abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 28 februari 2010 @ 15:42:49 #101
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_78554221
Travelerschecks zijn voornamelijk onhandig en duur als je het mij vraagt (tenzij je ergens naartie gaat waar echt bijna niks is). Ik zou gaan voor een combinatie van pinpas (prima te gebruiken), credit card (nood, grote uitgaven zoals tickets en vaak nodig voor huurauto) en een een beetje noodgeld in dollars. Dan zit je altijd goed.
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_78563286
Dank je wel! Ik had ook al gekeken naar de kosten van travellers cheques en dat vond ik ook best prijzig. Dus ben blij dat een cc, pinpas en contant ook afdoende zouden moeten zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door Elvira-1986 op 28-02-2010 20:34:17 ]
pi_78563410
Zelf geld meenemen
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  maandag 1 maart 2010 @ 08:41:12 #104
62913 Blik
The one and Only!
pi_78580092
quote:
Op zondag 28 februari 2010 11:01 schreef Elvira-1986 het volgende:
17 april tot 5 mei gaan mijn vriend en ik naar Mexico, Belize en Guatemala. We landen op de 17e in Cancun en vertrekken 5 mei vanaf Ciudad Guatemala. Ik heb er ontzettend veel zin in! Slechts 18 daagjes, helaas kon mijn vriend niet langer vrij krijgen.

Onze planning:
Mexico - Playa del Carmen(hotel 1e nacht)
Mexico - Tulum
Mexico - Chichen Itza(dagtrip zo mogelijk)
Mexico - Sian Ka'an bioreservaat(dagtrip)
Belize - Caye Caulker
Belize - Community baboon sanctuary(dagtrip)
Guatemala - Tikal
Guatemala - Lake Atitlan
Guatemala - Antiqua

Het is een redelijk vol 'programma', maar wij zien altijd wel ter plaatse hoe het uitpakt. Kan net zo goed dat we het ergens leuk vinden en daar 5 dagen blijven hangen. Ook prima. Zolang we het naar ons zin hebben, hebben wij een leuke vakantie. Het plan is om het meeste met de bus te doen, maar eventueel is er wel genoeg budget voor een huurauto of binnenlandse vluchten. Ik ben echt heel erg benieuwd en lees dit topic al een tijdje mee(eindelijk een motivatie om toch die Fok account eens aan te maken.)

Wat is trouwens de beste manier om geld mee te nemen?
Cash, CC & Traveler Cheques? Of hoeven die laatste niet persé? Waar kan ik geld opnemen met mijn bankpas(Rabobank wereldpas?)
pff, wat een tempo. Alleen voor het Guatemala gedeelte ben je al op z'n minst 5 a 6 dagen kwijt. je moet bedenken dat je dagen dan als volgt ingedeeld worden. reisdag - bezienswaardigheid - reisdag - bezienswaardigheid - reisdag - etc. Lijkt me echt slopend
  maandag 1 maart 2010 @ 08:41:50 #105
62913 Blik
The one and Only!
pi_78580104
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 13:40 schreef Hik het volgende:

Verder was San Blas voor mij het absolute hoogtepunt van Panama (ik denk dat Blik dit zal bevestigen). Maar eigenlijk geldt daar hetzelfde voor.
Yep, was absoluut een hoogtepunt (jammer dat de bereikbaarheid zo ruk is)
  maandag 1 maart 2010 @ 10:34:47 #106
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_78582278
quote:
Op maandag 1 maart 2010 08:41 schreef Blik het volgende:

reisdag - bezienswaardigheid - reisdag - bezienswaardigheid - reisdag - etc. Lijkt me echt slopend

Het is ook slopend, maar je kan thuis uitrusten.
reset
  maandag 1 maart 2010 @ 10:40:31 #107
62913 Blik
The one and Only!
pi_78582417
quote:
Op maandag 1 maart 2010 10:34 schreef Individual het volgende:

[..]

Het is ook slopend, maar je kan thuis uitrusten.
Is dat zo? Ik moet thuis weer werken
pi_78583660
Ik heb nog een week vakantie thuis:) En ben daarnaast nog een 'luie' student. Het is best een vol programma, we zien wel hoe het uitpakt. En idd uitrusten kan thuis ook nog.

Alhoewel ik denk dat de laatste 2 dagen o.i.d. in Antiqua ook relaxed worden besteed(beetje slenteren, lekker eten en drinken, laatste souvenirs aanschaffen etc.) Gevolgd door goed en lang slapen. Ik haat het om de nacht voor het vliegen niet goed te hebben geslapen. Gelukkig kan ik echt overal slapen en slaap ik overal doorheen.

[ Bericht 21% gewijzigd door Elvira-1986 op 01-03-2010 11:36:20 ]
  maandag 1 maart 2010 @ 12:26:20 #109
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_78585712
quote:
Op maandag 1 maart 2010 10:40 schreef Blik het volgende:

[..]

Is dat zo? Ik moet thuis weer werken
Ja dat is zo. Ik werk voornamelijk thuis en ben vrij flexibel (eigen baas).
reset
  maandag 1 maart 2010 @ 13:09:04 #110
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_78587178
quote:
Op zondag 28 februari 2010 11:01 schreef Elvira-1986 het volgende:
17 april tot 5 mei gaan mijn vriend en ik naar Mexico, Belize en Guatemala. We landen op de 17e in Cancun en vertrekken 5 mei vanaf Ciudad Guatemala. Ik heb er ontzettend veel zin in! Slechts 18 daagjes, helaas kon mijn vriend niet langer vrij krijgen.

Onze planning:
Mexico - Playa del Carmen(hotel 1e nacht)
Mexico - Tulum
Mexico - Chichen Itza(dagtrip zo mogelijk)
Mexico - Sian Ka'an bioreservaat(dagtrip)
Belize - Caye Caulker
Belize - Community baboon sanctuary(dagtrip)
Guatemala - Tikal
Guatemala - Lake Atitlan
Guatemala - Antiqua

Inderdaad vol, maar prima haalbaar.
Let er wel op da van Tikal naar Lago Atitlan een flinke reis is!
Ik schat dat het ongeveer 17 uur is via Cobán, over deels zeer slechte wegen, of ongeveer 14 uur via Rio Dulce, over betere wegen.

sowieso lijkt deze volgorde me handiger:

Tikal - Antigua - Lago Atitlan - Guatemala City

Maar je kunt Atitlan en Antihua ook wel in jouw volgorde doen hoor, is alleen een langere reis.

[ Bericht 4% gewijzigd door Lemans24 op 01-03-2010 13:15:12 ]
  maandag 1 maart 2010 @ 13:59:39 #111
62913 Blik
The one and Only!
pi_78589366
quote:
Op maandag 1 maart 2010 13:09 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Inderdaad vol, maar prima haalbaar.

sowieso lijkt deze volgorde me handiger:

Tikal - Antigua - Lago Atitlan - Guatemala City

Maar je kunt Atitlan en Antihua ook wel in jouw volgorde doen hoor, is alleen een langere reis.
Prima haalbaar lijkt me overdreven

Maar je hebt wel een goed punt qua reistijd van Tikal naar Atitlan, dat is echt een flinke reis, als het zelfs al haalbaar is met het openbaar vervoer. Eerst Antigua zou kunnen, als je vlucht van Guatemala Airport ook in de middag vertrekt (die van mij vertrok om 7 uur 's ochtends)
pi_78591948
Dat vind ik wel het overwegen waard. Ga ik uitzoeken. Ik had er eigenlijk niet zo bij stil gestaan hoe lang die reis was. We waren eigenlijk van plan om de laatste dagen in Antiqua te blijven en vanaf daar naar het vliegveld te gaan(vlucht vertrekt om 12.30.) Bedankt voor de tip!
  zaterdag 6 maart 2010 @ 11:30:26 #113
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_78808836
Nog een paar daagjes en dan is het zover, dus ik ben volop bezig met de voorbereidingen.

Helaas regent het op dit moment meer in Panama dan wat normaal is in deze 'droge' maand volgens mij. Iemand advies over wat mee te nemen? Want ik weet niet zo goed hoe ik de regenbuien in moet schatten.

Een echte regenjas lijkt me nogal warm bij 30 graden, maar een poncho is wellicht handig? Of zou ik het gewoon prima afkunnen met paraplu?

Alvast bedankt voor de tips!
*´¨)
¸.· ¸.·´¨) Vrijwilligerswerk doen in Peru?
(¸.·´ (_.·´* Kijk op www.weeshuisperu.nl !
  zaterdag 6 maart 2010 @ 15:12:10 #114
62913 Blik
The one and Only!
pi_78815365
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 11:30 schreef Foeske het volgende:
Nog een paar daagjes en dan is het zover, dus ik ben volop bezig met de voorbereidingen.

Helaas regent het op dit moment meer in Panama dan wat normaal is in deze 'droge' maand volgens mij. Iemand advies over wat mee te nemen? Want ik weet niet zo goed hoe ik de regenbuien in moet schatten.

Een echte regenjas lijkt me nogal warm bij 30 graden, maar een poncho is wellicht handig? Of zou ik het gewoon prima afkunnen met paraplu?

Alvast bedankt voor de tips!
De buien die vallen zijn vaak wel in tropische vorm. Dus een korte stevige bui. Een kleine paraplu en een poncho zou ik altijd meenemen als ik jou was
pi_78839293
Ik zag van de week bij de Xenos poncho's liggen die er aardig uitzagen voor ¤7,99.

Veel plezier!
  zondag 7 maart 2010 @ 11:14:46 #116
62913 Blik
The one and Only!
pi_78840999
quote:
Op zondag 7 maart 2010 09:22 schreef Elvira-1986 het volgende:
Ik zag van de week bij de Xenos poncho's liggen die er aardig uitzagen voor ¤7,99.

Veel plezier!
Zou ik niet doen, hebben de eerste twee jaar ook van die goedkope poncho's gekocht. En uiteindelijk gooi je ze op de helft van de vakantie al weg omdat het ondingen zijn en je totaal niet droog blijft. Kunt beter iets duurdere varianten kopen bij de Perry Sport die veel comfortabeler zijn.
  zondag 7 maart 2010 @ 13:06:32 #117
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_78843971
Als Bocas in je planning zit zou ik zéker regenspullen meenemen...
Ik vind een regenjas toch altijd handiger hoor. Ik heb een heel fijn jack dat een goede ventilatie heeft en dat ik op kan vouwen tot het héél klein is. Punt is dat ik regenjacks (op deze en andere reizen) vooral lang(er) draag in open transport (fietsen, brommers, open trucks) of als je ergens actief bezig bent en dan zijn ponchos (en paraplu! ) echt niet handig.
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  zondag 7 maart 2010 @ 15:05:57 #118
62913 Blik
The one and Only!
pi_78848122
quote:
Op zondag 7 maart 2010 13:06 schreef Hik het volgende:
Als Bocas in je planning zit zou ik zéker regenspullen meenemen...
Ik vind een regenjas toch altijd handiger hoor. Ik heb een heel fijn jack dat een goede ventilatie heeft en dat ik op kan vouwen tot het héél klein is. Punt is dat ik regenjacks (op deze en andere reizen) vooral lang(er) draag in open transport (fietsen, brommers, open trucks) of als je ergens actief bezig bent en dan zijn ponchos (en paraplu! ) echt niet handig.
Helemaal mee eens, moet echter wel een regenjas zijn van goede kwaliteit en dat is toch een aardige investering. Dit in tegenstelling tot een poncho/paraplu
  zondag 7 maart 2010 @ 22:26:29 #119
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_78867216
quote:
Op zondag 7 maart 2010 15:05 schreef Blik het volgende:

[..]

Helemaal mee eens, moet echter wel een regenjas zijn van goede kwaliteit en dat is toch een aardige investering. Dit in tegenstelling tot een poncho/paraplu
Ja, en dat is dus mijn probleem. Heb niet zo'n zin om voor 4 weken veel geld uit te geven... Inderdaad zou het tijdens een hike ofzo wel ideaal zijn, maar laat ik dus maar hopen dat het allemaal meevalt. Gelukkig is regen bij 30 graden minder erg dan regen bij 5 graden, dus ik zal het wel overleven

Maar toch bedankt voor de tips. En ik ga toch nog maar eens kijken of we niet toevallig nog een luchtig regenjasje ergens hebben liggen hier...
*´¨)
  maandag 8 maart 2010 @ 11:31:02 #120
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_78882121
Je landde niet eerst in Panama city toch?
In dat geval kun je namelijk dáár een regenjas kopen. Ik heb een nieuw jack gekocht in de Nike Factory Store daar. Was 50 dollar en is echt een perfect jack.
pi_78899952
Sta op het punt te boeken, maar even checken of het geen idioot plan is :-)

weg: 25 juni (of in de buurt..) naar Panama City
terug: 15 augustus vanaf Mexico City

Kan eventueel ook in omgekeerde volgorde.. Hoef niet elk land onderweg helemaal te leren kennen, wil vooral lekker reizen en veel verschillende dingen zien, en mensen leren kennen. Is dit een totaal onmogelijke opgave? In 7 weken moet die afstand toch lukken?

Ben benieuwd wat jullie experts ervan vinden...
  maandag 8 maart 2010 @ 19:34:56 #122
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_78902863
quote:
Op maandag 8 maart 2010 18:36 schreef Almanack het volgende:
Sta op het punt te boeken, maar even checken of het geen idioot plan is :-)

weg: 25 juni (of in de buurt..) naar Panama City
terug: 15 augustus vanaf Mexico City

Kan eventueel ook in omgekeerde volgorde.. Hoef niet elk land onderweg helemaal te leren kennen, wil vooral lekker reizen en veel verschillende dingen zien, en mensen leren kennen. Is dit een totaal onmogelijke opgave? In 7 weken moet die afstand toch lukken?

Ben benieuwd wat jullie experts ervan vinden...
Dat kan prima, maar je moet wel keuzes maken, het is natuurlijk niet zo heel lang. Kijk van tevoren wat je interessant lijkt en sla de (voor jou) minder interessante stukken over.

Over het tweede deel van je reis heb ik wel wat ideeën:

Om iets te zien van Mexico tussen de Guatemalteekse grens en Mexico City, zou ik daar wel minimaal twee weken voor uit trekken. Dan kun je bijvoorbeeld Palenque, Oaxaca en Mexico City plus de omgevingen daarvan bekijken en onderweg nog wat meepakken in Veracruz of Puebla state. Van Tikal in Guatemala ben je relatief makkelijk in Palenque (via tour companies van deur tot deur).

Een andere optie is vanaf Tikal is naar Belize en Yucatan te reizen en via een noordelijker route naar Mexico City te gaan. Al zul je, nadat je al heel Midden Amerika hebt doorkruist, mogelijk minder behoefte hebben aan jungle en tempels (zoals ook in Yucatan) en wil je in Mexico misschien meer van grote steden-cultuur, het strand of lekker eten genieten. Alles is mogelijk in die regio!
  maandag 8 maart 2010 @ 22:16:25 #123
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_78911516
quote:
Op maandag 8 maart 2010 11:31 schreef Hik het volgende:
Je landde niet eerst in Panama city toch?
In dat geval kun je namelijk dáár een regenjas kopen. Ik heb een nieuw jack gekocht in de Nike Factory Store daar. Was 50 dollar en is echt een perfect jack.
Inderdaad, daar land ik. Dan is dat misschien nog wel een tip inderdaad...dankje. En heb sowieso wat wegwerpponchos bij dus ik zal vast niet verdrinken

Wat vinden jullie trouwens van Boquete? Ik wil na Panama Citty waarschijnlijk nog één (maar kan natuurlijk altijd meer worden als het zo uitkomt) plaats in Panama zien. Tot nu toe lijkt dat park met de vulkaan en met de mooie vogels me het meest interessant. Maar ik lees overal over Boquete, al lijkt het mij niet echt heel bijzonder. Vergis ik me? En wat raden jullie anders nog aan?

Ik ga overigens in het vliegtuig uitgebreid de Lonely Planet lezen, dus dan kom ik waarschijnlijk nog genoeg interessante plekken tegen, maar ik kon op internet niet bijzonder veel vinden, dus vandaar.

Ja ik lees overal over Bocas del Toro en San Blas natuurlijk, maar ik ben van plan m'n reis te eindigen op de Corn Islands en om nou de helft van m'n reis aan tropische eilanden te besteden... Klinkt niet verkeerd natuurlijk, maar ik hou het graag een beetje gevarieerd!
*´¨)
pi_78913374
Belize city vond ik persoonlijk waardeloos. We moesten van de hostel eigenaar om 21:00 binnen zijn en dan ging de deur op slot voor hun en onze veiligheid. de hele stad voelt daar niet prettig.

San Ignacio in Belize vond ik wel erg leuk, er is niet veel te doen, maar een paar dagen kun je je er wel vermaken. Er is een leuke discotheek halverwege de berg en Cahal Pech is een redelijk verlaten maya ruine waar niet veel mensen komen, op je gemak daar rondstruinen.

In Guatemale vond ik Flores ook leuk, met de auto kun je naar Tikal en op het eiland zit een erg goed hostel wat door een NL'er gemanaged word. 's-ochtends kun je dus eerst lekker ff rtl nieuws streamen waar hij altijd naar kijkt en het eten is er goed (douches wel kou)
It's a recession when your neighbour loses his job: it's a depression when you lose yours
  dinsdag 9 maart 2010 @ 08:27:28 #125
62913 Blik
The one and Only!
pi_78919203
quote:
Op maandag 8 maart 2010 22:16 schreef Foeske het volgende:

[..]

Inderdaad, daar land ik. Dan is dat misschien nog wel een tip inderdaad...dankje. En heb sowieso wat wegwerpponchos bij dus ik zal vast niet verdrinken

Wat vinden jullie trouwens van Boquete? Ik wil na Panama Citty waarschijnlijk nog één (maar kan natuurlijk altijd meer worden als het zo uitkomt) plaats in Panama zien. Tot nu toe lijkt dat park met de vulkaan en met de mooie vogels me het meest interessant. Maar ik lees overal over Boquete, al lijkt het mij niet echt heel bijzonder. Vergis ik me? En wat raden jullie anders nog aan?

Ik ga overigens in het vliegtuig uitgebreid de Lonely Planet lezen, dus dan kom ik waarschijnlijk nog genoeg interessante plekken tegen, maar ik kon op internet niet bijzonder veel vinden, dus vandaar.

Ja ik lees overal over Bocas del Toro en San Blas natuurlijk, maar ik ben van plan m'n reis te eindigen op de Corn Islands en om nou de helft van m'n reis aan tropische eilanden te besteden... Klinkt niet verkeerd natuurlijk, maar ik hou het graag een beetje gevarieerd!
Als je van surfen of duiken houdt zou je ook naar Santa Catalina kunnen gaan en gaan duiken bij Isla Coiba, ongekend mooi. En op zich kun je je geen buil vallen aan Boquete of Bocas del Toro, het ligt op de weg naar Costa Rica en vanaf beide plekken kun je heel makkelijk doorgaan naar Costa Rica. Ik vond Bocas tegenvallen, maar had ook alleen maar regen. Boquete was wel aardig, kunt er goed eten en leuk wandelen. Mooie omgeving. Alleen erg veel Americanos
  dinsdag 9 maart 2010 @ 11:31:44 #126
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_78923954
quote:
Op maandag 8 maart 2010 22:16 schreef Foeske het volgende:

[..]

Ik zou Boquete overslaan dan inderdaad. Vond ik zeker geen hoogtepunt in Panama. Wel gelachen om al die rare Amerikanen, en de omgeving is mooi, maar zou dan inderdaad kiezen voor een national park of Santa Cathalina.

Qua tropische eilanden: Ik zou San Blas en Corn islands doen dan. San Blas is echt zeldzaam mooi, indianen, verlaten gevoel. Bocas is echt meer Caraïbische sfeer en ook mooi, maar meer bevolkt en meer toeristen. Ik weet niet Hoe Corn Islands nu zijn, maar ga er vanuit dat het nog steeds een stuk meer authentiek is dan Bocas en óók die Caraïbische sfeer.
  dinsdag 9 maart 2010 @ 12:01:05 #127
62913 Blik
The one and Only!
pi_78924931
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 11:31 schreef Hik het volgende:

[..]

Ik zou Boquete overslaan dan inderdaad. Vond ik zeker geen hoogtepunt in Panama. Wel gelachen om al die rare Amerikanen, en de omgeving is mooi, maar zou dan inderdaad kiezen voor een national park of Santa Cathalina.

Qua tropische eilanden: Ik zou San Blas en Corn islands doen dan. San Blas is echt zeldzaam mooi, indianen, verlaten gevoel. Bocas is echt meer Caraïbische sfeer en ook mooi, maar meer bevolkt en meer toeristen. Ik weet niet Hoe Corn Islands nu zijn, maar ga er vanuit dat het nog steeds een stuk meer authentiek is dan Bocas en óók die Caraïbische sfeer.
San Blas is alleen wel echt back to basics, geen luxe te bekennen. En dat moet je ook maar willen
  dinsdag 9 maart 2010 @ 21:06:41 #128
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_78946574
Ja van de ene kant heb ik een hekel aan alles wat meer dan 4 poten heeft (of geen poten) en ook aan koude douches (zelfs als het 30 graden is). Maar van de andere kant heb ik wel de mooiste herinneringen aan de momenten die op die momenten zelf zwaar, spannend en 'oh jee, wat doe ik hier toch' waren

Kortom: het klinkt wel als een uitdaging

Ik heb 4 jaar geleden m'n Padi gehaald, maar daarna nooit meer gedoken, dus op zich lijkt me dat ook wel weer een keer gaaf. Maar San Blas klinkt beter dan Santa Cathalina (hou niet zo van die surfersplaatsen).

En dan bevestigt het idd ook weer m'n gevoel over Boquete, kan ik m'n kostbare tijd beter op de minder toeristische plekken besteden. San Blas klinkt wel echt heel goed. Maar als ik dat zo zie ben ik bang dat ik er niet meer weg wil In ieder geval hoop ik dat het er niet al teveel regent, want daar heb ik niet zoveel zin in eerlijk gezegd...

Maar ben er ook steeds meer van overtuigd dat ik snel door Costa Rica heen trek en m'n meeste tijd in Nicaragua ga besteden. Het mooiste weer lijkt het (weinig regen) en (na op m'n werk even de Lonely Planet site doorgespit te hebben) ook heel veel plaatsen waar ik graag naartoe zou willen.

(trouwens, Hik, ik lees nog steeds overal dat de corn islands, en dan vooral little corn islands, echt nog puur en ongerept zijn, ik laat je wel weten of je er nog eens terug naartoe moet gaan )

Zo begint het al met al toch al wat meer vorm te krijgen. Nog 2 nachtjes slapen

Wederom bedankt voor de nuttige tips!
*´¨)
  dinsdag 9 maart 2010 @ 21:13:47 #129
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_78946961
Het hangt er ook vanaf waar je zit op San Blas volgens mij. Bij ons viel dat verschikkelijke basic wel mee hoor. Ok, het was geen luxe bungalow ofzo en het was koud water (maar dat maakt niets uit, want het is daar warm). Verder een prima bed, schoon, eigen voorzieningen, veel ruimte en electriciteit tot een uur of negen. Heb het met heel wat meer basic moeten doen...
We hebben daar geen regen gehad trouwens.

Ben inderdaad heel benieuwd naar Corn Islands anno nu!
pi_78949043
quote:
Op maandag 8 maart 2010 19:34 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Dat kan prima, maar je moet wel keuzes maken, het is natuurlijk niet zo heel lang. Kijk van tevoren wat je interessant lijkt en sla de (voor jou) minder interessante stukken over.

Om iets te zien van Mexico tussen de Guatemalteekse grens en Mexico City, zou ik daar wel minimaal twee weken voor uit trekken. Dan kun je bijvoorbeeld Palenque, Oaxaca en Mexico City plus de omgevingen daarvan bekijken en onderweg nog wat meepakken in Veracruz of Puebla state. Van Tikal in Guatemala ben je relatief makkelijk in Palenque (via tour companies van deur tot deur).

Een andere optie is vanaf Tikal is naar Belize en Yucatan te reizen en via een noordelijker route naar Mexico City te gaan. Al zul je, nadat je al heel Midden Amerika hebt doorkruist, mogelijk minder behoefte hebben aan jungle en tempels (zoals ook in Yucatan) en wil je in Mexico misschien meer van grote steden-cultuur, het strand of lekker eten genieten. Alles is mogelijk in die regio!
Thanks!! Zal de tips meenemen ;-)
  dinsdag 9 maart 2010 @ 22:46:55 #131
62913 Blik
The one and Only!
pi_78951962
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 21:13 schreef Hik het volgende:
Het hangt er ook vanaf waar je zit op San Blas volgens mij. Bij ons viel dat verschikkelijke basic wel mee hoor. Ok, het was geen luxe bungalow ofzo en het was koud water (maar dat maakt niets uit, want het is daar warm). Verder een prima bed, schoon, eigen voorzieningen, veel ruimte en electriciteit tot een uur of negen. Heb het met heel wat meer basic moeten doen...
We hebben daar geen regen gehad trouwens.

ok, dan heb ik gewoon erg back to basics gezeten, hutje met bedden op palen. zandgrond, gezamenlijke voorzieningen, geen elektriciteit etc.
pi_79120211
Iemand ervaring met het huren van een auto in Guatemala? Wij zitten er aan te denken om in Flores een auto te huren en die bij de luchthaven(Guatemala City) weer in te wisselen. Met name vanwege de uitgestrektheid van onze route(el peten, antiqua, lago atitlan) en onze beperkte tijd. Complicatie: Als we dat doen wil ik dat niet van tevoren vast leggen en gewoon ter plaatse regelen. Is dat realistisch?

Ben benieuwd naar zowel positieve als negatieve ervaringen. Meer over de bussen in Guatemala is ook welkom(per bus reizen doen we in ieder geval in Mexico & Belize.)

[ Bericht 4% gewijzigd door Elvira-1986 op 14-03-2010 11:16:27 ]
  zondag 14 maart 2010 @ 11:47:54 #133
62913 Blik
The one and Only!
pi_79121026
ik zou persoonlijk niet snel een auto huren in Midden-Amerika. Die rijstijl is niet echt iets waar je meteen aan gewend bent.
pi_79132721
Ik zoek een goedkope enkele vlucht van Guatemala/Honduras terug naar Mexico-stad in augustus. Iemand enige tips over maatschappijen of luchthavens waar veel op wordt gevlogen?
  maandag 15 maart 2010 @ 11:01:39 #135
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_79161399
quote:
Op zondag 14 maart 2010 17:09 schreef mrkanarie het volgende:
Ik zoek een goedkope enkele vlucht van Guatemala/Honduras terug naar Mexico-stad in augustus. Iemand enige tips over maatschappijen of luchthavens waar veel op wordt gevlogen?
o.a. TACA, Copa en Mexicana vliegen vanuit Guatemala City en/of Tegucigalpa.
Aeromexico vliegt vanuit San Pedro Sula.
  maandag 15 maart 2010 @ 12:10:27 #136
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_79163740
quote:
Op zondag 14 maart 2010 11:10 schreef Elvira-1986 het volgende:
Iemand ervaring met het huren van een auto in Guatemala? Wij zitten er aan te denken om in Flores een auto te huren en die bij de luchthaven(Guatemala City) weer in te wisselen. Met name vanwege de uitgestrektheid van onze route(el peten, antiqua, lago atitlan) en onze beperkte tijd. Complicatie: Als we dat doen wil ik dat niet van tevoren vast leggen en gewoon ter plaatse regelen. Is dat realistisch?

Ben benieuwd naar zowel positieve als negatieve ervaringen. Meer over de bussen in Guatemala is ook welkom(per bus reizen doen we in ieder geval in Mexico & Belize.)
Als je weinig tijd hebt en grote afstanden wilt overbruggen zou ik juist geen auto huren. Het voordeel van de bus is dat je nog eens een nachtbus kan nemen en dan de volgende dag een stuk bent opgeschoten. Met de auto zou ik nooit 's nachts gaan rijden in elk geval.
  maandag 15 maart 2010 @ 12:40:35 #137
62913 Blik
The one and Only!
pi_79164786
quote:
Op zondag 14 maart 2010 11:10 schreef Elvira-1986 het volgende:

Om nog even hierop in te gaan, zou het sowieso niet aanraden om van Flores naar Guatemala City een auto te huren. Vooral het stuk tussen rond Coban en dan richting Guatemala City is "levensgevaarlijk". Bussen en vrachtwagens racen je aan alle kanten voorbij, en dat midden in de bergen. Heb regelmatig doodsangsten uitgestaan op dat stuk weg.
  maandag 15 maart 2010 @ 13:20:01 #138
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_79166144
quote:
Op maandag 15 maart 2010 12:40 schreef Blik het volgende:

[..]

Om nog even hierop in te gaan, zou het sowieso niet aanraden om van Flores naar Guatemala City een auto te huren. Vooral het stuk tussen rond Coban en dan richting Guatemala City is "levensgevaarlijk". Bussen en vrachtwagens racen je aan alle kanten voorbij, en dat midden in de bergen. Heb regelmatig doodsangsten uitgestaan op dat stuk weg.
En de andere route, via de Caribische kust, is ook levensgevaarlijk. Maar dan vanwege gewapende overvallen. Het eerste wat ik dacht, toen ik je vraag las: OMG! Wat ben je van plan... Nee, ik zou zeker geen auto huren daar.
pi_79180858
Bedankt voor het advies! We houden het bij de bus.
pi_79181550
quote:
Op maandag 8 maart 2010 19:34 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Wiedermal dank! Maar, zit nu bijna te boeken, en kan de reis (25-6 t/m 15-8) beide kanten opmaken (Mexico naar Panama, of andersom), scheelt elkaar niet zoveel in kosten. Iemand een duidelijke reden waarom het ene beter is dan het ander, anders neem ik de goedkoopste maar gewoon

Thanks alvast!
pi_79184780
Je zou eventueel rekening kunnen houden met het gemiddelde weer(regen.) Geen idee of er onderling een noemenswaardig verschil in is. Voor de rest geen suggesties.

Op holidaycheck kan je zonuren, regendagen & temperatuur checken van veel verschillende landen.

Gem. weer Mexico
pi_79192534
quote:
Op maandag 15 maart 2010 20:50 schreef Elvira-1986 het volgende:
Je zou eventueel rekening kunnen houden met het gemiddelde weer(regen.) Geen idee of er onderling een noemenswaardig verschil in is. Voor de rest geen suggesties.

Op holidaycheck kan je zonuren, regendagen & temperatuur checken van veel verschillende landen.

Gem. weer Mexico
Thanks, goede tip.. Kon niet echt verschil zien, dus maar geboekt naar Mexico, en terug vanaf Panama.. zin in

Tips welkom!
pi_79217794
quote:
Op maandag 15 maart 2010 11:01 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

o.a. TACA, Copa en Mexicana vliegen vanuit Guatemala City en/of Tegucigalpa.
Aeromexico vliegt vanuit San Pedro Sula.
Ja, allemaal al nagekeken, maar allemaal boven de 400 dollar voor een enkele vlucht.
  dinsdag 16 maart 2010 @ 19:03:47 #144
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_79221126
Hoihoi! Bij deze veel groetjes uit Panama City! Ben net terug uit San Blas en dat was echt geweldig. Onbeschrijfelijk mooi, ben zo blij dat ik daar heen ben gegaan! Had echt moeite om er weer weg te gaan vandaag en moet nu nog aan het idee wennen dat ik nog verder ga backpacken. Ik zal later m´n blog updaten (met foto´s) en jullie de link sturen...

Nu ben ik aan het twijfelen of ik direcht naar San José ga of toch nog een tussenstop maak in Boquete. Want op zich ben ik nog maar 5 dagen in Panama. Dus ga even het topic teruglezen, beetje plannen hoeveel tijd ik nodig ga hebben in Costa Rica en Nicaruaga en dan de knoop doorhakken.

Ik hou jullie wel weer op de hoogte!

p.s. Het weer is geweldig. Heb spijt dat ik m´n regenjas heb meegenomen en heb m´n paraplu al weggegooid... maar ben blij met de zon!
*´¨)
  dinsdag 16 maart 2010 @ 19:14:01 #145
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_79221537
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 17:26 schreef mrkanarie het volgende:

[..]

Ja, allemaal al nagekeken, maar allemaal boven de 400 dollar voor een enkele vlucht.
Teguicigalpa - Mexico City is precies $400 / ¤ 300. Via Guatemala city, met noodzakelijke overnachting.
Vreemd genoeg wel goedkoper dan een vlucht direct vanuit Guatemala City naar Mexico City (340 euro).
  dinsdag 16 maart 2010 @ 19:18:08 #146
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_79221700
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 19:03 schreef Foeske het volgende:
p.s. Het weer is geweldig. Heb spijt dat ik m´n regenjas heb meegenomen en heb m´n paraplu al weggegooid... maar ben blij met de zon!
druk gemaakt om niks
Geef die jas ook weg!
Daar hebben ze ook wel wat te koop, mocht je er één nodig hebben.

En...
¿leuk die toetseñborden daar, ñiet? ¡met al die extra toetseñ!
  dinsdag 16 maart 2010 @ 21:35:52 #147
62913 Blik
The one and Only!
pi_79229091
Mooi dat de San Blas Islands zo goed bevallen zijn, paradijsje op aarde
  woensdag 17 maart 2010 @ 08:50:22 #148
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_79241925
Kewl!
Sla Boquete lekker over en ga naar Sta. Catalina of Amistad NP ofzo...
  woensdag 17 maart 2010 @ 08:53:48 #149
62913 Blik
The one and Only!
pi_79242010
Als je een onvergetelijke duikervaring wil moet je absoluut naar Santa Catalina gaan
  woensdag 17 maart 2010 @ 09:02:40 #150
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_79242289
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 08:53 schreef Blik het volgende:
Als je een onvergetelijke duikervaring wil moet je absoluut naar Santa Catalina gaan
Ook zonder duiken vond ik het de moeite waard. Je kunt ook regelen om op een "duikersboot" mee te gaan naar Coiba voor een dagje.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')