Het enige nadeel hieraan is dat de scrollsnelheid flink daalt.quote:property noPartialBackingStoreCopies false
Meest gevraagde Pluginsquote:Op zaterdag 28 mei 2005 00:29 schreef Falco het volgende:
Mijn guide om keer in een heule hoop stappen een stad uiteindelijk winstgevend te laten worden:
- Begin met de goedkoopste elektriciteitscentrale: de kolencentrale. Deze wordt aan de rand van de map geplaatst, zodat bijna de helft van de vervuiling niet in jouw stad zit.
- Bouw daarom een industriewijk met de dense industrie het dichtst in de buurt van de kolencentrale. Het is dan meestal mijn bedoeling dat de industriewijk zich langs de rand gaat ontwikkelen.
- Vaak gooi ik ook een treinlijn met ene paar stations recht er door heen en ook een stuk of 4 a 5 busstops her en der verspreid.
- Overigens houd ik naast de kolencentrale een redelijk groot vlak open voor de landfill en de zogenaamde 'vervelende dingen' later.
- Vervolgens maak ik de residential areas (medium en high), die vaak aan het water liggen en redelijk dicht in de buurt van industrie zitten. In die residential zones zet ik twee waterpompen (bij het water natuurlijk) neer dan.
- Ook in dit gebied gooi ik ook wat busstops hier neer en trek ik de treinlijn door de woonwijk met 2 stations ofzo. Voor de gein wil ik de treinlijn dan soms wel eens splitsen in twee richtingen.
- Middenin de residential zone zet ik dan een hospitaal en een school neer. Deze krijgen in het begin van 20% van de funding. Ze gaan maar zeuren als ze meer nodig hebben ;'). Verder krijgen de sims wat vertier natuurlijk met parken en skaterinks en dat soort dingen.
- Ik cre�er vaak op de een of andere manier toch wel een plek (of het is wat zijdelings) tussen industrie en residential, waar dan de commercial zone (high, medium en light) begint. Deze houd ik redelijk klein, omdat de vraag in het begin toch niet groot is.
- Verder gooi ik in de 'beginstad' een Fire Departement en Politiestation neer die zo centraal mogelijk liggen en dus alle zones bestrijken. Eventueel gaat hier de funding omlaag en dan wel naar ongeveer 50%.
- Dan leg ik waterpijplijnen zo economisch mogelijk neer, namelijk via een raster. Er is een grote lijn die als het ware verticaal gaat lopen over de hele map. En die heeft dan horizontale ribben die telkens 14 tiles uit elkaar zitten. Hierdoor krijgt net elk gedeelte van de stad genoeg water en is het aantal pijplijnen tot een minimum gereduceerd. Die krengen zijn namelijk vrij prijzig en ook in onderhoud geloof ik. Met zo'n raster hoef je ook niet zo lang na te denken over dat trekken van die vervelende waterpijpleidingen.
- Meestal heb ik op dit punt ongeveer 25% van mijn oorspronkelijke budget over. Ik laat de stad dan lopen en na een jaar of twee zit ie redelijk vol en heb je nog minder geld over. Die nare mevrouw die over je financien gaat, loopt flink te zeuren en uiteindelijk biedt ze je dan een toxic waste dump, armybase, missile dinges en een of andere gevangenis aan. Die zogenaamd 'vervelende dingen' stop je weg in die hoek naast de kolencentrale, zodat men in je stad er zo min mogelijk last van heeft. Meestal ga je dan breakeven draaien.
- Verder kan je in RH ook snel een casino krijgen, die $ 300,- oplevert, ook niet gek.
- Ik ga trouwens toch (als het moet) redelijk grote leningen aan en die gebruik ik dan zoveel mogelijk om extra zones te maken.
- Als het goed is, moet je stad dan uiteindelijk toch redelijk gaan lopen en stroomt het geld met bakken binnen.
Zonder enige custom content wordt de game vrij snel eentonigquote:Op vrijdag 20 februari 2009 19:19 schreef Yi-Long het volgende:
TVP. Wil binnenkort de PC formateren en deze er opnieuw opzettenBriljante game, en wil dit keer eindelijk eens meteen vanaf het begin met extra spul aan de gang
Yeah, wanneer je het eenmaal doorhebt, heb je al redelijk snel een goedlopende stad zonder grote problemen staan.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 19:31 schreef Verlengmijnsnoer het volgende:
[..]
Zonder enige custom content wordt de game vrij snel eentonig
Dat wil ik ook wel eens doen, maar het probleem is dat ik er meestal denk veel tijd ga in te steken, en na half uur spelen ben ik het spel al beu. Soms al tijdens de installatie, dus ik begin er niet meer aanquote:Op vrijdag 20 februari 2009 19:19 schreef Yi-Long het volgende:
TVP. Wil binnenkort de PC formateren en deze er opnieuw opzettenBriljante game, en wil dit keer eindelijk eens meteen vanaf het begin met extra spul aan de gang
Inderdaad.. dat heb ik ook meestal met spellen. En dan ben ik het zat, en dan gooi ik het weer van mijn computer af.. en dan een paar dagen later heb ik weer zin om te spelen, maar dan is het al geuninstalleerdquote:Op vrijdag 20 februari 2009 21:24 schreef Jump het volgende:
[..]
Dat wil ik ook wel eens doen, maar het probleem is dat ik er meestal denk veel tijd ga in te steken, en na half uur spelen ben ik het spel al beu. Soms al tijdens de installatie, dus ik begin er niet meer aan
Genoeg building etc van te vinden als je wat cityjournals @ simtropolis.com afgaat, heb er zelf ook een gehad, niet in Aziatische stijl dan..quote:Op vrijdag 20 februari 2009 21:17 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Yeah, wanneer je het eenmaal doorhebt, heb je al redelijk snel een goedlopende stad zonder grote problemen staan.
Ik zou graag aziatische steden willen bouwen, dus japanse wegen, parken en gebouwen etc etc...
Ik ben nu weer een weekje bezig met alleen de NAM en alles gaat er idd wel een beetje hetzelfde uitzien. Na een paar steden heb je alle variaties wel gehad.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 19:31 schreef Verlengmijnsnoer het volgende:
[..]
Zonder enige custom content wordt de game vrij snel eentonig
Je kan bijvoorbeeld andere soort steden maken dan normaal. Als je normaal een stad maakt vol met wolkenkrabbers, kan je voor wat kleinschaligers gaan. Ook je kan voor een groen Utopia gaan of een bergdorp. Voor het laatste is de Mountain Theme Pack van Pegasus wel handig.quote:Op maandag 23 februari 2009 08:55 schreef VeerMans het volgende:
[..]
Ik ben nu weer een weekje bezig met alleen de NAM en alles gaat er idd wel een beetje hetzelfde uitzien. Na een paar steden heb je alle variaties wel gehad.
Wat zijn aanraders om erbij te doen?
quote:Op donderdag 26 februari 2009 15:14 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Je kan bijvoorbeeld andere soort steden maken dan normaal. Als je normaal een stad maakt vol met wolkenkrabbers, kan je voor wat kleinschaligers gaan. Ook je kan voor een groen Utopia gaan of een bergdorp. Voor het laatste is de Mountain Theme Pack van Pegasus wel handig.
Geen idee wat je bedoelt.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 14:15 schreef Fokkedop het volgende:
Hallo,
net begonnen met sc4 ook + rush hour. Toch maar ff besteld bij bol.com (15 euro's)
Nu al verslavend, maar heb toch wel wat vragen die ik niet 1,2,3 zelf kan beantwoorden...
Is er een hotkey voor de bulldozer en de vraagteken? (in sc3k was dat ctrl ena alt)
Ja, kan. Hou CTRL ingedrukt. Ook kan je met SHIFT en ALT spelen voor variaties.quote:Kan ik automatisch wegen en wijken maken uitzetten? Als je een stadgebied toewijst, komt ie automatisch met wegen eraan, waardoor alles zo vierkanterig amerikaans de stad wordt opgesteld. Dit gaat ten koste van de creativiteit en vrijheid. Is daar misschien een mod voor?
ja, is er. Kan je downloaden van de SC4-website (al heb ik het idee dat veel bugs niet verholpen zijn).quote:Is er een patch voor rush hour. Ik vind hem soms wat buggy...
Er is enorm veel custom content voor Hong Kong op de STEX.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 21:17 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Yeah, wanneer je het eenmaal doorhebt, heb je al redelijk snel een goedlopende stad zonder grote problemen staan.
Ik zou graag aziatische steden willen bouwen, dus japanse wegen, parken en gebouwen etc etc...
Thanks!!quote:Op zaterdag 7 maart 2009 14:39 schreef Athlon_2o0o het volgende:
[..]
Geen idee wat je bedoelt.
[..]
Ja, kan. Hou CTRL ingedrukt. Ook kan je met SHIFT en ALT spelen voor variaties.
[..]
ja, is er. Kan je downloaden van de SC4-website (al heb ik het idee dat veel bugs niet verholpen zijn).
http://simcity.ea.com/update/index_update.php
Ah, misschien dat iemand anders dat weetquote:Op zaterdag 7 maart 2009 15:04 schreef Fokkedop het volgende:
[..]
Thanks!!
Met die hotkey bedoel ik een toets waarbij je meteen iets kan slopen in je stad. In simcity 3000 was het de alt-toets die je moest indrukken, en dan kon je iets verwijderen..
Als je op B drukt krijg je de bulldozer.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 15:04 schreef Fokkedop het volgende:
[..]
Thanks!!
Met die hotkey bedoel ik een toets waarbij je meteen iets kan slopen in je stad. In simcity 3000 was het de alt-toets die je moest indrukken, en dan kon je iets verwijderen..
Thanks, dacht dat ik alle knopjes al een keer ingedrukt had, maar hey, de B van bulldozer, ....quote:Op zaterdag 7 maart 2009 19:31 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Als je op B drukt krijg je de bulldozer.
De meeste plugins hebben weer dependencies nodig. Lees daarom altijd de readme file die erbij zit. Zoek ook eens naar cleanitol. Kan een handig programma voor je zijn als je met meerdere plugins gaat werken.quote:Op maandag 9 maart 2009 17:16 schreef Fokkedop het volgende:
[..]
Thanks, dacht dat ik alle knopjes al een keer ingedrukt had, maar hey, de B van bulldozer, ....![]()
Meteen maar nog een vraag.. ik probeer wat plugins te installeren. Hij installeert het in documenten/simcity4/plgins/[mapnaam]/[bestanden]
Daarin zitten dat files. ik dacht, nou het is gelukt, maar ik zie niks terug in het spel. Wat moet ik met die dat files op die locatie? Hoe werken die plugins? kan niet zo snel het antwoord vinden, ook niet in de OP..
B voor bulldozer (maar dat was al gezegd), / voor vraagteken (of Shift+/, dat weet ik niet uit m'n hoofd meer).quote:Op zaterdag 7 maart 2009 14:15 schreef Fokkedop het volgende:
Is er een hotkey voor de bulldozer en de vraagteken? (in sc3k was dat ctrl ena alt)
Yeps, hoge zones ga ik ook gebruiken. Heel misschien een wijkje ergens waar het gelimiteerd wordt tot de laagste (voor de villa's).quote:Op vrijdag 13 maart 2009 10:46 schreef JoeThePlumber het volgende:
Ik gebruik alleen maar hoge zones...
Tax weinig gebruiken, tenzij je iets niet goed heb gedaan en daardoor veel inwoners/commercie verliest..
Goede wegen mee beginnen (uitgaven wegen op 100 procent, altijd!), niet achteraf! met later meer geld in ov investeren...
![]()
Industry kan je later op 15 zetten (NIET IN BEGIN!), werkt erg goed! Let wel, investeer dan ook goed in scholen, universiteit!quote:Op vrijdag 13 maart 2009 11:00 schreef Draz het volgende:
[..]
Yeps, hoge zones ga ik ook gebruiken. Heel misschien een wijkje ergens waar het gelimiteerd wordt tot de laagste (voor de villa's).
Taxes heb ik in m'n huidige stad op R:9,8,7 staan bv. Alleen dirty industry is hoger dan 9. En winst maak ik wel.
De wegen zijn het grootste probleem van m'n huidige stad, en ik heb meer zin om een nieuwe te beginnen met een goed plan, dan de huidige deels plat te leggen om voor betere doorstroming van het verkeer te zorgen.
Bedankt voor de goede tipquote:Op vrijdag 13 maart 2009 11:05 schreef JoeThePlumber het volgende:
[..]
Industry kan je later op 15 zetten (NIET IN BEGIN!), werkt erg goed! Let wel, investeer dan ook goed in scholen, universiteit!
Zinloos, gebruik in begin maar een klein basisschool, maar pas later normaal basisschool! ja, hoor je ergernis, maar dat kost veel geld!quote:Op vrijdag 13 maart 2009 11:23 schreef Draz het volgende:
[..]
Bedankt voor de goede tip
Farms willen ze erg veel in het begin, maar dat upgrade vanzelf. Scholen e.d. doe ik altijd al zodat alle woonwijken bedekt worden door elke leer-level. Sowieso vind ik dat de sleutel tot grotere en duurdere gebouwen.
Dat doe ik ookquote:Op vrijdag 13 maart 2009 12:21 schreef JoeThePlumber het volgende:
[..]
Zinloos, gebruik in begin maar een klein basisschool, maar pas later normaal basisschool! ja, hoor je ergernis, maar dat kost veel geld!
quote:Op vrijdag 13 maart 2009 12:51 schreef Draz het volgende:
[..]
Dat doe ik ook
Hetzelfde met de High School(s)
Ergenis is het niet echt, gewoon even rekening houden met een groter gebouw in de toekomst, en je bent er klaar voor.
In het begin kan je makkelijk medium gebruiken. Is goedkoper dan high en op medium kunnen er ook flats komen. Het zijn weliswaar niet de allergrootste flats die je op medium krijgt, maar ruim voldoende. Helemaal in het begin. En later kan je ze altijd nog overzonen.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 10:46 schreef JoeThePlumber het volgende:
Ik gebruik alleen maar hoge zones...
Tax weinig gebruiken, tenzij je iets niet goed heb gedaan en daardoor veel inwoners/commercie verliest..
Goede wegen mee beginnen (uitgaven wegen op 100 procent, altijd!), niet achteraf! met later meer geld in ov investeren...
![]()
Te hoge belasting?quote:Op vrijdag 13 maart 2009 19:32 schreef Fokkedop het volgende:
Er is helemaal geen vraag in mijn gebied terwijl ik alleen maar complimenten te horen krijg...
Wat kan het dan zijn? Net begonnen stadje met 1000 inwoners..alles is aanwezig, politie, school, ziekenhuis, werk, ....
Mijn ervaring is dat als je geen buursteden hebt de boel een tijdje blijft hangen. Bouw voldoende industrie/commercie en dan ineens boem, gaat alles als een zonnetje.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 19:32 schreef Fokkedop het volgende:
Er is helemaal geen vraag in mijn gebied terwijl ik alleen maar complimenten te horen krijg...
Wat kan het dan zijn? Net begonnen stadje met 1000 inwoners..alles is aanwezig, politie, school, ziekenhuis, werk, ....
Niet alles wordt high-wealth, je hebt uit alle klassen inwoners nodig. Dus dat moet wel in evenwicht zijn.quote:Op maandag 16 maart 2009 09:32 schreef Draz het volgende:
Nou, ik heb in het weekend dus een nieuwe stad gemaakt. Het staat nu net over de 150.000 inwoners, en het gaat prima, op een paar kleine dingen na:
Toch nog (naar mijn mening) teveel gebouwen die downranken doordat ze geen werk hebben. Soms haal ik een R-gebouw neer om er C-zone van te maken voor extra werk.
Transport is goed geregeld, maar toch is er nog hoge commute-time hier en daar.
Zijn de bovenstaande dingen onvermijdelijk? Daar lijkt het namelijk wel op...
Deze nieuwe stad ligt naast m'n oude, en ik heb nog een kleine stad met verbinding naar deze 2 gemaakt.
Toch blijven de meeste gebouwen in de Medium wealth steken. Is dit een kwestie van tijd dat ze vervangen worden? Ik heb alleen maar Manufacturing en High-Tech Industry, en de laatste blijven ze maar willen.
Taxes voor de hoogste wealth staan het laagst natuurlijk.
Niet nodig gehad, nu 250.000 inwonersquote:Op maandag 16 maart 2009 09:53 schreef VeerMans het volgende:
[..]
Niet alles wordt high-wealth, je hebt uit alle klassen inwoners nodig. Dus dat moet wel in evenwicht zijn.
Hmmm is natuurlijk moeilijk te voorspellen, industrie klinkt goed! maar commercie klinkt niet lekker! ben benieuwd naar je screenshots...quote:Op maandag 16 maart 2009 11:52 schreef Draz het volgende:
Vliegveld heb ik, grootste mogelijk
Commercie is bijna geen vraag (meer) naar, en de belasting ervoor staat tussen de 6-7%.
Industrie wel, en dan High-Tech, dus dat moet ik maar meer gaan bouwen, ook al staat er al een enorm gebied... allemaal laagbouw he. Alleen de reistijd is een stuk hoger hiernaar toe... en dat met een snelweg, metro, trein en bussen (en tolpoorten!), daar kan ik gewoon weinig in verbeteren volgens mij.
Onderwijs is best mogelijk, en health ook. Parken of bloemparken/speeltuinen staan bijna in elke wijk, plaza's bij commercie.
Als ik eraan denk, zal ik wat screenshots maken vanavond.
Er is geen oneindige vraag naar R-$$$quote:Op maandag 16 maart 2009 11:26 schreef JoeThePlumber het volgende:
[..]
Niet nodig gehad, nu 250.000 inwoners![]()
Zorg voor werk, dus industrie en commercie. Een vliegveld wil best helpen...
let wel op onderwijs en parken hier en daar!..
Wel een id! zal vanavond ook was shots plaatsen!...quote:Op maandag 16 maart 2009 12:50 schreef VeerMans het volgende:
[..]
Er is geen oneindige vraag naar R-$$$
Als je er daar genoeg van hebt is gewoon de vraag ernaar weg en dan bouwen ze bij mij echt R-$$
Ziet er goed ontwikkeld uit. Maar begraafplaats midden in de stad? Gun de doden wat rust, zet hem aan de rand joh.. Ik zou ook niet ernaast willen wonen. Maar ja, das bijzaak.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 09:19 schreef Draz het volgende:
Ik heb vanochtend nog even snel 3 shots gemaakt, allemaal nachtshots, en niet echt ingezoomed, maar ik had haast
Industrie + vliegveld:
http://tinyurl.com/dfenbu
Centrum:
http://tinyurl.com/cgx7ng
Iets ingezoomed op mooiste stuk (vind ik):
http://tinyurl.com/cwhyft
Haha, niet echt vooruitgedacht bij die inderdaad. Andere 2 liggen wel dichtbij het water en de rand van de stad. Maar als ik nadenk over echte steden, ligt er vaak wel een begraafplaats ergens in het centrum hoorquote:Op dinsdag 17 maart 2009 12:58 schreef Fokkedop het volgende:
[..]
Ziet er goed ontwikkeld uit. Maar begraafplaats midden in de stad? Gun de doden wat rust, zet hem aan de rand joh.. Ik zou ook niet ernaast willen wonen. Maar ja, das bijzaak.
Heb zelf de vliegveld wat verderweg gezet en de industrie, dan hebben de inwoners wat minder last van...maar moet zeggen, ziet er goed uitquote:Op dinsdag 17 maart 2009 09:19 schreef Draz het volgende:
Ik heb vanochtend nog even snel 3 shots gemaakt, allemaal nachtshots, en niet echt ingezoomed, maar ik had haast
Industrie + vliegveld:
http://tinyurl.com/dfenbu
Centrum:
http://tinyurl.com/cgx7ng
Iets ingezoomed op mooiste stuk (vind ik):
http://tinyurl.com/cwhyft
Thanksquote:Op woensdag 18 maart 2009 03:09 schreef JoeThePlumber het volgende:
[..]
Heb zelf de vliegveld wat verderweg gezet en de industrie, dan hebben de inwoners wat minder last van...maar moet zeggen, ziet er goed uit
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |