pff, wat een tempo. Alleen voor het Guatemala gedeelte ben je al op z'n minst 5 a 6 dagen kwijt. je moet bedenken dat je dagen dan als volgt ingedeeld worden. reisdag - bezienswaardigheid - reisdag - bezienswaardigheid - reisdag - etc. Lijkt me echt slopendquote:Op zondag 28 februari 2010 11:01 schreef Elvira-1986 het volgende:
17 april tot 5 mei gaan mijn vriend en ik naar Mexico, Belize en Guatemala. We landen op de 17e in Cancun en vertrekken 5 mei vanaf Ciudad Guatemala. Ik heb er ontzettend veel zin in! Slechts 18 daagjes, helaas kon mijn vriend niet langer vrij krijgen.
Onze planning:
Mexico - Playa del Carmen(hotel 1e nacht)
Mexico - Tulum
Mexico - Chichen Itza(dagtrip zo mogelijk)
Mexico - Sian Ka'an bioreservaat(dagtrip)
Belize - Caye Caulker
Belize - Community baboon sanctuary(dagtrip)
Guatemala - Tikal
Guatemala - Lake Atitlan
Guatemala - Antiqua
Het is een redelijk vol 'programma', maar wij zien altijd wel ter plaatse hoe het uitpakt. Kan net zo goed dat we het ergens leuk vinden en daar 5 dagen blijven hangen. Ook prima. Zolang we het naar ons zin hebben, hebben wij een leuke vakantie. Het plan is om het meeste met de bus te doen, maar eventueel is er wel genoeg budget voor een huurauto of binnenlandse vluchten. Ik ben echt heel erg benieuwd en lees dit topic al een tijdje mee(eindelijk een motivatie om toch die Fok account eens aan te maken.)
Wat is trouwens de beste manier om geld mee te nemen?
Cash, CC & Traveler Cheques? Of hoeven die laatste niet persé? Waar kan ik geld opnemen met mijn bankpas(Rabobank wereldpas?)
Yep, was absoluut een hoogtepunt (jammer dat de bereikbaarheid zo ruk is)quote:Op zaterdag 27 februari 2010 13:40 schreef Hik het volgende:
Verder was San Blas voor mij het absolute hoogtepunt van Panama (ik denk dat Blik dit zal bevestigen). Maar eigenlijk geldt daar hetzelfde voor.
quote:Op maandag 1 maart 2010 08:41 schreef Blik het volgende:
reisdag - bezienswaardigheid - reisdag - bezienswaardigheid - reisdag - etc. Lijkt me echt slopend
Is dat zo? Ik moet thuis weer werkenquote:Op maandag 1 maart 2010 10:34 schreef Individual het volgende:
[..]
Het is ook slopend, maar je kan thuis uitrusten.
Inderdaad vol, maar prima haalbaar.quote:Op zondag 28 februari 2010 11:01 schreef Elvira-1986 het volgende:
17 april tot 5 mei gaan mijn vriend en ik naar Mexico, Belize en Guatemala. We landen op de 17e in Cancun en vertrekken 5 mei vanaf Ciudad Guatemala. Ik heb er ontzettend veel zin in! Slechts 18 daagjes, helaas kon mijn vriend niet langer vrij krijgen.
Onze planning:
Mexico - Playa del Carmen(hotel 1e nacht)
Mexico - Tulum
Mexico - Chichen Itza(dagtrip zo mogelijk)
Mexico - Sian Ka'an bioreservaat(dagtrip)
Belize - Caye Caulker
Belize - Community baboon sanctuary(dagtrip)
Guatemala - Tikal
Guatemala - Lake Atitlan
Guatemala - Antiqua
Prima haalbaar lijkt me overdrevenquote:Op maandag 1 maart 2010 13:09 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Inderdaad vol, maar prima haalbaar.
sowieso lijkt deze volgorde me handiger:
Tikal - Antigua - Lago Atitlan - Guatemala City
Maar je kunt Atitlan en Antihua ook wel in jouw volgorde doen hoor, is alleen een langere reis.
De buien die vallen zijn vaak wel in tropische vorm. Dus een korte stevige bui. Een kleine paraplu en een poncho zou ik altijd meenemen als ik jou wasquote:Op zaterdag 6 maart 2010 11:30 schreef Foeske het volgende:
Nog een paar daagjes en dan is het zover, dus ik ben volop bezig met de voorbereidingen.
Helaas regent het op dit moment meer in Panama dan wat normaal is in deze 'droge' maand volgens mij. Iemand advies over wat mee te nemen? Want ik weet niet zo goed hoe ik de regenbuien in moet schatten.
Een echte regenjas lijkt me nogal warm bij 30 graden, maar een poncho is wellicht handig? Of zou ik het gewoon prima afkunnen met paraplu?
Alvast bedankt voor de tips!
Zou ik niet doen, hebben de eerste twee jaar ook van die goedkope poncho's gekocht. En uiteindelijk gooi je ze op de helft van de vakantie al weg omdat het ondingen zijn en je totaal niet droog blijft. Kunt beter iets duurdere varianten kopen bij de Perry Sport die veel comfortabeler zijn.quote:Op zondag 7 maart 2010 09:22 schreef Elvira-1986 het volgende:
Ik zag van de week bij de Xenos poncho's liggen die er aardig uitzagen voor ¤7,99.
Veel plezier!
Helemaal mee eens, moet echter wel een regenjas zijn van goede kwaliteit en dat is toch een aardige investering. Dit in tegenstelling tot een poncho/parapluquote:Op zondag 7 maart 2010 13:06 schreef Hik het volgende:
Als Bocas in je planning zit zou ik zéker regenspullen meenemen...![]()
Ik vind een regenjas toch altijd handiger hoor. Ik heb een heel fijn jack dat een goede ventilatie heeft en dat ik op kan vouwen tot het héél klein is. Punt is dat ik regenjacks (op deze en andere reizen) vooral lang(er) draag in open transport (fietsen, brommers, open trucks) of als je ergens actief bezig bent en dan zijn ponchos (en paraplu!) echt niet handig.
Ja, en dat is dus mijn probleem. Heb niet zo'n zin om voor 4 weken veel geld uit te geven... Inderdaad zou het tijdens een hike ofzo wel ideaal zijn, maar laat ik dus maar hopen dat het allemaal meevalt. Gelukkig is regen bij 30 graden minder erg dan regen bij 5 graden, dus ik zal het wel overlevenquote:Op zondag 7 maart 2010 15:05 schreef Blik het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, moet echter wel een regenjas zijn van goede kwaliteit en dat is toch een aardige investering. Dit in tegenstelling tot een poncho/paraplu
Dat kan prima, maar je moet wel keuzes maken, het is natuurlijk niet zo heel lang. Kijk van tevoren wat je interessant lijkt en sla de (voor jou) minder interessante stukken over.quote:Op maandag 8 maart 2010 18:36 schreef Almanack het volgende:
Sta op het punt te boeken, maar even checken of het geen idioot plan is :-)
weg: 25 juni (of in de buurt..) naar Panama City
terug: 15 augustus vanaf Mexico City
Kan eventueel ook in omgekeerde volgorde.. Hoef niet elk land onderweg helemaal te leren kennen, wil vooral lekker reizen en veel verschillende dingen zien, en mensen leren kennen. Is dit een totaal onmogelijke opgave? In 7 weken moet die afstand toch lukken?
Ben benieuwd wat jullie experts ervan vinden...
Inderdaad, daar land ik. Dan is dat misschien nog wel een tip inderdaad...dankje. En heb sowieso wat wegwerpponchos bij dus ik zal vast niet verdrinkenquote:Op maandag 8 maart 2010 11:31 schreef Hik het volgende:
Je landde niet eerst in Panama city toch?
In dat geval kun je namelijk dáár een regenjas kopen. Ik heb een nieuw jack gekocht in de Nike Factory Store daar. Was 50 dollar en is echt een perfect jack.
Als je van surfen of duiken houdt zou je ook naar Santa Catalina kunnen gaan en gaan duiken bij Isla Coiba, ongekend mooi. En op zich kun je je geen buil vallen aan Boquete of Bocas del Toro, het ligt op de weg naar Costa Rica en vanaf beide plekken kun je heel makkelijk doorgaan naar Costa Rica. Ik vond Bocas tegenvallen, maar had ook alleen maar regen. Boquete was wel aardig, kunt er goed eten en leuk wandelen. Mooie omgeving. Alleen erg veel Americanosquote:Op maandag 8 maart 2010 22:16 schreef Foeske het volgende:
[..]
Inderdaad, daar land ik. Dan is dat misschien nog wel een tip inderdaad...dankje. En heb sowieso wat wegwerpponchos bij dus ik zal vast niet verdrinken
Wat vinden jullie trouwens van Boquete? Ik wil na Panama Citty waarschijnlijk nog één (maar kan natuurlijk altijd meer worden als het zo uitkomt) plaats in Panama zien. Tot nu toe lijkt dat park met de vulkaan en met de mooie vogels me het meest interessant. Maar ik lees overal over Boquete, al lijkt het mij niet echt heel bijzonder. Vergis ik me? En wat raden jullie anders nog aan?
Ik ga overigens in het vliegtuig uitgebreid de Lonely Planet lezen, dus dan kom ik waarschijnlijk nog genoeg interessante plekken tegen, maar ik kon op internet niet bijzonder veel vinden, dus vandaar.
Ja ik lees overal over Bocas del Toro en San Blas natuurlijk, maar ik ben van plan m'n reis te eindigen op de Corn Islands en om nou de helft van m'n reis aan tropische eilanden te besteden... Klinkt niet verkeerd natuurlijk, maar ik hou het graag een beetje gevarieerd!
Ik zou Boquete overslaan dan inderdaad. Vond ik zeker geen hoogtepunt in Panama. Wel gelachen om al die rare Amerikanen, en de omgeving is mooi, maar zou dan inderdaad kiezen voor een national park of Santa Cathalina.quote:Op maandag 8 maart 2010 22:16 schreef Foeske het volgende:
[..]
Inderdaad, daar land ik. Dan is dat misschien nog wel een tip inderdaad...dankje. En heb sowieso wat wegwerpponchos bij dus ik zal vast niet verdrinken
Wat vinden jullie trouwens van Boquete? Ik wil na Panama Citty waarschijnlijk nog één (maar kan natuurlijk altijd meer worden als het zo uitkomt) plaats in Panama zien. Tot nu toe lijkt dat park met de vulkaan en met de mooie vogels me het meest interessant. Maar ik lees overal over Boquete, al lijkt het mij niet echt heel bijzonder. Vergis ik me? En wat raden jullie anders nog aan?
Ik ga overigens in het vliegtuig uitgebreid de Lonely Planet lezen, dus dan kom ik waarschijnlijk nog genoeg interessante plekken tegen, maar ik kon op internet niet bijzonder veel vinden, dus vandaar.
Ja ik lees overal over Bocas del Toro en San Blas natuurlijk, maar ik ben van plan m'n reis te eindigen op de Corn Islands en om nou de helft van m'n reis aan tropische eilanden te besteden... Klinkt niet verkeerd natuurlijk, maar ik hou het graag een beetje gevarieerd!
San Blas is alleen wel echt back to basics, geen luxe te bekennen. En dat moet je ook maar willenquote:Op dinsdag 9 maart 2010 11:31 schreef Hik het volgende:
[..]
Ik zou Boquete overslaan dan inderdaad. Vond ik zeker geen hoogtepunt in Panama. Wel gelachen om al die rare Amerikanen, en de omgeving is mooi, maar zou dan inderdaad kiezen voor een national park of Santa Cathalina.
Qua tropische eilanden: Ik zou San Blas en Corn islands doen dan. San Blas is echt zeldzaam mooi, indianen, verlaten gevoel. Bocas is echt meer Caraïbische sfeer en ook mooi, maar meer bevolkt en meer toeristen. Ik weet niet Hoe Corn Islands nu zijn, maar ga er vanuit dat het nog steeds een stuk meer authentiek is dan Bocas en óók die Caraïbische sfeer.
Thanks!! Zal de tips meenemen ;-)quote:Op maandag 8 maart 2010 19:34 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Dat kan prima, maar je moet wel keuzes maken, het is natuurlijk niet zo heel lang. Kijk van tevoren wat je interessant lijkt en sla de (voor jou) minder interessante stukken over.
Over het tweede deel van je reis heb ik wel wat ideeën:
Om iets te zien van Mexico tussen de Guatemalteekse grens en Mexico City, zou ik daar wel minimaal twee weken voor uit trekken. Dan kun je bijvoorbeeld Palenque, Oaxaca en Mexico City plus de omgevingen daarvan bekijken en onderweg nog wat meepakken in Veracruz of Puebla state. Van Tikal in Guatemala ben je relatief makkelijk in Palenque (via tour companies van deur tot deur).
Een andere optie is vanaf Tikal is naar Belize en Yucatan te reizen en via een noordelijker route naar Mexico City te gaan. Al zul je, nadat je al heel Midden Amerika hebt doorkruist, mogelijk minder behoefte hebben aan jungle en tempels (zoals ook in Yucatan) en wil je in Mexico misschien meer van grote steden-cultuur, het strand of lekker eten genieten. Alles is mogelijk in die regio!
ok, dan heb ik gewoon erg back to basics gezeten, hutje met bedden op palen. zandgrond, gezamenlijke voorzieningen, geen elektriciteit etc.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 21:13 schreef Hik het volgende:
Het hangt er ook vanaf waar je zit op San Blas volgens mij. Bij ons viel dat verschikkelijke basic wel mee hoor. Ok, het was geen luxe bungalow ofzo en het was koud water (maar dat maakt niets uit, want het is daar warm). Verder een prima bed, schoon, eigen voorzieningen, veel ruimte en electriciteit tot een uur of negen. Heb het met heel wat meer basic moeten doen...![]()
We hebben daar geen regen gehad trouwens.
o.a. TACA, Copa en Mexicana vliegen vanuit Guatemala City en/of Tegucigalpa.quote:Op zondag 14 maart 2010 17:09 schreef mrkanarie het volgende:
Ik zoek een goedkope enkele vlucht van Guatemala/Honduras terug naar Mexico-stad in augustus. Iemand enige tips over maatschappijen of luchthavens waar veel op wordt gevlogen?
Als je weinig tijd hebt en grote afstanden wilt overbruggen zou ik juist geen auto huren. Het voordeel van de bus is dat je nog eens een nachtbus kan nemen en dan de volgende dag een stuk bent opgeschoten. Met de auto zou ik nooit 's nachts gaan rijden in elk geval.quote:Op zondag 14 maart 2010 11:10 schreef Elvira-1986 het volgende:
Iemand ervaring met het huren van een auto in Guatemala? Wij zitten er aan te denken om in Flores een auto te huren en die bij de luchthaven(Guatemala City) weer in te wisselen. Met name vanwege de uitgestrektheid van onze route(el peten, antiqua, lago atitlan) en onze beperkte tijd. Complicatie: Als we dat doen wil ik dat niet van tevoren vast leggen en gewoon ter plaatse regelen. Is dat realistisch?
Ben benieuwd naar zowel positieve als negatieve ervaringen. Meer over de bussen in Guatemala is ook welkom(per bus reizen doen we in ieder geval in Mexico & Belize.)
Om nog even hierop in te gaan, zou het sowieso niet aanraden om van Flores naar Guatemala City een auto te huren. Vooral het stuk tussen rond Coban en dan richting Guatemala City is "levensgevaarlijk". Bussen en vrachtwagens racen je aan alle kanten voorbij, en dat midden in de bergen. Heb regelmatig doodsangsten uitgestaan op dat stuk weg.quote:Op zondag 14 maart 2010 11:10 schreef Elvira-1986 het volgende:
Iemand ervaring met het huren van een auto in Guatemala? Wij zitten er aan te denken om in Flores een auto te huren en die bij de luchthaven(Guatemala City) weer in te wisselen. Met name vanwege de uitgestrektheid van onze route(el peten, antiqua, lago atitlan) en onze beperkte tijd. Complicatie: Als we dat doen wil ik dat niet van tevoren vast leggen en gewoon ter plaatse regelen. Is dat realistisch?
Ben benieuwd naar zowel positieve als negatieve ervaringen. Meer over de bussen in Guatemala is ook welkom(per bus reizen doen we in ieder geval in Mexico & Belize.)
En de andere route, via de Caribische kust, is ook levensgevaarlijk. Maar dan vanwege gewapende overvallen. Het eerste wat ik dacht, toen ik je vraag las: OMG! Wat ben je van plan... Nee, ik zou zeker geen auto huren daar.quote:Op maandag 15 maart 2010 12:40 schreef Blik het volgende:
[..]
Om nog even hierop in te gaan, zou het sowieso niet aanraden om van Flores naar Guatemala City een auto te huren. Vooral het stuk tussen rond Coban en dan richting Guatemala City is "levensgevaarlijk". Bussen en vrachtwagens racen je aan alle kanten voorbij, en dat midden in de bergen. Heb regelmatig doodsangsten uitgestaan op dat stuk weg.
Wiedermal dank! Maar, zit nu bijna te boeken, en kan de reis (25-6 t/m 15-8) beide kanten opmaken (Mexico naar Panama, of andersom), scheelt elkaar niet zoveel in kosten. Iemand een duidelijke reden waarom het ene beter is dan het ander, anders neem ik de goedkoopste maar gewoonquote:Op maandag 8 maart 2010 19:34 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Dat kan prima, maar je moet wel keuzes maken, het is natuurlijk niet zo heel lang. Kijk van tevoren wat je interessant lijkt en sla de (voor jou) minder interessante stukken over.
Over het tweede deel van je reis heb ik wel wat ideeën:
Om iets te zien van Mexico tussen de Guatemalteekse grens en Mexico City, zou ik daar wel minimaal twee weken voor uit trekken. Dan kun je bijvoorbeeld Palenque, Oaxaca en Mexico City plus de omgevingen daarvan bekijken en onderweg nog wat meepakken in Veracruz of Puebla state. Van Tikal in Guatemala ben je relatief makkelijk in Palenque (via tour companies van deur tot deur).
Een andere optie is vanaf Tikal is naar Belize en Yucatan te reizen en via een noordelijker route naar Mexico City te gaan. Al zul je, nadat je al heel Midden Amerika hebt doorkruist, mogelijk minder behoefte hebben aan jungle en tempels (zoals ook in Yucatan) en wil je in Mexico misschien meer van grote steden-cultuur, het strand of lekker eten genieten. Alles is mogelijk in die regio!
Thanks, goede tip.. Kon niet echt verschil zien, dus maar geboekt naar Mexico, en terug vanaf Panama.. zin inquote:Op maandag 15 maart 2010 20:50 schreef Elvira-1986 het volgende:
Je zou eventueel rekening kunnen houden met het gemiddelde weer(regen.) Geen idee of er onderling een noemenswaardig verschil in is. Voor de rest geen suggesties.
Op holidaycheck kan je zonuren, regendagen & temperatuur checken van veel verschillende landen.
Gem. weer Mexico
Ja, allemaal al nagekeken, maar allemaal boven de 400 dollar voor een enkele vlucht.quote:Op maandag 15 maart 2010 11:01 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
o.a. TACA, Copa en Mexicana vliegen vanuit Guatemala City en/of Tegucigalpa.
Aeromexico vliegt vanuit San Pedro Sula.
Teguicigalpa - Mexico City is precies $400 / ¤ 300. Via Guatemala city, met noodzakelijke overnachting.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 17:26 schreef mrkanarie het volgende:
[..]
Ja, allemaal al nagekeken, maar allemaal boven de 400 dollar voor een enkele vlucht.
druk gemaakt om niksquote:Op dinsdag 16 maart 2010 19:03 schreef Foeske het volgende:
p.s. Het weer is geweldig. Heb spijt dat ik m´n regenjas heb meegenomen en heb m´n paraplu al weggegooid... maar ben blij met de zon!
Ook zonder duiken vond ik het de moeite waard. Je kunt ook regelen om op een "duikersboot" mee te gaan naar Coiba voor een dagje.quote:Op woensdag 17 maart 2010 08:53 schreef Blik het volgende:
Als je een onvergetelijke duikervaring wil moet je absoluut naar Santa Catalina gaan
Ik heb niet gesnorkeld, dus daar kan ik niks over zeggen. Maar ik geloof je op je woordquote:Op woensdag 17 maart 2010 09:02 schreef Hik het volgende:
[..]
Ook zonder duiken vond ik het de moeite waard. Je kunt ook regelen om op een "duikersboot" mee te gaan naar Coiba voor een dagje.
Zou gewoon prima moeten zijnquote:Op zaterdag 20 maart 2010 16:27 schreef Almanack het volgende:
Heb ticket intussen gekocht (van Mexico naar Panama reizen, in 8 weken).. Nu beetje aan het kijken naar wat ik nodig heb. Heb geen centraal backpack-tips forum gevonden, dus vraag het hier maar dan![]()
Zat in eerste instantie een beetje budget te kijken naar rugzakken, en zag deze:
http://www.perrysport.nl/(...)wildebeast/zoek_yes/
Iemand die er wat meer vanaf weet? 65 liter zou goed moeten zijn is me verteld, maar deze tas ook? Hoeft voor mij niet eeuwig mee te gaan, zou leuk zijn als ik er nog een paar keer mee weg kon, maar voor 10 jaar zou ie niet zijn..
Oordeel van de experts?!![]()
quote:Op dinsdag 6 april 2010 09:23 schreef Foeske het volgende:
Hik, mag ik even pesten? Little Corn was super!Heb 5 heerlijke dagen gehad daar en had makkelijk nog wat langer kunnen blijven.
Het ligt er maar net aan waar je bent. In de cloudforrests is het vanzelfsprekend mistig en (relatief) koud, in de bergen meestal ronduit koud.quote:Op woensdag 19 mei 2010 10:31 schreef fishbeer het volgende:
hoi, ik ben er toen (Mexico, Guatamala, Honduras, Belize & Cuba) geweest van begin december tot half januari en het weer was superlekker, sowieos heeft Guatemala de bijnaam Country of Eternal Spring...
Gr, Martijn
Ht klimaat is goed te doen, ook in november, denk aan 25 tot 30 graden, maar als je in de bergen komt (Guatemala is erg bergachtig), dan is het zowiezo een stuk kouderquote:Op woensdag 19 mei 2010 10:14 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Hee allemaal,
momenteel ben ik op zoek naar een vakantie voor het einde van dit jaar ... Is het te doen om november tot vlak voor kerst (in totaal 6 weken ongeveer) naar Midden-Amerika te gaan? Is het dan niet te koud / te vee lregen / huricane seizoen (zag dat dit tot half november loopt ... maar is het begin november al aflopen of is er dan nog echt kans op grote huricanes?).
Ik heb eerlijk gezegd nog geen idee voor de landen hoewel ik graag een aantal kleinere landen zou willen zien. Dus is het bijv mogelijk om in 6 weken van Belize naar Panama te gaan of kunnen we beter bijv alleen van Belize naar Nicaragua / Costa Rica gaan? We reizen graag en zitten slecht stil, dus veel zien in korte tijd is wel aan ons besteedWe rusten thuis wel weer uit
Alvast bedankt!
Ik ben afgelopen december in een kleine 3 weken van Nicaragua naar Panama gegaan. Wat tijd betreft wel te doen, maar je moet wel keuzes maken. Het weer was prima!quote:Op woensdag 19 mei 2010 10:14 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Hee allemaal,
momenteel ben ik op zoek naar een vakantie voor het einde van dit jaar ... Is het te doen om november tot vlak voor kerst (in totaal 6 weken ongeveer) naar Midden-Amerika te gaan? Is het dan niet te koud / te vee lregen / huricane seizoen (zag dat dit tot half november loopt ... maar is het begin november al aflopen of is er dan nog echt kans op grote huricanes?).
Ik heb eerlijk gezegd nog geen idee voor de landen hoewel ik graag een aantal kleinere landen zou willen zien. Dus is het bijv mogelijk om in 6 weken van Belize naar Panama te gaan of kunnen we beter bijv alleen van Belize naar Nicaragua / Costa Rica gaan? We reizen graag en zitten slecht stil, dus veel zien in korte tijd is wel aan ons besteedWe rusten thuis wel weer uit
Alvast bedankt!
Warme spullen nemen we altijd mee, dus dat is geen probleemquote:Op woensdag 19 mei 2010 12:14 schreef Vogue het volgende:
[..]
Ht klimaat is goed te doen, ook in november, denk aan 25 tot 30 graden, maar als je in de bergen komt (Guatemala is erg bergachtig), dan is het zowiezo een stuk kouderDus absoluut een dikke fleectrui meenemen, je zal hem nodighebben.
Waar wil je overnachten? Hostel of Hotel? Wil je het ter plaatse boeken of hier? Spreken jullie Spaans?quote:Op zaterdag 12 juni 2010 10:49 schreef winka het volgende:
Wij willen in januari een week of drie naar Midden-Amerika, over het land zijn we nog druk aan het discussiëren. Nu vertelde een collega dat je het beste een georganiseerde individuele reis kan boeken omdat je anders veel te veel tijd kwijt bent om overnachtingen e.d. te regelen.
Nu houden wij daar helemaal niet van, wij hebben ook nog nooit zo gereisd. Nu moet ik wel zeggen dat we voornamelijk in westerse landen op reis zijn geweest.
Wat is nu wijsheid? Zullen we echt teveel tijd kwijt zijn met het regelen van overnachtingen e.d.?
Met een Spaans woordenboekje voor Latijns-Amerika en een beetje aanleg red je het best. Op Schiphol te krijgen voor een tientje, mét uitspraak erbij en vrijwel alle standaard toeristendingen staan erin. Ik kende alleen de prille basis van voorstellen, in de tegenwoordige tijd vervoegen en een paar basisdingen als tellen, hoe laat is het etc. etc. Maar na een maand in Mexico verstond ik echt al veel en was ik in staat tot het voeren van gesprekjes. Ik kreeg echt superveel complimentjes over mijn uitspraakquote:Op zaterdag 12 juni 2010 14:27 schreef winka het volgende:
Wij spreken allebei geen woord SpaansWe willen voornamelijk in hostels overnachten en dan ter plekke boeken en ook zien waar we uitkomen.
Wat mij betreft echt onzin. Zelfs als je de taal niet spreekt is het prima te doen. Gewoon goede reisgids meenemen en een beetje flexibel zijn met betrekking tot waar je precies wilt verblijven. Ik heb in al die jaren reizen met zelden vooruit boeken vrijwel nooit problemen gehad met accomodatie, laat staan dat ik veel tijd kwijt was. Zo nu en dan gebeurt het wel eens dat er een hotel vol zit of een bus. Maar dan neem je gewoon het volgende hotel of de volgende bus. Meestal niet zo'n enorm probleem. Voordeel is dat je jezelf niet zo hoeft vast te leggen vooraf.quote:Op zaterdag 12 juni 2010 10:49 schreef winka het volgende:
Wij willen in januari een week of drie naar Midden-Amerika, over het land zijn we nog druk aan het discussiëren. Nu vertelde een collega dat je het beste een georganiseerde individuele reis kan boeken omdat je anders veel te veel tijd kwijt bent om overnachtingen e.d. te regelen.
Tof! Palenque in Chiapas Mexico ligt op je route. Zeker niet overslaan!quote:Op dinsdag 13 juli 2010 19:34 schreef krapula het volgende:
!kick!
we gaan vrijdag met z'n tweetjes richting Guatemala City, hebben hostel in Antigua geregeld incl. pick-up (we landen om 23:55) en zien voor de rest wel wat we gaan doen! We hebben 5 weken de tijd om naar Cancun te reizen
ik heb er zin in:D:D:D:D
'In de buurt' van Antigua kan je ook naar het Atitlan meer dat erg mooi was en de Pacaya vulkaan waar je lava kan zien stromen... tenminste toen ik er was. Een week later ontplofte dat ding..quote:Op dinsdag 13 juli 2010 19:34 schreef krapula het volgende:
!kick!
we gaan vrijdag met z'n tweetjes richting Guatemala City, hebben hostel in Antigua geregeld incl. pick-up (we landen om 23:55) en zien voor de rest wel wat we gaan doen! We hebben 5 weken de tijd om naar Cancun te reizen
ik heb er zin in:D:D:D:D
Ik kan je in ieder geval Isla Coiba in Panama (vanaf St. Catalina) enorm aanbevelenquote:Op woensdag 2 februari 2011 16:47 schreef kingmob het volgende:
Ik zit te denken aan een reisje met m'n vriendin naar Costa-Rica. Had graag ook wat cultuur meegepakt, maar dat is in Costa Rica niet echt vertegenwoordigd begrijp ik?
Anyway, naast de verplichte bountystranden, watervalletjes en jungletochten willen we ook graag duiken (beide ongeveer 100 duiken, dus liefst ook echt bijzondere duikstekken). Isla del cocos valt helaas (ver) buiten het budget, tenzij iemand hier een manier weet om dat goedkoop lokaal te regelen.
Zijn er in costa rica nog meer goed duikspots, of moeten we daarvoor naar 1 van de buurlanden?
Ik ben onlangs in Belize en Mexico geweest. Busvervoer is én luxe en relatief goedkoop, ik denk dat je voor goed 30 euro wel van Mexico City naar Cancun kan. Als je daar bent is Tulum erg dichtbij, dat had de mooiste stranden. Dan kun je verder reizen naar Chetumal, waar je een bootverbinding hebt met Belize.quote:Op donderdag 13 januari 2011 20:37 schreef JTB85 het volgende:
December dit jaar ben ik van plan om 6-7 weken door midden-amerika te reizen. Handig om dit jaar een beginnerscursus Spaans te gaan volgen.
- denk aan een reis van Mexico City naar Cancun met tussendoor Guatemala en Belize of van Guatemala City naar Managua. Het is allemaal mooi maar wat raden jullie aan ook gezien de reisduur?
- wat is de gem. prijs naar Mexico city en terug vanaf Cancun of naar Guatemala City en terug vanaf Managua?
thanks.
yep op zich is het vrij makkelijk, Ticabus Die bus kan je alleen aan het station, je ticket kopen. Wat mijn ervaring van Ticabus is, dat je bij de Panamese grens erg corrupt is. De douaniers eisen van je dat je een ticket uit Panama hebt, wat je tegenwoordig niet hebt met E-tickets. Of ligt in je koffer, maar die mag niet open uit veiligheidsoverwegingen. Dan draaft er plotseling iemand van ticabus op die je dan voor $ 40,- een retour ticket verkoopt, met de bewoordingen, dat je die weer in Panama city kan terug krijgen. not, natuurlijk.quote:Op donderdag 31 mei 2012 19:40 schreef Frenkel het volgende:
Mijn vriendin gaat stage lopen (vrijwilligerswerk) doen in in Nicaragua. Ik ga 5 augustus naar Nicaragua.
Wij willen van Nicaragua via Costa Rica naar Panama reizen. Onze terugvlucht is 22 augustus vanuit Panama City. We willen per bus reizen.. Hebben mensen nog nuttige tips voor ons?!
Moeten busreizen / hostels ver vantevoren geboekt worden, of kan dat altijd nog?
Vanaf waar vlieg je?quote:Op maandag 10 februari 2014 12:29 schreef Hallojo het volgende:
Net een ticket naar Guatemala geboekt voor ¤ 18,50 exclusief toeslagen![]()
Kan je op het vliegveld van Guatemala Stad gewoon een bus pakken naar Antigua?
Dusseldorf.quote:
Taxi is ook niet duur. Ik vond Guatemala Stad trouwens een stuk interessanter.quote:Op maandag 10 februari 2014 12:29 schreef Hallojo het volgende:
Net een ticket naar Guatemala geboekt voor ¤ 18,50 exclusief toeslagen![]()
Kan je op het vliegveld van Guatemala Stad gewoon een bus pakken naar Antigua?
Wat kost een taxi? Is toch een uurtje rijden naar Antigua. Misschien wel duurder dan mijn vliegticketquote:Op maandag 10 februari 2014 12:37 schreef Individual het volgende:
[..]
Taxi is ook niet duur. Ik vond Guatemala Stad trouwens een stuk interessanter.
Pacaya en Atittlan zijn mooie excursies.
Kun je die excursies vanuit Antigua en Guatemala Stad doen?quote:Op maandag 10 februari 2014 12:41 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Wat kost een taxi? Is toch een uurtje rijden naar Antigua. Misschien wel duurder dan mijn vliegticket
Zo'n 30 Euro volgens mij. Hoeveel is je ticket met toeslagen?quote:Op maandag 10 februari 2014 12:41 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Wat kost een taxi? Is toch een uurtje rijden naar Antigua. Misschien wel duurder dan mijn vliegticket
Inclusief alles ¤ 405,00. Nog steeds een leuke prijs.quote:Op maandag 10 februari 2014 12:48 schreef Individual het volgende:
[..]
Zo'n 30 Euro volgens mij. Hoeveel is je ticket met toeslagen?
Er zijn trouwens ook shuttle bussen naar Antigua en er zijn 100en reisbureautjes dus geen probleem voor excursies. Antigua is heel toeristisch.
Geen slechte prijs.quote:Op maandag 10 februari 2014 12:53 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Inclusief alles ¤ 405,00. Nog steeds een leuke prijs.
Ik kom helaas pas om 16:30 uur aan en dan schijnen de meeste bussen niet meer te rijden. Een taxi voor ¤ 30 valt mee, maar misschien voor de eerste dag(en) maar een hotelletje in Guatemala Stad doen en dan met de bus naar Antigua.
Ik lees dat Guatemala Stad gevaarlijk zou zijn. Hoe heb jij dat ervaren?
Ziet er goed uit. Ik zie dat ze bijna nergens airco in de hotels hebben. Is dat ook niet nodig? Ik vind dat toch vaak wel een must met temperaturen tussen 30 en 35 graden.quote:Op maandag 10 februari 2014 13:02 schreef Individual het volgende:
[..]
Geen slechte prijs.
Guatemala Stad was prima. Er zijn buurten waar je uit moet kijken, maar het centrum voelde niet ongevaarlijk.
Het hotel waar wij verbleven: http://www.hostelworld.co(...)c_sau=avdc&sc_pos=11
Niet een hostel, maar een luxe suite met een heel aardig oud echtpaar. Dat waren m'n Guatemalaanse opa en oma voor een paar dagen.
Niet nodig gehad.quote:Op maandag 10 februari 2014 13:26 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Ziet er goed uit. Ik zie dat ze bijna nergens airco in de hotels hebben. Is dat ook niet nodig? Ik vind dat toch vaak wel een must met temperaturen tussen 30 en 35 graden.
Geboekt via Cheaptickets. Had wel nog een coupon voor ¤ 20 korting.quote:Op maandag 10 februari 2014 14:33 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Ticket retour van Dusseldorf naar Guatemala voor 400 Euro? Waar heb je die gevonden?
Ik was eigenlijk helemaal niet van plan om op vakantie te gaan, maar kon deze aanbieding toch niet laten liggenquote:Op maandag 10 februari 2014 14:48 schreef Blik het volgende:
Ik betaalde toendertijd rond de 800 euro pp... Zeker een mooie prijs
De shuttles rijden volgens mij tot een uur of 10 's avonds, dus 16.30 is geen probleem. Een taxi koste in januari 40e van Antigua naar de luchthaven (om 1.30 's nachts).quote:Op maandag 10 februari 2014 12:53 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Inclusief alles ¤ 405,00. Nog steeds een leuke prijs.
Ik kom helaas pas om 16:30 uur aan en dan schijnen de meeste bussen niet meer te rijden. Een taxi voor ¤ 30 valt mee, maar misschien voor de eerste dag(en) maar een hotelletje in Guatemala Stad doen en dan met de bus naar Antigua.
Ik lees dat Guatemala Stad gevaarlijk zou zijn. Hoe heb jij dat ervaren?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |