een eigent topic begonnen omdat ik geen 'Centraal Amerika' topic kon vinden haha.

Dit zijn een paar dingen die ik zeker wil zien:

Panama City - Canal/City tour: http://www.city-discovery.com/panama/tour.php?id=2227

[ afbeelding ]

Costa Rica - San Jose - Tortuga Island: http://www.city-discovery.com/san-jose/tour.php?id=599

[ afbeelding ]

Nicaragua - Managua - Kayaking in Lake Nicaragua

[ afbeelding ]

Nicaragua - Managua - Mombacho Volcano Natural Reserve and Catarina Viewpoint: http://www.city-discovery.com/managua/tour.php?id=335

[ afbeelding ]

El Salvador - San Salvador

[ afbeelding ]

Guatemala - Antigua/volcano tour

[ afbeelding ]

Belize - weet nog niet?

Nu de vragen.

Wat zijn de beste manieren van reizen tussen de landen? (snelste/goedkoopste/comfortabelste)
Wat kan het beste vantevoren geboekt worden?
Wat is waar van overvallen/criminaliteit? (met name (nacht)bussen)

Wat moet ik nog meer zien en weten?

en dan ga ik nu ff het topic beter bekijken
reset
  zaterdag 27 februari 2010 @ 03:38:59 #88
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_78511329
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 19:06 schreef Individual het volgende:
Heb net een vlucht naar Panama voor 2 mei geboekt. We vliegen op de 18e weer terug vanuit Guatemala.

Welke 18e ga je nou terug?
Of bedoel je dat je al die landen gaat bezoeken in 16 dagen?
  zaterdag 27 februari 2010 @ 10:27:45 #89
62913 Blik
The one and Only!
pi_78513461
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 03:38 schreef Hik het volgende:

[..]

Dat zou rap zijn inderdaad
  zaterdag 27 februari 2010 @ 11:38:18 #90
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_78514733
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 07:57 schreef staticdata het volgende:
Mocht je naar Monte Verder in CR gaan dan is mijn advies om wel i.i.g warmere kleren bij je te hebben. 's avonds koelt het daar af tot een graadje of 5.
Maar ik neem aan dat als dat daar het geval is, het wel op meer plaatsen in Panama/Costa Rica/Nicaragua het geval is toch? Nou ja, als ik hier vertrek moet ik toch ook warm gekleed zijn, dus dat komt dan wel goed
*´¨)
  zaterdag 27 februari 2010 @ 13:09:51 #91
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_78517229
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 03:38 schreef Hik het volgende:

[..]

16 dagen ja. Volgens mij hebben we die discussie wel eens over mijn andere reizen gehad. Ik ben soms eenmaal een hoge snelheid toerist. Zie het als een orientatie voor als ik grijs ben.

Zoiets ben ik ook nog eens van plan met Guyana-Colombia en plak er misschien nog een staartje Peru of Equador aan vast. :p

Veel langer dan 2-3 weken kan ik niet weg, omdat ik elke maand minstens een week thuis wil zijn ivm klanten. Mini laptop gaat wel mee, maar ik hoop dat ie niet aanhoeft. Hoe zit het eigenlijk met wi-fi of een data sim?
reset
  zaterdag 27 februari 2010 @ 13:40:49 #92
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_78518101
Sorry, ik dacht echt dat ik het verkeerd begreep...
Ik dat geval heb je misschien niet heel veel meer tijd dan de dingen die je noemt. Ik zou bij Nica altijd de corn islands meenemen, maar dat kost wel wat tijd. Zelfs als je zou vliegen ben je wel een dag of drie kwijt als je daar een dagje of 1,5 wilt zijn en dan ben je nog niet op small corn. Ik denk dat je een minimum van 5 dagen wilt hebben wil je het een beetje kunnen zien. Waarschijnlijk geen optie dus.
Verder was San Blas voor mij het absolute hoogtepunt van Panama (ik denk dat Blik dit zal bevestigen). Maar eigenlijk geldt daar hetzelfde voor.
  zaterdag 27 februari 2010 @ 13:51:11 #93
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_78518460
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 13:09 schreef Individual het volgende:

Mini laptop gaat wel mee, maar ik hoop dat ie niet aanhoeft. Hoe zit het eigenlijk met wi-fi of een data sim?
Ik heb wireless niet veel geprobeerd, maar heb het met name in Panama veel gezien. Sim in Panama zou geen probleem moeten zijn. Costa Rica verbaasde me in dat opzicht: ik heb even gezocht naar een chip, maar mobiel blijkt in CR een staatsmonopolie te zijn. Ik zocht me de blubber in elk geval en begreep van mensen dat het niet zo simpel is als een chipje kopen in (bijvoorbeeld) Ecuador. Ik heb geen idee of er operators zijn die roaming bieden (op een lokale chip) door heel Midden-Amerika (dat lijkt me wel handig als je in zo'n korte tijd in zoveel landen bent). Costa Rica waarschijnlijk niet dus.

Over je trip toch nog even: wat een beetje jammer is aan je tempo: kans is dat je alleen van grote stad naar grote stad reist. Nu ben ik zelf best een fan van grote steden, maar in Midden Amerika zijn steden nou net niet het sterkste punt (behalve Panama City dan). Ik vond Managua ook heerlijk, maar dat is geen stad die je gelijk leuk vind, vrees ik.
  zaterdag 27 februari 2010 @ 14:02:15 #94
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_78518812
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 13:40 schreef Hik het volgende:
Sorry, ik dacht echt dat ik het verkeerd begreep...
Ik dat geval heb je misschien niet heel veel meer tijd dan de dingen die je noemt. Ik zou bij Nica altijd de corn islands meenemen, maar dat kost wel wat tijd. Zelfs als je zou vliegen ben je wel een dag of drie kwijt als je daar een dagje of 1,5 wilt zijn en dan ben je nog niet op small corn. Ik denk dat je een minimum van 5 dagen wilt hebben wil je het een beetje kunnen zien. Waarschijnlijk geen optie dus.
Verder was San Blas voor mij het absolute hoogtepunt van Panama (ik denk dat Blik dit zal bevestigen). Maar eigenlijk geldt daar hetzelfde voor.
Corn Islands doe ik wel een keer apart dan. Waarom duurt vliegen 3 dagen??

Ik weet het. Mensen verklaren me voor gek. (jij hebt het me ook wel eens eerder gezegd ) De 2 mensen waarmee ik het meeste reis hebben dezelfde reisstijl als ik. Het ren en vliegwerk (vind het zelf nog wel meevallen) is een belangrijk onderdeel van de reis.

Denk dat mijn vragen meer praktisch zijn, maar als er iets groots/speciaals is kan er van de route worden afgeweken. We boeken alleen de eerste en laatste nacht hostel dus we zijn flexibel.

Zijn er naast internet cafes ook wifi hotspots?
reset
  zaterdag 27 februari 2010 @ 14:17:20 #95
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_78519277
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 14:02 schreef Individual het volgende:

[..]

Corn Islands doe ik wel een keer apart dan. Waarom duurt vliegen 3 dagen??

Zijn er naast internet cafes ook wifi hotspots?
Vliegen duurt natuurlijk geen drie dagen...
Maar je vliegt ergens in de loop van de dag, komt aan, blijft een dagje, vliegt een volgende dag weer terug. Je kunt ook op één dag op en neer vliegen natuurlijk, maar dan kun je alleen een half uurtje op het vliegveld staan....
Ik weet niet of dit heel erg veranderd is, maar dit gaat om kleine vluchten die 1x per dag gaan en alleen overdag.

Ja, dat bezoelde ik dus. Internetcafés zijn overal, met name in Panama zag ik ook hotspots. Of ze ook werken weet ik niet, want ik reis prive niet met laptop. Op het vliegveld van Panama werkte het van de week niet in elk geval (moest daar overstappen).
  zaterdag 27 februari 2010 @ 14:56:49 #96
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_78520394
In een ernstig noodgeval kan ik wel data roamen, maar dat is erg duur en 3G zal er niet overal zijn, dus ook erg langzaam.

Ik hoop dat het bij alleen mijn email checken in internetcafes blijft en dat ik niet hoef te werken. Liever neem ik het ook niet mee, maar met 680gram is het ook weer geen ramp.
reset
pi_78540381
Ik zit nu in Nicaragua, maar de Corn Islands, is het aan te raden om daar twee weken te verblijven? Of is het na een week wel gezien allemaal? Ik wil namelijk met mijn vriendin, die 17 juni hierheen komt, graag onze vakantie afsluiten op de Corn Islands voor twee weken.

Verder willen we ook een paar dagen naar Costa Rica. Iemand nog suggesties voor wat je gezien moet hebben in CR? Ook al je daar maar een paar dagen blijft?
  zondag 28 februari 2010 @ 01:00:37 #98
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_78541499
Ik denk niet dat ik snel 2 weken naar de Corn Islands zou gaan. Het is er heel mooi, maar het is echt een relax-plek. Dat houd ik nooit langer dan een dag of 5 vol...
pi_78542562
quote:
Op zondag 28 februari 2010 01:00 schreef Hik het volgende:
Ik denk niet dat ik snel 2 weken naar de Corn Islands zou gaan. Het is er heel mooi, maar het is echt een relax-plek. Dat houd ik nooit langer dan een dag of 5 vol...
Ah oke!

Ik heb ruim een maand om te reizen, van 18 juni tot 20 juli. Dus, dan zie ik wel hoe ik het indeel.
pi_78546037
17 april tot 5 mei gaan mijn vriend en ik naar Mexico, Belize en Guatemala. We landen op de 17e in Cancun en vertrekken 5 mei vanaf Ciudad Guatemala. Ik heb er ontzettend veel zin in! Slechts 18 daagjes, helaas kon mijn vriend niet langer vrij krijgen.

Onze planning:
Mexico - Playa del Carmen(hotel 1e nacht)
Mexico - Tulum
Mexico - Chichen Itza(dagtrip zo mogelijk)
Mexico - Sian Ka'an bioreservaat(dagtrip)
Belize - Caye Caulker
Belize - Community baboon sanctuary(dagtrip)
Guatemala - Tikal
Guatemala - Lake Atitlan
Guatemala - Antiqua

Het is een redelijk vol 'programma', maar wij zien altijd wel ter plaatse hoe het uitpakt. Kan net zo goed dat we het ergens leuk vinden en daar 5 dagen blijven hangen. Ook prima. Zolang we het naar ons zin hebben, hebben wij een leuke vakantie. Het plan is om het meeste met de bus te doen, maar eventueel is er wel genoeg budget voor een huurauto of binnenlandse vluchten. Ik ben echt heel erg benieuwd en lees dit topic al een tijdje mee(eindelijk een motivatie om toch die Fok account eens aan te maken.)

Wat is trouwens de beste manier om geld mee te nemen?
Cash, CC & Traveler Cheques? Of hoeven die laatste niet persé? Waar kan ik geld opnemen met mijn bankpas(Rabobank wereldpas?)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')