Ik denk ook dat daar een probleem ligt in de huidige wiskunde verdeling A en B (zonder 1 en 2)quote:Op zaterdag 31 januari 2009 12:51 schreef koolstrab het volgende:
Mensen die nu al problemen hebben met WiskundeA1 (Tegenwoordig Wiskunde C) zullen het waarschijnlijk niet voor elkaar krijgen om Wiskunde B te halen, hoe hard ze er ook voor werken. Dan krijg je straks veel mensen die steeds blijven zakken op WiskundeB terwijl ze een alfastudie willen gaan doen.
Heb je daar wat meer info over?quote:Op zaterdag 31 januari 2009 12:53 schreef Butterfly91 het volgende:
Verder in de vernieuwde tweede fase heb je Wiskunde A t/m D.
Wiskunde C: 'Voor beroepen waar grafieken, tabellen, eenvoudige formules zo af en toe en kansrekening en statistiek wat vaker gebruikt worden, is wiskunde C zeer handig'quote:Op zaterdag 31 januari 2009 12:55 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Heb je daar wat meer info over?voor deze oude oma?
logicaquote:Op zaterdag 31 januari 2009 12:59 schreef speknek het volgende:
Ja. Beter nog, wat mij betreft moet elke WO studie minstens de vakken logica, filosofie en wetenchappelijke onderzoeksmethoden hebben.
ja, ok, maar dat is meer gevolg dan oorzaak en wil het hier vooral over de 'oorzaak' hebben.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 13:28 schreef speknek het volgende:
Maar je kunt geen logica of statistiek op het WO geven zonder goede basis op het VWO.
Dat is er al, dat heet Gymnasium.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 16:47 schreef Briseis het volgende:
Als wiskunde B verplicht wordt, dan vind ik dat Latijn en Grieks ook verplichte onderdelen van de VWO opleiding moeten worden (en dan wel een beetje hoger niveau dan mijn eindexamen), zodat het taalkundig niveau van jongeren ook enigszins gewaarborgd blijft.
Wiskunde is gewoon een kunst, ik kan uren naar de docent kijken als er er bewijzen worden gegevenquote:Op zaterdag 31 januari 2009 17:02 schreef motorbloempje het volgende:
Nou ja, het is wel zo dat je voor geneeskunde minimaal B1 nodig hebt geloof ik?en heb je dat niet, dan moet je een of meer verschillende toelatingstoets(en) doen om alsnog te bewijzen dat je het aan zult gaan kunnen...
ik ben ook vérre van goed in wiskunde, ik zie het gewoon nietal die formules enzo
![]()
maar logica daarentegen zie en kan ik wél en vind ik ook écht leuk, dus ik heb besloten dat ik wiskunde dan ook maar moet gaan zien
Gymnasiale opleidingen stellen maar één van de twee verplicht, dus niet allebeiquote:Op zaterdag 31 januari 2009 17:07 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Dat is er al, dat heet Gymnasium.
Aanstaande dinsdag begin ik met Wiskunde 1 voor Kunstmatige Intelligentie.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 17:07 schreef zquing het volgende:
[..]
Wiskunde is gewoon een kunst, ik kan uren naar de docent kijken als er er bewijzen worden gegeven, maar net zoals kunst kan ik 't gewoon niet maken
Gymnasiasten mogen naar romequote:Op zaterdag 31 januari 2009 17:10 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Gymnasiale opleidingen stellen maar één van de twee verplicht, dus niet allebei
wat ze wat mij betreft overigens ook mogen veranderen naar beide, anders vind ik het net een VWO met een extra vakje
Zelf heb ik uiteraard wel in beide eindexamen gedaan
Dat hoorde ik dus inderdaad ook van mijn broertje, die nu op het gymnasium zit. Ik keek er echt van op want op mijn school was voor zover ik weet beiden verplicht. Is dat recentelijk veranderd of is het zo dat scholen zelf mogen beslissen wat gymnasium in houdt?quote:Op zaterdag 31 januari 2009 17:10 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Gymnasiale opleidingen stellen maar één van de twee verplicht, dus niet allebei
wat ze wat mij betreft overigens ook mogen veranderen naar beide, anders vind ik het net een VWO met een extra vakje
Zelf heb ik uiteraard wel in beide eindexamen gedaan
ja, dat zég ik: elke 'gymnasiast' doet er maar één over het algemeen. Maar ik heb zoiets van: als je kiest voor het gymnasium, dan kies je lekker voor beidequote:Op zaterdag 31 januari 2009 17:12 schreef zquing het volgende:
[..]
Gymnasiasten mogen naar rome![]()
ze krijgen KCV ipv CKV1
maar voor de rest is 't ook gewoon atheneum + een vakje
euh, toen ik op het gym zat (van 1997 tot 2004) was het niet verplicht bij ons, maar ik heb 't wel bewust zelf gekozen. Maar ik heb overigens nog nooit gehoord dat beide verplicht zijn?quote:Op zaterdag 31 januari 2009 17:13 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Dat hoorde ik dus inderdaad ook van mijn broertje, die nu op het gymnasium zit. Ik keek er echt van op want op mijn school was voor zover ik weet beiden verplicht. Is dat recentelijk veranderd of is het zo dat scholen zelf mogen beslissen wat gymnasium in houdt?
Dat is ook een beetje mijn probleem, ik moet een keer stoppen met willen begrijpen waarom het zo is. Beste manier om goede cijfers te halen voor tentamens is het leren van oude tentamens. Intergreren valt opzich ook nog wel mee(in het begin). Maar als ik mn vrienden hoor praten over complexe functie analyse enzo dan word ik weer moedeloosquote:Op zaterdag 31 januari 2009 17:11 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Aanstaande dinsdag begin ik met Wiskunde 1 voor Kunstmatige Intelligentie.
Integreren (daar snap ik dus écht niets van) en kansberekening (dat lukt wel) en statistiek geloof ik?
Ik ben heel moeilijk met wiskunde denk ik, omdat ik ook vooral wil weten 'waarom die en die regel toegepast moet worden'. Dat is als niet wiskunde gewoon niet te begrijpen en moet je voor waar aannemen en gewoon toepassen, maar ik zit gewoon niet zo in elkaar, omdat ik van alles wat ik doe, wil weten waarom ik het zo moet doen![]()
Maar ik moet en zal het met een 7 halen, heb ik mezelf gesteld
Hier ook. Wist niet hoe snel ik beide vakken moest laten vallenquote:Op zaterdag 31 januari 2009 17:14 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
euh, toen ik op het gym zat (van 1997 tot 2004) was het niet verplicht bij ons, maar ik heb 't wel bewust zelf gekozen. Maar ik heb overigens nog nooit gehoord dat beide verplicht zijn?
Wij hadden vanaf de eerste latijn, vanaf de tweede grieks en in de derde had je verplicht allebei.
Vanaf de vierde mocht je kiezen
Het gaat om de 'vorm' van wiskunde die verplicht is. Ben al lang blij dat er (in tegenstelling tot voor de profiel-fase) iig IETS is wat men moet volgen, maar het ging hier om het idee dat je niet alleen mietjeswiskunde (A1) verplicht moet stellen, maar minimaal A1,2 en zelfs met wat B1 vakkenquote:Op zaterdag 31 januari 2009 17:13 schreef BasementDweller het volgende:
Wiskunde is op het VWO toch ook verplicht? Op de havo niet meer hoorde ik. Dat vind ik wel erg slecht, want wiskunde (ook al is het misschien maar a1) komt terug in zóveel studies en beroepen dat je wiskunde gewoon moet hebben gevolgd. De vaardigheid om nieuwe wiskundige dingen te leren wordt denk ik voornamelijk ontwikkeld op jongere leeftijd (dus op de middelbare school). Erg zonde als er dan geen aandacht aan besteed wordt.
Ik heb zelf wb1,2 (vwo6 nu). Was niet altijd even leuk om te leren maar ben wel erg blij dat ik het nu allemaal ken en kan. Wiskunde in de 4e vond ik eigenlijk niet leuk, nu is het een van mijn favoriete vakken (samen met natuurkunde).
ik zat op een categoriaalgymnasium, daar kon je niet beide laten vallenquote:Op zaterdag 31 januari 2009 17:16 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Hier ook. Wist niet hoe snel ik beide vakken moest laten vallen. Wiskunde b2 ervoor in de plaats
Ok, dan zal ik me inderdaad vergist hebben, en dat jaar waarin ze wel beiden moeten doen in mn hoofd hebben. Ik vind wel dat het, als je maar 1 vak extra hebt, het eigenlijk echt niet de aparte term gymnasium verdiend.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 17:17 schreef zquing het volgende:
Voor zover ik weet is in de afgelopen 12 jaar(daarvoor ken ik niemand die gymnasium heeft gedaan) maar 1 verplicht geweest
ik gok dat dit ijdele hoop is, helaas... VWO-ers zijn niet meer slechts 'de elite', maar ook de kinderen die van hun lieftallige ouders persé naar het vwo moesten omdat ze anders niet waard zouden zijn en ze d.m.v. bijles voor elk vak met 6-en door het VWO heen rammenquote:Op zaterdag 31 januari 2009 17:44 schreef zquing het volgende:
Ik ben er nog niet over uit of geschiedenis verplicht zou moeten zijn, het is belangerijk voor je algemene ontwikkeling, maar je leert er geen vaardigheden mee(imho). Een VWO leerling zou verstandig genoeg moeten zijn om zelf te zorgdragen voor zijn algemene ontwikkeling.
Maar de vraag blijft, is B1 niet gewoon teveel om verplicht te stellen? Ik blijf erbij, een beta persoon kan veel makkelijker een alfa vak doen dan andersom
Al die uren die ik met m'n inverse van een talenknobbel in duits en frans heb moeten steken dan? Denk dat een deel van mn motivatie is om wiskunde B1 verplicht te stellen. Als ik al die tijd heb moeten steken in iets wat ik kut vind mogen jullie dat ook doenquote:Op zaterdag 31 januari 2009 17:50 schreef Briseis het volgende:
Ik denk dat iedere VWO leerling wiskunde B aan moet kunnen, maar dat er wellicht voor sommigen wel veel tijd in gaat zitten. Dan is het de vraag of het die tijd waard is. Je kunt een persoon ook vier talen aanleren, maar een taal leren kost ook gewoon veel tijd, en zeker als de persoon in kwestie weinig taalgevoel heeft. Een echte alfa kan misschien beter tijd besteden aan het ontwikkelen van zijn natuurlijke talenten (schrijven en redeneren, bijvoorbeeld) in plaats van uren kwijt te zijn aan wiskunde B om maar te bewijzen dat hij het niveau aankan.
Er zijn ontzettend veel mensen die hopeloos zijn in wiskunde.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 18:03 schreef motorbloempje het volgende:
Dus omdat er uitzonderingen zijn (blijkbaar) die het 'gewoon niet kunnen', moet een opleiding maar onder niveau blijven?
Voor dyslectische mensen is Nederlands ook altijd verplicht geweest, evenals Engels
Voor zover ik weet zijn Frans en Duits geen verplichte vakken voor de Natuur-profielen (die leesteksten die je in de vierde krijgt zijn natuurlijk net zo'n lachertje als Wiskunde A1).quote:Op zaterdag 31 januari 2009 17:59 schreef zquing het volgende:
[..]
Al die uren die ik met m'n inverse van een talenknobbel in duits en frans heb moeten steken dan? Denk dat een deel van mn motivatie is om wiskunde B1 verplicht te stellen. Als ik al die tijd heb moeten steken in iets wat ik kut vind mogen jullie dat ook doen![]()
Verder is een wiskundige manier van denken prima voor je redeneringsvermogen
Maar ze verwachten wel van iedereen dat ze frans en duits doen? Ik heb ook bijzonder hard moeten werken voor frans en duits voordat ik ze had afgesloten. Maar om iets niet verplicht te stellen omdat je 't niet kan is natuurlijk volstrekt gestoord.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 18:01 schreef ChipsZak. het volgende:
Zonder elke post in het topic gelezen te hebben - op sommige na -
..............
En de user boven mij - Briseis- zegt dat elke VWOleerling wiskunde B aan moet kunnen; dat zou inhouden dat ik niet VWO-waardig ben, hoewel ik verder overal (ruim)voldoende opsta.
Ik ben dus van mening dat wiskunde niet verplicht moet zijn. Alleen al om het feit dat ik het me niet kan veroorloven een kleine onvoldoende te staan op andere vakken, omdat ik dat al gereserveerd heb voor wiskunde.
maar omdat jij discalculiesiexy (ofzoquote:Op zaterdag 31 januari 2009 18:06 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Er zijn ontzettend veel mensen die hopeloos zijn in wiskunde.
Ik vind gewoon niet dat het verplicht hoeft te zijn.
Wellicht in de eerste paar jaar nog wel, maar het laatste of de laatste 2 jaar ofzo, vind ik niet dat het nodig is.
Daarom zeg ik ook dat het de eerste jaren wel moet, -oké, dat zei ik later, en niet in de eerste post-, maar dat ze het daarna wel mogen vallen.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 18:11 schreef zquing het volgende:
[..]
Maar ze verwachten wel van iedereen dat ze frans en duits doen? Ik heb ook bijzonder hard moeten werken voor frans en duits voordat ik ze had afgesloten. Maar om iets niet verplicht te stellen omdat je 't niet kan is natuurlijk volstrekt gestoord.
Voor mij niet dusquote:Op zaterdag 31 januari 2009 18:08 schreef Briseis het volgende:
[..]
Voor zover ik weet zijn Frans en Duits geen verplichte vakken voor de Natuur-profielen (die leesteksten die je in de vierde krijgt zijn natuurlijk net zo'n lachertje als Wiskunde A1).![]()
Als er iemand hard heeft gewerkt om op het VWO te blijven en daardoor naar de uni te kunnen ben ik het wel, dus begin daar niet over. Bovendien gaat het niet om het feit dat ik dat heb, maar dat ik er gewoon hopeloos in ben. Ik vertelde het er alleen bij omdat ik mn verhaal anders niet goed in elkaar kreeg, en ik anders die ambulante begeleiding niet kon verklaren.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 18:12 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
maar omdat jij discalculiesiexy (ofzo) hebt (wat ik best wil geloven) moet het maar voor IEDEREEN NIET verplicht zijn?
Het is ook niet makkelijk, het is ook niet iets wat je even doet, maar je mag er dan ook best je best voor doen om op het WO te komen.. no offence, maar bij voorbaat opgeven omdat 'het moeilijk is', vind ik verre van een WO instelling.
Ze zullen vast uitzonderingen kunnen maken voor mensen met een aangetoonde aandoening/afwijking zoals wat jij hebt, maar om dan voor iedereen die 'het moeilijk vindt' het niet verplicht te stellen vind ik jammer Nogmaals: het WO krijg je niet cadeau
Alleen vind ik dat wiskunde even belangerijk is als nederlands en engels en het dus verplicht zou moeten zijn. En dan niet dat laffe wiskunde A1(waar een hoofdstuk evenveel was als een paragraaf voor ons).quote:Op zaterdag 31 januari 2009 18:12 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Daarom zeg ik ook dat het de eerste jaren wel moet, -oké, dat zei ik later, en niet in de eerste post-, maar dat ze het daarna wel mogen vallen.
genoeg mensen die problemen hebben met selectief lezen. Maar het zeker niet hetzelfde als het leren van een taal. Er zijn genoeg mensen die het inzicht niet hebben om echt goed selectief te lezenquote:Op zaterdag 31 januari 2009 18:15 schreef Briseis het volgende:
Selectief teksten lezen met behulp van een woordenboek (Frans 1 en Duits 1) is niet hetzelfde als een taal leren en ik kan het me bijna niet indenken dat iemand daar moeite mee zou kunnen hebben (behalve in het geval van dyslexie).
Edit: dan blijkt toch maar dat het goed is dat je kunt kiezen tussen alfa of beta op het VWO.![]()
Ik zie het belang van cijfers etc. wel. Maar niet op de manier van wiskunde die op school word onderwezen.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 18:20 schreef zquing het volgende:
[..]
Alleen vind ik dat wiskunde even belangerijk is als nederlands en engels en het dus verplicht zou moeten zijn. En dan niet dat laffe wiskunde A1(waar een hoofdstuk evenveel was als een paragraaf voor ons).
[..]
Omdat mensen 't niet aankunnen gewoon niet doen? Zullen we het VWO papiertje maar bij de cornflakes cadeau geven?quote:Op zaterdag 31 januari 2009 18:19 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
....
Verder staat er dat je het wellicht handig vind om wiskunde B1 er in te gooien. Dat lijkt me voor velen ook totaal niet handig. Als ik om me heen kijk zijn er behoorlijk veel die daar moeite mee hebben, dan kan je het nog beter gewoon bij A1 (of heet dat nu C bij de nieuwe 2e fase? of is daar de laagste nu D? ) houden.
Dan kan er beter gekeken worden naar de talen imo.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 18:26 schreef zquing het volgende:
[..]
Omdat mensen 't niet aankunnen gewoon niet doen? Zullen we het VWO papiertje maar bij de cornflakes cadeau geven?
Het niveau op het VWO is gewoonweg ondermaats, het verplicht stellen van wiskunde B zou een eerste stap zijn naar het weer op pijl krijgen van het VWO.
Het gaat niet zozeer om de wiskunde zelf maar om het denkniveau en denkprocessen die je aangeleerd krijgt bij wiskunde. Die 4 jaar rekenen waar je het over hebt leren je niet denken op een bepaalde manier.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 18:23 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Ik zie het belang van cijfers etc. wel. Maar niet op de manier van wiskunde die op school word onderwezen.
Ik snap ook heus wel dat 'rekenen' en logica belangrijk zijn. Maar ik betwijfel of zes jaar wiskunde daarvoor nou echt nodig is. Een paar jaar, vier ofzo -uitgaande van VWO-, lijkt me ook wel genoeg.
Het nut van bepaalde wiskunde zie ik echt niet in.
En jij denkt dat die zes jaar dat wel doen?quote:Op zaterdag 31 januari 2009 18:28 schreef zquing het volgende:
[..]
Het gaat niet zozeer om de wiskunde zelf maar om het denkniveau en denkprocessen die je aangeleerd krijgt bij wiskunde. Die 4 jaar rekenen waar je het over hebt leren je niet denken op een bepaalde manier.
De nederlandse taalbeheersing is behoorlijk, anders haal je je CE niet. Engels wordt in nederland veelal beter gesproken dan in het buitenland. Daarbij wordt er van je verwacht dat je in ieder geval frans en duits tot op bepaalde hoogte lezen kan.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 18:27 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Dan kan er beter gekeken worden naar de talen imo.
Dat niveau is pas bedroevend.
Ja, aangezien het verschil tussen A en B pas daarna komt, in die laatste 2 jaar van je middelbare school leer je het meest.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 18:29 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
En jij denkt dat die zes jaar dat wel doen?
Wat maakt dat verschil in die twee jaar?
Dat is wel een beetje kort door de bocht. Ik ben het met je eens dat het VWO een hoger niveau zou kunnen hebben, maar volgens jou is Frans en Duits moeilijk (en ik neem aan dat zes jaar volledig onderwijs in beide vakken je misschien te zwaar zou zijn gevallen, maar in ieder geval veel tijd had gekost die je beter had kunnen besteden), terwijl Wiskunde B verplicht moet worden voor iedereen.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 18:26 schreef zquing het volgende:
Omdat mensen 't niet aankunnen gewoon niet doen? Zullen we het VWO papiertje maar bij de cornflakes cadeau geven?
Het niveau op het VWO is gewoonweg ondermaats, het verplicht stellen van wiskunde B zou een eerste stap zijn naar het weer op pijl krijgen van het VWO.
Dat is het ook. Als je slecht bent in wiskunde wil dat niet per se zeggen dat je dom bent, maar als je goed bent in wiskunde (en dan bedoel ik echt goed), dan zegt dat zeker wel iets over je intelligentie.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 18:39 schreef Briseis het volgende:
[..]
Dat betekent niet dat ik het per definitie met je oneens ben, maar ik denk dat men er te makkelijk vanuit gaat dat vooral wiskunde een graadmeter van intelligentie is. In principe denk ik dat wiskunde A1,2 voor aankomende Geesteswetenschappers ruim voldoende is.
en dát is het hem nou juist.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 18:26 schreef zquing het volgende:
[..]
En echt goed zijn in talen zegt net zo goed wat over je intelligentie. Net zoveel als wiskunde dat zegt, imo.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 19:15 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Dat is het ook. Als je slecht bent in wiskunde wil dat niet per se zeggen dat je dom bent, maar als je goed bent in wiskunde (en dan bedoel ik echt goed), dan zegt dat zeker wel iets over je intelligentie.
En dit is toch al zo?quote:juist op een vwo, een voorbereiding op het WO, vind ik dat je van alles een goede basis moet hebben, dus eigenlijk, dit beredenerende, moet er, vind ik, ook voor de bèta's naast Engels en Nederlands, nog één vreemde taal verplicht worden op hoger niveau (dus niet alleen de 1-variant)
100% mee eensquote:Op zaterdag 31 januari 2009 19:41 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
En echt goed zijn in talen zegt net zo goed wat over je intelligentie. Net zoveel als wiskunde dat zegt, imo.
Klopt in de vernieuwde tweede fase moet je Duits of Frans kiezen als tweede vreemde taal.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 19:42 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
En dit is toch al zo?
Duits en/of frans?
Weet alleen dus niet hoe dat zit bij de nieuwe tweede fase, ben zelf de laatste lichting van de oude tweede fase.
Ik zie trouwens vaak dat mensen die wiskunde niet zo moeilijk vinden het B-gedeelte juist boeiender en/of makkelijker vinden dan het A-gedeelte.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 19:35 schreef Butterfly91 het volgende:
Daar heb je een goed punt.
Neem bijvoorbeeld het E&M profiel. Velen kiezen wiskunde A, omdat dat nou eenmaal makkelijker is. Als zij de mentaliteit van 'B is moeilijker en niet verplicht dus ik kies A' laten varen en hun best ervoor doen kunnen ze dat gewoon halen. Niet alles moet je aan komen waaien. Ik moet er ook gewoon voor werken, maar daar heb je mijns inziens later meer aan, dan als alles je voor de wind gaat.
Ik kan alleen voor mezelf spreken. A vind ik niet zo leuk eigenlijk. Kansrekenen boeit me niet en ik ben er verdomde slecht in.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 19:43 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Ik zie trouwens vaak dat mensen die wiskunde niet zo moeilijk vinden het B-gedeelte juist boeiender en/of makkelijker vinden dan het A-gedeelte.
Waarom dit is weet ik niet, maar ik hoor van veel beta's dat ze het x = dit etc. met y en x veel boeiender vinden dan wat procentjes uitrekenen.
Frans 1 is geen Frans te noemenquote:Op zaterdag 31 januari 2009 19:42 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
En dit is toch al zo?
Duits en/of frans?
Weet alleen dus niet hoe dat zit bij de nieuwe tweede fase, ben zelf de laatste lichting van de oude tweede fase.
Over enkele jaren kom ik bij je terug en ben ik heerlijk geslaagd voor mijn studie,quote:Op zaterdag 31 januari 2009 19:46 schreef TC03 het volgende:
Wiskunde B of een equivalent moet verplicht zijn voor iedere VWO'er. Het slagingsregelement laat het toe dat je met een 5 of 4 voor een vak kan slagen. Als je wiskunde B niet met een 4 of 5 kan afsluiten ben je simpelweg niet geschikt voor het (V)WO.
Frans 1 is dan ook alleen het lezen !quote:Op zaterdag 31 januari 2009 19:47 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Frans 1 is geen Frans te noemengeloof me, ik had dat gedaan
Wel Duits 1,2 overigens..
met een paar MC vragen waarbij je altijd wel een 6 haalt leer je geen Frans, ook geen basis
Dat kan je nu makkelijk zeggen.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 19:47 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Over enkele jaren kom ik bij je terug en ben ik heerlijk geslaagd voor mijn studie,.
Ik neem aan dat je hier niet het volle pond bedoelt maar een combinatie van A12 en B1?quote:Op zaterdag 31 januari 2009 19:46 schreef TC03 het volgende:
Wiskunde B of een equivalent moet verplicht zijn voor iedere VWO'er. Het slagingsregelement laat het toe dat je met een 5 of 4 voor een vak kan slagen. Als je wiskunde B niet met een 4 of 5 kan afsluiten ben je simpelweg niet geschikt voor het (V)WO.
ben ik het dan weer niet mee eens, want ondanks dat ik geen ster ben in wiskunde en er echt moeite voor moet (en wil) doen, ben ik goed in propositie- en predicatenlogicaquote:Op zaterdag 31 januari 2009 19:50 schreef TC03 het volgende:
[..]
Dat kan je nu makkelijk zeggen.Een beetje academicus moet een bepaald niveau hebben als het gaat om logica en het leggen van verbanden. Als je voor wiskunde niet eens een 4 gemiddeld kan halen lijkt het mij dat je deze eigenschappen ontbeert.
Wiskunde B1 heb ik het over.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 19:50 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je hier niet het volle pond bedoelt maar een combinatie van A12 en B1?
Het volle pond is écht voor de mensen die er náást hun best voor doen ook nog eens ontzettend in geïnteresseerd zijn. Dat is net zoals Natuurkunde of Scheikunde kiezen, het volle pond B.
Anders zou je Natuur- en Scheikunde en Biologie ook verplicht moeten stellen.
Dan kan je wiskunde B1 op VWO ook makkelijk, alleen heb je jezelf wijs gemaakt dat je het lastig vindt. Ik gok dat 90% van alle mensen die moeite hebben met wiskunde tot deze groep behoort.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 19:51 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
ben ik het dan weer niet mee eens, want ondanks dat ik geen ster ben in wiskunde en er echt moeite voor moet (en wil) doen, ben ik goed in propositie- en predicatenlogica
daarnaast doe je een studie altijd voor je 'pret', voor je plezier, omdat je iets leuk vindt![]()
laten we hier geen WO-studies zijn alleen iets waard als het een bèta-studie is - topic van maken
Heb het hier alleen over de basis voor élke WO-er, of deze nu een alfa, bèta of gamma-studie doet
Er komt ook een klein beetje statistiek bij kijken inderdaad, maar ook dat stelt niet veel voor.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 19:53 schreef motorbloempje het volgende:
B1 is denk ik wel omvattend, al weet ik niet of alle A-aspecten hier ook in terugkomen, dus wie weet ook nog met een stukje A
anders lees je even mijn post hierbovenquote:Op zaterdag 31 januari 2009 19:53 schreef TC03 het volgende:
[..]
Dan kan je wiskunde B1 op VWO ook makkelijk, alleen heb je jezelf wijs gemaakt dat je het lastig vindt. Ik gok dat 90% van alle mensen die moeite hebben met wiskunde tot deze groep behoort.
Ah oké.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 19:54 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
anders lees je even mijn post hierboven
Vakken(Wiskunde?)in voortgezet onderwijs verplicht stellen?
Om vervolgens geen enkele baan te kunnen vinden. Proficiat!quote:Op zaterdag 31 januari 2009 19:47 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Over enkele jaren kom ik bij je terug en ben ik heerlijk geslaagd voor mijn studie,.
quote:Op zaterdag 31 januari 2009 20:02 schreef thabit het volgende:
[..]
Om vervolgens geen enkele baan te kunnen vinden. Proficiat!
Mja, ik denk toch dat je wel ergens een aanleg moet hebben voor wiskunde.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 20:00 schreef motorbloempje het volgende:
Maargoed, ik moet en zal het kunnen, en ik denk, vandaar ook dit topic, dat het daarom in het voortgezet onderwijs iets prominenter aanwezig mag zijn, al is het maar voor de mensen die net als ik op 'latere leeftijd' (hoor mij, ik ben 24) gaan nadenken en toch balen dat ze het niet gedaan hebben:)
Idd, maar een 6 of 7 is voldoende, dus daar is in principe niks mis mee.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 20:04 schreef Cmonv het volgende:
[..]
Mja, ik denk toch dat je wel ergens een aanleg moet hebben voor wiskunde.
Ik bedoel er zijn mensen die wiskunde gaan 'leren'. En die halen dan een 6 of 7, want ze begrijpen het gewoon niet echt. En je hebt de groep die geen ene fuck doet, 't wel in 1 keer begrijpt en dus een 9 haalt.
Tenminste, toen ik nog op het VWO zat kon ik het me nog veroorloven geen ene flikker te doen voor Wiskunde
Ik denk dat dat voor veel mensen die beta doen wel herkenbaar is.
Ik weet zeker dat ik het kan. Dus ik zie je dan wel weer.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 19:50 schreef TC03 het volgende:
[..]
Dat kan je nu makkelijk zeggen.Een beetje academicus moet een bepaald niveau hebben als het gaat om logica en het leggen van verbanden. Als je voor wiskunde niet eens een 4 gemiddeld kan halen lijkt het mij dat je deze eigenschappen ontbeert.
Tenzij je een pretstudie gaat doen natuurlijk, dan maakt al het voorgaande niks uit.
Dat tweede is gewoonquote:Op zaterdag 31 januari 2009 20:14 schreef Cmonv het volgende:
Ja, oke. Dat is jou standpunt en dat begrijp ik ook wel ergens.
Maar om meer wiskunde verplicht te stellen voor het hele VWO... ik zeg nee. Want voor sommige mensen is het gewoon echt niet te begrijpen. Jij zegt dat je als je je inzet, 't wel red. Dat is misschien wel zo, je kan hard leren en het alsnog met een 6je halen, maar dan snap je 't uiteindelijk nog niet. Dus heb je er niet echt wat aan gehad.
Datzelfde had ik bij vakken als geschiedenis of maatschappijleer. Als er een vraag kwam waar het antwoord niet letterlijk van in de tekst stond, had ik het bijna altijd fout. Dan kan ik nog zo hard leren als ik wil, maar ik zal het nooit begrijpen. Terwijl ik beide vakken toch met een voldoende heb afgesloten, heb ik er dus niet veel van geleerd.
Ik wil psychologie gaan doen. (dikke vinger naar de mensen die het een pretstudie vinden. Daar gaat dit topic niet over)quote:Op zaterdag 31 januari 2009 20:16 schreef motorbloempje het volgende:
Maar Chipzie, ga je het dan wel redden met statistiek? (Serieuze vraag)
Ga je pedagogiek ofzoiets doen? Psychologie?
Het zou mega-zonde zijn als je, wanneer je iets écht écht écht niet kunt, je daar op zou blijven hangen
Dan slaat het nergens op om alleen wiskunde te gaan verhogen. Aangezien dit al verplicht is in het VWO, net als Frans of Duits.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 20:21 schreef zquing het volgende:
[..]
Dat tweede is gewoon
maar omdat mensen er moeite mee kunnen hebben is GEEN reden om 't niet te doen. Niveaus bestaan er omdat er mensen zijn die het niet aankunnen
dat is ook precies wat ik in die post heb gezegdquote:Op zaterdag 31 januari 2009 20:23 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Dan slaat het nergens op om alleen wiskunde te gaan verhogen. Aangezien dit al verplicht is in het VWO, net als Frans of Duits.
Als je wiskunde wil gaan verhogen, geld dat ook voor de talen.
Ik vind 't prima, doe maar meer literatuur bij nederlands en engels. Nog goed voor de algemene ontwikkeling ookquote:Op zaterdag 31 januari 2009 20:23 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Dan slaat het nergens op om alleen wiskunde te gaan verhogen. Aangezien dit al verplicht is in het VWO, net als Frans of Duits.
Als je wiskunde wil gaan verhogen, geld dat ook voor de talen.
Ik zal de studie niet voor niets gehaald hebben.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 20:24 schreef motorbloempje het volgende:
als je het later in de beroepspraktijk niet direct nodig zult hebben zeg ikmaar ik weet te weinig van de studie en beroepspraktijk van een psycholoog om te zeggen of je het ook in de praktijk veel nodig hebt... maar wat doe je dán?
Ik durf m'n tekortkomingen toe te geven. Zeldzaam hier op fok, ik weet 't.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 20:21 schreef zquing het volgende:
[..]
Dat tweede is gewoon
maar omdat mensen er moeite mee kunnen hebben is GEEN reden om 't niet te doen. Niveaus bestaan er omdat er mensen zijn die het niet aankunnen
Ben ik dan de enige die NT heeft gedaan die CM niet minderwaardig vindquote:Op zaterdag 31 januari 2009 20:30 schreef Cmonv het volgende:
[..]
Ik durf m'n tekortkomingen toe te geven. Zeldzaam hier op fok, ik weet 't.
Er zijn mensen die VWO wel aankunnen en alleen de pestpokke hebben aan wiskunde. Dat is ook heel andere koek dan alle andere vakken. En om die arme mensjes dan nog meer wiskunde te geven lijkt me geen slim plan. Het niveau hebben van VWO impliceert nog niet gelijk dat je een held bent in wiskunde. Daar zijn er verschillende richtingen voor bedacht. Uiteraard is iemand met een NT studie veel genialer dan iemand met CM, maar dan hoef je nog niet te zeggen dat diegene met CM niet VWO waardig zijn.
Hebben we 't over vakken die je verplicht moet halen of waar je eindexamen in moet doen?quote:Op zaterdag 31 januari 2009 20:31 schreef motorbloempje het volgende:
Maargoed, dan zitten 'we' dus nu op een verplichtstelling van:
Nederlands
Engels
Wiskunde B1 (met wat A12)
Extra vreemde taal (Frans of Duits)
Wat zou men met maatschappijleer en Geschiedenis zou doen?
Het klopt dat het geen 'kennis' vakken zijn, in ieder geval niet op vwo-niveau, maar ik denk wel dat 't bijdraagt aan de algemene ontwikkeling. Volgens mij was maatschappijleer een vak dat wel verplicht ook was en in de vierde klas werd afgesloten in mijn tijdMaar Geschiedenis was een keuzevak... Dus ik denk dat je aan maatschappijleer genoeg hebt, maar een vak als Economie?
Ja, dat vind ik wel belachelijk. Er zijn veel te veel talen verplicht op het VWO. De balans in aantal uren verplichte taal tegenover wiskunde is niet goed. Zelfs in m'n examenjaar was ik net zoveel met talen bezig als met de exacte vakken.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 20:31 schreef motorbloempje het volgende:
Maargoed, dan zitten 'we' dus nu op een verplichtstelling van:
Nederlands
Engels
Wiskunde B1 (met wat A12)
Extra vreemde taal (Frans of Duits)
De smiley stond er niet voor niets.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 20:33 schreef zquing het volgende:
[..]
Ben ik dan de enige die NT heeft gedaan die CM niet minderwaardig vindEM en NG dat zijn de minderwaardige profielen.
Het gaat me niet om de wiskunde zelf, het gaat om de manier van denken die je aangeleerd krijgt, iedereen kan wel een simpele intergraal oplossen. Zelfs mn broertje van 10 lukt dat wel na een tijdje
Dan zal je inderdaad een deel hebben dat een zes haalt en er geen reet aan heeft, maar dat betekent automatisch dat een deel het goed haalt en voor wie het wel nuttig is.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 20:36 schreef Cmonv het volgende:
[..]
De smiley stond er niet voor niets.
Maar waarom een manier van denken aanleren wat er bij veel mensen niet ingaat? Ik ben er nog steeds van overtuigd dat je dat nou eenmaal hebt of niet. Dan kunnen mensen wel een 6 halen met hard leren, maar wat ze er echt van opsteken is nihiel.
VWO betekent voorbereidend wetenschappelijk onderwijs en moet dat doel ook niet voorbijschieten. Literatuur is leuk voor de hobbyist, maar heeft geen enkele toegevoegde waarde als voorbereiding op het volgen van wetenschappelijk onderwijs in het algemeen.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 20:25 schreef zquing het volgende:
[..]
Ik vind 't prima, doe maar meer literatuur bij nederlands en engels. Nog goed voor de algemene ontwikkeling ook
ik denk dat je het best op kunt splitsen in vakken die je tot de vijfde moet volgen?quote:Op zaterdag 31 januari 2009 20:34 schreef zquing het volgende:
[..]
Hebben we 't over vakken die je verplicht moet halen of waar je eindexamen in moet doen?
Daarom vind ik; laat die keuze aan de persoon zelf in plaats van die keuze voor ze te maken.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 20:38 schreef zquing het volgende:
[..]
Dan zal je inderdaad een deel hebben dat een zes haalt en er geen reet aan heeft, maar dat betekent automatisch dat een deel het goed haalt en voor wie het wel nuttig is.
maar nu eerst zuipen
Nee maar wel voor de algemene ontwikkeling van het persoon. Het is gewoonweg treurig om te zien hoeveel beta'ers geen reet geven om cultuur. Verder helpt 't met de beheersing van de taal, wat bijzonder handig is als je verslagen moet schrijven. Ik heb vorig jaar hele verslagen mogen overtypen omdat alles in de eerste persoon was geschreven, de tijden door elkaar vlogen.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 20:39 schreef thabit het volgende:
[..]
VWO betekent voorbereidend wetenschappelijk onderwijs en moet dat doel ook niet voorbijschieten. Literatuur is leuk voor de hobbyist, maar heeft geen enkele toegevoegde waarde als voorbereiding op het volgen van wetenschappelijk onderwijs in het algemeen.
maar de personen die de keuze moeten maken zijn over het algemeen 15quote:Op zaterdag 31 januari 2009 20:41 schreef Cmonv het volgende:
[..]
Daarom vind ik; laat die keuze aan de persoon zelf in plaats van die keuze voor ze te maken.
Dergelijke verbanden zijn nogal vergezocht en zelfs onjuist. Er is geen verband tussen veel literatuur lezen en goede wetenschappelijke verslagen kunnen schrijven. Het is het verklaren van een hobby tot algemene ontwikkeling. Op die manier kun je ook schaken bijvoorbeeld verplicht gaan stellen als eindexamenvak. Daarbij kun je ongetwijfeld verbanden tussen spelinzicht en politiek inzicht of weet ik veel wat uit je duim gaan lopen zuigen.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 20:42 schreef zquing het volgende:
[..]
Nee maar wel voor de algemene ontwikkeling van het persoon. Het is gewoonweg treurig om te zien hoeveel beta'ers geen reet geven om cultuur. Verder helpt 't met de beheersing van de taal, wat bijzonder handig is als je verslagen moet schrijven. Ik heb vorig jaar hele verslagen mogen overtypen omdat alles in de eerste persoon was geschreven, de tijden door elkaar vlogen.
Mee eens. Er is geen bewijs dat de taalbeheersing van bèta's verschilt t.o.v. alfa's.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 20:59 schreef thabit het volgende:
[..]
Dergelijke verbanden zijn nogal vergezocht en zelfs onjuist. Er is geen verband tussen veel literatuur lezen en goede wetenschappelijke verslagen kunnen schrijven. Het is het verklaren van een hobby tot algemene ontwikkeling. Op die manier kun je ook schaken bijvoorbeeld verplicht gaan stellen als eindexamenvak. Daarbij kun je ongetwijfeld verbanden tussen spelinzicht en politiek inzicht of weet ik veel wat uit je duim gaan lopen zuigen.
Nouja, 1 blik op een lijst die ik postte is toch voldoende? Je ziet in 1 oogopslag dat je met CM gewoon het meest mist. Welk enigsinds logisch denkende 15-jarige VWOer die nog niet zeker weet wat hij/zij later wil zou dan CM kiezen?quote:Op zaterdag 31 januari 2009 21:01 schreef motorbloempje het volgende:
ik denk dat ik niet kan spreken namens allen vanuit het oogpunt "later krijg je spijt" omdat ik dat had, maar dat kun jij ook niet met de stelling "ik denk dat élke 15jarige het prima zelf kan beslissen en beredeneren" omdat het op jouw school of in jouw klas wel zo was.
Ik zit nu in een Sprint Up! Project vanuit mijn opleiding om inderdaad meer voorlichting te gaan geven over mijn (bèta)studie en te checken hoe het met imago van de bèta-profielen zit. We zullen ze vertellen wat het inhoudt, wat je er mee kunt en doelen dan óók op onze opleiding specifiek, aangezien het in Nijmegen op sterven na dood is
Dat is een deel voorlichting (3e klas) en een deel promotie (5e en 6e klas).
Dus voorlichting, ja, dat ben ik zeker met je eens, maar met alleen voorlichten, wat de decanen ook moeten doen, kom je er niet.
In mijn geval, moeten we het 'nerd-imago' van de studie afslopenen het 'onmogelijk voor de zogenaamde échte alfa's' ook...
![]()
Dus ik denk dat de verplichte vakken wel degelijk aangescherpt moeten worden, want met A1, srsly, dat stelt niets voor, stiekem
Goed plan! Of stop ze in extra Nederlands!quote:Op zaterdag 31 januari 2009 22:43 schreef teletubi13 het volgende:
Frans en Duits zijn een overbodige toevoeging aan het onderwijs, ik heb ze beide net op een voldoende afgesloten en een maand later wist ik er haast niks meer over. Ergens zullen er nog wat woorden opgeslagen zijn maar ik zie hetgene wat ik (in 5,5 jaar wel te verstaan) geleerd heb bij Frans/Duits meer als spam dat rustig uit je hoofd moet vloeien om ruimte te maken voor sirieuze kennis.
Ik zou zeggen schaf de tweede modern vreemde taal af en voeg de bespaarde 3/4 uur per week toe aan wiskunde! Er wordt veel te weinig aandacht besteed aan de vraag WAAROM je een formule/stelling toepast, met de bespaarde uren kan iederreen dan tenminste fatsoenlijk wiskunde onderwijs (8 uur per week) krijgen waar wij gewoon recht op hebben.
Engels is wel handig.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 23:10 schreef teletubi13 het volgende:
Je hoeft geen extra uren in taal te stoppen hoor. Mij maakt het helemaal niks uit of ik gebrekkig schrijf of niet, als het maar begrijpbaar is. Met uitstekend taalgebruik help je de wereld niet vooruit, evenmin met extra uren Nederlands.
Ik weet in 6 vwo nog steeds niet waar op een woord de klemtoon ligt, maar who cares? Wat heb je eraan als je fluitend door een technische studie kunt fietsen. Het wil niet perse zeggen dat je dom bent. Daarom ben ik voor het inperken van de talen in de bovenbouw, vooral de overbodige literatuurgedeelte moet afgeschaft worden.
Het is schandalig om de hersenen van toekomstige beta studenten vol te spammen met allerlei onzin!
De hele bureaucratische cultuur kan daar niet zo goed mee overweg *en daar zijn Hèèl veel kantoorpikkies en typmiepjes van in Nederland in de vorm van Overheid & Recht.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 23:27 schreef teletubi13 het volgende:
Ik ben trouwens voor het afschaffen van de Nederlandse taal. Jaja, ik hoor de Wilders achterban al moord en brand schreeuwen, maar mensen moeten zich realiseren dat wij nu in een waardeloze taal communiceren die internationaal niks voorstelt. Het Nederlands zal uiteindelijk toch uitsterven, dus waarom nemen we niet nu metteen het voortouw door Engels in te voeren als moedertaal?
Nou ik heb dus een beta profiel maar ik ben echt niet slecht in talen. Het is denk ik gewoon per persoon. Net als dat je mensen hebt die een alfa profiel hebben en ook geen Nederlands kunnenquote:Op zaterdag 31 januari 2009 23:35 schreef motorbloempje het volgende:
door talen als 6vwo-er zo af te schilderen is je nicknamekeuze treffend
taal is dàtgene wat alles verbindt, zowel de natuurlijke (engels, nederlands, duits, spaans etc.) als de kunstmatige talen (logica, programmeertaal, modelleertaal)
Het is niet zozeer de taal zelf (zoals frans of engels) maar meer het weten hoe een taal in elkaar steekt. Ook studies als Informatica, wat wel degelijk een betastudie is, zijn afhankelijk van de kennis van talen. Weten hoe mensen communiceren, hoe grammatica's in elkaar steken etc. Weet je dit niet en weet je 'zelf prima wat je bedoelt' maar kan een systeem hier geen nuttig iets van maken, dan loop je als informaticus vast en tegen een muur aan. Taal is datgene wat ons laat communiceren en wat centraal staat in de digitale revolutie. Het zal men geen ene flikker schelen of jij het werkwoord 'zijn' in het Frans kunt vervoegen, maar wel dat je leert hoe een taal in elkaar kan zitten en je hier rekening mee houdt op het moment dat je een systeem ontwerpt
Talen afdoen als onzin is dom, wiskunde daarentegen aanbidden nog dommer.
JA, ik vind dat er meer wiskunde moet komen, ook voor alfa's, maar dan ook meer talen om de beta's voor te bereiden op het WO.
Want iemand die 'ik wordt' schrijft bijvoorbeeld, neem ik niet serieus, of het nu een wiskunde-genie is of nietOndanks dat engels een wereldtaal is, is het schandalig en niet WO waardig als je je eigen moedertaal niet beheerst, vind ik
Wijn, altijd goed voor dit soort zaken
Hoe bevalt je nieuwe huis btw?quote:Op zaterdag 31 januari 2009 23:46 schreef motorbloempje het volgende:
dank! Die 'wereld Natuurfonds-wijn' die e ooit gehad hebben is nog best te drinken! Evenals de pittig belegen kaas en de salami
Ik ga geen discussies voeren met de fervente taal-haters omdat ze 'puur exact' zijnkansloos om daar een greintje gezond verstand in te rammen
Als je een alfaprofiel hebt en geen Nederlands kunt is je enige mogelijke excuus nog dyslexiequote:Op zaterdag 31 januari 2009 23:41 schreef UnderTheWingsOfLove het volgende:
[..]
Nou ik heb dus een beta profiel maar ik ben echt niet slecht in talen. Het is denk ik gewoon per persoon. Net als dat je mensen hebt die een alfa profiel hebben en ook geen Nederlands kunnen
Ja .. maar ik heb een briljant plan bedacht..quote:
Neequote:Op zondag 1 februari 2009 00:29 schreef motorbloempje het volgende:
je gaat vrijetijdsmanagement 'studeren'?
Toch niet zo briljant.quote:Op zondag 1 februari 2009 00:32 schreef UnderTheWingsOfLove het volgende:
[..]
Nee
Kijk je hebt hier in dukenburg toch van die parkeer garages ..zo'n balkvormig blok waar mensen hun auto in kunnen parkerenEr ligt ijs op en als je daar nou eens op gaat schaatsen
dat zou best leuk zijn
maar omi zegt dat dat niet kan omdat de daken van die garages te zwak zijn
maar hell no anders was het toch allang ingestort door dat ijs
Wel ik moet het proberenquote:
Nijmegenquote:
Aldenhof jij woont toch in lankforst/tolhuis?quote:Op zondag 1 februari 2009 00:35 schreef motorbloempje het volgende:
ja, maar je post 'hier in Dukenburg', dat is voor mij ook 'hier'
Ik wist hetquote:
als je onder 'iets moois' een relatie verstaat, vrees ik van niet, aangezien ik heel fijn samenwoon met mijn ventquote:Op zondag 1 februari 2009 00:38 schreef BasementDweller het volgende:
Is dit het begin van iets moois?
1. Er zitten daar mensen die ''dom'' tegen me doen (lees: kinderachtig) 2. Ik drink geen alcoholquote:Op zondag 1 februari 2009 00:37 schreef motorbloempje het volgende:
Tolhuis
waarom post je niet mee in het Nijmegen topic? Zeer gezellig, en donderdag gaan we weer zuup'n in Samson
We verschillen meer dan 10 jaarquote:Op zondag 1 februari 2009 00:38 schreef BasementDweller het volgende:
Is dit het begin van iets moois?
Samen schaatsen !![]()
ah joh, als je daar post en ik post ook dan zorg ik wel dat ze tof tegen je doenquote:Op zondag 1 februari 2009 00:53 schreef UnderTheWingsOfLove het volgende:
[..]
1. Er zitten daar mensen die ''dom'' tegen me doen (lees: kinderachtig) 2. Ik drink geen alcohol
Ohquote:Op zondag 1 februari 2009 00:55 schreef motorbloempje het volgende:
4 atheneum?dan schelen we toch geen 10 jaar?
Ik ben 23
Ik tel 20 ECTS aan statistiek. In Tilburg is dat 28 ECTS.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 20:22 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Ik wil psychologie gaan doen. (dikke vinger naar de mensen die het een pretstudie vinden. Daar gaat dit topic niet over)
En dit aan de RuG.
De universiteit die bij psychologie ook nog eens de meeste statistiek heeft.
Onderbouw maakt me niet zoveel uit. In de bovenbouw Nederlands, Engels en wiskunde op hoog niveau verplicht stellen met daarbij tenminste twee keuzevakken zoals literatuur, geschiedenis, natuurkunde, scheikunde, etc. De kennis en kunde met betrekking tot de drie verplichte vakken controleer je jaarlijks via een landelijk examen waar de overgang en het slagen van afhankelijk zijn (en dat bij ieder vak elk jaar eenmaal herkansbaar is) en de keuzevakken blijven een schoolaangelegenheid.quote:Op zondag 1 februari 2009 01:22 schreef motorbloempje het volgende:
maar Glow, wat vind jij d'r nou van?
Zodat jij onder mijn account kan posten zeker?quote:
Twee moderne vreemde talen zijn verplicht.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 23:46 schreef motorbloempje het volgende:
dank! Die 'wereld Natuurfonds-wijn' die e ooit gehad hebben is nog best te drinken! Evenals de pittig belegen kaas en de salami
Ik ga geen discussies voeren met de fervente taal-haters omdat ze 'puur exact' zijnkansloos om daar een greintje gezond verstand in te rammen
andeers hadden ze net zo goed geschreven stukken als als alfa'ers. Maar niets is minder waarquote:Op zaterdag 31 januari 2009 20:59 schreef thabit het volgende:
[..]
Dergelijke verbanden zijn nogal vergezocht en zelfs onjuist. Er is geen verband tussen veel literatuur lezen en goede wetenschappelijke verslagen kunnen schrijven. Het is het verklaren van een hobby tot algemene ontwikkeling. Op die manier kun je ook schaken bijvoorbeeld verplicht gaan stellen als eindexamenvak. Daarbij kun je ongetwijfeld verbanden tussen spelinzicht en politiek inzicht of weet ik veel wat uit je duim gaan lopen zuigen.
daar ben ok 't mniet altijd mee eeens, cvolgens mijn doet alchohol vereemde diongen met mn typvaardigheidquote:Op zaterdag 31 januari 2009 23:35 schreef motorbloempje het volgende:
Wijn, altijd goed voor dit soort zaken
niveaus bestaan omdat omdat mensen 't noet aankinnen. Je zoiu een aangepast VWO niveau blijkbaar niet aankunnen. Verder is een 5 vvoor je engenls en ene 4 evoor nederlands gewoon om te huilenquote:Op zondag 1 februari 2009 00:03 schreef teletubi13 het volgende:
@motorbloempje, ik ga dutten dus ik heb er ook niet echt zin om over te discusseren maar ik wou nog 1 ding opmerken:
Realiseer je je wel dat door het invoeren van extra talen, mensen met eenzijdig talent (wiskunde) onmogelijk hun VWO diploma meer kunnen halen? Ik ga bijvoorbeeld mijn vwo diploma dit jaar halen met een 4 voor Engels en een 5 voor Nederlands(overigens staat ik wel een 8 gemiddeld ook met die onvoldoendes erbij gerekend). Met een extra taal erbij zou ik nooit mijn vwo diploma kunnen halen. En waarom zou ik notabene door een onbenullig vak als Frans geen wiskunde kunnen studeren?
![]()
Uiteraard door het verplicht stellen van wiskunde b zoals jij voorstelt, zullen er tegenovergestelde mensen hun vwo diploma niet kunnen halen. Maar je moet je wel realiseren dat een studie wiskunde iets anders is dan een studie vrijetijdskunde.
\maar met mioj niettquote:
Laten we vooral veel beta leeringen op deze manier vwo onwaardig verklaren. Het nog grotere tekort aan ingenieurs kunnen we dan prima opvullen door meesters in de rechten in te zetten.quote:[b]Op zondag 1 februari 2009 05:45 schreef zquing
[..]
niveaus bestaan omdat omdat mensen 't noet aankinnen. Je zoiu een aangepast VWO niveau blijkbaar niet aankunnen. Verder is een 5 vvoor je engenls en ene 4 evoor nederlands gewoon om te huilen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |