Ik wil psychologie gaan doen. (dikke vinger naar de mensen die het een pretstudie vinden. Daar gaat dit topic niet over)quote:Op zaterdag 31 januari 2009 20:16 schreef motorbloempje het volgende:
Maar Chipzie, ga je het dan wel redden met statistiek? (Serieuze vraag)
Ga je pedagogiek ofzoiets doen? Psychologie?
Het zou mega-zonde zijn als je, wanneer je iets écht écht écht niet kunt, je daar op zou blijven hangen
Dan slaat het nergens op om alleen wiskunde te gaan verhogen. Aangezien dit al verplicht is in het VWO, net als Frans of Duits.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 20:21 schreef zquing het volgende:
[..]
Dat tweede is gewoon
maar omdat mensen er moeite mee kunnen hebben is GEEN reden om 't niet te doen. Niveaus bestaan er omdat er mensen zijn die het niet aankunnen
dat is ook precies wat ik in die post heb gezegdquote:Op zaterdag 31 januari 2009 20:23 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Dan slaat het nergens op om alleen wiskunde te gaan verhogen. Aangezien dit al verplicht is in het VWO, net als Frans of Duits.
Als je wiskunde wil gaan verhogen, geld dat ook voor de talen.
Ik vind 't prima, doe maar meer literatuur bij nederlands en engels. Nog goed voor de algemene ontwikkeling ookquote:Op zaterdag 31 januari 2009 20:23 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Dan slaat het nergens op om alleen wiskunde te gaan verhogen. Aangezien dit al verplicht is in het VWO, net als Frans of Duits.
Als je wiskunde wil gaan verhogen, geld dat ook voor de talen.
Ik zal de studie niet voor niets gehaald hebben.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 20:24 schreef motorbloempje het volgende:
als je het later in de beroepspraktijk niet direct nodig zult hebben zeg ikmaar ik weet te weinig van de studie en beroepspraktijk van een psycholoog om te zeggen of je het ook in de praktijk veel nodig hebt... maar wat doe je dán?
Ik durf m'n tekortkomingen toe te geven. Zeldzaam hier op fok, ik weet 't.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 20:21 schreef zquing het volgende:
[..]
Dat tweede is gewoon
maar omdat mensen er moeite mee kunnen hebben is GEEN reden om 't niet te doen. Niveaus bestaan er omdat er mensen zijn die het niet aankunnen
Ben ik dan de enige die NT heeft gedaan die CM niet minderwaardig vindquote:Op zaterdag 31 januari 2009 20:30 schreef Cmonv het volgende:
[..]
Ik durf m'n tekortkomingen toe te geven. Zeldzaam hier op fok, ik weet 't.
Er zijn mensen die VWO wel aankunnen en alleen de pestpokke hebben aan wiskunde. Dat is ook heel andere koek dan alle andere vakken. En om die arme mensjes dan nog meer wiskunde te geven lijkt me geen slim plan. Het niveau hebben van VWO impliceert nog niet gelijk dat je een held bent in wiskunde. Daar zijn er verschillende richtingen voor bedacht. Uiteraard is iemand met een NT studie veel genialer dan iemand met CM, maar dan hoef je nog niet te zeggen dat diegene met CM niet VWO waardig zijn.
Hebben we 't over vakken die je verplicht moet halen of waar je eindexamen in moet doen?quote:Op zaterdag 31 januari 2009 20:31 schreef motorbloempje het volgende:
Maargoed, dan zitten 'we' dus nu op een verplichtstelling van:
Nederlands
Engels
Wiskunde B1 (met wat A12)
Extra vreemde taal (Frans of Duits)
Wat zou men met maatschappijleer en Geschiedenis zou doen?
Het klopt dat het geen 'kennis' vakken zijn, in ieder geval niet op vwo-niveau, maar ik denk wel dat 't bijdraagt aan de algemene ontwikkeling. Volgens mij was maatschappijleer een vak dat wel verplicht ook was en in de vierde klas werd afgesloten in mijn tijdMaar Geschiedenis was een keuzevak... Dus ik denk dat je aan maatschappijleer genoeg hebt, maar een vak als Economie?
Ja, dat vind ik wel belachelijk. Er zijn veel te veel talen verplicht op het VWO. De balans in aantal uren verplichte taal tegenover wiskunde is niet goed. Zelfs in m'n examenjaar was ik net zoveel met talen bezig als met de exacte vakken.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 20:31 schreef motorbloempje het volgende:
Maargoed, dan zitten 'we' dus nu op een verplichtstelling van:
Nederlands
Engels
Wiskunde B1 (met wat A12)
Extra vreemde taal (Frans of Duits)
De smiley stond er niet voor niets.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 20:33 schreef zquing het volgende:
[..]
Ben ik dan de enige die NT heeft gedaan die CM niet minderwaardig vindEM en NG dat zijn de minderwaardige profielen.
Het gaat me niet om de wiskunde zelf, het gaat om de manier van denken die je aangeleerd krijgt, iedereen kan wel een simpele intergraal oplossen. Zelfs mn broertje van 10 lukt dat wel na een tijdje
Dan zal je inderdaad een deel hebben dat een zes haalt en er geen reet aan heeft, maar dat betekent automatisch dat een deel het goed haalt en voor wie het wel nuttig is.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 20:36 schreef Cmonv het volgende:
[..]
De smiley stond er niet voor niets.
Maar waarom een manier van denken aanleren wat er bij veel mensen niet ingaat? Ik ben er nog steeds van overtuigd dat je dat nou eenmaal hebt of niet. Dan kunnen mensen wel een 6 halen met hard leren, maar wat ze er echt van opsteken is nihiel.
VWO betekent voorbereidend wetenschappelijk onderwijs en moet dat doel ook niet voorbijschieten. Literatuur is leuk voor de hobbyist, maar heeft geen enkele toegevoegde waarde als voorbereiding op het volgen van wetenschappelijk onderwijs in het algemeen.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 20:25 schreef zquing het volgende:
[..]
Ik vind 't prima, doe maar meer literatuur bij nederlands en engels. Nog goed voor de algemene ontwikkeling ook
ik denk dat je het best op kunt splitsen in vakken die je tot de vijfde moet volgen?quote:Op zaterdag 31 januari 2009 20:34 schreef zquing het volgende:
[..]
Hebben we 't over vakken die je verplicht moet halen of waar je eindexamen in moet doen?
Daarom vind ik; laat die keuze aan de persoon zelf in plaats van die keuze voor ze te maken.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 20:38 schreef zquing het volgende:
[..]
Dan zal je inderdaad een deel hebben dat een zes haalt en er geen reet aan heeft, maar dat betekent automatisch dat een deel het goed haalt en voor wie het wel nuttig is.
maar nu eerst zuipen
Nee maar wel voor de algemene ontwikkeling van het persoon. Het is gewoonweg treurig om te zien hoeveel beta'ers geen reet geven om cultuur. Verder helpt 't met de beheersing van de taal, wat bijzonder handig is als je verslagen moet schrijven. Ik heb vorig jaar hele verslagen mogen overtypen omdat alles in de eerste persoon was geschreven, de tijden door elkaar vlogen.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 20:39 schreef thabit het volgende:
[..]
VWO betekent voorbereidend wetenschappelijk onderwijs en moet dat doel ook niet voorbijschieten. Literatuur is leuk voor de hobbyist, maar heeft geen enkele toegevoegde waarde als voorbereiding op het volgen van wetenschappelijk onderwijs in het algemeen.
maar de personen die de keuze moeten maken zijn over het algemeen 15quote:Op zaterdag 31 januari 2009 20:41 schreef Cmonv het volgende:
[..]
Daarom vind ik; laat die keuze aan de persoon zelf in plaats van die keuze voor ze te maken.
Dergelijke verbanden zijn nogal vergezocht en zelfs onjuist. Er is geen verband tussen veel literatuur lezen en goede wetenschappelijke verslagen kunnen schrijven. Het is het verklaren van een hobby tot algemene ontwikkeling. Op die manier kun je ook schaken bijvoorbeeld verplicht gaan stellen als eindexamenvak. Daarbij kun je ongetwijfeld verbanden tussen spelinzicht en politiek inzicht of weet ik veel wat uit je duim gaan lopen zuigen.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 20:42 schreef zquing het volgende:
[..]
Nee maar wel voor de algemene ontwikkeling van het persoon. Het is gewoonweg treurig om te zien hoeveel beta'ers geen reet geven om cultuur. Verder helpt 't met de beheersing van de taal, wat bijzonder handig is als je verslagen moet schrijven. Ik heb vorig jaar hele verslagen mogen overtypen omdat alles in de eerste persoon was geschreven, de tijden door elkaar vlogen.
Mee eens. Er is geen bewijs dat de taalbeheersing van bèta's verschilt t.o.v. alfa's.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 20:59 schreef thabit het volgende:
[..]
Dergelijke verbanden zijn nogal vergezocht en zelfs onjuist. Er is geen verband tussen veel literatuur lezen en goede wetenschappelijke verslagen kunnen schrijven. Het is het verklaren van een hobby tot algemene ontwikkeling. Op die manier kun je ook schaken bijvoorbeeld verplicht gaan stellen als eindexamenvak. Daarbij kun je ongetwijfeld verbanden tussen spelinzicht en politiek inzicht of weet ik veel wat uit je duim gaan lopen zuigen.
Nouja, 1 blik op een lijst die ik postte is toch voldoende? Je ziet in 1 oogopslag dat je met CM gewoon het meest mist. Welk enigsinds logisch denkende 15-jarige VWOer die nog niet zeker weet wat hij/zij later wil zou dan CM kiezen?quote:Op zaterdag 31 januari 2009 21:01 schreef motorbloempje het volgende:
ik denk dat ik niet kan spreken namens allen vanuit het oogpunt "later krijg je spijt" omdat ik dat had, maar dat kun jij ook niet met de stelling "ik denk dat élke 15jarige het prima zelf kan beslissen en beredeneren" omdat het op jouw school of in jouw klas wel zo was.
Ik zit nu in een Sprint Up! Project vanuit mijn opleiding om inderdaad meer voorlichting te gaan geven over mijn (bèta)studie en te checken hoe het met imago van de bèta-profielen zit. We zullen ze vertellen wat het inhoudt, wat je er mee kunt en doelen dan óók op onze opleiding specifiek, aangezien het in Nijmegen op sterven na dood is
Dat is een deel voorlichting (3e klas) en een deel promotie (5e en 6e klas).
Dus voorlichting, ja, dat ben ik zeker met je eens, maar met alleen voorlichten, wat de decanen ook moeten doen, kom je er niet.
In mijn geval, moeten we het 'nerd-imago' van de studie afslopenen het 'onmogelijk voor de zogenaamde échte alfa's' ook...
![]()
Dus ik denk dat de verplichte vakken wel degelijk aangescherpt moeten worden, want met A1, srsly, dat stelt niets voor, stiekem
Goed plan! Of stop ze in extra Nederlands!quote:Op zaterdag 31 januari 2009 22:43 schreef teletubi13 het volgende:
Frans en Duits zijn een overbodige toevoeging aan het onderwijs, ik heb ze beide net op een voldoende afgesloten en een maand later wist ik er haast niks meer over. Ergens zullen er nog wat woorden opgeslagen zijn maar ik zie hetgene wat ik (in 5,5 jaar wel te verstaan) geleerd heb bij Frans/Duits meer als spam dat rustig uit je hoofd moet vloeien om ruimte te maken voor sirieuze kennis.
Ik zou zeggen schaf de tweede modern vreemde taal af en voeg de bespaarde 3/4 uur per week toe aan wiskunde! Er wordt veel te weinig aandacht besteed aan de vraag WAAROM je een formule/stelling toepast, met de bespaarde uren kan iederreen dan tenminste fatsoenlijk wiskunde onderwijs (8 uur per week) krijgen waar wij gewoon recht op hebben.
Engels is wel handig.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 23:10 schreef teletubi13 het volgende:
Je hoeft geen extra uren in taal te stoppen hoor. Mij maakt het helemaal niks uit of ik gebrekkig schrijf of niet, als het maar begrijpbaar is. Met uitstekend taalgebruik help je de wereld niet vooruit, evenmin met extra uren Nederlands.
Ik weet in 6 vwo nog steeds niet waar op een woord de klemtoon ligt, maar who cares? Wat heb je eraan als je fluitend door een technische studie kunt fietsen. Het wil niet perse zeggen dat je dom bent. Daarom ben ik voor het inperken van de talen in de bovenbouw, vooral de overbodige literatuurgedeelte moet afgeschaft worden.
Het is schandalig om de hersenen van toekomstige beta studenten vol te spammen met allerlei onzin!
De hele bureaucratische cultuur kan daar niet zo goed mee overweg *en daar zijn Hèèl veel kantoorpikkies en typmiepjes van in Nederland in de vorm van Overheid & Recht.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 23:27 schreef teletubi13 het volgende:
Ik ben trouwens voor het afschaffen van de Nederlandse taal. Jaja, ik hoor de Wilders achterban al moord en brand schreeuwen, maar mensen moeten zich realiseren dat wij nu in een waardeloze taal communiceren die internationaal niks voorstelt. Het Nederlands zal uiteindelijk toch uitsterven, dus waarom nemen we niet nu metteen het voortouw door Engels in te voeren als moedertaal?
Nou ik heb dus een beta profiel maar ik ben echt niet slecht in talen. Het is denk ik gewoon per persoon. Net als dat je mensen hebt die een alfa profiel hebben en ook geen Nederlands kunnenquote:Op zaterdag 31 januari 2009 23:35 schreef motorbloempje het volgende:
door talen als 6vwo-er zo af te schilderen is je nicknamekeuze treffend
taal is dàtgene wat alles verbindt, zowel de natuurlijke (engels, nederlands, duits, spaans etc.) als de kunstmatige talen (logica, programmeertaal, modelleertaal)
Het is niet zozeer de taal zelf (zoals frans of engels) maar meer het weten hoe een taal in elkaar steekt. Ook studies als Informatica, wat wel degelijk een betastudie is, zijn afhankelijk van de kennis van talen. Weten hoe mensen communiceren, hoe grammatica's in elkaar steken etc. Weet je dit niet en weet je 'zelf prima wat je bedoelt' maar kan een systeem hier geen nuttig iets van maken, dan loop je als informaticus vast en tegen een muur aan. Taal is datgene wat ons laat communiceren en wat centraal staat in de digitale revolutie. Het zal men geen ene flikker schelen of jij het werkwoord 'zijn' in het Frans kunt vervoegen, maar wel dat je leert hoe een taal in elkaar kan zitten en je hier rekening mee houdt op het moment dat je een systeem ontwerpt
Talen afdoen als onzin is dom, wiskunde daarentegen aanbidden nog dommer.
JA, ik vind dat er meer wiskunde moet komen, ook voor alfa's, maar dan ook meer talen om de beta's voor te bereiden op het WO.
Want iemand die 'ik wordt' schrijft bijvoorbeeld, neem ik niet serieus, of het nu een wiskunde-genie is of nietOndanks dat engels een wereldtaal is, is het schandalig en niet WO waardig als je je eigen moedertaal niet beheerst, vind ik
Wijn, altijd goed voor dit soort zaken
Hoe bevalt je nieuwe huis btw?quote:Op zaterdag 31 januari 2009 23:46 schreef motorbloempje het volgende:
dank! Die 'wereld Natuurfonds-wijn' die e ooit gehad hebben is nog best te drinken! Evenals de pittig belegen kaas en de salami
Ik ga geen discussies voeren met de fervente taal-haters omdat ze 'puur exact' zijnkansloos om daar een greintje gezond verstand in te rammen
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |