Zie ook deel 1 --> Het debacle: de Amsterdamse Noord-Zuid-lijnquote:Niet stoppen!
AMSTERDAM - Veel vertrouwen heeft Amsterdam niet meer in de Noord/Zuidlijn. Toch zijn twee keer zoveel mensen voor doorgaan met de aanleg als voor stoppen.
Dit blijkt uit een enquête van bureau Onderzoek en Statistiek in opdracht van Het Parool en AT5.
Ruim veertig procent van de Amsterdammers vindt dat de bouw gewoon door moet gaan, ondanks alle technische tegenslagen en de sterk oplopende kosten. Twintig procent wil stoppen, 28 procent wil de zaken eerst laten onderzoeken, twaalf procent heeft geen mening.
Kan wel zijn. Maar toch is het in de praktijk zo dat na dit soort gigantische debacles (Amsterdam staat zolangzamerhand op de rand van faillissement) het hele college van B&W z'n biezen kan pakken. Dan komen er gewoon nieuwe verkiezingen, net zoals dat op landelijk niveau ook zou gaan.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 12:30 schreef Tizitl het volgende:
[..]
Nee, de wethouders zijn verantwoordelijk. Je kunt het best niet met Cohen eens zijn maar je kunt hem moeilijk verantwoordelijk houden voor beslissingen waar bij zelf geen invloed op had.
Amsterdam staat zeker op de rand van faillissement. Ik denk eigenlijk dat dit de klap zou kunnen zijn waardoor ze straks zo'n gemeente worden waar alle beslissingen door de overheid moeten worden gedaan. (S5 ofzo toch?)quote:Op vrijdag 20 februari 2009 12:34 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Kan wel zijn. Maar toch is het in de praktijk zo dat na dit soort gigantische debacles (Amsterdam staat zolangzamerhand op de rand van faillissement) het hele college van B&W z'n biezen kan pakken. Dan komen er gewoon nieuwe verkiezingen, net zoals dat op landelijk niveau ook zou gaan.
Probleem is dat een burgemeester niet gekozen wordt, maar benoemd door de kroon. Dus ook bij nieuwe verkiezingen hoeft er geen nieuwe burgemeester benoemt te worden. De hele raad en de wethouders worden dan wel vervangen, maar de burgemeester kan blijven zitten.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 12:34 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Kan wel zijn. Maar toch is het in de praktijk zo dat na dit soort gigantische debacles (Amsterdam staat zolangzamerhand op de rand van faillissement) het hele college van B&W z'n biezen kan pakken. Dan komen er gewoon nieuwe verkiezingen, net zoals dat op landelijk niveau ook zou gaan.
S5 is volgens mij iets van heel vroeger als je je af wilde laten keuren voor dienstplicht. Dan moest je net doen of je een debiel was. Heb ik destijds ook nog geprobeerd, maar bij mij trapten ze er niet in.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 12:44 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Amsterdam staat zeker op de rand van faillissement. Ik denk eigenlijk dat dit de klap zou kunnen zijn waardoor ze straks zo'n gemeente worden waar alle beslissingen door de overheid moeten worden gedaan. (S5 ofzo toch?)
Ja, maar een intelligent bestuurder die met geld om kan gaan moet dit hebben zien aankomen. Helaas weten we van politiek links dat intelligentie en handigheid met geld niet tot de kwaliteiten behoren. Ik zeg wieberen!quote:Oftewel elk klein wissewasje moet vanuit de gemeente naar de overheid met als gevolg een enorme doorlooptijd....
De kredietcrisis, de noord-zuidlijn en ook nog de plannen om alle stadsdelen weer samen te laten voegen, het komt allemaal tegelijk...
Dat moet ik nog zien. Ik denk dat Job Cohen tegen die tijd zelf wel kan bedenken dat hij beter met de staart tussen de benen het hazenpad kan kiezen. Hij heeft dit beleid immers al die jaren overal in de media staan verdedigen.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 12:53 schreef Tizitl het volgende:
[..]
Probleem is dat een burgemeester niet gekozen wordt, maar benoemd door de kroon. Dus ook bij nieuwe verkiezingen hoeft er geen nieuwe burgemeester benoemt te worden. De hele raad en de wethouders worden dan wel vervangen, maar de burgemeester kan blijven zitten.
Geen idee.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 12:58 schreef henkway het volgende:
waarom is er geen referendum over de aanleg geweest eigemlijk??
Waarschijnlijk onmogelijk. Monumenten, cultureel erfgoed etcetera.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 12:50 schreef Elfletterig het volgende:
Volgens mij was het goedkoper geweest om alle huizen langs de route voor de vlakte te gooien
Alsof dat wat uit had gemaakt. De rijke Amsterdammers hadden echt wel voor gestemd (dat referendum was immers nog voor de kredietcrisis geweest, toen voor de grachtengordelkliek de bomen nog tot in de hemel leken te groeien) en de arme waren niet eens gaan stemmen.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 12:58 schreef henkway het volgende:
waarom is er geen referendum over de aanleg geweest eigemlijk??
Ik mag toch hopen van niet, want in dat geval zit er nog véél meer ellende aan te komen. Dat wordt de Haagse tramtunnel tot de macht 4!quote:Op vrijdag 20 februari 2009 13:02 schreef sander89 het volgende:
Hopelijk gaan ze het toch afmaken de Noord Zuid lijn
Ja tuurlijk, laat er weer een zooi andere adviseurs naar kijken, of het niet anders kan. Kost toch allemaal niks! En tegen de tijd dat het nieuwe advies klaar is en alle procedures zijn doorlopen, zijn we weer 15 jaar verder.quote:Natuurlijk moet er wel gekeken worden naar het stuk in het oude centrum of dat niet anders of beter kan.
Dat is er wél geweest, en daarbij heeft tweederde tegen gestemd. Echter was het "nee"-stemmers niet groot genoeg om het referendum rechtsgeldig te laten zijn (quote:Op vrijdag 20 februari 2009 12:58 schreef henkway het volgende:
waarom is er geen referendum over de aanleg geweest eigemlijk??
http://nl.wikipedia.org/wiki/Noord/Zuidlijn#Geschiedenisquote:Het referendum was niet als geldig erkend, omdat daarvoor het aantal nee-stemmers groter moest zijn dan de helft + 1 van het aantal stemmers bij de laatste gemeenteraadsverkiezing. Dat betekende dat er minimaal 154.935 tegenstemmers hadden moeten zijn. Dat aantal werd niet gehaald, dus de bouw van de lijn kon wat de democratische rechtsgang betrof, doorgaan.
dus als dat zelfde referendum nu gehouden zou zijn, met de zelfde uitslag en met de wetenschap van deze mislukking, dan zou het wel gehonoreerd zijn door de politici?quote:Op vrijdag 20 februari 2009 13:10 schreef Harmen1984 het volgende:
[..]
Dat is er wél geweest, en daarbij heeft tweederde tegen gestemd. Echter was het "nee"-stemmers niet groot genoeg om het referendum rechtsgeldig te laten zijn (), en heeft de gemeenteraad alsnog de metro er doorheen gedrukt.
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Noord/Zuidlijn#Geschiedenis
Dat weet je natuurlijk niet, ze hebben denk ik wel aardig geleerd van hun fouten als ze verder gaan.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 13:05 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Ik mag toch hopen van niet, want in dat geval zit er nog véél meer ellende aan te komen. Dat wordt de Haagse tramtunnel tot de macht 4!
[..]
Gaat ook een onafhankelijk commissie naar kijken, binnen een paar maanden komen ze met hun uitkomst dit kan natuurlijk ook zijn dat ze beter kunnen stoppen met het project en de straten weer dicht maken.quote:Ja tuurlijk, laat er weer een zooi andere adviseurs naar kijken, of het niet anders kan. Kost toch allemaal niks! En tegen de tijd dat het nieuwe advies klaar is en alle procedures zijn doorlopen, zijn we weer 15 jaar verder.
Oh neehoor, dat weet ik wel. Kijk naar al die andere grote infrastructuurprojecten, één groot drama van begin tot eind. Over de HSL rijdt nu nog geen trein vanwege problemen met het veiligheidssysteem, de betonbakken met rails liggen gewoon weg te rotten in het weiland. Terwijl men bij die aanleg toch ook genoeg heeft kunnen leren van de buren. En aangezien de Noord-Zuid-lijn nog complexer is en de regie in handen is van de gemeente Amsterdam (zolangzamerhand berucht om haar fuckups), mag je er vanuit gaan dat er nog veel meer ellende aan zit te komen. Andere ellende, dat misschien wel.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 13:18 schreef sander89 het volgende:
[..]
Dat weet je natuurlijk niet, ze hebben denk ik wel aardig geleerd van hun fouten als ze verder gaan.
Het probleem is dat de gemeente het er per sé door wil drukken. Mijn vader werkt bij de gemeente en is in de beginfase nauw betrokken geweest bij de noord-zuidlijn. Ik begreep van hem dat er op vrijwel alle problemen is gewezen, maar dat men er bewust voor kiest om het op deze wijze te doen. Waarschijnlijk is het ook goedkoper om het risico te nemen een aantal huizen te laten verzakken en de mensen vergoeding ervoor te geven dan ze eruit te procederen.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 13:23 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
En aangezien de Noord-Zuid-lijn nog complexer is en de regie in handen is van de gemeente Amsterdam (zolangzamerhand berucht om haar fuckups), mag je er vanuit gaan dat er nog veel meer ellende aan zit te komen. Andere ellende, dat misschien wel.
Het idee is ook prima. Maar nagenoeg onuitvoerbaar binnen een gemeentebudget.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 13:58 schreef eriksd het volgende:
In principe is het stuk van noord naar centraal een prima idee, die verbinding is gewoon belabberd momenteel. De rest lijkt mij niet haalbaar. Maarja, allemaal gelul achteraf. Nu maar die klus afmaken.
Iets zegt mij dat het rijk momenteel ook wat budget-uitdagingen heeft.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 @ 14:13 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Het idee is ook prima. Maar nagenoeg onuitvoerbaar binnen een gemeentebudget.
Ik doelde op de damwanden en lekker/scheuren daarvan.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 13:23 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Oh neehoor, dat weet ik wel. Kijk naar al die andere grote infrastructuurprojecten, één groot drama van begin tot eind. Over de HSL rijdt nu nog geen trein vanwege problemen met het veiligheidssysteem, de betonbakken met rails liggen gewoon weg te rotten in het weiland. Terwijl men bij die aanleg toch ook genoeg heeft kunnen leren van de buren. En aangezien de Noord-Zuid-lijn nog complexer is en de regie in handen is van de gemeente Amsterdam (zolangzamerhand berucht om haar fuckups), mag je er vanuit gaan dat er nog veel meer ellende aan zit te komen. Andere ellende, dat misschien wel.
Dat referendum is er weldegelijk geweest! Maar omdat de meeste Amsterdammers de moeite niet namen om uit hun luie nest te komen om te gaan stemmen, werd de minimale opkomst die nodig was om het referendum geldig te laten verklaren niet gehaald. Eigen schuld, hele dikke bultquote:Op vrijdag 20 februari 2009 13:00 schreef Tizitl het volgende:
[..]
Geen idee.
Gebeurt ook eigenlijk nooit in Nederland, grote infrastructurele projecten worden er meestal gewoon doorgejaagd. Er ligt nu overigens wel een voorstel in de Tweede Kamer om het referendum mogelijk te maken maar dat zal wel weer door het CDA afgeschoten worden...
Ja, ik dacht wel dat je daarop doelde. Maar wat ik dus probeer te zeggen is dat die problemen pas het begin zijn en dat er zeker nog veel meer problemen gaan komen.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 19:15 schreef sander89 het volgende:
[..]
Ik doelde op de damwanden en lekker/scheuren daarvan.
Betuwelijn en HSL all over again.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 19:58 schreef Light het volgende:
Volgens de papieren Spits zou de bouw in eerste instantie zo'n 8 jaar duren. Tenminste, in 2000 (toen het trace bekend was, het Rijk ging bijdragen en de Amsterdamse gemeenteraad ook accoord was) zou de oplevering in 2008 zijn. Inmiddels is het 2009, en de oplevering staat nu voor 2017 gepland. Da's over 8 jaar. Je zou bijna concluderen dat er in die tussenliggende periode niets gedaan is.
De NZ lijn is een debacle van jewelste, maar moet toch doorgaan.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 19:58 schreef Light het volgende:
Volgens de papieren Spits zou de bouw in eerste instantie zo'n 8 jaar duren. Tenminste, in 2000 (toen het trace bekend was, het Rijk ging bijdragen en de Amsterdamse gemeenteraad ook accoord was) zou de oplevering in 2008 zijn. Inmiddels is het 2009, en de oplevering staat nu voor 2017 gepland. Da's over 8 jaar. Je zou bijna concluderen dat er in die tussenliggende periode niets gedaan is.
Nee, dat maakt ook echt nog veel uit met zo'n economische crisis voor de deur.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 22:02 schreef Mr_Memory het volgende:
Nu stoppen is een ongelofelijk gezichtsverlies in de internationele wereld.
Op een gegeven moment? Al vanaf het begin heeft de landelijke politiek zijn handen er vanaf getrokken, omdat er geen verzekering was!quote:Op vrijdag 20 februari 2009 23:20 schreef Lambiekje het volgende:
Wat nog wel het meeste kwalijke is, is dat er op een gegeven moment men onverzekerd bezig was. Wat nu als er wel een lelijke verzakking of damwanddoorbraak. Ik denk dat Amsterdam aan een disaster is ontsnapt.
ohh ik dacht dat ik in de Pers had gelezen dat het pas later gebeurd was...quote:Op vrijdag 20 februari 2009 23:32 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Op een gegeven moment? Al vanaf het begin heeft de landelijke politiek zijn handen er vanaf getrokken, omdat er geen verzekering was!
bronquote:"Oud beton gebruikt bij Noord-Zuidlijn"
Bij de bouw van station Vijzelgracht van de Noord/Zuidlijn in Amsterdam is bewust beton gebruikt dat al uren over de houdbaarheidstijd heen was en daardoor van dramatische kwaliteit was.
Dat zegt een betonchauffeur die meerdere keren uren op de bouwplaats heeft staan wachten en daardoor veel te laat van zijn vracht af was.
De chauffeur wil uit angst voor zijn baan niet met zijn naam in de krant.
Hij zegt dat medewerkers van hoofdaannemer Max Bögel verschillende keren beton hebben laten storten terwijl zij wisten dat het mengsel al uren eerder in de sleuf had moeten zitten.
bronquote:Expert: ’Oud beton bij metro dramatisch voor kwaliteit’
Het bleef volgens de bewuste chauffeur niet bij een enkele keer dat ’oud’ beton werd gebruikt bij de metroaanleg. „Ik ben daar verschillende keren geweest. Dan kwam ik ruim op de afgesproken tijd en moest het beton uiterlijk twee uur later zijn gelost. In plaats daarvan begonnen ze pas na twee uur met lossen en duurde het uren voordat de wagen leeg was. Ja, dan is dat beton natuurlijk broos. Zeker als die auto in de brandende zon staat. Als ik er wat van zei, zeiden die Duitsers ’ja ist gut, ist gut’, storten maar.”
Onderzoeksbureau Deltares vond 114 zwakke plekken en een gat in de betonnen damwanden van de Vijzelgracht. Die zijn veroorzaakt door een „complex van factoren”, waaronder slecht en vervuild beton en slechte wapening. Hierdoor verzakten afgelopen zomer zeven panden, die onbewoonbaar raakten.
Het uren te lang laten staan van beton heeft „dramatische gevolgen voor de kwaliteit”, zegt betonexpert Eelco van der Weij, hoofd van de afdeling betontechniek, ontwikkeling en kwaliteit van Cementbouw in Zoeterwoude. Om het vervolgens toch te gebruiken voor een damwand is volgens Van der Weij „de boel willens en weten belazeren”.
Max Bögel verwijst naar het Projectbureau Noord/Zuidlijn van de gemeente. Dat laat weten dat er inderdaad wel beton kan zijn gebruikt dat lang onderweg is geweest, mogelijk door het drukke stadsverkeer. Volgens een woordvoerder kan het lek raken van de wanden echter niet een-op-een worden teruggevoerd op de betonkwaliteit.
Ja natuurlijk. En die hoofdaannemer kan dan waarschijnlijk weer de eventuele onderaannemer aansprakelijk stellen, en zo verder.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 04:56 schreef Mylene het volgende:
Een betonchauffeur klapt uit de school.
[..]
bron
[..]
bron
Ik snap het niet. Max Bögel verwijst naar het projectbureau Noord/ZuidlijnZe zijn de hoofdaannemer. En dan toch verantwoordelijk? Dan kunnen ze lijkt mij ook aansprakelijk worden gesteld.
Precies. Zo snel mogelijk de stekker eruit, want dit mondt echt uit in een drama van wereldformaat.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 09:39 schreef henkway het volgende:
jongens ophouwen met dat prestigeprojekt en snel, en ga wat nuttigs doen
van die putten in het centrum kunnen ze parkeergarages maken of feestruimtesquote:Op zaterdag 21 februari 2009 09:58 schreef Hyperdude het volgende:
Ik weet niet in hoeverre die stations al klaar zijn. Maar er zit nu al zoveel geld in dat het mij verstandig lijkt toch minstens de lijn van Noord tot Centraal Station af te maken. Daarna zien we wel weer verder.
Op de Zuid-as zitten voorlopig toch alleen maar (semi-)abtenaren van ING en AMRO; die gaan maar lekker fietsen.Wel graag een paar der verantwoordelijken executeren svp.
Zie hier 2 tunnelsite's; welke geeft de meeste info?![]()
http://www.noordzuidlijn.amsterdam.nl/live/main.asp
http://www.alptransit.ch/pages/e/projekt/kosten.php
Tunnels zijn natuurlijk totaal verschillend, alleen als je het licht uitdoet lijken ze op elkaar.
Gewoon dempen met ter dood veroordeelde multicriminelen.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 10:06 schreef henkway het volgende:
[..]
van die putten in het centrum kunnen ze parkeergarages maken of feestruimtes
Ondergrondse peeskamertjes, een prachtig idee!quote:Op zaterdag 21 februari 2009 10:10 schreef Hyperdude het volgende:
Of de hoeren die van de Wallen moeten verdwijnen herhuisvesten.
Tja, het duurste gedeelte moet nog komen, het boren van tunnels, en de kwaliteit is mogelijk ondermaats bij het gedeelte wat al gebouwd is. Of je daar nu dan echt mee door moet gaan lijkt mij toch een redelijke vraag met name op het vlak van veiligheid.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 09:58 schreef Hyperdude het volgende:
Ik weet niet in hoeverre die stations al klaar zijn. Maar er zit nu al zoveel geld in dat het mij verstandig lijkt toch minstens de lijn van Noord tot Centraal Station af te maken.
Het punt is dat de jongens die de beslissingen nemen, nooit privé in dat project zouden durven stappen.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 10:24 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Tja, het duurste gedeelte moet nog komen, het boren van tunnels, en de kwaliteit is mogelijk ondermaats bij het gedeelte wat al gebouwd is. Of je daar nu dan echt mee door moet gaan lijkt mij toch een redelijke vraag met name op het vlak van veiligheid.
114 zwakke plekken in een damwand stemt de burger niet echt positief natuurlijk, zou jij echt in een metro stappen als je wist dat er verzwakt beton is gebruikt?
Goed punt!quote:Op zaterdag 21 februari 2009 10:24 schreef Tijger_m het volgende:
114 zwakke plekken in een damwand stemt de burger niet echt positief natuurlijk, zou jij echt in een metro stappen als je wist dat er verzwakt beton is gebruikt?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |