abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66272814
De NoordZuid-Lijn
De metrolijn krijgt een lengte van 9,7 kilometer. Hij begint bovengronds in Amsterdam-Noord en gaat onder het IJ en het Centraal Station door. Daarna loopt het tracé door een geboorde tunnel via het Damrak, de Dam, het Rokin, de Vijzelstraat, de Vijzelgracht, de Ferdinand Bolstraat en de Scheldestraat. Vanaf het Europaplein wordt de tunnel in open bouwwijze gemaakt. Voor de RAI langs loopt de metrolijn nog ondergronds, waarna de Noord/Zuidlijn weer boven de grond komt in de middenberm van de Ringweg Zuid (Rijksweg 10) tussen het nieuwe station Europaplein en Station Zuid. Bij Station Zuid sluit de metro aan op het bestaande netwerk (lijnen 50 en 51).

In vroege plannen was sprake van een doorgaande dienst over de Noord/Zuid- en Amstelveenlijn onder het lijnnummer 58. Momenteel is nog niet duidelijk of, en zo ja hoe de Amstelveenlijn en de Noord/Zuidlijn met elkaar verbonden zullen worden. Samenvoeging van beide lijnen wordt wel wenselijk geacht in het kader van de ontvlechting van het metronet.



Problemen
Oorspronkelijk voorzag men een opening in 2011 van de lijn, maar als gevolg van verschillende tegenvallers, waaronder problemen bij de werkzaamheden onder het Centraal Station, is de verwachte oplevering al enkele malen uitgesteld. Volgens de nieuwste inzichten is de verwachting dat de lijn pas in 2017 zal zijn voltooid. Daarnaast worden de kosten voor de gemeente Amsterdam nu (minstens) drie keer zo hoog als oorspronkelijk begroot (i.p.v. 300 miljoen euro nu 900 miljoen euro). De extra kosten komen allemaal op de rekening van de gemeente Amsterdam. Inmiddels drukt de Noord-Zuidlijn flink op de begroting van andere kostenposten in de stad.

Verreweg de meeste problemen rond de bouw ontstonden door lekken in damwanden. Door deze lekken spoelde er grondwater de bouwputten binnen. Dit grondwater spoelde grond mee, waardoor wegen en huizen in de buurt van de bouwputten verzakten, zoals aan de Nieuwe Leeuwarderweg in Amsterdam-Noord in augustus 2008. Ook elders in de stad deden zich verzakkingen voor, bijvoorbeeld bij het Centraal Station en het Damrak.

Het meeste nieuws genereerden verzakkingen aan de Vijzelgracht. Oktober 2004 deden zich in de buurt van de Vijzelgracht de eerste verzakking voor, toen verzakten zeven panden zo'n 2,5 centimer. Volgens de Noord/Zuidlijn was dat de kritieke grens. Op 19 juni 2008 verzakten vier monumentale panden 15 centimeter door een lek in de diepwand. De werkzaamheden werden op 23 juni stilgelegd.Op 9 september 2008 werden de werkzaamheden rond de Vijzelgracht hervat. De gemeente en het projectbureau hadden onderzoek laten doen en volgens hen was het veilig om verder te werken. In de vroege avond van 10 september bleken echter weer panden te verzakken. Ditmaal verzakten zes panden binnen een paar uur meer dan twintig centimeter met een maximum van 23 centimeter. De oorzaak was wederom een lek in een diepwand. Volgens omwonenden was de overheid slecht bereikbaar, verantwoordelijk wethouder Tjeerd Herrema kwam pas na uren ter plaatse. De bewoners waren niet te spreken over het optreden van de politie die hen beval hun woningen te verlaten zonder ook maar iets mee te kunnen nemen en zonder dat zij uitleg kregen. Wethouder Herrema sprak later over een misverstand aangaande het optreden van politie. De bewoners werden ondergebracht in hotels.

In 2008 publiceerde NRC Handelsblad een artikel waaruit bleek dat de gemeente de kosten bewust lager had geschat door gebruik te maken van meer stelposten dan verwacht mocht worden – stelposten werden namelijk ook aangewend voor elementaire werkzaamheden waarbij de kosten berekend konden worden. Dit was de gemeenteraad niet verteld.

Kosten
Volgens de oorspronkelijke plannen zou de Noord/Zuidlijn in 2011 klaar zijn en 1,46 miljard euro kosten. Door tegenvallers is de opleverdatum inmiddels verschoven naar 2017 en zijn de kosten gestegen tot ruim 2 miljard euro. De vertraging en extra kosten zijn vooral ontstaan door technische tegenslagen in de binnenstad, de aanleg van de diepgelegen stations aan het Rokin, de Vijzelgracht en de Ferdinand Bolstraat kosten fors meer dan begroot.

Van de oorspronkelijk begrote 1,46 miljard euro zou Amsterdam 317 miljoen euro voor zijn rekening nemen, het Rijk zou de rest betalen. Inmiddels ligt het bedrag dat voor rekening van de gemeente Amsterdam komt rond de 900 miljoen euro. De rijkssubsidie is begrensd, alleen voor inflatie wordt extra uitgekeerd. Onvoorziene omstandigheden zijn voor rekening van de gemeente. Bij niet-voltooiing moet Amsterdam de rijkssubsidie terugbetalen (een bedrag van meer dan 1 miljard euro).

UPDATE 19 FEBRUARI 2009: Nieuw dieptepunt bouw Noord-Zuidlijn
De bouw van de Amsterdamse metro Noord-Zuidlijn heeft op 19 februari 2009 een nieuw dieptepunt bereikt. Niet in meters onder het maaiveld, maar financieel en bestuurlijk. De extra kosten voor de metrobouw blijken nu 290 miljoen euro te bedragen, bovenop de 2,1 miljard euro waarop de metrobouw nu is begroot, zodat het totale bedrag nu 2,3 miljard euro wordt. In 2002 werd nog uitgegaan van een bedrag van 1,4 miljard euro, waarbij alle kostenstijgingen geheel voor rekening van de gemeente Amsterdam komen. De geplande bouwtijd is weer met twee jaar verlengd, zodat het nu op zijn vroegst 2017 wordt als de lijn ooit voltooid zou worden, waaraan nu meer dan ooit wordt getwijfeld. In 2002 ging men nog uit van ingebruikname in 2011. Wethouder Tjeerd Herrema vond de grens nu bereikt en is afgetreden. Een commissie onder leiding van oud-minister Cees Veerman gaat nu onderzoeken hoe het verder zou moeten. Voorlopig ligt de bouw vrijwel stil. Met de huidige financiële crisis kan Amsterdam de financiële last nauwelijks nog dragen. De bouw van de stations Rokin en Vijzelgracht ligt nog steeds stil en de bouw van de te boren tunnel, die nog niet is begonnen, dreigt nog verdere financiele en technische risico's op te leveren. Eerst worden de resultaten van het onderzoek van de commissie-Veerman afgewacht, die later in 2009 worden verwacht.
quote:
Niet stoppen!
AMSTERDAM - Veel vertrouwen heeft Amsterdam niet meer in de Noord/Zuidlijn. Toch zijn twee keer zoveel mensen voor doorgaan met de aanleg als voor stoppen.

Dit blijkt uit een enquête van bureau Onderzoek en Statistiek in opdracht van Het Parool en AT5.

Ruim veertig procent van de Amsterdammers vindt dat de bouw gewoon door moet gaan, ondanks alle technische tegenslagen en de sterk oplopende kosten. Twintig procent wil stoppen, 28 procent wil de zaken eerst laten onderzoeken, twaalf procent heeft geen mening.
Zie ook deel 1 --> Het debacle: de Amsterdamse Noord-Zuid-lijn
  vrijdag 20 februari 2009 @ 12:34:26 #2
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66272951
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 12:30 schreef Tizitl het volgende:

[..]

Nee, de wethouders zijn verantwoordelijk. Je kunt het best niet met Cohen eens zijn maar je kunt hem moeilijk verantwoordelijk houden voor beslissingen waar bij zelf geen invloed op had.
Kan wel zijn. Maar toch is het in de praktijk zo dat na dit soort gigantische debacles (Amsterdam staat zolangzamerhand op de rand van faillissement) het hele college van B&W z'n biezen kan pakken. Dan komen er gewoon nieuwe verkiezingen, net zoals dat op landelijk niveau ook zou gaan.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_66273332
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 12:34 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Kan wel zijn. Maar toch is het in de praktijk zo dat na dit soort gigantische debacles (Amsterdam staat zolangzamerhand op de rand van faillissement) het hele college van B&W z'n biezen kan pakken. Dan komen er gewoon nieuwe verkiezingen, net zoals dat op landelijk niveau ook zou gaan.
Amsterdam staat zeker op de rand van faillissement. Ik denk eigenlijk dat dit de klap zou kunnen zijn waardoor ze straks zo'n gemeente worden waar alle beslissingen door de overheid moeten worden gedaan. (S5 ofzo toch?)

Oftewel elk klein wissewasje moet vanuit de gemeente naar de overheid met als gevolg een enorme doorlooptijd....

De kredietcrisis, de noord-zuidlijn en ook nog de plannen om alle stadsdelen weer samen te laten voegen, het komt allemaal tegelijk...
pi_66273513
2,3 miljard euro voor 9,7 kilometer metrolijn. Dat is meer dan 237.000 euro per meter. Volgens mij was het goedkoper geweest om alle huizen langs de route voor de vlakte te gooien (na eerst de eigenaren te hebben onteigend), om dan na voltooiing van de metrolijn (wat dan vele malen sneller had gekund) nieuwe appartementen/woningen te bouwen en die voor grof geld te verkopen...
  vrijdag 20 februari 2009 @ 12:53:41 #5
198904 Tizitl
Militant pacifist
pi_66273636
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 12:34 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Kan wel zijn. Maar toch is het in de praktijk zo dat na dit soort gigantische debacles (Amsterdam staat zolangzamerhand op de rand van faillissement) het hele college van B&W z'n biezen kan pakken. Dan komen er gewoon nieuwe verkiezingen, net zoals dat op landelijk niveau ook zou gaan.
Probleem is dat een burgemeester niet gekozen wordt, maar benoemd door de kroon. Dus ook bij nieuwe verkiezingen hoeft er geen nieuwe burgemeester benoemt te worden. De hele raad en de wethouders worden dan wel vervangen, maar de burgemeester kan blijven zitten.
  vrijdag 20 februari 2009 @ 12:58:29 #7
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66273782
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 12:44 schreef zatoichi het volgende:

[..]

Amsterdam staat zeker op de rand van faillissement. Ik denk eigenlijk dat dit de klap zou kunnen zijn waardoor ze straks zo'n gemeente worden waar alle beslissingen door de overheid moeten worden gedaan. (S5 ofzo toch?)
S5 is volgens mij iets van heel vroeger als je je af wilde laten keuren voor dienstplicht. Dan moest je net doen of je een debiel was. Heb ik destijds ook nog geprobeerd, maar bij mij trapten ze er niet in.

Jij bedoelt denk ik een "artikel 12 gemeente".
quote:
Oftewel elk klein wissewasje moet vanuit de gemeente naar de overheid met als gevolg een enorme doorlooptijd....

De kredietcrisis, de noord-zuidlijn en ook nog de plannen om alle stadsdelen weer samen te laten voegen, het komt allemaal tegelijk...
Ja, maar een intelligent bestuurder die met geld om kan gaan moet dit hebben zien aankomen. Helaas weten we van politiek links dat intelligentie en handigheid met geld niet tot de kwaliteiten behoren. Ik zeg wieberen!
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  vrijdag 20 februari 2009 @ 12:59:55 #8
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66273823
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 12:53 schreef Tizitl het volgende:

[..]

Probleem is dat een burgemeester niet gekozen wordt, maar benoemd door de kroon. Dus ook bij nieuwe verkiezingen hoeft er geen nieuwe burgemeester benoemt te worden. De hele raad en de wethouders worden dan wel vervangen, maar de burgemeester kan blijven zitten.
Dat moet ik nog zien. Ik denk dat Job Cohen tegen die tijd zelf wel kan bedenken dat hij beter met de staart tussen de benen het hazenpad kan kiezen. Hij heeft dit beleid immers al die jaren overal in de media staan verdedigen.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  vrijdag 20 februari 2009 @ 13:00:58 #9
198904 Tizitl
Militant pacifist
pi_66273861
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 12:58 schreef henkway het volgende:
waarom is er geen referendum over de aanleg geweest eigemlijk??
Geen idee.

Gebeurt ook eigenlijk nooit in Nederland, grote infrastructurele projecten worden er meestal gewoon doorgejaagd. Er ligt nu overigens wel een voorstel in de Tweede Kamer om het referendum mogelijk te maken maar dat zal wel weer door het CDA afgeschoten worden...
  vrijdag 20 februari 2009 @ 13:01:10 #10
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66273869
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 12:50 schreef Elfletterig het volgende:
Volgens mij was het goedkoper geweest om alle huizen langs de route voor de vlakte te gooien
Waarschijnlijk onmogelijk. Monumenten, cultureel erfgoed etcetera.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_66273911
Hopelijk gaan ze het toch afmaken de Noord Zuid lijn, want deze extra infrastructuur hebben gewoon hard nodig.
Natuurlijk moet er wel gekeken worden naar het stuk in het oude centrum of dat niet anders of beter kan.
............................
pi_66273919
het is weer een hobby van de visionairs onder die politci die graag hun naam aan veel publiekgeld verbinden
  vrijdag 20 februari 2009 @ 13:03:19 #13
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66273954
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 12:58 schreef henkway het volgende:
waarom is er geen referendum over de aanleg geweest eigemlijk??
Alsof dat wat uit had gemaakt. De rijke Amsterdammers hadden echt wel voor gestemd (dat referendum was immers nog voor de kredietcrisis geweest, toen voor de grachtengordelkliek de bomen nog tot in de hemel leken te groeien) en de arme waren niet eens gaan stemmen.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  vrijdag 20 februari 2009 @ 13:05:51 #14
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66274038
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 13:02 schreef sander89 het volgende:
Hopelijk gaan ze het toch afmaken de Noord Zuid lijn
Ik mag toch hopen van niet, want in dat geval zit er nog véél meer ellende aan te komen. Dat wordt de Haagse tramtunnel tot de macht 4!
quote:
Natuurlijk moet er wel gekeken worden naar het stuk in het oude centrum of dat niet anders of beter kan.
Ja tuurlijk, laat er weer een zooi andere adviseurs naar kijken, of het niet anders kan. Kost toch allemaal niks! En tegen de tijd dat het nieuwe advies klaar is en alle procedures zijn doorlopen, zijn we weer 15 jaar verder.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_66274184
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 12:58 schreef henkway het volgende:
waarom is er geen referendum over de aanleg geweest eigemlijk??
Dat is er wél geweest, en daarbij heeft tweederde tegen gestemd. Echter was het "nee"-stemmers niet groot genoeg om het referendum rechtsgeldig te laten zijn ( ), en heeft de gemeenteraad alsnog de metro er doorheen gedrukt.
quote:
Het referendum was niet als geldig erkend, omdat daarvoor het aantal nee-stemmers groter moest zijn dan de helft + 1 van het aantal stemmers bij de laatste gemeenteraadsverkiezing. Dat betekende dat er minimaal 154.935 tegenstemmers hadden moeten zijn. Dat aantal werd niet gehaald, dus de bouw van de lijn kon wat de democratische rechtsgang betrof, doorgaan.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Noord/Zuidlijn#Geschiedenis
Xbox Live Gamertag: Harmen84
pi_66274400
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 13:10 schreef Harmen1984 het volgende:

[..]

Dat is er wél geweest, en daarbij heeft tweederde tegen gestemd. Echter was het "nee"-stemmers niet groot genoeg om het referendum rechtsgeldig te laten zijn ( ), en heeft de gemeenteraad alsnog de metro er doorheen gedrukt.
[..]

http://nl.wikipedia.org/wiki/Noord/Zuidlijn#Geschiedenis
dus als dat zelfde referendum nu gehouden zou zijn, met de zelfde uitslag en met de wetenschap van deze mislukking, dan zou het wel gehonoreerd zijn door de politici?
pi_66274447
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 13:05 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Ik mag toch hopen van niet, want in dat geval zit er nog véél meer ellende aan te komen. Dat wordt de Haagse tramtunnel tot de macht 4!
[..]
Dat weet je natuurlijk niet, ze hebben denk ik wel aardig geleerd van hun fouten als ze verder gaan.
Maar natuurlijk blijft de kans dat er weer iets fout gaat, ze moeten gewoon de afweging gaan maken wel risico's wil je lopen om een metro lijn aan te leggen.
quote:
Ja tuurlijk, laat er weer een zooi andere adviseurs naar kijken, of het niet anders kan. Kost toch allemaal niks! En tegen de tijd dat het nieuwe advies klaar is en alle procedures zijn doorlopen, zijn we weer 15 jaar verder.
Gaat ook een onafhankelijk commissie naar kijken, binnen een paar maanden komen ze met hun uitkomst dit kan natuurlijk ook zijn dat ze beter kunnen stoppen met het project en de straten weer dicht maken.


Gaat gelukkig ook wel goed op andere plekken waar ze bezig zijn met de metrolijn aan te leggen, de ruwbouw/tunnel is al op andere plekken klaar: http://www.at5.nl/artikel(...)-nz-lijn-station-rai
............................
  vrijdag 20 februari 2009 @ 13:23:37 #18
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66274610
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 13:18 schreef sander89 het volgende:

[..]

Dat weet je natuurlijk niet, ze hebben denk ik wel aardig geleerd van hun fouten als ze verder gaan.
Oh neehoor, dat weet ik wel. Kijk naar al die andere grote infrastructuurprojecten, één groot drama van begin tot eind. Over de HSL rijdt nu nog geen trein vanwege problemen met het veiligheidssysteem, de betonbakken met rails liggen gewoon weg te rotten in het weiland. Terwijl men bij die aanleg toch ook genoeg heeft kunnen leren van de buren. En aangezien de Noord-Zuid-lijn nog complexer is en de regie in handen is van de gemeente Amsterdam (zolangzamerhand berucht om haar fuckups), mag je er vanuit gaan dat er nog veel meer ellende aan zit te komen. Andere ellende, dat misschien wel.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_66274822
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 13:23 schreef Lemmeb het volgende:

[..]
En aangezien de Noord-Zuid-lijn nog complexer is en de regie in handen is van de gemeente Amsterdam (zolangzamerhand berucht om haar fuckups), mag je er vanuit gaan dat er nog veel meer ellende aan zit te komen. Andere ellende, dat misschien wel.
Het probleem is dat de gemeente het er per sé door wil drukken. Mijn vader werkt bij de gemeente en is in de beginfase nauw betrokken geweest bij de noord-zuidlijn. Ik begreep van hem dat er op vrijwel alle problemen is gewezen, maar dat men er bewust voor kiest om het op deze wijze te doen. Waarschijnlijk is het ook goedkoper om het risico te nemen een aantal huizen te laten verzakken en de mensen vergoeding ervoor te geven dan ze eruit te procederen.
  vrijdag 20 februari 2009 @ 13:58:06 #20
165633 eriksd
The grand facade...
pi_66275878
In principe is het stuk van noord naar centraal een prima idee, die verbinding is gewoon belabberd momenteel. De rest lijkt mij niet haalbaar. Maarja, allemaal gelul achteraf. Nu maar die klus afmaken.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_66275954
Het lijkt nagenoeg onmogelijk die lijn te maken.
Beter is een stuk af te maken en de rest (lees de historische binnenstad) met rust te laten.
Het traject noord-centraalstation lijkt wel nuttig en makkelijk af te maken.
Trek de amstelveen lijn door naar rai ofzo en laat de andere stations zitten.
  vrijdag 20 februari 2009 @ 14:13:07 #22
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66276527
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 13:58 schreef eriksd het volgende:
In principe is het stuk van noord naar centraal een prima idee, die verbinding is gewoon belabberd momenteel. De rest lijkt mij niet haalbaar. Maarja, allemaal gelul achteraf. Nu maar die klus afmaken.
Het idee is ook prima. Maar nagenoeg onuitvoerbaar binnen een gemeentebudget.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_66286701
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 @ 14:13 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Het idee is ook prima. Maar nagenoeg onuitvoerbaar binnen een gemeentebudget.
Iets zegt mij dat het rijk momenteel ook wat budget-uitdagingen heeft.
For great justice!
pi_66287795
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 13:23 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Oh neehoor, dat weet ik wel. Kijk naar al die andere grote infrastructuurprojecten, één groot drama van begin tot eind. Over de HSL rijdt nu nog geen trein vanwege problemen met het veiligheidssysteem, de betonbakken met rails liggen gewoon weg te rotten in het weiland. Terwijl men bij die aanleg toch ook genoeg heeft kunnen leren van de buren. En aangezien de Noord-Zuid-lijn nog complexer is en de regie in handen is van de gemeente Amsterdam (zolangzamerhand berucht om haar fuckups), mag je er vanuit gaan dat er nog veel meer ellende aan zit te komen. Andere ellende, dat misschien wel.
Ik doelde op de damwanden en lekker/scheuren daarvan.
............................
pi_66288088
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 13:00 schreef Tizitl het volgende:

[..]

Geen idee.

Gebeurt ook eigenlijk nooit in Nederland, grote infrastructurele projecten worden er meestal gewoon doorgejaagd. Er ligt nu overigens wel een voorstel in de Tweede Kamer om het referendum mogelijk te maken maar dat zal wel weer door het CDA afgeschoten worden...
Dat referendum is er weldegelijk geweest! Maar omdat de meeste Amsterdammers de moeite niet namen om uit hun luie nest te komen om te gaan stemmen, werd de minimale opkomst die nodig was om het referendum geldig te laten verklaren niet gehaald. Eigen schuld, hele dikke bult
pi_66288123
www.bovengrondse.nl

Leuke site...
  vrijdag 20 februari 2009 @ 19:27:40 #27
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66288255
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 19:15 schreef sander89 het volgende:

[..]

Ik doelde op de damwanden en lekker/scheuren daarvan.
Ja, ik dacht wel dat je daarop doelde. Maar wat ik dus probeer te zeggen is dat die problemen pas het begin zijn en dat er zeker nog veel meer problemen gaan komen.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_66289547
Volgens de papieren Spits zou de bouw in eerste instantie zo'n 8 jaar duren. Tenminste, in 2000 (toen het trace bekend was, het Rijk ging bijdragen en de Amsterdamse gemeenteraad ook accoord was) zou de oplevering in 2008 zijn. Inmiddels is het 2009, en de oplevering staat nu voor 2017 gepland. Da's over 8 jaar. Je zou bijna concluderen dat er in die tussenliggende periode niets gedaan is.
  vrijdag 20 februari 2009 @ 20:13:04 #29
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66290023
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 19:58 schreef Light het volgende:
Volgens de papieren Spits zou de bouw in eerste instantie zo'n 8 jaar duren. Tenminste, in 2000 (toen het trace bekend was, het Rijk ging bijdragen en de Amsterdamse gemeenteraad ook accoord was) zou de oplevering in 2008 zijn. Inmiddels is het 2009, en de oplevering staat nu voor 2017 gepland. Da's over 8 jaar. Je zou bijna concluderen dat er in die tussenliggende periode niets gedaan is.
Betuwelijn en HSL all over again.

Ik dacht toch echt dat we hier zo'n parlementaire enquete over gehad hebben?
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_66295834
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 19:58 schreef Light het volgende:
Volgens de papieren Spits zou de bouw in eerste instantie zo'n 8 jaar duren. Tenminste, in 2000 (toen het trace bekend was, het Rijk ging bijdragen en de Amsterdamse gemeenteraad ook accoord was) zou de oplevering in 2008 zijn. Inmiddels is het 2009, en de oplevering staat nu voor 2017 gepland. Da's over 8 jaar. Je zou bijna concluderen dat er in die tussenliggende periode niets gedaan is.
De NZ lijn is een debacle van jewelste, maar moet toch doorgaan.
Een weg terug is er immers niet, de koste zijn zo hoog, dat nu stoppen geen optie is.

Nu stoppen is een ongelofelijk gezichtsverlies in de internationele wereld.
Dit bericht is automatisch gegenereerd. U kunt hierop niet reageren.
  vrijdag 20 februari 2009 @ 23:20:07 #32
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66299394
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 22:02 schreef Mr_Memory het volgende:
Nu stoppen is een ongelofelijk gezichtsverlies in de internationele wereld.
Nee, dat maakt ook echt nog veel uit met zo'n economische crisis voor de deur.

Bovendien, we zijn toch al het lachertje van Europa op infrastructureel gebied. Het enige land dat z'n hogesnelheidstrein niet aan het rijden krijgt. In Frankrijk lukte dat 30 jaar geleden al.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  vrijdag 20 februari 2009 @ 23:20:50 #33
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_66299418
Wat nog wel het meeste kwalijke is, is dat er op een gegeven moment men onverzekerd bezig was. Wat nu als er wel een lelijke verzakking of damwanddoorbraak. Ik denk dat Amsterdam aan een disaster is ontsnapt.
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
pi_66299872
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 23:20 schreef Lambiekje het volgende:
Wat nog wel het meeste kwalijke is, is dat er op een gegeven moment men onverzekerd bezig was. Wat nu als er wel een lelijke verzakking of damwanddoorbraak. Ik denk dat Amsterdam aan een disaster is ontsnapt.
Op een gegeven moment? Al vanaf het begin heeft de landelijke politiek zijn handen er vanaf getrokken, omdat er geen verzekering was!
pi_66300380
Amsterdam drijft in het water, en staat op houten palen

een snelweg door de porseleinkast
  zaterdag 21 februari 2009 @ 00:03:14 #36
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_66301047
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 23:32 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Op een gegeven moment? Al vanaf het begin heeft de landelijke politiek zijn handen er vanaf getrokken, omdat er geen verzekering was!
ohh ik dacht dat ik in de Pers had gelezen dat het pas later gebeurd was...
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
pi_66301309
Weet iemand al hoe de commissie wordt samengesteld? Wie zijn de deelnemers van deze commissie. Veerman volgens mij voorzitter, maar de rest ......
pi_66305906
Een betonchauffeur klapt uit de school.
quote:
"Oud beton gebruikt bij Noord-Zuidlijn"

Bij de bouw van station Vijzelgracht van de Noord/Zuidlijn in Amsterdam is bewust beton gebruikt dat al uren over de houdbaarheidstijd heen was en daardoor van dramatische kwaliteit was.
Dat zegt een betonchauffeur die meerdere keren uren op de bouwplaats heeft staan wachten en daardoor veel te laat van zijn vracht af was.
De chauffeur wil uit angst voor zijn baan niet met zijn naam in de krant.
Hij zegt dat medewerkers van hoofdaannemer Max Bögel verschillende keren beton hebben laten storten terwijl zij wisten dat het mengsel al uren eerder in de sleuf had moeten zitten.
bron
quote:
Expert: ’Oud beton bij metro dramatisch voor kwaliteit’

Het bleef volgens de bewuste chauffeur niet bij een enkele keer dat ’oud’ beton werd gebruikt bij de metroaanleg. „Ik ben daar verschillende keren geweest. Dan kwam ik ruim op de afgesproken tijd en moest het beton uiterlijk twee uur later zijn gelost. In plaats daarvan begonnen ze pas na twee uur met lossen en duurde het uren voordat de wagen leeg was. Ja, dan is dat beton natuurlijk broos. Zeker als die auto in de brandende zon staat. Als ik er wat van zei, zeiden die Duitsers ’ja ist gut, ist gut’, storten maar.”
Onderzoeksbureau Deltares vond 114 zwakke plekken en een gat in de betonnen damwanden van de Vijzelgracht. Die zijn veroorzaakt door een „complex van factoren”, waaronder slecht en vervuild beton en slechte wapening. Hierdoor verzakten afgelopen zomer zeven panden, die onbewoonbaar raakten.
Het uren te lang laten staan van beton heeft „dramatische gevolgen voor de kwaliteit”, zegt betonexpert Eelco van der Weij, hoofd van de afdeling betontechniek, ontwikkeling en kwaliteit van Cementbouw in Zoeterwoude. Om het vervolgens toch te gebruiken voor een damwand is volgens Van der Weij „de boel willens en weten belazeren”.
Max Bögel verwijst naar het Projectbureau Noord/Zuidlijn van de gemeente. Dat laat weten dat er inderdaad wel beton kan zijn gebruikt dat lang onderweg is geweest, mogelijk door het drukke stadsverkeer. Volgens een woordvoerder kan het lek raken van de wanden echter niet een-op-een worden teruggevoerd op de betonkwaliteit.
bron

Ik snap het niet. Max Bögel verwijst naar het projectbureau Noord/Zuidlijn Ze zijn de hoofdaannemer. En dan toch verantwoordelijk? Dan kunnen ze lijkt mij ook aansprakelijk worden gesteld.
  zaterdag 21 februari 2009 @ 09:25:44 #39
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66306842
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 04:56 schreef Mylene het volgende:
Een betonchauffeur klapt uit de school.
[..]

bron
[..]

bron

Ik snap het niet. Max Bögel verwijst naar het projectbureau Noord/Zuidlijn Ze zijn de hoofdaannemer. En dan toch verantwoordelijk? Dan kunnen ze lijkt mij ook aansprakelijk worden gesteld.
Ja natuurlijk. En die hoofdaannemer kan dan waarschijnlijk weer de eventuele onderaannemer aansprakelijk stellen, en zo verder.

Oftewel: totaal zinloos. Het is crisis, dit soort bedrijven hebben momenteel weinig geld in kas en de enigen die hier echt rijk van gaan worden is de advocatuur.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  zaterdag 21 februari 2009 @ 09:41:23 #41
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66307003
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 09:39 schreef henkway het volgende:
jongens ophouwen met dat prestigeprojekt en snel, en ga wat nuttigs doen
Precies. Zo snel mogelijk de stekker eruit, want dit mondt echt uit in een drama van wereldformaat.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  zaterdag 21 februari 2009 @ 09:58:01 #42
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_66307224
Ik weet niet in hoeverre die stations al klaar zijn. Maar er zit nu al zoveel geld in dat het mij verstandig lijkt toch minstens de lijn van Noord tot Centraal Station af te maken. Daarna zien we wel weer verder.
Op de Zuid-as zitten voorlopig toch alleen maar (semi-)abtenaren van ING en AMRO; die gaan maar lekker fietsen. Wel graag een paar der verantwoordelijken executeren svp.

Zie hier 2 tunnelsite's; welke geeft de meeste info?
http://www.noordzuidlijn.amsterdam.nl/live/main.asp
http://www.alptransit.ch/pages/e/projekt/kosten.php
Tunnels zijn natuurlijk totaal verschillend, alleen als je het licht uitdoet lijken ze op elkaar.

[ Bericht 2% gewijzigd door Hyperdude op 21-02-2009 10:04:24 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_66307325
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 09:58 schreef Hyperdude het volgende:
Ik weet niet in hoeverre die stations al klaar zijn. Maar er zit nu al zoveel geld in dat het mij verstandig lijkt toch minstens de lijn van Noord tot Centraal Station af te maken. Daarna zien we wel weer verder.
Op de Zuid-as zitten voorlopig toch alleen maar (semi-)abtenaren van ING en AMRO; die gaan maar lekker fietsen. Wel graag een paar der verantwoordelijken executeren svp.

Zie hier 2 tunnelsite's; welke geeft de meeste info?
http://www.noordzuidlijn.amsterdam.nl/live/main.asp
http://www.alptransit.ch/pages/e/projekt/kosten.php
Tunnels zijn natuurlijk totaal verschillend, alleen als je het licht uitdoet lijken ze op elkaar.
van die putten in het centrum kunnen ze parkeergarages maken of feestruimtes
  zaterdag 21 februari 2009 @ 10:08:07 #44
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66307347
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 10:06 schreef henkway het volgende:

[..]

van die putten in het centrum kunnen ze parkeergarages maken of feestruimtes
Gewoon dempen met ter dood veroordeelde multicriminelen.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  zaterdag 21 februari 2009 @ 10:10:10 #45
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_66307376
Of de hoeren die van de Wallen moeten verdwijnen herhuisvesten.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zaterdag 21 februari 2009 @ 10:17:38 #46
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66307482
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 10:10 schreef Hyperdude het volgende:
Of de hoeren die van de Wallen moeten verdwijnen herhuisvesten.
Ondergrondse peeskamertjes, een prachtig idee!
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_66307627
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 09:58 schreef Hyperdude het volgende:
Ik weet niet in hoeverre die stations al klaar zijn. Maar er zit nu al zoveel geld in dat het mij verstandig lijkt toch minstens de lijn van Noord tot Centraal Station af te maken.
Tja, het duurste gedeelte moet nog komen, het boren van tunnels, en de kwaliteit is mogelijk ondermaats bij het gedeelte wat al gebouwd is. Of je daar nu dan echt mee door moet gaan lijkt mij toch een redelijke vraag met name op het vlak van veiligheid.

114 zwakke plekken in een damwand stemt de burger niet echt positief natuurlijk, zou jij echt in een metro stappen als je wist dat er verzwakt beton is gebruikt?
pi_66307683
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 10:24 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Tja, het duurste gedeelte moet nog komen, het boren van tunnels, en de kwaliteit is mogelijk ondermaats bij het gedeelte wat al gebouwd is. Of je daar nu dan echt mee door moet gaan lijkt mij toch een redelijke vraag met name op het vlak van veiligheid.

114 zwakke plekken in een damwand stemt de burger niet echt positief natuurlijk, zou jij echt in een metro stappen als je wist dat er verzwakt beton is gebruikt?
Het punt is dat de jongens die de beslissingen nemen, nooit privé in dat project zouden durven stappen.

Eigenlijk moet men zulke decisionmakers ook privé laten deelnemen, voor 500.000 euro of zo
  zaterdag 21 februari 2009 @ 10:27:33 #49
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66307684
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 10:24 schreef Tijger_m het volgende:
114 zwakke plekken in een damwand stemt de burger niet echt positief natuurlijk, zou jij echt in een metro stappen als je wist dat er verzwakt beton is gebruikt?
Goed punt!
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  zaterdag 21 februari 2009 @ 10:31:20 #50
120113 Tomasso
Lopen te kijken
pi_66307751
Hihi.
"A true, creative researcher has to have confidence in nonsense"
  zaterdag 21 februari 2009 @ 12:18:07 #51
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_66309897
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 10:27 schreef henkway het volgende:

[..]

Het punt is dat de jongens die de beslissingen nemen, nooit privé in dat project zouden durven stappen.

Eigenlijk moet men zulke decisionmakers ook privé laten deelnemen, voor 500.000 euro of zo
Whaa niet alleen financieel. Persoonlijk verantwoordelijk als het misgaat.
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
pi_66309987
Amsterdam failliet, Amsterdam failliet, Amsterdam failliet!!!!!

Hadden die luie Amsterdammers maar uit hun nest moeten komen om tegen te stemmen in het referendum. Sukkels

Dag junkenstad
pi_66310045
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 12:18 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

Whaa niet alleen financieel. Persoonlijk verantwoordelijk als het misgaat.
500.000 euro is redelijk persoonlijk hoor
pi_66310085
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 12:21 schreef Nielsch het volgende:
Amsterdam failliet, Amsterdam failliet, Amsterdam failliet!!!!!

Hadden die luie Amsterdammers maar uit hun nest moeten komen om tegen te stemmen in het referendum. Sukkels

Dag junkenstad
ze zullen ook wel weten dat een referendum in het Nederland van dictator en Bushvriend, Balkenende en Co geen enkele waarde heeft

[ Bericht 0% gewijzigd door henkway op 21-02-2009 14:49:05 ]
  zaterdag 21 februari 2009 @ 13:42:16 #55
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66312423
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 12:21 schreef Nielsch het volgende:
Amsterdam failliet, Amsterdam failliet, Amsterdam failliet!!!!!

Hadden die luie Amsterdammers maar uit hun nest moeten komen om tegen te stemmen in het referendum. Sukkels

Dag junkenstad
Ik kan er ook niet echt mee zitten. Ik heb eerlijk gezegd liever dat Amsterdam in de stront verdwijnt dan Rotterdam, al acht ik de tweede optie iets waarschijnlijker.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  zaterdag 21 februari 2009 @ 14:46:42 #56
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_66314383
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 13:42 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Ik kan er ook niet echt mee zitten. Ik heb eerlijk gezegd liever dat Amsterdam in de stront verdwijnt dan Rotterdam, al acht ik de tweede optie iets waarschijnlijker.
omdat daar nu een nieuwe nederlander als burgemeester zit?
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
  zaterdag 21 februari 2009 @ 14:48:50 #57
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66314440
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 14:46 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

omdat daar nu een nieuwe nederlander als burgemeester zit?
Onder andere. Die stad is niet meer te redden, dat wordt gewoon een groot allochtonengetto.

Voor Amsterdam zie ik nog wel mogelijkheden om van dat lot verschoond te blijven. Maar dat kost wel veel geld.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_66314525
Jammer ..
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
  maandag 23 februari 2009 @ 18:11:18 #59
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_66381048
Welke straten liggen nu allemaal open? Als ze nú de stekker eruit trekken dan heb je voorgoed een bouwput voor je huis
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_66381122
quote:
Op maandag 23 februari 2009 18:11 schreef ACT-F het volgende:
Welke straten liggen nu allemaal open? Als ze nú de stekker eruit trekken dan heb je voorgoed een bouwput voor je huis
maken ze toch mooie garages van voor de buurtbewoners??
voor 100.000 euro per parkeerplek, een veilige parkeerplek midden in het centrum
pi_66383790
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 13:02 schreef sander89 het volgende:
Hopelijk gaan ze het toch afmaken de Noord Zuid lijn, want deze extra infrastructuur hebben gewoon hard nodig.
Natuurlijk moet er wel gekeken worden naar het stuk in het oude centrum of dat niet anders of beter kan.
Wat een onzin, woon je zelf in Amsterdam? Ik wel, deze lijn is grotendeels flauwekul, en wel hierom, we hebben 3 soorten reizigers die gebruik gaan maken van deze lijn:

-De mensen uit Noord die naar het Centrum moeten, nu zijn dat er niet veel, omdat Noord een stad opzich zelf is en waar voornamelijk paupers wonen die niet in de stad werken dan wel studeren
-De mensen die vanaf Centraal een stukje het centrum in moeten, ook hiervoor geld dat er al prima infrastructuur is, namelijk via de bestaande metro, dan wel de bestaande trams, naar de vijzelstraat rijden al 3 lijnen met een hoge frequentie. Daarnaast ben je er zo (minder als 10 minuten).
-De mensen die bij WTC moeten zijn, nou dat gaat even tegenvallen want het hele Zuidas project ligt op ze gat, het moge duidelijk zijn dat de banken de komende tijd geen geld te besteden hebben en bovendien zeker niet meer kantoren nodig hebben, bovendien heeft WTC al een prima treinstation dat makkelijk te bereiken is ( ook met de metro), bovendien hebben we ook nog lijn 5 die vanaf CS naar WTC gaat.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_66383902
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 12:21 schreef Nielsch het volgende:
Amsterdam failliet, Amsterdam failliet, Amsterdam failliet!!!!!

Hadden die luie Amsterdammers maar uit hun nest moeten komen om tegen te stemmen in het referendum. Sukkels

Dag junkenstad


Eind jaren '80 werd er toch weer onderzoek naar de haalbaarheid van een Noord-Zuidlijn gedaan. Uiteindelijk resulteerde dit in een Raadsbesluit op 27 november 1996, waarna een volksraadplegend referendum plaatsvond op 25 juni 1997. Voor het referendum kwamen 123.198 stemmers opdagen, waarvan 79.861 (64,8%) tegen de komst van de lijn stemden; 42.961 kiezers stemden vóór aanleg.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  maandag 23 februari 2009 @ 19:53:38 #63
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_66384615
quote:
Op maandag 23 februari 2009 18:13 schreef henkway het volgende:
maken ze toch mooie garages van voor de buurtbewoners??
voor 100.000 euro per parkeerplek, een veilige parkeerplek midden in het centrum
Daar een gemiddelde junk geen duikpak heeft zit je auto inderdaad veilig als het spul weer eens onder water is gelopen
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_66384810
quote:
Op maandag 23 februari 2009 19:53 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Daar een gemiddelde junk geen duikpak heeft zit je auto inderdaad veilig als het spul weer eens onder water is gelopen
Het is nog geen haagse tramtunnel

http://nl.wikipedia.org/wiki/Haagse_tramtunnel
pi_66384947
Zelfs als we 100.000 per parkeerplek krijgen draaien we nog honderden miljoenen verlies.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_66385049
quote:
Op maandag 23 februari 2009 19:53 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Daar een gemiddelde junk geen duikpak heeft zit je auto inderdaad veilig als het spul weer eens onder water is gelopen
Afsluitbaar natuurlijk he.

En, ach, de provincie Noord-Holland en Amsterdam krijgen toch geld zat van de NUON, die hebben drie miljard over nu
pi_66385445
quote:
Op maandag 23 februari 2009 19:32 schreef raptorix het volgende:

[..]

-De mensen uit Noord die naar het Centrum moeten, nu zijn dat er niet veel, omdat Noord een stad opzich zelf is en waar voornamelijk paupers wonen die niet in de stad werken dan wel studeren
Nah, de bussen naar Noord (33 etc.) rijden al heel vaak en toch schijnen die echt barstensvol te zitten. Wat mij betreft mogen ze daarom sowieso het stukje Buikslotermeerplein-CS zo snel mogelijk afbouwen.

Maar over de rest moeten ze inderdaad nog maar eens goed nadenken.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 23-02-2009 20:13:59 ]
pi_66385568
quote:
Op maandag 23 februari 2009 20:13 schreef Igen het volgende:

[..]

Nah, de bussen naar Noord (33 etc.) rijden al heel vaak en toch schijnen die echt barstensvol te zitten. Wat mij betreft mogen ze daarom sowieso het stukje Buikslotermeerplein-CS zo snel mogelijk afbouwen.

Maar over de rest moeten ze inderdaad nog maar eens goed nadenken.
Ja of we zetten ff wat meer bussen in, heel wat goedkoper als de voorlopige 2 miljard
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_66385971
Amsterdam krijgt weer wat geld door de verkoop van Nuon. Ik ben bang dat dat ook in dat bodemloze metrogat verdwijnt.
woef
pi_66386022
quote:
Op maandag 23 februari 2009 20:25 schreef bbfakir het volgende:
Amsterdam krijgt weer wat geld door de verkoop van Nuon. Ik ben bang dat dat ook in dat bodemloze metrogat verdwijnt.
Ja en het verveldende is, nu kregen we dat jaarlijks via dividend, maar nu zal het wel massaal in de grond worden gestopt of anders wel in multikul vermaak.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_66387233
quote:
Dales: het gaat goed met de Noord/Zuidlijn

(Novum) - Anders dan de beeldvorming doet geloven gaat het goed met de Noord/Zuidlijn. Dat zei oud-wethouder van Financiën in Amsterdam Geert Dales (VVD) zondag in het televisieprogramma Buitenhof. Op een totale afstand van 19,5 kilometer die de metrolijn lang moet worden, is er al veel gebouwd. Slechts bij honderd meter daarvan is een ernstig probleem ontstaan, zei Dales, die in 2002 de verantwoordelijke wethouder was en zijn fiat aan het metroproject gaf.

Door een fout van de aannemer verzakten diverse panden aan de Vijzelgracht. Volgens Dales is dat het enige dat tot dusver mis is gegaan. De 'klungelige aannemer die heeft zitten prutsen met een traditionele bouwtechniek' heeft gezorgd voor 'het desastreuze beeld van de Noord/Zuidlijn', zegt de VVD'er.

Door de verzakkingen ligt de bouw deels stil, de voornaamste reden dat de kosten oplopen. Toen deze week bekend werd dat de kosten nog verder stijgen en de eerste metro niet eerder dan in 2017 gaat rijden, trad wethouder Vervoer Tjeerd Herrema (PvdA) af. De kosten zouden op dit moment met een miljard worden overschreden.

Maar Dales stelt dat dit bedrag onjuist is en dat de kosten voor de gemeente Amsterdam maar met vierhonderd miljoen euro zijn overschreden. De kosten van de lijn waren in oktober 2002 begroot op ruim 1,4 miljard euro, rekent hij voor. Volgens Dales dient dat bedrag geïndexeerd te worden naar het prijspeil van 2009. Daarmee zou de begroting een 'voorzichtige' 1,6 miljard bedragen.

Op dit moment bedragen de verwachte kosten 2,3 miljard euro. Dat is zevenhonderd miljoen meer dan begroot, zo stelt Dales. Daarvan is volgens hem driehonderd miljoen te wijten aan het 'gedonder in de Vijzelgracht', waarvoor de aannemer moet opdraaien. Blijft over voor Amsterdam: vierhonderd miljoen euro. Dat bedrag is haalbaar voor Amsterdam, gezien de verwachte inkomsten die met de Noord/Zuidlijn worden gegenereerd, denkt Dales.

De gemeente kondigde na het aftreden van Herrema aan dat een onafhankelijke commissie gaat adviseren over hoe het project moet worden voortgezet. De gemeenteraad gaf te kennen ook een raadsenquête te willen, waarbij mensen in het openbaar en onder ede kunnen worden gehoord. Dales zegt voorstander te zijn van zo'n enquête. "Ik sta te popelen om mijn verhaal te doen. Ik heb een goed sluitend en verantwoord verhaal."
bron
pi_66387368
Die Dales is de weg totaal kwijt, ook ze opmerking: Er is geen sprake van overschreiding, slechts van een te lage inschatting van de kosten.

Ja zo lust ik er nog wel een paar.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_66388881
Nu weet ik niet hoe het in het buitenland is met groote projecten, ik denk dat daar ook best overschrijdingen zijn, maar NL spant de kroon denk ik

De HSL, Betuwelijn en nu de NZ lijn, hoe kan dat nou
Worden we nu nog steeds gefopt door de aannemers, ondanks het bouwfraude schandaal?

Desondanks denk ik dat het hele proces doorgaat, er staat teveel prestige op het spel.
Dit bericht is automatisch gegenereerd. U kunt hierop niet reageren.
pi_66389215
quote:
Op maandag 23 februari 2009 20:16 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ja of we zetten ff wat meer bussen in, heel wat goedkoper als de voorlopige 2 miljard
Nog meer bussen?

Volgens de dienstregeling rijden tussen CS en Buikslotermeerplein 32 bussen per uur, maar in de praktijk lukt dat niet.

Nog meer theoretische bussen inplannen zal dus weinig helpen, denk ik.
pi_66389660
quote:
Op maandag 23 februari 2009 19:32 schreef raptorix het volgende:

[..]

Wat een onzin, woon je zelf in Amsterdam? Ik wel, deze lijn is grotendeels flauwekul, en wel hierom, we hebben 3 soorten reizigers die gebruik gaan maken van deze lijn:

-De mensen uit Noord die naar het Centrum moeten, nu zijn dat er niet veel, omdat Noord een stad opzich zelf is en waar voornamelijk paupers wonen die niet in de stad werken dan wel studeren
-De mensen die vanaf Centraal een stukje het centrum in moeten, ook hiervoor geld dat er al prima infrastructuur is, namelijk via de bestaande metro, dan wel de bestaande trams, naar de vijzelstraat rijden al 3 lijnen met een hoge frequentie. Daarnaast ben je er zo (minder als 10 minuten).
-De mensen die bij WTC moeten zijn, nou dat gaat even tegenvallen want het hele Zuidas project ligt op ze gat, het moge duidelijk zijn dat de banken de komende tijd geen geld te besteden hebben en bovendien zeker niet meer kantoren nodig hebben, bovendien heeft WTC al een prima treinstation dat makkelijk te bereiken is ( ook met de metro), bovendien hebben we ook nog lijn 5 die vanaf CS naar WTC gaat.
Een metro verbinding naar/vanaf Noord zou wel heel veel goeds doen voor Noord hoor! Dan wordt het nog veel meer een onderdeel van de stad.

Het gaat nu idd niet zo lekker met de zuidas, maar als de crisis voorbij is (maximaal 10 jaar?) dan zou een metro naar de zuidas een geweldige impuls/signaal zijn. En dat trekt weer nieuwe partijen.
All those moments will be lost, like tears in rain... Time to die.
  maandag 23 februari 2009 @ 22:28:38 #76
36461 Joppy
geen colaboy
pi_66390323
quote:
Op maandag 23 februari 2009 21:46 schreef Mr_Memory het volgende:
Nu weet ik niet hoe het in het buitenland is met groote projecten, ik denk dat daar ook best overschrijdingen zijn, maar NL spant de kroon denk ik

De HSL, Betuwelijn en nu de NZ lijn, hoe kan dat nou
Worden we nu nog steeds gefopt door de aannemers, ondanks het bouwfraude schandaal?

Desondanks denk ik dat het hele proces doorgaat, er staat teveel prestige op het spel.
Bij zo een project is het lastig om de juiste kosten in te schatten in de eerste fase, terwijl juist dan de beslissing moet worden genomen. Ik weet dat er bij chemische plants een marge +/- 40% wordt aangehouden in die fase. Plus dat de voorstanders de moeilijkheden zullen bagatiliseren.
Als je dit soort fouten wil voorkomen, moet je de beslissing in een latere fase nemen. Wat dus in zou houden dat er verschillende varianten doorontwikkeld moeten worden, waar natuurlijk ook de nodige kosten aanzitten.
Let the beat control your body!
  maandag 23 februari 2009 @ 22:34:33 #77
36461 Joppy
geen colaboy
pi_66390555
quote:
Op maandag 23 februari 2009 22:09 schreef Roi het volgende:

[..]

Een metro verbinding naar/vanaf Noord zou wel heel veel goeds doen voor Noord hoor! Dan wordt het nog veel meer een onderdeel van de stad.

Het gaat nu idd niet zo lekker met de zuidas, maar als de crisis voorbij is (maximaal 10 jaar?) dan zou een metro naar de zuidas een geweldige impuls/signaal zijn. En dat trekt weer nieuwe partijen.
Idd, de aantrekkende werking moet je ook niet onderschatten. Ik denk dat je de P&R mogelijkheden van Noord ook niet moet onderschatten. Die kant van de A10 is beter bereikbaar dan bijv. west voor de mensen uit Noord-Holland.
Let the beat control your body!
pi_66390764
quote:
Op maandag 23 februari 2009 22:28 schreef Joppy het volgende:

[..]

Bij zo een project is het lastig om de juiste kosten in te schatten in de eerste fase, terwijl juist dan de beslissing moet worden genomen. Ik weet dat er bij chemische plants een marge +/- 40% wordt aangehouden in die fase. Plus dat de voorstanders de moeilijkheden zullen bagatiliseren.
Als je dit soort fouten wil voorkomen, moet je de beslissing in een latere fase nemen. Wat dus in zou houden dat er verschillende varianten doorontwikkeld moeten worden, waar natuurlijk ook de nodige kosten aanzitten.
OK, maar Dales ging toen akkoord met een overschrijding van 4%
Dat is van de zotte, maar ach... de mensen die verantwoordelijk zijn, zijn allemaal allang weg.
Dit bericht is automatisch gegenereerd. U kunt hierop niet reageren.
pi_66391337
quote:
Op maandag 23 februari 2009 22:09 schreef Roi het volgende:

[..]

Een metro verbinding naar/vanaf Noord zou wel heel veel goeds doen voor Noord hoor! Dan wordt het nog veel meer een onderdeel van de stad.

Het gaat nu idd niet zo lekker met de zuidas, maar als de crisis voorbij is (maximaal 10 jaar?) dan zou een metro naar de zuidas een geweldige impuls/signaal zijn. En dat trekt weer nieuwe partijen.
En waar moeten die mensen dan vandaan komen? Waar zouden ze volgens jou dan wonen om gebruik te maken van die metro?

En dan nog wat, die lui uit Noord wil je zoveel mogelijk weren, niks als tokkie volk.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_66391375
quote:
Op maandag 23 februari 2009 22:34 schreef Joppy het volgende:

[..]

Idd, de aantrekkende werking moet je ook niet onderschatten. Ik denk dat je de P&R mogelijkheden van Noord ook niet moet onderschatten. Die kant van de A10 is beter bereikbaar dan bijv. west voor de mensen uit Noord-Holland.
Hou toch op met je P + R, niemand doet dat, Arena was ook zo fantastisch, alleen maakte niemand er gebruik van.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_66392929
Volstrekt zinloos een metro naar het centrum van Amsterdam, wat moet je er doen, naar de hoeren??
Kan me voorstellen dat je naar de Zuidas gaat, maar in Adam centrum hoef ik niet te zijn
De meeste mensen rijden om het centrum heen van Utrecht naar Volendam

In Amsterdam hoef ik niet te wezen
Het is gewoon weer een hobby van de politiek net als de Betuwelijn, mislukt en zinloos net als de HSL
pi_66393366
quote:
Op maandag 23 februari 2009 23:34 schreef henkway het volgende:
Volstrekt zinloos een metro naar het centrum van Amsterdam, wat moet je er doen, naar de hoeren??
Kan me voorstellen dat je naar de Zuidas gaat, maar in Adam centrum hoef ik niet te zijn
De meeste mensen rijden om het centrum heen van Utrecht naar Volendam
Uhm, nee?
  maandag 23 februari 2009 @ 23:52:56 #83
19479 Mr.J
Train, eat, sleep. Repeat.
pi_66393635
Wanneer gaat het dokmodel trouwens van start? En waar kunnen we inzetten op het aantal jaren vertraging en hoeveel het budget overschreden gaat worden?

Ik gok op 9 jaar vertraging en 2,3 miljard aan oiverschreden budget.
Godfather Bodybuilding topic reeks
  maandag 23 februari 2009 @ 23:54:04 #84
19479 Mr.J
Train, eat, sleep. Repeat.
pi_66393666
quote:
Op maandag 23 februari 2009 22:52 schreef raptorix het volgende:

[..]

En waar moeten die mensen dan vandaan komen? Waar zouden ze volgens jou dan wonen om gebruik te maken van die metro?

En dan nog wat, die lui uit Noord wil je zoveel mogelijk weren, niks als tokkie volk.
Maar maybe komen er mensen op CS aan die werken in Noord.

Dit stukje lijkt mij vooralsnog een goed project. A'Dam Noord even wat meer ontsluiten.
Godfather Bodybuilding topic reeks
pi_66394323
quote:
Op maandag 23 februari 2009 23:46 schreef Igen het volgende:

[..]

Uhm, nee?
[ afbeelding ]
bouw maar een nieuwe stad met royale woningen tusssen die dikke lijnen

En het is het zoveelste zinloze project van de politiek
pi_66397736
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 00:16 schreef henkway het volgende:

[..]

bouw maar een nieuwe stad met royale woningen tusssen die dikke lijnen

En het is het zoveelste zinloze project van de politiek
Ik zie drie dikke lijnen:
A'dam - Haarlem: daartussen in zit je recht onder de aanvliegroute naar Schiphol
A'dam - Schiphol: hetzelfde
A'dam - Almere: daartussen in zit je midden op zee meer.
pi_66405931
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 08:16 schreef Igen het volgende:

[..]

Ik zie drie dikke lijnen:
A'dam - Haarlem: daartussen in zit je recht onder de aanvliegroute naar Schiphol
A'dam - Schiphol: hetzelfde
A'dam - Almere: daartussen in zit je midden op zee meer.
Schiphol verplaatsen naar voorbij Almere
  dinsdag 24 februari 2009 @ 18:16:26 #88
36461 Joppy
geen colaboy
pi_66416426
quote:
Op maandag 23 februari 2009 22:52 schreef raptorix het volgende:

[..]

Hou toch op met je P + R, niemand doet dat, Arena was ook zo fantastisch, alleen maakte niemand er gebruik van.
Om bij de Arena te komen in de spits met de auto, moet je al door de files heen, dan werkt het niet nee. Mensen moeten die P+R pakken om de files te ontwijken en makkelijk hun auto neer te kunnen zetten. Voor mensen uit Purmerend/Volendam is Noord dan een redelijke optie, de grote problemen staan voor de coentunnel waar je niet doorheen hoeft.
Let the beat control your body!
  dinsdag 24 februari 2009 @ 18:20:06 #89
36461 Joppy
geen colaboy
pi_66416514
quote:
Op maandag 23 februari 2009 23:34 schreef henkway het volgende:
Volstrekt zinloos een metro naar het centrum van Amsterdam, wat moet je er doen, naar de hoeren??
Kan me voorstellen dat je naar de Zuidas gaat, maar in Adam centrum hoef ik niet te zijn
De meeste mensen rijden om het centrum heen van Utrecht naar Volendam

In Amsterdam hoef ik niet te wezen
Het is gewoon weer een hobby van de politiek net als de Betuwelijn, mislukt en zinloos net als de HSL
Denk dat je nog onderschat hoeveel mensen er in het centrum werken. Verder is een goede verbinding Zuidas-centrum ook van groot belang voor de aantrekkelijkheid van de Zuidas.
Let the beat control your body!
pi_66420116
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 18:20 schreef Joppy het volgende:

[..]

Denk dat je nog onderschat hoeveel mensen er in het centrum werken. Verder is een goede verbinding Zuidas-centrum ook van groot belang voor de aantrekkelijkheid van de Zuidas.
maak maar een goede verbindig zuidas rest van het land , die paar grachtekneuzen komen maar met de paardetram
pi_66420806
Gewoon een vraag he, maar wanneer was de laatste keer dat je in Amsterdam was henkway?
All those moments will be lost, like tears in rain... Time to die.
pi_66420878
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 20:34 schreef Roi het volgende:
Gewoon een vraag he, maar wanneer was de laatste keer dat je in Amsterdam was henkway?
Amsterdam is voor toeristen die met het trammetje langs het rijksmuseum en de hoeren gaan, daar hoort geen supermetro

Wel eens in Venetië geweest??

Trouwens ik blijf lekker in de bossen

[ Bericht 9% gewijzigd door henkway op 24-02-2009 21:07:04 ]
  dinsdag 24 februari 2009 @ 21:10:05 #93
36461 Joppy
geen colaboy
pi_66421902
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 20:13 schreef henkway het volgende:

[..]

maak maar een goede verbindig zuidas rest van het land , die paar grachtekneuzen komen maar met de paardetram
Die zuidas is nu juist daar neer gezet omdat het Amsterdam is, dus moet je ook de verbinding met het centrum verzorgen. Anders had je die hele Zuidas wel ergens op een achteraf industrieterrein neer kunnen zetten.
Let the beat control your body!
pi_66422185
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 21:10 schreef Joppy het volgende:

[..]

Die zuidas is nu juist daar neer gezet omdat het Amsterdam is, dus moet je ook de verbinding met het centrum verzorgen. Anders had je die hele Zuidas wel ergens op een achteraf industrieterrein neer kunnen zetten.
geklets, denk jij dat er op de zuidas alleen Amsterdammers werken???

Amsterdam centrum is een porseleinkast gebouwd op houten palen die in het water staan, daar moet geen tunnel onderdoor graven.
maak een achtbaans snelweg om amsterdam heen

[ Bericht 14% gewijzigd door henkway op 24-02-2009 22:15:50 ]
pi_66424758
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 20:37 schreef henkway het volgende:

[..]

Amsterdam is voor toeristen die met het trammetje langs het rijksmuseum en de hoeren gaan, daar hoort geen supermetro
Nu ja, het rijksmuseum deels dicht voor verbouwing en de wallen willen ze opdoeken.

Hoog tijd voor een supermetro dus.
pi_66424845
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 22:18 schreef Igen het volgende:

[..]

Nu ja, het rijksmuseum deels dicht voor verbouwing en de wallen willen ze opdoeken.

Hoog tijd voor een supermetro dus.
ja op asfalt met auto's voor mensen die niet in Amsterdam willen zijn en daar niets te zoeken hebben, er alleen langs willen
  dinsdag 24 februari 2009 @ 22:46:40 #97
36461 Joppy
geen colaboy
pi_66425984
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 21:17 schreef henkway het volgende:

[..]

geklets, denk jij dat er op de zuidas alleen Amsterdammers werken???
Dat zeg ik toch ook niet? Wat betreft de zuidas is het imo van belang om te zorgen dat een geheel blijft met de stad Amsterdam. Internationaal gezien stelt de naam Zuidas op zich niks voor, daar is het gewoon Amsterdam. Dat zorgt ook voor de aantrekkelijkheid van het gebied. Dus moet het ook goed verbonden zijn met de rest van de stad.
quote:
Amsterdam centrum is een porseleinkast gebouwd op houten palen die in het water staan, daar moet geen tunnel onderdoor graven.
maak een achtbaans snelweg om amsterdam heen
Of een metro nou het beste idee was, dat zullen we waarschijnlijk nooit weten. Hoe waren alternatieven uitgepakt?
En de ring had al lang minimaal 2*5 baans moeten zijn, klopt.
Let the beat control your body!
pi_66426442
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 22:46 schreef Joppy het volgende:

[..]

Dat zeg ik toch ook niet? Wat betreft de zuidas is het imo van belang om te zorgen dat een geheel blijft met de stad Amsterdam. Internationaal gezien stelt de naam Zuidas op zich niks voor, daar is het gewoon Amsterdam. Dat zorgt ook voor de aantrekkelijkheid van het gebied. Dus moet het ook goed verbonden zijn met de rest van de stad.
[..]

Of een metro nou het beste idee was, dat zullen we waarschijnlijk nooit weten. Hoe waren alternatieven uitgepakt?
En de ring had al lang minimaal 2*5 baans moeten zijn, klopt.
DE zuidas heeft Nakkes met Amsterdam te maken
  woensdag 25 februari 2009 @ 18:44:37 #99
36461 Joppy
geen colaboy
pi_66454897
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 22:57 schreef henkway het volgende:

[..]

DE zuidas heeft Nakkes met Amsterdam te maken
Waarom heeft men dan niet geprobeerd om een groot internationaal zakencentrum neer te zetten in een goedkoper deel van het land?
Let the beat control your body!
pi_66455098
quote:
Op woensdag 25 februari 2009 18:44 schreef Joppy het volgende:

[..]

Waarom heeft men dan niet geprobeerd om een groot internationaal zakencentrum neer te zetten in een goedkoper deel van het land?
omdat je als kantoren / businesscentrum vlakbij Schiphol moet zitten en aan de snelweg, of ga j enu zeggen dat schiphol en de efteling ook een gedeelte van Amsterdam is ??

Amsterdam had beter 100 fraaie paardenkoetsen kunnen aanschaffen, en een tienbaans om het centrum heen

[ Bericht 6% gewijzigd door henkway op 25-02-2009 18:57:44 ]
  woensdag 25 februari 2009 @ 19:06:39 #101
36461 Joppy
geen colaboy
pi_66455466
quote:
Op woensdag 25 februari 2009 18:52 schreef henkway het volgende:

[..]

omdat je als kantoren / businesscentrum vlakbij Schiphol moet zitten en aan de snelweg, of ga j enu zeggen dat schiphol en de efteling ook een gedeelte van Amsterdam is ??

Amsterdam had beter 100 fraaie paardenkoetsen kunnen aanschaffen, en een tienbaans om het centrum heen
Waarom staan al die kantoren dan niet op Schiphol zelf, ook dichtbij de snelwegen toch?
En waarom is van het oude vliegkamp Schiphol dan uitgegroeid tot een groot internationaal vliegveld? Het zal toch niet zo zijn dat het o.a. vanwege de nabijheid van Amsterdam is?

Maar goeden we drijven af van het onderwerp NZ-lijn
Let the beat control your body!
pi_66455581
Het is raar dat Amsterdam maar één metrolijntje heeft.
De NZ-lijn zal de tweede worden.
Over 25 jaar zal men zeer tevreden zijn over dit tweede lijntje, zoals men nu zeer tevreden is over het eerste lijntje.
Doorboren dus
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
pi_66455660
quote:
Op woensdag 25 februari 2009 19:10 schreef qonmann het volgende:
Het is raar dat Amsterdam maar één metrolijntje heeft.
De NZ-lijn zal de tweede worden.
Over 25 jaar zal men zeer tevreden zijn over dit tweede lijntje, zoals men nu zeer tevreden is over het eerste lijntje.
Doorboren dus
Durven ze niet meer, gaat dan nog eens drie miljard kosten, de overheid betaald geen cent en
Noord-Holland zit hem nu te knijpen dat ze de opbrengst van NUON ook in de put kunnen gooien
pi_66455755
quote:
Op woensdag 25 februari 2009 19:06 schreef Joppy het volgende:

[..]

Waarom staan al die kantoren dan niet op Schiphol zelf, ook dichtbij de snelwegen toch?
En waarom is van het oude vliegkamp Schiphol dan uitgegroeid tot een groot internationaal vliegveld? Het zal toch niet zo zijn dat het o.a. vanwege de nabijheid van Amsterdam is?

Maar goeden we drijven af van het onderwerp NZ-lijn
voor hetzelfde geld had het langs een andere snelweg gestaan.
Maar het is wel makkelijk om je buitenlandse zakengasten daar in een hotel te stopen en dan sávonds even snel de hoeren te laten zien, da tekent makkelijk he
pi_66461228
quote:
Op woensdag 25 februari 2009 19:10 schreef qonmann het volgende:
Het is raar dat Amsterdam maar één metrolijntje heeft.
De NZ-lijn zal de tweede worden.
Over 25 jaar zal men zeer tevreden zijn over dit tweede lijntje, zoals men nu zeer tevreden is over het eerste lijntje.
Doorboren dus
Meer heeft amsterdam ook niet nodig, omdat Amsterdam een redelijk fijnmazig tramnet heeft, in principe ben je overal in Amsterdam binnen een halfuurtje als je met het ov gaat.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  woensdag 25 februari 2009 @ 21:56:58 #106
64479 Omnifacer
Alles geven!11
pi_66461286
tvp
  woensdag 25 februari 2009 @ 22:38:52 #107
36461 Joppy
geen colaboy
pi_66462898
quote:
Op woensdag 25 februari 2009 21:54 schreef raptorix het volgende:

[..]

Meer heeft amsterdam ook niet nodig, omdat Amsterdam een redelijk fijnmazig tramnet heeft, in principe ben je overal in Amsterdam binnen een halfuurtje als je met het ov gaat.
Een metro zou comfortabeler en betrouwbaarder moeten zijn, want minder haltes en geen ander verkeer. En dus aantrekkelijker voor de langere afstand binnen de stad.
Maar goed, tot zover de betrouwbaarheid, de eerste vertragingen zijn er al lang en breed
Let the beat control your body!
pi_66463583
quote:
Op woensdag 25 februari 2009 22:38 schreef Joppy het volgende:

[..]

Een metro zou comfortabeler en betrouwbaarder moeten zijn, want minder haltes en geen ander verkeer. En dus aantrekkelijker voor de langere afstand binnen de stad.
Maar goed, tot zover de betrouwbaarheid, de eerste vertragingen zijn er al lang en breed
hoe meer super infrastructuur hoe drukker het wordt, laat mensen maar elders een huis bouwen goed voor de spreiding.
Dus geen metro.
pi_66463926
terugvindprut
Jusqu'ici tout va bien...
pi_66464076
quote:
Op woensdag 25 februari 2009 @ 22:58 schreef henkway het volgende:

[..]

hoe meer super infrastructuur hoe drukker het wordt, laat mensen maar elders een huis bouwen goed voor de spreiding.
Dus geen metro.
Gezellig met zn allen in Friesland wonen en werken!
For great justice!
pi_66464103
quote:
Op woensdag 25 februari 2009 @ 21:54 schreef raptorix het volgende:

[..]

Meer heeft amsterdam ook niet nodig, omdat Amsterdam een redelijk fijnmazig tramnet heeft, in principe ben je overal in Amsterdam binnen een halfuurtje als je met het ov gaat.
Het tramnetwerk zit ernstig aan/over zn capaciteitsgrens, daar kan helemaal niets meer bij.
For great justice!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')