abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 9 maart 2009 @ 17:26:13 #26
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_66866079
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 14:15 schreef Fokkedop het volgende:

Is er een hotkey voor de bulldozer en de vraagteken? (in sc3k was dat ctrl ena alt)
B voor bulldozer (maar dat was al gezegd), / voor vraagteken (of Shift+/, dat weet ik niet uit m'n hoofd meer).
Ook altijd handig: R voor Road, Q, W of E voor Low, Medium respectievelijk High Density woningen, A, S of D voor commercial en Z, X of C voor industrial. Lijkt heel ingewikkeld, maar het is gewoon een blokje van 3x3 toetsen links op je toetsenbord.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 10:41:49 #27
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_67000762
Ik heb het spel ook maar weer eens geïnstalleerd!
Zo'n 3 jaar geleden heb ik het eens gespeeld, maar toen crashte het zo af en toe zonder reden. Echter, nu lijkt het goed te gaan en heb ik m'n eerste stad op zo'n 40.000 inwoners. Rating is wel hoog, education is hoog, health is hoog, crime is laag, etcetera.

Maar ik heb de neiging om deze achter me te laten en opnieuw te beginnen met de volgende dingen anders, wat tot nu toe 'fout' ging:

• Transport. M'n huidige stad heeft maar weinig boulevards, wel één "ring" om de stad heen, en veel roads+streets. Hierdoor was de reistijd voor veel sims te hoog, en was er snel wat werkloosheid. Straten waren snel overvol. Een metro hielp iets, en bussen ook, maar het is eigenlijk al te laat. Met het bouwen van de stad heb ik te weinig rekening gehouden met de toekomstige drukte.
    Ik denk aan boulevards als hoofdroutes door de stad, een trein plus stationen, éénrichtingswegen naast elkaar (als soort kleine boulevards) met zo'n verhoogde metro tussendoor als side-routes, roads in commercial+industry gebieden en streets in de rest van woonwijken. Rekening houdend met het plaatsen van toekomstige bushaltes en metrostationen.
  • Upgrading van zones. Ik las pas later op internet dat zones ge-upgrade kunnen worden door er simpelweg een betere zone overheen te leggen. Dit had een positief effect, maar ik begon er wat te laat mee.
  • Industry. Ik had heel veel farms. Te veel. Betere ligging van industrie is wel benodigd voor een betere stad.
  • Traffic noise is hoog. Alles staat dicht op elkaar. Elk vakje is volgebouwd. Dit wil ik toch beter maken, vooral in de woonwijken, door meer parken en gras+bomen te plaatsen. Een betere scheiding van grote wegen en duidelijke woonwijken zal dit ook beter maken denk ik. Meer bomen, vooral tussen grote wegen en huizen. Dit hangt samen met een beter transportsysteem.
  • Taxes. Ik begon met veel te hoge taxes om het verlies te verminderen. Hierdoor bleef de ontwikkelingen van m'n stad steken, al maakte ik wel minimaal winst. Pas later ontdekte ik dat hoge kwaliteit gebouwen minder tax moeten betalen, om zo te stimuleren dat ze gebouwd worden. Uiteindelijk heeft je balans hetzelfde resultaat. M'n stad staat nu op ongeveer 22k inkomsten en 20k uitgaven per maand.

M'n huidige stad heeft veel downranked gebouwen, al staan er wel al de nodige hoge gebouwen (al richting wolkenkrabbers, rond de 20-25 verdiepingen hoog).

Dat kan dus beter!

Hebben jullie nog meer tips?
  • Woonachtig in: Rødovre - København - Danmark
    pi_67000937
    Ik gebruik alleen maar hoge zones...

Tax weinig gebruiken, tenzij je iets niet goed heb gedaan en daardoor veel inwoners/commercie verliest..

Goede wegen mee beginnen (uitgaven wegen op 100 procent, altijd!), niet achteraf! met later meer geld in ov investeren...

[ Bericht 42% gewijzigd door JoeThePlumber op 13-03-2009 10:53:50 ]
      vrijdag 13 maart 2009 @ 11:00:37 #29
    26193 Draz
    Mortui / Salena
    pi_67001391
    quote:
    Op vrijdag 13 maart 2009 10:46 schreef JoeThePlumber het volgende:

Tax weinig gebruiken, tenzij je iets niet goed heb gedaan en daardoor veel inwoners/commercie verliest..

Goede wegen mee beginnen (uitgaven wegen op 100 procent, altijd!), niet achteraf! met later meer geld in ov investeren...

Yeps, hoge zones ga ik ook gebruiken. Heel misschien een wijkje ergens waar het gelimiteerd wordt tot de laagste (voor de villa's).

Taxes heb ik in m'n huidige stad op R:9,8,7 staan bv. Alleen dirty industry is hoger dan 9. En winst maak ik wel.

De wegen zijn het grootste probleem van m'n huidige stad, en ik heb meer zin om een nieuwe te beginnen met een goed plan, dan de huidige deels plat te leggen om voor betere doorstroming van het verkeer te zorgen.
    Woonachtig in: Rødovre - København - Danmark
    pi_67001553
    quote:
    Op vrijdag 13 maart 2009 11:00 schreef Draz het volgende:

[..]

Yeps, hoge zones ga ik ook gebruiken. Heel misschien een wijkje ergens waar het gelimiteerd wordt tot de laagste (voor de villa's).

Taxes heb ik in m'n huidige stad op R:9,8,7 staan bv. Alleen dirty industry is hoger dan 9. En winst maak ik wel.

De wegen zijn het grootste probleem van m'n huidige stad, en ik heb meer zin om een nieuwe te beginnen met een goed plan, dan de huidige deels plat te leggen om voor betere doorstroming van het verkeer te zorgen.
    Industry kan je later op 15 zetten (NIET IN BEGIN!), werkt erg goed! Let wel, investeer dan ook goed in scholen, universiteit!
      vrijdag 13 maart 2009 @ 11:23:41 #31
    26193 Draz
    Mortui / Salena
    pi_67002231
    quote:
    Op vrijdag 13 maart 2009 11:05 schreef JoeThePlumber het volgende:

[..]

Industry kan je later op 15 zetten (NIET IN BEGIN!), werkt erg goed! Let wel, investeer dan ook goed in scholen, universiteit!
    Bedankt voor de goede tip

Farms willen ze erg veel in het begin, maar dat upgrade vanzelf. Scholen e.d. doe ik altijd al zodat alle woonwijken bedekt worden door elke leer-level. Sowieso vind ik dat de sleutel tot grotere en duurdere gebouwen.
    pi_67004308
    quote:
    Op vrijdag 13 maart 2009 11:23 schreef Draz het volgende:

[..]

Bedankt voor de goede tip

Farms willen ze erg veel in het begin, maar dat upgrade vanzelf. Scholen e.d. doe ik altijd al zodat alle woonwijken bedekt worden door elke leer-level. Sowieso vind ik dat de sleutel tot grotere en duurdere gebouwen.
    Zinloos, gebruik in begin maar een klein basisschool, maar pas later normaal basisschool! ja, hoor je ergernis, maar dat kost veel geld!
      vrijdag 13 maart 2009 @ 12:51:32 #33
    26193 Draz
    Mortui / Salena
    pi_67005298
    quote:
    Op vrijdag 13 maart 2009 12:21 schreef JoeThePlumber het volgende:

[..]

Zinloos, gebruik in begin maar een klein basisschool, maar pas later normaal basisschool! ja, hoor je ergernis, maar dat kost veel geld!
    Dat doe ik ook
    Hetzelfde met de High School(s)

Ergenis is het niet echt, gewoon even rekening houden met een groter gebouw in de toekomst, en je bent er klaar voor.
    pi_67005351
    quote:
    Op vrijdag 13 maart 2009 12:51 schreef Draz het volgende:

[..]

Dat doe ik ook
    Hetzelfde met de High School(s)

Ergenis is het niet echt, gewoon even rekening houden met een groter gebouw in de toekomst, en je bent er klaar voor.
    pi_67015882
    quote:
    Op vrijdag 13 maart 2009 10:46 schreef JoeThePlumber het volgende:

In het begin kan je makkelijk medium gebruiken. Is goedkoper dan high en op medium kunnen er ook flats komen. Het zijn weliswaar niet de allergrootste flats die je op medium krijgt, maar ruim voldoende. Helemaal in het begin. En later kan je ze altijd nog overzonen.

Tevens is het op deze manier ook makkelijk om het aantal inwoners in een wijk op een bepaald niveau te houden. Zo krijg je niet al te snel last van overbevolkte scholen/ziekenhuizen etc.
    pi_67018253
    Er is helemaal geen vraag in mijn gebied terwijl ik alleen maar complimenten te horen krijg...
    Wat kan het dan zijn? Net begonnen stadje met 1000 inwoners..alles is aanwezig, politie, school, ziekenhuis, werk, ....
    pi_67019457
    quote:
    Op vrijdag 13 maart 2009 19:32 schreef Fokkedop het volgende:
    Er is helemaal geen vraag in mijn gebied terwijl ik alleen maar complimenten te horen krijg...
    Wat kan het dan zijn? Net begonnen stadje met 1000 inwoners..alles is aanwezig, politie, school, ziekenhuis, werk, ....
    Te hoge belasting?
    Er gaat niets boven Groningen
    pi_67020672
    quote:
    Op vrijdag 13 maart 2009 19:32 schreef Fokkedop het volgende:
    Mijn ervaring is dat als je geen buursteden hebt de boel een tijdje blijft hangen. Bouw voldoende industrie/commercie en dan ineens boem, gaat alles als een zonnetje.
      maandag 16 maart 2009 @ 09:32:56 #39
    26193 Draz
    Mortui / Salena
    pi_67093297
    Nou, ik heb in het weekend dus een nieuwe stad gemaakt. Het staat nu net over de 150.000 inwoners, en het gaat prima, op een paar kleine dingen na:

Toch nog (naar mijn mening) teveel gebouwen die downranken doordat ze geen werk hebben. Soms haal ik een R-gebouw neer om er C-zone van te maken voor extra werk.
    Transport is goed geregeld, maar toch is er nog hoge commute-time hier en daar.

Zijn de bovenstaande dingen onvermijdelijk? Daar lijkt het namelijk wel op...

Deze nieuwe stad ligt naast m'n oude, en ik heb nog een kleine stad met verbinding naar deze 2 gemaakt.

Toch blijven de meeste gebouwen in de Medium wealth steken. Is dit een kwestie van tijd dat ze vervangen worden? Ik heb alleen maar Manufacturing en High-Tech Industry, en de laatste blijven ze maar willen.
    Taxes voor de hoogste wealth staan het laagst natuurlijk.
    pi_67093776
    quote:
    Op maandag 16 maart 2009 09:32 schreef Draz het volgende:
    Nou, ik heb in het weekend dus een nieuwe stad gemaakt. Het staat nu net over de 150.000 inwoners, en het gaat prima, op een paar kleine dingen na:

Toch nog (naar mijn mening) teveel gebouwen die downranken doordat ze geen werk hebben. Soms haal ik een R-gebouw neer om er C-zone van te maken voor extra werk.
    Transport is goed geregeld, maar toch is er nog hoge commute-time hier en daar.

Zijn de bovenstaande dingen onvermijdelijk? Daar lijkt het namelijk wel op...

Deze nieuwe stad ligt naast m'n oude, en ik heb nog een kleine stad met verbinding naar deze 2 gemaakt.

Toch blijven de meeste gebouwen in de Medium wealth steken. Is dit een kwestie van tijd dat ze vervangen worden? Ik heb alleen maar Manufacturing en High-Tech Industry, en de laatste blijven ze maar willen.
    Taxes voor de hoogste wealth staan het laagst natuurlijk.
    Niet alles wordt high-wealth, je hebt uit alle klassen inwoners nodig. Dus dat moet wel in evenwicht zijn.
    pi_67096389
    quote:
    Op maandag 16 maart 2009 09:53 schreef VeerMans het volgende:

[..]

Niet alles wordt high-wealth, je hebt uit alle klassen inwoners nodig. Dus dat moet wel in evenwicht zijn.
    Niet nodig gehad, nu 250.000 inwoners

Zorg voor werk, dus industrie en commercie. Een vliegveld wil best helpen...

let wel op onderwijs en parken hier en daar!..
      maandag 16 maart 2009 @ 11:52:22 #42
    26193 Draz
    Mortui / Salena
    pi_67097205
    Vliegveld heb ik, grootste mogelijk
    Commercie is bijna geen vraag (meer) naar, en de belasting ervoor staat tussen de 6-7%.
    Industrie wel, en dan High-Tech, dus dat moet ik maar meer gaan bouwen, ook al staat er al een enorm gebied... allemaal laagbouw he. Alleen de reistijd is een stuk hoger hiernaar toe... en dat met een snelweg, metro, trein en bussen (en tolpoorten!), daar kan ik gewoon weinig in verbeteren volgens mij.

Onderwijs is best mogelijk, en health ook. Parken of bloemparken/speeltuinen staan bijna in elke wijk, plaza's bij commercie.

Als ik eraan denk, zal ik wat screenshots maken vanavond.
    pi_67098199
    quote:
    Op maandag 16 maart 2009 11:52 schreef Draz het volgende:
    Vliegveld heb ik, grootste mogelijk
    Commercie is bijna geen vraag (meer) naar, en de belasting ervoor staat tussen de 6-7%.
    Industrie wel, en dan High-Tech, dus dat moet ik maar meer gaan bouwen, ook al staat er al een enorm gebied... allemaal laagbouw he. Alleen de reistijd is een stuk hoger hiernaar toe... en dat met een snelweg, metro, trein en bussen (en tolpoorten!), daar kan ik gewoon weinig in verbeteren volgens mij.

Onderwijs is best mogelijk, en health ook. Parken of bloemparken/speeltuinen staan bijna in elke wijk, plaza's bij commercie.

Als ik eraan denk, zal ik wat screenshots maken vanavond.
    Hmmm is natuurlijk moeilijk te voorspellen, industrie klinkt goed! maar commercie klinkt niet lekker! ben benieuwd naar je screenshots...
    pi_67098676
    quote:
    Op maandag 16 maart 2009 11:26 schreef JoeThePlumber het volgende:

[..]

Niet nodig gehad, nu 250.000 inwoners

Zorg voor werk, dus industrie en commercie. Een vliegveld wil best helpen...

let wel op onderwijs en parken hier en daar!..
    Er is geen oneindige vraag naar R-$$$
    Als je er daar genoeg van hebt is gewoon de vraag ernaar weg en dan bouwen ze bij mij echt R-$$
    pi_67098857
    quote:
    Op maandag 16 maart 2009 12:50 schreef VeerMans het volgende:

[..]

Er is geen oneindige vraag naar R-$$$
    Als je er daar genoeg van hebt is gewoon de vraag ernaar weg en dan bouwen ze bij mij echt R-$$
    Wel een id! zal vanavond ook was shots plaatsen!...
      dinsdag 17 maart 2009 @ 09:19:43 #46
    26193 Draz
    Mortui / Salena
    pi_67127184
    Ik heb vanochtend nog even snel 3 shots gemaakt, allemaal nachtshots, en niet echt ingezoomed, maar ik had haast

Industrie + vliegveld:
    http://tinyurl.com/dfenbu

Centrum:
    http://tinyurl.com/cgx7ng

Iets ingezoomed op mooiste stuk (vind ik):
    http://tinyurl.com/cwhyft
    pi_67133727
    quote:
    Op dinsdag 17 maart 2009 09:19 schreef Draz het volgende:
    Ik heb vanochtend nog even snel 3 shots gemaakt, allemaal nachtshots, en niet echt ingezoomed, maar ik had haast

Industrie + vliegveld:

Centrum:

Ziet er goed ontwikkeld uit. Maar begraafplaats midden in de stad? Gun de doden wat rust, zet hem aan de rand joh.. Ik zou ook niet ernaast willen wonen. Maar ja, das bijzaak.
      dinsdag 17 maart 2009 @ 13:04:29 #48
    26193 Draz
    Mortui / Salena
    pi_67133872
    quote:
    Op dinsdag 17 maart 2009 12:58 schreef Fokkedop het volgende:

[..]

Ziet er goed ontwikkeld uit. Maar begraafplaats midden in de stad? Gun de doden wat rust, zet hem aan de rand joh.. Ik zou ook niet ernaast willen wonen. Maar ja, das bijzaak.
    Haha, niet echt vooruitgedacht bij die inderdaad. Andere 2 liggen wel dichtbij het water en de rand van de stad. Maar als ik nadenk over echte steden, ligt er vaak wel een begraafplaats ergens in het centrum hoor alleen dan meestal omgeven met parken en bomen...

Ik heb gisteren trouwens nog een zooitje modules/addons gedownload, waaronder Network Addon Mod (NAM), maar volgens mij mis ik nog rotondes voor normale roads... voor avenue's zit ie er wel in.
    Daarnaast vele gebouwen, parken en bomen gedownload, maar helaas werken ze niet allemaal. Als ik ze wil bouwen, zie je geen gebouw, maar alleen het gebied dat bebouwd zal worden (meeste zijn landmarks).
    Geen ramp, maar als iemand een snelle oplossing weet: shoot

[ Bericht 11% gewijzigd door Draz op 17-03-2009 13:10:35 ]
    pi_67158580
    quote:
    Op dinsdag 17 maart 2009 09:19 schreef Draz het volgende:

Industrie + vliegveld:

Centrum:

Heb zelf de vliegveld wat verderweg gezet en de industrie, dan hebben de inwoners wat minder last van...maar moet zeggen, ziet er goed uit
      woensdag 18 maart 2009 @ 11:43:49 #50
    26193 Draz
    Mortui / Salena
    pi_67164897
    quote:
    Op woensdag 18 maart 2009 03:09 schreef JoeThePlumber het volgende:

[..]

Heb zelf de vliegveld wat verderweg gezet en de industrie, dan hebben de inwoners wat minder last van...maar moet zeggen, ziet er goed uit
    Thanks

Ik heb een mod geïnstalleerd die de banen voor industrie zou moeten verhogen. Ik vond het aantal industrie dat je neer moest zetten als niet echt realistisch, en het zou m'n stad wel helpen op het moment.
    Maar ik heb nog niet genoeg gespeeld om een daadwerkelijk positief effect te zien.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')