abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 27 augustus 2009 @ 21:13:33 #1
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_72213178
De NoordZuid-Lijn
De metrolijn krijgt een lengte van 9,7 kilometer. Hij begint bovengronds in Amsterdam-Noord en gaat onder het IJ en het Centraal Station door. Daarna loopt het tracé door een geboorde tunnel via het Damrak, de Dam, het Rokin, de Vijzelstraat, de Vijzelgracht, de Ferdinand Bolstraat en de Scheldestraat. Vanaf het Europaplein wordt de tunnel in open bouwwijze gemaakt. Voor de RAI langs loopt de metrolijn nog ondergronds, waarna de Noord/Zuidlijn weer boven de grond komt in de middenberm van de Ringweg Zuid (Rijksweg 10) tussen het nieuwe station Europaplein en Station Zuid. Bij Station Zuid sluit de metro aan op het bestaande netwerk (lijnen 50 en 51).

In vroege plannen was sprake van een doorgaande dienst over de Noord/Zuid- en Amstelveenlijn onder het lijnnummer 58. Momenteel is nog niet duidelijk of, en zo ja hoe de Amstelveenlijn en de Noord/Zuidlijn met elkaar verbonden zullen worden. Samenvoeging van beide lijnen wordt wel wenselijk geacht in het kader van de ontvlechting van het metronet.



Problemen
Oorspronkelijk voorzag men een opening in 2011 van de lijn, maar als gevolg van verschillende tegenvallers, waaronder problemen bij de werkzaamheden onder het Centraal Station, is de verwachte oplevering al enkele malen uitgesteld. Volgens de nieuwste inzichten is de verwachting dat de lijn pas in 2017 zal zijn voltooid. Daarnaast worden de kosten voor de gemeente Amsterdam nu (minstens) drie keer zo hoog als oorspronkelijk begroot (i.p.v. 300 miljoen euro nu 900 miljoen euro). De extra kosten komen allemaal op de rekening van de gemeente Amsterdam. Inmiddels drukt de Noord-Zuidlijn flink op de begroting van andere kostenposten in de stad.

Verreweg de meeste problemen rond de bouw ontstonden door lekken in damwanden. Door deze lekken spoelde er grondwater de bouwputten binnen. Dit grondwater spoelde grond mee, waardoor wegen en huizen in de buurt van de bouwputten verzakten, zoals aan de Nieuwe Leeuwarderweg in Amsterdam-Noord in augustus 2008. Ook elders in de stad deden zich verzakkingen voor, bijvoorbeeld bij het Centraal Station en het Damrak.

Het meeste nieuws genereerden verzakkingen aan de Vijzelgracht. Oktober 2004 deden zich in de buurt van de Vijzelgracht de eerste verzakking voor, toen verzakten zeven panden zo'n 2,5 centimer. Volgens de Noord/Zuidlijn was dat de kritieke grens. Op 19 juni 2008 verzakten vier monumentale panden 15 centimeter door een lek in de diepwand. De werkzaamheden werden op 23 juni stilgelegd.Op 9 september 2008 werden de werkzaamheden rond de Vijzelgracht hervat. De gemeente en het projectbureau hadden onderzoek laten doen en volgens hen was het veilig om verder te werken. In de vroege avond van 10 september bleken echter weer panden te verzakken. Ditmaal verzakten zes panden binnen een paar uur meer dan twintig centimeter met een maximum van 23 centimeter. De oorzaak was wederom een lek in een diepwand. Volgens omwonenden was de overheid slecht bereikbaar, verantwoordelijk wethouder Tjeerd Herrema kwam pas na uren ter plaatse. De bewoners waren niet te spreken over het optreden van de politie die hen beval hun woningen te verlaten zonder ook maar iets mee te kunnen nemen en zonder dat zij uitleg kregen. Wethouder Herrema sprak later over een misverstand aangaande het optreden van politie. De bewoners werden ondergebracht in hotels.

In 2008 publiceerde NRC Handelsblad een artikel waaruit bleek dat de gemeente de kosten bewust lager had geschat door gebruik te maken van meer stelposten dan verwacht mocht worden – stelposten werden namelijk ook aangewend voor elementaire werkzaamheden waarbij de kosten berekend konden worden. Dit was de gemeenteraad niet verteld.

Kosten
Volgens de oorspronkelijke plannen zou de Noord/Zuidlijn in 2011 klaar zijn en 1,46 miljard euro kosten. Door tegenvallers is de opleverdatum inmiddels verschoven naar 2017 en zijn de kosten gestegen tot ruim 2 miljard euro. De vertraging en extra kosten zijn vooral ontstaan door technische tegenslagen in de binnenstad, de aanleg van de diepgelegen stations aan het Rokin, de Vijzelgracht en de Ferdinand Bolstraat kosten fors meer dan begroot.

Van de oorspronkelijk begrote 1,46 miljard euro zou Amsterdam 317 miljoen euro voor zijn rekening nemen, het Rijk zou de rest betalen. Inmiddels ligt het bedrag dat voor rekening van de gemeente Amsterdam komt rond de 900 miljoen euro. De rijkssubsidie is begrensd, alleen voor inflatie wordt extra uitgekeerd. Onvoorziene omstandigheden zijn voor rekening van de gemeente. Bij niet-voltooiing moet Amsterdam de rijkssubsidie terugbetalen (een bedrag van meer dan 1 miljard euro).

UPDATE 19 FEBRUARI 2009: Nieuw dieptepunt bouw Noord-Zuidlijn
De bouw van de Amsterdamse metro Noord-Zuidlijn heeft op 19 februari 2009 een nieuw dieptepunt bereikt. Niet in meters onder het maaiveld, maar financieel en bestuurlijk. De extra kosten voor de metrobouw blijken nu 290 miljoen euro te bedragen, bovenop de 2,1 miljard euro waarop de metrobouw nu is begroot, zodat het totale bedrag nu 2,3 miljard euro wordt. In 2002 werd nog uitgegaan van een bedrag van 1,4 miljard euro, waarbij alle kostenstijgingen geheel voor rekening van de gemeente Amsterdam komen. De geplande bouwtijd is weer met twee jaar verlengd, zodat het nu op zijn vroegst 2017 wordt als de lijn ooit voltooid zou worden, waaraan nu meer dan ooit wordt getwijfeld. In 2002 ging men nog uit van ingebruikname in 2011. Wethouder Tjeerd Herrema vond de grens nu bereikt en is afgetreden. Een commissie onder leiding van oud-minister Cees Veerman gaat nu onderzoeken hoe het verder zou moeten. Voorlopig ligt de bouw vrijwel stil. Met de huidige financiële crisis kan Amsterdam de financiële last nauwelijks nog dragen. De bouw van de stations Rokin en Vijzelgracht ligt nog steeds stil en de bouw van de te boren tunnel, die nog niet is begonnen, dreigt nog verdere financiele en technische risico's op te leveren. Eerst worden de resultaten van het onderzoek van de commissie-Veerman afgewacht, die later in 2009 worden verwacht.

Deel 1 --> Het debacle: de Amsterdamse Noord-Zuid-lijn
Deel 2 --> Het debacle: De NoordZuid-lijn in Amsterdam #2
quote:
'Belangrijke documenten Noord-Zuidlijn kwijt'

Verslagen van vergaderingen waarin belangrijke beslissingen werden genomen over de metrolijn zouden al tijden onvindbaar zijn.

Op dit moment vindt er een onderzoek plaats naar de fouten die gemaakt zijn bij de aanlag van de Noord-Zuidlijn.

Vertraging

Dit onderzoek loopt nu vertraging om omdat de commissie de vermiste documentatie nodig heeft om tot een conclusie te komen.

In eerste instantie zou het rapport nog voor het zomerreces besproken worden in de raad, dit bleek al snel niet haalbaar. Verantwoordelijk wethouder Hans Gerson en de commissievoorzitter Maurice Limmen wilden beide niet reageren op het nieuws.

Problemen

De bouw van de metrolijn heeft al tot veel problemen geleid. Zo verzakten vorig jaar tweemaal woningen aan de Vijzelgracht in de binnenstad.

Na de zoveelste financiële tegenvaller stapte wethouder Tjeerd Herrema eerder dit jaar op.
Omwonenden van de metrolijn zeiden er nog niet gerust op te zijn dat de problemen bij de aanleg tot het verleden behoren.
http://www.nu.nl/algemeen(...)-zuidlijn-kwijt.html

Tuurlijk, en als het filmrolletjes waren dan zou er iets misgaan bij het ontwikkelen
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_72213289
Werelds, in Amsterdam iets proberen te bouwen.

Er zijn teveel politieke mensen die te dicht bij het landelijke staan en maar wat graag willen overstappen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  Moderator / Redactie Sport donderdag 27 augustus 2009 @ 21:34:57 #4
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_72213956
Oh Amsterdam
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_72214205
deel 3 nog maar..geeft aan dat de meesten het wel een prima lijntje vinden.

Over 25 jaar zal het gemeentebestuur geprezen worden dat ze hebben doorgezet, vergelijkbaar met de metro die nu is aangelegd (ook meer dan 25 jaar geleden,. iedereen blij nu).
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
  donderdag 27 augustus 2009 @ 22:00:20 #6
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_72214779
Wij wachten af.... met de verzakkingen voor onze kantoordeur in gedachten blijf ik mij afvragen wat er nog meer zal mis gaan.Heel leuk zo'n Europeese aanbesteding, maat ik begin toch ernstig te betwijfelen of voor dit project wel de juiste bouwcombinatie gekozen is.
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
pi_72215958
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 21:42 schreef qonmann het volgende:
deel 3 nog maar..geeft aan dat de meesten het wel een prima lijntje vinden.

Over 25 jaar zal het gemeentebestuur geprezen worden dat ze hebben doorgezet, vergelijkbaar met de metro die nu is aangelegd (ook meer dan 25 jaar geleden,. iedereen blij nu).
Dat gebeurde wel met steun van de rijksoverheid.
Nu maar hopen dat de rijksoverheid zijn poot stijf houd en Amsterdam zijn eigen boontjes laat doppen.
(Daar hebben ze immers voor getekend).
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 06:48:58 #8
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_72220754
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 21:42 schreef qonmann het volgende:
deel 3 nog maar..geeft aan dat de meesten het wel een prima lijntje vinden.

Over 25 jaar zal het gemeentebestuur geprezen worden dat ze hebben doorgezet, vergelijkbaar met de metro die nu is aangelegd (ook meer dan 25 jaar geleden,. iedereen blij nu).
Over 25 jaar is de lijn buiten gebruik gesteld omdat het simpelweg een rijdende doodskist wordt.

Het noodplan van de Noord-Zuidlijn berust volgens mij nog steeds op het idee dat de trein door kan rijden naar het eerstvolgende station.

Als dat niet kan, dan heb je dus pech en sterf je maar.
Intelligent, but fucked up.
pi_72222516
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 21:42 schreef qonmann het volgende:
deel 3 nog maar..geeft aan dat de meesten het wel een prima lijntje vinden.

Over 25 jaar zal het gemeentebestuur geprezen worden dat ze hebben doorgezet, vergelijkbaar met de metro die nu is aangelegd (ook meer dan 25 jaar geleden,. iedereen blij nu).
Dat was geen echte metro, meer een bovengrondse trein, er is in amsterdam maar een miniem stukje wat onder de grond gaat, namelijk van centraal tot wibautstraat, de rest is allemaal bovengronds, daarnaast kan je die situatie van toen niet vergelijken, destijds ging het om ontsluiting van gebieden die ver van het centrum aflagen, nu heb je een lijn, waar al prima alternatieven voor zijn, de winst ten opzichten van de tram is maar een paar minuten.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_72468550
^^

Metro komt van "Chemin de fer Métropolitain" wat Metropolitan Railway inhoudt. De gangbare definitie van metro is een hoogfrequente railsysteem in een stad, agglomeratie of metropoolregio met ongelijkvloerse kruisingen.

Vanaf Amsterdam CS is het vervoer naar bijvoorbeeld de Albert Cuyp vrij goed, ook al ben je met de Noord/Zuidlijn er sneller (11 minuten tram, 6 minuten met de metro). De betrouwbaarheid van de dienstregeling daarentegen zal een wereld van verschil zijn (ook een stuk beter dan de rest van de huidige metro's in Amsterdam, omdat de Noord/Zuidlijn niet vervlochten is met andere lijnen).

Vanaf Amsterdam Noord daarentegen is het een ander verhaal. Nu moet je overstappen op Amsterdam CS, terwijl je in de toekomst of direct kan, of eerder op de metro met overstap kan (overstappen van bus op metro via Buikslotermeerplein of Johan van Hasseltweg is sneller dan via Amsterdam CS). Voor Noord zal het een vergelijkbare impact hebben qua OV als ooit voor Amsterdam Zuid-Oost.

Amsterdam Zuid daar is het OV vrij matig. De Noord/Zuidlijn geeft voor dat station veel extra's, omdat het langs vele belangrijke plekken gaat. Juist de NS ziet deze lijn graag, omdat hiermee een belangrijke stap wordt gezet om uit te groeien tot een van de grootste OV knooppunten van Nederland.
pi_72468627
Amsterdam failliet
PWBF
  zaterdag 5 september 2009 @ 20:44:41 #12
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_72470450
quote:
Op zaterdag 5 september 2009 19:42 schreef wuppeltje het volgende:


Vanaf Amsterdam CS is het vervoer naar bijvoorbeeld de Albert Cuyp vrij goed, ook al ben je met de Noord/Zuidlijn er sneller (11 minuten tram, 6 minuten met de metro). De betrouwbaarheid van de dienstregeling daarentegen zal een wereld van verschil zijn (ook een stuk beter dan de rest van de huidige metro's in Amsterdam, omdat de Noord/Zuidlijn niet vervlochten is met andere lijnen).

Vanaf Amsterdam Noord daarentegen is het een ander verhaal. Nu moet je overstappen op Amsterdam CS, terwijl je in de toekomst of direct kan, of eerder op de metro met overstap kan (overstappen van bus op metro via Buikslotermeerplein of Johan van Hasseltweg is sneller dan via Amsterdam CS). Voor Noord zal het een vergelijkbare impact hebben qua OV als ooit voor Amsterdam Zuid-Oost.

Amsterdam Zuid daar is het OV vrij matig. De Noord/Zuidlijn geeft voor dat station veel extra's, omdat het langs vele belangrijke plekken gaat. Juist de NS ziet deze lijn graag, omdat hiermee een belangrijke stap wordt gezet om uit te groeien tot een van de grootste OV knooppunten van Nederland.
Eens. Denk zeker dat dit voor Noord een enorme impuls kan zijn. Vraag mij alleen nog steeds af waarom ze dat stuk naar Noord niet 30 jaar eerder hebben gerealiseerd.
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
pi_72479862
quote:
Op zaterdag 5 september 2009 20:44 schreef Againzender het volgende:

[..]

Eens. Denk zeker dat dit voor Noord een enorme impuls kan zijn. Vraag mij alleen nog steeds af waarom ze dat stuk naar Noord niet 30 jaar eerder hebben gerealiseerd.
Maar voor die impuls voor Noord was het hele gedeelte onder CS niet per se nodig geweest. Tuurlijk zal de lijn voordelen hebben, maar de burgers van Amsterdam (en de landelijke politiek) zijn destijds gewoon keihard voorgelogen door de lokale VVD over de begroting en dat is natuurlijk zeer kwalijk.
PWBF
  zondag 6 september 2009 @ 10:07:55 #14
141482 Q.
JurassiQ
pi_72479872
VerzakkingVindPost.
For great justice!
  maandag 7 september 2009 @ 20:56:48 #15
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_72531473
quote:
Op zondag 6 september 2009 10:07 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Maar voor die impuls voor Noord was het hele gedeelte onder CS niet per se nodig geweest. Tuurlijk zal de lijn voordelen hebben, maar de burgers van Amsterdam (en de landelijke politiek) zijn destijds gewoon keihard voorgelogen door de lokale VVD over de begroting en dat is natuurlijk zeer kwalijk.
De VVD zat niet alleen in het college hoor. Tuurlijk heeft Dales de zaak veels te rooskleurig voorgesteld, maar het is wel erg klakkeloos overgenomen door z'n collegegenoten.

Maar goed, afbouwen maar die hap, ik wil die bouwput voor het kantoor wel eens weg hebben namelijk!
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
pi_72691497
Dat gaat naar de 5 miljard euro
quote:
za 12 sep 2009, 22:29 | lees voor
'Prognose Noord-Zuidlijn te optimistisch'
AMSTERDAM - Oud-wethouder Tjeerd Herrema van Amsterdam vindt de commissie-Veerman te optimistisch over de financiële prognose van de Noord-Zuidlijn. Veerman denkt dat de omstreden metrolijn uiteindelijk 3,1 miljard euro gaat kosten. Herrema die eerder dit jaar na de zoveelste financiële tegenvaller opstapte, schat dat bedrag hoger in.
Hij zei zaterdag in het actualiteitenprogramma NOVA dat pas als de metro in gebruik wordt genomen, er duidelijkheid is over het totale budget. Volgens hem moeten bijvoorbeeld de rijtuigen nog worden besteld. Hij noemt de 3,1 miljard euro een „tussenstand”.

De aanleg van de Noord-Zuidlijn heeft al tot veel problemen geleid. Zo verzakten vorig jaar twee maal woningen aan de Vijzelgracht in de binnenstad. Ook wordt de lijn veel duurder dan de 1,46 miljard die eerder was begroot. Maandag begint een raadsenquête naar de besluitvorming rond dit project. Een speciale raadscommissie hoort diverse bestuurders en ambtenaren en onderzoekt waar het mis ging.
pi_72691791
Mensen, kap er nou maar gewoon mee. 5 miljard extra, daar is in deze tijden echt geen geld meer voor. Je kunt niet je bevolking uitknijpen ten bate van de banken en dan ook nog denken dat dit soort megalomane egoprojecten doorgang kunnen vinden. Dan gaan mensen protesteren,

[ Bericht 4% gewijzigd door paddy op 13-09-2009 13:55:14 ]
  zondag 13 september 2009 @ 10:19:24 #18
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_72692549
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 21:29 schreef henkway het volgende:
o hier verder met de geldput waar Amsterdam in gaat verdwijen
Ach de burger gaat gewoon meer belasting betalen. Het interesseert ze daarom geen hol. hoeveel het kost.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_72692559
quote:
Op zondag 13 september 2009 10:12 schreef Megumi het volgende:

[..]

Dan wordt het wellicht tijd voor een bril. Wilders heeft alleen maar een grote mond en geen oplossingen.
Wilders is een wandelende Grote Oplossing. Alleen zijn aanwezigheid lost al veel op. Als hij hier aan de macht komt, zal de uitstroom van criminele, onaangepaste migrenten vanzelf op gang komen. Daar hoeft hij niks voor te doen.
pi_72695190
quote:
Op zondag 13 september 2009 10:19 schreef Megumi het volgende:

[..]

Ach de burger gaat gewoon meer belasting betalen. Het interesseert ze daarom geen hol. hoeveel het kost.
De gemiddelde Amsterdammer gaat aan de bedelstaf

D overheid zal geen euro bijdokken


Ik denk wel dat Wilders met deze onzin zou ophouden
pi_72695550
quote:
Op zondag 13 september 2009 12:33 schreef henkway het volgende:
Ik denk wel dat Wilders met deze onzin zou ophouden
ik weet het wel zeker. Geert Wilders gaat ons land redden van de ondergang. Alleen hij kan dat en niemand anders.
  zondag 13 september 2009 @ 13:14:12 #22
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_72696389
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 21:16 schreef Red_85 het volgende:
Werelds, in Amsterdam iets proberen te bouwen.

Er zijn teveel politieke mensen die te dicht bij het landelijke staan en maar wat graag willen overstappen.
De gemeenteraad haalt het niveau van een banketbakkerssloofje nog niet.

Dat is simpelweg de waarheid. Amsterdam wordt bestuurd door een stelletje incapabele en wereldvreemde provinciale clowns.

Punt uit.
Intelligent, but fucked up.
pi_72696464
quote:
Op zondag 13 september 2009 13:14 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]Dat is simpelweg de waarheid. Amsterdam wordt bestuurd door een stelletje incapabele en wereldvreemde provinciale clowns.
Als de gemeenteraad alles geweten had, was de bouw nooit begonnen, maar de toenmalige wethouder bouwen heeft bewust de kostenpost, onbekend a 1.000.000.000 geschrapt,
met de mededeling, er komen geen extra kosten bij

Hij wilde de metro

[ Bericht 2% gewijzigd door henkway op 13-09-2009 13:55:44 ]
  zondag 13 september 2009 @ 13:20:02 #24
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_72696541
Gast ik ben hier geboren en getogen en ik moet de eerste nog tegen komen die niveau genoeg heeft om m'n schoenveters te komen strikken.

Daar doet een kutsmoes weinig aan af hoor.
Intelligent, but fucked up.
pi_72697738
quote:
Op zondag 13 september 2009 13:20 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Gast ik ben hier geboren en getogen en ik moet de eerste nog tegen komen die niveau genoeg heeft om m'n schoenveters te komen strikken.

Daar doet een kutsmoes weinig aan af hoor.


Jij bent er zelf een van , neem ik aan?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')