Vorig deeltje: besteld bij webwinkel, maar deze levert niet, wat nu?quote:Beste bezoeker,
Op deze site stond een topic over Trendylaarzen, geplaatst door gebruikers van de site.
Deze topic is verwijderd op last van een vonnis van een voorzieningenrechter van de rechtbank van Amsterdam van 12 maart 2009.
Lees hier het volledige vonnis (pdf)
Maar het gaat verder want door deze uitspraak hebben we ons genoodzaakt gezien deze site volledig offline te halen. De rechter heeft ons namelijk bevolen het topic verwijderd te houden gedurende zes maanden, op straffe van een boete van EUR 2.500,- per dag dat dit niet gebeurt. Aangezien iedere internetgebruiker het topic weer op het forum kan plaatsen, is het risico dat wij boetes moeten betalen heel groot. Het is voor ons technisch en organisatorisch onmogelijk de site te monitoren. Er staan in totaal 280.000 berichten op het forum en er komen dagelijks duizenden bij. Wij kunnen daar vanzelfsprekend geen supervisie op houden. Dat is ook niet onze taak.
Na zes jaar houdt internetoplichting.nl dus op te bestaan. De uitspraak van de rechter heeft grote gevolgen voor het internet en de wijze waarop forums kunnen worden aangeboden. Een forum is slechts een platform waarop bezoekers hun mening kunnen ventileren. In dit geval een forum over oplichting, waar internetgebruikers elkaar kunnen voorlichten, waarschuwen voor vermeende oplichtingspraktijken en elkaar zelfs kunnen helpen bij het oplossen van zaken. De eigenaar of beter gezegd facilitator van zo'n forum kan niet verplicht worden om de inhoud van berichten op dat forum te controleren. Ten eerste omdat er 280.000 berichten zijn geplaatst door 50.000 leden in 8.000 oplichtingszaken. Bovendien komen er elke dag duizenden berichten bij. Op de tweede plaats vinden we dat de eigenaar van het forum inhoudelijk helemaal niet kan oordelen of iets waar is of niet. Het is een mening van de schrijver van een bericht. Wij kunnen onmogelijk kennis hebben van de 8.000 onderwerpen die op de site aan de kaak worden gesteld. Wij zijn geen redactie en hebben alleen een site opgezet zodat de community elkaar kan helpen.
Als rechters als bovenstaand oordelen, wordt het ons dus helaas onmogelijk gemaakt dit maatschappelijke belang te dienen. Wat wij als heel merkwaardig hebben ervaren is dat een andere rechter op 12 februari in exact dezelfde zaak een heel andere mening was toegedaan. Die rechter vond dat de aanbieder van een forum niet zonder meer aansprakelijk is voor de berichten die anderen daarop plaatsen.
Wij overwegen nu in hoger beroep te gaan. Wij hopen dat internetoplichting.nl in de toekomst terugkeert. Immers Internetoplichting gebeurt nog elke dag en politie en justitie doen er weinig aan. Daarmee is bewezen dat er behoefte is aan zo’n platform. Waar gewone mensen zich organiseren, samen sterker staan en de misdaad wordt aangepakt.
Mja, gezien de uitspraak is het ook vooral het handelen van de modjes aldaar volgens .quote:Op maandag 16 maart 2009 09:53 schreef IkWilbert het volgende:
ik mag toch hopen dat internetoplichting in beroep gaat...
quote:Op maandag 16 maart 2009 10:18 schreef Five_Horizons het volgende:
Zie; hier een reden om namen van bedrijven uit topics te weren....![]()
Voor zulke dingen moet je uit principe niet zwichten, zolang je het geen extreme vormen laat aannemen zoals klaarblijkelijk wel is gebeurd op internetoplichting.nl .quote:Op maandag 16 maart 2009 10:18 schreef Five_Horizons het volgende:
Zie; hier een reden om namen van bedrijven uit topics te weren....![]()
Precies. Als een user 'bepaalt' een bedrijf door het slijk te halen, is dat nog steeds het woord van die user tegen het betreffende bedrijf.quote:Op maandag 16 maart 2009 10:31 schreef Sjeen het volgende:
Nou, ik ben toch van mening dat een bedrijfsnaam er helemaal niet toe doet in het gemiddelde topic. Het draait er niet om welk bedrijf het is, maar wat TS kan doen om zijn recht te halen...
Het gaat mij niet eens zozeer om het risico dat Danny loopt (dat is een aspect), maar gewoon om de gevolgen die zoiets kan hebben op de bedrijfsvoering van een onderneming. Eén klacht en Google indexeert zich wezenloos. Dag opgebouwde reputatie. Daar is niet tegen te vechten. (en dan nog is het de vraag of die klacht terecht is)quote:Op maandag 16 maart 2009 10:29 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Voor zulke dingen moet je uit principe niet zwichten, zolang je het geen extreme vormen laat aannemen zoals klaarblijkelijk wel is gebeurd op internetoplichting.nl .
Daarnaast is 't eigenlijk een policy die je met Danny zou moeten overleggen. Hij is tenslotte degene die het risco eigenlijk loopt.
Klopt, maar dat zou dan ook de reden moeten zijn en niet het feit dat FOK erdoor in de problemen kan komen. Want je weet net zo goed als ik dat dat eigenlijk niet zomaar kan tenzij je het extreme vormen aan laat nemen zoals op internetoplichting.nlquote:Op maandag 16 maart 2009 10:31 schreef Sjeen het volgende:
Nou, ik ben toch van mening dat een bedrijfsnaam er helemaal niet toe doet in het gemiddelde topic. Het draait er niet om welk bedrijf het is, maar wat TS kan doen om zijn recht te halen...
Ik denk dat je het niet zo dramatisch moet zien. Er zullen altijd mensen zijn die klagen over jouw produkt, maar eigenlijk zijn er over elk bedrijf wel klachten te vinden op het internet. Mensen die via google op zo'n klacht terecht komen zullen altijd wel kijken of er meerdere klachten over het bedrijf zijn en wat de aard van die klachten is. Als het op hele basic dingen aankomt zoals niet leveren na betaling of het leveren van nepprodukten dan is het meteen duidelijk dat je daar niets moet kopen, maar als het op complexe garantiekwesties aankomt dan is het een ander verhaal.quote:Op maandag 16 maart 2009 10:36 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Het gaat mij niet eens zozeer om het risico dat Danny loopt (dat is een aspect), maar gewoon om de gevolgen die zoiets kan hebben op de bedrijfsvoering van een onderneming. Eén klacht en Google indexeert zich wezenloos. Dag opgebouwde reputatie. Daar is niet tegen te vechten. (en dan nog is het de vraag of die klacht terecht is)
Klopt. Maar dan moeten het wel concrete dingen zijn onderbouwd met bewijsmateriaal, anders zal niemand die user ooit gelovenquote:Ik denk erover om een bedrijf te starten. Stel dat een user een hekel aan me heeft (wat best zou kunnen) en her en der wat laat vallen. Begin ik niets tegen.
Das dus geen bewijs.quote:Op maandag 16 maart 2009 10:59 schreef ivetje het volgende:
Quirina : Geen idee hoe ze het weten. Zelf heb ik wel een paar uggs van een vriendin in handen gehad die qua kwaliteit een stuk minder waren. Maar of het nep is of b-keus durf ik niet te zeggen
Ik denk dat ze wel bewijs gaan regelen hoorquote:
quote:Op maandag 16 maart 2009 10:53 schreef Flashwin het volgende:
Als je het vonnis goed doorleest, kun je lezen dat de rechter het voornamelijk de moderaters aanrekent een te aktieve rol op zich te hebben genomen. Hij verwijt het hun dat zij hebben de bezoekers aangespoord hebben aangifte te doen en kopieen van deze aangifte aan de bankrelatie van Trendylaarzen te zenden.
(...)
grapjas?quote:Op maandag 16 maart 2009 11:33 schreef eleusis het volgende:
* Dit bericht is verwijderd na een claim van Trendylaarzen *
Uiteraard. Als FOK! een claim krijgt zullen ze niet snel stilletjes doen wat er gevraagd wordt... (tenzij de andere partij overduidelijk in zijn recht staat maar da's logisch)quote:
Moest "volgens mij" zin ipv "voor mij". Maar dat mag dus niet zomaar, wist ik nietquote:Op maandag 16 maart 2009 08:17 schreef r_one het volgende:
Voor jou misschien niet, voor de rechter dus wel.
Inderdaad. Zie de 'rel' met dhr. Voerman van SABOS een heel tijdje geleden.quote:Op maandag 16 maart 2009 13:17 schreef WebHawkjuh het volgende:
[..]
Uiteraard. Als FOK! een claim krijgt zullen ze niet snel stilletjes doen wat er gevraagd wordt... (tenzij de andere partij overduidelijk in zijn recht staat maar das logisch)
Alleen als die ook actief opruiend gedrag vertonen denk ik.quote:Op maandag 16 maart 2009 13:46 schreef Sj0rs het volgende:
Als ik even google zie ik wel meer sites die negatieve berichten hebben over Trendylaarzen. Gaan ze die ook aanklagen?
Het kan aan mij liggen, maar ik zie daar geen mods of admins die oproepen tot het doen van aangifte e.d.quote:Op maandag 16 maart 2009 14:08 schreef MikeyMo het volgende:
ze kunnen nog wel wat andere rechtszaken opstarten: http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=68411![]()
Toch gaat ook daar de discussie de verkeerde kant op, namelijk zijn er mensen die oproepen om langs te gaan op hun privé adressen, die ook gepost worden. Dat kan uiteraard niet ,en dan zal idd trosradar die posts moeten verwijderen.quote:Op maandag 16 maart 2009 14:08 schreef MikeyMo het volgende:
ze kunnen nog wel wat andere rechtszaken opstarten: http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=68411
Ja, dat zou een prima oplossing zijn.quote:Op maandag 16 maart 2009 15:12 schreef THEFXR het volgende:
Is het voor IO niet mogelijk om een scripje te laten draaien over de nieuw geplaatste berichten met trefwoorden (trendy,laarzen enzov...) en dat die berichten in een aparte modbox worden geplaatst zodat de mods die berichten eerst kunnen reviewen?
mwah, dan wordt het voor users een sport om zulke filters te gaan ontwijkenquote:
Je zult er technisch wat moeite voor moeten doen ja, maar als ik IO was zou ik écht niet op zwart zijn gegaan. Volgens mij hebben ze het ook vooral gedaan voor de publiciteit, want met een paar extra mods had je het best schoon kunnen houden denk ik.quote:Op maandag 16 maart 2009 15:27 schreef Maanvis het volgende:
mwah, dan wordt het voor users een sport om zulke filters te gaan ontwijken.
aangezien er een waarschuwende werking uit van kan gaan lijkt het me wel gewenst juist. Ik filter nog wel eens een bedrijf door te googlen. Als niemand bij problemen het bedrijf zou noemen dan kan het bedrijf ongestoord zijn gang blijven gaanquote:Op maandag 16 maart 2009 10:31 schreef Sjeen het volgende:
Nee... dat is niet de taak van een forum als WGR of FOK! Het is niet aan ons om bedrijven (al dan niet terecht) in een kwaad daglicht te stellen. Het is de bedoeling dat TS hulp krijgt bij het behalen van zijn recht. Publieke schandpalen zijn er al genoeg op internetquote:Op maandag 16 maart 2009 16:20 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
aangezien er een waarschuwende werking uit van kan gaan lijkt het me wel gewenst juist. Ik filter nog wel eens een bedrijf door te googlen. Als niemand bij problemen het bedrijf zou noemen dan kan het bedrijf ongestoord zijn gang blijven gaan
Je hoeft er iig niet krampachtig op weg te modereren. Als TS de naam van het bedrijf waarmee ie problemen heeft noemt is er niets aan de hand, als je echter twijfels hebt bij de echtheid van het verhaal of er wordt een hetze tegen het bedrijf gevoerd (jeweetwel, privé gegevens opzoeken etc) kun je de naam alsnog weg-editten. Het hoeft echt allemaal niet zo strak, we zijn toch geen Twiekurz?quote:Op maandag 16 maart 2009 16:31 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Nee... dat is niet de taak van een forum als WGR of FOK! Het is niet aan ons om bedrijven (al dan niet terecht) in een kwaad daglicht te stellen. Het is de bedoeling dat TS hulp krijgt bij het behalen van zijn recht. Publieke schandpalen zijn er al genoeg op internet
maar , het valt voor de rechter wel aan te tonen, dat je er alles aan doet om die berichten weg te houden van je site, dus geen boete van 2500 per dag, zo zie ik het iig.quote:Op maandag 16 maart 2009 15:27 schreef Maanvis het volgende:
[..]
mwah, dan wordt het voor users een sport om zulke filters te gaan ontwijken.
Modjes slapen nooit?quote:Op maandag 16 maart 2009 17:24 schreef THEFXR het volgende:
[..]
maar , het valt voor de rechter wel aan te tonen, dat je er alles aan doet om die berichten weg te houden van je site, dus geen boete van 2500 per dag, zo zie ik het iig.
Redelijkheid enzo. Er is nergens gezegd dat het helemaal voorkomen had moeten worden, en wanneer de mods op IO gedaan hadden wat ze moeten doen, dan had TL de zaak glansrijk verloren.quote:Op maandag 16 maart 2009 18:00 schreef quirina het volgende:
Modjes slapen nooit?
Tuurlijk wel en dus kunnen er wel degelijk berichten die niet wenselijk zijn geplaatst worden.
Hier op Fok word ook niet meteen 1 of ander bagger of kuttopic gesloten. Het is mensenwerk.
Je kan het niet helemaal voorkomen dus.
Wat ik ervan heb begrepen is dat Radicals een aantal laarzen heeft besteld (na talloze klachten van TL-klanten, de laarzen uit elkaar heeft getrokken en op basis daarvan kon concluderen dat ze een gedeelte nep-verkopen.quote:Op maandag 16 maart 2009 10:59 schreef ivetje het volgende:
Quirina : Geen idee hoe ze het weten. Zelf heb ik wel een paar uggs van een vriendin in handen gehad die qua kwaliteit een stuk minder waren. Maar of het nep is of b-keus durf ik niet te zeggen
Ik denk dat dat echt zo'n vaart niet zal lopen en je je onnodig zorgen hierover maakt.quote:Op maandag 16 maart 2009 18:50 schreef French het volgende:
Het is toch te belachelijk voor woorden dat je hiervoor voor een rechter gesleept kan worden?! Of zie ik dat nou verkeerd?
Weinig tot niks, meer om bij de voorzieningenrechter een zaak met ballen te hebben, denk ik. Veel geblaat, weinig wol. Zoals je zelf al opmerkte, hebben ze je NAW-gegevens al lang. En daar hebben ze veel meer aan dan aan je IP, als ze je werkelijk in rechte zouden willen dagen.quote:Op maandag 16 maart 2009 19:02 schreef French het volgende:
Hope soDat zegt manlief gelukkig ook. Maar wat moeten ze anders met mijn ip? Vast niet nachecken of ze ECHT mijn bestelling vergeten zijn
De wens is de vader van de gedachtequote:Op dinsdag 17 maart 2009 12:14 schreef kapiteinhoken het volgende:
ik las per ongeluk trendayaarsjes en dacht dat het een bedrijf was waar je je anus kon laten bleken
Ook debiel. Alsof de domeinnaam ook maar enig verschil zal maken. Ze hadden het op .nl ook gewoon zo kunnen brengen. Ik vermoed dat het geen initiatief is van IO.nl.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 21:09 schreef Cyan het volgende:
Wat een triest bedrijf! Internetoplichting heeft wel een doorstart gemaakt las ik op het Tros Radar forum. I.p.v .nl is het nu .tk en de discussie gaat daar gewoon verder onder "Rode rubberen laarzen"
Nou, als ze dat hard kunnen maken, kan het best een aardige ontwikkeling zijn. Ben dan wel erg benieuwd wat een rechtbank daarvan gaat vinden met haar wetten uit de 18de eeuw en geschillen uit de 21ste eeuw.quote:Op woensdag 18 maart 2009 07:06 schreef Sj0rs het volgende:
Trendylaarzen verklaart dat ze erachter zijn gekomen dat de postings zijn gemaakt door een concurrent. Als dit echt zo is zal het naar aanleiding van de vrijgegeven gegevens zijn. Geen goede ontwikkeling.
quote:Beste Bezoekers,
Vanwege alle aandacht over de zaak met de website Internetoplichting.nl zien wij ons genoodzaakt hier een kort bericht te plaatsen.
Sinds enkele maanden werd Trendylaarzen op het de website van internetoplichting valselijk beschuldigd van oplichting. De beheerders en bezoekers van internetoplichting.nl hebben elkaar aangespoord tot het doen van telkens meer negatieve uitlatingen over ons bedrijf en onze medewerkers. Ze hebben iedereen opgeroepen aangifte te doen tegen ons bedrijf en ze hebben persoonlijke informatie over onze medewerkers en hun familieleden op het internet geplaatst. Alle beschuldigingen waren anoniem en wij konden ons hier dan ook niet tegen verdedigen. Internetoplichting wilde de identiteit van de beheerders en de bezoekers niet kenbaar maken. Inmiddels weten wij dat een concurrent van Trendylaarzen achter enkele van die anonieme beschuldigingen schuil gaat.
Trendylaarzen heeft door al deze beschuldigingen ernstige schade geleden en we werden gedwongen een rechtszaak aan te spannen tegen internetoplichting.nl. De voorzieningenrechter heeft daarin geoordeeld dat: ‘In een geval als het onderhavige, waarbij zonder enig bewijs voor oplichting sprake is van een hetze tegen een bedrijf, had 2dehands.nl, toen haar dit duidelijk werd, de hele topic van haar website moeten verwijderen en moeten voorkomen dat er nog verder over dit bedrijf op haar website werd gepubliceerd.’
Er is dus niet door de voorzieningsrechter uitgesproken dat internetoplichting.nl Offline moet.
Uiteraard zijn wij van Trendylaarzen erg blij met dit duidelijke oordeel van de rechter. We hopen dat we een vervelende periode kunnen afsluiten en we bedanken iedereen die ons is blijven steunen en vooral al onze klanten die nog altijd hun vertrouwen in ons stellen. Wij zullen de komende tijd weer al onze aandacht op jullie richten.
Rechters en internet.quote:Op woensdag 18 maart 2009 07:21 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Nou, als ze dat hard kunnen maken, kan het best een aardige ontwikkeling zijn. Ben dan wel erg benieuwd wat een rechtbank daarvan gaat vinden met haar wetten uit de 18de eeuw en geschillen uit de 21ste eeuw.
Ze hebben het over enkele, terwijl je tig berichten vindt over oplichting van hun kant.quote:
Wat moeten ze er volgens jou dan mee?quote:Op woensdag 18 maart 2009 09:52 schreef mp-fan het volgende:
nog ff over die ipeetjes........
Ook ik ben opgenomen in het vonnis maar ik snap niet waarom.........het schijnt te zijn dat ze willen aantonen dat er concurrenten aan zwartmakerij doen.
Ik ben geen concurrent....zelfs geen klant!
als ze even de moeite hadden genomen om via mijn profiel naar al mijn postings te kijken hadden ze kunnen zien dat ik in heeeeeeeeel veel topics aan het posten was en enkel reageerde ter ondersteuning van gedupeerden.
m.i. hebben ze lukraak namen van posters doorgegeven en de rechter heeft ws niet de moeite genomen om elke screenname die door de eisers is aangedragen even te bekijken.
en wat www.interneloplichting.tk betreft, die is door een schat van een colegasite in het leven geroepen zodat gedupeerden (uit alle lopende zaken) ons misschien makkelijker terug kunnen vinden.
Als je niet levert of nepproducten als echt verkoopt ben je toch een oplichter?quote:Op woensdag 18 maart 2009 13:09 schreef quirina het volgende:
Dus niet want de rechter had toch verklaard dat ze geen oplichters zijn??
Ze bieden geen goede service door te laat te leveren maar dat maakt je geen oplichter.
( neemt niet weg dat je je wel genaaid kan voelen)
Oplichters of gewoon wanbeheer...........maakt geen fok uit!quote:Op woensdag 18 maart 2009 13:09 schreef quirina het volgende:
Dus niet want de rechter had toch verklaard dat ze geen oplichters zijn??
Ze bieden geen goede service door te laat te leveren maar dat maakt je geen oplichter.
( neemt niet weg dat je je wel genaaid kan voelen)
quote:Op donderdag 19 maart 2009 12:44 schreef mp-fan het volgende:
Inderdaad! de provider geeft alleen op last van de politie rechter de abonneegegevens vrij
Wat was de strekking van die brief?, want TL, doet net alsof ze zo met de klanten zijn begaan, ik denk dat het gewoon een afleidingsmanoeuvre is, om de concurrent te beschuldigen, het gros van de klachten komen toch echt van consumenten af.quote:Op donderdag 19 maart 2009 12:44 schreef mp-fan het volgende:
Inderdaad! de provider geeft alleen op last van de politie de abonneegegevens vrij, maar het is wel schandalig dat hyves zo snel gezwicht is..........ws hebben die ook een brief van de advocaat gekregen! persoonlijk vind ik dat ze die hele trenypruthuves er nu af moeten flikkeren!
En.........Geld!!quote:Op donderdag 19 maart 2009 23:09 schreef THEFXR het volgende:
[..]
Wat was de strekking van die brief?, want TL, doet net alsof ze zo met de klanten zijn begaan, ik denk dat het gewoon een afleidingsmanoeuvre is, om de concurrent te beschuldigen, het gros van de klachten komen toch echt van consumenten af.
De klachten die op hyves staan, zijn die van mensen die bij TL zelf geen gehoord kregen, na diverese keren te hebben gemaild, gebeld en aangetekende brieven gestuurd.
Ik lees nergens hoe TL alle klachten gaan oplossen, ze zijn alleen maar geïnteresseerd in rechtszaken en advocaten
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 25 maart 2009 20:05 schreef quirina het volgende:
Trendylaarzen heeft nu een betaalnummer voor nog betere service!!!
Wat vind ik dit toch een armoedige service. Een betaalnummer voor een nog betere service, meer lijnen beschikbaar (ja heel tof maar hoeveel telefoonmiepenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.)
Haha, 0900-TRENDYLquote:Op donderdag 26 maart 2009 09:22 schreef ivetje het volgende:
Huh, 0900-TRENDYLAARZEN en er dan een nummer achterzetten met minder cijfers dan het woord trendylaarzen
en "hoeveel wachtenden ervoor u zijn"...uhm...er voor?
Dat is heel gangbaar hoorquote:Op donderdag 26 maart 2009 09:22 schreef ivetje het volgende:
Huh, 0900-TRENDYLAARZEN en er dan een nummer achterzetten met minder cijfers dan het woord trendylaarzen![]()
Mja, maar om nu 6 extra nummers in te voeren?quote:Op donderdag 26 maart 2009 14:24 schreef Roy_T het volgende:
[..]
Dat is heel gangbaar hoorSoms is een naam nu eenmaal langer dan het nummer.
Hetzelfde met taxibedrijven die als nummer "4 x 25" ofzo hebben. Makkelijk te onthouden, maar die kun je ook gewoon bereiken via 2525252 bijvoorbeeld.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ignorance is bliss, but knowledge is power.
AARZEN is het doorkiestoestelnummerquote:
Zo is hun naam nu eenmaal he, en dat 0900-nummer kun je nu eenmaal niet langer krijgenquote:Op donderdag 26 maart 2009 14:26 schreef Sylver_ het volgende:
Mja, maar om nu 6 extra nummers in te voeren?
Hihiquote:Op donderdag 26 maart 2009 14:35 schreef r_one het volgende:
[..]
AARZEN is het doorkiestoestelnummer
Edit: ook de spoilers lezen, r_one![]()
Maar dit bedrijf is weer niet te bereiken als je 100 intoetst, da's dan wel weer verwarrendquote:Op donderdag 26 maart 2009 14:24 schreef Roy_T het volgende:
Hetzelfde met taxibedrijven die als nummer "4 x 25" ofzo hebben. Makkelijk te onthouden, maar die kun je ook gewoon bereiken via 2525252 bijvoorbeeld.
quote:Op donderdag 26 maart 2009 15:52 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Maar dit bedrijf is weer niet te bereiken als je 100 intoetst, da's dan wel weer verwarrend
1. Hoe kan een nummer betere service verlenen? Dat doen toch de mensen?quote:Dit nr geeft een betere service, meerdere lijnen en zult u ook horen
hoeveel wachtenden ervoor u zijn.
Meestal blijf ik knarsetandend van de quoteknop af maar 3x in één zin (afgezien van het eerdere beruchte 'betaald') doet echt pijn aan m'n ogen.quote:Op donderdag 26 maart 2009 22:16 schreef Tha_Duck het volgende:
Er veranderd dus geen fluit daar, enige wat veranderd is dat het vaste nummer veranderd zodat niemand dat meer weet.
het is al laat, maar die tweede klopt wel. en trendylaarzen blijven apen. zo.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 02:03 schreef r_one het volgende:
[..]
Meestal blijf ik knarsetandend van de quoteknop af maar 3x in één zin (afgezien van het eerdere beruchte 'betaald') doet echt pijn aan m'n ogen.
De tweede klopt evenmin, het is ook daar geen voltooid deelwoord.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 02:34 schreef bluejean het volgende:
het is al laat, maar die tweede klopt wel. en trendylaarzen blijven apen. zo.
Dat ligt er helemaal aan hoe je het leest:quote:Op vrijdag 27 maart 2009 03:00 schreef r_one het volgende:
[..]
De tweede klopt evenmin, het is ook daar geen voltooid deelwoord.
Als je de komma na 'is' zet, wordt 'veranderd' een voltooid deelwoord. Dan praat je over voltooid verleden tijd. Maar dan ontbreekt er wel een werkwoord in het volgende zinsdeel.quote:Op donderdag 26 maart 2009 22:16 schreef Tha_Duck het volgende:
Er veranderd dus geen fluit daar, enige wat veranderd is dat het vaste nummer veranderd zodat niemand dat meer weet.
Juist!quote:Op vrijdag 27 maart 2009 07:40 schreef JumpingJacky het volgende:
Maar dan ontbreekt er wel een werkwoord in het volgende zinsdeel.
quote:enige wat veranderT, is dat het vaste nummer ...
enige wat veranderd is, IS dat het vaste nummer ...
Zo, jij hebt kort geslapen? Of nog niet?quote:Op vrijdag 27 maart 2009 07:46 schreef r_one het volgende:
[..]
Juist!
En daarom hoort de komma tussen vóór 'is'.
Het eerstequote:Op vrijdag 27 maart 2009 07:47 schreef JumpingJacky het volgende:
Zo, jij hebt kort geslapen? Of nog niet?
En dat in een laarzentopicquote:Op vrijdag 27 maart 2009 09:14 schreef French het volgende:
ik krijg er ook altijd kromme tenen van!
quote:Op vrijdag 27 maart 2009 09:16 schreef Maanvis het volgende:
tip voor r_one en JumpingJacky: http://www.onzetaal.nl/ot/meldaan.php , heb 'm zelf ook
Ik voorspel dat aan het eind van jaar laarzentopic door de dikke van dale wordt gepresenteerd als "nieuw woord"quote:
In navolging van 'swaffelen' hét nieuwe woord van 2009quote:Op vrijdag 27 maart 2009 09:47 schreef mp-fan het volgende:
Ik voorspel dat aan het eind van jaar laarzentopic door de dikke van dale wordt gepresenteerd als "nieuw woord"
Nee dankje, geen behoefte aan betaalde abo's.quote:
En nu hou ik er over op.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 10:44 schreef r_one het volgende:
En je jouw "heb 'm zelf ook" heeft een hoog bol.com-gehalte, zo vatte ik 'm tenminste op
Reden te meer om geen abonnement te nemen bij die gasten, want zij staan verloedering van onze taal toe.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 10:48 schreef Maanvis het volgende:
[..]
http://www.onzetaal.nl/advies/jejij.php
Dat heeft niets met verloedering te maken! Taal is een organisme dat altijd aan het veranderen is, niet een statisch iets wat vastgelegd is in boeken. Zie het een beetje als goedaardige kanker.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 10:51 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Reden te meer om geen abonnement te nemen bij die gasten, want zij staan verloedering van onze taal toe.
Taal als een kankergezwel..... Open jij er even een apart topic over, dan gaan we daar verder....quote:Op vrijdag 27 maart 2009 10:53 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Dat heeft niets met verloedering te maken! Taal is een organisme dat altijd aan het veranderen is, niet een statisch iets wat vastgelegd is in boeken. Zie het een beetje als goedaardige kanker.
quote:
Taal is als een (goedaardig) kankergezwelquote:Op vrijdag 27 maart 2009 10:54 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Taal als een kankergezwel..... Open jij er even een apart topic over, dan gaan we daar verder....
Hmm lekker rotzooitje maar weer. Ben benieuwd of hier ooit nog een einde aan gaat komen.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 15:37 schreef French het volgende:
Ik dacht dat ik hier nog steeds de enige was.
Ik heb vandaag even contact gezocht met de politie in mijn woonplaats, aangezien ik geluiden hoorde over een bemiddelingsactie tussen de politie en TL en de gedupeerden. Zij vertelden mij dat er geen bemiddeling bezig is, maar dat de politie in IJmuiden verdere aanknopingspunten had. Wat dat dan waren, daar konden zij mij uiteraard niets over vertellen.![]()
M.a.w.: ik ben dus niets wijzer.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Ben eigenlijk wel benieuwd waarom ze gehoor aan zo'n dreigement geven. Bovendien denk ik dat ze in de eerste plaats - met het verplaatsen van de TL-topics naar een andere website - wel hadden kunnen verwachten dat ze gezeur van TL en consorten zouden krijgen.quote:Op vrijdag 10 april 2009 22:05 schreef quirina het volgende:
Internetmisleiding mag niet meer over laarsjes bv praten. Ze moesten het topic verwijderen![]()
![]()
En hoe krijgen ze het iedere keer voor elkaarquote:Op vrijdag 10 april 2009 23:34 schreef bluejean het volgende:
[..]
Ben eigenlijk wel benieuwd waarom ze gehoor aan zo'n dreigement geven. Bovendien denk ik dat ze in de eerste plaats - met het verplaatsen van de TL-topics naar een andere website - wel hadden kunnen verwachten dat ze gezeur van TL en consorten zouden krijgen.
Kun je nagaan hoe grootschalig hun oplichtingspraktijken zijn.. Schandalig gewoon.quote:Op vrijdag 10 april 2009 22:34 schreef French het volgende:
Ja, belachelijk! Ik las net ook op het tros-radar forum dat TL in een mail naar een klant zegt de afgelopen maanden al ¤80.000,- te hebben terugbetaald aan haar klanten.
Yeah right, en Frenchie zeker vergeten....
You IP willen ze blijkbaar ook weten. Heb je nu schrik?quote:Op maandag 6 april 2009 08:57 schreef mp-fan het volgende:
hey...allemaal...
Voor de mensen die nog steeds op laarsjes wachten..en voor degenen die zich door iemand anders misleid/opgelicht voelen..![]()
we're back!!!![]()
www.internetmisleiding.nl
Toch vreemd, want het vonnis ging erover dat de mods actief deden meehelpen,om het bedrijf te intimideren en info te verzamelen, toen heeft io gezegd niet alle berichten te kunnen modden. op basis daarvan heeft de rechter de uitspraak gedaan, op de nieuwe sites is dat helemaal niet het geval, er mag best over trendy gesproken worden.quote:Op vrijdag 10 april 2009 23:34 schreef bluejean het volgende:
[..]
Ben eigenlijk wel benieuwd waarom ze gehoor aan zo'n dreigement geven. Bovendien denk ik dat ze in de eerste plaats - met het verplaatsen van de TL-topics naar een andere website - wel hadden kunnen verwachten dat ze gezeur van TL en consorten zouden krijgen.
Jep, ze denken nu elke site te kunnen chanteren met die uitspraak, die vlieger gaat mooi niet op! maar welke site durft het gevecht in de rechtszaal aan?quote:Op zondag 12 april 2009 12:47 schreef French het volgende:
Ik geloof er geen reet van.... Ik snap overigens wel dat de moderators bang zijn voor de advocaat van TL. Als ze een kort geding zouden aanspannen hebben zij geen geld voor juridische verdediging, aangezien ze dit forum op eigen houtje opgezet hebben. Zonder medeweten van TTY, de eigenaar van IO. Dat weet TL ook, dus ze kunnen makkelijk hoog van de toren blazen.
Kennelijk trosradar wel, want die laten alles staan.quote:Op zondag 12 april 2009 16:14 schreef THEFXR het volgende:
[..]
Jep, ze denken nu elke site te kunnen chanteren met die uitspraak, die vlieger gaat mooi niet op! maar welke site durft het gevecht in de rechtszaal aan?
En Fok! [WGR]quote:Op maandag 13 april 2009 08:35 schreef quirina het volgende:
[..]
Kennelijk trosradar wel, want die laten alles staan.
en terecht!quote:Op maandag 13 april 2009 08:35 schreef quirina het volgende:
[..]
Kennelijk trosradar wel, want die laten alles staan.
Je hebt je al gemeld bij het trosforum lijkt mij?quote:Op zaterdag 2 mei 2009 14:53 schreef French het volgende:
Het wordt steeds gekker! Vandaag een broef gekregen van TL of ik even 500,- wil overmaken! Ik heb volgens hen op valse gronden aangifte gedaan, zij hebben daar een adviesbureau op 'moeten' zetten. Dat kostte hen geld en of ik dat z.s.m. over wil maken!!!
Wat nu? Wie heeft advies?
Niets doen natuurlijk!quote:Op zaterdag 2 mei 2009 14:53 schreef French het volgende:
Het wordt steeds gekker! Vandaag een broef gekregen van TL of ik even 500,- wil overmaken! Ik heb volgens hen op valse gronden aangifte gedaan, zij hebben daar een adviesbureau op 'moeten' zetten. Dat kostte hen geld en of ik dat z.s.m. over wil maken!!!
Wat nu? Wie heeft advies?
Valt wat ze nu doen niet onder valsheid in geschrifte? Ze brengen kosten in rekening die ze niet gemaakt KUNNEN hebben omdat ook mensen die de brief krijgen helemaal geen aangifte hebben gedaan.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 15:07 schreef eleusis het volgende:
BTW als kosten rekenen
Denken dat de politie (en niet de rechter) uitspraken doet over of er strafbare feiten gepleegd zijn
Ik zou melding maken dat je een factuur hebt gekregen voor advies dat je niet gevraagd hebt
Dat staat er niet, hij is gestuurd 'uit naam van' een of andere online laarzenwinkel.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 15:17 schreef quirina het volgende:
Ik vind het een beetje vreemd ik kan ook wel zo'n brief sturen uit naam van een of ander adviesbureau.
Hebben we het over dit adviesbureau (wat in de brief genoemd wordt)?quote:Op zaterdag 2 mei 2009 16:33 schreef French het volgende:
Ik heb ook even gegoogled op de naam 'Klaas Langendoen'.....
Het onderzoek bij de politie is gedaan door politie Kennemerland. Wegens 'gebrek aan bewijs' heeft de politie dit onderzoek gestaakt (daar heb ik van de week een brief over gehad).
Laat hij daar nou chef zijn geweest.
quote:Op zaterdag 2 mei 2009 16:52 schreef r_one het volgende:
[..]
Hebben we het over dit adviesbureau (wat in de brief genoemd wordt)?
Jep.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 16:52 schreef r_one het volgende:
[..]
Hebben we het over dit adviesbureau (wat in de brief genoemd wordt)?
Staat op het radar forum.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 16:17 schreef French het volgende:
@ rene90
Hoe weet je dat mensen dat die brief hebben gehad die geen aangifte gedaan hebben?
Ik ga dit sowieso niet betalen natuurlijk, niet op basis van deze brief. Ik zou dan ook wel een nota willen zien van deze toko etc. Maar het lijkt me niet dat ik deze brief zomaar kan negeren. Dan heb je straks een dagvaarding aan je broek hangen. Ik ga maandag naar de rechtswinkel om advies in te winnen. Vervelende bijkomstigheid is wel dat TL niet terugschrikt van gezwaai met advocaten, daar hebben ze blijkbaar het geld voor.
De politie is je beste vriend.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 17:37 schreef rene90 het volgende:
Misschien handig om de huidige chef van Kennemerland aan te schrijven, lijkt mij niet juist dat een adviesbureau advies geeft terwijl die meneer ex werknemer is van het bureau wat het behandeld.
Dat zo'n oplichterstoko kosten maakt omdat er aangifte is gedaan is lekker hun probleem.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 19:06 schreef mirannie het volgende:
Nou, de politie is in dit geval je op 1 na grootste vijand...
Ze doen niks (of in ieder geval veel te weinig) met de aangiftes. Vervolgens geven ze aan de zaak te sluiten omdat ze niet genoeg bewijs van oplichting hebben. Hiermee spelen ze Trendylaarzen weer in de kaart omdat die nu dus gewoon zo'n leuk briefje kunnen sturen, omdat ze min of meer de politie achter zich hebben...
Die laatste zin is onzin: als niet tot strafvervolging wordt overgegaan wegens gebrek aan wettig en overtuigend bewijs, houdt dat niet automatisch in dat daarmee de aangifte vals was.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 19:06 schreef mirannie het volgende:
Nou, de politie is in dit geval je op 1 na grootste vijand...
Ze doen niks (of in ieder geval veel te weinig) met de aangiftes. Vervolgens geven ze aan de zaak te sluiten omdat ze niet genoeg bewijs van oplichting hebben. Hiermee spelen ze Trendylaarzen weer in de kaart omdat die nu dus gewoon zo'n leuk briefje kunnen sturen, omdat ze min of meer de politie achter zich hebben...
Waar lees jij toch dat die 'oud chef' die brief heeft verstuurdquote:Op zaterdag 2 mei 2009 17:30 schreef rene90 het volgende:
Is wel steeds aparter hoe het gaat nu met een oud chef die de brieven verstuurd enzo. Als dat allemaal klopt.
Dat kan toch niet. Google wist toch geen infromatie tenzij zij zelf een schoonmaakbeurt houden?quote:Op maandag 16 maart 2009 11:33 schreef quirina het volgende:
Google eens op "trendylaarzen"
Het cache van IO is ook gewist.
Oke dan heb ik het verkeerd gelezen.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 23:48 schreef r_one het volgende:
[..]
Waar lees jij toch dat die 'oud chef' die brief heeft verstuurd![]()
(nogmaals) Ik zie toch echt als afzender 'M. Hellenberg' van 'Trendylaarzen' staan en niet 'K. Langendoen' van 'Langendoen Advies'.
Zij hebben een adviesbureau in de arm genomen, ik neem aan dat die hen ook geadviseerd heeft over hoe te handelen m.b.t. klanten die aangifte hebben gedaan. Deze meneer Langendoen is chef geweest bij politie Kennemerland, waar het onderzoek heeft plaatsgevonden.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 23:48 schreef r_one het volgende:
[..]
Waar lees jij toch dat die 'oud chef' die brief heeft verstuurd![]()
(nogmaals) Ik zie toch echt als afzender 'M. Hellenberg' van 'Trendylaarzen' staan en niet 'K. Langendoen' van 'Langendoen Advies'.
Iemand van advies dienen is nog niet hetzelfde als namens iemand optreden als gemachtigde en als zodanig mensen aanschrijven.quote:Op zondag 3 mei 2009 10:20 schreef French het volgende:
Zij hebben een adviesbureau in de arm genomen, ik neem aan dat die hen ook geadviseerd heeft over hoe te handelen m.b.t. klanten die aangifte hebben gedaan. Deze meneer Langendoen is chef geweest bij politie Kennemerland, waar het onderzoek heeft plaatsgevonden.
Te vroeg. En ook als binnenkort een incassobureau zich zou melden (met de nodige dreigende taal) hoef jij nog geen kosten te maken voor een advocaat. Iets met blaffende honden enzo.quote:Ik ben inderdaad ook benieuwd naar hun bewijs dat ik de zooltjes niet wilde hebben zoals zij een poos geleden stelden. Is het slim om een advocaat in de arm te nemen? Of is dat nog een te vroeg stadium?
Doen.quote:Op maandag 4 mei 2009 19:20 schreef French het volgende:
Op hun beurt adviseerden zij mij weer om met de brief naar het politiebureau in mijn woonplaats te gaan en dit te melden, evt. aangifte te doen van bedreiging.
Dat laatste slaap ik nog een nachtje over. Wat vinden jullie daavan?
Zinloos en kansloos. Bedreiging waarmee of waarvan dan wel? Ze stellen slechts schade te hebben geleden en die schade op jou te verhalen; dat is nog steeds niet bij wet verboden, laat staan een strafbaar feit.quote:Op maandag 4 mei 2009 19:20 schreef French het volgende:
Op hun beurt adviseerden zij mij weer om met de brief naar het politiebureau in mijn woonplaats te gaan en dit te melden, evt. aangifte te doen van bedreiging.
Dat laatste slaap ik nog een nachtje over. Wat vinden jullie daavan?
Er moet toch wel iets tegen TL te doen zijn? Laster oid? Maar goed dat kan het best door iemand met flink wat juridische kennis uitgezocht wordenquote:Op dinsdag 5 mei 2009 03:56 schreef r_one het volgende:
[..]
Zinloos en kansloos. Bedreiging waarmee of waarvan dan wel? Ze stellen slechts schade te hebben geleden en die schade op jou te verhalen; dat is nog steeds niet bij wet verboden, laat staan een strafbaar feit.
=advocaat?quote:Maar goed dat kan het best door iemand met flink wat juridische kennis uitgezocht worden
Blijkbaar waren niet alle IP adressen overgedragen (die van de moderators) dus concludeert de rechter dat TL recht heeft op een dwangsom.quote:Op dinsdag 5 mei 2009 22:05 schreef French het volgende:
http://jure.nl/BI2823
Ik ben een leek op dit gebied, maar als ik dit vonnis van 29 april lees, heeft TL dan 130,000,- gebeurd van internetoplichting.nl (/tweedehands.nl)????
Nu snap ik dat ze zich het wel kunnen veroorloven om hun eigen klanten voor de rechter te slepen!
Kan iemand mij uitleggen wat hier precies instaat?
De afspraak was, dat IO mods niet meer actief mochten deelnemen aan de topics en er mochten ook geen topics meer over TL gestart worden, aangezien IO dat niet kon moderen hebben ze daarom heel de website opgeheven.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 22:25 schreef French het volgende:
Blijkbaar heeft TL aannemelijk kunnen maken dat er een concurrent was die daar postte, en bezig was met smaad. Daarom hebben ze de IP's af moeten staan. IO heeft dat van de mensen die gepost hebben wel gegeven, maar niet van de moderators omdat ze 'dat niet hadden' (zo lees ik het in het vonnis). Op het niet vrijgeven van die drie IP adressen én vanwege het verdergaan onder een andere naam, hebben ze dat bedrag af moeten geven.
Zoals ik het begrepen heb gaat het niet om de rol die TL speelt in de levering en of ze een K-bedrijf zijn of niet, maar omdat IO zich niet aan de afspraken gehouden heeft. Of snap ik het nu niet?
De rechter die vonnis heeft gewezen heeft echter de nicknames waarvan de de IP-adressen dienden te worden overlegd limitatief opgesomd, waaronder dus óók de IP-adressen van de mods. Dan dienen die ook gewoon te worden overlegd, punt. Kennelijk had de rechter niet datgene voor ogen wat jij nu stelt.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 03:27 schreef THEFXR het volgende:
Dat de ip's van de mods niet zijn gegeven kan ik begrijpen omdat dan Tl er misbruik van maakt en die mods voor de rechter slepen, dat was niet het doel wat de rechter voor ogen had.
De kern ging om ip's van een concurrent, niet om de ip's van de IO mods. zodat men die zogenaamde concurrent kon aanklagen.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 04:01 schreef r_one het volgende:
[..]
De rechter die vonnis heeft gewezen heeft echter de nicknames waarvan de de IP-adressen dienden te worden overlegd limitatief opgesomd, waaronder dus óók de IP-adressen van de mods. Dan dienen die ook gewoon te worden overlegd, punt. Kennelijk had de rechter niet datgene voor ogen wat jij nu stelt.
Ook zijn collega rechter, die de dwangsom van 50.000 nu ook heeft toegewezen, had er geen begrip voor dat IO de IP-adressen van de mods achterhield. Integendeel!
Soms nemen rechters beslissingen die in een hoger beroep 180 graden omgekeerd uitvallen, het was zoiezo een schokkend vonnis!quote:Op zaterdag 9 mei 2009 11:28 schreef MoneyTalks het volgende:
Ik ben eigenlijk wel blij dat IO die boete van 50.000 euro heeft gekregen, als de rechter bepaald dat jij schuldig bent en vervolgens de IP adressen moet overhandigen, dan moet je dat gewoon doen! Niet eigenwijs stiekem een paar IP adresjes toch niet geven!
De rechter heeft nergens gesteld dat de concurrent niet tevens mod op IO is of was. Als een rechter oordeelt dat IO een aantal (limitatief opgesomde) IP-adressen dient te overleggen, waaronder de IP-adressen van de mods, dan wil hij die mogelijkheid kennelijk niet uitsluiten. Je hebt dan gewoon uitvoering te geven aan het vonnis. Doe je dat niet, ben je -terecht- het haasje.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 04:43 schreef THEFXR het volgende:
De kern ging om ip's van een concurrent, niet om de ip's van de IO mods. zodat men die zogenaamde concurrent kon aanklagen.
Er is niks schokkends aan het daadwerkelijk toekennen van de dwangsom als het vonnis niet wordt uitgevoerd.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 13:02 schreef THEFXR het volgende:
Soms nemen rechters beslissingen die in een hoger beroep 180 graden omgekeerd uitvallen, het was zoiezo een schokkend vonnis!
Dat ben ik volkomen met je eens maar dat is een andere (rechts)gang. Met TL als gedaagde (i.pv. eiser) en andere eisers (i.p.v. IO als gedaagde).quote:Op zaterdag 9 mei 2009 16:48 schreef THEFXR het volgende:
En toch lost TL de problemen helemaal niet op, veel mensen heb wel geld betaald maar niks ontvangen en geld wordt ook niet teruggestort, dat daar maar eens een rechtszaak over komt!
Een postbus is nooit een woonadresquote:Op zaterdag 9 mei 2009 19:24 schreef rene90 het volgende:
Daarnaast wel grappig dat ze zegt "stuur een aangetekende brief en blablabla" maar dat ze net daarvoor alle adressen hebben bezocht en daar niemand woont
Beslag laten leggen op die vordering op IO van 50.000 euro respectievelijk (bankgarantie) van 130.000 euro?quote:Op zaterdag 9 mei 2009 19:25 schreef THEFXR het volgende:
Ik heb het gevoel dat TL failliet gaat en dat ze verder gaan met de business onder de starfashionnaam.Verder mag je nooit je klanten de dupe laten worden van groothandel/leveranciers problemen. Het is iig duidelijk dat TL geen cent meer heeft, dat is dan opgegaan aan al die advocaten en onderzoeksbureau's!
Kan prima hoor.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 19:30 schreef rene90 het volgende:
Maar dan kan je het dus toch ook nooit aangetekend verzenden?
Ik mis denk ik even iets, maar waar kan je een aangetekende brief naar sturen dan? Op geen van de bekende adressen is iemand aanwezig, en voor aangetekend heb je een handtekening nodig van de geadresseerde?quote:
Naar Postbus 2551 te 2002 RB Haarlem.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 19:32 schreef rene90 het volgende:
[..]
Ik mis denk ik even iets, maar waar kan je een aangetekende brief naar sturen dan? Op geen van de bekende adressen is iemand aanwezig, en voor aangetekend heb je een handtekening nodig van de geadresseerde?
Aha prima, weer iets geleerdquote:Op zaterdag 9 mei 2009 19:36 schreef r_one het volgende:
[..]
Naar Postbus 2551 te 2002 RB Haarlem.
De houder van de postbus vindt een briefje in zijn postbus dat er aan de balie aan aangetekende zending klaarligt om afgehaald te worden en zal aldaar (moeten) tekenen voor ontvangst.
Moeten ze, als ze stellen een vordering te hebben, deze niet onderbouwen met bewijsstukken?quote:Op zaterdag 9 mei 2009 20:18 schreef French het volgende:
Nee, hun klanten omdat ze nog 505,75 per klant te vorderen hebben.
Uiteraard niet, heb ik ook nergens beweerd.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 20:51 schreef French het volgende:
Enne, ik ga niet betalen,
Naja hier valt wel mee volgens mij, maar er zijn er wel flink wat volgens mij. Zal wel in de tientallen lopen.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 14:42 schreef Mirjam het volgende:
ik zag het item net op kassa (opgenomen), en moest meteen aan dit topic denken
veel slachtoffers hier?
bronquote:HET LIJKT EEN ziekelijke rage: internetters die op fora collectief karaktermoord plegen op mensen en bedrijven op basis van vage geruchten. Alles wordt daarbij op het ’world wide web’ gepubliceerd: van privéadressen tot foto’s, en zelfs wordt er opgeroepen tot geweld. ’Pedojaagster’ Yvonne van Hertum werd er onlangs nog voor veroordeeld tot een fikse celstraf. Gedupeerden durven nooit openlijk hun verhaal te doen, behalve Michel Hellenberg uit Velserbroek, slachtoffer van een collectieve internetklopjacht.
EIGENAAR WEBBEDRIJFJE SLACHTOFFER GENADELOZE HAATCAMPAGNE
LYNCHPARTIJ OP INTERNET
Rechters grepen twee keer in, maar dreigementen hielden aan
door BART OLMER
AMSTERDAM, zaterdag
Als jakhalzen stortte de website internetoplichting.nl zich op een webwinkeltje in laarzen. De winkeleigenaren, die moeite hadden met op tijd de bestelde spullen leveren, werden als oplichters opgejaagd. Ze moesten zelfs verhuizen om te ontsnappen aan de cyberspacebloedhonden die hen stalkten en bedreigden. Maar de verkopers zijn absoluut geen oplichters, zeggen rechtbanken in Haarlem en Amsterdam. „De hetze was volstrekt onterecht.”
In augustus 2008 startte Michel Hellenberg uit Velserbroek webwinkel Trendylaarzen.nl, gespecialiseerd in hebbedingetjes als laarzen, tassen, sieraden, beddengoed en kleding, maar vooral de populaire Uggs vrouwenlaarzen. Het bedrijfje kende een vliegende start, kampte enige tijd met lange leveringstijden, maar al snel werd de bedrijfsnaam besmeurd op website Hyves door een klager die stelde dat Trendylaarzen een oplichtersbedrijfje was.
Onder dreiging van een kort geding gaf Hyves de privégegevens prijs van de anonieme klager. Het spoor leidde naar een Rotterdamse concurrent met een webwinkel voor diezelfde Uggs laarzen, tegen wie inmiddels een bodemprocedure loopt.
Het noodlot sloeg definitief toe op 15 december jl. Toen verscheen op www.internetoplichting.nl een anoniem bericht dat de ondergang betekende voor het laarzenbedrijfje. De berichtschrijver, schuilnaam ’Preferred’, stelde opgelicht te zijn voor 250 euro: de bestelde laarzen zouden nooit zijn geleverd. Later bleek dat ’Preferred’ nooit iets had besteld…
Tirade
Maar toen was het kwaad al geschied. Het berichtje was het startschot voor een 160 pagina’s tellende tirade tegen Trendylaarzen, waardoor het complete klantenbestand ineens vreesde óók opgelicht te zijn. Iedereen eiste zijn geld terug.
Discussieleiders, zogeheten moderators, van internetoplichting.nl stookten iedereen op aangifte te doen bij de politie en kopieen daarvan door te sturen naar relaties van het webwinkeltje, zoals ABN Amro, Postbank, het onlinebetalingssysteem Paypal en pakketvervoerders. Ook riepen ze op bestellingen te annuleren en de koopsom terug te eisen. Het ’dubieuze’ bedrijfje zeeg als een kaartenhuis ineen.
De forumleden roken bloed. Als jakhalzen rond een gewond dier achterhaalden ze de privégegevens van de eigenaren en plaatsten die doodleuk op internet, want, ach, het waren toch maar oplichters, toch?
’Ik wil mijn nieuwe privéadres niet vrijgeven, anders moet ik wéér verhuizen’
De jacht was geopend, alle remmen gingen los: elk brokje informatie werd online gezet, zelfs over de kinderen tot aan kapperbezoekjes van de echtgenote van de eigenaar en emailadressen van werknemers. Een zekere ’Hepiehepie59’ onthulde Hellenbergs woonadres, zodat iedereen er eventjes langs kon gaan…
De hetze nam zúlke groteske vormen aan dat de politie Hellenberg uitnodigde voor verhoor op het politiebureau Velsen. Hij zat nog geen uurtje vast of de jakhalzen vierden zijn politieverhoor al als wapenfeit. „Tientallen forumleden maakten er een heilige dagtaak van om ons zwart te maken”, vertelt Hellenberg, noodgedwongen ten kantore van zijn Amsterdamse advocaat mr. Jaap Stikkelbroeck. „Ik wil mijn nieuwe privéadres niet vrijgeven, anders moet ik wéér verhuizen.”
Maar politie en justitie bleken niet geïnteresseerd in de ’oplichting’, want de winkelier kon bewijzen dat de weinige échte klachten in behandeling waren of allang terugbetaald. Hellenberg werd vrijgelaten, mét excuses.
Ophitsers
Om de hetze te stuiten, dwong advocaat Stikkelbroek via de rechter begin maart af dat de beschuldigingen van internet gehaald moesten worden door de exploitant van het gewraakte forum: 2dehands.nl B.V. Ook eiste de advocaat de namen en adressen van de ergste anonieme ophitsers, zoals ’Preferred’, ’Hepiehepie59’, ’Lalalaa’, ’Zion Wals’, ’French’, ’Mennepen’, ’Caro64’, ’Tex’, ’Em-Ha’ en ’Schuppie’.
De rechterlijke uitspraak was uniek: de website-eigenaar werd „ten volle verantwoordelijk” gehouden voor alle laster. Eindelijk werden grenzen gesteld aan de elektronische lynchpartij door internethyena’s: „Zonder enig bewijs voor oplichting is er sprake van een hetze tegen dit bedrijf.”
De rechter legde een dwangsom op van maximaal 150.000 euro als de discussie over Trendy Laarzen niet werd verwijderd én een rectificatie werd geplaatst. Oók moest de exploitant de ip-adressen bekendmaken van de modder gooiende discussieleiders, op straffe van een dwangsom van 50 mille.
Naïef als de laarzenverkoper was, dacht hij dat hiermee de kous af was. Maar zijn nachtmerrie werd juist erger. De website-exploitant was zó geschrokken van de torenhoge dwangsommen dat de stekker uit de website werd getrokken. Na zes jaar ging de website internetoplichting.nl op zwart, gekapseisd door eigen roekeloosheid.
Kokend van woede over zo veel ’onrecht’ keerde de internetmeute, beroofd van hun digitale hangplek, zich nóg harder tegen de winkeleigenaar, die uit vrees voor zijn gezinsveiligheid tweemaal verhuisde.
Huiveringwekkende dreigmail stroomde binnen: „De rechter kan jullie gelijk geven, maar ik maak jullie kapot, vuile oplichters”; „ik vermoed dat je nu zelf risico’s gaat lopen. Er zijn mensen die websites op illegale wijze uit de lucht halen…”; „bedankt dat jullie de enige plaats hebben vernietigd waar burgers elkaar waarschuwen voor oplichters!”; „ik maak er mijn missie van om iedereen te alarmeren over jullie malafide praktijken”.
„Het werd alleen maar erger: ons bedrijf werd lamgelegd met neporders. We hebben nog een mail gestuurd naar klanten, met de rechtbankvonnissen, maar niemand geloofde ons nog”, zegt winkeleigenaar Hellenberg. „Geloof me, ik heb gehuild.”
„Mobiele telefoonnummers werden gepubliceerd. Zelfs mijn bejaarde moeder wordt thuis gebeld. We krijgen telefoontjes dat knokploegen onderweg zijn. We krijgen emails dat ze ons woonadres hebben achterhaald en dat ze ’wel eventjes komen om paaseieren te zoeken’. We hebben bewakingscamera’s moeten opgehangen. Men schreef dat ze ons observeerden, alsof ze politieagenten waren. Eerst dacht ik: wat een idioten, zoiets doen ze toch niet écht?! Maar inderdaad: een uurtje nadat ik naar de kapper was geweest, las ik op internet over mijn nieuwe kapsel, hoe ik die dag gekleed ging en dat ik de hond had uitgelaten.”
Nog geen dag nadat de website internetoplichting.nl was opgeheven, gingen de discussieleiders doodleuk dóór met hun hetze op andere fora, zoals 123chatplein.nl en www.internetoplichting.tk. „Je zag alle bekende ophitsers elkaar weer hartelijk begroeten op die websites, waarna de ellende vrolijk doorging”, aldus een verbijsterde Hellenberg.
’Zelfs mijn bejaarde moeder wordt thuis gebeld’
Dat was nadrukkelijk verboden door de rechtbank Amsterdam, op straffe van een fikse dwangsom. De advocaat legde dan ook beslag op de domeinnamen tweedehands.nl en 2dehands.nl. De rechtbank Haarlem veroordeelde de website-eigenaar drie weken geleden tot 50.000 euro boete, omdat de gewraakte discussieleiders volhardden in hun haatcampagne. Ook moest 2dehands.nl voor 130.000 euro een bankgarantie geven voor aankomende claims.
De rechtbank Haarlem eist bekendmaking van de ware identiteit van de ergste hetzevoerders: ’Caro64’, ’Tex’ en ’Em-Ha’. Advocaat mr. Jaap Stikkelbroeck: „Het bedrijf had wel de ip-adressen van de bezoekers vrijgegeven, maar beschermt koste wat het kost de eigen beheerders en dus beweerde het bedrijf de ip-adressen van moderators ’Caro64’, ’Tex’ en ’Em-Ha’ niet te hebben. De voorzieningenrechter vond dat ’volstrekt onaannemelijk’.”
Komende week doet de internetondernemer aangifte bij de politie Kennemerland wegens bedreiging, stalking en smaad, gepleegd door deze oud-discussieleiders.
Verslavend
Hellenberg zucht: „Weet je wat nu zo zielig is? Toen hun website uit de lucht ging, wisten deze ’moderators’ niet meer hoe ze hun tijd moesten vullen. Ze schreven letterlijk dat ze nu tijd hadden om de was te doen en thuis te strijken. Wat een niveau!” En inderdaad: de moderators blijken verveeld rond te hangen op www.123chatplein.nl: ’Ik merk eigenlijk nu pas hoe verslavend het was, ik loop echt met m’n ziel onder mijn arm, verveel me en wil weer op boevenjacht’, schrijft ’Truvanu’, teleurgesteld dat het laarzenbedrijfje niet meer gestalkt mag worden.
En de gewraakte moderator ’Em-Ha’ reageert: ’Hey Truv, ook hier die addiction, heb m’n was en strijk helemaal op orde (was ook wel tijd ook!!!).’ Zij ondertekent nog altijd met ’moderator Internetoplichting.nl’.
Veel internetondernemers zijn laaiend enthousiast dat de macht is gebroken van jakhalzenfora. „Ik heb berichten gekregen van zes collega-ondernemers, die door dergelijke websites werden gechanteerd tot betalingsregelingen, anders zouden ze stuk worden geschreven”, vertelt Hellenberg op het advocatenkantoor.
E-mail van collega-ondernemers bevestigen dit: „Geweldig wat jullie doen. Deze clubs misbruiken hun websites als dwangmiddel.” Of deze: „Gefeliciteerd met uw overwinning op de grootste klotewebsite die er bestaat. Wij hadden er ook bijzonder veel last van; als men wat kocht en ze konden het niet betalen, was je opeens een oplichter, en kreeg je een dagvaarding of incassobureau. Al die mensen die klakkeloos over je schrijven, terwijl ze nergens van weten; een plaag.” En deze: „Namens iedereen die ook op deze wijze onnodig gedupeerd wordt, bedankt voor jullie heldhaftige stap.” En: „Super dat jullie dit voor de rechter hebben gegooid. Ik heb het nooit gedurfd.” Of: „Ik ben ontzettend blij met jullie vonnis. Ik heb soortgelijke ervaringen met dit forum: nooit zo’n waardeloos zooitje bij elkaar gezien.”
quote:’Zelfs mijn bejaarde moeder wordt thuis gebeld’
Dat was nadrukkelijk verboden door de rechtbank Amsterdam, op straffe van een fikse dwangsom.
Jij vuige lynchende internetjakhals!quote:Op zaterdag 23 mei 2009 10:16 schreef French het volgende:
Jammer dat er geen research gedaan is naar de aard van de vele klachten op internet. Zowel niet door de rechter als door de telegraaf. Ze moesten namelijk eens weten dan sommige mensen (ook die in dit artikel genoemd worden) al meer dan een half jaar wachten.... Slimme zet van TL, dit artikel...
Mensen die dreigmailtjes versturen etc., zijn ook gestoord. Maar het gros wacht gewoon ontzettend lang!
Ik denk dat je het anders moet lezen:quote:Op zaterdag 23 mei 2009 12:37 schreef r_one het volgende:
[..]
![]()
Dát heb ik niet uit het vonnis kunnen halen; lang leve de geletterdheid van de Telegraaf
Dat andere tekstje is waarschijnlijk gewoon ergens neergezet als blikvanger ofzo.quote:Nog geen dag nadat de website internetoplichting.nl was opgeheven, gingen de discussieleiders doodleuk dóór met hun hetze op andere fora, zoals 123chatplein.nl en www.internetoplichting.tk. „Je zag alle bekende ophitsers elkaar weer hartelijk begroeten op die websites, waarna de ellende vrolijk doorging”, aldus een verbijsterde Hellenberg.
Dat was nadrukkelijk verboden door de rechtbank Amsterdam, op straffe van een fikse dwangsom.
Ik heb vanmorgen op een van die hyves gelezen dat er van de 30 mensen daar die nog geld of schoenen tegoed hadden, welgeteld een klant haar geld terug had. Van de overige 29 waren er verschillende die een mail hadden gehad dat ze door hun uitlatingen op internet over trendylaarzen.nl op een zwarte lijst waren gekomen en waarbij TL met zoveel woorden had gezegd dat zij naar hun geld en hun bestelde producten konden fluiten. Dat geld werd gezien als genoegdoening voor de laster o.i.d.quote:Op zaterdag 23 mei 2009 17:56 schreef THEFXR het volgende:
Oftewel TL is het slachtoffer? maar geld terug storten, ho maar!
Het is erg simpel. als TL gewoon normaal was omgegaan met hun klanten, dan waren die dingen allemaal nooit gebeurt. Andere webshops annuleren de bestelling en je krijgt je geld binnen 2 a 4 weken terug. Maar TL is zogenaamd platzak, maar heeft wel geld om een of andere louche bureau in te huren voor meer dan 500 euro per klant.
Nu weer ontopic, zijn er werkelijk mensen die geld terug hebben gekregen na de kassa uitzending? of was dat nog maar eens een valse belofte/leugen?
Dus dan ineens gaat TL eigen rechter spelen? de losers, dat is dus echt oplichting, moedwillig de mensen hun geld niet terug geven,nadat in kassa duidelijk is geworden dat het wel moet volgens de consumentenwet!quote:Op zaterdag 23 mei 2009 18:30 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Van de overige 29 waren er verschillende die een mail hadden gehad dat ze door hun uitlatingen op internet over trendylaarzen.nl op een zwarte lijst waren gekomen en waarbij TL met zoveel woorden had gezegd dat zij naar hun geld en hun bestelde producten konden fluiten. Dat geld werd gezien als genoegdoening voor de laster o.i.d.
Je slaat de spijker op z'n kop. Er zijn inmiddelscollectief mensen bezig met gerechtelijke stappen, maar omdat mijn bedrag zo klein is (22,50) is dat de investering (+/- 150,- p.p.) niet waard. Ik heb gelukkig alle correspondentie bewaard en aangifte gedaan, mochten ze nog wat tegn mij willen beginnen.quote:Op zaterdag 23 mei 2009 18:30 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Ik heb vanmorgen op een van die hyves gelezen dat er van de 30 mensen daar die nog geld of schoenen tegoed hadden, welgeteld een klant haar geld terug had. Van de overige 29 waren er verschillende die een mail hadden gehad dat ze door hun uitlatingen op internet over trendylaarzen.nl op een zwarte lijst waren gekomen en waarbij TL met zoveel woorden had gezegd dat zij naar hun geld en hun bestelde producten konden fluiten. Dat geld werd gezien als genoegdoening voor de laster o.i.d.
Geen idee wat er waar van is maar als dit echt zo is dan hoop ik dat die mensen al hun correspondentie bewaren, aangifte gedaan hebben en civielrechtelijke stappen ondernemen tegen dit bedrijf.
De slachtofferrol die ze aannemen in de Telegraaf lijkt me inderdaad zwaar misplaatst maar na enige ervaring op verschillende fora op het internet lijkt het me toch ook niet erg onwaarschijnlijk dat zij en hun familie inderdaad bedreigd of gestalkt zijn. Er lopen genoeg gekken rond wat dat betreft.quote:Op zaterdag 23 mei 2009 19:17 schreef French het volgende:
[..]
Je slaat de spijker op z'n kop. Er zijn inmiddelscollectief mensen bezig met gerechtelijke stappen, maar omdat mijn bedrag zo klein is (22,50) is dat de investering (+/- 150,- p.p.) niet waard. Ik heb gelukkig alle correspondentie bewaard en aangifte gedaan, mochten ze nog wat tegn mij willen beginnen.
En stel dat het allemaal waar is wat hij zegt, dat hij zijn huis uit moest vanwege bedreigingen (toevallig een dikke villa), camarabewaking heeft moeten aanleggen (zat al in de villa toen ze deze betreedden), daarna weer heeft moeten verhuizen vanwege de bedreigingen (nee, ze konden de huur niet meer betalen aldus de research van Kassa), alles over hem stond op internet, zelfs wanneer hij naar de kapper was geweest (shit! welk forum heb ik gemist?! Nooit iets gelezen over kappersbezoeken en kleren van meneer Hellenberg!). DAN NOG! Ik heb 7 mnd na dato nog steeds niet helemaal gekregen wat ik besteld had, en vele met mij. Zeker geen hetze om hun bedrijf ten gronde te richten, ik heb wel iets beters te doen!
Lees wel in dit verhaal dat ze gaan proberen de moderators van IO voor de rechter te slepen (hij gaat volgende week aangifte doen van smaad en laster oid). Dat zal nog wat worden vrees ik...
ik kwootte de quote van Mylenequote:Op zaterdag 23 mei 2009 18:10 schreef Light het volgende:
[..]
Ik denk dat je het anders moet lezen:
[..]
Dat andere tekstje is waarschijnlijk gewoon ergens neergezet als blikvanger ofzo.
Ja maar jij kwootte selectief en liet daarbij zomaar een regel weg, gij oplichtertquote:
Die regel hoorde daar ook helemaal niet te staan. Kijk hier maar, plaatje van het bericht zoals het in de krant staat.quote:Op zaterdag 23 mei 2009 20:55 schreef r_one het volgende:
[..]
Ja maar jij kwootte selectief en liet daarbij zomaar een regel weg, gij oplichtert
Ik gooi het niet voor niets als linkje neerquote:
Ik denk dat French het cynisch bedoeldequote:Op zaterdag 23 mei 2009 21:35 schreef Light het volgende:
Ik gooi het niet voor niets als linkje neerEn het hele artikel is gewoon een volledige pagina, dus nog groter.
Ik heb geen zin om te registreren, en zonder registreren krijg ik het niet groter.quote:Op zaterdag 23 mei 2009 21:38 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik denk dat French het cynisch bedoelde![]()
Postzegelformaat![]()
Nou em.. misschien naar de Telegraaf gemailed ofzo?quote:Op zaterdag 23 mei 2009 21:50 schreef French het volgende:
Nee, ik bedoelde het niet cynisch. Ik had het artikel wel als platte tekst gelezen, maar zo in het krantenperspectief is het toch een stuk imposanter! Mijn god, hoe krijgt die gast dat nou weer voor elkaar?!
Graag even verklaring?quote:Op zondag 24 mei 2009 23:24 schreef quirina het volgende:
Ik denk het wel. Ze gaven adressen door en ze waren de boel bewust aan het opruien en deden niets aan reacties van de andere forummers.
Zeker omdat het ze geld gaat kosten en geen zekerheid hebben of ze dat geld ook terug gaan zien.quote:Op maandag 25 mei 2009 13:24 schreef French het volgende:
Daar is iemand mee bezig (heb ik via hyves vernomen), maar het is moeilijk om medestanders te vinden.
http://www.telegraaf.nl/b(...)_voor_rechter__.htmlquote:nternetoorlog om laarzensite voor rechter
door Bart Mos
AMSTERDAM - "De tot voor kort populaire webwinkel Trendylaarzen.nl maakt zich schuldig aan oplichting. De eigenaren doen zich ten onrechte voor als startende ondernemers die het slachtoffer zijn van een hetze op internet." Dit beweert de advocaat van internetbedrijf TTY, eigenaar van websites zoals 2dehands.nl en internetoplichting.nl, dat maandag door Trendylaarzen.nl voor de rechter werd gesleept.
Al maandenlang woedt er een oorlog op internet tussen een aantal klachtenwebsites (internetoplichting.nl, kassa.nl, 123chatplein.nl) en de firma Trendylaarzen.nl. Op de internetfora werden diverse privégegevens van de eigenaren van de onderneming gepubliceerd, omdat zij klanten zouden hebben opgelicht. Ook werden er bedreigingen aan hun adres geuit. Ondanks twee rechterlijke verboden blijft de hetze op internet voortduren. Trendylaarzen.nl ging vorig jaar zomer als een raket van start. Binnen enkele maanden wist de webwinkel vele duizenden 'Uggs-laarzen' aan vrouwen in heel Nederland te slijten. De winkel werd vooral populair omdat het schoeisel rechtstreeks uit Amerika importeerde en zo met fikse kortingen kon aanbieden.
Kapotgemaakt
Inmiddels staat het bedrijf van ondernemer Michel Hellenberg uit Velserbroek op het randje van faillissement. Kapotgemaakt door enkele agressieve internetfora, die het op hem en zijn vrouw gemunt hebben sinds er klad kwam in de levering van laarzen. Hellenberg zegt zélf slachtoffer te zijn van oplichting door het Amerikaanse bedrijfje fromus2eu.com, dat de bewuste laarzen niet meer levert. Maar daar wil niemand nog van weten.
"Het lijkt alsof de remmen sinds de rechterlijke uitspraken volledig los zijn gegaan. De familie Hellenberg wordt door deelnemers van de internetfora letterlijk tot op straat gevolgd. Zakenpartners worden aangezet te breken met Trendylaarzen.nl, het hele bedrijf wordt platgelegd", klaagt raadsman Jaap Stikkelbroek. Maar volgens de advocaat van TTY zijn het allemaal krokodillentranen die Hellenberg laat lopen. "Deze ondernemer heeft al jarenlang een spoor van schulden en schuldeisers achter zich aan. Hun laarzen werden ver onder de kostprijs verkocht maar niet geleverd, waardoor er sprake was van een klassiek piramidespel", weet Wanda van Kerkvoorden. De rechtbank doet uitspraak op 2 juli.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |