Wil je helemaal van Mexico naar Colombia reizen? Lijkt mij wel erg veel in drie maanden. Wij zitten, naast Argentinië, ook aan een dergelijke rondreis te denken, maar ik heb zelf grote twijfels over de haalbaarheid van het plan om heel Midden-Amerika te bereizen in zo'n korte tijd. Lastig om vooraf te bepalen, omdat je de landen niet kent. Maar stiekem is Guatemala toch ongeveer net zo groot als Engeland en damn, Engeland zie je toch echt niet in twee weken. Wat denk(en) jij/jullie hierover?quote:Op dinsdag 25 september 2007 22:33 schreef WhatTheFuck het volgende:
(1) De grensovergangen
In een aantal topics kwam naar voren dat de grensovergang van Panama naar Colombia nogal lastig over te steken is. Ik ben benieuwd of iemand daar ervaring mee heeft. Ook ervaringen van de grensovergangen tussen andere landen ben ik benieuwd naar.
Tulum en Oaxaca zijn idd ook de moeite waard. In Livingstone heb ik een heerlijke vissoep gegeten, maar voor de rest vond ik het niet echt heel bijzonder (zeker niet als je ook in Belize bent geweestquote:Op woensdag 26 september 2007 23:37 schreef Vogue het volgende:
Wat ook gaaf is, is om de minder bekende maar o zo mooie plaatsen te bezoeken.
Denk aan: Laguna Bacalar, Quintana Roo, Mexico
Yaxchilan / Bonampak met overnachting op camping, Chiapas, Mexico
Lagos de Montebello (dichtbij Sumidero cañon), Chiapas, Mexico
Playa Majahual (indien opgeknapt, want veel schade orkaan Dean), bountystrand tussen Tulum en Chetumal, Quintana Roo, Mexico
Oaxaca, Oaxaca, Mexico
Chemuc Champey, bij Coban, Midden Guatemala (omgeving Coban is trouwens waardeloos, maar Semuc Champey is gaaf en niet erg toeristisch)
Livingston / Rio Dulce, Guatemala (als je in Rio Dulce slaapt, neem dan in ieder geval een tour naar Livingston, erg leuk met Garifunas en big mama´s)
Aguateca, Noord Guatemala, aan de Rio Hondo (niet heel ver van Tikal). Een prachtige archeologische site waar je alleen per boot kan komen, net als Yaxchilan / Bonampak in Mexico, maar dan niet toeristisch. De tocht erheen alleen al is geweldig.
Belize: inderdaad het rif, snorkelen en duiken is er super, stuk beter dan in Honduras (Roatan). Ook is het leuk om een paar nachten in San Ignacio te blijven in een hostel, vanuit San Ignacio kan je veel dingen doen, kayakken door een grot, hikes in de jungle, archeologische sites bezoeken, etc etc.
Honduras: Naast de ruines van Copan is er niet super veel moois te zien, de eilanden (Utila en Roatan) zijn trouwens wel een bezoek waard, Utila is dan goedkoper. Tecucigalpa is een typische lelijke latino-hoofdstad, hoewel beter dan Guatemala City. Ik durfde er ´s avonds, als blonde vrouw zijnde, alleen over straat.
Nicaragua vond ik eerlijk gezegd niet heel erg geweldig, Leon is een vieze, beetje lugubere koloniale vervallen stad. Isla de Olmetepe is leuk qua natuur. Masaya vulkaan is leuk om te bezoeken. Managua de hoofdstad is de raarste hoofdstad ooit, want het heeft geen centrum. De enige echt mooie leuke stad waar ik langer dan een week wilde blijven vond ik Granada. De Corn Islands schijnen wel geweldig te zijn, maar die ken ik niet. Je hebt wel onwijs veel vulkanen in Nicaragua, dat is dan wel weer gaaf, qua natuur is het een mooi land. Cultureel vind ik ´t minder.
Costa Rica: Helemaal in het noorden, niet ver van de grens met Nicaragua en bij het plaatsje Liberia in de buurt, heb je het nationale park Rincon de la Vieja. Er ligt een vulkaan en veel sub-vulkaantjes met bubbelende modderpoeltjes in het hele park. Erg gaaf! Playa Samara is relaxed, ligt aan de Pacific, toch een wat wildere zee. Tortuguero is een must see vanwege de schildpadden, maar ook in de buurt van Playa Samara heb je zo´n plek waar schildpadden komen.
Voor de rest ben ik het volledig eens met de posts van Sillywalks en Veeresmurf
Ik woon in Playa del Carmen trouwens, en heb hier een Lonely planet liggen van Midden Amerika, als je aankomt in Cancun ga ik er van uit dat je gelijk naar Playa komt omdat Cancun geen zak aan is, dus dan kan je hem wel lenenEr staan geen aantekeningen in maar ik weet uit mijn hoofd nog wel heel veel meer dingen te vertellen.
Ik weet niet precies hoe duur de rum in Belize is, maar wij betaalden in Flores (Guatemala) 5 dollar voor een liter fles Barcardi d'oroquote:Op zaterdag 29 september 2007 00:59 schreef WhatTheFuck het volgende:
Alvast hartelijk bedankt allemaal voor jullie reacties, er zitten al veel bruikbare tips bij, super.
Precies waar ik op gehoopt had!![]()
Vooral de volgende adviezen komen (zo op het eerste oog) op mijn WANT-TO-DO-lijstje:
+ Mexico, tussen Tulum en Chetumal, Bountystrand
+ Belize, San Ignacio, kayakken door een grot, hikes in de jungle
+ Belize: Caye Caulker / San Pedro (Ambergris Caye) snorkelen, rum drinken
+ Guatemala, Tikal, de zonsopgang bekijken vanaf de hoge ruine.
+ Guatemala, Pacayavulkaan, Lava
+ Guatemala, Lago Atitlan, Boot-trip langs verschillende dorpjes en zwemmen in warm-waterbronnen.
+ Costa Rica, Manuel Antonio NP, Natuur met apen, luiaards, papegaaien etc.
+ Costa Rica, Canopy Tour (Jungle) en Sky Walk
+ Costa Rica, La Fortuna. Een actieve vulkaan Arenal, waar je s'avonds stroomde lava ziet
+ Costa Rica, Dominical, Een leuk surfdorpje aan de Pacific.
Ik ben begonnen met Spaans leren in Nicaragua en was daarvoor alleen in Mexico geweest. De liefde voor LA is daar begonnen, eigenlijk...quote:Op vrijdag 28 september 2007 22:06 schreef Vogue het volgende:
Haha Hik en ik zijn het nooit eens over NicaraguaMaar vergeet niet dat toen jij in Nicaragua kwam, al enigszins Latijns Amerikaans georienteerd was en al Spaans sprak (toch?).
quote:Op zaterdag 29 september 2007 00:59 schreef WhatTheFuck het volgende:
De afstanden tussen landen lijken wel redelijk te overbruggen (onderstaande afstanden zijn wel point to point afstanden en ik heb geen rekening gehouden met begaanbaarheid van de wegen)
Afstanden van hoofdstad naar hoofdstad:
Als je op htpp://thorntree.lonelyplanet.com zoekt op Darien gap kom je dit soort topics tegen...quote:@Hik:
Van Panama naar Colombia kan dus alleen per boot of vliegtuig? En je zegt dat een boot "veel" tijd kost, waar moet ik daarbij aan denken? En heeft iemand een indicatie prijs voor vliegtuig? (van waar naar waar is dat dan trouwens). Ik begin me nu wel een beetje zorgen te maken over deze grensovergang![]()
Je hoeft geen sorry te zeggen hoorquote:Op zaterdag 29 september 2007 22:37 schreef Hik het volgende:
Ik ben wel bang dat je nog een beetje teveel denkt in Nederlandse snelwegen en intercities, in plaats van kippenbussen, hobbelwegen, stakingen en regenseizoenen...![]()
Met alle respect voor je plannen, doe in godesnaam je best om je behoorlijk te verdiepen in dit deel van je reis voor je vertrekt! Ik ben net terug van drie weken Colombia en zal de laatste zijn om te zeggen dat je er niet naartoe kunt (sterker: het is geweldig!), maar grote delen van Colombia (en dat geldt zeker voor het kustgebied met Panama) zijn NIET begaanbaar, sommige delen alleen overdag of tijdens bepaalde perioden (niet). Uit je posts tot nu toe spreekt toch een (lichte) onderschatting van afstanden en lokale situatie en een klein beetje gebrek aan voorbereiding (sorry).
Wat voor slechte verhalen heb je gehoord dan?quote:Op zondag 28 oktober 2007 22:14 schreef Plasterk het volgende:
Ik heb slechte verhalen over Nicaragua gehoord, iemand ervaring?
Juist een lange reis zou ik altijd in m'n eentje doen (en heb ik ook altijd in m'n eentje gedaan!). Wat is je bezwaar tegen alleen reizen? Ik kan bijna alleen maar vordelen opnoemen namelijk (heerlijk je eigen plan trekken, veel meer nieuwe mensen ontmoeten, veel makkelijker in contact komen met de bevolking, ultiem gevoel van vrijheid). Overigens moet je anders even zoeken op "alleen reizen" onder TRV. Zul je zien dat er nog veel meer mensen hier rondlopen die niks anders meer willen. (Ik heb inmiddels een vriend die ook graag meereist, maar heb nog steeds één keer in de zoveel tijd een shot alleen-reizen nodig!quote:Op zondag 28 oktober 2007 23:16 schreef DAMH het volgende:
FF offtopic, dat reizen doen jullie dat allemaal in jullie eentje of met een reisbuddy? enzoja hoe ben je daar aangekomen,, aangezien ik ook graag zulke reizen in een nabije toekomst zou willen doen alleen niet in me eentje,, echter is het probleem dat al me vrienden al een huis etc hebben dus niet echt intresse hebben om er langer op uit te trekken..
Dat ja!quote:Op maandag 29 oktober 2007 10:42 schreef Hik het volgende:
[..]
Veel mensen blijven een beetje steken in verhalen over burgeroorlog en contra's
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |