Aanstaande dinsdag begin ik met Wiskunde 1 voor Kunstmatige Intelligentie.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 17:07 schreef zquing het volgende:
[..]
Wiskunde is gewoon een kunst, ik kan uren naar de docent kijken als er er bewijzen worden gegeven, maar net zoals kunst kan ik 't gewoon niet maken
Gymnasiasten mogen naar romequote:Op zaterdag 31 januari 2009 17:10 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Gymnasiale opleidingen stellen maar één van de twee verplicht, dus niet allebei
wat ze wat mij betreft overigens ook mogen veranderen naar beide, anders vind ik het net een VWO met een extra vakje
Zelf heb ik uiteraard wel in beide eindexamen gedaan
Dat hoorde ik dus inderdaad ook van mijn broertje, die nu op het gymnasium zit. Ik keek er echt van op want op mijn school was voor zover ik weet beiden verplicht. Is dat recentelijk veranderd of is het zo dat scholen zelf mogen beslissen wat gymnasium in houdt?quote:Op zaterdag 31 januari 2009 17:10 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Gymnasiale opleidingen stellen maar één van de twee verplicht, dus niet allebei
wat ze wat mij betreft overigens ook mogen veranderen naar beide, anders vind ik het net een VWO met een extra vakje
Zelf heb ik uiteraard wel in beide eindexamen gedaan
ja, dat zég ik: elke 'gymnasiast' doet er maar één over het algemeen. Maar ik heb zoiets van: als je kiest voor het gymnasium, dan kies je lekker voor beidequote:Op zaterdag 31 januari 2009 17:12 schreef zquing het volgende:
[..]
Gymnasiasten mogen naar rome![]()
ze krijgen KCV ipv CKV1
maar voor de rest is 't ook gewoon atheneum + een vakje
euh, toen ik op het gym zat (van 1997 tot 2004) was het niet verplicht bij ons, maar ik heb 't wel bewust zelf gekozen. Maar ik heb overigens nog nooit gehoord dat beide verplicht zijn?quote:Op zaterdag 31 januari 2009 17:13 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Dat hoorde ik dus inderdaad ook van mijn broertje, die nu op het gymnasium zit. Ik keek er echt van op want op mijn school was voor zover ik weet beiden verplicht. Is dat recentelijk veranderd of is het zo dat scholen zelf mogen beslissen wat gymnasium in houdt?
Dat is ook een beetje mijn probleem, ik moet een keer stoppen met willen begrijpen waarom het zo is. Beste manier om goede cijfers te halen voor tentamens is het leren van oude tentamens. Intergreren valt opzich ook nog wel mee(in het begin). Maar als ik mn vrienden hoor praten over complexe functie analyse enzo dan word ik weer moedeloosquote:Op zaterdag 31 januari 2009 17:11 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Aanstaande dinsdag begin ik met Wiskunde 1 voor Kunstmatige Intelligentie.
Integreren (daar snap ik dus écht niets van) en kansberekening (dat lukt wel) en statistiek geloof ik?
Ik ben heel moeilijk met wiskunde denk ik, omdat ik ook vooral wil weten 'waarom die en die regel toegepast moet worden'. Dat is als niet wiskunde gewoon niet te begrijpen en moet je voor waar aannemen en gewoon toepassen, maar ik zit gewoon niet zo in elkaar, omdat ik van alles wat ik doe, wil weten waarom ik het zo moet doen![]()
Maar ik moet en zal het met een 7 halen, heb ik mezelf gesteld
Hier ook. Wist niet hoe snel ik beide vakken moest laten vallenquote:Op zaterdag 31 januari 2009 17:14 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
euh, toen ik op het gym zat (van 1997 tot 2004) was het niet verplicht bij ons, maar ik heb 't wel bewust zelf gekozen. Maar ik heb overigens nog nooit gehoord dat beide verplicht zijn?
Wij hadden vanaf de eerste latijn, vanaf de tweede grieks en in de derde had je verplicht allebei.
Vanaf de vierde mocht je kiezen
Het gaat om de 'vorm' van wiskunde die verplicht is. Ben al lang blij dat er (in tegenstelling tot voor de profiel-fase) iig IETS is wat men moet volgen, maar het ging hier om het idee dat je niet alleen mietjeswiskunde (A1) verplicht moet stellen, maar minimaal A1,2 en zelfs met wat B1 vakkenquote:Op zaterdag 31 januari 2009 17:13 schreef BasementDweller het volgende:
Wiskunde is op het VWO toch ook verplicht? Op de havo niet meer hoorde ik. Dat vind ik wel erg slecht, want wiskunde (ook al is het misschien maar a1) komt terug in zóveel studies en beroepen dat je wiskunde gewoon moet hebben gevolgd. De vaardigheid om nieuwe wiskundige dingen te leren wordt denk ik voornamelijk ontwikkeld op jongere leeftijd (dus op de middelbare school). Erg zonde als er dan geen aandacht aan besteed wordt.
Ik heb zelf wb1,2 (vwo6 nu). Was niet altijd even leuk om te leren maar ben wel erg blij dat ik het nu allemaal ken en kan. Wiskunde in de 4e vond ik eigenlijk niet leuk, nu is het een van mijn favoriete vakken (samen met natuurkunde).
ik zat op een categoriaalgymnasium, daar kon je niet beide laten vallenquote:Op zaterdag 31 januari 2009 17:16 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Hier ook. Wist niet hoe snel ik beide vakken moest laten vallen. Wiskunde b2 ervoor in de plaats
Ok, dan zal ik me inderdaad vergist hebben, en dat jaar waarin ze wel beiden moeten doen in mn hoofd hebben. Ik vind wel dat het, als je maar 1 vak extra hebt, het eigenlijk echt niet de aparte term gymnasium verdiend.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 17:17 schreef zquing het volgende:
Voor zover ik weet is in de afgelopen 12 jaar(daarvoor ken ik niemand die gymnasium heeft gedaan) maar 1 verplicht geweest
ik gok dat dit ijdele hoop is, helaas... VWO-ers zijn niet meer slechts 'de elite', maar ook de kinderen die van hun lieftallige ouders persé naar het vwo moesten omdat ze anders niet waard zouden zijn en ze d.m.v. bijles voor elk vak met 6-en door het VWO heen rammenquote:Op zaterdag 31 januari 2009 17:44 schreef zquing het volgende:
Ik ben er nog niet over uit of geschiedenis verplicht zou moeten zijn, het is belangerijk voor je algemene ontwikkeling, maar je leert er geen vaardigheden mee(imho). Een VWO leerling zou verstandig genoeg moeten zijn om zelf te zorgdragen voor zijn algemene ontwikkeling.
Maar de vraag blijft, is B1 niet gewoon teveel om verplicht te stellen? Ik blijf erbij, een beta persoon kan veel makkelijker een alfa vak doen dan andersom
Al die uren die ik met m'n inverse van een talenknobbel in duits en frans heb moeten steken dan? Denk dat een deel van mn motivatie is om wiskunde B1 verplicht te stellen. Als ik al die tijd heb moeten steken in iets wat ik kut vind mogen jullie dat ook doenquote:Op zaterdag 31 januari 2009 17:50 schreef Briseis het volgende:
Ik denk dat iedere VWO leerling wiskunde B aan moet kunnen, maar dat er wellicht voor sommigen wel veel tijd in gaat zitten. Dan is het de vraag of het die tijd waard is. Je kunt een persoon ook vier talen aanleren, maar een taal leren kost ook gewoon veel tijd, en zeker als de persoon in kwestie weinig taalgevoel heeft. Een echte alfa kan misschien beter tijd besteden aan het ontwikkelen van zijn natuurlijke talenten (schrijven en redeneren, bijvoorbeeld) in plaats van uren kwijt te zijn aan wiskunde B om maar te bewijzen dat hij het niveau aankan.
Er zijn ontzettend veel mensen die hopeloos zijn in wiskunde.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 18:03 schreef motorbloempje het volgende:
Dus omdat er uitzonderingen zijn (blijkbaar) die het 'gewoon niet kunnen', moet een opleiding maar onder niveau blijven?
Voor dyslectische mensen is Nederlands ook altijd verplicht geweest, evenals Engels
Voor zover ik weet zijn Frans en Duits geen verplichte vakken voor de Natuur-profielen (die leesteksten die je in de vierde krijgt zijn natuurlijk net zo'n lachertje als Wiskunde A1).quote:Op zaterdag 31 januari 2009 17:59 schreef zquing het volgende:
[..]
Al die uren die ik met m'n inverse van een talenknobbel in duits en frans heb moeten steken dan? Denk dat een deel van mn motivatie is om wiskunde B1 verplicht te stellen. Als ik al die tijd heb moeten steken in iets wat ik kut vind mogen jullie dat ook doen![]()
Verder is een wiskundige manier van denken prima voor je redeneringsvermogen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |