Frutsel | vrijdag 20 februari 2009 @ 12:31 |
De NoordZuid-Lijn De metrolijn krijgt een lengte van 9,7 kilometer. Hij begint bovengronds in Amsterdam-Noord en gaat onder het IJ en het Centraal Station door. Daarna loopt het tracé door een geboorde tunnel via het Damrak, de Dam, het Rokin, de Vijzelstraat, de Vijzelgracht, de Ferdinand Bolstraat en de Scheldestraat. Vanaf het Europaplein wordt de tunnel in open bouwwijze gemaakt. Voor de RAI langs loopt de metrolijn nog ondergronds, waarna de Noord/Zuidlijn weer boven de grond komt in de middenberm van de Ringweg Zuid (Rijksweg 10) tussen het nieuwe station Europaplein en Station Zuid. Bij Station Zuid sluit de metro aan op het bestaande netwerk (lijnen 50 en 51). In vroege plannen was sprake van een doorgaande dienst over de Noord/Zuid- en Amstelveenlijn onder het lijnnummer 58. Momenteel is nog niet duidelijk of, en zo ja hoe de Amstelveenlijn en de Noord/Zuidlijn met elkaar verbonden zullen worden. Samenvoeging van beide lijnen wordt wel wenselijk geacht in het kader van de ontvlechting van het metronet. ![]() Problemen Oorspronkelijk voorzag men een opening in 2011 van de lijn, maar als gevolg van verschillende tegenvallers, waaronder problemen bij de werkzaamheden onder het Centraal Station, is de verwachte oplevering al enkele malen uitgesteld. Volgens de nieuwste inzichten is de verwachting dat de lijn pas in 2017 zal zijn voltooid. Daarnaast worden de kosten voor de gemeente Amsterdam nu (minstens) drie keer zo hoog als oorspronkelijk begroot (i.p.v. 300 miljoen euro nu 900 miljoen euro). De extra kosten komen allemaal op de rekening van de gemeente Amsterdam. Inmiddels drukt de Noord-Zuidlijn flink op de begroting van andere kostenposten in de stad. Verreweg de meeste problemen rond de bouw ontstonden door lekken in damwanden. Door deze lekken spoelde er grondwater de bouwputten binnen. Dit grondwater spoelde grond mee, waardoor wegen en huizen in de buurt van de bouwputten verzakten, zoals aan de Nieuwe Leeuwarderweg in Amsterdam-Noord in augustus 2008. Ook elders in de stad deden zich verzakkingen voor, bijvoorbeeld bij het Centraal Station en het Damrak. Het meeste nieuws genereerden verzakkingen aan de Vijzelgracht. Oktober 2004 deden zich in de buurt van de Vijzelgracht de eerste verzakking voor, toen verzakten zeven panden zo'n 2,5 centimer. Volgens de Noord/Zuidlijn was dat de kritieke grens. Op 19 juni 2008 verzakten vier monumentale panden 15 centimeter door een lek in de diepwand. De werkzaamheden werden op 23 juni stilgelegd.Op 9 september 2008 werden de werkzaamheden rond de Vijzelgracht hervat. De gemeente en het projectbureau hadden onderzoek laten doen en volgens hen was het veilig om verder te werken. In de vroege avond van 10 september bleken echter weer panden te verzakken. Ditmaal verzakten zes panden binnen een paar uur meer dan twintig centimeter met een maximum van 23 centimeter. De oorzaak was wederom een lek in een diepwand. Volgens omwonenden was de overheid slecht bereikbaar, verantwoordelijk wethouder Tjeerd Herrema kwam pas na uren ter plaatse. De bewoners waren niet te spreken over het optreden van de politie die hen beval hun woningen te verlaten zonder ook maar iets mee te kunnen nemen en zonder dat zij uitleg kregen. Wethouder Herrema sprak later over een misverstand aangaande het optreden van politie. De bewoners werden ondergebracht in hotels. In 2008 publiceerde NRC Handelsblad een artikel waaruit bleek dat de gemeente de kosten bewust lager had geschat door gebruik te maken van meer stelposten dan verwacht mocht worden – stelposten werden namelijk ook aangewend voor elementaire werkzaamheden waarbij de kosten berekend konden worden. Dit was de gemeenteraad niet verteld. Kosten Volgens de oorspronkelijke plannen zou de Noord/Zuidlijn in 2011 klaar zijn en 1,46 miljard euro kosten. Door tegenvallers is de opleverdatum inmiddels verschoven naar 2017 en zijn de kosten gestegen tot ruim 2 miljard euro. De vertraging en extra kosten zijn vooral ontstaan door technische tegenslagen in de binnenstad, de aanleg van de diepgelegen stations aan het Rokin, de Vijzelgracht en de Ferdinand Bolstraat kosten fors meer dan begroot. Van de oorspronkelijk begrote 1,46 miljard euro zou Amsterdam 317 miljoen euro voor zijn rekening nemen, het Rijk zou de rest betalen. Inmiddels ligt het bedrag dat voor rekening van de gemeente Amsterdam komt rond de 900 miljoen euro. De rijkssubsidie is begrensd, alleen voor inflatie wordt extra uitgekeerd. Onvoorziene omstandigheden zijn voor rekening van de gemeente. Bij niet-voltooiing moet Amsterdam de rijkssubsidie terugbetalen (een bedrag van meer dan 1 miljard euro). UPDATE 19 FEBRUARI 2009: Nieuw dieptepunt bouw Noord-Zuidlijn De bouw van de Amsterdamse metro Noord-Zuidlijn heeft op 19 februari 2009 een nieuw dieptepunt bereikt. Niet in meters onder het maaiveld, maar financieel en bestuurlijk. De extra kosten voor de metrobouw blijken nu 290 miljoen euro te bedragen, bovenop de 2,1 miljard euro waarop de metrobouw nu is begroot, zodat het totale bedrag nu 2,3 miljard euro wordt. In 2002 werd nog uitgegaan van een bedrag van 1,4 miljard euro, waarbij alle kostenstijgingen geheel voor rekening van de gemeente Amsterdam komen. De geplande bouwtijd is weer met twee jaar verlengd, zodat het nu op zijn vroegst 2017 wordt als de lijn ooit voltooid zou worden, waaraan nu meer dan ooit wordt getwijfeld. In 2002 ging men nog uit van ingebruikname in 2011. Wethouder Tjeerd Herrema vond de grens nu bereikt en is afgetreden. Een commissie onder leiding van oud-minister Cees Veerman gaat nu onderzoeken hoe het verder zou moeten. Voorlopig ligt de bouw vrijwel stil. Met de huidige financiële crisis kan Amsterdam de financiële last nauwelijks nog dragen. De bouw van de stations Rokin en Vijzelgracht ligt nog steeds stil en de bouw van de te boren tunnel, die nog niet is begonnen, dreigt nog verdere financiele en technische risico's op te leveren. Eerst worden de resultaten van het onderzoek van de commissie-Veerman afgewacht, die later in 2009 worden verwacht. quote:Zie ook deel 1 --> Het debacle: de Amsterdamse Noord-Zuid-lijn | |
Lemmeb | vrijdag 20 februari 2009 @ 12:34 |
quote:Kan wel zijn. Maar toch is het in de praktijk zo dat na dit soort gigantische debacles (Amsterdam staat zolangzamerhand op de rand van faillissement) het hele college van B&W z'n biezen kan pakken. Dan komen er gewoon nieuwe verkiezingen, net zoals dat op landelijk niveau ook zou gaan. | |
zatoichi | vrijdag 20 februari 2009 @ 12:44 |
quote:Amsterdam staat zeker op de rand van faillissement. Ik denk eigenlijk dat dit de klap zou kunnen zijn waardoor ze straks zo'n gemeente worden waar alle beslissingen door de overheid moeten worden gedaan. (S5 ofzo toch?) Oftewel elk klein wissewasje moet vanuit de gemeente naar de overheid met als gevolg een enorme doorlooptijd.... De kredietcrisis, de noord-zuidlijn en ook nog de plannen om alle stadsdelen weer samen te laten voegen, het komt allemaal tegelijk... | |
#ANONIEM | vrijdag 20 februari 2009 @ 12:50 |
2,3 miljard euro voor 9,7 kilometer metrolijn. Dat is meer dan 237.000 euro per meter. Volgens mij was het goedkoper geweest om alle huizen langs de route voor de vlakte te gooien (na eerst de eigenaren te hebben onteigend), om dan na voltooiing van de metrolijn (wat dan vele malen sneller had gekund) nieuwe appartementen/woningen te bouwen en die voor grof geld te verkopen... | |
Tizitl | vrijdag 20 februari 2009 @ 12:53 |
quote:Probleem is dat een burgemeester niet gekozen wordt, maar benoemd door de kroon. Dus ook bij nieuwe verkiezingen hoeft er geen nieuwe burgemeester benoemt te worden. De hele raad en de wethouders worden dan wel vervangen, maar de burgemeester kan blijven zitten. | |
henkway | vrijdag 20 februari 2009 @ 12:58 |
waarom is er geen referendum over de aanleg geweest eigemlijk?? | |
Lemmeb | vrijdag 20 februari 2009 @ 12:58 |
quote:S5 is volgens mij iets van heel vroeger als je je af wilde laten keuren voor dienstplicht. Dan moest je net doen of je een debiel was. Heb ik destijds ook nog geprobeerd, maar bij mij trapten ze er niet in. ![]() Jij bedoelt denk ik een "artikel 12 gemeente". ![]() quote:Ja, maar een intelligent bestuurder die met geld om kan gaan moet dit hebben zien aankomen. Helaas weten we van politiek links dat intelligentie en handigheid met geld niet tot de kwaliteiten behoren. Ik zeg wieberen! ![]() | |
Lemmeb | vrijdag 20 februari 2009 @ 12:59 |
quote:Dat moet ik nog zien. Ik denk dat Job Cohen tegen die tijd zelf wel kan bedenken dat hij beter met de staart tussen de benen het hazenpad kan kiezen. Hij heeft dit beleid immers al die jaren overal in de media staan verdedigen. | |
Tizitl | vrijdag 20 februari 2009 @ 13:00 |
quote:Geen idee. Gebeurt ook eigenlijk nooit in Nederland, grote infrastructurele projecten worden er meestal gewoon doorgejaagd. Er ligt nu overigens wel een voorstel in de Tweede Kamer om het referendum mogelijk te maken maar dat zal wel weer door het CDA afgeschoten worden... | |
Lemmeb | vrijdag 20 februari 2009 @ 13:01 |
quote:Waarschijnlijk onmogelijk. Monumenten, cultureel erfgoed etcetera. | |
sander89 | vrijdag 20 februari 2009 @ 13:02 |
Hopelijk gaan ze het toch afmaken de Noord Zuid lijn, want deze extra infrastructuur hebben gewoon hard nodig. Natuurlijk moet er wel gekeken worden naar het stuk in het oude centrum of dat niet anders of beter kan. | |
henkway | vrijdag 20 februari 2009 @ 13:02 |
het is weer een hobby van de visionairs onder die politci die graag hun naam aan veel publiekgeld verbinden | |
Lemmeb | vrijdag 20 februari 2009 @ 13:03 |
quote:Alsof dat wat uit had gemaakt. De rijke Amsterdammers hadden echt wel voor gestemd (dat referendum was immers nog voor de kredietcrisis geweest, toen voor de grachtengordelkliek de bomen nog tot in de hemel leken te groeien) en de arme waren niet eens gaan stemmen. | |
Lemmeb | vrijdag 20 februari 2009 @ 13:05 |
quote:Ik mag toch hopen van niet, want in dat geval zit er nog véél meer ellende aan te komen. Dat wordt de Haagse tramtunnel tot de macht 4! quote:Ja tuurlijk, laat er weer een zooi andere adviseurs naar kijken, of het niet anders kan. Kost toch allemaal niks! En tegen de tijd dat het nieuwe advies klaar is en alle procedures zijn doorlopen, zijn we weer 15 jaar verder. | |
Harmen1984 | vrijdag 20 februari 2009 @ 13:10 |
quote:Dat is er wél geweest, en daarbij heeft tweederde tegen gestemd. Echter was het "nee"-stemmers niet groot genoeg om het referendum rechtsgeldig te laten zijn ( ![]() quote:http://nl.wikipedia.org/wiki/Noord/Zuidlijn#Geschiedenis | |
henkway | vrijdag 20 februari 2009 @ 13:17 |
quote:dus als dat zelfde referendum nu gehouden zou zijn, met de zelfde uitslag en met de wetenschap van deze mislukking, dan zou het wel gehonoreerd zijn door de politici? | |
sander89 | vrijdag 20 februari 2009 @ 13:18 |
quote:Dat weet je natuurlijk niet, ze hebben denk ik wel aardig geleerd van hun fouten als ze verder gaan. Maar natuurlijk blijft de kans dat er weer iets fout gaat, ze moeten gewoon de afweging gaan maken wel risico's wil je lopen om een metro lijn aan te leggen. quote:Gaat ook een onafhankelijk commissie naar kijken, binnen een paar maanden komen ze met hun uitkomst dit kan natuurlijk ook zijn dat ze beter kunnen stoppen met het project en de straten weer dicht maken. Gaat gelukkig ook wel goed op andere plekken waar ze bezig zijn met de metrolijn aan te leggen, de ruwbouw/tunnel is al op andere plekken klaar: http://www.at5.nl/artikel(...)-nz-lijn-station-rai | |
Lemmeb | vrijdag 20 februari 2009 @ 13:23 |
quote:Oh neehoor, dat weet ik wel. Kijk naar al die andere grote infrastructuurprojecten, één groot drama van begin tot eind. Over de HSL rijdt nu nog geen trein vanwege problemen met het veiligheidssysteem, de betonbakken met rails liggen gewoon weg te rotten in het weiland. Terwijl men bij die aanleg toch ook genoeg heeft kunnen leren van de buren. En aangezien de Noord-Zuid-lijn nog complexer is en de regie in handen is van de gemeente Amsterdam (zolangzamerhand berucht om haar fuckups), mag je er vanuit gaan dat er nog veel meer ellende aan zit te komen. Andere ellende, dat misschien wel. | |
zatoichi | vrijdag 20 februari 2009 @ 13:31 |
quote:Het probleem is dat de gemeente het er per sé door wil drukken. Mijn vader werkt bij de gemeente en is in de beginfase nauw betrokken geweest bij de noord-zuidlijn. Ik begreep van hem dat er op vrijwel alle problemen is gewezen, maar dat men er bewust voor kiest om het op deze wijze te doen. Waarschijnlijk is het ook goedkoper om het risico te nemen een aantal huizen te laten verzakken en de mensen vergoeding ervoor te geven dan ze eruit te procederen. | |
eriksd | vrijdag 20 februari 2009 @ 13:58 |
In principe is het stuk van noord naar centraal een prima idee, die verbinding is gewoon belabberd momenteel. De rest lijkt mij niet haalbaar. Maarja, allemaal gelul achteraf. Nu maar die klus afmaken. | |
HandiMAN | vrijdag 20 februari 2009 @ 13:59 |
Het lijkt nagenoeg onmogelijk die lijn te maken. Beter is een stuk af te maken en de rest (lees de historische binnenstad) met rust te laten. Het traject noord-centraalstation lijkt wel nuttig en makkelijk af te maken. Trek de amstelveen lijn door naar rai ofzo en laat de andere stations zitten. | |
Lemmeb | vrijdag 20 februari 2009 @ 14:13 |
quote:Het idee is ook prima. Maar nagenoeg onuitvoerbaar binnen een gemeentebudget. | |
Q. | vrijdag 20 februari 2009 @ 18:46 |
quote:Iets zegt mij dat het rijk momenteel ook wat budget-uitdagingen heeft. | |
sander89 | vrijdag 20 februari 2009 @ 19:15 |
quote:Ik doelde op de damwanden en lekker/scheuren daarvan. ![]() | |
Nielsch | vrijdag 20 februari 2009 @ 19:23 |
quote:Dat referendum is er weldegelijk geweest! Maar omdat de meeste Amsterdammers de moeite niet namen om uit hun luie nest te komen om te gaan stemmen, werd de minimale opkomst die nodig was om het referendum geldig te laten verklaren niet gehaald. Eigen schuld, hele dikke bult ![]() | |
Nielsch | vrijdag 20 februari 2009 @ 19:24 |
www.bovengrondse.nl Leuke site... | |
Lemmeb | vrijdag 20 februari 2009 @ 19:27 |
quote:Ja, ik dacht wel dat je daarop doelde. Maar wat ik dus probeer te zeggen is dat die problemen pas het begin zijn en dat er zeker nog veel meer problemen gaan komen. | |
Light | vrijdag 20 februari 2009 @ 19:58 |
Volgens de papieren Spits zou de bouw in eerste instantie zo'n 8 jaar duren. Tenminste, in 2000 (toen het trace bekend was, het Rijk ging bijdragen en de Amsterdamse gemeenteraad ook accoord was) zou de oplevering in 2008 zijn. Inmiddels is het 2009, en de oplevering staat nu voor 2017 gepland. Da's over 8 jaar. Je zou bijna concluderen dat er in die tussenliggende periode niets gedaan is. | |
Lemmeb | vrijdag 20 februari 2009 @ 20:13 |
quote:Betuwelijn en HSL all over again. Ik dacht toch echt dat we hier zo'n parlementaire enquete over gehad hebben? | |
Mr_Memory | vrijdag 20 februari 2009 @ 22:02 |
quote:De NZ lijn is een debacle van jewelste, maar moet toch doorgaan. Een weg terug is er immers niet, de koste zijn zo hoog, dat nu stoppen geen optie is. ![]() Nu stoppen is een ongelofelijk gezichtsverlies in de internationele wereld. | |
henkway | vrijdag 20 februari 2009 @ 22:21 |
Dat Herrema afnokt is een teken dat het nog veel erger wordt, die weet veel meer | |
Lemmeb | vrijdag 20 februari 2009 @ 23:20 |
quote:Nee, dat maakt ook echt nog veel uit met zo'n economische crisis voor de deur. ![]() Bovendien, we zijn toch al het lachertje van Europa op infrastructureel gebied. Het enige land dat z'n hogesnelheidstrein niet aan het rijden krijgt. In Frankrijk lukte dat 30 jaar geleden al. | |
Lambiekje | vrijdag 20 februari 2009 @ 23:20 |
Wat nog wel het meeste kwalijke is, is dat er op een gegeven moment men onverzekerd bezig was. Wat nu als er wel een lelijke verzakking of damwanddoorbraak. Ik denk dat Amsterdam aan een disaster is ontsnapt. | |
Nielsch | vrijdag 20 februari 2009 @ 23:32 |
quote:Op een gegeven moment? Al vanaf het begin heeft de landelijke politiek zijn handen er vanaf getrokken, omdat er geen verzekering was! | |
henkway | vrijdag 20 februari 2009 @ 23:47 |
Amsterdam drijft in het water, en staat op houten palen ![]() een snelweg door de porseleinkast ![]() ![]() | |
Lambiekje | zaterdag 21 februari 2009 @ 00:03 |
quote:ohh ik dacht dat ik in de Pers had gelezen dat het pas later gebeurd was... | |
CARLAK | zaterdag 21 februari 2009 @ 00:11 |
Weet iemand al hoe de commissie wordt samengesteld? Wie zijn de deelnemers van deze commissie. Veerman volgens mij voorzitter, maar de rest ...... | |
Mylene | zaterdag 21 februari 2009 @ 04:56 |
Een betonchauffeur klapt uit de school.quote:bron quote:bron Ik snap het niet. Max Bögel verwijst naar het projectbureau Noord/Zuidlijn ![]() | |
Lemmeb | zaterdag 21 februari 2009 @ 09:25 |
quote:Ja natuurlijk. En die hoofdaannemer kan dan waarschijnlijk weer de eventuele onderaannemer aansprakelijk stellen, en zo verder. Oftewel: totaal zinloos. Het is crisis, dit soort bedrijven hebben momenteel weinig geld in kas en de enigen die hier echt rijk van gaan worden is de advocatuur. | |
henkway | zaterdag 21 februari 2009 @ 09:39 |
jongens ophouwen met dat prestigeprojekt en snel, en ga wat nuttigs doen | |
Lemmeb | zaterdag 21 februari 2009 @ 09:41 |
quote:Precies. Zo snel mogelijk de stekker eruit, want dit mondt echt uit in een drama van wereldformaat. | |
Hyperdude | zaterdag 21 februari 2009 @ 09:58 |
Ik weet niet in hoeverre die stations al klaar zijn. Maar er zit nu al zoveel geld in dat het mij verstandig lijkt toch minstens de lijn van Noord tot Centraal Station af te maken. Daarna zien we wel weer verder. Op de Zuid-as zitten voorlopig toch alleen maar (semi-)abtenaren van ING en AMRO; die gaan maar lekker fietsen. ![]() Zie hier 2 tunnelsite's; welke geeft de meeste info? ![]() http://www.noordzuidlijn.amsterdam.nl/live/main.asp http://www.alptransit.ch/pages/e/projekt/kosten.php Tunnels zijn natuurlijk totaal verschillend, alleen als je het licht uitdoet lijken ze op elkaar. ![]() [ Bericht 2% gewijzigd door Hyperdude op 21-02-2009 10:04:24 ] | |
henkway | zaterdag 21 februari 2009 @ 10:06 |
quote:van die putten in het centrum kunnen ze parkeergarages maken of feestruimtes | |
Lemmeb | zaterdag 21 februari 2009 @ 10:08 |
quote:Gewoon dempen met ter dood veroordeelde multicriminelen. | |
Hyperdude | zaterdag 21 februari 2009 @ 10:10 |
Of de hoeren die van de Wallen moeten verdwijnen herhuisvesten. | |
Lemmeb | zaterdag 21 februari 2009 @ 10:17 |
quote:Ondergrondse peeskamertjes, een prachtig idee! ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 21 februari 2009 @ 10:24 |
quote:Tja, het duurste gedeelte moet nog komen, het boren van tunnels, en de kwaliteit is mogelijk ondermaats bij het gedeelte wat al gebouwd is. Of je daar nu dan echt mee door moet gaan lijkt mij toch een redelijke vraag met name op het vlak van veiligheid. 114 zwakke plekken in een damwand stemt de burger niet echt positief natuurlijk, zou jij echt in een metro stappen als je wist dat er verzwakt beton is gebruikt? | |
henkway | zaterdag 21 februari 2009 @ 10:27 |
quote:Het punt is dat de jongens die de beslissingen nemen, nooit privé in dat project zouden durven stappen. Eigenlijk moet men zulke decisionmakers ook privé laten deelnemen, voor 500.000 euro of zo | |
Lemmeb | zaterdag 21 februari 2009 @ 10:27 |
quote:Goed punt! ![]() | |
Tomasso | zaterdag 21 februari 2009 @ 10:31 |
Hihi. | |
Lambiekje | zaterdag 21 februari 2009 @ 12:18 |
quote:Whaa niet alleen financieel. Persoonlijk verantwoordelijk als het misgaat. | |
Nielsch | zaterdag 21 februari 2009 @ 12:21 |
Amsterdam failliet, Amsterdam failliet, Amsterdam failliet!!!!! ![]() ![]() ![]() Hadden die luie Amsterdammers maar uit hun nest moeten komen om tegen te stemmen in het referendum. Sukkels ![]() ![]() ![]() Dag junkenstad ![]() | |
henkway | zaterdag 21 februari 2009 @ 12:23 |
quote:500.000 euro is redelijk persoonlijk hoor | |
henkway | zaterdag 21 februari 2009 @ 12:24 |
quote:ze zullen ook wel weten dat een referendum in het Nederland van dictator en Bushvriend, Balkenende en Co geen enkele waarde heeft [ Bericht 0% gewijzigd door henkway op 21-02-2009 14:49:05 ] | |
Lemmeb | zaterdag 21 februari 2009 @ 13:42 |
quote:Ik kan er ook niet echt mee zitten. Ik heb eerlijk gezegd liever dat Amsterdam in de stront verdwijnt dan Rotterdam, al acht ik de tweede optie iets waarschijnlijker. | |
Lambiekje | zaterdag 21 februari 2009 @ 14:46 |
quote:omdat daar nu een nieuwe nederlander als burgemeester zit? | |
Lemmeb | zaterdag 21 februari 2009 @ 14:48 |
quote:Onder andere. Die stad is niet meer te redden, dat wordt gewoon een groot allochtonengetto. Voor Amsterdam zie ik nog wel mogelijkheden om van dat lot verschoond te blijven. Maar dat kost wel veel geld. | |
qonmann | zaterdag 21 februari 2009 @ 14:52 |
Jammer .. | |
ACT-F | maandag 23 februari 2009 @ 18:11 |
Welke straten liggen nu allemaal open? Als ze nú de stekker eruit trekken dan heb je voorgoed een bouwput voor je huis ![]() | |
henkway | maandag 23 februari 2009 @ 18:13 |
quote:maken ze toch mooie garages van voor de buurtbewoners?? voor 100.000 euro per parkeerplek, een veilige parkeerplek midden in het centrum ![]() ![]() | |
raptorix | maandag 23 februari 2009 @ 19:32 |
quote:Wat een onzin, woon je zelf in Amsterdam? Ik wel, deze lijn is grotendeels flauwekul, en wel hierom, we hebben 3 soorten reizigers die gebruik gaan maken van deze lijn: -De mensen uit Noord die naar het Centrum moeten, nu zijn dat er niet veel, omdat Noord een stad opzich zelf is en waar voornamelijk paupers wonen die niet in de stad werken dan wel studeren -De mensen die vanaf Centraal een stukje het centrum in moeten, ook hiervoor geld dat er al prima infrastructuur is, namelijk via de bestaande metro, dan wel de bestaande trams, naar de vijzelstraat rijden al 3 lijnen met een hoge frequentie. Daarnaast ben je er zo (minder als 10 minuten). -De mensen die bij WTC moeten zijn, nou dat gaat even tegenvallen want het hele Zuidas project ligt op ze gat, het moge duidelijk zijn dat de banken de komende tijd geen geld te besteden hebben en bovendien zeker niet meer kantoren nodig hebben, bovendien heeft WTC al een prima treinstation dat makkelijk te bereiken is ( ook met de metro), bovendien hebben we ook nog lijn 5 die vanaf CS naar WTC gaat. | |
raptorix | maandag 23 februari 2009 @ 19:35 |
quote: ![]() ![]() Eind jaren '80 werd er toch weer onderzoek naar de haalbaarheid van een Noord-Zuidlijn gedaan. Uiteindelijk resulteerde dit in een Raadsbesluit op 27 november 1996, waarna een volksraadplegend referendum plaatsvond op 25 juni 1997. Voor het referendum kwamen 123.198 stemmers opdagen, waarvan 79.861 (64,8%) tegen de komst van de lijn stemden; 42.961 kiezers stemden vóór aanleg. | |
ACT-F | maandag 23 februari 2009 @ 19:53 |
quote:Daar een gemiddelde junk geen duikpak heeft zit je auto inderdaad veilig als het spul weer eens onder water is gelopen ![]() | |
Basp1 | maandag 23 februari 2009 @ 19:58 |
quote:Het is nog geen haagse tramtunnel ![]() http://nl.wikipedia.org/wiki/Haagse_tramtunnel | |
raptorix | maandag 23 februari 2009 @ 20:02 |
Zelfs als we 100.000 per parkeerplek krijgen draaien we nog honderden miljoenen verlies. | |
henkway | maandag 23 februari 2009 @ 20:05 |
quote:Afsluitbaar natuurlijk he. En, ach, de provincie Noord-Holland en Amsterdam krijgen toch geld zat van de NUON, die hebben drie miljard over nu | |
#ANONIEM | maandag 23 februari 2009 @ 20:13 |
quote:Nah, de bussen naar Noord (33 etc.) rijden al heel vaak en toch schijnen die echt barstensvol te zitten. Wat mij betreft mogen ze daarom sowieso het stukje Buikslotermeerplein-CS zo snel mogelijk afbouwen. Maar over de rest moeten ze inderdaad nog maar eens goed nadenken. [ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 23-02-2009 20:13:59 ] | |
raptorix | maandag 23 februari 2009 @ 20:16 |
quote:Ja of we zetten ff wat meer bussen in, heel wat goedkoper als de voorlopige 2 miljard ![]() | |
bbfakir | maandag 23 februari 2009 @ 20:25 |
Amsterdam krijgt weer wat geld door de verkoop van Nuon. Ik ben bang dat dat ook in dat bodemloze metrogat verdwijnt. | |
raptorix | maandag 23 februari 2009 @ 20:26 |
quote:Ja en het verveldende is, nu kregen we dat jaarlijks via dividend, maar nu zal het wel massaal in de grond worden gestopt of anders wel in multikul vermaak. | |
Mylene | maandag 23 februari 2009 @ 21:01 |
quote:bron | |
raptorix | maandag 23 februari 2009 @ 21:06 |
Die Dales is de weg totaal kwijt, ook ze opmerking: Er is geen sprake van overschreiding, slechts van een te lage inschatting van de kosten. Ja zo lust ik er nog wel een paar. | |
Mr_Memory | maandag 23 februari 2009 @ 21:46 |
Nu weet ik niet hoe het in het buitenland is met groote projecten, ik denk dat daar ook best overschrijdingen zijn, maar NL spant de kroon denk ik ![]() De HSL, Betuwelijn en nu de NZ lijn, hoe kan dat nou ![]() Worden we nu nog steeds gefopt door de aannemers, ondanks het bouwfraude schandaal? Desondanks denk ik dat het hele proces doorgaat, er staat teveel prestige op het spel. | |
#ANONIEM | maandag 23 februari 2009 @ 21:56 |
quote:Nog meer bussen? Volgens de dienstregeling rijden tussen CS en Buikslotermeerplein 32 bussen per uur, maar in de praktijk lukt dat niet. Nog meer theoretische bussen inplannen zal dus weinig helpen, denk ik. | |
Roi | maandag 23 februari 2009 @ 22:09 |
quote:Een metro verbinding naar/vanaf Noord zou wel heel veel goeds doen voor Noord hoor! Dan wordt het nog veel meer een onderdeel van de stad. Het gaat nu idd niet zo lekker met de zuidas, maar als de crisis voorbij is (maximaal 10 jaar?) dan zou een metro naar de zuidas een geweldige impuls/signaal zijn. En dat trekt weer nieuwe partijen. | |
Joppy | maandag 23 februari 2009 @ 22:28 |
quote:Bij zo een project is het lastig om de juiste kosten in te schatten in de eerste fase, terwijl juist dan de beslissing moet worden genomen. Ik weet dat er bij chemische plants een marge +/- 40% wordt aangehouden in die fase. Plus dat de voorstanders de moeilijkheden zullen bagatiliseren. Als je dit soort fouten wil voorkomen, moet je de beslissing in een latere fase nemen. Wat dus in zou houden dat er verschillende varianten doorontwikkeld moeten worden, waar natuurlijk ook de nodige kosten aanzitten. | |
Joppy | maandag 23 februari 2009 @ 22:34 |
quote:Idd, de aantrekkende werking moet je ook niet onderschatten. Ik denk dat je de P&R mogelijkheden van Noord ook niet moet onderschatten. Die kant van de A10 is beter bereikbaar dan bijv. west voor de mensen uit Noord-Holland. | |
Mr_Memory | maandag 23 februari 2009 @ 22:38 |
quote:OK, maar Dales ging toen akkoord met een overschrijding van 4% ![]() Dat is van de zotte, maar ach... de mensen die verantwoordelijk zijn, zijn allemaal allang weg. | |
raptorix | maandag 23 februari 2009 @ 22:52 |
quote:En waar moeten die mensen dan vandaan komen? Waar zouden ze volgens jou dan wonen om gebruik te maken van die metro? En dan nog wat, die lui uit Noord wil je zoveel mogelijk weren, niks als tokkie volk. | |
raptorix | maandag 23 februari 2009 @ 22:52 |
quote:Hou toch op met je P + R, niemand doet dat, Arena was ook zo fantastisch, alleen maakte niemand er gebruik van. | |
henkway | maandag 23 februari 2009 @ 23:34 |
Volstrekt zinloos een metro naar het centrum van Amsterdam, wat moet je er doen, naar de hoeren?? Kan me voorstellen dat je naar de Zuidas gaat, maar in Adam centrum hoef ik niet te zijn De meeste mensen rijden om het centrum heen van Utrecht naar Volendam In Amsterdam hoef ik niet te wezen Het is gewoon weer een hobby van de politiek net als de Betuwelijn, mislukt en zinloos net als de HSL | |
#ANONIEM | maandag 23 februari 2009 @ 23:46 |
quote:Uhm, nee? ![]() | |
Mr.J | maandag 23 februari 2009 @ 23:52 |
Wanneer gaat het dokmodel trouwens van start? En waar kunnen we inzetten op het aantal jaren vertraging en hoeveel het budget overschreden gaat worden? Ik gok op 9 jaar vertraging en 2,3 miljard aan oiverschreden budget. ![]() | |
Mr.J | maandag 23 februari 2009 @ 23:54 |
quote:Maar maybe komen er mensen op CS aan die werken in Noord. ![]() Dit stukje lijkt mij vooralsnog een goed project. A'Dam Noord even wat meer ontsluiten. | |
henkway | dinsdag 24 februari 2009 @ 00:16 |
quote:bouw maar een nieuwe stad met royale woningen tusssen die dikke lijnen En het is het zoveelste zinloze project van de politiek | |
#ANONIEM | dinsdag 24 februari 2009 @ 08:16 |
quote:Ik zie drie dikke lijnen: A'dam - Haarlem: daartussen in zit je recht onder de aanvliegroute naar Schiphol A'dam - Schiphol: hetzelfde A'dam - Almere: daartussen in zit je midden op | |
henkway | dinsdag 24 februari 2009 @ 13:15 |
quote:Schiphol verplaatsen naar voorbij Almere | |
Joppy | dinsdag 24 februari 2009 @ 18:16 |
quote:Om bij de Arena te komen in de spits met de auto, moet je al door de files heen, dan werkt het niet nee. Mensen moeten die P+R pakken om de files te ontwijken en makkelijk hun auto neer te kunnen zetten. Voor mensen uit Purmerend/Volendam is Noord dan een redelijke optie, de grote problemen staan voor de coentunnel waar je niet doorheen hoeft. | |
Joppy | dinsdag 24 februari 2009 @ 18:20 |
quote:Denk dat je nog onderschat hoeveel mensen er in het centrum werken. Verder is een goede verbinding Zuidas-centrum ook van groot belang voor de aantrekkelijkheid van de Zuidas. | |
henkway | dinsdag 24 februari 2009 @ 20:13 |
quote:maak maar een goede verbindig zuidas rest van het land , die paar grachtekneuzen komen maar met de paardetram | |
Roi | dinsdag 24 februari 2009 @ 20:34 |
Gewoon een vraag he, maar wanneer was de laatste keer dat je in Amsterdam was henkway? | |
henkway | dinsdag 24 februari 2009 @ 20:37 |
quote:Amsterdam is voor toeristen die met het trammetje langs het rijksmuseum en de hoeren gaan, daar hoort geen supermetro Wel eens in Venetië geweest?? Trouwens ik blijf lekker in de bossen [ Bericht 9% gewijzigd door henkway op 24-02-2009 21:07:04 ] | |
Joppy | dinsdag 24 februari 2009 @ 21:10 |
quote:Die zuidas is nu juist daar neer gezet omdat het Amsterdam is, dus moet je ook de verbinding met het centrum verzorgen. Anders had je die hele Zuidas wel ergens op een achteraf industrieterrein neer kunnen zetten. | |
henkway | dinsdag 24 februari 2009 @ 21:17 |
quote:geklets, denk jij dat er op de zuidas alleen Amsterdammers werken??? Amsterdam centrum is een porseleinkast gebouwd op houten palen die in het water staan, daar moet geen tunnel onderdoor graven. maak een achtbaans snelweg om amsterdam heen [ Bericht 14% gewijzigd door henkway op 24-02-2009 22:15:50 ] | |
#ANONIEM | dinsdag 24 februari 2009 @ 22:18 |
quote:Nu ja, het rijksmuseum deels dicht voor verbouwing en de wallen willen ze opdoeken. Hoog tijd voor een supermetro dus. ![]() | |
henkway | dinsdag 24 februari 2009 @ 22:20 |
quote:ja op asfalt met auto's voor mensen die niet in Amsterdam willen zijn en daar niets te zoeken hebben, er alleen langs willen | |
Joppy | dinsdag 24 februari 2009 @ 22:46 |
quote:Dat zeg ik toch ook niet? Wat betreft de zuidas is het imo van belang om te zorgen dat een geheel blijft met de stad Amsterdam. Internationaal gezien stelt de naam Zuidas op zich niks voor, daar is het gewoon Amsterdam. Dat zorgt ook voor de aantrekkelijkheid van het gebied. Dus moet het ook goed verbonden zijn met de rest van de stad. quote:Of een metro nou het beste idee was, dat zullen we waarschijnlijk nooit weten. Hoe waren alternatieven uitgepakt? En de ring had al lang minimaal 2*5 baans moeten zijn, klopt. | |
henkway | dinsdag 24 februari 2009 @ 22:57 |
quote:DE zuidas heeft Nakkes met Amsterdam te maken | |
Joppy | woensdag 25 februari 2009 @ 18:44 |
quote:Waarom heeft men dan niet geprobeerd om een groot internationaal zakencentrum neer te zetten in een goedkoper deel van het land? | |
henkway | woensdag 25 februari 2009 @ 18:52 |
quote:omdat je als kantoren / businesscentrum vlakbij Schiphol moet zitten en aan de snelweg, of ga j enu zeggen dat schiphol en de efteling ook een gedeelte van Amsterdam is ?? Amsterdam had beter 100 fraaie paardenkoetsen kunnen aanschaffen, en een tienbaans om het centrum heen [ Bericht 6% gewijzigd door henkway op 25-02-2009 18:57:44 ] | |
Joppy | woensdag 25 februari 2009 @ 19:06 |
quote:Waarom staan al die kantoren dan niet op Schiphol zelf, ook dichtbij de snelwegen toch? En waarom is van het oude vliegkamp Schiphol dan uitgegroeid tot een groot internationaal vliegveld? Het zal toch niet zo zijn dat het o.a. vanwege de nabijheid van Amsterdam is? ![]() Maar goeden we drijven af van het onderwerp NZ-lijn | |
qonmann | woensdag 25 februari 2009 @ 19:10 |
Het is raar dat Amsterdam maar één metrolijntje heeft. De NZ-lijn zal de tweede worden. Over 25 jaar zal men zeer tevreden zijn over dit tweede lijntje, zoals men nu zeer tevreden is over het eerste lijntje. Doorboren dus ![]() | |
henkway | woensdag 25 februari 2009 @ 19:13 |
quote:Durven ze niet meer, gaat dan nog eens drie miljard kosten, de overheid betaald geen cent en Noord-Holland zit hem nu te knijpen dat ze de opbrengst van NUON ook in de put kunnen gooien | |
henkway | woensdag 25 februari 2009 @ 19:17 |
quote:voor hetzelfde geld had het langs een andere snelweg gestaan. Maar het is wel makkelijk om je buitenlandse zakengasten daar in een hotel te stopen en dan sávonds even snel de hoeren te laten zien, da tekent makkelijk he ![]() | |
raptorix | woensdag 25 februari 2009 @ 21:54 |
quote:Meer heeft amsterdam ook niet nodig, omdat Amsterdam een redelijk fijnmazig tramnet heeft, in principe ben je overal in Amsterdam binnen een halfuurtje als je met het ov gaat. | |
Omnifacer | woensdag 25 februari 2009 @ 21:56 |
tvp | |
Joppy | woensdag 25 februari 2009 @ 22:38 |
quote:Een metro zou comfortabeler en betrouwbaarder moeten zijn, want minder haltes en geen ander verkeer. En dus aantrekkelijker voor de langere afstand binnen de stad. Maar goed, tot zover de betrouwbaarheid, de eerste vertragingen zijn er al lang en breed ![]() | |
henkway | woensdag 25 februari 2009 @ 22:58 |
quote:hoe meer super infrastructuur hoe drukker het wordt, laat mensen maar elders een huis bouwen goed voor de spreiding. Dus geen metro. | |
Manono | woensdag 25 februari 2009 @ 23:08 |
terugvindprut | |
Q. | woensdag 25 februari 2009 @ 23:11 |
quote:Gezellig met zn allen in Friesland wonen en werken! ![]() | |
Q. | woensdag 25 februari 2009 @ 23:12 |
quote:Het tramnetwerk zit ernstig aan/over zn capaciteitsgrens, daar kan helemaal niets meer bij. | |
raptorix | woensdag 25 februari 2009 @ 23:48 |
quote:En aan de metro wel? Of dacht je dat ze op de NZ lijn met een frequentie van 30 combos per uur gaan rijden? Zal wel weer een lijntje worden van 10 per uur, nou joh dat heeft toegevoegde waarde zeg. | |
henkway | donderdag 26 februari 2009 @ 18:44 |
Obama zegt, invest in wat is good for the economy, not in what seems nice to have. Amsterdam hoeft niet te groeien, Amsterdam moet gewoon een openluchtmuseum worden met leuke trammetjes. Nu kunnen ze de opbrengst van NUON zo in de put gooien, en voor de rest moeten de Amsterdammers zwaar bijpassen , want de overheid zag dat risicoprojekt niet zitten | |
#ANONIEM | donderdag 26 februari 2009 @ 20:09 |
quote:En waar moet de economische groei en werkgelegenheid dan vandaan komen? En waar moeten de hoofdkantoren van de grote bedrijven heen? Schubbekutteveen? Rotterdam? Tietjerkstradeel? [ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 26-02-2009 20:16:06 ] | |
henkway | donderdag 26 februari 2009 @ 20:30 |
quote:ja wat is er op tegen, maakt niks uit of je een kantoor hier bouwt of 1000 meter verder | |
#ANONIEM | donderdag 26 februari 2009 @ 21:19 |
quote:Dat maakt dus juist extreem veel uit. | |
ACT-F | donderdag 26 februari 2009 @ 22:19 |
quote:Dus die kantoren moeten maar in de grachtengordel gepropt worden ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 26 februari 2009 @ 22:46 |
quote:Wat heeft de grachtengordel nou weer ermee te maken? De NZ-lijn heeft er niet eens een station. | |
ACT-F | donderdag 26 februari 2009 @ 23:02 |
quote:Volgens mij heb je niet begrepen dat mijn opmerking behoorlijk gechargeerd was. Ik deel Henkway's mening, waarom moet alles in en rond Amsterdam geconcentreerd worden? Het liefst zo dicht op elkaar dat het vragen is om infrastructurele problemen. We hebben meer dan een eeuw automobiliteit, dus waarom nog investeren in een hopeloos achterhaald en inflexibel railsysteem? Nederland is niet groot, je bent binnen een mum van tijd net buiten de randstad waar zeeën van ruimte is om gespreid te bouwen met voldoende parkeergelegenheden. Een fatsoenlijk ruimtelijk-ordeningsbeleid is vele malen goedkoper en efficiënter dan waar de geitenwollensokken in Amsterdam mee bezig zijn. | |
henkway | donderdag 26 februari 2009 @ 23:03 |
quote:kan het niet een kilometer of 16 meer naar Den Haag of richting Utrecht?? Inderdaad willen de geitewollensokken alles en iedereen met de tram of trein laten gaan ik ga met de auto en wil gewoon graag overal achtbaan wegen en geen metro en sneltram overal, ik ben wel bereid om een electrische auto te kopen maar ik ga niet in een trein en dan een station en dan weer lopen en weer wachten. Ik geloof in een combinatiemodel met zelfsturende auto's met GPS | |
#ANONIEM | donderdag 26 februari 2009 @ 23:40 |
quote:Omdat ongebreidelde automobiliteit zo achterhaald is. Een mooi ideaal uit de tijd van de wederopbouw en de jaren '60, dat in de praktijk ook niet werkt. quote:Dat hebben ze toch gedaan? Alleen de bedrijven willen niet in Purmerend of Almere zitten, dus staat iedereen nu dagelijks in de file staat bij Muiderberg of voor de Coentunnel. Nou geweldig. ![]() [ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 26-02-2009 23:41:57 ] | |
henkway | donderdag 26 februari 2009 @ 23:53 |
quote:ja tussen Den Haag en Rotterdam of Utrecht of Amersfoort is ruimte genoeg voor een paar extra kantoren Maar het ging over die metro onder de grachtengordel door, tikkie zinloos dus, voor drie miljard euro ![]() | |
Q. | vrijdag 27 februari 2009 @ 00:24 |
quote:Ik zie een hele grote tegenstelling in deze twee zinnen. | |
henkway | vrijdag 27 februari 2009 @ 00:30 |
quote:Dat komt omdat men niet wil investeren in mooie wegen, mensen willen niet graag met het openbaar vervoer Dat is reizen van waar je niet bent, naar waar je niet wil aankomen | |
wuppeltje | zaterdag 28 februari 2009 @ 05:28 |
Er wordt hier met enige regelmaat naar de nut en noodzaak van de Noord/Zuidlijn gevraagd. In heel Nederland is men bezig met infrastructurele projecten rondom treinstations, aangezien men een flinke groei daarin verwacht. Maar men heeft bij de grote hub van Amsterdam Centraal een groot probleem, het station kan nauwelijks meer treinen aan. Men zat erover na te denken om Amsterdam Centraal sterk te vergroten, alleen dat was moeilijk inpasbaar en ook erg kostbaar. In de orde van een dure metrolijn. Men is gaan zoeken naar alternatieven. Amsterdam Sloterdijk en Amsterdam Bijlmer/ArenA zijn welliswaar knooppunten, maar zijn strategisch ongunstig gelegen. Nieuw hub (Amsterdam Zuid) ter grote huidig Amsterdam Centraal Station Amsterdam Zuid daarentegen is prachtig geleden om uit te groeien naar een nieuwe hub met het formaat van het huidige Amsterdam Centraal. Hier stoppen nu al de ringlijn (wat een volwaardige metro is, maar door Amsterdam verkocht is als sneltram uit angst voor nieuwe nieuwmarktrellen) en de Amstelveenlijn. Daar komt nog de Noord/Zuidlijn bij. Met de nodige tram en busverbindingen wordt dit zodoende een effectieve hub. Voor deze strategie is definitief gekozen toen de beslissing was genomen over de Noord/Zuidlijn. De bouw van het busstation bij Amsterdam Centraal maakt grootschalige uitbreidingen van treinen verder onmogelijk. De Noord/Zuidlijn is voor station Amsterdam Zuid belangrijk, omdat het langs veel highlights stuurt. Vervoerscapaciteit binnenstad Maar vervoerstechnisch zijn er nog meer problemen, in de binnenstad kunnen eigenlijk nauwelijks meer trams bij, terwijl de verwachting is dat de vraag stijgt. Een metrolijn juist onder de belangrijkste binnenstedelijke vervoerscorridor helpt dit probleem op te lossen. Flinke verbeteringen van en naar Amsterdam Noord Een ander probleem is de grote hoeveelheid bussen uit Noord/Purmerend die naar Amsterdam Centraal gaan. De straat (Prins Hendrikkade) met de hoogste uitstoot van NO2 het centrum van Amsterdam is juist langs de busroute van Amsterdam Centraal richting Noord. Vanaf Amsterdam Noord ben je verder sneller in de stad of richting Amsterdam Zuid. Stand van zaken nu De stand van zaken op dit moment is natuurlijk gewoon kut. Zowel bij de gemeente als door een van de aannemers zijn er grove fouten gemaakt zo lijkt het. Laten we hopen dat Amsterdam een deel van het geld terug kan krijgen in het geval van de Vijzelgracht. De gevolgen van problemen bij dit ene station zijn vrij groot. Er zijn nog de andere extra kosten zoals wél verzekeren (dat was niet gebeurd toen de gemeenteraad de N/Z-lijn had aangenomen), gestegen prijspeil (bv een contract in 2013 tekenen is duurder dan 2008), extra veiligheidseisen rijksoverheid (die konden niet voorzien worden in 2002, maar maken de N/Z-lijn wel duurder) en de nodige kleinere problemen (die verholpen zijn, maar waardoor een bouwput langer open ligt en er meer compenstatie nog is voor bv ondernemers). Afbouwen van de Noord/Zuidlijn is voor Amsterdam van groot belang. Als ik het goed heb zijn alle contracten al getekend op 1 na. Datgene wat er totaal is uitgegeven is al hoog, en men zal zonder Noord/Zuidlijn op andere manieren alsnog veel moeten investeren in het OV in Amsterdam. Ook blijft men met de nodige problemen zitten. Hergebruik van de bouwputten kan maar gedeeltelijk en levert nauwelijks iets serieus op. Qua geld zit Amsterdam ook weer niet heel erg rampzalig. Nuon levert zo'n 800 miljoen Euro op en men kan het havenbedrijf eventueel nog verkopen (wens rijksoverheid). Schiphol kan ook, maar dat ligt nogal gevoelig. | |
ACT-F | zaterdag 28 februari 2009 @ 12:53 |
quote:Nogal logisch als je de wegen niet uitbreidt ![]() quote:Nogal logisch als je de wegen niet uitbreidt ![]() | |
ACT-F | zaterdag 28 februari 2009 @ 12:54 |
quote:Wel volledig zijn hè. | |
henkway | zaterdag 28 februari 2009 @ 12:56 |
De politiek wilde een metro en dus werden de cijfers aangepast en het referendum aangepast, want de politiek wilde de tunnel, net als de politiek de Betuwelijn en de HSL wilde. (onder de koeien door ![]() Zal de politiek iets geleerd hebben?? denk het niet. | |
henkway | zaterdag 28 februari 2009 @ 12:58 |
quote:omdat men het vertikt wegen aan te leggen. Maar het lijkt erop dat met de komst van Eurlings en de kredietcrisis het tij gaat keren. We krijgen weer ruimte om te rijden , en met de komst van de elctrische auto is de reden om het verkeer te pesten verdwenen en dus ook de noodzaak om miljarden kostende metro's aan te leggen niet meer aanwezig | |
Q. | zaterdag 28 februari 2009 @ 12:59 |
quote:Die wegen lopen toch weer vol op de plekken waar alle mensen willen zijn. Amerikaanse steden (LA) zijn een mooi voorbeeld van het niet werken van onbeperkte automobiliteit. Heel veel mensen willen/moeten naar de Amsterdamse binnenstad maar die is niet aangepast op verkeer. In de jaren 60 wilden ze daar iets aan doen maar ik geloof dat er maar weinig mensen zijn die de Weesperstraat / Wibautstraat nou echt heel geslaagd vinden. | |
henkway | zaterdag 28 februari 2009 @ 13:01 |
quote:mensen willen niet naar de binnenstad van Amsterdam, als men woningen en kantoren buiten de stad gaat bouwen | |
#ANONIEM | zaterdag 28 februari 2009 @ 13:02 |
quote:Het is al lang bekend dat uitbreiding van de wegen ook niet helpt. Meer wegen zorgen ervoor dat mensen verder van hun werk gaan wonen, waardoor meer autoverkeer ontstaat en je weer opnieuw files hebt. Maar ondertussen heb je met al die wegen wel het hele land verpest. Denk maar eens na over het volgende: zou het zinvol zijn om de Bijenkorf in Amsterdam te slopen om plaats te maken voor een zesbaans weg naar de dam? ![]() | |
henkway | zaterdag 28 februari 2009 @ 13:04 |
quote:Je denkt veel te lokaal | |
ACT-F | zaterdag 28 februari 2009 @ 13:22 |
quote:Hier was ik gestopt met lezen. Die wegen lopen vol omdat er weer woon-werkoppervervlakte bijgebouwd wordt. Als je dit verhindert lopen ze niet vol. Is logisch nadenken zo moeilijk? Maar is natuurlijk geen gemeente die de komst van bedrijven zal tegenhouden vanwege het geld. Ruimtelijke ordening zou daarom meer vanuit de rijksoverheid gedaan moeten worden, zodat de belangen van de gemeente niet boven de algemene belangen geprevaleerd worden. | |
ACT-F | zaterdag 28 februari 2009 @ 13:24 |
quote:Dat je hier überhaupt over nadenkt.... | |
henkway | zaterdag 28 februari 2009 @ 14:01 |
quote:Juist, gemeente ambtenaren moeten stoppen te denken dat ze een eigen staat hebben, nee het zijn ambtenaren ![]() ![]() En de rijksoverheid zal wel zorgen dat er bedrijventerreinen komen en hoe die goed bereikbaar zijn voor mensen uit Amersfoort en Utrecht. En dat er voldoende royale wegen zijn om een stadje zoals Amsterdam heen, zodat we niet via de bijenkorf naar Utrecht hoeven | |
#ANONIEM | zaterdag 28 februari 2009 @ 14:35 |
quote:Uiteindelijk heeft iedereen toch een bestemming. Je kan dus wel leuk roepen dat je overal omheen moet, maar uiteindelijk wil je toch ergens naartoe, of niet? | |
henkway | zaterdag 28 februari 2009 @ 15:43 |
quote:ja maar ik hoef niet verplicht iedere dag door centrum Amsterdam, eigenlijk helemaal niet Ik woon buiten de grote steden en ik werk buiten de grote steden Het zou goed zijn, als men eens wat werk maakte van de kolossale strontweilanden met subsidiekoeien tussen de steden. | |
#ANONIEM | zaterdag 28 februari 2009 @ 22:46 |
quote:En als iedereen dat doet, dan sta je nog steeds overal in de file. Zo wijst de praktijk uit. Alleen blijft er dan geen platteland meer over, en is er voor subsidiekoeien dus geen plek meer. Dus dat is misschien een voordeel. ![]() | |
henkway | zaterdag 28 februari 2009 @ 22:51 |
quote:ik sluit me bij deze spreker aan Hup Eurlings Hup | |
ACT-F | zondag 1 maart 2009 @ 12:35 |
quote:Omdat men de wegen niet uitbreidt ![]() quote:Denk je nou werkelijk dat er zoveel landoppervlak nodig is voor wegen? ![]() | |
#ANONIEM | zondag 1 maart 2009 @ 12:44 |
quote:Misschien als je bij iedereen een zesbaans snelweg door de voortuin legt, dat het dan wel lukt. ![]() quote:Om het landoppervlak van de wegen gaat het me niet. Meer om het ruimtegebruik als iedereen buiten de drukte gaat wonen. Beide principes zie je in Vlaanderen heel duidelijk terug. Overal van die lintbebouwing op het "platteland" zodat je in feite geen platteland meer overhoudt. En overal prachtige vierbaans wegen dwars door de dorpskern heen. En volgens mij vinden veel Nederlanders de ruimtelijke ordening van Vlaanderen niet iets om als ideaal na te streven. ![]() [ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 01-03-2009 12:47:34 ] | |
henkway | zondag 1 maart 2009 @ 12:50 |
quote:kletspraat. Verbreding van hoofdwegen is erg noodzakelijk. zeker rondom de grote steden zodat we niet dwars door de stad moeten Het aanleggen van OV van waar je niet bent, naar waar je niet moet zijn, is echt onzin en verspilling zeker als het 3 miljard kost. Amsterdam kan de opbrengst van NUON in de put gooien en als Amsterdam nog meer geld tekort komt, kan ze de deelname in Schiphol verkopen aan de overheid Want de overheid doet niet meer mee in prestige projekten, dat heeft ze zichzelf in schaamte opgelegd na de HSL en Betuwelijn mislukking | |
#ANONIEM | zondag 1 maart 2009 @ 13:19 |
quote:Deels ben ik het daar wel mee eens hoor, zeker als het gaat om het weghalen van onnodige bottlenecks. ![]() Een A6-A9 door het Naardermeer vind ik bijvoorbeeld echt zonde. Maar het verkeer moet natuurlijk wel ergens langs, dus van mij mogen ze best de A1 tussen de knooppunten Muiderberg en Diemen verbreden naar 2x5 banen ofzo. ![]() | |
henkway | zondag 1 maart 2009 @ 13:21 |
quote:juist en dan is een Noord-Zuidlijn volstrekt overbodig, zeker als we over tien jaar allemaal met een elektriek geval naar het werk gaan | |
ACT-F | zondag 1 maart 2009 @ 13:43 |
quote:En waarom hebben ze in Vlaanderen lintbebouwing? Juist, een gebrekkig ruimtelijk ordeningsbeleid door buiten de bebouwde kom ongebreidelde bebouwing toe te staan. Gelukkig is dat in Nederland wel goed geregeld. En nu nog het inzicht dat er in Nederland meer behoefte is aan automobiliteit dan OV. Dus voordat men aan bouwproject begint eerst een capaciteitsanalyse met daarin de mobiliteitsbehoefte van de toekomstige bewoners c.q. werknemers. En juist aan die capaciteitsanalyse schort het, want het gebeurt helemaal niet. Men bouwt maar wat omdat de verantwoordelijke wethouder totaal geen kaas heeft gegeten van verkeersmanagement. | |
#ANONIEM | zondag 1 maart 2009 @ 13:50 |
quote:Ik studeer planologie en onze mentor vertelde dat er een tekort is aan specialisten die de modellen van capaciteitsanalyses e.d. überhaupt begrijpen. Maar mij lijkt het juist leuk om me die kant op te gaan specialiseren. ![]() [ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 01-03-2009 13:50:41 ] | |
#ANONIEM | zondag 1 maart 2009 @ 14:11 |
Hebben ze destijds bij de besluitvorming rond de NZ-lijn eigenlijk ook naar alternatieven gekeken? Je zou bijvoorbeeld lijn 5 over de route Centraal Station - Weteringcircuit - Museumplein - Station Zuid kunnen laten rijden. Die route is helemaal dubbelspoor en kan dus gemakkelijk worden aangepast om met twee trams gekoppeld te rijden. En lijn 5 heeft toch al tweerichtingstrams... En als dat niet genoeg is voor de enorm massale verkeersstroom tussen CS en Zuid (die niet onderweg wil uitstappen) dan zou je nog de treinen van lijn 51 kunnen verlengen tot 3 of 4 treinstellen. | |
ACT-F | zondag 1 maart 2009 @ 14:40 |
quote:Gelukkig, er is nog hoop ![]() Tja, wiskunde, het moet je liggen. Het is soms hersenbrekend werk, maar zelf heb ik er geen moeite mee om met lastige wiskundige modellen te werken. Het is vooral een kwestie van gestructureerd werken en geen jengelende collega's om je heen hebben ![]() | |
wuppeltje | zondag 1 maart 2009 @ 15:11 |
quote:Ik vind het prima om wegen te verbreden, maar we moeten OV niet verwaarlozen. De Noord-Zuidlijn heeft alleen bij de eindhaltes een goede autobereikbaarheid. Strukton heeft niet zo heel lang geleden eens een voorstel gedaan om de binnenstad een goede autobereikbaarheid te geven zowel qua weginfrastructuur als qua parkeergelegenheid, zonder monumentale panden te slopen en het bovengronds levendig te houden. Het ging om wegen en parkeerplaatsen onder de grachten. Het project werd geschat op tussen de 10 en 20 miljard euro (dit met vele bouwputten met een vergelijkbare diepte van de Vijzelgracht). In het geval van de Zuidas, op dit moment gaat zo'n 70% van de dagelijkse pendelaars met de fiets of OV. De Noord-Zuidlijn gaat langs vele dichtbevolkte gebieden, drukbezochte gebieden, en belangrijke werkgebieden. We praten over het meest intensieve ruimtegebruik in Nederland. Alleen al qua aantal inwoners kan je een veelfout van vinexlocaties opzetten ter grote van stadsdeel centrum. Dit terwijl in stadsdeel centrum 87.031 mensen werken, dat er op een gemiddelde dag zo'n 80.000 mensen buiten Amsterdam het centrum bezoeken. En dan hebben we het voor stadsdeel centrum het niet eens over de rest van Amsterdam die het centrum bezoeken. Voor de grote steden is goed openbaar vervoer van levensbelang, voor de concurrentiepositie van Nederland ook. Steeds meer bedrijven willen op een plek zitten met een goede dubbele bereikbaarheid (zowel met de auto als met OV goed bereikbaar). | |
henkway | zondag 1 maart 2009 @ 17:47 |
quote:ja die bouwmaatschappijen weten wel een onderzoek te doen op voorspraak van gemeenteraadsvrienden quote:OV uit Utrecht omdat ER GEEN WEGEN ZIJN | |
ACT-F | zondag 1 maart 2009 @ 18:04 |
quote:70% is een behoorlijk getal. Hoe zit het daar met de parkeergelegenheden? | |
henkway | woensdag 4 maart 2009 @ 20:16 |
In Keulen gaan stemmen op om het project stop te zetten , wat zal Amsterdam doen?? | |
#ANONIEM | woensdag 4 maart 2009 @ 21:54 |
quote:In Keulen slaat stopzetten echt helemaal nergens op, omdat behalve net die paar tientallen meters tunnel bij het archief de hele ruwbouw van de tunnel al helemaal af is. Maar voor Amsterdam is het toch wel een signaal dat ze nog eens goed moeten nadenken of ze echt door willen gaan met graven in het centrum. Want in Keulen zijn er slechts 2 slachtoffers en was het een lelijk gebouw, maar stel je voor dat de Bijenkorf op de Dam ofzo omvalt bij het boren van de tunnel... | |
henkway | woensdag 4 maart 2009 @ 22:05 |
quote:of het paleis op de dam Of later alsnog lichtjes gaat verzakken | |
raptorix | woensdag 4 maart 2009 @ 23:08 |
Ik hoorde van technice dat die hele grote gebouwen geen gevaar lopen omdat de palen daar veel dieper zitten, het zijn de wat kleinere gebouwen die gevaar lopen. | |
henkway | donderdag 5 maart 2009 @ 09:34 |
quote: ![]() | |
Lemmeb | donderdag 5 maart 2009 @ 09:41 |
Ik hoop dat ze doorgaan. Kunnen we binnenkort weer lachen. | |
henkway | donderdag 5 maart 2009 @ 12:04 |
quote: ![]() | |
Lemmeb | donderdag 5 maart 2009 @ 12:06 |
Amsterdam zal zo langzaam vervallen tot dezelfde pauperbende die Rotterdam nu al is. En erger. | |
Manono | donderdag 5 maart 2009 @ 12:11 |
quote:Aha! inside info! ![]() Vroeg me al af waarom al die onderzoeken en eindeloze gegevensstromen relatief eigenlijk zelden resulteren in kordaat, efficient beleid. En dat niet alleen op gebeid van planologie. Ligt dat volgens jouw mentor aan de onmogelijke rapportage van ingewikkelde analyses, of aan specialisten die niet intelligent genoeg zijn? Het lijkt nl op afschuiven van verantwoordelijkheid. Een wirwar van statistieke gegevens overleggen is mi nog geen analyse. Als je een rapport samenstelt mbt je eigen vakgebied, hoor je iets te maken wat voor professionals aangrenzend, of buiten dat vakgebied inzichtelijk is. Met kop en staart en een heldere conclusie waar jij als professional voor staat. Soms krijg ik door mijn werk rapportages onder mijn neus die in inzicht moeten bieden, maar die in de meest exotische programma's zo gedetailleerd zijn uitgekauwd dat je een hele cursus moet volgen om er iets van te begrijpen. Alsof de maker iets had van, hiero, nu heb ik je alle gegevens gestuurd, kiek moar eebm wat je er mee doet maar nu houdt mijn verantwoordelijkheid iig op... [ Bericht 0% gewijzigd door Manono op 05-03-2009 12:41:10 ] | |
Manono | donderdag 5 maart 2009 @ 12:39 |
quote:Makkelijk gezegd natuurlijk nu de stad al 1 grote bouwput is, betekent dat je als gemeente nog meer overgeleverd bent aan de wolven. Er kan ook worden nagegaan waarom dit gebeurt, of deze aannemer wel op de juiste manier te werk gaat (bouwbestek?). en of er internationaal geen beter advies te halen is. Dat de Noord Zuidlijn een aanwinst zou zijn staat voor mij als een paal boven water. De manier waarop de gemeente Amsterdam altijd wegkomt met onrealistische planologie en kneuterbegrotingen, waarvan je al van te voren weet dat die, ook qua tijd, waarschijnlijk uitmonden in het vijf tot tienvoudige, is me een raadsel. Ik noem nog maar eens de belachelijke herinrichting van Het Museumplein wat altijd kaal is en in de hekken staat, de Dam, de Zuidas, het Noordplan, het gras in de Amsterdam Arena and so on. Als de hele infrastructuur en plaatselijke economie van een 'vriendenprijs' van 1 aannemer afhangt stel je zo'n aanleg toch gewoon uit? Totdat je een solide, ondubbelzinnig plan hebt, met realistische marges voor onvoorziene zaken (die je sowieso al had ondervangen bij grondig onderzoek vooraf)? Echt... | |
henkway | donderdag 5 maart 2009 @ 15:55 |
quote:met goud geplaveide snelwegen is ook een aanwinst maar of nederland daarop zit te wachten ![]() | |
Pek | donderdag 5 maart 2009 @ 16:13 |
quote:Dat was beiden ook van dezelfde firma (Heidemij) , net als nu dus weer: quote:O jee ![]() quote:Ik zie het niet echt. Het levert hooguit 10 minuten tijdwinst op ten opzichte van de bestaande metro, is dat echt al die miljoenen waard en het leed van bewoners/winkeliers? O ja, ze trekken Amsterdam Noord erbij. Waarom zou je in godsnaam dat tuig aan deze kant van Het Ij willen hebben? ![]() Maar ik snap wel dat je op een gegeven moment niet meer terug kunt. Na al die enorme investeringen is stoppen geen optie meer, denk ik. | |
henkway | donderdag 5 maart 2009 @ 18:31 |
quote:Je kunt altijd stoppen. | |
Pek | donderdag 5 maart 2009 @ 18:35 |
quote:Maar dat doet pijn. Koppen zullen dan gaan rollen, politieke crisis, aftredens etc. Ik pak de popcorn vast ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 5 maart 2009 @ 19:12 |
quote:Afgeven op Noord en zelf de naam van het IJ niet kunnen spellen. ![]() | |
Pek | donderdag 5 maart 2009 @ 19:19 |
quote:*twoing* ik hoor een gevoelige snaar ![]() Het spellen ging trouwens wel goed, de hoofdletters wat minder ![]() | |
Manono | donderdag 5 maart 2009 @ 19:20 |
quote: OMG ![]() ![]() Heeft een of andere suffe wethouder ooit een afspraak met Heidemij gemaakt dat zij in de komende 20 jaar alle grootschalige projecten in de stad mochten doen, ongeacht de resultaten? Was dat dezelfde die nu ontslagen is? quote: ![]() De manier waarop is ergerlijk. Zeker omdat er in 2003 al bijna meteen reeele signalen waren dat het bij lange na niet niet voor dat geld, noch binnen die tijd zou gebeuren. Er vonden in 2003 en 2004 al verzakkingen plaats die de gemeente pas 4 jaar later leken te alameren. Toen was het blijkbaar ineens mogelijk binnen 3 maanden (!) te onderzoeken EN vast te stellen dat de boel veilig was en dat er kon worden doorgegaan met de bouw. Een dag later wordt de bouw vanwege dramatische verzakkingen met dezelfde oorzaak (gat in damwand) toch weer stilgelegd. Wat was dat dan voor 'onderzoek', was degene die drie maanden ervoor een grondige beslissing had kunnen nemen soms op vakantie? Het gemeentelijk projectbureau heeft het van te voren door bewoners ingestelde onderzoek zo goed als naast zich neerlgelegd. Nu zijn er EN verzakkingen EN de bouw ligt regelmatig stil. Vanwege verzakkingen aan 6 monumentale pandjes. Had dat niet van te voren ondervangen kunnen worden als de gemeente de analyse van een weg en waterbouwkundige ook maar voor de helft serieus had genomen? Altijd dat kruidenieren en beknibbelen vooraf, om vervolgens het tigvoudige uit te geven aan 'oplossingen'.. Ik heb er geen verstand van, maar dat lijkt me een kardinale fout als het om projectontwikkeling gaat Het lijkt wel of Amsterdam bij grote projecten telkens quasi-ongeinformeerd (onkundig) freubelend achter de feiten aanloopt. Alsof het allemaal van toeval afhangt en wie elkaar bij de koffiemachine tegenkomen, in plaats van grondig onderzoek vooraf. Alsof, onder de 50 miljoen gaan we niks afchecken hoor. En dan wordt er een wethouder ontslagen terwijl deze werkwijze volgens mij nauwelijks op zichzelf staat. Vreemd he, dat een kapitale Zuidas leegstaat vanwege onbetaalbare huren. Normaal gesproken zoek je toch eerst (internationale) huurders/opdrachtgevers voordat je zoveel geld uitgeeft, of denk ik nu te simpel? Maja, we willen graag iets neerzetten he... OK, IJburg is niet weggespoeld. Dank, moest het ff kwijt, hoop van harte dat er goede tegenargumenten zijn waarvan ik als simpele omwonende niet op de hoogte ben. ![]() Bron: Trouw quote: [ Bericht 2% gewijzigd door Manono op 05-03-2009 19:29:20 ] | |
#ANONIEM | donderdag 5 maart 2009 @ 19:33 |
quote:Subtiel. ![]() Maar nee, ik heb niks met Noord. Het lijkt meer Zaanstreek dan Amsterdam en het publiek bij de bushalte Buikslotermeerplein... laat ik het daar maar niet over hebben. Toch vind ik een metro naar Noord wel een goed idee. Het kan dan juist ook voor gewone mensen aantrekkelijker worden in Noord te gaan wonen - goed bereikbare woningen voor relatief weinig geld - en als dat gebeurt dan knappen de wijken daar er ook van op. (Of niet natuurlijk, als het een yuppensbuurt wordt en je wat tegen yuppen hebt ![]() En sowieso, als het niet genoeg is als om de 1 à 2 minuten een harmonicabus rijdt, en zelfs dat niet genoeg is, dan is het wel duidelijk dat er iets moet gebeuren. [ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 05-03-2009 19:34:20 ] | |
henkway | donderdag 5 maart 2009 @ 19:44 |
quote:Het A'dam college is door iedereen gewaarschuwd, niemand wilde meedoen en meebetalen wegens het grote risico., maar het MOEST doorgaan, dus werd aan alle kanten gelogen en bedrogen Je wilt tenslotte een standbeeld hebben he voor je kindskinderen ![]() quote:http://www.vpro.nl/progra(...)9875/items/41522051/ [ Bericht 6% gewijzigd door henkway op 05-03-2009 20:03:14 ] | |
Manono | donderdag 5 maart 2009 @ 19:50 |
NB De begroting was geraamd op 1,5 milard gulden en bedraagt nu plm 2,5 miljard euro, dat is toch geen onvoorzienigheid meer? Het leven was toch nauwelijks duurder geworden door de euro? Het zou strafbaar moeten zijn om de bevolking zo voor te liegen. Gebaseerd op zulke misleidende informatie behoort het NZ-referendum met terugwerkende kracht ongeldig te worden verklaard. De uitslag was immers vast heel anders uitgevallen (en de plannetjes hadden niet kunnen worden doorgedrukt). | |
Frutsel | woensdag 11 maart 2009 @ 13:53 |
quote: | |
Lemmeb | woensdag 11 maart 2009 @ 14:08 |
quote:Ongelofelijk, gaat het Rijk dadelijk ook nog geld steken in die bodemloze blunderput... ![]() ![]() | |
Frutsel | woensdag 11 maart 2009 @ 14:11 |
quote: | |
henkway | woensdag 11 maart 2009 @ 18:26 |
quote:Daarom hebben ze die Veerman er bij gesleept, die moet nu gaan zeggen dat het een nuttig lijntje is voor heel Nederland. | |
Frutsel | woensdag 11 maart 2009 @ 19:01 |
quote: | |
wuppeltje | donderdag 12 maart 2009 @ 03:10 |
quote:Even een ruwe schatting als men zou stoppen: De vraag is tegen welke kosten. De oorspronkelijke afspraak was dat het Rijk de investeringen terug zou krijgen als men stopt (dus 1,1 miljard euro). Ik dacht dat tot nu toe zo'n 1,2 miljard was uitgegeven. Stel men gaat zo te werk en men stopt dan kost het de gemeente Amsterdam zo'n 2,3 miljard euro. Dat is 1 miljard euro meer dan de voorlopige begroting nu zou zijn. Pas als het totaalbedrag hoger wordt dan 3,4 miljard euro, dan is het voor de gemeente financiëel ongunstiger. Dit overigens exclusief meerkosten die moeten worden gerekend voor eventuele alternatieven om OV problemen zoveel mogelijk op te lossen. De komende tijd zal het erg interessant worden. Ik ben erg benieuwd of het mogelijk is om de extra kosten van vooral de Vijzelgracht te verhalen zijn op de bouwer. De bouwer daar is immers onverantwoord te werk gegaan. Dit gaat om zo'n 300 miljoen euro. Van Den Haag verwacht ik niet veel. Een enkele uitzondering daargelaten. Een deel van de onvoorziene kosten hebben te maken met strengere regelgeving van de Rijksoverheid. Iets wat men niet wist en niet kon weten bij het besluit van de Noord/Zuidlijn. [ Bericht 0% gewijzigd door wuppeltje op 12-03-2009 03:18:59 ] | |
Lemmeb | donderdag 12 maart 2009 @ 03:16 |
quote:Allemaal smoesjes. Je vergeet even te melden dat de politiek het in Amsterdam gewoon keihard heeft verneukt. Men wilde een prestigeproject en men kreeg the fuckup of the century. Dat zie je wel vaker gebeuren, daar waar opgeblazen ego's de overhand krijgen. | |
wuppeltje | donderdag 12 maart 2009 @ 03:52 |
quote:Er zijn ook zeker fouten gemaakt en die zijn allemaal aan Amsterdam (wethouders en ambtenaren) of aan de bouwers te verwijten. In eerste instantie gaat het om het technisch en organisatorisch gedeelte. Kostentechnisch ligt dit wat ingewikkelder. Dit is wereldwijd een vrij bekend fenomeen bij grote bouwprojecten. Bij de 2 andere grote bouwprojecten van het afgelopen decenium heeft men inmiddels de nodige expertise daarvan, namelijk bij de HSL-Zuid en de Betuwelijn. Kosten Noord/Zuidlijn -Men heeft inmiddels wel allerlei verzekeringen afgesloten, wat oorspronkelijk niet het geval is. Dat is een deel van de meerkosten die bovenop de oorspronkelijke 1,4 miljard euro. -Kleinere problemen, bijvoorbeeld dat er houten palen diep in de grond zitten bij het Damrak bij het water. Kleine dingen die mis zijn gegaan, maar technisch gezien niet geheel uit te sluiten zijn. Dit gaan om verantwoorde risico's die meer geld kosten. -Grote bouwfouten (slecht beton en een constructiefout) bij de VIjzelgracht is in eerste instantie de aannemer aan te rekenen. Als dat bij een uitbreiding bij je eigen huis gebeurd, verwacht je dat de aannemer de ontstane problemen ook oplost. Hiervoor wordt in Amsterdam wel in eerste instantie veel geld voor uitgetrokken. -Vertragingen ten gevolgen van problemen en fouten. Een contract dat nog getekend moet worden is gemiddeld duurder 10 jaar later dan nu. Geld wordt domweg minder waard als je er niets mee doet. Dat 1 van de meerkosten domweg door strengere regelgeving van de Rijksoverheid komt, mag toch best vermeld worden? Ik zie dat niet als fout, maar wel als gegeven. | |
Lemmeb | donderdag 12 maart 2009 @ 03:59 |
quote:Als men het project op tijd had afgerond had men helemaal geen last gehad van die 'strengere regelgeving van de Rijksoverheid'. Maarja, als je alles maar laat duren en duren gaat er vanzelf van alles veranderen. De rest van de wereld draait namelijk wel gewoon door. | |
kraaksandaal | donderdag 12 maart 2009 @ 03:59 |
Ze gaan door en nu is het afwachten wanneer er iets instort. | |
Lemmeb | donderdag 12 maart 2009 @ 04:00 |
quote:Precies, en dan kunnen we lachen. Wat mij betreft mag dat hele klote-Amsterdam verzakken. | |
kraaksandaal | donderdag 12 maart 2009 @ 04:02 |
quote:Dat gebeurde al. ![]() | |
wuppeltje | donderdag 12 maart 2009 @ 04:03 |
quote:Hoewel krap, is dit voor Amsterdamse begrippen vrij goed. Men gaat bij de plannen van de Zuidas uit van 3,5x zoveel parkeerplaatsen per m2 kantoorruimte als in het centrum. | |
wuppeltje | donderdag 12 maart 2009 @ 04:05 |
quote:Dit was al na een paar jaar veranderd, dus die meerkosten hadden ook bij een perfecte uitvoering moeten worden gerekend. | |
kraaksandaal | donderdag 12 maart 2009 @ 04:09 |
Amsterdam moeten ze gewoon tot 2e Madurodam maken en er verder vanaf blijven. | |
Lemmeb | donderdag 12 maart 2009 @ 04:18 |
quote:Wat was er na een paar jaar veranderd? | |
kraaksandaal | donderdag 12 maart 2009 @ 04:19 |
quote:De begroting. ![]() | |
Lemmeb | donderdag 12 maart 2009 @ 04:21 |
quote:Ja, die ook. ![]() Maar wuppeltje heeft het er steeds over dat de rijksoverheid halverwege de regels zou hebben veranderd en dat dat de boel op kosten zou hebben gejaagd. Ik geloof daar helemaal niks van, volgens mij zijn het gewoon smoesjes, om maar niet te hoeven toegeven dat dit project compleet FUBAR is. | |
kraaksandaal | donderdag 12 maart 2009 @ 04:24 |
Elke simpele boerenlul kan bedenken dat een tunnel graven in zo'n stad de goden verzoeken is. | |
WammesWaggel | donderdag 12 maart 2009 @ 04:37 |
Die vorige metro is ook gelukt dus wellicht lukt het deze keer ook wel en anders gooien we er nog een paar miljard tegen aan. | |
kraaksandaal | donderdag 12 maart 2009 @ 04:46 |
quote:Ok daar heb je een punt. | |
wuppeltje | donderdag 12 maart 2009 @ 04:50 |
quote:Op 1 mei 2006 ingegaan, vanaf 2004 is men ermee bezig. Dat is 2 jaar na het definitieve go besluit. http://www.verkeerenwater(...)61_tcm195-208763.pdf | |
Lemmeb | donderdag 12 maart 2009 @ 04:53 |
quote:En hierboven is te lezen: quote:Oftewel: ik heb gelijk en jij zit smoesjes te verzinnen. ![]() | |
kraaksandaal | donderdag 12 maart 2009 @ 04:57 |
quote:Jij hebt gelijk alleen heeft de rest van de wereld er zo weinig aan. ![]() | |
wuppeltje | donderdag 12 maart 2009 @ 05:06 |
quote:Helaas voor jou geen van beiden in dit geval. Het besluit is nog altijd in 2002 genomen, niet in 1996. Als je 1996 rekent, dan mag je de Rijksoverheid nog meer aanrekenen, omdat pas 3 jaar later de Tweede Kamer akkoord is gegaan met het subsidiebesluit (1999). Maar zo werkt het natuurlijk niet. In 2002 is het besluit genomen, nadat de nodige ervaring was opgedaan op andere bouwplaatsen. | |
Lemmeb | donderdag 12 maart 2009 @ 05:07 |
quote:blablablablabla smoesjes smoesjes epische faal | |
kraaksandaal | donderdag 12 maart 2009 @ 05:08 |
Sorry voor het offtopic maar rijden er al treinen over de Betuwelijn? | |
Lemmeb | donderdag 12 maart 2009 @ 05:09 |
quote:Ja, maar wel veel te weinig. Maar niet over de HSL. Die betonbakken liggen hier al jaren weg te rotten in het weiland. Ik fiets er regelmatig langs en dan begin ik spontaan te huilen. | |
wuppeltje | donderdag 12 maart 2009 @ 05:09 |
quote:Ah, nu ben ik helemaal overtuigd. ![]() | |
Lemmeb | donderdag 12 maart 2009 @ 05:12 |
quote:Ik hoef jou niet te overtuigen want ik kots op types als jij. Het is toch wel duidelijk dat jij er je eigen PvdA-agenda op nahoudt. Vriendje van de burgemeester zeker? | |
kraaksandaal | donderdag 12 maart 2009 @ 05:12 |
quote:Er was toch ooit zo'n TV programma over zinloze bouwprojecten? Dat was soms best absurd een halve snelweg van niets naar nergens. ![]() | |
Lemmeb | donderdag 12 maart 2009 @ 05:14 |
quote:Heel Nederland is één groot zinloos bouwproject. Onze overheid is al tientallen jaren ernstig aan het falen op dit gebied. Geen enkele visie, dat zie je bij die Noord-Zuid lijn ook weer. | |
kraaksandaal | donderdag 12 maart 2009 @ 05:17 |
quote:Nou daar maak maar Europa van, het is een internationaal verschijnsel. | |
wuppeltje | donderdag 12 maart 2009 @ 05:17 |
quote:Dat lijkt mij erg zeg, dan moet je dus de hele dag kotsen. ![]() Ik drink graag lekker veel thee met de burgemeester. ![]() | |
kraaksandaal | donderdag 12 maart 2009 @ 05:18 |
quote:Doe er een koekje bij en pleur op. | |
Lemmeb | donderdag 12 maart 2009 @ 05:19 |
Ik heb hier een routekaart uit de jaren '60 liggen. Daarop staat al het plan aangegeven om de A4 door te trekken naar de A29 (A4-zuid). We leven nu 40 jaar laten en er zit nog steeds geen schot in de zaak. Wat dat allemaal al niet gekost heeft... | |
kraaksandaal | donderdag 12 maart 2009 @ 05:24 |
quote:Liggen er al wat verlaten viaducten op de route? | |
Lemmeb | donderdag 12 maart 2009 @ 05:31 |
quote:Nee, er ligt nog niks. Na 40 jaar is men nog steeds niet verder gekomen dan wilde plannen. Maar vergaderen en procedures kosten ook geld. | |
wuppeltje | donderdag 12 maart 2009 @ 05:32 |
Dacht het nog net niet, wel allerlei andere dingen. Talud, aansluitingen op knooppunten, etc. Dit is vrij goed te zien op google maps. Ergste is daar dat er gewoon niets is gebeurd, terwijl het wel nodig is, en het om zo'n klein stukje gaat van 7 kilometer. | |
kraaksandaal | donderdag 12 maart 2009 @ 05:34 |
quote:Als we gaan uitrekenen wat al het vergaderen al ooit gekost heeft dan wordt je treurig. Dan hebben we 't nieteens over alle stuurgroepen en adviescommissies. | |
Lemmeb | donderdag 12 maart 2009 @ 05:36 |
quote:Ja, die taluds liggen er al zo'n 30 jaar en zijn al bijna weggeërodeerd. | |
kraaksandaal | donderdag 12 maart 2009 @ 05:38 |
quote:Zo hadden we vroeger een rioolstelsel van een weg die er nooit gekomen is. ![]() | |
DrWolffenstein | donderdag 12 maart 2009 @ 05:48 |
quote:Moderne bureaucratie laat het aanleggen van een metro in het huidige Nederland langer duren dan de tijd waarin men in 1200 een kathedraal bouwde. | |
kraaksandaal | donderdag 12 maart 2009 @ 05:50 |
quote:Terwijl het met alle moderne technieken sneller kan of toch niet? | |
DrWolffenstein | donderdag 12 maart 2009 @ 05:52 |
Dat zou je inderdaad wel mogen hopen. ![]() | |
kraaksandaal | donderdag 12 maart 2009 @ 05:54 |
quote:Toch blijkt het wat ingewikkelder om in een oude stad wat metrolijnen te gaan bouwen hebben we in Keulen gezien. | |
Lemmeb | donderdag 12 maart 2009 @ 05:55 |
Hé wolfje, hoe is het ermee? Beetje dooie boel hier, vind je ook niet? Vooral van POL is weinig meer over. ![]() | |
wuppeltje | donderdag 12 maart 2009 @ 05:55 |
A4 Midden-Delft![]() Het Goudriaankanaal door Marken en Waterland ![]() Bij Hilversum voor een nooit aangelegde A80 ![]() Nooit gebruikt viaduct bij Voorschoten ![]() | |
DrWolffenstein | donderdag 12 maart 2009 @ 05:56 |
quote:Inderdaad de fut is er een beetje uit. | |
kraaksandaal | donderdag 12 maart 2009 @ 05:57 |
Mooie beelden, volgens mij wordt de noord-zuid lijn in A'dam een mooie parking. | |
Lemmeb | donderdag 12 maart 2009 @ 05:57 |
quote:Mag je dat eigenlijk wel posten van je vrienden bij de PvdA? | |
wuppeltje | donderdag 12 maart 2009 @ 05:58 |
quote:Nee, dat mag ik niet. Ik ben zware dissident. ![]() | |
kraaksandaal | donderdag 12 maart 2009 @ 05:58 |
quote:Waarom gelijk op de persoon spelen? | |
Lemmeb | donderdag 12 maart 2009 @ 06:05 |
quote:Oh, dan is het goed. ![]() | |
kraaksandaal | donderdag 12 maart 2009 @ 06:09 |
quote:Dan ben je toch echt wat beperkt in je denken maar goed ik bekijk het ruim. ![]() | |
Lemmeb | donderdag 12 maart 2009 @ 06:12 |
quote:Precies. Jij hebt liever dat mensen gewoon oppleuren, toch? | |
kraaksandaal | donderdag 12 maart 2009 @ 06:14 |
quote:Ja ik neem geen blad voor de mond en ben recht voor zijn raap. | |
Lemmeb | donderdag 12 maart 2009 @ 06:30 |
quote:Oh, dan is het goed. ![]() | |
kraaksandaal | donderdag 12 maart 2009 @ 06:32 |
quote:Mooi dan kan ik ook gelijk kwijt dat je een beperkt denkvermogen hebt met oogkleppen op. | |
#ANONIEM | donderdag 12 maart 2009 @ 10:35 |
quote:Wacht eens, is dat niet een beetje erg creatief gerekend? De huidige geschatte kosten zijn 2,3 miljard. De overheidssubsidie is 1,1 miljard, dus de totale kosten voor de gemeente bij doorbouwen zijn 1,2 miljard. En waarschijnlijk meer, als er nog meer tegenvallers komen, maar daar staan ook opbrengsten van de exploitatie tegenover. Je zegt dat er nu 1,2 miljard is uitgegeven in totaal. Als men nu gaat stoppen, moet de subsidie worden terugbetaald aan de overheid. Het hele bedrag komt dus op het bord van de gemeente - 1,2 miljard dus. (bron) Kortom, beide opties zijn even duur voor de gemeente. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-03-2009 10:35:51 ] | |
henkway | donderdag 12 maart 2009 @ 10:42 |
quote:men zal wel een gents agreement maken dat het voor alle partijen beter is te stoppen en alle partijen het verlies moeten nemen | |
ACT-F | donderdag 12 maart 2009 @ 19:28 |
quote:'Over de balk' | |
Frutsel | vrijdag 13 maart 2009 @ 09:00 |
quote: | |
Lemmeb | vrijdag 13 maart 2009 @ 09:15 |
Mensen, stop er nou toch alsjeblieft mee! Wat een drama, en allemaal over de ruggen van de belastingbetaler, die het toch al zo moeilijk heeft en nog veel moeilijker gaat krijgen... ![]() ![]() | |
Pek | vrijdag 13 maart 2009 @ 09:18 |
quote:Boren ![]() In Parijs of Londen kan je door rots boren ja, hier is het meer ploegen door klei en blubber ![]() | |
henkway | vrijdag 13 maart 2009 @ 09:27 |
quote:nee het is water en dat is het probleem, de gebouwen in Adam staan op houten palen die in het grondwater staan. | |
Frutsel | vrijdag 13 maart 2009 @ 10:27 |
quote:Ow, maar dat is pas sinds kort toch, anders hadden ze daar vast eerder over nagedacht ![]() | |
Pek | vrijdag 13 maart 2009 @ 10:29 |
quote:Dat wisten jij en ik al voordat ze aan dit fiasco begonnen, en waarschijnlijk de rest van Nederland ook wel ![]() | |
henkway | vrijdag 13 maart 2009 @ 23:33 |
quote: ![]() ![]() ![]() | |
Pek | vrijdag 13 maart 2009 @ 23:50 |
quote:Als het niet zo treurig was had ik er om kunnen lachen ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 19 maart 2009 @ 11:14 |
Zie net dat je nu ook in Nederland Google Streetview hebt.![]() Nu kan dus eindelijk iedereen zien in wat voor een beeldschone omgeving die prachtige oude wevershuisjes (aangegeven met de rode pijl) staan, die verzakt waren. Als je dat zo ziet, dan besef je je ineens wel dat als die drie huisjes omvielen, dat dat echt een ramp voor de stedenbouwkundige opzet van heel Amsterdam zou betekenen! ![]() [ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 19-03-2009 11:17:20 ] | |
Manono | donderdag 19 maart 2009 @ 11:42 |
jammer dat die afgrijselijke nieuwe blokken aan de vijzelgracht niet verzakken | |
ACT-F | donderdag 19 maart 2009 @ 18:46 |
Jammer dat heel Amsterdam niet verzakt. | |
Roi | donderdag 19 maart 2009 @ 19:22 |
quote: | |
Pek | donderdag 19 maart 2009 @ 20:48 |
Het zal je huis maar wezen, kijk die ramen dan ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 19 maart 2009 @ 21:35 |
quote:Die foto's zijn gemaakt voor de verzakkingen, want sindsdien zijn de ramen dichtgetimmerd. ![]() | |
henkway | donderdag 19 maart 2009 @ 21:38 |
Zouden ze er nu mee stoppen dan, volstrekt zinloos betuwelijn project | |
Pek | donderdag 19 maart 2009 @ 21:48 |
quote:Precies, het was al langer aan de gang. Oude pandjes enzo. De Noord-Zuidlijn gaf alleen het duwtje ![]() | |
borisz | donderdag 19 maart 2009 @ 21:52 |
Ik zou het stuk naar Noord wel afmaken en dan de drie lijnen doortrekken. Dat lijkt mij sowieso wel verstandig. | |
henkway | donderdag 19 maart 2009 @ 21:53 |
quote:Ze zijn wel opgekocht voor 2,3 miljoen per stuk die ouwe pandjes | |
ACT-F | zondag 22 maart 2009 @ 23:20 |
En nu maar hopen dat het superbeton een beetje waterdicht is, anders krijg je iets vergelijkbaars als dit ![]() | |
Frutsel | donderdag 4 juni 2009 @ 12:17 |
quote: | |
Againzender | donderdag 4 juni 2009 @ 12:49 |
Zoals verwacht was dus. Ze zijn al te ver om nu nog te stoppen. Gevalletje Betuwelijn wat dat betreft. Eens kijken wanneer de gemeente weer zijn handje gaat ophouden bij het rijk.... | |
henkway | donderdag 4 juni 2009 @ 14:30 |
De ambtelijke wil om dit door te drukken, was weer eens groter dan het gezond verstand en nu zijn ze voorbij de point of no return, dus mag het nog een paar miljard kosten. Amsterdam is de opbrengst van het NUTS bedrijf alvast kwijt | |
JamesWarrenJones | donderdag 4 juni 2009 @ 17:38 |
Ach, uiteindelijk zal het er toch wel weer op neerkomen dat de rest van Nederland krom mag gaan liggen voor de megalomane ideeën van randstedelijke "visionairs". ![]() | |
raptorix | donderdag 4 juni 2009 @ 17:44 |
quote:Lijn 5 is al een prima verbinding naar Zuid-WTC. | |
raptorix | donderdag 4 juni 2009 @ 17:44 |
quote:Nou het probleem met dit soort gasten in Amsterdam is dat het meestal boerenpummels zijn die in de stad gaan wonen. | |
xFriendx | donderdag 4 juni 2009 @ 17:52 |
Ben benieuwd wat voor 'garanties' of 'toezeggingen' de omwonenden hebben gekregen. | |
raptorix | donderdag 4 juni 2009 @ 17:55 |
Geen idee, maar het pand waar ik nu in zit staat 30 meter van de bouwput af ![]() | |
JamesWarrenJones | donderdag 4 juni 2009 @ 17:59 |
quote:Die PvdA'ers die langzaam de stad om zeep helpen zijn boerenpummels? Volgens mij vinden ze zichzelf nogal "ontwikkeld" en vormen ze de zogenaamde "elite". | |
raptorix | donderdag 4 juni 2009 @ 18:13 |
quote:Precies types als Marijke Vos, geboren in Leidschendam, gestudeerd in Wageningen, nou dan weet je het wel. ![]() En als het al Amsterdammers zijn, dan zijn het figuren die nooit verder komen als Oud-Zuid en nog nooit in een probleemwijk hebben gewoond, die denken dat turken en marokanen allemaal leven van de Shoarma handel. | |
Againzender | donderdag 4 juni 2009 @ 18:19 |
quote:je bent toch geen collega van mij? Zit met ons kantoor ook aan de rand van de afgrond ![]() | |
raptorix | donderdag 4 juni 2009 @ 18:20 |
quote:Wij zijn een groot internetbureau ![]() | |
Againzender | donderdag 4 juni 2009 @ 18:22 |
quote:Die Marijke Vos is wel de meest wereldvreemde en arrogante trut van het college ![]() ![]() As je dat zo goed weet had je al lang opgerot geweest ![]() | |
Againzender | donderdag 4 juni 2009 @ 18:23 |
quote:ah, wij niet ![]() | |
JamesWarrenJones | donderdag 4 juni 2009 @ 18:24 |
quote:En Job Cohen dan? Is dat ook een boerenpummel? En Hans Gerson? | |
raptorix | donderdag 4 juni 2009 @ 18:25 |
quote:In dit gebouw zitten we: ![]() | |
JamesWarrenJones | donderdag 4 juni 2009 @ 18:25 |
quote:Afgrijselijk. | |
raptorix | donderdag 4 juni 2009 @ 18:27 |
quote:Cohen opgegroeid in Heemstede, gestudeerd in Groningen. Hans Gerson ken ik niet heel goed, maar in interview wat ik van hem las leek het me een redelijk geschikte kerel. | |
Againzender | donderdag 4 juni 2009 @ 18:28 |
quote:ah, wij zitten aan de andere kant van de Vijzelgracht ![]() nee, niet die erotische damesdingen ![]() | |
henkway | donderdag 4 juni 2009 @ 18:32 |
In theorie kunnen er hele belangrijke gebouwen wegzakken ( beurs van Berlage ed.) | |
raptorix | donderdag 4 juni 2009 @ 18:35 |
quote:Uitgekozen tot 3 na lelijkste gebouw van Amsterdam, binnen is het wel heel mooi hoor ![]() | |
sander89 | donderdag 4 juni 2009 @ 20:21 |
Goedzo gewoon door bouwen. ![]() Sommige projecten kosten nou eenmaal een hoop geld en zal je nooit het geld van terug verdienen. Ben er van overtuigt dat de NoordZuid-lijn goed is voor de ontwikkeling van Amsterdam in de toekomst. | |
qonmann | donderdag 4 juni 2009 @ 20:23 |
quote:Zo is dat ..Over 20 jaar zal men dit besluit zeer kunnen waarderen. Regeren is vooruitzien | |
Againzender | donderdag 4 juni 2009 @ 20:31 |
quote:Ik ben ook altijd voor door bouwen geweest, maar het gaat er wel even om HOE je door moet bouwen. Ik kan mij toch niet aan de indruk ontrekken dat er tot nu toe enorm geklungeld is op bouwgebied. Leuk he, zo'n Europeese aanbesteding waar je de goedkoopste partij moet kiezen ![]() | |
JamesWarrenJones | donderdag 4 juni 2009 @ 20:58 |
quote:Net als met die HSL en die Betuwelijk zeker? ![]() | |
qonmann | donderdag 4 juni 2009 @ 21:03 |
quote:Ik doelde meer op metro die in Amsterdam meer dan 30 jaar geleden werd aangelegd. Een zegen voor de stad. | |
Againzender | donderdag 4 juni 2009 @ 21:12 |
quote:Bij de aanleg van die lijn werd er alvast preventief gesloopt, nu gebeurt dat gewoon 'zomaar' ![]() | |
ACT-F | donderdag 4 juni 2009 @ 21:32 |
Voor mijn part ontplooien ze nog eens een oost-westlijn, zolang Amsterdam maar zijn eigen rekeningen betaalt. | |
Againzender | donderdag 4 juni 2009 @ 21:38 |
quote:Een oost-west lijn zou ook veel meer een aanvulling zijn op het bestaande OV systeem. Bij metrostation Weesperplein ligt er in ruwbouw onder het huidige station ook nog een station voor een eventuele oost-west lijn. | |
qonmann | donderdag 4 juni 2009 @ 21:41 |
quote:die zal er niet zo snel, wsl nooit, komen, eerst de NZ lijn maar eens afmaken ![]() | |
henkway | donderdag 4 juni 2009 @ 21:44 |
quote:Dat zeg ik. ![]() quote:Oorspronkelijke schatting 1,5 miljard Euro Schatting totale kosten NU 3 miljard Nou maak er maar gerust 5 miljard van [ Bericht 19% gewijzigd door henkway op 04-06-2009 22:10:23 ] | |
raptorix | donderdag 4 juni 2009 @ 22:09 |
quote:Kennelijk ben jij geen Amsterdammer, anders had je geweten dat de Metro een veredelde tram is die eigenlijk nergens komt, zelfs de drukste lijn op de metro heeft nog een lagere frequentie als lijn 17 ![]() | |
raptorix | donderdag 4 juni 2009 @ 22:12 |
quote:Klopt, je weet ook wat er tussen ligt? Juist een heleboel gebouwen die erna zijn gebouwd met palen tot de 2e zandlaag waar nooit meer gegraven kan worden, ik ken een expert bij het GVB en die heeft me gegarandeerd dat er nooit meer een oost-west lijn kan komen. Overigens is de NZ lijn de grootste flauwekul omdat: A) Mensen uit noord niet in de stad komen, het is gewoon een dorp op zich, en zelfs als ze al in de stad willen komen, dan wil je dat niet (tokkie alert) B) De mensen die bij Zuid-WTC dienen te komen, komen al direct met de trein dan wel met de fiets Dit hele project is een farce van machtswellustige wethoudertjes waar de amsterdamse belastingbetaler voor mag boeten. | |
qonmann | donderdag 4 juni 2009 @ 22:27 |
quote:Amstel Wibautstraat Weesperplein Waterlooplein Nieuwmarkt Centraal Station Gaat elke 5 minuten, ...zoef en je bent er ![]() | |
raptorix | donderdag 4 juni 2009 @ 22:29 |
Nu noem je een traject waar 3 metros langskomen, dus dat is geen vergelijking ![]() | |
qonmann | donderdag 4 juni 2009 @ 22:32 |
quote:Haha,,ik ben blij met de metro, toen vorig jaar dit stuk dicht was wegens onderhoud koste het zoveel tijd om van Amstel naar CS te komen (ze hadden zelfs bussen ingezet, hielp niet) . [ Bericht 0% gewijzigd door qonmann op 04-06-2009 22:37:47 ] | |
Againzender | donderdag 4 juni 2009 @ 22:34 |
quote:Ik had ook al eens begrepen dat die eventuele OW lijn niet meer op dat ruwbouwstation van Weesperplein zou kunnen worden aangesloten. Gevalletje jammer: in dit geval werd er vooruit gedacht, maar na de realisatie van het geheel werden die gedachten overboord gegooid.. Nou wilde men in de jaren 80 ook niet meer denken aan uitbreiding van de metro in de binnenstad vanwege alle rellen bij De aanleg van de oostlijn. De heren politici waren nogal in shock dat het volk het niet eens was men hun prachtige plan ![]() | |
raptorix | donderdag 4 juni 2009 @ 22:40 |
quote:Ik ben ook blij met de metro, maar de NZ lijn is redelijk overbodig, zeker gezien de prijs, voor dat geld had men in de stad een aantal hele mooie nieuwe tramverbindingen kunnen maken die ook erg nuttig waren, bijvoorbeeld een mooie lijn van Spaarndammerbuurt/Oud-West/Oud-Zuid, Amstelveen. | |
Leshy | vrijdag 5 juni 2009 @ 02:29 |
quote:Ware het niet dat die al regelmatig helemaal stampvol zit (met name in de zomer wanneer dat ding zo'n beetje toeristen tussen CS en het Leidseplein heen en weer pendelt). quote:Je vergeet voor het gemak even dat een goede verbinding tussen Noord en Centrum-Zuid niet enkel betekent dat mensen die al in Noord wonen ineens naar de stad kunnen komen, maar ook dat Noord een reële plaats wordt om je te vestigen wanneer je in de rest van Amsterdam werkt. Nu is dat vaak geen optie omdat je vanuit Noord gewoon erg lang onderweg bent naar de rest van Amsterdam als je van het OV gebruik maakt, wat ook betekent dat niemand zich nu in Noord gaat vestigen. Op termijn betekent de N/Z-lijn niet alleen een snelle verbinding, maar betekent het ook een sociaal-demografische wijziging van Noord, doordat dit stadsdeel in één klap een stuk meer bij de rest van Amsterdam wordt getrokken, en dat lijkt me wel een positieve ontwikkeling, zeker omdat daar nog redelijk wat groeiruimte zit. En ook voor bedrijven kan het interessant worden om zich in Noord te vestigen wanneer er een goede infrastructurele verbinding is met de rest van Amsterdam. Gezien hoe vol het OV nu al regelmatig is in Amsterdam, ben ik van mening dat de N/Z-lijn absoluut een welkome aanvulling is op het netwerk van de stad - ik weet wel dat als dat ding er nu lag, ik er al jaren veel gebruik van zou hebben gemaakt omdat het absoluut de snelste weg naar verschillende locaties geweest zou zijn. Ik ben dus absoluut voor het afbouwen van dat ding, alhoewel ik niet ontken dat het hele proces van aanpak natuurlijk gewoonweg dramatisch is verlopen, en er alles aan gedaan moet worden om verdere rampen te voorkomen. | |
Frutsel | woensdag 10 juni 2009 @ 16:00 |
quote: | |
F04 | donderdag 11 juni 2009 @ 03:39 |
quote:Hier in NL zijn ze wel zo slim om dergelijke gevallen te voorkomen. | |
Deprater | zaterdag 13 juni 2009 @ 09:49 |
zo das lekker | |
Arvid | woensdag 17 juni 2009 @ 14:31 |
quote:Oost-west lijn is sowieso flauwekul. Er rijdt al een metro in west, lijn 50, die gaat in principe ook de oostkant op. Bovendien, met de NZ-lijn heeft Amsterdam qua grootte al genoeg metrolijnen. De stad is simpelweg veels te klein om een heel matrix aan lijnen aan te leggen zoals London. Wat ze met de NZ lijn moeten doen is ook verlengen naar Amstelveen centrum, dan heb je lijn die het diepe zuiden op een prima wijze verbindt met noord. Dat is pas metropoolvorming en op de lange termijn een enorme impuls voor de stad. Sowieso voor stadsdeel Noord, dat gebied kan behoorlijk in onwikkeling komen. En wat ook zo is, Amsterdam binnen de ring is al een beetje al centrumgebied aan het worden a la Parijs binnen de peripherie, met de NZ-lijn kan dat zich verder ontwikkelen. Je moet redeneren aan de hand van de situatie nu, maar redeneren met een visie op de lange termijn. Dan is die NZ-lijn absoluut broodnodig, ook al kost het nu veel geld. | |
Pleasureman_Gunther | vrijdag 19 juni 2009 @ 09:25 |
quote:Plus: als de Noord-Zuidlijn klaar is, kan een deel van de treinen die nu op Centraal komen (bijv. HSL-treinen) voortaan station Zuid als eindpunt hebben. Dat scheelt capaciteit op Centraal. | |
henkway | donderdag 9 juli 2009 @ 08:43 |
quote:Ja hoor ze zijn erachter, wisten ze dat echt niet?? quote: quote: [ Bericht 22% gewijzigd door henkway op 09-07-2009 09:04:49 ] | |
#ANONIEM | donderdag 9 juli 2009 @ 08:46 |
Gaan ze doorzetten of wordt het net zoiets als in Antwerpen of Charleroi? | |
henkway | donderdag 9 juli 2009 @ 10:28 |
quote:Die slappeveengronden kunnen geen betonnen tunnels dragen quote: [ Bericht 37% gewijzigd door henkway op 09-07-2009 13:07:51 ] | |
ACT-F | donderdag 27 augustus 2009 @ 21:25 |
En hier verder: Het debacle: De NoordZuid-lijn in Amsterdam #3 |