Zie ook deel 1 --> Het debacle: de Amsterdamse Noord-Zuid-lijnquote:Niet stoppen!
AMSTERDAM - Veel vertrouwen heeft Amsterdam niet meer in de Noord/Zuidlijn. Toch zijn twee keer zoveel mensen voor doorgaan met de aanleg als voor stoppen.
Dit blijkt uit een enquête van bureau Onderzoek en Statistiek in opdracht van Het Parool en AT5.
Ruim veertig procent van de Amsterdammers vindt dat de bouw gewoon door moet gaan, ondanks alle technische tegenslagen en de sterk oplopende kosten. Twintig procent wil stoppen, 28 procent wil de zaken eerst laten onderzoeken, twaalf procent heeft geen mening.
Kan wel zijn. Maar toch is het in de praktijk zo dat na dit soort gigantische debacles (Amsterdam staat zolangzamerhand op de rand van faillissement) het hele college van B&W z'n biezen kan pakken. Dan komen er gewoon nieuwe verkiezingen, net zoals dat op landelijk niveau ook zou gaan.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 12:30 schreef Tizitl het volgende:
[..]
Nee, de wethouders zijn verantwoordelijk. Je kunt het best niet met Cohen eens zijn maar je kunt hem moeilijk verantwoordelijk houden voor beslissingen waar bij zelf geen invloed op had.
Amsterdam staat zeker op de rand van faillissement. Ik denk eigenlijk dat dit de klap zou kunnen zijn waardoor ze straks zo'n gemeente worden waar alle beslissingen door de overheid moeten worden gedaan. (S5 ofzo toch?)quote:Op vrijdag 20 februari 2009 12:34 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Kan wel zijn. Maar toch is het in de praktijk zo dat na dit soort gigantische debacles (Amsterdam staat zolangzamerhand op de rand van faillissement) het hele college van B&W z'n biezen kan pakken. Dan komen er gewoon nieuwe verkiezingen, net zoals dat op landelijk niveau ook zou gaan.
Probleem is dat een burgemeester niet gekozen wordt, maar benoemd door de kroon. Dus ook bij nieuwe verkiezingen hoeft er geen nieuwe burgemeester benoemt te worden. De hele raad en de wethouders worden dan wel vervangen, maar de burgemeester kan blijven zitten.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 12:34 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Kan wel zijn. Maar toch is het in de praktijk zo dat na dit soort gigantische debacles (Amsterdam staat zolangzamerhand op de rand van faillissement) het hele college van B&W z'n biezen kan pakken. Dan komen er gewoon nieuwe verkiezingen, net zoals dat op landelijk niveau ook zou gaan.
S5 is volgens mij iets van heel vroeger als je je af wilde laten keuren voor dienstplicht. Dan moest je net doen of je een debiel was. Heb ik destijds ook nog geprobeerd, maar bij mij trapten ze er niet in.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 12:44 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Amsterdam staat zeker op de rand van faillissement. Ik denk eigenlijk dat dit de klap zou kunnen zijn waardoor ze straks zo'n gemeente worden waar alle beslissingen door de overheid moeten worden gedaan. (S5 ofzo toch?)
Ja, maar een intelligent bestuurder die met geld om kan gaan moet dit hebben zien aankomen. Helaas weten we van politiek links dat intelligentie en handigheid met geld niet tot de kwaliteiten behoren. Ik zeg wieberen!quote:Oftewel elk klein wissewasje moet vanuit de gemeente naar de overheid met als gevolg een enorme doorlooptijd....
De kredietcrisis, de noord-zuidlijn en ook nog de plannen om alle stadsdelen weer samen te laten voegen, het komt allemaal tegelijk...
Dat moet ik nog zien. Ik denk dat Job Cohen tegen die tijd zelf wel kan bedenken dat hij beter met de staart tussen de benen het hazenpad kan kiezen. Hij heeft dit beleid immers al die jaren overal in de media staan verdedigen.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 12:53 schreef Tizitl het volgende:
[..]
Probleem is dat een burgemeester niet gekozen wordt, maar benoemd door de kroon. Dus ook bij nieuwe verkiezingen hoeft er geen nieuwe burgemeester benoemt te worden. De hele raad en de wethouders worden dan wel vervangen, maar de burgemeester kan blijven zitten.
Geen idee.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 12:58 schreef henkway het volgende:
waarom is er geen referendum over de aanleg geweest eigemlijk??
Waarschijnlijk onmogelijk. Monumenten, cultureel erfgoed etcetera.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 12:50 schreef Elfletterig het volgende:
Volgens mij was het goedkoper geweest om alle huizen langs de route voor de vlakte te gooien
Alsof dat wat uit had gemaakt. De rijke Amsterdammers hadden echt wel voor gestemd (dat referendum was immers nog voor de kredietcrisis geweest, toen voor de grachtengordelkliek de bomen nog tot in de hemel leken te groeien) en de arme waren niet eens gaan stemmen.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 12:58 schreef henkway het volgende:
waarom is er geen referendum over de aanleg geweest eigemlijk??
Ik mag toch hopen van niet, want in dat geval zit er nog véél meer ellende aan te komen. Dat wordt de Haagse tramtunnel tot de macht 4!quote:Op vrijdag 20 februari 2009 13:02 schreef sander89 het volgende:
Hopelijk gaan ze het toch afmaken de Noord Zuid lijn
Ja tuurlijk, laat er weer een zooi andere adviseurs naar kijken, of het niet anders kan. Kost toch allemaal niks! En tegen de tijd dat het nieuwe advies klaar is en alle procedures zijn doorlopen, zijn we weer 15 jaar verder.quote:Natuurlijk moet er wel gekeken worden naar het stuk in het oude centrum of dat niet anders of beter kan.
Dat is er wél geweest, en daarbij heeft tweederde tegen gestemd. Echter was het "nee"-stemmers niet groot genoeg om het referendum rechtsgeldig te laten zijn (quote:Op vrijdag 20 februari 2009 12:58 schreef henkway het volgende:
waarom is er geen referendum over de aanleg geweest eigemlijk??
http://nl.wikipedia.org/wiki/Noord/Zuidlijn#Geschiedenisquote:Het referendum was niet als geldig erkend, omdat daarvoor het aantal nee-stemmers groter moest zijn dan de helft + 1 van het aantal stemmers bij de laatste gemeenteraadsverkiezing. Dat betekende dat er minimaal 154.935 tegenstemmers hadden moeten zijn. Dat aantal werd niet gehaald, dus de bouw van de lijn kon wat de democratische rechtsgang betrof, doorgaan.
dus als dat zelfde referendum nu gehouden zou zijn, met de zelfde uitslag en met de wetenschap van deze mislukking, dan zou het wel gehonoreerd zijn door de politici?quote:Op vrijdag 20 februari 2009 13:10 schreef Harmen1984 het volgende:
[..]
Dat is er wél geweest, en daarbij heeft tweederde tegen gestemd. Echter was het "nee"-stemmers niet groot genoeg om het referendum rechtsgeldig te laten zijn (), en heeft de gemeenteraad alsnog de metro er doorheen gedrukt.
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Noord/Zuidlijn#Geschiedenis
Dat weet je natuurlijk niet, ze hebben denk ik wel aardig geleerd van hun fouten als ze verder gaan.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 13:05 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Ik mag toch hopen van niet, want in dat geval zit er nog véél meer ellende aan te komen. Dat wordt de Haagse tramtunnel tot de macht 4!
[..]
Gaat ook een onafhankelijk commissie naar kijken, binnen een paar maanden komen ze met hun uitkomst dit kan natuurlijk ook zijn dat ze beter kunnen stoppen met het project en de straten weer dicht maken.quote:Ja tuurlijk, laat er weer een zooi andere adviseurs naar kijken, of het niet anders kan. Kost toch allemaal niks! En tegen de tijd dat het nieuwe advies klaar is en alle procedures zijn doorlopen, zijn we weer 15 jaar verder.
Oh neehoor, dat weet ik wel. Kijk naar al die andere grote infrastructuurprojecten, één groot drama van begin tot eind. Over de HSL rijdt nu nog geen trein vanwege problemen met het veiligheidssysteem, de betonbakken met rails liggen gewoon weg te rotten in het weiland. Terwijl men bij die aanleg toch ook genoeg heeft kunnen leren van de buren. En aangezien de Noord-Zuid-lijn nog complexer is en de regie in handen is van de gemeente Amsterdam (zolangzamerhand berucht om haar fuckups), mag je er vanuit gaan dat er nog veel meer ellende aan zit te komen. Andere ellende, dat misschien wel.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 13:18 schreef sander89 het volgende:
[..]
Dat weet je natuurlijk niet, ze hebben denk ik wel aardig geleerd van hun fouten als ze verder gaan.
Het probleem is dat de gemeente het er per sé door wil drukken. Mijn vader werkt bij de gemeente en is in de beginfase nauw betrokken geweest bij de noord-zuidlijn. Ik begreep van hem dat er op vrijwel alle problemen is gewezen, maar dat men er bewust voor kiest om het op deze wijze te doen. Waarschijnlijk is het ook goedkoper om het risico te nemen een aantal huizen te laten verzakken en de mensen vergoeding ervoor te geven dan ze eruit te procederen.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 13:23 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
En aangezien de Noord-Zuid-lijn nog complexer is en de regie in handen is van de gemeente Amsterdam (zolangzamerhand berucht om haar fuckups), mag je er vanuit gaan dat er nog veel meer ellende aan zit te komen. Andere ellende, dat misschien wel.
Het idee is ook prima. Maar nagenoeg onuitvoerbaar binnen een gemeentebudget.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 13:58 schreef eriksd het volgende:
In principe is het stuk van noord naar centraal een prima idee, die verbinding is gewoon belabberd momenteel. De rest lijkt mij niet haalbaar. Maarja, allemaal gelul achteraf. Nu maar die klus afmaken.
Iets zegt mij dat het rijk momenteel ook wat budget-uitdagingen heeft.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 @ 14:13 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Het idee is ook prima. Maar nagenoeg onuitvoerbaar binnen een gemeentebudget.
Ik doelde op de damwanden en lekker/scheuren daarvan.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 13:23 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Oh neehoor, dat weet ik wel. Kijk naar al die andere grote infrastructuurprojecten, één groot drama van begin tot eind. Over de HSL rijdt nu nog geen trein vanwege problemen met het veiligheidssysteem, de betonbakken met rails liggen gewoon weg te rotten in het weiland. Terwijl men bij die aanleg toch ook genoeg heeft kunnen leren van de buren. En aangezien de Noord-Zuid-lijn nog complexer is en de regie in handen is van de gemeente Amsterdam (zolangzamerhand berucht om haar fuckups), mag je er vanuit gaan dat er nog veel meer ellende aan zit te komen. Andere ellende, dat misschien wel.
Dat referendum is er weldegelijk geweest! Maar omdat de meeste Amsterdammers de moeite niet namen om uit hun luie nest te komen om te gaan stemmen, werd de minimale opkomst die nodig was om het referendum geldig te laten verklaren niet gehaald. Eigen schuld, hele dikke bultquote:Op vrijdag 20 februari 2009 13:00 schreef Tizitl het volgende:
[..]
Geen idee.
Gebeurt ook eigenlijk nooit in Nederland, grote infrastructurele projecten worden er meestal gewoon doorgejaagd. Er ligt nu overigens wel een voorstel in de Tweede Kamer om het referendum mogelijk te maken maar dat zal wel weer door het CDA afgeschoten worden...
Ja, ik dacht wel dat je daarop doelde. Maar wat ik dus probeer te zeggen is dat die problemen pas het begin zijn en dat er zeker nog veel meer problemen gaan komen.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 19:15 schreef sander89 het volgende:
[..]
Ik doelde op de damwanden en lekker/scheuren daarvan.
Betuwelijn en HSL all over again.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 19:58 schreef Light het volgende:
Volgens de papieren Spits zou de bouw in eerste instantie zo'n 8 jaar duren. Tenminste, in 2000 (toen het trace bekend was, het Rijk ging bijdragen en de Amsterdamse gemeenteraad ook accoord was) zou de oplevering in 2008 zijn. Inmiddels is het 2009, en de oplevering staat nu voor 2017 gepland. Da's over 8 jaar. Je zou bijna concluderen dat er in die tussenliggende periode niets gedaan is.
De NZ lijn is een debacle van jewelste, maar moet toch doorgaan.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 19:58 schreef Light het volgende:
Volgens de papieren Spits zou de bouw in eerste instantie zo'n 8 jaar duren. Tenminste, in 2000 (toen het trace bekend was, het Rijk ging bijdragen en de Amsterdamse gemeenteraad ook accoord was) zou de oplevering in 2008 zijn. Inmiddels is het 2009, en de oplevering staat nu voor 2017 gepland. Da's over 8 jaar. Je zou bijna concluderen dat er in die tussenliggende periode niets gedaan is.
Nee, dat maakt ook echt nog veel uit met zo'n economische crisis voor de deur.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 22:02 schreef Mr_Memory het volgende:
Nu stoppen is een ongelofelijk gezichtsverlies in de internationele wereld.
Op een gegeven moment? Al vanaf het begin heeft de landelijke politiek zijn handen er vanaf getrokken, omdat er geen verzekering was!quote:Op vrijdag 20 februari 2009 23:20 schreef Lambiekje het volgende:
Wat nog wel het meeste kwalijke is, is dat er op een gegeven moment men onverzekerd bezig was. Wat nu als er wel een lelijke verzakking of damwanddoorbraak. Ik denk dat Amsterdam aan een disaster is ontsnapt.
ohh ik dacht dat ik in de Pers had gelezen dat het pas later gebeurd was...quote:Op vrijdag 20 februari 2009 23:32 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Op een gegeven moment? Al vanaf het begin heeft de landelijke politiek zijn handen er vanaf getrokken, omdat er geen verzekering was!
bronquote:"Oud beton gebruikt bij Noord-Zuidlijn"
Bij de bouw van station Vijzelgracht van de Noord/Zuidlijn in Amsterdam is bewust beton gebruikt dat al uren over de houdbaarheidstijd heen was en daardoor van dramatische kwaliteit was.
Dat zegt een betonchauffeur die meerdere keren uren op de bouwplaats heeft staan wachten en daardoor veel te laat van zijn vracht af was.
De chauffeur wil uit angst voor zijn baan niet met zijn naam in de krant.
Hij zegt dat medewerkers van hoofdaannemer Max Bögel verschillende keren beton hebben laten storten terwijl zij wisten dat het mengsel al uren eerder in de sleuf had moeten zitten.
bronquote:Expert: ’Oud beton bij metro dramatisch voor kwaliteit’
Het bleef volgens de bewuste chauffeur niet bij een enkele keer dat ’oud’ beton werd gebruikt bij de metroaanleg. „Ik ben daar verschillende keren geweest. Dan kwam ik ruim op de afgesproken tijd en moest het beton uiterlijk twee uur later zijn gelost. In plaats daarvan begonnen ze pas na twee uur met lossen en duurde het uren voordat de wagen leeg was. Ja, dan is dat beton natuurlijk broos. Zeker als die auto in de brandende zon staat. Als ik er wat van zei, zeiden die Duitsers ’ja ist gut, ist gut’, storten maar.”
Onderzoeksbureau Deltares vond 114 zwakke plekken en een gat in de betonnen damwanden van de Vijzelgracht. Die zijn veroorzaakt door een „complex van factoren”, waaronder slecht en vervuild beton en slechte wapening. Hierdoor verzakten afgelopen zomer zeven panden, die onbewoonbaar raakten.
Het uren te lang laten staan van beton heeft „dramatische gevolgen voor de kwaliteit”, zegt betonexpert Eelco van der Weij, hoofd van de afdeling betontechniek, ontwikkeling en kwaliteit van Cementbouw in Zoeterwoude. Om het vervolgens toch te gebruiken voor een damwand is volgens Van der Weij „de boel willens en weten belazeren”.
Max Bögel verwijst naar het Projectbureau Noord/Zuidlijn van de gemeente. Dat laat weten dat er inderdaad wel beton kan zijn gebruikt dat lang onderweg is geweest, mogelijk door het drukke stadsverkeer. Volgens een woordvoerder kan het lek raken van de wanden echter niet een-op-een worden teruggevoerd op de betonkwaliteit.
Ja natuurlijk. En die hoofdaannemer kan dan waarschijnlijk weer de eventuele onderaannemer aansprakelijk stellen, en zo verder.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 04:56 schreef Mylene het volgende:
Een betonchauffeur klapt uit de school.
[..]
bron
[..]
bron
Ik snap het niet. Max Bögel verwijst naar het projectbureau Noord/ZuidlijnZe zijn de hoofdaannemer. En dan toch verantwoordelijk? Dan kunnen ze lijkt mij ook aansprakelijk worden gesteld.
Precies. Zo snel mogelijk de stekker eruit, want dit mondt echt uit in een drama van wereldformaat.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 09:39 schreef henkway het volgende:
jongens ophouwen met dat prestigeprojekt en snel, en ga wat nuttigs doen
van die putten in het centrum kunnen ze parkeergarages maken of feestruimtesquote:Op zaterdag 21 februari 2009 09:58 schreef Hyperdude het volgende:
Ik weet niet in hoeverre die stations al klaar zijn. Maar er zit nu al zoveel geld in dat het mij verstandig lijkt toch minstens de lijn van Noord tot Centraal Station af te maken. Daarna zien we wel weer verder.
Op de Zuid-as zitten voorlopig toch alleen maar (semi-)abtenaren van ING en AMRO; die gaan maar lekker fietsen.Wel graag een paar der verantwoordelijken executeren svp.
Zie hier 2 tunnelsite's; welke geeft de meeste info?![]()
http://www.noordzuidlijn.amsterdam.nl/live/main.asp
http://www.alptransit.ch/pages/e/projekt/kosten.php
Tunnels zijn natuurlijk totaal verschillend, alleen als je het licht uitdoet lijken ze op elkaar.
Gewoon dempen met ter dood veroordeelde multicriminelen.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 10:06 schreef henkway het volgende:
[..]
van die putten in het centrum kunnen ze parkeergarages maken of feestruimtes
Ondergrondse peeskamertjes, een prachtig idee!quote:Op zaterdag 21 februari 2009 10:10 schreef Hyperdude het volgende:
Of de hoeren die van de Wallen moeten verdwijnen herhuisvesten.
Tja, het duurste gedeelte moet nog komen, het boren van tunnels, en de kwaliteit is mogelijk ondermaats bij het gedeelte wat al gebouwd is. Of je daar nu dan echt mee door moet gaan lijkt mij toch een redelijke vraag met name op het vlak van veiligheid.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 09:58 schreef Hyperdude het volgende:
Ik weet niet in hoeverre die stations al klaar zijn. Maar er zit nu al zoveel geld in dat het mij verstandig lijkt toch minstens de lijn van Noord tot Centraal Station af te maken.
Het punt is dat de jongens die de beslissingen nemen, nooit privé in dat project zouden durven stappen.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 10:24 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Tja, het duurste gedeelte moet nog komen, het boren van tunnels, en de kwaliteit is mogelijk ondermaats bij het gedeelte wat al gebouwd is. Of je daar nu dan echt mee door moet gaan lijkt mij toch een redelijke vraag met name op het vlak van veiligheid.
114 zwakke plekken in een damwand stemt de burger niet echt positief natuurlijk, zou jij echt in een metro stappen als je wist dat er verzwakt beton is gebruikt?
Goed punt!quote:Op zaterdag 21 februari 2009 10:24 schreef Tijger_m het volgende:
114 zwakke plekken in een damwand stemt de burger niet echt positief natuurlijk, zou jij echt in een metro stappen als je wist dat er verzwakt beton is gebruikt?
Whaa niet alleen financieel. Persoonlijk verantwoordelijk als het misgaat.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 10:27 schreef henkway het volgende:
[..]
Het punt is dat de jongens die de beslissingen nemen, nooit privé in dat project zouden durven stappen.
Eigenlijk moet men zulke decisionmakers ook privé laten deelnemen, voor 500.000 euro of zo
500.000 euro is redelijk persoonlijk hoorquote:Op zaterdag 21 februari 2009 12:18 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Whaa niet alleen financieel. Persoonlijk verantwoordelijk als het misgaat.
ze zullen ook wel weten dat een referendum in het Nederland van dictator en Bushvriend, Balkenende en Co geen enkele waarde heeftquote:Op zaterdag 21 februari 2009 12:21 schreef Nielsch het volgende:
Amsterdam failliet, Amsterdam failliet, Amsterdam failliet!!!!!![]()
![]()
![]()
Hadden die luie Amsterdammers maar uit hun nest moeten komen om tegen te stemmen in het referendum. Sukkels![]()
![]()
![]()
Dag junkenstad
Ik kan er ook niet echt mee zitten. Ik heb eerlijk gezegd liever dat Amsterdam in de stront verdwijnt dan Rotterdam, al acht ik de tweede optie iets waarschijnlijker.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 12:21 schreef Nielsch het volgende:
Amsterdam failliet, Amsterdam failliet, Amsterdam failliet!!!!!![]()
![]()
![]()
Hadden die luie Amsterdammers maar uit hun nest moeten komen om tegen te stemmen in het referendum. Sukkels![]()
![]()
![]()
Dag junkenstad
omdat daar nu een nieuwe nederlander als burgemeester zit?quote:Op zaterdag 21 februari 2009 13:42 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Ik kan er ook niet echt mee zitten. Ik heb eerlijk gezegd liever dat Amsterdam in de stront verdwijnt dan Rotterdam, al acht ik de tweede optie iets waarschijnlijker.
Onder andere. Die stad is niet meer te redden, dat wordt gewoon een groot allochtonengetto.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 14:46 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
omdat daar nu een nieuwe nederlander als burgemeester zit?
maken ze toch mooie garages van voor de buurtbewoners??quote:Op maandag 23 februari 2009 18:11 schreef ACT-F het volgende:
Welke straten liggen nu allemaal open? Als ze nú de stekker eruit trekken dan heb je voorgoed een bouwput voor je huis
Wat een onzin, woon je zelf in Amsterdam? Ik wel, deze lijn is grotendeels flauwekul, en wel hierom, we hebben 3 soorten reizigers die gebruik gaan maken van deze lijn:quote:Op vrijdag 20 februari 2009 13:02 schreef sander89 het volgende:
Hopelijk gaan ze het toch afmaken de Noord Zuid lijn, want deze extra infrastructuur hebben gewoon hard nodig.
Natuurlijk moet er wel gekeken worden naar het stuk in het oude centrum of dat niet anders of beter kan.
quote:Op zaterdag 21 februari 2009 12:21 schreef Nielsch het volgende:
Amsterdam failliet, Amsterdam failliet, Amsterdam failliet!!!!!![]()
![]()
![]()
Hadden die luie Amsterdammers maar uit hun nest moeten komen om tegen te stemmen in het referendum. Sukkels![]()
![]()
![]()
Dag junkenstad
Daar een gemiddelde junk geen duikpak heeft zit je auto inderdaad veilig als het spul weer eens onder water is gelopenquote:Op maandag 23 februari 2009 18:13 schreef henkway het volgende:
maken ze toch mooie garages van voor de buurtbewoners??
voor 100.000 euro per parkeerplek, een veilige parkeerplek midden in het centrum![]()
Het is nog geen haagse tramtunnelquote:Op maandag 23 februari 2009 19:53 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Daar een gemiddelde junk geen duikpak heeft zit je auto inderdaad veilig als het spul weer eens onder water is gelopen
Afsluitbaar natuurlijk he.quote:Op maandag 23 februari 2009 19:53 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Daar een gemiddelde junk geen duikpak heeft zit je auto inderdaad veilig als het spul weer eens onder water is gelopen
Nah, de bussen naar Noord (33 etc.) rijden al heel vaak en toch schijnen die echt barstensvol te zitten. Wat mij betreft mogen ze daarom sowieso het stukje Buikslotermeerplein-CS zo snel mogelijk afbouwen.quote:Op maandag 23 februari 2009 19:32 schreef raptorix het volgende:
[..]
-De mensen uit Noord die naar het Centrum moeten, nu zijn dat er niet veel, omdat Noord een stad opzich zelf is en waar voornamelijk paupers wonen die niet in de stad werken dan wel studeren
Ja of we zetten ff wat meer bussen in, heel wat goedkoper als de voorlopige 2 miljardquote:Op maandag 23 februari 2009 20:13 schreef Igen het volgende:
[..]
Nah, de bussen naar Noord (33 etc.) rijden al heel vaak en toch schijnen die echt barstensvol te zitten. Wat mij betreft mogen ze daarom sowieso het stukje Buikslotermeerplein-CS zo snel mogelijk afbouwen.
Maar over de rest moeten ze inderdaad nog maar eens goed nadenken.
Ja en het verveldende is, nu kregen we dat jaarlijks via dividend, maar nu zal het wel massaal in de grond worden gestopt of anders wel in multikul vermaak.quote:Op maandag 23 februari 2009 20:25 schreef bbfakir het volgende:
Amsterdam krijgt weer wat geld door de verkoop van Nuon. Ik ben bang dat dat ook in dat bodemloze metrogat verdwijnt.
bronquote:Dales: het gaat goed met de Noord/Zuidlijn
(Novum) - Anders dan de beeldvorming doet geloven gaat het goed met de Noord/Zuidlijn. Dat zei oud-wethouder van Financiën in Amsterdam Geert Dales (VVD) zondag in het televisieprogramma Buitenhof. Op een totale afstand van 19,5 kilometer die de metrolijn lang moet worden, is er al veel gebouwd. Slechts bij honderd meter daarvan is een ernstig probleem ontstaan, zei Dales, die in 2002 de verantwoordelijke wethouder was en zijn fiat aan het metroproject gaf.
Door een fout van de aannemer verzakten diverse panden aan de Vijzelgracht. Volgens Dales is dat het enige dat tot dusver mis is gegaan. De 'klungelige aannemer die heeft zitten prutsen met een traditionele bouwtechniek' heeft gezorgd voor 'het desastreuze beeld van de Noord/Zuidlijn', zegt de VVD'er.
Door de verzakkingen ligt de bouw deels stil, de voornaamste reden dat de kosten oplopen. Toen deze week bekend werd dat de kosten nog verder stijgen en de eerste metro niet eerder dan in 2017 gaat rijden, trad wethouder Vervoer Tjeerd Herrema (PvdA) af. De kosten zouden op dit moment met een miljard worden overschreden.
Maar Dales stelt dat dit bedrag onjuist is en dat de kosten voor de gemeente Amsterdam maar met vierhonderd miljoen euro zijn overschreden. De kosten van de lijn waren in oktober 2002 begroot op ruim 1,4 miljard euro, rekent hij voor. Volgens Dales dient dat bedrag geïndexeerd te worden naar het prijspeil van 2009. Daarmee zou de begroting een 'voorzichtige' 1,6 miljard bedragen.
Op dit moment bedragen de verwachte kosten 2,3 miljard euro. Dat is zevenhonderd miljoen meer dan begroot, zo stelt Dales. Daarvan is volgens hem driehonderd miljoen te wijten aan het 'gedonder in de Vijzelgracht', waarvoor de aannemer moet opdraaien. Blijft over voor Amsterdam: vierhonderd miljoen euro. Dat bedrag is haalbaar voor Amsterdam, gezien de verwachte inkomsten die met de Noord/Zuidlijn worden gegenereerd, denkt Dales.
De gemeente kondigde na het aftreden van Herrema aan dat een onafhankelijke commissie gaat adviseren over hoe het project moet worden voortgezet. De gemeenteraad gaf te kennen ook een raadsenquête te willen, waarbij mensen in het openbaar en onder ede kunnen worden gehoord. Dales zegt voorstander te zijn van zo'n enquête. "Ik sta te popelen om mijn verhaal te doen. Ik heb een goed sluitend en verantwoord verhaal."
Nog meer bussen?quote:Op maandag 23 februari 2009 20:16 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja of we zetten ff wat meer bussen in, heel wat goedkoper als de voorlopige 2 miljard
Een metro verbinding naar/vanaf Noord zou wel heel veel goeds doen voor Noord hoor! Dan wordt het nog veel meer een onderdeel van de stad.quote:Op maandag 23 februari 2009 19:32 schreef raptorix het volgende:
[..]
Wat een onzin, woon je zelf in Amsterdam? Ik wel, deze lijn is grotendeels flauwekul, en wel hierom, we hebben 3 soorten reizigers die gebruik gaan maken van deze lijn:
-De mensen uit Noord die naar het Centrum moeten, nu zijn dat er niet veel, omdat Noord een stad opzich zelf is en waar voornamelijk paupers wonen die niet in de stad werken dan wel studeren
-De mensen die vanaf Centraal een stukje het centrum in moeten, ook hiervoor geld dat er al prima infrastructuur is, namelijk via de bestaande metro, dan wel de bestaande trams, naar de vijzelstraat rijden al 3 lijnen met een hoge frequentie. Daarnaast ben je er zo (minder als 10 minuten).
-De mensen die bij WTC moeten zijn, nou dat gaat even tegenvallen want het hele Zuidas project ligt op ze gat, het moge duidelijk zijn dat de banken de komende tijd geen geld te besteden hebben en bovendien zeker niet meer kantoren nodig hebben, bovendien heeft WTC al een prima treinstation dat makkelijk te bereiken is ( ook met de metro), bovendien hebben we ook nog lijn 5 die vanaf CS naar WTC gaat.
Bij zo een project is het lastig om de juiste kosten in te schatten in de eerste fase, terwijl juist dan de beslissing moet worden genomen. Ik weet dat er bij chemische plants een marge +/- 40% wordt aangehouden in die fase. Plus dat de voorstanders de moeilijkheden zullen bagatiliseren.quote:Op maandag 23 februari 2009 21:46 schreef Mr_Memory het volgende:
Nu weet ik niet hoe het in het buitenland is met groote projecten, ik denk dat daar ook best overschrijdingen zijn, maar NL spant de kroon denk ik![]()
De HSL, Betuwelijn en nu de NZ lijn, hoe kan dat nou![]()
Worden we nu nog steeds gefopt door de aannemers, ondanks het bouwfraude schandaal?
Desondanks denk ik dat het hele proces doorgaat, er staat teveel prestige op het spel.
Idd, de aantrekkende werking moet je ook niet onderschatten. Ik denk dat je de P&R mogelijkheden van Noord ook niet moet onderschatten. Die kant van de A10 is beter bereikbaar dan bijv. west voor de mensen uit Noord-Holland.quote:Op maandag 23 februari 2009 22:09 schreef Roi het volgende:
[..]
Een metro verbinding naar/vanaf Noord zou wel heel veel goeds doen voor Noord hoor! Dan wordt het nog veel meer een onderdeel van de stad.
Het gaat nu idd niet zo lekker met de zuidas, maar als de crisis voorbij is (maximaal 10 jaar?) dan zou een metro naar de zuidas een geweldige impuls/signaal zijn. En dat trekt weer nieuwe partijen.
OK, maar Dales ging toen akkoord met een overschrijding van 4%quote:Op maandag 23 februari 2009 22:28 schreef Joppy het volgende:
[..]
Bij zo een project is het lastig om de juiste kosten in te schatten in de eerste fase, terwijl juist dan de beslissing moet worden genomen. Ik weet dat er bij chemische plants een marge +/- 40% wordt aangehouden in die fase. Plus dat de voorstanders de moeilijkheden zullen bagatiliseren.
Als je dit soort fouten wil voorkomen, moet je de beslissing in een latere fase nemen. Wat dus in zou houden dat er verschillende varianten doorontwikkeld moeten worden, waar natuurlijk ook de nodige kosten aanzitten.
En waar moeten die mensen dan vandaan komen? Waar zouden ze volgens jou dan wonen om gebruik te maken van die metro?quote:Op maandag 23 februari 2009 22:09 schreef Roi het volgende:
[..]
Een metro verbinding naar/vanaf Noord zou wel heel veel goeds doen voor Noord hoor! Dan wordt het nog veel meer een onderdeel van de stad.
Het gaat nu idd niet zo lekker met de zuidas, maar als de crisis voorbij is (maximaal 10 jaar?) dan zou een metro naar de zuidas een geweldige impuls/signaal zijn. En dat trekt weer nieuwe partijen.
Hou toch op met je P + R, niemand doet dat, Arena was ook zo fantastisch, alleen maakte niemand er gebruik van.quote:Op maandag 23 februari 2009 22:34 schreef Joppy het volgende:
[..]
Idd, de aantrekkende werking moet je ook niet onderschatten. Ik denk dat je de P&R mogelijkheden van Noord ook niet moet onderschatten. Die kant van de A10 is beter bereikbaar dan bijv. west voor de mensen uit Noord-Holland.
Uhm, nee?quote:Op maandag 23 februari 2009 23:34 schreef henkway het volgende:
Volstrekt zinloos een metro naar het centrum van Amsterdam, wat moet je er doen, naar de hoeren??
Kan me voorstellen dat je naar de Zuidas gaat, maar in Adam centrum hoef ik niet te zijn
De meeste mensen rijden om het centrum heen van Utrecht naar Volendam
Maar maybe komen er mensen op CS aan die werken in Noord.quote:Op maandag 23 februari 2009 22:52 schreef raptorix het volgende:
[..]
En waar moeten die mensen dan vandaan komen? Waar zouden ze volgens jou dan wonen om gebruik te maken van die metro?
En dan nog wat, die lui uit Noord wil je zoveel mogelijk weren, niks als tokkie volk.
bouw maar een nieuwe stad met royale woningen tusssen die dikke lijnenquote:
Ik zie drie dikke lijnen:quote:Op dinsdag 24 februari 2009 00:16 schreef henkway het volgende:
[..]
bouw maar een nieuwe stad met royale woningen tusssen die dikke lijnen
En het is het zoveelste zinloze project van de politiek
Schiphol verplaatsen naar voorbij Almerequote:Op dinsdag 24 februari 2009 08:16 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik zie drie dikke lijnen:
A'dam - Haarlem: daartussen in zit je recht onder de aanvliegroute naar Schiphol
A'dam - Schiphol: hetzelfde
A'dam - Almere: daartussen in zit je midden op zee meer.
Om bij de Arena te komen in de spits met de auto, moet je al door de files heen, dan werkt het niet nee. Mensen moeten die P+R pakken om de files te ontwijken en makkelijk hun auto neer te kunnen zetten. Voor mensen uit Purmerend/Volendam is Noord dan een redelijke optie, de grote problemen staan voor de coentunnel waar je niet doorheen hoeft.quote:Op maandag 23 februari 2009 22:52 schreef raptorix het volgende:
[..]
Hou toch op met je P + R, niemand doet dat, Arena was ook zo fantastisch, alleen maakte niemand er gebruik van.
Denk dat je nog onderschat hoeveel mensen er in het centrum werken. Verder is een goede verbinding Zuidas-centrum ook van groot belang voor de aantrekkelijkheid van de Zuidas.quote:Op maandag 23 februari 2009 23:34 schreef henkway het volgende:
Volstrekt zinloos een metro naar het centrum van Amsterdam, wat moet je er doen, naar de hoeren??
Kan me voorstellen dat je naar de Zuidas gaat, maar in Adam centrum hoef ik niet te zijn
De meeste mensen rijden om het centrum heen van Utrecht naar Volendam
In Amsterdam hoef ik niet te wezen
Het is gewoon weer een hobby van de politiek net als de Betuwelijn, mislukt en zinloos net als de HSL
maak maar een goede verbindig zuidas rest van het land , die paar grachtekneuzen komen maar met de paardetramquote:Op dinsdag 24 februari 2009 18:20 schreef Joppy het volgende:
[..]
Denk dat je nog onderschat hoeveel mensen er in het centrum werken. Verder is een goede verbinding Zuidas-centrum ook van groot belang voor de aantrekkelijkheid van de Zuidas.
Amsterdam is voor toeristen die met het trammetje langs het rijksmuseum en de hoeren gaan, daar hoort geen supermetroquote:Op dinsdag 24 februari 2009 20:34 schreef Roi het volgende:
Gewoon een vraag he, maar wanneer was de laatste keer dat je in Amsterdam was henkway?
Die zuidas is nu juist daar neer gezet omdat het Amsterdam is, dus moet je ook de verbinding met het centrum verzorgen. Anders had je die hele Zuidas wel ergens op een achteraf industrieterrein neer kunnen zetten.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 20:13 schreef henkway het volgende:
[..]
maak maar een goede verbindig zuidas rest van het land , die paar grachtekneuzen komen maar met de paardetram
geklets, denk jij dat er op de zuidas alleen Amsterdammers werken???quote:Op dinsdag 24 februari 2009 21:10 schreef Joppy het volgende:
[..]
Die zuidas is nu juist daar neer gezet omdat het Amsterdam is, dus moet je ook de verbinding met het centrum verzorgen. Anders had je die hele Zuidas wel ergens op een achteraf industrieterrein neer kunnen zetten.
Nu ja, het rijksmuseum deels dicht voor verbouwing en de wallen willen ze opdoeken.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 20:37 schreef henkway het volgende:
[..]
Amsterdam is voor toeristen die met het trammetje langs het rijksmuseum en de hoeren gaan, daar hoort geen supermetro
ja op asfalt met auto's voor mensen die niet in Amsterdam willen zijn en daar niets te zoeken hebben, er alleen langs willenquote:Op dinsdag 24 februari 2009 22:18 schreef Igen het volgende:
[..]
Nu ja, het rijksmuseum deels dicht voor verbouwing en de wallen willen ze opdoeken.
Hoog tijd voor een supermetro dus.
Dat zeg ik toch ook niet? Wat betreft de zuidas is het imo van belang om te zorgen dat een geheel blijft met de stad Amsterdam. Internationaal gezien stelt de naam Zuidas op zich niks voor, daar is het gewoon Amsterdam. Dat zorgt ook voor de aantrekkelijkheid van het gebied. Dus moet het ook goed verbonden zijn met de rest van de stad.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 21:17 schreef henkway het volgende:
[..]
geklets, denk jij dat er op de zuidas alleen Amsterdammers werken???
Of een metro nou het beste idee was, dat zullen we waarschijnlijk nooit weten. Hoe waren alternatieven uitgepakt?quote:Amsterdam centrum is een porseleinkast gebouwd op houten palen die in het water staan, daar moet geen tunnel onderdoor graven.
maak een achtbaans snelweg om amsterdam heen
DE zuidas heeft Nakkes met Amsterdam te makenquote:Op dinsdag 24 februari 2009 22:46 schreef Joppy het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch ook niet? Wat betreft de zuidas is het imo van belang om te zorgen dat een geheel blijft met de stad Amsterdam. Internationaal gezien stelt de naam Zuidas op zich niks voor, daar is het gewoon Amsterdam. Dat zorgt ook voor de aantrekkelijkheid van het gebied. Dus moet het ook goed verbonden zijn met de rest van de stad.
[..]
Of een metro nou het beste idee was, dat zullen we waarschijnlijk nooit weten. Hoe waren alternatieven uitgepakt?
En de ring had al lang minimaal 2*5 baans moeten zijn, klopt.
Waarom heeft men dan niet geprobeerd om een groot internationaal zakencentrum neer te zetten in een goedkoper deel van het land?quote:Op dinsdag 24 februari 2009 22:57 schreef henkway het volgende:
[..]
DE zuidas heeft Nakkes met Amsterdam te maken
omdat je als kantoren / businesscentrum vlakbij Schiphol moet zitten en aan de snelweg, of ga j enu zeggen dat schiphol en de efteling ook een gedeelte van Amsterdam is ??quote:Op woensdag 25 februari 2009 18:44 schreef Joppy het volgende:
[..]
Waarom heeft men dan niet geprobeerd om een groot internationaal zakencentrum neer te zetten in een goedkoper deel van het land?
Waarom staan al die kantoren dan niet op Schiphol zelf, ook dichtbij de snelwegen toch?quote:Op woensdag 25 februari 2009 18:52 schreef henkway het volgende:
[..]
omdat je als kantoren / businesscentrum vlakbij Schiphol moet zitten en aan de snelweg, of ga j enu zeggen dat schiphol en de efteling ook een gedeelte van Amsterdam is ??
Amsterdam had beter 100 fraaie paardenkoetsen kunnen aanschaffen, en een tienbaans om het centrum heen
Durven ze niet meer, gaat dan nog eens drie miljard kosten, de overheid betaald geen cent enquote:Op woensdag 25 februari 2009 19:10 schreef qonmann het volgende:
Het is raar dat Amsterdam maar één metrolijntje heeft.
De NZ-lijn zal de tweede worden.
Over 25 jaar zal men zeer tevreden zijn over dit tweede lijntje, zoals men nu zeer tevreden is over het eerste lijntje.
Doorboren dus
voor hetzelfde geld had het langs een andere snelweg gestaan.quote:Op woensdag 25 februari 2009 19:06 schreef Joppy het volgende:
[..]
Waarom staan al die kantoren dan niet op Schiphol zelf, ook dichtbij de snelwegen toch?
En waarom is van het oude vliegkamp Schiphol dan uitgegroeid tot een groot internationaal vliegveld? Het zal toch niet zo zijn dat het o.a. vanwege de nabijheid van Amsterdam is?![]()
Maar goeden we drijven af van het onderwerp NZ-lijn
Meer heeft amsterdam ook niet nodig, omdat Amsterdam een redelijk fijnmazig tramnet heeft, in principe ben je overal in Amsterdam binnen een halfuurtje als je met het ov gaat.quote:Op woensdag 25 februari 2009 19:10 schreef qonmann het volgende:
Het is raar dat Amsterdam maar één metrolijntje heeft.
De NZ-lijn zal de tweede worden.
Over 25 jaar zal men zeer tevreden zijn over dit tweede lijntje, zoals men nu zeer tevreden is over het eerste lijntje.
Doorboren dus
Een metro zou comfortabeler en betrouwbaarder moeten zijn, want minder haltes en geen ander verkeer. En dus aantrekkelijker voor de langere afstand binnen de stad.quote:Op woensdag 25 februari 2009 21:54 schreef raptorix het volgende:
[..]
Meer heeft amsterdam ook niet nodig, omdat Amsterdam een redelijk fijnmazig tramnet heeft, in principe ben je overal in Amsterdam binnen een halfuurtje als je met het ov gaat.
hoe meer super infrastructuur hoe drukker het wordt, laat mensen maar elders een huis bouwen goed voor de spreiding.quote:Op woensdag 25 februari 2009 22:38 schreef Joppy het volgende:
[..]
Een metro zou comfortabeler en betrouwbaarder moeten zijn, want minder haltes en geen ander verkeer. En dus aantrekkelijker voor de langere afstand binnen de stad.
Maar goed, tot zover de betrouwbaarheid, de eerste vertragingen zijn er al lang en breed
Gezellig met zn allen in Friesland wonen en werken!quote:Op woensdag 25 februari 2009 @ 22:58 schreef henkway het volgende:
[..]
hoe meer super infrastructuur hoe drukker het wordt, laat mensen maar elders een huis bouwen goed voor de spreiding.
Dus geen metro.
Het tramnetwerk zit ernstig aan/over zn capaciteitsgrens, daar kan helemaal niets meer bij.quote:Op woensdag 25 februari 2009 @ 21:54 schreef raptorix het volgende:
[..]
Meer heeft amsterdam ook niet nodig, omdat Amsterdam een redelijk fijnmazig tramnet heeft, in principe ben je overal in Amsterdam binnen een halfuurtje als je met het ov gaat.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |